Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Alles staat hier achter een schakelaar en dat geeft tot nu toe geen problemen net als de tv's uit staan met schakelaar. Ik heb overigens een Panasonic led tv met een a-label die naar verluid 0,5 W verbruikt in standby mode. Daar zou ik niet wakker van moeten liggen maar het ding gaat ook helemaal uit.
Verwijderd
Wel hebben we een dakraam redelijk midden op het dak. Op de informatiesites van Zon Zoekt Dak en Eneco etc wordt altiijd gesproken over 'ononderbroken' dakoppervlak. Mogen geen dakramen etc op zitten blijkbaar.
Heeft iemand ervaring met een dak zoals op de afbeelding hier, of kan iemand iets zeggen of het haalbaar is om hier een aantal panelen op te leggen?
(klikbaar)
Ik heb ook alles zonder schakelaar, maar wel in een stekkerdoos. apparaten uit = stekker uit stopcontact.koprol schreef op donderdag 26 april 2012 @ 13:47:
Ik heb ook een wii, ps2, ps3. De ps 3 verbruikt wel meer energie, die geeft ook flink warmte af als die aan staat.
Alles staat hier achter een schakelaar en dat geeft tot nu toe geen problemen net als de tv's uit staan met schakelaar. Ik heb overigens een Panasonic led tv met een a-label die naar verluid 0,5 W verbruikt in standby mode. Daar zou ik niet wakker van moeten liggen maar het ding gaat ook helemaal uit.
een schakelaar is namelijk nooit helemaal open :-)
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Volgens mij kan er echt geen elektron meer een plaatsje opschuiven zodra ik die rode schakelaar omzet op de stekkerdoos...
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
ooit gehoord van de weerstand van een open schakelaar?NovapaX schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:37:
Een schakelaar nooit helemaal open? Hoe bedoel je?
Volgens mij kan er echt geen elektron meer een plaatsje opschuiven zodra ik die rode schakelaar omzet op de stekkerdoos...
Principe is heel simpel. een schakelaar is nooit ideaal. doordat alles kort op elkaar zit heb je bij een open schakelaar altijd een beetje capacitieve overspraak of een hoog ohmige connectie. Ik geef toe, het is te verwaarlozen, maar stekker uit het stopcontact is altijd zuiniger.
[ Voor 29% gewijzigd door looyenss op 26-04-2012 15:47 ]
Ik hoop niet dat je je stekker te dicht bij het stopcontact laat liggen dan....
Sparql TV wiki
Verwijderd
Ach je kunt panelen ook in rood en groen kopen.multipasser schreef op donderdag 26 april 2012 @ 12:33:
Ze moesten er een kleurlaag aan kunnen toevoegen zoals je pannen. Dat het bijna 'onzichtbaar' wordt.
http://www.soluxtec.eu/de/products.php
Ik moet zeggen dat ik andere kwaliteiten van een paneel belangrijker vind.
Tja, het is makkelijker dan bukken om de schakelaar om te zetten.NovapaX schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:53:
Dat is wel een heel theoretisch iets hoor.
Ik hoop niet dat je je stekker te dicht bij het stopcontact laat liggen dan....
tenzij je graag bukt?
Verwijderd
Er kan zeker wat op, maar wat en hoeveel kan ik niet zeggen doordat de maten waar het dakraam zit er niet bij staan.Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:25:
ik zou ook graag binnen afzienbare tijd willen investeren in zonnepanelen. Nu hebben wij een oost-west georienteerd dak, maar ik lees dat dit geen groot probleem hoeft te zijn.
Wel hebben we een dakraam redelijk midden op het dak. Op de informatiesites van Zon Zoekt Dak en Eneco etc wordt altiijd gesproken over 'ononderbroken' dakoppervlak. Mogen geen dakramen etc op zitten blijkbaar.
Heeft iemand ervaring met een dak zoals op de afbeelding hier, of kan iemand iets zeggen of het haalbaar is om hier een aantal panelen op te leggen?
(klikbaar)
[afbeelding]
voor oost of west.Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:25:
ik zou ook graag binnen afzienbare tijd willen investeren in zonnepanelen. Nu hebben wij een oost-west georienteerd dak, maar ik lees dat dit geen groot probleem hoeft te zijn.
(klikbaar)
[afbeelding]
kun je eens kijken wat dat doet bij mkleinman.
http://graphs.familie-kleinman.nl/index.html
dat zijn verschillende setjes op oost en west (met wat extra schaduw in de ochtend)
een dak vol leggen met een oost-west stelling is niet makkelijk.
je hebt een omvormer nodig met 2 mppt's (multi point power trakkers).
dat Lijsje omvormers is wat beperkter in aantal types maar wie weet kan het.
a neanderthaler reageert al.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
klik aan klik uit apparatuur. gebruik ik ook. ideaal. gewoon met de afstandsbediening alles aan en uit kunnen zettenlooyenss schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:55:
[...]
Tja, het is makkelijker dan bukken om de schakelaar om te zetten.
tenzij je graag bukt?
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Verwijderd
Mijn verhalen worden almaar korter....migjes schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:56:
a neanderthaler reageert al.
Wat een rotweer, het uitstellen was een juiste keuze (@installeren).
De standaard in 2 trackers lijkt me de P1, maar mensen met Duits bloed kunnen ook SMA kiezen.
Ook een prachtig product
@ oost west dak, hoe is de andere kant van het dak? O ja ook de helling is van belang, ziet er niet heel scherp uit, maar wat is de hellingshoek?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2012 16:25 ]
haha, jij bent dus echt luiSpeedfightserv schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:17:
[...]
klik aan klik uit apparatuur. gebruik ik ook. ideaal. gewoon met de afstandsbediening alles aan en uit kunnen zettenmaar ja.. dat gebruikt natuurlijk ook iets standbystroom...
Verwijderd
windmolen lelijk
booreiland zien op het strand mooi ?
nachtaffakkelen mooi ?
boortoren uitzicht mooi ?
gsm mast mooi ?
hoogspanningsmast mooi ?
kolencentrale in de waddenzee mooi ?
subversieve gevoeligheden
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2012 16:30 ]
Panelen, mooi.Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:29:
panelen lelijk
windmolen lelijk
gsm mast mooi ?
hoogspanningsmast mooi ?
windmolen, lelijk :-)
kerncentrale, mooi..
Ik hoop dat de ontwikkeling van de transparante panelen een beetje opschiet. als in: dat ze betaalbaar worden.
Verwijderd
leg eens uit ?
als je hem op een scheur bouwt ja.. maar dit wordt redelijk off topic, terug naar de PV panelen, kerncentrale --> duurzame kroegVerwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:32:
kerncentrale mooi ? wat is er mooi aan een paasei en een stoomwolk die je hele leven een bedreiging is ?
leg eens uit ?
Verwijderd
Die maten kan ik wel bij benadering meten als ik thuis ben straks.Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:55:
[...]
Er kan zeker wat op, maar wat en hoeveel kan ik niet zeggen doordat de maten waar het dakraam zit er niet bij staan.
Andere kant is vergelijkbaar, symmetrisch met een identiek dakraam op ongeveer dezelfde plek (iets lager).Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:23:
[...]
@ oost west dak, hoe is de andere kant van het dak? O ja ook de helling is van belang, ziet er niet heel scherp uit, maar wat is de hellingshoek?
Overigens loopt het dak aan de andere kant aan de zijkant nog 3 meter door . Dat is minder hoog maar de dakgoot loopt wel door. Die ligt volgens mij ook iets meer naar het zuiden toe (ZWW to NOO). Wordt het al een vaag verhaal?
Volgens mij is de hellingshoek 38°.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2012 16:39 ]
looyenss schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:55:
[...]
Tja, het is makkelijker dan bukken om de schakelaar om te zetten.
tenzij je graag bukt?

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 26-04-2012 16:45 ]
Sparql TV wiki
of een aeg en 1 trakker niet gebruiken. (niet erg voor die prijs)Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:23:
[...]
Mijn verhalen worden almaar korter....
Wat een rotweer, het uitstellen was een juiste keuze (@installeren).
De standaard in 2 trackers lijkt me de P1, maar mensen met Duits bloed kunnen ook SMA kiezen.
Ook een prachtig product
of een kostal pico 3.0
sma en oost-west ik weet het niet.
maar iets wat minder zwaar is voor oost-west?
(behalve dan optimizers of micro omvormers.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
je moet niet iets roepen en dan wegdraaien, dat doen ze in den haag al voor ons.als je hem op een scheur bouwt ja.. maar dit wordt redelijk off topic, terug naar de PV panelen, kerncentrale --> duurzame kroeg
dit is geen kroeg topic, dit gaat essentieel over mooi of lelijk van panelen, en het negeren van maatschappelijke effecten.
in het algemeen wil ik zeggen, dat mensen die panelen afwijzen, klant zijn bij een andere bron,
en die andere bron stel ik onmiddelijk ter discussie.
er kwam immers een opmerking over panelen die ik ook heb, en daar mag een antwoord op volgen.
algemeen antwoord dus, niet persoonlijk, ik vind dat alle bezitters veel aggressiever moeten reageren.
ik doe dat vaak bij henk en ingrid, en die raken in totale paniek, erg leuk om te doen.
"they have been renewabled"
Hmmmmmm.migjes schreef op donderdag 26 april 2012 @ 12:36:
[...]
totaal onzichtbaar gaat niet.
maar het kan wel mooi zijn.
ik vind deze die ik op markt plaats tegen kwam best aardig der uit zien.
http://doe-het-zelf-verbo...humb_click=1#photoGallery
Kaneka ouwe amorf Si beestjes van 54 Wattpiek per stuk (...), totaal 1,62 kWp. Productie in die setting, met "dunnelaag modules die het vooral ook van diffuus zonlicht zouden moeten hebben" (zo gaat het verhaaltje) van slechts 617 kWh/kWp.jaar.... Dat is wel errug laag ...
Leuke paneeltjes, zo voor de show. Maar om daar nou 1.000 Euri voor te gaan uitgeven, en ook nog de hele zooi demonteren, vervoeren, en ook weer te monteren ????
Overigens: voor dat soort installaties zijn in Friesland destijds BAKKEN met aanschaf subsidies uitgegeven.
En het zijn boeren met dat soort zwaar gesubsidieerde systemen die vanwege de liberalisering in 2004 Samsom (ja, dezelfde) onder druk zetten om "iets" met de Elektriciteitswet te doen om te voorkomen dat ze hun overschotten kwijt zouden raken aan de Grote Energie Boeven.
... en dus kwam na enkele heftige amendementen die motie d'r. En artikel 31-c. En de rest is history...
Althans - sommige boeren, zo gaat weer een ander verhaal, hebben niet lang daarna hun zwaar gesubsidieerde systemen verpatst voor vet geld, en hebben daar weer een forse SDE installatie van gekocht waar ze 15 jaar lang hoge kWh subsidies krijgen...
... leer mij de Friezen kennen ...
... althans, "zo gaat het verhaal" ...
... hoeft uiteraard niet het geval te zijn bij deze leuke installatie, mind you, u bent geheel vrij in uw keuzes ...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Totaal krankzinnig. Daar gaat de kwaliteit...Bartjuh schreef op donderdag 26 april 2012 @ 18:27:
BREAKING NEWS! BTW OP ZONNEPANELEN NAAR 6%!!
Duitsland is groot geworden met 19 procent BTW. En een Einspeise Gesetz wat afrekent op prestatie (kWh, veel daarvan). Niet op het op de daken flikkeren van blauwe platen, dondert niet wat die doen...
GL ideetje zeker?
Nog een verplichte UNETO VNI keuring d'r bij ter compensatie dan maar? Ook voor oude installaties?
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Hoezo de kwaliteit?zonnigtype schreef op donderdag 26 april 2012 @ 18:36:
[...]
Totaal krankzinnig. Daar gaat de kwaliteit...
In plaats van de SDE administratieve rompslomp; en dus het stimuleren van zonnepanelen ná de aanschaf, stimuleert de overheid het nu tijdens de aanschaf. Duidelijker voor iedereen en het scheelt een enorme regelbrij. Ik juich het van harte toe.
Een collega van me heeft ook een warmtepomp en een elektriciteitsverbruik daardoor van 13000kWh per jaar.mkleinman schreef op donderdag 26 april 2012 @ 09:11:
Het liefste zou ik zo min als mogelijk verbruiken en dan ons overschot aan electriciteit in een warmtepomp willen stoppen om zo ook het gasverbruik naar beneden te krijgen.
