De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 144 Laatste
Acties:
  • 464.564 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Geen matches
snoekds20 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:42:
Ben blij dat ik in het (verre) oosten woon, lekker rustig in een dorpje van 600 inwoners. Ik heb voordelen (rust natuur, sociale verenigingsleven) en nadelen (weinig/geen voorzieningen op loopafstand) Een auto is erg gewenst, zeker met een gezin met kinderen wegbrengen/ophalen en boodschappen (winkel op 5 km). En ik blijf erbij (mischien niet gewaardeerd) heerlijk om met een auto over de dijk te rijden, en verdomd makkelijk. Sterker nog met wisselende werktijden, openbaar vervoervoorziening zeer slecht rijden we 2 auto's.
Ik ben oprecht benieuwd: hoe zie je dat voor je over vijf, tien of twintig jaar? Of maak je je niet zo'n zorgen over Peak Oil, worden klimaatproblemen wel opgelost en zijn 500+km elektrische auto's dan betaalbaar?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Geen matches
gisteren een uurtje rondgereden met m'n mx-5. nee, ik hoefde nergens naar toe, gewoon om dat ik het leuk vind. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:33
Geen matches
Beste JeroenH,
ik hoop het laatste. Ik denk zelf dat de techniek in 2020 zover is dat we geleidelijk allemaal elektrisch gaan rijden. Ik ben echter niet van plan te gaan verhuizen omwille dichterbij voorzieningen te gaan wonen.
Zou graag deze discussie met jou willen voeren met een heerlijk biertje hier in het groen zonder enig lawaai van industrie/verkeer/buren maar daarvoor is het nog te vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Geen matches
MX- 5 dakje los is heerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05 16:08
Geen matches
Gelukkig wonen we nog in een vrij land!! Waar de een kan kiezen voor OV en de ander om lekker met de auto te gaan!! De dag dat ik verplicht wordt om door wat voor reden ook met het een of het andere vervoer middel te moeten gaan is de dag dat ik emigreer! O-)

En is bijna vakantie, en dan is 12-uur bier-tijd.. Dus nog iets meer dan een uurtje wachten en dan *proost* _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-05 17:16

Kiswum

Gadget reviewer

Geen matches
De dag dat het rendabeler, sneller en meer vrijheid opleverd om het OV te gebruiken dan ben ik om. Tot die tijd doe ik het met de fiets, auto en in de toekomst motor.

Ritje naar mijn werk is met de auto 15 minuten, OV is +/- 60 minuten, fiets is 40 minuten.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Geen matches
Neemt niet weg dat je voor je eigen conditie en gewoon omdat het leuk is kunt fietsen (huis - werk is 25 km.) alleen altijd die tegenwind op die dijk hier. Met een antiek brommertje uit 1966 is het wel weer leuk (als het niet regent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Geen matches
Het is inderdaad goed voor je conditie, frisse lucht en verkeersinzicht om te fietsen, maar degene die de afgelopen weken heeft gefietst in mijn omgeving zijn in ieder geval dagelijks zeiknat geworden rond 8.30 en 17.00 uur :)
Het plezier van fietsen wordt dan helaas wel wat minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
snoekds20 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:49:
Zou graag deze discussie met jou willen voeren met een heerlijk biertje hier in het groen zonder enig lawaai van industrie/verkeer/buren maar daarvoor is het nog te vroeg.
Kom maar eens bij me langs in Hilversum, dan gaan we een biertje drinken in het groen, zonder enig lawaai van indsutrie/verkeer/buren - maar op loopafstand van het station.
ProudElm schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:54:
De dag dat ik verplicht wordt om door wat voor reden ook met het een of het andere vervoer middel te moeten gaan is de dag dat ik emigreer! O-)
Grappig... ik wordt gedwongen om naar sommige plekken met de auto te gaan omdat het OV in sommige regio's onderontwikkeld is. Zal ik maar emigreren dan? Of is dat 'anders'?
Kiswum schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:56:
Ritje naar mijn werk is met de auto 15 minuten, OV is +/- 60 minuten, fiets is 40 minuten.
Woon je wel handig, zit je werkgever wel op een handige plek? Als je die twee voor elkaar hebt wordt het OV ineens een veel aantrekkelijker optie.
Kiswum schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:05:
maar degene die de afgelopen weken heeft gefietst in mijn omgeving zijn in ieder geval dagelijks zeiknat geworden rond 8.30 en 17.00 uur :)
Da's bijzonder, ik loop en fiets elke dag en ik ben geen enkele dag zeiknat aangekomen omdat a) het wel veel regent maar niet zo lang (in Nederland hooguit gemiddeld 6-7% van de tijd) en b) ik een goed regenpak heb waardoor ik droger op het werk aankom dan de stropdassen die met de aktentas op het hoofd komen rennen vanaf de parkeerplaats...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Geen matches
"Woon je wel handig, zit je werkgever wel op een handige plek? Als je die twee voor elkaar hebt wordt het OV ineens een veel aantrekkelijker optie."

Ik woon op zich handig, maar de verbindingen/aansluitingen naar het werk zijn minder handig. Per 1 september zal dit worden aangepast en werk ik op een andere locatie van het bedrijf, waardoor het met de auto 10 minuten is en het fietsen naar mijn werk nog wel rond de 40 minuten zal blijven en OV? Geen idee, er rijd volgens mij 1 bus die kant. Combinatie van fiets/bus+trein + bus zou ook nog kunnen, maar dan blijf ik helaas nog wel rond de 60 minuten steken ben ik bang.

Er zijn 2 dingen die ik niet kan opgeven: 1 huis, deze zou worden verkocht meer zeer veel verlies (daling van zo'n 20% sinds de aankoop in 2009) en het werk.

2. het werk: Dit jaar (na 3 tijdelijke contracten) eindelijk een vast contract gekregen op het werk. IT+man+32 32 uur werken is voor veel werkgevers geen goede combinatie.
Ik heb hierdoor in het voorjaar 5 goede banen voorbij laten gaan doordat zij totaal niet verder wilden kijken dan het aantal uren dat ik wilde werken (uiteraard had ik de keuze om het 1e jaar voor 40 uur te werken en daarna verplicht ouderschapsverlof op te nemen, maar ik wil onze baby ook het 1e jaar een beetje op zien groeien.)

