Ik heb de grip wel gekocht. Imitaties heb ik geen ervaring mee. Laatst was de grip een tijdje te koop voor 200 euro, dat een stuk goedkoper is dan 319-349 euro. Ik zou zelf even op zo'n aanbieding/prijsdaling wachten.
Anoniem: 449094
Ik ben van plan mijn 7 jaar oude D200 te vervangen voor de D800.
Ik heb reeds een AF-S 17-55 F/2.8G DX IF-ED lens die ik als standaard lens gebruik.
Verder heb ik een 60mm 1:2.8D voor macro opnames.
Iets in mij zegt dat de 17-55 lens niet volledig benut kan worden met de D800, er zal enkel een uitsnede geschoten worden, klopt dit of maak ik een denkfout?
Ik zal de D800 hoofdzakelijk gebruiken voor het vastleggen van bloemen (gedetailleerd), planten, en landschappen.
Met de lenzen die ik al heb kan ik prima uit de voeten met de D200.
Kan iemand een advies geven wat voor mij de meest geschikte lenzen zijn voor de D800 voor mijn doeleinden?
Ik heb reeds een AF-S 17-55 F/2.8G DX IF-ED lens die ik als standaard lens gebruik.
Verder heb ik een 60mm 1:2.8D voor macro opnames.
Iets in mij zegt dat de 17-55 lens niet volledig benut kan worden met de D800, er zal enkel een uitsnede geschoten worden, klopt dit of maak ik een denkfout?
Ik zal de D800 hoofdzakelijk gebruiken voor het vastleggen van bloemen (gedetailleerd), planten, en landschappen.
Met de lenzen die ik al heb kan ik prima uit de voeten met de D200.
Kan iemand een advies geven wat voor mij de meest geschikte lenzen zijn voor de D800 voor mijn doeleinden?
Die 17-55 is inderdaad een DX lens, waarmee je niet de volledige sensor van de D800 kan benutten. Het equivalent van die 17-55 op FX is de 24-70 2.8.
Die 60mm is prima bruikbaar op de D800, alleen zal je merken dat je wat meer omgeving op de foto krijgt. De 1:1 vergroting blijft gelden, maar iets wat op DX beeldvullend was, zal dat op FX dus niet zijn. Daar doe je weinig aan. Je kan wel overstappen op een 105mm micro, maar die doet net zo goed 1:1, dus daarmee word je onderwerp niet groter op de sensor geprojecteerd.
Die 60mm is prima bruikbaar op de D800, alleen zal je merken dat je wat meer omgeving op de foto krijgt. De 1:1 vergroting blijft gelden, maar iets wat op DX beeldvullend was, zal dat op FX dus niet zijn. Daar doe je weinig aan. Je kan wel overstappen op een 105mm micro, maar die doet net zo goed 1:1, dus daarmee word je onderwerp niet groter op de sensor geprojecteerd.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ach, ik zou die 17-55 nog niet meteen weg doen, die is nog steeds bruikbaar.
Enige "probleem" is dat je "slechts" 16MP, van de 36MP kan gebruiken.
Dus je hebt nog altijd 2x zo veel megapixels dan bij je D200, dan kan je rustig doorsparen voor een 24-70 2.8.
Om je even een heel andere richting op te sturen, kijk ook eens naar de D3200. Voor bloemen en planten is dat cameratje ook erg goed: Veel megapixels, en veel scherptediepte, en voor het geld dat je over houdt kan je een of meerdere prachtige lenzen kopen. Een 200mm F/4 macro bijvoorbeeld.
Dus je hebt nog altijd 2x zo veel megapixels dan bij je D200, dan kan je rustig doorsparen voor een 24-70 2.8.
Om je even een heel andere richting op te sturen, kijk ook eens naar de D3200. Voor bloemen en planten is dat cameratje ook erg goed: Veel megapixels, en veel scherptediepte, en voor het geld dat je over houdt kan je een of meerdere prachtige lenzen kopen. Een 200mm F/4 macro bijvoorbeeld.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Die Micro lens is mijn minste zorg, de 60 mm die ik nu heb zal waarschijnlijk wel aan mijn wensen voldoen op de D800.Orion84 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 08:05:
Die 17-55 is inderdaad een DX lens, waarmee je niet de volledige sensor van de D800 kan benutten. Het equivalent van die 17-55 op FX is de 24-70 2.8.
