Gister middag was ik een serie aan het kijken, op een gegeven moment begon de serie te haperen... En op een gegeven moment stopte de aflevering geheel. Raar..
Geprobeerd te browsen naar mijn Synology DS211J, geen verbinding te krijgen..
Half uur later nog eens geprobeerd verbinding te krijgen, nog niets. Naar zolder gelopen, en daar zag ik dat de NAS een blauw knipperende LED had. Opgezocht op internet, kapot mobo, of schijven kapot of gewoon even uithouden en weer aandoen.
Goed eerst het mobo getest, schijven eruit, NAS laten opstarten, en dat ging prima. Binnen de minuut een piep en een steady blauwe LED. Mobo niet kapot dus.
Schijven er weer in, alles starte gewoon op. SMART testen gedaan (snel) en alles was goed, ook de NAS geeft aan dat alles in orde is.
Maar na 5 minuten, NAS weer niet te bereiken, 5 minuten later weer wel, 5 minuten later weer niet enz.
Gelukkig wel een back-up van mijn data. Dus ik heb de volumes verwijderd, nieuwe volumes aangemaakt (2 losse disken), en weer wat bestanden op de schijven gezet. Alles weer heel traag. Gestopt met kopiëren, en weer hetzelfde verhaal, NAS traag, niet te benaderen enz. CPU load ook iedere keer tegen de 100%
Vanmorgen maar een volledige reset uitgevoerd, laatste DSM geinstalleerd (4.0 laatste patch), en een RAID0 set aangemaakt. Alles werkte super. 50~60MB p/s kopiëren naar de NAS, en 60~70MB naar de pc. Goed, lekker alles weer terugzetten. NAS ook lekker vlot te benaderen via de browser en de verkenner.
Maar op een gegeven moment, toch weer een hick-up, even geen verbinding meer te krijgen. Maar goed, ik was ook druk aan het kopiëren, dus daar zou het aan kunnen liggen. Maar aan de andere kant.. de NAS was soms ook vlot te bereiken terwijl ik aan het kopiëren was.
Maar nu ben ik thuis, en heb net weer even een aflevering van een serie gekeken (terwijl er nog een kopieerslag op de achtergrond bezig was). En ik kreeg weer hick-ups. Kopieerslag uitgezet, en verder kijken, dit ging 20 minuten goed, en toen wederom hick-ups. CPU heb ik gemonitord tijdens de serie, en deze kwam niet boven het 2e/3e blokje uit.
Er is dus iets mis denk ik, maar wat.... De Synology? Mijn schijven? Allebei? Alles lijkt in orde, maar toch werkt het niet zoals vanouds

Hoe kan ik goed gaan testen waar het probleem ligt? Twee nieuwe schijven kost me 200 euro, een nieuwe synology kost me 250.. veel geld, en het liefste hou ik het in de zak.
Iemand enig idee waar ik kan beginnen?
Het is nu dus echt een kale installatie, alleen audio station en cloud station geinstalleerd en wat data.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels