Ontwikkeling van de reiskostenvergoeding

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:45
Gunner schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 16:32:
[...]

Dit gaat niet echt samen met dat;
Doen er genoeg. Hij verzint een X aantal kilometers per rit die hij maakt op een dag erbij en kan zo zijn kilometer registratie goed houden. De auto is te duur, maar hij wil het graag rijden. Ze rijden weinig prive, dus vind ie dat hij het op deze manier wel mag doen. Tot op heden komt ie eronder uit. Werkt in Duitsland daar verzint hij wat kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:16
MikeyMan schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 16:34:
[...]
Dat lijkt me niet...
Er wordt vaak wel een indexatie gedaan op basis van de inflatie, maar die is zelden volledig...

Ik heb vorig jaar zelf een indexatie gekregen van 1% bijvoorbeeld...
[Edit]
Reactie verwijderd.

[ Voor 26% gewijzigd door croxz op 16-05-2012 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb afgelopen 2 jaar geen indexatie van mn salaris gekregen hoor :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

croxz schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 16:37:
[...]

Nu ben je mieren aan het ne*ken. Er wordt een officieel inflatiepercentage berekend, en voor de meeste mensen wordt dit toegepast op het salaris. Dat jij het niet met die inflatieberekening eens bent is een ander verhaal.
Ehh... Que??? Er wordt een officieel inflatiecijfer berekend, maar dat is geenszins iets wat standaard wordt meegenomen in de salarisstijgingen...
Natuurlijk zal er in de onderhandelingen wel rekening mee gehouden worden...

Sterker nog:

http://nos.nl/artikel/329...ger-dan-loonstijging.html

Inflatie in 2011 was 2,3%, en de loonstijging een procent lager... Zelfs als je de overheid eruit haalt, kom je lager uit..

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 16-05-2012 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:22
In mijn omgeving ben ik zo'n beetje de enige met een CAO en heb er de laatste jaren telkens een procentje bijgekregen, that's it. (los van schaalverhogingen of functiewijzigingen). Meeste vrienden al een jaar of 3 a 4 niet meer. Ik ben wel de enige ICT'er van het stel, misschien heeft dat er iets mee te maken.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:09
Even terug naar het begin, er wordt gesproken dat deze regeling wordt genomen omdat de overdrachtsbelasting verlaagd is, echter is dit vorig jaar toch opgevangen met het afschaffen van het spaarloon?

Waarom moet nu die 19 cent dan worden afgeschaft? Waar zijn de cijfers van het effect van de overdrachtsbelasting? Waarom reageert er niet één politicus op de gevaren voor de koopkracht....

;(

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
Ok, my bad. Ik dacht dat indexatie vrij gebruikelijk was met name in CAO's. Maar goed, ik heb een goed excuus dat ik het niet wist: wij hebben geen CAO en mijn werkgever is ook niet zo gul :+ Wij hebben in 2009 en 2010 op een echte dikke 0-lijn gezeten.

[ Voor 5% gewijzigd door croxz op 16-05-2012 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

KillaZ schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 16:46:
Even terug naar het begin, er wordt gesproken dat deze regeling wordt genomen omdat de overdrachtsbelasting verlaagd is, echter is dit vorig jaar toch opgevangen met het afschaffen van het spaarloon?

Waarom moet nu die 19 cent dan worden afgeschaft? Waar zijn de cijfers van het effect van de overdrachtsbelasting? Waarom reageert er niet één politicus op de gevaren voor de koopkracht....

;(
Verdomme, daar zeg je wat! Ik was helemaal vergeten dat ik die verlaging van de overdrachtsbelasting al een keer betaald had... :@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zojuist zijn de maatregelen van het akkoord uitgelekt. Daarin staat dat de onbelaste reiskostenvergoeding blijft bestaan voor zakelijke reizen, maar wordt verder afgeschaft. Ook zullen woon-werkkilometers met de auto van de zaak worden belast (even overgenomen van nu.nl).

Dus iemand met het OV die gaat van woon-werk hoeft dus toch geen belasting te betalen over zijn 19c per km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
KillaZ schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 16:46:

;(
Hier staan de details. Het vervallen van de spaarloon is maar 1 van de 3 of 4 potjes geweest waaruit de verlaging gefinancierd werd. Daarnaast stond het spaarloon al gepland om geschrapt toe worden vanaf 2013 en is het alleen vervroegd naar 2012. Er was vanuit dit potje dus maar dekking voor 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
croxz schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 15:59:
[...]

Bij 2-verdieners gaat dat al x2, dus dat tikt best door. Even voor mij persoonlijk: wij reizen ongeveer 22 en 42 kilometer. Blijkbaar meer dan gemiddeld (20km) maar ik heb het zelf nooit ver gevonden. Daarvoor krijgen we 317,- euro reiskostenvergoeding. In 2013 moeten we daar zo'n 133,- euro van af gaan dragen.
Mijn vrouw rijdt elke 3x in de week 76 km (ziekenhuis, semi overheid) en krijgt daar nu een karigeper maand € 57,60 voor. Naast het geld dat we eigenlijk al te weinig kregen (met de 19 cent regeling zou ze ongeveer € 175 per maand krijgen) moeten we ook nog 42% af gaan dragen. Dus voor de mensen die bij een (semi)overheid werken is de achteruitgang niet eens zo groot, ze kregen nl toch al structureel veel te weinig :).
[...]
Is het niet zo dat diegene die nu niet bijtellen prive nog een auto aanhouden? Het lijkt me dat je die auto de deur uit doet als je toch bijtelling moet gaan betalen, waarmee de kosten dus niet zo ver oplopen als je hier schrijft.
Met deze redenering zou ik mijn vrouw te voet moeten sturen naar haar werk? Misschien dat we uiteindelijk wel een goedkopere 2e auto nemen in plaats van de dure die we nu hebben (was een keuze, vandaar geen bijtelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Dat spaarloon was natuurlijk al een stukje subsidie van de niet-werkenden aan de werkenden :')

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
fredkroket schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 16:55:
[...]
Mijn vrouw rijdt elke 3x in de week 76 km (ziekenhuis, semi overheid) en krijgt daar nu een karigeper maand € 57,60 voor. Naast het geld dat we eigenlijk al te weinig kregen (met de 19 cent regeling zou ze ongeveer € 175 per maand krijgen) moeten we ook nog 42% af gaan dragen. Dus voor de mensen die bij een (semi)overheid werken is de achteruitgang niet eens zo groot, ze kregen nl toch al structureel veel te weinig :).
[...]
Wat je niet had kan je niet kwijt raken nee :P De huidige reiskostenregeling is/was ook niet perfect nee, omdat het van de werkgever afhankelijk was. Behalve dan voor OV, daar is/was wel een loonbelastingregeling voor.
Met deze redenering zou ik mijn vrouw te voet moeten sturen naar haar werk? Misschien dat we uiteindelijk wel een goedkopere 2e auto nemen in plaats van de dure die we nu hebben (was een keuze, vandaar geen bijtelling).
Hmmm, ik heb inderdaad niet bedacht dat de partner de prive auto nodig zou kunnen hebben. Dan blijft de besparing inderdaad beperkt tot het rijden van een kleinere auto dan de huidige, indien mogelijk.