Voor mijn allround lens moet ik echter op save gaan, kan me geen miskoop veroorloven op dit gebied.
Misschien moet ik maar eens een 24-70 2.8 huren voor een dag als ik de D800 eenmaal heb aangeschaft.
Ik heb met een soortgelijk idee gespeeld.yzf1kr schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 08:32:
Na het downloaden van enkele RAW plaatjes van de D800 was ik echter gelijk verkocht voor deze camera.
Voordeel voor mij is dat ik met een D800 opname zelf op de PC flink kan croppen voor details.
Verder vind ik de HD video opname functie een prettige bijkomstigheid al moet nog blijken of die functie in de praktijk wel zo goed is.
Anoniem: 167065
als je de dx modus uitschakeld en full frame met de 17-55 gaat zal die pas vanaf 24 volledig beeld hebben. tussen 17 en 24 in zal je nog de randen van de lens zien in beeld. dat was althans met de d700 zo, weet niet of de d800 dusdanig is gemaakt dat je dx niet meer op fx kan instellen.yzf1kr schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 08:32:
Voor zover ik het begrepen heb schakelt de D800 de dx mode automatisch uit.Anoniem: 167065 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 09:03:
[...]
als je de dx modus uitschakeld en full frame met de 17-55 gaat zal die pas vanaf 24 volledig beeld hebben. tussen 17 en 24 in zal je nog de randen van de lens zien in beeld. dat was althans met de d700 zo, weet niet of de d800 dusdanig is gemaakt dat je dx niet meer op fx kan instellen.
De D3200 heeft een 26% hogere resolutie/pixel dichtheid dan de D800.Anoniem: 449094 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 08:41:
[...]
Ik heb met een soortgelijk idee gespeeld.
Na het downloaden van enkele RAW plaatjes van de D800 was ik echter gelijk verkocht voor deze camera.
Voordeel voor mij is dat ik met een D800 opname zelf op de PC flink kan croppen voor details.
Verder vind ik de HD video opname functie een prettige bijkomstigheid al moet nog blijken of die functie in de praktijk wel zo goed is.
Theoretisch kan je dus met de D3200 het meeste detail halen bij een 1:1 vergroting, detail waarvoor je bij een D800 met tussenringen moet gaan werken om meer vergroting te halen.
Croppen voor details die er niet zijn gaat niet, de D800 legt het altijd af tegen de D3200.
Als je echt graag macro fotograffeerd zou ik even afwachten of er geen D400 komt met de sensor van de D3200.
Ah, ik zie nu wat je bedoel.yzf1kr schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 09:39:
[...]
De D3200 heeft een 26% hogere resolutie/pixel dichtheid dan de D800.
Theoretisch kan je dus met de D3200 het meeste detail halen bij een 1:1 vergroting, detail waarvoor je bij een D800 met tussenringen moet gaan werken om meer vergroting te halen.
Croppen voor details die er niet zijn gaat niet, de D800 legt het altijd af tegen de D3200.
Als je echt graag macro fotograffeerd zou ik even afwachten of er geen D400 komt met de sensor van de D3200.
Nu is het wel zo dat mijn D200 redelijk vaak onder niet al te beste weersomstandigheden zijn werk heeft gedaan zonder enig probleem voor de camera.
Met de D800 zal dat ook wel goed zitten en eventueel ook met de D400, met de D3200 verwacht ik niet dat de camera bestand is tegen een beetje water.
Maar goed, mijn besluit staat vast, volgende week heb ik een D800 en zal met mijn huidige lenzen bekijken wat ik ermee kan en eventueel huur ik een 24-70 2.8 zodat ik alles eens goed op een rijtje kan zetten.
In elk geval bedankt voor het meedenken.
je hebt een menu instelling "shooting menu" -> "Image area" -> "Auto DX crop" (on / off )Anoniem: 449094 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 09:06:
[...]
Voor zover ik het begrepen heb schakelt de D800 de dx mode automatisch uit.
de 17-55 DX:

@24mm

@17mm
Bron, halverwege de pagina
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Als je een hoge resolutiecamera koopt om flink te croppen moet je misschien je schietstijl aanpassen, dat is goedkoper.Anoniem: 449094 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 08:41:
[...]