Nog even over je regenpak, welke gebruik je? Ik wil er nog wel 1 aanschaffen voor als ik alsnog met de fiets ga. Fietstas om er 1 in te bewaren zal ik tegelijkertijd aanschaffen doordat ik nog wel droog en fris op het werk wil arriveren ipv met een natte rug aan bureau/bij de (lokale) klant te gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Geen matches
JeroenH schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:18:
Grappig... ik wordt gedwongen om naar sommige plekken met de auto te gaan omdat het OV in sommige regio's onderontwikkeld is. Zal ik maar emigreren dan? Of is dat 'anders'?
Tja.. wiens schuld is dat? Dat die regio's onderontwikkeld zijn en kun je die mensen daar niet op aan spreken... Er zijn veel meer keuzes met waar je wilt wonen dan alleen ov..

Het is natuurlijk niet zwart-wit, ik snap dat ook.

Bij ons een prima bus verbinding met Arnhem, overdag elke tig minuten.... Maar ja, als je 's avonds met OV naar huis wilt en je moet uit de randstad komen, zul je toch echt voor 21.00 de deur uit moeten.. anders lukt je het niet meer.. lang leve ov...:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

Matched: energie
Op zich inderdaad heerlijk, alleen het moment waarop je bewust wordt van hoeveel energie dat eigenlijk vraagt geeft dat wel een dubbel gevoel.

1780 kwh opgewekt sinds oktober -> is net 100 liter euro 95.

Nog afgezien van het feit dat elektriciteit niet om te zetten is in benzine.
Benzine is eindig en olie is eigenlijk te noodzakelijk voor belangrijke dingen.

Ik heb wel een auto, ik ben dus ook ''schuldig''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Geen matches
Een paar jaar geleden in mijn woonplaats gaan werken. 7 minuten fietsen van huis naar koffiemachine. Wat ik niet meer uitgaf aan benzine kon ik een dag minder van gaan werken. :+

overigens wel een stel auto's en motorfietsen... Hobby's enzo.... :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Geen matches
Benzine is eindig
De manier waarop we het nu maken ja, maar je hoeft er niet noodzakelijkerwijs fossiele olie voor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

Geen matches
Dreamvoid schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:54:
De manier waarop we het nu maken ja, maar je hoeft er niet noodzakelijkerwijs fossiele olie voor te gebruiken.
Suikerriet in Brazil?.... ik weet het niet.

Alternatieven conflicteren niet zelden met andere belangen. Eten, oerwoud....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Geen matches
Ik denk dat electra zelf opwekken en electrische auto's wel een hoop kunnen schelen.
Ik weet alleen niet of de auto's zelf + accu's milieuneutraal worden gebouwd, maar om niet helemaal gek te worden moet je denk ik niet te diep nadenken, want dan vind je achter elk product wel een ongezonde proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
En het alleen veranderen van brandstof lost een groot aantal andere problemen niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 11:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Geen matches
JeroenH schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:44:
[...]

Ik ben oprecht benieuwd: hoe zie je dat voor je over vijf, tien of twintig jaar? Of maak je je niet zo'n zorgen over Peak Oil, worden klimaatproblemen wel opgelost en zijn 500+km elektrische auto's dan betaalbaar?
Ik (die in het oosten van het land woont, een tweede auto heeft die 1:10 rijdt en dagelijks 60 km ww-verkeer maakt) maak me daar inderdaad niet druk over. Ik draag mijn steentje bij, neem zoals het komt en geloof eigenlijk niet in alle doemscenario's.

@problemen hierboven: een kortere levensduur van de mens is misschien nog wel het beste dat het klimaat kan overkomen!

[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 18-07-2012 12:11 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
Maasluip schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:10:
en geloof eigenlijk niet in alle doemscenario's.
Een probleem aan zien komen != doemscenario...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 11:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Geen matches
Sorry hoor, maar hier en elders wordt hel en verdoemenis gepredikt. Zo komt het bij mij iig over. Daarom ben ik er al een tijdje doof voor.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Suikerriet in Brazil?.... ik weet het niet.

Alternatieven conflicteren niet zelden met andere belangen. Eten, oerwoud....
Synfuels uit solar plants+water+co2, algen, agri-afval, etc - genoeg opties voor de toekomst. Je kan op heel veel manieren C4-C12 moleculen produceren, de natuur doet het zelf ook in zijn eeuwigdurende cyclus, we moeten als mensheid een paar kiezen die het handigst zijn.
Kiswum schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:00:
Ik denk dat electra zelf opwekken en electrische auto's wel een hoop kunnen schelen.
Tsja, waarom per se zelf opwekken? Is een PV installatie op je dak of HR/e ketel in je kelder automatisch beter dan een grote PV installatie of warmte-krachtcentrale van een energiebedrijf op een veldje ernaast?

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 18-07-2012 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Dreamvoid schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:18:

[...]

Tsja, waarom per se zelf opwekken? Is een PV installatie op je dak of HR/e ketel in je kelder automatisch beter dan een grote PV installatie of warmte-krachtcentrale van een energiebedrijf op een veldje ernaast?
Dat zou nog beter zijn, maar dat heb ik niet in de hand, dit moeten de energiecentrale's zelf doen en wat mij betreft worden er ook geen kern-energiecentrales meer gebouwd, maar eerder groene stroomparken.
Daarnaast zou het ook mooi zijn als elke ondernemer met een eigen pand, wat panelen op haar dak plaatst zodat deze voor een gedeelte zelf stroom opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:43
Dreamvoid schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:18:
[...]

Synfuels uit solar plants+water+co2, algen, agri-afval, etc - genoeg opties voor de toekomst. Je kan op heel veel manieren C4-C12 moleculen produceren, de natuur doet het zelf ook in zijn eeuwigdurende cyclus, we moeten als mensheid een paar kiezen die het handigst zijn.

[...]

Ja.
Je dak is verder namelijk nutteloze ruimtes. En dat veldje ernaast kan op een andere manier nog nuttig gebruikt worden.
Massale PV installaties moet je in de sahara en andere woestijnen planten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Geen matches
Jullie mogen mij feliciteren! Drie weken geleden hier gekomen omdat ik Youless had gekocht, besmet geraakt met het virus en vanmorgen een PV installatie van 3000wp besteld wat gelijk is aan 105% van mijn totale verbruik. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Geen matches
Gefeliciteerd Mr-Leo.
Morgen is het voor mij zover, dan mag ik mijn eigen cadeaut uitpakken. Dan worden op beide kanten van het dak in totaal 15 paneeltjes geplaatst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Geen matches
Congrats! Uiteraard wil even bij het Tweakers Team op PVOUTPUT.org ;)

http://www.pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:15
JeroenH schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:09:
En het alleen veranderen van brandstof lost een groot aantal andere problemen niet op...
Ik kan me voorstellen dat de elektrische fiets/snorfiets icm met trein (en ander beter OV) in de komende 5-10-20 jaar ervoor kan (hopelijk zal) zorgen dat het energieverbruik voor mobiliteit een stuk lager zal zijn.

Mijn streven is in ieder geval om bij ons volgende huis genoeg PV te kunnen leggen om jaar-rond in onze volledige energiebehoefte kunnen voorzien voor het huis EN voor mobiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 23:58
Geen matches
Mocht peakoil echt toeslaan (ik hoop dat dat niet gebeurt), dan kun je denk ik beter in het oosten zitten dan dicht bij een station in het westen.
Ten eerste is in het oosten simpelweg meer ruimte om je eigen voedsel te produceren, de zee hier niet zal komen als gemalen problemen krijgen ( zal Nederland dan eindigen ten westen van Amersfoort 8) ?)
Als peakoil toeslaat zullen heel veel "servicebanen" verdwijnen en ik denk dat de meeste mensen met deze banen in het westen wonen. (Ik heb overigens niet de illusie dat mijn baan blijft bestaan als peakoil hard toeslaat.) Prioriteiten komen dan heel anders te liggen. Ik zal er dan niet om malen dat ik dan niet meer op familiebezoek kan in verweggistan.

Over de electrische auto: 150 Km is voor mij al meer dan genoeg. De verste afstand die ik afgelopen jaar gereden heb was 170(enkele reis) km. Dat was sowieso niet met een electrische auto gelukt, omdat ik een tankje voor m'n houtcv op m'n aanhanger had liggen. Binnenkort nog 140 km(enkele reis) rijden om een 4kuubs tank erbij te halen. Dan kan de gaskraan hier echt dicht.

Als peakoil toe zal slaan maak ik me het meeste zorgen over wat ik te eten krijg en wat ik aan kan trekken. Waar ik naar toe kan zal me dan werkelijk mijn anus oxideren. Als ik naar verslagen van "the special period" van Cuba kijk, zie ik dat alleen maar bevestigd.

Is dit hel en verdoemenis preken? Ik denk van wel en hoop ook van ganse harte dat de predikers ongelijk hebben, alleen door wat ik waarneem denk ik dat ze wel degelijk gelijk krijgen.

[ Voor 0% gewijzigd door kockie op 18-07-2012 13:15 . Reden: url verbeterd ]

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Geen matches
kockie schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:43:
Mocht peakoil echt toeslaan (ik hoop dat dat niet gebeurt), dan kun je denk ik beter in het oosten zitten dan dicht bij een station in het westen.
Ten eerste is in het oosten simpelweg meer ruimte om je eigen voedsel te produceren, ...
Dat denk ik ook. Verreweg de meeste olie zit in voedsel. De afstanden in Nederland zijn toch klein. Ik fiets met een (oude) racefiets zo 60km zonder problemen, en dan heb ik (vind ik zelf) nou niet een bepaald goede conditie nu (moet eens wat meer sporten). Kortom, die afstanden zijn makkelijk overwinbaar, maar eten is een veel groter probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Geen matches
@ kockie, foutje in de link: bij deze de houtkachel:
Afbeeldingslocatie: http://www.ecologieforum.eu/download/file.php?id=1557&t=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Geen matches
Ah, bedankt. heb de link inmiddels verbeterd. Kleine correctie: het is een buffervat voor m'n houtcv geworden, geen houtkachel. Die is hier van vuurbeton en steen.

Mooi detail: op de achtergrond van bovenstaande foto zie je een klein stukje van m'n wilgenplantage in wording.

[ Voor 26% gewijzigd door kockie op 18-07-2012 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Zonne-energie in de vorm van fotosynthese:

Hans de Geus legt uit:
http://www.rtl.nl/compone...leiden-tot-stagflatie.xml

Food.inc, een goede docu die uitlegt hoe afhankelijk we zijn geworden van mais.

Decentrale opwekking van fotosynthese (sinds 2 Juni ben ik er ook mee begonnen):
http://www.makkelijkemoestuin.com/

Heerlijk al die (bijna) gratis onbespoten kakelverse groente en fruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Geen matches
Een moestuin ben ik dit jaar ook mee begonnen. Omdat ik nogal lui ben aangelegd als het om tuinieren gaat heb ik gekozen voor mulchen. Op die manier hou ik nogal wat onkruid buiten de deur. Ik zie een behoorlijk verschil met de tuin van de buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 16:22

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Het verhaal van de dakdekker is ook een nieuwe fase ingegaan. Ik heb de rechtsbijstand gebeld. Die hebben ons twee opties gegeven.

1. Gaan procederen tegen dit bedrijf met als maximale financiele gewin dat onze dakgoot opnieuw wordt gedaan. Voordeel: Gerechtigheid, Nadeel: Tijdrovend en wederom moet het huidige bedrijf de kans hebben het overnieuw te doen.

2. Schikkingsvoorstel van de rechtsbijstand zelf. Bedrag x krijgen als schadeloosstelling. Voordeel: Geen gedoe meer en snel resultaat, bedrag komt ook aardig in de richting om beide goten overnieuw te laten doen. Nadeel: Geen gerechtigheid en die prutser komt ermee weg.

Wij hebben gekozen voor optie 2. De goot overnieuw laten doen gaat tussen de 1200-1700 euro kosten uitgaande van eerdere offertes. Het bedrag wat de rechtsbijstand maximaal mag uitkeren aan ons is 1150 euro. En deze optie scheelt mij een heleboel tijd en negatieve energie. En voor dit relatief lage bedrag kan ik mij ook heel goed voorstellen dat de rechtsbijstandsverzekering het een klein beetje zonde vind van haar tijd.

Het was een heel ander verhaal geweest als het om een bedrag van 10.000 euro of meer was geweest.

Inmiddels ook een andere dakdekker gebeld, met goede referenties bij buren en vrienden in de buurt, die vertelde mij dat de oorspronkelijke goten van ons huis van zink waren! En dat ze met bitumen dit een beetje armoedig hebben opgelost.

Ik ben benieuwd of het zink er nog onder zit.Overigens gaat het oplossen met zink wel wat duurder worden dan 1200-1700 euro ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Geen matches
RocketKoen schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:28:
[...]

Ja.
Je dak is verder namelijk nutteloze ruimtes. En dat veldje ernaast kan op een andere manier nog nuttig gebruikt worden.
Massale PV installaties moet je in de sahara en andere woestijnen planten.
OK, vervang "veldje ernaast" door "ander ongebruikt oppervlak". Kleinschalige PV is natuurlijk niet erg efficient.

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 18-07-2012 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
Dreamvoid schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 14:38:
OK, vervang "veldje ernaast" door "ander ongebruikt oppervlak".
Je hebt door dat we hier in Nederland zitten?
Kleinschalige PV is natuurlijk niet erg efficient.
Que? Waarop baseer je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

OK, vervang "veldje ernaast" door "ander ongebruikt oppervlak". Kleinschalige PV is natuurlijk niet erg efficient.
Waarom is kleinschalige PV niet efficient?

Als alle huishoudens kleinschalige PV installaties zouden aanschaffen dan hebben we het in totaal over een behoorlijk opbrengst. Daarnaast heb je door decentrale opwekking geen last van transportverliezen.

PV is een hele mooie (efficiente) deel oplossing bij het energievraagstuk wat er ligt voor de toekomst

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 23-05 15:24
Geen matches
Maasluip schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:12:
Sorry hoor, maar hier en elders wordt hel en verdoemenis gepredikt. Zo komt het bij mij iig over. Daarom ben ik er al een tijdje doof voor.
Tsja, ik kan ook niet anders doen dan mijn schouders ophalen over de m.i. behoorlijk rabiate lofzang op het OV/fiets/benenwagen hier. Natuurlijk kan het geen kwaad het een en ander bewust te overwegen, maar als ik hier dan mensen zie roepen hoe geweldig het OV is, of hoe fijn het "eigenlijk" is om in de regen te fietsen...

Geef gewoon toe dat de trein een vaak een ronduit onaantrekkelijke optie is; niet alleen qua tijd, maar ook qua ervaring (staan in stinkende, afgeladen wagons, etc.). Ook op de fiets heb je het vaak te verduren met kou/hitte, regen, modder, uitlaatgassen (langsrijdende bussen!) en zelfs zekere verkeersrisico's (kwetsbaarheid, zichtbaarheid). Ga nou niet doen of dat allemaal zoveel prachtiger is dan in de auto te zitten, laat staan ervoor te gaan verhuizen.

En ik kan het weten, want ik fiets elke dag ca. een uur van/naar mijn werk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
Terpen Tijn schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:19:
Geef gewoon toe dat de trein een vaak een ronduit onaantrekkelijke optie is; niet alleen qua tijd, maar ook qua ervaring
Ga eens een weekje mee met mij van en naar mijn werk. Hilversum -> Utrecht v.v. is een betrouwbare lijn en over het algemeen niet superdruk. Ik ga niet iets toegeven wat niet waar is; in mijn situatie is de trein voor woon-werk verkeer snel en comfortabel. Maar ik heb mijn leven erop ingericht, als je daartoe niet bereid bent... sja dan kun je blijven hangen in 'OV is kut'.
uitlaatgassen (langsrijdende bussen!) en zelfs zekere verkeersrisico's (kwetsbaarheid, zichtbaarheid).
Ik kom onderweg op de fiets meer auto's dan bussen tegen, en daarmee geef je eigenlijk al aan wat het grootste probleem is: al die auto's in de stad. Weg ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Geen matches
JeroenH schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:25:
[...]

Maar ik heb mijn leven erop ingericht, als je daartoe niet bereid bent... '.

[...]
inderdaad, dat is het helemaal.
ga niet mijn leven zodanig inrichten om compleet "groen "te zijn.Uiteraard zal ik zoveel mogelijk trachten te doen om goed bezig te zijn, openbaar vervoer hoort er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 23-05 15:24
Geen matches
JeroenH schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:25:
[...]

Ga eens een weekje mee met mij van en naar mijn werk. Hilversum -> Utrecht v.v. is een betrouwbare lijn en over het algemeen niet superdruk. Ik ga niet iets toegeven wat niet waar is; in mijn situatie is de trein voor woon-werk verkeer snel en comfortabel. Maar ik heb mijn leven erop ingericht, als je daartoe niet bereid bent... sja dan kun je blijven hangen in 'OV is kut'.

[...]

Ik kom onderweg op de fiets meer auto's dan bussen tegen, en daarmee geef je eigenlijk al aan wat het grootste probleem is: al die auto's in de stad. Weg ermee.
Misschien dat als jij net in de trein zit, dat die dan zonder uitzondering op tijd, brandschoon, vrij van onbeleefd schreeuwende/telefonerende lieden is, en dat je dan altijd mooi een bankje voor jezelf hebt, enzo. Dat is mogelijk. Mijn ruime ervaring met het OV leert me echter dat het meestal anders uitpakt.

Zoals ik trouwens al aangaf heb ik mijn leven ook op efficient vervoer ingericht; ik woon op fietsafstand van stadscentrum en werk. Maar ik ga daarom niet een heel verhaal ophangen over de geweldigheid van fietsen; dat vind ik niet objectief.

Van auto's heb ik verder eigenlijk weinig last. Bussen zijn veel vervelender, maar ook van die mooie vuilnisauto's of leveranciers (Keessie's Vet Veredeling) die per se in de spits dwars door de stad moeten gaan rijden. Maar goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
snoekds20 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:33:
inderdaad, dat is het helemaal.
ga niet mijn leven zodanig inrichten om compleet "groen "te zijn.Uiteraard zal ik zoveel mogelijk trachten te doen om goed bezig te zijn, openbaar vervoer hoort er niet bij.
Tsja, dat is iedereens goed recht. Ik ga niet, ik zal niet, ik wil niet. Maar wat als je de keus niet (meer) hebt? (retorische vraag, niet beantwoorden, ik ben ben weer aan het 'doempraten', kennelijk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Geen matches
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Matched: duurzame
Terpen Tijn schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:34:
Misschien dat als jij net in de trein zit, dat die dan zonder uitzondering op tijd, brandschoon, vrij van onbeleefd schreeuwende/telefonerende lieden is, en dat je dan altijd mooi een bankje voor jezelf hebt, enzo. Dat is mogelijk. Mijn ruime ervaring met het OV leert me echter dat het meestal anders uitpakt.
Telefonerende lieden heb ik weinig last van :X [Woeps, verkeerde link. Kan geen GSM jammers meer vinden bij Dealextreme.... ze hebben ze niet meer, lijkt het wel.]

