Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Pagina: 1 ... 4 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 17:03
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:11:
Conrad zegt er trouwens dit bij:

[...]

Hoe reëel is dit vraag ik mij af. Of is dit voornamelijk 'spin' om een inferieur product nog wat te laten lijken?
Inderdaad, vandaar ook dat ik er naar vraag. Ze kunnen mij dat wel wijs maken, ik heb er niet voldoende verstand van. Ik wist nog van een tijdje terug dat ik die topic had gelezen en zag dat CCA geen goed nieuws is.

Ik ga denk ik voor die 100% koper kabel van netwerkproducten, bedankt voor de links!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dat verhaal van Conrad gaat uit van de veronderstelling dat er alleen hoge frekwenties door de kabel lopen.

Die veronderstelling is NIET correct. Bij de modulatie techniek die bij Gbit gebruikt wordt, worden zowel lage als hoge frekwenties gebruikt.

Bij gebruik van de kabel voor PoE wordt er zelfs DC (F=0) gebruikt. Pure onkunde en/of oplichting van de kant van Conrad.

(Een van) de formele specificaties van CAT6 is 23AWG massief koper met een max. weerstand van 6,7 ohm per 100 meter. Dat CCA gaat daar niet aan voldoen.

Wikipedia: Category 6 cable
(blijkbaar mag er onder bepaalde omstandigheden ook dunnere 24AWG kabel gebruikt worden - maar ook alleen bij massief koper)

[ Voor 33% gewijzigd door joopv op 23-03-2012 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Netwerkkabel CAT6 FTP CCA 100m

Netwerkkabel CAT6 - CCA (copper-clad aluminum)
CCA staat voor bi-metalen een- en meeraderige leidingen/kabels met koper beklede aluminiumkern voor toepassingen met hogere frequenties. Specificatie-uitleg:
Het zogenaamde Skin-effect, ook wel stroomverdringing genoemd, is een fysiek verschijnsel dat wordt opgeroepen door wisselstromen met hogere frequenties. De stroomdichtheid binnen de leiding wordt bij een toenemende frequentie lager dan die aan het buitenvlak. Het inwendige doorsnedebereik van een kabel waar een hoogfrequente wisselstroom door wordt gevoerd, heeft praktisch geen overdrachtsfunctie meer.
De netwerkkabel - CCA is dus een echt voordelig en lichter alternatief voor de traditionele volledig koperen kabel, en dat met gelijkwaardige vermogens- en overdrachtkarakteristieken.
Lijkt zo op het eerste gezicht een heel aannemelijk verhaal. Maar is het dat ook?
Bedenk dat dat laagje koper qua doorsnee niet veel voorstelt, de adertjes zijn alleen maar verkoperd, mogelijk om de schijn van koper te wekken. In elk geval is van echt bi-metaal nauwelijks sprake.
Om te beantwoorden aan het skineffect zal dat laagje toch wel wat dikker moeten zijn dan alleen maar verkoperd. Bedenk verder dat zo'n firma als Conrad alleen maar een handelsfirma is en dat verhalen als dit wellicht niet eens van hen zelf afkomstig zijn, maar van de fabrikant die deze al of niet rotzooi maakt. Bedenk dat ze bij dergelijke bedrijven vaak nauwelijks verstand hebben van de producten waar ze in handelen en verhalen als dit gewoon braaf doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:36
Ploink schreef op maandag 19 maart 2012 @ 08:54:
[...]

Overstappen op gigabit ethernet.
Router/modem is relatief nieuw. dus volledig Gb lan gaat niet mogelijk worden binnen een jaar, denk ik.
Wat ik eigenlijk bedoelde was: Is er een sneller protocol o.i.d. dan het windows share spul? wat dus wel de volledige 93 Mb kan gebruiken?

:/ volgende klus, voor als het coax netwerk in huis in orde is.
Nieuw lan-netwerk leggen met een goede router en echte goede kabels.
Geen alles in één geval meer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Techneut schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:48:
[...]
Lijkt zo op het eerste gezicht een heel aannemelijk verhaal. Maar is het dat ook?
Bedenk dat dat laagje koper qua doorsnee niet veel voorstelt, de adertjes zijn alleen maar verkoperd, mogelijk om de schijn van koper te wekken.
Ik neem aan dat aluminium verkoperd wordt omdat aluminium als je de kabel stript direct een klein oxide laagje vormt wat een veel te hoge weerstand geeft bij de aansluiting. Door de verkopering word deze oxidering (...roest...) voorkomen, en kun je hem nog knijpen.

Even een relevant document..
http://www.fia-online.co.uk/pdf/Whites/wp-IAN002-01.pdf
via http://nicab.weebly.com/1...-cat-5e-cat-6-cables.html
It is therefore very obvious that a conductor that is not solid copper (whether or not tinned) cannot be used within a cable
that claims to conform to a Category to North American, international or European standards.
Verder de volgende opmerkingen.
-CCA (aluminium) is minder buigzaam. Dus voor kabels die niet vastliggen niet gebruiken. De levensduur van de kabel is gewoon lager door interne breuken.
-Je kunt dergelijke kabel netwerk kabel noemen. Echter niet CAT6, hij voldoen gewoon niet aan de standaard. Zeker niet bij POE.

I

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
kees8 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 13:38:
Ik heb via het RMA formulier contact op proberen te nemen met Yagoda om de 100m cat5e variant terug te nemen, tot op heden nog geen reactie. Heeft iemand al wel reactie gehad van Yagoda?
Ik moet nog contact met ze opnemen. Heb jij inmiddels wel al reactie gehad? Dit zou handig zijn om mee te nemen in mijn aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
leuk_he schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:27:
[...]
.........
Ik neem aan dat aluminium verkoperd wordt omdat aluminium als je de kabel stript direct een klein oxide laagje vormt wat een veel te hoge weerstand geeft bij de aansluiting. Door de verkopering word deze oxidering (...roest...) voorkomen, en kun je hem nog knijpen.
......
Dat is behalve dat genoemde schijn van koper wekken inderdaad een acceptabel bijkomend aspect. Hoewel strippen van zulke dunne adertjes niet gebruikelijk is, de scherpe puntjes van de connectors worden bij correct aanknijpen door de isolatie heen geperst. Maar goed, je hebt hiermee wel een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:22
Ik lees dat ontzettend veel mensen het hebben over 100mbit, 100mbit is geen probleem met deze kabels, het probleem doet zich alleen voor wanneer je de volle 1gbps probeert te halen. Dat werkt dus niet goed met deze kabels, testen met 100mbit heeft dus totaal geen zin en zal, mits goed geknepen, altijd goed werken op de snelheid welke je zou verwachten.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dat ben ik niet met je eens. Ook als de ijzeren paren niet meedoen kan er het nodige misgaan: De "goede" aderparen zijn (in elk geval bij minstens 1 van de kabels waar het hier om gaat) van CCA. Op enige tientallen meters kan je dan toch in de problemen komen en in geval van PoE ook bij kortere stukjes, al kan het zijn dat het in eerste instantie goed lijkt te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:14
@The force, ook dat geeft problemen, in ieder geval als je beidzijdig gigabit interfaces hebt. misschien gaat het goed als je de interfaces naar 100mbit forceert, maar zelfs daar zou ik eens niet van uit gaan.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

theforce81 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 18:21:
Ik lees dat ontzettend veel mensen het hebben over 100mbit, 100mbit is geen probleem met deze kabels, het probleem doet zich alleen voor wanneer je de volle 1gbps probeert te halen. Dat werkt dus niet goed met deze kabels, testen met 100mbit heeft dus totaal geen zin en zal, mits goed geknepen, altijd goed werken op de snelheid welke je zou verwachten.
Werkt alleen als je 100mbit forceert in het OS (als de cliënten aan beide zijdes Gbit hebben), anders gaat het mis. Gaat het naar Gbit/s, dan valt het naar 100Mbit/s, dan werkt het weer niet, dan weer 100Mbit/s, etc. Puinzooi dus.

