Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Erasmo schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 13:18:
[...]

Je zit in een appartementencomplex? Zoja dan kun je altijd bij de VVE een voorstel indienen voor een zuinigere ventilatiebox oid.
Het is bij een woningcorporatie, dus iets minder makkelijk dingen te regelen. De kosten voor elektra in de algemene ruimten bedragen 14 euro nogwat per maand. Dat is grootverbruik tarief (wat is dat, 10 cent?). Daarmee kom ik op zo'n 1750 kWh per jaar uit voor mijn aandeel (1/25) van wat lampjes (wel allemaal spaarlampen), een lift die ik nooit gebruik, de ventilatie en wat andere huurders wellicht in hun opslag verstoken (ik weet in ieder geval van één die er een vrieskist heeft staan ... lekker op mijn kosten dus). Ik heb nu dus wel de vraag uitstaan om dat verbruik te specificeren. Als de ventilatie een grote boosdoener is, zal ik daar zeker een voorstel voor doen. Als blijkt dat mensen bergen verstoken in hun opslag, dan zal ik een voorstel doen om dat te bemeteren (het lampje wat ik daar dagelijks 1 minuut laat branden om mijn fiets te pakken/weg te zetten zal het in ieder geval niet zijn). Als de oude lift de grote slurper is, dan is het simpelweg pech.
Doe ik mijn best om zuinig te doen, vliegt het buiten mijn invloed om zo het raam uit. Heel frustrerend :)

edit: Ik vergeet de hydrofoor. Geen idee wat zo'n ding verbruikt, maar zal niet verwaarloosbaar zijn.

@NovapaX
Voor een (onregelmatig) tweepersoons huishouden vind ik dat zeer nette cijfers. Als je met twee (of meer) bent, worden een aantal van mijn maatregelen lastiger of onmogelijk inderdaad. Hoewel in de meeste gevallen de nachten wel redelijk voorspelbaar en constant zijn, dus die uurtjes zijn voor velen wel mee te pikken.
Mijn beltrafo is niet bepaald het meest moderne exemplaar, dus een Watt of 4-5 zal het vrij snel zijn. Die 35-45 kWh per jaar tikt bij een laag verbruik dan toch al snel aan :) Met een modernere variant zal de winst minder/niet interessant zijn. Hoewel een trekbel ook gewoon leuk is :P

[ Voor 21% gewijzigd door Basket Kees op 01-05-2012 17:13 . Reden: reactie NovapaX toegevoegd, hydrofoor toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:08
NovapaX schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 16:30:
Das simpel natuurlijk, als je regelmatig leeft kun je tijdklokken zo instellen dat alles uit is als je er niet bent....
Alles uit?

Helaas/gelukkig host ik 1 paar websites waardoor mijn modem/router/nas 24/7 aan moet blijven.
(60 W per uur)

Maar zelfs bij "Ik Keessie" staat de koelkast/verwarming toch ook 24/7 aan....

[ Voor 0% gewijzigd door Speedster op 02-05-2012 08:47 . Reden: 60 kWh per uur is iets teveel van het goede ]

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Gezinswoning. 2 personen ik en me vriendin.
We zitten momenteel op 1318Kwh en we hebben nog 4 maanden te gaan.

Betaalde vorig jaar 140€ per maand en had een verbruik van 1966Kwh.
De berekening loopt van 9sept t/m 9 Sept.
Ik betaal nu 180€ per maand en zit als ik geluk heb lager in KWh dit jaar dan vorig jaar en vorig jaar kreeg ik 300€ terug en zat tevens toen met een oude cv van 16jaar oud.

Sinds vorig jaar oktober een nieuwe cv laten plaatsen van de Nuon. Dus denk dit jaar wel op een euro of 600€ terug te krijgen (moet toch een spaarpotje maken)

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-07 15:21
Ik Keessie schreef op maandag 30 april 2012 @ 23:31:
1 persoons appartementje (jaren '70, 2 kamers, 50 m2, volledig dubbelglas sinds 2008)

April 2012:
37 kWh elektra
20 m3 gas
2.5 m3 water

Prognose 2012 (gemiddeld jaarverbruik)
525 kWh elektra
230 m3 gas
29 m3 water
Ik zit met 3 personen met een lager gasverbruik in april maar 230m3 gas op jaarbasis zal me nooit meer lukken? ga je overwinteren in spanje of zit je met je jas aan in de woonkamer swinters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:08
marz01 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 18:12:
[...]

Ik zit met 3 personen met een lager gasverbruik in april maar 230m3 gas op jaarbasis zal me nooit meer lukken? ga je overwinteren in spanje of zit je met je jas aan in de woonkamer swinters ;)
"Ik Keessie" zit volgens mij 24/7 bij papa en mama thuis.
En vanuit daar "ons tweakers" maar "zieken" met onhaalbare Energie verbruik waarden.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Ik klaag niet (ondanks matige productie PV in april)...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/1mei2012.gif

Belangrijkste twee (wat potentiële impact op financiën betreft):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/1mei2012_Elektra.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/1mei2012_SV.gif

Stadswarmte 0,35 GJ (ruimteverwarming en tapwater)
Elektra minus 39 kWh (enkeltarief Ferraris, meterstand lager dan op 1 april)
Kookgas 2,4 kuub.
Drinkwater 2,0 kuub.
Wel wat treinreizen om e.e.a. te compenseren. Maar vorige maand niks, dus compensatie was al van tevoren goedgemaakt. O-)
Nauto (life-long übercompensatie van mijn overige energie"zonden"...)

Ingave veld elektra blijft protesteren als je negatief verbruik invoert bij Energiemanageronline, maar uitvoeren doet 'ie gewoon (zeg maar beginnersprobleempjes, en ff door de zure appel heen bijten en flink slikken... >:) )

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Speedster schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 18:04:
[...]

Alles uit?

Helaas/gelukkig host ik 1 paar websites waardoor mijn modem/router/nas 24/7 aan moet blijven.
(60 kWh per uur)

Maar zelfs bij "Ik Keessie" staat de koelkast/verwarming toch ook 24/7 aan....
Dat moet haast toch wel een foutje zijn :o

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:21

Fiber

Beaches are for storming.

Erasmo schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 19:14:
[...]
Dat moet haast toch wel een foutje zijn :o
Mijn koelkast werkt wel degelijk ook als verwarming, maar dat is een bij-effect. Keessie heeft zijn CV-combiketel op een timer staan, dus die CV verbruikt dan echt helemaal niks als hij uit staat.

Mijn verbruik is vergelijkbaar met dat van Marz, alleen ben ik alleen en hij met z'n drieën... Matig geïsoleerde oude tussenwoning, dubbel glas van een paar jaar geleden scheelde wel een paar tientjes op mijn maandbedrag. Veel thuis, maar ik stook dit jaar in maart en april alleen als ik gasten heb.

April 2012
  • Stroom: 125 kWh
  • Gas: 10,2 Kuub
  • Water: 3,4 Kuub
Grootste besparing t.o.v. maart zit hem in korter douchen. Stroomverbruik moet best lager kunnen maar dat vergt wel gedragsveranderingen en wat andere aanpassingen. Ik weet nog niet of ik daar zin in heb.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Laatst online: 15:22
Woningtype: Rijtjeswoning met woonkamer op zuiden.
Bouwjaar: 1975
Bewoners: Twee
Oppervlakte: 110 m²
Volledig dubbel glas, hr ketet (calenta uit 2011) vloerverwarming als hoofdverwarming op bg.

Electra is iets gestegen sinds ik een nas in de meterkast heb (snachts uit). Helaas door onregelmatige werktijden vrouw niet verder te tunen.

Van de week maar eens een harde schakelaar aan de versterker monteren die kan namelijk niet verder uit dan standby van 10W en dat tikt toch wel aan. Router ook verder getuned zodat snachts wifi signaal uitgaat ( van 8 naar 4 watt)

April 2012
  • Stroom: 144 kWh
  • Gas: 75m3
Als ik de lijstjes van jullie zie dan zou ik op gas ook flink kunnen besparen. Gister avond de thermostaat al op een strenger regime afgesteld. Stond vaak in de ochtend naar 20 graden te stoken terwijl dat niet echt nodig is.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 10:36
Ik schrik me net het pleuris:
In 6 maanden tijd hebben we 3122 kwh verbruikt. Het vreemde is dat we dit in 1 1/2 maand verstookt zouden hebben. In december hebben we het huis gekocht, toen stond electra op: 78.911 (zelf gecontrolleerd met makelaar), per 3-3-12, stond volgens oxxio op 79.532. Nu controleer ik vandaag ineens op 82.033. We zouden dus in 1 1/2 maand 2.500 KWH versbruikt te hebben. Wat me stug lijkt. We zouden nu dus ineens voor 550 Euro verstookt hebben.

Het zelfde met gas.

Ik heb geen idee wat er aan de hand is.
Vrij veel apperatuur is nieuw:
- Vaatwasser
- Koelkast
-Vrieser
- Stoppenkast is vervangen

Het enige wat staat te draaien is mijn thuis server, maar die kan niet volgens mij niet dat verstoken, want ik had niet zo'n rekening op mijn oude adres.