Dat is natuurlijk niet de reden voor aanschaf van de D800, wel is het mooi meegenomen dat in sommige situaties gebruik gemaakt kan worden van dat croppen.hfos schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 13:08:
Als je een hoge resolutiecamera koopt om flink te croppen moet je misschien je schietstijl aanpassen, dat is goedkoper.
ooh wat kwam de btw aktie van mediamarkt mooi op tijd.
Mijn canon 20D heeft het net begeven en ik wilde dit weekeind een nieuwe camera gaan kopen.
Heb heel erg getwijfeld tussen de 5dmk3 en de D800 maar toch voor de D800 gekozen door zijn enorm goeie resultaten.
Vannacht meteen bij mediamarkt online de body met 24-70 f2.8 en sb-910 gekocht.
Zie dat hij niet meer op hun site staat
.
Ik ben blijkbaar net op tijd geweest.
Mijn canon 20D heeft het net begeven en ik wilde dit weekeind een nieuwe camera gaan kopen.
Heb heel erg getwijfeld tussen de 5dmk3 en de D800 maar toch voor de D800 gekozen door zijn enorm goeie resultaten.
Vannacht meteen bij mediamarkt online de body met 24-70 f2.8 en sb-910 gekocht.
Zie dat hij niet meer op hun site staat
Ik ben blijkbaar net op tijd geweest.

lucky U! ik greep mis 
dus 2699 min de BTW? erg netjes, ik ga maar wachten tot ie weer iets daalt of er een volgende actie is
dus 2699 min de BTW? erg netjes, ik ga maar wachten tot ie weer iets daalt of er een volgende actie is
Dat is wel balen zeg.. En ik meende hem bij de release voor 2599 goedkoop te hebben
.. Bij de MM gingen ze weg voor circa iets minder dan 2300 euro.. Maar ik kan niet snappen dat er dan nog winst op wordt gemaakt wat sommige mensen beweren..
Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..
Op camera's wordt er sowieso al weinig tot geen winst gemaakt en tijdens een BTW-actie al helemaal niet. Merken compenseren de korting wel deels, maar een D800 voor 2300 euro zal echt niet met winst verkocht worden. (Omzet is ook belangrijk, daarvoor zijn dit soort acties.)Patrick89 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 13:18:
Dat is wel balen zeg.. En ik meende hem bij de release voor 2599 goedkoop te hebben.. Bij de MM gingen ze weg voor circa iets minder dan 2300 euro.. Maar ik kan niet snappen dat er dan nog winst op wordt gemaakt wat sommige mensen beweren..
The devil is in the details.
Ff een klein off topic stukje : Waarom is omzet belangrijker dan winst, enige wat ik mij kan bedenken is dat het soort van klantenwerving is.
Ontopic : D800 Is meer dan scherp genoeg in combinatie met een 85mm 50mm 28mm 1.8.. De E variant kan zelfs in je nadeel werken..
Ontopic : D800 Is meer dan scherp genoeg in combinatie met een 85mm 50mm 28mm 1.8.. De E variant kan zelfs in je nadeel werken..
Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..
Zeker bij camera's geld dat bedrijven met meer omzet meer korting krijgen.
(En dus ook meer winst)
(En dus ook meer winst)
SMDV RFN-4s Slim Wireless Remote Shutter
Ik kreeg deze vandaag binnen uit Amerika, had hem nog geen week geleden besteld voor € 80.
Binnen 1 minuut werkte hij op de D800, heb enkel de kanalen maar hoeven instellen en klaar.
Er zit overigens een normale penlite batterij in.
Ik wilde jullie dit niet onthouden aangezien de meeste alternatieven fors meer kosten.
http://www.amazon.com/dp/...21431760_3p_M3T1_ST1_dp_1
Ik kreeg deze vandaag binnen uit Amerika, had hem nog geen week geleden besteld voor € 80.
Binnen 1 minuut werkte hij op de D800, heb enkel de kanalen maar hoeven instellen en klaar.
Er zit overigens een normale penlite batterij in.
Ik wilde jullie dit niet onthouden aangezien de meeste alternatieven fors meer kosten.
http://www.amazon.com/dp/...21431760_3p_M3T1_ST1_dp_1
Ik vond dat wat groot was op telkens mee te slepen op de motor, dus ik was aan het zoeken naar iets kleiners. Daarom heb ik vandaag maar mijn Canon spul ingeruild op een D800, want die is nog iets groter.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Wat is het hier rustig?