De beste manier is om de 'ongebruikte' 2 aderparen (bruin en blauw geloof) niet te krimpen in de rj45 connector, dan zal het automatisch altijd op 100Mbit/s gaan zonder problemen! Als je dat niet doet is het vragen om problemen, want weet je het over 5 jaar nog? Of over 10 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:22
Bartjuh schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 20:04:
[...]

Werkt alleen als je 100mbit forceert in het OS (als de cliënten aan beide zijdes Gbit hebben), anders gaat het mis. Gaat het naar Gbit/s, dan valt het naar 100Mbit/s, dan werkt het weer niet, dan weer 100Mbit/s, etc. Puinzooi dus.

De beste manier is om de 'ongebruikte' 2 aderparen (bruin en blauw geloof) niet te krimpen in de rj45 connector, dan zal het automatisch altijd op 100Mbit/s gaan zonder problemen! Als je dat niet doet is het vragen om problemen, want weet je het over 5 jaar nog? Of over 10 jaar?
Mee eens, maar had het idee dat er een aantal mensen waren met een 100Mbit kaartje, wat automatisch naar de 100Mbit schakelt uiteraard.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
sloth schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:32:
[...]

Ik moet nog contact met ze opnemen. Heb jij inmiddels wel al reactie gehad? Dit zou handig zijn om mee te nemen in mijn aanvraag.
Inmiddels een hele week verder en geen reactie van Yagoda gehad :(
Zijn er Tweakers die een RMA bij een andere winkel hebben verzocht, en hier wel antwoord op hebben gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
DCG909 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:00:
[...]

Router/modem is relatief nieuw. dus volledig Gb lan gaat niet mogelijk worden binnen een jaar, denk ik.
Wat ik eigenlijk bedoelde was: Is er een sneller protocol o.i.d. dan het windows share spul? wat dus wel de volledige 93 Mb kan gebruiken?
NFS schijnt sneller te zijn. Link link
:/ volgende klus, voor als het coax netwerk in huis in orde is.
Nieuw lan-netwerk leggen met een goede router en echte goede kabels.
Geen alles in één geval meer dus.
Voor twee tientjes incl verzending heb je al een el cheapo 5-poort gigabit switch.
Niet alle apparaten hebben gigabit nodig, dus die plug je direct in je router en de snelle apparaten in de switch.

Je kan ook zelf een switch maken. Installeer 1 of meer extra gigabit netwerk kaartjes in je server en voeg ze samen in bridge mode. Zo heb ik het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
sloth schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 09:53:
[...] Inmiddels een hele week verder en geen reactie van Yagoda gehad :(
Zijn er Tweakers die een RMA bij een andere winkel hebben verzocht, en hier wel antwoord op hebben gekregen?
Ik denk dat ze de filosofie aanhangen: "Een hoop problemen lossen zichzelf op als je ze negeert"

Het is aan jou om ze er van te overtuigen dat dit probleem zichzelf niet gaat oplossen en zelfs gaat escaleren als ze er niks aan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ploink schreef op zondag 01 april 2012 @ 00:04:
[...]

NFS schijnt sneller te zijn. Link link

[...]

Voor twee tientjes incl verzending heb je al een el cheapo 5-poort gigabit switch.
Niet alle apparaten hebben gigabit nodig, dus die plug je direct in je router en de snelle apparaten in de switch.

Je kan ook zelf een switch maken. Installeer 1 of meer extra gigabit netwerk kaartjes in je server en voeg ze samen in bridge mode. Zo heb ik het opgelost.
Ja, dat is lekker zeg. Als je dan van een apparaat op de GBit switch data wilt trekken van 2 apparaten op de 100 Mpbs modem, krijg je een totaal van 100 Mbit.

Voor een tientje meer heb je een 8-poorts. Pas bij 16 poorten is de meerprijs dusdanig dat je meer betaald per poort.

Los daarvan: zo te zien zijn 16 poorts GBit switches al zo'n vijf jaar niet goedkoper (in euro's) geworden. Ik heb de mijne in (gokje) 2006-2007 gekocht en toen was 'ie veel goedkoper dan in 2005, toen ik mijn 16 poorts 100 Mbit switch kocht.

Overigens is een 8 poorts switch makkelijk vol te krijgen. Een handje vol desktops, een modem, een mediaspeler en een draadloos geval en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:57
Bartjuh schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 20:04:
[...]
...
Als je inderdaad al weet dat er 2 paren niet van koper zijn ben ik het hiermee volledig eens, niet aansluiten en ik zou zelfs overwegen er een labeltje aan te hangen voor eventueel een volgende bewoner of huurder :P

Het wordt trouwens helemaal spannend als je POE over die niet koperen paren gooit (dit gaat meestal over de spares) :S

[ Voor 8% gewijzigd door base_ op 01-04-2012 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

base_ schreef op zondag 01 april 2012 @ 11:41:
[...]
Als je inderdaad al weet dat er 2 paren niet van koper zijn ben ik het hiermee volledig eens, niet aansluiten en ik zou zelfs overwegen er een labeltje aan te hangen voor eventueel een volgende bewoner of huurder :P
Labeltje is misschien ook nog wel handig, maar belangrijkst is dat het sowieso stabiel is, ook al is het 100mbit.

Vorig weekend met een paar jongens ge-lanned, en daar ook van dezelfde Yagoda-kabels gebruikt op 3com switch (24p 10/100 met 2gbit uplinks), en met slechts 4 aders (2 aderparen) gekrimpt ging het gewoon vol op 10-11 MB/s zonder (stabiliteits)problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op zondag 01 april 2012 @ 04:37:
[...]

Ja, dat is lekker zeg. Als je dan van een apparaat op de GBit switch data wilt trekken van 2 apparaten op de 100 Mpbs modem, krijg je een totaal van 100 Mbit.
Denk je soms dat een 100Mbit apparaat ineens Gb prestaties levert als je die in een Gb switch stopt??
Ik zie mijn voip telefoontje al gaan op gigabit snelheid vrroeeem!! :+

De meeste mensen hebben niet meer dan 4 apparaten die Gb snelheid aankunnen en dan is een 5-poort switch voldoende. Ik begreep uit het verhaal dat DCG909 alleen een modem/router heeft en die hebben gewoonlijk maar 4 poortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Bartjuh schreef op zondag 01 april 2012 @ 11:46:
[...]
..... gekrimpt ging het gewoon vol op 10-11 MB/s .......
Helemaal offtopic, even een taalkwestie voor de liefhebbers:
Analoog aan zuigen, zoog, gezogen, maar stofzuigen, ik stofzuigde en ik heb gestofzuigd.
Het ene zuigen doe je met je mond, het andere met een apparaat, gewoon twee verschillende begrippen.
Maar wel weer: "Ik heb die kruimels met de stofzuiger opgezogen".

Helemaal duidelijk, maar nu krimpen, kromp, gekrompen.
Is wat je met de krimptang doet nu inderdaad krimpen, krimpte, gekrimpt?
Of moet het toch die andere vervoeging zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 01-04-2012 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Is het wel een officieel Nederlands woord of is het hier gebruikt als een vernederlandst Engelse woord 'crimping'?

Is de Nederlandse term wellicht gewoon 'knijpen'?

[ Voor 18% gewijzigd door CaptJackSparrow op 01-04-2012 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Geen van beiden.
Het is geen krimpen als in verkleinden. Het is een verkeerde vertaling uit het engels.
To crimp betekent niet krimpen, maar verbinden.
Wikipedia: Crimp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
CaptJackSparrow schreef op zondag 01 april 2012 @ 14:23:
Is de Nederlandse term wellicht gewoon 'knijpen'?
Lijkt me inderdaad de beste vrije vertaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/krimpen

Als we uit gaan van het Nederlandse woord krimpen had ik het waarschijnlijk fout; het moet gekrompen zijn.

Maarja, vernederlandst Engels woord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:18

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

euhh ik wordt helemaal duizelig van dit topic.

Ik zoek een kabel (meter of 50) voor door me huis te trekken.
Cat5e/Cat6 maakt me geen zak uit.
Hij moet door de muur (meerdere) maar gaat op de plek waar nu de telefoonkabel ligt(die trek ik er uit met de netwerk kabel er meteen aan vast)

ik wil zeker weten Gigabit halen.