Ach ja, ik heb de plannen en de cijfers nog eens doorgenomen, en we zijn uiteindelijk allemaal de klos. De een iets minder dan de ander, maar bij niemand gaat de vlag uit (al lijkt bovenmodaal er nog best gunstig vanaf te komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 11:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Is het niet zo dat diegene die nu niet bijtellen prive nog een auto aanhouden? Het lijkt me dat je die auto de deur uit doet als je toch bijtelling moet gaan betalen, waarmee de kosten dus niet zo ver oplopen als je hier schrijft.
Wij hebben thuis 2 lease auto's. Het is onzinnig om met beide prive te gaan rijden want met minimaal geregel kun je met een gezin keurig rondkomen met 1 auto. Wanneer ik straks gedwongen wordt mijn auto ook nog prive te rijden (daar ga ik tenslotte voor betalen) dan ga ik dat doen ook. Ergo: Negatief milieu effect. Misschien ook wel handig om met 2 auto's op vakantie naar Italië te gaan. Kunnen we nog meer spullen meenemen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:47

DDX

Genoeg mensen die niet echt keus hebben wat voor leaseauto ze hebben.
En prive graag een andere auto willen die wat groter is oid.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
Genoeg zo, genoeg :P
Ik wilde het niet bagataliseren, maar zien of het negatieve effect te beperken is. Maar er blijken genoeg redenen te zijn om aan te nemen dat dat voor het merendeel niet mogelijk is:
  • Geen prive auto maar 2 lease auto's;
  • Prive grotere auto nodig dan geleased kan worden;
  • Partner heeft prive auto nodig
  • Und so weiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dat wordt mooi hoor. Ik krijg nu om en nabij de 350/360 Euro per maand netto voor 2x50KM op een dag (daadwerkelijke reis 110x, 2x55). Toch maar eens opperen (wederom) voor een lease-auto, te meer omdat ik zakelijk ook een KM of 700 per maand maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:47

Osxy

Holy crap on a cracker

Exorcist schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 17:40:
Dat wordt mooi hoor. Ik krijg nu om en nabij de 350/360 Euro per maand netto voor 2x50KM op een dag (daadwerkelijke reis 110x, 2x55). Toch maar eens opperen (wederom) voor een lease-auto, te meer omdat ik zakelijk ook een KM of 700 per maand maak.
Vergeet de bijtelling niet die lease'rts zodirect gaan betalen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:59
Ik neem aan dat hij de auto dan ook privé wil gaan gebruiken en zijn eigen auto eruit gooit.
CrankyGamerOG schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 16:01:
[...]

Precies, ik begrijp hier geen hout van, kut linkse partijen die als het goed gaat bakken met geld wegsmijten aan onzin, en dan nu als het slecht gaat de burger laten bloeden.
Volgens mij komen al deze plannen toch echt voornamelijk van rechtse partijen (CDA en VVD).

[ Voor 68% gewijzigd door TheJason op 16-05-2012 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
dubbel

[ Voor 94% gewijzigd door TheJason op 16-05-2012 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:43
Het maakt mij niet uit wie, ik houd ze alle vijf verantwoordelijk. Qua stemmen blijft er niet veel over.

Opvallend vind ik de media over het eigen risico. De reiskostenvergoeding kost gezinnen per maand meer dan de hele verhoging van de zorgkosten in totaal.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:35
Senor Sjon schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 19:25:
Het maakt mij niet uit wie, ik houd ze alle vijf verantwoordelijk. Qua stemmen blijft er niet veel over.

Opvallend vind ik de media over het eigen risico. De reiskostenvergoeding kost gezinnen per maand meer dan de hele verhoging van de zorgkosten in totaal.
Hoezo? Zorgkosten betaald iedereen. Niet iedereen maakt gebruik van de reiskostenvergoeding. Bij mij in het gezin werken we allemaal op (brom)-fiets afstand en maakt het voor ons dus nauwelijks iets uit.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun
  • Laatst online: 23:39

Rejgun

Leven is Bier drinken

Klopt, maar de gemiddelde automobilist is hiervan nog niet echt op de hoogte. Helaas merk ik bij mij op het werk dat veel mensen nog niet doorhebben wat ze dit op jaarbasis gaat kosten. Inderdaad veel meer dan de verhoging van het eigen risico op de zorgverzekering (die door veel mensen niet wordt aangesproken).

Als ze nu in de pers gaan roepen wat het schrappen van de onbelaste reiskostenvergoeding een gezin per maand gaat kosten, dan breekt de hel los......

Audi: Vorsprung durch Technik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

robertpNL schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 16:52:
Zojuist zijn de maatregelen van het akkoord uitgelekt. Daarin staat dat de onbelaste reiskostenvergoeding blijft bestaan voor zakelijke reizen, maar wordt verder afgeschaft. Ook zullen woon-werkkilometers met de auto van de zaak worden belast (even overgenomen van nu.nl).

Dus iemand met het OV die gaat van woon-werk hoeft dus toch geen belasting te betalen over zijn 19c per km?
Ik krijg echt geen 19ct/km als ik met het OV ga hoor, dan mag ik gewoon mooi mn kaartjes/OVchipkaart uitdraai insturen als vergoeding. 19ct/km is voor mensen die met hun eigen _auto_ reizen...

Ik ben eens 2 maanden gedetacheerd bij een bedrijf in Nijmegen. Dagelijks met de trein er heen gegaan, €27/dag. In die 2 maanden had ik ~€1000 aan OV kosten voorgeschoten. Mocht dat niet meer vergoed worden, dan wordt het heel makkelijk met dat soort opdrachten -> :w

[ Voor 44% gewijzigd door DropjesLover op 16-05-2012 19:35 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:04

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

OV kosten blijven nog steeds onbelast toch?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
bartvl schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 19:33:
You wish, de Afghanen van de Kunduzcoalitie hebben no mercy voor werkende mensch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

bartvl schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 19:33:
Reiskosten belast vergoeden
Als in de (collectieve) arbeidsvoorwaarden alleen staat dat de organisatie € 0,19 per kilometer of de kosten van openbaar vervoer vergoedt, kunnen werkgevers dit blijven vergoeden, maar dan belast. De reiskostenvergoeding wordt dan tot het loon van de medewerkers gerekend, waardoor ze er minder van overhouden.
De Kunduz-coalitie wil het woon-werkverkeer met openbaar vervoer (ov) gaan belasten. Met de trein of bus naar het werk reizen wordt dus een stuk duurder.

Dat meldt RTL Nieuws.

VVD, CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie willen de reiskostenvergoeding voor openbaar vervoer belasten om werknemers te stimuleren dichter bij hun werk te gaan wonen.

Reiskosten
Ook de onbelaste reiskostenvergoeding voor de auto gaat omlaag en het gebruik van een lease-auto wordt duurder.
Dagelijks reizen een miljoen mensen met de trein naar hun werk. De meeste forenzen krijgen daarvoor een reiskostenvergoeding van de werkgever. Daar verandert niets aan. Tot nu toe was het echter zo dat over een reiskostenvergoeding over het ov geen belasting betaald hoefde te worden. Maar de partijen hebben in het Kunduz-akkoord afgesproken dat die regeling verdwijnt. Dat betekent dat net als bij de kilometervergoeding, nu belasting wordt geheven over de vergoeding.

Spheroid schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 16:30:
Omdat je echter je vrienden kiest en daar een diepere band mee hebt dan buren of collegae, maakt afstand voor het handhaven van die vriendschap imo niet zoveel uit.
Naar mijn mening wel, en daar zullen we het dan ook niet over eens worden, want ik wil met een kwartier fietsen een biertje kunnen doen bij een vriend. Ik heb er genoeg in de buurt wonen, en daar verandert wat hen en mij betreft de komende jaren ook niets aan. Dat ik dan anderhalf uur per dag aan het reizen ben voor mijn werk, is mijn keuze.

Misschien dat het daarom dan ook wel terecht is dat er een bijdrage van mij voor mijn vervoer wordt verwacht, maar ik vind het plotseling moeten betalen van een half maandsalaris per jaar niet echt terecht, zeker niet gezien ik met het OV reis, waar de overheid juist blij mee zou moeten zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door CodeCaster op 16-05-2012 19:52 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Dat is wel jammer dan zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 09:58
Ik heb een servicebus van de zaak. een Fiat Doblo Cargo,
Wij als monteurs werken vanaf huis zodat we landelijk verspreid zitten en een eigen regio hebben.

Als ik het goed begrijp zal ik dan ook verplicht worden vanaf 1 januari bijtelling te gaan betalen voor deze bus die ik niet prive gebruik.

Dat werkt ook door dus op mijn vergoeding die ik voor me kleine dochter krijg voor de kinderopvang.

Mooi balen dus. (of heb ik ongelijk?)

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Yamy_Daffy schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 19:54:
Ik heb een servicebus van de zaak. een Fiat Doblo Cargo,
Wij als monteurs werken vanaf huis zodat we landelijk verspreid zitten en een eigen regio hebben.

Als ik het goed begrijp zal ik dan ook verplicht worden vanaf 1 januari bijtelling te gaan betalen voor deze bus die ik niet prive gebruik.

Dat werkt ook door dus op mijn vergoeding die ik voor me kleine dochter krijg voor de kinderopvang.

Mooi balen dus. (of heb ik ongelijk?)
Helaas heb je gelijk:
„Indien een werknemer van een aannemersbedrijf de auto ’s avonds mee naar huis neemt om ’s morgens direct vanuit huis naar de eerste klus te rijden, zou deze rit als privérit aan te merken zijn. Doordat de catalogusprijs van bestelauto’s hoog ligt, kan dat flink in de papieren lopen”, waarschuwt de Evo.
En:
Uw werkgever telt per loontijdvak (bijvoorbeeld per maand als u uw loon per maand krijgt) een evenredig deel van het voordeel van het privégebruik bij uw loon als loon in natura. Dit is de bijtelling.

De bijtelling voor het privégebruik van de auto van de werkgever heeft ook gevolgen voor loonafhankelijke regelingen zoals de zorg-, huur- of kinderopvangtoeslag.

[ Voor 21% gewijzigd door CodeCaster op 16-05-2012 20:05 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:30

Phydomir

Dennis

Ik zit ook in zo'n situatie en betaal nu wel bijtelling. Maar daar wilde ik eigenlijk vanaf volgend jaar vanaf aangezien er dan ook een motor voor de deur komt te staan.
Zelfde geldt voor mijn broer die nu geen bijtelling heeft en volgend jaar er dus ruim 125 euro in de maand op achteruit gaat, netto!

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@Yamy_Daffy

Reken maar mee:

Ik schat de nieuwwaarde van die fiat zo rond de E20.000 en ik neem aan dat het niet een zuinige auto is. Dat betekend dat je alvast E5000 bij je jaarinkomen op moet tellen. netto komt dat (even aanemen dat het in de 42% schaal valt) maandelijks neer op een bedrag van E175 per maand. Ik weet niet exact wat de berekening is voor de kinderopvangtoeslag, maar als ik in het rekentooltje 200 uur opvang doorreken met 25000 jaarloon en 30000 jaarloon dan scheelt dat ook weer E40 per maand.

Heel kort door de bocht zul je er dus netto E215 per maand op achteruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
croxz schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 16:46:
Ok, my bad. Ik dacht dat indexatie vrij gebruikelijk was met name in CAO's. Maar goed, ik heb een goed excuus dat ik het niet wist: wij hebben geen CAO en mijn werkgever is ook niet zo gul :+ Wij hebben in 2009 en 2010 op een echte dikke 0-lijn gezeten.
Maar heeft dat ook met leeftijd te maken?
Hoe jonger je bent, hoe hoger de stijging. Ik ben er juist erg blij mee dat ik geen cao heb. Ik zie het bij vrienden van mij. Die werken als icter in een ziekenhuis, volgens cao. Ieder jaar komt er 50-70 euro bij... Thats it...

Nu geloof ik best dat ik geluk heb met mijn werkgever en dat het ook anders had kunnen zijn, maar ik heb er de afgelopen jaren 5-10% bij gekregen. Begonnen op 2100 euro als starter 4,5 jaar geleden en nu net boven de 3000. Met minder stijging was ik hier gewoon blijven werken, maar 0,0 erbij is toch niet acceptabel? Je bent toch ook iets waard? En vooral als je jong bent. Je bouwt snel ervaring op, waarom zou daar niets tegenover mogen staan? Ben jij evenveel waard als een nieuwe starter?

