Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 19:00:
Ben een beetje aan het twijfelen om hem eind dit jaar te gaan halen om naast mijn D700 te gebruiken. Duur is hij zeker niet, zeker als je ziet wat je er voor terugkrijgt. De MP's zijn altijd leuk,
Nikon probeert met een flauwe smoes meer geld te krijgen: http://www.dpreview.com/n...kon-uk-d4-d800-price-rise

... Dus lang wachten kan je geld kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door honey op 26-03-2012 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:54

Chiron

Moderator Discord
Geldt alleen voor de UK, waar er een fout is gemaakt met de aanvankelijk doorgegeven retail prijzen.

En ergens ook wel logisch ook, de 5d3 is een paar honderd euro duurder.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallage
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-09 18:42
waarom groeit het canon 5dIII topic uit zijn voegen en gebeurd er op het d800 topic niks?
is de canon fan base op tweakers veel groter? of is de camera beter?
Ik heb nog altijd niet kunnen beslissen welke camera het gaat worden.
Nikon scored heel erg goed op dxomark.com helaas staat de 5dIII er nog niet op.
Daarnaast is de nikon een paar honderd euro goedkoper. Nadeel, voor mij persoonlijk, is dat ik al de nodige canon lenzen en flitser heb. Die zou ik weer opnieuw voor de nikon moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:27
Als je al Canon lenzen hebt zou ik voor de Canon kiezen. Om al je lenzen te vervangen is de investering veel hoger dan de paar honderd euro die bespaard op de body.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
wallage schreef op zondag 01 april 2012 @ 08:25:
waarom groeit het canon 5dIII topic uit zijn voegen en gebeurd er op het d800 topic niks?
is de canon fan base op tweakers veel groter? of is de camera beter?
Nikoners zijn aan het fotograferen, Canoners praten er vooral over ;) >:) .

Serieus: als ik jou was, met al wat Canon glas, zou ik zeker bij Canon beginnen. Scores van DxOMark zijn maar een heel klein onderdeel van een camera/systeem, en zeggen misschien niets over hoe jij de camera ervaart, of dat de zaken die jij belangrijk vindt in een camera genoeg worden belicht door de bouwer. Welke camera gebruik je nu? Wat mis je daar, wat je bij een Nikon wel verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
M@cer schreef op zondag 01 april 2012 @ 09:47:
Als je al Canon lenzen hebt zou ik voor de Canon kiezen. Om al je lenzen te vervangen is de investering veel hoger dan de paar honderd euro die bespaard op de body.
+1. Als je nu zelf niet kunt beslissen is er blijkbaar voor jou geen echte reden om voor nikon te gaan. Als je die 34mp nou echt nodig had, of de D800e dan had je deze vraag niet hoeven stellen.

Verder dan dat verschillende de body's niet echt veel van elkaar en komt het dus neer op de mogelijkheden van het systeem. Canon heeft een 17mm TSE die nikon niet heeft. Nikon heeft een 14-24 waar canon weer geen antwoord op heeft.
Kies het systeem dat je nodig hebt, de camera komt daar dan bij.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Overstappen is duur. Nikon en Canon zullen altijd blijven concureren. Als de D700 geen pro AF-unit had, zaten we met de 5D3 misschien nog steeds met een brakke 9-punts AF unit. Het is zonde om bij elke nieuwe camera een overstap te doen. Het is dat ik van zoomlenzen naar primes wilde, anders had ik de overstap naar Canon waarschijnlijk nooit gedaan. De D800 is een prachtige camera die met dynamic range denk ik erg voor op Canon loopt, maar vraag jezelf wel af hoe vaak je de fill light slider omhoog knalt en of je in elke foto wel zoveel stops aan licht wilt. Highlights en schaduwen zijn ook mooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
hfos schreef op zondag 01 april 2012 @ 10:47:
[...]

Serieus: als ik jou was, met al wat Canon glas, zou ik zeker bij Canon beginnen. Scores van DxOMark zijn maar een heel klein onderdeel van een camera/systeem, en zeggen misschien niets over hoe jij de camera ervaart, of dat de zaken die jij belangrijk vindt in een camera genoeg worden belicht door de bouwer. Welke camera gebruik je nu? Wat mis je daar, wat je bij een Nikon wel verwacht?
Resultaten van DXOmark moet je inderdaad met een korrel zout nemen. Die totaalscore slaat nergens op en gaat alleen echt uit van een camera die voor alle soorten fotografie (voornamelijk CMOS sensors) zoals de 5D of D800 die daarom ook erg hoog scoren.

Een Phase one back (CCD) is niet gemaakt op hoge iso's en scoort daardoor meteen laag, terwijl die in de lage iso's rondjes rent om de D800 en 5D.
Mijn leica scoort ook laag (ook CCD) vanwege de hoge iso's, terwijl de lage iso plaatjes juist geweldig zijn.

En dan hebben we het maar niet over de zeiss lens test van DXO.. :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallage
hfos schreef op zondag 01 april 2012 @ 10:47:
[...]

waar ik nu mee schiet durf ik bijna niet te zeggen. Canon 20d

Ik sprak onze trouw fotograaf en die is helemaal lijp van nikon en het bedieningsgemak er van.
Canon heeft toch de neiging veel functie in verre menu's weg te stoppen.
Dus vooral bedieningsgemak is iets wat ik bij nikon zou verwachten. Verder vind ik de uncompressed video output van de d800 een mogelijk interessante optie. Echter weet ik niet of ik de film mogelijkheid van ieder van deze dslr's ooit zal gebruiken. Lees her en der toch dat er veel haken en ogen aan zitten. Dus misschien dat deze "pre" van de d800 niet eens gebruikt gaat worden.

Daarnaast zou de 5dII erg matige AF hebben en doet nikon dit stukken beter.
de 5dIII heeft gelukkig het AF systeem van zijn grote broer dus daar verwacht ik minder problemen.
Dit zal moeten blijken uit de verschillende gebruiks ervaringen van anderen.
Laatste waar ik over twijfel is de AE sensor. Canon gebruikt hier de AE sensor van de 7d voor en helaas niet die van de 1dx. Ik weet niet of dit in de praktijk een probleem gaat opleveren. D800 pretendeert dat hij nauwkeuriger invullicht kan bepalen door de 93Kpixel AE sensor.

