LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 2 3
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Matched: convectorput
revolution-nl schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:07:
Dit is niet helemaal waar, ook bij het warm houden van de kamer is de warmte afgifte van de radiator groter met DBE. Hierdoor hoeft de ketel minder lang te stoken bij een lagere retour temperatuur.

Mijn ketel houd nu de kamer warm tussen de 37c en 45c. Dat was voorheen echt onmogelijk toen ik nog een paneelradiator had.
Ok, maar jij verwarmt dan slechts 1 kamer dus?

Als ik even kijk naar het huis van mijn ouders dan zijn er ten eerste veel standleidingen. CV-leiding naar de verste radiator is zeker 30 meter. Ten tweede hebben ze zo'n 14 radiatoren. Laten we zeggen dat we daarvan 6 actief gebruiken.

De belangrijkste zijn twee convectorputten, deze zouden zeer geschikt zijn voor ombouw. Maar dan vraag ik mij af of je met deze twee convectorputten de hele woonkamer zou kunnen verwarmen. En of een dermate lage aanvoertemperatuur genoeg is om ook de overige vertrekken te verwarmen. De thermostaat hangt dan wel in de woonkamer en waarschijnlijk krijg je die prima warm, maar de rest van het niet of nauwelijks. Want als je slechts een kwartier water van 45 graden door een radiator laat lopen, dan is een gang waar de buitendeur vaak open is echt nog niet op temperatuur.
  1. Dus mocht je je huis zo inrichten dat je elke vertrek op deze wijze kan verwarmen: ja dan is er veel besparing mogelijk.
  2. Mocht je enkel een woonkamer willen verwarmen, dan is het een prima oplossen.
  3. Heb je een groter huis met meerdere vertrekken die je wil verwarmen, dan is het niet geschikt.
Maar mijn conclusie is dan eigenlijk nog steeds: mocht je een huis opnieuw inrichten neem dan meteen vloerverwarming of heteluchtverwarming.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
LauPro schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 10:19:
[...]
Ok, maar jij verwarmt dan slechts 1 kamer dus?

Als ik even kijk naar het huis van mijn ouders dan zijn er ten eerste veel standleidingen. CV-leiding naar de verste radiator is zeker 30 meter. Ten tweede hebben ze zo'n 14 radiatoren. Laten we zeggen dat we daarvan 6 actief gebruiken.

De belangrijkste zijn twee convectorputten, deze zouden zeer geschikt zijn voor ombouw. Maar dan vraag ik mij af of je met deze twee convectorputten de hele woonkamer zou kunnen verwarmen. En of een dermate lage aanvoertemperatuur genoeg is om ook de overige vertrekken te verwarmen. De thermostaat hangt dan wel in de woonkamer en waarschijnlijk krijg je die prima warm, maar de rest van het niet of nauwelijks. Want als je slechts een kwartier water van 45 graden door een radiator laat lopen, dan is een gang waar de buitendeur vaak open is echt nog niet op temperatuur.
  1. Dus mocht je je huis zo inrichten dat je elke vertrek op deze wijze kan verwarmen: ja dan is er veel besparing mogelijk.
  2. Mocht je enkel een woonkamer willen verwarmen, dan is het een prima oplossen.
  3. Heb je een groter huis met meerdere vertrekken die je wil verwarmen, dan is het niet geschikt.
Maar mijn conclusie is dan eigenlijk nog steeds: mocht je een huis opnieuw inrichten neem dan meteen vloerverwarming of heteluchtverwarming.
toon volledige bericht
Ik heb 4 radiatoren aan staan
1x paneel radiator keuken
1x paneel radiator hal
1x paneel radiator badkamer
1x Jaga type 20 woonkamer

Je merkt wel dat de afgifte de overige vertrekken nu minder is. Ik kan mij dus voorstellen dat dit in sommige situaties problemen kan opleveren. Het mooiste is natuurlijk om overal Jaga convectoren op te hangen :9

De paneelradiator in de keuken wil ik volgend jaar gaan vervangen voor een Jaga. Uiteraard weer met een zelfbouw DBE unit.

De noiseblockers fans gaan fan naar de keuken. De jaga in de woonkamer krijgt dan 180mm Silverstone Air Penetrator fans :9~.

Ik hoop dat ik dan met een maximale temperatuur van 50/30 kan stoken :*)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:35

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ollie1965 schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 21:16:
[...]

We zijn appels met peren aan het vergelijken denk ik
Mijn voorbeeld gaat uit van Jaga, hou jouw "old style" radiator er mee om gaat?
Is afhankelijk van aantal/materiaal lamellen, hoogte convectie, lucht toevoer (ik vind hem krap bij jou).
Het is inderdaad appels en peren. Een oldstyle radiator met ik weet niet hoeveel liter die ook nog eens verkeerd is aangesloten vergelijken met een moderne Jaga.

Veel meer kan ik op dit moment niet doen met de radiator achter. Meer ruimte eronder heb ik niet en de fans krijg ik niet tussen de platen, die is simpelweg te smal. De convectie kan wel beter, binnenkort gaat de vensterbank er helemaal af en komt er een volledig open rooster boven vergelijkbaar met een convectorput.

Een volledige ombouw twijfel ik nog over. We twijfelen nog steeds of we nu geld willen investeren in een andere radiator op deze plek of toch vloerverwarming. Vooral het leeghalen van de hele woonkamer en de opslag van alle spullen zit ons dwars.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 16:14

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Mars Warrior schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:12:
[...]

Logisch toch? Des te langer het contact, des te hoger de warmteoverdracht.

'Vroeger' met scheikunde proefjes moest je al een minimale lengte van je dubbele buizen hebben om de vloestoffen (binnenste buis) voldoende te kunnen koelen met aangevoerd water (buitenste buis), waarbij de richting ook nog tegengesteld moest zijn...

Een radiator met convectie is niks anders: warmte wordt boven ingevoerd en loopt dus van boven naar beneden, terwijl de luchtstroom andersom loopt.

Het verhogen van de luchtstroom door ventilatoren geeft een hogere delta T tussen lucht en radiator, en dus een hogere warmteoverdracht.

Wat nu exact de procectuele besparing kan zijn, en waarom is me niet geheel duidelijk. Een deel zal komen door een lagere retourtemperatuur waardoor de ketel net een paar procentjes efficienter draait, maar die overige 10% ??
Euh.... ik heb het over het zelfde model convertor maar hogere opbouw.
Het element is dus hetzelfde, ter verduidelijking.
We hebben het over Jaga convertoren waarbij het element hetzelfde is maar je door wat extra omkleding een andere grote kunt maken (voornamelijk hoogte, breedte kan ook maar wordt standaard niet geleverd).

EDIT:
mkleinman schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:28:
[...]

Het is inderdaad appels en peren. Een oldstyle radiator met ik weet niet hoeveel liter die ook nog eens verkeerd is aangesloten vergelijken met een moderne Jaga.

Veel meer kan ik op dit moment niet doen met de radiator achter. Meer ruimte eronder heb ik niet en de fans krijg ik niet tussen de platen, die is simpelweg te smal. De convectie kan wel beter, binnenkort gaat de vensterbank er helemaal af en komt er een volledig open rooster boven vergelijkbaar met een convectorput.

Een volledige ombouw twijfel ik nog over. We twijfelen nog steeds of we nu geld willen investeren in een andere radiator op deze plek of toch vloerverwarming. Vooral het leeghalen van de hele woonkamer en de opslag van alle spullen zit ons dwars.
Mijn mening ken je denk ik wel, vloer verwarming!
Heerlijk, hij heeft nog maar enkele keren gewerkt maar er gaan niets boven....
Ja, het zijn wel een aantal frustrerende weken maar de beloning is groot :)
Nog een paar maanden klussen en dan zijn we helemaal klaar. Binnenkort maar weer eens een update plaatsen als de kozijnen geplaatst worden
Heel simpel:
Zelfde aanvoer temperatuur en een hogere retours betekend een hogere gemiddelde temperatuur van je radiator. Radiator warmer = meer warmteafgifte.
Dan moet de flow door de radiator wel aanzienlijk hoger zijn.
Dat laatste dacht ik ook en daarom kon ik het niet verklaren.
Misschien toch maar eens aan mijn zwager vragen (wetenschapper in van alles en nog wat), krijg ik wel een berg info over me heen maar ik weet dan wel het antwoord.

[ Voor 39% gewijzigd door ollie1965 op 23-10-2012 12:46 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fest
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mijn opstelling in de convectorput is gereed en getuned: 8x Scythe 135mm 1600RPM en 4x Scythe 140mm 1200RPM fans doen hun werk.

De fans doen hun werk ook in deze volgorde. De hoge RPM fans liggen het dichtst bij de aanvoer en de medium RPM fans liggen op het minder warme gedeelte. Dit vanwege het feit dat door de natuurlijke convectie ze anders weinig effect sorteerden.

De warmteafgifte is van de originele 1800watt gestegen naar 4200watt. Als ik mijn hand bij het rooster houd, voel ik hoeveel lucht de put in gezogen wordt om vervolgens weer omhoog geblazen te worden. Ik heb zelfs het idee dat er te weinig ruimte is voor verse lucht om aangezogen te worden. Mijn put is namelijk geisoleerd met EPS en glanzende bubbelfolie en de folie begon te bollen richting afscheidingsplaat alsof er een vacuum was ontstaan. Dit opgelost door creatief te zijn met karton om het strak tegen het EPS te houden.

Tevens heb ik de radiator in de open keuken kunnen verbeteren: er bleek op de leiding waar de thermostaatknop op geschroefd wordt nog een debietregelaar te zitten waardoor het vermogen van de radiator is opgeschroefd met 700watt.

Het totale vermogen in de woonkamer is met al het getweak van 2800watt naar 5900watt gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 476744

Fest schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 16:20:
Mijn opstelling in de convectorput is gereed en getuned: 8x Scythe 135mm 1600RPM en 4x Scythe 140mm 1200RPM fans doen hun werk.

De fans doen hun werk ook in deze volgorde. De hoge RPM fans liggen het dichtst bij de aanvoer en de medium RPM fans liggen op het minder warme gedeelte. Dit vanwege het feit dat door de natuurlijke convectie ze anders weinig effect sorteerden.

De warmteafgifte is van de originele 1800watt gestegen naar 4200watt. Als ik mijn hand bij het rooster houd, voel ik hoeveel lucht de put in gezogen wordt om vervolgens weer omhoog geblazen te worden. Ik heb zelfs het idee dat er te weinig ruimte is voor verse lucht om aangezogen te worden. Mijn put is namelijk geisoleerd met EPS en glanzende bubbelfolie en de folie begon te bollen richting afscheidingsplaat alsof er een vacuum was ontstaan. Dit opgelost door creatief te zijn met karton om het strak tegen het EPS te houden.

Tevens heb ik de radiator in de open keuken kunnen verbeteren: er bleek op de leiding waar de thermostaatknop op geschroefd wordt nog een debietregelaar te zitten waardoor het vermogen van de radiator is opgeschroefd met 700watt.

Het totale vermogen in de woonkamer is met al het getweak van 2800watt naar 5900watt gegaan.
Hoe heb je het vermogen berekend?

Hoe is geluidproductie?

Ik heb zelf vier fans aanstaan. Ik vind ze wel luidruchtig. Ik ben van plan om de toerental te reduceren om een acceptabel geluidsniveau te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-07 07:56
Ok - heb zit al een tijdje lekker mee te lurken in dit forum - ik heb zelf 2 Jaga convectoren (mini) en 2 grote convectorputten. Daar zou ik wel wat van die fans in/op willen leggen!

Wat me tegen houdt is m'n lage soldeernivo... Begrijpen doe ik het wel, maar zelfstandig bij elkaar rapen is wat lastiger. Als ik een boodschappenlijstje heb, dan moet 't wel lukken dus...

Bij Conrad:
- Scythe PC koeler Slip stream slim 12CM, 3 x
- Velleman MK138 thermostaat
- iets van een voeding?!?

Iemand een suggestie voor de voeding? Ik zie mede-tweakers oude externe DVD branders uit elkaar halen, of ATX voedingen gebruiken, maar ikzelf dacht eigenlijk meer aan een 'gewone' trafo in een doosje met een stekker ;-) ... Klopt 't dat die Velleman thermostaat 12V ingang vraagt, en dat er dus met de snelheid van de fans niet te spelen is (hoogstens dan door de fans in serie te zetten ipv parallel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 476744

Tukkertje-RaH schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 10:38:
Ok - heb zit al een tijdje lekker mee te lurken in dit forum - ik heb zelf 2 Jaga convectoren (mini) en 2 grote convectorputten. Daar zou ik wel wat van die fans in/op willen leggen!

Wat me tegen houdt is m'n lage soldeernivo... Begrijpen doe ik het wel, maar zelfstandig bij elkaar rapen is wat lastiger. Als ik een boodschappenlijstje heb, dan moet 't wel lukken dus...

Bij Conrad:
- Scythe PC koeler Slip stream slim 12CM, 3 x
- Velleman MK138 thermostaat
- iets van een voeding?!?

Iemand een suggestie voor de voeding? Ik zie mede-tweakers oude externe DVD branders uit elkaar halen, of ATX voedingen gebruiken, maar ikzelf dacht eigenlijk meer aan een 'gewone' trafo in een doosje met een stekker ;-) ... Klopt 't dat die Velleman thermostaat 12V ingang vraagt, en dat er dus met de snelheid van de fans niet te spelen is (hoogstens dan door de fans in serie te zetten ipv parallel)?
Het voordeel van oude externe DVD brander is dat je niet hoeft te solderen. Het werkt met stekers/verloopstekers. En je hebt gelijk een kast. Op Markplaats genoeg te vinden voor rond € 10.

http://www.highflow.nl/aa...-multi-fan-connector.html

Waarom zou je niet voor een fancontroller kiezen ipv Velleman. Iets duurder maar makkelijker.

http://www.informatique.nl/?M=USL&G=677

Ik heb voor mijn DBE heb alleen de kabels ( stekkers ) verbonden en de temperatuursensor vast geplakt.
Het lijkt moelijker dan het is.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 476744 op 22-01-2013 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-07 07:56
Even een update met mijn ervaringen tot nu toe...

Heb een drietal Scythe Slip Stream 140's in de convectorput gelegd, maar daar zijn ze toch eigenlijk te klein voor. Achteraf gezien is de luchtverplaatsing van 33 m3/h toch te weinig... In de slaapkamer staat een Jaga mini en daar gaat 't beter, maar nog steeds vind ik de resultaten niet denderend. Een centimeter of 40 boven de Jaga zit een vensterbank waar de fans de lucht tegenaan blazen - niet geweldig dus. Speel nog met het idee of een stevig stuk karton de lucht om kan buigen de kamer in. Verder is de slaapkamer erg slecht geisoleerd - maar daar gaan we aan werken...

[ Voor 23% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 13-02-2013 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fest
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Tukkertje-RaH schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 10:37:
Even een update met mijn ervaringen tot nu toe...

