Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
- zonnigtype
- Registratie: Juni 2006
- Laatst online: 01-12-2021
zonne-energie voor iedereen
:strip_icc():strip_exif()/u/180831/DSCF4454_small.jpg?f=community)
Boerenlogica: als er meer areaal beschikbaar komt, zal de opbrengst toenemen.rube schreef op zondag 15 juli 2012 @ 22:05:
[...]
Dat zeg ik dus, dat niet dus niet per definitie zo. Het klimaat zit niet zo eenvoudig in elkaar, helaas.
Het boek 6 graden geeft uitgebreid en onderbouwd aan waarom dat dus niet zo is.
Als je andere informatie en bronnen hebt die aangeven dat de opbrengst wel toeneemt bij een stijging van de gemiddelde wereldtemperatuur dan wil ik het graag zien/lezen
Ik wilde aangeven dat het een loopgravenoorlog op religieuze gronden wordt. En daar ga ik een beetje afstand van nemen (niet naar jou toe hoor, maar in de blogs etc die ik lees. Het is steeds meer wij/zij)Prima, daar had ik het ook niet over.
Maar de titel van het boek wat je noemt gaat al aan de bovenkant van de IPCC projecties zitten. En dan haak ik af. Geen negatieve feedbacks?
http://www.staatvanhetkli...-door-nachtelijke-onrust/
[...]
Could not agree more.Tja, objectieve wetenschap op dit punt lijkt lastig te zijn. Ik hoop dat ze er snel "uit" zijn, maar dat is waarschijnlijk wishful thinking.
@eric:
eensch, uitlaatgassen zijn écht ranzig. Maar CO2 valt nog best wel mee tot 800 ppm.
Dit is later gedaan door de vorige bewoners, ergens in 1998, staat op de muur geschreven. Die man had ook de zolder gedaan, ook zo vergelijkbaar gevaarlijk en knullig.Anoniem: 238103 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 22:12:
@mkleinman
erg herkenbaar voor dat type bouw en woning, het was hier ook zo`n puinzooi
Nu druk bezig om het netjes te maken.
Alleen nu uitzoeken hoe ik hollewandinbouwdozen ( 3x woordwaarde ) moet verwerken in de muur, never done that before.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
- zonnigtype
Tuinderszoon-logica (met biologische opleiding): als het warmer wordt ook veel meer plaag insecten. En die hebben nu al in huiveringwekkend grote delen van ons enige planeetje de macht. En gaan verwoestend tekeer.hansdegit schreef op zondag 15 juli 2012 @ 22:30:
Boerenlogica: als er meer areaal beschikbaar komt, zal de opbrengst toenemen.
Of vervolgens +1 - 1 (?) weer op "nul" zal uitkomen lijkt me een mooi onderzoek voor een paar promovendi aan de Uni in Wageningen... Flinke gevoeligheidsanalyse lijkt me daarbij opportuun. Zoveel factoren van invloed, ook het aantal terugkoppelingsmechanismen is huiveringwekkend en hun interacties complex. Outcome: I won't bet on it.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Dat was niet wat ik schreef en dat was niet wat ik bedoelde. Maar, om het te specificeren:hansdegit schreef op zondag 15 juli 2012 @ 22:35:
Zo'n opmerking ben ik niet van je gewend Jeroen. In en door die context zet je me neer als iemand die ikke, ikke ikke aanhangt. Iemand die niet probeert om beter met elkaar om te gaan.
Jammer.
Klimaatwetenschap is enorm complex, het gaat om systemen die de hele planeet omspannen en ik heb simpelweg niet de achtergrond om uit te kunnen maken wat nu 'waar' is (zie ook zonnigtype's signature). Ik ben daarom afhankelijk van interpretaties van anderen die de ruwe wetenschappelijke data, die het op een manier presenteren die ik begrijp. Ik doe mijn best om zowel voor- als tegenstanders van de theorie dat de mens grotendeels verantwoordelijk is voor de stijgen van het CO2-percentage in de atmosfeer (en dat dat terugbringen zin heeft) 'aan het woord te laten'. Ik vind tot nu toe de argumenten van de voorstanders van die theorie meer hout snijden dan de tegenstanders. Dus ik kan het niet anders stellen dan dat ik geloof dat de mensen CO2 uitstoot, die het klimaat verandert e.d.
Maar.
Zelfs als dit niet waar zou zijn (wat ik dus niet uit kan sluiten), dan zijn duurzame maatregelen in de breedste zin des woords op zo veel andere vlakken aantoonbaar goed voor onze maatschappij, dat ik niet kan snappen dat we er niet met zijn allen de schouders onder zetten. Ja, dan kunnen we een tijdje - of misschien wel zelfs niet elke twee jaar - ieder jaar een nieuwe ipad kopen. Nou en! Get up and smell the roses!
Dus, beste Hans, mijn reactie op jou was op jouw opmerking "Het is een mooi toekomstbeeld, maar bepaald niet gratis.". Niets is gratis in het leven, maar om dan weer even eric-pvt te quoten: reken maar eens aan de terugverdientijd van niets doen...
Ik ben naar je onderweg, maar ik heb af en toe wat last van een valse onderstroom
[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 15-07-2012 23:02 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
- zonnigtype
Heerlijk die wijsheden. Laat nou net hansdegit een van die heerlijke mensen zijn die juist wel "iets" heeft gedaan. We smullen d'r regelmatig van op dit mooie forum...JeroenH schreef op zondag 15 juli 2012 @ 22:59:
Niets is gratis in het leven, maar om dan weer even eric-pvt te quoten: reken maar eens aan de terugverdientijd van niets doen...
Samen roeien gaat altijd sneller. Voor de synchronisatie zou een roerman handig zijn. Ik stel voor: hansdegit. Op weg naar utopia...Ik ben naar je onderweg, maar ik heb af en toe wat last van een valse onderstroom
Ik "geloof" dat de aanhangers van AGW een groter podium hebben dan de verkondigers van het tegengeluid. En dat politieke organisaties als Greenpeace en het WWF een té dikke vinger hebben in de IPCC rapporten (hetgeen overigens door Donna Laframboise en Marcel Crok leuk wordt geillustreerd).
Terugkomend op het "betere wereld" argument....Het feit dat jij dat allemaal kunt tikken op je mobiel, het feit dat wij dat allemaal kunnen bediscussieren is omdat we welvaart hebben dankzij makkelijk verkrijgbare energie. Het is economisch niet uit te leggen om te zeggen: ik pak iets wat duurder is terwijl ik nog een voorraad van x jaar in de kast heb liggen. En dat is dus niet zoiets als even een nieuwe iPad scoren, maar dat gaat over energie om staal te maken (voor windmolens
Het antwoord op je vraag: "waarom gaan we nu niet als de wiedeweerga aan de gang om de planeet te verbeteren?"(mijn interpretatie) = economie 101.
edit: dit forum heeft mijn kijk op de wereld enorm verbreed en genuanceerd. Ik heb niet de wijsheid in pacht, laat staan om die hier te etaleren. Big oil heeft grote belangen, big government ook. Maar de mens is niet altijd slecht en evenwicht...wat is evenwicht? De natuur is niet in evenwicht. En waar ligt de grens tussen bewoning en natuur?
