Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.053 views

Onderwerpen

Verwijderd

multipasser schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:27:
Geplaatst? Ik doe het niet zelf hé.
En in Nederland of Belgie?

Ik denk dat Nederland misschien wat goedkoper is.
In NL kom je makkelijk onder de 1,70 incl plaatsen.
Maar ja, daar woon je niet.

Ik zie meer problemen in de ''afname''. Ik weet niet precies hoe dat geregeld is.

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01 20:26

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Wat bedoel je met problemen van 'afname'?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

2Dutch schreef op maandag 23 april 2012 @ 21:51:
[...]

Ja ik heb netjes gemeld, maar moet een formulier invullen met 1001 vakjes. Dat vond ik zo vreemd. Je denkt: waarde x optellen bij totale verzekerde waarde > klaar.

Onzinnig dat formulier, want die info hebben ze al. Heb gemeld dat ze em terug kunnen krijgen met de relevante info, de herbouwwaarde van mijn woning is al bekend, dus dat ga ik ze niet nog es zitten voorkauwen :+
Mijn verzekeraar zit gewoon in het dorp, ben even langs geweest om de factuur te laten zien en ze hebben het in het dossier gezet+een brief ter bevestiging gestuurd.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Erasmo schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 13:42:
[...]
Mijn verzekeraar zit gewoon in het dorp, ben even langs geweest om de factuur te laten zien en ze hebben het in het dossier gezet+een brief ter bevestiging gestuurd.
Heb al bedongen dat ik alleen mijn persoonsgegevens en de waarde van de panelen invul, met daarbij de opmerking dat de rest idem blijft. Soms moet je gewoon even brutaal zijn ;)

Hou niet van bureaucratie :P

Net nog een leuk gesprek met collega's over verbruik en wat iedereen verbruikt en wat we in huis hebben enzo. Gewoon opbouwend, we waren het er al over eens dat mensen te veel gemaksmensen zijn geworden en dat die drogers de deur uit moeten :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-01 20:41
multipasser schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 13:00:
Ik denk dat je beter op het Belgische forum verder kan gaan.
Wij Nederlanders hebben niet zoveel ervaring met de Belgische regelingen.

http://zonstraal.forumup.be

En ook in het oosten van Nederland is het mogelijk om met een 4320kWp installatie 4500kWh in 1 jaar op te wekken of 1,04 ipv correctie 0,85

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Wil je nu zeggen dat Nederland zonniger is :))

Ik ben op dat forum aan het kijken maar het is een beetje onoverzichtelijk
And too much information to proces.

Verwijderd

multipasser schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 13:00:
Het is me wel eens verteld dat er wat gekeurd moet worden voor in gebruikname.

Wat dit betreft enz...ik kan het je niet vertellen.
Dat zul je even zelf moeten uitzoeken.

Edit: ben ook maar een 'Ollander ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2012 14:08 ]

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-01 20:41
Nee wil niet zeggen dat Nederland zonniger is maar dat die 0,85 correctie een aanname is t.o.v 100% zuid.
0,85 wordt dan voor 95% altijd gehaald. ook was vorig jaar een een goed zonjaar.

Het viel me al wel op dat de PV prijzen in Belgie een stukje hoger liggen dan in Nederland.
Hoe de regelingen verder zijn heb ik zelf geen idee van.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
silvester6 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 14:12:
Het viel me al wel op dat de PV prijzen in Belgie een stukje hoger liggen dan in Nederland.
dat vind ik dan toch wel vreemd.
bij mij in de buurt zitten een paar grote distributeurs letterlijk tegen de grens aan.
die leveren echt wel aan nl en be.

ook weet ik dat een aantal omvormers via België besteld worden omdat daar de importeur van de Benelux zit.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:57
Ben momenteel aan het kijken voor een 5 a 6 kWp installatie in Limburg. Momenteel aan het kijken voor een set van 25 Sunrise Solartech Poly 230W panelen in combinatie met een SM 5000TL-21. Iemand nog suggesties van goede aanbieders/installateurs die ook voor 6% BTW in Belgie leveren.

Verwijderd

Juicie schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 15:36:
Ben momenteel aan het kijken voor een 5 a 6 kWp installatie in Limburg. Momenteel aan het kijken voor een set van 25 Sunrise Solartech Poly 230W panelen in combinatie met een SM 5000TL-21. Iemand nog suggesties van goede aanbieders/installateurs die ook voor 6% BTW in Belgie leveren.
Levering van materiaal is uitgesloten van de 6%.
Nog afgezien van het feit dat een nl leverancier gehouden is aan nl btw voorschriften bij verkoop aan een particulier.

Ik heb pv niet op de 6% lijst in B gezien. Wellicht neemt men dat niet zo nauw in B, dat zou kunnen.

Verwijderd

Ik had nog een vraag, hoeveel energie kan je nou eigenlijk opslaan met zo'n installatie?
in kwh? Ik vroeg me dit af voor als je op vakantie gaat of dergelijke. Of een week weg bent?

Hoe zit dat? Of wordt het altijd teruggegeven aan de leverancier.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:28
simpel... geen!
Wat je niet direct gebruikt wordt teruggeleverd aan het net.
Daarbij draait je meter achteruit (hij registreert het in ieder geval) Daarmee bouw je een 'tegoed' op wat je later weer kan gebruiken. (salderen)

Disclaimer: dit is heel eenvoudig gesteld. Er zit bijvoorbeeld een limiet aan het salderen van 5000 kWh per jaar.

[ Voor 20% gewijzigd door NovapaX op 24-04-2012 17:11 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-01 10:10
Zonder accu's geen opslag. Wat je teveel produceert gaat terug het net in en zal verrekend worden (salderen). Netto blijft over eigen verbruik minus opbrengst zonnestroom installatie.

• Bartjuh
  • Niet online
Bartjuh schreef op maandag 02 april 2012 @ 19:45:
De prijzen variëren bij aanbieders van uur tot uur blijkbaar...

Bij www.solinq.com hebben ze een zelfbouw pakket voor schuin dak te koop met 6x240Wp zonnepanelen + 3 Enecsys duo 480W + Click-fit materiaal. Precies goed, alleen heb ik al 6 panelen (ook 240Wp). Dus ik een vraag gestuurd over of ik het pakket kon kopen zonder panelen, en wat dan de prijs zou zijn. Dat kon, 1116 euro incl. btw (klinkt redelijk), exclusief de Enecsys gateway, die kost apart 221 euro.

Nu wil ik die gateway erbij, en er moest nog een AC kabel bij voor mijn situatie.

Even later teruggemaild, € 1483 euro 8)7 What the hell? 1116+221=1337 euro. Die ene AC kabel van 1m kost echt geen 150 euro extra. Dus ik teruggemaild waar het prijsverschil vandaan komt, maar sinds woensdag niets teruggekregen.

Beetje rare gang van zaken, want ik stond echt op het punt om akkoord te gaan.
Om er even op terug te komen (ik quote hier mijzelf voor de duidelijkheid ;) )
Toentertijd achteraan gemaild, hij was een paar dagen weg waardoor hij wat laat was met antwoorden.

De reden van de prijsverhoging was omdat er onderdelen apart werden aangeslagen i.p.v. als pakket. Om mij tegemoet te komen 1400 geboden, en ik heb geaccepteerd. Was de goedkoopste die ik kon vinden uit leveranciers die Enecsys en Clickfit leverden.

Verder uitstekend afgehandeld, alles netjes hier afgeleverd, en goede reacties op vragen.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Heb ook contact gehad met Solinq.

Communicatie verloopt niet vlekkeloos. Kreeg een prijslijst met "particuliere" prijzen toegestuurd en bij navraag bleken dit prijzen excl. BTW te zijn. Vervolgens heb ik een mail gestuurd met +/- 8 vragen en daar had ik na een week nog geen antwoord op. Kreeg pas antwoord toen ik vroeg waarom ik geen antwoord kreeg. Vervolgens kreeg ik in de dagen erna nog emails van verschillende medewerkers die antwoord gaven op eerder beantwoorde vragen, nogmaals prijslijsten toegemaild etc.

Vervolgens kreeg ik ineens een mail dat ik naar aanleiding van mijn vragen/opmerkingen XX% korting kon krijgen op bestelde producten.....

Beetje vage toko.

Bartjuh is wel erg tevreden :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Bartjuh
  • Niet online
Freemann schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 18:26:
Heb ook contact gehad met Solinq.

Communicatie verloopt niet vlekkeloos. Kreeg een prijslijst met "particuliere" prijzen toegestuurd en bij navraag bleken dit prijzen excl. BTW te zijn. Vervolgens heb ik een mail gestuurd met +/- 8 vragen en daar had ik na een week nog geen antwoord op. Kreeg pas antwoord toen ik vroeg waarom ik geen antwoord kreeg. Vervolgens kreeg ik in de dagen erna nog emails van verschillende medewerkers die antwoord gaven op eerder beantwoorde vragen, nogmaals prijslijsten toegemaild etc.

Vervolgens kreeg ik ineens een mail dat ik naar aanleiding van mijn vragen/opmerkingen XX% korting kon krijgen op bestelde producten.....

Beetje vage toko.

Bartjuh is wel erg tevreden :)
Volgens mij loopt het organisatorisch nog niet 100% vlekkeloos daar :P (of ze hebben het te druk) Maar ze helpen je uiteindelijk wel zonder problemen, en na mijn e-mail-reminder ben ik wel altijd redelijk snel geholpen. Prijs voor hetgeen ik wilde hebben was goed in vergelijking met concurrentie, en alles in goede staat geleverd.

Verwijderd

Vandaag weer aardig wat binnengehaald, 16,3kWh met 2750 Sharp en 2500SB. Werkt prima. Sinds vorige week zondag 110kWh opgewekt.
Vandaag ook bericht gehad van meer met minder, krijg nog 1400 subsidie, gaan naar label A+. Altijd leuk!!!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-01 07:59

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

hansdegit schreef op maandag 23 april 2012 @ 22:14:
[...]

In de tussentijd de site voorzien van een daggrafiekje. Moet vanaf hier niet al te moeilijk zijn om met de site terug te kijken in de tijd. Toch handig, zo'n dikke database eronder. Hoewel: wat doe ik nou met een sample per 2 seconden? 5 seconden is mans zat. Nou ja, ik heb nog een aantal Gigabytes de tijd om daar een verstandig besluit over te nemen.
Hoe heb je dat nu gedaan?

www.mijnzon.info

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Vandaag een piek van 14.772 Watt uit m'n 13940Wp Suntechjes.. :)

http://www.thesunshinecompany.nl/live-monitor-zonnepanelen

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 00:14

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zie dat jij 68 panelen hebt. In Veldhoven zag twee gebouwen die door de gemeente voorzien zijn van PV. Educatief Centrum De Parasol met 8x7 panelen schuindak op zuid en Sportcentrum De Atalanta met 2x30 panelen. Onderdeel van een plan van 600 panelen van de Gemeente Veldhoven.

En de pot is leeg, maar in 2013 nog een keer: http://www.veldhoven.nl/N...rzame-Energie-is-leeg.htm
De 95 zonnepanelen op het dak van Art4U vormen het begin van een grootschalige duurzaamheidsactie van de gemeente, waarbij in totaal bijna 600 zonnepanelen geplaatst worden. Zo volgen nog wijkvoorziening de Ligt, het gemeentehuis, Educatief Centrum de Parasol, gymzalen de Messenmaker en Van Vroonhovenlaan, kinderdagopvang Korein en sporthal de Atalanta.
http://www.veldhoven.nl/N...elen-Art4U-in-gebruik.htm

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 24-04-2012 19:43 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Luc79Ehv
migjes schreef op maandag 23 april 2012 @ 13:22:
[...]

het word al duurder, minder.
ubbink bakje = 62,83.
bevestegings set = 15,71

dus 78,54. inc btw.

geen idee of gho-online een goedkope shop of een dure shop is.
maar is nog net iets goedkoper als flatfix. (met btw en verkoop prijs)
Toch nog even hier op terugkomend: in de PDF van Ubbink staat, hoe ik het lees, dat de bevestigingsmaterialen toch echt inbegrepen zijn:
http://www.ubbink.nl/documents/InstallationManual.pdf
Let op "Components included" waar de rail, klemmen en schroeven te zien zijn en verder "Components not included" waar alleen het paneel en ballast weergegeven is.
Dat zou dus betekenen dat deze set toch een stukje goedkoper uitvalt omdat geen extra bevestigingsset gekocht hoeft te worden, toch?

Op sommige buitenlandse sites staat alleen de bak te koop, de (extra) bevestigings set niet, meer aanwijzing dat de bak compleet geleverd wordt. (want waarom zou een winkel wel de losse bak aanbieden en de bevestigingsset niet?)

Ben serieus aan het denken twee van deze bakjes aan te schaffen voor op m'n schuur...

Verwijderd

Hallo iedereen,

Welke omvormer kan ik het beste gebruiken om die aan te sluiten op één, enkele 240 Wp zonne-paneel?

Via internet kom ik van alles tegen, maar op een gegeven moment zie ik de bomen in het bos niet meer. Ik kan er geen goed overzicht in krijgen.

De reden, dat ik dit vraag, is dat in mijn planning nog ruimte is voor één extra paneel. Dan ligt mijn dak helemaal vol.Ik heb al 3x 230Wp in de pijplijn zitten en daarmee zit ik meteen aan het (bijna) maximum van de bijbehorende omvormer. Dit extra paneel wil ik op een extra omvormer aansluiten. Voor de duidelijkheid wil ik vermelden, dat die extra omvormer op een andere elektriciteit-groep wordt aangesloten dan de andere drie panelen. Het aanleggen/aanbrengen van een extra groep in de meterkast is geen optie. Die zit vol.

Alvast bedankt voor een reactie.

• Luc79Ehv
Kijk even in het topicstart bericht bij kopje Micro omvormers daar staan de meest gangbare.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Luc79Ehv schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 20:07:
[...]

Toch nog even hier op terugkomend: in de PDF van Ubbink staat, hoe ik het lees, dat de bevestigingsmaterialen toch echt inbegrepen zijn:
http://www.ubbink.nl/documents/InstallationManual.pdf
Let op "Components included" waar de rail, klemmen en schroeven te zien zijn en verder "Components not included" waar alleen het paneel en ballast weergegeven is.
Dat zou dus betekenen dat deze set toch een stukje goedkoper uitvalt omdat geen extra bevestigingsset gekocht hoeft te worden, toch?

Op sommige buitenlandse sites staat alleen de bak te koop, de (extra) bevestigings set niet, meer aanwijzing dat de bak compleet geleverd wordt. (want waarom zou een winkel wel de losse bak aanbieden en de bevestigingsset niet?)