Alles samenvattend gaat het voor mij toch aankomen op gebruiksgemak.
ik hoop dat er binnenkort een fotozaak in de buurt is die beide toestellen heeft zodat ik er mee kan spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door wallage op 02-04-2012 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik heb zowel met Nikon als Canon gewerkt, maar vindt het wel meevallen. Het nieuwe menusysteem van de 5D3 is sterk verbeterd. Toegegeven, Nikon heeft meer handige knopjes op de body zitten, maar met de 5D2 kan ik ook alles snel instellen. Mijn ervaring is dat je snel went aan beide systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik zou uncompressed video nou niet echt aanraden voor hobbymatig gebruik... Goedkoopste recorder is de Hyperdeck Shuttle 2 en die vreet dure SSD's recorders zoals de Atomos Samuari of Sound Devices PIX220 zijn meer dan €1000/2000,-. En je bent echt klauwen vol met geld kwijt aan opslag, de PIX220 doet bijv 220 Mb/s DNxHD.

Zijn er inmiddels al wat tests uit, liefst film, van de D800E? Ben erg benieuwd naar het beeld dat deze geeft, zonder de OLPF. Dit weekend heeft een Engelse filmproducent met succes de OLPF uit zijn 5DM3 gesloopt, met een veel scherper plaatje als gevolg.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48

ThunderNet

Flits!

jd1987 schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:54:
Ik zou uncompressed video nou niet echt aanraden voor hobbymatig gebruik... Goedkoopste recorder is de Hyperdeck Shuttle 2 en die vreet dure SSD's recorders zoals de Atomos Samuari of Sound Devices PIX220 zijn meer dan €1000/2000,-. En je bent echt klauwen vol met geld kwijt aan opslag, de PIX220 doet bijv 220 Mb/s DNxHD.

Zijn er inmiddels al wat tests uit, liefst film, van de D800E? Ben erg benieuwd naar het beeld dat deze geeft, zonder de OLPF. Dit weekend heeft een Engelse filmproducent met succes de OLPF uit zijn 5DM3 gesloopt, met een veel scherper plaatje als gevolg.
Dure SSD's? SSD's zijn juist spotgoedkoop vergeleken met geheugenkaartjes.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

JvdGeest schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:15:
... Mijn ervaring is dat je snel went aan beide systemen.
De C1, C2, C3 standen op de 5DmIII zijn een enorm voordeel t.o.v. de D800 als je meer verschillende onderwerpen schiet. Maar voor de rest zijn het allebei top camera's en een enorme stap vooruit t.o.v. een 20D.

@ wallage, Welke Canon lenzen en flitsers heb je dan dat ze de moeite waard zijn om mee te nemen naar een 5DmIII?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

ThunderNet schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:14:
[...]

4x32 GB(=128GB) Transcend Class 10 SDHC kaartjes is €115,-
1x 128GB Crucial is €130,-

Scheelt niet veel, maar 4 32GB SD kaartjes schiet je niet zo snel vol met de 24 Mb bitrate van de D800. 128GB heb je echter wel redelijk snel vol met 220 Mb, wellicht heb je 2 SSD's nodig. Ben je dus een stuk duurder uit en komt de kosten van een recorder er nog bij. Voor hobbymatig gebruik dus zware overkill.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:31
Eens met Thundertje dat het niet veel duurder is, maar ook eens met jd1987 dat het voor hobby overkill is.
Ik denk dat je met de normale output van de D800 al prima in staat bent om goede films te maken. Denk eerder dat de beperking ligt in de "rig" eromheen die je nodig hebt om het filmen mooi te maken. Plus glider systeem en statieven, etc etc.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
ThunderNet schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:14:
[...]

De Shuttle pakt niet elke SSD, bij BM Design hebben ze een specifiek lijstje met goedgekeurde schijven en dat zijn echt niet de instappers. De Shuttle 2 kan wel met enige compressie opnemen maar dan nog, het is gewoon niet echt iets wat je in de praktijk heel erg vaak zult gebruiken tenzij je in hele specifieke omstandigheden filmt. Ik heb gemerkt dat het in low lightsituaties wel wat kan toevoegen, en in scenes met veel beweging gaat het ook best wat artifacting tegen waar je in-camera codec misschien problemen mee zou hebben.
Ik heb zelf de eerste Shuttle, die heb ik getest met de Sony PMW-EX1 (videocamera), nog niet met de D800, dat zal ik binnenkort wel eens doen.
Maar ik vind ook dat het enigszins overkill is, zoals gezegd heb ik uncompressed video in de praktijk nog vrijwel niet nodig gehad. Maar ik vind het wel fijn dat ik de mogelijkheid heb mocht de situatie zich voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallage
Ik heb een canon 580ex flitser
en een oude EF lens.
Niet geweldig veel spullen dus.
Echter zou ik met een canon body meteen iets kunnen doen en bij een Nikon is dat niet het geval.
Als het verschil in prijs tussen de nikon en canon body groot is zou dit redelijk compenseren voor de extra uitgaven voor een nikon. Dus nogmaals zal uiteindelijk aankomen op kwaliteit foto's en gebruiksgemak.

[ Voor 40% gewijzigd door wallage op 04-04-2012 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Het is ook wel zo dat bij een aantal objectieven (en bodies) Nikon de goedkopere is-misschien wel die objectieven die jij wil gebruiken. Vooral de nieuwere. En ik heb begrepen dat de meeste tweakers erg op de centen zijn.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
wallage schreef op zondag 01 april 2012 @ 08:25:
Zojuist het topic flink uitgebreid met:
- Uitgebreide specificaties
- Nieuwe nuttige linkjes (reviews)
- Nieuwe filmpjes
- High-res foto's van het product