Ergo: ik weet het allemaal niet, maar ik heb niet de illusie iets te kunnen veranderen op grote schaal. Dus doe ik wat mijn boerenverstand mij ingeeft en wat enigszins rationeel is.
O ja, ik ben aartslui. Dat helpt in het maken van keuzes. Maar of dat dan altijd de beste keuzes zijn....
Voorbeeld: moet je nou batterijen in de vuilnisbak gooien, wetende dat een apparaat bij de centrale die er feilloos uitpikt? Moet je nou plastic gaan inzamelen terwijl is aangetoond dat het centraal scheiden efficienter is?
vragen, vragen...Laat ik het maar eerlijk op tafel gooien.
[ Voor 31% gewijzigd door hansdegit op 15-07-2012 23:32 ]
Feit is wel dat je nergens heen gaat met een paar paneeltjes PV, koude voeten, en wat EPS. Als het misgaat met het klimaat, dan ben en blijf je natuurlijk gewoon de sjaak. Tenzij je een zelfvoorzienende ark in je achtertuin hebt gemaakt, misschien.
- zonnigtype
D'r zijn inmiddels hopen mensen die die mooie blauwe/zwarte panelen-dingeskes gaan kopen louter en alleen vanwege die pecunia (lees: "economische motieven").hansdegit schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:22:
Het antwoord op je vraag: "waarom gaan we nu niet als de wiedeweerga aan de gang om de planeet te verbeteren?"(mijn interpretatie) = economie 101.
... de CO2 issue zal ze meestal de r**t roesten (toch niet te bevatten, de complexiteit van "het probleem"). En als het "helpt", is dat gewoon "mooi meegenomen".
... heel veel anders zal het bij hele volksstammen in het buitenland ook niet zijn geweest. OK, "milieu" / klimaat argument in Duitstalige landen zal harder hebben meegeholpen. Maar zonder Einspeise Vergütung had daar niet een schim van wat er inmiddels is geschied ook daadwerkelijk gebeurd...
Economie die gelooft in eeuwige groei is pseudo-wetenschap. Ik kan niet begrijpen hoe we het onszelf ooit wijsgemaakt hebben dat het voor altijd kan blijven werken.
Anyway, net de zeer goede en indrukwekkende film Christiane F. zitten kijken. Het kijken meer dan waard, maar het is geen gepolijst hollywood-serieproduct. Over mensen die zichzelf voor de gek houden gesproken.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=M5o9wJdwYzc]
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
- zonnigtype
JeroenH schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:28:
De planeet hoeft niet verbeterd te worden. Die was er al geruime tijd voordat wij op het toneel verschenen, en zal er nog lang zijn nadat wij het veld geruimd hebben - of dat nou door ons eigen toedoen of door iets anders is. We zullen onszelf moeten verbeteren, en dat is moeilijker dan een planeet.
Citaat uit Literary Larycook van de onnavolgbare John O'Mill, Andries Blitz BV, Amersfoort (1977).'t Is Homo Quasi Sapiens, Heer over plant en dier,
die ik beterschap toewens met z'n overkill van vier
Homo Quasi Sapiens
over het lijk van zichzelf en z'n medemens.
(citaat gebruikt in laatste stelling bij m'n proefschrift, 1991)
Post aangepast.JeroenH schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:28:
De planeet hoeft niet verbeterd te worden. Die was er al geruime tijd voordat wij op het toneel verschenen, en zal er nog lang zijn nadat wij het veld geruimd hebben - of dat nou door ons eigen toedoen of door iets anders is. We zullen onszelf moeten verbeteren, en dat is moeilijker dan een planeet.
Economie die gelooft in eeuwige groei is pseudo-wetenschap. Ik kan niet begrijpen hoe we het onszelf ooit wijsgemaakt hebben dat het voor altijd kan blijven werken.
Anyway, net de zeer goede en indrukwekkende film Christiane F. zitten kijken. Het kijken meer dan waard, maar het is geen gepolijst hollywood-serieproduct. Over mensen die zichzelf voor de gek houden gesproken.
Economie is ook gebaseerd op modellen
Het is meer (massa)psychologie dan exacte wetenschap. Maar -gezien het karakter van de mens- iets beters hebben we niet, imho. Ontwikkelen. Is dat groei?
- zonnigtype
In sommige kringen noemen ze dat "persoonlijke groei".hansdegit schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:37:
[...]
Post aangepast.
Economie is ook gebaseerd op modellen![]()
Het is meer (massa)psychologie dan exacte wetenschap. Maar -gezien het karakter van de mens- iets beters hebben we niet, imho. Ontwikkelen. Is dat groei?
Hopen nu maar dat niet iedereen weg vlucht...

"Aangetoond"... dat klinkt weer als "de" waarheid ipv "een" waarheid...hansdegit schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:22:
terwijl is aangetoond
Ik ga maffen

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 15-07-2012 23:40 ]
- zonnigtype
Hé, niet aan mijn subje komen!JeroenH schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:39:
[...]
"Aangetoond"... dat klinkt weer als "de" waarheid ipv "een" waarheid...
/me zonnigtiepje is weer flink op dreef vanavond...
Zo beter: "de argumenten die de tegenstanders van plastic scheiden aanbrengen klinken mij plausibeler in de oren dan de argumenten van de tegenpartij"?JeroenH schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:39:
[...]
"Aangetoond"... dat klinkt weer als "de" waarheid ipv "een" waarheid...
Ik ga maffen, ik mag mij morgen vervoegen op het "duurzame" hoofdkwartier van mijn werkgever.
Trusten.
Dat hout niet weggooien he! Dat kan allemaal nog in de houtkachel, mooie gedroogde aanmaakblokjes!mkleinman schreef op zondag 15 juli 2012 @ 21:55:
Dag twee van de verbouwing in de schuur.
Check dit.. Elektriciteitshorror. Dit zat er allemaal verborgen achter het opbouwwerk.
Bult meuk buiten.
afbeelding
[ Voor 16% gewijzigd door wmeester op 16-07-2012 12:31 ]
Het hout wordt, as we type, naar de stort gebracht. Daar wordt het wel gescheiden ingezameld overigens.wmeester schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:23:
[...]
Dat hout niet weggooien he! Dat kan allemaal nog in de houtkachel, mooie gedroogde aanmaakblokjes!
Ik kwam gisteren er trouwens nog achter dat ik van de winter in de schuur de verwarming volop het laten loeien. Bij het afkoppelen van de radiator kwam ik erachter dat de thermostaatknop niet goed zat bevestigd en zelfs in standje compleet dicht nog vol open stond

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
De schuur wordt mijn hobbyhok, de vriezer staat er en we komen er meerdere malen per dag doorheen ( achterdeur ). Ook hangt er een verwarming om de koude eruit te houden, dus vandaar dat ik hem ga isoleren.ProudElm schreef op maandag 16 juli 2012 @ 13:11:
als ik vragen mag, waarom isoleer je je schuur eigenlijk?? Lijkt me zonde van het geld en totaal niet nuttig.. Tenzij je er natuurlijk in verblijft regelmatig.:S
De schuur zit ook vast aan de bijkeuken, dus hoe minder energie ik verlies in m'n schuur/hoe minder koud hij is, des te minder verstook ik ook in de bijkeuken.
We zijn straks een van de eerste energieleveranciers in de straat/wijk
Helaas houden we van de 3975 Wp niet veel over doordat het een oost/west opstelling is, wat het precies zal zijn, zal de toekomst uitwijzen. Met deze mooie zomer zal het wellicht wel tegenvallen
Er zullen dan ook donderdag/vrijdag foto's geplaatst worden. Zonder foto's is er namelijk geen bewijs
Ik zal mezelf dan tevens aanmelden bij de link ergens op de startpagina.
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
- zonnigtype
Kunnen ze misschien aandeeltjes aan de bevolking gunnen, daar in het mooie Calabrië...
Wel interessant is of de maffiose financiering ook nietig verklaard is, zo ja dan wordt het lekker cashen voor Calabria, een gratis windpark. "Windfall profits" indeed...
- zonnigtype
Dreamvoid schreef op maandag 16 juli 2012 @ 13:59:
Hoeft toch niet, als de staat het heeft is het al publiek eigendom.
Wel interessant is of de maffiose financiering ook nietig verklaard is, zo ja dan wordt het lekker cashen voor Calabria, een gratis windpark. "Windfall profits" indeed...
Nou, ik weet niet of juridisch-technisch "beslag gelegd" hetzelfde is als "publiek eigendom". Daar zou een rechter wel eens gehakt van kunnen maken. Maar goed dat er flink wordt doorgepakt. Er is nog steeds een hoop mis in maffialand. Straks Napels-huisafval stiekem met maffia-industrie-rotzooi gemengd in onze "hypermoderne, efficiënte" afvalverbranders, wellicht? Alles is mogelijk tegenwoordig.
Je loopt achter, die dingen heten toch "biomassa centrales" tegenwoordig?zonnigtype schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:03:
[...]
onze "hypermoderne, efficiënte" afvalverbranders
Congrats!! Dat je maar veel buurtbewoners mag aansteken met het zonne-virusKiswum schreef op maandag 16 juli 2012 @ 13:46:
Alles is inmiddels geregeld om a.s. donderdag een aantal paneeltjes te laten plaatsen door Guus.
We zijn straks een van de eerste energieleveranciers in de straat/wijk
Helaas houden we van de 3975 Wp niet veel over doordat het een oost/west opstelling is, wat het precies zal zijn, zal de toekomst uitwijzen. Met deze mooie zomer zal het wellicht wel tegenvallen
Er zullen dan ook donderdag/vrijdag foto's geplaatst worden. Zonder foto's is er namelijk geen bewijs
Ik zal mezelf dan tevens aanmelden bij de link ergens op de startpagina.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
+1revolution-nl schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:17:
[...]
Congrats!! Dat je maar veel buurtbewoners mag aansteken met het zonne-virus
- zonnigtype
Vooral huisvuil. En een schijntje van totale verwerking AVR. Maar kan natuurlijk erger worden, de schoorsteen mot rokuh...Dreamvoid schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:08:
[...]
Je loopt achter, die dingen heten toch "biomassa centrales" tegenwoordig?
http://nos.nl/artikel/333...ing-afval-uit-napels.html
- antonboonstra
- Registratie: Augustus 2002
- Laatst online: 23-05 07:45
8815Wp | WP | Tesla | Zero
:strip_icc():strip_exif()/u/63649/IMG_8734.jpg?f=community)
Nee, dan biomassa uit Canada. Dat is groenzonnigtype schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:08:
[...]
Vooral huisvuil. En een schijntje van totale verwerking AVR. Maar kan natuurlijk erger worden, de schoorsteen mot rokuh...
http://nos.nl/artikel/333...ing-afval-uit-napels.html
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik hoop veel bekijks te hebben tijdens deze uberzonnige dagrevolution-nl schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:17:
[...]
Congrats!! Dat je maar veel buurtbewoners mag aansteken met het zonne-virus
Voordeel: Zonnige dagen zijn NOG mooier.Kiswum schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:12:
[...]
Ik hoop veel bekijks te hebben tijdens deze uberzonnige dag
Nadeel: Van druilerige dagen wordt je NOG chagrijniger.
En.... als je eenmaal een setje op je dak heb wil je alleen maar meeeeeeeeer

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De rest van het dak zal worden gebruikt voor een eventuele upgrade van ons dakkapel. Er is hier in de huidige setup alvast rekening mee gehouden. Alle panelen zijn in dit geval volledig schaduwvrij. Ze staan straks ver genoeg van de bestaande dakkapel en schoorsteentjes/afvoeren van onszelf en de buren.
Uitbreiding zit er voorlopig niet in, maar dat zal hopelijk ook niet nodig zijn. Geschatte opbrengst is waarschijnlijk 80% van alles wat we nu verbruiken (producten zullen groener worden, maar opgroeiende kinderen zullen sowieso meer energie gaan verbruiken
[ Voor 0% gewijzigd door Kiswum op 16-07-2012 15:29 . Reden: typo ]
- zonnigtype
Ja, handel zijn "we" erg goed in. Als we de "oplossing" van onze "problemen" maar elders halen/droppen, is alles goed. De burgermensjes hier zien de gevolgen niet binnen hun beperkte horizon, dus komen "ze" d'r mee weg.antonboonstra schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:12:
[...]
Nee, dan biomassa uit Canada. Dat is groenhttp://vroegevogels.vara....tx_ttnews[tt_news]=358848
Zie ook mijn bijgewerkte statistiek CertiQ. Import "groencertificaten" in 2011 met 9,5 TWh gestegen. 60% meer, tot een staggering volume van 25,5 TWh. 87% daarvan betreft certificaatjes van al jaaaaren bestaande waterkracht centrales, grootste deel Noorwegen. Eigen productie aan "groene" stroom (naast wind groot deel van die Canadese houtsnipper bijstook in kolen/gas centrales, totaal biomassa 58%, wind 41%) in 2011: slechts 11,1 TWh aan GVO's, dus meer dan twee maal zo weinig eigen productie dan totaal verbruik aan "groene stroom".
Grote stijging vermoedelijk omdat Eneco alle retail klanten per 1-1-2011 omzette naar "groene stroom". Daarvoor moest natuurlijk heul veul groen papier d'r tegenover worden gezet...
Wat van ver komt is lekker, denken ze wellicht...
Alleen lijkt alles een mooi geheel (sorry voor de slechte telefoonfoto). Kan ik dit zelf doen of moet het Liander/NUON dit doen voor mij? Aangezien wellicht de boel niet vervangen kan worden zonder de meter aan te raken?

[ Voor 9% gewijzigd door Mr-Leo op 16-07-2012 16:22 ]
- antonboonstra
Voor zover ik weet 'saldeert' Greenchoice tot 1000 kWh meer dan dat je hebt verbruikt. Salderen is hetzelfde krijgen voor een geleverde kWh als een afgenomen kWh.Mr-Leo schreef op maandag 16 juli 2012 @ 16:22:
Welke leverancier betaald eigenlijk het meeste voor terug geleverde energie? Dus wat over is na het salderen (meer opgewerkt dan verbruikt met een meter met meerdere telwerken). Is daar al een vergelijkingssite voor?
Het bovenste gedeelte is los en zou je kunnen vervangen. Probleem is alleen dat je niet spanningsloos kan werken, omdat je geen hoofdschakelaar hebt. Of je doet zoals mij en maakt een flink kortsluiting waardoor de hoofdzekering eruit vliegtProudElm schreef op maandag 16 juli 2012 @ 16:12:
Vraagje.. Wij hebben hier nog een behoorlijk verouderde meterkast. En nu zat ik wellicht te denken om deze te vervangen voor een modernere. Een waar ik ook per groep een kWh meter met S0 uitgang in kan zetten. (over kill met 4 groepen, maar toch).
Alleen lijkt alles een mooi geheel (sorry voor de slechte telefoonfoto). Kan ik dit zelf doen of moet het Liander/NUON dit doen voor mij? Aangezien wellicht de boel niet vervangen kan worden zonder de meter aan te raken?
[afbeelding]
Voor alles daaronder heb je de netbeheerder nodig (Enexis/Liander). Wil je alles veilig doen, dan zou ik gewoon een echte elektricien vragen.
[ Voor 58% gewijzigd door antonboonstra op 16-07-2012 16:28 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
En wat houdt dat in? De kale kwh prijs? Ik kan daar namelijk niets van vinden op de website van GC...antonboonstra schreef op maandag 16 juli 2012 @ 16:23:
[...]
Voor zover ik weet 'saldeert' Greenchoice tot 1000 kWh meer dan dat je hebt verbruikt.
Tsja, je zal nou eenmaal altijd houden dat de locatie van duurzame opwek niet exact samenvalt met de locatie van het stroomverbruik. Dat wordt nog wat als Desertec ooit gebouwd wordt.zonnigtype schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:31:
Grote stijging vermoedelijk omdat Eneco alle retail klanten per 1-1-2011 omzette naar "groene stroom". Daarvoor moest natuurlijk heul veul groen papier d'r tegenover worden gezet...
- antonboonstra
Je zou natuurlijk ook in Google kunnen intypen "salderen greenchoice". Dan vind je meteen de zogenaamde margeregel die GC hanteert. Zie: http://www.greenchoice.nl...kken/energie-terugleverenMr-Leo schreef op maandag 16 juli 2012 @ 16:25:
[...]
En wat houdt dat in? De kale kwh prijs? Ik kan daar namelijk niets van vinden op de website van GC...
Desertec is toch een of andere dure overleg club die sinds 2003 pas 2 projecten voor scholing in de pen heeft zitten. voor die iets gaan bouwen!!!!!Dreamvoid schreef op maandag 16 juli 2012 @ 16:27:
[...]
Dat wordt nog wat als Desertec ooit gebouwd wordt.
WeReeMa
En de ander ben ik nog geen presentatie van tegen gekomen RE-Generation MENA
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 16-07-2012 17:50 ]
Een meer recente publicatie als deze heb ik niet kunnen vinden.Dreamvoid schreef op maandag 16 juli 2012 @ 17:44:
Tsja, da's een mini projectje, die heb je zo rond. Bij een 400+ miljard project als Desertec komt wel wat meer kijken. Alsnog: weinig kans op slagen, met de huidige stroomprijzen.
Energie kolonialisering zoals uit vervlogen tijden in een nieuw jasje, de MENA landen hebben met de olie intusssen enige ervaring opgedaan in de vorm van de OPEC kartel,
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
- zonnigtype
Klasse!JeroenH schreef op maandag 16 juli 2012 @ 18:56:
Kijk, da's dan toch een mooie pluim... Kwaliteitsblog The Oil Drum wil één van mijn artikelen herpubliceren (deze, over elektrisch vrachttransport). Cool!
Opmaat naar Financieele Dagblad en The Times?
Over overkill gesproken:ProudElm schreef op maandag 16 juli 2012 @ 16:12:
(over kill met 4 groepen, maar toch).

3-fase hoofdschakelaar, groepen, aardlek, meters nemen wel wat meer ruimte in, maar voorlopig past het wel
Het oude groepenkastje aan de linker muur (1 aardlek + 1 groep) is tijdelijk, anders zat ik nu in het donker.
- zonnigtype
en getal gewijzigd...Dubbelingen in aanvragen zijn nog niet verwerkt in deze stand van zaken.
Dat was oorspronkelijk nog voor die 13e juli 8,3 miljoen Euro. Dus alweer 6,4% minder...In totaal is er aangevraagd voor bijna 7.8 miljoen euro.
Dat betekent dat er waarschijnlijk voor nog minder is aangevraagd, als veel mensen "hebben gedubbeld" (of zelfs meer dan 2x hebben geprobeerd, bijv. mail + post + elektronisch).
Nog ff durch arbeiten, dus, met die aanvragen...
NB: die 7,8 miljoen en 12.000 aanvragen komen "toevallig" weer uit op het maximum van 650 Euri/aanvraag, wat nog steeds niet "kan kloppen".
- SpeksteenWP
- Registratie: Oktober 2006
- Laatst online: 13-01 21:43
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon
:strip_icc():strip_exif()/u/192223/Altech_Eclips.jpg?f=community)
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Nog één weekendje en een opfriscursusje, afgelopen weekend is nog € 0,5 milj terug in de kas gestortzonnigtype schreef op maandag 16 juli 2012 @ 21:31:
Zinnetje toegevoegd bij Agentschap NL m.b.t. "12.000 aanvragen op 13 juli":
(..................)
Nog ff durch arbeiten, dus, met die aanvragen...
