Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goner schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:55:
[...]

Ik heb m'n DS212j ook via control panel ge-update, geen problemen (behalve dat natuurlijk de .profile van root wordt overschreven en m'n path naar ipkg en java weg was).
Had ik ook, even aangepast en het werkte weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

tijnvw schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 00:15:
Bij mij is het automatisch updaten namelijk mislukt, en nu zit ik met een offline NAS 200km verderop.. Zou graag weten dus of er meer mensen zijn met dit probleem.
Zojuist ook gedaan op mijn 1512+, update is opzich goed gegaan maar liep wel tegen een iSCSI issue aan.

De luns onder vmware waar op dat moment een vm aan stond (dus met lock's), kwamen terug met een andere identifier en kwamen daarom niet automatisch meer online..

Wat me wel opvalt is dat het media conversion process (voor foto's en video's) aanzienlijk sneller loopt dan voor de update. In een uur is de remaining counter sneller doorgelopen dan de afgelopen 2 dagen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:24:
[...]Dat is een lastige beperking. Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan qua migratie en het verplaatsen van shares naar een ander volume ging bij mij erg makkelijk. Door in het control panel op de share te klikken kon ik via "Edit" een ander volume kiezen en op deze manier de data volautomatisch verplaatsen. Daarna heb ik volume 1 verwijderd.

De applicaties/packages die ik had geinstalleerd was ik helaas wel kwijt. De settings van DSM gelukkig niet, die staan volgens mij ook op elk volume als "backup".
Thx!
Dat lijkt er al meer op. Wel een nadeel dat je dat niet voor meerdere folders tegelijk kunt doen!
Maar dit lijkt wel te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10 15:50
Iemand een idee waarom de vhost configuratie voor mijn couchpotato v2 niet werkt terwijl die voor 4 andere services sabnzb, spotweb, ...) wel normaal werkt? Geen idee of het voor v1 wel werkte trouwens.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
SynStorage> cat httpd-vhosts.conf

<VirtualHost *:80>
  ServerName couchpotato.domein.tld
  RewriteEngine On
  RewriteRule ^/?(.*) https://%{SERVER_NAME}/$1 [R,L]
</VirtualHost>

<VirtualHost *:443>
  SSLEngine On
  SSLCertificateFile /path/to/ssl/ssl.crt/server.crt
  SSLCertificateKeyFile /path/to/ssl/ssl.key/server.key
  SSLCertificateChainFile /path/to/ssl/ssl.key/sub.class2.server.ca.pem
  SSLCACertificateFile /path/to/ssl/ssl.key/ca.pem
  SSLHonorCipherOrder On
  SSLCipherSuite ECDHE-RSA-AES128-SHA256:AES128-GCM-SHA256:RC4:HIGH:!MD5:!aNULL:!EDH
  ServerName couchpotato.domein.tld
  ProxyPass / http://localhost:5050/
  ProxyPassReverse / http://localhost:5050/
</VirtualHost>

Deze config is identiek aan die voor sabnzb, sickbeard en nog wat andere trouwens. En voor deze werkt het dus wel zoals verwacht.

http://couchpotato.domein.tld geeft "Directory has no index file. ..."
https://couchpotato.domein.tld geeft een "Forbidden. You don't have permission to access / on this server."
Als'k connecteer op http://<ipadres>:5050 werkt het wel goed trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door witchdoc op 02-05-2012 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goner schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:41:
[...]

Raar verhaal ... ik heb ook bij een multinational gewerkt (die hebben alles naar India en de Filipijnen ge-outsourced, net zo beroerd als China vermoedelijk >:) ), maar van alles was een backup en 1 keer per jaar naar Lelystad met de tapes en disks om alles op het uitwijk-systeem weer lopend te krijgen.
Nu bij de overheid en ook daar alles dubbel uitgevoerd en backups ... vraag me echt af welk groot bedrijf het denkt te kunnen redden zonder ...
Niks raars aan...The secret words zijn: ongeveer 50 verschillende ERP-systemen en een - niet geheel onbelangrijk, volgens de 20.000 users globally - multinational format datawarehouse :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
^^ des te belangrijker om goed te backuppen als de infrastructuur zo ingewikkeld is. En die systemen en users zegt niks over de hoeveelheid data natuurlijk. Maar goed...Dit gaat allemaal offtopic..

Back to Synology

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:05
witchdoc schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:08:
Iemand een idee waarom de vhost configuratie voor mijn couchpotato v2 niet werkt terwijl die voor 4 andere services sabnzb, spotweb, ...) wel normaal werkt? Geen idee of het voor v1 wel werkte trouwens.

Deze config is identiek aan die voor sabnzb, sickbeard en nog wat andere trouwens. En voor deze werkt het dus wel zoals verwacht.

https://couchpotato.domein.tld geeft een "Forbidden. You don't have permission to access / on this server."
Als'k connecteer op http://<ipadres>:5050 werkt het wel goed trouwens.
Enige wat ik me kan bedenken is dat couchpotato dan wellicht niet op localhost/127.0.0.1:5050 luistert, maar alleen op <ip_adres>:5050
Vervang de localhost in je proxypass/proxypassreverse eens door je Syno's IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 14:29
Ik heb onlangs een DS212+ gekocht en hier een WD30EZRX 3Tb schijf in gestopt.
Na het installeren van DSM 4.0 en het maken van een volume kreeg ik een melding van S.M.A.R.T. dat mijn status "Abnormal" was.

Ik heb de snelle en uitgebreide test doorlopen, maar de melding blijft staan. De S.M.A.R.T. info geeft echter bij alles "OK".
Ik heb de schijf ook op mijn PC getest met Western Digital Data Lifeguard Diagnostic. Deze geeft met de snelle en uitgebreide test aan dat alles goed is.

Betekent dit dat de DS212+ kapot is of dat DSM 4.0 niet goed is?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die 212 is hier al eens vaker langs gekomen met dit probleem,dat ligt aan de laatste DSM meen ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissileHugger
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-07 14:09

MissileHugger

I wonder...

Xyphoid schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:05:
Ik heb onlangs een DS212+ gekocht en hier een WD30EZRX 3Tb schijf in gestopt.
Na het installeren van DSM 4.0 en het maken van een volume kreeg ik een melding van S.M.A.R.T. dat mijn status "Abnormal" was.

Ik heb de snelle en uitgebreide test doorlopen, maar de melding blijft staan. De S.M.A.R.T. info geeft echter bij alles "OK".
Ik heb de schijf ook op mijn PC getest met Western Digital Data Lifeguard Diagnostic. Deze geeft met de snelle en uitgebreide test aan dat alles goed is.

Betekent dit dat de DS212+ kapot is of dat DSM 4.0 niet goed is?
Zorg er eerst in ieder geval voor dat je data veilig is!
De SMART test kan het ook fout hebben. Als de SMART test 10 tot 20 keer goed verlopen is zal de SMART status weer op normal komen te staan. Hiervoor kun je het best de SMART test zo instellen dat deze automatisch regelmatig scant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paoloA
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-08 09:00
Ik heb zojuist een Synology DS212+ NAS aangeschaft.

Ik wil deze NAS primair als mailserver gebruiken. Echter, ik vroeg me af of het ook mogelijk is een agenda te beheren, zodat ik overal (via vaste computer, laptop, tablet of smartphone) ook mijn afspraken kan benaderen en kan wijzigen, bijvoorbeeld via outlook of smartphone?

Ik heb al veel gezocht binnen dit forum en op de site van synology maar heb hier nog geen antwoord op kunnen vinden (en toch al een tijdje mee bezig geweest....).

[ Voor 4% gewijzigd door paoloA op 02-05-2012 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissileHugger

MissileHugger

I wonder...

paoloA schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:10:
Ik heb zojuist een Synology DS212+ NAS aangeschaft.

Ik wil deze NAS primair als mailserver gebruiken. Echter, ik vroeg me af of het ook mogelijk is een agenda te beheren, zodat ik overal (via vaste computer, laptop, tablet of smartphone) ook mijn afspraken kan benaderen en kan wijzigen, bijvoorbeeld via outlook of smartphone?

Ik heb al veel gezocht binnen dit forum en op de site van synology maar heb hier nog geen antwoord op kunnen vinden (en toch al een tijdje mee bezig geweest....).
Configuratiescherm -> WebDav -> CalDav.

Volgens Synology:

Een agendaserver op uw DiskStation

Met CalDAV-ondersteuning kan uw DiskStation dienst doen als agendaserver, die al uw CalDAV-clients, zoals iCal op Mac OS, iOS (iPhone, iPod touch en iPad), of Mozilla Sunbird moeiteloos kan synchroniseren. Uw agendaserver wordt ook beschermd door HTTPS, en dus is het delen en publiceren van agenda’s veilig.

Bron: Synology

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:09:
die 212 is hier al eens vaker langs gekomen met dit probleem,dat ligt aan de laatste DSM meen ik
Thnx. Ga ik ff uitzoeken (Ja, deze zin bevat veel spelfouten... Ik had gereageerd op een spelfoutentopic, vandaar :P)
MissileHugger schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:10:
Zorg er eerst in ieder geval voor dat je data veilig is!
De SMART test kan het ook fout hebben. Als de SMART test 10 tot 20 keer goed verlopen is zal de SMART status weer op normal komen te staan. Hiervoor kun je het best de SMART test zo instellen dat deze automatisch regelmatig scant.
Ik ben paranoïde, dus heb twee externe HDD's waar ik mijn backup op heb staan. Eentje ligt thuis. De ander gaat naar mijn broer.
Ik ga vanavond weer die disk er in stoppen en die smart test instellen. Doet ie dan de snelle test of de uitgebreide test? Die uitgebreide test duurt laaaaaaaaaaang!!!!
Thnx voor de tip.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissileHugger

MissileHugger

I wonder...

Xyphoid schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:19:
[...]
Thnx. Ga ik ff uitzoeken (Ja, deze zin bevat veel spelfouten... Ik had gereageerd op een spelfoutentopic, vandaar :P)
[...]

Ik ben paranoïde, dus heb twee externe HDD's waar ik mijn backup op heb staan. Eentje ligt thuis. De ander ...
Ik heb het zelfde probleem gehad en heb gewoon iedere nacht de volledige scan laten lopen. Met in totaal 12TB aan schijven duurt het wel even ;).
2 weken later stond de schijf weer op normal.

Als het probleem blijft bestaan, schijf gewoon opsturen naar WD. Zoals bij één van mij schijven. Je krijgt meteen een nieuwe (of refurbished) als ze je schijf hebben ontvangen.

[ Voor 12% gewijzigd door MissileHugger op 02-05-2012 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paoloA
MissileHugger schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:18:
[...]

Volgens Synology:

Met CalDAV-ondersteuning kan uw DiskStation dienst doen als agendaserver, die al uw CalDAV-clients, zoals iCal op Mac OS, iOS (iPhone, iPod touch en iPad), of Mozilla Sunbird moeiteloos kan synchroniseren. Uw agendaserver wordt ook beschermd door HTTPS, en dus is het delen en publiceren van agenda’s veilig.

Ja, sorry: had er eigenlijk bij moeten zeggen dat ik een tablet en smartphone gebruik op basis van android. Kan dit dan ook met CalDAV-ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paoloA
MissileHugger schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:18:
[...]

Volgens Synology:

Sorry, had er bij moeten vermelden dat ik gebruik maak van een tablet en smartphone met Android. Kan dan ook CalDAV-ondersteuning gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissileHugger

MissileHugger

I wonder...

paoloA schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:23:
[...]
Sorry, had er bij moeten vermelden dat ik gebruik maak van een tablet en smartphone met Android. Kan dan ook CalDAV-ondersteuning gaan werken?
Google Play -> CalDav client.
Zoekt en gij zult vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
sverzijl schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:02:
[...]

Enige wat ik me kan bedenken is dat couchpotato dan wellicht niet op localhost/127.0.0.1:5050 luistert, maar alleen op <ip_adres>:5050
Vervang de localhost in je proxypass/proxypassreverse eens door je Syno's IP adres.
Ook met verwijzing naar het interne ip adres werkt het niet.

Ook volgens de manier in deze post logging geactiveerd, maar of ik doe vast nog ergens iets verkeerds want die logfile die bij't herstarten wordt aangemaakt blijft leeg.

ook met volgende aanpassingen in de vhost config blijft de hierbij aangemaakte logfile leeg :/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<VirtualHost *:443>
  ...
  ProxyPreserveHost On
  LogFormat "%v %l %u %t \"%r\" %>s %b" comonvhost
  CustomLog /volume1/web/logs/accessvh_log comonvhost
  ServerName couchpotato.domein.ltd
  ProxyPass / http://<interne ip>:5050/
  ProxyPassReverse / http://<interne ip>:5050/
</VirtualHost>

EDIT: |:( spelfout in de dns settings.. ik kom gewoon helemaal niet bij m'n synology terecht. |:(
En uiteraard werkt het nu.. logs inclusief. die logs geven veeeeeeeeeeeeeel teveel info trouwens.. elke get/post/whatever wordt gelogged.

[ Voor 11% gewijzigd door witchdoc op 02-05-2012 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 13:03
witchdoc schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 17:09:
[...]

Ook met verwijzing naar het interne ip adres werkt het niet.

Ook volgens de manier in deze post logging geactiveerd, maar of ik doe vast nog ergens iets verkeerds want die logfile die bij't herstarten wordt aangemaakt blijft leeg.

ook met volgende aanpassingen in de vhost config blijft de hierbij aangemaakte logfile leeg :/

code:
1
2
  ...
knip

EDIT: |:( spelfout in de dns settings.. ik kom gewoon helemaal niet bij m'n synology terecht. |:(
haha goed bezig!

[ Voor 17% gewijzigd door sjongenelen op 02-05-2012 21:04 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
witchdoc schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 17:09:
[...]

Logging aanzetten kan je het makkelijkste even direct in de httpd.conf-user doen, dan wordt het meteen voor alle virtual hosts gedaan (tenzij je dit natuurlijk in aparte logfiles wilt hebben)

Zoeken op CustomLog en ErrorLog en de bestaande regels commenten (#) en vervangen door deze:
code:
1
2
CustomLog /var/log/httpd-accesslog-user.log
ErrorLog /var/log/httpd-error-user.log

En als je /opt/sbin/rotatelogs hebt (weet niet meer in welk ipkg package dit zat, maar is wel handig om je logs niet tot in het oneindige te laten groeien) :

code:
1
2
CustomLog "|opt/sbin/rotatelogs /var/log/httpd-accesslog-user.%d-%m-%Y 86400" combined
ErrorLog "|/opt/sbin/rotatelogs /var/log/httpd-errorlog-user.%d-%m-%Y 86400"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
sverzijl schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 17:49:

En als je /opt/sbin/rotatelogs hebt (weet niet meer in welk ipkg package dit zat, maar is wel handig om je logs niet tot in het oneindige te laten groeien) :
ipkg install logrotate
werkt gewoon :)
EDIT: Maar da's precies niet hetzelfde als wat jouw 'tootlje'..
Maar zoals ik al zei.. veeeel teveel info in die dingen.. ga ik daar ooit nog naar kijken? Noujah, voor troubleshooten kan het handig zijn is gebleken maar tot dan kijk je toch nooit naar die logs veronderstel'k?

[ Voor 72% gewijzigd door witchdoc op 02-05-2012 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnvw
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 19:23
paoloA schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:23:
[...]
Op de Synology website (en handleiding) staat inderdaad een heel verhaal dat het kan; ik heb het echter nog nooit voor elkaar gekregen om het goed te laten werken met iCal!

Als iemand hier ervaring mee heeft; zou die zijn info kunnen delen? Zou gaaf zijn om onafhankelijk te zijn van Google Calendar/iCloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
witchdoc schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 18:02:
[...]
ipkg install logrotate
werkt gewoon :)
Maar zoals ik al zei.. veeeel teveel info in die dingen.. ga ik daar ooit nog naar kijken? Noujah, voor troubleshooten kan het handig zijn is gebleken maar tot dan kijk je toch nooit naar die logs veronderstel'k?
Ik wil wel graag af en toe terug kunnen kijken in de logs als er iets mis gaat, dus ik bewaar ze (middels logrotate en een cleanup jobje via cron) voor een week en dan gooi ik ze weg.
Ik zou trouwens denk'n dat "ErrorLog /dev/null" en "CustomLog /dev/null" alle logs naar de prullenbak verwijst? Als die echter uitcommentarieer (#) dan start m'n apache niet meer:
ErrorLog heeft een default value, dus als je ErrorLog /dev/null uitcommentarieert, probeert ie de default logfile te schrijven, wat zo te zien niet lukt.
(en /dev/null is idd de 'prullebak'/het eeuwige niets)
witchdoc schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:08:
Oh, en wat als je https://couchpotato.domein.tld/movies/ probeert (inclusief trailing slash)

[ Voor 17% gewijzigd door sverzijl op 02-05-2012 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 13:03
volgens mij had hij het al opgelost; een foutief DNS record :)

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
oh, das knullig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
readytoflow schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 09:51:
[...]

Ik had gehoopt en gedacht dat het op die manier zou gaan. Maar ik kan de nieuwe 3TB schijf niet aan de volume 1 (1,5TB schijf) koppelen. Dit omdat volume 1 geen schijven >2TB accepteerd.
Daarom heb ik van de 3TB schijf een tweede volume gemaakt. Maar nu wil ik wel gewoon verder kunnen zonder instellingen te verliezen. Alle data staat nu onder een submap (DS209_oud) dan wordt er natuurlijk niks gevonden...is niet echt gebruiksvriendelijk...
Nu op de 3TB een kopie staat van de 1.5TB kun je alle partities van de 1.5TB verwijderen (aan PC hangen o.i.d.). Daarna schuif je die weer terug in de DS en richt, installer je de DS manager en richt je hem in als Volume1 in SHR (de 2TB grens ligt waarschijnlijk aan een oude DS manager waarmee de schijf oorspronkelijk is gepartitioneerd)
Schuif je data terug van de 3TB schijf naar de 1.5TB. Daarna wis je de partities van de 3TB en voegt die als lege schijf weer toe aan de 1.5TB (door de keuze voor SHR voor de 1.5TB kun je niet eens kiezen). De NAS mirrort automatisch de data. Als dat klaar is kun je later je 1.5TB schijf wisselen voor een andere 3TB en wordt het Volume1 automatisch uitgebreid tot 3TB in SHR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

readytoflow schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:26:
^^ des te belangrijker om goed te backuppen als de infrastructuur zo ingewikkeld is. En die systemen en users zegt niks over de hoeveelheid data natuurlijk.
Misschien, later, kom je later ooit eens in een stoel te zitten waarin je begrijpt hoe 't in de multinational wereld werkt, en zul je denken 'shit, dit stond niet allemaal niet in de boekjes, maar zo werkt 't dus echt'. En dan zul je denken 'had ik dat nou maar niet geschreven op tweakers' :*)

Trust me, toen ik op de universiteit zat, lang geleden, wist ik ook niet dat de real world so much more difficult zou zijn dan mijn PC op de zolderkamer. Inmiddels zit ik in 't MT (een van de vele, multinational, remember _/-\o_ O+ 8)7 ) en hoor ik van mijn collega IT-directors dat 't toch allemaal wel een tikkie anders is dan (die 4 Pc-tjes, routertje, switchje, wireless geneuzel met Iphone, en een Nasje op zolder) * 1000. In the real multinational world is 't toch allemaal net een tikje ingewikkelder.

Oh jah, dat 'aantal systemen en users zegt niks over de hoeveelheid data natuurlijk' is rather dom. Sorry, maar dit moest even. Zoek 'exponentieel' op in je wiskunde boek, en je snapt waarom.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 19:01

Pogostokje

* twiet *

Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 23:38:
[...]
Misschien, later, kom je later ooit eens in een stoel te zitten waarin je begrijpt hoe 't in de multinational wereld werkt (...knip...)
Oei, dat klinkt behoorlijk uit de hoogte allemaal. Er zitten naast de middelbare scholieren hier genoeg mensen die jaren lang real-life ervaringen hebben met het werken in grote en complexe IT omgevingen (en die thuis gewoon rommelen met een synology).

Als jij zegt dat jouw bedrijf als strategie heeft dat data niet gebackupt wordt, dan kan dat maar twee dingen betekenen:

- De data is snel te reproduceren en is daarmee nooit echt verloren.
- De data heeft een waarde voor het bedrijf die lager ligt dan de kosten van een backup.

Beide klinkt niet realistisch voor een "grote multinational", maar goed, ik weet niet waar het bedrijf waar jij voor werkt in handelt en om welke rol de data speelt in de bedrijfsvoering.

Je kunt rustig stellen dat voor vrijwel alle bedrijven (van klein tot groot) verlies van hun data gelijk staat aan het verlies van hun dienstverlening. Wat zou er gebeuren als morgen Vodafone weer een brand krijgt en ze geen gegevens meer hebben van hun klanten, simkaarten, netwerkinstellingen, etc? Wat zou er gebeuren als morgen de ABNAMRO hun klantgegevens nergens meer kunnen vinden? Zonder backup zijn die bedrijven per direkt niet meer in staat hun diensten te verlenen en, op basis van disaster recovery onderzoeken, weet je dat ze binnen een week uit de markt liggen. Dat betekent vaak dat de tent dicht kan.

Puur uit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd wat voor het bedrijf en al die IT-directors waar jij het over hebt de afweging is dat een backup van de bedrijfsgegevens niet nodig is. Ik ken die mensen in ieder geval niet.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Misschien, later, kom je later ooit eens in een stoel te zitten waarin je begrijpt hoe 't in de multinational wereld werkt, en zul je denken 'shit, dit stond niet allemaal niet in de boekjes, maar zo werkt 't dus echt'. En dan zul je denken 'had ik dat nou maar niet geschreven op tweakers' :*)

Trust me, toen ik op de universiteit zat, lang geleden, wist ik ook niet dat de real world so much more difficult zou zijn dan mijn PC op de zolderkamer. Inmiddels zit ik in 't MT (een van de vele, multinational, remember _/-\o_ O+ 8)7 ) en hoor ik van mijn collega IT-directors dat 't toch allemaal wel een tikkie anders is dan (die 4 Pc-tjes, routertje, switchje, wireless geneuzel met Iphone, en een Nasje op zolder) * 1000. In the real multinational world is 't toch allemaal net een tikje ingewikkelder.

Oh jah, dat 'aantal systemen en users zegt niks over de hoeveelheid data natuurlijk' is rather dom. Sorry, maar dit moest even. Zoek 'exponentieel' op in je wiskunde boek, en je snapt waarom.