Nee, het OV is niet altijd top (treinen althans, bussen zit ik nooit, ik fiets liever) maar zeker niet zo afgrijselijk als sommigen het hier af willen schilderen. En met mijn ±10k km per jaar op het spoor weet ik toch wel waarover ik praat, denk ik.
Van auto's heb ik verder eigenlijk weinig last. Bussen zijn veel vervelender, maar ook van die mooie vuilnisauto's of leveranciers (Keessie's Vet Veredeling) die per se in de spits dwars door de stad moeten gaan rijden. Maar goed. :)
Ik ben vanochtend nog bijna van de sokken gereden door een Tesla Roadster van Athon Car Lease ;) (En niet omdat ik hem niet aan hoorde komen, wat ik hoorde hem wel. Maar 70-80 km/u is een beetje hard in de bebouwde kom). Inderdaad, vooral dieselmotoren zijn in de binnenstad een probleem. Ondanks roetfilters zijn die voor de duurzame verkeersdeelnemers niet briljant. Ik zou het echt niet gek vinden als die in vijf tot tien jaar tijd compleet uitgefaseerd worden. Zaken als vuilnisauto's richting aardgas en elektriciteit (Elektrische vuilnisboot? Het bestaat al, in Utrecht. Weer een vrachtwagen minder op de weg.) en personenvervoer richting OV en (desnoods elektrische) tweewielers. Prima te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 18-07-2012 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:10
Geen matches
@Jeroen. Dat is een GPS blocker. Je bedoelt volgens mij een 2g/3g blocker. maar we begrijpen je helemaal.
PS. mijn ervaringen met het OV zijn trouwens ook bijzonder slecht, zullen we het nu weer over de zon en pv hebben. ;) .....ach we zitten in de kroeg. Ga verder....

[ Voor 10% gewijzigd door internet4me op 18-07-2012 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Geen matches
JeroenH schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 14:45:
[...]

Je hebt door dat we hier in Nederland zitten?
Genoeg ruimte in het Oosten/Noorden. En anders maken we gewoon wat extra ruimte.

Qua OV/auto op het platteland is het ov-netwerk niet fijnmazig genoeg om overal de auto de deur uit te kunnen doen, ik ben bv. opgegroeid in een dorp waar om bij de dichts bijzijnde bushalte je drie kilometer moest fietsen en dan was het buiten de spits nog een uursdienst ook.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Geen matches
[...]
Ja, grootschalig kan je ze onder de ideale hoek op zuid neerzetten.... echter, decentraal heeft vele voordelen;
- Geen kosten voor grond (dak is nutteloos oppervlak) en beveiliging.
- Doordat je variaties hebt in opstelling (Oost, west, etc), statistisch een vlakkere curve over de hele dag, is beter te load balancen.
- Doordat het decentraal is, minder last van lokale wolken op opbrengst -> statistisch een stabielere curve.
- Zoals al gezegd; minder transportverliezen omdat de gemiddelde weg van opwekker naar verbruiker kleiner is.
- Power to the people idee; minder macht grote corporaties, meer macht mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

JeroenH schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:09:
je vergeet er nog eentje,
http://www.energieenwater...tmaximalisatie-door-shell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:12
Geen matches
mkleinman schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 14:13:
....
Ik ben benieuwd of het zink er nog onder zit.Overigens gaat het oplossen met zink wel wat duurder worden dan 1200-1700 euro ;)
Let er wel op dat er expansiestukken tussen geplaatst worden in de zinken goot. Anders mag je (bijna) jaarlijks weer gaan lassen/solderen...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Geen matches
De cv ketel staat weer aan bah bah bah . Douche wAter werd te koud....

Rotzomer

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:24
Geen matches
mkleinman schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:59:
De cv ketel staat weer aan bah bah bah . Douche wAter werd te koud....

Rotzomer
Same here....En een ge-wel-di-ge 5kWh gescoord met de PV. Das minder dan 1kWh/kWp. Winters.

Volgende week (hoop ik) levert Johan een boiler die ook elektrisch verwarmd wordt. Hoeft de ketel de hele zomer niet meer aan. Toch weer 7,5W standby verbruik gekilled.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:44
Geen matches
@hansdegit: waarom niet elektrisch naverwarmen? boiler zal toch de 40graden altijd wel halen en dan hoef je er maar 10 graden bij te scoren, en dat doe je dan alleen puur op het moment dat het moet

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Geen matches
Ach, ik heb toch weer 80 graden in de boiler gehad vandaag. Toch maar eens kijken of ik nog een grotere kwijt kan. Iemand al eens een dakkapelletje gebouwd om een boiler in te zetten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:24
Geen matches
BarryH schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:14:
@hansdegit: waarom niet elektrisch naverwarmen? boiler zal toch de 40graden altijd wel halen en dan hoef je er maar 10 graden bij te scoren, en dat doe je dan alleen puur op het moment dat het moet
Sorry, ik was niet volledig. Het wordt een 200 L zonneboiler met 2 spiralen en electrisch element. Planning is om die op een tijdschakelaar te zetten en pas om een uur of 5 in de middag na te verwarmen wanneer nodig.
kockie schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:15:
Ach, ik heb toch weer 80 graden in de boiler gehad vandaag. Toch maar eens kijken of ik nog een grotere kwijt kan. Iemand al eens een dakkapelletje gebouwd om een boiler in te zetten :*)
Yep. Alleen: ik zou nooit toestemming krijgen van de gemeente.... :(

[ Voor 25% gewijzigd door hansdegit op 18-07-2012 22:27 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
Hier vandaag zowaar nog 3,69kW·h ofwel 1,64kW·h/kWp - bedroevend laag. Op een zonnige juli-dag hark ik 10kW·h binnen :(

En dit prutweer is natuurlijk al de hele 'zomer' aan de gang, zoals deze grafiek pijnlijk duidelijk maakt:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/50384722/2012wk28_solar_panel_production.png

Dit is t/m eind vorige week. Ten opzicht van het gemiddelde van 2010/2011 lig ik nu bijna 100kW·h achter :( :'( :/ }:| -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Geen matches
Ach, van het weekend gaat het weer zonnig worden :P

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
Fietsbel schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:37:
Ach, van het weekend gaat het weer zonnig worden :P
Da's mooi maar daarmee maak ik geen 100kW·h goed... Met een heel mooie nazomer is het niet onmogelijk dat ik dat verschil goed ga maken, maar de kans wordt met elke slechte dag kleiner.

