Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
- ollie1965
- Registratie: December 2003
- Laatst online: 00:00
Op zoek naar energiebesparing
/u/99529/crop5db493c811c0d_cropped.png?f=community)
Weet niet welke win7 versie je hebt maar al gegoogled op ditJeroenH schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:49:
En in het rijtje onduurzaam gedrag: mijn Canon LiDE20 scanner is niet bruikbaar onder een 64-bit OS. Het ding werkt perfect, kan nog vele jaren mee, maar wordt nu dus kunstmatig verouderd. Werkte perfect onder Windows XP (32b) en Windows 7 (32b) maar dus niet meer onder Windows 7 (64b).
Kut-commercie
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
- wie
- Registratie: Oktober 2007
- Laatst online: 26-05 22:52
5130Wp, Ecolution V.warmtepomp
Dit al eens geprobeerd werkte wel bij mijn scanner.JeroenH schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:49:
En in het rijtje onduurzaam gedrag: mijn Canon LiDE20 scanner is niet bruikbaar onder een 64-bit OS. Het ding werkt perfect, kan nog vele jaren mee, maar wordt nu dus kunstmatig verouderd. Werkte perfect onder Windows XP (32b) en Windows 7 (32b) maar dus niet meer onder Windows 7 (64b).
Kut-commercie
De Windows XP-modus Windows Virtual PC-
http://windows.microsoft..../features/windows-xp-mode
- zonnigtype
- Registratie: Juni 2006
- Laatst online: 01-12-2021
zonne-energie voor iedereen
:strip_icc():strip_exif()/u/180831/DSCF4454_small.jpg?f=community)
Ze vertrouwen op je mooie blauwe ogen...MieJuul schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:03:
[...]
Ik zie dat je de installatie moet realiseren binnen 6 maanden na ontvangst van subsidie.
Maar ik vraag me af, hoe gaan ze dat controleren dan?
... en je tekent er voor. Duszzzz, als ze stront ruiken dan gaan ze spionnetjes uitsturen, en dan hang je. Zie ook fraude boete mededelingen op site ANL.
ff serieus: ze gaan "administratief steeksproefgewijs controleren", staat in de toelichting in de Staatscourant...
3% van de verwachte (minstens) 33.000 aanvragen is bijna 1.000 stuks. Maak je borst maar nat, dus.Agentschap NL dat de regeling uitvoert, zal steekproefsgewijs controles uitvoeren. Het aantal steekproeven is afhankelijk van de bevindingen uit de steekproeven, maar zal waarschijnlijk rond de 3% liggen. Voor aanvragers die binnen de controlesteekproef vallen, kost dit circa 10 minuten voor het opsturen van relevante documenten. Met de subsidieregeling kunnen ten minste 33.000 aanvragen worden gehonoreerd. De administratieve lasten voor een aanvrager zijn gemiddeld 15,3 minuten. In totaal gaat de regeling gepaard met een administratieve last van 8.415 uur.
Ben ook benieuwd hoeveel van die 8.415 uren er al met de ellende van de eerste dagen is opgebruikt door pepahdure consultants om de server een schop onder de kont te geven...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik vermoed dat je meter niet overweg kan met de cos-phi?_ferry_ schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 08:59:
Gisteren had ik een losse energiemeter tussen een TL van 40 watt gestoken. De meter gaf zon 72watt aan. en als ik een stuk of 7 TL lampen aanzet, dan gaat de pulsmeter bijna 700watt omhoog. Verbruiken ze echt zoveel meer aan verlies en faseverschuivin? Het verbruik ligt gewoon +/-2x dan de opgegeven waarde op de lamp zelf....
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Heb volgens mij dezelfde scanner. Zelfde probleem gehad met Mac OS X en uiteindelijk een scanprogramma gevonden wat er mee overweg kan. Naam is me even ontschoten. Kan niet voor je kijken. Zit elders. Maar je zou dus kunnen zoeken naar een scanprogramma met drivers.JeroenH schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:59:
Okay, geen haast, ik gebruik mijn camera nu als scanner. Ik verwacht dat je een recenter model hebt, waarvan de drivers niet werken voor mijn scanner. Dat is althans het overgrote deel van de ervaringen die ik lees op de vele forums...
A'dam PVOutput
Rapapa...
Zelfde probleem hier met een Canon Lide 30JeroenH schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:49:
Kut-commercie
Mijn pa heeft nog Windows XP op zijn desktop pc, dus hij gebruikt hem... maar toch zonde. Ding werkt verder perfect, en is lekker handzaam/portable door kleine formaat.
