• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Oon schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:14:
Bij het zien van dit topic onze jaarnota er nog eens bij gepakt, we zitten nu een jaar bij Greenchoice dus dit is de eerste keer dat we een volledig jaar bij een partij hebben (september tot september).

Tweekapper, ongeveer 150m2, bouwjaar 1970. Woonkamer en keuken zijn dubbel glas, verder overal enkel glas en flinke spleten in de kozijnen, geen enkele vorm van isolatie daarbuiten.

Totaal 3885kWh normaal tarief, 4775kWh daltarief, en 2104m3 gas. Alles bij elkaar komen we voor het jaar op €3555 uit.

Toch maar eens kijken of we niet een hypotheek kunnen krijgen voor een vergelijkbare woning die wel isolatie heeft, want dit is nadat we al flink wat moeite doen om te besparen..
Ik dacht eerst die heeft een warmtepomp, maar toen zag ik ook nog heel veel gasverbruik!
Heb je thuis een computerdatacentre ofzo? Of een wietplantage _O-
Dat gasverbruik is ook vreselijk hoog, maar is waarschijnlijk verklaarbaar als het zo slecht is geïsoleerd.
Voor de kosten van het energieverbruik kun je een flinke hypotheek krijgen, de vraag is alleen wie koopt jou huis als het energielabel H is?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

HereIsTom schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:58:
[...]

Ik dacht eerst die heeft een warmtepomp, maar toen zag ik ook nog heel veel gasverbruik!
Heb je thuis een computerdatacentre ofzo? Of een wietplantage _O-
Dat gasverbruik is ook vreselijk hoog, maar is waarschijnlijk verklaarbaar als het zo slecht is geïsoleerd.
Voor de kosten van het energieverbruik kun je een flinke hypotheek krijgen, de vraag is alleen wie koopt jou huis als het energielabel H is?
Gelukkig een huurhuis, dus wie het koopt is niet mijn probleem :+

• HereIsTom
Oon schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:34:
[...]

Gelukkig een huurhuis, dus wie het koopt is niet mijn probleem :+
Maar nu ben ik toch nieuwsgierig waar dat elektra verbruik in zit?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:57

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Van der Berg schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:47:
[...]

Welk bedrag zou jij inzetten?
Ik doe dit al jaren en goed gegaan ik kan niet de toekomst zien.
Voorschot op 30-40 euro per maand zetten.
Dan zorg jij niet voor liquiditeit van de energieprovider en loop je nooit een risico. Na een jaar betaal je dan gewoon lachend je meerverbruik.
Nooit hoog voorschot gebruiken als spaarpotje

[ Voor 5% gewijzigd door 964C2 op 16-09-2021 07:42 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

HereIsTom schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:39:
[...]

Ik vind dat verbruik niet eens zo heel hoog, wij zaten in 2020 op 4800kWh :p (2019 was het 4300kWh) :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:42

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wailing_Banshee schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:49:
[...]

Ik vind dat verbruik niet eens zo heel hoog, wij zaten in 2020 op 4800kWh :p (2019 was het 4300kWh) :p
Dat is nog wel stukje minder hoor.
3885kWh normaal tarief, 4775kWh daltarief,

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:52:
[...]

Dat is nog wel stukje minder hoor.

[...]
Ik had die tweede niet gezien: ik zag alleen "totaal 3885kWh". het is nog vroeg!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

HereIsTom schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:39:
[...]

Dat ben ik nog aan het uitzoeken, we hebben wel een server 24/7 draaien, had verwacht dat dat het grootste deel zou zijn maar die blijkt maar heel weinig te verbruiken. Ben nu op zoek naar een slimme stekker voor <15 euro die ik aan Home Assistant kan koppelen zodat ik over langere tijd losse apparaten kan meten, had er al eentje geprobeerd maar die kan ik alleen inzien via een of andere Chinese app helaas.
Ook al eens eerder handmatig gemeten, maar daar werd ik niet heel veel wijzer uit. Maar goed, dat is hier allemaal redelijk off-topic.

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:51
HereIsTom schreef op woensdag 15 september 2021 @ 19:13:
[...]

Welke intresten? Rente krijg je niet meer en bedrijven moeten betalen als ze teveel geld stallen!
Ah ja, ik zie dat in België dit ook op 1 juli 2021 is aangepast.
Mijn excuses.

Hoe dan ook staat het beter op uw eigen spaarboekje dan bij een energie-boer niet ?

• HereIsTom
Wailing_Banshee schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:49:
[...]

Haha… een stuk gemist, maar goed 4800kWh is ook best veel, wij zitten op zo’n 2000kWh.
Of je moet het all electric hebben, dus bijv. een warmtepomp en geen gas meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:43

Wuursj

want worst is al bezet

dunklefaser schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:25:
@Wuursj Komt bij mij spontaan de vraag op: Hoeveel heb je geïnvesteerd in de wp- en de pv-installatie?
Valt mee :*)

Pv installatie:

€ 3.616,65 na BTW terug voor 4.560 WP (14 panelen) dus € 0,79 per WP. Daarvan is nu al zo'n 750 euro terug gekomen.

Warmtepomp etc is helemaal mooi door subisidie regelingen en handig inkopen (oude voorraad open doos modellen kunnen vinden die geleverd konden worden met factuur):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zp1ZVu8.png
Zonder subsidies ziet het plaatje er anders uit maar nog zeker niet de enorme getallen die vaak genoemd worden voor warmtepompen. Mijn doel was even duur uitkomen als een nieuwe CV en dat is wel gelukt denk ik zo :)
Ik ben ook benieuwd hoe het uiteindelijke kosten/baten plaatje met de wp boiler uit komt te zien.
Heb je ook nog wat aanpassingen aan je cv/warmwater-installatie gedaan (grotere radiatoren, douche-wtw etc.)?
Er komt nog overal vloerverwarming, afgelopen winter was nog puur op radiatoren. WTW voor douche en voor ventilatie liggen al in de schuur maar moeten nog worden ingebouwd, deze zitten nog niet in deze cijfers dus. Net als veel van de isolatie. Verbouwing is halverwege dus daar heb ik de kosten nog niet compleet van. Maar die dingen had ik ook gedaan als ik gas gehouden had. Dan rendeert dat nog harder...

Uiteindelijk hoop ik op 0 euro energie rekening uit te komen. 0 op de meter zal niet lukken, dan moeten er nog wat panelen bij en het dak is vol. Langzaam zal de energie rekening weer gaan oplopen door afbouw saldering.
Speedy-Andre schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:51:
[...]

Wat zijn dit voor getallen, afgelezen van de slimme meter?
Je kan het verbruik dat niet door de meter gaat berekenen uit de bruto pv opbrengst en de teruglevering.
Combinatie van getallen uit slimme meter en omvormers.
Opbrengst komt uit omvormers.
Eigen verbruik = opbrengst uit omvormers - terug levering uit slimme meter
Totaal verbruik = verbruik uit simme meter + eigen verbruik
Wel geinig die volgorde en dat je tijdelijk een boiler hebt tot er een wpb staat, precies wat ik heb gedaan :)
Ja in ' de goede volgorde' had ik vanwege de verbouwing eerst de oude ketel (uit 2006) moeten verplaatsen, nieuwe dakdoorvoer en nieuwe gasleiding moeten aanleggen voor 1 a 2 jaar. Dan maar meteen doorpakken met kans op een matige winter. En dat viel erg mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 16-09-2021 13:46 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:01
HereIsTom schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:44:
[...]

Haha… een stuk gemist, maar goed 4800kWh is ook best veel, wij zitten op zo’n 2000kWh.
Of je moet het all electric hebben, dus bijv. een warmtepomp en geen gas meer.
Sowieso lastig vergelijken zonder details te weten. Hier bijvoorbeeld 4200 kWh, waarvan 300 kWh airco, maar ook extra groot model koelkast én vriezer + flinke kast netwerkapparatuur/NAS/cameragebeuren/server wat bij elkaar ongeveer 1000 kWh op jaarbasis kost.