Ik weet niet of je nog ruimte over hebt op je dak
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ik ook prima maatregel om het vooraf zoner sde gedrocht te ondersteunen en in Nederland eindelijk eens serieus te laten doorbreken. Hoop alleen wel dat de leveranciers die korting niet zelf gaan pakken door de prijzen te verhogen.Roamor schreef op donderdag 26 april 2012 @ 18:41:
[...]
Hoezo de kwaliteit?
In plaats van de SDE administratieve rompslomp; en dus het stimuleren van zonnepanelen ná de aanschaf, stimuleert de overheid het nu tijdens de aanschaf. Duidelijker voor iedereen en het scheelt een enorme regelbrij. Ik juich het van harte toe.
[ Voor 8% gewijzigd door Mediacj op 26-04-2012 18:46 ]
Ik ben geen voorstander van aanschaf subsidies (ja heb ik ook gehad, toen wist ik nog van niks). Met die stortvloed aan Chinese goedkope dumppanelen, wordt er straks van alles op de daken gegooid, ook van extreem vage signatuur. Aanschaf subsidie scoren (lees: 6% BTW, het is potblomme geen primaire levensbehoefte!), daarna "wegwezen"... Wat het produceert? Toch al nooit een idee gehad, "zal wel goed zijn"... Niet monitoren, misschien, als het fout gaat, zijn de rapen gaar. Productie wordt ondergeschikt, monitoring in de verdomhoek ("te duur", "te lastig", etc.).Roamor schreef op donderdag 26 april 2012 @ 18:41:
[...]
Hoezo de kwaliteit?
Sorry, maar dit vind ik dus geen goed idee.
Jammer dat 130 km/u niet is teruggedraaid, dát zou pas iets duurzaams zijn zonder nadelen. En dan wat geld voor goed OV... #dreamon
http://www.rtl.nl/(/actue...ls_akkoord_op_een_rij.xml
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Maar die problemen heb je nu toch ook? De mensen die alleen maar naar de prijs kijken zullen dat in elk BTW tarief doen.
En om heel eerlijk te zijn beschouw ik groene energie wel als primaire levensbehoefte, zeker op langere termijn.
zonnigtype schreef op donderdag 26 april 2012 @ 18:46:
[...]
Sorry, maar dit vind ik dus geen goed idee.
ik zou er toch wel een beetje blij mee zijn.
help wel met bouwen zo links en rechts van wat extra panneltjes.
maar snap het betoog wel.
(ik zie loodgieters/dakdekkers/installateurs al p.v. leggen maar niemand binnen het bedrijf die ook maar eens iets heeft gehoord over een voltje of ampje)
het is eigenlijk maar 13% verschil dus niet al te groot.
en op welke kosten van het pakket?
de panelen/omvormer/installatie?
Hopelijk pakken ze het over de hele linie aan (zowel auto als OV) er worden veel te veel kilometers gemaakt voor woon werkverkeer.
Heel goed, goed dat iemand het gespot heeft. Jammer dat 130km/u niet wordt teruggedraaid. Zeer makkelijke manier om de koopkracht te vergroten - maar ja, het verlaagt ook de belastinginkomsten.Speksteenkachel schreef op donderdag 26 april 2012 @ 18:57:
Reiskostenforfait wordt ook verlaagd zie ik, uitstekende zaak.
Hopelijk pakken ze het over de hele linie aan (zowel auto als OV) er worden veel te veel kilometers gemaakt voor woon werkverkeer.
Ik ook. VEEL liever dit dan die (idiote) SDE met al dat gezeik en gedoe er omheen.Roamor schreef op donderdag 26 april 2012 @ 18:41:
[...]
Hoezo de kwaliteit?
Het moet gewoon een makkelijke stimulans zijn.
Het is maar waar je blij mee kan zijn. Panelen zijn tegenwoordig in het totale pakket niet meer zo'n grote factor. Arbeidsuren, montagemateriaal, omvormers...Bartjuh schreef op donderdag 26 april 2012 @ 18:59:
[...]
Ik ook. VEEL liever dit dan die (idiote) SDE met al dat gezeik en gedoe er omheen.
Het moet gewoon een makkelijke stimulans zijn.
Het lage btw tarief voor verbouwingen was ook een wassen neus...maar ja dat mag ik hier niet meer zeggen.
Dat snap ik ook niet, die 130 km/u had ook van tafel gemoeten.JeroenH schreef op donderdag 26 april 2012 @ 18:58:
Heel goed, goed dat iemand het gespot heeft. Jammer dat 130km/u niet wordt teruggedraaid. Zeer makkelijke manier om de koopkracht te vergroten - maar ja, het verlaagt ook de belastinginkomsten.
???Speksteenkachel schreef op donderdag 26 april 2012 @ 18:57:
Reiskostenforfait wordt ook verlaagd zie ik, uitstekende zaak.
Je kunt lang niet altijd kiezen waar je wilt werken. En je kunt ook niet altijd een plek dichtbij je werk betalen. Dus ik hoop eigenlijk dat je opmerking een pleidooi voor meer telewerken is. Hoewel dat ook lang niet voor ieder beroep te doen is.
Maar wel waar je gaat wonen, en met de overdrachtsbelasting voorgoed op 2% is dat ook makkelijker te doen. En jaja, ik weet het, de woningmarkt doet het momenteel niet zo lekker. Da's onze eigen schuld, dat moet even recht getrokken worden en daar gaan we allemaal last van krijgen. Da's niet leuk, maar wel nodig. En Ja; ik heb een koophuis, en nee; ik ben niet blij. Zit met een gaatje van 25k. Huis op het hoogtepunt gekocht, sja. Maar we lossen ten minste wel af, zoals het hoort.hansdegit schreef op donderdag 26 april 2012 @ 19:09:
Je kunt lang niet altijd kiezen waar je wilt werken.
Ik zie het meer als een pleidooi voor steeds minder ver weg van je werk wonen. Het is toch belachelijk dat het als een recht gezien wordt op 60km of meer van je werk te kunnen wonen?En je kunt ook niet altijd een plek dichtbij je werk betalen. Dus ik hoop eigenlijk dat je opmerking een pleidooi voor meer telewerken is. Hoewel dat ook lang niet voor ieder beroep te doen is.
[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 26-04-2012 19:14 ]
En toch is dat het eerste waar mensen naar kijken; hoe duur zijn de panelen. Alles wat er bij komt (tegen normaal BTW tarief(?)), is voor de overheid alleen maar meegenomen en het creeërt extra werkgelegenheid.tw_eek schreef op donderdag 26 april 2012 @ 19:05:
[...]
Het is maar waar je blij mee kan zijn. Panelen zijn tegenwoordig in het totale pakket niet meer zo'n grote factor. Arbeidsuren, montagemateriaal, omvormers...
We moeten natuurlijk de details nog even afwachten, maar hopelijk gaat dit tarief in het algemeen voor duurzame investeringen gelden; isolatie, PV + benodigheden, zonneboilers etc.
Nou, da's nog wel een aardige: geldt het lage tarief voor alleen panelen? Of alleen gehele sets? Of ook voor de losse onderdelen zoals omvormers etc. Ik ben benieuwd.tw_eek schreef op donderdag 26 april 2012 @ 19:05:
Het is maar waar je blij mee kan zijn. Panelen zijn tegenwoordig in het totale pakket niet meer zo'n grote factor. Arbeidsuren, montagemateriaal, omvormers...
Je mag hier alles zeggen. Waarom was dat een wassen neus? Ik heb onder dat lage BTW-tarief toch maar mooi mijn dakkapel laten isoleren.Het lage btw tarief voor verbouwingen was ook een wassen neus...maar ja dat mag ik hier niet meer zeggen.
- Werk in je woonomgeving zoeken
- Woning bij je werkomgeving zoeken
- Telewerken
- 's maandags heen reizen en dan vrijdags weer terug kan ook een optie zijn
- Als je partner dicht bij huis werkt kan die 5 dagen gaan werken en je zelf bijvoorbeeld 3
- Omscholing voor werk dat wel beschikbaar is in je woonomgeving.
- Financiele prikkels geven
- Als je hypotheek is afbetaald zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om minder te gaan werken
netto inkomen blijft dan gelijk
etc etc
Zo is de lijst nog wel veel langer te maken.
[ Voor 13% gewijzigd door SpeksteenWP op 26-04-2012 19:31 ]
- werkgever
- lokale arbeidsmarkt
- inkomen
- vaste lasten
- huur of koop
- middelen om te kunnen verhuizen
- het is heel normaal om beide fulltime te werken om uberhaubt een huis te kunnen financieren, dan kan de ander niet drie dagen gaan werken.
[ Voor 24% gewijzigd door PcDealer op 26-04-2012 19:30 ]
Voordelen:
* Simpel, geen SDE-achtig gekloot
* Lagere prijzen -> meer mensen over de streep
* Nog meer?
Nadelen:
* Het "cowboy-markt effect" wordt wellicht wat versterkt
* Leveranciers zullen wellicht hun marges wat omhoog gooien.
* Nog meer?
Verwijderd
Het kan ook nog alleen het lage tarief op arbeidsloon zijn bij het plaatsen van pv, net als bij de isolatie destijds.JeroenH schreef op donderdag 26 april 2012 @ 19:15:
Nou, da's nog wel een aardige: geldt het lage tarief voor alleen panelen? Of alleen gehele sets? Of ook voor de losse onderdelen zoals omvormers etc. Ik ben benieuwd.
Ik ben er nog niet uit of ik er nou blij mee ben of niet. Aan de ene kant ben ik blij met deze maatregel, omdat het meer mensen over de streep zal trekken om pv te plaatsen, aan de andere kant is pv dit jaar juist al booming business, dus vind ik het een beetje zonde om daarop die 19% BTW mis te lopen voor de overheidsfinancien. Dan zou ik liever andere zaken gestimuleerd zien die een 'grotere achterstand' hebben, zoals warmtepomp, zonneboiler etc.
Is dat normaal, 35,62kWh per dag?Speksteenkachel schreef op donderdag 26 april 2012 @ 18:43:
[...]
Een collega van me heeft ook een warmtepomp en een elektriciteitsverbruik daardoor van 13000kWh per jaar.
Iemand enig idee of dit het geval is?
Ik heb geen idee want heb geen warmtepomp, het schijnt dat die dingen best wel elektra slurpen zeker als je een groot huis hebt en zowel boven als beneden en het tapwater er mee verwarmd.PcDealer schreef op donderdag 26 april 2012 @ 19:34:
Is dat normaal, 35,62kWh per dag?
[ Voor 55% gewijzigd door SpeksteenWP op 26-04-2012 19:36 ]
SDE was al lang een gepasseerd station. Wordt totaal onbetekenend (en was dat al lang voor particulieren). Kwaliteit, dat moeten we hebben, en dus vaste vergoeding per kWh zodat iedereen naar de max. kWh gaat. Dat is absoluut geen gegeven, maar ik wacht de invulling wel af. Het is ook een manier om definitief van een feed-in systeem af te zien. Of gaan ze dan dubbelen. En BTW laag en feed-in? Dan krijgen we een STAMPEDE, die betaald moet worden (feed-in), en dan krijgen we Spaans/Tsjechisch/Italiaans/Brits/Vlaamse toestanden. Dat wil je niet over jezelf afroepen, dat wordt broodje oorlog.JeroenH schreef op donderdag 26 april 2012 @ 19:30:
Maar goed, terug ontopic, wat zouden dan de voor- en nadelen van de BTW-maatregel zijn?
Voordelen:
* Simpel, geen SDE-achtig gekloot
* Lagere prijzen -> meer mensen over de streep
* Nog meer?
Nadelen:
* Het "cowboy-markt effect" wordt wellicht wat versterkt
* Leveranciers zullen wellicht hun marges wat omhoog gooien.
* Nog meer?
We gaan het zien. Plannetje numero zoveel, kan d'r nog wel bij.
Dunno, laten we de definitieve tekst afwachten en na september kan het zo weer anders zijn.Speksteenkachel schreef op donderdag 26 april 2012 @ 19:34:
Als het btw tarief op uurloon wordt verhoogd van 19 naar 21% schiet de maatschappij er niets mee op.
Iemand enig idee of dit het geval is?
Nee dus. Als ik nog zelf mag bepalen wat ik het liefste doe (en da's op dit moment IT bij ING), kan ik een fijn huis en een prettige omgeving voor de kindertjes in de buurt van Amsterdam simpelweg niet betalen.JeroenH schreef op donderdag 26 april 2012 @ 19:12:
[...]
Maar wel waar je gaat wonen, en met de overdrachtsbelasting voorgoed op 2% is dat ook makkelijker te doen.
[...]
Ik zie het meer als een pleidooi voor steeds minder ver weg van je werk wonen. Het is toch belachelijk dat het als een recht gezien wordt op 60km of meer van je werk te kunnen wonen?
Ik kan het dus best eens zijn met Speksteenkachel dat de reiskostenvergoeding wordt ingeperkt, maar ik mag toch hopelijk zelf bepalen (en dan ook betalen) waar ik ga wonen. Zo niet, dan begint het duurzame streven wat communistische trekjes te vertonen.
Back on topic: PV.
Ik verwacht een nóg grotere vlucht van PV als de BTW op 6% gesteld wordt. Goed voor de tvt.
Tja 13% er af maar alle andere kosten van de leverancier gaan wel omhoog. Dus raden waar die weer hij zijn kosten gaat verrekenen...
Maar laten we wel zijn: deze regeling is nog steeds voor de mensen die al geld op de bank hebben staan. Zou bv in mijn geval ipv 5k, 4,5k kosten. Dat zijn toch bedragen die Jan (Modaal) niet snel vrij maakt, zeker niet in deze tijd.
Dus.mijn verwachting is dat het net zo gaat als met de isolatie btw: mensen die er al aan dachten hebben een voordeeltje.
Er komt een vergroening van het belastingstelsel, onder meer door een extra belasting voor kolencentrales.
Haha cool, ze werken die website 'live' bij
Het lijkt me zeker interessant om de woon/werk-afstand discussie voort te zetten, maar wel later en in de Duurzame Kroeg.Speksteenkachel schreef op donderdag 26 april 2012 @ 19:46:
Topic lijkt ineens weer op die goeie ouwe tijd, oops sorry
Mijn eerste gedachten over deze verlaging heb ik even snel online geknikkerd. Ben ik iets vergeten?
Verwijderd
Het belastingvoordeel kan beter in de markt zitten dan bij de overheid ...
Remember: overheid = overhead. Een dure overheid kunnen we in deze tijd niet gebruiken, evenmin zware verstoringen van de markt door subsidies.
Weg met subsidies, weg met belastingen, weg met bureaucratische overheid, maakt het leven een stuk eenvoudiger en goedkoper.
Verwijderd
Dat is helemaal waar!SunshineCompany schreef op donderdag 26 april 2012 @ 08:59:
En in plaats van zuinig te doen, kun je ook gewoon (veel) meer zonnepanelen plaatsen. Dat doen heel veel mensen merk ik.
Ok, ik doe het ook zuiniger aan. Ik heb alle spots (50 Watt) in mijn huis vervangen door LED-spots (1,3 - 3 Watt). Maar aan wooncomfort wil ik niet inleveren. Dus vandaar de extra zonne-panelen zeg maar.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2012 20:21 ]
Verwijderd
Ik voel weer een "tegel-uitspraak" opkomen.Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:29:
panelen lelijk
windmolen lelijk
nachtaffakkelen mooi ?
gsm mast mooi ?
hoogspanningsmast mooi ?
zoone-panelen leuk, handig, praktisch.
windmolen leuk, handig, praktisch.
booreiland zien op het strand mooi ? -> Liever niet
nachtaffakkelen mooi ? -> nee, daar blijf je van wakker als je "in de buurt" van zo iets woont.
boortoren uitzicht mooi ? -> nee.
gsm mast mooi ? -> Liever ook niet.
hoogspanningsmast mooi ? -> Ondertussen ben ik er aangewend. Maar om een of andere reden kan men dan weer niet wennen aan Windmolens.
kolencentrale in de waddenzee mooi ? -> Nee.
subversieve gevoeligheden -> Inderdaad dat zijn subversieve gevoelens.
Guus komt morgen reeds het extra paneel plaatsen en en passant de Tigo gateway vervangen voor een exemplaar met een beter zend/ontvangstvermogen.
[ Voor 55% gewijzigd door hansdegit op 26-04-2012 20:49 ]
ik draai niet weg, ik was te off topic bezit en probeer dat te veranderenVerwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:47:
[...]
je moet niet iets roepen en dan wegdraaien, dat doen ze in den haag al voor ons.
dit is geen kroeg topic, dit gaat essentieel over mooi of lelijk van panelen, en het negeren van maatschappelijke effecten.
in het algemeen wil ik zeggen, dat mensen die panelen afwijzen, klant zijn bij een andere bron,
en die andere bron stel ik onmiddelijk ter discussie.
er kwam immers een opmerking over panelen die ik ook heb, en daar mag een antwoord op volgen.
algemeen antwoord dus, niet persoonlijk, ik vind dat alle bezitters veel aggressiever moeten reageren.
ik doe dat vaak bij henk en ingrid, en die raken in totale paniek, erg leuk om te doen.
"they have been renewabled"
http://content1a.omroep.n...2_stabiliteitsakkoord.pdf
Dat is dus nog lang geen "akkoord". Onderzoeken kunnen immers ook leiden tot een conclusie "toch maar niet doen, want xxx"...Er komt 200 miljoen euro extra geld vrij voor stimulering in verduurzaming van de economie,
onder meer voor meer woningisolatie en duurzaam bouwen. Er komt ook een onderzoek naar
het onderbrengen van zonnepanelen onder het lage BTW-tarief.
't is maar dat u het weet, voordat de
Voor de volledigheid de passage over verhoging BTW ook nog maar (don't forget: je salderingswaarde van je zonnestroom wordt dus ook hoger, zeker als je vrijwel alles weg saldeert, is dat dus zeer gunstig...):
Het algemene BTW-tarief wordt in oktober 2012 met twee procentpunt verhoogd. Dit leidt tot
extra belastinginkomsten van 4 mld in 2013.
Verwijderd
Het zal wel komen in de vorm van alleen met installatie of alleen over het installatiewerk.zonnigtype schreef op donderdag 26 april 2012 @ 22:35:
Dat is dus nog lang geen "akkoord". Onderzoeken kunnen immers ook leiden tot een conclusie "toch maar niet doen, want xxx"...
Meer dan dat is niet mogelijk, in ieder geval nooit over het materiaal.
Dat zou wat teveel bezoekers van over de grenzen aantrekken.
ben bang dat het ook installatie gaat worden.Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 23:06:
[...]
Het zal wel komen in de vorm van alleen met installatie of alleen over het installatiewerk.
Meer dan dat is niet mogelijk, in ieder geval nooit over het materiaal.
Dat zou wat teveel bezoekers van over de grenzen aantrekken.
als dat zo is:
dan zullen panelen laten leggen duurder worden.
de verhoging van 2% op omvormer en panelen.
maar een beetje korting op installatie 13%.
(nog niks berekend.)
(bezoekers van over de grenzen, niet zoon probleem, levert ons nog steeds 6% op dacht ik eigenlijk.
dat is altijd nog meer als softdrugs
Verwijderd
Dat laatste.. Nou nee, dan krijg je ook klachten van andere landen. Alle landen hanteren het hoge tarief voorPVmigjes schreef op donderdag 26 april 2012 @ 23:23:
[...]
ben bang dat het ook installatie gaat worden.
als dat zo is:
dan zullen panelen laten leggen duurder worden.
de verhoging van 2% op omvormer en panelen.
maar een beetje korting op installatie 13%.
(nog niks berekend.)
(bezoekers van over de grenzen, niet zoon probleem, levert ons nog steeds 6% op dacht ik eigenlijk.
dat is altijd nog meer als softdrugs)
klagen doen de buurlanden toch wel of je de btw verhoogt of verlaagt.Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 23:30:
[...]
Dat laatste.. Nou nee, dan krijg je ook klachten van andere landen. Alle landen hanteren het hoge tarief voorPV
gewoon rug recht en doen.
(ze moeten niet klagen, de tabac, alcohol en benzine zijn hier om de hoek(België) ook goed koper.)
Over de omvormers is 1 ding duidelijk SMA en Diehl Ako spannen de kroon.
De panelen is een stukje moeilijker. Zo lijken sunpower/sanyo/Sharp de betere te zijn.
En de vraag die niemand kan beantwoorden: hoelang gaan die panelen mee, en gaan de andere merken een stuk minder lang mee (omdat ze goedkoper zijn?).
Op het laatste weet je niet meer wat te geloven.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Mijn totaal achterhaalde olieboer paneeltjes gaan al 12 jaar mee en doen het prima.multipasser schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 00:48:
Few. Ik ben nu al meer dan een week hard aan het researchen over PV-installaties.
De panelen is een stukje moeilijker. Zo lijken sunpower/sanyo/Sharp de betere te zijn.
En de vraag die niemand kan beantwoorden: hoelang gaan die panelen mee, en gaan de andere merken een stuk minder lang mee (omdat ze goedkoper zijn?).
Maar garantie is dat niet. Andere module types van dezelfde producent delamineren.
"We weten het dus niet". Het kan vriezen en het kan dooien. Zorg voor knallharte garantie condities, en koop bij een leverancier die zijn zaakjes op orde heeft en er "waarschijnlijk" over tien jaar nog is om je te helpen als er onverhoopt een probleem is.
Het produceren van modules is geen echt ingewikkelde klus meer. Met een goede laminator kom je al een heel eind, mits de productie strak is georganiseerd. De grote module boeren hebben dat allemaal in hun vingers. Hoe de vele honderden kleinere goden het doen moet nog blijken (op termijn). Of goedkoop ook duurkoop zal zijn is geen uitgemaakte zaak in deze lastige materie.
Sunpower, Sanyo, en Sharp zijn merkmodules. In theorie val je je daar geen buil aan. Voor de eerste twee betaal je wel een "premium" prijs.
Met het risico nu flink off-topic te gaan: je bent natuurlijk niet verplicht om ook daadwerkelijk 130 km/u te gaan rijden. Ik rij nooit harder dan 100 km/u, ook niet waar je 120 of 130 mag (tenzij soms om even sneller in te halen).JeroenH schreef op donderdag 26 april 2012 @ 18:58:
[...]
Heel goed, goed dat iemand het gespot heeft. Jammer dat 130km/u niet wordt teruggedraaid. Zeer makkelijke manier om de koopkracht te vergroten - maar ja, het verlaagt ook de belastinginkomsten.
Weer on-topic: ik ben blij met die verlaging van de BTW. Mijn dak ligt al vol maar ik denk dat het voor anderen zeker drempelverlagend is, en een hoop twijfelaars over de streep kan trekken. Bovendien zorgt het weer voor de nodige media-exposure.
[ Voor 18% gewijzigd door robkds op 27-04-2012 06:12 ]
Goed man!
Of verhoogt de tussenhandel gewoon de marge?
We hebben het ook bij schilders en kappers gezien, de prijs zakte geen enkele cent.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Op korte termijn ben ik er helemaal niet blij mee want ik krijg nu al telefoontjes van klanten die hun bestelling willen afzeggen want misschien wordt het straks goedkoper vanwege lagere btw.robkds schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 06:07:
Weer on-topic: ik ben blij met die verlaging van de BTW. Mijn dak ligt al vol maar ik denk dat het voor anderen zeker drempelverlagend is, en een hoop twijfelaars over de streep kan trekken. Bovendien zorgt het weer voor de nodige media-exposure.
Gisterenavond nog een klant die me belde of ik zijn factuur even wil credit factureren en een nieuwe wil sturen met 6% btw.
Bij die grote inkoopakties zoals zon op dak vraag ik me ook af hoe ze dit gaan afhandelen of laten ze de klanten die getekend hebben gewoon de volle mep betalen en btw in eigen zak steken mocht die 6% er toch gaan komen?
www.sunsolar.nl
het moet eerst nog onderzocht worden of die btw verlaging er wel gaat komen.SolarKing schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 08:07:
[...]
Op korte termijn ben ik er helemaal niet blij mee want ik krijg nu al telefoontjes van klanten die hun bestelling willen afzeggen want misschien wordt het straks goedkoper vanwege lagere btw.![]()
Gisterenavond nog een klant die me belde of ik zijn factuur even wil credit factureren en een nieuwe wil sturen met 6% btw.(hij heeft zijn set al geleverd gekregen)
Bij die grote inkoopakties zoals zon op dak vraag ik me ook af hoe ze dit gaan afhandelen of laten ze de klanten die getekend hebben gewoon de volle mep betalen en btw in eigen zak steken mocht die 6% er toch gaan komen?
en dan is nog de vraag op welk onderdeel.
panelen/omvormers/installatie etc..
de inkoopakties zullen het wel lastig krijgen.
zonnigtype schreef al iets of ver de panelen.multipasser schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 00:48:
Few. Ik ben nu al meer dan een week hard aan het researchen over PV-installaties.
de omvormers hebben ook een verhaal.
ik zelf ben niet zoon voorstander van bedrijven die een garantie extra bij verkopen.
ik krijg dan altijd het idee "is het product niet goed ofzo".
maar dat is persoonlijk.
niks mis met sma als eerste.
bij sma zie je dat de omvormer specificatie een x watt is.
soms hoor je wel eens van mensen dat ze met een sma net iets meer leveren als de specificate.
meestal is dat maar marginaal.
andere omvormers handelen over productie anders af.
die gaan dan wat meer leveren als de specificatie. (soms staat het zelfs in de specificatie dat dat zo is.)
meestal doen ze dat dan wel met wat minder rendement.
kijk ook naar de prijs.
ik vind dat sma best wel een premium prijs vraagt.
de meeste sma omvormers gaan maar tot 440V
een kostel pico gaat tot de 800V (ongeveer)
power-one tot de 530V
dus het project kan soms beter afzijn met een andere omvormer.
en soms ook niet.
dus sorrie zelfs op dat front is het niet altijd recht vooruit.
