Zoals ook al in dit topic aangegeven
Discussietopic: De zieke geest van “assje” kan je de discussie over de zin en onzin van religie voortzetten in dit topic
Zin en onzin van religie - Deel 2 - [ZT]
Verder is je openingspost echt rampzalig slecht en je argumentatie niet heel veel beter. Je komt over als een Jehova getuige, een (christen) fundamentalist, een extremist die koste wat koste zijn verzinsel moet opdringen aan de logisch redenerende mens. Door te quote uit de bijbel en deze voor te dragen als feiten. Wij van WC eend raden WC eend aan. Het staat geschreven, dus het is waar. Echt waardeloze argumenten die deze titel eigenlijk nog niet eens mogen dragen.
Uit mijn observaties van het menselijke ras kan ik de volgende wetmatigheid afleiden:
Mensen zijn over het algemeen dom. Ze geloven iets omdat ze willen dat het waar is of omdat ze bang zijn dat het misschien waar kan zijn. Dit gedrag leidt onherroepelijk tot gebeurtenissen zoals de holocaust; wanneer de mens verleid wordt door het kwaad.
Onderbouwing mist compleet voor de eerste regel. Daarna geef je een prima voorbeeld waarom mensen geloven (ze willen dat het waar is of zijn bang dat het waar kan zijn, zoals de hel) Gaat echt voor 500% tegen jou argumentatie in dat je moet (ja moet) geloven. Dat er slechte gebeurtenissen gebeuren zal vast, zoals de kruistochten, de inquisitie, tegen gaan van voorbehoedsmiddelen etc. Ik zie je punt niet.
'Nu breekt er een nieuwe tijd aan en we zullen dit nooit meer laten gebeuren!'
Maar in het verleden is het al opnieuw gebeurd en in de toekomst zal het ook weer opnieuw gebeuren. En terwijl de kennis van het universum rondom de mensen toeneemt blijft er van de kennis over de mens zelf maar bitter weinig over.
We leren elke keer weer meer van de slechte gebeurtenissen in het verleden. Dit is geen garantie dat het nooit meer gaat gebeuren. Religie speelt hierbij vaak een grote rol. Uiteraard is geld en macht ook een prima argument voor bijv oorlog. Echter om nu te zeggen dat we er niets van geleerd hebben..... We leren steeds meer over de natuur, psychologie, cultuur, wetenschap etc etc. Er blijft genoeg kennis over. Echter, zolang er mensen zijn die zich vastbijten aan literatuur van 2000 jaar geleden schiet je inderdaad weinig op....
De reacties die ik krijg op deze stelling geven aan hoe het denken van atheïsten en christenen blijkbaar niet vanuit de zelfde bron ontstaat. De reactie van atheïsten hier op is over het algemeen deze: Ik krijg het gevoel dat ik hier iets lees waar ik een verschrikkelijke hekel aan ga hebben dus ik stop nu met lezen en zet de schrijver van deze stelling weg als onwetend, dom en gestoord. Zelfs een onrechtstreekse aanval die eigenlijk alleen maar benoemd is voor hun gedachtegoed al zeer gevaarlijk. Of zoals C.S Lewis schreef: Het grootste gevaar voor een jonge atheïst is dat hij teveel leest.
Je hebt het woord christenen per ongeluk vervangen voor atheisten. Kan gebeuren, geen probleem. Mocht het bewust zijn dan is het wederom een complete loze schreeuw om aandacht. Als jij inderdaad alleen maar aankomt met argumenten Tja het staat in de bijbel dus het is zo, kijk maar in deze specifieke passage. En argumenten als Ja, maar dat geloof ik niet en Ja, maar dat is niet zo bedoeld...
Daarnaast zet je nu even voor het gemak alle aheisten weg als een stel analfabeten. Grappige is dat een hoop atheisten juist wel de bijbel hebben gelezen en tot de conclusie komen dat het fabeltjes zijn. Daarnaast hebben deze mensen ook veel rapporten, onderzoeken en studies gedaan en gelezen die met valide argumentatie en onderbouwing komen. Iets wat niet te zeggen is van bijbelpassages quoten.
Daarnaast is de overgrote meerderheid van de wetenschappers bijv atheist. Lijken mij nu niet de mensen die boeken links laten liggen.... Wederom dus een vrij loze uitspraak en non-argument van jou kant.
Maar ze gaat een stap verder want ze poneert ook dat dit onmogelijk is door de aard van de mens.
Deze aard WIL de mens wel veranderen, daarom DOET hij ook aan geschiedenis.
Echter, de mens KAN deze aard niet veranderen. En dat is een sterk argument om in God te geloven en om te denken in termen van oplossingen ipv problemen.
What the F....
Gebaseerd op jou studie van de mens? Hoe kom je er nu bij dat de mens dat niet kan. De mens veranderd continue maar dit is niet iets dat in 1 jaar even gebeurd.
Het argument om in god te geloven omdat de mens zijn aard niet kan verandere een sterk argument noemen? Nogmaals, What the F. Ik vind het een sterker argument om dan maar gewoon rondjes te gaan rennen op je zolderkamer want tja de mens KAN toch niet veranderen van aard....

En dan ga je er ook nog eens van uit dat mensen die niet geloven denken in problemen ipv oplossingen. Compleet gebaseerd op helemaal niets. Je verzint zomaar ter plekke loze zaken erbij. Dat kan gewoon niet. Wat je eigenlijk dus zeg is dat medische hulp, ruimtevaart, computer technologie ontstaan is doordat men alles als problemen ziet ipv oplossingen..../slap
Atheïsten accepteren het probleem niet als een probleem en lopen daarom mijlen ver achter in hun redenatie. Zelfs als ze gelijk hebben brengt het ons geen enkele stap verder behalve de onvermijdelijke stap in de afgrond waarna we nog een fractie van een seconde de tijd hebben om ons te redden door middel van hun gedachtegoed:
"Ik val! Ik val! Geen probleem, zolang ik persoonlijk de zwaartekracht maar niet erken als probleem!"
Wacht even... atheisten lopen mijlen ver achter want ze geloven niet in een boek dat 2000 jaar geleven is opgesteld waarvan zoveel zaken zijn weerlegd, zoveel niet te bewijzen of na te gaan is, de oorsprong onduidelijk is, het ontstaan ervan onduidelijk is etc (en nee, het argument dat god het geschreven heeft is een argument dat 0 waarlde heeft) Daarnaast lopen ze natuurlijk achter omdat ze hun inzichten kunnen aanpassen aan de kennis die wij elke dag weer vergaren en waarmee de wetenschap een hoop antwoorden voor ons heeft die er 2000 jaar geleden nog niet waren.
Ik val Ik val, geen probleem want ik geloof in god en die vangt mij wel op.... Prima argument, bravo

Mag ik trouwens wat van jou persoonlijke zwaartekracht lenen, die van mij is kapot.
Mijn excuses voor het generaliseren van atheïsten en christenen. Ik krijg uiteraard ook reacties van atheïsten die de dialoog aan gaan en ook reacties van christenen die mij alleen gelijk geven omdat ze graag horen wat ze lezen.
Je generaliseerd atheisten en ook nog eens met complete kul argumenten
Of God nu wel of niet bestaat is niet relevant voor het aandragen van evenwichtige oplossingen voor het kwaad in onze wereld.
Waarom laat je dan wel zo ontzettend sterk naar voren komen dat je het juist WEL belangrijk vind dat er een god bestaat.
Elk mens die mij helpt in de strijd tegen dit aanwezig kwaad in de wereld zal ik een vriend noemen en als zodanig met respect behandelen.
oftwel degene die dat niet doen zijn jou vijand en hoef je niet met respect te behandelen + degene die het niet met jou eens zijn, zijn eigenlijk zelf het kwaad waar je het over hebt...
Als iemand een spelfout of grammatica fout hierin vind zeg het mij dan aub. Dat is niet echt mijn sterkste kant en komt zo dom over.
Zoals al eerder aangegeven is dat niet het probleem. Het probleem is dat je generaliseert, geen argumentatie hebt, meningen als feiten weergeeft, feiten afdoet als onzin en preekt in je eigen parochie.
Imo een prima beeld hoe religie zichzelf wederom in het middelpunt posititioneerd en de rest afschilderd als dom, onwetend, lui en kwaadaardig.
En je hele tirade over het wel en niet geloven doet compleet af aan je stelling dat we niets hebben geleerd uit het verleden (al is religie wel een mooi voorbeeld dat inderdaad laat zien dat we niets hebben geleerd uit het verleden, maar ik heb het vermoeden dat dit juist precies het tegenovergestelde is dat je wilt bereiken).
Maar nogmaals, je bent van harte welkom in
dit topic ipv alles over verschillende topics uit te smeren. Enige eis is wel dat je goede onderbouwingen bij je uitspraken hebt en daar heb je nog wel wat moeite mee.