Belangrijkste is dat je je verbruik kan verklaren en dat je er mee kan leven :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

GermanPivo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:08:
[...]

Sowieso lastig vergelijken zonder details te weten. Hier bijvoorbeeld 4200 kWh, waarvan 300 kWh airco, maar ook extra groot model koelkast én vriezer + flinke kast netwerkapparatuur/NAS/cameragebeuren/server wat bij elkaar ongeveer 1000 kWh op jaarbasis kost.

Belangrijkste is dat je je verbruik kan verklaren en dat je er mee kan leven :+
Dat laatste ja. Wij kunnen die 4800kWh perfect verklaren en dat verbruik is dus relatief hoog vanwege luxe (=2 game pc's, grote vrieskist, server, NAS, quooker). Zodra je inzicht hebt, kun je gaan kijken waar je kunt besparen en of je daar wel wilt besparen (we zouden bijv. zo'n 800kWh per jaar kunnen besparen als we onze NAS niet standaard aan zouden hebben, maar dan hebben we niet het gemak daarvan, dus doen we dat niet).

• Gramser
  • Laatst online: 16:23
Zojuist de eindnota ontvangen: ik krijg 350,- terug.

Maandbedrag was 110,-. Als ik daar 350/12 vanaf haal kom ik op zo’n 81 euro aan wat ik afgelopen jaar maandelijks aan gas en elektra kwijt ben geweest. Of, anders geredeneerd: ik heb alleen maar voor gas hoeven betalen, elektra was “gratis” dankzij de zonnepanelen.

Prima resultaat vind ik zelf, nieuwe maandbedrag is ingeschat op ongeveer 83 euro bij de nieuwe leverancier. Dat laat ik maar eens zo, eens kijken of we uitkomen.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:13

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wuursj Jouw "afrekening" is tot nu toe idd. een droomplaatje, wat eigenlijk niet normaal is.
M.n. de grote gemeentelijke "Gasvrij subsidie" moet je vermoedelijk in NL met een vergrootglas gaan zoeken.

P.S.: Je had jezelf nog de "afsluitboete" voor gas kunnen besparen, dan had je € 576,71 "verdient".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

dunklefaser schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:28:
P.S.: Je had jezelf nog de "afsluitboete" voor gas kunnen besparen, dan had je € 576,71 "verdient".
Dat zou mooi zijn :)

Maar helaas, dan had de gemeente dat stukje subsidie niet gegeven, Subsidie bestond uit 3000 euro plus de kosten van verwijderen gasleiding (ongeacht bedrag).

Sterker nog: zonder factuur van liander als bewijs voor gasvrij worden, had ik helemaal niks gekregen. Afsluiten gas was een voorwaarde. Het had de gemeente misschien wel geld gescheeld.

Maar ik was hier al blij genoeg mee :)

Wat betreft die subsidie: hiet is een middelgrote stad waarin een hoop mensen aanspraak zouden kunnen maken. Ik was bang dat het potje snel leeg zou zijn. Niks is minder waar. En ik maak genoeg reclame. Toch hebben zelfs buren en vrienden die bezig zijn met grote verbouwingen incl. Nieuwe ketels 0 interesse...

[ Voor 35% gewijzigd door Wuursj op 16-09-2021 14:50 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wuursj Je kan, volgens mij dan, ook zonder de "afsluitboete" c.q. de specifieke Liander-rekening aantonen dat je geen gasaansluiting meer hebt c.q. geen gas meer afneemt.

Er zijn sinds meer dan een jaar diverse rechterlijke uitspraken dat de netbeheerder geen recht heeft van de gasverlater voor de afsluiting van het gas een rekening te sturen.

Tenminste suggereren dit diverse verhalen in het topic "Gas de deur uit doen: Gratis!" - Tijdelijk, tot de finale (gratis!) verwijdering, zou je ook een slot kunnen laten plaatsen, of niet?

P.S.: Als de gemeente de rekening van Liander betaalt is dit natuurlijk prima, maar niet voor iedereen van toepassing. Is het trouwens zoiets als vestzak/broekzak? (gemeente <-> Liander (semioverheidsbedrijf))

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 16-09-2021 14:55 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@dunklefaser zie mijn edit. Het was 3000 euro + kosten verwijderen gasleiding. Als die laatste 0 euro is, blijft het bedrag dus die 3000 euro en veranderd er onder aan de streep voor mij niks 😉

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 16-09-2021 14:58 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Mijn gas verwijderen was ook gratis, de leidingen werden vervangen en heb gevraagd om ze niet meer terug te plaatsen, dat is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wij verbruiken circa 3.000 kWh en 1.400 m³ gas. Huis uit 1973, 165m² woonoppervlakte. Voordat we dakisolatie (en een kind) hadden was ons gasverbruik circa 1.850 m³, dus dat heeft wel geloond. Toch zou ik best over willen naar volledig elektrisch. Zeker als ik berichten zie zoals dat van @Wuursj , zelfs zonder die gemeentelijke subsidie zou ik het er nog wel voor over hebben. Die gasprijs gaat voorlopig niet naar beneden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Tehh schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:25:
Wij verbruiken circa 3.000 kWh en 1.400 m³ gas. Huis uit 1973, 165m² woonoppervlakte. Voordat we dakisolatie (en een kind) hadden was ons gasverbruik circa 1.850 m³, dus dat heeft wel geloond. Toch zou ik best over willen naar volledig elektrisch. Zeker als ik berichten zie zoals dat van @Wuursj , zelfs zonder die gemeentelijke subsidie zou ik het er nog wel voor over hebben. Die gasprijs gaat voorlopig niet naar beneden...
Hier huis uit '79 met 190m2 - 1.500m3 gas ongeveer (altijd wel iemand thuis). Sinds het voorjaar lucht/lucht warmtepomp in de belangrijkste ruimtes en genoeg overschot van de PV, dus dit stookseizoen eens zien hoe het bevalt om te verwarmen hiermee en zo het gasverbruik te drukken. Indien het bevalt kunnen we die kostenbesparing gebruiken om de overige kamers ook te voorzien + warmtepompboiler en dan weg met die aansluiting. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Tehh schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:25:
Zeker als ik berichten zie zoals dat van @Wuursj , zelfs zonder die gemeentelijke subsidie zou ik het er nog wel voor over hebben. Die gasprijs gaat voorlopig niet naar beneden...
Het bespaarde bij ons wel maar reken je niet al te rijk:

Als ik reken met:
- wel al de WP boiler er in (scheelt zo'n 800kwh/j)
- gasverbruik van vroeger (800m3)
- even veel ' rest' electra als nu
- alles tegen huidige tarieven (gaslicht.com) zonder eigen opwekking

Kom ik op een besparing van 400 euro p/j. 1300 vs 900 euro.
De terugverdientijd zonder gemeente subsidies loopt dusrond de 7,5 jaar als er in die tijd niks stuk gaat en je de aanleg net zo goedkoop kan doen als ik. Als je huidige ketel al aan vervanging toe is, is die tijd minder natuurlijk. Als je alles laat aanleggen met via normale wegen gekochte spullen, loopt die weer op.

Als je zelf gaat opwekken, ziet het plaatje het wat rooskleuriger uit omdat die kwh's goedkoper zijn.
Maar dat wordt dus langzaam er uit gefaseerd. Gas kan je (nog) niet opwekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-10 12:14
Mijn systeem draait nu bijna 4 maanden. Ben ondertussen ruim € 60,- per maand minder gaan betalen aan de energieleverancier. Ik krijg nu ook iedere maand een voorstel om het maandbedrag naar beneden aan te passen.
Afgelopen maand augustus was mijn gasverbruik 28m3. Hoofdzakelijk douchen.
Stroomverbruik in augustus was 275 kWh en hebben we 315 kWh teruggeleverd. Dus het gaat de goede kant op.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:42
Verwijderd schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:40:
[...]

En de verwachting is dat de prijs van stroom de komende jaren gaat dalen. Terugverdientijd is dan langer.
Is het nou ook zo dat vanwege de verhoging van de stroomprijs nu ook de terugverdientijd korter is geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
banaliteit schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:08:
[...]

Is het nou ook zo dat vanwege de verhoging van de stroomprijs nu ook de terugverdientijd korter is geworden?
ja in principe wel ja. Als je een kWh prijs van 0 cent hebt is de terugverdientijd oneindig. Als je een kWh prijs hebt van de prijs van je installatie, heb je na 1 kWh de installatie terug verdiend.

Met waarden daar tussenin geldt hetzelfde principe. Hoe hoger de energie prijs, hoe hoger ook de waarde van een gebruikt kWh dat je niet afneemt maar zelf produceert.

[ Voor 11% gewijzigd door ArthurMorgan op 25-09-2021 11:21 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:37
Weet iemand een alternatief voor Slimmemeterportal.nl ? Het is op dit moment echt waardeloos. Van deze week ontbreken al 4 dagen in de grafieken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Wenzel schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:22:
Weet iemand een alternatief voor Slimmemeterportal.nl ? Het is op dit moment echt waardeloos. Van deze week ontbreken al 4 dagen in de grafieken.
https://enelogic.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:32
September 2021

Tussenwoning uit 1998, 3 personen.
Grote schuifpui op Z-ZW. 2250 Wp aan zonnepanelen

Elektriciteit verbruikt : 235 kWh
Elektriciteit opgewekt : 253 kWh
Netto verbruik: -18 kWh

Gas: 9 m3

Totaal Oktober - September:

Elektriciteit verbruikt : 3111 kWh
Elektriciteit opgewekt : 2457 kWh
Netto verbruik: 654 kWh

Gas: 650 m3

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Tussenwoning uit 2012, 2 volwassenen 2 kinderen.
Beneden vloerverwarming, boven radiatoren.

September 2021

Elektriciteit verbruikt normaal: 132 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 149 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 281 kWh
Gas: 15 m3

Totaal Oktober 2020 - September 2021:

Elektriciteit verbruikt normaal: 1676 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 1835 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 3511 kWh
Gas: 899 m3

Totaal 2020:

Elektriciteit verbruikt normaal: 1590 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 1666 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 3256 kWh
Gas: 711 m3

Totaal 2021:

Elektriciteit verbruikt normaal: 1260 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 1351 kWh
Elektriciteit verbruikt totaal: 2711 kWh
Gas: 604 m3

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Viper op 01-10-2021 11:39 ]

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:50
Ik hoorde gisteren via de radio dat volgende jaar €500,- meer zullen betalen voor elektriciteit en gas? Weet iemand hier iets meer over? Het geld alleen bij nieuwe contracten en volgende jaar loopt mijn 3 jaar oude contract af.

Mijn verbruik is enorm laag voor tweepersoons huishouden ga ik dan meer betalen?

Uit mijn jaarnota van september 2021:
Normaal: 529 kWh
Dal: 681 kWh
Gas: 275 m3

https://www.ad.nl/wonen/o...-euro-s-duurder~a461aa54/

Is het voor mij niet beter om gelijk een 5 jaar vaste contract te kiezen? Of heeft mijn verbruik hier geen invloed op de prijsverhoging?

Uw nieuwe termijnbedrag is € 41,00 met ingang van oktober 2021.

[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 01-10-2021 12:03 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Gasloze tussenwoning 110m2 bj 1990 in Alminde®

September

Aflezing P1:

Verbruik 157,987Wh
Teruglev 292,737kWh
Netto -134,75kWh

PV 421,993kWh (5590Wp op ZW/NO)
Verbruik 58,188kWh voor de meter
Totaal verbruik 216,175kWh

Airco's 7kWh koelen
Wpboiler 20,409kWh

Hier geen hogere kosten, vorig jaar 5 jaar vast genomen al maakt dat weinig uit als je alles kan salderen.
Wel verkeerd gegokt wat een overschot betreft, nu krijg je meer dan 11cent maar ik zit vaak rond de 0.
Zonder gas krijg ik hoe dan ook elk jaar geld toe :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Van der Berg schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:54:
Ik hoorde gisteren via de radio dat volgende jaar €500,- meer zullen betalen voor elektriciteit en gas? Weet iemand hier iets meer over? Het geld alleen bij nieuwe contracten en volgende jaar loopt mijn 3 jaar oude contract af.
Gas is gewoon heel duur momenteel en electiciteitscentrales draaien ook deels op gas. In de UK zijn al verschillende energiebedrijven failliet en in Belgie zijn sommige per vandaag gestopt met een vast tarief aan te bieden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Laatst online: 12:23
Tweekapper 1977 / 175 m2
4 of 6 personen (afhankelijk welke week :P )

September 2021
Verbruik normaal: 88,54 kWh
Verbruik dal: 70,16 kWh
PV opbrengst: 429,80 kWh (4340 Wp)
Terug levering: 136,30 kWh
Direct verbruik: 134,80 kWh

Gasverbruik: 19,77 m3

Gasverbruik kan nog stuk minder, maar mijn vrouw vond het alweer nodig om de gaskachel aan te slingeren. :F

Ben zeer benieuwd was gasverbruik de komende maanden gaat worden. Maart/april vloer en spouw laten isoleren. Daarnaast de ketel maar een anders ingesteld. Vermogen was veel te hoog en pendelde als een gek. Verbruik was vorig jaar geloof iets van 2100m3.

Met de gaskachel gaat het hard, maar is ook wel sfeervol op een koude winteravond. Dus alleen verwarming vertekend heel erg bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Marzman schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:01:
[...]

Gas is gewoon heel duur momenteel en electiciteitscentrales draaien ook deels op gas. In de UK zijn al verschillende energiebedrijven failliet en in Belgie zijn sommige per vandaag gestopt met een vast tarief aan te bieden.
Vreselijk duur geworden, maar als een contract heb mag je toch niet zomaar omgezet worden naar variabele kosten? Vreselijk dat faillissement en hoop dat het in Nederland niet gebeurd. Ik betaal nu maandelijks €150,- (€109 te veel per maand)

In Frankrijk is de gas afgesloten heb ik gelezen door de hoge kosten.

Volgende jaar ga ik vergelijken voordat ik een nieuwe contract ga afsluiten

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 01-10-2021 13:35 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:36
De gas afgesloten? Was het niet dat de overheid de gasprijs geblokkeerd heeft?

Ik betaal momenteel 24€/maand voorschot voor gas(+/-5000kWh/j). Bij een een simulatie vandaag bij mijn huidige leverancier kwam er een nieuw voorschot uit van 38€/maand. Ik hoef dus nog niet te panikeren.

Voor mijn elektriciteit zit ik al 14 jaar bij dezelfde energiecoöperatie(waar ik dus wat aandelen van heb). De levering aan alle coöperanten wordt volledig gedekt door eigen productie, eventuele overschotten worden verkocht op de spotmarkt, financieel geen slechte zaak denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Van der Berg schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:29:
[...]

Vreselijk duur geworden, maar als een contract heb mag je toch niet zomaar omgezet worden naar variabele kosten? Vreselijk dat faillissement en hoop dat het in Nederland niet gebeurd. Ik betaal nu maandelijks €150,- (€109 te veel per maand)

In Frankrijk is de gas afgesloten heb ik gelezen door de hoge kosten.

