Ontwikkeling van de reiskostenvergoeding

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vergeet ook niet dat het vijfpartijenakkoord in principe maar een tijdelijk akkoord is en dat het na 12 september zo weer overboord gekieperd kan worden. Een hoop maatregelen zullen in 'overbruggingsjaar' 2013 waarschijnlijk nog van kracht zijn, maar hoe het op de langere termijn eruitgaat zien dat weten we niet.

Voor hetzelfde geld komt er bijvoorbeeld terugkeer reiskostenforfait, rekeningrijden, afschaffing BPM, afschaffing motorrijtuigenbelasting , verhoging accijns, verlaging accijns, spitstarieven, vrijstellingen buiten de spits, stimulering thuiswerken, flexibele werktijden, etc.
Het kan echt alle kanten op afhankelijk van de verkiezingsuitslag.

Ik hoop serieus dat het komende kabinet, los van welke partijen er uiteindelijk deel van uitmaken, serieus nadenkt over lange termijnplannen voor wonen, arbeid, woon-werk-verkeer, etc. Het liefst met een zo breed mogelijk draagvlak.
De afgelopen tien jaar is er nauwelijks iets mee gebeurd en nu zitten we met de stinkende wonden.

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 25-05-2012 11:36 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:10

Metro2002

Memento mori

Meestersleutel schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 11:33:
[...]

Het is natuurlijk niet realitisch om te stellen dat brandstof de enige autokosten zijn. Onderhoud, afschrijving, wegenbelasting en verzekering hebben wellicht een groter aandeel in de kosten dan de brandstof,
Helemaal mee eens. Alleen er stond dat het 19 cent alleen al aan brandstof kostte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

@ anandus, Dan komt mijn oude vraag weer... Welke partij heeft hier in jouw ogen de beste ideeën over zodat ik kan overwegen om daar op te stemmen? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Reactie iig van GroenLinks
Beste heer/mevrouw TheJason,

Hartelijk dank voor uw e-mail aan GroenLinks over de
reiskostenvergoeding. Wij stellen het op prijs dat u de moeite hebt
genomen om ons te schrijven. Voor GroenLinks zijn vragen en opmerkingen
uit de samenleving heel belangrijk. Door de grote hoeveelheid e-mails
die wij de afgelopen dagen hebben gekregen, is het helaas niet mogelijk
om iedereen een persoonlijke reactie te sturen. Wij hopen op uw begrip
hiervoor.

Veel mensen zijn boos en bezorgd over de afschaffing van de fiscale
voordelen voor de reiskostenvergoeding. We begrijpen deze emoties, omdat
de afschaffing van deze regeling velen direct in de portemonnee raakt.
Voor woon-werkverkeer geldt nu dat 19 cent per kilometer belastingvrij
wordt vergoed. Met de invoering van de maatregelen uit het
stabiliteitsprogramma, gaan werknemers belasting betalen over de 19 cent
(per kilometer) vergoeding. Werkgevers kunnen hun werknemers tegemoet
komen in deze extra kosten. Daarnaast wordt het privégebruik van
leaseauto’s tot 500 kilometer belast. De vergoeding voor zakelijk
gebruik van de eigen auto blijft bestaan. Een deel van de opbrengst van
deze maatregelen wordt teruggesluisd naar werknemers, via een lagere
inkomstenbelasting.

Onlangs bleek uit een vergelijkend onderzoek van het Sociaal en
Cultureel Planbureau naar het reisgedrag van Europeanen, dat geen
Europeaan zo lang onderweg is naar zijn werk als de Nederlander,
namelijk gemiddeld negentig minuten per dag. Daarnaast is het aantal
reizenden nergens zo hoog als in Nederland en zijn de afgelopen twintig
jaar de woon-werkafstanden met 42% gestegen. Deze toename van het
autoverkeer zorgt voor files, een slechte luchtkwaliteit en kost de
overheid jaarlijks 1,7 miljard euro. Daarnaast spenderen bedrijven 15
miljard euro aan reiskostenvergoedingdingen die kunnen worden
afgetrokken van de belastingen. Eindeloze uitbreiding van ons wegennet
biedt geen soelaas voor bereikbaarheid en luchtkwaliteit. Hoewel de
afschaffing van de belastingvoordelen u op de korte termijn direct
raakt, zijn wij er van overtuigd dat deze hervorming op de lange termijn
goed is voor het verkeer in Nederland. Door de fiscale voordelen van het
woon-werk verkeer af te schaffen, verwachten we dat mensen dichter bij
hun werk gaan wonen, werknemers - waar mogelijk - meer thuis gaan
werken, er minder files zullen zijn en de luchtkwaliteit zal verbeteren.

Nogmaals bedankt voor uw reactie. U kunt er op rekenen dat GroenLinks er
op zal toezien dat de pijn van de verschillende bezuinigingen die
iedereen zal treffen, zo eerlijk mogelijk wordt verdeeld.

Met vriendelijke groet,

Publieksvoorlichting
Tweede Kamerfractie GroenLinks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:10

Metro2002

Memento mori

Goed antwoord maar een slechtere timing, namelijk op het moment dat de huizenmarkt compleet op zijn gat ligt en verhuizen dus geen optie is, bestaat er niet om dit soort dingen in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Was deze maatregel niet juist bedoeld om de huizenmarkt te stimuleren...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 11:41
Senor Sjon schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 16:08:
Hij vergeet een beetje waarom mensen geld oppotten. Ze slingeren achter elkaar onzekerheid op de burgers af en verwachten dat mensen daardoor geld gaan uitgeven?
Hij vergeet ook dat al dat opgepotte spaargeld het mogelijk maakt voor banken om hypotheken en leningen te verstrekken. Als iedereen minder spaargeld heeft of mag hebben dan kan een bank minder uitlenen.
Moet je dan eens zien wat er met de economie gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:31
http://www.autoweek.nl/au...-nieuwe-bijtellingsregels

Overgangsregeling voor mensen die nu geen bijtelling betalen en straks wel moeten.

Hmm vind ik niet echt terecht. Kan je dus gewoon lekker prive rondjes rijden en minder betalen dan iemand anders die al wel volledig bijtelling heeft.

Mijn collega met dezelfde auto als mij die niet betaald kan straks ook gewoon net als mij overal heen karren voor minder geld. Vreemd.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals mensen met 2 lease auto's. Daar is het weer anders. Dan snap ik dat het een waardeloze regeling is en je straks dubbel betaald terwijl je 9 van de 10 x maar 1 auto privé gebruikt.

En hoe gaat het met service monteurs die een bus van de zaak hebben? Mijn zwager kan gewoonweg door de ruimte niet met de bus privé rijden. Maar werkt in de regio. Zijn kantoor zit in Amsterdam. Klanten regio lelystad, dronten, harderwijk, amersfoort. Dus echt woon - werk heeft ie niet (moet je zoveel x per jaar naar dezelfde plek voor geloof ik). Mja hoe sluit je het uit?

Nog maar afwachten wat de uitgewerkte plannen gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-06 00:06

Speedpete

was barman

@reactie GroenLinks
Verwacht, maar kortzichtig. Zoals eerder aangegeven: verhuizen is door de nieuwe regelingen in maandlasten duurder dan de reiskostenvergoeding (obv gemiddelden) en de auto zal volgens de NS goedkoper worden dan de trein; ergo: meer mensen in auto's en meer files. Als men wil vergroenen moet men elektrisch rijden stimuleren.

Maar goed, ik ga kijken of het mogelijk is om een parkeerplek / garagebox in de buurt te kopen. Die kan ik dan tegen 0-tarief verhuren aan mijn baas. Misschien is dat een loophole om van woon-werk een dienstreis te maken.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-06 00:43

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
Metro2002 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 12:28:
Goed antwoord maar een slechtere timing, namelijk op het moment dat de huizenmarkt compleet op zijn gat ligt en verhuizen dus geen optie is, bestaat er niet om dit soort dingen in te voeren.
Inderdaad,
Werkgevers kunnen hun werknemers tegemoet komen in deze extra kosten.
Gaan ze niet doen, want daar hebben ze geen geld voor
Een deel van de opbrengst van deze maatregelen wordt teruggesluisd naar werknemers, via een lagere inkomstenbelasting.
Oh ja? En waarom dan wel? De bedoeling is toch dat er bezuinigd gaat worden?
Onlangs bleek uit een vergelijkend onderzoek van het Sociaal en
Cultureel Planbureau naar het reisgedrag van Europeanen, dat geen
Europeaan zo lang onderweg is naar zijn werk als de Nederlander,
namelijk gemiddeld negentig minuten per dag. Daarnaast is het aantal
reizenden nergens zo hoog als in Nederland en zijn de afgelopen twintig
jaar de woon-werkafstanden met 42% gestegen. Deze toename van het
autoverkeer zorgt voor files, een slechte luchtkwaliteit en kost de
overheid jaarlijks 1,7 miljard euro. Daarnaast spenderen bedrijven 15
miljard euro aan reiskostenvergoedingdingen die kunnen worden
afgetrokken van de belastingen.
Wat een dom links geblaat. Is dit onderzoek soms in opdracht van GL uitgevoerd?
Nederland is een van de drukst bevolkte landen van Europa, daarnaast zijn alle grote bedrijven in de randstad gevestigd dus heb je relatief veel mensen die elke dag heen en weer moeten reizen. Slechte luchtkwaliteit? Volgens mij worden er steeds meer kleinere en zuinigere autos'verkocht en daalt de CO2 uitstoot.
Welke files hebben ze het over? http://www.rijkswaterstaat.nl/.../2011/november2011/filedruk_daalt_dertig_procent.aspx :z
En die 15 miljard reiskostenvergoeding slaat helemaal nergens op. Dan zou deze maatregel 7 miljard opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Speedpete schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:31:
[...]
Maar goed, ik ga kijken of het mogelijk is om een parkeerplek / garagebox in de buurt te kopen. Die kan ik dan tegen 0-tarief verhuren aan mijn baas. Misschien is dat een loophole om van woon-werk een dienstreis te maken.
Hebben garageboxen een officieel adres...? O-)

[ Voor 78% gewijzigd door Fiber op 25-05-2012 13:35 . Reden: Quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hmm, overgangsregeling voor de leaserijders, maar niet voor de km-vergoeding? Dan voel ik me dus dubbel genaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:15
TheJason schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 12:23:

- Werkgevers kunnen hun werknemers tegemoet komen in deze extra kosten.
..is dat inclusief de pensioenpremie, ZFW, lagere huurtoeslag, lagere zorgtoeslag etc etc etc?

De mijne heeft al (officieus / borrelpraat) aangegeven dat ze er helemaal mee gaan stoppen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Laatst online: 18:43

orf

Sander schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:45:
Hmm, overgangsregeling voor de leaserijders, maar niet voor de km-vergoeding? Dan voel ik me dus dubbel genaaid.
Ik ook ja. €150 na doorrekening €200 netto per maand lastenverzwaring terwijl ik met het OV reis. Als ik niet een auto had die erg duur is per kilometer zou ik overwegen om weer met de auto te gaan.
Paul schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:46:
[...]
..is dat inclusief de pensioenpremie, ZFW, lagere huurtoeslag, lagere zorgtoeslag etc etc etc?

De mijne heeft al (officieus / borrelpraat) aangegeven dat ze er helemaal mee gaan stoppen...
Ik ben werkgever en vind dat werkgevers al behoorlijke maatregelen tegemoet zien. Verhoging van de WW premie in 2013 en vanaf 2014 de eerste zes maanden WW betalen.

[ Voor 38% gewijzigd door orf op 31-05-2012 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Fiber schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:33:
Hebben garageboxen een officieel adres...? O-)
Sommige wel >:)

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84746

Zou je niet de bonnetjes van het tanken, de wegenbelasting en verzekering bij je baas inleveren en dan op basis van zakelijke kilometers / totaal gereden van de maand dat deel terug krijgen. Daarover hoef je geen belasting te betalen volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 84746 op 25-05-2012 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Nu online
Volgens mij worden straks juist woon-werk kilometers gezien als prive kilometers dus ook die bonnetjes zou je niet onbelast mogen vergoeden. Werk-werk kilometers mag je straks geloof ik nog steeds tot €0,19 onbelast ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84746

Goed punt. Zou niks uitmaken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
TheJason schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:52:
Volgens mij worden straks juist woon-werk kilometers gezien als prive kilometers dus ook die bonnetjes zou je niet onbelast mogen vergoeden. Werk-werk kilometers mag je straks geloof ik nog steeds tot €0,19 onbelast ontvangen.
Hoe willen ze dat gaan controleren dan? Als ik een declaratiebon indien komt dat gewoon netto bij mijn salaris, de belastingdienst heeft geen flauw idee of dat nu prive of zakelijke brandstofkosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
tweaker2010 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 16:07:
Hoe willen ze dat gaan controleren dan?
Met de eerdergenoemde rittenadministratie/werkrooster etc.... En fraude is natuurlijk altijd mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Laatst online: 22:38

Phydomir

Dennis

TheJason schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:52:
Edit: nvmd. Verkeerd gelezen.

[ Voor 30% gewijzigd door Phydomir op 25-05-2012 16:47 ]

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

tweaker2010 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 16:07:
[...]

Hoe willen ze dat gaan controleren dan? Als ik een declaratiebon indien komt dat gewoon netto bij mijn salaris, de belastingdienst heeft geen flauw idee of dat nu prive of zakelijke brandstofkosten zijn.
Als ze dat op grote schaal gaan doen, krijgen ze vanzelf vragen van de belastingdienst. Of ze even de declaraties netjes willen toelichten. Als ze dat niet kunnen doen, is er stront aan de knikker.

Dit fenomeen is ook wel beter bekend als fraude ;)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 20:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Paul schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:46:
Hoor ik nu ook steeds meer, complete afschaffing van de woon/werkvergoeding. Kennis die in Utrecht werkt is het per 1 juni al volledig afgeschaft, die zijn wel erg vroeg (mede door druk van 'boven' om meer te bezuinigen).

Blijft apart dat buiten die kleine bijtellen, leaserijders weer volledig buiten schot blijven, dat nog steeds de benzineprijs issue, zij vormen ook een enorm aandeel binnen de dagelijkse files.
Speedpete schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:31:
Als men wil vergroenen moet men elektrisch rijden stimuleren.
Stimuleren hoe? Lease zit je vast aan periode-contracten, niemand privé zal zo'n dure auto aanschaffen, je hebt jaren nodig wil je uberhaubt uit je kosten komen.

[ Voor 39% gewijzigd door SinergyX op 25-05-2012 17:28 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
SinergyX schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 17:22:
[...]

Hoor ik nu ook steeds meer, complete afschaffing van de woon/werkvergoeding. Kennis die in Utrecht werkt is het per 1 juni al volledig afgeschaft, die zijn wel erg vroeg (mede door druk van 'boven' om meer te bezuinigen).

Blijft apart dat buiten die kleine bijtellen, leaserijders weer volledig buiten schot blijven, dat nog steeds de benzineprijs issue, zij vormen ook een enorm aandeel binnen de dagelijkse files.

[...]

Stimuleren hoe? Lease zit je vast aan periode-contracten, niemand privé zal zo'n dure auto aanschaffen, je hebt jaren nodig wil je uberhaubt uit je kosten komen.
Ik vraag me ook af hoe het gaat met eigen bijdrage aan lease-auto die je nu bruto mag aftikken waardoor je per saldo je bijtelling omlaag brengt. Waarom die eigen bijdrage ook niet belasten? Dat past wel bij de botte bijl die hier gehanteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:45
[...]

[...]

Leaserijders betalen al 10+ jaar. En prive wordt nu ook belast.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

orf schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:48:
[...]

Ik ook ja. €150 netto per maand lastenverzwaring terwijl ik met het OV reis. Als ik niet een auto had die erg duur is per kilometer zou ik overwegen om weer met de auto te gaan.

[...]

Ik ben werkgever en vind dat werkgevers al behoorlijke maatregelen tegemoet zien. Verhoging van de WW premie in 2013 en vanaf 2014 de eerste zes maanden WW betalen.
Maar je hoeft je mensen straks nog maar 0,25 maandsalaris per maand te geven als je ze eruit kickt. Dat kan een tonnetje schelen per werknemer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Anoniem: 87302 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 20:39:
[...]

Maar je hoeft je mensen straks nog maar 0,25 maandsalaris per maand te geven als je ze eruit kickt. Dat kan een tonnetje schelen per werknemer....
+ 6 maanden WW, wat 70% is, dus voor elke medewerker die 6 of meer jaar in dienst is zal de werkgever goedkoper uit zijn (6 mnd 70% + 6mnd 25%).
Het 'hoe' maakt in de basis niet uit, als men het maar doet. Werkgevers subsidiëren om oplaadpaaltjes neer te zetten, subsidie bij aanschaf, dat soort zaken. Maar roepen dat men het vervoer wil vergroenen en daarbij compleet buiten beeld laten hoe schoon een bepaald vervoermiddel is, maakt het duuzaamheidsargument erg zwak.

Het 'vergroenen' argument is leuk, maar als men de vergoeding bij mij volledig afschaft dan ga ik een oldtimer op gas rijden. Anders lever ik per jaar 7,5% van m'n inkomen in...

Als men wil vergroenen dan laat je zuinige auto's, fietsers, ov en voetgangers (deels) buiten schot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:26
TheJason schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 12:23:

[...]
Heldere reaktie waarin ze goed hun partijstandpunt verwoorden.

De verwachting dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen deel ik niet, dat zou een enorme trendbreuk zijn.

Mensen wonen niet verder van hun werk omdat ze zin hebben om in de spits te rijden. En ook diegenen die 19 cent/km krijgen leggen er vaak meer op toe dan ze eraan overhouden (al is het maar omdat de vergoeding vaak is gemaximeerd).Waarom rijden mensen wel naar hun werk? Toegenomen specialisatie en flexibiliteit in de arbeidsmarkt, veel stedelijke gebieden die geen aantrekkelijke woonomgeving te bieden hebben en toegenomen arbeidsparticipatie van vrouwen. Zomaar een paar zaken die je niet verandert met een dubbeltje per kilometer belasting. EN voor een deel ook gewenste zaken (specialisatie, flexibilisering, participatie hebben alles te maken met economische vooruitgang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Laatst online: 18:43

orf

Speedpete schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:36:
[...]

+ 6 maanden WW, wat 70% is, dus voor elke medewerker die 6 of meer jaar in dienst is zal de werkgever goedkoper uit zijn (6 mnd 70% + 6mnd 25%).
Klopt, met het grote verschil dat wanneer ik een tijdelijk contract niet verleng (meestal kom je er tijdens een contract voor bepaalde tijd wel achter of een werknemer geschikt is of niet) je alsnog de 6 maanden WW mag betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik woon juist in een klein dorp in Brabant omdat ik Rotterdam eo zat was. Ja, daardoor woon ik nu 55KM van mijn werk af, maar dat heb ik er graag voor over. Dat gezegd hebbende krijg ik 350 Euro netto per maand aan reiskostenvergoeding. Dat neemt straks enorm af.

Verhuizen doe ik écht niet voor mijn werk; hebben hier een geweldig huis, vrienden, kind dat opgroeit e.d. dus wat willen ze bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Ander werk zoeken? Opslag vragen aan je baas? Promotie maken? Of een hogere bruto reiskostenvergoeding vragen? Of een leasebak? Tankpas van de zaak? Vragen of het bedrijf naar Brabant verhuist? Thuiswerken? Zuinigere auto kopen? Wat meer uren maken?, etc.