Iemand een idee waar ik dit moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Meetapparatuur in je meterkast plaatsen. Is een topic over.

Weet je zeker dat je geen wietplantage op zolder hebt?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
[...]

In de winter ben ik meer consequent met gordijnen en deuren dicht (in maart was mijn verbruik 18 m3). De afgelopen jaren heeft vanaf begin april de verwarming niet meer aan gestaan en was het verbruik t/m september alleen kookgas/warm water (5-6 m3 per maand). Dit jaar was het daar te koud voor. Ik was er wat verbaasd over dat het zo hoog was, blijkbaar toch vaker ingeschakeld dan ik dacht en/of de gordijnen dichtdoen maakt een heel groot verschil (vind het met de lekker lange lichte dagen onzin om in kunstlicht te gaan zitten met de gordijnen dicht). Een ander punt is dat ik veel glas op het zuiden heb en deze april maar erg weinig zon had. Met een beetje zon in de middag warmt mijn woonkamer lekker op en een appartement omring door 4 andere koelt niet zo snel af. Dat voordeel heb ik deze april bijna niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
[...]

Nee, in t-shirt juist :P Het is juist in oktober dat ik wel eens een dekentje erbij pak op de bank uit koppigheid de verwarming nog niet aan te willen zetten. Onzin natuurlijk en als het een paar dagen te koud blijft, geef ik me dan ook gewonnen :)
April was voor mij dus een echte uitschieter. Normaal gezien is het verbruik april-september 5-6 m3 per maand (met nog een klein dipje bij weken weg). Oktober en maart blijven meestal nog onder de 20. De 4 overgebleven maanden zijn de enige stookmaanden, maar zelfs dan blijft het tussen de 40 en de 60 m3. Ook dan maakt de zon een groot verschil. Een paar extra zonnige dagen in een maand snoept er zo 5-10 m3 vanaf (overdag gordijnen open, 's avonds dicht om die warmte vast te houden).
Mijn slaapkamer op het noorden is in de winter wel steenkoud. De radiator daar staat op standje 'laat het niet vriezen'. Dat vind ik juist prettig, lekker dikke dekens en steenkoude kamer. Wel lastig om je bed uit te komen 's ochtends :P

@Speedster
LOL :) Gemiddeld ben ik één keer in de week enkele uurtjes bij mijn ouders thuis op bezoek. Sinds 10 maanden werk ik zelfs maar 4 dagen. In die tijd is elektra gelijk gebleven wegens zuinigere computer en gas is zelfs nog iets gedaald wegens veel zachtere winter.

[ Voor 8% gewijzigd door Basket Kees op 02-05-2012 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-06 08:03
zonnigtype schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 22:44:
[...]

2,3 kuub met z'n tweeën hier in maart, en dat is veel voor ons.

Geen geheim. Gewoon, spaarzaam met water en hoogstens drie keer in de week onder de douche. Ruim voldoende.

Hier ook regentonnen. Gezien de droge periode haal ik nu zelfs weer tijdelijk emmers water uit de singel voor de deur om toilet door te spoelen... :+
Sorry maar maximaal drie keer in de week douchen ga ik echt niet halen, het lijkt me niet dat mijn vriendin en collega's daar heel blij van worden. Meen je serieus dat je maar drie keer in de week onder de douche staat? Je kunt dan nog zoveel deo op doen maar het lijkt me voor je naaste omgeving niet echt een prettige ervaring?

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Aantal keren douchen zegt niks. Elke dag vijf minuten is minder verbruik dan één keer in de week drie kwartier...

En verder maken je persoonlijke omstandigheden nogal wat uit, soort werk, of je gauw zweet etc. En als je fris gedouched uit het zwembad of uit de sportschool komt hoef je thuis ook niet meer... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
zonnigtype schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 19:04:
Ik klaag niet (ondanks matige productie PV in april)...

[afbeelding]

Belangrijkste twee (wat potentiële impact op financiën betreft):

[afbeelding]

[afbeelding]

Stadswarmte 0,35 GJ (ruimteverwarming en tapwater)
Elektra minus 39 kWh (enkeltarief Ferraris, meterstand lager dan op 1 april)
Kookgas 2,4 kuub.
Drinkwater 2,0 kuub.
Wel wat treinreizen om e.e.a. te compenseren. Maar vorige maand niks, dus compensatie was al van tevoren goedgemaakt. O-)
Nauto (life-long übercompensatie van mijn overige energie"zonden"...)

Ingave veld elektra blijft protesteren als je negatief verbruik invoert bij Energiemanageronline, maar uitvoeren doet 'ie gewoon (zeg maar beginnersprobleempjes, en ff door de zure appel heen bijten en flink slikken... >:) )
Mooi programmatje :), heb er maar gelijk gebruik van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
ge-flopt schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 00:04:
Ik schrik me net het pleuris:
In 6 maanden tijd hebben we 3122 kwh verbruikt. Het vreemde is dat we dit in 1 1/2 maand verstookt zouden hebben. In december hebben we het huis gekocht, toen stond electra op: 78.911 (zelf gecontrolleerd met makelaar), per 3-3-12, stond volgens oxxio op 79.532. Nu controleer ik vandaag ineens op 82.033. We zouden dus in 1 1/2 maand 2.500 KWH versbruikt te hebben. Wat me stug lijkt. We zouden nu dus ineens voor 550 Euro verstookt hebben.

Het zelfde met gas.

Ik heb geen idee wat er aan de hand is.
Vrij veel apperatuur is nieuw:
- Vaatwasser
- Koelkast
-Vrieser
- Stoppenkast is vervangen

Het enige wat staat te draaien is mijn thuis server, maar die kan niet volgens mij niet dat verstoken, want ik had niet zo'n rekening op mijn oude adres.

Iemand een idee waar ik dit moet zoeken?
ik had het ook toen ik verhuisde naar mijn nieuwe huis.
niet zo extreem als jij nu verteld.

ik zat eerst op een 3200kWh per jaar.
en in het nieuwe huis was dat in eens 4800kWh geworden.
(het gas ging wel van 1700m3 naar 600m3, nieuwe huis had isolatie en dubbel glas enz..)

wat oxxio zegt boeit niet en geloof ik ook niet.
wat zegt je eigen meter, dat is veel belangrijker.

voor gas kun je een account aanmaken op
www.mindergas.nl
dat maakt besparingen wat inzichtelijk.
voor als je wat moediger bent kun je ook het c.v. tuning topic lezen.
(gas gaat in de wintermaanden bij mij 5 tot 6 keer zo hard als in de zomer)

voor electra:
staar je niet blind op zware apparaten.
voorbeeld:
een deurbel die 10W gebruikt en altijd aanstaat.
10 x 24 x 365 / 1000 = 88kWh per jaar.
een oven die 2000W gebruikt en 1 uur per week aanstaat.
2000 x 1 x 52 / 1000 = 104kWh per jaar.
verschil is niet zo groot meer dan.
sluipverbruik is vaak de grootste boosdoener.

meten = weten.
en kennis = macht.
simpele waarheden die werken.
en vele oplossingen voor: van plugwise tot voltcraft.
van goedkoop tot duur, maar als goed gebruikt word tot 500% rendabel

er zijn hier genoeg succes verhalen van mensen die hun verbruik hebben kunnen verlagen tot 1/4 waarop ze zaten.

succes met zoeken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Royeboi schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 12:23:
Je kunt dan nog zoveel deo op doen maar het lijkt me voor je naaste omgeving niet echt een prettige ervaring?
Sorry. "deo"? Waddisdah?

Dinnetje is nog steeds niet weg gerend. Ze doet het al >25 jaar met me. Blijkbaar no problemo... (ja, mensen verschillen nogal van karakter en/of levensstijl).

(was vroegâh ook geen problemo, toen moesten we een keer in de week in de teil in de bijkeuken op de onverwarmde vloer, dolle pret...)

>:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krazzer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 16:58

krazzer

Tijd is een illusie

Huis: Tussenwoning, goed geïsoleerd, 2 personen

Verbuik April:
Electra: 110kWh (nieuw record!)
Gas: 43m3

Het verlagen van de electra komt vooral omdat m'n vriendin nu een iPad heeft en amper meer achter de (oude en slurpende) PC zit, waar ze overigens altijd achter zat en tegelijk de TV aanhad :(.

Afgelopen jaar heb ik heel veel weten te besparen, maar ik zit nu wel op het end denk ik, de grootste verbruikers die ik nu heb zijn:
- Koelkast & vriezer (zijn vrij nieuw dus weinig aan te doen)
- Oven (tja die heb je soms gewoon nodig, en m'n vriendin bakt fimo)
- Wasmachine (is ook vrij nieuw en ja, kleren moeten gewassen worden ;))
- Waterkoker (wij zuipen veel thee :P)
- iMac
- TV (dit is een lastige, mijn vriendin is verslaafd aan TV :P, hij is wel zuinig)

[ Voor 5% gewijzigd door krazzer op 03-05-2012 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
krazzix schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 13:45:
Huis: Tussenwoning, goed geïsoleerd, 2 personen

Verbuik April:
Electra: 110kWh (nieuw record!)