Ben serieus aan het denken twee van deze bakjes aan te schaffen voor op m'n schuur...
Hier nog een leverancier.
http://shop.natutech.eu/z...-montageset-plat-dak.html
en nog één
http://www.online-sanitai...nnepanelen.html?limit=all
Nogal verwarrend.

A'dam PVOutput

Verwijderd

Ik vind dit toch wel erg duur, of het nou met of zonder bevestigingsmaterialen is

http://www.aluminiumshop....ak-tussenbeugel-landschap

Is volgens mij de helft goedkoper. Vooral als je een rij van meerdere panelen neemt.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Mike70 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 19:03:
[...]
Hoe heb je dat nu gedaan?
datamodel ontworpen en in MySql tabellen gezet
php geleerd en zelf een logger geschreven die inhaakt op poort 81 van de Kostal. De uitleg van het protocol heb ik van een man in stoffige regenjas gekregen (ik kan zijn naam niet publiek maken vanwege een NDA).
Javascript geleerd en Google Visualizations gebruikt.
Veel frustraties getolereerd.

Fantastisch leuk project en ik ben nog lang niet klaar.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Luc79Ehv
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 20:40:
Ik vind dit toch wel erg duur, of het nou met of zonder bevestigingsmaterialen is

Is volgens mij de helft goedkoper. Vooral als je een rij van meerdere panelen neemt.
In mijn geval kan ik ze niet in 1 rij zetten dus dan zou ik 4 X €17,50 voor de beugels + 2 x 2 x 1.65m x €3,17 voor hoekprofiel + 2 x 2 x 1m x €5,95 voor rails + 8 x €1 zaagsnede = €122,72 excl x 1,19 = €146 incl kwijt zijn
Voor 2 stuks Ubbink bak bij gho €150 , nauwelijks verschil dus.

Verwijderd

Nee, de berekening is niet goed. Je hebt geen rails nodig volgens mij en de bevestigingsmaterialen zijn inbegrepen. Dus dan scheelt het toch wel flink wat.... Mijn zonneschans kwam uit op € 75,- per paneel. Op de schans staan 12x 230 Wp

De berekening wordt dan:

Hoeveelheid Product Categorie Lengte Verstek Prijs Verwijderen Totaal

Platdak eindbeugel - landschap Zonnepanelen €17,50 €35,00

Hoekprofiel gelijkzijdig 6060T66 50 x 50 x 2 Brut 2.000 mm Nee €7,34 €14,68
Totaal: €49,68

Bij een enkel paneeltje is het voordeel niet zo verschrikkelijk groot, maar wanneer er 2 of meerdere panelen in een rij worden geplaatst, ga je naar de 30....35 euro per paneel.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2012 22:15 ]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-01 23:12
X21r schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 07:55:
@ Niels Tn..... lager opstart spanning.
Deze opstart spanning is zo ingesteld dat het relais ( omvormer)niet steeds uit gezet word na het aan zetten.
(er komt toch nog te weinig vermogen uit de panelen).
Geeft slijtage op je relay..dus korte levensduur.

Dus als je dit oscillerend gedrag kan meten en aantonen.. zou dat leuk zijn.

En zet het net opgewekte vermogen eens over de rendements grafiek van de omvormer
Eerder opstarten is leuk maar tegen 50% rendement en laag vermogen.. zet weinig zoden aan de dijk.
Dus meten is weten :)
eerst even goed lezen hoe mijnspecifieke situatie is (SB1700 met slechts 6x 190Wp ipv 9x190)
en al draait de omvormer op een lager rendement tijdens somberee dagen in het najaar: productie is productie...
en dat relais is ook eenvoudig te vervangen mocht dat sneuvelen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

SpiceWorm schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 10:04:
Wat vinden jullie van Shinetime 285 wp panelen? Deze zouden als beste getest zijn in Photon?
:? :? :? Verlate 1 april grap ???

Niet in april nummer genoemd (heb d'r nog nooit van gehoord).

Ook niet in het presentie exemplaar van PHOTON Profi van februari wat ik toegestuurd kreeg en waar 41 pagina's vol modules in staan genoemd met alle specs.

Ook niet genoemd als merk in de PHOTON Module database met >>>42.000 module types...
En wat van de Samil Power 5200 TL omvormer, wederom als beste getest zijn in Photon?
:? :? :?

Enige Samil Power omvormer die reeds is getest is een Solarriver SR4K4TLA1 bak met predikaat "sehr gut" en Photon Wirkungsgrad van 96,5%. Er staat een grote bak van dat merk in het lijstje "wordt momenteel getest" (Solarlake 15000TL).
Kan iemand dat bevestigen? Ik krijg zelf geen tests of artikelen van deze producten boven water.
Dat kan dus kloppen. Dat module zou ik maar vergeten als ik jou was, andere omvormers van Samil hoeven natuurlijk niet persé goed uit de test te komen (ook al zeer sterk wisselende resultaten voor verschillende SMA omvormers gezien)...

... dus ik zou je bron maar met een pot zout nemen, als die dat inderdaad zo hard heeft gesteld ...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype

zonnigtype

multipasser schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:33:
Ja, ik wil 10000kwh halen per jaar. Dat is trouwens ook het maximum dat we mogen in België. Daarvoor moet je 11,6kwp installeren. De opbrengst is ongeveer 0,85 in België als ik me niet vergis.
Neen, maximaal 10 kWac vermogen bij particulieren, en salderen tot de nul. Heeft niks met energie opbrengst te maken (wel gerelateerd, maar er wordt niet naar energie opbrengst gekeken, maar naar AC vermogen omvormer).

En neen, die "0,85" (??? eenheden s.v.p. !!! ) is natuurlijk onzin, beslist geen "universeel toepasbare factor", als je er tenminste niet vergeet een "predikaat" bij te geven. (a) hangt af van lokatie, oriëntatie, hellingshoek, beschaduwing, omvormers, systeem, etc., etc.

En (b) Apere heeft net 950 kWh/kWp.jaar als nieuwe "optimale referentie" in gebruik genomen bij jullie....

http://www.polderpv.nl/ni...ferentie_opbrengst_Belgie

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

De 0,85 is natuurlijk de 850kWp/kWh, die je uit 1000kWp kan halen. Met mijn oriëntatie/lokatie/hellingshoek ect moet ik nog 0,03% aftrekken van de maximale opbrengst.

Er was alvast geen enkele installateur op de hoogte van de aanpassingen van opbrengsten in België. 950kWh is wel een stuk hoger natuurlijk. Nice.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik wil met SMA Sunny Design een oost-/west opstelling maken met 1 omvormer, met voor beide kanten een string. Hoe doe ik dat?

• zonnigtype

zonnigtype

multipasser schreef op woensdag 25 april 2012 @ 02:22:
De 0,85 is natuurlijk de 850kWp/kWh, die je uit 1000kWp kan halen. Met mijn oriëntatie/lokatie/hellingshoek ect moet ik nog 0,03% aftrekken van de maximale opbrengst.

Er was alvast geen enkele installateur op de hoogte van de aanpassingen van opbrengsten in België. 950kWh is wel een stuk hoger natuurlijk. Nice.
Laag inschatten bij de oplevering levert door de bank genomen zeer tevreden klanten op.
Goh, mijnheer Zonopmijndak, nu ik u toch spreek wil ik u mijn complimenten geven voor de hoge kwaliteit van uw installatie die u vorig jaar op ons dak heeft aangelegd. Hij doet het veeeeeel beter dan de prognose! Ik zal u aanbevelen bij mijn familie...
Mar-ke-ting-truuks. Zo oud als Methusalem... ;)

** edit **

Dat Apere verhaaltje geldt uiteraard wel als referentie voor optimaal opgestelde systemen. Als je significante afwijkingen hebt van optimale oriëntatie, hellingshoek, en ook nog schaduw effecten hebt, wordt het natuurlijk behoorlijk veel minder. Effe in je oren knopen, just to be on the safe side (anders krijg ik weer een lawine klachten over me, heb ik niet zo'n zin in...)

[ Voor 18% gewijzigd door zonnigtype op 25-04-2012 09:49 . Reden: editje ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 20:40:

Let wel even op dat deze methode van bevestigen in ieder geval bij Sunpower niet is toegestaan, omdat de overspanning (meer dan 150 cm. tussen de steunpunten) te groot wordt. Misschien staat zoiets ook wel in gebruiks/montagevoorschriften van andere merken.

A'dam PVOutput

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 15:03

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

zonnigtype schreef op woensdag 25 april 2012 @ 09:46:
[...]
Dat Apere verhaaltje geldt uiteraard wel als referentie voor optimaal opgestelde systemen. Als je significante afwijkingen hebt van optimale oriëntatie, hellingshoek, en ook nog schaduw effecten hebt, wordt het natuurlijk behoorlijk veel minder. Effe in je oren knopen, just to be on the safe side (anders krijg ik weer een lawine klachten over me, heb ik niet zo'n zin in...)
Zoals een bedrijf wat PV panelen als gevelbeplating gebruikt, er een gigantische boom voor heeft staan en grote logo's over de panelen plakt? Jaaropbrengst lijkt daar richting de 100 kWh/kWp te gaan...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• zonnigtype

zonnigtype

antonboonstra schreef op woensdag 25 april 2012 @ 10:23:
[...]

Zoals een bedrijf wat PV panelen als gevelbeplating gebruikt, er een gigantische boom voor heeft staan en grote logo's over de panelen plakt? Jaaropbrengst lijkt daar richting de 100 kWh/kWp te gaan...
Ook mooi gevalletje marketing. Gelukkig (tegenwoordig) de uitzondering op de regel (mag ik hopen...). O-)

* edit *
Die ouwe Yingli's lagen toch maar ergens in het magazijn te verstoffen, de leverancier maakt op eigen dak veel goed... >:)

* edit 2 *
Boek al aan het lezen?

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 25-04-2012 11:00 . Reden: beetje plagen mag... ]

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:26
zonnigtype schreef op woensdag 25 april 2012 @ 10:58:
[...]
* edit 2 *
Boek al aan het lezen?
Boek? :?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:24
Anton heeft van een aantal Tweakers een boek kado gekregen, op initiatief van zonnigtype, vanwege zijn uitstekende werk aan het Google Docs document wat zonnestroominstallaties verzamelt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:50:
[...]

Anton heeft van een aantal Tweakers een boek kado gekregen, op initiatief van zonnigtype, vanwege zijn uitstekende werk aan het Google Docs document wat zonnestroominstallaties verzamelt.
En wel dit boek.

Zeer aanbevolen (ik heb een eigen exemplaar, reeds met rode oortjes uitgelezen)...

... je kunt zelfs een presentatie laten voorlezen....

http://www.californiasolarcenter.org/fste/fste.html

_/-\o_

• Mike70
  • Laatst online: 14-01 07:59

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

hansdegit schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 21:00:
[...]

datamodel ontworpen en in MySql tabellen gezet
php geleerd en zelf een logger geschreven die inhaakt op poort 81 van de Kostal. De uitleg van het protocol heb ik van een man in stoffige regenjas gekregen (ik kan zijn naam niet publiek maken vanwege een NDA).
Javascript geleerd en Google Visualizations gebruikt.
Veel frustraties getolereerd.

Fantastisch leuk project en ik ben nog lang niet klaar.
Ik was vergeten dat je voor de Tigo's nog een omvormer nodig hebt.
Leuk gedaan en supersnel jou site.

www.mijnzon.info

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:49

Barrycade

Through the...

JeroenH schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:50:
[...]

Speaking of: wat is ook alweer de link naar dat Google docs bestandje?
Ik moet nog 2385Wp toevoegen, maar kan 'm niet vinden.

• zonnigtype

zonnigtype

Barrycade schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:08:
[...]

Staat in de overkoelende Duurzame FAQ, bijna onderaan:

Duurzame Energie en Domotica: FAQ

Specifiek:

Met aanwijzingen.

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 25-04-2012 13:12 ]

• hansdegit
Mike70 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:36:
[...]

Ik was vergeten dat je voor de Tigo's nog een omvormer nodig hebt.
Leuk gedaan en supersnel jou site.
Thanks!

Performance by design....Als je database ontwerp goed is, hoef je je niet zoveel zorgen te maken als -ie groeit. 285k aan rijen in de meettabel (in twee weken tijd). Denk dat ik na een jaar de boel een beetje ga verdichten naar uurbasis. Ik vraag me nu reeds af wat een 2-seconde interval nou werkelijk toevoegt aan je begrip over de prestaties van je systeem...

Doe veel aan performancetuning bij mijn werkgever, maar dan Oracle. ´t Is leuk als je die ervaring op de situatie thuis (MySQL) kunt toepassen zonder wéér een adresdatabaseje te moeten maken.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• mkleinman
  • Laatst online: 08:55

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:28:
[...]

Doe veel aan performancetuning bij mijn werkgever, maar dan Oracle. ´t Is leuk als je die ervaring op de situatie thuis (MySQL) kunt toepassen zonder wéér een adresdatabaseje te moeten maken.
/offtopic!

Ah! Nog een mede Oraclelaar! Same here :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Barrycade schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:08:
Ik heb het idee dat je niet de enige bent die het bestand over het hoofd ziet en/of niet kan vinden, want ik mis nog wel een aantal namen, zoals ChristianB, Migjes en Pelletsolar om er maar een paar te noemen.

• migjes
PcDealer schreef op woensdag 25 april 2012 @ 09:45:
Ik wil met SMA Sunny Design een oost-/west opstelling maken met 1 omvormer, met voor beide kanten een string. Hoe doe ik dat?
simpel, niet mogelijk.
je kunt een sb4000tl pakken voor 2 strings.
de rest moet je handmatig doen.

(ik ben er nog niet helemaal uit, maar pas op er is een probleem met sma omvormers en oost-west.
heeft te maken met de garantie en dat soort systemen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:47:
[...]
Ik heb het idee dat je niet de enige bent die het bestand over het hoofd ziet en/of niet kan vinden, want ik mis nog wel een aantal namen, zoals ChristianB, Migjes en Pelletsolar om er maar een paar te noemen.
jajaja ik kom nog wel in het lijstje.
mijn setup verandert op het moment nog best veel.
paneeltje meer paneeltje minder etc..
na de zomer.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

zonnigtype schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:11:
[...]

Staat in de overkoelende Duurzame FAQ, bijna onderaan:

Specifiek:

Met aanwijzingen.
Mooi dat ik hier langs flits, wilde em ook nog invullen..bij deze meteen geregeld :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik baal als een stekker want ik ga geen 11500kWp op mijn dak krijgen, tenzij ik 330w panelen installeer maar die zijn ineens ook 40% duurder. 9500kWp is mogelijk en als ik nog een ander dak gebruik haal ik mijn doel wel maar dan zijn de panelen zichtbaar. Do not like that :)

• JeroenH
multipasser schreef op woensdag 25 april 2012 @ 16:19:
maar dan zijn de panelen zichtbaar. Do not like that :)
Mag ik vragen waarom niet?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
JeroenH schreef op woensdag 25 april 2012 @ 16:49:
[...]

Mag ik vragen waarom niet?
Beetje vreemd inderdaad!

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Omdat ik panelen op een dak totaal niet mooi vind.
Als ze naadloos geplaatst zijn en heel mooi de vorm van een dak vormen gaat het nog. Maar liever niet.

Op het dak waar ik ze ga plaatsen is het totaal niet zichtbaar vanop de straat of voor mijzelf.
Enkel de buur ziet ze liggen.

[ Voor 29% gewijzigd door multipasser op 25-04-2012 17:34 ]

• migjes
multipasser schreef op woensdag 25 april 2012 @ 17:31:
Als ze naadloos geplaatst zijn en heel mooi de vorm van een dak vormen gaat het nog. Maar liever niet.

Op het dak waar ik ze ga plaatsen is het totaal niet zichtbaar vanop de straat of voor mijzelf.
je zou ook nog voor all black kunnen gaan.
of als het budget er is voor sanyo's dan zou je het makkelijk redden.

• zonnigtype

zonnigtype

Dat wordt aflaten betalen aan je buur dus...

Wat vind je van al die hoogspanningsmasten die je ook blijft gebruiken? (des nachts bijvoorbeeld) ... :X

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik heb geen hoogspannigsmasten in mijn visier :)

Sanyo's? Er zijn nu 4 installateurs langsgeweest.
Hier is alles suntech (mono's), Yingli, siliken. Sanyo's ben ik nog niet tegen gekomen.
Hoeveel opbrengst hebben die?

Verwijderd

zonne-panelen mooi of niet mooi op een dak. Ik heb zo'n opmerking ook gehoord uit mijn buurt.

Daar ben ik toen verder niet op ingegaan. Maar je uiteindelijk ben je dief van je eigen portomonee.

Dan is het maar niet mooi. Dat vind ik minder belangrijk, dan mijn portomonee. Ik noem dat investeren in je zelf en in het milieu. :)

edit : ...en investeren in de toekomst.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2012 18:58 ]

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Je kan ook investeren, innoveren en mooie dingen plaatsen. Dat gaat samen met wat denkwerk.
Het is echt kort door de bocht om te zeggen, looks maken mij niet uit, zolang het maar functioneel/goedkoop is.

Ik ga er installeren maar je gaat ze niet zien liggen. WinWin.

Verwijderd

Ok, prima.. Dat is jouw mening.

Ik ga zelf vooral voor functioneel en niet goedkoop.

Iedereen heeft daar verder een eigen mening over en dat respecteer ik.
Veel plezier :)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Iedereen heeft een andere mening over mooi. Neem nou bijvoorbeeld die beelden of kunstwerken die gemeentes voor tonnen aankopen waar niemand om heeft gevraagd. Dan liever een lelijke pv en beter met het milieu omgaan.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:55:
[...]

simpel, niet mogelijk.
je kunt een sb4000tl pakken voor 2 strings.
de rest moet je handmatig doen.

(ik ben er nog niet helemaal uit, maar pas op er is een probleem met sma omvormers en oost-west.
heeft te maken met de garantie en dat soort systemen.)
Simpel, wel mogelijk
je pakt bv een idd een sb4000tl, dan swich je naar multi-string en vult voor
bv string 1 -90rg (oost) in, en bij string 2 90rg ( west ) in plus je tilt oost en west
aantal panelen per string enz, daarna klik je op resultaat .............eitje :9~

Verwijderd

@pcdealer

Van mij mogen die vage kunstwerken weg. Ik ben meer voor functionele dingen. Dingen die nut hebben om die ergens te plaatsen.

Andere mensen zijn weer meer voor gewoon iets midden op een rotonde en dat staat vervolgens te roesten. Van mij had daar eerder een lataarnpaal met pv mogen staan bijvoorbeeld.

• Beethere
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-01 12:09
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2012 @ 18:58:
zonne-panelen mooi of niet mooi op een dak. Ik heb zo'n opmerking ook gehoord uit mijn buurt.

Daar ben ik toen verder niet op ingegaan. Maar je uiteindelijk ben je dief van je eigen portomonee.

Dan is het maar niet mooi. Dat vind ik minder belangrijk, dan mijn portomonee. Ik noem dat investeren in je zelf en in het milieu. :)

edit : ...en investeren in de toekomst.
Toen ik pas panelen aanschafte, viel me op dat alle mannen in de buurt zaten te kwijlen; alle vrouwen(inclusief de mijne) vinden ze alleen maar lelijk.
Ik denk dat vrouwen meer visueel zijn ingesteld; mannen zien eindelijk eens iets in de prive sfeer dat een rendabele investering is, waar geld mee te verdienen valt.
Normaal kosten de grotere investeringen in de prive sfeer alleen maar geld.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

SpiceWorm schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 10:04:
Wat vinden jullie van Shinetime 285 wp panelen? Deze zouden als beste getest zijn in Photon?

En wat van de Samil Power 5200 TL omvormer, wederom als beste getest zijn in Photon?

Kan iemand dat bevestigen? Ik krijg zelf geen tests of artikelen van deze producten boven water.
Had ik jou vandaag aan de lijn? Had vandaag volgens mij een adviseur aan de lijn, die een boer aan het adviseren was.. en die had het (als ik het me goed herinner) ook over Shinetime & Samil. Geloof 100kWp voor +/- 1,20 ex. BTW / Wp. Voor 10-20 cent meer heb je Yingli / SMA.

Vind Shinetime wel tof klinken trouwens.. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door SunshineCompany op 25-04-2012 21:33 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hoe hypocriet kun je zijn mevrouw van der Hoeven :X
http://www.nuzakelijk.nl/...-weinig-duurzaamheid.html

Ach en haar partijgenoot is al net zo.
http://www.telegraaf.nl/o...oor_kolencentrales__.html

Ik ben helemaal geen eindgebruiker trouwens maar toch het vastrecht ophoesten voor die zooi.

edit.
ehm sorry verkeerd topic

[ Voor 52% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-04-2012 21:43 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

SunshineCompany schreef op woensdag 25 april 2012 @ 21:31:
Vind Shinetime wel tof klinken trouwens.. 8)
Hoe lang zou dat glimmen.?...ofwel wat is de Shinetime

Verwijderd

Beethere schreef op woensdag 25 april 2012 @ 19:39:
[...]

Toen ik pas panelen aanschafte, viel me op dat alle mannen in de buurt zaten te kwijlen; alle vrouwen(inclusief de mijne) vinden ze alleen maar lelijk.
Ik denk dat vrouwen meer visueel zijn ingesteld; mannen zien eindelijk eens iets in de prive sfeer dat een rendabele investering is, waar geld mee te verdienen valt.
Normaal kosten de grotere investeringen in de prive sfeer alleen maar geld.
Bij aanschaf van zonne-panelen speelt geld zeker een rol. Van tijd tot tijd schrijf ik een kort berichtje in het lokale dorpskrantje. Daardoor informeer ik zowel mannen als ook vrouwen over lange termijn voordelen. Met de informatie kunnen ze dan weer binnenshuis verder over nadenken.