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Zoveel reviews in de OP, maar de mooiste ontbreekt nog... ;)
http://www.kenrockwell.com/nikon/d800.htm
The D800 is the best DSLR ever made by anyone at any price. I've got a D800 already, and have a D800E on order. There is no comparison.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
In dat geval moet deze er ook nog bij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gisteren ook nog een fotograaf gesproken, die en daar moet ik het ook mee eens zijn mist de functionaliteit om op half raw te schieten. voor veel fotografen is 36 Mp gewoon veels te veel. als je raw op 18 Mp kan schieten kan is het wat handelbaarder en draaglijker voor je pc en harddisken :)

en ja de U1 en U2 vind ik een groot gemis, eindelijk hadden ze het begrepen met de d7000, zetten ze het niet voort :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
De raw-bestanden zijn 41.3 MB groot (14 bit, compressed). Met een 2 TB schijf kun je dus rond de 50.000 foto's opslaan. Iets vaker de slechte foto's verwijderen en dat moet geen probleem vormen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Je kan hem toch in DX mode zetten? Dan heb je 16 Mp, als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Dan krijg je een crop van je beeld. Beetje zonde als je bijv. een 14-24 mm gebruikt om wide-angle shots te maken. Waar hos op doelt is een mode die FX-plaatjes produceert op een kleiner aantal megapixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Ja, dat is waar, moet je er weer een 8-16 bijkopen ook... O-)

Ik wist niet eens dat Half Raw bestond, andere optie is in JPG schieten natuurlijk, dan kun je zelf het bestandsformaat kiezen, bacic, nomal, fine, etc. maar dat heeft weer andere nadelen. (Maar ook een paar voordelen.)

Voor het echt snelle werk, nieuws, sport, actie koop je waarschijnlijk toch geen D800 maar een D4, en als die bestanden te groot zijn hebben je ook altijd nog de optie om je pc te upgraden: [BBG aanschaf] PC voor fotografen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 10:01

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

@hos: Dan moet je een D700 kopen ipv een D800 :)
De fotografiewereld begint steeds meer op de computer industrie te lijken. De snelheden, resoluties e.d. zijn voor 95% van de gebruikers overkill. Maar omdat er niets anders te krijgen is, gaan we lekker mee doen. Dat heet iets van vooruitgang.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:34
Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 11:41:
gisteren ook nog een fotograaf gesproken, die en daar moet ik het ook mee eens zijn mist de functionaliteit om op half raw te schieten. voor veel fotografen is 36 Mp gewoon veels te veel. als je raw op 18 Mp kan schieten kan is het wat handelbaarder en draaglijker voor je pc en harddisken :)
Sorry dat ik het zeg, maar wat een gehuil. Men schiet al een paar jaar met 5Dmk2's en de bestanden van een D800 zijn maar 15 MB groter en als je de D800 op 12bit instelt i.p.v. 14bit scheelt het maar 6MB. Sowieso, harde schijven zijn groot genoeg en betaalbaar en cpu-power is er in overvloed. Je moet niet denken dat een 5+ jaar oude computer het eeuwige leven heeft of dat 12Mpix, het aantal waarmee Nikon tot voor kort achter de feiten aanholde, de standaard is waar je de 36Mpix van de D800 mee moet vergelijken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Om nog ff offtopic te blijven :) ; Wat op zich wel mooi zou zijn is dat je RAW kan schieten op verschillende resoluties waarbij je bij lagere resoluties betere ISO performance gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Het probleem met sRaw en elke manier om je bestandsgrootte te verkleinen is dat je eerst moet demosaieken(?) voordat je de verkleining kan uitvoeren. Je hebt dan geen echte RAW meer maar feitelijk een tiff, zoals ook met sRaw van Canon.

Je hebt op de D800 diverse mogelijkheden je bestanden te verkleinen: 12 bit, losless compressed, compressed, 4:5-1,2-1,5 crop en verder nog gewoon jpeg in drie groottes maal drie kwaliteiten.

Vind dat gemopper een beetje onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlaTieBla schreef op maandag 09 april 2012 @ 14:46:
Om nog ff offtopic te blijven :) ; Wat op zich wel mooi zou zijn is dat je RAW kan schieten op verschillende resoluties waarbij je bij lagere resoluties betere ISO performance gaat krijgen.
[x] voor :)

als ze de 800 nu 18 Mp hadden gemaakt dan konden ze waarschijnlijk de iso gevoeligheid met nog een stopje verbeteren :)

zit nu te wachten op de aankondiging van de d400 , hopelijk behouden ze daar wel het u1 en u2 settings op de draaiknop, die gebruik ik al heel veel en is verrekte handig als je snel moet switchen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Daar hebben ze dus de D4 voor...
http://www.kenrockwell.co...-04-05-High-ISO/index.htm

Zou er eigenlijk nog een 'snelle' D800 komen? En een D4x met veel pixels? Of blijft het hierbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op maandag 09 april 2012 @ 15:25:
Daar hebben ze dus de D4 voor...
http://www.kenrockwell.co...-04-05-High-ISO/index.htm

Zou er eigenlijk nog een 'snelle' D800 komen? En een D4x met veel pixels? Of blijft het hierbij?
die mist ook de U1 en U2 zo te zien ? en is ook een bakbeest voor mijn soort fotografie. een d800 qua omvang is voor mij wel de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Ja, die mist ook U1, U2. Ik doelde meer op die (zogenaamde) high iso, 16 Mp sensor. Dat beest koop je m.i. vooral voor de snelle AF en burst rates etc. in combinatie met de nog stevigere behuizing.

Edit:
Is de prijs nou gewoon al met 200 Euro gezakt naar een kleine 2700 Euro of worden we hier genept...?
pricewatch: Nikon D800
http://www.bestekeus.nl/p...h-117_118-pId-110819.html

[ Voor 42% gewijzigd door Fiber op 10-04-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Fiber schreef op maandag 09 april 2012 @ 15:35:
Edit:
Is de prijs nou gewoon al met 200 Euro gezakt naar een kleine 2700 Euro of worden we hier genept...?
pricewatch: Nikon D800
http://www.bestekeus.nl/p...h-117_118-pId-110819.html
Het kan nog gekker : http://nl.hardware.info/p...kon-d800-body#tab:prijzen

Wie doet eens gek en bestelt hem gewoon ... ik heb ze zelfs gebeld en de prijs klopt :o

* nero355 heeft effe geen budget voor een leuk D800 + 14-24 setje helaas :'(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Ik heb er ook het geld niet voor momenteel, Beste Keus heeft de prijs inmiddels aangepast, Ik vrees dat ook die prijzen bij die andere shops foutjes zijn van die winkels. Anyway, als hij onder de 1000 Euro zakt mag je me wakker maken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
2400 euro is geen onrealistische prijs, daar werd de body ook voor verkocht op Amazon Italië (inmiddels niet meer). Ik heb het idee dat de inkoopsprijs voor winkels rond dat bedrag ligt. +/- 2800 euro is de adviesprijs, en daar houden de camerazaken in Nederland zich maar al te graag aan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Als €2800 de adviesprijs is en €2400 de inkoopprijs zouden ze al bijna verlies maken als ze de camera voor €2800 zouden verkopen. Je moet namelijk gewoon belasting betalen: 2800/1.16=2413, dus ik denk dat de inkoopprijs eerder rond de €2000,- ligt: 2400/1.16=2068.

