Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Jouw productie, afgelopen maand...ofzo

Pagina: 1 ... 42 ... 107 Laatste
Acties:
  • 415.451 views

Onderwerpen

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-11 15:10
Hier de eerste redelijke dag. 9,9 kWh (3,18 kWh/kWp). Jammer dat er net geen 10 kWh uit kwam :). Het was gisteren nog slechter... 3,8 kWh (1,23 kWh/ kWp).

Wel leuk om te zien: De oude ferrarismeter staat nu 2 kWh lager dan na plaatsing op donderdag ... Na plaatsing werd het bewolkt en begon het te regenen...

[ Voor 19% gewijzigd door Actual op 22-06-2013 22:02 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 20:53:
de plugwise klopt nu &ook niet, net zoals sonnenertrag want hier word bij een aanpassing alles historisch terug gerekend.(terugval)
Heb je de echte opbrengsten van West van 25-5 t/m 20-6? Zou je die via DM naar mij kunnen sturen? (per dag de kWh opbrengst)

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 23-06-2013 10:35 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Actual schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 21:47:
Hier de eerste redelijke dag. 9,9 kWh (3,18 kWh/kWp). Jammer dat er net geen 10 kWh uit kwam :). Het was gisteren nog slechter... 3,8 kWh (1,23 kWh/ kWp).

Wel leuk om te zien: De oude ferrarismeter staat nu 2 kWh lager dan na plaatsing op donderdag ... Na plaatsing werd het bewolkt en begon het te regenen...
Heb je wel of niet Global Peak aan staan? (staat standaard uit)
Niet dat dit met dit soort dagen gaat helpen, maar ik zag op je plaatsingsfoto dat je veel schoorstenen om je panelen hebt staan. Lijkt me mede door je landscape en portret opsteling dat je aardig last kan krijgen als er een paneel in de schaduw komt. En het topic daar was zo ver al, dat je quoten niet meer relevant zou zijn.

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-11 15:10
Barrycade schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 22:53:
[...]

Heb je wel of niet Global Peak aan staan? (staat standaard uit)
Niet dat dit met dit soort dagen gaat helpen, maar ik zag op je plaatsingsfoto dat je veel schoorstenen om je panelen hebt staan. Lijkt me mede door je landscape en portret opsteling dat je aardig last kan krijgen als er een paneel in de schaduw komt. En het topic daar was zo ver al, dat je quoten niet meer relevant zou zijn.
Haha, ik zat er net naar te kijken, ook het "reclamefilmpje" SMA bekeken. Ik wilde net (in het andere topic) vragen of dit gevolgen heeft voor de productie :).

Want een reclamefilmpje is 1, echte gebruikers zeggen mij meer ;)

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Hier is de hoofdzekering nog steeds niet verzwaard. Ik kan dus nog geen resultaten plaatsen. Wel heeft 1 omvormer (van de 3 die nu aanstaan) sinds installatie 670 kW opgewekt (ongeveer 14 dagen geleden zijn ze in gebruik genomen).

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

BlackWhizz schreef op zondag 23 juni 2013 @ 11:48:
Hier is de hoofdzekering nog steeds niet verzwaard. Ik kan dus nog geen resultaten plaatsen. Wel heeft 1 omvormer (van de 3 die nu aanstaan) sinds installatie 670 kW opgewekt (ongeveer 14 dagen geleden zijn ze in gebruik genomen).
Zo dat gaat hard, maar koste ook een aardige stuiver natuurlijk, wat is voor zo'n systeem nou de berekende terug verdien tijd? Aangezien voor bedrijven de energie kosten ook lager zijn.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• BlackWhizz
Ik ga er niet al te veel over uiten. Terugverdientijd is ruim <10 jaar. We hebben de keuze gemaakt toen de paneelprijs zeer laag was en er nog geen heffing op de panelen zat.

• Rol-Co

Rol-Co

De prijs interesseerd me ook niet hoor, ik vroeg me af of je het onder de 10 jaar terug hebt maar nee dus. ik wil mijn werkgever nog eens overtuigen namelijk, scheelt ook de kosten misschien van de aansluiting verzwaren van 400kva naar een hogere variant, de panelen pakken dan een gedeelte overdag.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:44

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Rol-Co schreef op zondag 23 juni 2013 @ 12:26:
De prijs interesseerd me ook niet hoor, ik vroeg me af of je het onder de 10 jaar terug hebt maar nee dus. ik wil mijn werkgever nog eens overtuigen namelijk, scheelt ook de kosten misschien van de aansluiting verzwaren van 400kva naar een hogere variant, de panelen pakken dan een gedeelte overdag.
<10 jaar betekent kleiner dan 10 jaar, dus als het goed is wel terugverdiend binnen 10 jaar.

Wel een interessant idee, om in plaats van een verzwaring van de aansluiting, te kiezen voor zonnepanelen. Als je vooral een piek overdag hebt, of veel koeling gebruikt, dan zouden zonnepanelen wel voor een verlaging van de piekafname kunnen zorgen. Weet alleen niet of het handig in de praktijk is. Als op een warme dag de koeling vol aan staat, maar er wel een flinke wolk voor de zon komt, zakt het geleverde vermogen van de zonnepanelen al snel naar maar 20% (?) van het STC vermogen. Als dan alsnog de hoofdaansluiting overbelast raakt... Misschien werkt het wel i.c.m. peakshaving, dus sommige elektrische verbruikers tijdelijk afschakelen als de afname hoog is en de PV opbrengst laag.

[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 23-06-2013 12:49 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Rol-Co

Rol-Co

antonboonstra schreef op zondag 23 juni 2013 @ 12:48:
[...]

<10 jaar betekent kleiner dan 10 jaar, dus als het goed is wel terugverdiend binnen 10 jaar.

