Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-09 19:24
Was ik al bang voor hoe weet je nu dat dat adres van de synology is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07
pacificocean schreef op zondag 16 september 2012 @ 17:10:
[...]

Was ik al bang voor hoe weet je nu dat dat adres van de synology is?
Dat vind je terug in het webmanagement van je router bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Roel1966 schreef op zondag 16 september 2012 @ 17:08:
Nu is mij bij die slaapstand iets niet helemaal duidelijk namelijk er staat nergens specifiek een instelling waarmee je de slaapstand kan instellen, of ja, laat ik zo zeggen dat ik die nog niet gevonden heb. Wel heb ik in schijfbeheer de harddisks zodanig ingesteld dat ze na ongeveer 20 minuten in slaapstand gaan.
Volgens mij hebben j-modellen geen Wake-on Lan.
Als je nas Wake-on lan heeft kan je dat hier terugvinden:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QTrTHIa6jFDBNrg4bW5MwQKc/thumb.png
Betekend nu dat wanneer de harddisks in slaapstand gaan dat de gehele nas in slaapstand gaat want dat is mij nu eventjes niet helemaal duidelijk.
In de slaapstand staan alleen de HD's uit. Zodra je de nas benaderd (http,smb,nfs,ftp,etc) gaan de schijven weer aan.
Wake-on Lan gebruik je als de nas helemaal uit staat. Deze reageert niet als je hem benaderd, maar kan je wel laten starten via wol.

[ Voor 10% gewijzigd door job op 16-09-2012 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 12:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Roel1966 schreef op zondag 16 september 2012 @ 17:08:
Nu na ongeveer 1 week de Synology DS212J in gebruik te hebben ben ik nog steeds zeer tevreden ermee en een verademing t.o.v. van het externe schijfje wat ik aan de router had hangen. Alleen vraag ik mij 1 ding af namelijk wat nu het verschil is met WOL en de slaapstand van de Synology.

WOL is mij wel duidelijk dat je dan op afstand de nas kan inschakelen wanneer ie helemaal uit staat, maar in principe betekent slaapstand toch ook dat ie nagenoeg uit staat en in theorie sneller weer opgestart is wanneer je de nas benaderd.

Nu is mij bij die slaapstand iets niet helemaal duidelijk namelijk er staat nergens specifiek een instelling waarmee je de slaapstand kan instellen, of ja, laat ik zo zeggen dat ik die nog niet gevonden heb. Wel heb ik in schijfbeheer de harddisks zodanig ingesteld dat ze na ongeveer 20 minuten in slaapstand gaan.

Betekend nu dat wanneer de harddisks in slaapstand gaan dat de gehele nas in slaapstand gaat want dat is mij nu eventjes niet helemaal duidelijk.
Met Wol is je processor ook uit, er is alleen een klein gedeelte actief wat checkt op magic packets. Wol verbruikt dan ook minder stroom dan bij de slaapstand. De slaapstand verbruikt bij de ds212j 5.5w terwijl dat voor de ds213+ met wol 2.64w is (en 10.08w in de slaapstand). De DS212j heeft geen wol, dat hebben de duurdere modellen alleen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
job schreef op zondag 16 september 2012 @ 17:14:
Volgens mij hebben j-modellen geen Wake-on Lan.
Als je nas Wake-on lan heeft kan je dat hier terugvinden:
[afbeelding]

In de slaapstand staan alleen de HD's uit. Zodra je de nas benaderd (http,smb,nfs,ftp,etc) gaan de schijven weer aan.
Wake-on Lan gebruik je als de nas helemaal uit staat. Deze reageert niet als je hem benaderd, maar kan je wel laten starten via wol.
Eventjes nagekeken maar het klopt inderdaad dat mijn model in elk geval geen WOL heeft want ik zie die functie niet erbij staan bij Power.

Wat betreft slaapstand valt mij op dat na een tijdje alleen dan nog het blauwe lampje brand en alle andere ledjes uit zijn. Vandaar dat ik mij dus afvroeg of dan de gehele nas in slaapstand gaat wanneer de hdd's in slaapstand gaan.

Verder mis ik trouwens WOL niet en vind ik die slaapstand op zich voor mijn doeleinden prima, want ik gebruik de nas toch eigenlijk in hoofdzaak puur voor opslag van films en streaming via zowel de Dune Smart H1 als een Mede8er 500x2.

[ Voor 11% gewijzigd door Roel1966 op 16-09-2012 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:11
job schreef op zondag 16 september 2012 @ 17:11:
[...]

Dat vind je terug in het webmanagement van je router bijvoorbeeld.
Is een vast IP en die kan ik mijn router niet vinden, alleen de dynamische.
Overigens als ik via finder -> connect to server het IP invul. Krijg ik ook gewoon de mappen.

[ Voor 40% gewijzigd door tiswat op 16-09-2012 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:41
Kan je nou "schade lijden" door niet met ssl te downloaden? Met ssl haal ik op mijn 211+ max 2MB/s en zonder ssl max 5MB/s.

[ Voor 3% gewijzigd door Deef_K op 16-09-2012 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:14
Nee, downloaden is niet illegaal in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 14:01
freaky35 schreef op zondag 16 september 2012 @ 16:20:
nee dat is de DDNS service van synology die moeilijk doet.

Persoonlijk raad ik aan om b.v een gratis account en DDNS service bij no-ip b.v te nemen
.Die werkt namelijk veel beter vind ik als de service van Synology zelf.En is dus ook gratis.

Ik heb zelf ook die service van synology gebruikt en ik bleef problemen er mee houden,dagen dat ie wel 4 a 5 keer verbinding verloor met de DDNS.Dit ligt dus niet aan jou NAS

Alleen eens in de maand krijg je de vraag of je de DDNS wilt blijven gebruiken,dit bevestigen en je kunt weer verder.

Maar verder nooit geen problemen meer gehad,met disconnects :)
Bedankt! Heb dit ook even ingesteld, ben benieuwt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
hoe kan ik op een makkelijke manier achterkomen hoe m'n USB stick wordt gezien in de synology ?
ik weet dat het hoofdvolume als /volume1 wordt gezien.
maar ik wil eens experimenteren met een watchmap voor m'n NZB's op een USB stick, maar hoe kom ik achter het volledige pad van die stick ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-09 21:40
Kijk in filestation en dan rechtermuisknop op de usbshare en dan eigenschappen.

Mijne heten volumeUSB1 en volumeUSB2

Mijn sabnzbd schrijft zijn logs naar /volumeUSB1/

[ Voor 18% gewijzigd door Rainesh op 16-09-2012 20:58 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
check!
bij mij overigens ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
tiswat schreef op zondag 16 september 2012 @ 18:57:
[...]

Is een vast IP en die kan ik mijn router niet vinden, alleen de dynamische.
Overigens als ik via finder -> connect to server het IP invul. Krijg ik ook gewoon de mappen.
Als je router een fixed dhcp functie heeft zou ik dat gebruiken, werkt fijner dan een vast ip.

