Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.066 views

Onderwerpen

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Stel je werkt in het onderwijs en die instelling heeft vershillende gebouwen in een straal van 30 km. Stel je moet gedurende de dag op verschillende lokaties lesgeven. Stel dat je hiervoor een reistijd ter beschikking hebt die alleen met een auto is te benaderen. Stel dat met het openbaar vervoer de reistijd minimaal een factor 2 groter is. Stel je bent al twee keer verhuisd bent om dichter bij je werk te wonen, maar je ROC wordt steeds groter en bestrijkt geografisch gezien een steeds groter oppervlak. Stel je bent het beu om elke keer weer te verhuizen vanwege zaken waar je geen grip op hebt. Stel dat je het idee hebt dat je in je leven genoeg overdrachtsbelasting hebt betaald. Stel dat je geen zin meer hebt om voor de zoveelste keer een paar jaar in je huis te gaan verbouwen. Stel dat je nu een huis hebt met een ideale ligging voor PV en dat nu ook daadwerkelijk op het dak hebt liggen. Stel dat je in een heuvelland woont en dat dit betekent dat je na 30 minuten fietsen naar je werk als een natte hond bezweet je werkdag moet beginnen (geen douche voorziening). Stel dat elke situatie voor de werkende mens anders is. Stel dat.....sommige mensen wat genuanceerder zouden denken over e.e.a.

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 27-04-2012 17:03 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025

Gé Brander

MS SQL Server

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Stel dat deze discussie beter in de Duurzame kroeg gevoerd kan worden. :)

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:06

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Je vergeet: Stel dat je je baan dan nóg leuk vind....

En: Stel dat wel niet iedereen bedoelen maar wel de meeste mensen in werkend Nederland....

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@ Ecowoman:
Stel dat Speksteenkachel zijn opmerking daar ook had gemaakt.....
@flippo765:
Dat die baan nog steeds leuk is, is geen stelling, maar een feit.
De opmerking dat iets geldt voor de meeste mensen in werkend Nederland is WEL een stelling..cijfers?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik heb een technische vraag.
Ik heb een aparte groep met 4mm2 draad waarop alleen een mastervolt 2000 op aangesloten is.
Mag ik nu op die zelfde groep 1 op 2 soldadin 600 op aansluiten.?.
joop

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

@Schinnen

Stel....
Je weet wel wat ik bedoel neem ik aan, zoals eerder reeds geschreven er zijn altijd uitzonderingen waar het niet anders kan, thuiszorg, dierenarts etc

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-04-2012 18:14 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

JoopC schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 18:03:
Ik heb een aparte groep met 4mm2 draad waarop alleen een mastervolt 2000 op aangesloten is.
joop
Zolang je geen gebruiker (nachtlampje tot wasdroger) aansluit op de groep EN binnen de afzekering (meestal 16A) blijft, dan mag het. (Je mag bij een MV2000 zo ie zo geen gebruiker op de groep hebben).

[ Voor 7% gewijzigd door Freemann op 27-04-2012 18:16 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 00:14

PcDealer

HP ftw \o/

Mag ik nu op diezelfde groep 1 op 2 soldadin 600 op aansluiten.?.
1 op 2 :?
Als je twee stuks bedoeld: ja 2000+600+600 is minder dan 3600W continu (bij 16A).

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Sweep schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 15:44:
Zo, sinds vandaag mag ik me ook rekenen tot de zonnestroom producenten! d:)b
...
Mooie foto's Sweep, welk onderstel wordt er gebruikt en welke hoek hebben de portrait geplaatste modules ?
Zo te zien iets van 30 graden ivm. met de grote tegels die erop liggen ?

• Willie Wortel
  • Niet online
PcDealer schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 18:15:
[...]

1 op 2 :?
Als je twee stuks bedoeld: ja 2000+600+600 is minder dan 3600W continu (bij 16A).
Ja ik bedoelde 1 OF 2 Soladin.
Bedankt.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
migjes schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 14:25:
[...]

had hansdegit geen slimme meter?
en begind die niet in de buurt te komen van die 5000kWh?
Dat zou niet best zijn...Hij hangt er pas twee maanden.

14 x Yingli Panda 265Wp op een Power-One omvormer.
Keurig, en naar volle tevredenheid geplaatst door Guus van Zonnestroom.

[afbeelding]
meer foto's

Laat nu de zon maar komen. Tegen de tijd dat die btw verlaging erdoor komt moet ik dat verschil allang terugverdiend hebben natuurlijk!
Sweep, mooie installatie! Maar dat kan je wel aan Guus overlaten. Alkmaar toch? Ik gok Gouda.

[ Voor 16% gewijzigd door hansdegit op 27-04-2012 21:08 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:16

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 20:59:
[...]

Sweep, mooie installatie! Maar dat kan je wel aan Guus overlaten. Alkmaar toch? Ik gok Gouda.
Tja, mooie installatie, in ieder geval in een stad met een IKEA. En ik neem aan met een Omgevingsvergunning? Want de panelen zijn niet geplaatst conform de voorschriften voor vergunningvrij bouwen. Als je het beschouwt als een licht hellend dak, dan moeten de panelen in het dakvlak liggen. Als je het beschouwt als plat dak moeten de panelen minstens de hoogte van de panelen van de dakrand af staan en dat lijkt niet het geval. Dus hou je locatie maar geheim.

A'dam PVOutput

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:30
Schinnen-groen schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 13:37:
Zelf heb ik het idee dat je, bij een ouderwetse ferrarismeter, het meeste rendement zal behalen als je je nieuwe PV installatie dimensioneert op je huidige jaarverbruik (of er iets onder).
Ik heb een dubbele meter , en mijn installatie is zo ontworpen dat 5/7 van de verwachte jaaropbrengst gelijk is aan mijn hooogverbruik. Ik wil geen "negatieve" meterstanden op mijn ferraris meter. Als de productie meevalt, dan gaat de vaatwasser wat eerder aan. Bij een dubbele meter zullen altijd 2 telwerken lopen, ook als je voor 1 tarief kiest.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:30

[afbeelding]
meer foto's
Ziet er mooi uit, alleen vind ik de opstelling veel te dicht bij de rand van het dak. Gelukkig zijn (sommige?) zijkanten dichtgemaakt. Maar voor een hoog vrij aangeblazen dak in het westen van het land...

Wellicht kan iemand me terrecht wijzen?
De ondersteuning is een bepaald systeem. Kent iemand de naam daarvan, ben benieuwd.
Er is dacht ik een soort nieuwe norm voor de montage van zonnepanelen. Kent iemand die?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

MeTooPV schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 22:03:
[...]

Ziet er mooi uit, alleen vind ik de opstelling veel te dicht bij de rand van het dak. Gelukkig zijn (sommige?) zijkanten dichtgemaakt. Maar voor een hoog vrij aangeblazen dak in het westen van het land...