Heb een drietal Scythe Slip Stream 140's in de convectorput gelegd, maar daar zijn ze toch eigenlijk te klein voor. Achteraf gezien is de luchtverplaatsing van 33 m3/h toch te weinig... In de slaapkamer staat een Jaga mini en daar gaat 't beter, maar nog steeds vind ik de resultaten niet denderend. Een centimeter of 40 boven de Jaga zit een vensterbank waar de fans de lucht tegenaan blazen - niet geweldig dus. Speel nog met het idee of een stevig stuk karton de lucht om kan buigen de kamer in. Verder is de slaapkamer erg slecht geisoleerd - maar daar gaan we aan werken...
De 33m3/h is de theoretische waarde die wordt opgegeven door Scythe? Als ik namelijk zoek op hun website kom ik de SM1425SL12SL tegen: 140mm en 500rpm en dat zou 46m3/h op moeten leveren. Maar dan vind ik het niet gek dat het niet goed werkt. Ik heb 8 maal de 135mm Kama Flex 1600rpm en die doen theoretisch 170m3/h...

Oftewel, je hebt gewoon de verkeerde fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-06 17:02
eerste winter achter de rug mbt DBE's, zij het wel de originele van JAGA.

Zijn geplaatst op convectoren in convectorput. Nemen jullie die dingen terug af tijdens het seizoen dat er niet gestookt worden om zo te zorgen dat ze niet een half jaar lang zitten stof te verzamelen in die putten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 485544

Fantastisch topic dit!!

Na mijn torenhoge gaskosten en altijd maar koude woonkamer ben ik mijn gaan verdiepen in de CV installatie.

Allereerst kwam ik erachter, dat bij de aflevering (nieuwbouw 7 jaar geleden), de installatie niet waterzijdig was ingeregeld! Ik liep steeds hoger te stoken om iets in koude winters te kunnen voelen. Tot voor kort stond de aanvoertemp op 83gr en nog niet een comfortable verwarming.

Dus met logisch nadenken alle radiatoren (boven) en convectoren (beneden) ingeregeld. Toen de stoute schoenen aangetrokken en meteen de aanvoertemp teruggezet naar 50gr max. En jawel, de woonkamer wordt nu ineens al redelijk warm.

Toen met alle info van dit topic een DBE gaan maken voor in de convectorput in de woonkamer.
Hier ligt een Jaga convector in van 2.60m.

10 x Scythe Slip Stream 120mm - 800 U/min 120mm Fan - 10,7dB(A)
1x Scythe KazeServer KS01-bk voor controle over 4 fans

Toen een houten frame gemaakt, waarbij de ruimte tussen de fans dicht is gemaakt.
De KazeServer per kanaal 2 of 3 fans laten aansturen, zodat alle 10 fans worden geregeld.

Aangesloten en toen het moment van de waarheid. Na nog enige fine tuning van de beginwaarde voor de temp kan ik zeggen dat de kamer nu veel sneller en mooier verspreid warm wordt.

Ook de gasmeter uitgelezen wat een periode doet. Dit vergeleken met de hoogste meterstand die ik ooit per maand heb genoteerd. Conclusie: zelfs als ik 24 uur de CV nu aan zou hebben, kom ik nog niet aan het verbruik van voorheen!

De uitgerekende schatting van mijn nieuwe verbruik ligt tegen de 40%(!) lager dan wat ik tot nu toe verbruikte!! Deze winter gaan we het weten!

Hier zoals het is aangelegd:

Afbeeldingslocatie: http://i261.photobucket.com/albums/ii80/cossiewim/DSC09358.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i261.photobucket.com/albums/ii80/cossiewim/DSC09360.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-07 18:24

MieJuul

3970Wp

Anoniem: 485544 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 14:43:
Fantastisch topic dit!!

Na mijn torenhoge gaskosten en altijd maar koude woonkamer ben ik mijn gaan verdiepen in de CV installatie.

Allereerst kwam ik erachter, dat bij de aflevering (nieuwbouw 7 jaar geleden), de installatie niet waterzijdig was ingeregeld! Ik liep steeds hoger te stoken om iets in koude winters te kunnen voelen. Tot voor kort stond de aanvoertemp op 83gr en nog niet een comfortable verwarming.

Dus met logisch nadenken alle radiatoren (boven) en convectoren (beneden) ingeregeld. Toen de stoute schoenen aangetrokken en meteen de aanvoertemp teruggezet naar 50gr max. En jawel, de woonkamer wordt nu ineens al redelijk warm.

Toen met alle info van dit topic een DBE gaan maken voor in de convectorput in de woonkamer.

Toen een houten frame gemaakt, waarbij de ruimte tussen de fans dicht is gemaakt.
De KazeServer per kanaal 2 of 3 fans laten aansturen, zodat alle 10 fans worden geregeld.

Aangesloten en toen het moment van de waarheid. Na nog enige fine tuning van de beginwaarde voor de temp kan ik zeggen dat de kamer nu veel sneller en mooier verspreid warm wordt.

Ook de gasmeter uitgelezen wat een periode doet. Dit vergeleken met de hoogste meterstand die ik ooit per maand heb genoteerd. Conclusie: zelfs als ik 24 uur de CV nu aan zou hebben, kom ik nog niet aan het verbruik van voorheen!

De uitgerekende schatting van mijn nieuwe verbruik ligt tegen de 40%(!) lager dan wat ik tot nu toe verbruikte!! Deze winter gaan we het weten!

[afbeelding]

[afbeelding]
toon volledige bericht
Wat gaaf dat je dit nu plaatst!
Ik loop met eenzelfde idee rond voor onze convectorput (Jaga, 3,10 meter)

Wat ik me alleen afvraag; heb je met die 10 fans nu ook meer debiet dan wanneer de put geheel open is?
De bovenkant is nu volledig dicht, op die 10 fans na.

En dan nog wat, die schatting van 40% lager verbruik, is dat werkelijk de beoogde winst door het boosten van de convector?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De allergrootste winst is het juist waterzijdig inregelen + de instellingen van de CV optimaliseren. Als je DBE uitstaat, voel ik nog steeds de warme lucht opstijgen door de fans, maar je merkt dat het stil hangt. Bij het inschakelen van de DBE voel je een lichte luchtstroom (ik zie bijv. ook de vitrages bewegen) en wordt de ruimte in zijn geheel warm en niet meer alleen een beetje boven de convectorput.

De 10 Scythe fans zijn haast niet hoorbaar op vol vermogen (+/- 840rpm) en op 600 rpm helemaal niet meer. Prima dingen deze typen, een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Anoniem: 485544 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 14:43:
Fantastisch topic dit!!

[afbeelding]

[afbeelding]
toon volledige bericht
Geweldig om te lezen, ziet er erg netjes uit. Heb je ook nog gemeten of je retourtemperatuur aan de ketel lager is geworden.
Hoe heb je trouwens meerdere fans op één kanaal aangesloten? Ik wil mijn Jaga uitbreiden van 4 naar 8 fans om wat meer vermogen te realiseren bij een lagere RPM.

Als ik een fancontroller kan uitsparen dan zou dat mooi zijn :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07 17:26
Dre schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:59:
De grote kracht van geforceerde lucht ("DBE") zit bij systemen met lage temperaturen. Dit omdat de deltaT met de omgevingslucht zorgt voor weinig stijgende lucht. Bij 90 graden radiatortemperatuur krijg je al uit zichzelf een behoorlijke (natuurlijke) luchtstroom. Persoonlijk zou ik eerst even kijken of je nog meer isolatie kan toepassen, een kleinere woonkamer (extra wand) of meer radiator capaciteit in de vorm van extra radiatoren.
je zou inderdaad verwachten dat er al uit zichzelf een flinke luchtstroom ontstaat, dit is me nooit positief opgevallen. Zal de convectorput ook eens moeten schoonmaken, maar valt nog niet mee. Beetje stofzuigen lukt uiteraard wel maar binnenin tussen de lamellen krijg je het niet zomaar makkelijk schoon. Hoe doen jullie dat?

Kwa isolatie zit ik te denken aan een voorzetraam dat ik voor tuideuren van 3x3 meter moet plaatsen. Deze tuindeuren hebben wel dubbel glas maar er gaat veel warmte verloren door de stalen kozijnen. E.e.a. is echter niet goedkoop en zomaar te realiseren.

Verder wil ik de open verbinding met de keuken op een of andere manier gaan dichtmaken.

Los daarvan, 90 graden werkt misschien wel redelijk uit zichzelf maar wil ik juist niet. Als ik de temperatuur op 70 graden kan instellen en het toch makkelijker opwarmt is dat nooit verkeerd. Ook al is het relatief minder effectief, 50-100% verbetering ipv 300% zou ik ook tevreden mee zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu de eerste week is begonnen dat mijn CV ook aanstaat, doen de 10 fans met controller in mijn convectorput het prima. Muisstil en een delta T van 10-12 graden :Y . Zonder de DBE aan is dit slechts 4-5 graden. CV aanvoertemp op 55 graden ingesteld.

Nu de gasmeter in de gaten houden. Wat is nu zo'n beetje gebruikelijk kwa gasverbruik per dag? Ik schat bij mij in ongeveer 3-4m3 maar weet niet of dit veel of weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoi allemaal, dankzij jullie tips hoe een convectorput te optimaliseren, is onze woonkamer nu wel warm als het buiten koud is.

Voor mensen die zelf een DBE willen maken heb ik in mijn gallery een publieke wensenlijst opgenomen. Dit is de stilste DBE die ik kon samenstellen met 544 m³/h lucht verplaatsing. En bij 12 uur elke dag draaien 7 euro stroom verbruik per jaar ~ 13m³ gas equivalent.

Let wel een ATX voeding start standaard niet, zonder PC, maar dat is heel simpel te fixen, neem een klein stukje schakeldraad (gamma ~ €1,95) en verbind de groene draad (Power On) van de mainboard stekker met de naast gelegen zwarte draad (GND).
Steek daarna de stekker in het stopcontact (timer er tussen) en klaar is klara.

Let op dat je exact de Scythe fan controller van het lijstje kiest, deze regelt namelijk zelf automatisch op temperatuur. De fans gaan dan dus automatisch uit als de convector koud wordt.

De gele draad in een ventilator geeft de rotatiesnelheid door. Er kunnen tot 10 ventilatoren (0.1A per stuk) parallel geschakeld worden op 1 controller uitgang (1A), zolang je dus maar 1 gele draad verbind.

Tip: zet de ventilator aan eind al bij een koudere temperatuur aan, dan de eerste; als het goed is, is het water aan het eind van de radiator kouder.

[ Voor 28% gewijzigd door djwice op 17-10-2013 22:48 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
djwice schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 22:24:
Hoi allemaal, dankzij jullie tips hoe een convectorput te optimaliseren, is onze woonkamer nu wel warm als het buiten koud is.

Voor mensen die zelf een DBE willen maken heb ik in mijn gallery een publieke wensenlijst opgenomen. Dit is de stilste DBE die ik kon samenstellen met 544 m³/h lucht verplaatsing. En bij 12 uur elke dag draaien 7 euro stroom verbruik per jaar ~ 13m³ gas equivalent.

Let wel een ATX voeding start standaard niet, zonder PC, maar dat is heel simpel te fixen, neem een klein stukje schakeldraad (gamma ~ €1,95) en verbind de groene draad (Power On) van de mainboard stekker met de naast gelegen zwarte draad (GND).
Steek daarna de stekker in het stopcontact (timer er tussen) en klaar is klara.

Let op dat je exact de Scythe fan controller van het lijstje kiest, deze regelt namelijk zelf automatisch op temperatuur. De fans gaan dan dus automatisch uit als de convector koud wordt.

De gele draad in een ventilator geeft de rotatiesnelheid door. Er kunnen tot 10 ventilatoren (0.1A per stuk) parallel geschakeld worden op 1 controller uitgang (1A), zolang je dus maar 1 gele draad verbind.

Tip: zet de ventilator aan eind al bij een koudere temperatuur aan, dan de eerste; als het goed is, is het water aan het eind van de radiator kouder.
toon volledige bericht
ik heb ook scythe fans maar dan een maatje groter. En nu dezelfde fancontroller besteld, maar is nog niet binnen. De luchtverplaatsing lijkt me lastig in te schatten. De cijfers kloppen misschien als je ze op 12V laat lopen, maar zo gauw je het voltage omlaag brengt weet je het niet (exact) meer.

Wat is echter niet begrijp is waarom je een atx-voeding zou willen gebruiken. Heb zelf een simpele adapter in gebruik van mijn voormalige videocamera. Een ATX-voeding kan veel hogere amperages leveren en dat heb je helemaal niet nodig. Op hele lage belasting zal een dergelijke voeding erg inefficiënt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Even een update.

Recap: ik heb één convectorput die de woonkamer van 4m hoog en de keuken moet verwarmen. Standaard lukt dat niet, met 55 graden water komt het bij 3 graden buiten binnen niet warmer dan 19.4 graden en met 85 graden water wordt het nauwelijks beter.

Oplossing 1) 8 fans 40cpm boven op de radiator. Dit bleek te gaan stinken.

Nieuwe oplossing, ik dacht hoe blaas je een zakje het snelste vol? Precies, niet direct op het zakje zitten met je mond, maar een stukje er van af.

Aangezien de fan bij mij op een frame zitten heb ik ze simpelweg op de aanvoer kant direct onder het rooster geplaatst. En wat schept de verbazing? Nog sneller comfortabel warm en geen geur. Sterker nog hierdoor is 20 graden te warm omdat er meer stralingswarmte is, de zelfde temperatuur voeld dus warmer!! Dit met 55 graden water.

I'll keep hij posted.

I

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
djwice schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 17:24:
Even een update.

Recap: ik heb één convectorput die de woonkamer van 4m hoog en de keuken moet verwarmen. Standaard lukt dat niet, met 55 graden water komt het bij 3 graden buiten binnen niet warmer dan 19.4 graden en met 85 graden water wordt het nauwelijks beter.

Oplossing 1) 8 fans 40cpm boven op de radiator. Dit bleek te gaan stinken.

Nieuwe oplossing, ik dacht hoe blaas je een zakje het snelste vol? Precies, niet direct op het zakje zitten met je mond, maar een stukje er van af.

Aangezien de fan bij mij op een frame zitten heb ik ze simpelweg op de aanvoer kant direct onder het rooster geplaatst. En wat schept de verbazing? Nog sneller comfortabel warm en geen geur. Sterker nog hierdoor is 20 graden te warm omdat er meer stralingswarmte is, de zelfde temperatuur voeld dus warmer!! Dit met 55 graden water.

I'll keep hij posted.