;)
dude, seriously :')
lekker trieste reactie hier..
wat de voorgaande posten al zegt, de meeste mensen hier zitten niet op school maar hebben een baan op verschillende niveaus. er is in ieder geval geen enkele aanleiding voor denigrerende reacties.
maar je bent dus een IT-director, en bedient je van dergelijk taalgebruik?
ik mag hopen dat, als er al een team onder je staat, je deze net even iets anders motiveert. ik zou er niet mee weg komen.

verder dat aantal systemen en users zegt niks over de hoeveelheid data is een prima opmerking. achtergrond informatie is de sleutel, 1200 machinebankwerkers creeren andere hoeveelheden data op je netwerk dan 1200 data analisten. zelfde geld voor 600 industrieele systemen en 600 laptops. beetje normaal omgaan met je medegebruikers hier mag best.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 22:42
Wat ben ik blij met die spk van autosub voor mijn ds211+ zeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:23
freak1 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 07:25:
[...]

dude, seriously :')
lekker trieste reactie hier..
wat de voorgaande posten al zegt, de meeste mensen hier zitten niet op school maar hebben een baan op verschillende niveaus. er is in ieder geval geen enkele aanleiding voor denigrerende reacties.
maar je bent dus een IT-director, en bedient je van dergelijk taalgebruik?
ik mag hopen dat, als er al een team onder je staat, je deze net even iets anders motiveert. ik zou er niet mee weg komen.

verder dat aantal systemen en users zegt niks over de hoeveelheid data is een prima opmerking. achtergrond informatie is de sleutel, 1200 machinebankwerkers creeren andere hoeveelheden data op je netwerk dan 1200 data analisten. zelfde geld voor 600 industrieele systemen en 600 laptops. beetje normaal omgaan met je medegebruikers hier mag best.
Kan het hier alleen maar mee eens zijn! _/-\o_

@ Ton2_0_1_1: Op je werk mag je een grote vent zijn! Hier op het forum kan niemand dat wat schelen. Los van het feit dat daarbij je reactie totaal misplaatst is!

[ Voor 3% gewijzigd door Frozenberg op 03-05-2012 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn085
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-05 17:03
Voor de mensen die AutoSub gebruiken, deze heb ik geupdate naar 0.5.3-6 zodat deze goed werkt met de nieuwe python versie van SynoCommunity.

Deze kun je installeren/updaten via mijn SPK Repository.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Inmiddels zit ik in 't MT (een van de vele, multinational, remember _/-\o_ O+ 8)7 )
... En weet dus echt niet meer waar het om draait. Stakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

freak1 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 07:25:
[...]

maar je bent dus een IT-director,
'Dude'? Is zeker net zoiets als 'vet koel'?

Hoe dan ook, leer eens lezen.

Voor de rest, stop eens met huilie huilie doen allemaal, als iemand mij in de zeik zet zet ik hem in de zeik. Soit. Is het kindergarten hier?

Ik ga weer eens wat nuttigs doen, nanny nanny nanny nanny nanny nanny nanny nanny bedmen. Gewauwel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 05:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Martijn085 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 09:59:
Voor de mensen die AutoSub gebruiken, deze heb ik geupdate naar 0.5.3-6 zodat deze goed werkt met de nieuwe python versie van SynoCommunity.

Denk dat veel mensen blij zullen zijn met deze SPK. Heb je ook plannen om hem naar de synocommunity Github te pushen? Dan moet ik toch eens in overweging gaan nemen om daar naartoe over te stappen ipv op zebulon te blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[...]

;)
Dus die multinational van jullie vindt het normaal dat er geen goede backup is omdat het om zo ingewikkeld is?

Vodafone perhaps?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Name
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 22:44

Nick Name

SinFest!

Misschien leuk voor degenen die nog een usb webcam hebben rondslingeren en deze op de synology willen gebruiken: http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=190&t=49790

Niet alle webcams worden ondersteund (alleen webcams die de usb video class ondersteunen) en de package werkt vooralsnog alleen met arm Synology modellen. :)

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:11
Bij Vodafone is er geen data verloren gegaan, is puur op capaciteit problemen te wijten nadat er een systeem was uitgevallen.

Als er bij een financiële instellen data kwijt raakt, zoals jou bank bijvoorbeeld of je pensioenfonds. Dan vind je het niet zo leuk als ze zeggen "Ja maar het is zoveel data al die gegevens van klanten, dat kunnen we niet backuppen". Als je het kunt opslaan (en dat heb je gedaan anders heb je die data niet) dan kun je het ook 2 maal opslaan. Kost je een extra SAN op een andere locatie, maar niets is onmogelijk.

Data die je kunt reconstrueren hoef je in principe niet te backuppen als je en plan klaar hebt liggen om deze snel te kunnen reconstrueren na een calamiteit. Zoals Google kan in theorie zijn hele zoekindex kwijt raken en deze weer opnieuw opbouwen, dat is data die onzinnig is om te backuppen. TENZIJ je binnen enkele minuten/uren weer verder moet met productie draaien. Dan is overschakelen op je backup een betere strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nick Name schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 11:26:
Misschien leuk voor degenen die nog een usb webcam hebben rondslingeren en deze op de synology willen gebruiken: http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=190&t=49790

Niet alle webcams worden ondersteund (alleen webcams die de usb video class ondersteunen) en de package werkt vooralsnog alleen met arm Synology modellen. :)
Die gaan we eens meteen proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissileHugger

MissileHugger

I wonder...

@ Hierboven: Komop jongens, dit gaat helemaal nergens meer over. Elkaar bashen doe je maar op andere (daarvoor geschikte) forums. Dit is het Synology topic!

Hopelijk ziet Synology dit en wordt het in de volgende versie toegevoegd. Helaas is er nog geen x86 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
[...]Misschien, later, kom je later ooit eens in een stoel te zitten waarin je begrijpt hoe 't in de multinational wereld werkt...
Misschien ooit ja..later als ik groot ben... :O

Bij voorbaat sorry dat ik hier op ga reageren want dit heeft niks meer met Synology te maken.

Deze opmerking slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik ben idd een van die fervente Synology thuisgebruikers. En zelfs daar haal ik dan niet alles uit het apparaat. Dat komt omdat ik geen verstand heb van IT.

Wel stuur ik regelmatig vanuit mijn rol middelgrote IT afdelingen aan. Je hoeft de inhoud niet uit te kunnen voeren, als je het proces maar snapt. Ik denk niet in techniek en problemen, maar in oplossingen.

Daarnaast ken ik persoonlijk (ik zeg niet dat ze er niet zijn hè!) niet één IT Directeur of zelfs maar MT lid die in staat is om op het werk een back-up te maken. Er wordt door medewerkers vaak gemopperd over de werking van processen of systemen. Maar qua BackUp zit er altijd een beleid achter dat het proces rechtvaardigd.

Ik heb in dit bedrijf een 2-tal SQL clusters op laten bouwen. Alles binnen die clusters (bestaand of nieuw) wordt automatisch gebackupped. Er is voor een paar applicaties de keuze gemaakt om die niet te laten backuppen. Gewoon omdat de kosten hoger zijn dan de waarde van die data voor ons bedrijf. Dat zijn beleidskeuzes.
Voor die clusters werd alles her en der door de locale beheerder gebackupped. Dat was een veel te afhankelijke en onstabiele situatie.

Ook hier hebben we op weliswaar op het 'lage' nationale niveau te maken met 10-tallen front en BackOffice systemen van onze verschillende dochtermaatschappijen. Deze worden echter wel centraal beheerd Misschien omdat het bij ons om privacy gevoelige gegevens gaat, zijn onze interne normen strenger dan bij andere branches.

En sorry hoor...Maar als je je in 'de zeik' genomen voelt omdat ik het belang van backups onderstreep, dan vermoed ik dat je erg zware werkdagen hebt. Dat was oprecht niet mijn bedoeling, maar gewoon een constatering. Ik hoop dat je op je werk niet zo tegen je medewerkers en leidinggevenden reageert, want ik vind het getuigen van weinig begrip en respect.

Ik ga niet verder in op eventueel volgende reacties. Ik ga gewoon lekker verder met 'domme' vragen stellen over mijn Synologies waarvan ik hoop dat de medetweakers hier mij daarmee verder kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn085
  • Laatst online: 16-05 17:03
Mystic Spirit schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 10:39:
[...]

Denk dat veel mensen blij zullen zijn met deze SPK. Heb je ook plannen om hem naar de synocommunity Github te pushen? Dan moet ik toch eens in overweging gaan nemen om daar naartoe over te stappen ipv op zebulon te blijven zitten.
Mijn unix kennis is helaas minimaal. Ik heb wel het pakket Spksrc zien staan bij SynoCommunity maar hier kom ik niet uit. Voorlopig blijft die op mijn eigen repository staan.