Opties genoeg, maar het merendeel zal wel niet zo realistisch zijn... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
[...]

mensen die al reeds bijtelling betalen bedoel je?
het kunduz akkoord is niet gericht op het terugdringen van files, maar op bezuinigen..

aangezien de 500KM prive regeling wordt afgeschaft zullen er ook mensen zijn die er voor gaan kiezen om de auto ook prive te gaan gebruiken, die maken dan wellicht meer kilometers (want toch gratis rijden) en gaan dus meer brandstof tanken, en dat is ook kassa voor de overheid. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Fiber schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 00:45:
Ander werk zoeken? Opslag vragen aan je baas? Promotie maken? Of een hogere bruto reiskostenvergoeding vragen? Of een leasebak? Tankpas van de zaak? Vragen of het bedrijf naar Brabant verhuist? Thuiswerken? Zuinigere auto kopen? Wat meer uren maken?, etc.

Opties genoeg, maar het merendeel zal wel niet zo realistisch zijn... :)
Ander werk zoeken - heb het naar mijn zin, dus nee

Opslag vragen - mogelijkheid, zeker; beetje jammer dat ik op papier sowieso al meer ga verdienen voor de belasting en de kinderopvang daardoor ook duurder wordt; en om 150 tot 200 Euro netto te compenseren zal mijn bruto salaris enorm omhoog moeten

Promotie maken - al net achter de rug

Leasebak - ja, zal poging twee weer wagen..eerste poging begin dit jaar liep op niets uit

Tankpas - zie ik niet gebeuren zonder leasewagen

Bedrijf zit al in Brabant. Thuiswerken doe ik nu ook twee dagen per week. Rij al een zuinige diesel (maar met 105 Euro/maand aan MRB) en waarom zou ik nog meer uren gaan maken dan 40? Vind dat wel prima icm een gezin.

Ik heb weinig zin om er maar op achteruit te gaan terwijl alles duurder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 23:09:
[...]
Mensen wonen niet verder van hun werk omdat ze zin hebben om in de spits te rijden.
Sowieso, eerst is de teneur dat iedereen er maar alles aan moet doen om werk te vinden, ook al is dat misschien niet op je vakgebied / niet op je niveau / niet naast de deur (vul maar in), en als je dan werk hebt gevonden waar je inderdaad voor moet reizen dan is het opeens weer slecht voor het milieu of anderszins niet 'de bedoeling'.

Oh wacht, je moet natuurlijk verhuizen naar de plek waar je werk gevonden hebt. Nou ik heb me net 2 jaar geleden ingeschreven bij Woningnet Amsterdam, nog 4 jaar wachten en ik maak misschien kans op een flatje in de Bijlmer.

Ik heb niet vaak echt een mening over iets maar voor deze plannen heb ik echt weinig begrip. Zoals t_captain ook al zegt: Je gaat toch ook niet voor je plezier werk zoeken wat verder van huis is? Ik heb ook werk gehad in de stad waar ik woon wat natuurlijk relaxter was dan werk waar je voor moet reizen, maarja werk in de stad waar je woont zit er nu eenmaal niet altijd in.

[ Voor 24% gewijzigd door smvs op 26-05-2012 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

smvs schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 08:39:
[...]

Sowieso, eerst is de teneur dat iedereen er maar alles aan moet doen om werk te vinden, ook al is dat misschien niet op je vakgebied / niet op je niveau / niet naast de deur (vul maar in), en als je dan werk hebt gevonden waar je inderdaad voor moet reizen dan is het opeens weer slecht voor het milieu of anderszins niet 'de bedoeling'.

Oh wacht, je moet natuurlijk verhuizen naar de plek waar je werk gevonden hebt. .
Ja, de VVD doet er alles aan om de huizenbubbel zeepbel in stand te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

t_captain schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 23:09:
Mensen wonen niet verder van hun werk omdat ze zin hebben om in de spits te rijden.
Ik kan 'm even niet vinden, maar ik geloof dat dat inderdaad ook zo'n mooie Top Gear-quote was. Iets van "De overheid leeft in de veronderstelling dat we 't gezellig vinden om met z'n allen achter elkaar aan te rijden in de spits".

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Nu online
Die quote is volgens mij van James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Een actieve GoT'er heeft deze in zijn sig staan. Ik weet alleen niet zo welke :P.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
CodeCaster schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 15:18:
[...]

Ik kan 'm even niet vinden, maar ik geloof dat dat inderdaad ook zo'n mooie Top Gear-quote was. Iets van "De overheid leeft in de veronderstelling dat we 't gezellig vinden om met z'n allen achter elkaar aan te rijden in de spits".
Deze uitspraak dus:
Although the British car show Top Gear is usually regarded only as entertainment, co-host James May made an excellent point when he was lambasting UK’s ‘congestion charge’:

“There is sort of that assumption by the government that we’re all driving around at eight o’clock in the morning to be really annoying.”
bron

[ Voor 18% gewijzigd door Stamgastje op 26-05-2012 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Volgens de overgangsregeling die ik hier kan vinden:

Het overgangsrecht heeft alleen betrekking op leasecontracten die zijn aangegaan vóór 25 mei 2012 en op mensen die nu geen of minder dan 500 privékilometers per jaar maken met hun leaseauto.

Nu rijd ik op dit moment wel privé met mijn leaseauto, maar was ik van plano om dit volgend jaar niet te doen ivm gewijzigde prive omstandigheden.
Zou het mogelijk zijn om voor volgend jaar een verklaring geen privegebruik aan te vragen, en zo maar 25% van 25% bijtelling te betalen ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:31
ZeRoC00L schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 09:26:
Volgens de overgangsregeling die ik hier kan vinden:

Het overgangsrecht heeft alleen betrekking op leasecontracten die zijn aangegaan vóór 25 mei 2012 en op mensen die nu geen of minder dan 500 privékilometers per jaar maken met hun leaseauto.

Nu rijd ik op dit moment wel privé met mijn leaseauto, maar was ik van plano om dit volgend jaar niet te doen ivm gewijzigde prive omstandigheden.
Zou het mogelijk zijn om voor volgend jaar een verklaring geen privegebruik aan te vragen, en zo maar 25% van 25% bijtelling te betalen ?
Volgens mij niet gaat om contracten van voor 25 mei 2012 . Alles erna gaat gewoon betalen, dus 25%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 12:57
Dat lijken me twee aparte bepalingen.

- leasecontracten die zijn aangegaan vóór 25 mei 2012
- op mensen die nu geen of minder dan 500 privékilometers per jaar maken met hun leaseauto.

Het is mogelijk om tijdens een lease-periode te besluiten niet meer privé te gaan rijden (vanaf een volgend jaar als je al over je 500 km zit) of juist wel privé te gaan rijden. (en dan bijtelling voor het gehele jaar, dus ook voorgaande maanden, te betalen) Het zal dus met name van het tweede afhangen in dit geval. (weet ook niet of er 'die nu geen' staat of niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De verklaring van geen privé is dan van na 25 mei 2012 en dus geen bestaand geval.

Althans, zo lijkt mij de interpretatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Senor Sjon schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 09:59:
De verklaring van geen privé is dan van na 25 mei 2012 en dus geen bestaand geval.

Althans, zo lijkt mij de interpretatie.
Leasecontract is wel van voor 25 mei, zo lees ik het in ieder geval.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 10:27:
[...]

Leasecontract is wel van voor 25 mei, zo lees ik het in ieder geval.
Dan nog je probeert dan dus te wisselen naar geen bijtelling, wat normaliter niet kan in het jaar (want je hebt wss al meer dan 500km privé gemaakt + geen administratie). Dus de eerste datum dat het wel kan is vervolgens 1 januari 2013 en op dat moment bestaat de verklaring geen privegebruik niet meer voor 'nieuwe' gevallen. Ik zou er dus niet vanuit gaan. Daarbij geldt dat het dan ook wel een erg makkelijke loophole is om even een paar jaar met 'korting' toch privé te kunnen rijden.

Verder vind ik het erg leuk en aardig dat er voor alles en iedereen overgangsregelingen verzonnen worden, behalve de privé-rijders die gewoon km-vergoeding krijgen. Ipv een gestaffelde invoering van 0,19 onbelast naar 0 onbelast gewoon toch de hele hap ineens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:17

DropjesLover

Dit dus ->

Exorcist schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 23:48:
Ik woon juist in een klein dorp in Brabant omdat ik Rotterdam eo zat was. Ja, daardoor woon ik nu 55KM van mijn werk af, maar dat heb ik er graag voor over. Dat gezegd hebbende krijg ik 350 Euro netto per maand aan reiskostenvergoeding. Dat neemt straks enorm af.

Verhuizen doe ik écht niet voor mijn werk; hebben hier een geweldig huis, vrienden, kind dat opgroeit e.d. dus wat willen ze bereiken?
Exorcist schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 07:14:
[...]

Ander werk zoeken - heb het naar mijn zin, dus nee
Dus betalen.
Opslag vragen - mogelijkheid, zeker; beetje jammer dat ik op papier sowieso al meer ga verdienen voor de belasting en de kinderopvang daardoor ook duurder wordt; en om 150 tot 200 Euro netto te compenseren zal mijn bruto salaris enorm omhoog moeten
Dit geintje is wel een goede reden om dat te vragen, mits je baas vind dat jij het hem waard bent. Voor jou ook anderen meer uit de regio.
Promotie maken - al net achter de rug
Dus betalen.
Leasebak - ja, zal poging twee weer wagen..eerste poging begin dit jaar liep op niets uit
Dit geintje is wel een goede reden om dat te vragen, mits je baas vind dat jij het hem waard bent. Voor jou ook anderen meer uit de regio.
Tankpas - zie ik niet gebeuren zonder leasewagen

Bedrijf zit al in Brabant. Thuiswerken doe ik nu ook twee dagen per week. Rij al een zuinige diesel (maar met 105 Euro/maand aan MRB) en waarom zou ik nog meer uren gaan maken dan 40? Vind dat wel prima icm een gezin.
Dus betalen.
Ik heb weinig zin om er maar op achteruit te gaan terwijl alles duurder wordt.
Wie niet?