Ik sta op het punt om van DX (Nikon D300) over te stappen naar FX. Nu ben ik toch wel benieuwd hoe de ervaringen van jullie zijn na een paar maanden gebruik van D800.
Wie niet waagt mist altijd!
Geweldig
Iedereen die hem heeft is er natuurlijk druk mee aan het fotograferen 
Maar ik zou ook zeker de D600 overwegen.
Maar ik zou ook zeker de D600 overwegen.
Zelf al een aantal jaren zeer tevreden met m'n D700. Ik heb nooit spijt gehad van de overstap naar DX maar ik had ook weinig DX lenzen dus hoefde niet veel lenzen te "upgraden".
Ik ga dit nog maar eens goed doorlezen dan.
Wie niet waagt mist altijd!
Ik vind zelf de hele discussie DX/FX een beetje onzinnig. De enigste reden dat we APS-C camera's hebben is omdat in de begintijd van digitale reflex camera's het niet mogelijk was om op een betrouwbare en kosten efficiënte manier massa productie van full-frame sensors te realiseren.
Er zit imo ook geen enkel voordeel aan (FX kun je altijd croppen naar DX*) en het is ook alleen maar lastig om continue op te moeten rekenen naar 35mm equivalent. Het vaak gehoorde argument APS-C geoptimaliseerde lenzen goedkoper zijn omdat er minder glas nodig zou zijn, houdt ook niet echt steek, aangezien de _goede_ DX lenzen net zo duur zijn als hun FX equivalenten (zie bv 17-55/f2.8). Het enigste (grote) voordeel van DX is prijs en zolang je niet voor 400 euro in de aanbieding een FX camera met kitlens kunt kopen, zal er derhalve altijd een markt voor zijn.
Met andere woorden, naar mijn mening is het helemaal geen kwestie van of iemand toe is aan FX (whatever that means), maar met steeds meer betaalbare FX bodies op de markt is het gewoon een kwestie van wanneer iemand upgrade naar FX.
*) en dan niet stiekum beginnen over meer mpixel of hogere pixel dichtheid; een DMC G5 heeft meer pixels en hogere dichtheid dan een D7000, maar dat wil niet zeggen dat deze beter is.
Er zit imo ook geen enkel voordeel aan (FX kun je altijd croppen naar DX*) en het is ook alleen maar lastig om continue op te moeten rekenen naar 35mm equivalent. Het vaak gehoorde argument APS-C geoptimaliseerde lenzen goedkoper zijn omdat er minder glas nodig zou zijn, houdt ook niet echt steek, aangezien de _goede_ DX lenzen net zo duur zijn als hun FX equivalenten (zie bv 17-55/f2.8). Het enigste (grote) voordeel van DX is prijs en zolang je niet voor 400 euro in de aanbieding een FX camera met kitlens kunt kopen, zal er derhalve altijd een markt voor zijn.
Met andere woorden, naar mijn mening is het helemaal geen kwestie van of iemand toe is aan FX (whatever that means), maar met steeds meer betaalbare FX bodies op de markt is het gewoon een kwestie van wanneer iemand upgrade naar FX.
*) en dan niet stiekum beginnen over meer mpixel of hogere pixel dichtheid; een DMC G5 heeft meer pixels en hogere dichtheid dan een D7000, maar dat wil niet zeggen dat deze beter is.
Computer specs
Hoewel ik het met je eens ben gaat je verhaal niet op in geval van een Canon 17-55 : Die was een kleine 500 € goedkoper dan de 24-70 MK I en nu iets van 1600 € goedkoper dan de 24-70 MK IIafterburn schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 14:13:
Het vaak gehoorde argument APS-C geoptimaliseerde lenzen goedkoper zijn omdat er minder glas nodig zou zijn, houdt ook niet echt steek, aangezien de _goede_ DX lenzen net zo duur zijn als hun FX equivalenten (zie bv 17-55/f2.8).
Ik ben het wel met je eens als we het over een 15-85/16-85 hebben bijvoorbeeld : Die zijn alleen voor Canon/Nikon goedkoper... niet voor ons !!