Volgende jaar ga ik vergelijken voordat ik een nieuwe contract ga afsluiten
Nee, maar er worden geen nieuwe vaste contracten meer gegeven. Als je dat nog hebt dan zit je goed (zolang het bedrijf niet failliet gaat :p )

In Frankrijk is de gasprijs inderdaad geblokkeerd tot april las ik. Mensen worden niet afgesloten.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 01-10-2021 13:54 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-10 19:30
Vrijstaande woning 209m2 bouwjaar 2020

Augustus:
Normaal verbruik: 183kw
Dal verbruik: 163kw
Totaal: 346kw

September:
Normaal verbruik: 206kw
Dal verbruik: 154kw
Totaal: 360kw

Nog geen zonnepanelen dus nog niks terug geleverd. Gemiddeld zitten we op 11kw per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09 09:28
Speedy-Andre schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:48:

Hier geen hogere kosten, vorig jaar 5 jaar vast genomen al maakt dat weinig uit als je alles kan salderen.
Wel verkeerd gegokt wat een overschot betreft, nu krijg je meer dan 11cent maar ik zit vaak rond de 0.
Zonder gas krijg ik hoe dan ook elk jaar geld toe :P
Lucky you met vaste tarieven nu, mijn jaar contract eindigt eind Oktober, ik hou me hart vast wat de nieuwe tarieven gaan worden. Opnieuw vastleggen nu heeft ook geen nut, kreeg niet eens een aanbod....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 12-10 17:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

September:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6yqnTK65lQXK0XJeFEmW4T-UUs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gajuyxNAzRH3AVvMEaexApvx.png?f=fotoalbum_large

Huishouden met twee personen, waarvan doordeweeks meestal 1 iemand thuis aan het werk. Koken is elektrisch. Verwarming en SWW is op gas, maar ik heb geen handige manier om dat uit te lezen en elke maand netjes de meterstand opschrijven gaat altijd mis :z

3080Wp op het dak, ZO.

Ik vind dat we een vrij hoog sluipverbruik hebben (zo'n 190W), maar het is op zich wel verklaarbaar. Ziggo modem, aparte router, huis vol domotica (denk aan 30 wifi apparaatjes zoals ESP's en 20 Zigbee nodes die met netstroom verbonden zijn), een NAS met 4 harde schijven etc. Een hobby mag wat verbruiken :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:38

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Mijn verbruik in de maand september 2021
verbruikt: 452 kWh (waarvan warmtepomp: 1 kWh, Tesla: 298 kWh en E-motor: 7 kWh)
opgewekt: 424 kWh (SMA SB3.0: 67,9 kWh/kWp en APS QS1: 67,9 kWh/kWp)
water: 0,73 m3 (+ 0,24 m3 regenwater)

Mijn verbruik in de afgelopen 12 maanden
verbruikt: 4.748 kWh (waarvan warmtepomp: 1.393 kWh, Tesla: 1.522 kWh en E-motor: 60 kWh)
opgewekt: 3.587 kWh
gas: 0,0 m3 (sinds 17 mei 2018 een slot op de gasmeter)
water: 9,5 m3 (+ 3,2 m3 regenwater)
benzine: 6 liter (130 km met de motor)

In de afgelopen 12 maanden is slechts 35,0% van mijn opwekking teruggeleverd aan het net. De rest heb ik zelf rechtstreeks verbruikt door slim schakelen en de Zappi laadpaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmiVgofy_9rKtjb7h76VMEoq20g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tJD9GtDCcfHbCkyqblLvtioP.png?f=user_large
Aantal wattpiek lijkt wat vreemd te zijn, maar komt omdat de installaties in afgelopen jaar zijn vergroot. Dit is dus een rekenkundig gemiddelde van het opgesteld vermogen.

Woningsituatie
1-persoonshuishouden, halfvrijstaand woonhuis (1996) 130 m2 / 400 m3, 24 zonnepanelen, L/L warmtepomp, 2 elektraboilers, elektrisch (inductie) koken, elektrische motor en elektrische auto.

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 03-10-2021 16:01 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
3 personen, vrijstaand huis 200m2, altijd iemand thuis

September 2021September 2020
Verbruik (kWh)201,0252,0
Zonnepanelen (kWh)225,0252,0
Afname net (kWh)132,6171,3
Teruglevering (kWh)156,7171,9
Gas (m3)18,424,6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Mijn verbruik afgelopen maand:

Tweepersoons huishouden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwOBLEx5BXrH0spcucV31xtUZy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2Iandm3eeRU16BiQI4MVY4H.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was tot halverwege september in het buitenland

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 13-10-2021 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Van der Berg schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:54:

Mijn verbruik is enorm laag voor tweepersoons huishouden ga ik dan meer betalen?

Is het voor mij niet beter om gelijk een 5 jaar vaste contract te kiezen? Of heeft mijn verbruik hier geen invloed op de prijsverhoging?

Uw nieuwe termijnbedrag is € 41,00 met ingang van oktober 2021.
Het ligt eraan wanneer je contract precies afloopt, grote kans dat de prijzen na de winter weer gaan dalen.
Die van ons liep op 1 november af, paar weken geleden een nieuw 1 jarig contract afgesloten, toen waren de prijzen nog een stuk lager dan nu.
Energieprijzen vandaag weer flink gestegen;
€0,4057 per kWh
€1,6369 per m3

Tot 3 dagen geleden:
€0,2702 per kWh
€0,9143 per m3

Energiebesparing is de beste manier nu om te besparen.
Ons verbruik van September;
122 kWh
1 m3

Jaarverbruik
1300 kWh
170 m3

[ Voor 6% gewijzigd door HereIsTom op 03-10-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kaaschef schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:45:
[...]

Lucky you met vaste tarieven nu, mijn jaar contract eindigt eind Oktober, ik hou me hart vast wat de nieuwe tarieven gaan worden. Opnieuw vastleggen nu heeft ook geen nut, kreeg niet eens een aanbod....
Neem je zoiets :) lekker goedkoop!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIktWvFeNnbLxsFR_wR8IchsUl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEpbZ0ZnIaGBpfDxa4mYvAFy.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik sept
415,5 kWh
Opgewekt sept
722,2 kWh

Geen gas.
:)

Jaar verbr
5400 kWh
Opgewekt
7303 kWh

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 03-10-2021 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rol-Co 40,57 cts per kWh betalen, waarom niet? Je kiest toch voor groen (Green-Choice) :)F .
Of welke leverancier heb je nu @HereIsTom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Rol-Co schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:13:
[...]

Neem je zoiets :) lekker goedkoop!

[Afbeelding]

Verbruik sept
415,5 kWh
Opgewekt sept
722,2 kWh

Geen gas.
:)

Jaar verbr
5400 kWh
Opgewekt
7303 kWh
Zo dan, GC durft wel een prijs te vragen.
Eneco is dan met 31 ct/kWh wel weer een heel stuk goedkoper. Gelukkig heb ik er nog geen last van. Met een netto overschot van 850 kWh per jaar is er nog wat ruimte.

[ Voor 12% gewijzigd door drielp op 03-10-2021 18:57 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:49:
[...]

Zo dan, GC durft wel een prijs te vragen.
Eneco is dan met 31 ct/kWh wel weer een heel stuk goedkoper. Gelukkig heb ik er nog geen last van. Met een netto overschot van 850 kWh per jaar is er nog wat ruimte.
Zolang je overschot hebt is er niets aan de hand buiten dat je 14-18 cent krijgt voor je 850kWh 8) dat is wat anders dan de 7 van een jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 21:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3SI0z1KY2sXodkqYKcgx4mx1U4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ruPElRiveCxSBD3QJoOn6rgX.png?f=user_large
redelijk wat verbruikt in september:'(

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nock372 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:09:
[Afbeelding]
redelijk wat verbruikt in september:'(
_O-
Redelijk wat ja, is dat een woonhuis? Nee toch? Of je moet een zolder vol planten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 21:22
Rol-Co schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:12:
[...]

_O-
Redelijk wat ja, is dat een woonhuis? Nee toch? Of je moet een zolder vol planten hebben.
Planten niet, wat bitcoin miners wel :p

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rol-Co Voorlopig kan ik nog zo sturen dat ik op +/- 100 kWh voor mijn eigen stroomrekening uitkom,
volgende contractperiode gaat medio april volgend jaar in, voorlopig "wait & see" zou ik zeggen.

