Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dit is mijn hypotheseVerwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 21:34:
[...]
even 1 paneel bedekken en de mpp start, erg vreemd.
misschien heeft hans een idee ?
een toevallig overvliegende meeuw kon de omvormer ook sneller naar mpp laten gaan,
bij bewolking gebeurt het niet
[...]
Met in je achterhoofd het P&O algoritme van de meeste omvormers...Het is op strakblauwe dagen gewoon een gevalletje lokaal MPP, zeg maar een miniknietje in de grote IV curve. Wat doet dat algoritme? Beetje friemelen met I, hé kijk nou, nu heb ik iets meer vermogen, beetje verder friemelen, vermogen loopt weer terug. Dan maar weer terug friemelen. Steeds tussen twee suboptimale punten in de curve pingpongen met kleine variaties in I.
Wanneer er af en toe een grote wolk langskomt (of een dikke meeuw (geen grijze, die heeft te weinig albedo)) wordt de omvormer geprikkeld om grotere stappen te nemen in zijn P&O kunstje. Daardoor is het globale MPP sneller gevonden.
Het bijplaatsen van een half paneeltje, of in mijn geval: het rebooten van ijn Tigo management unit, zorgt ervoor dat de MPP tracker wat agressiever te werk gaat.
En als dit allemaal een grote berg BS blijkt...ik ben ook maar een leek, maar het verhaal klinkt wél goed
Je verhaal snap ik nog niet helemaal. Ik dacht dat het met 10,5 paneel juist veeel beter ging dan met 10 panelen. Nu heb je nog steeds problemen als ik het goed begrijp. (?)Verwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 21:34:
[...]
ja, die zit optioneel in de sungrow in debug mode
hij vind hem erg snel en goed, maar wakker worden duurde langer, wel 1,5 uur langer,
en dat effect is nu weg bij zowel de aeg als de sungrow.(mpp sweep en search start niet of traag)
vandaag ook even de sma sb2100tl opgehangen, ook die blijft laag hangen,
even 1 paneel bedekken en de mpp start, erg vreemd.
misschien heeft hans een idee ?
een toevallig overvliegende meeuw kon de omvormer ook sneller naar mpp laten gaan,
bij bewolking gebeurt het niet
ps :ik heb vandaag de laatste kingsun in nederland ontvangen, per post, had daniel gewoon nog staan !
(zijn niet meer leverbaar, in 30 minuten lag hij op het dak)
een custom halfje van 130Wp (4x12cellen 24 volt) met exact dezelfde cellen en produktiemaand als de rest, ideaal dus (en zonder heffing natuurlijk)
het eerdere halfje verhuist nu naar oost (deze was 100Wp 18volt)
kan de sma lekker weer in de puf puf derating mpp peak stress schieten, de ouwe kachelpijp
Ik heb even op jouw plugwise website gekeken naar de logging van de west set. Ik heb twee dagen vergeleken en het gaat hierbij om 27-05 (10 panelen) en 05-06 (10,5 panelen). Of deze dagen bij jou vergelijkbaar met elkaar waren weet ik niet, maar zowel ik zelf als zonnepit (kust) hadden op beide dagen dezelfde opbrengst. De dagen lijken dus redelijk vergelijkbaar qua lichtintensiteit en paneeltemperatuur.
Beide dagen heb ik dus bekeken en de opbouw in vermogen (van de uurwaarden) lijkt redelijk gelijk te lopen en 'normaal' gedrag te vertonen. Hoe erg zitten beide (!) omvormers eigenlijk überhaupt naast het MPP punt?
Met andere woorden: wat is de spanning in de ochtend en wat is de spanning in de middag?
Even een grove uitlezing op jou plugwise website:
27-05 west = 11,4 kWh met 1850 Wp (10 panelen) = 6,16 Wh/ Wp
05-06 west = 11,4 kWh met 1943 Wp (10,5 panelen) = 5,87 Wh/ Wp
Zorgt het halve paneel überhaupt wel voor een hogere (specifieke) opbrengst, of misschien juist voor een lagere?
[Aanvulling]
Moet 10,5 paneel niet eigenlijk 9,5 paneel zijn i.v.m. Vmax van 450 Volt????
* Dre snapt er niks meer van
Opbrengst 115,7 kWh (grote set) en 16,3 kWh (kleine set)
Gemiddeld 5,991 kWh/kWp per dag voor de grote set, en 5,55 kWh/kWp voor de kleine.
Geen topnoteringen, maar zeker niet slecht dacht ik zo
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
In dezelfde week heeft de 960Wp op noord ook prima gedraaid. Gemiddeld 4,68 kWh/kWp per dag. Dat vind ik erg netjes voor een flink ondergedimensioneerde set op NNW. Sinds ik de nukkige Steca heb omgewisseld, draait deze installatie als een tierelier.
De nukkige Steca gebruik ik nu voor de 555Wp op zuid (verlies ik iets minder kWh mee) en die schakelt nog steeds regelmatig af met als gevolg een gemiddelde dagopbrengst van 4,42 kWh/kWp, dus zelfs nog lager dan de installatie op noord! Ik heb eens gekeken wanneer de Steca afschakelt en het lijkt er op dat dit gebeurd wanneer de netspanning wat hoger wordt. Als ik met mijn multimeter in dezelfde WCD meet waarop de Steca is aangesloten, dan lijkt deze al af te schakelen bij 235Vac. Toen ik vervolgens de wasmachine liet draaien, zag ik de netspanning dalen naar zo'n 230Vac en bleef de Steca wel in bedrijf. Er is flink wat PV bijgebouwd hier in de straat, dus als de zon doorbreekt, wil de netspanning wel een paar volt stijgen. Maar dat deze Steca al zo snel afschakelt, lijkt mij niet de bedoeling. Volgens de documentatie zou die pas bij 230V +10% = 253Vac moeten afschakelen.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Ik zat onlangs inderdaad al met een kleine verbazing naar de opbrengsten te kijken van je NNW set.antonboonstra schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:05:
Afgelopen week (2 t/m 8 juni) had ik een gemiddelde dagopbrengst van 6,26 kWh/kWp voor mijn 570Wp set op het zuiden, met 2 juni als beste dag ooit voor deze installatie. Helaas vandaag en ook gisteren aardig wat bewolking hier in Groningen.
In dezelfde week heeft de 960Wp op noord ook prima gedraaid. Gemiddeld 4,68 kWh/kWp per dag. Dat vind ik erg netjes voor een flink ondergedimensioneerde set op NNW. Sinds ik de nukkige Steca heb omgewisseld, draait deze installatie als een tierelier.