Nou ik heb gelezen dat er een onderzoek gaat komen naar de haalbaarheid.migjes schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 08:54:
[...]
het moet eerst nog onderzocht worden of die btw verlaging er wel gaat komen.
en dan is nog de vraag op welk onderdeel.
panelen/omvormers/installatie etc..
de inkoopakties zullen het wel lastig krijgen.
Eerst zien, dan geloven.
het scenario kan nog minder gunstig worden.JoopC schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:47:
[...]
Nou ik heb gelezen dat er een onderzoek gaat komen naar de haalbaarheid.
Eerst zien, dan geloven.
omvormer + panelen + etc van 19% naar 21%
installatie van 19% naar 6%.
dan hout het nog net een korting in maar niet veel meer.
Nu een 72 panelen project hier in de buurt geleverd met een Siemens 13K inverter. Hoger rendement dan SMA Tripower en ook nog eens een stuk goedkoper.
Ook de Solivia en Kostal inverters vind ik prima werken voor een lage prijs.
Het lijkt zelfs dat onze grootste SMA fan (sunshine) ook steeds meer andere merken toepast.
Ik hoop dat SMA hun prijzen eens een keer gaat verlagen net zoals andere merken dat deden.
www.sunsolar.nl
Ik zou denken dat de vraag/aanbod cyclus er uiteindelijk wel voor zorgt dat die marge naar de consument gaat. De diverse bedrijven willen toch meer verkopen dan de concurrent. Ze willen in de groeimarkt allemaal de grootste worden.yzf1kr schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 08:03:
Tja, zou die BTW verlaging echt merkbaar worden voor de consument?
Of verhoogt de tussenhandel gewoon de marge?
We hebben het ook bij schilders en kappers gezien, de prijs zakte geen enkele cent.
Wanneer je kijkt naar de kwaliteit van zonnepanelen zie ik niet waarom consumenten vanwege lagere prijzen een slechtere kwaliteit aan zullen schaffen. De goede kwaliteit wordt tenslotte ook een stuk betaalbaarder.
Ik zie ook de nadelen van de lagere BTW, maar uiteindelijk is het een voordeel
Verwijderd
ja hoor het komt misschien in juli...
mooi, dan is het 95cent per Wp, en daar gaat dan een duppie vanaf.
maar je mist al een kwartje opbrengst, en 3% prijsdaling.
do the math, geen panelen ? nu echt al te laat.
nu nog kiezen tussen diehl of sma ?
de marketing heeft je goed te pakken, lekker uitstellen.....
POND kilo
wat stampen we he ? zei de muis tegen de olifant
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2012 10:23 ]
http://www.nrc.nl/nieuws/...mingen-pijnlijk-voor-vvd/JeroenH schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:15:
Heeft iemand een link naar die originele brief of zoiets? Ik kan die niet vinden, alleen die verkorte lijst.
A'dam PVOutput
Zoiets? http://www.allesoverzonne...gramma-begroting-2013.pdfJeroenH schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:15:
Heeft iemand een link naar die originele brief of zoiets? Ik kan die niet vinden, alleen die verkorte lijst.
wordt mooi:-)
@JeroenH mooie website heb je! vandaag toch maar eens even uitgeplozen :-)
Dank je voor het compliment, dat is natuurlijk altijd leuk om te horen. Ik steek er vrij veel tijd in en het geeft veel voldoening.looyenss schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:11:
@JeroenH mooie website heb je! vandaag toch maar eens even uitgeplozen :-)
Nu nog eens een manier zien te vinden om er wat verder mee te komen in de zin dat het van een hobby misschien meer richting werk kan worden. Maar dat is in deze tijd niet makkelijk.
Wat zoek je dan voor iets?JeroenH schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:56:
[...]
Dank je voor het compliment, dat is natuurlijk altijd leuk om te horen. Ik steek er vrij veel tijd in en het geeft veel voldoening.
Nu nog eens een manier zien te vinden om er wat verder mee te komen in de zin dat het van een hobby misschien meer richting werk kan worden. Maar dat is in deze tijd niet makkelijk.
of de situatie noodzaakt er toe (like meJeroenH schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:56:
[...]
Dank je voor het compliment, dat is natuurlijk altijd leuk om te horen. Ik steek er vrij veel tijd in en het geeft veel voldoening.
ach nu eerst even maar een sabbatical plannen in mei (solar days, arduino projectjes, ligfiets opknappen, netwerk benaderen voor kansen/opties). Ach.. tijd krijg ik wel gevuld (maar goed, hol dan ook al vanaf 1997 aaneengesloten door... nu tijd voor reflectie, koersbepaling en (duurzame) energie herwinnen ; ) )
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Die 6% wordt pas vanaf januari 2013 ingevoerd?
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Volgens mij is hierover nog geen eenduidelijkheid. Het zijn nog plannen en met de verkiezingen in het vooruitzicht kan het nog alle kanten op.PASware schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 13:00:
In de trent domme vraag maar wil het wel graag weten:
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Is geen domme vraagPASware schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 13:00:
In de trent domme vraag maar wil het wel graag weten:
Er staan overigens nog wel een paar aardige gebaren richting duurzaamheid in het document.Er komt ook een onderzoek naar het onderbrengen van zonnepanelen onder het lage BTW-tarief.
Sja, da's een goede. Momenteel run ik een Service Desk voor een energieleverancier (een stukje buiten de organisatie) en mijn vaardigheden liggen naast kantoorautomatisering vooral bij communicatie.looyenss schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:57:
Wat zoek je dan voor iets?
Mijn kennis van en ervaring met duurzaamheid zijn op dit moment van amateurniveau, en in tijden van economische crisis zitten bedrijven niet te wachten op werknemers waar ze nog veel werk aan hebben.
Wat ik (nog wazig, dat wel) voor me zie is iets van consultancy, bedrijven die energie willen besparen huren een consultancybureau in die langskomt en vertelt hoe ze dat het beste kunnen doen, incl. CO2-besparing, terugverdientijden, etc. Sec zonnestroompanelen verkopen zou me minder liggen, denk ik. Een combinatie tussen IT/duurzaamheid behoort natuurlijk ook nog tot de mogelijkheden.
[ Voor 41% gewijzigd door JeroenH op 27-04-2012 13:23 ]
Een energiemaatschappij haalt het geld immers op bij de consumenten. Het inversteren in PV zal, zeker bij gebruikers met een ouderwetse terugloopmeter, meer gaan renderen.
Zelf heb ik het idee dat je, bij een ouderwetse ferrarismeter, het meeste rendement zal behalen als je je nieuwe PV installatie dimensioneert op je huidige jaarverbruik (of er iets onder).
Maar met onze wipkip-regering: je weet het nooit....
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
een ferrarismeter of dommemeter maakt niet zoveel uit.Schinnen-groen schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 13:37:
imho zal de belasting op kolencentrales, linksom of rechtsom, wel worden doorgevoerd. Dat betekent voor de gebruiker dat de kosten voor electra zullen stijgen (wij gaan dat betalen).
Een energiemaatschappij haalt het geld immers op bij de consumenten. Het inversteren in PV zal, zeker bij gebruikers met een ouderwetse terugloopmeter, meer gaan renderen.
Zelf heb ik het idee dat je, bij een ouderwetse ferrarismeter, het meeste rendement zal behalen als je je nieuwe PV installatie dimensioneert op je huidige jaarverbruik (of er iets onder).
zolang je maar onder de 5000kWh blijft.
en er voor zorgt dat je op je huidige jaarverbruik blijft (iets er onder is administratief makkelijker, dus nog een paar kWhtjes afrekenen is gemak)
had hansdegit geen slimme meter?
en begind die niet in de buurt te komen van die 5000kWh?
Is dat niet hetzelfde?
Ben het even kwijt...
[ Voor 29% gewijzigd door Schinnen-groen op 27-04-2012 14:30 ]
sorrie. ik noem een slimme meter een domme meter.Schinnen-groen schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 14:30:
Wat is het verschil tussen een ferrarismeter en een dommemeter?
Is dat niet hetzelfde?
Ben het even kwijt...
ferrarismeter zien ze niet hoeveel je hebt op gewekt die zomer.
dus kun je over de 5000kWh heen.
slimmemeter zien ze dat wel.
ik heb nog geen verhalen gehoord over mensen die meer als 5000kWh hebben opgewekt met een slimme meter.
theoretisch word dan de eerste 5000kWh gesaldeert en alles daar boven betaal je weer 14cent voor.
Het zal wel meevallen met die prijsstijging van elektriciteit. Vergeet niet dat we een Europese markt hebben voor elektriciteit. Als een paar kolencentrales in Nederland iets duurder worden, dan zal dat op het geheel van Europa weinig uitmaken. Iets meer import is waarschijnlijk, maar op de prijs zal het niet veel effect hebben.Schinnen-groen schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 13:37:
imho zal de belasting op kolencentrales, linksom of rechtsom, wel worden doorgevoerd. Dat betekent voor de gebruiker dat de kosten voor electra zullen stijgen (wij gaan dat betalen).
14 x Yingli Panda 265Wp op een Power-One omvormer.
Keurig, en naar volle tevredenheid geplaatst door Guus van Zonnestroom.

meer foto's
Laat nu de zon maar komen. Tegen de tijd dat die btw verlaging erdoor komt moet ik dat verschil allang terugverdiend hebben natuurlijk!
[ Voor 12% gewijzigd door Sweep op 27-04-2012 16:02 ]
Je hebt Ferraris meters - draaischijfmeter (als je mazzel hebt dan draait hij terug bij terugleveren)migjes schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 14:35:
[...]
sorrie. ik noem een slimme meter een domme meter.
Je hebt domme meters - digitale meters die ook een terugtelwerk hebben
Je hebt slimme meters - digitale meters die op afstand uitgelezen kunnen worden
Maar dan is de beginstand hoger dan de eindstand. Dan zien ze dus dat je teruggeleverd hebt. Hoeveel niet inderdaad. Je kan met een ferrarismeter dus prima 10.000kWh teruggelevert hebben zonder problemen als je ook maar rond de 6.000-10.000kWh gebruiktferrarismeter zien ze niet hoeveel je hebt op gewekt die zomer.
dus kun je over de 5000kWh heen.
Slimme en dome meters zien ze dat welslimmemeter zien ze dat wel.
Kloptik heb nog geen verhalen gehoord over mensen die meer als 5000kWh hebben opgewekt met een slimme meter.
theoretisch word dan de eerste 5000kWh gesaldeert en alles daar boven betaal je weer 14cent voor.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Ik ken mensen die nog wel met hun lease auto naar de wc willen rijden als ze hoge noot hebbenJeroenH schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 13:14:
Er staan overigens nog wel een paar aardige gebaren richting duurzaamheid in het document.
Vooral onderstaande quote is een topper.
"De maatregel wordt gefinancierd uit de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto’s. Dit bevordert dat mensen dichterbij hun werk gaan wonen en vermindert de milieu- en filedruk."
Verwijderd
Ervaring van een lady ook welkom?2Dutch schreef op zondag 22 april 2012 @ 21:36:
Gents, mag ik jullie ervaringen weten mbt het melden van de panelen bij de verzekeraars?
Gekke dingen meegemaakt, zaken waarop iedereen zou moeten letten e.d.?
Bij het melden dat ik een zonneboiler en zonnepanelen had geplaatst, werd er gevraagd naar de aankoopbedragen en werd er bij de zonnecollectoren gevraagd of deze in het dak verzonken zaten of op pootjes stonden. Toen ik vertelde dat ze op pootjes staan en dat die pootjes verzonken zitten in stoeptegels en dat het om heatpipes ging, dus niet om vlakke plaat collectoren, was dat voldoende. Hoe de zonnepanelen bevestigd zijn werd niet gevraagd. Met het geven van deze info is alles gewoon meeverzekerd bij mijn verzekeraar.
Dit topic is gesloten.
![]()