Wel een interessant idee, om in plaats van een verzwaring van de aansluiting, te kiezen voor zonnepanelen. Als je vooral een piek overdag hebt, of veel koeling gebruikt, dan zouden zonnepanelen wel voor een verlaging van de piekafname kunnen zorgen. Weet alleen niet of het handig in de praktijk is. Als op een warme dag de koeling vol aan staat, maar er wel een flinke wolk voor de zon komt, zakt het geleverde vermogen van de zonnepanelen al snel naar maar 20% (?) van het STC vermogen. Als dan alsnog de hoofdaansluiting overbelast raakt... Misschien werkt het wel i.c.m. peakshaving, dus sommige elektrische verbruikers tijdelijk afschakelen als de afname hoog is en de PV opbrengst laag.
Ja ik haal ze nog wel eens door elkaar anton

Het gaat inderdaad om een bedrijf met koeling dus hogere afname in de zomer, de aansluiting zit op de rand en zou verzwaard moeten worden wat ook maar zo een 20k kost en zich niet terug verdiend.
I.c.m t5 verlichting die dimt kan je misschien best een leuk resultaat halen.
Opzich zijn we al aardig goed bezig door water op te warmen met de warmte van de koeling d.m.v warmtewisselaars enz.

• BlackWhizz
Rol-Co schreef op zondag 23 juni 2013 @ 12:26:
Zie PB ;) Maar hier gaat de hoofdaansluiting naar 80A; dat is iets anders als 400kva.

Je werkgever heeft een bedrijf (goh, logisch ;)). Houd er rekening mee dat zonnepanelen in de winter veel minder energie leveren. Met regen leveren ze nauwelijks energie. Er is niets stabieler als een zwaardere aansluiting. Het is misschien wel heel duur, maar als bedrijf wil je geen stroomaansluiting hebben die altijd zo goed als maximaal belast wordt. Werknemers die niet werken (omdat hun pc het niet doet; stroom ligt er uit) zijn de duurste werknemers.

Zonnepanelen moet je alleen zien als besparing, niet als iets waarop je kunt bouwen.

Verwijderd

Dre schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 22:40:
[...]

Heb je de echte opbrengsten van West van 25-5 t/m 20-6? Zou je die via DM naar mij kunnen sturen? (per dag de kWh opbrengst)
dat gaat nu even moeilijk, ik zit op mijn oostdak met een half paneeltje te spelen,
zo zijn vanaf nu mijn oost stats ook weer waardeloos.(of juist niet op langere termijn)

oost word vandaag 10x185Wp + 100Wp op een sma sb2100tl, vermogens rendement daalt dan naar 110%
ik zie hier ook weer oxidatie in de mc4 pluggen, dus die gaan allemaal opnieuw, met een ander beter soort

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2013 @ 14:29:
[...]

dat gaat nu even moeilijk, ik zit op mijn oostdak met een half paneeltje te spelen,
zo zijn vanaf nu mijn oost stats ook weer waardeloos.(of juist niet op langere termijn)
Wat is er precies mis met je plugwise gegevens? Een kWh is een kWh zou ik zeggen, of niet? Met andere woorden: Kan ik niet gewoon de plugwise gegevens gebruiken op jou website. Ik neem aan dat je de website niet voor niks online hebt staan, de gegevens zullen toch wel kloppen?

(dan kan ik er wat mee rekenen namelijk :))

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 23-06-2013 17:46 ]

• antonboonstra

antonboonstra

BlackWhizz schreef op zondag 23 juni 2013 @ 14:24:
[...]
Er is niets stabieler als een zwaardere aansluiting.
[...]
Zonnepanelen moet je alleen zien als besparing, niet als iets waarop je kunt bouwen.
Ook dat is relatief. In het boek wat ik van mijn PV collega's heb gekregen wordt best aardig uitgelegd hoe de ontwikkeling van zonnepanelen is verlopen. Vooral in het begin was het juist zonne-energie (i.c.m. een accu, dat dan weer wel) wat een veel onderhoudsvriendelijker en daardoor goedkoper alternatief was dan bijvoorbeeld aggregaten.

In Nederland hebben we een vrij uitgebreid en stabiel net, maar toch zijn ook hier genoeg voorbeelden te noemen van apparaten die op zonnepanelen draaien. Denk bijvoorbeeld aan die waterbakken voor koeien in het weiland. Met een zonnepaneel en accu, wordt slootwater opgepompt, waardoor koeien de wal niet vertrappen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• BlackWhizz
antonboonstra schreef op zondag 23 juni 2013 @ 19:04:
[...]

Ook dat is relatief. In het boek wat ik van mijn PV collega's heb gekregen wordt best aardig uitgelegd hoe de ontwikkeling van zonnepanelen is verlopen. Vooral in het begin was het juist zonne-energie (i.c.m. een accu, dat dan weer wel) wat een veel onderhoudsvriendelijker en daardoor goedkoper alternatief was dan bijvoorbeeld aggregaten.

In Nederland hebben we een vrij uitgebreid en stabiel net, maar toch zijn ook hier genoeg voorbeelden te noemen van apparaten die op zonnepanelen draaien. Denk bijvoorbeeld aan die waterbakken voor koeien in het weiland. Met een zonnepaneel en accu, wordt slootwater opgepompt, waardoor koeien de wal niet vertrappen.
Grootste nadeel van PV permanent gebruiken zijn nou juist je accu's. In zo'n grote situatie kun je niet al je energie opslaan. Zeker als ik lees over een 400kva aansluiting. Die techniek staat nu nog in de kinderschoenen op aarde omdat wij hier het voordeel hebben dat we AC hebben.

Je hebt gelijk op dit punt; maar het is praktisch erg slecht uit te voeren.

Verwijderd

Dre schreef op zondag 23 juni 2013 @ 15:32:
[...]

Wat is er precies mis met je plugwise gegevens? Een kWh is een kWh zou ik zeggen, of niet? Met andere woorden: Kan ik niet gewoon de plugwise gegevens gebruiken op jou website. Ik neem aan dat je de website niet voor niks online hebt staan, de gegevens zullen toch wel kloppen?

(dan kan ik er wat mee rekenen namelijk :))
kom ik terug van een pannekoekie op het strand lees ik dit,
wat doe je nou moeilijk man, ik heb op oost nu ook een half paneeltje erbij gelegd, thats it.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2013 21:18 . Reden: een kWh is een kWh wtf ? ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2013 @ 21:18:
[...]

kom ik terug van een pannekoekie op het strand lees ik dit,
wat doe je nou moeilijk man, ik heb op oost nu ook een half paneeltje erbij gelegd, thats it.
Uhm, ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik wil de opbrengst data van jou west set vergelijken met hansdegit zijn set. Hiervoor moet ik van jou west set weten hoeveel Wp je wanneer had EN hoeveel kWh je per dag opgewekt hebt. Ik was in de veronderstelling dat de kWh opbrengst op je plugwise website correct is, maar je geeft zelf aan dat dat niet zo is. Ik gebruik zelf PV-Output en dat werkt betrouwbaar, ik vraag me dan af wat er precies niet klopt aan jou plugwise gegevens op jou website. Je hoeft niet zo als een "bokito" te reageren hoor :o

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Het eind van de maand lijkt net zoals April roet in het eten te gaan gooien. De mooie + op mijn estimate lijkt vandaag weer een - te worden.

Wat een waardeloos weer dit jaar ;(

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

revolution-nl schreef op maandag 24 juni 2013 @ 10:16:
Het eind van de maand lijkt net zoals April roet in het eten te gaan gooien. De mooie + op mijn estimate lijkt vandaag weer een - te worden.

Wat een waardeloos weer dit jaar ;(
Ach, we hebben de ellende al voor de helft achter de rug :)

Als de wetmatigheid "streven naar het gemiddelde" stand houdt, krijgen we een prachtige tweede helft (*kuch*).

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
knmi:

Vandaag
Koel en af en toe een bui.
Er is vandaag veel bewolking met plaatselijk lichte regen of af en toe een bui. In de kustprovincies neemt de buienkans in de middag af en daar kan de zon af en toe doorbreken. De maximumtemperatuur ligt rond 16 graden en er staat een overwegend matige westelijke wind.

Morgen:
Zijn er vooral in de kustgebieden zonnige perioden. Landinwaarts ontstaan vrij veel stapelwolken en vooral in het noordoosten is er nog kans op een lichte bui. De middagtemperatuur wordt ongeveer 17 graden. Er staat een overwegend matige wind die naar een noordwestelijke richting draait. (bron:KNMI)

Vooruitzichten
Van tijd tot tijd zon maar ook soms een bui. Met middagtemperaturen tussen de 16 en 19 graden blijft het aan de koele kant.

Vooruitzichten lange termijn
maandag 01 juli tot en met maandag 08 juli
Grote kans op een overgang naar een meest droog weertype met geregeld zon en temperaturen oplopend tot rond de normale waardes.
Uitgifte: 24/06/2013 03.30 uur LT

Houd niet over ......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik lees voor morgen 17 graden en zon in de kustgebieden.
Dat met de huidige instraling wordt weer leuk pieken.

Ik moet nog 30kWh voor mijn estimate voor juni. Dat moet nog wel te doen zijn in 6 dagen.

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:41
Barrycade schreef op maandag 24 juni 2013 @ 11:45:

Ik moet nog 30kWh voor mijn estimate voor juni. Dat moet nog wel te doen zijn in 6 dagen.
Nog 7Kwh (=4%) om mijn juni estimate te halen. En dan woon ik dus in een kustgebied ;)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:00
Ik nog 30kWh deze maand om estimate te halen, maar wil liever net boven estimate eindigen, anders is rendement van onze panelen op pal zuid niet echt goed. Maar, 30kWh in 6 dagen kan makkelijk als het weer wat mee zit, kan zelfs in 2 dagen, dus er is hoop :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Rol-Co

Rol-Co

Nou ik vind juni maar dramatisch, net als mei, een super begin en dan niets meer, of het regent of het is zo bewolkt dat er ook weinig gebeurd, ik had toch altijd andere voorstellingen van juni.
Als dit de zomer moet zijn...pff.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:44

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als eind juni zo'n week heeft als eind mei dan teken ik daar voor ;)
Nog 36KWh en dan heb ik mei geëvenaard, graag 8 erbij en dan zit ik aan de verwachting van juni.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Door het "koude" juni weer en de pieken door dan zon / bewolking vandaag regelmatig dit soort leuke pieken gezien de hoogste vandaag om 12:30 uur

DC string A 299,7 * 6,03 = 1807 W uit 1755 W panelen plat op zuid
DC string B 259,7 * 9,46 = 2457 W uit 2500 W oost panelen 35 graden
Totaal 4264 W

AC = 245,2 * 16,7 = 4095 W = 96% rendement

Nog 90 kWh te gaan tot mijn estimate ik lig nog op schema 15 kWh per dag moet haalbaar zijn.
Op dit moment voor vandaag 15,1 kWh binnen gehaald

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

• BlackWhizz
Vandaag regende het nogal in het oosten. Vanmiddag eens gekeken. Toch 500w tijdens een bui :O

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:35

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Vandaag 19 kWh opgewekt met een 3000wP systeem. Niet slecht al zeg ik het zelf. Tussen wolken door toch aardig wat zon mee kunnen pakken :-)

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Verwijderd

Als ik de weer berichten voor in de provincie Zeeland mag geloven, dan wordt het morgen ook weer een zonnige dag. Daarbij heb ik dan een leuk moment voor iedereen om naar te kijken.

Als jullie dan op mijn webcam-pagina, dan kunnen jullie getuigen zijn, dat mijn wisselstroommeter het klokje rond terug draait. In plaats van "00000", zie je langzaam (of snel?) alle 0 getallen omhoog schuiven en komt er het getal "99999" voor in de plaats.

Vorig jaar had ik dat net gemist en stiekem hoop ik het deze keer toch een keer live te zien. 8)

Veel kijkplezier. :)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat vind ik wel een leuk idee, die live webcams :)
Hoe heb je dit in elkaar geflansd zodat het op een website te zien is?
Ik heb zelf aardig wat cams in gebruik, waaronder een draaibare dome die de panelen in de gaten houdt.
Echter werkt die met een recorder en dedicated software dus ik krijg de beelden niet zo makkelijk online :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 22:50:
Als ik de weer berichten voor in de provincie Zeeland mag geloven, dan wordt het morgen ook weer een zonnige dag. Daarbij heb ik dan een leuk moment voor iedereen om naar te kijken.

