Het is bij een woningcorporatie, dus iets minder makkelijk dingen te regelen. De kosten voor elektra in de algemene ruimten bedragen 14 euro nogwat per maand. Dat is grootverbruik tarief (wat is dat, 10 cent?). Daarmee kom ik op zo'n 1750 kWh per jaar uit voor mijn aandeel (1/25) van wat lampjes (wel allemaal spaarlampen), een lift die ik nooit gebruik, de ventilatie en wat andere huurders wellicht in hun opslag verstoken (ik weet in ieder geval van één die er een vrieskist heeft staan ... lekker op mijn kosten dus). Ik heb nu dus wel de vraag uitstaan om dat verbruik te specificeren. Als de ventilatie een grote boosdoener is, zal ik daar zeker een voorstel voor doen. Als blijkt dat mensen bergen verstoken in hun opslag, dan zal ik een voorstel doen om dat te bemeteren (het lampje wat ik daar dagelijks 1 minuut laat branden om mijn fiets te pakken/weg te zetten zal het in ieder geval niet zijn). Als de oude lift de grote slurper is, dan is het simpelweg pech.Erasmo schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 13:18:
[...]
Je zit in een appartementencomplex? Zoja dan kun je altijd bij de VVE een voorstel indienen voor een zuinigere ventilatiebox oid.
Doe ik mijn best om zuinig te doen, vliegt het buiten mijn invloed om zo het raam uit. Heel frustrerend
edit: Ik vergeet de hydrofoor. Geen idee wat zo'n ding verbruikt, maar zal niet verwaarloosbaar zijn.
@NovapaX
Voor een (onregelmatig) tweepersoons huishouden vind ik dat zeer nette cijfers. Als je met twee (of meer) bent, worden een aantal van mijn maatregelen lastiger of onmogelijk inderdaad. Hoewel in de meeste gevallen de nachten wel redelijk voorspelbaar en constant zijn, dus die uurtjes zijn voor velen wel mee te pikken.
Mijn beltrafo is niet bepaald het meest moderne exemplaar, dus een Watt of 4-5 zal het vrij snel zijn. Die 35-45 kWh per jaar tikt bij een laag verbruik dan toch al snel aan
[ Voor 21% gewijzigd door Basket Kees op 01-05-2012 17:13 . Reden: reactie NovapaX toegevoegd, hydrofoor toegevoegd ]