Dit ga ik ook proberen, bedankt voor het delen van deze link _/-\o_

[ Voor 32% gewijzigd door Martijn085 op 03-05-2012 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Om maar even terug te komen op mijn eerdere vraag:

Ik gebruik de Beta van DSM 4.0, dus het kan zijn dat ik daarom de S.M.A.R.T. foutmelding krijg, terwijl mijn harddisk wel goed is... Geen zin om te downgraden, dus ik laat het lekker zo. Ach, dat is het leven van een early adopter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissileHugger

MissileHugger

I wonder...

Xyphoid schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 11:43:
Om maar even terug te komen op mijn eerdere vraag:

Ik gebruik de Beta van DSM 4.0, dus het kan zijn dat ik daarom de S.M.A.R.T. foutmelding krijg, terwijl mijn harddisk wel goed is... Geen zin om te downgraden, dus ik laat het lekker zo. Ach, dat is het leven van een early adopter :P
Downgraden? Waarom installeer je niet gewoon de final? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-10 22:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Modbreak:Heren en mogelijk dames, ik begrijp de reactie van Ton2_0_1_1 ook niet helemaal, ga er verder niet op in. Ik wil een ieder alleen vragen weer terug te keren naar het onderwerp van dit topic "Synology". :)

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 03-05-2012 12:04 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

En niet als nog doorgaan a.u.b. gaarne weer ontopic!

[ Voor 88% gewijzigd door _Dune_ op 03-05-2012 12:50 ]

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:57
Iemand hier die mij kan vertellen welke kernelversie (uname -a does the tric) Synology tegenwoordig gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sl1000 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 12:52:
Iemand hier die mij kan vertellen welke kernelversie (uname -a does the tric) Synology tegenwoordig gebruikt?
Linux cube 2.6.32.12 #2219 SMP Fri Apr 13 04:27:48 CST 2012 x86_64 GNU/Linux

DS411+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissileHugger

MissileHugger

I wonder...

sl1000 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 12:52:
Linux NAS 2.6.32.12 #2219 SMP Fri Apr 13 04:27:48 CST 2012 x86_64 GNU/Linux

DS411+ II

Edit: Nightspirit was me voor ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MissileHugger op 03-05-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 05:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Martijn085 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 11:41:
[...]

Mijn unix kennis is helaas minimaal. Ik heb wel het pakket Spksrc zien staan bij SynoCommunity maar hier kom ik niet uit. Voorlopig blijft die op mijn eigen repository staan.

[...]

Dit ga ik ook proberen, bedankt voor het delen van deze link _/-\o_
Mijn kennis is ook maar minimaal, maar wellicht dat met de devs daar wel gemakkelijk iets gecreerd kan worden. Het zou "in principe" alleen jouw code uit de bestande naar github kopieren moeten zijn en dan zou het moeten werken.

Ziet er leuk uit. Jammer dat het alleen voor ARM based modellen is. Die teleurstelling zal ik de komende tijd wel vaker te verwerken krijgen aangezien Synology geen PPC modellen meer in het aanbod heeft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:57
@Nightspirit, MissileHugger, bedankt voor het vlotte antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Wat is er eigenlijk de oorzaak van dat ik een disk uit mijn DS209 niet meteen werkend krijg in mijn DS110J?
Zelfde DSM 4.0, zelfde processor zie ik, alleen minder RAM (256 vs 128).

De HDD's van mijn laptop kan ik onderling uitwisselen en als ik die bij mijn oude PC aansluit dan start die ook nog op met Windows 7.

Ik had wel verwacht dat ik die disk zo over kon zetten, maar die moest persé geformatteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Das nog eens leuk spul, Surveillance Station gebruiken met je webcam ;)

Werkt perfect hier met mijn logitech E3500

Nu even uitzoeken hoe dat Surveillance Station precies werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door schumi2004 op 03-05-2012 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvj
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-10 15:02
Ik heb nu twee keer gehad dat ik niet alle video bestanden kon vinden op mijn tv - terwijl deze bestanden wel op de ds staan. Ik denk dat ik weet waardoor dit komt, maar niet zeker en hoop dat iemand mij kan vertellen of het hierdoor komt of niet.

- ik download x aantal videos
- komen elk in een submap
- log in via ssh
- verplaats ze door (eerst naar bron map te gaan en dan)
$ mv */*.mk /volume1/videos/map/naar/waar/ik/wil

In dit geval lijkt de mediaindexer ze niet (meteen?) op te pakken, en moet ik de hele library weer indexeren, wat redelijk langdurig is.

Als ik via filebrowser bestanden verplaats heb ik dit nog niet gezien, alleen kost me dat veel meer moeite omdat die ene regel in de terminal typen veel sneller gaat dan x aantal keer submappen openen, bestand verplaatsen e.d.

Klopt dit wat ik zeg? Dat na verplaatsen van bestanden via mv commando deze bestanden niet goed via de media index gaat? Of kan er een andere oorzaak zijn waardoor ik de index moet herbouwen?

[ Voor 1% gewijzigd door jvvj op 03-05-2012 13:41 . Reden: kleine toevoeging van bron map ]

site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissileHugger

MissileHugger

I wonder...

readytoflow schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 13:36:
Wat is er eigenlijk de oorzaak van dat ik een disk uit mijn DS209 niet meteen werkend krijg in mijn DS110J?
Zelfde DSM 4.0, zelfde processor zie ik, alleen minder RAM (256 vs 128).

De HDD's van mijn laptop kan ik onderling uitwisselen en als ik die bij mijn oude PC aansluit dan start die ook nog op met Windows 7.

Ik had wel verwacht dat ik die disk zo over kon zetten, maar die moest persé geformatteerd worden.
Heb je de volgende pagina bekeken/gevolgd:
http://www.synology.com/u...orials/how_to_migrate.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
MissileHugger schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 11:46:
Downgraden? Waarom installeer je niet gewoon de final? 8)7
Heb ff gekeken. Ik heb versie 2219 geïnstalleerd. Dit zou de final moeten zijn...
Dan maar paar keer S.M.A.R.T. uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Nee, maar dat ga ik eens uitgebreider doen nu!
Ik zie al wel dat het inderdaad niet kan om van 2-bay naar 1-bay te migreren.
Maar voor future references is dit wel handig om in het koppie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Is er een programma voor de synology om films te indexeren en er vervolgens een gallery mee te maken met een cover en wat info?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissileHugger

MissileHugger

I wonder...

rikadoo schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 18:04:
Is er een programma voor de synology om films te indexeren en er vervolgens een gallery mee te maken met een cover en wat info?
Misschien kun je iets met YAMJ:
http://missilehugger.com/203/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 20:08
rikadoo schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 18:04:
Ligt er maar net aan welk apparaat die gallery moet laten zien. Is het een pc dan kan je kijken naar iets als xbmc of boxee. Sommige mediaplayers kan je werkend krijgen met yamj. Via dnla kan je weinig aan je lay-out veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bfrqrv
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 20:34
Ik zit nog steeds met de snelheid te prieken.
Synology 212+
2x Samsung hd 103sj Raid 0
SSD snelheid in de laptop is 150MB
Rechtstreeks Synology op de laptop is 25MB, deze snelheid heb ik dus ook als ik hem in het netwerk zet, maar dit lijkt me wat makkelijker uitsluiten.
Geen Jumbo frames op de laptop, maar ook op een andere pc met wel Jumbo gelijke resultaten. Getest met grote files. Mijn truukjesdoos is op, weten jullie nog wat voor mij om te testen? Ik vind 25 MB zo schraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Ga ik proberen!
job schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 19:01:
[...]