Als jullie dan op mijn webcam-pagina, dan kunnen jullie getuigen zijn, dat mijn wisselstroommeter het klokje rond terug draait. In plaats van "00000", zie je langzaam (of snel?) alle 0 getallen omhoog schuiven en komt er het getal "99999" voor in de plaats.

Vorig jaar had ik dat net gemist en stiekem hoop ik het deze keer toch een keer live te zien. 8)

Veel kijkplezier. :)
Het blijft leuk om af en toe weer eens te bekijken.

Heb je de SB1700 nog op Duits staan en de SB3000 op Engels?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:52
gisteren eindelijk weer eens een fatsoenlijke score, 7.028kWh/kW :P

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:10
Hier gisteren ook eindelijk weer de omvormer eens goed aan het werk gezien met 7.37 kWh/kWp :)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• antonboonstra

antonboonstra

:( Bijna heel Nederland zonnig, behalve Groningen. Sta ik op de allerlaatste pagina van het Tweakers team :'(

Gelukkig is mijn 'defecte' Steca 500 nu wel vervangen, dus de opbrengsten van mijn 555Wp set zullen eindelijk weer normaal zijn. Heb hierdoor waarschijnlijk 22 kWh/kWp gemist in de maand juni.

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 26-06-2013 10:22 ]

• hansR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:49

hansR

koffie zwart graag

antonboonstra schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 10:21:
:( Bijna heel Nederland zonnig, behalve Groningen. Sta ik op de allerlaatste pagina van het Tweakers team :'(

Gelukkig is mijn 'defecte' Steca 500 nu wel vervangen, dus de opbrengsten van mijn 555Wp set zullen eindelijk weer normaal zijn. Heb hierdoor waarschijnlijk 22 kWh/kWp gemist in de maand juni.
Hier wel zonnig. Ik sta zelfs op de 1ste pagina !!! *O*

badges

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

antonboonstra schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 10:21:

Er zijn maar twee plaatsen voor een prijsje: de eerste en de laatste.

Wel vervelend als je omvormer kaduuk is.
Hopelijk maak je nog een inhaalslag de komende periode.

Met dit weer zou het me niets verwonderen als we vanaf het begin van oktober een hittegolf zullen krijgen tot aan de kerstdagen >:)

• WoudseHoeve
Schinnen-groen schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 11:51:
[...]
Er zijn maar twee plaatsen voor een prijsje: de eerste en de laatste.
Wel vervelend als je omvormer kaduuk is.
Hopelijk maak je nog een inhaalslag de komende periode.
Met dit weer zou het me niets verwonderen als we vanaf het begin van oktober een hittegolf zullen krijgen tot aan de kerstdagen >:)
Wel af en toe een flinke regenbui om de paneeltjes te wassen ...... ( s'nachts )

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 11:54:
[...]

Wel af en toe een flinke regenbui om de paneeltjes te wassen ...... ( s'nachts )
Is ingeroosterd..... 8)

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Barrycade schreef op maandag 24 juni 2013 @ 11:45:

Uiteindelijk geen pieken, maar wel steady naar de 22,194 kWh. De hoogste opbrengst tot op heden. Dus nu officieel over mijn estimate, de rest van Juni is bonus :)

• Snowmiss
Barrycade schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 12:05:
Dus nu officieel over mijn estimate, de rest van Juni is bonus :)
Hier ook 107% en nog vier dagen te gaan......

• Rol-Co

Rol-Co

Hier op 77% dus zal wat tekort komen, nou is het ook wel dramatisch dus kan best kloppen

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hier ga ik het ook niet halen... vandaag ook veel bewolking en zit op 87%.. nog 55 kWh te gaan, dat gaat niet meer lukken in 3 dagen. Tenzij volop zon en dat zit er niet in.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Rol-Co

Rol-Co

Cyberpope schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 21:00:
Hier ga ik het ook niet halen... vandaag ook veel bewolking en zit op 87%.. nog 55 kWh te gaan, dat gaat niet meer lukken in 3 dagen. Tenzij volop zon en dat zit er niet in.
4 dagen denk ik :)

zal er zelfs om spannen of de 497kWh van mei gehaald word, juni is geen top maand voor 45 graden hoek, de 5 graden set gaat wel een record halen iedergeval.

• WoudseHoeve
1.229MWh 3.940kWh/kW 1.193MWh 103.00% min 10.600kWh max 75.020kWh av 47.275kWh

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 23:11:
Dat vind ik wel een leuk idee, die live webcams :)
Hoe heb je dit in elkaar geflansd zodat het op een website te zien is?
Ik heb zelf aardig wat cams in gebruik, waaronder een draaibare dome die de panelen in de gaten houdt.
Echter werkt die met een recorder en dedicated software dus ik krijg de beelden niet zo makkelijk online :/
De twee cams op elke omvormer zijn een Logitech Quickcam Pro 4000. Deze zijn via USB aangesloten op een mini-laptop. Per webcam draait apart WMEncoder 9 (Windows Media Encoder). Dus ik heb twee keer WME9 draaien.

De de derde webcam is een IP Pro 21 van Marmitek. Deze wordt door VLC uitgelezen met het RTP protocol en vervolgens maakt VLC er een Windows Media stream (mmsh, asfh) van.

Zodra je de webcams pagina opvraagt, wordt er connectie gemaakt met mijn mini-laptop. Vervolgens zie je het resultaat.. Live natuurlijk.

Zo heb ik het in elkaar gezet en het werkt prima. Ik wilde er zelfs nog de Kat-Cam er bij doen, maar daar komt geen stabiel beeld vandaan helaas. Dus die is weer uitgezet. Misschien later komt die nog eens terug.

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 07:47:
[...]

Het blijft leuk om af en toe weer eens te bekijken.

Heb je de SB1700 nog op Duits staan en de SB3000 op Engels?
Ja, dat klopt. Voor de rest heb ik geen enkele smoes om aan te geven, waarom ik het nog steeds niet heb veranderd. :)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 23:11:
[...]

De twee cams op elke omvormer zijn een Logitech Quickcam Pro 4000. Deze zijn via USB aangesloten op een mini-laptop. Per webcam draait apart WMEncoder 9 (Windows Media Encoder). Dus ik heb twee keer WME9 draaien.

De de derde webcam is een IP Pro 21 van Marmitek. Deze wordt door VLC uitgelezen met het RTP protocol en vervolgens maakt VLC er een Windows Media stream (mmsh, asfh) van.

Zodra je de webcams pagina opvraagt, wordt er connectie gemaakt met mijn mini-laptop. Vervolgens zie je het resultaat.. Live natuurlijk.
Ok een mini-laptop dus, dat zou met mijn Eeepc 1000h met Xp dus goed kunnen :)

• Rol-Co

Rol-Co

Het is wonderbaarlijk nog een betere dag dan gisteren, de voorspellingen waren toch echt andersom.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Niet overal hoor, gisteren had ik 12KWh en vandaag mag ik blij zijn als ik 7KWh haal :/
De kans dat ik mei overtref is groot, nog maar 7KWh te gaan dan :)

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 22:42
Hier vandaag 10% minder dan gisteren.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Gister hele goede dag met 18.4 kWh, vandaag minder met ongeveer 10 kWh. Grote verschillen in Nederland de laatste paar dagen!

Nog 3 kWh om over mei heen te gaan

[ Voor 13% gewijzigd door Tafkar op 27-06-2013 20:23 ]

• Rol-Co

Rol-Co

PeterZ(on) schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 20:03:
Hier vandaag 10% minder dan gisteren.
Apart
wij zitten hemelsbreed misschien 5km van mekaar af, kan je zien wat dat al verschil maakt, al heb jij oost georiënteerd dus kan zijn dat je gisteren meer zon had in de ochtend.

Het is verschillend hier, de kleine set met 5 graden hoek is al voorbij de mei opbrengst, de grote set met 45graden hoek moet er nog 33 voor mei in te halen.
totaal van beide gaat ongeveer gelijk uitkomen denk ik.

[ Voor 24% gewijzigd door Rol-Co op 27-06-2013 20:21 ]

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 22:42
Gisteren had ik tot 9,35u een strak blauwe lucht en ging het echt lekker maar vandaag was het om 8,00u al gedaan. Verder waren beide dagen ongeveer gelijk. Maar nog 3 kWh en ik ben mei voorbij, moet lukken met nog 3 dagen. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Verwijderd

Hier nog 7 KWh om de maand beter te kunnen afsluiten als Mei.En dat met een dag minder deze maand.Jammer dat we de tendens van het begin van deze maand niet hebben kunnen vasthouden.

Verwijderd

Nu ik sinds een 2-tal maanden PV heb ben ik meer bezig met "het weer" dan ooit tevoren. Elke dag ff berichtjes checken, en inschatten wat de meter gaat doen.

Mede daardoor ervaar ik het weer van de laatste weken als zeer slecht. (2kWh/kWp dagelijks hier!) :'( Toch valt het met op dat iedereen hier zijn target lijkt te halen :? Liggen die targets nou zou laag, of valt het allemaal wel mee deze juni, als je het afzet tegen langjarige average?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 08:44:
Nu ik sinds een 2-tal maanden PV heb ben ik meer bezig met "het weer" dan ooit tevoren. Elke dag ff berichtjes checken, en inschatten wat de meter gaat doen.

Mede daardoor ervaar ik het weer van de laatste weken als zeer slecht. (2kWh/kWp dagelijks hier!) :'( Toch valt het met op dat iedereen hier zijn target lijkt te halen :? Liggen die targets nou zou laag, of valt het allemaal wel mee deze juni, als je het afzet tegen langjarige average?
Die targets zeggen niet zoveel, het is maar net wat iemand invult en welke tool er gebruikt wordt.
De behaalde opbrengsten van dit jaar stel ik in als target zodat ik volgend jaar goed kan zien hoe de opbrengst is ten opzichten van vorig jaar.

/edit: Het gaat vandaag weer lekker. Op dit moment komt er 87watt uit de paneeltjes :( :'( ;w :r

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 28-06-2013 10:19 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Snowmiss
revolution-nl schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 08:46:
[...]

Die targets zeggen niet zoveel, het is maar net wat iemand invult en welke tool er gebruikt wordt.
De behaalde opbrengsten van dit jaar stel ik in als target zodat ik volgend jaar goed kan zien hoe de opbrengst is ten opzichten van vorig jaar.

/edit: Het gaat vandaag weer lekker. Op dit moment komt er 87watt uit de paneeltjes :( :'( ;w :r
daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Op PVoutput zit ik nu op 112% voor deze maand, maar in vergelijking met vorig jaar juni (en dat was mijn eerste volle maand!) dan zit ik daar nu nog 5% onder. Schiet me nu ook te binnen dat ik geloof ik in januari(?) mijn estimates heb bijgesteld zodat die van PVoutput gelijk zijn aan mijn eigen site.

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:20

Pixelmagic

Ubergeek

Zo, gisteren de 2000kWh grens voorbij op mijn 2760Wp setje, sinds 27-08-2012. Ik zou zomaar eens 2500kWh kunnen gaan halen, valt me niet tegen!

PVoutput van mijn 4950Wp

• antonboonstra

antonboonstra

Ik zit hier momenteel net boven de juni opbrengst van vorig jaar (met mijn 570Wp set), maar vorig jaar juni was dan ook extreem slecht.

Aangezien mijn installatie op NNW vandaag het beste presteert van de drie installaties, is hier wel uit op te maken dat het een erg bewolkte dag is :|
Pixelmagic schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 14:54:
Zo, gisteren de 2000kWh grens voorbij op mijn 2760Wp setje, sinds 27-08-2012. Ik zou zomaar eens 2500kWh kunnen gaan halen, valt me niet tegen!
Dat moet zonder meer te halen zijn. Van 27-08-2012 tot nu heb ik 73,5% van mijn gemiddelde
jaaropbrengst gehaald. Als je een vergelijkbare opstelling hebt (35° helling op ZZO) dan moet zelfs 2.700 kWh wel haalbaar zijn.

Edit: Volgens PV output heb je 102% van mijn opbrengst. Ik zit op ongeveer 955 kWh/kWp, dus jij moet ongeveer 975 kWh/kWp kunnen halen, wat neerkomt op bijna 2700 kWh.

[ Voor 63% gewijzigd door antonboonstra op 28-06-2013 15:39 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

We redden het hier ook, qua opbrengst. Zowel estimate (voor wat het voorstelt) als wat betreft de opbrengst in juni 2012.

Maar net wat Anton zegt, juni 2012 was niet echt een jubelmaand.

Ik ben bang dat die gemiddelde van 850 kWh/kWp er dit jaar niet in zit.

Maar goed, de CV is vandaag voor de tweede keer aangesprongen, dus we zitten er weer warmpjes bij voor vandaag :(

Vanaf morgen gaat de kWh-consumptie weer een paar weken structureel omhoog: Tour de France >:)

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:20

Pixelmagic

Ubergeek

Dat moet zonder meer te halen zijn. Van 27-08-2012 tot nu heb ik 73,5% van mijn gemiddelde
jaaropbrengst gehaald. Als je een vergelijkbare opstelling hebt (35° helling op ZZO) dan moet zelfs 2.700 kWh wel haalbaar zijn.

Edit: Volgens PV output heb je 102% van mijn opbrengst. Ik zit op ongeveer 955 kWh/kWp, dus jij moet ongeveer 975 kWh/kWp kunnen halen, wat neerkomt op bijna 2700 kWh.
Ik vrees het ook, maar ik ben liever voorzichtig met mijn inschatting, dan valt het mee ipv tegen :)

PVoutput van mijn 4950Wp

• NiGeLaToR
Bijzonder hoe je gevoel soms een loopje met je neemt (voor me gevoel gaat het veel slechter):

- estimaties voor mijn 2,4kWp installatie geven 1891kWh per jaar
- als ik behaald + estimated over resterende maanden optel zit ik op 2062kWh

Tot nu toe heb ik elke maand mijn estimates overschreden, dus gerede kans dat ik in ieder geval > 2mWh realiseer (sept vorig jaar tm sep dit jaar). Is overigens 'maar' 833kWh/kWp op 2mWh, dus dat zou misschien best nog wat hoger mogen uitvallen.

Extrapoleer ik de boel dan zou ik zo'n 875kWh/kWp kunnen halen (2100kWh), maar de > 900 kWh/kWp waarden die ik hierboven zie zijn redelijk buiten bereik. Ligging van de panelen is toch best oke, zuid-zuid-oost @ 20'. Een paar zonnige maandjes met westenwind kunnen de boel nog redden - wind noord is geen koeling op de panelen :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• MHB1968
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-03-2024
Vanochtend stond de omvormer voor de 3e keer sinds dat ik de installatie in gebruik heb (1,5 maand) in de status alarm. Op het display staat alleen "DC Bus voltage is too low". Meer informatie op de omvormer is niet aanwezig. De fp4all logger blijft wel actief, maar daar kan ik niets vinden in de logging. Ook zie ik geen DC spanning onder de 150V komen, wat een oorzaak kan zijn dat de AEG PV2800 omvormer in alarm komt.
Door de mail die fp4all logger stuurt kon ik tijdig de installatie resetten door DC schakelaar gedurende een minuutje uit te zetten, maar wanneer ik niet thuis was geweest had ik toch weer de nodige opbrengst gemist.

Zijn er andere gebruikers met een AEG omvormer die dit ook hebben?

• MasterMaceMichu
  • Laatst online: 18:39
Ik heb drie AEG's, waarvan één 2800. Draaien hier sinds September 2012 zonder een enkele storing. Wel een paar keer gehad dat juist de fp4all niet wilde opstarten/loggen, hiervoor een nieuwe logger ontvangen.
Herken je probleem dus helaas niet.

3D Print Service || Activated Carbon

• MHB1968
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-03-2024
MasterMaceMichu schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 09:15:
Ik heb drie AEG's, waarvan één 2800. Draaien hier sinds September 2012 zonder een enkele storing. Wel een paar keer gehad dat juist de fp4all niet wilde opstarten/loggen, hiervoor een nieuwe logger ontvangen.
Hoeveel panelen / Wp zijn er aangesloten op je AEG PV2800? Zou volgens mij niets moeten uitmaken; VDC in 1 string blijft toch gelijk?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het gaat wel lekker vandaag, zowel de opbrengst van mei als de target van juni heb ik overschreden B)
Ook leuk dat de inverter alsmaar staat te pieken, goede combinatie van zonnekracht, temperatuur en wind.

• NiGeLaToR
Mijn AEG 2800 geeft elke week wel de melding dat de master bus frequency out of tolerable range is, maar dan gebeurt er verder niets. Nog niet kunnen herleiden of dat komt door het aanzetten van een ander apparaat op dezelfde groep ofzo. Logging lijkt geen onderbroken opbrengst te laten zien.

• MasterMaceMichu
  • Laatst online: 18:39
10 * 295W Suntech High Performance Pluto. Ik kan alleen de Vac zien op mijn FP4all, die schommelt tussen de 225 en 235 Volt vandaag....

3D Print Service || Activated Carbon

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:32
Speedy-Andre schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 14:15:
Het gaat wel lekker vandaag, zowel de opbrengst van mei als de target van juni heb ik overschreden B)
Ook leuk dat de inverter alsmaar staat te pieken, goede combinatie van zonnekracht, temperatuur en wind.
Dat target verhaal snap ik nog steeds niet helemaal, wel bijna de opbrengst van mei overschreden. Dat gaat morgen zeker lukken. Dit geeft wel aan dat juni een stuk kouder was dan normaal. Morgenavond de eindcijfers.....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 23:39:
[...]

Dat target verhaal snap ik nog steeds niet helemaal, wel bijna de opbrengst van mei overschreden. Dat gaat morgen zeker lukken. Dit geeft wel aan dat juni een stuk kouder was dan normaal. Morgenavond de eindcijfers.....
Estimate's volgens siderea bijv

Estimate haal ik net niet, totaal wel meer dan mei uiteindelijk. Maar misschien zijn die estimates wel wat aan de hoge kant voor 45 graden hoek in de zomer, andere maanden zijn boven en ruim boven estimate.