I
toon volledige bericht
ben ook wel benieuwd naar een foto want ik begrijp het niet helemaal. Blazen de fans nu koude lucht ipv dat ze warme lucht zuigen?

ikzelf heb inmiddels de snelheid opgevoerd door toch maar twee adapters te gebruiken. Een 8,5V 2A adapter op de gele 12V aansluiting, 5V op de rode tbv het display in de kaze server master.
Semi auto instelling: tot 60 graden draaien ze rond 800 toeren, daarboven gaan ze naar het maximum van rond 1100 (bij dit voltage). Verbruik met 12 fans is rond 13 Watt oplopend naar 19 (wat wel iets over het maximum van de adapter is, maar komt niet voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
NielsTn schreef op donderdag 28 november 2013 @ 11:53:
D'r wordt flink geknutseld hier, maar ik ben benieuwd: zijn er al (harde) meetgegevens van jullie zelfbouw 'DBE' op normale radiatoren/convectoren (bv met mindergas.nl).
Dat is lastig te zeggen, want vorig jaar was het kouder dan dit jaar. Dus in de lente weet ik pas wat het echt opleverde. Bovendien is de DBE is niet het enige wat ik gedaan heb om gas te besparen; buitendeur isoleren, meterkast isoleren (naar buiten toe), schuifpui voorzien van verwarmingsbuis isolatie (runner en in holtes) en de ketel getuned.
Vorig jaar hebben we 2080m3 verstookt, nu is de prognose van MinderGas ~ 1350 m3 en van mijn energieleverancier 850m3. We zullen zien wat het wordt.

In iedergeval vindt mijn vrouw het lekker warm in huis en vraagt soms of de verwarming niet iets kouder moet staan. Voordat de ventilatoren op de convectorput zaten, had ze het vaak koud.

Nog even gecheckt, vergelijken we 7 november tot eind november 2012 met 2013, dan kom ik op 50% minder gas verbruik, bij ongeveer even veel graaddagen.

[ Voor 23% gewijzigd door djwice op 30-11-2013 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
maxtrash schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 23:55:
[...]
hmmm, foto's zijn toch wel handig om te begrijpen wat je wil uitleggen :-)
http://www.proefjes.nl/proefje/196 alleen dan blaas je niet zelf heel de dag, maar je ventilatoren. En dan niet in een zakje, maar in je convectorput.
De met de ventilator en de put zo geprepareerd dat dit effect optreed; meer lucht met minder moeite.

[ Voor 5% gewijzigd door djwice op 30-11-2013 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Geen matches
Ter info maar even mijn huidige configuratie. Ik gebruik deze spullen, plus nog de nodige splitters en zo naar alle twaalf de fans.

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Kaze Server Fan Controller€ 34,82€ 34,82
6Scythe Slip Stream 140mm , 1700RPM, 140mm€ 0,-€ 0,-
6Sharkoon S1402515P-3, 140mm€ 4,91€ 29,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 64,28

De Sharkoon's vind ik eigenlijk net zo goed, ze hebben alleen wat meer volt nodig dan de Scythe's. Op 5 volt draaien ze net te langzaam om ze betrouwbaar opgestart te krijgen (en de luchtverplaatsing is wel erg beperkt). Logisch ook want ze zijn max 1500RPM (op 12V) versus 1700RPM van de Scythe's.
Met een prijs onder de 5 euro kun je je eigenlijk geen echte buil vallen en als er eens een kapot ga vervang ik hem gewoon.

Dit is een foto van de convector-put. Het ziet er nogal slordig uit en dat is het ook wel. Alleen omdat het in een donker gat ziet, zie je er eigenlijk zo goed als niets van als je er niet op let.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/85421778/dbefanssharkoon.png

Totale prijs:
ongeveer 45 euro voor de Scythe fans, 30 voor de Sharkoon's, 40 voor de kaze master en nog 40 voor kabeltje-meuk. In totaal rond 165 incl. verzendkosten. Toch nog aardig wat als je het zo hoort, maar comfort is echt verbeterd. Temperatuur water is nu max. 60 graden en ik krijg het voldoende warm in de woonkamer. Dat is echt wel eens anders geweest.

[ Voor 54% gewijzigd door maxtrash op 30-11-2013 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kun je daar eens een foto van nemen? Lijkt me heel interessant om eens te zien.

Ik heb boven op mijn jaga in de convectorput een frame gemaakt waarbij ik de ruimte tussen de ventilatoren dicht hebt gemaakt. Zodoende wordt er geen valse koude lucht aangezogen en concentreert de warme lucht zich in een soort van kamer onder de ventilator. Werkt ook zeer goed moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij mij ligt het frame met dichte plaatjes en fans boven op het tussenschot wat in het midden van de convectorput zit. Dit heeft ongeveer een afstand van 20 cm t.o.v. de lamellen.

Afbeeldingslocatie: http://i261.photobucket.com/albums/ii80/cossiewim/DSC09358.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 485544 op 17-12-2013 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij mijn Jaga in de convectorput ging de delta T ook naar meer dan 15°C bij een pompstand 1. Met een losse temperatuurmeter gemeten over de gehele lengte en vergeleken met de pomp op 2. Toen een delta T van 10°C maar wel een veel betere warmteafgifte over de gehele convector tov een te lage pompstand.

Convector is ook niet meer dan een koperbuisje, dus als je zoveel temperatuurverschil hebt tussen de in en uitgang moet dat haast wel door een te lage doorstroming komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 631346

Ik heb een enkele convector van 2,5m bij 12cm in een put. Ik wil ook de convector-put boosten, want in de winter redt ie het niet om het comfortabel te krijgen. De ketel blijft dan bijna continue aan op een lage temperatuur. De convectorput wordt dus niet warm genoeg voor een goede luchtcirculatie.
De meesten op dit forum zijn al langere tijd aan het experimenteren en ik ben benieuwd naar de huidige samenstellingen.

Ik heb de volgende overwegingen:
Op de foto's van Aad zie je dat de ventilatoren een stukje boven de convector hangen. Waar het de bedoeling is dat de luchtstroom tussen alle plaatjes van de convector wordt bevorderd, denk ik dat deze ophanging dat beter voor elkaar krijgt, dan met de ventilatoren dichter op de convector. Hoe zijn hier de ervaringen mee? Ik dacht aan 3 ventilatoren per compartiment van 82cm.

Voor een comfortabel gevoel moet de luchtstroom geboost worden als de lucht, die in de convectorput hangt warmer is dan 25 graden. Ik zie diverse schakelingen met thermocontacten op de aan en/of afvoerleiding. Wat is handiger: een lucht-voeler of een leiding-voeler? Als de luchtstroom te hoog is zijn de leidingen nog wel warm, maar wordt de lucht die eruit komt oncomfortabel.

Is het de bedoeling dat de ventilatoren met hetzelfde toerental blijven draaien of moeten ze harder of zachter gaan draaien al naar gelang van de temperatuur in de convectorput/leiding?

Kortom: wat zijn inmiddels de bevindingen voor een convector-booster met een goede kosten/comfort verhouding, die je niet hoort, maar wel de warmteafgifte met minimaal een paar graden verhoogt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:52
Wat voor thermostaat heb je? Bij een Remeha iSense kun je een minimumtemperatuur opgeven. Het lijkt mij dat de convector met een 50 graden bijv. toch al wel wat moet gaan doen.

Als je ketel OpenTherm praat dan kun je een iSense voor ~50 van Marktplaats halen. Hele fijn thermostaat, regelt ook efficient heb ik het idee.

Maar de convectorput boosten is sowieso een goed idee natuurlijk. Maar feit blijft dat een convector toch redelijk heet water nodig heeft om wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een Chronotherm Modulation. Daarbij kan ik geen watertemperatuur instellen. Mijn ketel praat wel OpenTherm. Op de ketel kan ik wel de watertemperatuur instellen. Nu staat hij op min 22 en max 60. De retourtemperatuur daalt te weinig waardoor de ketel terug moduleert naar een lagere stand. Ik kan de minimum watertemperatuur maximaal op 50 zetten en de maximum watertemperatuur op maximaal 87. Dat is goed voor de convector maar slecht voor het HR-gebeuren en het gasverbruik.

Omdat een convector zelf pas goed op gang komt bij 50, was ik benieuwd naar wat op dit moment de bevindingen en meest geschikte configuraties zijn met en voor het boosten van de convectorput. En of je daarmee de temperatuur echt een stuk hoger krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 477788

Ik wil graag ook mijn ervaring delen met het verbeteren van een convectorput. Al een lange tijd z(at) ik met het probleem dat ik mijn convector put eigenlijk niet goed warm kreeg, met als gevolg een redelijk koude kant in de woonkamer. Als eerste begonnen met piepschuim aan de buitenkant te plakken in de kruipruimte en wat radiatorfolie dat ik nog over had aan de binnenkant om de put zelf te isoleren. Vooral de ruimte rondom de leiding doorvoer was aanzienlijk en zit nu mooi dicht.

Met de informatie uit dit topic heb ik mijn convector ook voorzien van fans en het resultaat is verbluffend, de woonkamer wordt sneller warm en de koude kant is vrijwel geheel verdwenen. Ik wil iedereen dus ontzettend bedanken met het delen van alle informatie.

Mijn situatie is als volgt, een 180cm lange convector put voor een raam. Als mijn Remeha Avanta 35c ketel begon te branden dan .. tja, dan werd hij wel warm maar de luchtstijging was niet voldoende om de warme lucht echt goed uit de put te laten komen. Na de standaard tmin instelling in de iSense van 6 naar 35 graden te hebben gezet werd het wel beter, maar nog niet bijzonder. Vervolgens dit topic een keer tegengekomen en toen gedacht, dit gaan we proberen.

Helaas kon ik Kaze Server fan controller niet vinden, ik meen dat deze niet meer gemaakt wordt. Zelf heb ik zo gauw geen andere kunnen vinden welke op temperatuur de fans kan laten regelen. Toen maar besloten om het zonder te doen en het volgende aangeschaft:
  • 6x Scythe SlipStream 800rpm 120mm.
  • Velleman VM137 (mijn soldeer kunsten zijn helaas niet goed genoeg om de MK138 te proberen)
  • een simpele adapter van 12V/2A
  • kabels, kripkous, schroefjes, wat MDF en verf.
De onderkant.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/DBE/2014-11-02%2016.35.42.jpg

De bovenkant.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/DBE/2014-11-02%2016.40.02.jpg

Totaalplaatje.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/DBE/2014-11-02%2016.41.54.jpg

Al eerste had ik de sensor van de Velleman op de aanvoerleiding geplakt, echter vond ik dit toch niet zo goed werken. De ventilatoren gingen dan te vroeg aan en bleven ook te lang aan, met als gevolg dat er nog koude lucht wordt geblazen. Zoals je in de eerste foto kunt zien hangt de sensor nu los tussen de fans en de convector zelf. Het voordeel hiervan vind ik dat de fans pas aangaan als er voldoende warme lucht is opgebouwd en de fans stoppen ook veel eerder. Geluidsproductie vind ik erg meevallen en heb nog niet de behoefte gehad om het aantal RPM terug te schroeven. Het valt me vaak niet eens op dat ze aanstaan en dat is natuurlijk de bedoeling.

Ik ben erg tevreden met het resultaat, dus nogmaals bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Anoniem: 477788 schreef op maandag 03 november 2014 @ 21:08:
Ik wil graag ook mijn ervaring delen met het verbeteren van een convectorput. Al een lange tijd z(at) ik met het probleem dat ik mijn convector put eigenlijk niet goed warm kreeg, met als gevolg een redelijk koude kant in de woonkamer. Als eerste begonnen met piepschuim aan de buitenkant te plakken in de kruipruimte en wat radiatorfolie dat ik nog over had aan de binnenkant om de put zelf te isoleren. Vooral de ruimte rondom de leiding doorvoer was aanzienlijk en zit nu mooi dicht.

Ik ben erg tevreden met het resultaat, dus nogmaals bedankt allemaal.
Waarom heb je gekozen om de ruimte tussen de ventilatoren dicht te maken? Werkt dit beter dan de ventilatoren op de convector te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op basis van de nuttige informatie uit dit forum heb ik nu een aantal weken een booster in mijn convectorput. Het is een gesloten type, zoals goed op de foto's is te zien van o.a. nickeyb2.

De convector is ca. 2,50m en is opgedeeld in 3 compartimenten. Per compartiment hangen er 3 Scythe SlipStream 800rpm 120mm in, dus 9 in het totaal.

De stroomvoorziening is een universele adapter die een schakelaar heeft voor 5V-6V-7,5V-9V-12V en 13,2V . Daardoor is er geen aparte voltage-regeling nodig om de ventilatoren harder of zachter te laten draaien. Voor de aan/uit-regeling zit er nu nog de pompschakelaar van mijn vloerverwarming tussen. De sensor is vastgeklikt op de afvoerleiding, waardoor er, in onze situatie, nooit koud aanvoelende lucht uit de put komt. In bestelling op ebay staat een thermostatische schakelaar waarmee een afzonderlijke aan en uit temperatuur is in te stellen: http://www.ebay.com/itm/D...geName=ADME:L:OC:NL:31600 (geen idee hoe lang die link werkt).

We hebben een split-level woning waarbij de eetkamer 1,30m hoger ligt en de zitkamer 3,85m hoog is. Het is de bedoeling dat het op zithoogte overal comfortabel is.

Bij 12V zijn de 9 ventilatoren niet te horen. Ze verplaatsen echter zoveel lucht dat op zithoogte het comfort minder werd. De warme lucht blaast naar boven en de koude lucht circuleert onder weer de put in. De koude lucht uit de eetkamer komt in onze situatie vanaf 1,30m langs de trap naar beneden.
De voeding staat nu 2 standjes lager op 7,5V en ik verwacht dat het nog wat lager kan. Even afwachten tot het buiten kouder is en het effect op de aanwarmtijd duidelijk is.

Op http://www.silentpcreview.com/article832-page4.html#SS-L staat een tabel met de luchtverplaatsing voor diverse voltages. Dat is in cubic foot/meter wat je weer kan omrekenen naar kubieke meter per uur op http://www.endmemo.com/sconvert/m3_hft3_min.php .
De verplaatsing van warme lucht is bij
12V: 40 m3/uur
9V: 35 m3/uur
7V: 30 m3/uur
5V: 22 m3/uur

9 ventilatoren verplaatsen op 5V tot 198 m3/uur warme lucht. De ruimte is ca 160m3 . Doordat de lucht door de convectiebladen heen gezogen wordt en belemmerd, is de luchtverplaatsing in werkelijkheid een stuk lager.

Mijn ervaring tot nu toe is dat de ruimte veel sneller opwarmt. Eenmaal warm kan de ketel terug moduleren naar aanvoer-temperaturen onder de 50c.
Normale convectorputten doen onder de 50c niet veel meer omdat er bij lage temperaturen geen goede convectie op gang komt. Het gevolg is dat als de kamer eenmaal op temperatuur is, de modulerende thermostaat een te lage temperatuur aan de ketel vraagt om de kamer op temperatuur te houden en er gas verstookt wordt aan warmte die in de put blijft hangen. Als de kamer weer zodanig afgekoeld is om de warmtevraag te verhogen, moet er weer op hoge temperatuur worden bijgestookt.