De nukkige Steca gebruik ik nu voor de 555Wp op zuid (verlies ik iets minder kWh mee) en die schakelt nog steeds regelmatig af met als gevolg een gemiddelde dagopbrengst van 4,42 kWh/kWp, dus zelfs nog lager dan de installatie op noord! Ik heb eens gekeken wanneer de Steca afschakelt en het lijkt er op dat dit gebeurd wanneer de netspanning wat hoger wordt. Als ik met mijn multimeter in dezelfde WCD meet waarop de Steca is aangesloten, dan lijkt deze al af te schakelen bij 235Vac. Toen ik vervolgens de wasmachine liet draaien, zag ik de netspanning dalen naar zo'n 230Vac en bleef de Steca wel in bedrijf. Er is flink wat PV bijgebouwd hier in de straat, dus als de zon doorbreekt, wil de netspanning wel een paar volt stijgen. Maar dat deze Steca al zo snel afschakelt, lijkt mij niet de bedoeling. Volgens de documentatie zou die pas bij 230V +10% = 253Vac moeten afschakelen.
Gezien ik nog flink wat dak ruimte heb op NNW was ik daar blij verrast mee
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Vergeet niet dat de installatie op NNW het vooral moet hebben van de zomermaanden, wanneer de dagen lang genoeg zijn om 's avonds nog wat zon op te vangen. Als ik per maand een vergelijk maak, dan is dit het percentage van de opbrengsten van de NNW installatie vergeleken met de ZZO installatie (genormeerd):revolution-nl schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:12:
[...]
Ik zat onlangs inderdaad al met een kleine verbazing naar de opbrengsten te kijken van je NNW set.
Gezien ik nog flink wat dak ruimte heb op NNW was ik daar blij verrast mee
januari 32%
februari 34%
maart 39%
april 52%
mei 69%
juni 78% (tot nu toe)
Dus in mei en juni is de opbrengst prima te noemen, maar in de eerdere maanden is de opbrengst toch aanzienlijk minder. Als ik moet voorspellen, dan haal ik misschien 520 kWh/kWp op jaarbasis met de NNW installatie. Dat is toch maar 55% t.o.v. zuid en dat komt best aardig overeen met het instralingsdiagram (NNW, 35° helling)
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Vanmorgen beetje bewolkt, maar toch meer opbrengst door de lagere temperatuur. Gisteren kwam ik niet aan de max van de omvormer (4000 Watt), vandaag dus duidelijk wel over een langere periode. Geloof dat het geluk is dat de strook "onbewolkt" hier ook over Drunen lag, volgens mij niet in heel Nederland.
Voor mijn niet helemaal optimale ligging (landinwaarts, Zuid-West orientatie, 50 graden schuin dak, overgedimensioneerde omvormer) moet ik blij zijn als ik rond de 850 kWh/kWp haal = 4165 kWh per jaar.
Sta nu in de top 5 met opbrengst in de Live Tweakers lijst en zal waarschijnlijk naar de top 3 gaan.
Morgen weer nieuwe ronden nieuwe kansen.
Best irritant dat net nu je upload hangt, bij uitzicht op een all time highZuinigeRijder schreef op zondag 09 juni 2013 @ 18:45:
[url="http://www.pvoutput.org/comparelive.jsp?sid=11351&df=20130608&dt=20130609"].
<knip>
Sta nu in de top 5 met opbrengst in de Live Tweakers lijst en zal waarschijnlijk naar de top 3 gaan.
Edit: En loopt weer en opgedoken in de achteruitkijk spiegeljes
[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 09-06-2013 20:06 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
haha, ik doe normaal 's avonds aan het eind van de dag de opbrengst handmatig uploaden (rond 22:00 uur) aangezien ik ook mijn weerdata dan upload. Dus sta ook pas laat in de statistieken. Speciaal op verzoek even de SMAndroid aangezet voor live loggingDomba schreef op zondag 09 juni 2013 @ 19:38:
[...]
Best irritant dat net nu je upload hangt, bij uitzicht op een all time high
Edit: En loopt weer en opgedoken in de achteruitkijk spiegeljes
Uiteindelijk is het ruim boven de 30 kWh geworden, namelijk 32.325 kWh, bijna 9% meer dan de prachtige dag gisteren, geheel onbewolkt. En nu met vooral 's mogens af en toe een wolkje toch meer. Door de lagere temperatuur (4 graden?) en misschien meer instraling/heldere lucht?
P.S. Het is goed te zien dat de opbrengst van 50 graden t.o.v. 30 graden minder is in de zomer (wanneer de zon hoog staat) en meer in de winter (wanneer de zon laag staat).
[ Voor 13% gewijzigd door ZuinigeRijder op 09-06-2013 22:24 ]
Difuus licht in de morgen, heb ik ook op zuid, smorgens vroeg tot 8 en savonds vanaf 8 kan het beter bewolkt zijn, voor de east-west weer nietZuinigeRijder schreef op zondag 09 juni 2013 @ 22:17:
[...]
haha, ik doe normaal 's avonds aan het eind van de dag de opbrengst handmatig uploaden (rond 22:00 uur) aangezien ik ook mijn weerdata dan upload. Dus sta ook pas laat in de statistieken. Speciaal op verzoek even de SMAndroid aangezet voor live logging![]()
Uiteindelijk is het ruim boven de 30 kWh geworden, namelijk 32.325 kWh, bijna 9% meer dan de prachtige dag gisteren, geheel onbewolkt. En nu met vooral 's mogens af en toe een wolkje toch meer. Door de lagere temperatuur (4 graden?) en misschien meer instraling/heldere lucht?
Helder geeft weinig in die tijden.
Wie is daar tegenaan gelopen? Wie weet van een verschillende behandeling met een ferraris versus een slimme meter? Dit natuurlijk in het echie en niet wat ze blaten als voorlichting aan de telefoon of op hun website.
Het is een heel stuk lastiger als op het eerste oog lijkt, de verschillen zijn minder groot maar is sterk afhankelijk van hoeveel vrije hemelkoepl je hebt.,
In de periode september tot 23 april is geexperimenteerd met hellingshoek en string samenstelling
Ook het verschil deze maand is minder, op 2 juni heb ik een all-time high, terwijl 20 km naar het oosten jouw systeem, dik in de schapenwolken zat en vandaag loop je flink voor met 5-10%.
Ik heb geen vrije hemelkoepel voor groot aantal panelen en ochtenschaduw omdat mijn eigenhuis in de wegstaat
De getallen zijn kWh/kWp en alle met 211 graden ZZW
Hier zie je dat de panelen met 15 graden die tegen de muur van de 1e verdieping staat het slechter doen bij gebrek aan voldoende vrije hemelkoepl dan die van de 2e kolom met 30graden die zelfs nog een 1/2 uur langer schaduw hebben.
.