EDIT: Bljkbaar zit het nog iets anders in elkaar.

[ Voor 13% gewijzigd door G-Tus op 12-04-2012 10:41 ]

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik was even de belasting vergeten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-08 19:02
Waar komt die 1.16 nou vandaan? BTW is hier gewoon 19% en dan is de kale prijs (prijs/1.19). Die 16% is de andere kant op dus (prijsX0,84)

En daarbij moet je bij de inkoopsprijs ook de btw eraf halen natuurlijk...Belasting op de Toegevoegde Waarde, dus dat geldt voor elke schakel van fabriek naar consument, ze voegen allemaal iets toe en dragen uiteindelijk alleen over dat stukje prijsverhoging de btw af...

[ Voor 53% gewijzigd door ThomasW op 12-04-2012 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Die 5d3 begint steeds meer overpriced te lijken.

Aan de ene kant hoop ik dat de 5d3 cheaper wordt, aan de andere kant, ik heb hem al gekocht, dus als die zakt, zakt ook mijn waarde van de camera :P.

Weet je wat, de 5d3 moet 5000 euro worden! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
D800 + 24-70 = 3900 euro
5D3 + 24-70 II = 5650 euro

Yep, nogal een verschil! Kun je bijna een 70-200 II voor bijkopen :p

[ Voor 21% gewijzigd door Nordlys op 12-04-2012 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:41

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

Natuurlijk is het een verschil
Totaal 2 verschillende camera's, gericht op verschillend gebruik, fotografisch gezien dan, het film verhaal is anders.
Ik snap al die appels en peren vergelijkingen niet tussen de 5D Mark III en de D800, het bezorgt natuurlijk een hoop 'info' websites extra ad click inkomsten...maar qua logica...
JvdGeest schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:47:
D800 + 24-70 = 3900 euro
5D3 + 24-70 II = 5650 euro

Yep, nogal een verschil! Kun je bijna een 70-200 II voor bijkopen :p

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo erg appels met peren is het niet. Voor het grootste deel zijn ze soortgelijk, behalve dat de 5D3 het wat beter doet met video en de D800 een flink resolutie voordeel heeft.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48

ThunderNet

Flits!

litebyte schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 02:08:
Totaal 2 verschillende camera's, gericht op verschillend gebruik, fotografisch gezien dan, het film verhaal is anders. [...]
Hoe zijn ze fotografisch gezien gericht op verschillend gebruik dan?
Ik zie 2 high-res Fullframe bodies zonder geintergreerde grip. Rechtstreekse concurrenten die dezelfde doelgroep moeten aanspreken.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
litebyte schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 02:08:
Totaal 2 verschillende camera's, gericht op verschillend gebruik, fotografisch gezien dan, het film verhaal is anders.
Dat valt echt reuze mee. Grootste verschil is dat de D800 meer megapixels heeft (36 vs. 22.3) en de 5D3 meer fps (6 vs 4 fps). Beide camera's zijn prima inzetbaar voor huwelijken, sport, landschappen, portretten, etc. De echte sportfotograaf neemt toch een D4 of een 1D X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Idd, de papieren verschillen van deze twee briljante camera's worden op internet graag uitvergroot. De prijs blijft in de praktijk toch echt wel een extreem verschil: de 5D3 is 20% duurder (600 Euro!). Ik zie geen enkele rechtvaardiging voor dat prijsverschil en snap Canon ook niet helemaal.

Ik vermoed dat het deels te maken heeft met het feit dat Nikon samenwerkt met gigant Sony en Canon meer ontwikkelingen en productie in eigen huis doet (het zal me niks verbazen als Canon over enkele jaren ook voor een deel Sony sensoren gebruikt, dergelijke ontwikkelingen kom je overal tegen i.v.m. schaalvoordelen en te duur om in je eentje alle techniek verder te pushen, ontwikkelen en fabriceren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Laagste prijs is zelfs meer dan 700 euro verschil. Houdt zelfs in dat de 5D mk3 29% duurder is dan de D800.

http://nl.hardware.info/p...kon-d800-body#tab:prijzen
http://nl.hardware.info/p...mark-iii-body#tab:prijzen

Jammer dan de D800 niet meer fps heeft, dan zou het een veel serieuzere optie voor de sportfotografen zijn. Zeker omdat de resolutie op cropmode ook nog steeds hoog genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
MaxICT is een zaak waar ik niet snel goede service zou verwachten, bij CentralPoint krijg je alleen de body+batterij+lader, maar bij Azerty is de camera inderdaad wel flink goedkoper dan alle andere zaken (en waar je ook nog wel service kunt verwachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Canon heeft in de markt waar ze op richten (5D MKII en onderkant 1D afnemers) toch echt veel te zeggen. Die doelgroep heeft al een stapel aan duur (en heel erg goed) Canon glas liggen. Die gaan die voor een 'luttele' €500,- niet overstappen van merk.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Sibylle schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:17:
Canon heeft in de markt waar ze op richten (5D MKII en onderkant 1D afnemers) toch echt veel te zeggen. Die doelgroep heeft al een stapel aan duur (en heel erg goed) Canon glas liggen. Die gaan die voor een 'luttele' €500,- niet overstappen van merk.
Klopt wel, overstappen is duur. Toch zie je opvallend veel mensen die de overstap wel doen, te zien aan topics op dpreview of bijv. dit topic op photography-on-the.net. Het is niet alleen de body die duurder is, ook nieuwe lenzen als de 24-70 II. Ook voorziet Nikon meer en meer in goede betaalbare primes. Maar toegegeven, het is moeilijk te meten hoeveel mensen nou zo'n overstap doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

De D800 is specifiek gericht op fotografen die de behoefte hebben aan zeer hoge resolutie en/of uitgebreide filmmogelijkheden. dit is ons verteld tijdens de pers presentatie op CP+ dit is hoe de camera gepresenteerd wordt door Nikon. als je naar de specificaties kijkt dan klopt dit ook wel.

