Ik heb een Enecsys systeem en monitoring. Die monitoring werkt best aardig, maar als Tweak gezinde wil ik wel eens wat meer data zien dan zij weergeven. Ik zou dus wel wat ruwe data uit het systeem willen tappen zoals het naar de Enecsys servers gaat.
Monitoring loopt via een Gateway kastje. Je kan daar inloggen met een op internet circulerend wachtwoord op een web interface, en daarachter zit weer een debug display met een datastream zoals die van het Zigbee netwerk en de inverters komt.
Van die datastream is geen kaas te maken door mij, maar ik heb het gevoel dat de encodering niet heel complex is omdat er terugkerende patronen inzitten; zie hieronder. Is er iemand met een intuitie wat soort codering dit kan zijn en wat de kansen zijn dit te ontwarren? Dan zou het mogelijk zijn data van de gateway webinterface te scrapen.
Het systeem bestaat uit 1 gateway en 4 inverters. De WZ= regels zijn van de gateway denk ik, het S=... op die regels is mijn gateway serienummer in plaintext (heb ik even afgeblokt hier met XX)
De WS= regels zijn denk van de inverters, die beginnen met 1 van 4 unieke strings wat waarschijnlijk hun serienummer bevat maar niet in plaintext. En de rest van de regel zal dan de payload zijn met PV productie data van de inverter
WS=-vL2BQCaxjQAAN7HIQEAAADnFDADiAAAlwCKA5EyAOUxAiMADgAAB4
WZ=i7c1dwCaxjQAAN7TIQEAAAS8ClP68vYFAJrGNEg=00,S=2000XXXXXX
WS=F_D2BQCaxjQAAN7iIQEAAAG4FDADiAAAngCPA4kyAOUwA9UAGwAA61
WS=IfH2BQCaxjQAAN8lIQEAAAGXFDADiAAAqQCaA48yAOc0A4wAEQAAAF
WZ=i7c1dwCaxjQAAN8xIQEAAAS9ClMh8fYFAJrGNEg=7D,S=2000XXXXXX
WS=b_P2BQCaxjQAAN8yIQEAAAGYFDADiAAAoACTA5YyAOUwAeYADgAA51
WS=-vL2BQCaxjQAAN8_IQEAAADoFDADiAAAlgCJA5EyAOUxAiwADgAA4C
WZ=i7c1dwCaxjQAAN9EIQEAAAS-ClOLtzV3AJrGNEg=24,S=2000XXXXXX
WS=F_D2BQCaxjQAAN9aIQEAAAG5FDADiAAAnACOA44yAOUwA9UAGwAA1B
WZ=i7c1dwCaxjQAAN9nIQEAAAS_ClMX8PYFAJrGNEg=35,S=2000XXXXXX
Zijn er goeroe's met ideen?
Monitoring loopt via een Gateway kastje. Je kan daar inloggen met een op internet circulerend wachtwoord op een web interface, en daarachter zit weer een debug display met een datastream zoals die van het Zigbee netwerk en de inverters komt.
Van die datastream is geen kaas te maken door mij, maar ik heb het gevoel dat de encodering niet heel complex is omdat er terugkerende patronen inzitten; zie hieronder. Is er iemand met een intuitie wat soort codering dit kan zijn en wat de kansen zijn dit te ontwarren? Dan zou het mogelijk zijn data van de gateway webinterface te scrapen.
Het systeem bestaat uit 1 gateway en 4 inverters. De WZ= regels zijn van de gateway denk ik, het S=... op die regels is mijn gateway serienummer in plaintext (heb ik even afgeblokt hier met XX)
De WS= regels zijn denk van de inverters, die beginnen met 1 van 4 unieke strings wat waarschijnlijk hun serienummer bevat maar niet in plaintext. En de rest van de regel zal dan de payload zijn met PV productie data van de inverter
WS=-vL2BQCaxjQAAN7HIQEAAADnFDADiAAAlwCKA5EyAOUxAiMADgAAB4
WZ=i7c1dwCaxjQAAN7TIQEAAAS8ClP68vYFAJrGNEg=00,S=2000XXXXXX
WS=F_D2BQCaxjQAAN7iIQEAAAG4FDADiAAAngCPA4kyAOUwA9UAGwAA61
WS=IfH2BQCaxjQAAN8lIQEAAAGXFDADiAAAqQCaA48yAOc0A4wAEQAAAF
WZ=i7c1dwCaxjQAAN8xIQEAAAS9ClMh8fYFAJrGNEg=7D,S=2000XXXXXX
WS=b_P2BQCaxjQAAN8yIQEAAAGYFDADiAAAoACTA5YyAOUwAeYADgAA51
WS=-vL2BQCaxjQAAN8_IQEAAADoFDADiAAAlgCJA5EyAOUxAiwADgAA4C
WZ=i7c1dwCaxjQAAN9EIQEAAAS-ClOLtzV3AJrGNEg=24,S=2000XXXXXX
WS=F_D2BQCaxjQAAN9aIQEAAAG5FDADiAAAnACOA44yAOUwA9UAGwAA1B
WZ=i7c1dwCaxjQAAN9nIQEAAAS_ClMX8PYFAJrGNEg=35,S=2000XXXXXX
Zijn er goeroe's met ideen?