Maar wat je probleem betreft, reset je nas eens (reset knop). Als dat niet werkt zal je hem opnieuw moeten installeren. Nadeel van de nieuwe installatie.. je moet de packages opnieuw installeren en instellen.
http://forum.synology.com...Reset_the_Synology_System

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Neefdave schreef op zondag 16 september 2012 @ 19:21:
Kan je nou "schade lijden" door niet met ssl te downloaden? Met ssl haal ik op mijn 211+ max 2MB/s en zonder ssl max 5MB/s.
Nope maar de provider of derden kunnen in theorie zien wat je download en ik neem liever het zekere voor het onzekere :)

edit: moet er wel bij zeggen dat ik een DS412+ heb en geen last heb van een lagere snelheid door SSL (haal 13-14MB/sec)

[ Voor 14% gewijzigd door Workaholic op 17-09-2012 09:44 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 14:01
Via het bekabelde netwerk gebruik ik mijn DS213+ ICM een Xtreamer Sidewinder 3, maar als ik dan een film stream van 1,5gb dan bevriest het beeld elke ~15 minuten waarna hij weer verder gaat na 10 seconden.

Het netwerk is gewoon 1000mbit, iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:28
- Protocol? samba?
- Kan je de buffersettings wijzigen in je Xtreamer?
- Een pc speelt je film wel vlekkeloos af? Het ligt niet aan de film? Andere films hebben hier ook last van?

Je NAS doet dit met zijn ogen dicht.. Log eens in DSM en kijk in bron info na wat er gebeurd als film hangt. Rare piek te zien?

Ik vermoed dat het eerder wat verkeerds gaat bij de Xtreamer dan bij je NAS.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-09 18:42

Yucko

One clown to rule them all !

Idd heel erg raar, want ik kon hier met mijn DS213+ gewoon via een draadje een 1080p film naar mijn Samsung TV streamen via de standaard Synology Mediaserver waarbij dan in de achtergrond op de NAS ook nog downloads liepen van zowel BT als Usenet.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Thoraxx schreef op maandag 17 september 2012 @ 15:54:
Via het bekabelde netwerk gebruik ik mijn DS213+ ICM een Xtreamer Sidewinder 3, maar als ik dan een film stream van 1,5gb dan bevriest het beeld elke ~15 minuten waarna hij weer verder gaat na 10 seconden.

Via mijn Dune Smart H1 stream ik zelfs zonder problemen Bluerays via de DS212J en tegelijkertijd kan ik dan nog gerust films vanaf de pc op de nas zetten zonder problemen. Misschien dat je router ook nog een bottleneck kan zijn en je daar eens bij instellingen kan rond gaan neuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer mensen die problemen hebben met Quickconnect?

Afbeeldingslocatie: http://www2.youritromp.nl/dump/2012/quickconnect.jpg

Mijn Cloudstation (verbinding via quickconnect) verloor ineens de verbinding. Daarop heb ik geprobeerd het Quickconnect ID aan te passen. Dit lukt echter niet. Blijft staan op 'Bezig met registreren...'

Via mijn werk heb ik helaas geen andere mogelijkheid om te verbinden met CloudStation (ivm poorten die niet open staan)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2012 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 09:17

Je zou eens kunnen kijken of je kabels 100% gbit compatible zijn, en of er misschien autosensing issues zijn waardoor deze "wiebelt" van 100mbit naar gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag die ik tot nu toe nog niet gevonden heb op het forum en de synology site is of het mogelijk is om in een DS213 met 2 disken van 3Tb het zo op te delen dat je:

1 volume maakt in Raid-1 van bijv 1Tb (mirroring)
1 volume maakt in Raid-0 van bijv 4Tb (striping)

Is dit nou wat SHR je kan bieden of heb ik het dan mis?

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2012 @ 19:38:
Vraag die ik tot nu toe nog niet gevonden heb op het forum en de synology site is of het mogelijk is om in een DS213 met 2 disken van 3Tb het zo op te delen dat je:

1 volume maakt in Raid-1 van bijv 1Tb (mirroring)
1 volume maakt in Raid-0 van bijv 4Tb (striping)

Is dit nou wat SHR je kan bieden of heb ik het dan mis?

Groeten
Helaas, dit kan niet. Dit zou voor mij ook een uitkomst zijn, maar tot nu toe wordt dit niet ondersteund.

SHR is eigenlijk alleen interesant voor 4 bays en hoger, hiermee kun je (als je bijvoorbeeld met 2 schijven begint) later schijven toevoegen, waarna automatisch de ruimte beschikbaar komt waarbij een single disk kapot mag gaan.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah ok, thanks voor je snelle reply!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_care1000
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-01-2024
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2012 @ 18:00:
Meer mensen die problemen hebben met Quickconnect?

[afbeelding]

Mijn Cloudstation (verbinding via quickconnect) verloor ineens de verbinding. Daarop heb ik geprobeerd het Quickconnect ID aan te passen. Dit lukt echter niet. Blijft staan op 'Bezig met registreren...'

Via mijn werk heb ik helaas geen andere mogelijkheid om te verbinden met CloudStation (ivm poorten die niet open staan)
Ik heb hetzelfde probleem, zat me al suf te zoeken wat er nou mis was. Lijkt wel of de service bij Synology plat ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06 06:41
Eindelijk wat tijd om te mijn Samsung TV in het netwerk te hangen. En dan films vanaf de DS212 te streamen via DLNA naar de TV.
Op zich gaat het goed, ware het niet dat er bij DVD's of ISO's daarvan het toch haperingen zijn (stukjes overgeslagen, soms geen geluid). Nu heb ik inmiddels al gevonden dat dit een bekend probleem is. En dat de oplossing is om het via een ander apparaat te doen (bijv media speler) te doen.
Echter nu vraag ik mij af hoe dat dan werk. Stream je dan je DVD's wel gewoon daar naar toe? Of is het een kwestie van overzetten en dan kijken?

Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

don_care1000 schreef op maandag 17 september 2012 @ 22:00:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem, zat me al suf te zoeken wat er nou mis was. Lijkt wel of de service bij Synology plat ligt?
Dat denk ik ook. Heb al van alles geprobeerd maar het moet toch echt aan hun kant liggen. Vreemde is dat ze op mijn vraag aan hen hierover beweren dat er niks aan de hand is en dat ik maar een support ticket aan moet maken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Je zou je dvd's en iso's om kunnen zetten naar mkv bestanden (mbv makemkv), wellicht dat het dan wel werkt.

Als je het wilt doen met een ander apparaat dan kan je inderdaad streamen naar dit apparaat (via dnla), of wat prettiger werkt (minder beperkingen) en dit andere apparaat (mediaplayer) dmv smb/cifs of nfs met je synology te laten verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06 06:41
job schreef op maandag 17 september 2012 @ 22:15:
Je zou je dvd's en iso's om kunnen zetten naar mkv bestanden (mbv makemkv), wellicht dat het dan wel werkt.
Ben ff aan het zoeken, maar is hier een app voor op DSM?
Als je het wilt doen met een ander apparaat dan kan je inderdaad streamen naar dit apparaat (via dnla), of wat prettiger werkt (minder beperkingen) is dit andere apparaat (mediaplayer) dmv smb/cifs of nfs met je synology te laten verbinden.
Als ik het goed begrijp "hang" je dan je mediaplayer als het ware in de mappen structuur zodat je direct de films op de media player kunt kopieren/plakken?

Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Is hier iemand op het forum geweest die zijn/haar raid weleens heeft gescrubbed?