-edit-

Ik had de daadwerkelijke grafiek niet bijgewerkt... ik loop méér dan 100kW·h achter op een gemiddelde jaaropbrengst van zo'n 1350kW·h :'(

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 18-07-2012 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
In de geinige (maar helaas toch vaak wat op de auto gefocusde) serie Fully Charged, een aflevering over "Duitsland":

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Geen matches
JeroenH schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:36:
Hier vandaag zowaar nog 3,69kW·h ofwel 1,64kW·h/kWp - bedroevend laag. Op een zonnige juli-dag hark ik 10kW·h binnen :(
Hier ook niet veel soeps...

Slechtste dag deze maand was de 8ste met 2,079kWh (=1,44 kWh/kWp), al viel het vandaag wel mee met 4,4kWh (=3,06kWh/kWp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Geen matches
Bartjuh schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 23:01:
[...]

Slechtste dag deze maand was de 8ste met 2,079kWh (=1,44 kWh/kWp), al viel het vandaag wel mee met 4,4kWh (=3,06kWh/kWp).
... lijken wel klagende boeren hier, met dat weer gesomber ... })

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
In zekere zin zijn we dat ook he :) We oogsten zonne-energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Matched: duurzame, energie
Bartjuh schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 18:58:
[...]

Ja, grootschalig kan je ze onder de ideale hoek op zuid neerzetten.... echter, decentraal heeft vele voordelen;
- Geen kosten voor grond (dak is nutteloos oppervlak) en beveiliging.
- Doordat je variaties hebt in opstelling (Oost, west, etc), statistisch een vlakkere curve over de hele dag, is beter te load balancen.
- Doordat het decentraal is, minder last van lokale wolken op opbrengst -> statistisch een stabielere curve.
- Zoals al gezegd; minder transportverliezen omdat de gemiddelde weg van opwekker naar verbruiker kleiner is.
Klopt, dat zijn ook voordelen. Maar ik kijk toch wel eens naar al die 20 m2 installaties in mijn buurt en denk: fuck je had voor dat geld het dubbele aan vermogen op een fabrieksdak, geluidsscherm of spoortalud kunnen zetten.
Da's natuurlijk niet helemaal waar - ja, mensen met het geld voor een installatie en grote daken plukken de vruchten, maar minder bedeelde mensen zonder eigen huis of in een apartement zijn wel mede-eigenaar van de grote energiebedrijven (via publiek eigendom dan wel via hun pensioen), maar betalen wel EB/BTW. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen socialist die jouw PV installatie wil onteigenen, maar het is uiteindelijk een politieke afweging, collectivisme vs individualisme, solidariteitsprincipe vs individuele prikkels, etc.

IMO maakt het niet eens zoveel uit *hoe* (geld herverdelen kan altijd achteraf nog), als we maar de juiste keuzes maken zodat met het beschikbare geld zoveel mogelijk duurzame energie wordt opgewekt.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 19-07-2012 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 07-05 20:27

WoudseHoeve

Hobby Boer

Matched: duurzame, energie
Dreamvoid schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 10:46:
[...]

Klopt, dat zijn ook voordelen. Maar ik kijk toch wel eens naar al die 20 m2 installaties in mijn buurt en denk: fuck je had voor dat geld het dubbele aan vermogen op een fabrieksdak, geluidsscherm of spoortalud kunnen zetten.

[...]

Da's natuurlijk niet helemaal waar - ja, mensen met het geld en grote daken plukken de vruchten, maar minder bedeelde mensen zonder eigen huis of in een apartement zijn wel mede-eigenaar van de grote energiebedrijven (via publiek eigendom dan wel via hun pensioen), maar betalen wel de EB ipv de PV-pioniers waar de capaciteit in elk geval 100% niet van hen is. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen socialist die jouw PV installatie wil onteigenen, maar het is uiteindelijk een politieke afweging, collectivisme vs individualisme, solidariteitsprincipe vs individuele prikkels, etc.

IMO maakt het niet eens zoveel uit *hoe* (geld herverdelen kan altijd achteraf nog), als we maar de juiste keuzes maken zodat met het beschikbare geld zoveel mogelijk duurzame energie wordt opgewekt.
Je vergeet een ding : Mijn (en dat van andere PV'rs) geld is niet vrij beschikbaar om voor openbaar gebruik grote PV installaties te bouwen. (Als de feedin zou zijn zoals het in Duitsland was zou ik het zelf doen!) Alleen een beetje subsidie waar we niet eens de montage van kan betalen ....

Ik denk dat het decentrale veel kosten vermijd die bij grote installaties wel gemaakt moeten worden (personeel, infrastructuur, management enz). En laten we wel wezen "lege plekken" kent Nederland niet. Fabrieks daken moeten ramen in zitten en hebben veel pijpen, Spoor taluds hebben veiligheids eisen enz, daar is wel ruimte maar is minder simpel als het lijkt.

Daarnaast is er niet "een oplossing" voor het energie probleem, het zijn er vele, hoe meer hoe beter!

enne.... "Geld verdelen" doen we niet aan, dat doen alleen boeven (vaak met witte boorden :) ).

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Geen matches
"Geld verdelen" doen we niet aan, dat doen alleen boeven
Tsja, dan woon je in het verkeerde land. Dat is nou eenmaal wat wij allen aan de overheid hebben opgedragen te doen, honderden miljarden euro's van de ene burger naar de andere overhevelen, op eindeloos veel creatieve manieren. Je kan ook naar de VS verhuizen waar ze dat een stuk minder doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-05 07:45

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Geen matches
Dreamvoid schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 10:46:
[...]Maar ik kijk toch wel eens naar al die 20 m2 installaties in mijn buurt en denk: fuck je had voor dat geld het dubbele aan vermogen op een fabrieksdak, geluidsscherm of spoortalud kunnen zetten.
Waarom denk je nog steeds dat je voor hetzelfde geld dubbel zoveel vermogen op een fabrieksdak kwijt kunt? Montage op een schuin dak van een huis is altijd nog goedkoper dan op een platte fabrieksdak monteren. Daarnaast is hét grote voordeel van PV dat het erg modulair is. Dus kleine installaties zijn nauwelijks duurder dan grote installaties. Zelfs een erg klein systeem van 3x195Wp inclusief omvormer is voor 900 euro (€ 1,60/Wp) te krijgen. Iets grotere systemen van 3 kWp zijn iets goedkoper, maar bij nóg grotere systemen gaat de prijs per Wp echt niet zo hard meer naar beneden. Of weet jij een 50 kWp systeem te leveren voor € 0,80/Wp?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Geen matches
Dan ga je ervan uit dat arbeidsloon/montage niet mee mag tellen en alle fabrieksdaken plat zijn :)

Maar idd, het grote voordeel van PV is dat in elk geval de materiaalkosten relatief lineair schalen. Met name wind heeft dat voordeel niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 19-07-2012 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Dreamvoid schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 12:33:
Met name wind heeft dat voordeel niet.
Eh, nogmaals, que?