Wellicht kan iemand me terrecht wijzen?
De ondersteuning is een bepaald systeem. Kent iemand de naam daarvan, ben benieuwd.
Er is dacht ik een soort nieuwe norm voor de montage van zonnepanelen. Kent iemand die?
Het lijkt gewoon Flatfix. Overigens mis ik nog een alustrip aan de laagste zijde van de panelen.

A'dam PVOutput

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
hansdegit schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 20:59:
[...]

Dat zou niet best zijn...Hij hangt er pas twee maanden.
het is maar een vraag.
maar hoeveel denk je op te gaan wekken deze zomer.
en gaat langs de meter?
ik hoop niet meer als 5000kWh.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
joop
ik denk dat het wel kan.
anders wel andere trukjes te verzinnen.

maar reken het eens uit.
mastervolt 2000 hoeveel amp doet die?
(als ik het goed heb doet die 8A dus is er nog ruimte voor nog een mastervolt 2000.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:19
Na mezelf een beetje georienteerd te hebben op zonnestroom en zelfopwekking vraag ik me nog één ding af.

Wanneer je netto energieverbruik lager is dan 2800 kWh, dus na teruglevering, dan krijg je voor iedere kWh daaronder alleen nog maar de kale energieprijs - circa 8 cent per kWh. Klopt dit?

Het probleem zit hem in de energiebelasting en heffingskorting die je daarop ontvangt. Bij een verbruik onder 2800 kWh ontvang je je gehele energiebelasting terug d.m.v. heffingskorting.

Kan iemand hier duidelijkheid over geven?

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

MeTooPV schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 21:43:
[...]

Ik heb een dubbele meter , en mijn installatie is zo ontworpen dat 5/7 van de verwachte jaaropbrengst gelijk is aan mijn hooogverbruik. Ik wil geen "negatieve" meterstanden op mijn ferraris meter. Als de productie meevalt, dan gaat de vaatwasser wat eerder aan. Bij een dubbele meter zullen altijd 2 telwerken lopen, ook als je voor 1 tarief kiest.
Mijn digitale meter heeft twee loopwerken:
afname: hoog/laag
teruglevering:hoog/laag
Met enkeltarief loopt alleen de hoge afnametariefmeter. Als ik zou terugleveren, zou ook alleen het hoge tarief lopen.
PcDealer in "Energiemeters... deel hier je ervaringen"
Black Sparrow schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 08:38:

Wanneer je netto energieverbruik lager is dan 2800 kWh, dus na teruglevering, dan krijg je voor iedere kWh daaronder alleen nog maar de kale energieprijs - circa 8 cent per kWh. Klopt dit?
Ik meen gelezen te hebben dat je all-in afnametarief hetzelfde is als je teruglevertarief tot aan 5000kWh.

[ Voor 47% gewijzigd door PcDealer op 28-04-2012 09:10 ]

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

De teruggave energie belasting is helemaal onafhankelijk van je verbruik, je krijgt het ook terug als je 0 kWh verbruikt, of je gebruik gelijk is aan de teruggeleverde stroom. Zelfs als je alleen een gas aansluiting hebt krijg je dezelfde energie belasting teruggave.
Als je verbruik 0 kWh is dan kan de teruggave dus hoger zijn dan je vaste kosten, en krijg je geld terug. (een negatief maandelijks voorschot heb ik nog niemand voor elkaar zien krijgen :-)

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:19
jwstolk schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 09:08:
De teruggave energie belasting is helemaal onafhankelijk van je verbruik, je krijgt het ook terug als je 0 kWh verbruikt, of je gebruik gelijk is aan de teruggeleverde stroom. Zelfs als je alleen een gas aansluiting hebt krijg je dezelfde energie belasting teruggave.
Als je verbruik 0 kWh is dan kan de teruggave dus hoger zijn dan je vaste kosten, en krijg je geld terug. (een negatief maandelijks voorschot heb ik nog niemand voor elkaar zien krijgen :-)
Ok, dus als ik het goed begrijp dan is qua teruggaaf per kWh een nulverbruik het meest gunstig. Daarna krijg je nog maar minder door het wegvallen van de energiebelasting. Dank!

Verwijderd

negatief maandbedrag : dat heb ik. ***
bij greenchoice kan je onbeperkt salderen, dus de grens van 5000 bestaat daar niet,
maar dan moet je dus ook zoveel gebruiken ... 5000kWh.
echter krijg je daar ook tot -1000kWh volle prijs uitbetaald met een digitale meter, niet met schijf.
de schijf laat je dat per seconde al zien, dus dan ga je bewust om met je zonnestroom.
tijdig aanwenden en op 0 eindigen word dan een spel, je kunt immers met 8kWp 8000kWh gebruiken, van je eigen stroom, of van je 1200kWh opwek precies op 0 eindigen.

de saldeergrens is altijd evengroot als je verbruik, maar nooit groter dan 5000.
tenzij :
je een schijfmeter hebt
je leverancier die 5000 niet gebruikt

de afgelopen 5 jaar saldeerde greenchoice volledig onder 0, maar dat was onwettig.
ze zijn daarmee gestopt.
de afgelopen 5 jaar was pv ook duurder, en nu niet meer
eigenlijk was dus 2007 het ideale jaar om pv te nemen, de komende tijd verwacht ik dan ook dat gas en stadsverwarming lekker gaan stijgen, want voor stroom is nu een alternatief.

de laatste mooie afrekening die ik onder 0 heb gekregen :
http://van.wijk.net/pvt/gc022012.jpg
ik krijg vanaf nu omdat ik een ferraris heb, helemaal niets meer onder 0,
tenzij ik daar een verzoek voor indien.
als ik een digitale meter neem, krijg ik die -1000kWh nog vergoed, en die andere -1000kWh tegen kale prijs (9cent)
het kan me niet schelen overigens, ik heb alles al terugverdient, en begin nu de gratis stroom aan te wenden voor verwarming. koop stroom is 8x zo duur voor warmte tov gas, maar na de tvt is stroom gratis, en gas ineens erg duur.

ik begin me wel een beetje zorgen te maken, hoe snel die schijfmeter helemaal naar 0 gaat,
ik kan nog 15.000 kWh achteruit, dus ik ben inmiddels in 2003 aangekomen qua meterstand,
of de netbeheerder dat gaat snappen als ik ineens op 99.999kWh sta, ik denk het niet ;)
ik heb dus vanaf 2007 de meterstand uitgekeerd gekregen met het tarief van 2007-2011,
terwijl ik dat er nooit voor betaald heb in 2003-2006

*** ik heb dus die post van 397 euro ontvangen, en in 2011 2x 2000kWh tegen marktprijs, ofwel 1000 euro.
maandbedrag stroom is dan in cash geweest 1547 euro = -129 euro stroom per maand
het is dus duidelijk waarom er niet onder 0 meer gesaldeert word, mijn gemeente subsidieert ook nog eens bizar veel, dus dit gaat helemaal nergens meer over.
de gasrekening is ook betaald door de pv.
vastrecht is betaald door de pv.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2012 09:35 ]

Verwijderd

ericplan schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 22:12:
[...]

Het lijkt gewoon Flatfix. Overigens mis ik nog een alustrip aan de laagste zijde van de panelen.
Ik denk eerder Avasco (=Avasolar)

Edit: http://www.avasco-solar.b...age_Avasolar_Roof_dut.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2012 11:18 ]

Verwijderd

PcDealer schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 09:07:

Met enkeltarief loopt alleen de hoge afnametariefmeter.
Ik heb enkeltarief en allen telwerken draaien hier, afname hoog en laag en teruglevering hoog en laag.
Volgens mij is dat gebruiklijk (afgezien van teruglevering die niet iedereen gebruikt ...natuurlijk). Dan hoeft er niets te gebeuren aan de meter. (one size fits all, = kostenbesparing). Ook bij enkeltarief want dat kun je administratief optellen.

Voor zover ik weet is dat regel en ik ken het niet anders dan zo.

Verwijderd

@black sparrow :

http://www.energieleveran...skorting-energiebelasting

die heffingskorting is interessant voor mensen die hun verbruik stroom op 0 weten te krijgen, met pv.
voor 379,16 euro kun je ___m3 gas kopen.
dit is de ideale hernieuwbare investerings grens, in geld, trias, isolatie etc.

ik en neanderthaler verschillen hier ook nogal van mening, maar snap inmiddels wel dat stadsverwarming hier debet aan is, investeren in warmte kan alleen als je geen stadsverwarming hebt.
eigenlijk is dit heel oneerlijk geregeld, terwijl stadsverwarming "niet meer dan anders" zou moeten zijn.
en voor huurders is het helemaal oneerlijk.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

@Eric-pvt: Wat maak je opeens geweldige volzinnen die duidelijk te lezen zijn! Top! Dank je wel!

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Sweep
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-01 20:23
Bedankt voor de leuke reacties!
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 19:31:
[...]
Welk onderstel wordt er gebruikt en welke hoek hebben de portrait geplaatste modules ?
De hoek is 15 graden en het geheel staat op een onderstel van AvaSolar.
ericplan schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 21:13:
[...]
Als je het beschouwt als plat dak moeten de panelen minstens de hoogte van de panelen van de dakrand af staan en dat lijkt niet het geval.
De hoogte valt wel mee (15 graden) en met het opstaand randje ligt het dak (t.o.v. de dakrand) al zo'n 10 cm lager en meer naar binnen.
MeTooPV schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 22:03:
[...]
De meest foto's zijn van tijdens de installatie, uiteindelijk zijn alle zijkanten dicht gemaakt.
Vanuit het oosten staan de panelen in de luwte van het hogere huis van de buurman :)

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01 20:26

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Pfff er is echt geen soft te vinden op mac in samenwerking met een Solarlog. Het toch niet meer zo dat mac users maar 0,1% van de bevolking vertegenwoordigen. :)

De IT man van SMA blijkt een mac-fan maar toch is er vanuit SMA geen ondersteuning voor Mac. grrr.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

multipasser schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 11:16:
Pfff er is echt geen soft te vinden op mac in samenwerking met een Solarlog. Het toch niet meer zo dat mac users maar 0,1% van de bevolking vertegenwoordigen. :)

De IT man van SMA blijkt een mac-fan maar toch is er vanuit SMA geen ondersteuning voor Mac. grrr.
Ach, daar hebben meer mensen last van. Ik ben Windows Phone fan, en daar is ook nog niet veel voor te vinden met betrekking tot home automation en PV logging in tegenstelling tot iPhone/iPad ;)

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 16:50:
[...]
Ervaring van een lady ook welkom? :)
Bij het melden dat ik een zonneboiler en zonnepanelen had geplaatst, werd er gevraagd naar de aankoopbedragen en werd er bij de zonnecollectoren gevraagd of deze in het dak verzonken zaten of op pootjes stonden. Toen ik vertelde dat ze op pootjes staan en dat die pootjes verzonken zitten in stoeptegels en dat het om heatpipes ging, dus niet om vlakke plaat collectoren, was dat voldoende. Hoe de zonnepanelen bevestigd zijn werd niet gevraagd. Met het geven van deze info is alles gewoon meeverzekerd bij mijn verzekeraar.
Mede-lady approves :) De reden dat ik er ook om vroeg is omdat mijn huidige verzekeraar (Reaal via een of andere pakkettenconstructie, moet dat nog eens uitzoeken) enorm de bureaucraat / irritantje loopt uit te hangen met een formulier met 1001 invoervelden. Mijn verzekerde waarde wordt meer met de waarde van de panelen, mijn huis wordt er niet groter of ruimer van ofzo..echt heel kansloos :(

In het kader van energiebesparing ga ik dus aan mijn tussenpersoon teruggeven dat Reaal een klant armer is als ze niet flexibel zijn ;)

Overigens zitten in dit topic bar weinig dames zover ik dat kan beoordelen, zou toch een goeie zet zijn van bedrijven om de dames aan te spreken: die hebben vaak toch de zeggenschap over de portemonnee :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-01 10:10
Vraagje uit nieuwsgierigheid, mijn paneeltje en ubbink bak zijn binnen gekomen :)
Mag je zonnepanelen in de zon laten liggen terwijl ze niet aangesloten zijn? Kan dat schade veroorzaken oid?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Luc79Ehv schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 11:54:
Vraagje uit nieuwsgierigheid, mijn paneeltje en ubbink bak zijn binnen gekomen :)
Mag je zonnepanelen in de zon laten liggen terwijl ze niet aangesloten zijn? Kan dat schade veroorzaken oid?
Welke zon? :(

A'dam PVOutput

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Bij mij staan ze al 3 maanden in de achtertuin in de zon zonder aangesloten te zijn.

Hij wordt een tikkeltje warmer dan wanneer hij aangesloten is, maar niet veel.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
migjes schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 01:04:
[...]

het is maar een vraag.
maar hoeveel denk je op te gaan wekken deze zomer.
en gaat langs de meter?
ik hoop niet meer als 5000kWh.
Het was ook maar een antwoord ;)

Eh, ik verwacht dit jaar rond de 5 a 6MWh. Gelukkig kan je dat bij GC onbeperkt salderen. Prettige bijkomstigheid is dat niet alles langs de meter gaat.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• migjes
hansdegit schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 12:08:
[...]

Het was ook maar een antwoord ;)

Eh, ik verwacht dit jaar rond de 5 a 6MWh. Gelukkig kan je dat bij GC onbeperkt salderen. Prettige bijkomstigheid is dat niet alles langs de meter gaat.
hou het eens in de gaten.
wel handig om dat vast bij te houden.
ik verwacht als meer mensen de mogelijkheid hebben om tot die grens te komen dat er een moment gaat komen dat gc daar mee gaat stoppen.
kan nog wel een tijd duren.