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Same here. Heb een 4600 en die draait probleemloos. De fp4all logger had een paar keer een hickkup en is vervangen.

Verwijderd

1 jaar een aeg pv 2000, nog niet 1 probleem ervaren, en niets behalve wat grid afwijking aan de ac kant

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

drielp schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 23:39:
[...]

Het is idd een verwachting gebaseerd op ligging, hoek enz.
Ik gebruik WSL en daar zit een tooltje in die 'automatisch' een estimate geeft.
Zo zie ik dat elke maand een percentage heeft en dat er steeds 2 maanden met hetzelfde percentage zijn zoals jan en dec, feb en nov en zo verder.
Ik heb 2350Wp en een verwachte 2100KWh per jaar die ik tot nu toe elke maand overschrijd.
Als ik in de wintermaanden de panelen sneeuwvrij zou (laten) maken dan denk ik dat het die maanden ook zal lukken, echter door mijn eigen gerommel (panelen verplaatsen en sneeuw laten liggen) deze keer niet.
Om een idee te krijgen, t/m juni zit ik al op 1120KWh plus wat vandaag er nog bij komt.
Ik had eigenlijk maar op 1050KWh mogen rekenen >:)
M'n broer in Epe doet het met exact hetzelfde systeem als ik erg goed met 1154KWh dit jaar, echter met een (betere?) hoek van 35 graden pal op het zuiden terwijl ik 25 graden heb.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Hmmm... De eerste helft van 2013 is in ieder geval al beter voor wat betreft de opbrengst dan de eerste helft van 2012. Dat had ik niet verwacht. Later meer...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Justin2000
  • Laatst online: 20-11 06:27
Ik kan juni nu wel afsluiten, eindig op 115 kw/kwp. (west, 35gr dh, n-o Friesland)
op 8 kw na evenveel als mei (relatief slechte maand zover ik me kan herinneren)
Afbeeldingslocatie: http://img690.imageshack.us/img690/1849/7gzw.jpg

PV opbrengst

Verwijderd

juni is hier een all time high in kWh voor juni over 7 jaar, leuk,
maar deze vind ik veel leuker : http://www.zonnestroomopb...elprior-3/9205/20185.html

de tuinhut van prior, met een high score hahahaha so nice.
we schurken samen tegen de 600kWh/kWp aan, maar die tuinhut komt eraan.(gestart in maart)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2013 21:08 ]

• Justin2000
  • Laatst online: 20-11 06:27
Die tuinhut doet het echt goed ja. hij ligt Z? n-z zeg maar?

Helling 15 gr bijna plat.

PV opbrengst

• zonnebaas
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Hoogeveen, 1755 W op carport zuid plat, + 2500 W op oost 35 graden vanaf febr
Totaal juni = 453 kWh

Jan: 7,4 kWh/kWp = alleen carport set
Feb: 21,3 kWh/kWp + uitbreiding op oost actief
Mrt: 56,8 kWh/kWp
Apr: 88,1 kWh/kWp
Mei: 96.7 kWh/kWp
Juni: 106,55 kWh/kWp

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

• Dre
  • Niet online

Dre

Abcoude, kop van Utrecht:
  • Effekta 5000 sinds 18-4-2013, daarvoor de Effekta 4200
  • 4830 Wp
  • ZZO, 170 graden
  • 30 graden helling
Januari: 27 Wh/ Wp
Februari: 45 Wh/ Wp
Maart: 91 Wh/ Wp
April: 122 Wh/ Wp
Mei: 122 Wh/ Wp
Juni: 130 Wh/ Wp

SOM: 537 Wh/ Wp

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

452,303kWh/kWp (850,33kWh) in 2012 in de eerste 6 maanden.
457,032kWh/kWp (859,22kWh) in 2013 in de eerste 6 maanden.

2013 had ~ 5kWh meer kunnen zijn als mijn inverter niet had bedacht dat hij op een stralende dag maar een van de twee strings ging aanzetten. Helaas, die tellen dus niet mee.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Juni 2013 is de beste maand van dit jaar met 109,9 kWh/kWp.

Dat is beter dan 6-2012 en maar een fractie slechter dan 6-2011.

Hadden we hier niet verwacht :D

Zo zie je maar, mooi mensen-weer en mooi PV-weer, dat zijn twee heeeeel verschillende dingen.

• Rol-Co

Rol-Co

Zuid 3100Wp = 107 Wh/Wp
Noord 1650Wp= 109,1 Wh/Wp

Zuid 3 kWh minder dan mei
Noord 17kWh meer dan mei
Totaal = 511,8 kWh

Valt me nog reuze mee moet ik zeggen, dacht dat ik de mei niet ging inhalen.

• MieJuul
  • Laatst online: 14-11 09:43

MieJuul

3970Wp

Zwijndrecht, Juni 2013

Schuindak set, 235 graden WZW, 36 graden hellingshoek.
Totaal opgewekt: 337,4 kWh (107% estimate)
Genormeerd: 122,25 kWh/kWp

Platdak setje, pal Zuid, 26 graden hellingshoek.
Totaal opgewekt: 46,7 kWh (93% estimate)
Genormeerd: 111,20 kWh/kWp

Zo op het eerste gezicht (ik draai nog niet zo lang mee) nog niet eens zo heel slecht.
Eens kijken wat Juli brengt :9

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Enschede, pal zuid, 45 graden hellingshoek
juni 2013: 125 kWh/kWp
eerste 6 maanden 2013: 471 kWh/kWp
eerste 6 maanden 2012: 520 kWh/kWp

De eerste 3 maanden van 2013 bijna continu sneeuw op de panelen hier aan de oostgrens.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:06
20 april 2013 1200wp gelegd, vervolgens 11 mei nog 1590wp er bij.
Zit nu op 229 kwh/kwp.

• drielp
  • Laatst online: 10:32
Rol-Co schreef op zondag 30 juni 2013 @ 00:00:
[...]