Door de snellere aanwarmtijd en de gelijkmatigheid van continue verwarming bij lage temperatuur, is het comfort verhoogd. Ik kan over zo'n korte periode met relatief hoge buitentemperaturen, nog niet inschatten of het jaarverbruik lager zal zijn. Het vermogen van de convectorput is door de geforceerde luchtverplaatsing ook verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad HD!
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-10-2024
Beste nickyb2
Heb op een vergelijkbare convector een 6 tal fans geplaatst (Noisblocker XL1 12cm) die voldoede geruisloos zijn en voldoende stuwkracht hebben. 'k Stuur ze aan met een thermostaat regelaar type Velleman VM137 zoals die van jou maar die werkt bij mij niet goed. Alleen als ik de regelknop op ca max zet werkt hij als de temp in de convectorput tussen de 20 en 25 graden is maar bij een hogere temp slaat hij niet aan. En als hij eenmaal aan is gaat hij niet meer uit (of mogelijk bij een heel lage temp van onder de 10graden ; maar dat kan ik niet checken). Dus bij een lagere stand op de regelknop werkt hij niet. En bij een temp van boven de 25 graden slaat hij niet aan. Mogelijk kan jij of iemand anders mij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad HD!
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-10-2024
Beste nickyb2
Heb op een vergelijkbare convector een 6 tal fans geplaatst (Noisblocker XL1 12cm) die voldoede geruisloos zijn en voldoende stuwkracht hebben. 'k Stuur ze aan met een thermostaat regelaar type Velleman VM137 zoals die van jou maar die werkt bij mij niet goed. Alleen als ik de regelknop op ca max zet werkt hij als de temp in de convectorput tussen de 20 en 25 graden is maar bij een hogere temp slaat hij niet aan. En als hij eenmaal aan is gaat hij niet meer uit (of mogelijk bij een heel lage temp van onder de 10graden ; maar dat kan ik niet checken). Dus bij een lagere stand op de regelknop werkt hij niet. En bij een temp van boven de 20 graden niet. Mogelijk kan jij of iemand anders mij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Notna schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 09:55:
[...]

Ik denk dat het in het geval van de enige convector in huis niet eens zo een probleem is. Het is een lowH2O variant en moet de retour als mega knijpen om uberhaubt een verschil in aanvoer en afvoer te krijgen zonder daarop in te leveren op functie van de convector

[...]
Delta T Low H2O convector maximaal 6 graden. Hangt wel af van de grootte van de convector. Ikzelf heb er 2 parrallel in de convectorput geplaatst; 1 grote met delta T van 6 graden en een kleine met Delta T van 3 graden. Bij een aanvoertemperatuur van 40 graden komt er dan een prima vermogen vanaf.
(wel met zelfgemaakt DBE met 10 ventilatoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

ThinkPadd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:01:
[...]

Groter = beter = meer luchtverplaatsing per omwenteling. En grotere fans kunnen voor hetzelfde debiet op een lagere snelheid draaien = stiller. Dus ik zou zo groot mogelijke fans plaatsen.
Anoniem: 485544 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:08:
[...]

Delta T Low H2O convector maximaal 6 graden. Hangt wel af van de grootte van de convector. Ikzelf heb er 2 parrallel in de convectorput geplaatst; 1 grote met delta T van 6 graden en een kleine met Delta T van 3 graden. Bij een aanvoertemperatuur van 40 graden komt er dan een prima vermogen vanaf.
(wel met zelfgemaakt DBE met 10 ventilatoren)
Dank beide. Ik ga voor 2 x 140 mm fans voor een grote verplaatsing en lage dB. Even een temp controller en een 12V adapter fixen en ik kan er weer tegenaan :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ik zou graag wat meer vermogen uit onze convectorput trekken, aangezien het water er wel op bijna 70c in gaat en zo de kamer sneller verwarmd kan worden.
Maar ik heb niet echt makkelijk electra in de buurt, en een draadje over de vloer te laten lopen is ook niet mooi.
Kan je dus ook iets bouwen op een accuutje? Liefst iets met bv USB aansluiting, zodat het makkelijk opladen is.
Op geijkte momenten als ik aan het verwarmen ben, kan het dan nl. handmatig aanzetten.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Stinger_Ventura schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:20:
Ik zou graag wat meer vermogen uit onze convectorput trekken, aangezien het water er wel op bijna 70c in gaat en zo de kamer sneller verwarmd kan worden.
Maar ik heb niet echt makkelijk electra in de buurt, en een draadje over de vloer te laten lopen is ook niet mooi.
Kan je dus ook iets bouwen op een accuutje? Liefst iets met bv USB aansluiting, zodat het makkelijk opladen is.
Op geijkte momenten als ik aan het verwarmen ben, kan het dan nl. handmatig aanzetten.
Als je genoeg ampere en volt kan krijgen uit een accu of powerbank, moet dat lukken in theorie.

Je kan ook een aantal Eneloops AA batterijen in een pack zetten (10 stuks ofzo van 2200 mAh p/st). Of dat praktisch is, is een 2de :+.

Je kan er een zet van 140mm fans een uur of 18 mee draaien ofzo. Zonder controller; geen idee hoeveel dat ding trekt

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-07 17:08
Ik wilde ook eens proberen mijn standaard convectorput (van 3m) te 'modden' op deze manier, heb het idee dat (met name op lage temperaturen) dit niet zo efficient werkt.
Om te beginnen heb ik maar eens 2 van deze fans gekocht:

Cooler Master Casefan 120mm, 1200rpm, 44.03cfm, 19.8dB.

Ik run ze op 5V, en daarop zit een KAKU stekker die ze alleen aanzet als de CV aan gaat (via pimatic). Werkt op zich prima, ik vind alleen de luchtverplaatsing op 5V niet zo indrukwekkend (ze zijn dan wel weer erg stil).

Mijn vraag: gebruiken meer van jullie dit type fans op 5V, en hoe belangrijk is dat je de luchtverplaatsing echt voelt?
Alternatief is dat ik op een iets hoger voltage ga zitten, 9V adapter is vast nog wel ergens in huis te vinden ;-).

Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Binnenkort ook maar eens wat in elkaar freubelen voor de convectorput alhier.

Heb voor een prikkie 9 van deze fans overgenomen:
pricewatch: Antec 120mm SmartCool, 120mm

Zijn temperatuur geregeld, eens kijken of we er iets van kunnen fabriceren.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 352530

corsat schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:54:

Wat zijn nu de beste fans of de meest stille?
Voor mijn convectorput van 2 meter ben ik gegaan voor 8x noiseblocker BlackSilent xl1 voor 8,95€ ps.
Voor specs:
http://tweakers.net/price...xl-1-120mm/specificaties/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 352530

Notna schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:07:
[...]

Omdat je ze dan steviger op de lamellen van de convector kan krijgen (lees: ze klemmen nu ipv dat ze er los op liggen)

Dat voorkomt eventuele vibraties en wel zo makkelijk met het schoonmaken ook :Y
Klopt maar er is nog een reden, ik wil ook proberen ze onder de losse convector te plaatsen waardoor ze door de lamellen blazen.
Heb een convectorput van 2 meter.
Fijn te horen dat ze mooi stil zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 352530 op 15-02-2016 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterharte
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-11-2024
Naar aanleiding van vorige posts zelf een DBE gemaakt met 2*2 voor de jaga en 4*2 voor de convectorput.
Gebruikte fans: BeQuiet Silentwings 2 (niet goedkoop, wel stil en zeer lange levensduur)
Houders en steunen zelf gefreesd. Temp. regelaar zia Ebay (zoals velen)
Totale kosten 250 eur (incl. voedingen, plugs etc.)
Draait nu 2 dagen.....

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1918012/IMG_4284.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1918012/IMG_4285.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1918012/IMG_4292.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1918012/IMG_4293.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1918012/IMG_4294.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1918012/IMG_4295.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1918012/IMG_4296.JPG

Is een persoonlijk prestigeprojectje gebleken; goedkoper dan DBE maar omgerekend in tijd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterharte
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-11-2024
Seafarer schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:08:
Dat ziet er ZEER gelikt uit.

Ik ben zelf al een tijdje aan het experimenteren maar het blijft herrie maken vind ik.

Heb jij de ventilatoren in ultra slappe rubbers hangen of ..?

B.T.W. begin maar vast bestel formulieren te maken, dit willen meer mensen. :)
Ventilatoren hangen in bijgeleverde rubbers (met plastic pen; zijn 12 volt, 1500 rpm uitvoeringen).
Draaien op 6 (jaga; onhoorbaar) en 7,5 volt (convectorput is hoorbaar als ruis.. op 9 / 12 volt te luidruchtig en te snelle flow...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Muncher schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 08:36:
[...]

De actie is dat hoe meer mensen er mee doen, hoe meer korting er gegeven word. Het maximale kortingstarief is nu beschikbaar van 25%.

[...]

Ik zit nog even op hun website te kijken en Speedcomfort raad aan om je CV te tunen om een optimale besparing te halen (bijv. door de aanvoertemperatuur omlaag te brengen) Ze geven zelfs een lijst met installateurs _/-\o_

Enige wat ik niet kan zien op de website, is hoe die dingen stroom krijgen. Is dat gewoon een kabeltje of werken deze op batterijen?
Thanks! heb als niet Qurrent klant ook gewoon op de aanvraag knop gedrukt. En blijkbaar werkt dat ook :9
Ipv 55e, nu voor 41 en ik heb geen zin in zelfbouw.
Had via internet al een 3x USB PS4 cooling ventilator gekocht voor de convectorput, maar dat was echt niets. Zelfs op een 10w apple USB lader deed de laatste fan het niet. Toen ik de verkoper uit China mailde, stuurde ze een nieuwe op, maar voor die 18$ deed die ook weinig en heb ik het daar bij gelaten.

Ik hoop dat ze voor de convectorput ook een Speedcomfort aanbieden.

Mbt de voeding, wat ik me kan herinneren is een een 220v adapter die op 12v aanstuurt. Net zo iets als je mediaplayer dus.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-07 11:43
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 10:17:
[...]

Thanks! heb als niet Qurrent klant ook gewoon op de aanvraag knop gedrukt. En blijkbaar werkt dat ook :9
Ipv 55e, nu voor 41 en ik heb geen zin in zelfbouw.
Had via internet al een 3x USB PS4 cooling ventilator gekocht voor de convectorput, maar dat was echt niets. Zelfs op een 10w apple USB lader deed de laatste fan het niet. Toen ik de verkoper uit China mailde, stuurde ze een nieuwe op, maar voor die 18$ deed die ook weinig en heb ik het daar bij gelaten.

Ik hoop dat ze voor de convectorput ook een Speedcomfort aanbieden.
Ik hoop dat die breed genoeg is en niet zo smal als die voor de radiator

Voor de radiator in de keuken heb ik ook een speedcomfort narrow besteld via de aktie.
Ik de kamer heb ik nu een orginele Jaga DBE ,en in de andere jaga 6 fans van NZXT liggen, alleen de temperatuur regeling moet nog door Alie worden geleverd. Kan ik straks een mooi vergelijk maken voordat ik beslis wat ik in de derde jaga ga leggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Raolte op 09-10-2016 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-07 15:28

stuffer

Ondertietel

Speedcomfort ziet er idd leuk uit.
Vind het alleen jammer dat deze wit zijn en in een convectorput met best wel brede spijlen gaat dit zeker opvallen.

Nu had ik speedcomfort een email gestuurd of ze ook in het zwart te krijgen zijn echter dit is niet het geval. Nu kreeg ik wel nog de tip mee om ze anders onder de convector te zetten (vanwege zicht). Vraag me alleen af of dit niet het gewenste effect verminderd....

Dus ipv de warme lucht aanzuigen en naar boven de put afvoeren, koude lucht uit de koudeval tegen de convector aan duwen en naar boven jagen.

Wat is jullie visie?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-07 17:59
Goed punt betreft de m3 verplaatsing p/h :-)

Ga ervan uit dat die van speedcomfort zo zijn gekozen dat het een goede balans is tussen geluid en de verplaatsing van lucht.

We wachten af.

Ps ik gebruik ze voor radiatoren (eerst 1 set om te testen) en niet voor convector putten. Denk dat als ik het forum zo door lees het voor een convectorput er mooie uitdagingen zijn voor zelfbouw!

[ Voor 7% gewijzigd door Coldfrog op 08-11-2016 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Speedcomfort ligt in de tussentijd onder de convector in de put, 4 stuks en draaien netjes. Verschil is merkbaar (temperatuur in huis/aantal maal dat de ketel aanslaat). Nu heb ik ze onder de convector geplaatst omdat ik ze foei-lelijk vind (witte fans vallen op in de donkere put). Ander puntje is dat ze wel resorneren in de put. Als test heb ik ze nog buiten de put gehad, daar leek het minder. Dat het werkt, daar ben ik van overtuigd. Dat het beter kan in mijn geval geloof ik ook. Nu is het een beetje flauwe lucht als de ketel terug moduleert. En ik heb gewoon zin om te hobbyen :+

Ik wil het zelf ook eens gaan proberen ala http://tweaken.blogspot.n...an-mijn-convectorput.html

Mijn put is 360 cm en de convector 330 cm lang en de ruimte voor de convector is 16 cm breed. Dus 140mm fans gaan makkelijk passen. Laatste gedeelte van de put wordt bedekt door een droogloopmat omdat er anders na een week 2 kilo zand en blad in de put ligt. Dit gedeelte zou ik niet willen voorzien van een fan. In totaal kom ik dan op 7 fans met tussenruimte van 27,25cm om de warmte uit de put te krijgen.

Ik zat alleen te twijfelen tussen de volgende fans vanwege geluidsproductie maar ook rotatiesnelheden:
pricewatch: Aerocool DS Black Edition, 140mm
pricewatch: Noctua NF-A14 PWM, 140mm

In de vergelijker:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/398246;334183/

Noctua is voor mij een merk die beloofd waar ze voor gemaakt zijn. Deze hebben ook nog een redelijk instelbereik qua rpm. Echter is de kleur niet zwart....Dit zou ik kunnen oplossen met:
https://www.amazon.com/gp...&psc=1&smid=AVFSA1Q2PB9FA

De Aerocool ken ik zelf niet maar mss dat jullie er wat van vinden of betere ervaringen hebben met andere fans?

Als fancontroller dacht ik aan de pricewatch: Zalman ZM-MFC1 Plus (Zilver)

Nu heb ik nog ergens een picoPSU liggen om de boel te voeden.

Vragen die bij mij spelen:
-Welke fan zou geluidsarm en het meest trillingsvrij zijn? Met de beste luchtverplaatsing in verhouding?
-Zijn 7 140mm fans overkill? of kan ik beter met 7 beginnen en later als het te veel is er een aantal uitzetten?
-Kunnen er 2 fans op 1 fancontroller worden aangestuurd?
-Op welke rpm laten jullie je fans draaien?

iRbn schreef op maandag 14 november 2016 @ 18:04:
Welke methodes gebruiken jullie om de ventilators onderaan de radiator te bevestigen?