- Geurt-kun
- Registratie: Juni 2001
- Laatst online: 31-03 11:55
8 Simax SM660-250, SMA 1600TL
/u/28347/12146%25206060.png?f=community)
Bij conventionele TL-armaturen mag je nog 10 watt voor het voorschakelapparaat optellen. Bij een elektronisch vsa hoeft dat niet._ferry_ schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 08:59:
Gisteren had ik een losse energiemeter tussen een TL van 40 watt gestoken. De meter gaf zon 72watt aan. en als ik een stuk of 7 TL lampen aanzet, dan gaat de pulsmeter bijna 700watt omhoog. Verbruiken ze echt zoveel meer aan verlies en faseverschuivin? Het verbruik ligt gewoon +/-2x dan de opgegeven waarde op de lamp zelf....
Tevens verbruikt een oude TL-buis meer stroom dan een nieuwe TL-buis.
NB, een conventioneel armatuur heeft een voorschakelapparaat die bestaat uit een gewikkelde spoel en daarnaast een losse starter.
Waarom doe je het dan zelf? Als je valt ben je dood, en voor die paar honderd euro.....(alleen dak installatie)LosGieros schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:27:
Zo mijn 6 stuks Suntech 285w en sb1600 zijn ook binnen. Hopelijk vantweekend het dak (45gr) op....moet eerlijk zijn kijk er wel beetje tegenop. Dakpannen zitten allemaal vast met haken ook volgens mij.
Ik heb ook 2 x zelf geïnstalleerd. Uiteraard wel met veiligheidsharnas en touw, maar dan nog ben ik niet zo'n held op het dak, dus ik zag daar ook wel een beetje tegenop. Toch gedaan, ook omdat er eigenlijk niets kan gebeuren en niets zo'n bevredigend gevoel geeft als alles zelf installeren.
Toch Migjes?
Waar blijven die foto's eigenlijk, of zit je nog/weer op het dak?
[ Voor 8% gewijzigd door rube op 20-07-2012 12:04 ]
Ik ben daar binnen kort weer en ik heb al op internet rond gekeken en kwam er achter dat de installateurs ongeveer 1,5 keer de prijs van hier vragen.
Dit terwijl ze geen import belasting en geen wat wij btw hoeven te betalen.
Enige uitleg: vanaf begin dit jaar zijn net gekoppelde installaties daar toegestaan en een vriendin van me woont daar al haar hele leven.
Ja migjes ik ben ook nieuwsgierig naar je oost west opstelling, van de installatie van eric-pvt weet ik dat dit erg goed presteert.
Dus laat zijn die foto's en de opbrengst natuurlijk ook per richting graag.
[ Voor 55% gewijzigd door PvPower op 20-07-2012 12:29 ]
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Maar dat het meer zal zijn dan in Nederland mag duidelijk zijn.
Vraag eens ervaringen van andere PV installaties in Curaçao?
http://www.ibc-solar.nl/pilot_project_on_curacao.html
http://www.zonne-energiecuracao.com/#!vstc2=25-kw
Helaas nergens online een indicatie van de opbrengst te vinden.
Signatures zijn voor boomers.
met een hele grote smile op mijn gezicht.
heb nog wat concentratie problemen (en spierpijn)
@LosGieros
rustig aan, neem niet teveel risico's.
(een paar handschoenen doen wonderen, er zijn zelfs handschoenen powergrab daar klim je zo een lantarenpaal mee in.)
maar voor al neem je tijd.
en neem pauzes en eet wat tussen door.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Anoniem: 238103
slimme meters zijn saai.
Die twee bedrijven was ik ook al tegen gekomen.
Die vriendin van me leefde nog in de veronderstelling dat net koppeling niet toegestaan was.
Wat ook zo was tot voor kort het lokale energie bedrijf koppelde je gewoon af als je iets in die richting deed.
Dus ik wil haar nu laten zien wat er mogelijk is.
Ze heeft een erg prettig huis dat gunstig ligt op de wind (prettig wat koeling betreft).
Vrij staand met vier dak richtingen waarvan twee op zuidoost en zuid west als ik het goed heb.
Nog even dan dan mag ik de lucht van mijn eiland weer opsnuiven (geen grappen over genotsmiddelen graag)
En migjes en eric-pvt dat terug draaiende wieltje is heel leuk om naar te kijken, helaas is hun meter administratief afgekeurd, ik ben benieuwd hoe Liander dat gaat aan pakken.
Na door eric-pvt er op gewezen te zijn "mijn meter" gewijzigd in "hun meter"
[ Voor 5% gewijzigd door PvPower op 20-07-2012 13:21 ]
gewoon zeggen dat je geen gsm straling kan verdragenPvPower schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:13:
En migjes en eric-pvt dat terug draaiende wieltje is heel leuk om naar te kijken, helaas is mijn meter administratief afgekeurd, ik ben benieuwd hoe Liander dat gaat aan pakken.
dat je daar ziek van word.
(natuurlijk niet met je 06 bellen)
lieg, steel en bedonder.
(niks is hun vreemd)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
<sarcasme>PvPower schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:23:
Migjes ok ik zal mijn 06 model koelkast gebruiken om de gene die ook maar een vinger naar mijn meter uitsteekt een knal voor zijn kop te geven.
de kabels van je pv rond de meter binden zonder isolatie doet het ook goed.