En tenzij je een D7000 met een D800 gaat vergelijken kan je niet een FX foto naar DX formaat croppen
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
DX camera's zullen natuurlijk altijd een hogere pixeldichtheid hebben, dus voor mensen die gratis TC willen...afterburn schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 14:13:
Ik vind zelf de hele discussie DX/FX een beetje onzinnig. De enigste reden dat we APS-C camera's hebben is omdat in de begintijd van digitale reflex camera's het niet mogelijk was om op een betrouwbare en kosten efficiënte manier massa productie van full-frame sensors te realiseren.
En voor iedereen die een klein beetje kan rekenen moet het niks zijn om dat om te rekenen. Jouw opmerking over dat DX lenzen geen voordeel hebben houdt pas geen steek. Een kleinere sensor betekent letterlijk kleinere en lichtere lenzen.
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
om dit ingedutte topic maar weer eens te vullen met een probleempje:
ik heb op de D800 de focus beep aanstaan, dit wordt ook aangegeven in het controle schermpje bovenop met een muziek tekentje, maar desondanks geeft hij geen beep af als hij in focus is.
Uiteraard staat de AF op AF-S (single focus). Het heeft ooit wel gewerkt maar om de een of andere reden hoor ik m niet meer.
Het beepje doet t nog wel want als ik in het menu de toonhoogte of sterkte verander hoor ik m.
Iemand enig idee waar ik nog in de onuitputtelijke menu opties zou kunnen kijken of waar dit door komt ?
ik heb op de D800 de focus beep aanstaan, dit wordt ook aangegeven in het controle schermpje bovenop met een muziek tekentje, maar desondanks geeft hij geen beep af als hij in focus is.
Uiteraard staat de AF op AF-S (single focus). Het heeft ooit wel gewerkt maar om de een of andere reden hoor ik m niet meer.
Het beepje doet t nog wel want als ik in het menu de toonhoogte of sterkte verander hoor ik m.
Iemand enig idee waar ik nog in de onuitputtelijke menu opties zou kunnen kijken of waar dit door komt ?
Vraag over 14-24+filters afgesplits naar Het grote filter topic, heeft weinig met de D800 te maken.
Ik heb hem zelf niet maar mijn pa heeft wel een D800 gekocht vorige week. Hij is fotograaf en is ontiegelijk blij met dat ding, hij schiet nu plaatjes die zo rond de 100mb per stuk zijn. Dus hij is gelijk maar op zoek gegaan naar een nieuwe mac omdat die van hem het niet meer trok
100 MB is een beetje onnodig, je kunt ze rond de 40-45 MB per raw krijgen zonder enig kwaliteitsverlies.
Welke instelling pak je daarvoor? Want de Nikon heeft meerdere settings qua RAW en compressie e.d.Nordlys schreef op maandag 25 maart 2013 @ 17:21:
100 MB is een beetje onnodig, je kunt ze rond de 40-45 MB per raw krijgen zonder enig kwaliteitsverlies.
Recentelijk een D800 in de hand gehad en RAW geschoten, maar kon zo snel niet uitvinden wat nu wel max kwaliteit was, maar niet max formaat
14 bit lossless compressie (= geen verlies in kwaliteit) 
Overigens is 100 MB geloof ik niet mogelijk, het grootste wat je kunt krijgen is rond de 75 MB met 14 bit zonder compressie.
Overigens is 100 MB geloof ik niet mogelijk, het grootste wat je kunt krijgen is rond de 75 MB met 14 bit zonder compressie.
De hogere pixeldichtheid van DX is natuurlijk vooral een marketingkeuze. Men wil je graag steeds een klein worstje voorhouden om je continu te laten upgraden. Er is geen wezenlijk probleem dat het toepassen van een DX-pixeldichtheid op een FX sensor verhinderd. Bij equivalente afdrukken is er ook geen noemenswaardige invloed op de ISO.witeken schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 22:21:
[...]
DX camera's zullen natuurlijk altijd een hogere pixeldichtheid hebben, dus voor mensen die gratis TC willen.... Een Nikon D800 lijkt er al wat beter op met 15 MP DX mode, maar dat gaat dan weer ten koste van high-iso prestaties.