Ik kwam dit tegen:

http://forum.synology.com...7&hilit=data+scrub#p94507

Lijkt mij erg belangrijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Jeronimo78 schreef op maandag 17 september 2012 @ 22:27:
Als ik het goed begrijp "hang" je dan je mediaplayer als het ware in de mappen structuur zodat je direct de films op de media player kunt kopieren/plakken?
Als je een mediaplayer gebruikt hoef je via SMB/NFS niks te kopieren en kan je gewoon door de mappen heen bladeren op je NAS en direct dan een film starten vanaf de NAS. Hetzelfde idee zeg maar hoe je op je pc door mappen heen bladerd en dan een film kan afspelen.

In de mediaplayer zelf zitten dan al alle functies hiervoor die je dan met je afstandsbediening kan besturen net zoals een dvdspeler. Je hoeft dus verder geen mediaplayer met een harddisk te gebruiken wanneer je een nas hebt maar het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 22:35

Coehinator

Hocus Pocus!

Even tussendoor,
Sinds ik mijn ds212 heb geupdate naar 4.1 wil de fan moeilijk opstarten, soms geeft hij alarm doormiddel van een pieptoon, en plots begint de fan langzaam wel te draaien en is hij zo op snelheid en is er niks aan de hand.
Als hij de fan probeert aan te slingeren is er een soort getik te horen..
kan iemand me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 07:35

timovd

Voorsprong door techniek

Neem even contact op met Synology Support. Waarschijnlijk sturen ze een nieuwe fan op.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

De problemen zijn gekomen door die update, daarvoor werkte alles vlekkeloos. denk je niet eerder dat het aan de update licht? ik zal straks een ticket openen bij synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
vanochtend een dikke foutmelding in m'n mailbox afkomstig van de Synology, backup mislukt :(

eigen stomme schuld overigens, normaal maakt ie een backup naar een externe HDD die is gemount als USBshare1
met het toevoegen van een USB stick dit weekend is spontaan besloten om die HDD maar USBshare2 te gaan heeten, en de USB stick USBshare1

ruim 700gig past natuurlijk nooit op een 2GB USB stick :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstreutker
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-01 13:56

Wat voor film is het (formaat, codec, etc)?
Ik heb bijvoorbeeld zelf een WDTV, maar als ik een filmpje van mijn iphone 4s stream via mn syno dan buffert ie om de 5 seconden.
Met 1080p films heb ik dit probleem niet. Dus misschien ligt het aan de film? Heb je al andere formaten geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Wildfire

Joy to the world!

Coehinator schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 08:47:
De problemen zijn gekomen door die update, daarvoor werkte alles vlekkeloos. denk je niet eerder dat het aan de update licht? ik zal straks een ticket openen bij synology.
Hoeft echt niet aan de update te liggen, toeval bestaat ook nog steeds namelijk. Zo kreeg ik sinds de update regelmatig mailtjes dat de verbinding met Synology.me was weggevallen, had eerst ook het idee dat het iets met de update had te maken omdat die mailtjes begonnen te komen precies na de update... maar anderen die nog niet hadden bijgewerkt kregen die mails ook, dus puur toeval dat het tegelijkertijd met de update begon.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 07:45

Toppe

Oké ✅

Iemand enig idee met het volgende probleem:

Terwijl ik mijn NAS van een SSL certificaat wou voorzien viel het mij al op dat de verbinding weg viel, niets spannends dacht ik bij me zelf, gewoon door gegaan met de installatie van het certificaat.

Na de installatie heb ik aangegeven dat alles via HTTPS moet verlopen, je word dus automatisch door gestuurd, echter valt nu nog steeds de verbinding af en toe weg, na een minuut komt hij automatisch weer online en kan je weer verder gaan waar je was gebleven, na 5 minuten valt hij weer weg en kan je dus niets doen.

In het logboek kan ik niets terug vinden van een weg vallende verbinding, ook in m'n router kan ik niets terug vinden.

Aangezien ik digitale TV van KPN heb kan ik zien of er wat gebeurt, mocht de verbinding weg vallen merk ik dat direct, uiteraard is iTV een ander protocol maar het idee werkt wel.

Ik zit momenteel met mijn handen in 't haar omdat ik niet weet waar het probleem zit.

Heeft iemand anders dit al eens mee gemaakt en weet toevallig waar het probleem zit?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Toppe schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 09:40:
Iemand enig idee met het volgende probleem:

Terwijl ik mijn NAS van een SSL certificaat wou voorzien viel het mij al op dat de verbinding weg viel, niets spannends dacht ik bij me zelf, gewoon door gegaan met de installatie van het certificaat.

Na de installatie heb ik aangegeven dat alles via HTTPS moet verlopen, je word dus automatisch door gestuurd, echter valt nu nog steeds de verbinding af en toe weg, na een minuut komt hij automatisch weer online en kan je weer verder gaan waar je was gebleven, na 5 minuten valt hij weer weg en kan je dus niets doen.

In het logboek kan ik niets terug vinden van een weg vallende verbinding, ook in m'n router kan ik niets terug vinden.

Aangezien ik digitale TV van KPN heb kan ik zien of er wat gebeurt, mocht de verbinding weg vallen merk ik dat direct, uiteraard is iTV een ander protocol maar het idee werkt wel.

Ik zit momenteel met mijn handen in 't haar omdat ik niet weet waar het probleem zit.

Heeft iemand anders dit al eens mee gemaakt en weet toevallig waar het probleem zit?
Ik zou beginnen met alle kabels nalopen. Als je een laptop of ander apparaat op de kabel aansluit waar nu de DS op zit, blijft de verbinding dan wel stabiel?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:15
Sorry voor deze beginnersvraag, maar ik wil graag iets controleren voordat ik een Synology aanschaf. Is het mogelijk om via Rsync of op een andere manier een incrementele backup te maken tussen een QNAP- en een Synology-NAS volgens een bepaald tijdsschema? Het gaat hierbij een offsite backup van onze werk NAS (QNAP-TS859-PRO) naar een (nog te kopen) Synology TS-412+ bij mij thuis.

Natuurlijk besef ik mij dat de snelheid zwaar gelimiteerd gaat worden door de uploadsnelheid van de internetverbinding op mijn werk en dat ik de juiste poorten in de modems moet open letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

LuukNouwen schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 09:52:
Sorry voor deze beginnersvraag, maar ik wil graag iets controleren voordat ik een Synology aanschaf. Is het mogelijk om via Rsync of op een andere manier een incrementele backup te maken tussen een QNAP- en een Synology-NAS volgens een bepaald tijdsschema? Het gaat hierbij een offsite backup van onze werk NAS (QNAP-TS859-PRO) naar een (nog te kopen) Synology TS-412+ bij mij thuis.

Natuurlijk besef ik mij dat de snelheid zwaar gelimiteerd gaat worden door de uploadsnelheid van de internetverbinding op mijn werk en dat ik de juiste poorten in de modems moet open letten.
Moet gewoon goed gaan, je kan het instellen op de Synology zelf, als je maar zorgt dat de eventuele poorten openstaan en goed ingesteld zijn moet het allemaal goed komen.

@JanPedaal, dat heb ik na gekeken, en de verbindingen vallen dan niet weg, nieuwe bekabeling etc heb ik al geplaatst maar ook dan geen resultaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 18-09-2012 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
ik had het hier ook draaien, vanaf een DS naar een Qnap via Rsync. Dit was wel via lokaal netwerk.
Enige wat ik niet aan de praat kreeg was encryptie trouwens. Dit is ook de reden dat het uit staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Voor encryptie moet je wel de juiste poort openen (22, verbeter me waar nodig) anders werkt het inderdaad niet. Ik kies voor veilig en vandaar dat mijn NAS een SSL certificaat heeft evenals via encryptie een backup extern weg schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_care1000
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2012 @ 22:06:
[...]

Dat denk ik ook. Heb al van alles geprobeerd maar het moet toch echt aan hun kant liggen. Vreemde is dat ze op mijn vraag aan hen hierover beweren dat er niks aan de hand is en dat ik maar een support ticket aan moet maken 8)7
Krijg nu wel bij status VERBONDEN maar kan nog steeds geen verbinding maken. Niet op het werk en ook niet met mijn Android telefoon en tablet. Vanavond maar even verder puzzelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Laatst online: 21:15
Debankt voor de reacties! Ik ging er wel vanuit dat het kon, maar wilde het zeker weten voordat we een investering van een paar honderd euro gaan doen.

Encryptie ga ik wel aanzetten. De uploadsnelheid van de internetverbinding is toch zo laag dat de QNAP deze ook met encryptie vol trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdheuvel
  • Laatst online: 15-10-2017
Sinds Vrijdag een Ds213 *O*. Na een weekendje back-ups maken eindelijk een paar disken erin kunnen prikken.

Er zijn wel een aantal dingen waar ik zo snel geen antwoord op kan vinden

is het mogelijk om de admin user te renamen? Ik heb een aantal threads gevonden over DSM 3.2 waarin het niet mogelijk is maar niets over DSM 4.1.

Is mogelijk om bepaalde mappen te delen binnen een gedeelde map. Met rechten op mappen kom ik er niet echt uit.

Waar kan ik zien wat geheugen gebruikt. Ik zie nu dat er 35 % in gebruik is maar niet door wie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredericL
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09-2012
Hallo,

ik ben al een hele tijd aan het uitkijken voor een NAS-systeem met twee schijven in RAID om te dienen als archief + backup van al mijn fotoshoots en projecten. Gewoon 2 schijven met exact dezelfde inhoud dus.

We zitten hier met een draadloos netwerk met router en zo in de garage beneden. In de winter is dat hier echter redelijk koud en ook qua inbraakveiligheid is dit niet echt ideale locatie om hier een NAS-systeem te installeren.

Ik zat nu te kijken op de Synology DS212j en vroeg me af of je die via een netwerkadapter (stopcontact-netwerk via elektriciteitsnet) op het netwerk kan aansluiten? Er zijn al enkele computers via deze manier bij ons thuis verbonden met de router, dus ik vroeg me af of dit ook mogelijk gaat zijn met de NAS.

Moest dit niet gaan, is er een mogelijkheid om die NAS gewoon rechtstreeks op mijn laptop en/of iMac aan te sluiten bijvoorbeeld, zonder tussenkomst van netwerk maar gewoon met een LAN-kabel of USB-kabel? Ik heb er al wat over zitten zoeken maar eigenlijk niks concreets gevonden die me zekerheid geeft.

Alvast bedankt voor de ervaringen/antwoorden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van Laptop > Switch > Nas, op de switch sluit je dan later andere netwerk toestellen aan.

http://windows.microsoft....-and-access-points-differ

Afbeeldingslocatie: http://www.4launch.com/images/producten/4launch/037072b.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2012 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdheuvel
  • Laatst online: 15-10-2017
Je kan de ds212J ook vastzetten met een Kensington slot. rechts onderin zit ruimte om deze aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
ja dat kan, ik heb mijn NAS op wifi aangesloten maar via internetkabel aan iMac.. alles wat ik met de imac doet gaat via LAN...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Vannacht om half 1 data scrubbing aangezet op mijn nas en vanochtend om half 9 kreeg ik netjes een email dat pariteitscontrole klaar was.

Wat doet datascrubbing:

Het komt er op neer dat alle blokjes binnen je raid-systeem gecontroleerd worden op foutjes en eventueel gerepareerd worden. Hiermee verklein je de kans op een fail binnen je raidsetup.

Via ssh inloggen met root en dan de volgende commando gebruiken:

echo repair > /sys/block/md2/md/sync_action

In DSM zie je dan dat hij begonnen is met pariteitscontrole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 21:19

Elwood Blues

87167191

svdheuvel schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:19:

is het mogelijk om de admin user te renamen? Ik heb een aantal threads gevonden over DSM 3.2 waarin het niet mogelijk is maar niets over DSM 4.1.
Volgens mij niet, maar je kunt wel een nieuw account aanmaken, dat account admin-rechten geven en vervolgens het echte admin-account disablen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredericL
svdheuvel schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:52:
Je kan de ds212J ook vastzetten met een Kensington slot. rechts onderin zit ruimte om deze aan te sluiten.
Een slot lijkt me ook niet meteen de oplossing, het blijft er redelijk tochtig, vochtig in de winter, etc. Niet ideaal gewoon om eventjes paar harde schijven continu te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Laatst online: 13-01 05:24
Rainesh schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:51:
Vannacht om half 1 data scrubbing aangezet op mijn nas en vanochtend om half 9 kreeg ik netjes een email dat pariteitscontrole klaar was.

Wat doet datascrubbing:

Het komt er op neer dat alle blokjes binnen je raid-systeem gecontroleerd worden op foutjes en eventueel gerepareerd worden. Hiermee verklein je de kans op een fail binnen je raidsetup.

En zitten daar verder nog risico's aan in de zin dat bestanden daardoor misschien juist makkelijker beschadigd raken tijdens het 'scrubben'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macron
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-08 11:58
FredericL schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:39:
ik ben al een hele tijd aan het uitkijken voor een NAS-systeem met twee schijven in RAID om te dienen als archief + backup van al mijn fotoshoots en projecten. Gewoon 2 schijven met exact dezelfde inhoud dus.
Let op: RAID is geen back-up! Gebruik daarvoor een externe schijf of liefst een schijf op een andere locatie buitens huis. RAID is er puur voor om te zorgen dat wanneer een van de twee schijven defect gaat de andere schijf het nog doet en je dus nog bij je data kunt.
Zelf heb ik er twee schijven in zitten, een 2TB en een 1TB, als twee aparte volumes. Daarnaast heb ik een 2TB externe schijf waar ik regelmatig een back-up op zet van de belangrijkste 2TB van de 3TB. Niet dat die 3TB al vol is trouwens..
Ik zat nu te kijken op de Synology DS212j en vroeg me af of je die via een netwerkadapter (stopcontact-netwerk via elektriciteitsnet) op het netwerk kan aansluiten? Er zijn al enkele computers via deze manier bij ons thuis verbonden met de router, dus ik vroeg me af of dit ook mogelijk gaat zijn met de NAS.
Ik heb ook een DS212j, mooi apparaat, al zou ik achteraf gezien een sneller model hebben gekocht met USB3 en misschien meer drive bays.
Via het lichtnet kan. Is alleen wel een stuk trager dan via een kabel in een router. Mijn ervaring is zo rond de 1 MB/sec, afhankelijk van de locatie en op welke stroomgroep je de NAS aansluit.
Moest dit niet gaan, is er een mogelijkheid om die NAS gewoon rechtstreeks op mijn laptop en/of iMac aan te sluiten bijvoorbeeld, zonder tussenkomst van netwerk maar gewoon met een LAN-kabel of USB-kabel? Ik heb er al wat over zitten zoeken maar eigenlijk niks concreets gevonden die me zekerheid geeft.
USB is mogelijk, staat in de handleiding als ik me niet vergis. LAN is ook mogelijk. Dan heb je een cross-cable nodig. Het hele idee van een NAS is dan wel een beetje weg en kun je net zo goed een losse externe schijf nemen. Dat is ook nog eens veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
@ HvB83, zover ik het begrepen heb is van niet. Datascrubbing is het een juist controle van de bestanden/sectoren/blokken. Want door deze te controleren kunnen eventuele fouten gecorrigeerd worden.