Het leuke is, is dat ik steeds meer zonne-paneelstjes op de daken zie verschijnen in de loop van de tijd. Dat staat nog los van de actie ZonEffect. Dus er komt vooruitgang. Langzaam maar zeker raakt men steeds meer overtuigd of krijgt men er meer vertrouwen in.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2012 22:24 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Clickfit rails en beugels zijn binnen. Nu zo snel als mogelijk die extra 220Wp op het dak leggen. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• JeroenH
Dat kan. Ik zie dat mijn vraag een nogal, uh, levendige discussie opgeleverd heeft en dat is prima maar misschien is het een goed idee in gedachten te houden dat niet iedereen hetzelfde tegen zaken aankijkt. Onze zonnestroominstallatie verdient niet de schoonheidsprijs, maar had ik daarom niet moeten doen? Ik vind van niet, maar toen ik een paar jaar later eens op een bijeenkomst over duurzame energie van de gemeente Hilversum was kwam er een foto van mijn huis voorbij als voorbeeld van 'hoe het niet moet'. Het zij zo.

Verwijderd

waarom zou het dan niet op die manier mogen?

Want ik heb ook aardig mijn dak volgelegd met zonne-panelen. :)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2012 22:30 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op woensdag 25 april 2012 @ 21:34:
Hoe hypocriet kun je zijn mevrouw van der Hoeven :X
http://www.nuzakelijk.nl/...-weinig-duurzaamheid.html

Ik ben helemaal geen eindgebruiker trouwens maar toch het vastrecht ophoesten voor die zooi.

edit.
ehm sorry verkeerd topic
Ach, met de volgende verkiezingen hopelijk het laatste zetje richting het gevreesde Armageddon voor de wipkippen van het CDA?

De grootste zelfverkozen God heeft in ieder geval eieren voor zijn geld gekozen en gaat ("niet direct") een ander leuk baantje zoeken. Misschien wel als secretaris van voorganger Maria, bij het IEEEAA... *O*

Inderdaad verkeerde onderwerp. Vond het toch te leuk om het hier niet te vermelden...

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01 21:30
Speksteenkachel schreef op woensdag 25 april 2012 @ 21:34:

edit.
ehm sorry verkeerd topic
Ik heb begrepen dat het plan is om dit te verrekenen met de transportkosten, niet het vastrecht.
Maar dan nog....

• zonnigtype

zonnigtype

ElectricAlex schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:31:
[...]

Ik heb begrepen dat het plan is om dit te verrekenen met de transportkosten, niet het vastrecht.
Maar dan nog....
Transportkosten worden in Nederland sinds 1 januari 2009 uitsluitend in rekening gebracht als "vastrecht" voor kleinverbruik (voor elektra: vier posten, drie als je meetdienst niet meerekent). Ergo: we betalen die ellende straks WEL als er niet tegen wordt opgetreden. Vermoedelijk als verhoging van het systeemdiensten tarief voor TenneT. Wat door Liander retesluw in het torenhoge capaciteitstarief wordt verstopt in hun tarievenlijst (verhoging valt dan niet zo op...).

Het waren boeven. Het zijn schurken. En het worden nog grotere r****n. Allemaal...

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:30:
waarom zou het dan niet op die manier mogen?

Want ik heb ook aardig mijn dak volgelegd met zonne-panelen. :)
Het feit dat het vol was was niet het probleem (het is niet vol, ongeveer de helft is nog leeg) maar het feit dat het verschillende panelen zijn.

Afbeeldingslocatie: http://193.16.154.44/~solarweb/wp-content/uploads/2009/05/20080421installatie_09.jpg

Je zult mij niet met droge ogen horen beweren dat dit 'optisch mooi' is. Maar als je ziet wat het doet (negatief verbruik en duurzame opwek) dan is het natuurlijk schitterend. Voor mij is die afweging naar 'wel plaatsen' gevallen, voor andere mensen zou die misschien naar 'niet plaatsen' vallen. Nogmaals: het zij zo.

Als je beide visies voor jezelf kunt combineren door zonnestroompanelen neer te leggen op een manier die optisch acceptabel is, prima toch. Liever dat dan niets neerleggen.

Maar dat is mijn mening.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Haal jij met 8 panelen een negatief verbruik op? Hoeveel stroom verbruik je dan (maar)?

• JeroenH
multipasser schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:40:
Haal jij met 8 panelen een negatief verbruik op? Hoeveel stroom verbruik je dan (maar)?
Aantal panelen is geen goede maat, panelen kunnen verschillend formaat en verschillend vermogen hebben.

Wij hebben een zonnestroominstallatie van veertien panelen. Hoe dat tot stand is gekomen, d.m.v. telkens uitbreiden :), kun je hier lezen. In totaal heeft de installatie een grootte van 2245Wp. Doordat de opstelling niet optimaal is levert de installatie ongeveer 1300-1400 kWh per jaar.

Ons jaarverbruik hebben we vanzelfsprekend sterk omlaag gebracht voordat we met zonnestroompanelen begonnen en is meestal zo'n 1100-1200 kWh per jaar. We hebben een tweepersoonshuishouden en leven niet in de Middeleeuwen (ik zeg dat omdat het soms de eerste reactie is).

Zoals je ziet, besparen levert een boel op!

-edit-

Onze belangrijkste wapens in de besparingsslag (in volgorde van impact):

* 100% sluipverbruik geëlimineerd. Als wij slapen of weg zijn is het huis elektrisch gezien dood, op de koelkast, de CV-ketel en de zonnestroompanelen na. En als we langer dan een paar dagen weggaan schakel ik die eerste twee ook nog uit.
* Zuinig gedrag. Kamer uit? Lamp uit. TV niet aan als bewegend behang. Even klaar met computer? Klep dicht -> standby. Wasmachine altijd vol. Kleine vaat even snel in de gootsteen. Vaatwasser heeft alleen werk als we eters hebben of een paar dagen lui geweest zijn.
* Zuinig witgoed.

Je ziet het, geen rocket science.

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 25-04-2012 22:52 ]

• hansdegit
mkleinman schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:24:
Clickfit rails en beugels zijn binnen. Nu zo snel als mogelijk die extra 220Wp op het dak leggen. :)
Even de temperatuur gemeten....Hoge koorts.

Zojuist bij Guus een prijsje gevraagd voor nog een extra Yingli 265 en een Tigo (voor op de aanbouw).

• zonnigtype

zonnigtype

multipasser schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:40:
Hier meer paneeltjes, maar minder vermogen dan Jeroen: 1,34 kWp, vorig jaar exact tot nul gesaldeerd. Dat was een verbruik/opwek van 1.236 kWh (echt, de Ferrarismeter stand was eind december identiek aan die van het voorgaande jaar, ik kon het ook nauwelijks geloven dat het precies zo is uitgekomen...).

Zoals Jeroen zegt: geen rocket science, gewoon bewust leven en spaarzaam gedrag, dat is de grootste slok op de borrel.

Wel: woningen en woonsituaties zijn compleet onvergelijkbaar. Jeroen en partner werken buiten huis, ik ben bijna dagelijks thuis, hij heeft CV met elektra verbruik, ik heb stadsverwarming (die geen elektra verbruikt) en kookgas, geen CV met elektrische pompen. Maar in beide huishoudens is een laag stroomverbruik realiseerbaar, ondanks de altijd aanwezige inherente verschillen door de persoonlijke leefsituaties. Zonder "comfort" verlies. Maar dat is een begrip tussen de oren, wat met wat goede wil zich naar believen laat oprekken en manipuleren (ik ken GoT mensen die zitten te sjoemelen met thermostaat standen... >:) ). Niemand praat mij een "normaal comfort niveau" aan. Dat bepaal ik zelf wel... En, tot op zekere hoogte de misschien nog wel energiebewustere partner ... Hier geen WAF factor, maar een MAF quotiënt... :+

• zonnigtype

zonnigtype

hansdegit schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:54:
[...]

