ProudElm schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 13:45:
[...]
Maar, heb je dat zelf mogen doen? Bedoel, zonder netbeheerder? Of mag alleen een bedrijf zoiets doen? Aangezien ik volgens mij voor een nieuwe kast (die groter is ivm kWh meters) ook de kast van de meter moet aanpakken lijkt me.
Je mag het in principe zelf doen, zolang je het meter bord (met daarop de kWh meter) maar laat zitten.
De groepenkast zit niet vast aan het meter bord, ze zitten los boven elkaar, tegen dezelfde muur geschroefd.
Alleen kan je de 2 (of 4) draden die uit de kWh meter komen niet vervangen of langer maken.
Als je nog smeltzekeringen als hoofd-stop hebt (achter een deksel met loodjes) dan kan je deze draden ook niet spanningsloos maken. (of je moet de zekering er uit blazen en dan iemand laten komen om er nieuwe in te draaien)
Maar ik kreeg zowizo een monteur van de netbeheerder omdat ik de 1-fase kWh meter liet vervangen door een 3-fase meter.
Mijn oude groepenkast had ik grotendeels leeg gehaald. De draden uit de kWh meter zaten nog op 1 aardlek, en daar zat nog maar 1 groep achter. Het restant groepenkast heb ik pas weg gehaald nadat de monteur de hoofdzekeringen er uit had gedraaid.
Ik stond klaar met de nieuwe (lege) groepen kast en een een 3-fase hoofdschakelaar, zodat de monteur de draden uit de nieuwe kWh meter ergens aan vast kon maken, maar dit bleek niet nodig. De monteur had geen smeltzekeringen bij zich, dus is de hoofdzekering vervangen door 3 automaten, waardoor ik ze zelf aan kan zetten nadat ik de hoofdschakelaar in de nieuwe groepenkast aangesloten heb. De monteur heeft de 3 fase draden uit de kWh meter netjes gemerkt, zodat ik ze in de juiste volgorde aan kan sluiten op de 3-fase groepen.
Ik heb overigens wel ooit MTS-elektrotechniek gedaan, en al eerder een paar groepenkasten gemaakt. Je mag alles na de kWh meter tegenwoordig zelf doen, maar je wilt wel veilig werken en een veilige installatie overhouden.