</sarcasme>
Ja precies zo dacht ik ookrube schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:03:
Nou, nou, dat je dan per se doodvalt is ook wat overdreven hoor![]()
Ik heb ook 2 x zelf geïnstalleerd. Uiteraard wel met veiligheidsharnas en touw, maar dan nog ben ik niet zo'n held op het dak, dus ik zag daar ook wel een beetje tegenop. Toch gedaan, ook omdat er eigenlijk niets kan gebeuren en niets zo'n bevredigend gevoel geeft als alles zelf installeren.
Toch Migjes?
Waar blijven die foto's eigenlijk, of zit je nog/weer op het dak?
Ga me ook zekeren aan een touw.
Was eerst nog ongerust over het gewicht van de panelen (27kg) maar heb ze gisteren in mn handen gehad en het ze voelde handelbaarder aan dan ik had verwacht.
Zit alleen nog beetje met die panhaken, zullen wel allemaal weg moeten op de plaats waar de lat met montagebeugels moet komen. Maarja zie het allemaal wel als ik eraan begin. Verwacht er 2 dgn mee bezig te zijn (incl tegenslagen)
thx voor de tipmigjes schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:48:
sorrie jongens zit totaal gebiologeerd naar een rond draaiend wieltje te kijken.
met een hele grote smile op mijn gezicht.![]()
heb nog wat concentratie problemen (en spierpijn)
@LosGieros
rustig aan, neem niet teveel risico's.
(een paar handschoenen doen wonderen, er zijn zelfs handschoenen powergrab daar klim je zo een lantarenpaal mee in.)
maar voor al neem je tijd.
en neem pauzes en eet wat tussen door.
Ja had al paar handschoenschoen klaar liggen en paar goede flexibele gympies met veel grip.
[ Voor 16% gewijzigd door LosGieros op 20-07-2012 13:43 ]
Rapapa...
Ik was net even thuis en ik werd verblijd met 8 panelen op de westkant
De overige 7 zijn in progress.
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Dan moet je begin volgende week maar eens kijken (als het beloofde stralende weer er is), draait ie als een gek linksomKiswum schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 14:16:
Ik zag dat onze meter niet meer rechtsom draait, hoort dat?
Ik was net even thuis en ik werd verblijd met 8 panelen op de westkant
De overige 7 zijn in progress.
[ Voor 5% gewijzigd door hansvk op 20-07-2012 14:31 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Vorige week met zonnig weer keek ik nog eens naar het bewuste dak en warempel, dak lag vol met panelen
Inmiddels heeft een collega een vergelijkbaar PV-systeem op zijn dak gelegd, dus we gaan een sportief en ecofriendly wedstrijdje houden
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

De rest zal ik maar bij PV plaatsen.
[ Voor 66% gewijzigd door Kiswum op 20-07-2012 15:35 ]
Ik ben nu al bijna 3 weken de Tour aan het volgen. Je krijgt een enorme hoeveelheid daken te zien van allerlei steden en dorpen in deze etappes.
Het aantal daken met PV is echter op 1 hand te tellen.
Had ik niet verwacht, eigenlijk.
Als ik daar zou wonen, met die hoeveelheid zonne-energie, dan wist ik het wel.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
West had nog wel een rijtje onder gekund .....Kiswum schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:35:
Ferrarismeter die tegenwoordig linksom draait
[afbeelding]
De rest zal ik maar bij PV plaatsen.
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
Zo hoef ik de omvormer niet aan te passen of panelen weg te doen als deze plannen alsnog door zouden gaan.
Je had dat extra rijtje ook op de dakkapel kunnen plaatsen ....Kiswum schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:55:
Haha klopt, er komt op termijn waarschijnlijk een dakkapel op west en daardoor kunnen de huidige panelen blijven staan, deze worden dan namelijk ietsjes hoger geplaatst
Zo hoef ik de omvormer niet aan te passen of panelen weg te doen als deze plannen alsnog door zouden gaan.
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
De stroomprijs in Frankrijk is blijkbaar maar 14 ct/kWh. Je terugverdientijd is dan ook navenant hoger. En de mensen in die pittoreske franse dorpjes hebben meestal niet veel geld over. Je ziet wel vaker (zelfgemaakte) zonnecollectoren voor warm water.Schinnen-groen schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:41:
Wat ik heel erg vreemd vind:
Ik ben nu al bijna 3 weken de Tour aan het volgen. Je krijgt een enorme hoeveelheid daken te zien van allerlei steden en dorpen in deze etappes.
Het aantal daken met PV is echter op 1 hand te tellen.![]()
Had ik niet verwacht, eigenlijk.
Als ik daar zou wonen, met die hoeveelheid zonne-energie, dan wist ik het wel.
Signatures zijn voor boomers.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Met een prijs van 14ct/kWh zou ik mijn dak ook niet vol leggen, dan wacht ik wel 5 jaar, dan is het rendement hoger, de investering lager en de prijs per kWh hoger.Maasluip schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:58:
[...]
De stroomprijs in Frankrijk is blijkbaar maar 14 ct/kWh. Je terugverdientijd is dan ook navenant hoger. En de mensen in die pittoreske franse dorpjes hebben meestal niet veel geld over. Je ziet wel vaker (zelfgemaakte) zonnecollectoren voor warm water.
Alsnog zijn in mijn dorp wel behoorlijk veel panelen op daken (redelijk welvarend deel van FR), er zijn nl wel stimulansregelingen, oa een feed-in tarief van uit mn hoofd 22 ct (wel 10% per jaar aflopend) en gedeeltelijke belastingaftrek voor de PV installatie (dus iets van 30% korting). Weet zo 123 niet of die nog steeds van toepassing zijn want de Franse overheid zit diep in de schulden en is royaal in de uitgaven aan het hakken.
In grote delen van la campagne is het armoe troef en is er gewoon geen geld voor panelen.
De kale leveranciersprijzen excl belastingen zijn hier wel veel hoger trouwens (ondanks die kerncentrales), goedkoopste aanbieder loopt richting de 8 ct, waar je in NL inmiddels voor 6 ct geleverd kan krijgen (groothandels piekprijs is zowel in NL als FR rond de 6 ct, dus tel uit de extra marges hier). EdF heeft de touwtjes nog behoorlijk in handen, je kan klagen wat je wilt over de Nederlandse energiemarkt maar in Frankrijk is nog een stuk erger met de concurrentie, oa door het verschijnsel van het "gereguleerde energietarief" en de bijbehorende 'vadertje staat zorgt vast wel goed voor mij' houding bij de consument.
[ Voor 67% gewijzigd door Dreamvoid op 20-07-2012 17:34 ]
Maar de instralings-factor is wel veel hoger toch? dan zou de TVT weer korter worden.Maasluip schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:58:
[...]
De stroomprijs in Frankrijk is blijkbaar maar 14 ct/kWh. Je terugverdientijd is dan ook navenant hoger. En de mensen in die pittoreske franse dorpjes hebben meestal niet veel geld over. Je ziet wel vaker (zelfgemaakte) zonnecollectoren voor warm water.
Hmm, dan zal ik eens kijken wat een nieuwe buis doet. Cos phi heeft er niet veel mee van doen, zowel de tussenmeter als ook de pulsmeter geeft het verbruik van c.a. 70-80watt aan.Geurt-kun schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 11:18:
[...]
Bij conventionele TL-armaturen mag je nog 10 watt voor het voorschakelapparaat optellen. Bij een elektronisch vsa hoeft dat niet.
Tevens verbruikt een oude TL-buis meer stroom dan een nieuwe TL-buis.
NB, een conventioneel armatuur heeft een voorschakelapparaat die bestaat uit een gewikkelde spoel en daarnaast een losse starter.
- SpeksteenWP
- Registratie: Oktober 2006
- Laatst online: 13-01 21:43
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon
:strip_icc():strip_exif()/u/192223/Altech_Eclips.jpg?f=community)
Ze zijn van het type "direct drive" dus zonder tandwielkast.
Dat zet zoden aan de dijk
http://www.siemens.com/pr...nd-power/ewp201207059.htm
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Anoniem: 423695
- http://energiebewust.batto.nl/ewebcams
Dan zien jullie live een draaischijfmeter terug draaien met mooi en zonnig weer natuurlijk.
Edit : bij deze aangepast.
Edit-2 :
Diegene, die nu al kijken naar de webcams, die hebben helaas pech. De zon is er even niet. Kom morgen overdag even langs op mijn website. Dan heb je veel meer geluk.
[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 423695 op 20-07-2012 23:47 ]
Kan haast niet wachten tot ik dit ook zie (nog 2 weken)
Cam4 geeft een plaatje hoe het weer er buiten uitziet. je ziet dan de bewolking voorbij komen. Dat is het enige wat je "mist".
Heb je al eens geklikt op Cam1, 2 en 3?
Wanneer je het eenmaal ook bij je zelf ziet terug draaien, dan durf ik te wedden, dat je zeker vijf minuten naar die meter zit te kijken en waarschijnlijk andere mensen er bij roept om ook te komen kijken.
Hoe dan ook : Veel plezier er mee en geniet er van later.
[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 423695 op 21-07-2012 11:04 ]
Safari werkt ook niet.Anoniem: 423695 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 10:57:
Van de browser Chrome en Firefox weet ik, dat die niet overweg kunnen met de plugin van Cam4. Met Internet Explorer gaat dat beter.
Cam4 geeft een plaatje hoe het weer er buiten uitziet. je ziet dan de bewolking voorbij komen. Dat is het enige wat je "mist".