Zojuist bij Guus een prijsje gevraagd voor nog een extra Yingli 265 en een Tigo (voor op de aanbouw).
Dat werkt bij jou zeker koortsverlagend?

Goed uitzieken, zûnig zijn op jezelf, je moet nog lang mee...

Verwijderd

Morgen slecht weer....dus nie plaatsen.....

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01 21:30
zonnigtype schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:35:
[...]

Transportkosten worden in Nederland sinds 1 januari 2009 uitsluitend in rekening gebracht als "vastrecht" voor kleinverbruik (voor elektra: vier posten, drie als je meetdienst niet meerekent). Ergo: we betalen die ellende straks WEL als er niet tegen wordt opgetreden. Vermoedelijk als verhoging van het systeemdiensten tarief voor TenneT. Wat door Liander retesluw in het torenhoge capaciteitstarief wordt verstopt in hun tarievenlijst (verhoging valt dan niet zo op...).

Het waren boeven. Het zijn schurken. En het worden nog grotere r****n. Allemaal...
Even voor mijn begrip.
Dit is mijn jaarafrekening (van vorige week toevallig):

Stroom omschrijving verbruik tarief kosten (excl. BTW)
Kosten voor stroomlevering door Nuon € 40,08
Nuon VastePrijsStroom continu 265 kWh € 0,0779 € 20,64
Nuon VastePrijsStroom vastrecht 354 dagen € 0,0549 € 19,44
€ 40,08
Belastingen en toeslagen € 278,29-
Energiebelasting Elektriciteit 265 kWh € 0,1126 € 29,85
Teruggave Energiebelasting 353 dagen € 0,8729- € 308,14-
€ 278,29-
Netwerkkosten Liander € 182,93
Capaciteitstarief 3x25 A 354 dagen € 0,3478 € 123,12
Vastrecht aansluiting 354 dagen € 0,0487 € 17,25
Vastrecht transport 354 dagen € 0,0493 € 17,46
Meetdienst 354 dagen € 0,0709 € 25,10
€ 182,93
Totaal stroom € 55,28-

We krijgen vanaf nu dus iedere maand 5 € uitbetaald, dat is wel eens anders geweest :)
Maar ik zie 2 posten vastrecht: aansluiting en transport
Begrijp ik het goed dat er over transport dus ook vast recht betaalt moet worden ?

• zonnigtype

zonnigtype

ElectricAlex schreef op woensdag 25 april 2012 @ 23:45:
[...]

Even voor mijn begrip.
Dit is mijn jaarafrekening (van vorige week toevallig):

Stroom omschrijving verbruik tarief kosten (excl. BTW)
Kosten voor stroomlevering door Nuon € 40,08
Nuon VastePrijsStroom continu 265 kWh € 0,0779 € 20,64
Nuon VastePrijsStroom vastrecht 354 dagen € 0,0549 € 19,44
€ 40,08
Belastingen en toeslagen € 278,29-
Energiebelasting Elektriciteit 265 kWh € 0,1126 € 29,85
Teruggave Energiebelasting 353 dagen € 0,8729- € 308,14-
€ 278,29-
Netwerkkosten Liander € 182,93
Capaciteitstarief 3x25 A 354 dagen € 0,3478 € 123,12
Vastrecht aansluiting 354 dagen € 0,0487 € 17,25
Vastrecht transport 354 dagen € 0,0493 € 17,46
Meetdienst 354 dagen € 0,0709 € 25,10
€ 182,93
Totaal stroom € 55,28-

We krijgen vanaf nu dus iedere maand 5 € uitbetaald, dat is wel eens anders geweest :)
Maar ik zie 2 posten vastrecht: aansluiting en transport
Begrijp ik het goed dat er over transport dus ook vast recht betaalt moet worden ?
Nooit op nota's kijken als je wil weten hoe de vork in de steel zit.

Altijd op de ORIGINELE tarievenlijsten kijken van diegene die de schurkenposten feitelijk in rekening brengt.

DEZE dus.

Daar staan ook alle mooie explicaties...

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

zonnigtype schreef op woensdag 25 april 2012 @ 23:57:
[...]

Nooit op nota's kijken als je wil weten hoe de vork in de steel zit.

Altijd op de ORIGINELE tarievenlijsten kijken van diegene die de schurkenposten feitelijk in rekening brengt.

DEZE dus.

Daar staan ook alle mooie explicaties...
True! En dan zelf narekenen, per dag, hoeveel je kwijt bent. En dan NOG is het lastig om tot een kloppende rekening te komen. De eerste keer kostte me het een hele morgen om uit te zoeken waar de verschillen vandaan kwamen :/

Edit:

De netbeheerders lijken wel op de belastingdienst. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.... :F
hansdegit schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:54:
[...]

LOL! :) Gefeli! Nog meer PV uitbreiding!

[ Voor 24% gewijzigd door mkleinman op 26-04-2012 07:36 ]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

En in plaats van zuinig te doen, kun je ook gewoon (veel) meer zonnepanelen plaatsen. Dat doen heel veel mensen merk ik.

• hansdegit
mkleinman schreef op donderdag 26 april 2012 @ 07:31:
[...]
LOL! :) Gefeli! Nog meer PV uitbreiding!
Je gaf zelf het laatste zetje met jouw opmerking over uitbreiding.

Reden: ik denk dat ik aan de westmuur ruimte heb voor 2 zonnecollectoren (48 buizen). Dan is het zonde om de ruimte op de aanbouw niet te benutten.

Maar nu zit ik wél aan de max capaciteit van de Kostal Piko 5.5. Eventuele extra uitbreiding zal dus op een andere inverter moeten. Zeg nooit nooit ;)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SunshineCompany schreef op donderdag 26 april 2012 @ 08:59:
En in plaats van zuinig te doen, kun je ook gewoon (veel) meer zonnepanelen plaatsen. Dat doen heel veel mensen merk ik.
True. Ik zou nog wel zuiniger willen leven ( 2e vriezer eruit, wasdroger eruit, LED TV ipv LCD ) maar alle drie hebben een ontzettend lage WAF.

Het liefste zou ik zo min als mogelijk verbruiken en dan ons overschot aan electriciteit in een warmtepomp willen stoppen om zo ook het gasverbruik naar beneden te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door mkleinman op 26-04-2012 09:14 ]

• JeroenH
Sja. Met ons oorspronkelijke e-verbruik zou ik niet voldoende dakruimte gehad hebben om het volledig op te wekken, en eerlijk gezegd ook niet voldoende geld. Door ons verbruik met bijna tweederde terug te brengen heb ik geld en dakruimte over.

Het is mooi als je voldoende ruimte op je dak en in je portemonnee hebt om het op de manier die jij beschrijft op te lossen maar ik denk dat niet heel veel mensen dat hebben. Ik snap dat jij als leverancier liever ziet dat mensen zonnestroompanelen plaatsen dan hun koelkast vervangen ;)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-01 08:13
Voor veel mensen wellicht een prima oplossing, maar niet de beste vanuit duurzaamheidsoogpunt. Vooropgesteld: eigen zonnestroom is altijd beter dan ingekochte energie. Vanuit de duurzaamheid is het echter het beste om eerst zoveel mogelijk te besparen en daarna pas de rest op te wekken met zonnepanelen. (Of om nog steeds veel op te wekken, maar het overschot te verkopen wellicht...)