De 5D Mark III (de 5D series) is veel meer gericht op algemeen gebruik. Natuurlijk zijn beide camera's te gebruiken voor allerlei doeleinden. De D3100 en de Pentax 645D zijn ook prima te gebruiken voor vergelijkbare doeleinden, kunnen we ook prima gaan vegelijken.
JvdGeest schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 08:19:
[...]

Dat valt echt reuze mee. Grootste verschil is dat de D800 meer megapixels heeft (36 vs. 22.3) en de 5D3 meer fps (6 vs 4 fps). Beide camera's zijn prima inzetbaar voor huwelijken, sport, landschappen, portretten, etc. De echte sportfotograaf neemt toch een D4 of een 1D X.

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Dus eigenlijk is de D800 de opvolger van de 5DmII en is de 5DmIII de opvolger van de D700... ;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

In relatie tot de vergelijkingen: Ik denk dat het veel te maken heeft met de enorme hype die al maanden en maanden is opgebouwd over beide modellen tot dat ze officieel bekend werden gemaakt. De zogenaamde opvolger van de D700 - de D800 (wat het dus niet is, de D700 blijft in ieder geval dit hele jaar nog leverbaar) zou en moest nu eenmaal tegenover de opvolger van de 5D Mark II komen en worden vergeleken. totaal verschillende fotografie specificaties/doelgroep, maakt niet uit. Film functionaliteit is echter een ander verhaal.

Ik bezit zelf niet de 5D Mark III heb er ongeveer wel een uur mee mogen uitproberen, maar in vergelijking met de voorganger is dit eigenlijk de eerste Canon 5D series die ik best wil gebruiken mocht ik geen Nikon gebruiken. Vooral de AF is merkbaar beter en sneller. Canon heeft het model qua specificaies veel dichter bij de1D lijn gelegd, ik denk dat het prijsverschil meer hierop berust.
Abbadon schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 10:01:
Idd, de papieren verschillen van deze twee briljante camera's worden op internet graag uitvergroot. De prijs blijft in de praktijk toch echt wel een extreem verschil: de 5D3 is 20% duurder (600 Euro!). Ik zie geen enkele rechtvaardiging voor dat prijsverschil en snap Canon ook niet helemaal.

Ik vermoed dat het deels te maken heeft met het feit dat Nikon samenwerkt met gigant Sony en Canon meer ontwikkelingen en productie in eigen huis doet (het zal me niks verbazen als Canon over enkele jaren ook voor een deel Sony sensoren gebruikt, dergelijke ontwikkelingen kom je overal tegen i.v.m. schaalvoordelen en te duur om in je eentje alle techniek verder te pushen, ontwikkelen en fabriceren).
Nou qua focus consistentie in mijn model wel ja...daarom is die ook terug :)
De D800 kun je vergelijken met de D800 :)
Fiber schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 14:08:
Dus eigenlijk is de D880 de opvolger van de 5DmII.. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Nordlys op 14-04-2012 14:24 . Reden: Graag de edit knop gebruiken i.p.v. een double-post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
litebyte schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 13:57:
De D800 is specifiek gericht op fotografen die de behoefte hebben aan zeer hoge resolutie en/of uitgebreide filmmogelijkheden. dit is ons verteld tijdens de pers presentatie op CP+ dit is hoe de camera gepresenteerd wordt door Nikon. als je naar de specificaties kijkt dan klopt dit ook wel.

De 5D Mark III (de 5D series) is veel meer gericht op algemeen gebruik. Natuurlijk zijn beide camera's te gebruiken voor allerlei doeleinden. De D3100 en de Pentax 645D zijn ook prima te gebruiken voor vergelijkbare doeleinden, kunnen we ook prima gaan vegelijken.

[...]
Dat heet marketing :P Elk bedrijf kan zijn nieuwste product presenteren met een leuk verhaaltje er omheen. Feit is dat de praktische verschillen bijzonder klein zijn (iets meer snelheid vs. iets meer megapixels), dat durf ik gerust te beweren zonder met een van beide camera's ervaring te hebben. Als je de uitersten gaat opzoeken qua specs én gebruik, dan komen de sterke punten van de desbetreffende camera's idd beter naar voren. Maar algemene uitspraken doen op basis van uitersten is nooit handig.
De vorige generatie (D700 en 5D2) verschilde wat dat betreft meer van elkaar, de opvolgers zijn op veel vlakken gewoon uitwisselbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Duh.. Ik bedoel qua doelgroep. De 5DmII was altijd de meest betaalbare full frame hi res landschap en studio camera met fantastische film eigenschappen. Die rol heeft de D800 nu toch een beetje overgenomen. De D700 is of was meer een kleine lichtgewicht versie van de D3, met fantastische snelle AF en low light eigenschappen.

De 5DmIII lijkt inderdaad iets meer een allrounder dan de D800, al is het alleen al om z'n C1, C2, C3 standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
De Nikon MB-D12 is ook aan de pricewatch toegevoegd:
pricewatch: Nikon MB-D12

Prijzig ding voor iets dat nagenoeg hetzelfde is als de MB-D10. Als je goed zoekt is de grip voor rond de 300 euro te verkrijgen overigens. De MB-D10 had ik voor de D700 met een beetje zoekwerk voor 99 euro nieuw bij een zaak gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Ik denk dat er nauwelijks overstap zal plaatsvinden, weinig overstap zag je ook toen de 5D Mark II en de D700 werden gelanceerd. In dit segment van de markt hebben veel gebruikers al een 'systeem' opgebouwd van lenzen en accesoires gerelateerd aan het merk. bovendien weet je als gebruiker in dit segment dat kwaliteits verschillen miniem zijn.

Dus ik denk niet dat het een kwestie is van een rol overnemen, meer een kwestie van Nikon heeft nu ook een goed betaalbaar antwoord op professionele video functionaliteit in DSLR formaat.
Fiber schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 14:25:
Duh.. Ik bedoel qua doelgroep. De 5DmII was altijd de meest betaalbare full frame hi res landschap en studio camera met fantastische film eigenschappen. Die rol heeft de D800 nu toch een beetje overgenomen. De D700 is of was meer een kleine lichtgewicht versie van de D3, met fantastische snelle AF en low light eigenschappen.