Afgelopen jaar heb ik heel veel weten te besparen, maar ik zit nu wel op het end denk ik, de grootste verbruikers die ik nu heb zijn:
- Koelkast & vriezer (zijn vrij nieuw dus weinig aan te doen)
- Oven (tja die heb je soms gewoon nodig, en m'n vriendin bakt fimo)
- Wasmachine (is ook vrij nieuw en ja, kleren moeten gewassen worden ;))
- Waterkoker (wij zuipen veel thee :P)
- iMac
- TV (dit is een lastige, mijn vriendin is verslaafd aan TV :P, hij is wel zuinig)
Het verbruik is al behoorlijk netjes (en ja, iPad (2,5W) tov PC (100+W) kan veel verschil maken als er veel uren in zitten). Vrij nieuwe koelkast en vriezer zou ik inderdaad niets aan doen of het moeten hele goedkope slurpers zijn. Maar de andere zaken die je noemt zijn incidentele verbruikers. Wellicht op de TV na.
Wat is je basisverbruik als alles 'uit' staat, ofwel tijdens de nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krazzer

krazzer

Tijd is een illusie

Die PC heb ik gemeten, en verbruikte minimaal 150 (beeldscherm & speakers erbij) dus ja, dat scheeld nogal :P

Het verbruik 's nachts is iets van 30, alleen koelkast, vriezer en ventilatie staat dan aan, modem gaat snachts uit op tijdklok en verder gaat alles echt uit, op de TV's na (maar die hebben maar een sluipverbruik van 0,2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
In die 30 W zullen je koelkast en vriezer niet zitten. Die verbuiken ieder iets van 80-100W als ze aan het koelen zijn. Die 30 W wordt dus gebruikt door de ventilatie en andere verbruikers (CV ketel, deurbeltrafo, klein beetje voor de tijdklokken, etc.). Dat zijn lastige zaken om nog iets mee te doen, maar die 30 W is wel 24/7, dus 265 kWh per jaar. Toch de moeite om te zien wat er mee mogelijk is.

Een basisverbruik van 30 W (en 20% van je totaalverbruik) is overigens wel al behoorlijk laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krazzer

krazzer

Tijd is een illusie

Die zitten er wel bij, ik heb geen globaal meet systeem, maar ik heb ieder apparaat apart gemeten (dus een paar dagen laten meten en dan het gemiddelde nemen) en alles bij elkaar kom ik dan gemiddeld op 30W uit.

Ik twijfel overigens nog wel of ik een Youless zal aanschaffen, aangezien ik niet dat volledige overzicht heb, maar aan de andere kant weet ik niet hoeveel ik er nog mee kan besparen en ik wil geen geld uitgeven aan een energiebesparingsmiddel als ik er verder niks kan besparen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-07 15:21
krazzix schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 13:26:
Die zitten er wel bij, ik heb geen globaal meet systeem, maar ik heb ieder apparaat apart gemeten (dus een paar dagen laten meten en dan het gemiddelde nemen) en alles bij elkaar kom ik dan gemiddeld op 30W uit.

Ik twijfel overigens nog wel of ik een Youless zal aanschaffen, aangezien ik niet dat volledige overzicht heb, maar aan de andere kant weet ik niet hoeveel ik er nog mee kan besparen en ik wil geen geld uitgeven aan een energiebesparingsmiddel als ik er verder niks kan besparen :P
Wat voor type/merk koelkast bezit jij? Ik heb ook een nachtverbruik van 30watt gemid volgens mn wattcher maar dan vliegt wel mijn koelkast en losse vriezer nog een paar keer aan waardoor hij weer 100Watt aangeeft ( app bj 2010 a- klasse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

April 2012:
E: 267kWh
G: 66,80m3
W:10,82m3

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krazzer

krazzer

Tijd is een illusie

marz01 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 14:34:
[...]

Wat voor type/merk koelkast bezit jij? Ik heb ook een nachtverbruik van 30watt gemid volgens mn wattcher maar dan vliegt wel mijn koelkast en losse vriezer nog een paar keer aan waardoor hij weer 100Watt aangeeft ( app bj 2010 a- klasse)
Eentje van Ikea, niet heel bijzonder, wel redelijk zuinig. Maar aangezien ik heb gemeten met een goedkoop Hema metertje, kan ik alleen maar zien hoeveel er in totaal is verbuikt na een bepaalde tijd (nadat ik de meter er weer tussenuit haal) en weet ik dus alleen het gemiddelde, mijnes zal ongetwijfeld ook uitschieters hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 19:23
Ik probeer mijn verbruik ook wat naar beneden te krijgen, met name omdat ik in februari, toen ik er op aan het letten was, een dagverbruik (electra) van meer dan 20Kwh had op sommige dagen (volgens Greenchoice kwam ik op een jaarverbruik van 6000KwH uit!). Daarvoor was dat altijd minder dan 10 per dag.
Ik ben er nooit echt achter gekomen wat daar nou de oorzaak van was (1000w per uur gemiddeld is wel héél erg veel), maar gelukkig is mijn electraverbruik weer onder de 10 inmiddels.

Ik hou nu maandelijkse gas en electrastanden bij op Greenchoice (ik kreeg een flinke afrekening nadat ik vorig jaar helemaal geen meterstanden had opgegeven)

Electra:
Momenteel gebruik ik 100wat als alles uit staat. Daarvan wordt een deel gebruikt door een Synology NAS (20w in rust, +/- 30w bij gebruik)

Gas:
Volgens greenchoice kom ik nu op 1500m3 gas uit. Lijkt me redelijk (iets lager dan gemiddelde volgens de site)
Twee onder één kap, 100 jaar oud, redelijk geisoleerd. Samenwonend met vriendin

Apparaten:
- 46inch LEDTV (sinds 1 week), 80w (vorige TV ook 80w)
- MCE-PC, 60w (alleen op weekendavonden gebruikt tijdens kijken van films), idle <5w
- Beamer, ?w (alleen in weekenden een paar uur)
- reveiver, 90w
- Subwoofer, 15w idle (!) (die schakel ik tegenwoordig alleen nog aan bij film kijken)
- PC: 150-250w afhankelijk van wat aan staat (tot 3monitoren bijv)
- 2 laptops
- Musicpal (verbruikt idle of actief ongeveer 1w)
- keuken: stoom-combioven, combioven, afzuigkap, koelkast, vriezer (allemaal nieuw spul (2010), en AA+ waar mogelijk)
- diverse laders: allemaal gemeten inactief 0w
- deurbel: 1,8w

In het weekend kijken we 's avonds een film, dus dan is het beamer, receiver, MCE, subwoofer. Mijn vriendin kijkt elke dag van 17u-22u TV (...). Ik werk tegenwoordig zoveel mogelijk op mijn (nieuwe) laptop, die 15-40w verbruikt, voorheen zat ik op de PC.
Doordeweeks geen radio de receiver, aangezien dat rotding dan gewoon >120w verbruikt incl. de sub voor een zacht muziekje. Daarvoor hebben we een klein radiootje.
Verder zit ik 's avonds vaak een spelletje te doen op de PC.
Vorig jaar hadden we ook een verbruik van ongeveer 8kw/h per dag ('s winters wat hoger), maar toen werkte ik op kantoor. SInds november zit ik als zelfstandige veel thuis, dus dat kost ook weer extra stroom (zeker toen ik van 's ochtends tot 's avonds op mijn PC zat...)

Dit is het verbruik van de laatste maanden:
- 1-3: 18,76kw/h per dag
- 12-3: 10,18
- 1-4: 8,10
- 12-4: 8,27
- 1-5: 7,58

Ik vind het nog steeds vrij veel, maar ik heb de laptop pas 2 weken, dus dat scheelt nogal een hoop, en dat komt ws. nog niet in het gemiddelde terug (al is in mei het verbruik toch al weer 1kw/h dag lager)

Als ik wil kijken hoeveel stroom ik op enig moment gebruik, dan neem ik de tijd op die de schijf op de meter nodig heeft om 1x rond te draaien. Is er een betere manier om dit goed af te kunnen lezen?
Het is vooral een vervelend karwei om telkens te meten (duurt lang), iets uit of aan te zetten, en dan nog eens te meten.
Ik heb wel zo'n voltcraftmeter, maar daar kan ik mijn totale verbruik niet mee meten.

Zojuist was het verbruik, waarbij zo ongeveer alles uit stond wat normaliter uit staat (behalve de NAS) ongeveer 100w, waarbij ik niet weet of de koelkast en vriezer etc op dat moment draaien.

Ik zou toch graag een beetje binnen de 3000kwh blijven (dat lijkt met 8kwh/dag net te gaan lukken), wat kan ik nog allemaal doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 08-05-2012 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Gloeilampen vervangen? Ik zie daar niets van terug in je overzicht, ik mis ook een wasmachine en eventueel droger. Ik zou als ik jou was dus eerst compleet het huis doorlopen en alle stopcontacten checken welke apparaten er aan hangen, misschien ontdek je ook nog een onzuinige klokradio o.i.d. die je over het hoofd zag. Ik heb zo'n metertje dat het aantal W meet, maar ook over een periode het aan kWh kan tonen. Bij apparaten die geen constant verbruik hebben, kun je zo meten wat ze over een langere periode verbruiken.