"Data Scrubbing In short: Especially if you run a RAID5 array, trigger an active bad block check on a regular basis, or there is a high chance of hidden bad blocks making your RAID unusable during reconstruction.

Normally, RAID passively detects bad blocks. If a read error occurs, the data is reconstructed from the rest of the array, and the bad block is rewritten. If the block can not be rewritten, the defective disk is kicked out of the active array.

Once the defective drive is replaced, reconstruction will cause all blocks of the remaining drives to be read. If this process runs across a previously undetected bad block on the remaining drives, another drive will be marked as failed, making RAID5 unusable. The larger the disks, the higher the odds that passive bad block detection will be inadaquate. Therefore, with today's large disks it is important to actively perform data scrubbing on your array.

With a modern (>=2.6.16) kernel, this command will initiate a data consistency and bad block check, reading all blocks, checking them for consistency, and attempting to rewrite inconsistent blocks and bad blocks.

echo check >> /sys/block/mdX/md/sync_actionYou can monitor the progress of the check with:

watch -n 0.5 cat /proc/mdstat(The “0.5” is localized, and you may have to write it as “0,5”. Also, too quick polling will reduce the speed.)

You should have your array checked daily or weekly by adding the appropriate command to /etc/crontab.

If you find yourself needlessly checking your array (like I was) and want to stop it safely, you can either stop the entire array, or:

echo idle >> /sys/block/mdX/md/sync_action"

Dit is dus van toepassing voor de mensen die een Raid5 of 6 systeem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Laatst online: 06-09 19:45

Wat doet datascrubbing:

Dat commando is dan eenmalig veronderstel ik. Jammer dat Synology zo geen functie inbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Commando is inderdaad eenmalig, maar met behulp van een cronjob kun je het een maandelijkse commando van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredericL
Macron schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:29:
[...]

Let op: RAID is geen back-up! Gebruik daarvoor een externe schijf of liefst een schijf op een andere locatie buitens huis. RAID is er puur voor om te zorgen dat wanneer een van de twee schijven defect gaat de andere schijf het nog doet en je dus nog bij je data kunt.
Zelf heb ik er twee schijven in zitten, een 2TB en een 1TB, als twee aparte volumes. Daarnaast heb ik een 2TB externe schijf waar ik regelmatig een back-up op zet van de belangrijkste 2TB van de 3TB. Niet dat die 3TB al vol is trouwens..

[...]

Ik heb ook een DS212j, mooi apparaat, al zou ik achteraf gezien een sneller model hebben gekocht met USB3 en misschien meer drive bays.
Via het lichtnet kan. Is alleen wel een stuk trager dan via een kabel in een router. Mijn ervaring is zo rond de 1 MB/sec, afhankelijk van de locatie en op welke stroomgroep je de NAS aansluit.

[...]

USB is mogelijk, staat in de handleiding als ik me niet vergis. LAN is ook mogelijk. Dan heb je een cross-cable nodig. Het hele idee van een NAS is dan wel een beetje weg en kun je net zo goed een losse externe schijf nemen. Dat is ook nog eens veel goedkoper.
Maar bedoeling is eerder, ik heb heel wat fotoshoots staan met RAW-bestanden en originele bestanden. Die zou ik op de 1e schijf willen zetten van m'n NAS, de 2e schijf maakt 1:1 kopie van die 1e. Op m'n PC zelf kan ik dan die bestanden die ik eigenlijk niet meer nodig heb, verwijderen omdat ze dus op m'n archief-NAS staan. M'n uiteindelijke, definitieve full-res foto's die bewerkt zijn blijven echter wel nog op m'n computer zelf ook staan omdat ik die vaak nog gebruik.

Dan heb je toch eigenlijk een backup-systeem? Oke, als je huis afbrandt is het weg, en als je bewust bestanden verwijderd van schijf 1, zijn ze ook weg van schijf 2, maar als je dat bewust niet doet omdat je er enkel bestanden gaat opzetten en niet van verwijderen, is er toch geen probleem? Of mis ik iets?

Zoals jij zegt, gewoon externe HD eraan hangen, dan heb ik ook nog niet echt een backup, of ik moet van die externe HD, ook nog eens apart een backup nemen, maar dan zit je toch weer bij het RAID1 principe, maar dan manueel zogezegd?

[ Voor 3% gewijzigd door FredericL op 18-09-2012 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Zolang ze fysiek in hetzelfde apparaat in hetzelfde huis zijn, heb je alsnog maar weinig zekerheid. De bliksem kan inslaan en je NAS en HD's tegelijk uit het gevecht halen, de boel kan inderdaad afbranden (hoewel je dan waarschijnlijk ook andere problemen hebt, is het toch wel fijn als je zaak gewoon weer redelijk snel in de lucht kan zijn), je NAS kan gestolen worden en ga maar door. Jouw oplossing helpt eigenlijk alleen in het geval 1 hd het opgeeft, maar dan kan je net zo goed mirroring inschakelen. Je backup kan verkeerd staan ingesteld, 1 disk kan net de geest geven terwijl de backup nog niet heeft gedraaid en ga zo maar door, meer risico dat het fout gaat dan dat het voordeel oplevert.

Ik zou er persoonlijk voor kiezen om een offsite backup te maken. Als fotograaf is dat misschien wat prijzig als je het bij een commerciële aanbieder moet doen, maar wellicht heb je een concullega die ook graag een backup van zijn foto's wil hebben? Dan kan je backupruimte ruilen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredericL
HvB83 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 14:21:
Zolang ze fysiek in hetzelfde apparaat in hetzelfde huis zijn, heb je alsnog maar weinig zekerheid. De bliksem kan inslaan en je NAS en HD's tegelijk uit het gevecht halen, de boel kan inderdaad afbranden (hoewel je dan waarschijnlijk ook andere problemen hebt, is het toch wel fijn als je zaak gewoon weer redelijk snel in de lucht kan zijn), je NAS kan gestolen worden en ga maar door. Jouw oplossing helpt eigenlijk alleen in het geval 1 hd het opgeeft, maar dan kan je net zo goed mirroring inschakelen. Je backup kan verkeerd staan ingesteld, 1 disk kan net de geest geven terwijl de backup nog niet heeft gedraaid en ga zo maar door, meer risico dat het fout gaat dan dat het voordeel oplevert.

Ik zou er persoonlijk voor kiezen om een offsite backup te maken. Als fotograaf is dat misschien wat prijzig als je het bij een commerciële aanbieder moet doen, maar wellicht heb je een concullega die ook graag een backup van zijn foto's wil hebben? Dan kan je backupruimte ruilen...
Daar heb je wel een punt. Ik denk dat ik het dan misschien zo doe. 1 harde schijf als archief die bij me thuis blijft liggen en ik al mijn bestanden op zet. Om de zoveel tijd (hoe meer hoe beter uiteraard) van die schijf een back-up nemen en stockeren in een kluis van mijn bank. Ik ging er toch eentje openen al voor andere reden, maar met er nu aan te denken lijkt me dat nog het veiligste en gemakkelijkste van al. Ik ben voorlopig nog student dus lijkt me ook nog meest financieel gemakkelijkste.