Maar goed, ik besef dat ik makkelijk praten heb met mijn werkgever.
Janoz schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:03:
@Yamy_Daffy

Reken maar mee:

Ik schat de nieuwwaarde van die fiat zo rond de E20.000 en ik neem aan dat het niet een zuinige auto is. Dat betekend dat je alvast E5000 bij je jaarinkomen op moet tellen. netto komt dat (even aanemen dat het in de 42% schaal valt) maandelijks neer op een bedrag van E175 per maand. Ik weet niet exact wat de berekening is voor de kinderopvangtoeslag, maar als ik in het rekentooltje 200 uur opvang doorreken met 25000 jaarloon en 30000 jaarloon dan scheelt dat ook weer E40 per maand.

Heel kort door de bocht zul je er dus netto E215 per maand op achteruit gaan.
Aan de andere kant ga je natuurlijk ook meer privé rijden met je bus, neem ik aan.
Maar het blijft kut...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De bijeffecten op het bruto inkomen zijn significant. Daar rept helemaal niemand over. Denk aan de huur en zorgtoeslagen die omlaag gaan omdat het bruto inkomen hoger is. Net op het journaal werd er ook langs geluld. Ook de rest van de partijen springt er niet echt op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Mazzel dat ik net van vestiging ben gewisseld (met de fiets naar werk kan) en dus geen Crafter met een netto catalogus prijs van 35000 euro hoef bij te tellen. Scheelt toch weer een euro of 300 er op achteruit gaan per maand

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

dfrenner schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:11:
Aan de andere kant ga je natuurlijk ook meer privé rijden met je bus, neem ik aan.
Maar het blijft kut...
Prive rijden met een bus waar maar twee stoelen in zitten? Die achterin vol zit met (specialistisch) materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
[...]

Maar heeft dat ook met leeftijd te maken?
Hoe jonger je bent, hoe hoger de stijging. Ik ben er juist erg blij mee dat ik geen cao heb. Ik zie het bij vrienden van mij. Die werken als icter in een ziekenhuis, volgens cao. Ieder jaar komt er 50-70 euro bij... Thats it...

Nu geloof ik best dat ik geluk heb met mijn werkgever en dat het ook anders had kunnen zijn, maar ik heb er de afgelopen jaren 5-10% bij gekregen. Begonnen op 2100 euro als starter 4,5 jaar geleden en nu net boven de 3000. Met minder stijging was ik hier gewoon blijven werken, maar 0,0 erbij is toch niet acceptabel? Je bent toch ook iets waard? En vooral als je jong bent. Je bouwt snel ervaring op, waarom zou daar niets tegenover mogen staan? Ben jij evenveel waard als een nieuwe starter?
Schalen/functies omhoog staan er natuurlijk los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Janoz schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:18:
[...]

Prive rijden met een bus waar maar twee stoelen in zitten? Die achterin vol zit met (specialistisch) materiaal?
Precies

2 stoelen, dus of mijn vrouw kan niet mee of mijn dochter niet?
Nee we hebben niet voor niets een prive auto.

Achterin ligt het vol gereedschap en reserve onderdelen dus niet eens fatsoenlijk plek om een tas boodschappen op te bergen.

Kosten van zo'n wagen is bijna 25000 euro. dus 6250 euro bijtelling.

Ik word hier niet vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Maar het blijft kut...
Het ding is zo groot dat ik em volgens de APB niet eens in de straat mag parkeren. Lekker om prive mee te rijden. (bakwagen 6,5m lang, 3,5m hoog, 2,3m breed)

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik zit in dezelfde situatie.. iedereen die servicemonteur is of iets dergelijks en een busje heeft is zwaar de sjaak. Gelukkig woon ik slechts 8km van 'm werk af maar direct vanuit huis vertrekken richting klant is er dus niet meer bij.

Zelfde geldt trouwens ook voor mensen zonder bussie uitraad, of bijvoorbeeld verloskundigen.. mogen die eerst even naar 't ziekenhuis fietsen om de auto op te halen :P

Gaat dit al direct per 1 januari voor iedereen gelden of alleen bij nieuwe leasecontracten? (dan kunnen mensen misschien nog onderhandelen over een andere wagen bijvoorbeeld)

[ Voor 16% gewijzigd door xabre16v op 16-05-2012 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Ik zit momenteel echt vol verbazing te denken over de situatie dan volgend jaar.

Volgens een snelle berekening zonet dan 200 euro per maand extra kwijt.
Dat is 2400 euro per jaar.
350 euro eigen risico zorg. x2 is 700 euro per jaar (mocht ik er gebruik van moeten maken).

Alleen dat zijn al 2 maand salarissen per jaar.

Dan nog eens de rest van alle belasting verhogingen.

Dit kan toch niet waar zijn of wel? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
Yup helaas wel ja. Begrijp ook niet hoe de Jager kan zeggen dat niemand er meer dan 3% op achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
EvaluationCopy schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:25:
[...]
Schalen/functies omhoog staan er natuurlijk los van.
Dat kan dus verschillen en maakt de discussie wat verwarrend. Ik neem aan dat de ambtenaren (zoals opgenomen in het lenteakkoort) geen inflatie correctie krijgen, maar wel een stap maken in hun schaal. Bij ons is 0% echt 0%: geen indexatie en geen stap obv dienstjaren. Na 2 jaar hetzelfde bruto salaris ben je effectief 4-5% minder gaan verdienen door de inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-06 00:43

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
Ik denk dat vooral de werkgever hierdoor de dupe wordt. Veel mensen zullen tegen hun baas zeggen: je zorgt maar dat ik op mijn werk kom, want je kan niet verlangen dat iedereen dit zomaar uit eigen zak gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:04

defiant

Moderator General Chat
tweaker2010 schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 22:40:
Ik denk dat vooral de werkgever hierdoor de dupe wordt. Veel mensen zullen tegen hun baas zeggen: je zorgt maar dat ik op mijn werk kom, want je kan niet verlangen dat iedereen dit zomaar uit eigen zak gaat betalen.
Dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen, ik denk dat een hoop werkgevers het omgekeerde zullen doen en de reistijd geheel de verantwoordelijkheid zullen maken van de werknemer.

Reiskosten vergoeding wordt denk ik een luxe arbeidsvoorwaarde voor een groep die het toch al niet slecht had.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
Yamy_Daffy schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 22:37:
Ik zit momenteel echt vol verbazing te denken over de situatie dan volgend jaar.

Volgens een snelle berekening zonet dan 200 euro per maand extra kwijt.
Dat is 2400 euro per jaar.
350 euro eigen risico zorg. x2 is 700 euro per jaar (mocht ik er gebruik van moeten maken).

Alleen dat zijn al 2 maand salarissen per jaar.

Dan nog eens de rest van alle belasting verhogingen.