Verwijderd

Mede-lady approves
de stille kracht is hier ook een vrouw.
met reaal waren we snel klaar, het gesprek ging zo :

er valt (onzeker voorval) een stuk ijs van een transavia boeing op het velux zolderraam,
is dat gedekt ? -> ja
er valt een dag later een stuk ijs van een easyjet boeing, op het paneel ernaast,
is dat gedekt ? -> nee
waarom niet ?
omdat de adviseur dat vond (waarschijnlijk jaloers)

dezelfde vraag bij 2 andere maatschappijen leverde : ja+ja op, gratis meeverzekert
ook "achelemea culpa reaal" zei 2x ja, notabene onderdeel van reaal !

na ja, wc eend he, of total retard.

• migjes
geen schade.
wel frustratie.
(die stroom had ook het net op gekund.)

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:26
migjes schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 12:21:
ik verwacht als meer mensen de mogelijkheid hebben om tot die grens te komen dat er een moment gaat komen dat gc daar mee gaat stoppen.
Ze zullen uiteindelijk wel moeten verwacht ik, óf omdat ze het financieel niet meer recht kunnen breien, óf omdat overheid/netbeheerder/whoever ze op de vingers tikt.

Dat gaan de PV-afficionado's massaal aan de elektrische kacheltjes, elektrische elementen in hun CV-systeem à la ericpvt of warmtepompen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 09:57:
ik en neanderthaler verschillen hier ook nogal van mening, maar snap inmiddels wel dat stadsverwarming hier debet aan is, investeren in warmte kan alleen als je geen stadsverwarming hebt.
Dat ben ik niet helemaal mee eens met Neanderthaler, de hoofdmoot van de GJ kosten draai ik hier de nek om middels m'n speksteen.
Tap water van de stadsverwarming is op te lossen middels een warmtepompboiler die draait op zonnestroom ;)
Bij ons is de GJ meter al 2x vervangen omdat ze dachten dat die stuk was _O-
Blijft wel over het vasrecht van € 350,- per jaar dat is zo 123 niet is op te lossen.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

Hier ook weinig gasverbruik, door gebruik van pelletkachel met boiler (warm water/vloerverwarming). Op het moment dat de electrische auto verder is doorontwikkeld, wil ik ook gaan voor een autonoom systeem vwb stroom (je backup accu's staan op straat) Zal wel geen eenvoudige klus worden, maar de dag dat ik tegen het energiebedrijf kan zeggen. "sluit mij maar af" zal veel goedmaken.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maar dan moet je weer extra leggen om de winter te compenseren. Wat is er mis met het (smart grid)net? Een onbeperkte stroombuffer en het is onder de streep nog duurzamer ook dan iedereen zijn eigen accu etc.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

2Dutch schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 11:41:
De reden dat ik er ook om vroeg is omdat mijn huidige verzekeraar (Reaal via een of andere pakkettenconstructie, moet dat nog eens uitzoeken) enorm de bureaucraat / irritantje loopt uit te hangen met een formulier met 1001 invoervelden. Mijn verzekerde waarde wordt meer met de waarde van de panelen, mijn huis wordt er niet groter of ruimer van ofzo..echt heel kansloos
Inboedelverzekeringen me een inboedelwaardemeter moet je sowieso omheen lopen.

Ik heb er een zonder waardemeter, zonnepalenen tot 6 jaar nieuwwaarde daarna dagwaarde +10%.
Ik vind het goed.

(Inshared, zonder aandelen van mijn kant)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 09:57:
eigenlijk is dit heel oneerlijk geregeld, terwijl stadsverwarming "niet meer dan anders" zou moeten zijn.
en voor huurders is het helemaal oneerlijk.
We zijn het niet zo oneens hoor, maar jij hebt een groot dak/ruimte en hoeft geen OF keuzes te maken.
Jij kunt EN doen. Ik heb 3030wp en kan met moeite nog wel 530wp erbij prikken. Daarna moet ik naar het schuurtje. Heel veel mensen hebben geen EN keuze maar een OF keuze.

Ik ben niet zo tegen SV al zijn er wel wat nadelen. Het klopt dat een keuze voor een ZB hier wel erg duur zou uitpakken. Dan maar niet.

@ spek: het tapwaterdeel van SV het gunstige deel, die zou ik niet snel vervangen door iets gebaseerd op E

Verwijderd

Ik ben niet zo tegen SV al zijn er wel wat nadelen.
SV dient te worden hervormd naar een cooperatie van bewoners, die zelf hun warmte gaan inrichten,
aardwarmte en burger saldering van pv in de wijk daarop is een prachtig model.
weg met het pluche sigaren en de bonus.
hvc in alkmaar+langedijk doet het, warmte invoer is op termijn mogelijk, je zonneboiler stagnatie word een driedubbel doordraai, nuon is eruit gekocht.

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 16:22:
warmte invoer is op termijn mogelijk,
En dat zou een briljante toepassing van een warmtenet zijn. Het nadeel van de huidige zonneboilers is exact hetzelfde als van een autonome zonnestroominstallatie: je hebt alleen je eigen kleine opslagvaatje energie en als die vol of leeg is dan was dat het. Als je je tekorten en overschotten deelt zal dat voor een heel groot deel uitgemiddeld worden.

Duurzaam = delen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Duurzaam is ook delen..

Volgende duurzaamheidsstap: vanaf dit jaar wordt het onkruid in onze grote tuin alleen nog maar met mensenhanden verwijderd.

Onze eerste stap in 2005 was : Roundup. Onze tweede stap was het wegbranden. De laatste stap is duurzaam verwijderen; op de knietjes en met manuele arbeid.

Oei: ik ben off topic, realiseer ik me net..

[ Voor 93% gewijzigd door Schinnen-groen op 28-04-2012 17:14 ]

Verwijderd

Onze eerste stap in 2005 was : Roundup. Onze tweede stap was het wegbranden. De laatste stap is duurzaam verwijderen; op de knietjes en met manuele arbeid.

Oei: ik ben off topic, realiseer ik me net..
Neeehhh ... das niet duurzaam voor je rug !

http://www.gardenabyfonq....dena-onkruidsteker/36667/

in oplossingen denken heet dat :P

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Met dit apparaat kom je in onze tuin niet ver, helaas..