Ik meet mijn idleverbruik door gewoon 's avonds de volledige meterstand te noteren en 8 uur later weer. Delen door 8 uur en ik heb mijn nachtverbruik, inclusief koelkast en vriezer. Je kunt overigens makkelijk een half uurtje je koelkast en vriezer uitpluggen en meten wat je verbruik in die 30 minuten is om te ontdekken wat je zonder die twee doet. Alleen niet vergeten weer in te pluggen ;)

O ja, één dagmeting is natuurlijk vaak niet representatief voor élke dag. Als je die dag net een was draait, het hele huis stofzuigt en drie uur iets in de oven bakt, gebruik je meer dan gemiddeld. Verder gebruik ik in de winter altijd gemiddeld per dag meer dan in de zomer (minder verlichting, geen CV-pomp die draait e.d.).

[ Voor 15% gewijzigd door Marger op 08-05-2012 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
Meten hoe lang het duurt voordat het wiel in de meter een rondje gemaakt heeft is een prima methode om het actuele totaalverbruik te meten. Hier zijn ook geautomatiseerde methoden voor, maar als je voor die paar keer het geduld hebt om even te tellen dan werkt dat prima.

Voor mijn begrippen hebben jullie redelijk wat apparatuur. Zeker alles wat aan staat voor het kijken van een filmpje tikt behoorlijk aan ook al is het incidenteel gebruik. Maar het leven is om van te genieten en als dat iets is wat je graag doet, moet je het natuurlijk zeker niet laten om maar wat energie te kunnen besparen. In mijn ogen is het doel altijd besparen zonder dat je iets mist.

Als je de PC veel gebruikt, zal het overstappen naar een laptop een groot verschil maken. Dat zal je zeker terugzien in de verbruikcijfers.

Het 'sluipverbruik' van 100 W is niet overdreven hoog, maar neemt natuurlijk wel al een kleine 900 kWh voor zijn rekening. De koelkast en vriezer zaten daar niet bij; die gebruiken elk snel al 100 W op het moment dat ze aanslaan. Dus die 100 W lijkt mij goed gemeten. Zorgen dat alles achter een schakelaar zit kan hier nog wat verschil maken, denk ik. Voor de keukenapparatuur zal dat helaas niet kunnen (dat doen ze in Engeland beter; daar is het de gewoonte een schakelaar aan de wand te hebben voor al je keukenapparatuur, ook de elektrische kookplaat en de oven ... zou voor hier ook helemaal niet slecht zijn, maar is dus niet de gewoonte).
De NAS moet naar mijn idee een stuk zuiniger kunnen, maar als die nog vrij nieuw is, is het ook weer onzin die te vervangen. Wellicht kan je er wel meer gebruik van maken als mediaserver. De MCE pc lijkt mij overbodig. Iets als een Roku box of een jailbroken AppleTV verbruiken maar een paar Watt en zijn prima in staat media vanaf een NAS op je projector te toveren. Alleen als je die MCE ook als hd recorder gebruikt, zal zo'n mediaboxje niet als volledig alternatief dienen (in dat geval: lang leve uitzendinggemist).

Voor de rest doen jullie het al niet verkeerd, denk ik. Voor een 2-persoons huishouden is 3000 kWh nog wel aan de hoge kant (ik zou mij richten op 2000), maar de instelling 'gewoon een radiootje ipv de hele installatie aan voor wat achtergrondgeluid' is precies hetgeen waar je een lager verbruik mee realiseert zonder iets te missen.

Veel succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:41
[b][message=38185445,noline]Zeker alles wat aan staat voor het kijken van een filmpje tikt behoorlijk aan ook al is het incidenteel gebruik.
Dat kan nog behoorlijk meevallen hoor !
Via mijn youless meet ik een sluipgebruik van 150 tot 200 Watt (hoofdzakelijk koelkasten en CV pomp). Als ik een filmpje kijk staan computer / TV en versterker aan en staat de meter tussen de 250 en 450W.
Al met al kost een film kijken dus ongeveer even veel energie als twee keer de water koker aanzetten.

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
akoster schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:21:
[...]

Via mijn youless meet ik een sluipgebruik van 150 tot 200 Watt (hoofdzakelijk koelkasten en CV pomp). Als ik een filmpje kijk staan computer / TV en versterker aan en staat de meter tussen de 250 en 450W.
Al met al kost een film kijken dus ongeveer even veel energie als twee keer de water koker aanzetten.
bij mij gebruikt de koelkast meer als 200W.
maar dat doet hij toch echt niet de hele dag.
die tel ik niet mee in sluipverbruik. wel in dagvebruik.

de cv pomp houd bij mij op met draaien na 2 minuten na warmte vraag en dat is ook niet de hele dag bij mij en zeker niet in de zomer.
dus tel ik ook niet mee in sluipverbruik. wel in jaarvebruik.

wat is jouw definitie van sluipverbruik?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
akoster schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:21:
[...]
In de betreffende situatie ging het om een projector. Die verstookt heel wat meer dan een TV, al snel 300 W. Als je daar een HTPC en geluidsinstallatie met een sub die wel wat lust bij optelt dan zit je zo aan 500 W. Niet schokkend, maar dat begint wel te tellen als je een paar films in het weekend op die manier ziet. Je kan het dan niet meer volledig wegschuiven onder 'incidenteel gebruik' wat weinig invloed heeft.
Maar ik blijf ook zeggen: als je daar veel plezier aan beleeft, is het prima natuurlijk. Mijn streven is altijd om zuiniger aan te doen zonder iets te moeten missen. In dit voorbeeld zou de HTPC zuiniger kunnen (met een media streamer als een AppleTV) en wellicht komen LED projectoren binnen niet te lange tijd in betaalbare regionen. Met 175 W totaal naar grootbeeld kijken is toch nog een beetje leuker dan wanneer dat 500 W slurpt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

migjes schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:30:
[...]
de cv pomp houd bij mij op met draaien na 2 minuten na warmte vraag
Die kun je toch beter langer laten draaien zodat het alle warmte uit de cv wegvoert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:38
Ik weet niet wat ik verkeerd doe, maar ons elektriciteit gebruik is echt belachelijk hoog vind ik.

Hoog: 1600 kWh
Laag: 1900 kWh

We zijn met 2 personen en dit is ons patroon zo'n beetje:

's ochtends half uurtje tv aan, en 2-3 lampen aan (spaar, led en 1 hallogeen spot)
's avonds gemiddeld 3 uur tv aan en ook weer dezelfde 2-3 lampen
Standby staan meestal, decoder, tv en versterker/receiver. Continu aan is modem en router internet.

PC en consoles worden van de stroom af gehaald, en worden samen zo ongeveer 8 uur per week gebruikt.
1x per week doen we ongeveer 3 machines was (klase B), en 2x wasdrogen in een A+ condensdroger.

Ik kan niet vinden waar het in zit, volgens mij doen we niks geks, en zelfs redelijk zuinig met energie.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hele oude/grote koelkast/vriezer misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-07 09:31
Ik gok voornamelijk het standby/sluipverbruik van je versterker/reciever en je decoder.

Ik zou gewoon een energiemetertje kopen, of een plugwise setje, en het een en ander meten als je het echt wil weten.

Notoire (groot)verbruikers die snel over het hoofd gezien worden:
- aquarium & vijver
- Versterker, subwoofer, tv-decoder (eigenlijk de hele media-hoek)
- Koelkast & vriezer
- NAS/server & wifi/router/modem
- Mechanische afzuiging & CV-ketel

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
Met wat je noemt zou je inderdaad niet aan 3500 kWh moeten kunnen komen.

Is warm water met een boiler toevallig?

Het verschil tussen hoog en laag is niet zo groot. Is er vaak iemand thuis? Zo niet, dan wijst dat al snel op een hoog basis-/sluipverbruik.

Zoals al vaak vermeld in dit topic: probeer te achterhalen wat je verbuik is op het moment dat je denkt alles uit te hebben geschakeld. Kijk op dat moment naar de meter om te zien hoeveel elektriciteit er dan nog verbruikt wordt. Ik vermoed dat dit nog aardig wat is. Zo ja, dan is de volgende stap achterhalen waar dat in gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
PcDealer schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 15:08:
[...]

Die kun je toch beter langer laten draaien zodat het alle warmte uit de cv wegvoert?
Die warmte is er na twee minuten ook wel uit.
Direct stoppen met pompen is niet zo goed idd, want de brander zal nog wel warm zijn en die warmte zal nog even afgevoerd moeten worden, daarom is er volgens mij een minimum nadraaitijd.

Meer nadraaien kost alleen maar meer energie, en het enige wat je dan doet warm water rondpompen en daarmee je leidingen & cv ketel warm houden in plaats van af laten koelen.

[ Voor 8% gewijzigd door NovapaX op 10-05-2012 15:38 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik Keessie schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 15:29:
Met wat je noemt zou je inderdaad niet aan 3500 kWh moeten kunnen komen.

Is warm water met een boiler toevallig?

Het verschil tussen hoog en laag is niet zo groot. Is er vaak iemand thuis? Zo niet, dan wijst dat al snel op een hoog basis-/sluipverbruik.