Ik ga me ook aan een zelfbouw DBE wagen in mijn huurwoning, en zoek dus een manier om de fans te bevestigen zonder blijvende sporen. (Ik dacht bijvoorbeeld aan een soort haakse magneten met een gat in waar op ik de fans kan vastmaken/laten rusten).

edit: bijvoorbeeld zoiets om een houvast te maken voor de fans: http://www.magnetenspecia...20x10x5mm.aspx&option=539
De speedcomforts hebben magneten aan de zijkanten om ze aan de verwarming te bevestigen. Nu weet ik dat de hema bij de kantoorartikelen behoorlijk sterker ronde magneten heeft. Ik gebruik ze namelijk op een houten paneel die met magnetische verf is beschilderd.

[ Voor 14% gewijzigd door stuffer op 14-11-2016 20:45 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

stuffer schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:18:
Speedcomfort ligt in de tussentijd onder de convector in de put, 4 stuks en draaien netjes. Verschil is merkbaar (temperatuur in huis/aantal maal dat de ketel aanslaat). Nu heb ik ze onder de convector geplaatst omdat ik ze foei-lelijk vind (witte fans vallen op in de donkere put). Ander puntje is dat ze wel resorneren in de put. Als test heb ik ze nog buiten de put gehad, daar leek het minder. Dat het werkt, daar ben ik van overtuigd. Dat het beter kan in mijn geval geloof ik ook. Nu is het een beetje flauwe lucht als de ketel terug moduleert. En ik heb gewoon zin om te hobbyen :+

Ik wil het zelf ook eens gaan proberen ala http://tweaken.blogspot.n...an-mijn-convectorput.html

Mijn put is 360 cm en de convector 330 cm lang en de ruimte voor de convector is 16 cm breed. Dus 140mm fans gaan makkelijk passen. Laatste gedeelte van de put wordt bedekt door een droogloopmat omdat er anders na een week 2 kilo zand en blad in de put ligt. Dit gedeelte zou ik niet willen voorzien van een fan. In totaal kom ik dan op 7 fans met tussenruimte van 27,25cm om de warmte uit de put te krijgen.

Ik zat alleen te twijfelen tussen de volgende fans vanwege geluidsproductie maar ook rotatiesnelheden:
pricewatch: Aerocool DS Black Edition, 140mm

In de vergelijker:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/398246;334183/

Noctua is voor mij een merk die beloofd waar ze voor gemaakt zijn. Deze hebben ook nog een redelijk instelbereik qua rpm. Echter is de kleur niet zwart....Dit zou ik kunnen oplossen met:
https://www.amazon.com/gp...&psc=1&smid=AVFSA1Q2PB9FA

De Aerocool ken ik zelf niet maar mss dat jullie er wat van vinden of betere ervaringen hebben met andere fans?

Als fancontroller dacht ik aan de pricewatch: Zalman ZM-MFC1 Plus (Zilver)

Nu heb ik nog ergens een picoPSU liggen om de boel te voeden.

Vragen die bij mij spelen:
-Welke fan zou geluidsarm en het meest trillingsvrij zijn? Met de beste luchtverplaatsing in verhouding?
-Zijn 7 140mm fans overkill? of kan ik beter met 7 beginnen en later als het te veel is er een aantal uitzetten?
-Kunnen er 2 fans op 1 fancontroller worden aangestuurd?
-Op welke rpm laten jullie je fans draaien?

[...]

De speedcomforts hebben magneten aan de zijkanten om ze aan de verwarming te bevestigen. Nu weet ik dat de hema bij de kantoorartikelen behoorlijk sterker ronde magneten heeft. Ik gebruik ze namelijk op een houten paneel die met magnetische verf is beschilderd.
toon volledige bericht
TL;DR

Wenslijst:
pricewatch: Zalman ZM-MFC1 Plus (Zilver)
Picp PSU die nu stof ligt te happen
bekabeling

Hebben jullie nog op/aanmerkingen eventuele verbeteringen?

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-07 18:05

aip

Wat ik me nog afvraag trouwens: wat werk nu beter. De fan's in de convector, of netjes met een afgesloten plank met gaten er bovenop leggen? Ik zie beide varianten, en twijfel zelf. Heb inmiddels de boel opgemeten, en kan 110mm fans kwijt in de convectorput, 4 per segment, 3 segmenten van ca 50cm. De vraag is even, leg ik ze erin, of knutsel ik een mooise afdekplaat en ga ik met een zevengatenzaag aan de slag.

Iemand met ervaring darover gedachten? Wat geeft het beste resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477788

aip schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:43:
Wat ik me nog afvraag trouwens: wat werk nu beter. De fan's in de convector, of netjes met een afgesloten plank met gaten er bovenop leggen? Ik zie beide varianten, en twijfel zelf. Heb inmiddels de boel opgemeten, en kan 110mm fans kwijt in de convectorput, 4 per segment, 3 segmenten van ca 50cm. De vraag is even, leg ik ze erin, of knutsel ik een mooise afdekplaat en ga ik met een zevengatenzaag aan de slag.

Ik heb er zelf voor gekozen om een plaat en daarin eerst 8 fans, toen 6 en nu zitten er nog maar 4 in. Mijn put is 180cm lang. Ik heb geen verschil ervaren in het verminderen van fans, ze draaien allemaal op de max van 600rpm.

Ik heb ook geprobeerd om ze op de convector te leggen en hoewel ik geen metingen gedaan heb, op het gevoel vond ik dat veel minder werken. Dus bijmij in een plank vlak onder het rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:43
aip schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:43:

Als het beter zou zijn dan had JAGA het ook gedaan. En er nog meer geld voor gevraagd. O-)

Lucht die je wegpompt sleurt ook andere lucht mee.

Ik heb trouwens een 24 Volts tangentiale fan van Conrad eronder hangen. Dat gaat snel te hard. Lucht krijgt niet altijd voldoende tijd om op te warmen. En het voelt dan een beetje koel. Verbruikt ook wat meer stroom en is expert in stof verzamelen. Convector is wel een T16. (15 diep en 2x zo hoog)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-07 18:19
Leuk project, ik ga ook eens zoeken naar onderdelen. Ik had bij Speedcomfort al geinformeerd naar de opties. Op stroomvoorziening in de convectorput kon ie geen ander antwoord geven, dan "door de kruipruimte", waarbij ik me A) afvraag of je wel 220V mag aanleggen op dat nivo en B ) dat vrijwel alle huizen op stabiele zandgrond geen kruipruimte hebben. (Onze regio in elk geval nergens)

Dus ik zoek nog een nette manier om onze putten van stroom te voorzien, want de massief eikenhouten vloer ligt er stevig in en er kan dus niets onderdoor.

We hebben 2 convectors van 2 en 3 meter lang. Ze staan naar mijn idee ook verkeerd geplaatst, aan de woningkant ipv raamkant. Hiervoor is destijds gekozen om de kou van de glazen achterpui weg te houden, maar daardoor trekt de koude lucht uit de kamer naar mijn idee heel moeilijk naar de convector.

Deelproject 1 wordt dus eerst de convectors verplaatsen, en dan pas een DBE plaatsen.

Onze monteur is trouwens ook een mooie, iedere onderhoudsbeurt draait ie de CV temperatuur terug naar max....

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-Fer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-05-2021
Na jaren weg te zijn nu weer terug op tweakers, omdat het verbeteren van mijn huis aardig complex begint te worden.

Situatie, moderne geisoleerde tussenwoning met vloerverwarming, oude Agpo met WA regeling vervangen met een Nefit Trendline en Nefit Easy thermostaat, ingesteld op normale ruimteregeling.

Gevolg, waar het oude systeem zachtjes bleef doorstoken, schakelt de nieuwe cv uit, zodra de ingestelde temperatuur is bereikt. Zodra de cv uit gaat, krijgen we hier enorm last van koudeval langs de schuifpui. De koude luchtstroom trekt ook de koude ventilatielucht uit het rooster boven de schuifpui mee omlaag en stroomt over de vloer de kamer in.

Nu zit er onder de schuifpui een convectorput om de luchtstroom juist omhoog te forceren en de koude lucht over het plafond de kamer in te laten stromen. Echter door de lage aanvoer van 40 graden (dit regelt de Nefit zelf) is er amper sprake van convectie en als de ingestelde temperatuur (22c !) is bereikt schakelt de cv helemaal uit.

Zou het plaatsen van ventilatoren in de convector helpen de luchtstroom de juiste kant op te forceren, dus langs de schuifpui omhoog en langs het plafond de kamer in?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:54
Als ik het zo lees, denk ik dat het antwoord al in jouw bericht staat. Je hebt last van koudeval vanaf het moment dat de cv uit gaat omdat de gewenste temperatuur is bereikt.

Je kunt een ventilator in de convectorput zetten, maar deze zal alleen effectief zijn als de cv loopt. Anders blaast ie enkel lauwe/koude lucht omhoog en volgens mij wil je dat ook niet. In het slechtste geval help je de kamer met afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

NL-Fer schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:05:
Na jaren weg te zijn nu weer terug op tweakers, omdat het verbeteren van mijn huis aardig complex begint te worden.

Situatie, moderne geisoleerde tussenwoning met vloerverwarming, oude Agpo met WA regeling vervangen met een Nefit Trendline en Nefit Easy thermostaat, ingesteld op normale ruimteregeling.

Gevolg, waar het oude systeem zachtjes bleef doorstoken, schakelt de nieuwe cv uit, zodra de ingestelde temperatuur is bereikt. Zodra de cv uit gaat, krijgen we hier enorm last van koudeval langs de schuifpui. De koude luchtstroom trekt ook de koude ventilatielucht uit het rooster boven de schuifpui mee omlaag en stroomt over de vloer de kamer in.

Nu zit er onder de schuifpui een convectorput om de luchtstroom juist omhoog te forceren en de koude lucht over het plafond de kamer in te laten stromen. Echter door de lage aanvoer van 40 graden (dit regelt de Nefit zelf) is er amper sprake van convectie en als de ingestelde temperatuur (22c !) is bereikt schakelt de cv helemaal uit.

Zou het plaatsen van ventilatoren in de convector helpen de luchtstroom de juiste kant op te forceren, dus langs de schuifpui omhoog en langs het plafond de kamer in?

Alvast bedankt
toon volledige bericht
Koude lucht omhoog lijkt me iets wat indruist tegen wat de natuurkunde ons daarover verteld. Die zal je dus moeten verwarmen.
Maar met n blower zou je er wel meer vermogen uit krijgen bij dezelfde temperatuur, maar als ie uit is dan is ie uit.

Misschien dat je wat kunt experimenteren met langer nalopen van de pomp, als er zat water in je systeem zit haal je met een blower en naloop dan wel alle warmte uit dat water.

Ook kun je met de ruimte regeling gaan spelen, is te niet zo dat ie rustiger naar de ingestelde waarde gaat (langer doorstoken) bij een instelling op een zware ruimte, of hoe heet dat.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 07-12-2016 00:59 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Iemand binnenkort nog voornemens een convectorput boost projectje starten?
De mijne heb ik gecancelled, derhalve heb ik een zooitje fans over.

https://tweakers.net/aanb...20mm-smartcool-120mm.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik had de Speedcomfort besteld voor een 120cm T22 radiator. Product ziet er netjes uit, goed afgewerkt en installatie is inderdaad zo eenvoudig als op de website staat aangegeven. Capaciteit van 60m3 bij 2 stuks kan ik mij voorstellen vanwege de gebruikte kleine ventilatoren.
Na een dag was ik het gezoem op de achtergrond al beu. Het is slechts zachtjes op de achtergrond aanwezig, maar de toon is echter irritant. Ik begrijp het idee van de mageneten, maar op deze wijze is de hele radiator een klankkast. Ik heb ze daarom maar weer teruggestuurd.

Ik had in m'n kelder blijkbaar nog genoeg materiaal liggen om zelf iets te fabriceren. In tegenstelling tot de projecten die ik in het topic zie, moet mijn creatie onder een T22 radiator in plaats van een convectorput. Er moest dan ook een frame bij.

Afbeeldingslocatie: https://cloud.dofl.nl/f/4abd900397/?raw=1
Simpel stuk hout op maat gezaagd en 100mm gaten. Daaronder zit een stuk gaas wat met kabelclips zit vastgetimmerd :+

Afbeeldingslocatie: https://cloud.dofl.nl/f/55643a602b/?raw=1
De Noctua en de DeepCool ventilatoren had ik nog liggen. Deze is aangevuld met een Noiseblocker BlackSilent XE-1, 92mm. De Noiseblocker is wel een stuk stiller, maar geeft in plaats van een gemiddelde 50m3 dan ook maar 30m3.
Als adapter heb ik een Logitech luidspreker adapter van 10 volt, 0.7 ampere gebruikt. De ventilatoren liggen op stoffen kussentjes welke je normaal onder stoelen plakt.

Afbeeldingslocatie: https://cloud.dofl.nl/f/d79c00d4ac/?raw=1
Op voetjes van 4 cm past deze perfect onder de radiator. Normaal staat er een bank voor (ook lekker voor het rendement), dus zichtbaar is het niet. Zit middels een klikaanklik uit schakelaar op de Domoticz installatie welke hem regelt afhankelijk van de temperatuur van het CV water.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05:40
Zou iemand zijn temperatuur eens kunnen meten in de convectorput. Een die niet in de zon ligt.

Laat ik het anders zeggen. De temperatuur in de nacht, als hij niet aan is.

De mijne daalt in de nacht naar 12°.

Ben al druk bezig met isoleren in de kruipruimte maar alles lijkt tevergeefs. 12° is niet tegenop te stoken :(

Ligt dat aan mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Wolfram55 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 14:56:
Zou iemand zijn temperatuur eens kunnen meten in de convectorput. Een die niet in de zon ligt.

Ben al druk bezig met isoleren in de kruipruimte maar alles lijkt tevergeefs. 12° is niet tegenop te stoken :(

Maakt dat wat uit dan? Als je stookt wordt ie toch weer warm? Die van mij daalt namelijk tot een graad of 15 in de nacht maar als de ketel draait komt er een bak warmte uit.

Moet wel zeggen dat ik eerst de zelfbouw DBE had gemaakt met een plank met daarin 5x 140mm fans maar sinds ik de plank er uit heb gehaald en de fans onder de convector heb gebonden komt er echt veel warme lucht uit de put.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:54
Wolfram55 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 14:56:

Heb zojuist gemeten. Put 16 graden, woonkamer 17,5 graden. Mijn kruipruimte is geïsoleerd met zo'n soort purschuim

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 22-01-2017 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Heb m'n kruipruimte voorzien van Tonzon isolatie en daarbij behorende radonfolie op de vloer (zandgrond). Toen ik deze had gelegd kon je direct vernemen dat de "vochtige" kou weg was. Deze houdt de vochtoptrek vanuit de grond tegen waardoor de luchtvochtigheidspercentage drastisch omlaag gaat.
Zie: https://tonzon.nl/profess...uctinformatie-bodemfolie/

Denk dat de kou wel eens via de vochtige muren van de convectorput zou kunnen doorslaan??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

hjs schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:53:
[...]