Niet als je met de volle opening een gelijke scherptediepte wilt hebben. Om een 17-55 qua scherptediepte bij volle opening gelijk te krijegen aan een f/2.8 24-70 moet je de grootste opening naar f/1.8 brengen. Hierdoor wordt de doorsnee van de lens groter en moet er weer meer uit de kast gehaald worden om de beeldkwaliteit op hetzelfde punt te houden. De kosten gaan dan weer naar die van de 24-70.witeken schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 22:21:
En voor iedereen die een klein beetje kan rekenen moet het niks zijn om dat om te rekenen. Jouw opmerking over dat DX lenzen geen voordeel hebben houdt pas geen steek. Een kleinere sensor betekent letterlijk kleinere en lichtere lenzen.
mocht iemand tegen hetzelfde probleem aanlopen:R1 schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 14:19:
om dit ingedutte topic maar weer eens te vullen met een probleempje:
de beep verdwijnt als je AF op Release zet ipv Focus, ofwel dat hij altijd een foto maakt, in focus of niet.
Ik vind t niet helemaal logisch dat de beep dan volledig uit staat en is ook zo'n undocumented feature zullen we maar zeggen.....
Het is ook een beetje raar om met AF-S de boel op release priority te hebben staan, in plaats van focus priority, niet?
Computer specs
ach ja, ik vond het zelf wel logisch maar denk dat het persoonlijk is. Vond het niet geheel vanzelfsprekend dat dan ook de beep te vervallen komt.
Ik zou verwachten dat ik altijd een beep hoor, en zo niet en ik druk toch af dan betekent dat dat hij mogelijk niet goed in focus was, maar dat is dan mijn gedachtenkronkel
Ik zou verwachten dat ik altijd een beep hoor, en zo niet en ik druk toch af dan betekent dat dat hij mogelijk niet goed in focus was, maar dat is dan mijn gedachtenkronkel
Maar weer eens op jacht gegaan naar alternatieve focus schermen. Het Ebay scherm wat ik nu gebruik is het toch niet helemaal.
Nu zie ik dat ze bij focusingscreen.com sinds 1 juli een nieuw alternatief hebben voor de Nikon D800. Wat ik begrijp is het een Canon
focusscherm welk gesneden is naar D800 formaat.
http://www.focusingscreen.com/index.php?cPath=22_130
Neem maar de grote sprong daar ik nog steeds op KatzEye wacht (Had ik zeer goede ervaring mee met mijn D7000 en KatzEye scherm).
Heb de Ec-A, Ec-B en S type besteld daar ik ze alle drie wil gaan proberen. Ben zeer benieuwd naar de S type. Hopelijk volgende week ergens binnen. Zal kijken of ik een video kan maken van de verschillende type's en de voor- en nadelen van de schermen.
Nu zie ik dat ze bij focusingscreen.com sinds 1 juli een nieuw alternatief hebben voor de Nikon D800. Wat ik begrijp is het een Canon
http://www.focusingscreen.com/index.php?cPath=22_130
Neem maar de grote sprong daar ik nog steeds op KatzEye wacht (Had ik zeer goede ervaring mee met mijn D7000 en KatzEye scherm).
Heb de Ec-A, Ec-B en S type besteld daar ik ze alle drie wil gaan proberen. Ben zeer benieuwd naar de S type. Hopelijk volgende week ergens binnen. Zal kijken of ik een video kan maken van de verschillende type's en de voor- en nadelen van de schermen.
Heeft iemand het volgende ook al meegemaakt?
Ik kan het niet volledig reproduceren / omschrijven, maar soms als ik een foto heb gemaakt (of een paar) dan zoom ik op de foto in. Echter hij laat dan maar een gedeelte zien van de foto. Zie schets hieronder, normaal hoor je gewoon de volledige foto te zien en in te kunnen zoomen / navigeren over de hele foto.
Echter soms heb ik dat alleen bv in dat rode kader ik kan inzoomen / navigeren. Zelfs als je bv de playback weer uitzet en dan weer de foto dmv playback bekijkt dan gebeurt hetzelfde. Als je dan inzoomt en met de pijltjes naar rechts gaat om de foto te verschuiven op het beeld, dan blijft hij staan bij het einde van het rode kader. De foto gaat echt niet verder, ondanks dat hij dus niet volledig aan het einde van de foto is.
Je ziet wel in het kleine voorbeeldje wat op het scherm staat rechtsboven de volledige foto.
Enigste oplossing is de camera even uit te zetten en weer aan te zetten.
Ik kan het niet volledig reproduceren / omschrijven, maar soms als ik een foto heb gemaakt (of een paar) dan zoom ik op de foto in. Echter hij laat dan maar een gedeelte zien van de foto. Zie schets hieronder, normaal hoor je gewoon de volledige foto te zien en in te kunnen zoomen / navigeren over de hele foto.