En wellicht kan ik dit gewoon via software doen dit mirroren met de 2 harde schijven aangekoppeld aan m'n PC?

[ Voor 3% gewijzigd door FredericL op 18-09-2012 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Zelf gebruik ik Crashplan, maar dan moet je wel een Syno met een ARM of een Atom cpu hebben.

Daarmee kan je heel eenvoudig selecteren welke files/folders je wilt backuppen, welke versies bewaard moeten blijven (bijv. 1 maand elke dag, na 3 maanden elke week, na een half jaar elke maand, etc). Dan maak je thuis de initiële backup op een usb-schijfje en kan je bij een maatje het ding eraan knopen en met een paar drukken op de knop (gewoon met een code, geen ingewikkelde port-forwarding of wat dan ook, heel noob-bestendig) kan je zorgen dat jouw backup voortaan bij hem thuis wordt gemaakt.

En hij hoeft niet perce een Synology te hebben, het kan ook gewoon een pc zijn, voorwaarde is dan natuurlijk wel dat hij vaak en lang genoeg aan staat om je backups te kunnen draaien. Van daar uit is een NAS wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Als je Crashplan hebt dan gaat je nas niet meer in hibernate toch? Zoiets had ik gelezen, maar klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Laatst online: 30-09 09:17
Ze hebben er niet heel lang over gedaan:
http://sourceforge.net/pr...SM%204.1%20Tool%20Chains/

De Qoriq toolchain is uit, dus met enkele dagen/weken kunnen we de populaire 3rd party packages voor de DS213+ en 413 verwachten.
Denk dat ik er eindelijk maar eens eentje ga bestellen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RelaXXinG
  • Laatst online: 21:38
We hebben hier op locatie 1 een NAS staan (DS212), en we willen een tweede NAS op locatie 2 zetten waarbij tussen deze NAS-systemen bepaalde directory's op een bepaalde tijdstip moeten synchroniseren. Het liefst met encryptie. In het toekomstige tweede NAS systeem komen overigens meer schijven: 4 i.p.v. 2.

Welke NAS systeem kan ik dan het beste nemen? De DS412+ of DS413?

Zijn de Seagate Barracuda Green schijven aan te raden voor een Synology of kan ik beter andere schijven nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_care1000
don_care1000 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:17:
[...]

Krijg nu wel bij status VERBONDEN maar kan nog steeds geen verbinding maken. Niet op het werk en ook niet met mijn Android telefoon en tablet. Vanavond maar even verder puzzelen....
Net bij thuiskomt 1 vd pc's uit sync gehaald met Cloudstation en opnieuw in sync gezet met mijn quickconnect-id. Nu werkt alles weer ook op mijn telefoon en tablet....

Geen idee wat nu het probleem is geweest????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Rainesh schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 14:50:
Als je Crashplan hebt dan gaat je nas niet meer in hibernate toch? Zoiets had ik gelezen, maar klopt dit?
Klopt inderdaad. Althans, hybernation is geen probleem, je hd's gaan niet meer in slaapstand. Ik zet hem voor nu even handmatig stop als ik weet dat ik een paar dagen geen spannende backup hoef te draaien. De ontwikkelaar van het package is redelijk fanatiek bezig en heeft al contact gehad met de ontwikkelaar van Crashplan, dus ik verwacht daar eigenlijk wel binnen een paar weken een oplossing voor.

Ik heb je suggestie voor het scrubben trouwens in gang gezet en hij is druk bezig met krabben. Mocht het fout gaan dan weet ik je te vinden. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door HvB83 op 18-09-2012 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
SndBastard schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 14:57:
Ze hebben er niet heel lang over gedaan:
http://sourceforge.net/pr...SM%204.1%20Tool%20Chains/

De Qoriq toolchain is uit, dus met enkele dagen/weken kunnen we de populaire 3rd party packages voor de DS213+ en 413 verwachten.
Denk dat ik er eindelijk maar eens eentje ga bestellen dan :)
Goed nieuws! Je merkt gelijk dat je toch aardig wat mist zo zonder custom packages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
oke, ik wil de volgende vraag hier toch even hier neer leggen...

ik heb nu een DS109 (128mb ram, 1,2GHz proc) , prima beestje maar hij heeft ontzettend veel moeite om meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren.
als sabnzbd bezig is met een repair/uitpakactie, en er ook nog gestreamed wordt via NFS/SMB dan is zowel de DSM alsook de sabnzbd console amper tot niet meer toegankelijk.

nu ben ik dus aan het kijken voor een opvolger (2 of 4 disk)
maar wat is nu de bottleneck? komt het door de whopping 128MB geheugen, of speelt de processor hierin een grote rol?
dan kan ik daar namelijk rekening mee houden bij de nieuwe aanschaf :)
aan encryptie doe ik niet (of nauwelijk) dus de + versies lijken mij al af te vallen.. (ik heb namelijk begrepen dat de + versies als grote voordeel hardwarematige encryptie aan boord hebben)

[ Voor 20% gewijzigd door Shanquish op 18-09-2012 16:11 . Reden: vraagstelling even genuanceerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik heb een DS210+ en een DS411 staan, beide met 512mb ram. Maar bij de + merk ik toch dat die (ondanks dat hij een generatie ouder is) veel makkelijker omgaat met veel gelijktijdige taken. Ook downloaden gaat op de + dubbel zo snel.

Kortom, geheugen is belangrijk, maar ik denk gevoelsmatig dat 512mb voor veel gebruikers al zal voldoen. De cpu heeft voor veel taken wel een belangrijke impact, zeker als je dingen aan het downloaden / unrarren bent, een video wilt streamen en ook nog een beetje soepel van je fileserver gebruik wilt kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:17

Shabbaman

Got love?

Kan iemand me uit ervaring vertellen of DS 4.0 met itunes server ook video kan streamen? Als ik op de site van Synology kijk dan staat wel aangegeven dat de gebruikelijke itunes videoformaten worden ondersteund, maar als ik verder zoek dan vind ik alleen meer oude informatie dat enkel streaming audio wordt ondersteund. Ik zit erover te denken om een DS112j te kopen om foto's te backuppen en om audio en video op te zetten om via een ATV3 af te spelen.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
@ HvB, dat is mooi want ik zoek een goede opslagdienst om een backup te plaatsen van mijn foto's, muziek en documenten. Ik vind het wel belangrijk dat mijn hd's in slaapstand kunnen want anders maakt mijn nas toch aardig wat lawaai (blazend geluid).

als je via ssh inlogt met root en het volgende intikt:

cat /proc/mdstat

dan kun je zien hoeveel % hij al gedaan heeft, hoe snel het gaat en hoe lang het nog gaat duren. Bij mij ging het gemiddeld rond de 60mb/s en dat terwijl ik nog een hd-film aan het streamen was :D Wellicht ging het stuk sneller toen ik sliep en geen connecties waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Wildfire schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 09:34:
[...]