Dit kan toch niet waar zijn of wel? 8)7
Er komen ook lastenverlichtingen, zo gaan loonheffingen omlaag. En die eigen risico is niet nieuw, die is nu al 220,- euro en gaat dus 130,- euro omhoog.
Het belasten van de reiskostenvergoeding kan inderdaad een forse lastenerhoging zijn, net als het verplicht moeten bijtellen van de leaseauto, maar dat treft uiteindelijk maar een beperkte groep mensen: sowieso alleen werkenden en dan alleen die met een forse reiskostenvergoeding (gemiddelde reisafstand is slechts 20km) of leaseauto zonder bijtelling. Het is denk ik een relatief kleine groep die er zwaar door wordt getroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
croxz schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 22:50:
[...]

Er komen ook lastenverlichtingen, zo gaan loonheffingen omlaag. En die eigen risico is niet nieuw, die is nu al 220,- euro en gaat dus 130,- euro omhoog.
Het belasten van de reiskostenvergoeding kan inderdaad een forse lastenerhoging zijn, net als het verplicht moeten bijtellen van de leaseauto, maar dat treft uiteindelijk maar een beperkte groep mensen: sowieso alleen werkenden en dan alleen die met een forse reiskostenvergoeding (gemiddelde reisafstand is slechts 20km) of leaseauto zonder bijtelling. Het is denk ik een relatief kleine groep die er zwaar door wordt getroffen.
Misschien komt dit heel egoïstisch over, zo is het niet bedoeld.
Maar hoe groot die groep is die getroffen word door deze maatregel zal mij even een zorg zijn.
Het treft mij..... volgend jaar.

Ben gewoon een arbeider die er elke ochtend erop uit moet voor mijn salaris (zoals zo vele ik weet het).
Ik moet extra gaan betalen voor een auto die voor mij beschikbaar is gesteld door mijn werkgever.
Ik zie mij busje als een stuk gereedschap om bij de klant terecht te kunnen komen met mijn spullen die ik nodig heb om daar keuring en montage werkzaamheden uit te voeren.

Ik moet volgend jaar voor dat stuk gereedschap van mijn baas 200 euro gaan betalen.
Terwijl ik daar prive niets aan heb.

Geef mij dan de keuze er helemaal niet prive in te rijden en die bijtelling te weigeren.
(ja busje op de zaak zetten en elke dag ophalen, maar aangezien het hoofdkantoor in Den Haag is en sommige monteurs in Groningen wonen is dat echt geen optie voor sommige, ik zou ervoor kunnen kiezen om dat te doen. echter beginnen ze daar met betaald parkeren en ben ik dan elke dag 15 euro kwijt aan parkeerkosten 8)7 )

Als ik alles op alles zet zouden wij het kunnen betalen, daar gaat het niet om.
Maar als ik het zo neerzet kost het ons gezin geen maximaal 2% daling in koopkracht maar meer richting de 15%

Dat iedereen wat meer water bij de wijn moet gaan doen heb ik alle begrip voor.
Maar dit betekent dat we gewoon niets meer extra's kunnen doen en ik net zo goed kan gaan kijken voor ander werk.

[ Voor 7% gewijzigd door Yamy_Daffy op 16-05-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
Ben benieuwd of mensen die werken bij de overheid en een auto van de "zaak" (lees overheid) hebben ook een fiscale bijtelling gaan krijgen. Voor zover als ik weet is dat nu nooit het geval omdat ze de auto niet prive mogen gebruiken (wat in de praktijk natuurlijk best eens gebeurt).

Ga er zelf iets meer dan 100 euro op achteruit wat betreft de reiskostenvergoeding. In de prakijkt zou dit makkelijk op te lossen zijn door te stellen dat ik vanaf 1 januari 2012 vanuit huis werk en dagelijks een zakelijke rit maak naar het werk voor werkoverleg 8)7 Ben benieuwd hoe de fiscus dit in de praktijk tegen wil gaan. Mijn eigen werkgever zal dit in de praktijk niet gaan doen maar voor menig bedrijf lijkt me dit een acceptabele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
[...]

Volgens mij is de groep werkenden geen kleine groep mensen. Dat het alleen de werkende fors treft met een forse kilometervergoeding ben ik het niet met je eens. Er van uitgaande dat de gemiddelde enkele reisafstand 20km bedraagt, hij een kilometervergoeding krijgt van 0,19 voor de gemiddeld aantal werkdagen per jaar 260, dan krijgt hij nu hier per jaar netto €1.976 voor. Als dit bedrag opeens belast wordt voor ongeveer 40% dan kost hem dat opeens €790 per jaar.

Dat is wel een heel stuk meer dan de verhoging van het eigen risico. Mocht de 20km de retour afstand betreffen dan kost het nog steeds €395 per jaar.

Ik heb ook een handig rekentooltje gevonden die het effect grof uitrekent.

[url=http://www.salaris-informatie.nl/index.php/loonberekening/gevolgen-reiskostenvergoeding-2013]Gevolgen reiskostenvergoeding 2013[/url

Daarbij wordt echter wel de opmerking geplaatst
Als de werkgever in 2013 gebruik maakt van de nieuwe werkkostenregeling, kan hij ervoor kiezen om het vrijgestelde forfait te benutten voor de reiskostenvergoeding. In dat geval blijft de reiskostenvergoeding voor de werknemer onbelast en is bovenstaande berekening dus niet van toepassing.
Ik weet niet hoe dit precies inelkaar zit maar wellicht is het handig om ter zijner tijd hierover bij je werkgever over te informeren. Dat zou zo te lezen heel wat kunnen schelen, mits je werkgever het wil toepassen.
Faxe schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 23:13:
Ben benieuwd of mensen die werken bij de overheid en een auto van de "zaak" (lees overheid) hebben ook een fiscale bijtelling gaan krijgen. Voor zover als ik weet is dat nu nooit het geval omdat ze de auto niet prive mogen gebruiken (wat in de praktijk natuurlijk best eens gebeurt).

Ga er zelf iets meer dan 100 euro op achteruit wat betreft de reiskostenvergoeding.
Ik zou er zelf 225 euro op achteruit gaan. Maar misschien bied die nieuwe werkkostenregeling uitkomst.

* TheJason is het eens met het onderstaande stukje van Senor Sjon

[ Voor 13% gewijzigd door TheJason op 16-05-2012 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Daarentegen worden de schijven niet geïndexeerd, dus je betaalt eerder meer belasting. Nog steeds worden de reiskosten nauwelijks genoemd op het nieuws. Ze blijven aleen maar hameren op een eigen risico dat 130 euro stijgt. Peanuts vergeleken met de reiskosten.
De groep met leaseauto zonder bijtelling is ongeveer 250.000 mensen, volgens mij exclusief busjes e.d. Dat is toch geen kleine groep. Met overige reiskosten wordt de rest van de werkenden gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheJason schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 23:27:

[...]