Echter soms heb ik dat alleen bv in dat rode kader ik kan inzoomen / navigeren. Zelfs als je bv de playback weer uitzet en dan weer de foto dmv playback bekijkt dan gebeurt hetzelfde. Als je dan inzoomt en met de pijltjes naar rechts gaat om de foto te verschuiven op het beeld, dan blijft hij staan bij het einde van het rode kader. De foto gaat echt niet verder, ondanks dat hij dus niet volledig aan het einde van de foto is.
Je ziet wel in het kleine voorbeeldje wat op het scherm staat rechtsboven de volledige foto.
Enigste oplossing is de camera even uit te zetten en weer aan te zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroenzelle op 25-07-2013 08:20 ]
Heb dezelfde positieve ervaring met de D7000 + KatzEye dus ik zie/hoor/lees graag je bevindingen. Ik wacht ook al een hele tijd op KatzEye maar als er iets anders voorbij komt wat zo goed is kan ik daar prima mee leven.avanreijn schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 21:37:
Ik heb ergens gelezen dat KatzEye er wel naar gekeken heeft, en het geprobeert heeft, maar de resultaten niet KatzEye waardig vonden dus voorlopig van productie afzien.
De schermen zijn binnen! Ik heb de eerste al geplaatst. Wereld van verschil met het "Bresson"/E-bay focusscherm.
Ga nu even na denken over hoe ik hier een video van ga maken. Kan het niet schieten met mijn D800.
Nog ideeen over wat er geshowed moet worden? Wil de viewfinder laten zien in de video en dan:
- Focus / out-of-focus
- Stopped down, hoe donker word de viewfinder
Ga nu even na denken over hoe ik hier een video van ga maken. Kan het niet schieten met mijn D800.
Nog ideeen over wat er geshowed moet worden? Wil de viewfinder laten zien in de video en dan:
- Focus / out-of-focus
[ Voor 27% gewijzigd door avanreijn op 09-08-2013 18:33 ]
Ik zou inderdaad willen weten hoe de viewfinder op f/8 en f/11 wordt.
Mijn Samyang Tilt/Shift gebruik ik veel op f/8 en f/11.
Mijn Samyang Tilt/Shift gebruik ik veel op f/8 en f/11.
Als het lukt een vergelijking tussen het oude en nieuwe matglas op die 2 punten. Het lastige is wel dat je een videocamera nodig hebt die niet de exposure automatisch gaat bijstellen.avanreijn schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 18:28:
De schermen zijn binnen! Ik heb de eerste al geplaatst. Wereld van verschil met het "Bresson"/E-bay focusscherm.
- Focus / out-of-focus
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
al iets kunnen filmen?
Nope sorry. Het staat in de planning voor dit weekend. Kan een D7000 met statief lenen. Als dat niet gaat werken maar mijn telefoon met ductape op de camera tapen.
Al iets kunnen filmen?avanreijn schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:52:
Nope sorry. Het staat in de planning voor dit weekend. Kan een D7000 met statief lenen. Als dat niet gaat werken maar mijn telefoon met ductape op de camera tapen.
Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
Heb het maar met de spullen geprobeerd die ik voor handen heb. Tafel statiefje met een D800+135mm wiebelt nogal. Setup is afgeraffeld mijn excuus en het is meer kijken of het mogelijk is.
Ik heb mijn Olympus EP-M1 met een 14mm f2.5 (manual mode) op een statief gezet en als oog geprobeerd te plaatsten voor de zoeker van de Nikon D800. Helaas was ik pas met het donker thuis dus heb onvoldoende licht naar mijn mening. En het uitlijnen is een hel, hevige vignetting.
YouTube: Testing Canon Focusing Screen B type on Nikon D800
Ik heb mijn Olympus EP-M1 met een 14mm f2.5 (manual mode) op een statief gezet en als oog geprobeerd te plaatsten voor de zoeker van de Nikon D800. Helaas was ik pas met het donker thuis dus heb onvoldoende licht naar mijn mening. En het uitlijnen is een hel, hevige vignetting.
YouTube: Testing Canon Focusing Screen B type on Nikon D800
Het geeft in ieder geval al een idee.
Maar je hebt nu 3 schermen, welke bevalt het beste?
Maar je hebt nu 3 schermen, welke bevalt het beste?