Zoals al vaak vermeld in dit topic: probeer te achterhalen wat je verbuik is op het moment dat je denkt alles uit te hebben geschakeld. Kijk op dat moment naar de meter om te zien hoeveel elektriciteit er dan nog verbruikt wordt. Ik vermoed dat dit nog aardig wat is. Zo ja, dan is de volgende stap achterhalen waar dat in gaat zitten.
NovapaX schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 15:26:
Ik gok voornamelijk het standby/sluipverbruik van je versterker/reciever en je decoder.

Ik zou gewoon een energiemetertje kopen, of een plugwise setje, en het een en ander meten als je het echt wil weten.

Notoire (groot)verbruikers die snel over het hoofd gezien worden:
- aquarium & vijver
- Versterker, subwoofer, tv-decoder (eigenlijk de hele media-hoek)
- Koelkast & vriezer
- NAS/server & wifi/router/modem
- Mechanische afzuiging & CV-ketel
Ik heb zo'n energiemeter maar heb nooit vreemde dingen kunnen ontdekken, toch nog maar eens proberen als ik de handleiding van dat ding nog kan vinden. Was toen een hel om in te stellen.

Van de dingen die je noemt kan ik al een hoop wegstrepen.
Satch schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 15:22:
Hele oude/grote koelkast/vriezer misschien?
Nope, de oude koelkast is zo'n anderhalf jaar geleden vervangen en diepvries is A++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 20:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De wasdroger kan zo 500 kWh op jaarbasis zijn. Meet eens wat het verbruik per droogcycle is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Even een rekenhulpje: 1 watt continu verbruik is bijna 9 kWh per jaar.
Dus versterker van 13 watt, decoder 10 watt en tv 3 watt continu is al zo'n 230 kWh per jaar....
Als je netwerk en telefonie apparaten samen ook bijna iets van 20 watt verbruiken heb je de eerste 400 kWh al weer te pakken....

Een losse koelkast en vriezer is samen ook al snel bijna 400 kWh per jaar.

Dan eventueel je oven, magnetron en afzuigkap (afhankelijk van de manier waarop deze inschakelen natuurlijk) kunnen samen ook zo 10 watt verbruiken => 85 kWh per jaar

Som van het sluip- & basisverbruik wat ik zo even kan bedenken houden we dan even op 850 kWh per jaar

En je normale verbruik
3 wasjes op gemiddeld 50 graden: 2 kWh per week; zeg 100 kWh per jaar
2 droogbeurten: 4 kWh (waarschijnlijk nog meer) is 200 kWh per jaar
gemiddeld 2 uur per dag de tv+ geluid aan: 100 Watt = 73 kWh
elke week totaal 1,5 uur een oven of frituurpan aan: 2 kiloWatt * 1,5 uur * 52 weken = 150 kWh
16 uur per week de PC of game-console: 80 kWh per ajar
1 uur stofzuigen (2000 Watt) per week: 100 kWh per jaar
dat is zegmaar: 700 kWh

700 + 850 = 1550 kWh verklaard verbruik
Dat is nog maar de helft van je daadwerkelijke verbruik.
Ik zou toch even goed meten en kijken waar dat vandaan komt.... Zeker als je zelf het idee hebt dat je best wel zuinig bent.

Als je het echt goed inzichtelijk wil hebben zou je een plugwise setje kunnen overwegen, niet goedkoop. Maar als je 1200 kWh per jaar weet te besparen heb je het grote startpakket (9 meters) in maximaal 1,5 jaar terugverdiend. En ik denk dat je zelfs wel meer dan dat kan besparen....

Edit: Nog een paar echte sluipverbruikers:
- verwarming Waterbed
- elektrisch verstelbare lattenbodem
- close-in keukenboiler

[ Voor 6% gewijzigd door NovapaX op 10-05-2012 16:10 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
Over verbruik droger:
Ik heb helemaal geen droger, maar weet wel dat de moderne warmtepompdrogers heel erg veel zuiniger zijn geworden. Een A+ model zal niet meer dan 1,5 kWh per droogbeurt gebruiken, waarschijnlijk minder. De meest zuinige modellen gebruiken, in combinatie met een wasmachine die op een lekker hoog toerental wil centrifugeren, amper meer dan een kWh per beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Mijn droger verbruikt ongeveer 0 kWh per droogbeurt. Bovendien hoef ik bijna nooit meer te strijken als ik gedroogd heb....
Energieklasse wAAAA+++++srek

Overigens hebben we wel een droger die we soms toch ff gebruiken al het echt niet anders uitkomt (dan is het toch wel makkelijk)

[ Voor 30% gewijzigd door NovapaX op 10-05-2012 16:12 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 14:31

Tazzios

..

Phusebox schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 15:19:
Ik weet niet wat ik verkeerd doe, maar ons elektriciteit gebruik is echt belachelijk hoog vind ik.
....

Ik kan niet vinden waar het in zit, volgens mij doen we niks geks, en zelfs redelijk zuinig met energie.
Misschien een rare vraag maar; kook je op gas of inductie?

[ Voor 42% gewijzigd door Tazzios op 10-05-2012 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Overigens hoort deze discussie eigenlijk thuis in:
Serieus elektriciteit besparen

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

NovapaX schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 16:11:
Mijn droger verbruikt ongeveer 0 kWh per droogbeurt. Bovendien hoef ik bijna nooit meer te strijken als ik gedroogd heb....
Energieklasse wAAAA+++++srek

Overigens hebben we wel een droger die we soms toch ff gebruiken al het echt niet anders uitkomt (dan is het toch wel makkelijk)
Ik gebruik de droger ook nauwelijks meer de laatste tijd, maar moet nog steeds wennen aan die knalharde handdoeken die haast breken als je ze opvouwt. Uit de droger voelt toch lekkerder aan vind ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:42

's ochtends half uurtje tv aan, en 2-3 lampen aan (spaar, led en 1 hallogeen spot)
Standby staan meestal, decoder, tv en versterker/receiver. Continu aan is modem en router internet.

PC en consoles worden van de stroom af gehaald, en worden samen zo ongeveer 8 uur per week gebruikt.
1x per week doen we ongeveer 3 machines was (klase B), en 2x wasdrogen in een A+ condensdroger.

Ik heb een beetje hetzelfde. Ook 2 personen en 3500 kWh verbruik. Ik heb in ieder geval de mediahoek afgesloten van stroom als die net gebruikt word en zoveel mogelijk halogeen-verlichting veranderd naar led-verlichting. Verder hebben we een Amerikaanse koelkast die flink wat verbruikt en gebruiken we 1 a 2 keer in de week de droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tazzios schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 16:11:
[...]

Misschien een rare vraag maar; kook je op gas of inductie?
Inductie. Ik ga maar eens wat testen met de meter die ik heb,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

Fiber schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 16:16:
[...]

Ik gebruik de droger ook nauwelijks meer de laatste tijd, maar moet nog steeds wennen aan die knalharde handdoeken die haast breken als je ze opvouwt. Uit de droger voelt toch lekkerder aan vind ik. :)
Moet je eens bamboe handdoeken proberen. Zonder droger vele malen zachter dan katoenen handdoeken met droger ooit zullen zijn en veel milieuvriendelijker in de productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wij gebruiken onze Label B AEG condensdroger 2, 3x per week i.c.m. een hele oude 5kg AEG wasmachine die op 800 toeren centrifugeert omdat op 1200 toeren de automatische zekering eruit schiet. Doet volgens mij 3kWh per was-/droogbeurt. Wij deden ongeveer 3300kWh het afgelopen jaar. Het verbruik van sommigen voor mij (meer dan 3500) zit dus ergens anders in. Ik las eerder dan een versterker van een user aan alleen al 150W trok. Verder kan electrisch koken een flink stuk zijn van het verbruik. Tot slot pakken gaming pc's makkelijk aan 100-200W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Heb even mijn verbruik, wanneer ik niets gebruik, berekend aan de hand van de omwentelingen van de meter. Dus eigenlijk sluip verbruik. Kom op circa 125 kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zit met een omgekeerd probleem: binnenkort een feestje in de planning, en het aantal stoppen is zeer beperkt! Ik heb er 5, waarvan twee speciaal voor vaatwasser en wasmachine. De oven heeft (ondanks dat het wel zou moeten!) geen eigen stop, ik moet nog uitzoeken waar die aanhangt.
Gepland verbruik:
Magnetron 1.3 kW
Frituurpan 2 kW (evt. twee stuks)
Oven 2.3 kW
Waterkoker 2 kW
Koffieapparaat 1.2 kW
Misschien steamer 2.3 kW
Warmhoudschalen: 0.8 kW
Klein spul (licht/geluid/beeld/koeling): 0.8 kW
4 gaspitten

Totaal 12.7 kW. 55A. Nu zal het allemaal net wat minder gebruiken dan volgens specificaties, maar dit betekent dus dat ik naast de twee stoppen in de keuken minimaal een verlengsnoer richting wasmachine moet gebruiken. Naast het plannen van de volgorde van bereiding geeft dit ook een behoorlijke uitdaging. Ik wil binnen 2 uur 25 kWh verbruiken, in de keuken.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 11-05-2012 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 21:21
Anoniem: 351376 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 19:26:
[...]
Moet je eens bamboe handdoeken proberen. Zonder droger vele malen zachter dan katoenen handdoeken met droger ooit zullen zijn en veel milieuvriendelijker in de productie.
I'm up with Ecowoman!
Fluffier than you ever gonna feel (those badhanddoeken :) )

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Met zo'n hoog verbruik "Laag" moet je gewoon apparatuur hebben die continue aan staat of in weliswaar in standby staat, maar eigenlijk gewoon aan staat als het om stroomverbruik gaat :D
Decoders zijn hier beroemd om, zeker die van UPC (30W standby). Mijn oude versterker/receiver deed bijv. ook al 15W en mijn hudige powered studiospeakers doen bijv. nog steeds 7W in standby.