De 5DmIII lijkt inderdaad iets meer een allrounder dan de D800, al is het alleen al om z'n C1, C2, C3 standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Ik ben het niet eens met litebyte en wel eens met abbadon. Deze camera's zijn wmb 90% gelijk en 10% verschillend.
Ik kan me geen opdracht bedenken die echt niet zou kunnen met de D800 of de 5d3 en wel met de ander.

Zoals Abbadon zegt, marketing geblaat differentieert ze misschien wat, maar puur op papier..praktisch gezien zou ik mijn werk evengoed met beiden kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Ik snap ook niet helemaal de prijs ervan. Op CP+ toen ik dat ding losdraaide stond er made in China op...en m'n collega die grapte nog erover dat de kans groot is dat de Chinese copieen (sorry...aftermarket :) ) uit de zelfde fabriek zullen komen

Voelt wle stevig aan en de contactpunten zijn ook anders. Heb hem trouwens nog nergens beschikbaar gezien in Nederland..ben dan ook niet zo erg naar op zoek. ;)
JvdGeest schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 14:28:

Prijzig ding voor iets dat nagenoeg hetzelfde is als de MB-D10. Als je goed zoekt is de grip voor rond de 300 euro te verkrijgen overigens. De MB-D10 had ik voor de D700 met een beetje zoekwerk voor 99 euro nieuw bij een zaak gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Een lijstje met D800/D4 issues:
http://nikonrumors.com/forum/topic.php?id=5517

Deze lenstest is wel interessant:
http://blog.mingthein.com...pecific-lens-performance/

Ook reacties als deze:
I got a call from my local Nikon Service Center this afternoon. They verified the AF points issue on my units and it is also present in other units that they have. They said they cannot fix it now and are waiting for instruction from Japan side. It seems that I need to bare with it for a while…
Seems like most of the people who’ve reported problems so far have been in Asia, with several from Europe/ US reporting no issues. So there’s a good chance – especially if you haven’t got your cameras yet – that yours will be from a different batch, and that all future production will have this issue rectified.

[ Voor 115% gewijzigd door Nordlys op 14-04-2012 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Verkeerde topic...

[ Voor 92% gewijzigd door Fiber op 16-04-2012 18:08 . Reden: Verkeerde topic... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Mijne had last van een groene tint op het LCD. Verder was mijn batterij niet goed/contactpunt batterij niet goed. Hij is inmiddels teruggestuurd, begin Mei hoop ik weer de nieuwe versie te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-12-2019
Een vraagje over de DX en FF mode. Ik heb nu een DX (D300) met enkele lenzen, waarbij ik voornamelijk lanschappen en wildlife fotografeer. Voor het eerste onderwerp zou ik graag een FF gebruiken, maar voor de wildlife heb ik gewoon milimeters nodig en dan is de cropfactor wel handig, zeker met een 500mm. Nu kan de D800 ook in DX mode fungeren, maar hoe is dan de kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan heb je een DX camera met 36/1,52=16MP, dus dan ga je er alsnog op vooruit qua pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
Universal Creations schreef op donderdag 19 april 2012 @ 21:10:
Dan heb je een DX camera met 36/1,52=16MP, dus dan ga je er alsnog op vooruit qua pixels.
Qua megapixel wel, maar heb je dan ook de rest van de kwaliteiten van de d800, zoals bijv. de hoge iso waarden (zonder ruis) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Je neemt dan toch gewoon een kleinere beelduitsnede van hetzelfde plaatje? Ik weet niet hoe die DX mode werkt, maar dat lijkt me logisch. Weinig anders dan dat je zelf uit een FX plaatje een crop maakt die overeenkomt met de 1.5 crop van een DX camera. Dus ik zou verwachten dat de andere kwaliteiten gelijk zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ztrezz schreef op donderdag 19 april 2012 @ 21:29:
[...]

Qua megapixel wel, maar heb je dan ook de rest van de kwaliteiten van de d800, zoals bijv. de hoge iso waarden (zonder ruis) ?
Je zult er qua ruis niet op achteruit gaan in ieder geval. Dynamisch bereik bij lage iso's is wel beter bij de D800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
ztrezz schreef op donderdag 19 april 2012 @ 21:29:
[...]

Op pixelnivau (100% inzoomen op je beeldscherm) is de kwaliteit identiek. Bij elk ander praktisch gebruik zal de DX-crop iets minder goede ISO-prestaties leveren. Dat heeft alles te maken met het downsamplen want in de prakijk kijk je of naar prints of verkleinde bestanden, niet naar een 36-megapixel bestand op 100%.

De vele pixels zijn dan ook een deel van het 'geheim' van de goede ISO-prestaties van de D800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
henkie196 schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 07:38:
Je neemt dan toch gewoon een kleinere beelduitsnede van hetzelfde plaatje? Ik weet niet hoe die DX mode werkt, maar dat lijkt me logisch. Weinig anders dan dat je zelf uit een FX plaatje een crop maakt die overeenkomt met de 1.5 crop van een DX camera. Dus ik zou verwachten dat de andere kwaliteiten gelijk zouden zijn.
Dat kan natuurlijk oook, maar daarom ook de vraag of er verschil zou zijn tussen het maken van een foto in FF en formaat en zelf (behoorlijk) croppen, of de DX mode gebruiken. Zou het algoritme van de processor in de D800 een betere crop maken dan dat ik met een fotobewerkingsprogramma? Qua bewerking is dit misschien ook makkelijker, je werkt met een 36mp bestand of met een 16mp bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
De camera doet niets anders dan simpel een crop maken, hetzelfde wat je ook zou doen op je computer. Het voordeel van croppen in de camera (de DX-stand) is dat er gelijk al met minder data wordt gewerkt; de bestanden zijn kleiner.

In de DX-stand houd je in feite een foto over die qua kwaliteit gelijk is aan die van een Nikon D7000, zowel qua resolutie, ISO als DR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:28
Ook de D800 lijkt nu een kinderziekte te hebben. Focus- en zoekerproblemen, mogelijk heeft de D4 dit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11
PowerUp schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 09:11:
Ook de D800 lijkt nu een kinderziekte te hebben. Focus- en zoekerproblemen, mogelijk heeft de D4 dit ook.
Hmm, ik wacht denk ik toch maar met bestellen. Na de zomer zijn ze wellicht goed leverbaar en zijn deze kinderziektes verdwenen. De D200 schiet nog steeds erg mooie foto's.