Ik woon in Utrecht, mn bedrijf is in Bunnik, maar men leent mij uit aan bedrijven door heel Nederland. Nijmegen, Dordrecht, Hilversum, Nieuw Vennep. Soms met OV te bereiken, vaak niet. Naar Nijmegen was het €500/mnd met het OV, naar Dordrecht nu is 60km (enkele reis). Fok dat als ik dat zelf moet gaan betalen :')

Minder uitgeven gaat nog lastig worden, ik zit met een forse studieschuld en een baan waarmee ik op de grens van sociaal huren zit, maar geen hypotheek krijg (ook ivm studieschuld).
Moet ik dan achter elk project/tijdelijke werkplek aan gaan verhuizen? Elke project duurt tot nu toe tussen de 1 en 4 maanden.

Optie zou zijn dat mn werk een hotel of huis voor me huurt, maar dat is alle kosten bij hun neer leggen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Of je zou de regels even goed kunnen lezen. Werk-werk is wel gewoon nog steeds 19ct per km, dus veranderd er weinig voor je, als je Houten -> Bunnik -> Standplaats doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:07
Sander schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 17:08:
Of je zou de regels even goed kunnen lezen. Werk-werk is wel gewoon nog steeds 19ct per km, dus veranderd er weinig voor je, als je Houten -> Bunnik -> Standplaats doet.
Dat wordt controleren voor de belasting! Wat nou als iemand in Utrecht woont, zijn bedrijf in Den Bosch zit en hij gedetacheerd wordt naar Den Haag?
Schrijven naar Den Haag vanaf Den bosch maar in werkelijkheid toch van Utrecht naar Den Haag rijden....

Beetje extra prive kilometers rijden of touren en klaar is Kees....

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:17

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb niet echt een bedrijfsplaats waar ik spullen moet ophalen, ik zit in de detachering :)
Eerder is al gezegd/gesteld dat het geen doen is om eerst naar mn bedrijf te gaan om daar de auto op te pikken en naar mn daadwerkelijke werk te gaan. Plus dat dat een half uur extra reizen is, op een traject wat al vaak een uur is.
KillaZ schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 17:49:
[...]

Dat wordt controleren voor de belasting! Wat nou als iemand in Utrecht woont, zijn bedrijf in Den Bosch zit en hij gedetacheerd wordt naar Den Haag?
Schrijven naar Den Haag vanaf Den bosch maar in werkelijkheid toch van Utrecht naar Den Haag rijden....

Beetje extra prive kilometers rijden of touren en klaar is Kees....
Op zich wel, totdat je een boete krijgt, waardoor er bij de belastingdienst een belletje gaat rinkelen.
Ik denk ook dat de belastingdienst fors extra zal moeten gaan controleren, en snel zal besluiten de kenteken-scan apparatuur die nu al op veel trajecten hangt in te schakelen.

[ Voor 52% gewijzigd door DropjesLover op 30-05-2012 17:52 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
DropjesLover schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 17:49:

Op zich wel, totdat je een boete krijgt, waardoor er bij de belastingdienst een belletje gaat rinkelen.
Ik denk ook dat de belastingdienst fors extra zal moeten gaan controleren, en snel zal besluiten de kenteken-scan apparatuur die nu al op veel trajecten hangt in te schakelen.
Die is al ingeschakeld, als je bedrijf controle krijgt en je hebt mensen die nu gebruik maken van de 500km regeling dan schrik je hoe vaak het kenteken voorkomt in systeem van de belastingdienst. Alhoewel dit een stuk lastiger controleren is aangezien de inspecteur dan losse declaraties moet gaan controleren met een systeem icm het kenteken van de privé auto.

[ Voor 12% gewijzigd door Sander op 30-05-2012 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
DropjesLover schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 17:49:
Ik heb niet echt een bedrijfsplaats waar ik spullen moet ophalen, ik zit in de detachering :)
Eerder is al gezegd/gesteld dat het geen doen is om eerst naar mn bedrijf te gaan om daar de auto op te pikken en naar mn daadwerkelijke werk te gaan. Plus dat dat een half uur extra reizen is, op een traject wat al vaak een uur is.

[...]

Boete is niet nodig. Als je kenteken ergens is gescand terwijl je volgens je rittenadministratie daar niet op de betreffen de dag bent geweest, wordt deze registratie zomaar afgewezen. Gevolg is een naheffing van de bijtelling,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 19:08:
[...]

Boete is niet nodig. Als je kenteken ergens is gescand terwijl je volgens je rittenadministratie daar niet op de betreffen de dag bent geweest, wordt deze registratie zomaar afgewezen. Gevolg is een naheffing van de bijtelling,
Behalve dat je in dit geval met een privé auto rijdt en het volgens de belastingdienst op dit moment niet nodig is om bij het declareren van kilometers met privé auto het kenteken op te nemen. datum/tijd, Postcodes en afstand zijn voldoende daarvoor. Dus dat zou betekenen dat om dit te controleren dat soort gegevens ook toegevoegd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
De ANWB start vanaf vandaag met een ReiskostenCheck waarmee je de extra reiskosten kan berekenen: http://www.anwb.nl/auto/reiskostencheck,/reiskostencheck.html

Zie ook: http://www.nu.nl/binnenland/2823422/forens-gaat-meer-betalen.html

Bij mij scheelt het maar liefst 1875 euro per jaar :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:02

Spotmatic

Ken sent me

Aan die berekening mankeert nogal wat, maar inderdaad... En de eigenlijke kosten zullen nog veel hoger uitvallen vanwege de aangekondigde BTW verhoging. Dus brandstoffen worden duurder, onderhoud wordt duurder... Heel veel mensen zullen onevenredig worden gepakt, en van wat ik zo in mijn omgeving hoor gaat het vaak om een achteruitgang van 10% of meer.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Voor ons 60 euro per jaar. Maar dat komt omdat wij 2km van het werk van mijn vrouw wonen en ik al bijtelling betaal. ;)
Als ik geen leaseauto zou hebben zou het 121 per maand voor mij alleen al schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het zal wel drukker worden op de wegen.
Volgens de ANWB is de treinreiziger met modaal inkomen zo'n 100 euro per maand meer kwijt door de woon-werkbelasting dan een automobilist met modaal inkomen.
Bron: Persbericht ANWB

[ Voor 21% gewijzigd door anandus op 31-05-2012 10:37 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

anandus schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:30:
Volgens de ANWB is de treinreiziger met modaal inkomen zo'n 100 euro per maand meer kwijt door de woon-werkbelasting dan een automobilist met modaal inkomen.
Hoe kan het in vredesnaam mogelijk zijn dat mensen hierdoor de auto in gejaagd worden? Staat de politiek nog verder van de werkelijkheid af dan dat we al dachten?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gunner schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:35:
Hoe kan het in vredesnaam mogelijk zijn dat mensen hierdoor de auto in gejaagd worden? Staat de politiek nog verder van de werkelijkheid af dan dat we al dachten?
Afhankelijk wat je meeneemt in je berekening en wat je als rijskosten vergoed krijgt. Verzekering/MVB betaal je toch al voor je auto, dus die moet je niet zien in de kosten (enkel als je je auto weg zou doen als je puur je auto voor woon/werk hebt). Als je Alphen-Gouda neemt met 100 euro vergoeding in de maand, ben je met de auto (1:16) al 35 euro in de maand goedkoper uit met de auto dan mt de trein. Dat nog naast busverkeer van/naar station (weet niet wat de kosten daarvan zijn).

Denk dat je dan genoeg scenario's kan bedenken waar dit verschil enkel groter wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 31-05-2012 10:47 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

SinergyX schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:46:
[...]

Afhankelijk wat je meeneemt in je berekening en wat je als rijskosten vergoed krijgt. Verzekering/MVB betaal je toch al voor je auto, dus die moet je niet zien in de kosten (enkel als je je auto weg zou doen als je puur je auto voor woon/werk hebt). Als je Alphen-Gouda neemt met 100 euro vergoeding in de maand, ben je met de auto (1:16) al 35 euro in de maand goedkoper uit met de auto dan mt de trein. Dat nog naast busverkeer van/naar station (weet niet wat de kosten daarvan zijn).

Denk dat je dan genoeg scenario's kan bedenken waar dit verschil enkel groter wordt.
Het is inderdaad compleet afhankelijk van de situatie. Maar als het gaat om een tweede auto, dan kun je verzekering en mrb wel meenemen. Als je met de trein zou reizen, dan is die tweede auto namelijk helemaal niet meer nodig.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-06 22:52
Mompel Mompel... mijn gehele vergoeding van reiskosten (2150 euro per jaar) gaat vervallen door deze regeling. Woon in Amsterdam en werk als promovendus in Delft. Een directe reiskostenvergoeding hebben we niet, maar wel een mobiliteitsregeling waarin een bruto uitkering als netto vergoed wordt. Dat gaat dus niet meer door waardoor ik effectief 15% minder netto inkomen ontvang. Terwijl ik lees dat mensen er gemiddeld 1.5% op achteruit gaan.

Vind 15% vrij extreem voor iemand die net afgestudeerd is en naast een laag inkomen ook z'n studieschuld moet gaan afbetalen. Dan heb ik nog het geluk dat ik geen campuscontract heb, maar anders mag je ook nog een andere kamer gaan zoeken.

[ Voor 24% gewijzigd door MailMan op 31-05-2012 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:35
Senor Sjon schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 08:46:
Voor ons 60 euro per jaar. Maar dat komt omdat wij 2km van het werk van mijn vrouw wonen en ik al bijtelling betaal. ;)
Als ik geen leaseauto zou hebben zou het 121 per maand voor mij alleen al schelen.
0,0 euro..

binnen 20min op het werk en me Vriendin binnen 5min :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-06 19:08

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

tweaker2010 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 08:26:
De ANWB start vanaf vandaag met een ReiskostenCheck waarmee je de extra reiskosten kan berekenen: http://www.anwb.nl/auto/reiskostencheck,/reiskostencheck.html

Zie ook: http://www.nu.nl/binnenland/2823422/forens-gaat-meer-betalen.html

Indicatie wat de nieuwe regeling u zou gaan kosten *
€ 287,28 per maand
€ 3073,9 per jaar '(

Samen met de langstudeer boete (3063) = 6136,9 euro per jaar :) netto :) ;w

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:07
Spotmatic schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 08:46:
Aan die berekening mankeert nogal wat, maar inderdaad... En de eigenlijke kosten zullen nog veel hoger uitvallen vanwege de aangekondigde BTW verhoging. Dus brandstoffen worden duurder, onderhoud wordt duurder... Heel veel mensen zullen onevenredig worden gepakt, en van wat ik zo in mijn omgeving hoor gaat het vaak om een achteruitgang van 10% of meer.
Mijn idee:
ndicatie wat de nieuwe regeling u zou gaan kosten *
€ 529,2 per maand
€ 5662,44 per jaar
70 km enkele reis tegen 0,45 cent per kilometer, door het wegvallen ga ik 0,19 * 42% = 0,08 cent meer belasting per km betalen. Dat is 224 euro per maand extra belasting wat ik moet betalen?

Volgens mij knalt die berekening gewoon 42% over je totale reiskostenvergoeding heen, niet die 0,19 cent in het achterhoofd houdend.

[ Voor 9% gewijzigd door KillaZ op 31-05-2012 11:39 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

anandus schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:30:
Bron: Persbericht ANWB
Gunner schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:35:
[...]

Als ik mezelf als voorbeeld neem: ik ben zo'n tweeduizend euro per jaar kwijt aan OV, wat door mijn werkgever volledig vergoed wordt. Volgend jaar gaat dit mij netto € 840 kosten, dus mijn salaris gaat er dat bedrag op achteruit.

Als ik dan daarentegen mijn kilometervergoeding laat uitbetalen en zelf vervoer regel, krijg ik € 1160 per jaar bovenop mijn ongewijzigde salaris (ik krijg immers alsnog de € 2000 vergoeding, maar moet daar die € 840 belasting evengoed over betalen, maar lever die belasting dus niet in van mijn salaris): ik heb dan dus alsnog € 2000 per jaar meer te besteden dan wanneer ik met het OV zou gaan. (Of maak ik hier een stomme rekenfout?) Maar dat is dus eigenlijk precies dezelfde situatie als nu: of ik het nu uitgeef aan OV of aan benzine, de vergoeding blijft hetzelfde.

Van die vergoeding kan ik natuurlijk lang geen (21 dagen * 50 kilometer = ) 1050 kilometer van rijden, want met een auto die 1:15 rijdt, verstook ik een liter of 70 per maand, wat met de huidige € 1,80 de liter al snel € 120 per maand kost, waardoor ik zo'n € 45 overhoud voor onderhoud, verzekering en wegenbelasting: dat wordt krap.

En dan heb ik nog geen auto en negeer ik de afschrijving, autorijden blijft voor mij dus per definitie duurder dan OV. Maar het wordt wel steeds aantrekkelijker, zeker omdat de reiskosten volgend jaar toch al gedeeltelijk uit eigen zak komen, ik gegarandeerd kan zitten en de reistijd per dag met 15-30 minuten wordt verkort.

[ Voor 211% gewijzigd door CodeCaster op 31-05-2012 14:03 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-06 19:08

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

CodeCaster schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 11:45:

Autorijden blijft dus per definitie duurder dan OV.
Mijn auto op Diesel en 1 op 25 is per definitie goedkoper dan de trein :)

Over het algemeen heb je gelijk maar er zijn uitzonderingen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Laatst online: 24-06 10:18
Smuggler schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:04:
[...]

Mijn auto op Diesel en 1 op 25 is per definitie goedkoper dan de trein :)

Over het algemeen heb je gelijk maar er zijn uitzonderingen.
Niet waar, een kleine benzine auto die 1:20 rijd is goedkoper dan een diesel.
De diesel is duurder en zwaarder wat doorwerkt in de wegenbelasting en verzekering (en rente kosten)

edit: ja die van jou is ook goedkoper dan de trein :)

[ Voor 6% gewijzigd door DaTimMan op 31-05-2012 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
DaTimMan schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:12:
[...]
Niet waar, een kleine benzine auto die 1:20 rijd is goedkoper dan een diesel.
De diesel is duurder en zwaarder wat doorwerkt in de wegenbelasting en verzekering (en rente kosten)

edit: ja die van jou is ook goedkoper dan de trein :)
Een kleine diesel auto weegt niet zoveel en is nog zuiniger, dus heb je minder last van die wegenbelasting.
Uiteindelijk zit er financieel weinig verschil tussen al die brandstoftypes, de overheid zou wel gek zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Laatst online: 22-03-2024
tweaker2010 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 08:26:
We zijn kennelijk vergelijkbaar: bij ons kost het zowel mijn partner als mijzelf EUR 1.862,12 per jaar (beide nu volledig vergoede NS OV Jaarkaart). Dus totaal even EUR 3.700,- netto per jaar (310 EUR per maand) minder op ons gezinsinkomen.
En veel er tegen doen kunnen we ook niet: verhuizen is door inmiddels onderwaarde op ons in 2008 gekochte huis geen optie (terwijl we toch echt tegen toenmalige standaarden erg conservatief gefinancierd en gekocht hebben, 'slechts' 4 keer ons toenmalige bruto jaar inkomen waar we tot 6,5 keer konden krijgen en de kosten koper gefinancierd met eigen geld), een nieuwe baan zonder inkomensconcessie die ook nog eens in de woonplaats is vind je nu ook niet bepaald makkelijk midden in een crisis.

Komt bij dat we door de eerder aangekondigde bezuiniging op de kinderopvangtoeslag toch al EUR 300,- per maand netto minder gaan krijgen, off topic, maar om aan te geven dat ik nu niet echt sta te juichen om deze nieuwe maatregel.

Toch realiseer ik me dat de bezuinigingen ergens vandaan moeten komen en dat die bezuinigingen echt noodzakelijk zijn om de staatsfinanciën niet gierend uit de hand willen laten lopen waardoor we straks nog veel pijnlijker zouden moeten bezuinigen. En dat ik met ons gezinsinkomen links- of rechtsom deze zelfde rekening toch wel ga krijgen zolang minima terecht ontzien blijven worden.
Nu worden forenzen en mensen met kinderen op de crèche gepakt, maar als alternatief kom je al snel bij de HRA voor ook bestaande gevallen uit en dat zou ons waarschijnlijk net zo hard raken.
Conclusie: 2013 wordt financiëel een lastig jaar, hoe je het ook wend of keert. Maar zie weinig mogelijkheden die pijn te verzachten.

Overigens blijft de auto voor mij geen optie: vind trein rijden ideaal, lekker lezen, gamen of internetten op de iPad, geen files en geen parkeerproblemen (kansloos dat ik op werk op korte termijn een parkeerplek in de parkeergarage hier kan bemachtigen, hele dag betaald parkeren in Amsterdam onbetaalbaar).
En elk nadeel heb zijn voordeel: kan ik straks iig weer ruim zitten in de trein als idd iedereen weer de auto pakt.

Gevolg voor ons is wel dat we bijna er over beginnen te denken dat één van ons stopt met werken, en gezien haar en mijn inkomen is dat waarschijnlijk mijn partner (verdien 2x zoveel als zij).
We gaan het waarschijnlijk niet doen omdat ook haar carrière, ambitie en ontplooiing belangrijk is, maar als het zo door gaat kost haar werk ons meer dan zij verdiend (terwijl ook zij bovenmodaal verdiend).
En dat vind ik dus wel een tragisch gevolg: gingen we eindelijk de goede kant op met arbeidsparticipatie van vrouwen, wordt dat hele effect in één jaar aan maatregelen weer teniet gedaan.

[ Voor 43% gewijzigd door xahmol op 31-05-2012 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je gaat dus per maand circa 600 euro netto achteruit. Maar aangezien dat volgens de overheid maar een daling van 2-3% koopkracht is, moet je wel 600/3%=20.000 netto/maand verdienen. ;)

Of het is natuurlijk de Casio van De Jager die niet meer kan aangeven ofzo.

Dit linkje kwam ik ook nog ergens tegen. Dat gaat helemaal nergens meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Senor Sjon schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:28:
Dit linkje kwam ik ook nog ergens tegen. Dat gaat helemaal nergens meer over.
Dat gaat zeker nergens over:
Een uitkering is gebaseerd op 70% van het minimumloon. Maar dan moet er ook minimaal 30% verschil zitten tussen het bestéédbare inkomen als je werkt ten opzichte van een uitkering.
Maar dat zal wel weer te logisch gedacht zijn.
Want het gedeelte 'minimum' uit minimumloon slaat ook helemaal niet op een minimumbedrag dat nodig is om redelijkerwijs van te kunnen leven?
Het minimum loon werd, zoals gezegd, aanvankelijk door werkgevers en -nemers in overleg ingevoerd. Doel was te voorkomen dat een werknemer een loon beneden het sociaal aanvaardbare minimum zou verdienen.
Hoewel het artikel in de kern wellicht wat waarheden bevat, is het wel licht populistisch geschreven.

xahmol schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:21:
We zijn kennelijk vergelijkbaar: bij ons kost het zowel mijn partner als mijzelf EUR 1.862,12 per jaar (beide nu volledig vergoede NS OV Jaarkaart). Dus totaal even EUR 3.700,- netto per jaar (310 EUR per maand) minder op ons gezinsinkomen.
En veel er tegen doen kunnen we ook niet
Heb je wel een volledige jaarkaart nodig dan? Is daar niet voor gekozen voor het gemak, zijn trajectkaarten niet voordeliger? Of moet je allebei echt het hele land door? Ik ken ook iemand die zo'n ding van z'n werk kreeg, een OV-jaarkaart à € 4000, terwijl 'ie aan een jaartrajectkaart van ~ € 800 genoeg had gehad. Maar het gaat toch van de grote hoop. :Z

[ Voor 17% gewijzigd door CodeCaster op 31-05-2012 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
hoe idioot kan het gaan...

collega van mij rijdt niet prive, en aangezien ie een vrij hoge functie heeft, kon ie naar eigen inzicht een auto bestellen, welke dus een AlteaXL is geworden met een vrij zware motor erin en alles lekker luxe.

nu met de nieuwe (overgangs)regel moet ie 25% over de eigenlijke 25% bijtelling gaan betalen, en dat zou zo rond de 160 euro netto uit gaan komen....
voor dat bedrag mag ie dus nog steeds niet prive rijden (niet meer als 500KM dan), enkel woon/werk verkeer.

dat terwijl ik met m'n 14% Ibiza ST vrijuit kan tuffen, voor 30 euro minder dan dat hij betaald :D
qua luxe en uitvoering liggen de auto's niet eens zo ver uit elkaar, hij is alleen veel vlotter weg bij het stoplicht. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bijstand vind ik wat anders dan minimumloon. Als 40 uur per week werken je onder of nabij bijstandsniveau brengt dan is dat imo een verkeerde ontwikkeling. Waarom zou iemand dan gaan werken?

Maar goed, dat is voor een ander draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
shameete schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:05:
hoe idioot kan het gaan...

collega van mij rijdt niet prive, en aangezien ie een vrij hoge functie heeft, kon ie naar eigen inzicht een auto bestellen, welke dus een AlteaXL is geworden met een vrij zware motor erin en alles lekker luxe.

nu met de nieuwe (overgangs)regel moet ie 25% over de eigenlijke 25% bijtelling gaan betalen, en dat zou zo rond de 160 euro netto uit gaan komen....
voor dat bedrag mag ie dus nog steeds niet prive rijden (niet meer als 500KM dan), enkel woon/werk verkeer.
160 per maand netto?

Dat is 1920 netto per jaar. Uitgaande van 52% belastingtarief komt dat overeen met een bijtelling van 3700 euro. Uitgaande van de overgangsregeling (25%*25%) zou de auto 16*3700 = 59.000,- aan cataloguswaarde hebben.

Bij 42% IB komt de berekening nog hoger uit. Bijtelling 4500, cataloguswaarde 73.000,-.

Da's wel een heel dikke Altea XXXL. Heeft hij de 3.0 TDI of 4.2 TDI? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
hmm... lijkt wat overdreven inderdaad, maar dat is wat hij tegen me zei.

edit: ik check de carbase van autoweek en ding heeft een cataloguswaarde van 27K en een beetje...
valt allemaal nog wel mee dus. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
CodeCaster schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:59:
[...]
Heb je wel een volledige jaarkaart nodig dan? Is daar niet voor gekozen voor het gemak, zijn trajectkaarten niet voordeliger? Of moet je allebei echt het hele land door? Ik ken ook iemand die zo'n ding van z'n werk kreeg, een OV-jaarkaart à € 4000, terwijl 'ie aan een jaartrajectkaart van ~ € 800 genoeg had gehad. Maar het gaat toch van de grote hoop. :Z
Terecht punt en daar ga ik volgend jaar wel kritisch naar kijken ja.
Zelf krijg ik, net zoals elke ING medewerker, gratis een volledige OV kaart ongeacht hoever je van je werk woont, ook als je naast je werkt woont heb je in het collectieve contract met de NS gewoon een volledige OV kaart. Reden was dat dit voor zowel de ING als de NS een gigantische berg administratie scheelt aan wie welke kaart nodig heeft en het bovendien alle administratie voor dienstreizen met OV binnen NL overbodig maakt. Verstrekken van volledige OV kaart was voor ING goedkoper dan alleen verstrekken van wat strikt noodzakelijk zou zijn, zeker omdat de NS een leuke kwantum korting gaf aan ING.
Volgend jaar wordt dat natuurlijk een compleet ander verhaal. Nee, ik heb geen volledige OV kaart nodig, het is alleen handig. Waarschijnlijk ga ik dus inderdaad dan voor een trajectkaart (Utrecht CS-Amsterdam Amstel) en is de belasting dus minder dan ik eerst aangaf. Maar raak dus wel alle flexibiliteit van een OV kaart kwijt en ING heeft alle administratiekosten weer terug.
Reisafstand partner is qua trajectkaart vanwege afstand zo goed als het maximumtarief, dus voor haar was OV kaart amper duurder. Maar ook daar even kritisch kijken volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Senor Sjon schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 13:28:
Je gaat dus per maand circa 600 euro netto achteruit. Maar aangezien dat volgens de overheid maar een daling van 2-3% koopkracht is, moet je wel 600/3%=20.000 netto/maand verdienen. ;)

Of het is natuurlijk de Casio van De Jager die niet meer kan aangeven ofzo
Haha, we verdienen goed, maar niet zo goed ;-) Koopkrachtverlies is voor ons volgens jaar fors groter idd, zeker omdat in die 600 euro de impact van de BTW verhoging nog niet eens zit.

Maar ook nogmaals: ik zie weinig andere keus. Al vind ik het wel onbestaanbaar dat zelfs nu evident wij als hoge inkomens er zeker 5/6% op achter uit gaan nog steeds de SP en de SPvdA (geen typo ;) ) beweren dat de 'rijken' niets bijdragen.
Begrijp me niet verkeerd, ben absoluut voor het ontzien voor de minima en stem mede daarom niet gauw VVD, maar om bij dit pakket nog steeds te zeggen dat de maatregelen alleen bij de minima terecht komen heeft meer fantasie in de kunstmatige koopkrachtplaatjes dan de Jager al heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ik denk dat minima ook best wat koopkracht in mogen leveren. Zorgt er weer voor dat de afstand tussen bijstand en minimum loon wat groter wordt. Wat meer mensen zou moeten motiveren om te gaan werken. Ipv altijd maar van de werkende mensen wat af te pakken.

Daarnaast moet de overheid niet bezuinigen door belasting te verhogen, maar door haar uitgaven te verminderen. Dit kan door te korten op toeslagen, uitkeringen, en het aantal ambtenaren te verminderen. Een ambtenaar minder levert dan niet het volledige salaris op van de ambtenaar (de uitkering wordt ook betaald door de overheid), maar zorgt er wel voor dat op langere termijn minder geld wordt uitgegeven aan ambtenaren salarissen. Deze mensen kunnen dan in het bedrijfsleven weer een nieuwe baan zoeken, aangezien er nog steeds een krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt is, die alleen maar zal toenemen gezien de vergrijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-06 10:54
shameete schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:02:
hmm... lijkt wat overdreven inderdaad, maar dat is wat hij tegen me zei.

edit: ik check de carbase van autoweek en ding heeft een cataloguswaarde van 27K en een beetje...
valt allemaal nog wel mee dus. :z
Mogelijk dat hij nog zonder overgangsregeling rekent. Dat klopt de 160 euro wel voor een XL.

---

Mijn reiskostenvergoeding is 460 euro per maand. Hoogste tarief dus dat scheelt mij de helft. :(

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Z___Z schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 16:26:
Ik denk dat minima ook best wat koopkracht in mogen leveren. Zorgt er weer voor dat de afstand tussen bijstand en minimum loon wat groter wordt. Wat meer mensen zou moeten motiveren om te gaan werken. Ipv altijd maar van de werkende mensen wat af te pakken.

Daarnaast moet de overheid niet bezuinigen door belasting te verhogen, maar door haar uitgaven te verminderen. Dit kan door te korten op toeslagen, uitkeringen, en het aantal ambtenaren te verminderen. Een ambtenaar minder levert dan niet het volledige salaris op van de ambtenaar (de uitkering wordt ook betaald door de overheid), maar zorgt er wel voor dat op langere termijn minder geld wordt uitgegeven aan ambtenaren salarissen. Deze mensen kunnen dan in het bedrijfsleven weer een nieuwe baan zoeken, aangezien er nog steeds een krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt is, die alleen maar zal toenemen gezien de vergrijzing.
Goed, we worden off topic, maar vind dit echt te kort door de bocht. Zelf al eens van een uitkering proberen te leven? Dan is elk tientje eraf echt een ramp.
Wel met je eens dat werken moet lonen, en je dus uiternate terughoudend moet zijn om alles nog meer inkomensafhankelijk te maken zoals de SP en de SPvdA willen.

En uitgaven verminderen is natuurlijk ook heel makkelijk gezegd. Klinkt lekker simpel, minder ambtenaren, maar die politieagenten, verpleegsters en onderwijzers die we er allemaal graag bij willen hebben zijn ook ambtenaren of semi-ambtenaren. Ook roepen om langer straffen van criminelen kost meer bewakers. En qua aantallen zit daar echt de bulk. Bij de ministeries zelf zitten relatief niet zoveel mensen. Natuurlijk, ook daar is vast nog wel wat te halen, maar daar zitten echt niet de miljarden.
Kortom: roepen dat de overheid veel kleiner moet worden maar tegelijkertijd roepen om meer blauw op straat, meer verpleegsters aan het bed en investeringen in het onderwijs is niets meer dan makkelijk en kortzichtig populisme (en je weet hiermee meteen nog een reden waarom ik geen VVD en zeker geen PVV stem).

Het Lente akkoord beoogd op de lange termijn ook de overheidsuitgaven echt wel te beperken, maar om op korte termijn al de nodige bezuinigingen te halen leveren dat soort maatregelen domweg te laat geld op.

Overigens is mijn vriendin rijksambtenaar, dus die bevriezing van de salarissen bij de overheid komt er voor ons ook nog bij ;)

[ Voor 6% gewijzigd door xahmol op 31-05-2012 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
xahmol schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 16:54:
[...]