NB: die 7,8 miljoen en 12.000 aanvragen komen "toevallig" weer uit op het maximum van 650 Euri/aanvraag, wat nog steeds niet "kan kloppen".
Vanavond toch wel een mooie docu gezien op tv...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
- SpeksteenWP
't Is maar net hoe je hem gebruikt.
- zonnigtype
Oudje monteren op het plafond in de slaapkamer? Mooi om te zien die multi's...Speksteenkachel schreef op maandag 16 juli 2012 @ 22:15:
Ach als je een zonnepaneel in de schaduw hangt heb je hetzelfde effect als een tv met gtst.
't Is maar net hoe je hem gebruikt.
Kan je mooi wegdromen.
- SpeksteenWP
Zou mijn vrouw het verschil merken?
En over documentaires: jazeker, er worden soms juweeltjes uitgezonden (vooral bij de BBC en VPRO), maar mijn punt is dat als kijkt naar wat er op alle kanelen langskomt het 90+% hersenloze commerciële pulp is. Een medium wat zó bij uitstek geschikt is om kennis bij zoveel mensen tegelijk te krijgen wordt misbruikt om veelal absolute troep uit te zenden.... zo zonde.
Ik ga het nu iig een half jaar zonder eigen auto proberen en dan zie ik wel weer.
De kans deed zich nu voor. Mijn auto was APK afkeur en het zou ongeveer quitte zijn om hem weer op te lappen (vs. naar de sloop brengen). Verder verwacht ik de komende tijd minder te gaan reizen op trajecten met belabberd openbaar vervoer en wens ik mede vanuit idealistische overwegingen mijn mobiliteit anders in te vullen. Dus vandaag de knoop doorgehakt! En nu ben ik autoloos!
Ik heb even een vraagte mbt dakisolatie aan de binnenzijde. Ik snap dat als je dampdichte folie onder je pannen hebt liggen dat je deze zult moeten vervangen door de dampopen versie.. maar wat als er helemaal geen folie ligt? Het lijkt meer op een soort samengeperst houtsnipper spul dat een soort coating heeft (huis uit 1974). Moet ik me zorgen gaan maken over vocht of is het isoleerveilig? Kan evt wat foto's schieten morgen. Bvd
Het is niet zo moeilijk als je denkt... ik heb het op een goede dag ook gedaan... never looked back. Hier mijn tips vanuit de praktijk. Belangrijkste tip: ga op een handige plek wonen, dichtbij een NS-station (bij voorkeur intercitystation).straider schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:03:
Fuck me.. hele auto weg doen >< Jammer dat de echte speeltjes à la Tesla Model S of Raspberry Pi altijd zo verdomde moeilijk te krijgen zijn.
Het kan!
[ Voor 77% gewijzigd door JeroenH op 16-07-2012 23:06 ]
- zonnigtype
pcmadman schreef op maandag 16 juli 2012 @ 22:51:
Dus vandaag de knoop doorgehakt! En nu ben ik autoloos!

Feestdag voor de Menschheid!
Complimenten, een mooie stap. Ik hoop dat je d'r geen berouw van krijgt.
En dat de hoon van degenen die zo'n stap niet durven/willen zetten als water van je af zal glijden.
gefeli! welkom bij de clubpcmadman schreef op maandag 16 juli 2012 @ 22:51:
Hier een klein feestje/experiment. Vandaag afscheid genomen van mijn auto. En ik zit dit nu in een intercity met gratis WiFi te typen. Wel relaxed, maar jammer dat het 2x zo lang duurt om op de plaats van bestemming te komen.
Ik ga het nu iig een half jaar zonder eigen auto proberen en dan zie ik wel weer.
De kans deed zich nu voor. Mijn auto was APK afkeur en het zou ongeveer quitte zijn om hem weer op te lappen (vs. naar de sloop brengen). Verder verwacht ik de komende tijd minder te gaan reizen op trajecten met belabberd openbaar vervoer en wens ik mede vanuit idealistische overwegingen mijn mobiliteit anders in te vullen. Dus vandaag de knoop doorgehakt! En nu ben ik autoloos!
[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 16-07-2012 23:58 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
je kan er van uitgaan dat je dak dampdicht is. Het enige wat je dan redelijk eenvoudig kan doen is zgn. Klimaatfolie gebruiken.straider schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:03:
Ik heb even een vraagte mbt dakisolatie aan de binnenzijde. Ik snap dat als je dampdichte folie onder je pannen hebt liggen dat je deze zult moeten vervangen door de dampopen versie.. maar wat als er helemaal geen folie ligt? Het lijkt meer op een soort samengeperst houtsnipper spul dat een soort coating heeft (huis uit 1974). Moet ik me zorgen gaan maken over vocht of is het isoleerveilig? Kan evt wat foto's schieten morgen. Bvd
Leesvoer: http://www.schuindakisoleren.nl/vario_daksysteem/
Wise enough to play the fool
Dankje.JeroenH schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:04:
Heeee gefeliciteerd en welkom bij de clubHopelijk doet goed voorbeeld goed volgen!
[...]
Het is niet zo moeilijk als je denkt... ik heb het op een goede dag ook gedaan... never looked back. Hier mijn tips vanuit de praktijk. Belangrijkste tip: ga op een handige plek wonen, dichtbij een NS-station (bij voorkeur intercitystation).
Het kan!
Ja, ik ken je artikelen over de auto!
Het is ook echt een experiment van mij. Ik ben namelijk helemaal niet zo principieel tegen de auto. Als de kilometerheffing nog eens ingevoerd wordt en het gebruik i.p.v. het bezit belast wordt, dan is het heel wat waarschijnlijker dat ik weer een auto neem (het liefst een elektrische). Het probleem is dat de variabele kosten van een auto nu laag zijn en de vaste kosten hoog, waardoor het niet gestimuleerd wordt om de beste oplossing voor iedere reis te kiezen.
Het helpt natuurlijk ook niet echt dat ik niet zo'n stadsmens ben.
Maar we kunnen wel eindeloos blijven l*llen, maar beter ga ik het nu gewoon ervaren.
Dankje! Ja, ik hoop het ook. Verder denk ik altijd dat ik redelijk mijn eigen pad kan banen, onafhankelijk van de (voor)oordelen van andere.zonnigtype schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:12:
[...]
![]()
Feestdag voor de Menschheid!
Complimenten, een mooie stap. Ik hoop dat je d'r geen berouw van krijgt.
En dat de hoon van degenen die zo'n stap niet durven/willen zetten als water van je af zal glijden.
Dat ben ik helemaal met je eens.NielsTn schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:56:
[...]
gefeli! welkom bij de clubmaar wonen in een stad is niet zaligmakend (uit oogpunt van stadsbescherming, of problemen ehh uitdagingen in voedselvoorziening tgv peak-oil i.t.t. het "platteland"

Alleen ben ik geen fan van de 45min met de bus om bij het station te komen.