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 09:17:
negatief maandbedrag : dat heb ik. ***
bij greenchoice kan je onbeperkt salderen, dus de grens van 5000 bestaat daar niet,
maar dan moet je dus ook zoveel gebruiken ... 5000kWh.
echter krijg je daar ook tot -1000kWh volle prijs uitbetaald met een digitale meter, niet met schijf.
de schijf laat je dat per seconde al zien, dus dan ga je bewust om met je zonnestroom.
tijdig aanwenden en op 0 eindigen word dan een spel, je kunt immers met 8kWp 8000kWh gebruiken, van je eigen stroom, of van je 1200kWh opwek precies op 0 eindigen.

de saldeergrens is altijd evengroot als je verbruik, maar nooit groter dan 5000.
tenzij :
je een schijfmeter hebt
je leverancier die 5000 niet gebruikt

de afgelopen 5 jaar saldeerde greenchoice volledig onder 0, maar dat was onwettig.
ze zijn daarmee gestopt.
de afgelopen 5 jaar was pv ook duurder, en nu niet meer
eigenlijk was dus 2007 het ideale jaar om pv te nemen, de komende tijd verwacht ik dan ook dat gas en stadsverwarming lekker gaan stijgen, want voor stroom is nu een alternatief.

de laatste mooie afrekening die ik onder 0 heb gekregen :
http://van.wijk.net/pvt/gc022012.jpg
ik krijg vanaf nu omdat ik een ferraris heb, helemaal niets meer onder 0,
tenzij ik daar een verzoek voor indien.
als ik een digitale meter neem, krijg ik die -1000kWh nog vergoed, en die andere -1000kWh tegen kale prijs (9cent)
het kan me niet schelen overigens, ik heb alles al terugverdient, en begin nu de gratis stroom aan te wenden voor verwarming. koop stroom is 8x zo duur voor warmte tov gas, maar na de tvt is stroom gratis, en gas ineens erg duur.
Die kale prijs is nog maar 7cent en geen 9 cent meer. Daar waren ze vorig jaar al vanaf gestapt.
Ik ben benieuwd wat ik binnenkort terug krijg van Greenchoice. De eindafrekeing van mijn verbruik heb ik paar weken geleden ontvangen, daarna moet je een maand wachten op je teruglevering en ondertussen wordt er van je verwacht om voor bank te spelen en eerst je verbruik te betalen. Hun systeem kan zogenaamd niet beide tegelijkertijd afhandelen. Uiteraard ook weer moeten bellen om voorschot terug te zetten naar 5 euro. Die was namelijk weer op mijn verbruik afgestemd terwijl ik zwaar neggie ben. (elk jaar hetzelfde liedje)
Hier zou gewoon eens duidelijke wetgeving voor moeten komen. Kost de overheid niks. En die saldeergrens ook meteen afschaffen.

www.sunsolar.nl

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hier ook afwachten wat GC op de tactisch net na de winter ingevulde jaarnota zet. Ben ook neggie maar wel nog binnen hun 1000kWh margeregeling.

Verwijderd

voor de betaaltermijn dezelfde periode nemen, als dat zij doen,
dan worden ze ineens wel snel.
ik betaal nu een jaar al niets meer, en kom tot een eindafrekening, die gepresenteerd mag worden,
en waar ik het mee eens ben, namelijk feitelijk juist.
het maandbedrag gewoon opzij sparen, en gewoon hard overkomen.
energiebedrijven durven alleen maar als blijkt dat je netjes bent.
ze blaffen wel hard maar ze durven me niet te dagen, gek he ?
mocht het wel zover komen, is hierbij iedereen uitgenodigd.

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:20
Iemand al eens van deze opslagmogelijkheid gehoord?

Kreeg de link van een kennis toen ik vertelde dat er zonnepanelen op ons dak komen.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Supertof ding van Nedap, maar wel aan de prijzige kant.

• Snowmiss
Schijnbaar werkt iemand die ik nog ken van vroeger bij dat bedrijf. Had ik dat maar eerder geweten, dan had ik misschien nog proefhuis kunnen zijn ;)

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:18
Snowmiss schreef op zondag 29 april 2012 @ 09:24:

Kreeg de link van een kennis toen ik vertelde dat er zonnepanelen op ons dak komen.
kennis/collega nulwoning.nl heeft zo'n powerrouter thuis in gebruik :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Willie Wortel
  • Niet online

Wel eens aan gedacht dat er een enorm verlies optreedt bij laden en ontladen van accu's.?
En uhhhh, pas op met cijfers van fabrikanten, deze zijn meestal opgepoetst.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Erasmo schreef op zondag 29 april 2012 @ 09:32:
Supertof ding van Nedap, maar wel aan de prijzige kant.
Waar heb je zo snel de prijzen gevonden? Op de site vind ik die niet.

Verwijderd

3000 euro +

• migjes

mooi systeem.
allen een beetje duur en erg beperkt.
voor het zelfde geld heb je geen accu's nodig.
(het net is een veel grotere accu. en allen beperkt tot de 5000kWh per jaar.)

• JeroenH
JoopC schreef op zondag 29 april 2012 @ 10:11:
Wel eens aan gedacht dat er een enorm verlies optreedt bij laden en ontladen van accu's.?
Dat verlies is niet 'enorm', afhankelijk van type accu en ontlaad/laadsnelheid is dat verlies per laad/ontlaadcyclus 10-20%. Niet verwaarloosbaar, maar niet 'enorm' - zeker in vergelijking met de hoeveelheden energie die we toch al weggooien in onnodig stanbyverbruik etc.

Waar de problemen met accusystemen zitten is vooral in het feit dat ze vol en leeg kunnen en zullen raken. In het eerste geval staat je dure zonnestroominstallatie of windturbine niets te doen (niet goed voor de financiële en energetische terugverdientijd) en in het laatste geval moet je met onduurzame oplossingen als een generator aan de gang om het tekort aan te vullen.

Dat is het mooie van netkoppeling: pieken en dalen worden voor een aanzienlijk deel uitgevlakt en je deelt je overschotten en tekorten met de rest van het net.

Daarom: accusystemen zijn slechts in een heel beperkt aantal scenario's nuttig, bv. op plekken ver verwijderd van een netaansluiting. Maar in Nederland komt dat op volkstuinhuisjes na eigenlijk niet voor.

• Snowmiss
JeroenH schreef op zondag 29 april 2012 @ 10:19:
[...]
Daarom: accusystemen zijn slechts in een heel beperkt aantal scenario's nuttig, bv. op plekken ver verwijderd van een netaansluiting. Maar in Nederland komt dat op volkstuinhuisjes na eigenlijk niet voor.
En op pleziervaartuigen ;)

• migjes
[...]
een volkstuinhuisje met 3kW?
zelfs pleziervaartuigen hebben nooit zoveel nodig.
zou dat niet een beetje veel zijn.

• JeroenH
migjes schreef op zondag 29 april 2012 @ 10:24:
[...]

een volkstuinhuisje met 3kW?
zelfs pleziervaartuigen hebben nooit zoveel nodig.
zou dat niet een beetje veel zijn.
Een zonnestroominstallatie hoeft niet direct 3kWp te zijn? Op volkstuinhuisjes zie je meestal één of misschien twee paneeltjes van 50Wp liggen, en dat is ook zat voor wat verlichting, een radio en via een omvormer misschien een senseo.