15graden 30graden30graden
01-06-13____3,26____3,36____3,46
02-06-13____6,59____6,67____7,05
03-06-13____3,85____4,18____4,17
04-06-13____5,74____5,85____5,99
05-06-13____5,48____5,39____6,14
06-06-13____5,77____5,66____6,29
07-06-13____6,05____5,97____6,58
08-06-13____6,11____6,05____6,59
09-06-13____5,91____6,23____6,16
Profiel kolom A 15 beperkte vrije hemelkoepel pas van af 10:30 vol in zon

Profiel kolom B 30 beperkte vrije hemelkoepel pas van af 11:00 vol in zon

Profiel kolom C 30 zogoed als vrije hemelkoepel vanaf maart
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Rapapa...
Beetje geel zijn ze wel, met een vleugje duivenstront. Het wordt tijd voor een buitje...LosGieros schreef op maandag 10 juni 2013 @ 16:09:
Panelen bij jullie ook zoveel onder het stof en stuifmeel? Ik zou ze bijna gaan wassen...tis dat ik er niet bij kan
Hier een ferrarismeter, Essent heeft de teveel terug geleverde kWh-jes vollledig terug betaald. Dus inclusief btw en EB.izdp schreef op maandag 10 juni 2013 @ 01:08:
Ik vraag het maar hier en herhaal de vraag van Dre: met een ferrarismeter problemen met vergoeding bij teruglevering?
Wie is daar tegenaan gelopen? Wie weet van een verschillende behandeling met een ferraris versus een slimme meter? Dit natuurlijk in het echie en niet wat ze blaten als voorlichting aan de telefoon of op hun website.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Maar ik hoor nog niemand die slechter af is met een ferrarismeter.
Merkwaardig gezien de beweringen.
Same here.drielp schreef op maandag 10 juni 2013 @ 17:05:
Beetje geel zijn ze wel, met een vleugje duivenstront. Het wordt tijd voor een buitje...
Toevallig heb ik de rij onder de dakkapel net afgespoeld. Ik kon het meer aanzienLosGieros schreef op maandag 10 juni 2013 @ 16:09:
Panelen bij jullie ook zoveel onder het stof en stuifmeel? Ik zou ze bijna gaan wassen...tis dat ik er niet bij kan
Bij de bovenste rij kan ik helaas niet bij.
Kan het trouwens kloppen dat de zon weer hoger staat? Het valt mij vandaag op dat i in de avond veel minder last van schaduw heb?
Dat een vrije hemelkoepel belangrijk is voor een goede opbrengst kan ik inderdaad onderschrijven. De set boven de dakkapel doet het vol in de op de dag toch iets beter als de set onder de dakkapel die toch 50wp meer heeft. Allebei aangesloten op een eigen SMA1200 dus makkelijk vergelijkbaar.Domba schreef op maandag 10 juni 2013 @ 01:11:
[...]
Het is een heel stuk lastiger als op het eerste oog lijkt, de verschillen zijn minder groot maar is sterk afhankelijk van hoeveel vrije hemelkoepl je hebt.,
In de periode september tot 23 april is geexperimenteerd met hellingshoek en string samenstelling
Ook het verschil deze maand is minder, op 2 juni heb ik een all-time high, terwijl 20 km naar het oosten jouw systeem, dik in de schapenwolken zat en vandaag loop je flink voor met 5-10%.
Ik heb geen vrije hemelkoepel voor groot aantal panelen en ochtenschaduw omdat mijn eigenhuis in de wegstaat
De getallen zijn kWh/kWp en alle met 211 graden ZZW
Hier zie je dat de panelen met 15 graden die tegen de muur van de 1e verdieping staat het slechter doen bij gebrek aan voldoende vrije hemelkoepl dan die van de 2e kolom met 30graden die zelfs nog een 1/2 uur langer schaduw hebben.
.
15graden 30graden30graden
01-06-13____3,26____3,36____3,46
02-06-13____6,59____6,67____7,05
03-06-13____3,85____4,18____4,17
04-06-13____5,74____5,85____5,99
05-06-13____5,48____5,39____6,14
06-06-13____5,77____5,66____6,29
07-06-13____6,05____5,97____6,58
08-06-13____6,11____6,05____6,59
09-06-13____5,91____6,23____6,16
Profiel kolom A 15 beperkte vrije hemelkoepel pas van af 10:30 vol in zon
[afbeelding]
Profiel kolom B 30 beperkte vrije hemelkoepel pas van af 11:00 vol in zon
[afbeelding]
Profiel kolom C 30 zogoed als vrije hemelkoepel vanaf maart
[afbeelding]
Toch eens kijken of ik de sets niet allebei los kan loggen.
[ Voor 83% gewijzigd door revolution-nl op 10-06-2013 19:56 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Uhm, wanneer is de langste dag van het jaar in Nederland?revolution-nl schreef op maandag 10 juni 2013 @ 19:47:
[...]
Kan het trouwens kloppen dat de zon weer hoger staat? Het valt mij vandaag op dat i in de avond veel minder last van schaduw heb?
Verwijderd
/ik reageer maar niet op de metering verschillen, want dan slibt alles dicht, dat hebben we al 4 jaar gedaan. (structureel minstens 2MW in de min op ferraris met hoog+laag tarief al jaren)
meer info : http://www.greenchoice.nl...-zon/terugleververgoeding
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2013 20:59 ]
21 JuniDre schreef op maandag 10 juni 2013 @ 20:47:
[...]
Uhm, wanneer is de langste dag van het jaar in Nederland?
Thanks Eric!
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 10-06-2013 21:13 ]
De laatste zondag van oktober telt 25 uur...Dre schreef op maandag 10 juni 2013 @ 20:47:
[...]
Uhm, wanneer is de langste dag van het jaar in Nederland?
Haha, ik moest lachen
Wikipedia: Langste dagMet langste dag wordt niet de lengte van het etmaal bedoeld (want die blijft natuurlijk 24 uur), maar de tijd tussen zonsopgang en zonsondergang.
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
Er staat al 20kw aan omvormers aan. Op de mooiere dagen vorige week startten ze rond 7 a 8 uur op en werd er al 500w geproduceerd. 's Avonds rond een uur of 9 produceert de installatie nog 2kw. De installatie piekt rond de 16kw en dat voor meerdere uren achter elkaar. Dat is het grote voordeel van die Sharp 128w dunnefilm panelen. Ze pieken niet zo hoog; maar ze beginnen op tijd en gaat lang door. Valt me mee want het dak ligt niet perfect op het zuiden.
Pffff, ik krijg het al warm van het lezen alleen al.BlackWhizz schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 15:30:
Het is bijna zover. De gehele installatie gaat deze week aan. Hoofdzekering wordt verzwaard naar 3x80A. Bekabeling is zo goed als af. Ook wordt de Fronius data unit (geen idee hoe het ding officieel heet) deze week aangesloten aan het netwerk.
Er staat al 20kw aan omvormers aan. Op de mooiere dagen vorige week startten ze rond 7 a 8 uur op en werd er al 500w geproduceerd. 's Avonds rond een uur of 9 produceert de installatie nog 2kw. De installatie piekt rond de 16kw en dat voor meerdere uren achter elkaar. Dat is het grote voordeel van die Sharp 128w dunnefilm panelen. Ze pieken niet zo hoog; maar ze beginnen op tijd en gaat lang door. Valt me mee want het dak ligt niet perfect op het zuiden.
Heftig (en moooooi)
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
3X80 A Wat kost dat wel niet aan vast recht Capaciteits tarief???BlackWhizz schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 15:30:
Het is bijna zover. De gehele installatie gaat deze week aan. Hoofdzekering wordt verzwaard naar 3x80A. Bekabeling is zo goed als af. Ook wordt de Fronius data unit (geen idee hoe het ding officieel heet) deze week aangesloten aan het netwerk.
Ik kom trouwens niet verder als 29 A met 20kWp ??? of komt er nog meer?
Als je boven de 3x80 A zit kan je SDE+ aanvragen ......
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ben benieuwd naar je foto's! Altijd mooi die grote systemen op stallenBlackWhizz schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 15:30:
In welke richting is het systeem straks georiënteerd?
Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996
Volgens mij krijgt hij 60 kWp totaal.WoudseHoeve schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 16:45:
[...]
3X80 A Wat kost dat wel niet aan vast recht Capaciteits tarief???
Ik kom trouwens niet verder als 29 A met 20kWp ??? of komt er nog meer?
Als je boven de 3x80 A zit kan je SDE+ aanvragen ......
60 kW AC = 87 Ampère
60 kW AC - 20 kW AC = 40 kW AC = 58 Ampère
20 kW = 29 Ampère
Voor de kritische techneuten hier: Waar de W van Watt staat moet misschien VA staan...
[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 11-06-2013 21:26 ]
Begrijp ik nou goed dat je voor jouw 'overproduktie' (de kWh's die je meer geproduceerd hebt dan verbuikt) ook gewoon ca. € 0,20 cent hebt gevangen???? Als dat zo is dan leg ik alsnog mijn NO -zijde direct vol!drielp schreef op maandag 10 juni 2013 @ 17:05:
[...]
Beetje geel zijn ze wel, met een vleugje duivenstront. Het wordt tijd voor een buitje...
[...]
Hier een ferrarismeter, Essent heeft de teveel terug geleverde kWh-jes vollledig terug betaald. Dus inclusief btw en EB.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Je begrijpt het goed, maar het is waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid.Joris 407 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 09:33:
[...]
Begrijp ik nou goed dat je voor jouw 'overproduktie' (de kWh's die je meer geproduceerd hebt dan verbuikt) ook gewoon ca. € 0,20 cent hebt gevangen???? Als dat zo is dan leg ik alsnog mijn NO -zijde direct vol!
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Verwijderd
het halve paneeltje erbij.
mpp punt word standaard op west al gevonden om 08:40u met het paneeltje erbij
zonder het paneeltje laat de omvormer de spanning stijgen en wacht maar vind geen ideaal punt
de omvormer is niet 1 getest maar 2 types getest (aeg 2000 en sungrow beide zelfde gedrag)
vandaag paneeltje met en paneeltje zonder getest,
om 08:40 vind de mpp een hoog voltage met 0,2A, zonder het paneeltje vind de omvormer niets.
zonder het paneeltje word dit niet gevonden, want de spanning is dan immers lager.
zonder paneetlje kan je de mpp wel kietelen door een paneel te bedekken, maar dat werkt pas 1 uur later.
het paneeltje van 100Wp bereikt hierdoor een meeropbrengst in de string van 1 tot 4kWh per dag.
dat is leuk.
het stijgen van de spanning en het niet snel vinden van de mpp bij een clear sky is ook duidelijk te zien in de set van hans de git op een piko (met tigo`s)
bij bewoling is dit vreemde effect minder of geheel afwezig
inmiddels ben ik gestart met testen van een extra paneeltje erbij op oost, maar heb het effect omgekeerd nog niet gezien in de avond.
opmerkelijk is ook een test met de sma sb2100tl, deze kiest een heel ander laag mpp punt (V) en doet het soms beter, en soms slechter. dit is een onverwacht groot gedrags verschil tussen diverse omvormers,
wat ik niet kan verklaren.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2013 20:32 ]
Je zult mijn reactie vast niet gemist hebben
Een opbrengst van 1 tot 4 kWh per dag voor 100Wp zou gigantisch zijn. Nu heb je dit gemeten op 1 dag neem ik aan, in de winter zal je wel niet de "1 tot 4 kWh" extra halen. Anders zou je 365 kWh tot 1460 kWh extra halen met een installatie van 1850Wp + 100Wp
En kan je iets zeggen over de installatie op deze verschillende dagen (Het is mij niet duidelijk of de installatie 9 of 9,5 of 10 of 10,5 panelen bevatte bij de test, zie mijn link naar mijn vorige post hierover)
[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 12-06-2013 21:28 ]
Verwijderd
9x185Wp mono +nu 130Wp erbij stroom allemaal 5,21A identieke cellen / 1 merk
stringspanning mpp was 315,6V@25c gemeten
stringspanning nu is 343,0V@25c gemeten (Voc 401Volt@25c)
ik verwacht bij -10c een Voc van 446 net binnen de marge, maar swinters is er nauwelijks instraling op west, en komt de zon smorgens niet over de nok.
het paneel is niet verantwoordelijk voor de extra opbrengst, de andere mpp stand en oogst is hiervoor verantwoordelijk.
ik zal mijn plugwise eens snel herzien want die klopt nu niet meer door al mijn geknoei.
ik heb een andere plug gebruikt om te meten.
de 130Wp is een leuk custom model, deze had daniel(solarking) nog staan, gewoon 4 rijen cellen ipv 6 op de andere panelen en hij paste er tot de mm tussen.
ik heb al 1790Wac uit de string zien komen op 1795Wp stc
smorgens rond 9 uur zie ik nu de mpp keurig op 1 punt staan, strak op 340 volt, daar waar de omvormer eerst p&o sweep stond te doen tot een uur of 11/12
Wikipedia: Maximum power point tracking
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2013 21:39 ]
Misschien dat je de fabrikant plugwise ook eens ook een schop kan geven dat uurwaarden te weinig resolutie biedt.Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:31:
9,5 paneel
9x185Wp mono +nu 130Wp erbij stroom allemaal 5,21A identieke cellen / 1 merk
stringspanning mpp was 315,6V@25c gemeten
stringspanning nu is 343,0V@25c gemeten (Voc 401Volt@25c)
ik verwacht bij -10c een Voc van 446 net binnen de marge, maar swinters is er nauwelijks instraling op west, en komt de zon smorgens niet over de nok.
het paneel is niet verantwoordelijk voor de extra opbrengst, de andere mpp stand en oogst is hiervoor verantwoordelijk.
ik zal mijn plugwise eens snel herzien want die klopt nu niet meer door al mijn geknoei.
ik heb een andere plug gebruikt om te meten.
de 130Wp is een leuk custom model, deze had daniel(solarking) nog staan, gewoon 4 rijen cellen ipv 6 op de andere panelen en hij paste er tot de mm tussen.
ik heb al 1790Wac uit de string zien komen op 1795Wp stc
smorgens rond 9 uur zie ik nu de mpp keurig op 1 punt staan, strak op 340 volt, daar waar de omvormer eerst p&o sweep stond te doen tot een uur of 11/12
Wikipedia: Maximum power point tracking
Je had dus op west eerst 1665 Wp en nu 1758 Wp. Ik wacht in spanning (hihi) af op de eerste resultaten van de specifieke opbrengst door het halve paneel extra. Publiceer je die resultaten hier als het zover is?
Ik heb een ferraris met twee meters, op dagtarief flink teruggeleverd dus een lagere stand. Op nachttarief een hogere stand en deze kWh heb ik betaald met de gewone jaarafrekening. Voor de negatieve stand op de dagmeter heb ik het reguliere = ongveer 24 ct teruggekregen. Dit ging met een aparte terugbetaalfactuur. Essent en salderen gaat nog niet helemaal lekker....Joris 407 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 11:28:
Dat denk ik ook, want de regel is niet zo volgens de site van Essent dacht ik..
29 maart begonnen en vanmorgen door de mijlpaal. Das eerder dan verwacht.
Jammer dat nu de panelen een ongewenste wasbeurt krijgen
Mooi kerel! Als je die panelen in 2011 had gelegd, was je helemaal gek gewordenBarrycade schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 10:09:
De eerste 1 MWh is er uit uit de nieuwe set
![]()
29 maart begonnen en vanmorgen door de mijlpaal. Das eerder dan verwacht.
Jammer dat nu de panelen een ongewenste wasbeurt krijgen
Wij hebben bijna een half jaar moeten wachten tot die mijlpaal. De installatie was in november.....
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Oei, ik had de magische grens bijna gemist
Ik denk dat ik 14u45 de 1MWh passeerde
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
[ Voor 23% gewijzigd door Joris 407 op 15-06-2013 19:06 ]
Ja kan best, harde wind dus lekker koel en dan na een flinke wolk klapt ie zomaar 10% voorbij stc waarden dus 3750 + 10%= 4125WJoris 407 schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 19:03:
Ik zag vanmiddag een piek van 4056W voorbij komen! Wel heel kort. Daarna iets langer waardes rond de 3900W. Kan dat uberhaupt wel van 3750 Wp aan panelen?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
A'dam PVOutput
Hier ook pieken gezien van 1900w uit 1600wPeterZ(on) schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 19:14:
Het record van mijn set is 1768W uit 1560W oftewel ruim 13%.
2011? (die vat ik even niet)Schinnen-groen schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 16:49:
[...]
Mooi kerel! Als je die panelen in 2011 had gelegd, was je helemaal gek geworden![]()
Wij hebben bijna een half jaar moeten wachten tot die mijlpaal. De installatie was in november.....
50% lag er al in April 2012 op een Powerstocc 2000, maar nu is afgelopen Maart de Powerstocc vervangen door de SMA 3000 tl-21 met wat Solar Frontiers op het WNW.
Maar op basis van 2012 had ik niet verwacht dat ik zo snel de 1 MW zou passeren. Global Peak helpt bij mij meer dan ik verwacht had. Mijn Panda's op ZZW liggen op een plat dak dat omringt is door een redelijk hoge dakrand. Die schaduw effecten van smorgens en smiddags poetst de SMA best goed weg.
Ik zit 20% hoger dan mijn ramingen van 850kW/kWp, mede doordat dus de schaduw goed wordt opgevangen en omdat de SF panelen op WNW het veel beter lijken te doen dan ik had verwacht.
Dus als het zo door blijft gaan dek ik nu op 200kWh na, ons gebruik af
2011 was een zeeeer goed jaar qua PV productieBarrycade schreef op zondag 16 juni 2013 @ 10:21:
[...]
2011? (die vat ik even niet)
50% lag er al in April 2012 op een Powerstocc 2000, maar nu is afgelopen Maart de Powerstocc vervangen door de SMA 3000 tl-21 met wat Solar Frontiers op het WNW.
Maar op basis van 2012 had ik niet verwacht dat ik zo snel de 1 MW zou passeren. Global Peak helpt bij mij meer dan ik verwacht had. Mijn Panda's op ZZW liggen op een plat dak dat omringt is door een redelijk hoge dakrand. Die schaduw effecten van smorgens en smiddags poetst de SMA best goed weg.
Ik zit 20% hoger dan mijn ramingen van 850kW/kWp, mede doordat dus de schaduw goed wordt opgevangen en omdat de SF panelen op WNW het veel beter lijken te doen dan ik had verwacht.
Dus als het zo door blijft gaan dek ik nu op 200kWh na, ons gebruik af
Dit jaar is een stuk minder. Als je nu al een goede productie hebt, was je in 2011 waarschijnlijk door het dak gegaan (maar dat mag niet want daar liggen panelen...).
Volgens mij best aardig voor een matig PV jaar
[ Voor 34% gewijzigd door revolution-nl op 17-06-2013 12:36 ]
2011 zeer goed? Het voorjaar wel, maar juli en augustus waren erg matig. Uiteindelijk was 2011 maar net iets beter dan 2012 bij mij. Juni en juli 2010, dát waren pas maandenSchinnen-groen schreef op zondag 16 juni 2013 @ 13:38:
[...]
2011 was een zeeeer goed jaar qua PV productie![]()
Dit jaar is een stuk minder. Als je nu al een goede productie hebt, was je in 2011 waarschijnlijk door het dak gegaan (maar dat mag niet want daar liggen panelen...).
Momenteel zit ik in 2013 iets boven de opbrengst van 2012, maar een stuk onder 2011. Bij een goed najaar kan dat echter zo maar weer veranderen.

Op 6 juni 2011 geplaatst. De startstand heb ik geschat in verhouding met mijn 555Wp installatie die al een jaar langer draait.
[ Voor 23% gewijzigd door antonboonstra op 17-06-2013 15:25 ]
Tja, de panelen liggen hier pas vanaf november 2010.antonboonstra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:36:
[...]
2011 zeer goed? Het voorjaar wel, maar juli en augustus waren erg matig. Uiteindelijk was 2011 maar net iets beter dan 2012 bij mij. Juni en juli 2010, dát waren pas maandenEn zo heeft polderPV vast nóg wel betere maanden (juli 2006 als ik de GoT PV lijst mag geloven)
Momenteel zit ik in 2013 iets boven de opbrengst van 2012, maar een stuk onder 2011. Bij een goed najaar kan dat echter zo maar weer veranderen.
[afbeelding]
Op 6 juni 2011 geplaatst. De startstand heb ik geschat in verhouding met mijn 555Wp installatie die al een jaar langer draait.
Ik heb dezelfde grafiek als die van jou en ook hier ligt 2013 ver onder 2011.
Hier regent trouwens alweer. Vanmorgen zag het er prima uit maar nu heb ik het licht aan (en het onweert).
Leuk dat we naar de > 30C gaan de komende dagen, maar ik wil ZON !
In het noord-oosten bleef de zon nog vrij lang schijnen, dus ik sta weer vrijwel bovenaan in de live outputsSchinnen-groen schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:57:
[...]
Hier regent trouwens alweer. Vanmorgen zag het er prima uit maar nu heb ik het licht aan (en het onweert).
Leuk dat we naar de > 30C gaan de komende dagen, maar ik wil ZON !
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=14110&sid=11975
Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996
Rank Region Generated Share Average Capacity Share Systems Average Size Efficiency
1 Queensland 8.232GWh 29.56% 16.776kWh 10.035MW 33.16% 2,139 4.691kW 3.576kWh/kW
2 South Australia 3.708GWh 13.31% 15.654kWh 2.919MW 9.65% 734 3.977kW 3.936kWh/kW
3 Victoria 3.347GWh 12.02% 12.633kWh 3.012MW 9.95% 849 3.547kW 3.562kWh/kW
10 Provincie Noord-Brabant 373.452MWh 1.34% 9.705kWh 1.027MW 3.39% 265 3.876kW 2.504kWh/kW
11 Provincie Noord-Holland 365.758MWh 1.31% 8.693kWh 667.651kW 2.21% 220 3.034kW 2.865kWh/kW
12 Provincie Zuid-Holland 267.262MWh 0.96% 7.333kWh 694.578kW 2.29% 258 2.692kW 2.724kWh/kW
13 Provincie Gelderland 244.201MWh 0.88% 7.483kWh 924.422kW 3.05% 227 4.072kW 1.838kWh/kW
20 Provincie Limburg 174.390MWh 0.63% 9.884kWh 415.309kW 1.37% 116 3.580kW 2.761kWh/kW
22 Provincie Utrecht 165.698MWh 0.59% 7.892kWh 484.541kW 1.60% 157 3.086kW 2.557kWh/kW
25 Provincie Friesland 138.456MWh 0.50% 8.093kWh 292.128kW 0.97% 92 3.175kW 2.549kWh/kW
28 Provincie Overijssel 134.066MWh 0.48% 8.068kWh 392.117kW 1.30% 123 3.187kW 2.532kWh/kW
En kijkende naar de landen staan we op plaats 4, boven Duitsland:
Rank Country Generated Share Average Capacity Share Systems Average Size Efficiency
1 Australia 22.619GWh 56.86% 15.039kWh 21.746MW 43.96% 5,286 4.113kW 3.656kWh/kW
2 United Kingdom 4.058GWh 10.20% 9.012kWh 5.230MW 10.57% 1,333 3.923kW 2.297kWh/kW
3 United States 2.984GWh 7.50% 23.814kWh 2.828MW 5.72% 420 6.734kW 3.536kWh/kW
4 Netherlands 2.612GWh 6.57% 8.424kWh 6.416MW 12.97% 1,912 3.355kW 2.511kWh/kW
5 Italy 1.812GWh 4.55% 19.031kWh 2.807MW 5.67% 380 7.385kW 2.577kWh/kW
6 Belgium 1.619GWh 4.07% 12.410kWh 2.302MW 4.65% 448 5.137kW 2.416kWh/kW
7 Germany 1.035GWh 2.60% 18.156kWh 2.212MW 4.47% 284 7.787kW 2.332kWh/kW
Doet Nederland het nog niet zo slecht als kikkerlandje. Of is er iets anders aan de hand? Want in Duitsland staan veel meer zonnepanelen opgesteld
Dat lijkt mij ook ja....ZuinigeRijder schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 21:38:
Doet Nederland het nog niet zo slecht als kikkerlandje. Of is er iets anders aan de hand? Want in Duitsland staan veel meer zonnepanelen opgesteld
Wij hebben in Nederland wel zonnecentrale msk3 with aloaha die vandaag even 12 Wh/ Wp het net ingevoerd heeft (
Verwijderd
nee, pvoutput is niks voor mij.
A'dam PVOutput
Voor mij ook niet, ik houd het op:Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 21:46:
bijzonder dat brabant met fors minder zonuren en instraling toch boven noord holland staat
http://www.zonnestroomopb...aic-comparison-seach.html
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
In DLD zal sonnertach een stuk populairde zijn dan PVoutput. Blijkbaar is PVoutput erg bekend in Nederland en is Nederland in verhouding oververtegenwoordigt ten opzichten van het totaal aantal installatiesZuinigeRijder schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 21:38:
Op PVOutput een leuke statistiek over regio's van de hele wereld.
Rank Region Generated Share Average Capacity Share Systems Average Size Efficiency
1 Queensland 8.232GWh 29.56% 16.776kWh 10.035MW 33.16% 2,139 4.691kW 3.576kWh/kW
2 South Australia 3.708GWh 13.31% 15.654kWh 2.919MW 9.65% 734 3.977kW 3.936kWh/kW
3 Victoria 3.347GWh 12.02% 12.633kWh 3.012MW 9.95% 849 3.547kW 3.562kWh/kW
10 Provincie Noord-Brabant 373.452MWh 1.34% 9.705kWh 1.027MW 3.39% 265 3.876kW 2.504kWh/kW
11 Provincie Noord-Holland 365.758MWh 1.31% 8.693kWh 667.651kW 2.21% 220 3.034kW 2.865kWh/kW
12 Provincie Zuid-Holland 267.262MWh 0.96% 7.333kWh 694.578kW 2.29% 258 2.692kW 2.724kWh/kW
13 Provincie Gelderland 244.201MWh 0.88% 7.483kWh 924.422kW 3.05% 227 4.072kW 1.838kWh/kW
20 Provincie Limburg 174.390MWh 0.63% 9.884kWh 415.309kW 1.37% 116 3.580kW 2.761kWh/kW
22 Provincie Utrecht 165.698MWh 0.59% 7.892kWh 484.541kW 1.60% 157 3.086kW 2.557kWh/kW
25 Provincie Friesland 138.456MWh 0.50% 8.093kWh 292.128kW 0.97% 92 3.175kW 2.549kWh/kW
28 Provincie Overijssel 134.066MWh 0.48% 8.068kWh 392.117kW 1.30% 123 3.187kW 2.532kWh/kW
En kijkende naar de landen staan we op plaats 4, boven Duitsland:
Rank Country Generated Share Average Capacity Share Systems Average Size Efficiency
1 Australia 22.619GWh 56.86% 15.039kWh 21.746MW 43.96% 5,286 4.113kW 3.656kWh/kW
2 United Kingdom 4.058GWh 10.20% 9.012kWh 5.230MW 10.57% 1,333 3.923kW 2.297kWh/kW
3 United States 2.984GWh 7.50% 23.814kWh 2.828MW 5.72% 420 6.734kW 3.536kWh/kW
4 Netherlands 2.612GWh 6.57% 8.424kWh 6.416MW 12.97% 1,912 3.355kW 2.511kWh/kW
5 Italy 1.812GWh 4.55% 19.031kWh 2.807MW 5.67% 380 7.385kW 2.577kWh/kW
6 Belgium 1.619GWh 4.07% 12.410kWh 2.302MW 4.65% 448 5.137kW 2.416kWh/kW
7 Germany 1.035GWh 2.60% 18.156kWh 2.212MW 4.47% 284 7.787kW 2.332kWh/kW
De efficiency van Nederland is wel gewoon matig.
Dat vind ik nog wel meevallen, want alle aangrenzende landen scoren lager. Zelfs Italië scoort maar iets beter.revolution-nl schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 12:34:
[...]
Verwijderd
Omvormer heeft gewoon uren uit gestaan...
Uit?Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 20:00:
Als je op 20 juni om 19:45 uur de hoogste vermogens van de dag haalt op een ZZO systeem weet je dat het een vreemde dag was.
Omvormer heeft gewoon uren uit gestaan...
Dan zit je ook niet heel lekker met je voltage denk ik, een beetje laag op de spec van de omvormer.
Mijn omvormer ging gewoon door met minimaal 30W, niet de moeite maar zelfs 7W is al voldoende.
Bij m'n broer in Epe was het wel heel treurig om 16u met slechts 3W, echter bleef ook die Diehl aan
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Dan moet je juist meedoen om het gemiddelde te corrigerenVerwijderd schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 21:46:
bijzonder dat brabant met fors minder zonuren en instraling toch boven noord holland staat
Btw, log je wel naar sonnenertrag?
[plug]er is software dat opbrengsten uit je plugwise source database naar sonnenertrag/pvoutput uploadt[/plug]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
Mijn 3000TLST-21 heeft een MPP voltage range / rated input voltage van 213 V ... 500 V / 400 V en mijn 12 YL255C-30b's hebben een STC voltage van 30,6 * 12 = 367,2V.Rol-Co schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 20:59:
[...]
Uit?
Dan zit je ook niet heel lekker met je voltage denk ik, een beetje laag op de spec van de omvormer.
Dus volgens mij zit ik prima in het bereik. En vlak voor hij er voor een paar uurtjes mee kapte maakte hij ook vrolijk 12W. Maar blijkbaar ging hij daar nog onderdoor.
Er is me daar ook een gigantische hoeveelheid water naar beneden gekomen zeg
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ik zie een heleboel zonneinstallaties in de buurt, die niet op PVOutput staan maar ook niet op zonnestroomopbrengst. Dus inderdaad de vraag hoe representatief het een en ander is. Misschien dat er maar 5% van de installaties of nog minder zich bij een van beide sites aangemeld hebben. En zonnestroomopbrengst zal wel het meest populair zijn in Duitsland.revolution-nl schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 12:34:
[...]
In DLD zal sonnertach een stuk populairde zijn dan PVoutput. Blijkbaar is PVoutput erg bekend in Nederland en is Nederland in verhouding oververtegenwoordigt ten opzichten van het totaal aantal installaties
Omstreeks 15:55 uur was productie terug gezakt tot 8 à 9 W. Daarna 0 W totdat de omvormer om 16:53 uur in storing is gekomen. Naast de dagelijkse melding "DC-Voltage to low" kreeg ik ook nog andere melding "Device-fault", maar over deze melding kan ik niets (ook niet op internet) terug vinden.
Normaal gesproken schakelt 's avonds de omvormer bij "DC-Voltage to low" na ongeveer een minuut uit. Display valt dan ook uit en de fp4all logger is dan ook niet meer bereikbaar.
Oorzaak dat de omvormer in alarm komt zou een kortstondig te lage DC spanning (< 150V) kunnen zijn. Wanneer ik de gegevens uit de grafieken bekijk, zie ik om 16:40 het laagste punt DC spanning van 169V, maar loopt daarna weer op. Of de DC spanning om 16:53 uur onder de 150V is geweest kan ik niet zien, maar helaas blijft de omvormer in alarm staan totdat je deze reset. Of vermoedelijk wanneer DC langdurig onder de 150V blijft, dus 's avonds.
Inderdaad een rare dag met pieken en dalen, het lijkt wel een bergetappe met voor de laatste lange afdaling naar het dal nog een hoge berg. Om 14:25 maar 72Watt, om 18:10 nog 3132 Watt. Hier kwam toen nog even de zon door......Speksteenkachel schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 22:49:
Hier in Enschede ging de omvormer tussen 13.00 en 16.00 op nul.
Zijn we straks allemaal ondernemers hier. Iedere maand facturen sturen naar de netaanbieder
Ik ben ervoor om op een mooie dag allemaal tegelijk de installatie uit te schakkelen uit protest.
[ Voor 22% gewijzigd door Dennis_77 op 21-06-2013 08:55 ]
Fijn zo'n papiere rompslomp. Ik ben benieuwt hoe dit in zijn werk gaat. Je zal je Ferraris meter maar vrijwillig omgewisseld heben voor een slimme meter. Dan krap je jezelf nu wel even achter je oren.Dennis_77 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 08:51:
http://www.rtlnieuws.nl/e...len-dan-ben-je-ondernemer
Zijn we straks allemaal ondernemers hier. Iedere maand facturen sturen naar de netaanbieder
Ik ben ervoor om op een mooie dag allemaal tegelijk de installatie uit te schakkelen uit protest.
Het lijkt wel of de EU er alles aan doet om het gebruik van zonnepanelen te ontmoedigen.
We gaan het allemaal zien, bij teveel rompslomp schaf ik wel een Airco aan, dan ga ik wel affakkelen
Langleven Europa
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 21-06-2013 10:59 ]
Dan zijn ze lekker schoon gespoeldSpeksteenkachel schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 22:49:
Hier in Enschede ging de omvormer tussen 13.00 en 16.00 op nul.
Ook in Hoogeveen gisteren ging de boel even uit van 15:20 tot 17:20 uur.
Vandaag schiet het ook niet op met tot nu toe 2,2 kWh.
Heb je tot 15.00 uur slechts 0,5 kWh binnen? Dat zal toch niet? Of bedoel je het verschil tussen verbruik en opwekking?databeestje schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 15:18:
Mijn oost-west is vandaag nog maar 1 keer uitgevallen met het slechte weer. Toch slechts 0.5kWh op de teller. Het is december.
Ja 0,666 nu, pfff dat is wel heel laag, zeker slecht weer aan de kust, al is het hier ook niet veel met 3,4 kWh uit 4750Wp.Schinnen-groen schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 16:15:
[...]
Heb je tot 15.00 uur slechts 0,5 kWh binnen? Dat zal toch niet? Of bedoel je het verschil tussen verbruik en opwekking?
Diepte record voor de tijd van het jaar.
...en het jaar is net voor de helft om.Rol-Co schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 16:41:
[...]
Ja 0,666 nu, pfff dat is wel heel laag, zeker slecht weer aan de kust, al is het hier ook niet veel met 3,4 kWh uit 4750Wp.
Diepte record voor de tijd van het jaar.
Misschien ligt het aan het feit dat ik het weer sinds november 2010 erg goed in de gaten houd, maar 2013 is wel een zeer vreemd jaar.
Volgende week gaat hier de diepvrieskist aan de accu. Het verbruik ligt rond de 500 Wh/dag het afgelopen half jaar; gemiddeld. Dat gaat lukken met 1 accu van 102 Ah.
Ik ga wel e.e.a. monitoren, maar als het bevalt gaan we verder.
Waarom niet alleen aan laten gaan als de pv-panelen stroom leveren? Scheelt een accu en lader. Hoewel je met een accu wel een extra buffer hebt voor als de zon het laat afweten. Ben benieuwd naar het vervolg.Schinnen-groen schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 17:14:
[...]
Volgende week gaat hier de diepvrieskist aan de accu. Het verbruik ligt rond de 500 Wh/dag het afgelopen half jaar; gemiddeld. Dat gaat lukken met 1 accu van 102 Ah.
Ik ga wel e.e.a. monitoren, maar als het bevalt gaan we verder.
Het is een systeem dat los staat van de PV. Een apart PV-systeem dus met een paneel (uitklapbare koffer) van 120 Wp. Via Plugwise heb ik nu data over 2 jaar en weet ongeveer wat ik aan energie moet kunnen leveren.PeterZ(on) schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 17:26:
[...]
Waarom niet alleen aan laten gaan als de pv-panelen stroom leveren? Scheelt een accu en lader. Hoewel je met een accu wel een extra buffer hebt voor als de zon het laat afweten. Ben benieuwd naar het vervolg.
Op termijn gaat hier ook de 12V verlichting in de stal/garage hierop aangesloten worden.
Gewoon een meetproject om te bepalen wat autonoom mogelijk is/hoe het uitwerkt in de praktijk en wat de kosten zullen zijn.
als je niet meet, weet je evenveel als een politicus
( Verwijderd in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2" )wat nu opvalt is dat de spanningsval van warmte goed gecompenseerd word door dat halve paneeltje (relatief want het is ook meer Wp) in het meest ideale mpp bereik.
vreemd genoeg blijft de omvormer in het hogere spanningsbereik fors koeler, dus iets gaat erg goed.
de afgelopen weken is de opbrengst wel steeds hoog, erg hoog,
een vreemde vergelijk is hans(vlakbij), hij liep met 6kWp steeds 2kWh meer elke dag,
vreemd genoeg is door 1 ieniemienie paneeltje dat nu omgedraaid, en zit ik steeds 2kWh hoger,
dat verschil is dus 4kWh, en dat is nog onverklaarbaar
op oost ga ik het truukje ook uithalen, maar vrije tijd mist nog even, ik heb het paneeltje al staan.
ik hoop natuurlijk te bewijzen dat een tl omvormer draaien op het ideale mpp voltage conform de efficiency curve nut heeft, oftewel extreem goed dimensioneren voor de periode maart-oktober.
@eric-pvt
In het kader van "Jouw productie" (topictitel) wat vragen met betrekking tot je 9,5 paneel:
- Vanaf welke datum (en tijd, ongeveer) ben je overgestapt van 1850 Wp naar 1950 Wp?
- Een tweede vraag is of de opbrengsten op je 444 website kloppen van 1 juni t/m 20 juni voor je west set?
Verwijderd
vanaf 4 juni was het paneel echt op het dak
op 8 juni belt daniel (sun-solar) dat ik een passende custom kingsun mag krijgen met dezelfde cellen,
130Wp, op 9 juni heb ik hem al in huis en direkt van de voordeur het dak op gegaan
hierna zijn nog geen echte clear sky dagen geweest
de 130Wp is +2% en 5,21A
de string is nu dus exact 5,21A
9x185Wp(35,5v) +130WP(24v) =1795Wp op de sticker
de flash data is echter 1886Wp totaal
de plugwise klopt nu &ook niet, net zoals sonnenertrag want hier word bij een aanpassing alles historisch terug gerekend.(terugval)
zodra we wat zonnige dagen krijgen ga ik tellen
de site klopt als je van dit gerommel weet en dan zie je al wat grappigs
niet eerder was de productie zo hoog als in de week van 2 - 9 juni
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 20:58 ]
Dat doe je nog goed dan, Ik zit vandaag op 0.55kwh/kwpCruise Control schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 21:40:
Hmpf. 1,0 kWh/kWp. Op 21 juni. Da's wel een beetje droevig...
Het is natuurlijk oost-west en geen zuid, daarnaast was het licht hier een beetje uit. Dus het was echt 0,5kWh. Het verbruik zat al over de 4kWh die dag.Schinnen-groen schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 16:15:
[...]
Heb je tot 15.00 uur slechts 0,5 kWh binnen? Dat zal toch niet? Of bedoel je het verschil tussen verbruik en opwekking?
Uiteindelijk is het gisteren een whopping 996Wh geworden
Het goed nieuws is dat ik vandaag er al aan voorbij ben met 1,6kWh
Ik heb nu tijdelijk 2 soorten omvormers hangen en ga denkelijk over op 1 grotere.
20 x 260Wp, fabr. Qixin SL260CE-48MBlack, Omvormer Power One PVI 5000, Homewizard , deursensoren AMST-606,bewegingsmelders AWST-6000 en rookmelders Smartwares FA21RF. Amysoft C200 waterontharder.
Dit topic is gesloten.
![]()