Ik heb de volgende vraag. Ik ben voor mijn werk aan het kijken hoe we onze ICT omgeving kunnen optimaliseren en de kosten kunnen drukken. Voordat ik er ben komen werken hebben ze een keer een groot drama gehad waarbij een heel archief compleet verloren is gegaan. Dit willen wij graag voorkomen. We waren een groot bureau van iets van 60 man, maar nu eigenlijk nog maar 8 man dus de behoeften zijn wat anders.
De exchange mail server gaan we migreren naar google apps om zo de beheerkosten/hardwarekosten te drukken. Nu is het belangrijkste tweede deel, het delen van data over het netwerk. We hebben eigenlijk geen ingewikkelde server meer nodig een NAS is eigenlijk voldoende.
Echter wij willen deze NAS laten backuppen naar dropbox of een vergelijkbare service. (voor 795 dollar per jaar onbeperkte hoeveelheid data) Ik had een Thecus 7700pro gevonden welke dat kan. Echter na wat meer research kwam ik erachter dat de thecus een beetje een "ruwe diamant" is en dat Synology zich al meer bewezen heeft in deze markt/apparatuur.
Ik zie dat DSM4 een zogenaamde cloud station heeft welke vergelijkbaar is met dropbox, maar ik vind eigenlijk te weinig info hoe het nu daadwerkelijk werkt. Heb ook de online demo geprobeerd van DSM4 en zie dat je een Hidrive module kunt gebruiken, echter deze lijkt een max van 1000GB te hebben? Ook ben ik blij te zien dat er een antivirus module is, wat niet onbelangrijk is lijkt me.
Het ideale van een NAS icm Dropbox Teams lijkt mij het feit dat je altijd en overal je data bij je hebt, ook op je iphone bv, en dat er altijd een backup is van de NAS en je terug in de tijd kunt gaan. (gebruiksgemak is ook niet onbelangrijk) Het budget voor de NAS is zo'n 1500 euro, wat voldoende zou moeten zijn.
Wat adviseren jullie vanuit jullie ervaring. Is Synology the right way to go, of kan ik beter verder zoeken? Welke modellen zullen qua performance voldoende zijn voor 5-8 gebruikers. (we werken veel met photoshop ed) We hebben momenteel erg verouderd materiaal dus alles zal beter zijn, maar ik wil het toch even checken

Alvast hartelijk dank voor jullie input.