Vergeet ook niet dat het gebruikspatroon van dergelijke huisjes over het algemeen goed overeenkomt met de hoeveelheid zon; in een gewoon woonhuis wil je 's winters ongeveer dezelfde hoeveelheid elektriciteit hebben als 's zomers, terwijl je zonnestroominstallatie misschien maar 1/8 produceert. Hetzelfde geldt voor pleziervaartuigen, die worden 's zomer toch veel vaker gebruik dan 's winters. 's Winter kunnen de panelen prima dienen om de accu's op peil te houden.

Ik ben zelf ooit met een 20Wp autonoom systempje begonnen en daar heb ik heel veel van geleerd over zonnestroom, en vanuit dat kleine systeempje ben ik doorgegroeid naar ons huidige netgekoppelde systeem van 2245Wp. Maar de belangrijkste les was toch wel dat een autonoom systeem grote beperkingen heeft, vooral door de wisselende opbrengst door het jaar heen.

Daarom: netkoppeling, zeker in Nederland, is de meest betrouwbare, goedkoopste en meest duurzame oplossing.

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 29-04-2012 10:34 ]

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 29 april 2012 @ 10:30:
[...]

Een zonnestroominstallatie hoeft niet direct 3kWp te zijn?
Die Nedap is tenminste 3 kwp.

• Willie Wortel
  • Niet online
Een mastervolt xs3200 heeft 2 DC aansluitingen. Mag/kan ik nu op de eerste aansluiting 8 zonnepanelen aansluiten x 30volt=240volt en op de tweede aansluiting 4 zonnepanelen x 30volt = 120 volt.
Of moeten in beide ingangen een zelfde aantal panelen (voltage) zitten.?

Er staat te lezen in de specificatie: 2 string connections each are connected in parallel.
http://www.mastervoltsola...er-xs3200/#specifications

• JeroenH
Ah, dat had ik nog niet gezien. Naar mijn mening een oplossing voor een probleem wat we niet Nederland niet hebben...

En Nedap... is dat niet dezelfde tent die stemcomputers bouwden? Die zeer eenvoudig te hacken bleken? Nee, laat die maar niet de energievoorziening in mijn woning regelen als je het niet erg vindt :/

Verwijderd

JoopC schreef op zondag 29 april 2012 @ 10:46:
Een mastervolt xs3200 heeft 2 DC aansluitingen. Mag/kan ik nu op de eerste aansluiting 8 zonnepanelen aansluiten x 30volt=240volt en op de tweede aansluiting 4 zonnepanelen x 30volt = 120 volt.
Of moeten in beide ingangen een zelfde aantal panelen (voltage) zitten.?

Er staat te lezen in de specificatie: 2 string connections each are connected in parallel.
http://www.mastervoltsola...er-xs3200/#specifications
De strings moeten gelijk zijn om ze parallel aan te sluiten op 1 tracker (mpp).
Bepaalde omvormers kunnen dat wel en die hebben dan ook 2 of meer mpp's.

(de Mastervolt die je noemt heeft 1 tracker)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2012 10:54 ]

• migjes
JeroenH schreef op zondag 29 april 2012 @ 10:48:
[...]

Ah, dat had ik nog niet gezien. Naar mijn mening een oplossing voor een probleem wat we niet Nederland niet hebben...

En Nedap... is dat niet dezelfde tent die stemcomputers bouwden? Die zeer eenvoudig te hacken bleken? Nee, laat die maar niet de energievoorziening in mijn woning regelen als je het niet erg vindt :/
die nedap is misschien wel leuk voor een kleine serverruimte.
verder zie ik er ook niet veel in voor nederland.

• NielsTn
migjes schreef op zondag 29 april 2012 @ 10:19:
[...]

mooi systeem.
allen een beetje duur en erg beperkt.
voor het zelfde geld heb je geen accu's nodig.
(het net is een veel grotere accu. en allen beperkt tot de 5000kWh per jaar.)
beperkt voor de doorsnee woning.
Met een nul-woning heb je er meer dan voldoende aan ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

[...]

Bovendien KAN ook het net een uitval hebben, dan is het wel handig dat je toch nog wat locale reserve hebt. Het mooiste zou natuurlijk zijn om je electrische auto, fietsen, scooter daarvoor te gebruiken om een paar uur te kunnen overbruggen. Met wat slimme electronica en een waarschuwingssysteem kan er rekening mee gehouden worden dat er op reserve gedraaid wordt waardoor alleen de belangrijkste apparaten of el. groep van stroom wordt voorzien. Tesamen met een beste hoeveelheid PV dat weer voor opladen zorgt is een blackout het wellicht enkele dagen vol te houden (zomer/winter is natuurlijk zeer van invloed).

• migjes
NielsTn schreef op zondag 29 april 2012 @ 11:07:
[...]

beperkt voor de doorsnee woning.
Met een nul-woning heb je er meer dan voldoende aan ;)
zelfs met een nul-woning is de net koppeling interessanter.
pro's van net koppeling het kost niks extra's om aan te leggen.(toz gewoon huis)
geen accu onderhoud.
goedkope omvormers
meer flexibiliteit als er toch meer vraag was als verwacht.

de nedap omvormers worden pas interessant als:
je een grote behoefte hebt om zoveel mogelijk op eigen stroom te draaien en daar voor de premium wil betalen.(mij veelste duur)
of als we meerdere prijzen op een dag gaan krijgen voor de elektra. (zo iets als dag en nacht stroom, maar dan met nog meer soorten met flinke prijs verschillen)

de koppeling met de accu's van de auto lijkt mij eigenlijk zelfs dom.
een auto wil ik ook hebben voor noodgevallen, en dan wil ik niet dat die accu word leeg getrokken.

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 11:08:
Bovendien KAN ook het net een uitval hebben,
Je omvormer/powerouter/gizmo KAN ook uitval hebben en dan zit je compleet zonder elektriciteit. In de vier jaar dat ik in ons huidige huis woon is de stroom twee keer uitgevallen, een keer een half uurtje (omdat een dronken gast met zijn auto een verdeelkast in de buurt omver had gereden, weer een probleem dat elektrische auto's niet oplossen) en een paar maanden terug een paar seconden.

Als onze zonnestroomomvormers uitvallen om wat voor reden dan ook hebben wij nog gewoon stroom. Zeker in Nederland is het net op de meeste plekken veel betrouwbaarder dan een betaalbaar(!) autonoom systeem kan zijn. In een autonoom systeem is elk component kritisch, in een netgekoppeld systeem maar één: het net.