Goed, we worden off topic, maar vind dit echt te kort door de bocht. Zelf al eens van een uitkering proberen te leven? Dan is elk tientje eraf echt een ramp.
Is dit niet de essentie van leven met een uitkering? En moet je er daarom niet van weg willen? En wat motiveert iemand die dat ene "tientje" meer heeft dan een uitkeringsgerechtigde om nog te blijven werken? Of om überhaupt gemotiveerd te zijn in zijn werk?
xahmol schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 16:54:
[...]
En uitgaven verminderen is natuurlijk ook heel makkelijk gezegd. Klinkt lekker simpel, minder ambtenaren, maar die politieagenten, verpleegsters en onderwijzers die we er allemaal graag bij willen hebben zijn ook ambtenaren of semi-ambtenaren. Ook roepen om langer straffen van criminelen kost meer bewakers. En qua aantallen zit daar echt de bulk. Bij de ministeries zelf zitten relatief niet zoveel mensen. Natuurlijk, ook daar is vast nog wel wat te halen, maar daar zitten echt niet de miljarden.
Erg kort door de bocht, je gaat gelijk de 'gevoelskant' op door het te spelen via de onderwijzers etc. Maar het serieus overwegen van 7 ipv 12 provincies, minder gemeenteambtenaren, beperken van gemeente uitgaven en korte termijndenken op lokaal nivo. Daarin is zo ongelofelijk veel te winnen, en dan niet alleen in personeel, maar ook in kosten voor alles wat er nodig is om die te huisvesten en aan het werk te houden. En natuurlijk de belachelijke wachtgeldregeling die die mensen hebben (terwijl functie identiek is aan die in bedrijfsleven in veel gevallen)

Overigens is het hier dus 1800,- netto per jaar alleen voor mijzelf. Vriendin doet er nog een rustige 500 per jaar bij en dan praten we alleen over deze 1e reiskostenmaatregel. Ik denk dat het procentueel over de 5% komt bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Sander schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 17:03:
Is dit niet de essentie van leven met een uitkering? En moet je er daarom niet van weg willen?
Uiteraard. Maar een uitkering moet wat mij betreft wel een leefbaar (en dat in de NL context, dus ga niet zitten vergelijken met derde wereld landen waar ze het natuurlijk nog veel slechter hebben) bestaansminimum bieden. En ben van mening dat we hiervoor al op het randje zitten voor met name chronisch zieken die ook niet de keuze hebben om weg te komen van een uitkering (werken is geen optie immers).
Sander schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 17:03:
Erg kort door de bocht, je gaat gelijk de 'gevoelskant' op door het te spelen via de onderwijzers etc. Maar het serieus overwegen van 7 ipv 12 provincies, minder gemeenteambtenaren, beperken van gemeente uitgaven en korte termijndenken op lokaal nivo. Daarin is zo ongelofelijk veel te winnen, en dan niet alleen in personeel, maar ook in kosten voor alles wat er nodig is om die te huisvesten en aan het werk te houden. En natuurlijk de belachelijke wachtgeldregeling die die mensen hebben (terwijl functie identiek is aan die in bedrijfsleven in veel gevallen)
Nogmaals: dit is niet zozeer de gevoelskant, maar qua aantallen zitten de overheidsuitgaven met name in zorg, onderwijs, politie etc en niet zo zeer in rijks en lagere overheden. Natuurlijk valt daar wat te winnen, maar niet de orde van bedragen die de huidige maatregelen opleveren.
Ben overigens meteen voor het opheffen van alle provincies en die taken over te hevelen naar of het rijk of naar (grotere dan nu) gemeenten, maar dat is een andere discussie en verwacht daar zeker geen miljardenwinst. Taken moeten nml wel gedaan worden, je snijd alleen overhead weg. En die overhead wordt door veel mensen nogal overdreven.

En die wachtgeldregeling is voor ambtenaren in 2001 al afgeschaft, zie Wikipedia: Wachtgeld.... over op het gevoel spelen gesproken. Alleen politici krijgen nog een wachtgeldregeling en ook die wordt in dat zelfde Lenteakkoord drastisch beperkt.
Bovendien betaald de overheid voor identieke functies stukken slechter dan het bedrijfsleven en zijn of worden alle voordelen die ambtenaren nog hadden tov bedrijfsleven in een rap tempo afgebroken.

[ Voor 7% gewijzigd door xahmol op 31-05-2012 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Echt... wtf :X
Indicatie wat de nieuwe regeling u zou gaan kosten :
€ 276,72 per maand
€ 2960,86 per jaar
Er moet nu al zwaar geld bij om op mijn werk te komen, mijn auto heb ik puur voor het woon-werk verkeer, thuis hebben we een stationwagon voor het gezin. Die auto, Punto diesel, kost mij, inclusief afschrijving, onderhoud, verzekering en branstof (50.000 p/j) een kleine 450,00 euro per maand. Ik kan beter vuilnisman worden binnen mijn eigen gemeente, dan kan de auto er uit en houd ik netto meer in de maand over.... :|

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Voor veel mensen die nu iets boven het minimum loon verdienen en nu reiskosten belast krijgen wordt het straks aantrekkelijk om in de bijstand te gaan zitten, gezien de vele voordeel regelingen die gemeentes hebben voor deze groep.

Als je 200 euro meer per maand krijgt en hiervoor 40 uur per werk moet werken dan snap ik van veel mensen wel de onwil om te gaan werken. Van een bijstandsuitkering is prima te leven als je alle voordelen benut die hier bijkomen. Waarom dan nog elke dag van je eigen salaris in de file staan om naar je werk te komen.

Ik heb het over de bijstand niet de WAO waar je in zit omdat je niet kan werken. Ook waarom krijg je in de bijstand vakantiegeld. Vakantie is een luxe product wat je moet verdienen.

En ik weet prima hoe je kan rondkomen van een bijstands inkomen gezien dit vergelijkbaar is met een studenten inkomen. Terwijl je als student van datzelfde inkomen ook nog studiekosten moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Z___Z schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 19:19:
En ik weet prima hoe je kan rondkomen van een bijstands inkomen gezien dit vergelijkbaar is met een studenten inkomen. Terwijl je als student van datzelfde inkomen ook nog studiekosten moet betalen.
Je hebt als 'student' ook een volwaardige hypotheek of gezinswoning huur? Heb je ook de volle mep verzekeringen en energiekosten? Vergelijkbaar? Buiten dat de 1 een keuze is, de ander een samenloop, is er weinig te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Ik blijf het allemaal maar erg onduidelijk vinden mbt zakelijk gebruik van leaseauto. Ik zit in de buitendienst en kom zo goed als nooit op kantoor. (1 a 2 x per maand) Ik heb een werkplek thuis en maak ongeveer 50k km's per jaar om klanten te bezoeken. Ik heb dus een lease auto uit strikte noodzaak. Ik rij 0 km prive en betaal nu dus ook geen bijtelling. Wil men mij straks 25% bijtelling laten betalen over een auto van 55k? Dit is toch waanzin? Of moet ik de auto dan elke dag ophalen bij mijn bedrijf waar ik 125km vanaf woon? Ook al bezoek ik 90% van de dagen alleen klanten?

Ik mag toch hopen dat men hier uitzonderingen voor maakt. Heb niet echt heel veel zin om 600 EUR netto af te tikken elke maand om alleen mijn werk te kunnen doen. Mijn leaseauto is overigens niet geschikt als priveauto en ik heb deze net en moet er ook nog wel even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
SinergyX schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 19:26:
[...]

Je hebt als 'student' ook een volwaardige hypotheek of gezinswoning huur? Heb je ook de volle mep verzekeringen en energiekosten? Vergelijkbaar? Buiten dat de 1 een keuze is, de ander een samenloop, is er weinig te vergelijken.
Uhm bijstand en hypotheek? Die combi kan niet. Je moet je eigen huis opeten... Niet dat dat kan tegenwoordig, maar maak ze dat eens wijs.

I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Association, volgens mij kan het opgelost. Als je zakelijke auto inderdaad niet geschikt is voor privégebruik kan het als vanouds ook nog anders opgelost.

[ Voor 164% gewijzigd door begintmeta op 31-05-2012 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Z___Z schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 19:19:

Sorry hoor, maar ga je even diep lopen schamen door dit te vergelijken. Voor een student is dit in principe tijdelijk met uitzicht op een aanzienlijk hoger inkomen. Voor mensen in de bijstand niet.
Daarnaast zijn de vaste lasten voor studenten aanzienlijk lager over het algemeen en hebben veel mensen in de bijstand daar ook nog eens een gezin van te onderhouden.

Ben zelf ook student geweest zonder een pa of ma die konden meebetalen, echt, als student heb je in vergelijking een luizenleven.

Wees blij dat je als student überhaupt nog geld krijgt voor het voorrecht te mogen studeren. Ben zelf absoluut voor een 100% leenstelsel.

Maar wel helemaal eens dat werken moet blijven lonen. Maar volgens mij repareert het Lenteakkoord dit ook door de arbeidskosting aanzienlijk te verhogen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Senor Sjon schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 20:19:
Uhm bijstand en hypotheek? Die combi kan niet. Je moet je eigen huis opeten... Niet dat dat kan tegenwoordig, maar maak ze dat eens wijs.
Je denkt dat je direct van je hypotheek af bent als je noodgedwongen je huis moet verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
SinergyX schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 20:47:
[...]

Je denkt dat je direct van je hypotheek af bent als je noodgedwongen je huis moet verkopen?
Beide hebben jullie gelijk: technisch heb je dan een restschuld en niet langer een hypotheek 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:29

FreakNL

Well do ya punk?

Anoniem: 105569 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 19:57:
Ik blijf het allemaal maar erg onduidelijk vinden mbt zakelijk gebruik van leaseauto. Ik zit in de buitendienst en kom zo goed als nooit op kantoor. (1 a 2 x per maand) Ik heb een werkplek thuis en maak ongeveer 50k km's per jaar om klanten te bezoeken. Ik heb dus een lease auto uit strikte noodzaak. Ik rij 0 km prive en betaal nu dus ook geen bijtelling. Wil men mij straks 25% bijtelling laten betalen over een auto van 55k? Dit is toch waanzin? Of moet ik de auto dan elke dag ophalen bij mijn bedrijf waar ik 125km vanaf woon? Ook al bezoek ik 90% van de dagen alleen klanten?

Ik mag toch hopen dat men hier uitzonderingen voor maakt. Heb niet echt heel veel zin om 600 EUR netto af te tikken elke maand om alleen mijn werk te kunnen doen. Mijn leaseauto is overigens niet geschikt als priveauto en ik heb deze net en moet er ook nog wel even mee.
Je gaat in (het eerste jaar) de overgangsregeling terecht komen, dus 25% van 25% van 55k bij je loon optellen. 286 euro. Dat is 120 netto, bij 42%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:22
Denk vooral dat dit veel mensen het OV uit zal jagen. Voor mijzelf blijft het OV gunstiger (korte rit, goed bereikbaar, geen autovergoeding), maar als ik wel een autovergoeding zou krijgen zou de discussie al heel anders liggen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
xahmol schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 20:41:
[...]

Sorry hoor, maar ga je even diep lopen schamen door dit te vergelijken. Voor een student is dit in principe tijdelijk met uitzicht op een aanzienlijk hoger inkomen. Voor mensen in de bijstand niet.
Daarnaast zijn de vaste lasten voor studenten aanzienlijk lager over het algemeen en hebben veel mensen in de bijstand daar ook nog eens een gezin van te onderhouden.
...
Klopt dat je een uitzicht hebt op een aanzienlijk hoger inkomen. Maar dat neemt niet weg dat je wel die 4-6 jaar hebt geleefd van < 500 euro per maand, waarvan na kamerhuur (vergelijkbaar met sociale huurwoninghuur) GWE (ook vergelijkbaar) je besteedbare inkomen op vergelijkbare hoogte staat. In beide gevallen betaal je geen gemeentebelastingen, krijg je zorgtoeslag en eventueel huurtoeslag.

Een bijstandsgerechtigde heeft misschien wel een gezin, maar daarvoor krijgt men kinderbijslag. Indien dit niet kostendekkend is, moet hier wat aan gedaan worden. Hierdoor krijgen mensen met minimum lonen en een gezin ook meer geld, waar ik dan weer grote voorstander van ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Z___Z schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 08:55:
[...]
Een bijstandsgerechtigde heeft misschien wel een gezin, maar daarvoor krijgt men kinderbijslag. Indien dit niet kostendekkend is, moet hier wat aan gedaan worden.
Kan je uit de droom helpen: kinderbijslag is niet eens genoeg om de luiers van te kopen (zie http://www.svb.nl/int/nl/...ijslag_krijgt_u/index.jsp). Laat staan om de rest van de kosten van kinderen te betalen. En bovendien net verlaagd.
Een algemene verhoging ben ik ook geen voorstander van: dan zou ik als ver bovenmodaal die verhoging ook krijgen. En verhoging kindertoeslagen voor de minima alleen vergroot weer het probleem dat (meer) werken niet loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
Z___Z schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 16:26:
Daarnaast moet de overheid niet bezuinigen door belasting te verhogen, maar door haar uitgaven te verminderen.
Mee eens, dat Catshuis akkoord was zo slecht nog niet. Als je ziet dat we nu keihard door partijen als GL genaaid worden terwijl linkse speeltjes als PGB buiten schot blijven. Gelukkig zijn er binnenkort verkiezingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
tweaker2010 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 09:53:
[...]
Mee eens, dat Catshuis akkoord was zo slecht nog niet. Als je ziet dat we nu keihard door partijen als GL genaaid worden terwijl linkse speeltjes als PGB buiten schot blijven. Gelukkig zijn er binnenkort verkiezingen.
Even voor de goede orde: het PGB is ooit ingevoerd als VVD speeltje, namelijk om zorgbehoevenden eigen keuze en eigen verantwoordelijkheid te bieden. PGB is dus geen 'links' speeltje. Integendeel: het is juist mensen eigen verantwoordelijkheid geven en niet alles bureaucratisch door de overheid laten regelen. Vandaar dat het typisch is dat juist de SP op het PGB is gedoken: oorspronkelijk waren ze er juist tegen wegens te veel marktwerking (overigens is de VVD wel meer verkiezingsbeloftes uit het verleden vergeten: ze hebben niet zo lang geleden gratis kinderopvang beloofd in hun programma).
Bovendien bleek uit elke onafhankelijke doorrekening dat afschaffen PGB amper een bezuiniging opleverde omdat de zorgvraag nog steeds blijft bestaan en betaald moet worden.
Dit was dus bepaald niet de meest gelukkige Catshuis 'bezuiniging'.

Sowieso wordt ik wat moe van die 'linkse speeltjes' dogmatiek. Zeker omdat de PVV voor het gros van haar programma net zo links is als de SP en dus dan net zo goed tot de 'linkse kerk' behoord. Dat terwijl Groen Links op veel punten rechtser is als het CDA.

Zou bovendien met jouw mening niet zo blij zijn dat er binnenkort verkiezingen zijn. Als de huidige polls uitkomen wordt het nieuwe kabinet sowieso linkser dan de Kunduzcoalitie en zeker dan de gedoogcoalitie. SP wint fors, PvdA is in de rebound, CDA blijft treurnis, VVD zakt weg en PVV/D66 min of meer stabiel.
Wordt ook leuk formeren.

(frustrerend dat zo weinig mensen hier enig historisch politiek besef lijken te hebben en klakkeloos meegaan in de PVV framing).

[ Voor 18% gewijzigd door xahmol op 01-06-2012 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

xahmol schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 09:07:
[...]

Kan je uit de droom helpen: kinderbijslag is niet eens genoeg om de luiers van te kopen (zie http://www.svb.nl/int/nl/...ijslag_krijgt_u/index.jsp). Laat staan om de rest van de kosten van kinderen te betalen. En bovendien net verlaagd.
Een algemene verhoging ben ik ook geen voorstander van: dan zou ik als ver bovenmodaal die verhoging ook krijgen. En verhoging kindertoeslagen voor de minima alleen vergroot weer het probleem dat (meer) werken niet loont.
Luiers kopen van de kinderbijslag kan gewoon zonder probleem. Je kan er zelfs geld aan overhouden. Je moet enkel dan geen wegwerp luiers kopen zoals Pampers e.d.

Ik heb die dingen nooit gehad namelijk. M'n moeder had katoenen luiers, en die moesten wel gewassen worden.

Katoenen luiers kan je nog gewoon steeds kopen. Dat je zelf kiest voor de makkelijkste manier, is dat een eigen keuze. Je kan dus ook prima voor katoenen luiers gaan. Stuk goedkoper.

Je hebt als ouder dus de keuze, of je goedkopere wasbare katoenen luiers koopt, of een wegwerp product. Kies je voor katoenen luiers, dan hou je nog geld over aan de kinderbijslag.

Wel eens waar niet geheel ontopic natuurlijk. Maar luiers zijn niet duur, je betaald voornamelijk voor de luxe van het kunnen wegwerpen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
xahmol schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:03:
[...]
Bovendien bleek uit elke onafhankelijke doorrekening dat afschaffen PGB amper een bezuiniging opleverde omdat de zorgvraag nog steeds blijft bestaan en betaald moet worden.
Dit was dus bepaald niet de meest gelukkige Catshuis 'bezuiniging'.
Zeker zo'n zelfde ''onafhankelijke'' doorberekening die zei dat de forens er ook maar 2% op achteruit ging? :z
Feit is dat er met die PGB's veel gefraudeerd wordt, dus ik geloof helemaal niets van die doorberekingen.
Sowieso wordt ik wat moe van die 'linkse speeltjes' dogmatiek. Zeker omdat de PVV voor het gros van haar programma net zo links is als de SP en dus dan net zo goed tot de 'linkse kerk' behoord. Dat terwijl Groen Links op veel punten rechtser is als het CDA.
Links of rechts , het maakt me niet uit. Omdat het hier over Groen Links ging had ik het dus over links ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
RaZ schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 10:05:
[...]
Katoenen luiers kan je nog gewoon steeds kopen. Dat je zelf kiest voor de makkelijkste manier, is dat een eigen keuze. Je kan dus ook prima voor katoenen luiers gaan. Stuk goedkoper.
Volledig off topic dus kort en ook het laatste wat ik er over zeg: je vergeet even dat wassen van die katoenen luiers ook nog wel iets kost. Uiteindelijk zijn de kosten praktisch gelijk: zie oa hier , hier en hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
ijdod schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 08:54:
Denk vooral dat dit veel mensen het OV uit zal jagen. Voor mijzelf blijft het OV gunstiger (korte rit, goed bereikbaar, geen autovergoeding), maar als ik wel een autovergoeding zou krijgen zou de discussie al heel anders liggen.
Inderdaad. Het voornaamste effect van de nieuwe regeling is dat het mensen meer bewust maakt van de kosten van woon-werk verkeer. Dat geldt nog het meest voor OV-forensen die een traject- of jaarkaart van hun werkgever krijgen. Er zullen dus veel OV-forensen zijn die gaan heroverwegen of ze niet liever de auto nemen.

Eerder signaleerde ik al dat een leaseauto met privegebruik naar verhouding aantrekkelijker wordt. Dat komt omdat de extra privekilometers (woon-werk) niet tot extra bijtelling leiden: bijtelling is niet afhankelijk van het aantal prive-kilometers boven de vrijgestelde 500 per jaar.

Goed doordacht plan, verduurzaming van het woon-werk verkeer was het toch? ;)
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste