dennad schreef op zondag 04 maart 2012 @ 23:31:
Hallo Synology users.. Ik heb denk ik een probleempje met mij DS 212j.
Alles zit bedraad aangesloten op een sitecom 300n X4 router, en met alles bedoel ik eigenlijk NAS en Boxee Box. Nu heb ik het idee dat mijn NAS te traag data doorstuurt naar mijn Boxee. Alles liep aardig goed totdat ik gisteren met het opruimen (moet je ook eigenlijk niet doen) van mijn kast de NAS heb uitgezet, toen heb los geplugged en een uurtje later weer aan de power gezet, boel weer aangesloten. De NAS heeft toen voor een 45 minuten staan draaien en was niet benaderbaar via DSM 3.2. Ik heb toen weer op de aan/uit knop gedrukt en NAS is toen weer opnieuw opgestart en werkte weer.
Vindt dat het inloggen nu iets langzamer gaat en heb ook het gevoel dat de NAS niet meer zo snel is als hij was. blu ray,iso krijg ik niet meer gestreamed via Boxee (elke 20 sec. buffer). Kan het zijn dat de NAS of de schijf een "tikkie" heeft gehad ofzo en dat hij nu niet meer zo snel streamed.
Kan ik dit testen of hebben andere mensen ook het "gevoel" dat de NAS niet meer zo snel is.
Ik hoor graag wat dingen die ik kan doen om te testen ....
[edit] heb net wat grote documenten verwijdert, en dit duurt echt veel langer als voor mijn power of
Zou het helpen als ik een nieuwe HD erin ga zetten of de bestaande 1,2 Tb formateer ofzo want ik was zo blij met mijn snelle NASje..
Ja harddisk status kun je controleren in DSM. Als er echt problemen zijn met een disk dan zal daar een melding in staan bij Smart of de logfiles.
Icon linksbovenin aanklikken --> Opslagbeheer--> tab HDD beheer --> SMART status.
Eventueel kun je een Smart Test uitvoeren.
Check gelijk ook even of Cachebeheer nog aanstaat daar. Dit staat standaard aan als je disk het ondersteunt.
Check eens de netwerkspeed die nu staat aangeven bij DSM.
Configuratiescherm --> Netwerk --> Netwerkinterface. Bij netwerkstatus staat vermeld met welke snelheid hij verbonden is, Mogelijk werkt hij nu op 100Mb ipv 1Gb als dat standaard was bij je.
Het kan natuurlijk ook heel goed dat er iets anders voor de vertraging zorgt. Misschien is de router wel het probleem. Herstart deze ook eens.
Wat je ook nog even kunt proberen zodat je zeker weet dat alles goed wordt aangemeld.
1. Sluit je NAS netjes af.
2. Zet alles PC's uit
3. Zet alle routers en swichtes etc uit. Stekker uit stopcontact.
4. Controleer alle netwerkkabels. Haal ze er een keer uit en steek ze weer opnieuw erin.
5. Wacht 1 minuut als punt 4 al is gedaan.
6. Zet de router en switches weer aan en wacht weer 1 minuut.
7. Zet de NAS weer aan en wacht totdat deze klaar is. Geeft een pieptoon als hij klaar is.
8. Zet de PC's en andere mediaplayers weer aan.