Ligt er maar net aan welk apparaat die gallery moet laten zien. Is het een pc dan kan je kijken naar iets als xbmc of boxee. Sommige mediaplayers kan je werkend krijgen met yamj. Via dnla kan je weinig aan je lay-out veranderen.
Nja, het gaat erom dat als ik in dat programma een map aanmaak en dat alle info in dat programma verzamelt en dan via een webpagina (gehost op de synology) bereikbaar is.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bfrqrv schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 19:07:
Ik zit nog steeds met de snelheid te prieken.
Synology 212+
2x Samsung hd 103sj Raid 0
SSD snelheid in de laptop is 150MB
Rechtstreeks Synology op de laptop is 25MB, deze snelheid heb ik dus ook als ik hem in het netwerk zet, maar dit lijkt me wat makkelijker uitsluiten.
Geen Jumbo frames op de laptop, maar ook op een andere pc met wel Jumbo gelijke resultaten. Getest met grote files. Mijn truukjesdoos is op, weten jullie nog wat voor mij om te testen? Ik vind 25 MB zo schraal.
probeer eens SHR,mijn ervaring is dat SYN met SHR beter werkt.Raid 0 zou in principe sneller moeten zijn,maar om 1 of andere reden werkt mijn Syn beter met SHR.Ik denk persoonlijk dat het komt omdat de NAS meer geoptimaliseerd word voor SHR...

Wat syn met SHR doet,weet ik niet,maar dat gaat beter en probeer eens de schijven apart van elkaar,als er 1 niet 100% is dan kan de performance ook laag zijn....

Haalt trouwens de rest van je computers,spullen wel onderling met elkaar de 1 gigabit snelheid?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2012 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bfrqrv
Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 19:31:
[...]

probeer eens SHR,mijn ervaring is dat SYN met SHR beter werkt.Raid 0 zou in principe sneller moeten zijn,maar om 1 of andere reden werkt mijn Syn beter met SHR.Ik denk persoonlijk dat het komt omdat de NAS meer geoptimaliseerd word voor SHR...

Wat syn met SHR doet,weet ik niet,maar dat gaat beter en probeer eens de schijven apart van elkaar,als er 1 niet 100% is dan kan de performance ook laag zijn....

Haalt trouwens de rest van je computers,spullen wel onderling met elkaar de 1 gigabit snelheid?
SHR maakt geen verschil bij mij, ook rond 25MB. Overige computers halen zo,n 50 MB maar hebben de enkele hdd als logische bottleneck. Maar in de configuratie van mijn NAS zie ik de bottleneck echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Beste tweakers,

ik heb zojuist een Syn DS212+ aangeschafd. Het is mijn eerste NAS. Mijn collega's hebben deze mij aangeraden, omdat ze zeer tevreden zijn over het merk.
Echter hadden ze mij ook aangeraden om ipv een 2 bay een 4 bay NAS te kopen voor redudancy (raid 5 bijv.). Ik vond dit irrelevant en te duur voor een eerste NAS.
Toch kriebelt het feit dat redudancy mogelijk belangrijk is voor een NAS, want hardeschijven kunnen (vrij snel) immers kapot gaan is mij verteld.

De vraag is dus ook of ik ipv RAID-0 toch voor RAID-1 of SHR moet kiezen? Wat dus zou betekenen dat ik geen 5,4 TB maar 2,7 TB heb.
Hoevaak gaan hardeschijven kapot? Ik hoop toch wel meer dan 2 jaar ermee te kunnen doen.
Enige ervaringen?

de harde schijven die ik heb (2x) zijn:
pricewatch: Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB

Ik ga m'n NAS gebruiken voor films en muziek.

Zou ik tevens in de toekomst, indien m'n 2 schijven het na 2 jaar overleefd hebben, een 4 bay nas hebben gekocht en dit zou willen omzetten in Raid 5 mogelijk zijn (ervanuitgaande dat er nog een 3e schijf bijkomt)?

[ Voor 13% gewijzigd door Squishie op 03-05-2012 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Martijn085 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 09:59:

leuk programma, kun je alleen de errors wat beter afvangen? Ik had bij het pad een hoofdletter geplaatst waar dat niet nodig bleek, en de app weigerde op te starten. Ik heb toen manueel via command line het pad in het config bestand aangepast, maar ik kan mij inbeelden dat niet iedereen weet waar of hoe men dat config bestand via command line moet aanpassen.

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Voordeel van SHR is meer flexibiliteit en netto ruimte bij HDD's van verschillende groote. (zie de wiki)
Het nadeel is dat de IO's niet evenredig verdeeld worden over de HDD's.. met name wanneer je grootste HDD de langzaamste is (zo'n eco low rpm ding bijv.) gaat de overall performance omlaag.

De vraag is, ga je het merken..

Verder kan je later je HDD's omzetten en raid0/1 migreren naar raid5 indien de nieuwe HDD even groot of groter is dan de andere 2.

Wat betreft het falen van HDD's.. dat kan met iedere disk. Maar ook de duurste raid oplossing kan data kwijtraken. Het enige 'veilige' middel is dan een backup.
Misschien een idee om een 3e HDD extern aan te sluiten en daar naar toe te backuppen. Als niet alle data van belang is kan je natuurlijk een subset doen en een goedkope (desnoods eco disk :P) daarvoor gebruiken.
Deze kan je dan zelfs nog offsite bewaren ook.

[ Voor 31% gewijzigd door DukeBox op 03-05-2012 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Squishie schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 20:37:
De vraag is dus ook of ik ipv RAID-0 toch voor RAID-1 of SHR moet kiezen? Wat dus zou betekenen dat ik geen 5,4 TB maar 2,7 TB heb.
Hoevaak gaan hardeschijven kapot? Ik hoop toch wel meer dan 2 jaar ermee te kunnen doen.
Enige ervaringen?
Normaal gesproken gaan die dingen een paar jaar mee. Er kan er natuurlijk altijd een stuk gaan. En je weet ook niet wanneer dit gebeurt. Je kan er natuurlijk voor kiezen om belangrijke data op 2 plekken op te slaan (nas en een externe HD).
Naast raid 0 (bij 1 schijf stuk alles weg) kan je ook kiezen voor 2 losse volumes en je data spreiden over beide schijven.
Zou ik tevens in de toekomst, indien m'n 2 schijven het na 2 jaar overleefd hebben, een 4 bay nas hebben gekocht en dit zou willen omzetten in Raid 5 mogelijk zijn (ervanuitgaande dat er nog een 3e schijf bijkomt)?
Zie: http://www.synology.com/u...orials/how_to_migrate.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

job schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 20:53:
[...]
Normaal gesproken gaan die dingen een paar jaar mee. Er kan er natuurlijk altijd een stuk gaan. En je weet ook niet wanneer dit gebeurt. Je kan er natuurlijk voor kiezen om belangrijke data op 2 plekken op te slaan (nas en een externe HD).
Naast raid 0 (bij 1 schijf stuk alles weg) kan je ook kiezen voor 2 losse volumes en je data spreiden over beide schijven.

[...]
Zie: http://www.synology.com/u...orials/how_to_migrate.php
thx voor de snelle reactie :). Aangezien ze meerdere jaren meegaan, geloof ik er wel in om het in raid 0 te laten draaien. Ik koop over een paar jaar dan ook wel een nieuwe nas :).

Kan ik gewoon een externe HD nog koppelen aan de NAS zonder problemen? Er zit namelijk een maximum capaciteit. Of geldt dat niet als je een externe HD eraan koppelt middels USB.

*Nu een half uur bezig met configureren hardeschijven NAS, pas op 6% :D*

[ Voor 3% gewijzigd door Squishie op 03-05-2012 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Er is geen max capaciteit.. :?
Dat initialiseren had je ook 'quick' kunnen doen.. maar voordeel van een full is dat je wel zeker weet dat je hdd's ok zijn.

[ Voor 67% gewijzigd door DukeBox op 03-05-2012 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 20:51:
Voordeel van SHR is meer flexibiliteit en netto ruimte bij HDD's van verschillende groote. (zie de wiki)
Het nadeel is dat de IO's niet evenredig verdeeld worden over de HDD's.. met name wanneer je grootste HDD de langzaamste is (zo'n eco low rpm ding bijv.) gaat de overall performance omlaag.

De vraag is, ga je het merken..

Verder kan je later je HDD's omzetten en raid0/1 migreren naar raid5 indien de nieuwe HDD even groot of groter is dan de andere 2.

Wat betreft het falen van HDD's.. dat kan met iedere disk. Maar ook de duurste raid oplossing kan data kwijtraken. Het enige 'veilige' middel is dan een backup.
Misschien een idee om een 3e HDD extern aan te sluiten en daar naar toe te backuppen. Als niet alle data van belang is kan je natuurlijk een subset doen en een goedkope (desnoods eco disk :P) daarvoor gebruiken.
Deze kan je dan zelfs nog offsite bewaren ook.
raid0 blijft risico vol,als opslag dan,1 foutje van de controller en je bent alle data kwijt,is dus ook niet meer te herstellen,ik zou dan eerder de schijven gewoon apart configureren,dus als 2 losse schijven.Want het snelheidsverschil dan met raid 0 zal minimaal zijn(merbaar verschil) plus als 1 schijf ermee op houd,heb je in ieder geval de andere nog save.Met raid 0 ben je dus alles kwijt.

En wanneer schijven falen is moeilijk te zeggen,ze kunnen zelfs als ze net nieuw zijn,nog kapot gaan,een wkestie van geluk mee hebben ermee,zoals met alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Alle raid en een fout van je controller en je bent al je data kwijt..

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 03-05-2012 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

DukeBox schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 21:02:
Er is geen max capaciteit.. :?
Dat initialiseren had je ook 'quick' kunnen doen.. maar voordeel van een full is dat je wel zeker weet dat je hdd's ok zijn.
Sorry ik had het verkeerd begrepen :P, dat geldt alleen voor intern. 8)7 8)7 8)7 8)7

Max Internal Capacity : 8TB (2X 4TB HDD) (Capacity may vary by RAID types) (See All Supported HDD)
http://www.synology.com/p...212%2B&lang=enu#p_submenu

Hartelijk bedankt voor de snelle reacties :D! Nu snel aan de slag :D. Morgen zal het checken van de harddisks wel klaar zijn zijn gok ik zo. Kan ik morgen meteen het een en ander gaan experimenteren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Nee ook voor intern geldt die max niet. Er zijn gewoonweg geen grotere schijven dan 4TB. Je kan niet iets ondersteunen wat niet te koop is. Komen er grotere schijven uit, dan zullen ze die testen en de max grootte bijstellen.

[ Voor 45% gewijzigd door job op 03-05-2012 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

edit: ^ dat dus.
Die max capacaty is gewoon omdat er op dit moment geen grotere HDD's zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 03-05-2012 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 21:08:
Alle raid en een fout van je controller ben je ook al je data kwijt.. :?
jep,door een fout van de controller van de array corrupt raken,dus dan ben je alle kwijt,met raid 0 heb je al helemaal geen veiligheid,dus je bent dan alles kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 21:08:
Alle raid en een fout van je controller en je bent al je data kwijt..
sorrie heb verkeerd gequote blijkbaar |:( , en je hebt gelijk als de controller een fout dan ben je met elke raid de data kwijt,zoals hier altijd word aangegevn,raid is geen back up...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bfrqrv schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 20:05:
[...]

SHR maakt geen verschil bij mij, ook rond 25MB. Overige computers halen zo,n 50 MB maar hebben de enkele hdd als logische bottleneck. Maar in de configuratie van mijn NAS zie ik de bottleneck echt niet.
50 is nog niet veel trouwens,ook niet met een enkel schijf,ik haal hier met enkele hdd's nog rond +-100mb/s via gigabit netwerk.Je hebt wel allemaal cat 5e of hoger UTP liggen?En die 100mb/s is ook de doorvoersnelheid van de hdd zo ongeveer,dus dat klopt wel aardig,

En wat voor router/switch gebruik je?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2012 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bfrqrv
Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 21:18:
[...]

50 is nog niet veel trouwens,ook niet met een enkel schijf,ik haal hier met enkele hdd's nog rond +-100mb/s via gigabit netwerk.Je hebt wel allemaal cat 5e of hoger UTP liggen?En die 100mb/s is ook de doorvoersnelheid van de hdd zo ongeveer,dus dat klopt wel aardig,ik zit daarmee dus aan de max wat de hdd aankan.

En wat voor router/switch gebruik je?
Je vergist je in de b en B. Ik heb het wel degelijk over MB en jij over Mb. 50MB is dus veel meer 100Mb.
Ik hoop dat iemand nog iets weet om mijn 25MB op te voeren. Ik wil snel schrijven naar mijn NAS, protocol maakt niet uit, maar wel vanuit windows naar de NAS zo snel mogelijk. Wie o wie. Ik weet dat er meerdere mensen zijn die hier ook rond de 25MB halen, maar wat is de bottleneck dan als de schijf en netwerk het niet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bfrqrv schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 21:39:
[...]

Je vergist je in de b en B. Ik heb het wel degelijk over MB en jij over Mb. 50MB is dus veel meer 100Mb.
Ik hoop dat iemand nog iets weet om mijn 25MB op te voeren. Ik wil snel schrijven naar mijn NAS, protocol maakt niet uit, maar wel vanuit windows naar de NAS zo snel mogelijk. Wie o wie. Ik weet dat er meerdere mensen zijn die hier ook rond de 25MB halen, maar wat is de bottleneck dan als de schijf en netwerk het niet is?
ehm sorrie ik bedoel dus 100MB 8)7

Ik blijf er dus bij dat 50MB niet spectaculair veel is,voor een gigabit netwerk

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2012 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bfrqrv
Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 21:41:
[...]

ehm sorrie ik bedoel dus 100MB 8)7

Ik blijf er dus bij dat 50MB niet spectaculair veel is,voor een gigabit netwerk
Ik ben bang dat jou getallen irreëel zijn hoor. Graag hoor ik nog wat meningen over snelheid van mede tweakers want misschien moet ik tevreden zijn met de 25MB richting de NAS, maar graag zou ik dat willen bevestigen met wat praktijk voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee hoor,ik heb een 1511+ die 100MB haalt,met bepaalde bestanden zoals MKV haalt ie dat,met kleinere bestanden zoals foto's/mp3's ect,zakt de snelheid in naar ik meen 40 MB,rond die buurt.

de max van 1 gigabit netwerk ligt meen ik op 120MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 21:12:
[...]

jep,door een fout van de controller van de array corrupt raken,dus dan ben je alle kwijt,met raid 0 heb je al helemaal geen veiligheid,dus je bent dan alles kwijt.
is basic dan beter dan raid 0? In het geval dat je optimaal gebruik wilt maken van al je capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Squishie schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 23:28:
[...]

is basic dan beter dan raid 0? In het geval dat je optimaal gebruik wilt maken van al je capaciteit
Waarom niet losse volumes of bedoel je dat met basic?

Wat ik weet/gehoord heb is raid software matig geregeld is en dus niet sneller is als wat je zou verwachten. En uit mijn ervaring zijn losse volumes qua download/transfer speed sneller. Grootste voordeel boven raid0 of HSR zie ik als wanneer er 1 schijf crashed heb ik iig nog 50% data of films of series zijn pisse ;)

note: Ik bezit een DS211

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Ok.

Na een beetje experimenteren en nagooglen over failrate van raid-0 heb ik toch maar gekozen om veilig te wezen en m'n disks als basic te nemen. (Dus geen raid opstelling).

Achteraf was het mssn toch slim geweest om een 4 bay station te kopen. Achja :) Weer iets geleerd voor over twee jaar.

Ik moet alleen nog even kijken hoe ik dat ga regelen dat m'n downloads niet elke keer op dezelfde schijf komen (en dus dezelfde schijf gestrest wordt). Enige tips?

[ Voor 96% gewijzigd door Squishie op 03-05-2012 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

schumi2004 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 23:39:
[...]

Wat ik weet/gehoord heb is raid software matig geregeld is en dus niet sneller is als wat je zou verwachten. En uit mijn ervaring zijn losse volumes qua download/transfer speed sneller. Grootste voordeel boven raid0 of HSR zie ik als wanneer er 1 schijf crashed heb ik iig nog 50% data of films of series zijn pisse ;)

het is inderdaad niet sneller als een single disk.Ik heb nu 4x 3 tb in SHR,en nog een losse schijf,in SHR,maar die ene schijf is net zo snel qua transfer snelheid als de raid array.

vooral met een 2 bay nas,zou ik persoonlijk voor 2 losse schijven opstellingen gaan,omdat raid 0 ten eerste niet veel snelheid extra brengt en je hebt met 2 losse disk inderdaad dat als er 1 uitvalt,heb je de helft van je data nog over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Squishie schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 23:42:
Ok. En je kan twee losse volumes niet koppelen in een station?? Of moet dat via een Diskgroup?

ik ben echt nieuw in dit soort zaken :P....
je kan gewoon 2 lose volumes aanmaken in de DSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Squishie schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 23:42:
Ok. En je kan twee losse volumes niet koppelen in een station?? Of moet dat via een Diskgroup?

ik ben echt nieuw in dit soort zaken :P....
Waarom zou je dat willen?
Als ik mijn DS benader via file browser in Win7 dan zie ik gewoon 1 geheel, wat er onderliggend gebeurt boeit me niet. Geen gezeik met moet ik nu volume 1 of 2 hebben of iets dergelijks, zelfde in XBMC ik geef gewoon folder aan of hij nu op vol1 of 2 staat maakt niks uit.

Kan zijn dat ik het verkeerd begrijp, tis al laat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 14:10

Donnie

AKA DonCorleone

Weet iemand misschien waarom het syno package van nzbget deze melding geeft als ik naar de config wil?

ERROR: Could not load web configuration file and could not create a new one. File "settings.php" not found.

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

schumi2004 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 23:54:
[...]

Waarom zou je dat willen?
Als ik mijn DS benader via file browser in Win7 dan zie ik gewoon 1 geheel, wat er onderliggend gebeurt boeit me niet. Geen gezeik met moet ik nu volume 1 of 2 hebben of iets dergelijks, zelfde in XBMC ik geef gewoon folder aan of hij nu op vol1 of 2 staat maakt niks uit.

Kan zijn dat ik het verkeerd begrijp, tis al laat ;)
hmmm is het niet zo dat een disk een partitie is? Of werkt dat niet zo bij een NAS?

Wat ik dus heb gedaan:

Disk 1-> Partitie enkele volume -> Basic
Disk 2-> Partitie enkele volume -> Basic

Dus alsk m'n nas benader vanuit m'n pc ziet hij het nog steeds als één schijf? of als twee?
Dus bijv disk 1/volume1 als C:\ en disk2/volume2 als D:\? of beiden als 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hij ziet de nas als 1,je ziet alleen de gedeelde mappen van de verschillende volumes,maar niet de volumes zelf

Alleen als je in DSM zelf bij opslagbeheer kijkt,zie je de 2 losse volumes staan

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2012 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 00:05:
hij ziet de nas als 1,je ziet alleen de gedeelde mappen van de verschillende volumes,maar niet de volumes zelf

Alleen als je in DSM zelf bij opslagbeheer kijkt,zie je de 2 losse volumes staan
k, thx voor je antwoord.

M'n raid-0 configuratie stopgezet en dan maar twee losse schijven installeren. Toch wat veiliger dan Raid-0 :P.

Nu moet ik alleen zien te regelen dat data die ik download niet telkens naar 1 schijf weggeschreven wordt, anders roest ik 1 schijf helemaal weg terwijl de andere amper gebruikt wordt. Zijn hier oplossingen voor?
Bijv. download 1 schijf a en download 2 schijf b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat kan,je maakt gewoon shares aan voor downloads op op elke schijf ,die kan je zelf aanmaken

in DSM----> conguratiescherm---->gedeelde mappen-------maken---->lokatie(daar kan je dan kiezen uit de 2 verschillende volumes)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2012 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:29

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

schumi2004 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 23:39:
[...]

2 schijven in shr en er valt er 1 uit heb je alle data nog toch?je gebruikt immers maar de helft van je totaal volume en 1 disk kapot kan je een nieuwe in prikken en klaar.

lan data snelheid loopt hier rond de 45-50 mb/sec (jumbo frame mtu 9000) dvd rond 2 min

[ Voor 33% gewijzigd door Rol-Co op 04-05-2012 01:07 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 01:06:
[...]

2 schijven in shr en er valt er 1 uit heb je alle data nog toch?je gebruikt immers maar de helft van je totaal volume en 1 disk kapot kan je een nieuwe in prikken en klaar.

lan data snelheid loopt hier rond de 45-50 mb/sec (jumbo frame mtu 9000) dvd rond 2 min
Jawel,maar in SHR heb je met 2 schijven maar 50% van de hdd capaciteit tot je beschikking,eigenliijk heeft SHR in die zin pas nut met meer dan 2 schijven,

Hoe meer schijven,des de groter word de capaciteit die je tot je beschikking hebt. met 2 schijven was het 50% de capaciteit die ik tot mijn beschikking had,met 4 schijven is dat 75% geworden.

Als je dus een 2 bay nas hebt,dan kan je naar mijn mening dan beter 2 losse schijven hebben,omdat je dan in ieder geval de helft van de data blijft behouden,mocht er een schijf uitvallen

Plus je hebt 100% capaciteit tot je beschikking,verder isde performance van een enkele schijf is ook al voldoende,qua sneheid.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2012 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja klopt
Maar in mijn voorbeeld: ik heb toch wel de belangrijke data op de nas zoals foto's , documenten enz , bestanden als films en muziek bijv is niet echt belangrijk omdat je dat wel weer kan downloaden bijv.
Maar foto's van de kids en zo niet.

Dus vind ik het safe om dus mijn 2x 2tb in mijn 212 in shr te zetten zodat als er iets met een schijf mis is ik altijd alles heb.......als het goed is.

Nu kan je van die bestanden een dubbele map maken op beide schijven natuurlijk waardoor je meer ruimte over houd in totaal, maar is lastig om 4-5gb aan foto's en filmpjes dubbel bij te houden, nu gaat dat vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als de controller een fout maakt,is je array alsnog kapot,als je die foto's echt niet kwijt wilt,zou ik ze toch ook back uppen.Raid is nooit back up helaas.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2012 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb ze nog op een externe disk inderdaad, maar raid zou het wel moeten doen, op gewone pc vaak mirror raid gedraaid en als er 1 disk uitviel kon er een nieuwe in en rebuild raid klaar.
Als de controller kapot gaat zou je verder kunnen als de nieuwe controller van het zelfde merk en type is wat mij bij een synology wel logisch lijkt.

maar 100% zeker ben je nooit......met niets.

edit:
grote data servers gebruiken de mirror raid ook als data beveiliging zover ik weet, + backups

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 04-05-2012 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

100% ben je nooit,maar een NAS is mooi om snel en overal bij je bestanden te kunnen,maar belangrijke bestanden kan je beter ook inderdaad op een HDD zetten of andere media die je verder niet gebruikt.

als een controller stuk gaat,is de kans zeer aanwezig,dat ie daarbij ook de array beschadigt heeft,dan helpt een andere controller niet echt,omdat die neiuwe dat ook niet meer kan herstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 01:31:
Ik heb ze nog op een externe disk inderdaad, maar raid zou het wel moeten doen, op gewone pc vaak mirror raid gedraaid en als er 1 disk uitviel kon er een nieuwe in en rebuild raid klaar.
Als de controller kapot gaat zou je verder kunnen als de nieuwe controller van het zelfde merk en type is wat mij bij een synology wel logisch lijkt.

maar 100% zeker ben je nooit......met niets.

edit:
grote data servers gebruiken de mirror raid ook als data beveiliging zover ik weet, + backups
Precies,die maken back ups,continu,dus die hebben daar niet veel last van.
Echter thuis,maakt lang niet iedereen constant back ups van bestanden.

Dan is het riskanter om belangrijke bestanden op je nas te zetten,
Pagina: 1 ... 33 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.