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Met explorer werken inderdaad alle Cams.Anoniem: 423695 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 10:57:
Van de browser Chrome en Firefox weet ik, dat die niet overweg kunnen met de plugin van Cam4. Met Internet Explorer gaat dat beter.
Wanneer je het eenmaal ook bij je zelf ziet terug draaien, dan durf ik te wedden, dat je zeker vijf minuten naar die meter zit te kijken en waarschijnlijk andere mensen er bij roept om ook te komen kijken.
Hoe dan ook : Veel plezier er mee en geniet er van later.
Alleen is er iets niet in orde met je wisselstroometer op Cam 3
Hij eet namelijk geen stroom, het lijkt wel of hij stroom levert

Wat kan ik daar nou nog op zeggen? Heel weinig, dan dat ik er trotst en blij ben met mijn zonne-panelen.
Edit : mijn verbruiksprognose geeft ook hele rare voorspelling als het gaat om het netto energieverbruik.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 423695 op 21-07-2012 12:24 ]
Mooi stukje techniek. Nog afgezien van de kosten en rendement verlies waren die tandwielkasten volgens mij het enige windmolen onderdeel dat nog onderhoud nodig had (olie verversen, controle op slijtage, etc.).Speksteenkachel schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 22:58:
Binnenkort 300 Siemens offshore wind turbines van 6MW er bij voor Engeland.
Je hebt allen wel een generator nodig die nog iets kan met een RPM van bijna nul, zeker bij de hele grote molens.
- SpeksteenWP
Die direct drive types zijn speciaal ontwikkeld voor offshore doeleinden, door het ontbreken van een tandwielkast zijn ze ook nog eens een stuk lichter.
http://rivierengebied.wor...an-duurzame-installaties/

PV, en pelletkachels
[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 21-07-2012 15:05 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
- SpeksteenWP
- zonnigtype
Maar voor de eerste aanzet voor de verwarming hebben ze het over warmte leverende "zonnepanelen".
(a) Thermische collector platen niet op foto getoond?
(b) Ze hebben het in het stukkie niet over PV, maar bij nadere beschouwing foto LIJKT het wel heel sterk op PV gezien het zichtbare raster ...
(c) Naast pellet verwarming (als zon niet toereikend is) ook houtblokken in winter bij aanwezigheid. Pelletverwarming dan bij afwezigheid personeel.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ergens te vinden hoeveel dit 1800 MW project precies kost? Op zich wel interessant hoe dit zich qua kosten verhoudt tot de off/onshore projecten van eerdere jaren. Iedereen lijkt maar te hebben over een miljoen per MW, maar dat is hopelijk inmiddels toch wel lager...Speksteenkachel schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 22:58:
Binnenkort 300 Siemens offshore wind turbines van 6MW er bij voor Engeland.
Dat zet zoden aan de dijk
[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 21-07-2012 18:31 ]
Noppenfolie is volgens mij meestal PE: dat is dus redelijk dampdicht.mkleinman schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 17:38:
Vraag. Is noppen folie enkelzijdig reflecterend dampdicht.? Kost me dan wel wat meer aluminiumtape maar is smaller en makkelijker te verwerken.
Rapapa...
Valt vies tegen. Doorheen Ademen wil nog net niet maar er komt wel degelijk lucht doorheen. Dus toch maar de andere folie geplaatst. Nu kapot. Morgen weer verder. Morgen heb ik hulp met beetje geluk krijgen we morgen de PSB platen rondom erinBezuiniger schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 19:37:
[...]
Noppenfolie is volgens mij meestal PE: dat is dus redelijk dampdicht.
DONG en siemens houden de prijs voorlopig stil.Dreamvoid schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 18:28:
[...]
Ergens te vinden hoeveel dit 1800 MW project precies kost? Op zich wel interessant hoe dit zich qua kosten verhoudt tot de off/onshore projecten van eerdere jaren. Iedereen lijkt maar te hebben over een miljoen per MW, maar dat is hopelijk inmiddels toch wel lager...
Maar een 300MW park dat begin dit jaar is opgeleverd, heeft 900 miljoen gekocht.
Dat is wel een park waar in 2004 ofzo aan begonnen is. Maar die 1 miljoen per MW is dus al 1/3 van de prijs 8 jaar geleden.
Misschien zelf een zonnepaneeltje achterop?2Dutch schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 14:32:
Ik fiets naar mijn werk en onderweg koekeloer ik natuurlijk wat rond, vooral met een zonnetje erbij. Had steeds zoiets bij een huisje met een mooi leeg dak met volgens mij wat zonnecollectoren voor een zonneboiler zoiets van: dat is ook wel een erg mooi dak voor zonnepanelen.

Folie toch iets anders aangepakt. Eerst alleen folie achter de inbouwdoos. Daarna folie eroverheen, deel uitsnijden en aan elkaar plakken met tape. Werkt een stuk eenvoudiger en sneller en zit net zo goed dicht.