Er zijn wel ooit plannen gemaakt om hier in de buurt een Light-rail verbinding aan te leggen, maar dat is nu helemaal koud en de oude spoorlijn is in de jaren '70 en '80 opgeruimd...

Ik ben nu ook maar eens met rijles begonnen. Ik ben geenszins van plan om de komende 5 jaar een auto te kopen.
Privé heb ik er namelijk vrij weinig aan en kan ik hem totaal niet betalen. Woon namelijk in hartje randstad.
Maar voor mn werk nu al een paar keer in de problemen gekomen omdat ik ergens heen moest waar het OV niet komt, en niemand mee kon met een rijbewijs. En een auto lenen uit het wagenpark is zo gedaan.
Ik ook niet, als je dat denkt heb je mijn artikelen niet goed begrepen. Met de auto als apparaat is niet zoveel mis (hoewel het veel beter zou zijn als hij de helft of tweederde lichter zou zijn), het is vooral het grootschalige gebruik wat zorgt voor de vele nadelige gevolgen.pcmadman schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:47:
Ik ben namelijk helemaal niet zo principieel tegen de auto.
Dat lijkt wel een beetje de insteek van de meeste duurzame Tweakers te zijn. Je eigen plan trekken, je niet laten beïnvloeden door geleuter van anderen. Gisteren ook weer: ik sprak voor het eerst een collega op het hoofdkantoor van mijn werkgever. Ik liet per ongeluk vallen dat ik geen auto had ("Kon je het vinden?" "Ja hoor, 5 min lopen vanaf het station" "Oh, niet met de auto?" "Nee, ik heb geen auto") en ik zag weer het gebruikelijke ongeloof.Dankje! Ja, ik hoop het ook. Verder denk ik altijd dat ik redelijk mijn eigen pad kan banen, onafhankelijk van de (voor)oordelen van andere.
Crimineel...Er zijn wel ooit plannen gemaakt om hier in de buurt een Light-rail verbinding aan te leggen, maar dat is nu helemaal koud en de oude spoorlijn is in de jaren '70 en '80 opgeruimd...
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 17-07-2012 08:12 ]
- antonboonstra
Telt de auto thuis laten staan en vandaag op de fiets naar het werk toe gaan ook?pcmadman schreef op maandag 16 juli 2012 @ 22:51:
Hier een klein feestje/experiment. Vandaag afscheid genomen van mijn auto.
Hopelijk blijft het autoloos bestaan jou bevallen. Ik trouwens ben met je eens dat autobezit teveel kost en autogebruik nog te weinig.
/me is net een week compleet uit zijn tentje geregend met een scoutingkamp. Dan is het wel moeilijk om ervan te blijven houden... Heeft als straf voor de weergoden extra veel CO2 de lucht in 'gekamvuurt'
Edit: Oja, en koop een goede (en leuke) waterdichte (buitensport) jas
(Eider, The North Face, Nomad, mammut.... en er zijn nog veel meer minder bekende merken)
[ Voor 21% gewijzigd door NovapaX op 17-07-2012 09:26 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Tsja, wie koloniseert wie? De MENA landen zien dit vooral als een mooie melkkoe. Tis ook lastig met zulke projecten, die parken en de stroomkabel/infra staan er voor decennia, dat is een lange tijd waarin voor je het weet een lokale dictator zegt: "bedankt voor die panelen", en de installatie inpikt. Dat gebeurde niet al te lang geleden ook al met een wind park ergens in t Caraibisch gebied (Dominicaanse Republiek geloof ik?). Als het geld binnen is en de installatie er eenmaal staat heb je als investeerder geen enkele macht meer.Domba schreef op maandag 16 juli 2012 @ 18:51:
Energie kolonialisering zoals uit vervlogen tijden in een nieuw jasje, de MENA landen hebben met de olie intusssen enige ervaring opgedaan in de vorm van de OPEC kartel,
Dit is een herhaling van een paar maanden geleden, en het is toen volgens mij uitgebreid bediscussieerd. Mijn mening is dat deze uitzending een aantal mooie, mogelijk duurzame, technieken laat zien - maar de technieken zijn het probleem ook niet. Het gaat om de wens van 'de massa' de technieken in te zetten. En dat betekent, en dat is het moeilijkste van het hele duurzaamheidsverhaal, dat mensen hun gedrag moeten veranderen.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:34:
[url="www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1274030"]Iemand gisteren de uitzending van tegenlicht over cleantech gezien?
Ik ben zeer optimistisch dat een 'duurzame wereld' (hoe je dat ook definieert) mogelijk is; ik ben minder optimistisch dat de mensheid ervoor zal kiezen.
De dag dat er genoeg druk op staat gebeurt het vanzelf, alleen is het dan geen keuze meer. Des al niet te min, problem solved.JeroenH schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:55:
[...]
Ik ben zeer optimistisch dat een 'duurzame wereld' (hoe je dat ook definieert) mogelijk is; ik ben minder optimistisch dat de mensheid ervoor zal kiezen.
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
- antonboonstra
Wanneer is er druk genoeg? Misschien zijn we nu al te laat (simpele uitleg over feedback loops)Derby schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:00:
[...]
De dag dat er genoeg druk op staat gebeurt het vanzelf, alleen is het dan geen keuze meer. Des al niet te min, problem solved.
Voor het milieu wel.antonboonstra schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 08:23:
[...]
Telt de auto thuis laten staan en vandaag op de fiets naar het werk toe gaan ook?![]()
Hopelijk blijft het autoloos bestaan jou bevallen. Ik trouwens ben met je eens dat autobezit teveel kost en autogebruik nog te weinig.
Financieel is het wat minder aantrekkelijk. Je auto wordt nog steeds minder waard en je moet toch je wegenbelasting en verzekering betalen, ook al gebruik je hem niet.
Ik heb het nu al weer bijna twintig jaar zonder auto gedaan, maar ik ga er nu juist deze week of volgende week weer eentje kopen. Het wordt me gewoon te lastig allemaal met het OV en het kost me veel te veel tijd. Komt bij dat mijn familie in steeds kleinere gehuchten is gaan wonen en die zijn gewoon slecht bereikbaar met het OV. Op sommige routes, van stad naar dorp doe je er gewoon ruim vier keer zo lang over met het OV, als je er al komt, en dat trek ik niet meer.pcmadman schreef op maandag 16 juli 2012 @ 22:51:
Hier een klein feestje/experiment. Vandaag afscheid genomen van mijn auto. En ik zit dit nu in een intercity met gratis WiFi te typen. Wel relaxed, maar jammer dat het 2x zo lang duurt om op de plaats van bestemming te komen.
[...]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Jammer.Fiber schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:26:
Ik heb het nu al weer bijna twintig jaar zonder auto gedaan, maar ik ga er nu juist deze week of volgende week weer eentje kopen.