Heb nu dus al drie fans op de radiator onder de roosters in de vensterbank liggen.
Dus bedoelde zal het eronder ipv erop veel verschil maken ;)
Dat zou ik niet weten....maar meten is...

Ik had het zelfde met speedcomfort. Eerst geprobeerd in mijn convectorput maar het viel me tegen. De fans waren te klein of mijn put te groot.

Daarna geprobeerd door ala nickyb2 met een lange plank met daarin de fans echter merkte ik dat de warmte te veel en te lang in de put bleef.

Nu ik ze er onder heb hangen merk ik zeker dat er meer warmte uit de put komt als ik ook op een lage temperatuur stook. Dit omdat de fans me PWM veel rustiger draaien dan toen die plank er nog op lag.

[ Voor 0% gewijzigd door stuffer op 22-01-2017 21:12 . Reden: typo ]

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerhardBurger
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:45
Hoi allemaal, nieuwkomer hier op dit topic, erg leuk om te lezen!

Wij hebben een nieuwe bank gekocht, en de meest praktische plaats voor die bank is natuurlijk recht voor de radiator (type 21) die daardoor helemaal geblokkeerd wordt :) Gecombineeerd met een wat grote vensterbank lijkt het erop dat de warme lucht niet heel erg makkelijk ergens heen kan.

Onze zeer praktische nieuwe bank :P

Ik heb eerst zitten kijken naar speedcomfort, maar neig nu toch meer naar zelfbouw, eerst voornamelijk vanwege de kosten, maar na het lezen van dit topic ook vanwege het verwachte geluidsniveau :P

In de radiator is natuurlijk het mooist, maar met een afstand van 4.5 cm gaat dat niet heel stil worden. Aangezien de bank icm vensterbank een bijn afgesloten ruimte vormt, leek het me handiger om gewoon iets onder de verwarming te leggen/hangen, en het geheel een beetje zien als een soort convectorput? En misschien een soort schuin plexiglas onder de vensterbank die de warme lucht de goede kant opstuurt? En iemand ervaring van een zelfbouw in combinatie met tonzon radiatorfolie bevestigd aan de radiator (dat zit er al op), in verband met ritselen oid :P

Iemand tips/ideeen/advies? Oh en er moet ook rekening gehouden worden met een WAF veto uiteraad :+

Een paar afstanden:

Breedte radiator: 7 cm
Muur tot rechter radiatorplaat: 10.5 cm
rechter radiatorplaat tot bank: 12 cm
Uitstekende vensterbank: 15.5 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-07 14:06
GerhardBurger schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:34:
Hoi allemaal, nieuwkomer hier op dit topic, erg leuk om te lezen!

Wij hebben een nieuwe bank gekocht, en de meest praktische plaats voor die bank is natuurlijk recht voor de radiator (type 21) die daardoor helemaal geblokkeerd wordt :) Gecombineeerd met een wat grote vensterbank lijkt het erop dat de warme lucht niet heel erg makkelijk ergens heen kan.

[afbeelding]

Ik heb eerst zitten kijken naar speedcomfort, maar neig nu toch meer naar zelfbouw, eerst voornamelijk vanwege de kosten, maar na het lezen van dit topic ook vanwege het verwachte geluidsniveau :P

In de radiator is natuurlijk het mooist, maar met een afstand van 4.5 cm gaat dat niet heel stil worden. Aangezien de bank icm vensterbank een bijn afgesloten ruimte vormt, leek het me handiger om gewoon iets onder de verwarming te leggen/hangen, en het geheel een beetje zien als een soort convectorput? En misschien een soort schuin plexiglas onder de vensterbank die de warme lucht de goede kant opstuurt? En iemand ervaring van een zelfbouw in combinatie met tonzon radiatorfolie bevestigd aan de radiator (dat zit er al op), in verband met ritselen oid :P

Iemand tips/ideeen/advies? Oh en er moet ook rekening gehouden worden met een WAF veto uiteraad :+

Een paar afstanden:

Breedte radiator: 7 cm
Muur tot rechter radiatorplaat: 10.5 cm
rechter radiatorplaat tot bank: 12 cm
Uitstekende vensterbank: 15.5 cm
toon volledige bericht
Zou toch overwegen om de vensterbank in te korten/ nieuwe plaatsen. Zodat de warme lucht een mooie flow krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
infernix schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 22:07:

Op de andere jagas heb ik 11,8cm diepte, maar die zijn 1.8m breed, dus ik denk max 15x pricewatch: Arctic F9 PWM, 92mm want 15x een pricewatch: Noctua NF-A9 PWM, 92mm wordt wel heel erg prijzig. Ik zal nog wel eens kijken of er echt geen enkele 120mm in past, zou wel ideaal zijn.
Mijn ervaringen met de Arctic F9 PWM was dat ze bij een lage duty-cycle juist weer op full speed gaan draaien in plaats van helemaal uitschakelen. Dit kwam ik ook tegen bij een aantal andere merken. Aansturing via een Raspberry-Pi, geen kant en klare PWM-controller, dus YMMV. Noctua heeft dit over de gehele product-range van PWM-fans niet, die schakelen keurig uit.
Ik heb deze https://tweakers.net/pric...-redux-1600-pwm-92mm.html gebruikt als alternatief voor de NF-A9. Prima fans, heb er 20 in een convectorput hangen, aan de onderzijde. Besteld via Amazon.de.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-07 11:33

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Raolte schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:02:
[...]

Ik heb de Jaga DBE een keer gemeten ze draaien 800rpm in de comfort mode en 1050 rpm in de boost mode.
Oke, hier bezig om 140 mm fans te plaatsen in de convectorput.
Die kunnen max 800rpm/min. bij 12 volt. Ik ga beginnen met 4 fans op een 3 meter lange convector.
Verwacht dat het er meer moeten worden, heb er 8
Moet nog wachten op de adapter was niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Wellicht niet helemaal de juiste plek, ik ga mijn convectoren in mijn convectorputten vervangen door Jaga LTV convectoren en later er DBE opzetten. Nu zitten hier al kranen aan en die zitten niet in het zicht. Is er een goede reden om de oude kranen te laten vervallen en de dure Jaga designkranen te gebruiken ?

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 19:09
Cor-Jan schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 10:33:
Wellicht niet helemaal de juiste plek, ik ga mijn convectoren in mijn convectorputten vervangen door Jaga LTV convectoren en later er DBE opzetten. Nu zitten hier al kranen aan en die zitten niet in het zicht. Is er een goede reden om de oude kranen te laten vervallen en de dure Jaga designkranen te gebruiken ?
Als hoofdverwarming zou ik thermostaatkranen in hoofdruimte gebruiken en deze helemaal opendraaien. Als tgv zoninstraling het te warm wordt knijpt deze toe en voorkomt 'oververhitting' (instraling plus cv warmte)

Hier mn Qsolar op LTV met jaga oversized lowh20: https://www.renewable-energy-now.org/logs/last150.gif

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 21-03-2017 10:54 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:40

thido

Tilburg

He, wat een leuk topic.
Hebben hier twee convectorputten, waarvan één in de woonkamer.
Deze is ongeveer 155cm lang en voorzien van twee compartimenten waar fans in kunnen van 64x10cm.
Nu zit ik te kijken naar 92mm fans zoals de Noiseblocker BlackSilent XE-2 of Arctic F9 PWM, 92mm.
Ik heb zelf het vermoeden dan 3 fans per compartiment zou moeten voldoen.

Nu zoek ik eigenlijk de beste manier om zoiets aan te sturen. Manueel, temperatuur?

Ik Kijk even naar deze combi, is dit een goede manier? Of zijn er leukere/betere setjes te krijgen ergens aan de andere kant van de oceaan?
infernix schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 18:34:
Ik heb nu de 12V PWM controller gecombineerd met de W1209 en ik moet zeggen dat dat echt prima werkt!

[afbeelding]

_/-\o_

Vaste fan snelheden instellen op poort 2 of 3 is genoeg, variabel heeft uiteindelijk toch geen zin want een steady noise profiel is beter dan variabel.

De pricewatch: Arctic F9 PWM, 92mm werkt hier prima mee ook op laagste RPM, dus die ga ik maar op de 10cm Jagas leggen. Ook een stel PWM splitters 3 ports en 4 ports besteld maar dat was best prijzig, als je t zuiniger wilt doen zou ik gewoon de boel solderen.
Edit: de fans zijn al binnen (Arctic F9 PWM PST). We kunnen aan de knutsel.
Tegen de tijd dat de electronica vanuit China aangekomen is kunnen ze gelijk erin :-)

[ Voor 4% gewijzigd door thido op 09-08-2017 10:31 ]

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Allewijn schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:51:
[...]

Onze woning is gelukkig al compleet voorzien van Thermobel Starlite N HR++glas.

Ik ga vandaag voor het eerst dit seizoen de CV/verwarming weer eens aan zetten omdat het binnen nu toch te fris wordt (gedaald tot 18 graden nu).
Ik zal dit doen mét verwijderde panelen van de Jaga (de andere verwarmingen op de begane grond zijn ouderwetse radiatoren). Eens kijken of het dan nog steeds snel genoeg aan warmt en goed voelt.
Mogelijk dat ik dan kan besluiten om er een lagere bak omheen te bouwen zonder merkbare negatieve effecten.

En anders mogelijk dus DBE (met fans die geregeld en zo stil mogelijk zijn dan).
Maar wat zou dat qua wattage doen, kijkende naar het huidige vermogen van de Jaga?
Zoals al eerder aagegeven is de kast noozakelijk voor het 'schoorsteen' effect. Waarom heb je geen convectorput?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

zw7

Seafarer schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:20:
[...]

De convector behoort wel volledig opgesloten te zijn. Anders trek je lucht om de convector heen.

Ik snap eigenlijk niet dat hier vroeger nog warmte uit kwam. :)
Die ventilatortjes zullen dan een hele verbetering zijn.
@Seafarer Toen ik er net kwam wonen was de situatie nog erger. Het afscheidingschot, lag los tegen de wand van de convectorput. Ook zijn de slangen waarmee de convector is aangesloten te kort zodat de convector alleen in het midden van de put kan staan. De ventilatoren zijn voor nu een hele verbetering, dat klopt. Ik ga ook de afscheidingswand verlengen zodat de convector helemaal opgesloten zit.

Ik wil de afgifte capaciteit echter nog meer verhogen. De vraag is wat ik beter kan doen:
  1. Er zitten nu 9 ventilatoren in en er is plaats voor nog 8 erbij; of
  2. Ik zet er nog een convector bovenop. Deze is 10cm hoog en er is ruimte voor nog eentje er bovenop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
zw7 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 07:53:
[...]

@Seafarer Toen ik er net kwam wonen was de situatie nog erger. Het afscheidingschot, lag los tegen de wand van de convectorput. Ook zijn de slangen waarmee de convector is aangesloten te kort zodat de convector alleen in het midden van de put kan staan. De ventilatoren zijn voor nu een hele verbetering, dat klopt. Ik ga ook de afscheidingswand verlengen zodat de convector helemaal opgesloten zit.

Ik wil de afgifte capaciteit echter nog meer verhogen. De vraag is wat ik beter kan doen:
  1. Er zitten nu 9 ventilatoren in en er is plaats voor nog 8 erbij; of
  2. Ik zet er nog een convector bovenop. Deze is 10cm hoog en er is ruimte voor nog eentje er bovenop
Hoe meer ventilatoren hoe meer je ze hoort.
Een nieuwe convector is ook duur. Alhoewel op markt plaats 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

zw7

Onlangs via marktplaats en tweede Jaga convector gekocht die toevallig identiek was aan die ik reeds in mijn convectorput had zitten. Dit weekend deze tweede convector bovenop de bestaande convector geplaatst en in serie geschakeld volgens hetzelfde principe als het plaatje van @Seafarer hierboven. Gelijk ook maar gebruik gemaakt van de kans om de put en de oude convector goed schoon te maken en radiator folie erin te hangen.

Oude radiator:
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/iXpHMm/7b8a1ba0_0e84_4850_94a9_e931596e10d7.jpg

Beide convectoren geinstalleerd inclusief het zelf gemaakte DBE systeem:
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/e71snR/5_EE42_DC1_CC39_4107_B0_C2_867158_BCB0_B3.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/dEgKZ6/C562_E1_DC_5592_4_AF4_B260_474_BD0_CA016_A.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/fSQwE6/43299170_3_C71_46_B7_82_AF_F4_D177258023.jpg

Zoals altijd, het ziet er nu goed uit, maar ik heb het systeem 3x in en uit elkaar moeten halen door stomme fouten bij het installeren.

1ste keer: bij het in gebruik nemen van het systeem leek de verbinding tussen beide radiatoren te lekken. Hard geprobeerd dicht te draaien tot ik het schroefdraad eraf draaide. Water er weer uit, systeem uit de put en nieuwe koppeling erin. Nogmaals erin gezet. Leek allemaal goed te gaan tot ik druppels hoorde vallen in de put. Na een half uur zoeken kwamen we er achter dat de onluchter open stond. Op de Jaga zit aan de bovenkant een 1/2" aansluiting die ik had afgedopt met een radiator ontluchter. Deze had ik echter niet dicht gedraaid en omdat ze boven elkaar zitten kon ik er toen ook niet meer bij. Dus opnieuw water eruit, en systeem eruit en ontkoppeld en toen dicht gedraaid en erin gezet. Sindsdien lijkt het lekvrij te werken.

Hieronder foto van de ontluchter er tussen....

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/mLyiu6/BE643624_FB20_4_D93_B5_FA_6412_E11_C75_B2.jpg

Het vermogen van het systeem is significant toegenomen en ik verwarm nu op Ta=35 graden ipv 40 graden en ik denk dat dit nog wel wat omlaag kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
zw7 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:44:
Onlangs via marktplaats en tweede Jaga convector gekocht die toevallig identiek was aan die ik reeds in mijn convectorput had zitten. Dit weekend deze tweede convector bovenop de bestaande convector geplaatst en in serie geschakeld volgens hetzelfde principe als het plaatje van @Seafarer hierboven. Gelijk ook maar gebruik gemaakt van de kans om de put en de oude convector goed schoon te maken en radiator folie erin te hangen.

Oude radiator:
[afbeelding]
Leuke post. Dat is wel het betere tweak werk leuk.

De foto met stofdeken is waarschijnlijk de onderzijde van de originele radiator?
Edit: convector bedoel ik natuurlijk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:42

iMars

Full time prutser

Ook ik ben nu van plan om te gaan experimenteren. In mijn woning beneden is er een plintverwarming in de keuken (afgesloten ruimte door deur), een radiator in de hal en een convectorput in de woonkamer. M’n convectorput is 300x30cm en daarin zit een (volgens mij een dubbele boven elkaar) radiator van 260x9 met een tussenschot. Nou kosten die fan’s geen drol op Ali en heb ik er gelijk 15 besteld om te experimenteren. Mijn idee is om het om-en-om te doen, dus om elk 9cm een fan van 9cm. Deze dmv pwm (esp + temp sensors) aan te sturen.

Ik merk dat mijn woonkamer gauw afkoeld en als ik de verwarming wat hoger zet, wordt het gelijk drukkend benauwd.

Ik hoop met iets meer airflow dat dat beter wordt.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
iMars schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 08:14:
Ook ik ben nu van plan om te gaan experimenteren. In mijn woning beneden is er een plintverwarming in de keuken (afgesloten ruimte door deur), een radiator in de hal en een convectorput in de woonkamer. M’n convectorput is 300x30cm en daarin zit een (volgens mij een dubbele boven elkaar) radiator van 260x9 met een tussenschot. Nou kosten die fan’s geen drol op Ali en heb ik er gelijk 15 besteld om te experimenteren. Mijn idee is om het om-en-om te doen, dus om elk 9cm een fan van 9cm. Deze dmv pwm (esp + temp sensors) aan te sturen.

Ik merk dat mijn woonkamer gauw afkoeld en als ik de verwarming wat hoger zet, wordt het gelijk drukkend benauwd.

Ik hoop met iets meer airflow dat dat beter wordt.
Maar eerst de basis gecontroleerd:
Alle radiatoren goed aangesloten.
Convector put is helemaal goed in elkaar gezet.
Waterzijdig ingeregeld.

Ventilatoren zullen helpen, maar niet bij alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-07 18:11

Copitano

Hoorn NH

thido schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:54:
[...]

Waarom je WP uit bij 2c eigenlijk?
Retour temperatuur drukken met boosters lukt natuurlijk wel iets maar ik neem aan dat de convector put niet het enige verwarmende element is in het huis? Echt iets opschieten voor dat specifieke doel lukt niet denk ik. Je convector put word er wel een stuk efficiënter van, dat wel.

Leg je situatie anders in dit draadje voor: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5
Daar zitten behoorlijk wat kenners voor je hybride setup.
Dank voor je suggestie :)
Ik heb geen convectorput, maar hele huis verwarmd met convectoren. Heb nu twee convectoren voorzien van ventilatoren. Een van 280 cm 10 cm breed en een van 200 cm 15 cm breed. De temperatuur van de convectoren met ventilatoren zakt drastisch ten opzichte van convectoren zonder. Scheelt wel 10 tot 15 graden. Effect op de retourtemperatuur weet ik nog niet. Ga eerst je suggestie maar eens volgen.
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/3yQygdk.jpg
Draait verder als een zonnetje
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/8QuX37g.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Copitano op 25-02-2018 02:41 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
Ik volg dit leuke topic al een tijdje met interesse, met name voor mijn convectorput (15x200 cm). Op zich krijg ik mijn huis prima warm, maar heb het idee dat het efficienter kan. Daarnaast zou ik tzt op een LTV over willen met warmtepomp, en dan zal ik toch iets moeten doen aan de convectorput.

Ik heb 2 vragen:
- Klopt het dat het plaatsen van fans vooral zinvol is bij LTV?
- Welke fans kan ik hier het beste voor gebruiken (dus bij voorkeur 15x15)? Dacht zelf aan de Arctic F14 PWM, gezien ook het verhaal een paar posts hierboven.
- Is het nodig/zinvol om de overgebleven cm af te sluiten rondom de ventilatoren met bv hout? Op zich zit de convector zelf tussen de wand van de convectorput en zo'n scheidingsplaat, dus ben niet heel erg bang voor aanzuigen van valse lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 21:31
stat schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:14:
- Klopt het dat het plaatsen van fans vooral zinvol is bij LTV?
Convertorputten presteren het beste bij zo'n 55 a 60 graden (zonder fans) Heb er zelf geen ervaring mee, maar denk dat fans bij een convectorput met LTV een must zijn,
- Welke fans kan ik hier het beste voor gebruiken (dus bij voorkeur 15x15)? Dacht zelf aan de Arctic F14 PWM, gezien ook het verhaal een paar posts hierboven.
Gebruik zelf 10 Acrtics F14 zonder PWM op 800 toeren bij 12V. Ben zeer tevreden over de flow, het geluid (over beter gezegd de afwezigheid ervan) en een Delta T van zo'n 15 graden.
- Is het nodig/zinvol om de overgebleven cm af te sluiten rondom de ventilatoren met bv hout? Op zich zit de convector zelf tussen de wand van de convectorput en zo'n scheidingsplaat, dus ben niet heel erg bang voor aanzuigen van valse lucht.
Als je de fans direct op de convector plaatst zou ik niets gaan afdekken met hout.

[ Voor 3% gewijzigd door connos op 26-02-2018 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
connos schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:57:
[...]

Convertorputten presteren het beste bij zo'n 55 a 60 graden (zonder fans) Heb er zelf geen ervaring mee, maar denk dat fans bij een convectorput met LTV een must zijn,

[...]

Gebruik zelf 10 Acrtics F14 zonder PWM op 800 toeren bij 12V. Ben zeer tevreden over de flow, het geluid (over beter gezegd de afwezigheid ervan) en een Delta T van zo'n 15 graden.

[...]

Als je de fans direct op de convector plaatst zou ik niets gaan afdekken met hout.
Dank je voor de tips. Ik verwarm nu met 45-60 graden (modulerend), ben benieuwd of dit al verbetering gaat geven. Zal nog wel even duren voor de spullen uit China binnen zijn, maar daarna laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-07 18:52
Beste allen, ik ben door dit interessante topic aan het bladeren, leuk om te zien hoeveel mensen hiermee bezig zijn.

Een vraag: ik wil graag de radiator in onze convectorput vervangen door een
LTV radiator met DBEs. De put is 31 cm breed, en dat betekent dat ik volgens het installatievoorschrift maximaal een 16 cm brede radiator kan plaatsen om voldoende ruimte voor de luchtaanvoer te houden.

Mijn vraag: zou dit voorschrift niet vooral gelden voor gebruik zonder DBEs, en zou ik met de gedwongen convectie van DBEs ook geen bredere radiator van 21 cm breed kunnen plaatsen (t.b.v. nog meer afgifte)? Ik houd dan 10 ruimte over voor de koude lucht aanvoer waar 17cm als minimum gegeven is in de installatiehandleiding.

[ Voor 0% gewijzigd door Ferdie op 12-08-2018 19:49 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Ferdie schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:47:
Beste allen, ik ben door dit interessante topic aan het bladeren, leuk om te zien hoeveel mensen hiermee bezig zijn.

Een vraag: ik wil graag de radiator in onze convectorput vervangen door een
LTV radiator met DBEs. De put is 31 cm breed, en dat betekent dat ik volgens het installatievoorschrift maximaal een 16 cm brede radiator kan plaatsen om voldoende ruimte voor de luchtaanvoer te houden.

Mijn vraag: zou dit voorschrift niet vooral gelden voor gebruik zonder DBEs, en zou ik met de gedwongen convectie van DBEs ook geen bredere radiator van 21 cm breed kunnen plaatsen (t.b.v. nog meer afgifte)? Ik houd dan 10 ruimte over voor de koude lucht aanvoer waar 17cm als minimum gegeven is in de installatiehandleiding.
Waarom wil je de radiator vervangen?
Heb je je al verdiept in waterzijdig inregelen? Want heel vaak zit daar je werkelijke probleem.
Linkje naar een zeer nuttig forum op tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013

Wat jij voorstelt levert geen enkele convector putten fabrikant, dus ik zou toch eens goed uitzoeken of je het risico op een mislukking wilt nemen.
Verwijs ik nogmaals naar de link hierboven. Veel convector put bezitters hebben hier de juiste informatie gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5OMEYVWY9YSbMMhqAB6Wynqq/full.jpg of gewoon vies aan de onderzijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:30
Ik heb geen ervaringen met Jaga dbe en zelfbouw, maar heb vooral vragen.Hopelijk in het juiste topic :). Wees gewaarschuwd, ik haal het gemiddelde kennisniveau hier aardig naar beneden :9.

In november gaan we verhuizen naar een tussenwoning (1999, energielabel B ). We willen graag vloerverwarming in laten frezen in wk, keuken, hal. De bestaande radiatoren zouden er dan uit kunnen.
Er is een uitbouw (2003) met openslaande deuren en nog 2 ramen ernaast tot de grond, totaal circa 3,25m aan glas in de breedte (dubbel glas, niet hr+ of hoger). Aan beide zijden van de ramen hangt een verticale designradiator. Onder de pui is dus geen verwarming.

Verkoper heeft al wel aangegeven last van koudeval te hebben gehad. Ik kan me voorstellen dat de designradiators ook weinig doen om de kou tegen te houden, aangezien ze niet onder het raam zitten. Daarom denk ik aan een ondiepe en lange convectorput (2,5 tot 3,5 meter), liefst smal.
Verder blijven boven vooralsnog radiatoren staan.

Dan nu mijn vragen:

- is zo’n convectorput een goed idee in deze situatie, in combinatie met vloerverwarming als hoofdverwarming?
- is een LTV convector mogelijk en bijv te combineren met de vloerverwarming? Of wordt deze gewoon aangesloten op een van de huidige radiator aansluitingen?
- moet de hr ketel op een lagere temperatuur worden gezet (55 -70 graden?) en is dit dan voldoende om boven ook wat te kunnen verwarmen? Of wordt de instroomtemp van zo’n convector nog apart geregeld/verlaagd?
-hoeveel vermogen is voldoende als bijverwarming / warmtesluier tegen koudeval? De Jaga mini Canal zie ik bijv voorbij komen variërend van 600 tot ruim 2000 watt (bij 90 gr CV water toevoer)

[ Voor 7% gewijzigd door JeyJey op 23-09-2018 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:10
balk schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 07:30:
[...]

Wow, ziet er goed uit! Heeft me geïnspireerd om het ook zelf te doen ipv Speercomfort. Ik ga proberen om de PWM pin van een fan aan te sturen met een ESP32. Dat zou technisch moeten kunnen. Ik hoop alleen dat dit ook werkt met 8 fans parallel en vier meter draad. Twee DS18b20tjes zodat ik de temperatuur kan gebruiken om te sturen en monitoren.
Okay, ff mezelf quoten. Ik heb 1 Be Quiet Silent Wings 3 140mm besteld om op mijn ondergrondse convector te leggen. Er moeten er nog 7 bij, maar ik wilde eerste even testen. Ik pas PWM toe op de 12V header dmv een IRF520 mosfet. Die krijgt weer een laag voltage PWM van een ESP32 bordje. Op de ESP32 draait ESP Home Lib. Home Assistant doet de rest (en denkt dat het een lamp is).

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Be Quiet Silent Wings 3 PWM

Relevante ESP Home Lib code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
esphomeyaml:
  name: convectorput
  platform: ESP32
  board: esp32dev

wifi:
  ssid: 'uhu'
  password: 'yep'

mqtt:
  broker: '192.168.0.9'
  username: ''
  password: ''
  topic_prefix: convectorput

# Enable logging
logger:
  level: DEBUG

ota:

output:
  - platform: ledc
    pin: 12
    id: gpio_12
    frequency: 25000
    bit_depth: 8

light:
  - platform: monochromatic
    name: "Convectorput"
    output: gpio_12

Volgende stap is nog 7 fans in parallel aansluiten, met betere bedrading, op dezelfde mosfet en temperatuurmetingen op de verwarmingsbuizen monteren en de aansturing op de ESP32 programmeren. Stand alone is wel zo mooi in deze service, met remote override en temperatuur monitoring.
ThaHandy schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:47:
Knoop doorgehakt. 15x silent wings 3 120mm PWM High-Speed zijn onderweg.

De voornaamste reden is de lage RPM zonder dat deze stopt. Bij de Artic's gaan deze na van loop van tijd uit als deze een te lage RPM hebben, kunnen ze niet opstarten op de laagste RPM en hebben ze geen stop-beveiliging. Nasua haakte al snel af vanwege resonantie op wat snel hoorbaar was (het zelfde idee als je in een ventilator blaast)
Waarom heb jij voor de high speed versie gekozen? Meer capaciteit?

[ Voor 13% gewijzigd door balk op 31-10-2018 20:47 . Reden: quote er bij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
dunklefaser schreef op zondag 11 november 2018 @ 18:10:
[...]

Kan je maken zoals je zelf mooi en/of zinvol vind, bij mij soms tot onder het rooster en - waar het niet stoort - soms langer en dan natuurlijk zonder rooster :+ . De lichtgrijze kunststofpijpen zien dan wat mooier uit dan de alu slangen O-) .
Bij een convectorput kan ik mij dit voorstellen maar zal het ook werken bij een wandconsole?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-07 11:44
Banjy schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:34:
[...]
Ja dan is met PWM inderdaad slimmer, helaas 'gewone' fans gekocht.
Ik gebruik ook gewone fans icm een losse PWM controller waar 12V in gaat, en dan PWM uit komt, met duty cycle instelbaar dmv potmeter.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.30044c4djQs3RS
Dit komt praktisch gezien overeen met een instelbare voeding gebruiken van 0-12V

Ik ga ervan uit dat dit voor de meeste non-pwm fans zal werken; het werkt in ieder geval voor deze:
Gelid Solutions Silent 14 - 140mm casefan FN-SX14-10 8

Momenteel 6 stuks in mijn Jaga Canal Plus convectorput
https://www.warmteservice...ster-aluminium/p/27151888

Binnenkort uitbreiden naar 12 fans en dual temperature control; hoge en lage snelheid.
Een WM1209 thermostaatje voor de hoge snelheid (12V naar de fans), en nog een WM1209 voor de lage snelheid (0-12V, instelbaar op PWM controller). Alleen nog een extra diode nodig om die uitgaande fan spanningen aan elkaar te koppelen zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-07 15:29
Ik heb er een besteld via AliExpress omdat ik eerst wil(de) proberen of het allemaal werkt. Inmiddels draait het systeem al een maand naar tevredenheid op mijn convectoren in de convectorput. Ik heb er een tijdklok tussen gezet zodat de voeding en regelingen 's nachts uit staan.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-07 11:44
botn schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:46:
[...]

Betekent dit dat ik mijn arctic F14 (niet PWM) fans hiermee kan trager laten draaien, alsof ik mijn instelbare voeding op een lager voltage zet? Dan kan ik met één 12v voeding én een W1209 bordje en mijn fans op lager voltage laten draaien?