Ik weet niet hoe dit precies inelkaar zit maar wellicht is het handig om ter zijner tijd hierover bij je werkgever over te informeren. Dat zou zo te lezen heel wat kunnen schelen, mits je werkgever het wil toepassen.

[...]

Ik zou er zelf 225 euro op achteruit gaan. Maar misschien bied die nieuwe werkkostenregeling uitkomst.
Met de werkkostenregeling mag de werkgever 1,5% van de gemaakte kosten voor de werknemer belasting vrij maken. Hier zou dus inderdaad een stuk reiskosten onder worden geschaard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Fijn, het gaat mij dus gewoon 80 a 100 euro in de maand kosten, en mijn vriendin zo`n beetje het drie dubbele. Die werkt noodgedwongen ver van huis geen fatsoenlijke banen in onderwijs in de buurt. Door je raad het al bezuinigen.

Joepie fijn bedankt moedertje staat. Dat geld kunnen we dus NIET meer in de economie pompen. Tel daarbij de verhoging op de BTW -> benzine, onderdelen en arbeidsloon voor de beurten bij op dan stijgt het bedrag helemaal.

Denk dat ik zo`n lekker vervuilende 2 takt brommer ga koppen en op neer ga knetteren elke dag.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
Even voor de duidelijkheid: ik speel hier advocaat voor de duivel omdat ik het enigszins in het juiste perspectief probeer te plaatsen en te zien. Voor mij persoonlijk is het ook een grote aderlating: met mijn vrouw samen hebben we nu 315,- netto onkostenvergoeding en binnenkort ruim 400,- euro. Dan kom je op zo'n 170,- euro belastingafdracht of zo'n 3 tot 4% van ons netto inkomen. Maar daar staat tegenover dat er wel andere regelingen mogelijk blijven, zoals de hierboven besproken werkkostenregeling en (volgens mij) de OV reiskostenaftrek. Dit maakt zeker niet alles goed, maar zou de pijn misschien wat kunnen verzachten. Wat de leaseauto betreft, gaat de verplichte bijtelling niet per direct in (1-1-2013) maar pas bij het aangaan van het nieuwe lease contract. Ook daar misschien de mogelijkheid om handig te kiezen of wat te regelen om de impact te verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
MikeyMan schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 23:35:
[...]

Met de werkkostenregeling mag de werkgever 1,5% van de gemaakte kosten voor de werknemer belasting vrij maken. Hier zou dus inderdaad een stuk reiskosten onder worden geschaard...
Volgens mij mag de werkgever dan 1,4% het totale fiscale loon besteden aan onbelaste vergoedingen.

Stel een onderneming heeft dan 1 werknemer met een fiscaal loon van €35.000. Dan mag de werkgever €490 besteden aan onbelaste vergoedingen. Dat is dus €35 per maand. Als je nog geen onbelaste onkostenvergoedingen krijgt dan ga je er bij een gemiddelde retour reis van 20km er niet op achter uit.

Als jeechter nu al een onbelaste onkostenvergoeding ontvangt voor je mobiele telefoon, reinigingskosten of overige onkostenvergoedingen ontvang ter hoogte van €35 euro dan ga je er gelijk ongeveer €400 per jaar op achteruit.

Of bereken ik dat verkeerd?
croxz schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 23:53:
Even voor de duidelijkheid: ik speel hier advocaat voor de duivel omdat ik het enigszins in het juiste perspectief probeer te plaatsen en te zien. Voor mij persoonlijk is het ook een grote aderlating: met mijn vrouw samen hebben we nu 315,- netto onkostenvergoeding en binnenkort ruim 400,- euro. Dan kom je op zo'n 170,- euro belastingafdracht of zo'n 3 tot 4% van ons netto inkomen. Maar daar staat tegenover dat er wel andere regelingen mogelijk blijven, zoals de hierboven besproken werkkostenregeling en (volgens mij) de OV reiskostenaftrek. Dit maakt zeker niet alles goed, maar zou de pijn misschien wat kunnen verzachten. Wat de leaseauto betreft, gaat de verplichte bijtelling niet per direct in (1-1-2013) maar pas bij het aangaan van het nieuwe lease contract. Ook daar misschien de mogelijkheid om handig te kiezen of wat te regelen om de impact te verkleinen.
Dat is dus kennelijk niet zo.
Senor Sjon schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 19:37:
[...]

quote: http://www.rendement.nl/m...-na-de-bezuinigingen.html
Reiskosten belast vergoeden
Als in de (collectieve) arbeidsvoorwaarden alleen staat dat de organisatie € 0,19 per kilometer of de kosten van openbaar vervoer vergoedt, kunnen werkgevers dit blijven vergoeden, maar dan belast. De reiskostenvergoeding wordt dan tot het loon van de medewerkers gerekend, waardoor ze er minder van overhouden.

quote: http://www.elsevier.nl/we...rk-wordt-veel-duurder.htm
De Kunduz-coalitie wil het woon-werkverkeer met openbaar vervoer (ov) gaan belasten. Met de trein of bus naar het werk reizen wordt dus een stuk duurder.

Dat meldt RTL Nieuws.

VVD, CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie willen de reiskostenvergoeding voor openbaar vervoer belasten om werknemers te stimuleren dichter bij hun werk te gaan wonen.

Reiskosten
Ook de onbelaste reiskostenvergoeding voor de auto gaat omlaag en het gebruik van een lease-auto wordt duurder.

quote: http://www.rtl.nl/compone...ens_woon_werk_duurder.xml
Dagelijks reizen een miljoen mensen met de trein naar hun werk. De meeste forenzen krijgen daarvoor een reiskostenvergoeding van de werkgever. Daar verandert niets aan. Tot nu toe was het echter zo dat over een reiskostenvergoeding over het ov geen belasting betaald hoefde te worden. Maar de partijen hebben in het Kunduz-akkoord afgesproken dat die regeling verdwijnt. Dat betekent dat net als bij de kilometervergoeding, nu belasting wordt geheven over de vergoeding.

quote:
Spheroid schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 16:30:
Omdat je echter je vrienden kiest en daar een diepere band mee hebt dan buren of collegae, maakt afstand voor het handhaven van die vriendschap imo niet zoveel uit.