• NielsTn
migjes schreef op zondag 29 april 2012 @ 11:26:
[...]

zelfs met een nul-woning is de net koppeling interessanter.
pro's van net koppeling het kost niks extra's om aan te leggen.(toz gewoon huis)
geen accu onderhoud.
goedkope omvormers
meer flexibiliteit als er toch meer vraag was als verwacht.

de nedap omvormers worden pas interessant als:
je een grote behoefte hebt om zoveel mogelijk op eigen stroom te draaien en daar voor de premium wil betalen.(mij veelste duur)
of als we meerdere prijzen op een dag gaan krijgen voor de elektra. (zo iets als dag en nacht stroom, maar dan met nog meer soorten met flinke prijs verschillen)

de koppeling met de accu's van de auto lijkt mij eigenlijk zelfs dom.
een auto wil ik ook hebben voor noodgevallen, en dan wil ik niet dat die accu word leeg getrokken.
Koppeling aan auto-accu is mogeljjk, maar niet verplicht naar ik weet :)
het is afhankelijk van JOUW behoefte: wil je vervoer altijd voorhanden hebben: prima, dan gaat dat de voorkeur worden om de autoaccu geladen te houden.
Of juist redundancy in je woonhuis (netstoringen etc)? prima, dan kan de auto-accu als een extra buffer ingezet worden.
Veel is met de Nedap te configureren, aldus wat Ronald mij vertelde :P

Verwijderd

de nedap zonder die accu`s is top, als je er een e-scooter op aansluit dc to dc.
jammer dat liander dat weer verbood, vanwege een wet die ze nu na 2 jaar nog moeten vinden.
ik kan hem in de schuur hebben, en daar staat de scooter ook.
dc naar dc laden is best oke, dc naar ac en ac weer naar dc is een beetje dom.

als de stroom uitvalt, savonds en dezelfde fasedraad is via de groep naar de nedap,
dan zit ik er prima bij, de scooter word multi functie, er kan 1,84kWh in.
http://van.wijk.net/pvt/agmbella.jpg

grid connected autonomie komt zo al snel dichtbij, maar niet op de nl-gashead manier.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2012 11:54 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op zondag 29 april 2012 @ 10:48:
[...]

Als er ooit een slechte TV van Samsung uit zou komen koop je dan ook geen magnetron meer van dat merk?
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 11:08:
[...]

Bovendien KAN ook het net een uitval hebben, dan is het wel handig dat je toch nog wat locale reserve hebt. Het mooiste zou natuurlijk zijn om je electrische auto, fietsen, scooter daarvoor te gebruiken om een paar uur te kunnen overbruggen. Met wat slimme electronica en een waarschuwingssysteem kan er rekening mee gehouden worden dat er op reserve gedraaid wordt waardoor alleen de belangrijkste apparaten of el. groep van stroom wordt voorzien. Tesamen met een beste hoeveelheid PV dat weer voor opladen zorgt is een blackout het wellicht enkele dagen vol te houden (zomer/winter is natuurlijk zeer van invloed).
Zoals al eerder aangegeven is dat voor Nederland niet zo heel interessant, waar de stroom er per jaar 20 minuutjes uit ligt. Echter voor andere landen waar stroomuitval schering en inslag is is dit natuurlijk een mooi concept.

Verwijderd

praat effe voor je eigen regio zeg, kijk eens op de site van mijn netbeheerder, postcode regio 1600-1700-1800
drama is het.... tevens gaan ze het net veranderen, want de gasopslag, daar gaan we 21x electrisch boren.
de gegevens waar jij aan refereert zijn gemaakt door wceend publiceert wceend.
als ik mijn oude sma logs bekijk is in 2011 121 keer de stroom langer dan 25 minuten uitgevallen.
nu jij weer.

bewijs ?
http://www.rtvnh.nl/nieuw...toring+in+en+rond+Alkmaar
de media praten liander ook na, maar het comment eronder laat toch zien dat "eventjes" zomaar 5 uur is.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2012 12:05 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wow, dat is heftig veel zeg!

Dan komen we hier met een enkele keer per jaar (en dan zeer kort qua duur) er genadig goed vanaf.

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 12:01:
als ik mijn oude sma logs bekijk is in 2011 121 keer de stroom langer dan 25 minuten uitgevallen.
Wacht ff, dus jij zit minimaal elke drie dagen bijna een half uur zonder stroom? Ik kan me dat niet voorstellen. Hoe definieert je SMA 'uitgevallen'? Kan het misschien zijn dat je SMA het definieert als 'te ver buiten de ingestelde specs'? Als (bijvoorbeeld) de netfrequentie op 49Hz uitkomt kan je SMA het misschien voor gezien houden maar de apparaten in je huis zullen vrijwel zeker gewoon doordraaien.

En als je daadwerkelijk zo vaak stroomuitval heb zou dat voor mij reden zijn er weg te verhuizen, holy shit.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 15:40:
[...]
Inboedelverzekeringen me een inboedelwaardemeter moet je sowieso omheen lopen.

Ik heb er een zonder waardemeter, zonnepalenen tot 6 jaar nieuwwaarde daarna dagwaarde +10%.
Ik vind het goed.

(Inshared, zonder aandelen van mijn kant)
We zijn er over uit dat we iets anders zoeken qua verzekeraar, dank voor het posten van je ervaringen :) Je moet er echt ff de tijd voor nemen merk ik wel..

---

Morgenavond ga ik weer de meterstanden opnemen, dus zonnetje: ff doorpezen graag :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

island is island hoor, voor een sma, na de BFR-Vac
gisteravond van 22:18u ook weer, ben maar naar bed gegaan.
oude nkf kabels(1968), oude troep, veel capaciteitstarief...
waar kennen we dat van ?

juist upc ! de koning van de prijsverhoging en serviceverlaging.
nu veeeel minder zenders, voor nog meer geld.

weet je nog jeroenh, dat pdfje wat ik je mailde met knelpunten in noord holland ?

• JeroenH
2Dutch schreef op zondag 29 april 2012 @ 12:53:
Morgenavond ga ik weer de meterstanden opnemen, dus zonnetje: ff doorpezen graag :+
Koninginnedag wordt zeer zonnig, april lijkt met een heel mooie zonnestroomdag te eindigen:

http://www.nu.nl/binnenla...rwacht-koninginnedag.html

• migjes
NielsTn schreef op zondag 29 april 2012 @ 11:43:
[...]

Koppeling aan auto-accu is mogeljjk, maar niet verplicht naar ik weet :)
het is afhankelijk van JOUW behoefte: wil je vervoer altijd voorhanden hebben: prima, dan gaat dat de voorkeur worden om de autoaccu geladen te houden.
Of juist redundancy in je woonhuis (netstoringen etc)? prima, dan kan de auto-accu als een extra buffer ingezet worden.
Veel is met de Nedap te configureren, aldus wat Ronald mij vertelde :P
het heeft niks te maken met MIJN behoefte.
ik heb niet eens een rijbewijs.

heeft meer te maken met storings gevoeligheid.
je wil niet er achter komen dat de auto het niet doet als de stront de ventilator raakt.
er kunnen gewoon dingen gebeuren die je niet kan voorzien.
(handmatige overschakeling kan ik wel volgen, maar niet automatisch. dat kan gewoon link zijn.)

s'morgens wakker worden en er achter komen dat de accu van de auto leeg is om dat een apparaat niet gewerkt heeft lijkt me gewoon niet handig.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Is een auto zo van belang voor je leven dan?