Zo dus:
[Afbeelding]
Correct, dat is exact de setup die ik momenteel gebruik met 6x Gelid Solutions Silent 14 - 140mm casefan FN-SX14-10 8

Ik heb net 12 stuks Nano-G 14 Silent Waterproof 1000rpm binnen om mijn hele convectorput te vullen, momenteel heb ik slechts 6 stuks aan een kant van de "schoorsteen" (er zit een tussenschot halverwege), had er zelfs 2x7 kunnen plaatsen zag ik :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• balk
MarFan schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:40:
[...]

Voor deze opzet (met mosfet aansturing) moet je dan de be quiet! Silent Wings 3 High Speed PWM of de 'gewone' be quiet! Silent Wings 3 High Speed hebben.
Snap niet helemaal of je nu het PWM signaal aanstuurt of dat je Mosfet de spanning al lager maakt...

En heb je een link naar het 12V->5V boardje
Ik heb dit 12V -> 5V bordje, en dit mosfet bordje.
Ik heb de PWM versie van de fan maar ik gebruik de PWM aansluiting van de fan niet, ik heb de 12V pins van de fan aangesloten op het mosfet bordje. Dat was makkelijker in de bedrading in de convectorput (slechts 2 aders, 12V en gnd). Ik heb het allemaal aangesloten met deze connectors. Fans aangesloten met deze kabels. Aansturing met een ESP32 bordje en ESPHomeYaml.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
balk schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 17:37:
[...]

Ik heb de PWM versie van de fan maar ik gebruik de PWM aansluiting van de fan niet, ik heb de 12V pins van de fan aangesloten op het mosfet bordje. Dat was makkelijker in de bedrading in de convectorput (slechts 2 aders, 12V en gnd). Ik heb het allemaal aangesloten met deze connectors. Fans aangesloten met deze kabels. Aansturing met een ESP32 bordje en ESPHomeYaml.
Deze setup werkt toch niet helemaal lekker. Ik PWM dus de 12V maar de fans die wat verder weg liggen starten niet bij een PWM van 40%. Fans binnen twee meter van de ESP/voeding werken prima, maar verder dan circa drie meter werkt met lekker.

Ik ga nu toch een 5V kabeltje trekken van de ESP naar elke fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-07 11:16
balk schreef op woensdag 28 november 2018 @ 06:55:
[...]

Deze setup werkt toch niet helemaal lekker. Ik PWM dus de 12V maar de fans die wat verder weg liggen starten niet bij een PWM van 40%. Fans binnen twee meter van de ESP/voeding werken prima, maar verder dan circa drie meter werkt met lekker.

Ik ga nu toch een 5V kabeltje trekken van de ESP naar elke fan.
Klopt je laatste opmerking ? een 5V kabeltje . de fans willen toch 12V (PWM)
Goed om in de gaten te houden, maar hier waarschijnlijk alles binnen de 2 meter.
balk schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 17:37:
[...]

Ik wil het setje voeden met 24V. Wil namelijk via dezelfde ESP ook mijn radiatorknop bedienen.
Jou 12V->5V kan ook met 24V, dus geen probleem. Zou ik deze kunnen gebruiken om de 24V naar 12V om te zetten om deze aan te sluiten aan de mosfet ?

[ Voor 66% gewijzigd door MarFan op 28-11-2018 09:22 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:56

JME

zeg maar Jamie

Ik wil de warmteafgifte van mijn convectorput verbeteren. SpeedComfort is het makkelijkst, maar die vind ik te wit in het zwarte gat van de put (eventueel op te lossen door ze te spuiten of door ze onder de convector te plaatsen (werkt dat?)) en ze lijken me ook onnodig klein (de convector zelf is 20cm breed). Ik acht mezelf niet technisch genoeg voor volledige zelfbouw en de Jaga DBE vind ik te duur.
Nu zat ik te denken: de adapter + temperatuurgevoelige schakelaar van SpeedComfort is ook los te koop. Zou je die kunnen combineren met grotere fans en zo een semi-zelfbouw DBE maken?

• Alphaxe
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Leuk idee, maar dan moet je weten hoe de waarden van de temperatuur voeler omgezet worden naar een PWM module of aan/uit temperatuur schakeaar W1209 om temperatuur gestuurd te moduleren of schakelen.
Daarnaast zit je met de poweradapter, deze is 12v maar hoeveel ampere kan deze aan? Dit bepaald hoeveel fans en controllers je erachter kan aansluiten.

Ik zou ook we willen weten hoeveel ampere de adapter aan kan, deze zou ik dan mogelijk enkel los bestellen voor de HomeMade DBE setup
JME schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:54:
Ik wil de warmteafgifte van mijn convectorput verbeteren. SpeedComfort is het makkelijkst, maar die vind ik te wit in het zwarte gat van de put (eventueel op te lossen door ze te spuiten of door ze onder de convector te plaatsen (werkt dat?)) en ze lijken me ook onnodig klein (de convector zelf is 20cm breed). Ik acht mezelf niet technisch genoeg voor volledige zelfbouw en de Jaga DBE vind ik te duur.
Nu zat ik te denken: de adapter + temperatuurgevoelige schakelaar van SpeedComfort is ook los te koop. Zou je die kunnen combineren met grotere fans en zo een semi-zelfbouw DBE maken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-07 13:58
Ik heb net even gemeten met 4 P14's op 100%, dan kom ik uit op een halve ampere. Op 50% is het geluid best prima. Zal ze straks in de convectorput leggen.
route99 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 13:58:
JAGA 'boost' feature?:
En die debiet/flow meten thuis is nog niet zo eenvoudig.
Precies.. zorg voor later. Heb het qua electronica inmiddels werkend.
Aansluitschema:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/5m68O9Al.png

@ThaHandy , alsnog een Mosfet gebruikt, maar louter om met een output pin van de ESP de 12V van de fans te halen wanneer ze niet hoeven te draaien.

Met onderstaande Arduino code wordt een connectie gemaakt met een MQTT client, en kun je vervolgens met een publish op het gedefinieerde MQTT topic de snelheid van de fans regelen:

Log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
WiFi connected
IP address: 
192.168.1.186
Attempting MQTT connection...connected
Message arrived [Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken] 0
Message arrived [Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken] 128
Message arrived [Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken] 256
Message arrived [Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken] 0

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
#include <SimpleTimer.h>
#include <WiFi.h>
#include <WiFiClient.h>
#include <PubSubClient.h>
#include <WiFiUdp.h>
#include <ArduinoOTA.h>

const char* ssid = "XXX";
const char* password = "XXX";
const char* mqtt_server = "XXX";
const int mqtt_port = 1883;
const char *mqtt_user = "";
const char *mqtt_pass = "";
const char *mqtt_client_name = "ESP32_PWM_FAN_CONTROL_CONVECTOR_KEUKEN";

WiFiClient espClient;
PubSubClient client(espClient);
SimpleTimer timer;

const int pwmPin = 23; 
const int swPin = 15; //switching the mosfet
const int ledPin = 2; //showing status of fans, led off = fan off
int pwmDutyCycle = 0; //default off
int pwmChannel = 0;

int freq = 25000;
int resolution = 8;

bool boot = true;

void setup_wifi() 
{
  Serial.println();
  Serial.print("Connecting to ");
  Serial.println(ssid);

WiFi.begin(ssid, password);

while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
    delay(500);
    Serial.print(".");
  }

Serial.println("");
  Serial.println("WiFi connected");
  Serial.println("IP address: ");
  Serial.println(WiFi.localIP());
}

void reconnect() 
{
  // Loop until we're reconnected
  int retries = 0;
  while (!client.connected()) {
    if(retries < 150)
    {
        Serial.print("Attempting MQTT connection...");
      if (client.connect(mqtt_client_name, mqtt_user, mqtt_pass)) 
      {
        Serial.println("connected");
        if(boot == true)
        {
          client.publish("checkIn/ESP32_PWM_Fan_Control_Convector_Keuken","Rebooted");
          boot = false;
        }
        if(boot == false)
        {
          client.publish("checkIn/ESP32_PWM_Fan_Control_Convector_Keuken","Reconnected"); 
        }
        client.subscribe("Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken");
      } 
      else 
      {
        Serial.print("failed, rc=");
        Serial.print(client.state());
        Serial.println(" try again in 5 seconds");
        retries++;
        // Wait 5 seconds before retrying
        delay(5000);
      }
    }
    if(retries > 1500)
    {
    }
  }
}

void callback(char* topic, byte* payload, unsigned int length) 
{
  Serial.print("Message arrived [");
  String newTopic = topic;
  Serial.print(topic);
  Serial.print("] ");
  payload[length] = '\0';
  String newPayload = String((char *)payload);
  int intPayload = newPayload.toInt();
  Serial.println(newPayload);
  Serial.println();
  if (newTopic == "Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken") 
  {
    if(newPayload == "OFF")
    { 
      ledcWrite(1, 0);
      client.publish("Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken/Status","OFF");
      digitalWrite(ledPin, LOW);
      digitalWrite(swPin, LOW);
    }
    else if(newPayload == "0")
    {
      ledcWrite(1, 0);
      client.publish("Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken/Status","OFF");
      digitalWrite(ledPin, LOW);
      digitalWrite(swPin, LOW);
    }
    else
    {
      pwmDutyCycle = intPayload;
      ledcWrite(pwmChannel, pwmDutyCycle);
      client.publish("Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken/Status","ON");
      digitalWrite(ledPin, HIGH);
      digitalWrite(swPin, HIGH);
    }
  }
}

void checkIn()
{
  client.publish("checkIn/ESP32_PWM_Fan_Control_Convector_Keuken","OK");
}

void setup() 
{
  Serial.begin(115200);
  WiFi.mode(WIFI_STA);

//LEDC Setup
  ledcSetup(pwmChannel, freq, resolution);
  ledcAttachPin(pwmPin, pwmChannel);

setup_wifi();
  client.setServer(mqtt_server, mqtt_port);
  client.setCallback(callback);

timer.setInterval(120000, checkIn);

ArduinoOTA.setHostname("ESP32_PWM_Fan_Control_Convector_Keuken");
  ArduinoOTA.begin(); 

//status led setup
  pinMode (ledPin, OUTPUT);

//mosfet switch setup
  pinMode (swPin,OUTPUT);
}

void loop() 
{
  if (!client.connected()) 
  {
    reconnect();
  }
  client.loop();
  ArduinoOTA.handle();
  timer.run();
}

Update: die pin op de VCC is niet nodig, kan achterwege worden gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 09:39
Elect schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:45:
Ik had de Speedcomfort besteld voor een 120cm T22 radiator. Product ziet er netjes uit, goed afgewerkt en installatie is inderdaad zo eenvoudig als op de website staat aangegeven. Capaciteit van 60m3 bij 2 stuks kan ik mij voorstellen vanwege de gebruikte kleine ventilatoren.
Na een dag was ik het gezoem op de achtergrond al beu. Het is slechts zachtjes op de achtergrond aanwezig, maar de toon is echter irritant. Ik begrijp het idee van de mageneten, maar op deze wijze is de hele radiator een klankkast. Ik heb ze daarom maar weer teruggestuurd.

Ik had in m'n kelder blijkbaar nog genoeg materiaal liggen om zelf iets te fabriceren. In tegenstelling tot de projecten die ik in het topic zie, moet mijn creatie onder een T22 radiator in plaats van een convectorput. Er moest dan ook een frame bij.

[Afbeelding]
Simpel stuk hout op maat gezaagd en 100mm gaten. Daaronder zit een stuk gaas wat met kabelclips zit vastgetimmerd :+

[Afbeelding]
De Noctua en de DeepCool ventilatoren had ik nog liggen. Deze is aangevuld met een Noiseblocker BlackSilent XE-1, 92mm. De Noiseblocker is wel een stuk stiller, maar geeft in plaats van een gemiddelde 50m3 dan ook maar 30m3.
Als adapter heb ik een Logitech luidspreker adapter van 10 volt, 0.7 ampere gebruikt. De ventilatoren liggen op stoffen kussentjes welke je normaal onder stoelen plakt.

[Afbeelding]
Op voetjes van 4 cm past deze perfect onder de radiator. Normaal staat er een bank voor (ook lekker voor het rendement), dus zichtbaar is het niet. Zit middels een klikaanklik uit schakelaar op de Domoticz installatie welke hem regelt afhankelijk van de temperatuur van het CV water.
toon volledige bericht
Helaas doen De foto's het niet meer zijn deze nog ergens te vinden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-07 23:04
Na uitgebreid dit topic te hebben gelezen (dank allen voor de voorbeelden en tips!) ben ik zelf aan de slag gegaan om mijn twee convectorputten te boosten. Met als resultaat een voelbaar warmer huis en lager energieverbruik. Ik heb de maximale temperatuur van mijn Intergas HR-ketel op 60 graden gezet en dat kan mogelijk nog lager, maar dat ga ik proberen als het weer flink koud wordt.

Deze onderdelen heb ik per convectorput (150cm) gebruikt:Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TwXDPn5/IMG-20190112-115054.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5M6CYfD/IMG-20190112-115100.jpg

De PWM-controller is uiteindelijk goed in stellen, tenminste, als je de handleiding eenmaal ontcijferd heb. Tip: 1x kort drukken op de setknop is basissnelheid omhoog, 2x kort drukken achter elkaar is basissnelheid omlaag. Door lang te drukken kom je in het instelmenu, waarbij je aan het aantal LEDjes kan zien wat achtereenvolgens de ondergrens (menu-optie 1) en de bovengrens (menu-optie 2) van de temperatuurcurve is. Tussen menu-opties schakel je weer door lang te drukken en de instellingen verander je weer met 1x kort drukken of 2x kort achter elkaar drukken. Opslaan doet je door gewoon even te wachten.

Ik heb de sensoren voor de temperatuur-controller en PWM-controller aan de retourleiding gekoppeld. De temperatuurcurve heb ik van 35 naar 60 graden ingesteld. De ondergrens heb ik zo ingesteld dat de fans nog net draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander201
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-06 17:56
Beste Tweakers,

De eerste week in ons nieuwe huis. In de keuken vloerverwarming, maar de woonkamer nog niet. Er hangt daar wel een nieuwe convector aan de muur. Verder nog een (reeds bestaande) convectorput en houtkachel. Nieuwe ketel stookt op 60 gr. Helaas moeten we vloerverwarming dus gaan combineren met convectorwarmte, wat meestal resulteert in dat het in de keuken lekker warm aan de voeten is en de woonkamer met een koude vloer toch minder comfortabel voelt (volgens de vrouw des huizes). De convectorput geeft erg weinig warmte af naar mijn idee (waarschijnlijk omdat deze voor hogere temperaturen geschikt is). Daarom was ik blij dat ik dit topic tegen kwam. Gaan we maar eens wat mee experimenteren. Mijn vraag is waarop jullie je keuze voor fans berusten. Ik zou zeggen: zo stil mogelijk bij een zo hoog mogelijk toerental (en dus luchtverplaatsing)? ik zag zelf de
Cooltek Silent Fan 120 PWM, 120mm bovenaan mijn pricewatch uitkomen, maar heb hier nog wat meer advies voor nodig...
Pagina: 1 2 3