@Dennahz
Als meter gebruik ik een ELV Energy Master Basic true-RMS meter, die kun je in Duitsland kopen. Voordeel van deze meter is dat hij langdurig kan meten en dat hij ook ziet of er enkele Watts sluipverbruik zijn. Veel meters uit de bouwmarkt zijn bij laag verbruik niet nauwkeurig of ze meten helemaal niets. Er zijn ook duurdere energiemeters zoals de Voltcraft Energy Logger 4000 die via software kunnen laten zien wanneer het verbruik hoger is.
Ik zag dat de prijs bij Conrad momenteel wel meevalt, dus dat is een aanrader. Edit: ze hebben hem weer duurder gemaakt.
Bij computers met meerdere hard disks kunnen ze in idle stand worden gezet bij de meeste operating systems. Als je bijvoorbeeld mirroring gebruikt, dan zullen er altijd twee schijven tegelijk actief zijn. 18-20W is helemaal niet veel, dus ik denk dat je dit al voor elkaar hebt, maar wel iets om te controleren. Vooral bij apparaten die 24x7 aan staan.
Een desktopcomputer zou <40W in de aanstand moeten verbruiken als die is aangeschaft in de laatste 3 jaar. Als het meer is, kun je kijken naar onnodige processen die lopen en de hard disks. Voedingen dienen te zijn afgestemd op het verbruik. Een laag verbruik geeft vaak een lagere efficiëntie bij hoog Wattage voedingen. Een voeding voor een moderne PC zou niet meer dan 350-450W moeten zijn (als je geen games speelt met zware videokaarten).
Vergeet het beeldscherm niet, die kunnen soms een nog hoger verbruik hebben dan een computer. Er zijn grote verschillen tussen modellen.
Sommige modems/recorders kunnen veel verbruiken, vooral als ze wat ouder zijn of eige
nlijk bedoeld zijn voor professioneel gebruik (met name kabelmodems).
Bij koel/ijskasten kun je controleren of ze voldoende ventilatieruimte hebben achter de kast. Als er te weinig ruimte is zou het verbruik hoger kunnen zijn. Bij het produceren van koude wordt warmte opgewekt, en die warmte moet weg kunnen.
Controleer ook apparaten met transformatoren, zoals voor (inbouw-)halogee
nlampen. Soms zijn die trafo's ergens ingebouwd en warmen ze de omgeving op. De deurbel heeft ook een transformator.
Halogeen kan zelf veel stroom vreten. Zelf heb ik de 2x150W halogee
nlampen in een uplighter vervangen door een speciale LED vervanger. Dit LED-licht valt niet onder de noemer sfeerverlichting.
Als je een wasdroger hebt, dan is de voorkeur voor een warmtepomp omdat die zuiniger is. Sommige van de goedkopere warmtepompwasdrogers doen het niet zo goed, ook al zijn ze door de Consumentenbond als goed getest. Ook is de was niet altijd zo droog als met een condensdroger. Dit is misschien het gevolg van maatregelen van producenten om tot een lagere energiescore te komen. De energiescore is dus niet het enige waar je naar moet kijken.