Wind schaalt uitstekend, veel beter dan PV. Wil je twee keer zoveel PV, dan ben je zegge en schrijve twee keer zoveel geld kwijt (ok, iets minder door inkoopvoordeel). Wil je twee keer zoveel windenergie dan ben je hooguit anderhalf keer zoveel geld kwijt (ok, misschien iets meer door meer rechtszaken ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Geen matches
Ja precies dat bedoel ik! Had het ook duidelijker moeten opschrijven:

"Maar idd, het grote voordeel van PV is dat in elk geval de materiaalkosten relatief lineair schalen naar beneden toe."

Grote windmolens zijn veel goedkoper dan kleine, daarom loont kleinschalige decentrale windproductie niet.

[ Voor 43% gewijzigd door Dreamvoid op 19-07-2012 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
OK, ik begreep je verkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Geen matches
.

[ Voor 99% gewijzigd door ProudElm op 19-07-2012 13:46 . Reden: dubbel post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Geen matches
jwstolk schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:58:
[...]

Over overkill gesproken:
[afbeelding]
3-fase hoofdschakelaar, groepen, aardlek, meters nemen wel wat meer ruimte in, maar voorlopig past het wel :)
Het oude groepenkastje aan de linker muur (1 aardlek + 1 groep) is tijdelijk, anders zat ik nu in het donker.
Maar, heb je dat zelf mogen doen? Bedoel, zonder netbeheerder? Of mag alleen een bedrijf zoiets doen? Aangezien ik volgens mij voor een nieuwe kast (die groter is ivm kWh meters) ook de kast van de meter moet aanpakken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:10
Bartjuh schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 18:58:
[...]
oeee yehaa.
ik pak nu schaamte loos de bonus af van een veelte duur betaalde directeur van een energie bedrijf.

ben diep aan het vroeten in al mijn gedachten kronkels of er niet ergens een klein beetje medelijden is.

ehhhhh: nee nergens last van wroeging.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Geen matches
En geeft het aan de mager betaalde manager van <insert panelenfabrikant> :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Geen matches
Dreamvoid schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:03:
En geeft het aan de mager betaalde manager van <insert panelenfabrikant> :)
Ik ken er eentje die sinds kort in Engeland zit bij een van de grotere PV knapen daar. Mijn inschatting is dat 'ie niet heel slecht boert daar. Maar toegegeven: ik ken het salaris niet. Niet het nieuwe daar, noch het oude "hier"...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Geen matches
De directie van de paneelbakkers zouden tegenwoordig toch niet veel bonus moeten krijgen, met al die bedrijven in de rode cijfers. Maar goed, dat heeft bankiers nooit tegengehouden...

[ Voor 39% gewijzigd door Dreamvoid op 19-07-2012 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
migjes schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:00:
[...]

oeee yehaa.
ik pak nu schaamte loos de bonus af van een veelte duur betaalde directeur van een energie bedrijf.

ben diep aan het vroeten in al mijn gedachten kronkels of er niet ergens een klein beetje medelijden is.

ehhhhh: nee nergens last van wroeging.
:)F

Ik heb ook nog ff lopen zoeken, maarre, zelfde resultaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 07:35
Geen matches
Joepie! Ben ik de eerste die €650 PV subsidie heeft gekregen? :)F
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/19524644/Subsidiescan.jpg

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Geen matches
Wellicht nog even je rekeningnummer censureren? ;)

Maar voor de rest gefeliciteerd. Je kan veel zeggen over deze subsidieronde maar de communicatie is in ieder geval wel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Geen matches
Erasmo schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 17:33:
Wellicht nog even je rekeningnummer censureren? ;)

Maar voor de rest gefeliciteerd. Je kan veel zeggen over deze subsidieronde maar de communicatie is in ieder geval wel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Geen matches
Appie Heijn schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 17:38:
[...]

Goed kijken, onderaan. Skippen die zooi s.v.p. (eigen belang).

Oh, ik zie al, is slechts ID rabo. Ach ja. Dat kan geen kwaad, waarschijnlijk... ;)

[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 19-07-2012 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Geen matches
Nevermind ik keek niet goed, het achterste stukje van je nummer was al weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Geen matches
zonnigtype schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 17:39:
[...]

Goed kijken, onderaan. Skippen die zooi s.v.p. (eigen belang).

Oh, ik zie al, is slechts ID rabo. Ach ja. Dat kan geen kwaad, waarschijnlijk... ;)
Dacht al ben ik nou blind :P
Rabo ID is voor heel veel zo niet alle mensen gelijk van de rabo klanten.

[ Voor 10% gewijzigd door Appie Heijn op 19-07-2012 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Geen matches
Met dank aan Teacher een grote fout opgelost in de schuur. Ik had een dampdichte folie tegen de buitenmuur geplaatst. Deze is nu vervangen voor een dampopen folie. Wel een complete dag verloren om die fout te herstellen.

En een note voor mezelf. Ik kan geen 3 pakken EPS ( 4 platen van 6cm per pak ) vervoeren in de auto. Was potje origami voor gevorderden om het laatste stukje naar huis te rijden. *AUW*

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/schuur-dag3/imag0577.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/schuur-dag3/imag0575.jpg

Hier moet ik nog twee balken op maat zagen. Had ik vandaag geen zin meer in. Vandaag eerst dag dat ik met m'n r**t op de bank zit ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/schuur-dag3/imag0574.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/schuur-dag3/imag0572.jpg

Morgen weer twee pakken EPS halen en de laatste stukjes doen. Van het weekend centraaldozen plaatsen, leidingen trekken en ook stroom richting de fietsschuur trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:18
Geen matches
Bartjuh schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 23:01:
[...]

Gisteren was mijn eerste volle pv-productiedag. Ik kwam uit op 12,7 kWh (=4,2 kWh/kWp). Vandaag lijkt wat lager uit te pakken.