[ Voor 90% gewijzigd door TheJason op 16-05-2012 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
TheJason schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 23:54:
[...]
Dat is dus kennelijk niet zo.
[...]
Dat is nog niet duidelijk omdat nog niet alle details vrij zijn gegeven. Ik heb tot nu toe alleen gelezen over de reiskostenvergoeding (voor OV of auto) die door de werkgever wordt verstrekt. Daarnaast bestaat er een OV belastingaftrek voor werknemers waarbij de werkgever juist niet bijdraagt in de kosten van het OV. Over die laatste heb ik nog niets gelezen in de kranten, ook niet in jouw quote, dus het zou kunnen dat die in stand blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Laatst online: 07:30

Phydomir

Dennis

croxz schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 23:53:
Wat de leaseauto betreft, gaat de verplichte bijtelling niet per direct in (1-1-2013) maar pas bij het aangaan van het nieuwe lease contract. Ook daar misschien de mogelijkheid om handig te kiezen of wat te regelen om de impact te verkleinen.
Dat zou wel mooi zijn. Maar heb je daar ook een bron bij? Ik heb dat nog nergens gelezen namelijk. Alleen dat het op 1-1-2013 in zou gaan. Maar niet dat die datum alleen geldt bij nieuwe lease contracten.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
TheJason schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 23:27:
[...]
Volgens mij is de groep werkenden geen kleine groep mensen. Dat het alleen de werkende fors treft met een forse kilometervergoeding ben ik het niet met je eens. Er van uitgaande dat de gemiddelde enkele reisafstand 20km bedraagt, hij een kilometervergoeding krijgt van 0,19 voor de gemiddeld aantal werkdagen per jaar 260, dan krijgt hij nu hier per jaar netto €1.976 voor. Als dit bedrag opeens belast wordt voor ongeveer 40% dan kost hem dat opeens €790 per jaar.
Je berekening klopt wel ongeveer, maar die 260 werkdagen is een tikkeltje hoog. Bij een woon-werkafstand van 20km gaat een werkende met onkostenvergoeding er zo'n 600,- euro of 50,- euro/maand op achteraf. Call me stupid maar met zulke kosten had ik eigenlijk al rekening gehouden. Je kunt niet 15 miljard bezuinigen en vewachten dat het tientjeswerk wordt. Wat ik bedoelde met "zwaar getroffen" zijn bedragen >100,- euro per maand.
Phydomir schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 00:22:
[...]
Dat zou wel mooi zijn. Maar heb je daar ook een bron bij? Ik heb dat nog nergens gelezen namelijk. Alleen dat het op 1-1-2013 in zou gaan. Maar niet dat die datum alleen geldt bij nieuwe lease contracten.
Again, veel details zijn nog onduidelijk maar ik ben dit tegengekomen:
De onbelaste reiskostenvergoeding (19 cent per kilometer of de werkelijke kosten bij openbaar vervoer)
wordt volledig afgeschaft. Hierbij vervalt voor de leaseauto de huidige vrijstelling van de bijtelling voor
auto's die voor minder dan 500 km privé worden gebruikt (deze vrijstelling wordt vanwege lopende
contracten in 4 jaar afgebouwd). De bestelauto wordt scherper gedefinieerd, om overloopeffecten te
beperken.
Of dit alleen uit het Catshuis overleg komt en al dan niet het lenteakkoord heeft gehaald weet ik niet.

[Edit]
Het is een passage uit de toelichting bij het Catshuisoverleg. Maar zo te zien is het belasten van de reiskosten 1 op 1 overgenomen, daarom aannemelijk dat dit ook zo is overgenomen.

Overigens nog wat interessante cijfers daarin: het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding moet zo'n 1,9 miljard opleveren. Met 7 miljoen werkenden is dat gemiddeld zo'n 22,- euro per werkende persoon per maand.

[ Voor 83% gewijzigd door croxz op 17-05-2012 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
Per wanneer worden deze nieuwe regels eigenlijk ingevoerd? En kan een volgend kabinet deze nog ongedaan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
Senor Sjon schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 23:29:
[...] Peanuts vergeleken met de reiskosten.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik wacht de doorrekening van het CBS af. Waarschijnlijk zetten die ook wel kanttekeningen over groepen die buitenproportioneel worden getroffen en barst daarna de discussie in de media los.
De groep met leaseauto zonder bijtelling is ongeveer 250.000 mensen, volgens mij exclusief busjes e.d. Dat is toch geen kleine groep. Met overige reiskosten wordt de rest van de werkenden gepakt.
Dan klopt er toch iets niet. Volgens de plannen zou deze regeling 75 miljoen moeten opleveren, dat is dan 25,- euro netto bijtelling per maand voor elke lease rijder die nu niet bijtelt. Dan lijkt de reikwijdte van de regeling toch een stuk beperkter te worden dan hier wordt gesuggereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Wanneer de 2e kamerleden het gaan doorrekenen op hun eigen situatie dan is het plan snel van de baan.
Of zouden ze zelf een eigen regeling hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
Ik weet niet precies hoe het zit voor 2e kamerleden maar provinciebestuurders krijgen het bijtellingsbedrag vergoed door de provincie. (fiscale compensatie oid noemen ze dat, maw gratis rijden)

[ Voor 11% gewijzigd door xabre16v op 17-05-2012 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vrees dat onze "volksvertegenwoordigers" ook zo'n regeling zullen hebben, beetje vreemd dat degene die beslissen over zulke dingen er zelf nooit last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-06 00:06

Speedpete

was barman

Anoniem: 197141 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 01:15:
Ik vrees dat onze "volksvertegenwoordigers" ook zo'n regeling zullen hebben, beetje vreemd dat degene die beslissen over zulke dingen er zelf nooit last van hebben?
De regeling die de volksvertegenwoordigers nu hebben is ook deels belast... de tweede helft van de 37 cent per kilometer :(

De regeling in totaal:
- Onkostenvergoeding woon-werkverkeer naar Den Haag, maximaal 130 euro per maand netto
- Reiskostenvergoeding overig verkeer op basis van 17500km van 37 cent per km waarvan 18 cent onbelast
- Afhankelijk van de woonafstand een onkostenvergoeding voor verblijf in Den Haag.

Ergo, een kamerlid welke op 21km van Den Haag woont ontvangt per maand:
130 euro woon-werk vergoeding
840 euro reiskosten voor overige reizen
ca. 850 euro aan verblijfskosten

Totaal voor woon-werk, reizen en incidenteel overnachten zo'n 1800 euro per maand, best flink... Ergste is, een kamerlid dat op 100 meter van de 2e kamer woont en weigert het land in te gaan of dienstreizen te maken vangt de reiskosten en verblijfskosten alsnog...

[ Voor 7% gewijzigd door Speedpete op 17-05-2012 02:26 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar is toch ook flink wat te bezuinigen, alle regelingen voor overheid naar hetzelfde niveau als ze zelf voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06 16:26
Speedpete schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 02:20:
[...]