Zo jammer dat het in te veel gevallen anderen zijn die je dwingen met een auto te gaan... ik heb hetzelfde. Vrienden die in de kleinste gehuchten gaan wonen waar je na 22:00 gewoon niet meer wegkomt met het OV. Dan maar weer een auto lenen en hoppa, weer 150 autokilometers op de lijstKomt bij dat mijn familie in steeds kleinere gehuchten is gaan wonen en die zijn gewoon slecht bereikbaar met het OV.
Woon je zelf handig (in de buurt van NS-station), of niet?Op sommige routes, van stad naar dorp doe je er gewoon ruim vier keer zo lang over met het OV, als je er al komt, en dat trek ik niet meer.
Ik wel. Loopafstand (ruim 10 minuten, of 5 minuten op de fiets) van Station Amersfoort. Prima station met prima verbindingen met de meeste grote steden. Het enige wat echt ontbreekt is een Nachtnet aansluiting. Maar mijn familie dus niet meer, en die gehuchten zijn vooral 's avonds haast niet te doen met het OV. Nu ook te maken met wisselende werkgevers en ploegendiensten. Ook bedrijventerreinen zijn 's nachts niet of slecht bereikbaar met het OV. Ik heb lange tijd alles en iedereen op fiets afstand gehad, maar die tijden zijn helaas voorbij.JeroenH schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:34:
[...]
Woon je zelf handig (in de buurt van NS-station), of niet?
Ja, dat zou het in Hilversum ook geheel afmaken. Komt wel, denk ik.Fiber schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:55:
Het enige wat echt ontbreekt is een Nachtnet aansluiting.
Ja, daar zijn we met zijn allen als maatschappij verantwoordelijk voor.Ook bedrijventerreinen zijn 's nachts niet of slecht bereikbaar met het OV.
Jammer, dat er weer een auto op de weg bijkomt, maar begrijpelijk...
Wanneer je een belastingvrije auto koopt is het veel motiverender (is dat een woord) om hem te laten staan.Fiber schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:26:
[...]
Ik heb het nu al weer bijna twintig jaar zonder auto gedaan, maar ik ga er nu juist deze week of volgende week weer eentje kopen. Het wordt me gewoon te lastig allemaal met het OV en het kost me veel te veel tijd. Komt bij dat mijn familie in steeds kleinere gehuchten is gaan wonen en die zijn gewoon slecht bereikbaar met het OV. Op sommige routes, van stad naar dorp doe je er gewoon ruim vier keer zo lang over met het OV, als je er al komt, en dat trek ik niet meer.
Je hebt dan hele lage vaste kosten (verzekering).
Er blijven dan alleen nog maar brandstofkosten over en die kan je direct besparen.
http://www.geenstijl.nl/m...e_van_de_week_de_100.html
p.s. gelukkig hebben we artikel 5 van de wegenverkeerswet nog
Gewelidig die reacties onder het artikel, gelukkig is het op Tweakers wat "zakelijker".
[ Voor 44% gewijzigd door Kiswum op 17-07-2012 17:07 ]
Ha, even lekker "onderbuiken" :-)JeroenH schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 16:55:
Niet te serieus nemen, maar welkom in Nederland... waar echte duurzaamheid nog wel even zal duren:
http://www.geenstijl.nl/m...e_van_de_week_de_100.html
Maar zo'n sticker op je auto is natuurlijk wel een beetje flauw, wees dan echt principeel en doe je auto de deur uit zoals een aantal hier hebben gedaan (waarvoor chapeau, zie het mezelf nog niet doen).
Maar naar mijn mening mag er nog wel een eurootje of twee bij
- zonnigtype
Nooit de deur uit gedaan hiero. Nooit nodig gehad. Nooit peperduur rijbewijs gehaald.noo schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 18:40:
[...]
Ha, even lekker "onderbuiken" :-)
Maar zo'n sticker op je auto is natuurlijk wel een beetje flauw, wees dan echt principeel en doe je auto de deur uit zoals een aantal hier hebben gedaan (waarvoor chapeau, zie het mezelf nog niet doen).
Vrijdag nog een groot door mijn partner gemaakt houten opstap blok voor tijdens opera uitvoering (side-note: byzonder goed onthaald in de lokale pers) met handkarretje dwars door nachtelijk Haarlem over kobbelkeien naar het station gereden, en met trein weer naar huis gebracht.
Werkte vandaag weer perfect! North Face jas in de ortlieb fiets tas, en de regen durft zich niet meer te laten zien.NovapaX schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:23:
Edit: Oja, en koop een goede (en leuke) waterdichte (buitensport) jas
- antonboonstra

Zodat het OV twee keer per jaar de prijzen kunnen verhogen met 2 cijferige percentages?JeroenH schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 18:43:
Maar naar mijn mening mag er nog wel een eurootje of twee bij
In veel gevallen ligt sinds 1 juli de OV prijs op 14-17 ct/km en dat gaat niet altijd via de meest economische route of veel plaatsen zijn eenvoudig niet bereikbaar met OV omdat dit meer dan 500-1000m lopen is.
Zelfs met de auto is dat niet altijd mogelijk omdat een parkeerplaats gewoon te verweg ligt, je komt er dan wel met rolstoel als het stedelijk is
Misschien is dat ook wel niet nodig, volgens mij heb ik eens gelezen dat ze op een universiteit in de VS bezig zijn met een reactor die kan draaien op kernafval van oude/huidige centrales. Bill Gates had er ook iets mee te maken.antonboonstra schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 20:11:
Leuke column in het Technisch Weekblad van 12 mei 2012 (ik krijg ze pas nadat m'n broer ze heeft gelezen). Hierin wordt kritisch gekeken naar het kernafval wat wereldwijd wordt geproduceerd, maar waar blijkbaar nog nooit een definitieve berging voor is gevonden.
[afbeelding]
edit:
gevonden: nieuws: Bill Gates wil met Toshiba investeren in nieuw type kerncentrale
[ Voor 13% gewijzigd door Mr-Leo op 17-07-2012 20:32 . Reden: url naar nieuwsitem ]
- zonnigtype
Je doelt op datzelfde Toshiba conglomeraat wat twee van de Fukushima Daiichi reactors heeft geleverd?Mr-Leo schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 20:31:
[...]
Misschien is dat ook wel niet nodig, volgens mij heb ik eens gelezen dat ze op een universiteit in de VS bezig zijn met een reactor die kan draaien op kernafval van oude/huidige centrales. Bill Gates had er ook iets mee te maken.
edit:
gevonden: nieuws: Bill Gates wil met Toshiba investeren in nieuw type kerncentrale
http://nuctrans.org/Nuc_Trans/locations/daiichi/daiichi.htm
Ja, zou ik zeker in investeren als ik Gates was...