Morgen krijg ik hulp, morgen hopelijk alle OSB platen erin zetten!

Ook weer dure nachtstroom vandaag
Ik lees net dat ze in Duitsland ook "Schwachlast-tarif" hebben: extra goedkope stroom, maar het kan door netbeheerder maximaal 2 uur per dag afgeschakeld worden. prima om je elektrische boiler etc. op aan te sluiten.
Ik denk.. ik ga eens kijken... doet precies de cam van je wisselstroom eter het nietAnoniem: 423695 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 12:21:
Verrek... Krijg nou wat?! je hebt gelijk!!
Wat kan ik daar nou nog op zeggen? Heel weinig, dan dat ik er trotst en blij ben met mijn zonne-panelen.
Edit : mijn verbruiksprognose geeft ook hele rare voorspelling als het gaat om het netto energieverbruik.
Wise enough to play the fool
- antonboonstra
- Registratie: Augustus 2002
- Laatst online: 13:07
8815Wp | WP | Tesla | Zero
:strip_icc():strip_exif()/u/63649/IMG_8734.jpg?f=community)
GefeliciteerdLosGieros schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 19:50:
Zo mn 6 suntech's liggen, toch nog flinke dag mee bezig geweest..

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dat is dan wel jammer. Natuurlijk heb ik dat gecontroleerd en cam3 (wisselstroommeter) doet het prima.teacher schreef op zondag 22 juli 2012 @ 10:41:
[...]
Ik denk.. ik ga eens kijken... doet precies de cam van je wisselstroom eter het niet
Zelfs Mr-leo (een post later dan jou) bevestigd dat :
Probeer het anders nu nog een keer. Veel kijk plezier!Leuk, de ferraris van EnergiebewustZL zojuist zien terugdraaien van 99027 naar 99026
@Mr-Leo
Dat is toch leuk, als je dat live ziet gebeuren?
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 423695 op 22-07-2012 14:18 ]
Ja ik heb er zelfs een paar minuten op zitten wachtenAnoniem: 423695 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 14:04:
[...]
@Mr-Leo
Dat is toch leuk, als je dat live ziet gebeuren?
De webcams zijn geplaatst, zodat iedereen live, in het echt, een wisselstroommeer kunnen zien terug draaien.
Mocht iemand nog hulpmiddelen nodig hebben om mensen te overtuigen om zonne-panelen aan te schaffen, dan kan je dat o.a. doen door deze webcams te laten zien.
Iedereen veel kijk plezier!
Blijft een mooi gezicht ze traag draaiende ferraris. Jammer dat ik zo'n digitaal ding heb.Anoniem: 423695 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 17:14:
haha. Geweldig! Daar doe ik het voor.
De webcams zijn geplaatst, zodat iedereen live, in het echt, een wisselstroommeer kunnen zien terug draaien.
Mocht iemand nog hulpmiddelen nodig hebben om mensen te overtuigen om zonne-panelen aan te schaffen, dan kan je dat o.a. doen door deze webcams te laten zien.
Iedereen veel kijk plezier!
De panelen lig vandaag lekker te pruttelen, Heerlijk bak weer
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Zondag zit altijd vol met 'rare' prijzen, iedereen heeft zijn base/peak profiel forward al ingekocht als blok en moet elke zondag met name zijn 5-8h volume kwijt omdat inderdaad iedereen uitslaapt.jwstolk schreef op zondag 22 juli 2012 @ 10:28:
Ik heb het dipje in de (Duitse) stroom prijzen vaker gezien. Panelen liggen al te bakken in de zon en iedereen probeert z'n ogen nog even dicht te houden. 6:00 uur: 1,2 cent/kWh:
[afbeelding]
Ook weer dure nachtstroom vandaag
In Duitsland een hot item vanwege de nuke shutdown, en de reele dreiging van lokale blackouts op piekdagen. Je klanten korting geven voor afschakelbare contracten is goedkoper dan extra gasturbines neerzetten. Ook beter voor het milieu natuurlijk. Is (was?) er ook in Frankrijk, vooral vanwege de kans daar op hele droge winters in de Alpen waarna de volgende zomer hun hydro de boel niet meer kon balanceren.Ik lees net dat ze in Duitsland ook "Schwachlast-tarif" hebben: extra goedkope stroom, maar het kan door netbeheerder maximaal 2 uur per dag afgeschakeld worden. prima om je elektrische boiler etc. op aan te sluiten.
Was ooit in Nederland ook interessant voor met name industrie, maar sinds er zoveel (lokale) overcapaciteit is, is het financiele voordeel zo klein geworden dat niemand er interesse in had.
Elke netbeheerder zoekt dus bij voorkeur voor noodstroom eerst naar groot vermogen dat kan worden afgeschakeld en dan pas naar noodvermogen dat kan worden ingeschakeld.
