geen vinger schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 02:57:
[...]
Ik ben niet bekend met de geschiedenis van voor 1600, daarom wil ik graag een onderbouwing zien (bronnen/argumentaties van filosofen/geschiedkundigen en zo) voor de uitspraak dat de kerk de aanleiding was dat de middeleeuwen zo lang duurden. Heb je er zo'n onderbouwing voor?
De stelling dat je in de middeleeuwen niet hoefde te beweren dat de aarde een bol was en om de zon draaide vind ik vreemd: in ieder geval dat de aarde om de zon draaide is volgens mij pas wetenschappelijk sinds copernicus.
Toevallig he, dat Copernicus voet aan de grond kreeg juist in de periode die ik hierboven beschrijf, de renaissance. Juist de periode waarin men zich realiseert dat er meer met de wereld aan de hand is dan de simpele verklaring van de kerk dat alles is zoals het is omdat God het zo gemaakt heeft. Juist de periode dat men daarom maar weer eens ging kijken hoever de wetenschap vóór het Christendom gevorderd was met dit soort vraagstukken.
Copernicus was daarmee niet de eerste; in de Oudheid was Aristarchos van Samos tot dezelfde speculatie gekomen. In de XIVe eeuw had de geleerde theoloog Oresmus keurig en duidelijk de afweging gemaakt tussen een bewegende aarde en een bewegend heelal en impressionante bewijsvoeringen voor beide systemen gepresenteerd - en na afweging gekozen voor een stilstaande aarde.
In de XIVe eeuw paste het de kerk simpelweg beter om de zon rond de aarde te laten draaien, God had de schepping gemaakt en daarvan was de aarde immers het centrum. De zon en sterren konden simpelweg niet anders dan om de aarde draaien.
Overigens, en ik ga lekker door met quoten van Wikipedia, is het bewijs pas geleverd door Galileo Galilei, Copernicus had niet meer dan een theorie die ook nog eens niet helemaal accuraat was (Keppler heeft die verbeterd en Galilei toonde aan dat het klopte).
Galilei is de vader van de moderne astronomie. Op grond van de waarnemingen van Jupiters manen en vooral Venus' fasen kwam Galilei tot de conclusie dat de Zon in het midden van ons zonnestelsel staat. Eerder dacht men, op grond van wat men zag en op grond van de geschriften van Plato, Aristoteles en later Ptolemaeus, dat de aarde in het middelpunt van het gehele universum stond, en dat de zon, de planeten en alle sterren om de aarde heen draaiden. Dit was ook de opvatting van de christelijke Kerken en met name van de Rooms-Katholieke Kerk. De nieuwe waarnemingen van Galilei waren in strijd met het toen gangbare geocentrische model van Claudius Ptolemaeus, terwijl ze wel verklaard konden worden met de heliocentrische theorie van Nicolaas Copernicus.
We weten hoe het met Galilei verder ging toch? De kerk was unhappy met zoveel out-of-the-box thinking:
Na een aantal jaren kwam Galilei dan ook in conflict met de Kerk, hoewel hij zelf volhield dat zijn werk slechts een zuiver theoretische beschrijving inhield, en niet in conflict was met de godsdienst, die hijzelf ook aanhing. Hij meende juist te laten zien hoe doordacht het door God geschapene in elkaar zat.
Francesco Villamena's titelplaat voor Galileo Galilei's Il Saggiatore, uitgegeven in 1623 door de Accademia dei Lincei te Rome.
Stefan Della Bella's frontispice en titelpagina voor Galileo Galilei's Dialogo, uitgegeven in 1632 door Giovanni Battista Landini te Florence.
Galilei wordt twee keer onderzocht door de Inquisitie. De eerste keer wordt hij gedwongen afstand te nemen van zijn ontdekkingen. Galilei hield zich aan deze veroordeling. Een paar jaar later probeert Galilei zich toch weer te mengen in de discussie tussen het heliocentrisme en het geocentrisme via een student van hem.
Uiteindelijk legde de katholieke kerk hem levenslang huisarrest op. Pas in 1992 heeft de katholieke kerk formeel toegegeven dat de kerk destijds fout was geweest en Galilei gelijk had. Ik neem aan dat in 1992 zelfs de Katholieke kerk niet meer om die waarheid heen kon.
[
Voor 40% gewijzigd door
SnoeiKoei op 02-02-2012 08:42
]