Hoeft echt niet aan de update te liggen, toeval bestaat ook nog steeds namelijk. Zo kreeg ik sinds de update regelmatig mailtjes dat de verbinding met Synology.me was weggevallen, had eerst ook het idee dat het iets met de update had te maken omdat die mailtjes begonnen te komen precies na de update... maar anderen die nog niet hadden bijgewerkt kregen die mails ook, dus puur toeval dat het tegelijkertijd met de update begon.
Tsja, ik heb een ticket geopend bij Synology, waarschijnlijk word het een nieuwe fan. tsja word waarschijnlijk even pielen maar komt vast goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-09 01:53
Beste Synology gebruikers

Ik zit zins zondag met een probleem mijn nas(ds212+) gaat niet meer op standby ook al staat wake on lan aan waar kan dit aan liggen ?

Sebastian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
Havelock schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 17:14:
Beste Synology gebruikers

Ik zit zins zondag met een probleem mijn nas(ds212+) gaat niet meer op standby ook al staat wake on lan aan waar kan dit aan liggen ?

Sebastian
Wake On Lan staat hier los van. Dat gebruik je juist om je NAS wakker te maken op afstand.
Controleer eerst de instellingen in het configuratiescherm --> Power in DSM. Bij Harddisk tab kun je de instellingen nakijken.

Als deze goed staan dan gebruik je mogelijk een pakket wat om de paar tellen iets doet wat de NAS wakker houdt.

Als het tot zondag goed gewerkt heeft dan heb je mogelijk iets geinstalleerd op de NAS of een update uitgevoerd waardoor dit is ontstaan. Als dat niet het geval is kun je proberen om de NAS eens een keer opnieuw te starten. Mogelijk blijft er ergens een process hangen waardoor hij niet meer in standby gaat.

• Havelock
Klopt dat ik wat dingen geïnstalleerd heb op zondag maar die programma's heb ik er ook weer er af gehaald als het goed is door een maatje van me.
Maar hoe kan ik dan zien of er nog wat loopt waar door hij niet in standby gaat ?

• Havelock
Ah tot mijn verbazing gaat hij nu wel gewoon op standby ik ook weer blij maar moet zeggen dat het wel lang duurt voor hij in standby valt.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:38
Hibernation tijden kun je instellen hoor...

Afbeeldingslocatie: http://www.nas-storage-blog.com/wp-content/uploads/2012/02/synology-dsm-hdd-hibernation-.png

Lekker!

• Tha_Mars
  • Laatst online: 24-09 23:01
Sinds de update (dsm4.1) om mijn DS212+ heb ik een SMART errror bij beide(!) drives (ST2000DL003). Een (uitgebreide) smart-test biedt geen oplossing, binnen 1 minuut geeft hij de error terug die wordt weergegeven. Blijkbaar is de error hardnekkig.

Vreemde is dat op het synology-forum iemand dezelfde error heeft (weliswaar een andere NAS). Tevens heb ik de NAS pas 1 maand, sta dus op het punt om de HDs terug te sturen. Iemand bekend met het probleem/mogelijk oplossing?
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/wi5yrn.jpg

• Rainesh
Heb je ze al eruit gehaald en gechecked met officiele seagate tool?

• freaky35
  • Laatst online: 07:55
ik zou eerlijk zeggen,wacht het even af, volgens mij had de vorige DSM daar ook last van dat bepaalde types ineens smart errors gingen aangeven met de hdd.

Terwijl voor de update er niets aan de hand was.

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 09:15
Beste tweakers,

Ik ben van plan om mijn huidige WHS te vervangen voor een Synology NAS. Grootste reden is dat ik voor WHS een HP Proliant server gebruik en die stoomt een kleine 400W weg en aangezien de server 7*24 aanstaat ben ik op zoek naar een zuinigere oplossing.

Ik denk aan een lege Synology DS413J waar ik dan de schijven in kan stoppen die ik nu in de WHS heb.

Ik heb echter een voorwaarde waaraan de NAS moet voldoen en ik kan niet ontdekken of dit kan; met een WHS is het mogelijk om geplande backups te maken. Echter, WHS kan op basis van deze backups ook een complete image van een schijf terug te zetten. Dus (en dat is een keer gebeurd) je harde schijf in je Windows pc crasht dan hoef ik alleen maar een nieuwe schijf in de Windows pc te stoppen (hoef hem niet eens te formaterren) en kan ik via de restore procedure van WHS de recenste image terugzetten waardoor je binnen zeer korte tijd je complete systeem weer terug hebt (inclusief persoonlijke instellingen, wachtwoorden, emails e.d.) zonder dat je eerst van alles moet installeren en dan pas je data moet terugzetten.

Ik weet inmiddels dat de meegeleverde software bij een Synology erg uitgebreid is maar ik lees alleen maar dat je toch een third-party software pakket nodig hebt (Acronis True Image of Ghost) om images van clients op de NAS te zetten en indien nodig ook om deze weer te restoren.

Klopt dit of biedt de software van synology wél de mogelijkheid om images te backuppen/aan te maken en te restoren?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 2% gewijzigd door Ferret op 19-09-2012 11:46 . Reden: typo... ]

• Moffin
  • Laatst online: 30-09 14:01
Ik heb een vraag over mijn synology Photostation. En dan met name over rechten:

Situatie: Als ik nu via het lokale netwerk foto's in de map /photo/ op mijn synology zet staan deze gelijk openbaar. Ik moet dan vervolgens inloggen op mijn photostation om deze toe te wijzen aan gebruikers en afmelden voor public.

Doel: Als gebruiker x een map toevoegt, moet deze alleen voor gebruikers in het netwerk lokaal beschikbaar zijn en pas openbaar wanneer deze rechten worden gegeven via photostation.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NvboVs4uRJkhfbydasfq0tf0/full.png
Wat dacht je van die checkbox uitzetten? :P

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:11
Ik kan mijn NAS nog steeds niet bereiken met de browser, dus heb ik de Synlogy assistent geinstalleerd en die kan hem niet vinden. Wat moet ik in godsnaam doen?

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2v8pg79.png

Oke, gewoon stekker eruit getrokken. Was er nu wel klaar mee. Hij doet het inmiddels weer.

[ Voor 18% gewijzigd door tiswat op 19-09-2012 12:52 ]

• Moffin
  • Laatst online: 30-09 14:01
Super bedankt, heb er wel 100 keer naar gezocht. Dat ik er overheen heb gekeken :(.
Hooglander1 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 11:19:
[afbeelding]
Wat dacht je van die checkbox uitzetten? :P

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• Quakie
Bij is het nu al diverse keren voorgekomen dat onder Packages de NAS niet verbind met de sites. Hij zegt dat de netwerksettings nagekeken moet worden want er is een verbindingsfout. Uiteraard heb ik gewoon verbinding en de NAS ook. Een aantal pagina's terug had iemand er ook last van. Zonder een oplossing volgens mij.
Meer mensen er last van? En is er een workaround voor of wachten jullie gewoon af?

• Local Host
  • Laatst online: 24-09 07:41

Local Host

Het forum is om te leren.

@ Quakie ; kijk bij de netwerkinstellingen als je een handmatig ip adres hebt of je ook de gateway en dns server van je router hebt aangegeven :)

• HvB83

Wat doet datascrubbing:

Bij mij is het ook succesvol afgerond. Goede tip van dat scrubben, eigenlijk klinkt het heel logisch, maar ik heb er nooit echt bij stilgestaan. Ik ga hem dus in een cronjob zetten, voor net dat extra stukje zekerheid als er weer een schijf uit klapt.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-09 18:42

Yucko

One clown to rule them all !