Voor piekstroom (= 1 graadje minder ernstig) wordt gewoon de hoofdprijs betaald op de beurs. Daar heb je vaak niet echt hele speciale contracten voor.
De machines die worden ingezet voor opwekken van piek of nood vermogen zijn trouwens vaak oude gasturbines waar nog een stoomketel achter staat/stond. De GT is dan voorzien van bypass schoorsteen en kan dan in normaliter een minuut of 15 op vol vermogen aan het net hangen. Vraag niet wat dat doet voor de levensduur, maar die telt op dat soort momenten ook niet. Daarbij wordt noodstroom vaak maar 1-3 keer per jaar gevraagd voor zeer korte duur.
ieeeepppppp :P
Precies, dit gaat gewoon via de onbalans markt. Afschakeling door de netbeheerder alleen zal alleen gebeuren als er via de onbalansmarkt niet genoeg stroom te krijgen is - hoewel dat op zich niet hoeft. Je kan je bv een constructie opzetten waar met netbeheerder/leverancier/afnemer is afgesproken dat als de onbalansprijs boven X komt, de afnemer wordt afgeschakeld. Zo voorkom je tekorten ver voordat de prijs naar 1000+ EUR/MWh loopt.VROEM! schreef op zondag 22 juli 2012 @ 19:26:
De keuze om zware lasten af te schakelen ipv gasturbines in te schakelen heeft voor de netbeheerder alleen een voordeel uit oogpunt van betrouwbaarheid. Er is wel een kansje dat een gasturbine een start "mist" ofwel: Niet start, of te laat start. Een fabriek uit zetten is een veel betrouwbaarder manier om meer vermogen vrij te krijgen.
Elke netbeheerder zoekt dus bij voorkeur voor noodstroom eerst naar groot vermogen dat kan worden afgeschakeld en dan pas naar noodvermogen dat kan worden ingeschakeld.
Voor piekstroom (= 1 graadje minder ernstig) wordt gewoon de hoofdprijs betaald op de beurs. Daar heb je vaak niet echt hele speciale contracten voor.
Klopt, zeker tegenwoordig met zo ontzettend veel ongebruikte CCGT capaciteit (gas is diep out the money en draait toch op minimum load) zijn het de oudere installaties die het vuile werk opknappen, maar naar de toekomst toe wordt/werd er serieus gedacht aan modernere gasturbines die echt specifiek voor de onbalans markt zouden moeten worden ingezet. Als ik het me goed herrinner liep in Nederland Gasunie samen met GE een jaar of twee terug te leuren met een businessplan voor zo'n park. Met de huidige overcapaciteit zie ik het nog niet zo snel gebeuren, en heeft men het alleen nog maar over capaciteitstarieven (oftewel, laten we de kosten voor zo'n park maar verplicht over iedereen uitsmeren).De machines die worden ingezet voor opwekken van piek of nood vermogen zijn trouwens vaak oude gasturbines waar nog een stoomketel achter staat/stond. De GT is dan voorzien van bypass schoorsteen en kan dan in normaliter een minuut of 15 op vol vermogen aan het net hangen. Vraag niet wat dat doet voor de levensduur, maar die telt op dat soort momenten ook niet. Daarbij wordt noodstroom vaak maar 1-3 keer per jaar gevraagd voor zeer korte duur.
Moderne gasturbines zijn al veel beter geschikt voor pieken dan vroeger, maar de markt zal voorlopig gewoon blijven leunen op oude eenheden die bij nood even met bot geweld plankgas gezet worden. Zo'n heel specifiek Gasunie-GE project met nieuwe GT's zie ik voorlopig niet van de grond komen. Helemaal als ik zie dat heel veel gloednieuwe centrales (circa dit jaar opgeleverd) nu al gewoon uit staan omdat de vraag er botweg niet is en de CO2 zo goedkoop is dat alle oude kolenbakken weer aangezet zijn. De oplevering van de Nuon Magnum centrale bij Eemshaven wordt gerekt en gerekt zodat hij maar niet aangezet hoeft te worden. Misschien is hij nu net zo'n beetje gestart.
Nieuwe GT's kopen voor de onbalans markt krijg je in de huidige markt de komende 10 jaar niet recht gerekend vrees ik.
Geloof het of niet maar de onbalans markt werd tot voor kort (en wordt misschien nu nog steeds) de afgelopen maanden bediend met kolen bakken die een deel van de stoom over de bypass van de turbine stuurden. Dat was goedkoper dan STEG eenheden op een laag pitje mee laten pruttelen. Per MWe wind/zon stond het equivalent van 700kWe kolen over de bypass weg gestookt te worden.
[ Voor 4% gewijzigd door VROEM! op 22-07-2012 21:03 ]
Maar idd, op 1 of andere manier leeft bij het grote publiek het idee dat kolen (en nukes) domme baseloads draaien, waarna gas dan de boel reguleert, terwijl ze in de praktijk met stoombuffers heel mooi kunnen shapen.