Wellicht koop ik eerst een Hurdy Gurdy, staat ook op mijn lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Het zijn vooralsnog incidenten en niet een probleem dat bij elke D800/D4 voorkomt. Maar kans is misschien wel groter dan de D700 waarvan de productie al een aantal jaren loopt. Je kunt altijd gebruik maken van de wet koop op afstand. Direct omruilen is met de huidige voorraad helaas wel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Autofocusproblemen heeft de mijne volgens mij geen last van, i.i.g. niet dat ik direct heb gemerkt. Manual focus daarentegen is een chaos, iets wat ik al gewend was van de D7000 en de D300. Ik heb een aantal mf lenzen (primes zoals een Zeiss en wat Voigtländers) en als ik door de zoeker scherpstel zit hij er altijd naast, ook als de electronic rf aangeeft dat het onderwerp in focus is. Dit is met name te zien bij snelle apertures. Als ik met Live View scherpstel is er niets aan de hand en is de focus gewoon goed.
Wat bij de D7000 uiteindelijk het meeste gedoe heeft opgelost was een Katzeye matglas. Ze hebben er nog geen voor de D800 maar zodra die beschikbaar is ga ik hem erin frommelen. Schijnt misschien niet helemaal de bedoeling te zijn maar er gaat er een in, goedschiks of kwaadschiks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Je linker focuspunt werkt ook helemaal goed? :) Van die lees ik de meeste problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
De beschikbaarheid van de D800 wordt er niet beter op (iig in de UK):
http://nikonrumors.com/20...rom-the-manufacturer.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
interessant stuk over "moire" en de D800/D800E:

http://www.luminous-lands...0e_first_comparison.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

hfos schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 23:29:
[...] Manual focus daarentegen is een chaos, iets wat ik al gewend was van de D7000 en de D300. Ik heb een aantal mf lenzen (primes zoals een Zeiss en wat Voigtländers) en als ik door de zoeker scherpstel zit hij er altijd naast...
Is de afwijking 'constant' of elke keer anders? Ik las ergens dat de viewfinder van de D800 een beetje bijziend of zo zou zijn. Wellicht bij te stellen met de diopter? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Fiber schreef op zondag 13 mei 2012 @ 18:47:
[...]

Is de afwijking 'constant' of elke keer anders? Ik las ergens dat de viewfinder van de D800 een beetje bijziend of zo zou zijn. Wellicht bij te stellen met de diopter? O-)
Relatief constant, heeft niks met de diopter te maken. Er schijnt een hele run van de D800 te zijn met het probleem. Heel misschien dat ik een definitieve fix afwacht, maar als het met een Katzeye ook gaat...
JvdGeest schreef op zondag 06 mei 2012 @ 00:01:
Je linker focuspunt werkt ook helemaal goed? :) Van die lees ik de meeste problemen.
Geen idee eigenlijk, ik gebruik alleen het middelste focuspunt. Focussen > kadreren > schieten werkt voor mij het beste/snelste. Als ik dat niet doe stelt het ding op allerlei dingen scherp die ik niet scherp hoef te hebben, dat compenseren vreet allemaal kostbare tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Bij bewegende voorwerpen zijn de andere AF punten wel ontzettend handig. Ook met lenzen rond de f/1.4 heb je de kans dat je met center AF + hercompositie de focal plane verschuift. Met een AF unit als die in de D700 en een iets nieuwere versie in de D800 zou ik er zelf wel gebruik van maken, maar ieder zijn eigen techniek ofc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Even vlug een filmpje gemaakt van de controls en wat menuutjes van de D800. Je ziet in het filmpje ook de MB-D12 grip (overpriced kreng!) en de 50mm f/1.8G :)

[Vimeo: https://vimeo.com/42451879]

Eerste ervaringen met de D800:
  • De kwaliteit van de foto's die er uit rollen :9~
  • Erg licht in vergelijking met de D700
  • De body en vooral de knopjes voelen nog beter aan bij de D800 t.o.v. de D700
  • Errrug snelle en goede AF
  • Shutter is stukken stiller en klinkt beter dan de D700
  • Menu's zien er gelikter uit
  • De 50mm f/1.8G werkt heerlijk snel op de D800 (snelle AF en spot-on), de f/1.4G vind ik daarentegen iets te soft wide-open
  • Drukbaar AF knopje is erg handig
  • De virtuele horizon in de viewfinder is best cool
  • Neem snelle CF/SD kaartjes! Neem soortgelijke snelheden (400x CF en SDHC UHS-I 45 MB/s is wel aan te bevelen) en stel CF als primary in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er nice uit! Had op twitter gelezen dat je hem had binnengekregen! Ik begin ook te twijfelen of ik binnenkort niet m'n D700 verkoop, en dan iets meer dan 1000 euro opleg voor een D800, eventueel zelfs E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
JvdGeest schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 14:19:

Eerste ervaringen met de D800:
Mag ik vragen hoe lang je er op gewacht hebt?
Ik zit al geruime tijd te wachten op een D800E, maar ik wil 'm wel eerst in real-life ff zien en voelen. En overal staat 'ie iedere keer 'in bestelling' 'onbekende levertijd' :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik heb er 4 weken op moeten wachten. CameraNU vertelde mij dat ze zelfs een wachttijd van 2 maanden hebben. Ik raad je ook aan om bij een kleinere zaak te bestellen, die hebben vaak een minder lange backorderlijst en ik heb het idee dat Nikon's policy is om de kleine fotozaken een goede kans te geven. Een week terug was de D800 zelfs 3 dagen lang op voorraad bij CoolBlue (ik weet niet of de D800E dat ook was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:49

Vis

Lekker filmpje hoor JvdGeest... mooi aanstekelijk nummer er ook bij :) wil per direct een D800... als ik het geld ervoor had wist ik t wel..

Anyway, als de geruchten van een D600 kloppen die eraan zit te komen, is dat misschien iets meer voor mij weggelegd momenteel qua budget :p

Veel plezier iig met je D800, maar dat zal wel gaan lukken heb ik het idee ! Ben ook benieuwd naar wat testshots, heb je die al in een of ander topic geplaatst?