Estimate's volgens siderea bijv

Estimate haal ik net niet, totaal wel meer dan mei uiteindelijk. Maar misschien zijn die estimates wel wat aan de hoge kant voor 45 graden hoek in de zomer, andere maanden zijn boven en ruim boven estimate.
Estimate is dus eigenlijk pas achteraf te bepalen, maar dan is het geen estimate meer dus :?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik kan de stijgende lijn voortzetten, deze maand 311,7KWh en dit jaar 1128KWh of 480W/wp.
M'n broer had in juni het nakijken met 10,5KWh minder, vandaag een groot verschil (ik had 4,1KWh meer).
Vooral in mei en juni deed ik het beter, die kleinere hoek is dan blijkbaar een voordeel :)
Ik ben nog een groentje, met een middel tegen de sneeuw had ik beter gescoord :P

• Zonsopkomst
  • Nu online
Waar het er begin deze maand nog naar uit zag dat ik zeer ruim over de 400kWh heen zou gaan heb ik deze waarde net niet gehaald. Desondanks tevreden over de opbrengst, met op de 4e een alltime high van 21,5 kWh (7,04 kWh/kWp) :9 .

Juni 2013: 399,0 kWh (130,6 kWh/kWp)
Lopend jaar: 2778,5 kWh (909,5 kWh/kWp)

Afbeeldingslocatie: http://pvanwees.nl.eu.org/pv/201306.png

3055 Wp op WZW met 18° hellingshoek in Woerden (live)

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op zondag 30 juni 2013 @ 23:00:
[...]

Estimate is dus eigenlijk pas achteraf te bepalen, maar dan is het geen estimate meer dus :?
Tja ik weet niet wat en hoe zo'n site dat berekend, ik heb wel iemand in de buurt die vergelijkbaar is dus kan het redelijk zien.
Je kan het veranderen en laten staan, wat je zelf leuk vind maar ik zit met 3100Wp nu precies op een half jaar dus op 1536kWh En lijkt me vrij aardig op schema.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

drielp schreef op zondag 30 juni 2013 @ 23:00:
[...]

Een energieleverancier doet ook aan estimates, Gc heeft bij mij een voorzichtige 1800KWh per jaar geschat.
Geen probleem mee trouwens, de jaarrekening wordt er alleen maar leuker van :D

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:51

ericplan

5180 Wp PV

Zon in Amsterdam
juni 2013 Totaal: 382,45 kWh = 127,4 kWh/kWp
jaar 2013 Totaal: 1.531,61 kWh = 510,4 kWh/kWp

Beter dan 2012, slechter dan juni 2011 en juni 2010.

A'dam PVOutput

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Munstergeleen,
220º (ZW) - 30º dakhelling
Juni,
288.17 kWh
115.27 kWh/kWp

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Estimate? Ik heb hier niet zoveel vertrouwen in. Iemand op 10 km afstand kan al hele andere opbrengsten hebben.

Bouw gewoon je eigen estimates op. Het kost een tijdje, maar dan heb je ook wat.

De eerste paar jaren kan het een leuke vergelijkingswaarde zijn, maar meer ook niet.
Elke plek heeft z'n eigen estimate, denk ik.

En dan speelt ook nog de stand van je panelen, de hoek waaronder ze zijn geplaatst, het rendement (dat steeds beter wordt), de toleranties, een beetje schaduw links of rechts, etc. een rol.

Estimates, they don't say anything imho....

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Juni in Heemskerk afgesloten, maar meteen de BTW boekhouding gedaan ;) :

122,61 kWh/kWp voor de ZZW en de WNW set, dus 423 kWh
124 kWh/kWp voor het ZZW setje = 65,8 kWh, maakt totaal 488 kWh

Verrassend dat de grote set het zo goed doet. Dat had ik niet verwacht.
Waarschijnlijk het beroemde Solar Frontiers Sun Soaking effect.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

klump4u schreef op zondag 30 juni 2013 @ 23:12:
Munstergeleen,
220º (ZW) - 30º dakhelling
Juni,
288.17 kWh
115.27 kWh/kWp
Je hebt het voordeel dat we veel zon pas in de namiddag hebben gehad en langdurig tot zonsondergang.
Mooie waarde d:)b

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Barrycade schreef op zondag 30 juni 2013 @ 23:15:
Juni in Heemskerk afgesloten, maar meteen de BTW boekhouding gedaan ;) :

....
_O-

• Tafkar
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

OZO
Hilversum
114 kWh/kWp
Ik ben tevreden.

• NiGeLaToR
NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 16:45:
Bijzonder hoe je gevoel soms een loopje met je neemt (voor me gevoel gaat het veel slechter):

- estimaties voor mijn 2,4kWp installatie geven 1891kWh per jaar
- als ik behaald + estimated over resterende maanden optel zit ik op 2062kWh

Tot nu toe heb ik elke maand mijn estimates overschreden, dus gerede kans dat ik in ieder geval > 2mWh realiseer (sept vorig jaar tm sep dit jaar). Is overigens 'maar' 833kWh/kWp op 2mWh, dus dat zou misschien best nog wat hoger mogen uitvallen.

Extrapoleer ik de boel dan zou ik zo'n 875kWh/kWp kunnen halen (2100kWh), maar de > 900 kWh/kWp waarden die ik hierboven zie zijn redelijk buiten bereik. Ligging van de panelen is toch best oke, zuid-zuid-oost @ 20'. Een paar zonnige maandjes met westenwind kunnen de boel nog redden - wind noord is geen koeling op de panelen :+
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/nx0wol.jpg

Zo, grafiekje erbij - ook deze maand de estimates weer iets overschreden. Zal nog even moeten wachten voor ik mijn eigen opbrengst als estimate kan gebruiken, maar zoals je ziet, kan hem gelukkig positief bijstellen. Voor mij was het voorjaar bijzonder goed zoals je kunt zien (excuus voor het vele wit, heb even geen mooiere editor bij de hand).

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:10
Bij mij dit keer 137kWh/kWp. Bijna gelijk aan mei, zelf ietsies beter. Hij gaat lekker! :)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Pagina: 1 ... 42 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.