En ja, ik werk in de sector, tegenwoordig niet meer in NL maar ik volg t nog allemaal wel behoorlijk, Energeia enzo
[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 22-07-2012 21:40 ]
Met OSB en zonder OSB.

Noppenfolie!

ff serieus: goed bezig! Wat ga je met het dak/plafond doen?
Morgen komen er latten tegen het plafond, en daar tegen aan gips. Ik twijfel nog heel even om daar ook noppenfolie tegenaan te plakken.teacher schreef op zondag 22 juli 2012 @ 23:02:
Groovy! Ik zeg glitterbol en discolampen!
ff serieus: goed bezig! Wat ga je met het dak/plafond doen?
Heb ik ook al aan zitten denkenErasmo schreef op zondag 22 juli 2012 @ 23:15:
Ik zou eerder zeggen dat het er als een indoor groenteplantage uitziet
- zonnigtype
We zullen het maar niet over zijn reputatie hebben, gezien zijn vorige nick...mkleinman schreef op zondag 22 juli 2012 @ 23:17:
[...]
Heb ik ook al aan zitten denkenom er een wietplantage van te maken. Maar dat krijg ik niet langs de ballotagecommisie.. De WAF is te laag.
Trustuh aan de kroegtijgers!
Wel een manier om je overschot kwijt te raken.mkleinman schreef op zondag 22 juli 2012 @ 23:17:
[...]
Heb ik ook al aan zitten denkenom er een wietplantage van te maken. Maar dat krijg ik niet langs de ballotagecommisie.. De WAF is te laag.
Denk dat de commisie er toch minder problemen mee heeft als je na een tijdje de opbrengst mee naar huis neemt en zegt "ga maar shoppen"
de tvt is wel heel oke als ik dat zo hoor.mkleinman schreef op zondag 22 juli 2012 @ 23:17:
[...]

Mijn schoonpa komt zo weer, dan gaan we verder met gipsplaten zetten!
[ Voor 36% gewijzigd door mkleinman op 23-07-2012 09:30 ]
Dat moet toch wel flink schelen. Hopen op een zonnige koude winter om te testen. Ziet er goed uit.mkleinman schreef op maandag 23 juli 2012 @ 09:29:
De TVT is prima. Tenzij de kwekerij eerder wordt opgerold natuurlijk
Mijn schoonpa komt zo weer, dan gaan we verder met gipsplaten zetten!
A'dam PVOutput
Jammer dat je geen foto hebt van de warmte straling voor isolatie en na isolatie met zo'n camera als van JeroenH gemaakt dat zou mooi zijn.
Ik heb dat met mijn eigen woning al. In maart heb ik mijn spouwmuur laten isoleren, maar ik heb dus geen IR-foto's van vóór de isolatie...PvPower schreef op maandag 23 juli 2012 @ 10:47:
@mkleinman,
Jammer dat je geen foto hebt van de warmte straling voor isolatie en na isolatie met zo'n camera als van JeroenH gemaakt dat zou mooi zijn.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Die afwijking valt alles mee, ik zal in de gaten houden of de absolute afwijking groter of kleiner word.
hhhmmm verkeerde forum, moest bij zonnepanelen staan ....
[ Voor 6% gewijzigd door WoudseHoeve op 23-07-2012 10:55 . Reden: Foutje ]
Ik heb zelf een hoek huis uit 1959 en heb jaren geleden de (west) buitenmuur laten afbreken en er zeven centimeter isolatie in laten aan brengen en de buiten muur vijf centimeter laten opschuiven zodat de spouw 10 centimeter werd in plaats van vijf.
Ook geen foto's van maar het heeft een stuk aangenamer binnen klimaat opgeleverd.
En een lagere gas rekening.
[ Voor 3% gewijzigd door PvPower op 23-07-2012 10:57 ]
Is je dak dan al geisoleerd? Je wil dat in principe net zo goed isoleren als de rest.mkleinman schreef op zondag 22 juli 2012 @ 23:10:
[...]
Morgen komen er latten tegen het plafond, en daar tegen aan gips. Ik twijfel nog heel even om daar ook noppenfolie tegenaan te plakken.
...zo niet beter. De warmste lucht hangt altijd tegen het dak en raakt daar zijn warmte makkelijk kwijt als het dak niet goed geïsoleerd is.teacher schreef op maandag 23 juli 2012 @ 11:26:
Is je dak dan al geisoleerd? Je wil dat in principe net zo goed isoleren als de rest.
De meterstand is bijna onder de 99000 kWh. Nog 4 kWh om te gaan. Jammer dat ik het leuke moment niet zal meemaken, waarbij de meterstand van 99000 naar 98999 zal aangeven. Natuurlijk hoop ik dat wel te zien vanaf mijn werk. Hopenlijk blijft het "rustig".
Dit topic is gesloten.