[ Voor 0% gewijzigd door hansvk op 19-07-2012 19:39 . Reden: typo ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-05 19:22
Geen matches
Mmm, vandaag een duizelingwekkende 2.19 kWh gemaakt met 2.73 kWp :| . 't Wordt tijd voor mooi weer...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:18
Geen matches
Ik zit vandaag tot nu toe op 10,3 kWh uit 3,0 kWp.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Geen matches
ProudElm schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 13:45:
[...]
Maar, heb je dat zelf mogen doen? Bedoel, zonder netbeheerder? Of mag alleen een bedrijf zoiets doen? Aangezien ik volgens mij voor een nieuwe kast (die groter is ivm kWh meters) ook de kast van de meter moet aanpakken lijkt me.
Je mag het in principe zelf doen, zolang je het meter bord (met daarop de kWh meter) maar laat zitten.
De groepenkast zit niet vast aan het meter bord, ze zitten los boven elkaar, tegen dezelfde muur geschroefd.
Alleen kan je de 2 (of 4) draden die uit de kWh meter komen niet vervangen of langer maken.
Als je nog smeltzekeringen als hoofd-stop hebt (achter een deksel met loodjes) dan kan je deze draden ook niet spanningsloos maken. (of je moet de zekering er uit blazen en dan iemand laten komen om er nieuwe in te draaien)
Maar ik kreeg zowizo een monteur van de netbeheerder omdat ik de 1-fase kWh meter liet vervangen door een 3-fase meter.

Mijn oude groepenkast had ik grotendeels leeg gehaald. De draden uit de kWh meter zaten nog op 1 aardlek, en daar zat nog maar 1 groep achter. Het restant groepenkast heb ik pas weg gehaald nadat de monteur de hoofdzekeringen er uit had gedraaid.
Ik stond klaar met de nieuwe (lege) groepen kast en een een 3-fase hoofdschakelaar, zodat de monteur de draden uit de nieuwe kWh meter ergens aan vast kon maken, maar dit bleek niet nodig. De monteur had geen smeltzekeringen bij zich, dus is de hoofdzekering vervangen door 3 automaten, waardoor ik ze zelf aan kan zetten nadat ik de hoofdschakelaar in de nieuwe groepenkast aangesloten heb. De monteur heeft de 3 fase draden uit de kWh meter netjes gemerkt, zodat ik ze in de juiste volgorde aan kan sluiten op de 3-fase groepen.

Ik heb overigens wel ooit MTS-elektrotechniek gedaan, en al eerder een paar groepenkasten gemaakt. Je mag alles na de kWh meter tegenwoordig zelf doen, maar je wilt wel veilig werken en een veilige installatie overhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Geen matches
drielp schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 20:08:
Mmm, vandaag een duizelingwekkende 2.19 kWh gemaakt met 2.73 kWp :| . 't Wordt tijd voor mooi weer...
3.800kWh - 3.167kWh/kW

Kwakkelt eigenlijk al een de hele week rond 3000kWh/kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 11:04
Geen matches
@mkleinman: ik heb met meer dan 6 pakken eps in mijn ibiza gereden :) wel met wat ducktape en klep open over een afstand van slechts 1km.

Laat je het nu verder bij de 6cm eps? of plak je er nog 2 lagen trapsgewijs overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Geen matches
marz01 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:13:
@mkleinman: ik heb met meer dan 6 pakken eps in mijn ibiza gereden :) wel met wat ducktape en klep open over een afstand van slechts 1km.

Laat je het nu verder bij de 6cm eps? of plak je er nog 2 lagen trapsgewijs overheen?
Ik laat het bij 1 laag van 6cm ( Rd 1,58 ) . Daar komt nog radiatorfolie overheen, dampdichte folie, 18mm OSB en 12,5mm GIPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
En in het rijtje onduurzaam gedrag: mijn Canon LiDE20 scanner is niet bruikbaar onder een 64-bit OS. Het ding werkt perfect, kan nog vele jaren mee, maar wordt nu dus kunstmatig verouderd. Werkte perfect onder Windows XP (32b) en Windows 7 (32b) maar dus niet meer onder Windows 7 (64b).

Kut-commercie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-05 21:16

MieJuul

3970Wp

Geen matches
Appie Heijn schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 17:27:
Joepie! Ben ik de eerste die €650 PV subsidie heeft gekregen? :)F
[afbeelding]
Ik zie dat je de installatie moet realiseren binnen 6 maanden na ontvangst van subsidie.
Maar ik vraag me af, hoe gaan ze dat controleren dan?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Geen matches
JeroenH schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:49:
En in het rijtje onduurzaam gedrag: mijn Canon LiDE20 scanner is niet bruikbaar onder een 64-bit OS. Het ding werkt perfect, kan nog vele jaren mee, maar wordt nu dus kunstmatig verouderd. Werkte perfect onder Windows XP (32b) en Windows 7 (32b) maar dus niet meer onder Windows 7 (64b).

Daar moet toch wel een workaround voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Geen matches

En onder linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
Erasmo schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:05:
Daar moet toch wel een workaround voor zijn?
Nope, ik ben bang van niet. De hele avond forums uit zitten kammen, en overal komt men tot dezelfde conclusie: er is geen optie, geen workaround. Nu ja, hier en daar beweert iemand dat je Vuescan kunt kopen, en daar zou een driver in zitten die werkt, maar dat pakket kost bijna net zoveel als een nieuwe scanner!
Geen idee, maar ik draai Windows (om diverse bewuste redenen), dus zelfs als dat zou werken dan zou dat geen oplossing zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Geen matches

Huh? Ik heb ook een Canon Lide scanner, die werkt perfect onder Windows 7 64 bits. Driver dvd lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Geen matches
Ik heb hetzelfde met een scanner van canon. De scanner mag dan wel 10 jaar oud zijn, voor mij functioneerde hij tot (voor kort met Windows XP) nog gewoon prima. En ik zag ook op fora dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem.... :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
mkleinman schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:26:
Huh? Ik heb ook een Canon Lide scanner, die werkt perfect onder Windows 7 64 bits. Driver dvd lenen?
Welk model is dat? Ik heb een LiDE 20, wat ouder dus. Nieuwere scanners zullen het ongetwijfeld doen onder W7/64b, maar ik betwijfel of mijn scanner daarmee gaat werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Geen matches
JeroenH schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:41:
[...]

Welk model is dat? Ik heb een LiDE 20, wat ouder dus. Nieuwere scanners zullen het ongetwijfeld doen onder W7/64b, maar ik betwijfel of mijn scanner daarmee gaat werken...
Pfoe, geen idee moet ik straks boven even kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen matches
Okay, geen haast, ik gebruik mijn camera nu als scanner. Ik verwacht dat je een recenter model hebt, waarvan de drivers niet werken voor mijn scanner. Dat is althans het overgrote deel van de ervaringen die ik lees op de vele forums...

Pagina: 1 ... 41 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.