Bij een kennis van me deden de decoder (30W), tv (5W), audio spul (10W), game consoles (15W) en modem + router (2x8W = 16W) bij elkaar dus al 76W, oftewel een 700Kwh/jr.
Hierbij kwam nog een koelkast, vriezer en close-in boiler, bij elkaar nog eens 1000kWh/jr.

Dus zelfs als zij energie-efficient zouden leven (dood dus) zouden ze nog steeds 1700kWh/jr verbruiken _/-\o_

Met een Conrad Energylogger is het heel eenvoudig om inzicht te krijgen in je grote verbruikers.
Sluit je multimedia hoek eens als één geheel aan op je meter, dan kan het zijn dat je al flink schrikt.

Globaal inzicht krijgen in waar je actuele verbruik zit, hoeft echt niet veel tijd te kosten...
Een andere aanpak is om alle stekkers er 's avonds uit te trekken, je meterstand te noteren en dat in de ochtend nog een keer te doen voordat je weer alle stekkers erin doet. Kan heel ontnuchterend zijn 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

RemcoDelft schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:14:
Ik zit met een omgekeerd probleem: binnenkort een feestje in de planning, en het aantal stoppen is zeer beperkt! Ik heb er 5, waarvan twee speciaal voor vaatwasser en wasmachine. De oven heeft (ondanks dat het wel zou moeten!) geen eigen stop, ik moet nog uitzoeken waar die aanhangt.
Gepland verbruik:
Magnetron 1.3 kW
Frituurpan 2 kW (evt. twee stuks)
Oven 2.3 kW
Waterkoker 2 kW
Koffieapparaat 1.2 kW
Misschien steamer 2.3 kW
Warmhoudschalen: 0.8 kW
Klein spul (licht/geluid/beeld/koeling): 0.8 kW
4 gaspitten

Totaal 12.7 kW. 55A. Nu zal het allemaal net wat minder gebruiken dan volgens specificaties, maar dit betekent dus dat ik naast de twee stoppen in de keuken minimaal een verlengsnoer richting wasmachine moet gebruiken. Naast het plannen van de volgorde van bereiding geeft dit ook een behoorlijke uitdaging. Ik wil binnen 2 uur 25 kWh verbruiken, in de keuken.
Die doen niet allemaal 100% tegelijkertijd. Maar mijn combimagnetron opwarmen naar 180 graden doet 1600W. Warmhoudschalen? Pak een brander en au bain marie.
Mars Warrior schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:32:
[...]

Met zo'n hoog verbruik "Laag" moet je gewoon apparatuur hebben die continue aan staat of in weliswaar in standby staat, maar eigenlijk gewoon aan staat als het om stroomverbruik gaat :D
Decoders zijn hier beroemd om, zeker die van UPC (30W standby). Mijn oude versterker/receiver deed bijv. ook al 15W en mijn hudige powered studiospeakers doen bijv. nog steeds 7W in standby.
Die UPC decoders doen sinds de sw update toch al minder dan 30W? Ik kan het niet meer testen, want ik heb een nieuwe sd decoder met alleen hdmi. Die doet geloof ik 15W in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
PcDealer schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 17:57:
[...]

Die doen niet allemaal 100% tegelijkertijd. Maar mijn combimagnetron opwarmen naar 180 graden doet 1600W. Warmhoudschalen? Pak een brander en au bain mari.
Per stop zal het zeker voorkomen dat alles tegelijk aanstaat. De warmhoudschalen (4 tientjes per 3 bij de Blokker, 300W) hebben we al. Brander en water is te ingewikkeld en niet te doen voor een grote groep.
Ik heb ondertussen de stoppen uitgespit: met 1 verlengsnoer naar boven (door het raam) moet het lukken, dan benut ik 3 stoppen redelijk maximaal. De oven zit samen met de rest van de keuken en de huiskamer op 1 stop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Bij de Chinees zetten ze gewoon waxine lichtjes onder de schalen. lijkt me een stuk efficiënter... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Let ook even op dat je totaal niet meer verbruikt dan je hoofdzekering aankan. Je kan wel netjes verdelen over de stoppen, maar dat wil niet zeggen dat je hoofdzekering (misschien maar 35A) het kan hebben. Heb je een 3x35A aansluiting, dan zou het handig zijn als je weet welke zekering op welke fase zot zodat je het netjes kam verdelen en voor elke fase onder het maximum blijft.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Fiber schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 19:42:
Bij de Chinees zetten ze gewoon waxine lichtjes onder de schalen. lijkt me een stuk efficiënter... :)
Google zegt ongeveer 15W per kaarsje, dat zet niet aan.
NovapaX schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 23:20:
Let ook even op dat je totaal niet meer verbruikt dan je hoofdzekering aankan. Je kan wel netjes verdelen over de stoppen, maar dat wil niet zeggen dat je hoofdzekering (misschien maar 35A) het kan hebben. Heb je een 3x35A aansluiting, dan zou het handig zijn als je weet welke zekering op welke fase zot zodat je het netjes kam verdelen en voor elke fase onder het maximum blijft.
Heb ik aan gedacht, maar hoe/waar kan ik dat vinden? Google is niet behulpzaam.
Bij 3 x 35A met 5 zekeringen kan dat haast niet misgaan, omdat er netjes verdeeld kan worden met twee keer 2 x 16 en een keer 1 x 16.
Bij 3 x 25A kan het inderdaad wel een probleem worden. De woning is uit 1998, geen idee wat de standaard toen was.
*Edit*: ABB-schakelaar met "D40" erop lijkt op een 40A enkele aansluiting :'( Pluspunt is wel dat het een automaat is.

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 13-05-2012 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-07 13:51
Wow wat is dat hier zuinig zeg...

Wij zitten jaarlijks aan 24MWh, alles hier is elektrisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

larsg schreef op zondag 13 mei 2012 @ 12:47:
Wij zitten jaarlijks aan 24MWh, alles hier is elektrisch...
En je doet dat met een hele wijk?
2.400kWh ofwel 2.400.000Wh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
PcDealer schreef op zondag 13 mei 2012 @ 16:49:
[...]

En je doet dat met een hele wijk?
24.000kWh ofwel 24.000.000Wh
We doen dat met 3 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Als je zoals jij net iets boven het gemiddelde zit, is het wel leuk om even toe te lichten waar dat hem in zit. Volgens mij zijn de meeste tweakers wel geïnteresseerd wat het regenereren van een Borg precies aan stroom vreet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

larsg schreef op zondag 13 mei 2012 @ 17:06:
[...]

We doen dat met 3 personen.
Wat een ander niet weet. Incl. E-verwarming.
Dan is he }:O t alweer anders. Dat komt niet veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Anoniem: 334569 schreef op zondag 13 mei 2012 @ 18:18:
[...]

Ja alles is hier elektrisch

dus koken, verwarmen, water, jacuzzi

Maar alles telt al zo snel door, ik zie hier mensen met ene jaar verbruik van 500 Kwh, mijn vijver doet al meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569 schreef op zondag 13 mei 2012 @ 18:18:
[...]

Vandaag tijdens de Solar Days bij iemand op bezoek geweest die ook alles elektrisch doet (dus volledig zonder gasaansluiting) met 4300kWh per jaar (met 2 personen). Dan is het verbruik van Larsg dus nog steeds 5,5 keer hoger!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 351376 op 13-05-2012 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

larsg schreef op zondag 13 mei 2012 @ 18:37:
... jacuzzi [...] mensen met ene jaar verbruik van 500 Kwh, mijn vijver doet al meer...
We zijn helaas niet allemaal miljonair... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-07 18:55
Anoniem: 351376 schreef op zondag 13 mei 2012 @ 18:52:
[...]
Vandaag tijdens de Solar Days bij iemand op bezoek geweest die ook alles elektrisch doet (dus volledig zonder gasaansluiting) met 4300kWh per jaar (met 2 personen). Dan is het verbruik van Larsg dus nog steeds 5,5 keer hoger!
Dat was wel met een warmtepomp denk ik zo. De COP ligt dan meestal rond de 4-5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bezuiniger schreef op zondag 13 mei 2012 @ 19:17:
[...]

Dat was wel met een warmtepomp denk ik zo. De COP ligt dan meestal rond de 4-5.
Inderdaad met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Fiber schreef op zondag 13 mei 2012 @ 19:13:
[...]