Is dat iets wat je ook zou kunnen gebruiken bij 4 schijven in SHR ? (wat dus neerkomt op RAID5)

vanmiddag 4x Western Digital Red WD20EFRX, 2TB besteld :9 . Nu nog even afwachten wanneer ze daadwerkelijk geleverd gaan worden
Rainesh schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 14:50:
zegt men ook van SABNZd en het hebben van de watchfolder op je normale schijven (ipv op een usb-schijf of stick zoals sommigen doen), maar toch gaan mijn schijven netjes in slaapstand ;)

[ Voor 93% gewijzigd door Yucko op 19-09-2012 16:01 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Rainesh
Ik heb 4x2tb in SHR en datascrubbing werkte gewoon prima. Het is voornamelijk bedoeld voor Raid5/6.

Nou mijn nas ging ook niet meer in standby toen ik sabnzbd had installed, maar nadat ik logfiles verplaatst had naar een usbstick ging hij wel netjes slapen.

Ik wacht ook totdat de WD red's geleverd worden, want dan kan ik ook een keer mijn disks vervangen.

• StRuJeKeR
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik heb sinds vorige week een Synology ds412+ met 4 WD 2tb WD20EARX schijven. Afgelopen weekend had ik eindelijk tijd om alles in elkaar te steken, maar bij de eerste boot vond hij geen schijf in bay 1. Toen het volume gemaakt was heb ik hem uitgezet, disk 1 en 2 gewisseld en toen vond hij hem wel. Dus terug 1 en 2 op de originele plaats gestoken, geboot en alles werkte. Schijf toegevoegd aan SHR volume en terwijl hij dat aan het doen was kreeg ik SMART errors op disk 3. Toen alles eenmaal liep heb ik overal een uitgebreide SMART test gedaan en enkel disk 3 bleef fouten geven. Nu heb ik hem uitgezet en alle disks er eens uitgehaald en terug ingestoken (misschien connectie probleem zoals eerst bij disk 1 dacht ik). Gevolg BEEP BEEP BEEP, volume gecrashed, disk 1 en 3 niet meer gevonden. Heb wat schijven zitten wisselen en geen enkele werkt nog op bay 1 (hoor ze wel opstarten maar verder niks). En op bay 3 1 op de 2 keer ook niks. Ik had gisteren al naar de shop gebeld ivm die schijf met SMART bad sector en raw-read fouten en kreeg als antwoord: regel het met de fabrikant, dat gaat het snelste. Maar ja, nu is de synology zelf waarschijnlijk ook stuk dus wie regelt daar de RMA? Opsturen naar synology of via de shop?
Ik ben nu een nieuw volume aan het bouwen met de 3 disks zonder errors in bay 2, 3 en 4 om maar iets te proberen. Zou een update naar DSM4.1 iets uithalen of zou dit echt puur hardware zijn?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:35

DukeBox

loves wheat smoothies

Waarom zou de syno defect zijn ? Clean anders eens 1 disk die goed is en installeer hem daarmee opnieuw.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• StRuJeKeR
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01-2024
DukeBox schreef op woensdag 19 september 2012 @ 18:27:
Waarom zou de syno defect zijn ? Clean anders eens 1 disk die goed is en installeer hem daarmee opnieuw.
Omdat hij geen enkele schijf vindt die ik in bay 1 steek.
Ik heb wellicht nog een handige tip voor mensen die bepaalde packages op bepaalde tijden willen stoppen m.b.v. cronjobs. Misschien dat enkele het zich kunnen herinneren maar ik wilde tvheadend snachst gestopt hebben en smorgens weer gestart, iig achteraf was het heel simpel.

Zo'n beetje elke (SynoCommunity) package heeft een start-stop-status script wat ik nu gedaan heb om tvheadend te laten starten en stoppen is het volgende aan mijn cronjob toegevoegd.
Nu stopt hij netjes om 02:00 en start hij weer om 07:00, dit zie je ook terug in DSM.

code:
1
2
3
#minute hour    mday    month   wday    who     command
0       2       *       *       *       root    /bin/sh /var/packages/tvheadend/scripts/start-stop-status stop
0       7       *       *       *       root    /bin/sh /var/packages/tvheadend/scripts/start-stop-status start

[ Voor 5% gewijzigd door schumi2004 op 20-09-2012 02:11 ]

• HvB83
StRuJeKeR schreef op woensdag 19 september 2012 @ 17:45:
Ik heb sinds vorige week een Synology ds412+ met 4 WD 2tb WD20EARX schijven. ...Ik had gisteren al naar de shop gebeld ivm die schijf met SMART bad sector en raw-read fouten en kreeg als antwoord: regel het met de fabrikant, dat gaat het snelste.
Fijne tent. Daarom betaal ik soms net wat meer bij mijn shop, maar weet ik wel dat ze goede aftersales hebben en niet moeilijk doen als ik een keer wat wil ruilen of DOA blijkt te zijn.

• HvB83
Ik gebruik m'n Synology graag om muziek te streamen naar m'n Squeezebox systeem, het grootste deel van m'n collectie is daarom flac. Maar de iphone werkt daar helaas niet mee, dus als ik wat nieuws erop wil zetten is het toch elke keer een gedoe. Daarom wil ik nu gewoon m'n muziekcollectie 1 op 1 omgezet hebben in een aparte directory met mp3-files.

Het script op deze pagina doet volgens mij perfect wat ik wil. Alleen snap ik niet helemaal hoe ik het uit kan starten.

Ik heb het bestand met vi aangemaakt via ssh, de permissies al aangepast, de file staat ook in de directory waar ik hem wil uitvoeren, maar hij blijft zeggen dat het bestand niet bestaat. Wat doe ik verkeerd?

• reshi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-09 08:43
StRuJeKeR schreef op woensdag 19 september 2012 @ 17:45:
Ik had gisteren al naar de shop gebeld ivm die schijf met SMART bad sector en raw-read fouten en kreeg als antwoord: regel het met de fabrikant, dat gaat het snelste. Maar ja, nu is de synology zelf waarschijnlijk ook stuk dus wie regelt daar de RMA? Opsturen naar synology of via de shop?
http://www.consuwijzer.nl...ten-in-de-garantieperiode
Garantie van de fabrikant
Meestal krijgt u de garantie van de fabrikant. U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft dus geen wettelijke plichten zoals de verkoper. Daarom kan de fabrikant andere garantievoorwaarden hebben. Bijvoorbeeld dat u bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt. Dat mag. U kunt proberen om deze kosten door de verkoper te laten betalen.

Tip
Is uw product kapot? Neem dan altijd eerst contact op met de verkoper. Want u hebt met hem een overeenkomst gesloten. Doet u dat niet, en gaat u meteen naar de fabrikant? Dan kan het gebeuren dat u de verkoper later niet meer aansprakelijk kunt stellen.
Altijd regelen met de winkel waar je het hebt gekocht.

• abusimbal
  • Laatst online: 06-09 19:45
Iemand al een patch geinstalleerd voor het VMWare Vshpere 5.1 issue ?
http://kendrickcoleman.co...pgrade-to-vsphere-51.html

• Quakie
Voor de DS213+ en DS413 bezitters, ik kreeg net door dat er custom packages beschikbaar zijn zoals SABNZBD.. Goed nieuws en heerlijk snel ;-)

Pagina: 1 ... 73 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.