P.S.: Ik heb natuurlijk nog wat zonnedelen van de lokale energiecoöperatie welke additioneel een "beetje" renderen, de opbrengst is via SDE+ nog gegarandeerd voor de komende 12-14 jaar (deels uit belastinggeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

dunklefaser schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:19:
@Rol-Co Voorlopig kan ik nog zo sturen dat ik op +/- 100 kWh voor mijn eigen stroomrekening uitkom,
volgende contractperiode gaat medio april volgend jaar in, voorlopig "wait & see" zou ik zeggen.

P.S.: Ik heb natuurlijk nog wat zonnedelen van de lokale energiecoöperatie welke additioneel een "beetje" renderen, de opbrengst is via SDE+ nog gegarandeerd voor de komende 12-14 jaar (deels uit belastinggeld).
Mijn contract (nieuwe) is vandaag ingegaan maar een kWh prijs boeit me dan weer niet, teruglever prijs wel een beetje al is dat ook niet wild, bonus en vaste kosten, dat is voor mij belangrijk.
Heb ook weer moeten bellen en praten als brugman om mijn maandbedrag op 5,- te krijgen, was op 105 gezet vanwege mijn vorige verbruiken 8)7 yeah right!
Dat ze dat nog niet snappen aan de telefoon begrijp ik niet, zo'n moeilijke rekensom is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
HereIsTom schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:53:
[...]

Het ligt eraan wanneer je contract precies afloopt, grote kans dat de prijzen na de winter weer gaan dalen.
Die van ons liep op 1 november af, paar weken geleden een nieuw 1 jarig contract afgesloten, toen waren de prijzen nog een stuk lager dan nu.
€0,4057 per kWh
€1,6369 per m3

Tot 3 dagen geleden:
€0,2702 per kWh
€0,9143 per m3

Energiebesparing is de beste manier nu om te besparen.
Ons verbruik van September;
122 kWh
1 m3

Jaarverbruik
1300 kWh
170 m3
Volgende jaar september loopt het af. Ik heb een 3 jaar vaste contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:26:
[...]

Mijn contract (nieuwe) is vandaag ingegaan maar een kWh prijs boeit me dan weer niet, teruglever prijs wel een beetje al is dat ook niet wild, bonus en vaste kosten, dat is voor mij belangrijk.
Heb ook weer moeten bellen en praten als brugman om mijn maandbedrag op 5,- te krijgen, was op 105 gezet vanwege mijn vorige verbruiken 8)7 yeah right!
Dat ze dat nog niet snappen aan de telefoon begrijp ik niet, zo'n moeilijke rekensom is het niet.
Of ze snappen heel goed dat jij ze de komende winter eerst veel geld gaat kosten :)
Ik zou ze zeker nu geen bank laten spelen, dat is best riskant.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rol-Co De vaste (administratie)kosten is een belangrijk punt, vind ik. Bij de vorige veiling van de VEH van begin dit jaar waren "toevallig" de vaste kosten van de 2 top concurrenten plotseling identiek = € 71,88 ("Hony soit qui mal y pense").

Eerst was een van de partijen met ca. € 30 duidelijk goedkoper. Hogere "vaste?" kosten dempen natuurlijk de variatie in de echte energiekosten. Zouden ze toen al voor gesoorteerd hebben op stijgende energieprijzen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:52:
[...]

Of ze snappen heel goed dat jij ze de komende winter eerst veel geld gaat kosten :)
Ik zou ze zeker nu geen bank laten spelen, dat is best riskant.
Dat zou slim van ze zijn inderdaad maar dan roepen ze vast niet dat ze dat doen omdat ze bang zijn dat ik moet bijbetalen. Dus ik heb maar aangegeven dat ze zich geen zorgen hoeft te maken, ik vind dat niet erg. :)
dunklefaser schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:56:
@Rol-Co De vaste (administratie)kosten is een belangrijk punt, vind ik. Bij de vorige veiling van de VEH van begin dit jaar waren "toevallig" de vaste kosten van de 2 top concurrenten plotseling identiek = € 71,88 ("Hony soit qui mal y pense").

Eerst was een van de partijen met ca. € 30 duidelijk goedkoper. Hogere "vaste?" kosten dempen natuurlijk de variatie in de echte energiekosten. Zouden ze toen al voor gesoorteerd hebben op stijgende energieprijzen??
Denk het niet, maar 70,- is redelijk gemiddeld, sommige 38,- en sommige 105,- maar dat is de eerste verdienste.
Budget was samen met energievergelijker aan het stunten met de bonus, 50,- paar dagen later 90,- en nog later 150,- waar ik die van 90 maar geannuleerd heb en die van 150 afgesloten, weer 6 tientjes verdiend in een paar minuten. >:) Er zijn dagen dat het slechter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09 09:28
HereIsTom schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:53:
[...]

€0,4057 per kWh
€1,6369 per m3
Holy shit, dat zou echt ongekend zijn :( . Ik kreeg het dus niet voor elkaar om te verlengen bij Essent ( allerlei foutmeldingen op de site)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
dunklefaser schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:40:
@Rol-Co 40,57 cts per kWh betalen, waarom niet? Je kiest toch voor groen (Green-Choice) :)F .
Of welke leverancier heb je nu @HereIsTom ?
Eh ik betaal geen 40 cent hoor maar 26 cent bij Fenor, ook groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Van der Berg schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:43:
[...]

Volgende jaar september loopt het af. Ik heb een 3 jaar vaste contract
Dan zou ik mooi zo laten voorlopig en kijken wat de prijs komend jaar gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom

[ Voor 100% gewijzigd door HereIsTom op 03-10-2021 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@HereIsTom 26 cts/kWh lijkt me een goede deal op dit moment,
mijn enkeltarief tot volgend jaar april is 18,509 cts/kWh O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-10 22:35
Verbruik van september:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMJ7DPugdSVb7tyuRdkue36g3yQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wE5zczLKFBT3r110DtB6hdxy.jpg?f=fotoalbum_large
Nou.. september was het laatste maandje zonder (al te veel)gasverbruik voor verwarming.. mijn energie contract verloopt ook 13 oktober, ik ga denk ik toch ff een tijdje voor variabel. Tot de prijzen (hopelijk) weer zakken.

(Gelukkig komen ze volgende maand wel mij spouwmuren isoleren)

[ Voor 6% gewijzigd door skai21 op 03-10-2021 20:55 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
HereIsTom schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:37:
[...]

Dan zou ik mooi zo laten voorlopig en kijken wat de prijs komend jaar gaat doen.
Dus als ik niet verleng heb ik de tarieven zoals dit 3 jaar geleden vast gezet heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Nee, je gaat dan naar variabel. Maar je kunt dan overal tussen april/mei en september ergens een nieuw contract aangaan (beetje afhankelijk van je huidige voorwaarden) en kans is groot dat de prijzen dan lager zijn dan nu.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/

Handig om te weten hoe je energieboer er voor staat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Negatief >:) boeie! Kan mij hooguit mijn bonus kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
daarom ook mijn keuze van energie direct naar eneco
kan het nog hoger..?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEcJiKCs5egoTu5Wss4Tt6IAApE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7YBIgYktUvxDRizWX9ib0iVB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door yingli405 op 04-10-2021 20:38 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 16:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDMEXG8jpWibn2RJKw_-CaTxZkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tKhlC5R39mwV96pDuXMmcexQ.jpg?f=user_large

Mijn verbruik afgelopen maand. Helemaal prima wat mij betreft. Terugleververgoeding is drie keer niks, maar ik speel toch nagenoeg quitte en de stroomprijs zelf is niet al te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
GermanPivo schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:20:
[...]

Verbruik Mei:
Elektra:
358 kWh bruto verbruik ((opwekking-teruglevering) + afname)
829 kWh opwekking
------------------------------ -
-471 kWh netto verbruik

Verwarming:
Gas: 31 m3 (=0.19 m3/gd) (incl. sww)
L/L warmtepomp: 38 kWh (=0.23 kWh per graaddag)
Omdat plaatjes meer zeggen...
Dip opwekking/teruglevering in Juli is vanwege storing bij panelen. Vanaf deze maand gaan we de woon/slaap/werkkamer met de airco verwarmen. Genoeg overschot, dus komt mooi uit met de stijgende gasprijzen :)

Woning uit 1978, tweekapper van 191m2 / 681m3. Vloer nog niet geïsoleerd en verder ook nog niks na-geïsoleerd. Koken op inductie en quooker. Uit de hand gelopen netwerk en 24/7 NAS + camera's nemen een continu verbruik van 140 Wh voor hun rekening (102 kWh/maand; kan vast minder, maar gaan we niet doen :+). Zonder dit is het sluipverbruik zo'n 80 Wh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeSI66-JjTekkrrknXWiWlPfMr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QrgxEj0o5v3iXJ1PWeVKfcA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
vrijstaande woning 1998, 600m3, in open landelijk gebied - 2 persoons huishouden altijd iemand aanwezig - All electric

september
2021
2020
Toelichting
Electra verwarmen + sww
51 kWh
62 kWh
Electra koelen
9 kWh
0 kWh
Electra overig
217 kWh
229 kWh
Sub
278 kWh
291 kWh
Electra opgewekt
634 kWh
685 kWh
Electra Saldo
-356 kWh
-393 kWh
Direct verbruik opgewekt
145 kWh
146 kWh
Water
7,8 m3
8,0 m3

oktober t/m september
2020/21
2019/20
Toelichting
Electra verwarmen + sww
4.351 kWh
3.553 kWh
Electra koelen
63 kWh
0 kWh
Electra overig
2.748 kWh
2.998 kWh
Sub
7.162 kWh
6.550 kWh
Electra opgewekt
6.748 kWh
7.111 kWh
Electra Saldo
414 kWh
-561 kWh
Direct verbruik opgewekt
1.955 kWh
1.966 kWh
Water
95,1 m3
92,7 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Mijn collega vertelde mij, hij zit bij de Eneco voor stroom en gas. Hij heeft een vaste contract en ze gaan voorlopig de prijzen niet verder verhogen. Mag dat wel als je een vaste contract hebt lopen? Ze mogen toch niet zomaar de tarieven verhogen?

Ik dacht dit heeft ook met het energieverbruik te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:39
Van der Berg schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 00:59:
Mijn collega vertelde mij, hij zit bij de Eneco voor stroom en gas. Hij heeft een vaste contract en ze gaan voorlopig de prijzen niet verder verhogen. Mag dat wel als je een vaste contract hebt lopen? Ze mogen toch niet zomaar de tarieven verhogen?

Volgens mij kunnen ze best de prijzen verhogen tijdens een contract, maar dat zou betekenen dat je het contract per direct kan opzeggen, omdat het contract eenzijdig is aangepast. IANAL btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Van der Berg schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 00:59:

Nee, maar ze kunnen het wel proberen als ze in het nouw zitten. Er zijn al energiebedrijven failliet (en dan moet je sowieso een nieuw contract aangaan). Om die reden zou ik trouwens ook niet akkoord gaan met een verhoging want je krijgt dan ook niks terug als je te veel betaald hebt (dan kun je het beter zelf in een potje doen en een beetje bijhouden hoe veel het kost en wat je voorschot is).

https://www.tijd.be/onder...ementengolf/10334324.html

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hij is weer binnen :) altijd leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHi1imDLjjrX_Qajde3_jlTWgeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTZ49Nj78UsIKpK0IjaJ56E4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Mats
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-05-2024
Even uit mijn hoofd gezegd het verbruik van afgelopen jaar Feb 2020 tot Feb 2021. Betreft een huishouden van 4 P vrijstaand met zonnepanelen.

Stroom verbruik 9,287 Kwh
Teruglevering 2,291 Kwh
Saldo 6,996 Kwh

Gas verbruik
810 m3

Is dit hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 12-10 17:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Er zijn in dit topic zo'n 5000 posts van anderen waarmee je je kunt vergelijken. Dus wat vind je zelf? :P

Maar ik wil best mijn mening geven. Aangezien je met gas lijkt te verwarmen vraag ik mij inderdaad af hoe je aan ruim 9000+ kWh elektriciteit komt. Dat soort getallen zie je terug bij grote all-electric huishoudens door de warmtepomp(en). Maar als je op gas stookt is het een opvallend hoog getal.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Heb je grootverbruik apparaten als een electrische auto, sauna groot subtropisch aquarium of zwembad? Zonder meer info is het niet echt te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

R.Mats schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:17:
Even uit mijn hoofd gezegd het verbruik van afgelopen jaar Feb 2020 tot Feb 2021. Betreft een huishouden van 4 P vrijstaand met zonnepanelen.

Teruglevering 2,291 Kwh
Saldo 6,996 Kwh

Gas verbruik
810 m3

Is dit hoog?
Het gasverbruik is redelijk laag denk ik en het stroomverbruik redelijk hoog. Verwarm je op stroom dan is het gasverbruik niet zo laag :)

Maar we weten verder niks van je situatie en hoe veel airco's, zwembaden, jacouzi's, ev enzo.je hebt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 14-10-2021 09:52 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Mats
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-05-2024
@Gizz @ArthurMorgan @Marzman

Zwemspa + jacuzzi combi, sauna, aparte magnetron en oven, koken via gas, Vloerverwarming via elektra (geloof ik) water via gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

R.Mats schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:17:

Teruglevering 2,291 Kwh
Saldo 6,996 Kwh

Gas verbruik
810 m3

Is dit hoog?
Stroom wel hoor, aangezien je eigenverbruik hier niet in hebt zitten, dat is meer dan 10000 kWh waar je nu net onder valt en het dus duurder voor je gaat zijn.

Heb je elektrische vloerverwarming of zoiets? Of bedrijf aan huis?

Wij zijn all elektric en komen nog niet zo hoog, 7600 kWh hier met 4 pers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
R.Mats schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:59:
@Gizz @ArthurMorgan @Marzman

Zwemspa + jacuzzi combi, sauna, aparte magnetron en oven, koken via gas, Vloerverwarming via elektra (geloof ik) water via gas.
dan lijkt elektra prima, maar als alleen het koken en warm water op gas is dan is dat wel weer erg hoog. Misschien nog wat gaskachels/gas openhaard? (ik neem tenminste niet aan dat je warm water in de spa doet? als je dat wel doet zou het wel kunnen allemaal.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Wij hebben vandaag bij de Media Markt een elektrische kookplaten gekocht met 2 pitten en gaan ons gas hier mee weg doen voorlopig en kijken wat er over 1 jaar gebeurd met de hoge tarieven van gas. Wij hebben thuis gas. Ik heb met mijn energiemaatschappij gesproken en op elektrische koken is veel goedkoper en hij zegt geloof mij dat volgende jaar je enorm terug gaat krijgen met deze stap naar elektrische kookplaat.

Mijn gas verbruik vorige maand in de jaarnota: 275m3 en wij stoken niet en elektriciteit normaal 529kWh en dal 681kWh in ons jaarnota

Met deze aankoop zijn we nog goedkoper uit

Wij hebben voor €93,99,- Koenic Doppel-Induktionsfeld KIP 2432 gekocht

• 2000 Watt
• 1500 Watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQWRokwMMkKJFuPS_9qN8JtDU0s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VzFqWoX9cTktgZaJspKHVjYL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qk1_BSYfrfq3qjBhPLkNGPjnzyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQAxTcOMpCNiJ8ZsOAJ4mI9w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TO04IuQhOVBN1DktHAUCJpGGuSQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5svBv2fTrQVEnGDQS9oTd9kh.jpg?f=user_large

Mijn huidige tarieven tot september 2022! Eindigt mijn 3 jarige vaste contract uit 2019
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BY5W2NahxOMSzNbjnQ9wrhTqHmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPjQ066nrtNM995VGZN5iAaw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 16-10-2021 22:12 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:15
Van der Berg schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:01:
Wij hebben vandaag bij de Media Markt een elektrische kookplaten gekocht met 2 pitten en gaan ons gas hier mee weg doen voorlopig en kijken wat er over 1 jaar gebeurd met de hoge tarieven van gas. Wij hebben thuis gas. Ik heb met mijn energiemaatschappij gesproken en op elektrische koken is veel goedkoper en hij zegt geloof mij dat volgende jaar je enorm terug gaat krijgen met deze stap naar elektrische kookplaat.
Het spijt me, maar ik weet niet welke gladde verkoper je gesproken heb, maar die vent lult uit zijn nek. Je heb nu een extra kookplaat aangeschaft voor de kat zijn viool, wel handig voor een buitenfeestje.

Je verbruikt ongeveer 40m3 aardgas per jaar met koken. Inductie is zelfs duurder omdat je met een COP=1 staat te verwarmen. Maar omdat de energie om een stel aardappels op te warmen nihil is ten opzichte van een heel bouwwerk verwarmen is het allemaal om het even. Van mij part ga je koken op houtskool, je energierekening blijft hetzelfde

[ Voor 3% gewijzigd door Lollercopter op 16-10-2021 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Koken (behalve de oven aan voor uren) kost zo weinig energie dat het niet echt boeit op de energierekening. Het is minder dan 1 kWh of een fractie van een kuub gas per dag. Maar het klopt wel dat inductie groener en sneller is, zie https://www.nudge.nl/blog...er-koken-op-gas-inductie/

Voor mij is het belangrijkste verschil dat water koken voor ramen / pan goed heet maken enorm veel sneller is op een goede inductieplaat; mijne zit vast aan 2 groepen van 16A en kan 3500W naar 1 pit sturen op boost stand. Grote pan gehakt uitbakken is opeens geen enkel probleem.

Op gas duurde dat langer, zelfs een 5 kW wokbrander heeft minder effectief vermogen, en zoals de link hierboven aan geeft, de helft van het vermogen verdwijnt in de keuken en wordt niet gebruikt om de pan op te warmen, wat zonde is en vooral in de zomer irritant.

Maar dat voordeel heb je iets minder met een 2 kW opbouw kookplaatje aan een stekker. Ja het is inderdaad nog steeds groener en het wordt minder warm in de keuken, maar of dat even goed werkt als je oude kookplaat...

Met jouw tarief kost 0.95L water opwarmen 0.288 kWh / 9 kWh/m3 x 0.85 euro per m3 = 2.8 cent
Op inductie kost dat 0.126 x 0.24 euro per kWh = 3.0 cent.

Dat scheelt dus helemaal niks en inductie is duurder, maar wel groener als je groene stroom afneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Van der Berg Een jaar gas koken was 48 m3 hier toen we nog gas hadden, dus veel winnen ga je niet in geld maar goed met 2 jaar toch je plaatje al bespaard omdat het in stroom ook niets kost. Echter gaat het wel iets duurder worden als je geen pannen hebt die op inductie kunnen en die ook nog nieuw moet aanschaffen.
En weer goedkoper als je je gas de deur uit kan doen, dat scheelt je 110,- vastrecht. Bij nul gas verbruik heb je ook de volle mep teruggave energiebelasting van 560,- .maar je hebt nog douchewater wat warm moet worden.

Al met al geen hele verkeerde actie, extra actie zou nog een gebruikte pv set op de kop tikken en op je schuurtje leggen om die paar honderd kWh weg te werken. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 17-10-2021 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb hem nog niet uit de doos gehaald. Ik ben nog niet zeker. Ik heb hier geen stadsverwarming om apart warm te wekken. En wij hebben geen boiler maar een combi warm water gaat pas werken als wij de kraan aanzetten. Deze staat op Eco-stand economisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5adPK3Rm6qa5sdCuDkA0h2CwMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpMS59kpjv30Z9E9xL0ydR9p.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik dus begrijp, het verschil zal niet groot zijn? Wij koken ook niet dagelijks en bij het douchen proberen wij tussendoor de kraan uit te zetten zodat geen extra gas en water verspild wordt. Stoken doen wij ook niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zKYQtIZZs8Xk_1Yhd15mOYhkO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AL9gXktNZkIAiQmVffvfwQdu.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben hem gezet op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2yLaKWfo2t9HqFy3VlJ7ui97XY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imhzSsoMGn0tXK0Tc9xTCtCw.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben hem laag staan zodat hij niet gaat stoken

De besparing op gas zal dus niet veel meer opleveren? Door douchen. Vorig maand in onze jaarnota zaten wij op 275m3 voor gas verbruik.

Ze willen bij ons wel binnen een aantal jaar van gas af. We hadden daar bericht van ontvangen. Is het dan wel beter?

Ik moet nu €41,- per maand betalen aan voorschot op ons verbruik van de afgelopen jaar.

Mijn pannen van Tefal

Tefal Virtuoso Pannenset 4-delig - Kookpan Ø 16/20/24 cm + steelpan Ø 16 cm

Elektrisch | Gas | Geschikt voor alle warmtebronnen | Halogeen | Inductie | Keramisch | Oven

-----

Tefal Ideal Wokpan - Ø 36 cm - Met glazen deksel helaas geen inductie

----

Tefal So Intensive - Pannenkoekenpan Ø 25 cm - niet geschikt voor inductie

[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 17-10-2021 03:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10 17:52
@Van der Berg En met die pannen hèb je op gas gekookt al of zijn ze nieuw?
Maar is jouw huis vanuit zichzelf warm en lucht je ook wel voldoende?
Van het gas af kan alleen als je een vervanger heb voor je warm water via de cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05:02
Ik vind mijzelf een enorme klein verbruiker, en energie maatschappijen zijn niet blij met mij omdat ze elk jaar honderden euro's terug moeten betalen :P

Ik betaal expres teveel per maand zodat ik een leuk spaarpotje heb aan het eind van het jaar, ik betaal nu 80 p.m. en ik heb 340 euro terug gekregen van de energie leverancier, dus dat is mooi meegenomen.
Je zou kunnen zeggen dat ik niet zo heel veel merk van de stijgende energie kosten en ik ben daar wel erg blij mee, ik heb een vast contract voor 3 jaar laten vastzetten in september 2020 en gelukkig was dit niet bij een klein bedrijfje ofzo, dus dat ze dan ineens de contracten gaan verbinden oid is niet van toepassing.

Vorige maand mijn meterstanden doorgegeven;

864Kwh stroom
455 kuub gas

1 persoon, appartement.
Geen grote energie/verbruikers buiten mijn wasmachine om die elke 10 dagen pas aan gaat.
Ik heb bewust gekozen voor een gaming laptop om de stroom rekening te beperken, ik heb dat ding 16+ uur per dag aan staan, als ik dat moet gaan doen met een desktop met dezelfde prestaties zal ik dat zeker wel gaan zien op de energie rekening.

Ik hou de kachel grotendeels uit in de winter, ik heb liever een trui aan met een deken, dan dat ik moet gaan stoken. Uiteraard gaat de kachel wel aan als het buiten flink gaat vriezen om de leidingen warm te houden, maar dit gebeurd elk jaar steeds minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:53
Joeri.Bijlsma schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:39:
Ik vind mijzelf een enorme klein verbruiker, en energie maatschappijen zijn niet blij met mij omdat ze elk jaar honderden euro's terug moeten betalen :P

Ik betaal expres teveel per maand zodat ik een leuk spaarpotje heb aan het eind van het jaar, ik betaal nu 80 p.m. en ik heb 340 euro terug gekregen van de energie leverancier, dus dat is mooi meegenomen.
Je zou kunnen zeggen dat ik niet zo heel veel merk van de stijgende energie kosten en ik ben daar wel erg blij mee, ik heb een vast contract voor 3 jaar laten vastzetten in september 2020 en gelukkig was dit niet bij een klein bedrijfje ofzo, dus dat ze dan ineens de contracten gaan verbinden oid is niet van toepassing.