We zijn helaas niet allemaal miljonair... :z
Das helaas niet het geval hoor :9
(tenminste zeker niet door dat exorbitant verbruik)

Mja we gaan hier al zonnepanelen leggen maar wat ik me gewoon afvraag, jullie doen het met een fractie dan dat van mij is. Ik doe dan toch iets enorm fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 351376 schreef op zondag 13 mei 2012 @ 18:52:
[...]
Vriend van me doet 5000kWh zonder gas (met stadsverwarming) en doet volgens mij nauwelijks aan bezuinigingen. Er is altijd iemand thuis. Ik vind het eigenlijk nog meevallen.
larsg schreef op zondag 13 mei 2012 @ 19:50:
[...]

Das helaas niet het geval hoor :9
(tenminste zeker niet door dat exorbitant verbruik)

Mja we gaan hier al zonnepanelen leggen maar wat ik me gewoon afvraag, jullie doen het met een fractie dan dat van mij is. Ik doe dan toch iets enorm fout?
Misschien moet jij eens toelichten waar het verbruik in zit. Is er sprake van een fokkerij waardoor er veel lampen aan staan, andersoortig bedrijf aan huis? Zelfs de meest demanding huishoudens zitten ruim onder de 10kWh.

[ Voor 36% gewijzigd door PcDealer op 13-05-2012 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Tja we zitten hier toch ongeveer met de handen in het haar.

We weten dat de vloerverwarming al een groot pijnpunt is.
De isolatie is ook niet optimaal maar door de bouw van het huis kan hier weinig aan gedaan worden.

Verder tjah vaste verbruikers

- Home server 1.2 MWh
- Vijver 0.5 MWh
- Jacuzzi (is enkel in de zomer maar zal nogsteeds 1 MWh zijn)
- Boilers 2.8 Mwh
- Computernetwerk 0.5 Mwh

Dan heb je nog verbruikers als koken, vloerverwarming en er worden regelmatig gewast enzo. Maar daar blijft het bij.

Ook word hier constant wel een pc of 2 / 3 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-07 18:55
Een home server kan over het algemeen ook met 90% minder stroom. En het netwerk kan waarschijnlijk ook wel met minder af: een moderne 8-poorts switch zit rond de 6W. Wat betreft de boiler(s): als je ook nog mechanische ventilatie gebruikt kun je naar een warmtepompboiler kijken. De warmte die je normaal naar buiten werkt gebruik je dan om heet water te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Bezuiniger schreef op zondag 13 mei 2012 @ 22:38:
Een home server kan over het algemeen ook met 90% minder stroom. En het netwerk kan waarschijnlijk ook wel met minder af: een moderne 8-poorts switch zit rond de 6W. Wat betreft de boiler(s): als je ook nog mechanische ventilatie gebruikt kun je naar een warmtepompboiler kijken. De warmte die je normaal naar buiten werkt gebruik je dan om heet water te produceren.
This lastig :P

Die server moet echt 24/7 draaien omdat hier een aantal gameservers op draaien.
Zelfde voor het netwerk, 2 isp's en veel troep er rond.

Die boiler ga ik wel is uitzoeken, thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
@larsg: waarom heb je elektrische vloerverwarming? 't Is nou niet de meest efficiente manier van verwarmen...

Volslagen idioot trouwens dat de energiebelasting van 13,57 cent per kWh boven de 10.000 kWh omlaag gaat naar slechts 4,94 cent per kWh! Juist consumenten die 6 keer meer verbruiken dan gemiddeld zouden een flinke financiele prikkel moeten krijgen om behoorlijk te besparen, dat zet veel meer aan dan iemand die van 2000 kWh naar 1800 kWh gaat.

[ Voor 60% gewijzigd door RemcoDelft op 14-05-2012 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Van mij mogen ze de energie belasting wel omdraaien, tot 10.000 KWh het lage tarief en daarboven het hoge tarief (gebruiker betaald!)

Het is ook volslagen idioot dat je energie belasting moet betalen als je 100% groene energie afneemt.
Als ze dit veranderen moet je eens kijken hoe snel we over zijn op 100% groen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

De gasprijs gaat omhoog, evenals de btw en energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 14:31

Tazzios

..

Edit:
@krazzix
Bedankt voor de tip. Tijd om offline te gaan voor mij,ik ben niet wakker 8)7

[ Voor 178% gewijzigd door Tazzios op 14-05-2012 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krazzer

krazzer

Tijd is een illusie

1.2 MWh = 1200kWh

24.000 is echt astronomisch veel...

zelfs al zou ik mijn gasverbruik erbij omrekenen naar kWu kom ik nog ongeveer op een kwart daarvan :/

[ Voor 80% gewijzigd door krazzer op 14-05-2012 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
krazzix schreef op maandag 14 mei 2012 @ 16:17:
1.2 MWh = 1200kWh

24.000 is echt astronomisch veel...

zelfs al zou ik mijn gasverbruik erbij omrekenen naar kWu kom ik nog ongeveer op een kwart daarvan :/
I know...
mja als je al die kleine beetjes optelt. En helaas zijn hier gewoon teveel van die dingen maar ze zijn wel nodig.

server: ~150 watt * 24u * 365 dagen
Vijver: ~ 60 watt * 24u * 365 dagen

Verder gaan we ook afstappen van die vloerverwarming, volgende winter word alles gedaan via warmte blaas kacheltjes, en dan is vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Waarom geen gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Ik denk dat dat hier zelfs niet in de straat ligt, er ligt een stapel buizen in de berm maar verder niks }:O
Verder is het ook een mentaal gevaar in ons gezin O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Waarom geen 100m3 isolatie?
En daarna een warmtepomp?
Ik denk dat dat zelfs op de korte termijn goedkoper is dan gas (ketel en aansluiting).
En het energieverbruik concentreren (alleen gebruiken als het nodig is), met domotica kan je je vijver op bepaalde tijden laten draaien, zelfs afhankelijk van de waterkwaliteit.
Ook heb je servers die minder verbruiken en toch niet slecht presteren(Mini PC) .
Hoe vaak gebruik je je jacuzzi nou echt? Kan je dat ding niet een half uur vantevoren op temperatuur laten komen?
Watvoor lampen heb je?

Er zijn echt maar heel weinig dingen die je nodig hebt tijdens je slaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Laatst online: 04-05 06:23

Mon

Sinds 5 januari: 80kWh dag en 950kWh 's nachts. Lijkt me niet reëel voor een 2 persoons huishouden of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het totaal kan wel kloppen, maar je dagstroom is erg laag.
950 kWh over 5 maanden komt op 1628 over een heel jaar. Ik doe alleenstaand 1500 kWh per jaar aan laag tarief en 1000 kWh hoog tarief. Er staat wel een (zuinige) server 24 uur per dag te draaien.

[ Voor 26% gewijzigd door Maasluip op 15-05-2012 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik weet niet hoe laat je tarieven wisseling is, misschien al om 7 uur in jouw regio (ik weet niet eens of dat nog wel bestaat, zo vroeg)
Een aantal mogelijke verklaringen:
- Je hebt géén sluipverbruik en daarbij wel een hoog variabel gebruik zoals wasmachine, droger, vaatwasser, inductie koken, oven. (als je thuis bent, voor en na je werk in het nachttarief)
- Je hebt een typefout gemaakt ;)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:43

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 351376 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 19:26:
[...]
Waar kan je die bamboe handdoeken kopen? Om exact die reden blijft onze wasdroger ook nog regelmatig draaien :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
ik heb ze gevonden (nog niet gekocht) op http://www.bamboehanddoeken.nl/

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Mon schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 01:43:
Sinds 5 januari: 80kWh dag en 950kWh 's nachts. Lijkt me niet reëel voor een 2 persoons huishouden of wel?
Het totaal is volgens mij niet heel gek, zonder verder iets over je huishouden te weten, de verhouding tussen dag en nacht vind ik wel vreemd. Ik heb ook een dubbele meter, bij mij is de verhouding de laatste tijd min of meer 50/40 (bovenste meter / onderste meter).

--------------

Algemeen vraagje: Is de bovenste meter dag en de onderste nacht? En op welke tijden schalkelt dat ding eigenlijk om? Ik heb geen dubbel tarief overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zit wel redelijk wat kwaliteitsverschil in bamboe handdoeken. Op de site die jij noemt kan ik niet zien welk percentage bamboe is en welk percentage katoen en ook niet hoeveel gr/m2 de handdoek is. Maar daar zou je ze natuurlijk over kunnen mailen.

Ik heb zelf bamboe handdoeken van het merk Santens Bamboo. Dat is 65% bamboe, 35% katoen, waarbij de lussen van 100% bamboe zijn, dus dat is juist waar je de meeste zachtheid wilt. Bij diverse webshops te krijgen voor rond de 17,50 Euro, bijv. bij DoGoodFeelGood en op dit moment voor slechts 6,50 Euro bij Outlet Textiel. Ik heb ze destijds in de aanbieding gekocht bij een webshop die gestopt is.

Wel opletten dat je ze op 30 of 40 graden wast, geen wasverzachter gebruikt en ze mogen dus ook niet in de droger (maar is dus ook volledig overbodig omdat de handdoeken van zichzelf al superzacht zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-07 17:10
Anoniem: 351376 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 10:56:
[...]
Er zit wel redelijk wat kwaliteitsverschil in bamboe handdoeken. Op de site die jij noemt kan ik niet zien welk percentage bamboe is en welk percentage katoen en ook niet hoeveel gr/m2 de handdoek is. Maar daar zou je ze natuurlijk over kunnen mailen.

Ik heb zelf bamboe handdoeken van het merk Santens Bamboo. Dat is 65% bamboe, 35% katoen, waarbij de lussen van 100% bamboe zijn, dus dat is juist waar je de meeste zachtheid wilt. Bij diverse webshops te krijgen voor rond de 17,50 Euro, bijv. bij DoGoodFeelGood en op dit moment voor slechts 6,50 Euro bij Outlet Textiel. Ik heb ze destijds in de aanbieding gekocht bij een webshop die gestopt is.

Wel opletten dat je ze op 30 of 40 graden wast, geen wasverzachter gebruikt en ze mogen dus ook niet in de droger (maar is dus ook volledig overbodig omdat de handdoeken van zichzelf al superzacht zijn).
90% bamboe en 10% katooen en dit waren de goedkoopste die ik ook kon vinden...

17,50 vind ik wel een enorm bedrag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik zag op de homepage van die webshop een verhouding 90%/10% bamboe/katoen staan. Is dat goed of slecht?
We gaan het maar eens een keer uitproberen denk ik... Ook wel lekker dat ze beter schoon worden op 40 graden....

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

trekker22 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 11:35:
[...]

90% bamboe en 10% katooen en dit waren de goedkoopste die ik ook kon vinden...

17,50 vind ik wel een enorm bedrag..
Bij Outlet Textiel zijn de handdoeken van Santens Bamboo 6,50 Euro dus die zijn goedkoper. Wel opletten dat alleen de bovenste 4 van bamboe zijn.
NovapaX schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 11:35:
Ik zag op de homepage van die webshop een verhouding 90%/10% bamboe/katoen staan. Is dat goed of slecht?
Dan heb ik daar blijkbaar overheen gekeken. Goed of slecht: het is in ieder geval belangrijk dat de lussen van een zo hoog mogelijk percentage bamboe is, dus dat zit in dit geval zeker goed. Bij T-shirts is het vaak nog zo dat een mengsel van 70/30 bamboe/katoen een betere vormvastheid geeft, maar dat hoeft niet per definitie zo te zijn. Wij hebben bijv. bamboe dekbedhoezen van 100% bamboe van erg goede kwaliteit en mijn vriend heeft sokken van 100% bamboe waarmee ook geen problemen met vormvastheid zijn. Bij de handdoeken zal het gewicht waarschijnlijk hierbij ook nog wel een rol spelen, ook in comfort.

Ik heb 2 merken vergeleken en vond die van Santens Bamboo duidelijk het zachtst, maar die van bamboehanddoeken.nl heb ik nooit uitgeprobeerd, dus daar kan ik over de zachtheid niet oordelen, maar het zal sowieso altijd vele vele malen zachter zijn dan katoen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 351376 op 15-05-2012 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Anoniem: 351376 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 10:56:
[...]

Ah kijk eindelijk een bamboe handdoek voor een normale prijs. Jammer dat die krengen normaal zo duur zijn.

Alleen bij die outlet staat:
Productinformatie
Santens Bamboo handdoek
Kleur: blauw
Maat: 50x100
Materiaal: 100% katoen
Dichtheid: 620 gr/m2
Ook verkrijgbaar als badlaken (70x140)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NovapaX schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 08:14:
Ik weet niet hoe laat je tarieven wisseling is, misschien al om 7 uur in jouw regio (ik weet niet eens of dat nog wel bestaat, zo vroeg)
7 uur = 19 uur zeker? Volgens mij bestaat dat niet. Ik dacht dat het dagtarief standaard 7:00 - 23:00 was en in Limburg en Noord-Brabant 7:00 - 21:00.
Een aantal mogelijke verklaringen:
- Je hebt géén sluipverbruik en daarbij wel een hoog variabel gebruik zoals wasmachine, droger, vaatwasser, inductie koken, oven. (als je thuis bent, voor en na je werk in het nachttarief)
- Je hebt een typefout gemaakt ;)
80 kWh overdag in 5 maanden is erg laag. Moet dat niet 800 kWh zijn? Dan is het verbruik namelijk wel hoog (4200 kWh op jaarbasis) en is het handig te specificeren wat er allemaal elektrisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Erasmo schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 11:52:
[...]
Ah kijk eindelijk een bamboe handdoek voor een normale prijs. Jammer dat die krengen normaal zo duur zijn.

Alleen bij die outlet staat:

[...]
He, dat is vreemd. De serie Bamboo van Santens is 65/35 bamboe/katoen en het plaatje dat er bij staat is wel van de Bamboo serie, dus ik vermoed dat alleen de omschrijving niet klopt, maar daar zou ik zeker even over mailen als je ze daar wilt bestellen. Als het toch de gewone katoenen handdoeken zijn van Santens en niet die van de Bamboo serie, dan kun je uiteraard die van bamboehanddoeken.nl proberen voor 8,95 Euro of minder als je er meer bestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:54
Leuk bij lezen over actuele meterstanden, moet die van mij ook eens onder de loep gaan nemen (nu ik een plugwise set hier heb draaien). Maar ook de tip voor bamboe handdoeken ga ik hier in de groep gooien.

jaarverbruik 2010
Stroom dagverbruik: 1220 kWh
Stroom nachtverbruik: 1053 kWh
Gasverbruik: 1464 m3
Waterverbruik: 95 m3

jaarverbruik 2011
Stroom dagverbruik: 1308 kWh
Stroom nachtverbruik: 1125 kWh
Gasverbruik: 1366 m3
Waterverbruik: 104 m3

Situatie: tussenwoning 1993 met drie jonge kinderen (jongste in 2011 geboren)

Verwacht verbruik 2012

Stroom dagverbruik: 1289 kWh
Stroom nachtverbruik: 1123 kWh
Gasverbruik: 1476 m3
Waterverbruik: 99 m3

*Snowmiss maakt bladwijzer van deze gegevens, voor over een paar maanden

[ Voor 61% gewijzigd door Snowmiss op 20-05-2012 18:10 . Reden: ] ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Na iets meer dan 3 maanden gegevens bijhouden komt er het volgende uit:

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2u89xc4.jpg

Gegevens:
90m2 4 kamer appartement uit +/- 1960
2 personen (waarvan 1 met onregelmatige diensten)
HR++ glas in de hele woning

Opgegeven doelverbruik:
2500kWh elektra
700m3 gas
60m3 water

Ben qua gas en water dik tevreden, zou alleen nog qua elektra willen gaan besparen om meer richting de 2000kWh uit te komen. Moet alleen nog even achterhalen waar ik dat zou kunnen besparen, aangezien ik al veel maatregelen heb genomen :o

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zit voor het eerst onder de 8kWh per dag :)
Dat betekent op jaarbasis minder dan 3000kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-05-2020
Hier mijn lijstje gegevens. Ik heb mijn best gedaan met besparen maar er kan nog meer gedaan worden.

Stroomverbruik naar grootte huishouden
Gemiddeld gebruik in kWh per jaar
1 Persoons 2323
2 Persoons 3323
3 Persoons 3820
4 Persoons 4565
5 Persoons 5282
.... en 6 personen????

Gasverbruik naar woningtype gemiddeld verbruik per jaar
Woningtype: tussenwoning ca. 1979 met deel vrij muur (geschakeld)

Aantal personen: 6

Elektriciteit
2005: 3450 kWh
2006: 3255 kWh
2007: 3107 kWh
2008: 3108 kWh
2009: 3909 kWh
2010 3650 kWh
2011: 3755 kWh
Let wel dat wij in de loop van deze tijd van 2 naar 6 personen in dit huishouden zijn gegaan.

2011/2012:
3900 kWh elekticiteit
1700 m3 gas
100 m3 water

toekomst plannen:
nieuwe cv ketel met zonneboiler
pv panelen (ca 3600 Wp)
meer led lampen
kinderen opvoeden in energiegebruik
mijzelf opvoeden met energiegebruik door plugwise/voltcraft count 3000

Energiebesparende maatregelen:
HR++ glas gehele huis
pur isolatie onder de vloer
kunststof kozijnen
naden en kieren gedicht
dikst mogelijke isolatie in gevel (helaas ruimte voor slechts 8 cm PIR platen)
vloer verwarming hal, keuken en woonkamer met warmte gevoelige schakelaar
veel spaarlampen, veel ledlampen en enkele halogeen (wat lastiger te vervangen vanwege inbouw en type lampje)
verstandig licht gebruik
grote zonwering op zuidkant (uitsparing van airco aanschaf)
verstandig gebruik van koude lucht stroming voor en achterkant van het huis (ook ipv airco)
zuinige apparatuur: vriezer, vaatwasser, koelkast, wasmachine en al een paar jaar een warmtepomp droger.
volle wasmachine en vaatwasser laten draaien
gordijnen verstandig gebruiken (warmte buiten of binnen houden, naar gelang het seizoen)
Pagina: 1 2 ... 82 Laatste