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Vandaag de D800 eindelijk een beetje goed kunnen testen met een verjaardag thuis. De 70-200 II presteert er echt waanzinnig goed op. Zo scherp heb ik die lens op m'n D700 nog niet meegemaakt. Hier een voorbeeld van een foto geresized naar 1800 pixels, en een 100% crop van een deel van de foto. Ben tot nu toe alleen maar positief over de D800 :) Lichtmeter doet z'n werk goed, op een serie van 100 foto's slechts 2 AF missers (waarschijnlijk door user error), echt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:49

Vis

Ziet er goed uit!

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ehtweak schreef op zondag 20 mei 2012 @ 10:30:
Ik zit al geruime tijd te wachten op een D800E, maar ik wil 'm wel eerst in real-life ff zien en voelen. En overal staat 'ie iedere keer 'in bestelling' 'onbekende levertijd' :-(
D800E wordt op bestelling vanuit Japan geleverd dus die ga je niet vinden in Nederland !!
Gewoon spelen met een D800 en bestellen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
De D800 is echt ragscherp met de juiste lenzen. Heb je echt nog meer scherpte nodig? Het moire effect lijkt me soms wel nadelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Ik kan beamen dat de D800 verduveld scherpe plaatjes schiet. De D800E lijkt me voor de meeste situaties geen toegevoegde waarde hebben, alleen als je heel specifiek alleen maar landschappen of zoiets fotografeert, dan wel.
Maar de D800 is een meer dan prima allroundcamera, in eerste instantie was ik teleurgesteld dat het niet een D4 in de body van een D700 was (ik geef meer om low light performance dan om de enorme resolutie, maar de D4 is een beetje buiten mijn huidige budget) maar ik ben er blijer mee dan ik had gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

JvdGeest schreef op maandag 21 mei 2012 @ 10:04:
[...]
Het moire effect lijkt me soms wel nadelig.
Maar hoe vaak komt dat in de praktijk voor? Volgens Luminous-Landscape zijn ze nog steeds opzoek naar het nadelige moiré bij de 800E. Ik heb een M9 (ook geen AA filter) en ook daar ben ik ook nog geen moiré tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Bij bijv. bruiloften zul je het zeker wel tegen gaan komen.

Bovendien: de D800 vind ik al echt waanzinnig scherp. Scherper zou ik het niet eens willen :)

[ Voor 45% gewijzigd door Nordlys op 21-05-2012 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
BlaTieBla schreef op maandag 21 mei 2012 @ 12:45:
[...]

Maar hoe vaak komt dat in de praktijk voor? Volgens Luminous-Landscape zijn ze nog steeds opzoek naar het nadelige moiré bij de 800E. Ik heb een M9 (ook geen AA filter) en ook daar ben ik ook nog geen moiré tegengekomen.
Uit die LL review is dit echt een lachwekkend plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.luminous-landscape.com/articleImages/MR28/crop2.jpg

Het verschil is veel te groot, volgens mij had hij bij de D800 last van het mirage effect door de warmte.

Als ik in de stad fotografeer (cityscapes) kan ik in veel foto's (D700, D300) moiré ontdekken in bakstenen aangezien vaak ergens in het beeld precies de juiste frequentie wordt gehaald.

Overigens is het AA filter van de D800 vrij zwak, waardoor het verschil in zowel scherpte als moiré verassend klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 09:56:
[...]

D800E wordt op bestelling vanuit Japan geleverd dus die ga je niet vinden in Nederland !!
Was dat nou voor een onzin?
Gewoon in de winkel in Nederland te koop hoor... afgelopen week nog eentje gehaald (en nee, niet eens besteld). ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ehtweak schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 15:05:
Was dat nou voor een onzin?
Gewoon in de winkel in Nederland te koop hoor... afgelopen week nog eentje gehaald (en nee, niet eens besteld). ;)
De D800 of de D800E :?

Dat is wat ik begreep toen die net was aangekondigt. Een select aantal dealers die hem bestellen bij Nikon Nederland die hem weer bestellen vanuit Japan.

nieuws: Nikon kondigt D800- en D800E-dslr aan <= Vermeldt ook selecte dealers, maar of het hier wel of niet over eigen voorraad gaat geen idee... blijkbaar wel volgens jou ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
De D800E!

En er zijn nog meerdere mensen (waarvan ik het weet) die 'm gewoon bij diverse lokale fotowinkels gekocht hebben (pro dealers).

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Nieuwe firmware beschikbaar voor de D800 en D800E (versie B 1.01):

D800: https://nikoneurope-nl.cu...answers/detail/a_id/52763
D800E: https://nikoneurope-nl.cu...answers/detail/a_id/52787

Wijzigingen in deze versie

• Als een foto werd vastgelegd terwijl bestaande beelden werden weergegeven in de weergavestand, werd de monitor uitgeschakeld, bleef het toegangslampje van de geheugenkaart branden en, in sommige zeldzame gevallen, reageerde de camera niet meer op bewerkingen. Dit probleem is nu verholpen.
• Als de draadloze zender WT-4 werd gebruikt terwijl bepaalde instellingen waren toegepast, werden ook RAW-beelden overgezet als Draadloze zender>Overdrachtsinstellingen>Verzend bestand als was ingesteld op Alleen JPEG. Dit probleem is nu verholpen.
• Soms verscheen er een donkere schaduw aan de onderrand van beelden die zijn vastgelegd terwijl Actieve D-Lighting is ingesteld op een andere optie dan Uit waarbij Beeldveld is ingesteld op 5:4 (30x24). Dit probleem is nu verholpen.

[ Voor 53% gewijzigd door Nordlys op 29-05-2012 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

JvdGeest schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 14:28:

Heb jij er een grip bij aangeschaft? Ik zie dat ze nogal prijzig zijn, maar dat er immidels voor minder dan 100 euro imitaties te koop zijjn. Omdat ik het niet echt nodig heb zit ik aan een imitatie te denken. Jij of iemand anders ervaringen met imitatie grips en Nikon DSLRs?
Thanx voor de felicitaties in het oude/nieuwe apperatuur b.t.w. Ik sta elke keer weer verbaasd over wat het ding kan :)

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Pagina: 1 2 3 Laatste