... maar misschien heeft 'ie ook nog wat spaargeld over voor Toshiba's plannen om d'r een 100 MWp PV-centrale bij te gaan gooien in de Fukushima prefectuur...
http://japandailypress.co...plant-in-fukushima-214840
Tepco homepage:
Zo heb ik het Vattenfall (en Greenchoice, etc.) nooit horen brengen...Under the current severe situation, we would like to ask our low voltage (100 volts or 200 volts) power service customers such as households, stores, offices to accept an increase in electricity rates. We sincerely apologize to our customers for the inconvenience and burden.

Als ik een Japanse Tepco klant in de Fukushima prefectuur zou zijn, zou ik wellicht als volgt kunnen reageren:
"Under the present severe personal circumstances, I would like to answer your honorable question with a sincere and modest "no", since my wife has recently lost her job, our house in the Fukushima area can not be sold or used, our emergency shelter is very expensive, we have lost many of our friends and family in the terribly tsunami, our large vegetable garden can not be used anymore, and fresh uncontaminated food in the area has become incredibly expensive. With appreciation for your humble question, sincerely yours..."
[ Voor 34% gewijzigd door zonnigtype op 17-07-2012 23:10 . Reden: nog een leuke vondst... ]
Dus iedereen moet in de stad wonen? Decentrale energie ok, maar decentraal wonen niet? Hoe zie je dat?JeroenH schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:34:
Zo jammer dat het in te veel gevallen anderen zijn die je dwingen met een auto te gaan... ik heb hetzelfde. Vrienden die in de kleinste gehuchten gaan wonen waar je na 22:00 gewoon niet meer wegkomt met het OV. Dan maar weer een auto lenen en hoppa, weer 150 autokilometers op de lijst
Nederland is welbeschouwd één grote stad/voorstad. Als we de ballen zouden hebben een ruraal lightrail-netwerk aan te leggen (wat in ons land door de compactheid goedkoper is dan waar dan ook) dan zou in theorie zeker 80-90% van het privé-personenautogebruik kunnen vervallen. Ik zeg in theorie, want veel mensen hebben 'iets' tegen het OV (andere mensen, yech), in de praktijk zullen e.e.a. een handje moeten helpen door bv. in steeds meer stedelijke gebieden geen auto's toe te laten. Natuurlijk moet je dergelijke lijnen ondersteunen met een netwerk van deelauto's voor als mensen iets groters moeten vervoeren o.i.d.FicoF schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 00:57:
Dus iedereen moet in de stad wonen? Decentrale energie ok, maar decentraal wonen niet? Hoe zie je dat?
Aan de andere kant moeten we nieuwe woonkernen slim ontwerpen, dus éérst zo'n lightraillijn door een nieuwe wijk, dan pas de huizen bouwen. En natuurlijk woningen en bedrijven gemengd bouwen zodat veel mensen lopend of met de fiets naar hun werk kunnen.
Het is mogelijk, daar ben ik van overtuigd. Ik ben echter ook bang dat Koning Automobiel op dit moment nog een dermate grote macht over ons heeft dat te veel mensen zullen kijken naar de problemen i.p.v. de oplossingen (en de noodzaak).
Ik moet nog altijd eens de boekenserie carfree cities bestellen, daarin wordt tot in detail uitgewerkt hoe autovrije steden kunnen worden opgezet waarin het fijn wonen, werken en recreëren is, waarin mensen snel van A naar B kunnen komen, gelukkig en gezond zijn. (En zoals de vakbond van Britse artsen afgelopen week meldden, dat laatste is een snel groeiend probleem.)
Anoniem: 334569
Als het bezit goedkoper wordt en het gebruik duurder zal het gevolg zijn dat er meer auto´s voor deuren komen te staan. Als ze er staan is het weer erg verleidelijk die.. toch... even te pakken. De mens is zwak.antonboonstra schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 08:23:
Ik denk dat een verhoging van de variabele lasten door de KM/heffing noodzakelijk is, maar zonder de vaste kosten te verlagen. De km registratie module kan ook veel doen in het kader van de verkeershandhaving.
Snelheidsbegrenzing en acceleratiebegrenzing zijn goed mogelijk. Het ''sportieve'' moet er maar eens vanaf.
Meer links in het bericht zelf.Ears perked up when Elon Musk [Tesla CEO] made another bold statement he'd be 'willing to bet on.' This time he says that in 20 years, half of all new cars sold would be plug-in electric cars.
Ik geloof het wel als het op Europa slaat (van de VS weet ik niet hoe de regelgeving zich ontwikkelt, maar het lijkt me ook aannemelijk). De regelgeving voor uitstoot van auto's wordt in Europa steeds strenger: de plannen zijn ervoor dat personenauto's in 2020 gemiddeld 95 g CO2/km mogen uitstoten, wat nu op 140 ligt Dat is gemiddeld over het wagenpark van een fabrikant, voor meer uitstoot moet hij boetes betalen. Dat is voor fabrikanten een flinke prikkel om auto's zuiniger te maken, en dat gaat alleen met hybride en elektrische auto's lukken.
Daarbovenop komen dan nog de prikkels voor de consumenten zoals de slurptax in Nederland.
Signatures zijn voor boomers.
Ik ben het hartgrondig met je eens, maar dat zie ik er op korte termijn niet van komen. De mensen die wij kiezen om onze mobiliteitsvraagstukken op te lossen vinden "langzaam" rijden al "irritant" (bron). En we zagen gisteren hoe genuanceerd 'de massa' denkt over een tandje terug...Anoniem: 334569 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 09:10:
Snelheidsbegrenzing en acceleratiebegrenzing zijn goed mogelijk.
Het is heel simpel voer kilometerheffing in door de brandstofprijzen met 25% te verhogen.JeroenH schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:07:
[...]
Ik ben het hartgrondig met je eens, maar dat zie ik er op korte termijn niet van komen. De mensen die wij kiezen om onze mobiliteitsvraagstukken op te lossen vinden "langzaam" rijden al "irritant" (bron). En we zagen gisteren hoe genuanceerd 'de massa' denkt over een tandje terug...
Schaf daarbij BPM en wegenbelasting af.
Mensen zullen dan vanzelf langzamer rijden en voor schone zuinige auto's kiezen.
Ehh, Nederland houdt niet op ten Oosten van Utrecht. (Buiten dit ben ik het zeker met je eens dat het allemaal anders kan en ook zeker moet.)JeroenH schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 08:27:
[...]
Nederland is welbeschouwd één grote stad/voorstad.
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Nee klopt, ten oosten van Amersfoortkockie schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:21:
Ehh, Nederland houdt niet op ten Oosten van Utrecht. (Buiten dit ben ik het zeker met je eens dat het allemaal anders kan en ook zeker moet.)
Dit topic is gesloten.