Verwijderd

Waar wij wonen wel PcDealer. Ik leef niet in de stad ...
Voor een beetje leuke dingen te gaan ondernemen, hebben we snel de auto nodig. Want via openbaar vervoer lijkt het net of we een wereld aan het maken zijn. Het is krom, maar waar.

• NielsTn
migjes schreef op zondag 29 april 2012 @ 13:20:
[...]

het heeft niks te maken met MIJN behoefte.
ik heb niet eens een rijbewijs.
..
jouw = hier generiek bedoeld.
gezien het gros van het volk de auto als heilige koe blijft zien, weet vadertje Staat ook waar ze kunnen plukken (linksom of rechtsom)

Belastingtarief BTW hoog tarief 2 procentpunten omhoog:
* denk aan de autoverzekering: stijgt weer
* denk aan de brandstof : stijgt
* rijtuigenbelasting Idem dito...

blij dat ik rij, op een fiets :)

[ Voor 21% gewijzigd door NielsTn op 29-04-2012 13:42 ]

• migjes
PcDealer schreef op zondag 29 april 2012 @ 13:38:
Is een auto zo van belang voor je leven dan?
ehh ik heb geen rijbewijs.

ik ben allen tegen het dubbel gebruiken van een accu.
loskoppelen van het net met accu.
vind het niet slim maar als je perse wil pak daar een accu voor.

de accu van de auto is er voor de auto.
(voor afgelegen mensen is 100% beschikbaarheid van een auto belangrijk voor noodgevallen)

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik lees hier graag over 'Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)', maar vind het soms wat lastig worden om de berichten eruit te pikken die daar daadwerkelijk over gaat. Is het een idee om voordat je iets typt even te kijken of het gerelateerd is aan het topic? En zelfs als het gerelateerd is, of er niet een topic is waar het nog beter in past?

• NielsTn
asvogel schreef op zondag 29 april 2012 @ 14:03:
Ik lees hier graag over 'Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)', maar vind het soms wat lastig worden om de berichten eruit te pikken die daar daadwerkelijk over gaat. Is het een idee om voordat je iets typt even te kijken of het gerelateerd is aan het topic? En zelfs als het gerelateerd is, of er niet een topic is waar het nog beter in past?
gesprek vloeit voort uit de Nedap powerrouter.... zou daar dan weer een topic voor moeten komen??
als het je niet boeit: skip het dan ;)

Verwijderd

Verdere vervolg van de Nedap router zou dan beter door kunnen gaan in de topic "Duurzame Kroeg", denk ik zo.

• JeroenH
Het opslaan van zonne-energie in accu's van elektrische auto's, hoewel niet geweldig uit duurzaamheids-oogpunt, lijkt me wel iets voor hier. Tenzij iemand het Grote-sla-je-zonnestroom-op-in-de-accu-van-je-elektrische-auto topic start...

Verwijderd

Dat is ook weer zo. Het idee heeft me wel aan het denken gezet. Maar dat ga ik eens verder uitwerken, wanneer ik echt niks anders te doen heb. Financieel is het gewoon niet aantrekkelijk of nuttig zeg maar. Voor de rest is wel een geweldig idee : Opgewekte zonne-stroom opslaan en in de herfst-winter-lente pas gebruiken/inzetten. :D

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 14:17:
Voor de rest is wel een geweldig idee : Opgewekte zonne-stroom opslaan en in de herfst-winter-lente pas gebruiken/inzetten. :D
Zeker. Maar ik zie geen manier om dat idee op praktische, duurzame en betaalbare wijze in de praktijk te brengen.

Of eigenlijk toch wel: netkoppeling :)

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:46
Als de electrische auto gemeengoed worden kunnen die dienen als grid opslag als ze toch stil staan. Een amerikaanse universiteit heeft dat een werkend prototype van ontwikkeld.

Als de vraag laag is opslaan als er grote vraag is weer terug leveren als de auto toch niet gebruikt wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door haakjesluiten op 29-04-2012 14:29 ]

• migjes
Crazyanz schreef op zondag 29 april 2012 @ 14:29:
Als de electrische auto gemeengoed worden kunnen die dienen als grid opslag als ze toch stil staan. Een amerikaanse universiteit heeft dat een werkend prototype van ontwikkeld.

Als de vraag laag is opslaan als er grote vraag is weer terug leveren als de auto toch niet gebruikt wordt.
ja maar ik hoor nu al mensen als tegen argument van elektrisch rijden dat de range maar beperkt is.
al dat soort systemen kosten gewoon een deel van je accu en maken de range nog korter.

(ik zelf vind de range eigenlijk al erg netjes. niet mijn argument.
ik ben blij dat ik fiets.)

ik zelf blijf voorstander van net koppeling.
ik zie wel mogelijkheden om accu's DC zijdig te gebruiken.
mogenlijkheid 1:
1000Wp op een steca 500 + accu's.
geen extra groep nodig en toch flink wat meer opbrengst.
mogenlijheid 2:
6000wp op een 3800W omvormer + accu's.
je gaat nu niet over de 16A heen met meer opbrengst.

het grootste voor deel is dat je met zoon systeem veel makkenlijker onder de 5000kWh grens kunt blijven,
want je zult meer stroom zelf gebruiken.

het neemt ook wind uit de zijlen van de netbeheerders omdat stroom pieken een stuk lager uitvallen, de accus vlakken dit wat af.

ik had niet het idee dat de nedap apparaten dat al konden.

Verwijderd

hey migjes , ik ga wel ff naar duurzame kroeg , haha..

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2012 15:48 ]

• migjes
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 15:34:
hey migjes , is zo,n vlakke plaat collector van atag de moeite waard (1.83x1.83 ) wel 10 jaar oud ..
sorrie, lol.

dat is we heel erg of topic.

Verwijderd

:P misschien dat iemand daar me wat kan vertellen over dit hier zo off topic collectortje.. ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2012 15:50 ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:32

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

2Dutch schreef op woensdag 25 april 2012 @ 14:53:
[...]

Mooi dat ik hier langs flits, wilde em ook nog invullen..bij deze meteen geregeld :)
Bij deze is de laatste lijst ook weer geëxporteerd naar Google Fusion Charts, waardoor er weer up-to-date kaarten en grafieken zijn :*)
http://antonboonstra.nl/energie/got_pv/

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

-Leeg-

[ Voor 97% gewijzigd door Erasmo op 29-04-2012 15:54 . Reden: Foutje ]

Pagina: 1 ... 50 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.