Trias Energetica! :9

• migjes
multipasser schreef op woensdag 25 april 2012 @ 18:32:
Ik heb geen hoogspannigsmasten in mijn visier :)

Sanyo's? Er zijn nu 4 installateurs langsgeweest.
Hier is alles suntech (mono's), Yingli, siliken. Sanyo's ben ik nog niet tegen gekomen.
Hoeveel opbrengst hebben die?
veel voor een klein paneeltje. :)
en kosten ook veel geld. :-(

• JeroenH
Als dat niet kan, kan er niet nog wat getweaked worden? Extra isolatie o.i.d.? Volgens mij heb ik hier en daar wel gezien dat dat het verbruik flink kan drukken.
, wasdroger eruit,
Wij hebben hetzelfde met onze vaatwasser. Die kan er niet makkelijk uit (hij zit ingebouwd) maar we gebruiken hem gewoon nauwelijks. Hetzelfde met de was; zelfs als je een wasdroger hebt hoef je hem toch niet te gebruiken? Was kun je ophangen. En als je eigenlijk bedoelde dat de WAF dáárvan te laag is, dan doe je het toch zelf? Dat is hoe ik het doe :)
LED TV ipv LCD
Pas doen als-ie stuk is. En eigenlijk geldt hiervoor hetzelfde als voor de wasdroger: je kunt zo'n ding hebben maar nauwelijks gebruiken. Hij vertelt je toch bijna alleen maar onduurzame dingen. Meer! Meer! Meer!

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 26-04-2012 10:53 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op donderdag 26 april 2012 @ 10:52:
[...]
Als dat niet kan, kan er niet nog wat getweaked worden? Extra isolatie o.i.d.? Volgens mij heb ik hier en daar wel gezien dat dat het verbruik flink kan drukken.
Hij is al getweaked, dmv een aparte thermometer kwam ik erachter dat het kreng op -27 stond te vriezen. Nu netjes op -18 a -20. Daarnaast is het al een extreem zuinig model met ongeveer 100kWh/j ( klasse A++ ).

De koelvriescombinatie in de keuken is ook klasse A+.
Wij hebben hetzelfde met onze vaatwasser. Die kan er niet makkelijk uit (hij zit ingebouwd) maar we gebruiken hem gewoon nauwelijks. Hetzelfde met de was; zelfs als je een wasdroger hebt hoef je hem toch niet te gebruiken? Was kun je ophangen. En als je eigenlijk bedoelde dat de WAF dáárvan te laag is, dan doe je het toch zelf? Dat is hoe ik het doe :)
Dat gaat deels lukken, als ik de handdoeken niet in de droger doe maar ophang dan worden ze hard. Ik vind dat niet erg maar mijn vrouw wel.
Pas doen als-ie stuk is. En eigenlijk geldt hiervoor hetzelfde als voor de wasdroger: je kunt zo'n ding hebben maar nauwelijks gebruiken. Hij vertelt je toch bijna alleen maar onduurzame dingen. Meer! Meer! Meer!
TV wordt inderdaad pas vervangen als die kapot gaat.

Ik moet binnenkort wel weer door het huis met aan/uit schakelaars voor 1 apparaat. We hebben sinds kort een WII spelcomputer maar dat kreng blijft dus op standby staan ( 2-3W verbruik ).

• Bartjuh
  • Niet online
mkleinman schreef op donderdag 26 april 2012 @ 11:19:
[...]
Ik moet binnenkort wel weer door het huis met aan/uit schakelaars voor 1 apparaat. We hebben sinds kort een WII spelcomputer maar dat kreng blijft dus op standby staan ( 2-3W verbruik ).
Gelukkig is het wel by-far de zuinigste console als ie aanstaat; iets van een kleine 30W ofzo (uit mijn hoofd).

Gewoon zo'n schakelaar-blokje ertussen zetten bij de stekker om stand-by verbruik te killen.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Bartjuh schreef op donderdag 26 april 2012 @ 11:23:
[...]

Gelukkig is het wel by-far de zuinigste console als ie aanstaat; iets van een kleine 30W ofzo (uit mijn hoofd).

Gewoon zo'n schakelaar-blokje ertussen zetten bij de stekker om stand-by verbruik te killen.
klopt, die zijn ook voor een paar euro te krijgen bij de Action, ik heb er als het goed is nog wel ergens een thuis liggen in de kast

• JeroenH
Hij is al getweaked, dmv een aparte thermometer kwam ik erachter dat het kreng op -27 stond te vriezen. Nu netjes op -18 a -20. Daarnaast is het al een extreem zuinig model met ongeveer 100kWh/j ( klasse A++ ).
Ah ja, dat weet ik nog dat je dat schreef. Volgens mij gaat dat vaak fout.
Dat gaat deels lukken, als ik de handdoeken niet in de droger doe maar ophang dan worden ze hard. Ik vind dat niet erg maar mijn vrouw wel.
Sja... da's een lastige. Dan kom je bij het comfortverhaal terecht en dat is persoonlijk. Hoeveel kWh per jaar is een zachte handoek je waard. Na het ophangen even opfrommelen en zo maakt ze niet zacht genoeg?
TV wordt inderdaad pas vervangen als die kapot gaat.

In de VS alleen al gaat volgens dit bericht op Tweakers.net 1% van het elektriciteitsverbruik op aan spelcomputers die op standby staan... Ongelooflijk. Gelukkig is de Wii in gebruik de meest energiezuinig spelcomputer die er is.
Bartjuh schreef op donderdag 26 april 2012 @ 11:23:
Minder nog, net iets onder de 20W gemiddeld.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 26-04-2012 11:30 ]

• NovapaX
@Jeroen en anderen.
PV panelen zijn meestal niet erg mooi inderdaad. Vooral op een schuin dak liggen ze meestal in het zicht. Strak symmetrisch geplaatst ziet het er echter best goed uit... heb je wel eens gezien hoe een dakpan eruit ziet :D
En inderdaad die installatie van Jeroen is zo misschien niet mooi, maar wel functioneel.
Maar ook minder mooie dingen kun je heel goed esthetisch verantwoord afwerken.

Bij jeroen zou je er bijvoorbeeld een wit kader van 20x10 (bxh) omheen kunnen leggen, en dan het hoekje wat 'open' blijft (rechtsonder) even opvullen met donkerblauw geverfd multiplex.
Beetje een flauwe oplossing, maar wel aardig.... vind ik dan.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9348800/GOT-uploads/pretty-PV.png

Sparql TV wiki

• Luc79Ehv
We hebben sinds kort een WII spelcomputer maar dat kreng blijft dus op standby staan ( 2-3W verbruik ).
Is dat verbruik bij rood of oranje lampje?
Lampje rood = uit , oranje = standby (in dat geval even wiiconnect24 uitzetten, dan springt de Wii netjes uit ipv standby)

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ze moesten er een kleurlaag aan kunnen toevoegen zoals je pannen. Dat het bijna 'onzichtbaar' wordt.

• migjes
multipasser schreef op donderdag 26 april 2012 @ 12:33:
Ze moesten er een kleurlaag aan kunnen toevoegen zoals je pannen. Dat het bijna 'onzichtbaar' wordt.
totaal onzichtbaar gaat niet.
maar het kan wel mooi zijn.

ik vind deze die ik op markt plaats tegen kwam best aardig der uit zien.
http://doe-het-zelf-verbo...humb_click=1#photoGallery

• NovapaX
Tja, dat zijn Thin-FIlms.... daar moet je wel de ruime voor hebben....
Maar mooi... vind ik in ieder geval ook!!

Sparql TV wiki

Pagina: 1 ... 48 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.