Vorige maand mijn meterstanden doorgegeven;

864Kwh stroom
455 kuub gas

1 persoon, appartement.
Geen grote energie/verbruikers buiten mijn wasmachine om die elke 10 dagen pas aan gaat.
Ik heb bewust gekozen voor een gaming laptop om de stroom rekening te beperken, ik heb dat ding 16+ uur per dag aan staan, als ik dat moet gaan doen met een desktop met dezelfde prestaties zal ik dat zeker wel gaan zien op de energie rekening.

Ik hou de kachel grotendeels uit in de winter, ik heb liever een trui aan met een deken, dan dat ik moet gaan stoken. Uiteraard gaat de kachel wel aan als het buiten flink gaat vriezen om de leidingen warm te houden, maar dit gebeurd elk jaar steeds minder.
Hou er wel rekening mee dat als je leverancier failliet gaat je dan “achterin de rij” staal als schuldeiser. Dus teveel voorschot betalen is een - klein - risico. Zeker met de volatiliteit in de gasprijzen kunnen kleine partijen best wel eens om gaan vallen.
Edit: lees nu pas dat je bij een grote partij zit, dat maakt kans op faillissement wellicht kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
Valorian schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:46:
[...]

Hou er wel rekening mee dat als je leverancier failliet gaat je dan “achterin de rij” staal als schuldeiser. Dus teveel voorschot betalen is een - klein - risico. Zeker met de volatiliteit in de gasprijzen kunnen kleine partijen best wel eens om gaan vallen.
Gelukkig is mijn energie leverancier niet een klein bedrijfje, daarom kan ik dat wel veroorloven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

@Van der Berg
Kun je nu niet volledig van het gas af als je besluit om na aanschaf van MM kookplaat met koud water te douchen ?
Is heel gezond en bespaart naast gas ook de hoge vaste kosten van je netbeheerder.

Hoog voorschot wel in tact laten om als spaarpot zonder rente te dienen.
Risico's van faillissement energieproviders zie je al jaren niet.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Joeri.Bijlsma schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:47:
[...]

Gelukkig is mijn energie leverancier niet een klein bedrijfje, daarom kan ik dat wel veroorloven :)
Ik zou het gewoon zelf regelen, xx bedrag per maand naar een rekening, valt de leverancier om is er niets aan de hand.
Snap niet dat mensen de energieleverancier als bank gebruiken.

@Van der Berg
Dus een aantal pannen die je niet kan gebruiken, tja, denk er dan nog eens over na zou ik zeggen, dan is een elektrische boiler misschien een betere investering voor die 250 cuub gas weg te werken van je douche, of koop een niebla douchekop dan bespaar je water EN gas.
https://niebla.nl/waterbesparende-handdouche/5-l-min/

[ Voor 29% gewijzigd door Rol-Co op 17-10-2021 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
964C2 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:09:
@Van der Berg
Kun je nu niet volledig van het gas af als je besluit om na aanschaf van MM kookplaat met koud water te douchen ?
Is heel gezond en bespaart naast gas ook de hoge vaste kosten van je netbeheerder.

Hoog voorschot wel in tact laten om als spaarpot zonder rente te dienen.
Risico's van faillissement energieproviders zie je al jaren niet.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb een huurhuis appartement nieuwbouw en was eerste eigenaar die hier kwam wonen. Ik kan helaas niets veranderen want de woningbouw gaat hierover. Ik heb alleen het interieur gedaan in mijn woning.

Ze hebben ons een brief gestuurd voor 2020 en inmiddels ben ik die brief kwijt, met daarin dat ze van plan zijn om ons van het gas af te halen binnen een paar jaar. Maar ik heb niks meer gehoord.

Ja de pannen heb ik allemaal twee jaar geleden als nieuw gekocht. Ik ga nu terug om die elektrische kookplaat terug te brengen.

Ik betaal maandelijks aan voorschot €41,- voor tweepersoons huishouden. Ik heb iedere jaar zeer hoge bedragen terug gekregen en is tot nu toe altijd goed gegaan

Wij hebben franse balkon en grote ramen HR++ en deze staan vrij wel vaak open voor frisse lucht

[ Voor 16% gewijzigd door Van der Berg op 17-10-2021 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Van der Berg schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:40:

Ze hebben ons een brief gestuurd voor 2020 en inmiddels ben ik die brief kwijt, met daarin dat ze van plan zijn om ons van het gas af te halen binnen een paar jaar. Maar ik heb niks meer gehoord.

Ja de pannen heb ik allemaal twee jaar geleden als nieuw gekocht. Ik ga nu terug om die elektrische kookplaat terug te brengen.
Goed bezig (y)

TIP : bel of mail even met de verhuurder en vraag kopie van die brief.

Wel jammer van nu 2 x brandstofkosten naar de MediaMarkt of ga je op de fiets ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Van der Berg
Media Markt is niet zover hier vandaan. Ik en mijn vrouw hebben besloten om het terug te brengen het verschil is niet groot en koken doen we niet dagelijks.. mochten we van gas afgaan, kopen we een geheel nieuwe fornuis met oven

[ Voor 21% gewijzigd door Van der Berg op 17-10-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
Rol-Co schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:24:
[...]

Snap niet dat mensen de energieleverancier als bank gebruiken.
Omdat het niet boeit, mocht ik meer gebruiken dan normaal? hoef ik niks bij te betalen, heb ik minder verbruikt? leuk zak centje.

Snap niet dat jij denkt dat dit een probleem is en dat mensen een energie leverancier als bank beschouwen.
Energie leveranciers zoals eneco e.d. vallen niet om, ook zo'n onzin weer.

Je klinkt een beetje jaloers dat iemand het slimmer aanpakt dan jij en er een bedrag aan over houd elk jaar ipv bij betalen omdat die een klein beetje meer betaald dan nodig is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:39
Joeri.Bijlsma schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:23:

Je klinkt een beetje jaloers dat iemand het slimmer aanpakt dan jij en er een bedrag aan over houd elk jaar ipv bij betalen omdat die een klein beetje meer betaald dan nodig is.
Ik vind het wel moedig om zo'n opmerking te plaatsen, terwijl je er werkelijk niets van snapt. _O-

Ik ken Rol-Co niet persoonlijk, maar ik weet dat hij een all-electric huishouden heeft en daarnaast jaarlijks nog een leuke overschot aan kWh's. Stroomleveranciers zouden hem juist een voorschot moeten betalen in plaats van andersom. :D

[ Voor 23% gewijzigd door GioStyle op 17-10-2021 15:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Omdat het niet boeit, mocht ik meer gebruiken dan normaal? hoef ik niks bij te betalen, heb ik minder verbruikt? leuk zak centje.
Uit eigen doos dan weliswaar, kan je toch ook op een andere rekening doen? Waarom bij een EL
Snap niet dat jij denkt dat dit een probleem is en dat mensen een energie leverancier als bank beschouwen.
Het is geen probleem, alleen niet slim, grote jongens vallen niet snel om maar niets is onmogelijk, en als het gebeurd kom jij weer een topic openen met huilie huilie.
Het is niet nodig, jij hebt er verder geen voordeel aan. Je gaat ook niet naar de bakker en geeft hem vast 100,- omdat je komend half jaar nog brood komt halen, nergens betaal je zo ruim vooraf zonder er iets voor te krijgen.
Ah ja, dat is het! Ik zocht al die bevestiging.
Rol-Co in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
[...]

Ik gebruik het niet als bank. Maar op de bank krijg ik geen rente op. Tot nu toe is het altijd goed gegaan. Ik betaal €150 per maand maar mijn voorschot verbruik voor gas en elektriciteit is €41,- per maand. Ik doe dit al sinds 2010 nog nooit mee gemaakt dat het fout is gegaan. Verleden is niet de toekomst en het is zeker niet zonder risico inderdaad.

Daarnaast spraak ik zelf per maand op de bank mijn spaarrekening

Ik betaal €109 per maand te veel

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 17-10-2021 16:31 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 83 Laatste