Welke (goede) betaalbare kabel moet ik nou hebben ?
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Hij moet door de muur heen zeg je. Dat betekent dat je het gescheur niet graag t.z.t. nog eens doet. Welnu, waarom dan niet een beetje toekomstgericht denken? Ik zou zonder aarzelen over die paar tientjes duurder heen stappen. En wat heet betaalbaar? Bedenk dat je met goedkope troep bepaalde risico's loopt. Zie:
topictitel.

[ Voor 68% gewijzigd door Techneut op 01-04-2012 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Techneut schreef op zondag 01 april 2012 @ 14:46:
Hij moet door de muur heen zeg je. Dat betekent dat je het gescheur niet graag t.z.t. nog eens doet. Welnu, waarom dan niet een beetje toekomstgericht kijken? Ik zou zonder aarzelen over die paar tientjes duurder heen stappen. En wat heet betaalbaar? Bedenk dat je met goedkope troep bepaalde risico's loopt. Zie:
topictitel.
exact, dit is ook mijn mening,
Als het ligt, ligt het, en dan wil ik er niet meer aankomen.

Welke kabel waar raad je dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Antwoord:
Hoe hoger cijfer, hoe beter uiteraard de categorie (mocht je dit nog niet weten, cat is gewoon de afkorting van categorie). Ik zou als ik opnieuw zou moeten beginnen gewoon cat6 kiezen. Cat7 is er ook en is nog beter, maar ik betwijfel of dat in gewone thuissituaties zinvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Dat staat vast wel ergens in dit topic wat een goede kabel is, maar dat met 347 berichten inmiddels een speld in een hooiberg...
Ik zie dat er een paar negatieve reviews in de pricewatch staan, maar slechts 1 positieve review van een patch kabeltje. Het zou mooi zijn als er meer reviews geplaatst worden of anders een lijstje van goede kabels in de topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Ik dank je voor je antwoord.
Op de site van Conrad vind ik enorm wat kabels,
heb je misschien een link naar een webshop die dan wel de goede kabels verkoopt?
Ik lees over: flexibel,stug,bicopper(dus aluminium core=slecht)
Zelf knijp ik de kabels, sluit ik de wandcontactdozen(voor de netwerkkabel) aan, en de connectors knijp ik ook zelf.

Wat ploink ook zegt, misschien wat linkjes naar de goede kabels?

Netwerkkabel CAT7 S/FTP 50m merk Digtus
Is dit dan goed?
Ik vind 100 euro voor 50meter wel de max namelijk. liever iets goedkoper natuurlijk

[ Voor 83% gewijzigd door ApC_IcE op 01-04-2012 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Leg je ze in aparte buizen of samen met elektriciteitskabels?
In dat laatste geval kun je wellicht beter shielded kabel nemen en de shielding op 1 punt (bij de switch) aarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Mijn huis wordt in mei opgeleverd, en ik gebruik hoofdzakelijk de buis waar de telefoonkabel nu inligt.
Deze trek ik eruit en daarvoor in de plaats leg ik dan de netwerkkabel.
Dit is dan voor de woonkamer.
De andere kamer (hobbykamer) komt de kabel evt langs een electriciteitskabel te liggen. maar dit kan ik evt omzeilen door hem onder de plint te leggen. Is allemaal mogelijk.
Als ik maar de juiste kabel heb :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Bij conrad moet je altijd de 'directe productlink' functie gebruiken (ergens rechtsboven in de pagina), anders werkt je link niet.

edit:
Misschien is dit goed?
http://www.hardwarewebwin...g-grijs-solid-p-7187.html
Het is 3P gecertificeerd zeggen ze...

Edit2: hm.. die kabel is weer TE goed, AWG23:
LET OP! Deze kabel is alleen te gebruiken in combinatie met wandcontactdozen en patchpanels. Er zijn geen pluggen te gebruiken ivm de dikte van de kabel/isolatie!

[ Voor 19% gewijzigd door Ploink op 01-04-2012 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
ApC_IcE schreef op zondag 01 april 2012 @ 15:03:
[...]
Wat ploink ook zegt, misschien wat linkjes naar de goede kabels?
[...]
Ik vind 100 euro voor 50meter wel de max namelijk. liever iets goedkoper natuurlijk
Hier staat wel een redelijke checklist:
Mafketel in "Pas op voor slechte Cat5e"

En goede kabel hoeft niet echt veel te kosten.
Op m'n werk hebben we recent CAT7 gelegd (in grote rollen van 1000m als ik me niet vergis) en dat was zo rond de 75 ct/meter als ik me niet vergis (incl BTW), dus 2 euro per meter hoef je er echt niet voor neer te tellen. (al vragen ze bij bijv. de Hornbach dat er wel voor 8)7 )

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Ploink schreef op zondag 01 april 2012 @ 15:29:
[...]

Bij conrad moet je altijd de 'directe productlink' functie gebruiken (ergens rechtsboven in de pagina), anders werkt je link niet.

edit:
Misschien is dit goed?
http://www.hardwarewebwin...g-grijs-solid-p-7187.html
Het is 3P gecertificeerd zeggen ze...

Edit2: hm.. die kabel is weer TE goed, AWG23:

[...]
Ik heb de link aangepast
TD-er schreef op zondag 01 april 2012 @ 15:48:
[...]

Hier staat wel een redelijke checklist:
Mafketel in "Pas op voor slechte Cat5e"

En goede kabel hoeft niet echt veel te kosten.
Op m'n werk hebben we recent CAT7 gelegd (in grote rollen van 1000m als ik me niet vergis) en dat was zo rond de 75 ct/meter als ik me niet vergis (incl BTW), dus 2 euro per meter hoef je er echt niet voor neer te tellen. (al vragen ze bij bijv. de Hornbach dat er wel voor 8)7 )
Ok en waar hebben jullie dat vandaan?
Want ik heb nog steeds geen link van iemand waar ik dus de kabel moet gaan bestellen haha. :+
Er komen nog wat termen bij dus: Stranded(soepel?) en Solid(stug?)

is dit dan wat:
Roline Cat 6 UTP Kabel stug grijs (solid) per meter
Kost 60 cent de meter en heeft de volgende eigenschappen:
Afschermings type UTP
Overdracht kwaliteit Cat.6 / Class E
Impedantie 100 Ohm
Aantal aders 8
Kabeldoorsnede (AWG) AWG 24
Kabel type massief
Kleur (Kabel) grijs
Kabel halogeenvrij nee
Materiaal Buitenmantel Kabel PVC

Of evt deze:
Konig Cat 6 UTP Kabel 50 meter soepel grijs (stranded)
50 meter voor 25.90
Met de volgende eigenschappen:
Deze CAT6 kabel is voorzien van getwiste paren. Uitermate geschikt voor netwerktoepassingen van 10/100/1000 mbps.
Vanwege de flexibele aders, alleen gebruiken voor patchkabel toepassingen.
Onafgeschermde getwiste paren.
• Kabelopbouw: AWG24, 2 mm²
• Aderopbouw: Flexibel

Deze is dan niet bedoelt voor door de muur begrijp ik

[ Voor 71% gewijzigd door ApC_IcE op 01-04-2012 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik zal maandag eens aan de baas vragen waar die kabel vandaan komt (en of dat bedrijf ook aan particulieren levert), of in elk geval een merknaam.
* TD-er moet zelf namelijk van de zomer ook nog aan het kabels-trekken gaan, thuis :)

Als je kabels gaan aansluiten via patch-rails of wandcontactdozen, dan moet je in elk geval solid hebben.
Dat kun je tenminste goed aansluiten met een LSA-tang.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

TD-er schreef op zondag 01 april 2012 @ 17:12:
Ik zal maandag eens aan de baas vragen waar die kabel vandaan komt (en of dat bedrijf ook aan particulieren levert), of in elk geval een merknaam.
* TD-er moet zelf namelijk van de zomer ook nog aan het kabels-trekken gaan, thuis :)

Als je kabels gaan aansluiten via patch-rails of wandcontactdozen, dan moet je in elk geval solid hebben.
Dat kun je tenminste goed aansluiten met een LSA-tang.
Ik weet niet waar je woont anders kunnen we samen een rol van 100m kopen ;)
edit: Groningen }:|

verschilt een LSA-tang van een gewone UTP-tang?
Anders koop ik die meteen er bij. Als ik het zo lees, leg ik het liefste gewoon overal CAT7, en dan 10Gbit kaartjes in mijn apperatuur. (RJ45 nogsteeds?)
Nou het gaat in principe van de meterkast (router/switch), door de muur (leiding van telefoonkabel(die eruit gaat)), naar een wandcontactdoos, en daarin steek ik een stekkertje UTP naar de htpc.

[ Voor 17% gewijzigd door ApC_IcE op 01-04-2012 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
ApC_IcE schreef op zondag 01 april 2012 @ 17:05:
is dit dan wat:
Roline Cat 6 UTP Kabel stug grijs (solid) per meter
Kost 60 cent de meter en heeft de volgende eigenschappen:
Afschermings type UTP
Overdracht kwaliteit Cat.6 / Class E
Impedantie 100 Ohm
Aantal aders 8
Kabeldoorsnede (AWG) AWG 24
Kabel type massief
Kleur (Kabel) grijs
Kabel halogeenvrij nee
Materiaal Buitenmantel Kabel PVC
Lijkt me wel goed, maar minder geschikt om naast stroomkabels te leggen omdat het niet afgeschermd is.
Ik heb geen ervaring met Roline, maar ik kwam er op via de pricewatch, waar verder voornamelijk goedkoop of merkloos spul in staat.

Roline is van het zwitserse Rotronic en over hun patch kabels zeggen ze:

a) ROLINE Patch Cords
• the cables were tested by the GHMT in Germany and meet the norms Cat.5e or Cat.6, depending on the
type
• the used material is solid copper
• the RJ-45 connectors are assembled with 50 µm gold plating

b) Cheap Patch Cords
• the cables don’t meet any norm and don’t pass any test
• the used material is CCA = solid aluminium covered with a thin copper coating
• the RJ-45 connectors are assembled with max. 3 µm gold plating or are only gold touched

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ApC_IcE schreef op zondag 01 april 2012 @ 17:15:
[...]

Ik weet niet waar je woont anders kunnen we samen een rol van 100m kopen ;)
edit: Groningen }:|

verschilt een LSA-tang van een gewone UTP-tang?
Anders koop ik die meteen er bij. Als ik het zo lees, leg ik het liefste gewoon overal CAT7, en dan 10Gbit kaartjes in mijn apperatuur. (RJ45 nogsteeds?)
Nou het gaat in principe van de meterkast (router/switch), door de muur (leiding van telefoonkabel(die eruit gaat)), naar een wandcontactdoos, en daarin steek ik een stekkertje UTP naar de htpc.
Een LSA-punch-down tool is bedoeld om de aders in een strip te drukken en tegelijk af te knippen.
Toepassingsvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.netwerkproducten.com/images/punchdown-2.jpg
En de tang zelf:
Afbeeldingslocatie: http://images.tupianguanjia.com/bin/7513/kt1_0.jpg

Een dergelijke tang hoeft niet meer dan zo'n 5 euro te kosten, maar in de praktijk is dat alleen haalbaar als je het bij DealExtreme oid. bestelt en dat is helaas niet vandaag besteld, morgen in huis.
Maar als je er eenmaal mee gewerkt hebt, wil je niet anders meer.

Voor gewone connectoren heb je zoiets als dit nodig:
Afbeeldingslocatie: http://www.wifi-shop.be/images/rj45-tang.jpg
Dat hoeft ook niet meer dan een tientje te kosten, tenzij je het hier in NL in de winkel koopt.
Koop aub niet zoeen als deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.michaeljordan.nl/RJ45-Tang.jpg
Daar ga je je aan ergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Aha, naja die LSA tang heb ik nog nooit gedaan.
Die bestel ik wel meteen mee.
Ik heb al een 'gewone' utp-tang, daar red ik het wel mee..
al meer dan 50 snoertjes gemaakt.

Roline heeft dus naar eigen zeggen goede kabels met solid copper.
dus dat is het overwegen waard.

Nu nog een winkel vinden die:
CAT7 verkoopt voor in de muur
CAT7 soepel om kabels van te maken
CAT7 connectoren (of kan hier ook CAT6 connector op?)
LSA Tang

[ Voor 23% gewijzigd door ApC_IcE op 01-04-2012 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
CAT7 heb je niet nodig, alleen voor hele lange afstanden 100m+ of voor 10Gbit ethernet.
Bovendien is het AWG23 (soms ook gebruikt voor CAT6) te dik voor een modulaire connector. Je krijgt de draadjes er simpelweg niet in en je moet dan patch panels gebruiken met gewone CAT5E/6 patch kabels tussen panel en switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
ApC_IcE schreef op zondag 01 april 2012 @ 17:05:
...

Of evt deze:
Konig Cat 6 UTP Kabel 50 meter soepel grijs (stranded)
50 meter voor 25.90
Met de volgende eigenschappen:
Deze CAT6 kabel is voorzien van getwiste paren. Uitermate geschikt voor netwerktoepassingen van 10/100/1000 mbps.
Vanwege de flexibele aders, alleen gebruiken voor patchkabel toepassingen.
Onafgeschermde getwiste paren.
• Kabelopbouw: AWG24, 2 mm²
• Aderopbouw: Flexibel

Deze is dan niet bedoelt voor door de muur begrijp ik
Juist: voor in de muur altijd massieve/solid aders gebruiken en nooit getwist/soepel (die werkt ook nooit in contactdozen en patch panelen en is bovendien duurder).
http://www.hardwarewebwin...grijs-solid-p-961445.html is 100m massief. UTP CAT 7 voor thuis is wel heel erg overkill en echt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
TD-er schreef op zondag 01 april 2012 @ 18:21:
[...]

Een LSA-punch-down tool is bedoeld om de aders in een strip te drukken en tegelijk af te knippen.
Toepassingsvoorbeeld:
[afbeelding]
En de tang zelf:
[afbeelding]

Een dergelijke tang hoeft niet meer dan zo'n 5 euro te kosten, maar in de praktijk is dat alleen haalbaar als je het bij DealExtreme oid. bestelt en dat is helaas niet vandaag besteld, morgen in huis.

[afbeelding]
Dat hoeft ook niet meer dan een tientje te kosten, tenzij je het hier in NL in de winkel koopt.
[afbeelding]
Wat is er slechter bij die oranje tang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
TD-er schreef op zondag 01 april 2012 @ 18:21:
[...]

Toepassingsvoorbeeld:
[afbeelding]
En de tang zelf:
[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb onlangs deze van DX ($10.40) besteld met plugjes.
Al een paar pluggen mee geknepen en hij werkt goed.
Enige nadeel van deze tang is dat ie geen anti-terugveer mechanisme heeft en dus altijd wijdbeens blijft staan als je hem weglegt. Ik doe dan maar een kabelbindertje om de handvaten als ik 'm opberg.
Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_3530_6.jpg
Dat gele strippertje dat er bij zit heeft een uiteinde dat bedoeld is als primitieve punch-down tool. Ik weet niet of dat goed werkt, maar ze hebben ook een betere voor $2.82

Edit: Blijkbaar zijn er twee soorten punch-down systemen, het Europese LSA-PLUS en het amerikaanse 110. Zijn de tools compatible? Bij die van DX staat niet eens welke het is, maar volgens het forum geen 110, zal wel LSA zijn dan.

[ Voor 13% gewijzigd door Ploink op 01-04-2012 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Ploink schreef op zondag 01 april 2012 @ 19:11:
CAT7 heb je niet nodig, alleen voor hele lange afstanden 100m+ of voor 10Gbit ethernet.
Bovendien is het AWG23 (soms ook gebruikt voor CAT6) te dik voor een modulaire connector. Je krijgt de draadjes er simpelweg niet in en je moet dan patch panels gebruiken met gewone CAT5E/6 patch kabels tussen panel en switch.
ok aangepast lijstje:

CAT6 verkoopt voor in de muur (max 50m of per meter)
CAT6 soepel om kabels van te maken (Max 25 meter)
CAT6 connectoren meestal per 50
LSA Tang

Iemand de gouden tip voor deze wensenlijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

pacificocean schreef op zondag 01 april 2012 @ 19:54:
[...]
Wat is er slechter bij die oranje tang?
Dat ding heb ik ook gehad, is inderdaad een prutstang.

Sowieso gaat hij 'wiebelen', en krimp je de rj45 connectors niet fijn. Vaak moet je wel 2x goed krimpen, om een beetje zeker te zijn dat ze goed vast zitten. Het is een slappe tang zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48
ApC_IcE schreef op zondag 01 april 2012 @ 20:46:
[...]

ok aangepast lijstje:

CAT6 verkoopt voor in de muur (max 50m of per meter)
CAT6 soepel om kabels van te maken (Max 25 meter)
CAT6 connectoren meestal per 50
LSA Tang

Iemand de gouden tip voor deze wensenlijst?
https://www.netwerkwinkel...0*5;TD168M-*10;T6U02*50;/

Zoiets? Het is een prima webwinkel, maar ik kon geen soepele Cat 6 vinden, dus daarom de patchkabeltjes. Het ziet er ook nog netter uit, en is minder werk, dus dit is denk ik prima geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

marcop23 schreef op zondag 01 april 2012 @ 21:03:
[...]

https://www.netwerkwinkel...0*5;TD168M-*10;T6U02*50;/

Zoiets? Het is een prima webwinkel, maar ik kon geen soepele Cat 6 vinden, dus daarom de patchkabeltjes. Het ziet er ook nog netter uit, en is minder werk, dus dit is denk ik prima geschikt.
daar kan ik wat mee!
Ik pas zelf wel de juiste hoeveelheid aan. dit is dus wel volledig koperen bedrading?
super!

[ Voor 9% gewijzigd door ApC_IcE op 01-04-2012 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Bartjuh schreef op zondag 01 april 2012 @ 21:03:
[...]

Dat ding heb ik ook gehad, is inderdaad een prutstang.

Sowieso gaat hij 'wiebelen', en krimp je de rj45 connectors niet fijn. Vaak moet je wel 2x goed krimpen, om een beetje zeker te zijn dat ze goed vast zitten. Het is een slappe tang zeg maar.
Inderdaad, hij gaat wiebelen, maar met zo'n tang druk je ook niet met gelijke kracht op alle pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ploink schreef op zondag 01 april 2012 @ 13:20:
[...]

Denk je soms dat een 100Mbit apparaat ineens Gb prestaties levert als je die in een Gb switch stopt??
Ik zie mijn voip telefoontje al gaan op gigabit snelheid vrroeeem!! :+
Kwestie van lezen he:
Met een GBit apparaat kun je tegelijk data opvragen van tien 100 Mbit apparaten, zonder dat er ergens een bottleneck optreed. Maar als die 100 MBit apparaten via een andere switch met een enkel 100 MBit lijntje zijn verbonden met de GBit switch, is dat de bottleneck en krijg je gewoon 100 Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Inmiddels reactie van Yagoda gehad, ik mag de slechte cat5e retourneren en kan kiezen tussen vervanging in cat6 of terugbetaling :)

Ik zal voor de volledigheid nog een reactie nalaten als dit gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:09
Ik heb hier een rol cat6 van hetzelfde merk. dit lijkt prima kabel te zijn. Deze is dan ook ongeveer dubbel zo duur :)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
sloth schreef op maandag 02 april 2012 @ 19:41:
Inmiddels reactie van Yagoda gehad, ik mag de slechte cat5e retourneren en kan kiezen tussen vervanging in cat6 of terugbetaling :)

Ik zal voor de volledigheid nog een reactie nalaten als dit gebeurd is.
Als je kiest voor CAT6 laat ze dan ook even bevestigen dat die kabel WEL aan de cat6 specs voldoet.

Het is ondertussen gebleken dat ook bij CAT6 CCA gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb onlangs 100m soepele Cat5e samen met een tang en connectoren bij deze shop besteld:
http://www.netwerkproducten.com/

Kabel is van Digitus, ik heb een stukje uit elkaar gehaald en zoals beloofd inderdaad 100% koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:38:
Kabel is van Digitus, ik heb een stukje uit elkaar gehaald en zoals beloofd inderdaad 100% koper.
Hoe zie je dat? CCA en CCS zijn respectievelijk Copper Clad Aluminum en CC Steel.
Draden hebben dus een koper laagje en zien er uit als gewoon koper.

Je kan het alleen zien als je de draad mooi recht doorsnijdt en het snijvlak goed bekijkt.
De lichtreflectie op het snijvlak is bij CCA wit en bij koper...... koperkleurig ;)

CCS kun je simpel testen met een magneet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:13

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Hmm, ikke dus denken dat ik een goede deal had gemaakt: 100M Cat5e voor 15 euro. :F

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1329301335.jpeg

Heb de kabel nog op zolder, maar het was de bedoeling dat ik er 2X 50Meter uit zou halen... 100mbps is al genoeg!

Wat nu? Gewoon verkopen of..? :?

[ Voor 14% gewijzigd door SalimRMAF op 03-04-2012 12:28 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

€15? Lijkt me een gevalletje jammer dan en je verlies accepteren: gewoon even testen wat koper is en wat niet, en gewoon zelf gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Hier stond spam
Het is niet de bedoeling hier reclame te maken. Zie ook Onze FAQ/Voorwaarden

[ Voor 78% gewijzigd door FatalError op 03-04-2012 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:28
Ehh, PVC = Polyvinyl Chloride, het plastic van de kabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:47
Is er iemand bekend met het merk Digitus ,Met name tot betrekking van hun "Modular Wall Outlet CAT6 "
Hoe zijn de kwaliteiten van de 20m cat6 (patch)kabels van ACT,Intellinet,Gembird ,ICIDU en KONIG en zijn ze single core of stranded ?
Ik heb maar 20m nodig dus om een doos van 100m te bestellen vind ik ook zonde .

[ Voor 6% gewijzigd door tita_tovenaar op 03-04-2012 15:40 ]

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja klopt maar wat ik ermee bedoelde is dat waar er PVC opstaat op de site dat die kabel 100% koper is. :)

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2012 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Hier stond spam
Het is niet de bedoeling hier reclame te maken. Zie ook Onze FAQ/Voorwaarden

[ Voor 92% gewijzigd door FatalError op 03-04-2012 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 15:45:
Ja klopt maar wat ik ermee bedoelde is dat waar er PVC opstaat op de site dat die kabel 100% koper is. :)
Zou je dan niet beter het beestje bij de naam noemen en "solid copper" vermelden? Ik bedoel... alle kabels hebben PVC isolatie, ook die van CCA.

Ik krijg nu de indruk dat de Chinese leverancier zegt dat PVC=solid copper en dat geeft weinig vertrouwen.
Het zou nog beter zijn om de kabels te testen zodat je zeker weet wat je verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ploink schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:53:
[...]

Zou je dan niet beter het beestje bij de naam noemen en "solid copper" vermelden? Ik bedoel... alle kabels hebben PVC isolatie, ook die van CCA.

Ik krijg nu de indruk dat de Chinese leverancier zegt dat PVC=solid copper en dat geeft weinig vertrouwen.
Het zou nog beter zijn om de kabels te testen zodat je zeker weet wat je verkoopt.
Ja klopt zal het aanpassen..

Alle kabels zijn getest.. Als er een product word gekocht en als er geen 100% koper uitkomt dan krijgt de klant zijn geld terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

6
Ploink schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:57:
[...]

Hoe zie je dat? CCA en CCS zijn respectievelijk Copper Clad Aluminum en CC Steel.
Draden hebben dus een koper laagje en zien er uit als gewoon koper.

Je kan het alleen zien als je de draad mooi recht doorsnijdt en het snijvlak goed bekijkt.
De lichtreflectie op het snijvlak is bij CCA wit en bij koper...... koperkleurig ;)

CCS kun je simpel testen met een magneet.
Je knijpt 10cm van de kabel, vervolgens ommanteling afstrippen.
Je pakt een Buck knife, houdt je ogen open en schraapt ieder van de 8 aders op je vingertje af tot er bloed komt.
Voor de zekerheid ga je de restanten nog even met een magneet te lijf. Geen alu restanten waargenomen.
Zo moeilijk is het allemaal niet, gewoon blijven waarnemen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ok, goeie tip dat schrapen, maar ik laat dat bloed liever achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Sikkek schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 15:36:
Ehh, PVC = Polyvinyl Chloride, het plastic van de kabel...
PVC is dan hopelijk alleen het plastic van de jacket van de kabel, dus de buitenmantel.
Niet het plastic van de isolatie van de aders, dat zou PE (polyethyleen) moeten zijn... Maar bij inferieure kabels zou daar ook wel eens op bezuinigd kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 15:45:
Taalkundige misleiding is overal te vinden..

Ik zag op ebay een advertentie van luidspreker kabel die met schreeuwende letters aangeprezen werd als "100% CCA CUPFER!"

Het woord aluminium is nergens in de advertentie terug te vinden :) De kabel bestaat uit 70% aluminium en 30% koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:13

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Nja ik denk dat ik wel een oplossing heb voor mijn slechte 100 meter "cat5e".

Gewoon 10 meter ECHTE Cat5e halen bij de action, voor 2,50 per stuk en koppelstukjes via dealextreme eraan koppelen.

40 meter kabel zijn 3 koppelstukjes (3 euro) plus 10 euro voor de kabels. 13 Euro in totaal. :)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Is die CAT5E van de Action wel goed dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Koppelstukjes zullen de kwaliteit van het signaal ook niet echt bevorderen gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
joopv schreef op donderdag 05 april 2012 @ 07:16:
[...]

Ik zag op ebay een advertentie van luidspreker kabel die met schreeuwende letters aangeprezen werd als "100% CCA CUPFER!"

Het woord aluminium is nergens in de advertentie terug te vinden :) De kabel bestaat uit 70% aluminium en 30% koper
Nog steeds pure misleiding, als je een beetje goed leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
FatalError schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:44:
Ik heb hier een rol cat6 van hetzelfde merk. dit lijkt prima kabel te zijn. Deze is dan ook ongeveer dubbel zo duur :)
Dat is deze kabel, toch?
Heb je hier de "magneettest" mee gedaan?

Gebruik je deze enkel als installatiekabel i.c.m. wandcontactdozen / patchpanels?
Ik heb me net wat ingelezen over het verschil tussen soepele en stugge kabel om dit keer een 100% goede keuze te maken.
Daar zeggen ze dat je beter geen rj45 kan afmonteren op stugge kabel, zoals die van Yagoda.

Wat ik wil is zowel afmonteren op patchpanels en WCD dozen, als de vrijheid hebben om er een rj45 op te zetten om als (lange) patchkabel te gebruiken.
Het lijkt me dan dat ik beter voor soepele kabel ga? Of moet je dan echt gaan opsplitsen en van elke soort 1 kopen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
sloth schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:17:
[...]
Daar zeggen ze dat je beter geen rj45 kan afmonteren op stugge kabel, zoals die van Yagoda.
Ik heb geen probleem met pluggen knijpen op stugge kabel, maar dat is dan wel AWG24.
AWG23 kabel is te dik voor modulaire pluggen.

Er zijn speciale pluggen voor solid (intronics TD168M) of stranded kabels, maar ik gebruik gewoon van die goedkope plugjes van de gamma of dealextreme, zonder enige kabel type specificatie.
Het is wel een beetje pielen om de draadjes netjes recht op een lijn in de connector te krijgen, dus het kan zijn dat dit met een speciale solid conductor plug makkelijker is.

Als je een stugge kabel als patch kabel gebruikt zou ik dat niet doen voor toepassingen waar de kabel vaak beweegt, zoals voor je laptop. Een dikke koperdraad is namelijk veel gevoeliger voor breuk door herhaaldelijk buigen (metaalmoeheid) dan een bundel dunne geleiders.

[ Voor 26% gewijzigd door Ploink op 07-04-2012 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
joopv schreef op donderdag 05 april 2012 @ 07:16:
[...]

100% CCA Kupfer staat in die advertentie, net zoiets als de vermelding bij een sieraad 100% goudkoper-legering. Strikt genomen geen misleiding, want er staat duidelijk CCA, en niet erbij hoe dun of hoe dik dat laagje koper dan wel is, die A betekent gewoon aluminium. Ook al weet misschien niet iedereen wat CCA betekent, de leverancier kan zich gewoon verdedigen met dat een klant geacht mag worden dit te weten.
Of het netjes is, is een ander verhaal, maar wees blij dàt ze het tenminste eerlijk vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Laten we eens eerlijk zijn - wie wist er waar de letters CCA voor stonden - voor dat dit topic in beeld kwam? Ik durf te beweren dar er nog steeds lezers zijn die het zullen moeten opzoeken.

Stel, iemand zoekt luidsprekerkabel. Hij/zij weet dat ie koper kabel moet hebben van minstens 2,5mm doorsnee. Hij weet niet waar de letters CCA voor staan, maar hij leest wel eens audioblaadjes en heeft wel eens andere letters zoals OFC gezien en weet dat dat een teken is dat het wel snor zit met dat koper.

High End Premium Lautsprecherkabel 2x2,5mm² +++ Echtes CCA Kupfer +++

De kreet "Echtes CCA Kupfer" is gewoon pure nonsens, bedoeld om onwetende consumenten te verwarren en gerust te stellen. De meesten zullen niet gaan opzoeken wat dit precies betekent. En het is al zeker geen high-end premium kabel. Deze 2,5mm² kabel heeft ongeveer dezelfde ohmse weerstand als 1,75mm² koperkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
Ik wil vanaf de zolder naar de woonkamer een Cat 5 kabel leggen.
Komende zomer beginnen ze hier met de aanleg van glasvezel en ik wil een goede verbinding naar de pc, nu is dat nog via WIFI.
Kan een netwerkkabel langs een verwarmingsbuis worden gelegd zonder problemen?
Weet iemand of er bij bv Gamma/Praxis/Formido ook goede kabels en krimptangen te koop zijn?

Bij voorbaat dank.

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:08

DukeBox

loves wheat smoothies

roy77 schreef op zondag 08 april 2012 @ 10:46:
Weet iemand of er bij bv Gamma/Praxis/Formido ook goede kabels en krimptangen te koop zijn?
Wat zij de bouwmarkt toen je ze op belde ?

Ik heb wel eens een tang met rj45 plugjes gekocht bij een praxis, geen geweldige kwaliteit maar voor die 20 stekertjes die ik in de afgelopen 10 jaar geknepen heb ruim voldoende. Kabel hebben ze ook vast wel.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als je voor vaste kabels het risico op signaalverlies door externe invloeden wilt minimaliseren kun je altijd shielded kabel overwegen.

Ik adviseer om in elk geval een metalen tang te kopen en geen plastic. Met een metalen voel je duidelijker wanneer je kneep compleet is omdat ie stuit. Bij een plastic tang gaan dan de handles doorbuigen wat een minder goede feedback geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
CaptJackSparrow schreef op zondag 08 april 2012 @ 11:02:
Als je voor vaste kabels het risico op signaalverlies door externe invloeden wilt minimaliseren kun je altijd shielded kabel overwegen.
Ik stem tegen shielded gebruiken, buiten goed gedefinieerde installaties.

Het grootste probleem met sheilded kabels is namelijk dat je de galvanische scheiding ongedaan maakt en je wil niet je aarde via je netwerk kabel laten lopen. En in een huisinstallatie is de kans daarop erg groot.

De kans op hoge stromen op plekken waar je dat niet wil hebben is te groot, niet doen. Gebruik gewoon goede kabels en er is geen vuiltje aan de lucht*.

*als je de netwerkabels tenminste niet rond je wasmachinemotor, koelkastmotor, boormachine, stofzuiger of magnetron laat lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Mafketel schreef op zondag 08 april 2012 @ 12:52:
Het grootste probleem met sheilded kabels is namelijk dat je de galvanische scheiding ongedaan maakt
alleen als je ook (aan beide kanten) een shielded-stekker gebruikt. als je gewoon een normale plastic stekker dr aan zet geen probleem.. (maar dan zal die shielding ook wel iets minder effectief zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Mafketel schreef op zondag 08 april 2012 @ 12:52:
[...]
Het grootste probleem met sheilded kabels is namelijk dat je de galvanische scheiding ongedaan maakt en je wil niet je aarde via je netwerk kabel laten lopen.
Daarom moet je deze kabels ook maar op 1 centraal punt aarden, nooit aan beide uiteinden!

Ik ken iemand die een UTP langs de motor van een rolluik had lopen. Elke keer als iemand het luik open/dicht deed dan viel de verbinding weg. Dat had dus beter STP kunnen zijn. Ook als je ze samen met 230V leidingen in een buis of goot legt, dan zou ik STP nemen.

Langs een verwarmingsbuis lijkt me geen probleem omdat die buis geen elektrisch of magnetisch veld heeft, er loopt immers geen stroom door en er staat geen spanning op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
CaptJackSparrow schreef op zondag 08 april 2012 @ 11:02:
Ik adviseer om in elk geval een metalen tang te kopen en geen plastic. Met een metalen voel je duidelijker wanneer je kneep compleet is omdat ie stuit. Bij een plastic tang gaan dan de handles doorbuigen wat een minder goede feedback geeft.
En als je dan nog iets harder knijpt dan breken ze.
Voor 10 euro met gratis verzending heb je een goede metalen tang en plugjes van de dealextreme.

Het nadeel van DX is dat je 2-4 weken (en soms langer) op je spullen moet wachten.
Met even googelen vind ik ook een tang bij kabelmaxx (€ 7,95), van dezelfde fabrikant als die van DX alleen zonder 4p4c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
Ik kijk morgen even rond bij de bouwmarkten, ik wil het namelijk zsm aanleggen, geen geduld haha.
Dan leg ik de kabel langs de verwarmingsbuizen, eens kijken of dat gaat schelen met de snelheid die ik met WIFI haal.
Bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Leg je kabel dan wel langs de koudste van de 2 buizen.
Ik heb ook wel eens kabel (was toevallig coax) langs verwarmingsbuizen laten lopen en na een paar jaar viel de mantel gewoon uit elkaar zodra je de kabel een beetje bewoog.
Het was helemaal uitgedroogd en dus heel broos geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
ok ik zal er aan denken thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
Het is gelukt (was mn 1e keer), en het is best gemakkelijk.
Bij de gamma een krimptang en rj45 stekkers gehaald en deze op de kabel gemonteerd.
Dit is een stuk sneller dan mijn WIFI-erbinding. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als we dit jaar nog glasvezel krijgen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Van Digitique heb ik inmiddels een nieuwe kabel toegestuurd gekregen met een vergoeding voor het terugsturen van de oude kabel. Ik meen op basis van wet en jurisprudentie recht te hebben om vergoeding van de tijd voor het vervangen en opsturen van de oude kabel (art. 7:24 BW, lid 1 BW jo. art. 6:95 BW, en Hof 's-Hertogenbosch 13 januari 2009, nr. HD 103.005.309, LJN BH4792), maar daar voelt Digitique weinig voor. Ze hebben nog een termijn van twee weken om over de brug te komen, daarna kan ik een gerechtelijke procedure starten. Mocht het zover komen, zal ik anderen de mogelijkheid bieden zich daarbij aan te sluiten.

Hoe is het omruilen bij anderen verlopen?

update: de nieuwe kabel van digitique blijkt CCA

[ Voor 3% gewijzigd door GlowMouse op 06-05-2012 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
@GlowMouse,

Destijds heb ik contact opgenomen met Kabelmaxx over mijn bevindingen, ik heb hier geen enkele reactie op gehad. Ik heb er verder geen energie meer in gestoken, het loont de moeite niet. Zou allang blij zijn geweest met een vervangende kabel. Het ging over deze kabel: http://www.kabelmaxx.nl/u...-5e-solid-doos-100-m.html. Het is mogelijk dat men nu wel goede kabel levert.

Tot slot nog een vraag. De nieuwe kabel die je hebt ontvangen is van het merk Logilink, was de oude kabel dat ook? Ik heb eerder namelijk ook LogiLink kabel gekocht (niet bij Digitique) wat bij nader inzien ook CCA bleek te zijn! Heb je misschien een foto van de doos? :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
roy77 schreef op maandag 09 april 2012 @ 22:24:
Het is gelukt (was mn 1e keer), en het is best gemakkelijk.
Bij de gamma een krimptang en rj45 stekkers gehaald en deze op de kabel gemonteerd.
...
Voor kabel met massieve(/solid) kern (en dus niet stranded/litze/soepel) zijn speciale rj45 stekkers noodzakelijk, de standaar rj45 stekkers die overal verkocht worden zijn meestal bedoel voor soepele kern. Niets mis mee maar indien gebruikt icm massieve kern is de kans groot dat de kabel problemen gaat opleveren (dit hoeft niet direct op te treden). Belangrijkste verschil is dat bij stekkers voor solide kern de "vorkjes" iets uit elkaar staan zodat deze langs de zijkant van de aders snijden, iets wat voor soepele stranded kabel niet nodig is, bij deze pluggen is het vorkje plat zie: http://www.exw.com.tw/product.asp?c=27&l=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Interessant om het verschil van die contactvorkjes te zien.

Ik heb wel ernstige twijfels over het gedrag van de contactverbinding op langere termijn bij CCA kabel. Maken die contactpunten alleen contact met het koper of dringen ze door tot in het onderliggende aluminium?

En wat gebeurd er dan met het aluminium / brons contact oppervlak bij contact met (vochtige) lucht? Als je kabel een heel klein beetje beweegt? Aluminium oxidatie (aluminium oxide is een goede isolator), of elektrolytische corrosie?

In de sterkstroom / hoogspannings wereld waar aluminium wordt gebruikt gelden speciale instructies en werkmethoden voor aluminium draad.

http://www.iaei.org/magaz...llation-and-terminations/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Ik denk niet dat je een betrouwbare verbinding gaat krijgen met aluminium/CCA inderdaad, ik zou zowiezo nooit CCA kabel gebruiken. Voor hoogspanning is aluminium vanwege de prijs wel eens toegepast geloof ik maar er gelden hiervoor inderdaad speciale montageeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Bij hoogspanningskabels gaat het vooral om het gewicht. Koper kabel is gewoon te zwaar om over grote afstand in de lucht te hangen.

Wikipedia zegt
Aluminum conductors reinforced with steel (known as ACSR) are primarily used for medium and high voltage lines and may also be used for overhead services to individual customers. Aluminum cable is used because it has about half the weight of a comparable resistance copper cable (though larger diameter due to lower fundamental conductivity), as well as being cheaper.[1] Some copper cable is still used, especially at lower voltages and for grounding.
Wat betreft contact eigenschappen van CCA denk ik dat het wel meevalt als de connector maar goed contact maakt met het koper, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de dikte van de koperlaag en ik neem aan dat daar ook mee gesjoemeld wordt.
Het fosforbrons contactplaatje is verguld en zal niet snel oxideren, mits de goudlaag dik genoeg is en de chinezen het plaatje niet gewoon van ijzer hebben gemaakt oid.
Ik heb hier een kabel waarvan de contacten helemaal zwart zijn geworden, maar het is niet magnetisch. De plaatjes zijn goudkleurig maar worden wel zwart. Wat voor metaal zou dat dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 01:26:
Tot slot nog een vraag. De nieuwe kabel die je hebt ontvangen is van het merk Logilink, was de oude kabel dat ook? Ik heb eerder namelijk ook Logilink kabel gekocht wat bij nader inzien ook CCA bleek te zijn!
Heb je misschien een foto van de doos? :)
Ik zie dat mijn link niet meer werkt. Het was deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.digitique.nl/images/artikelen/art6640.jpg
Voor het geval dat plaatje ook niet meer werkt: het is een turquoise doos met "@VP" en "cat-5e 100M" erop, niet van logilink.
De nieuwe logilink-kabel is CCA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Mijn slecht kabel zat in dezelfde doos. En hoe zit het met de LogiLink die je nu hebt gekregen?
Dit is de LogiLink kabel die ik heb gehad (niet van Digitique), deze is voor zover ik weet wel goed helaas toch niet, zie hieronder.

Doos LogiLink

LogiLink CPV0019 - 4260113565506

Update: Bij nader inzien is dit ook CCA kabel! Zie de -Datasheet-.
@GlowMouse, Hoe ziet jouw nieuwe doos eruit en wat staat erop?

[ Voor 25% gewijzigd door Puch-Maxi op 02-05-2012 19:46 . Reden: Let op! CCA kabel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Mijn Logilink kabel lijkt daar sprekend op. Ik zal hem komend weekend nog eens doormeten. Hij staat op de site van Digitique wel als 100% koper: https://www.digitique.nl/nl/product/14863 maar heeft wel ook het typenummer CPV0019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ik had het niet eens door dat het CCA-kabel was totdat ik de datasheet erbij pakte! Het staat verder ook niet op de doos/kabel dat het CCA-kabel betreft (http://www.logilink.eu/showproduct/CPV0019.htm). Nu is CCA-kabel niet zo ernstig als de eerste kabel (in de blauwe doos) daar zat gewoon ijzer/ferro in twee van de vier aderparen, met als gevolg een veel hogere weerstand. Met CCA heb je dat niet of minder.

Update:
Heb even snel een testje gedaan, hierbij het "bewijs" dat het CCA-kabel is. Aluminium smelt namelijk bij een relatief lage temperatuur, koper pas bij een veel hogere temperatuur. Respectievelijk 1084.62 °C voor koper en 660.32 °C voor aluminium.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=8vF7gRigElY]

Ter vergelijking, AMP Systems Cable CAT5e 24AWG UTP waarvan ik weet dat het 100% koper is.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=W3iqDxXljHo]

Zoals je ziet smelt het CCA vrijwel direct, typisch aluminium dat naar beneden valt. De AMP kabel die gloeit alleen maar, smelten ho maar (wel m'n handen branden). Sorry dat het filmpje niet zo best is, geschoten met mijn telefoon. Maar het idee is wel duidelijk denk ik :).
GlowMouse schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:52:
Mijn Logilink kabel lijkt daar sprekend op. Ik zal hem komend weekend nog eens doormeten. Hij staat op de site van Digitique wel als 100% koper: https://www.digitique.nl/nl/product/14863 maar heeft wel ook het typenummer CPV0019
Nu staat 100% koper er niet meer bij.

Even voor de duidelijkheid, ik heb deze kabel niet gekocht bij Digitique. Mijn kabel komt van Patchkast.com en is inmiddels al helemaal op en hij doet het verder wel prima. GlowMouse heeft zijn kabel wel gekocht bij Digitique.

[ Voor 71% gewijzigd door Puch-Maxi op 02-05-2012 19:38 . Reden: Filmpje! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Zal even een update doen van de kabeltest ... was vergeten om de aansteker test te noemen. Zijn er eigenlijk nog andere soorten kabels waar je rekening mee moet houden buiten koper versus cca en ccf?
Als je denkt dat ik de bewoording moet veranderen zeg het even daar ik ook nog een post in het begin heb en daar dit aan toevoeg.

Here goes:

De tips voor het "veilig kopen" van kabel. Je hebt 4 dingen nodig in oplopende moeilijkheid en prijs.
Magneet, aansteker, schuifmaat, multimeter.
  1. Zorg dat je 24awg besteld.
    De meeste prutkabel wordt als 26awg verkocht.
  2. Houd een magneet bij de aders, ccf/ccs zal worden ontmaskerd, koper is niet magnetisch. Het scherm van ftp kan soms van ijzer zijn dus houd daar rekening mee, over het algemeen raad ik ftp af.
  3. Houd een vlammetje een voor een bij de aders. Aluminium smelt bij relatief lage temperaturen die je makkelijk met een aansteker kan bereiken. cca zal worden ontmaskerd, een koperen ader zal alleen maar heet worden en misschien gaan gloeien, pas op voor je vingers :+
  4. Meet de dikte van de adres na. 24AWG= ø0,51mm 26AWG = ø0,41mm stranded is nog te meten met ø0,2mm * 7
  5. Als de kabel heelhuids door deze test komt zal je waarschijnlijk de goeie hebben, maar om echt bijna zeker van je zaak te zijn kun je de weerstand meten, hiervoor zal je alleen de doos moeten open maken om het ander uiteinde te vinden ;)
    Voor 100m moet de weerstand minder dan 10Ω zijn. Voor 305m ≤30Ω
    Dit moet je dus 8 maal meten. De waarde van de paren(blauw versus groen versus oranje versus bruin) mogen iets uiteen lopen daar de twist niet gelijk horen te zijn en dus de draadlengte ook niet gelijk is per paar. Het paar(wit/kleurtje kleurtje) moet wel gelijk zijn. Als je lus meet worden de maximale waarden verdubbeld resp. ≤20Ω en ≤60Ω.
Waarom ik bijna zeker zeg ;) verdere metingen zijn signaal dempingen voor verschillende frequenties en zover als ik weet is daar geen betaalbare(minder dan 1500 euro) apparatuur voor. Zelfs voor een winkel is dit eigenlijk niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Prima uitleg! :). Ik denk overigens dat je CCS bedoeld i.p.v. CCF. (F= van Ferro?)

Op Netwerkwinkel.com vond ik nog een heel aardig stukje:
Waarschuwing!
Een goede kwalitatief hoogwaardige netwerkkabel is gemaakt van 100% koper. Er zijn nu op de markt ook goedkopere alternatieven zoals bijv. CCA en CCS kabel. Kwalitatief zijn deze kabels echter sterk af te raden t.o.v. echte koperen netwerkkabels.
Let hier goed op! Een lage prijsstelling kan betekenen, dat de kabel niet (geheel) uit koperen kernen bestaat. Goedkoop wordt dan duurkoop!

Copper Clad Aluminium (CCA) aders bestaan uit een aluminium geleider die is bekleed met een dunne laag koper. De kabels die ervan gemaakt zijn zien er aan de buitenkant exact hetzelfde uit als de kwalitatief goede en echte koperen netwerkkabels. Daarom is het erg moeilijk om het verschil te herkennen.

Nadelen van CCA UTP netwerkkabels zijn o.a.:
• Kabel werkt niet goed bij langere lengtes
• De demping is +/- 40% hoger dan bij gebruik van koper
• DC (Direct Current / gelijkstroom) weerstand is zo’n 40% hoger dan bij koper
• De flexibiliteit neemt af op langere termijn
• Veel grotere kans op breuken
• Voldoet niet aan de ANSI/TIA-568-B2-1 standaard

Copper Clad Steel (CCS) aders bestaan uit een stalen geleider die is bekleed met een dunne laag koper. Ook hier zien de kabels er aan de buitenkant exact hetzelfde uit als de kwalitatief goede en echte koperen netwerkkabels en is het erg moeilijk om het verschil te herkennen.

De grootste nadelen van CCS UTP netwerkkabels zijn o.a.:
• Kabel werkt niet goed bij langere lengtes
• De demping is +/- 60% tot wel 75% hoger dan bij gebruik van koper
• DC (Direct Current / gelijkstroom) weerstand is zo’n 60% tot 75% hoger dan bij koper
• De flexibiliteit neemt af op langere termijn
• Veel grotere kans op breuken
• Voldoet niet aan de ANSI/TIA-568-B2-1 standaard

Bij CCA en CCS kabels kunnen (zullen meestal) problemen in het datatransport ontstaan.
Lees meer op: https://www.netwerkwinkel.com/Kabelwetenswaardigheden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Mafketel schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 16:14:
Voor 100m moet de weerstand minder dan 20Ω zijn.
Minder dan 10Ω
100 meter koper met diameter AWG24 heeft een weerstand van ca 9 ohm.
Vaak wordt de loop weerstand opgegeven, dat is de weerstand van 2 aders die aan het eind aan elkaar gemaakt zijn. Dan kom je dus uit op 18 ohm per 100 meter.
Pagina: 1 ... 4 ... 38 Laatste