De regeling die de volksvertegenwoordigers nu hebben is ook deels belast... de tweede helft van de 37 cent per kilometer :(

De regeling in totaal:
- Onkostenvergoeding woon-werkverkeer naar Den Haag, maximaal 130 euro per maand netto
- Reiskostenvergoeding overig verkeer op basis van 17500km van 37 cent per km waarvan 18 cent onbelast
- Afhankelijk van de woonafstand een onkostenvergoeding voor verblijf in Den Haag.

Ergo, een kamerlid welke op 21km van Den Haag woont ontvangt per maand:
130 euro woon-werk vergoeding
840 euro reiskosten voor overige reizen
ca. 850 euro aan verblijfskosten

Totaal voor woon-werk, reizen en incidenteel overnachten zo'n 1800 euro per maand, best flink... Ergste is, een kamerlid dat op 100 meter van de 2e kamer woont en weigert het land in te gaan of dienstreizen te maken vangt de reiskosten en verblijfskosten alsnog...
Er vanuit gaande dat deze vergoedingen ook belast zullen worden, snijden de kamerleden dus ook in hun eigen vlees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

cactusman schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 23:38:
Fijn, het gaat mij dus gewoon 80 a 100 euro in de maand kosten, en mijn vriendin zo`n beetje het drie dubbele. Die werkt noodgedwongen ver van huis geen fatsoenlijke banen in onderwijs in de buurt. Door je raad het al bezuinigen.

Joepie fijn bedankt moedertje staat. Dat geld kunnen we dus NIET meer in de economie pompen.
Jij en je vriendin kunnen het geld inderdaad niet in de economie pompen. Maar het geld is er wel. Dat gaat naar hardwerkende ambtenaren of Grieken, die kunnen het wel - dankzij jou - in de economie pompen. Per saldo wordt de BV Nederland of Europa hierdoor niet armer / rijker!

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 17-05-2012 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Anoniem: 87302 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 09:40:
[...]

Jij en je vriendin kunnen het geld inderdaad niet in de economie pompen. Maar het geld is er wel. Dat gaat naar hardwerkende ambtenaren of Grieken, die kunnen het wel - dankzij jou - in de economie pompen. Per saldo wordt de BV Nederland of Europa hierdoor niet armer / rijker!
Wat dacht je van het afbetalen van de rente op onze staatsschuld, aangezien de rente op rente op rente van het structurele 3% tekort gewoon doorgaat en zal blijven dwingen voor meer bezuinigingen zolang het niet teruggedrongen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Sander schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 09:48:
[...]

Wat dacht je van het afbetalen van de rente op onze staatsschuld, aangezien de rente op rente op rente van het structurele 3% tekort gewoon doorgaat en zal blijven dwingen voor meer bezuinigingen zolang het niet teruggedrongen kan worden.
Door alle maatregeln worden we op de korte termijn wel armer met z'n allen, alleen het specifieke geval van reiskosten niet. Daar wordt geld van je afgepakt en aan iemand anders gegeven die er bijvoorbeeld ouzo van kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Davidgilmour u bent een Henk of Ingrid, een populist! Dat geld krijgen we immers terug, met rente! Jan-Kees zei het zelf. MOEHWHAHAHAHA. Als hiet niet in- en in-triest was was het grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 87302 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 09:52:
[...]

Door alle maatregeln worden we op de korte termijn wel armer met z'n allen, alleen het specifieke geval van reiskosten niet. Daar wordt geld van je afgepakt en aan iemand anders gegeven die er bijvoorbeeld ouzo van kan kopen.
Je bent de arme kindertjes in Afrika vergeten die van het ontwikkelingssamenwerkingsgeld bananenbier kopen ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
succesfull troll being succesfull? ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
A davidgilmour is uit het woningmarkt topic ontsnapt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
  • Laatst online: 01-05 11:19
anandus schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 10:01:
[...]
Je bent de arme kindertjes in Afrika vergeten die van het ontwikkelingssamenwerkingsgeld bananenbier kopen ;)
En neem het ze eens kwalijk; het is tenslotte een delicatesse die ideaal combineert met gesnoven lijm ;)

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Geheel offtopic maar dat bananenbier is serieus lekker. Een keer op bij de Ethiopiër in Eindhoven, gedronken uit zo'n soort kokosnoot, heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-06 00:06

Speedpete

was barman

Anoniem: 197141 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 02:30:
Daar is toch ook flink wat te bezuinigen, alle regelingen voor overheid naar hetzelfde niveau als ze zelf voorstellen.
Was dat maar waar... ik zie het niet gebeuren omdat in de papieren staat dat het netto uitgekeerd wordt. Daarnaast is het woon-werk bedrag netto op basis van afstand en niet op basis van een kilometervergoeding, dat veranderd dus niet. De overige bedragen zouden kunnen zakken.
t_captain schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 08:44:
Er vanuit gaande dat deze vergoedingen ook belast zullen worden, snijden de kamerleden dus ook in hun eigen vlees :)
Vijf gram wegsnijden in een plakkie boterhamworst of in een dikke biefstuk, dat maakt nog wel uit ;) Een vergoeding krijgen op basis van 17500km die je niet hoeft te maken... bespottelijk!
anandus schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 10:01:
[...]
En dat spul is me toch goor

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-06 22:06

Bommes

Capo del formaggio

Yamy_Daffy schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 23:04:
[...]

Misschien komt dit heel egoïstisch over, zo is het niet bedoeld.
Maar hoe groot die groep is die getroffen word door deze maatregel zal mij even een zorg zijn.
Het treft mij..... volgend jaar.

Ben gewoon een arbeider die er elke ochtend erop uit moet voor mijn salaris (zoals zo vele ik weet het).
Ik moet extra gaan betalen voor een auto die voor mij beschikbaar is gesteld door mijn werkgever.
Ik zie mij busje als een stuk gereedschap om bij de klant terecht te kunnen komen met mijn spullen die ik nodig heb om daar keuring en montage werkzaamheden uit te voeren.

Ik moet volgend jaar voor dat stuk gereedschap van mijn baas 200 euro gaan betalen.
Terwijl ik daar prive niets aan heb.

Geef mij dan de keuze er helemaal niet prive in te rijden en die bijtelling te weigeren.
(ja busje op de zaak zetten en elke dag ophalen, maar aangezien het hoofdkantoor in Den Haag is en sommige monteurs in Groningen wonen is dat echt geen optie voor sommige, ik zou ervoor kunnen kiezen om dat te doen. echter beginnen ze daar met betaald parkeren en ben ik dan elke dag 15 euro kwijt aan parkeerkosten 8)7 )

Als ik alles op alles zet zouden wij het kunnen betalen, daar gaat het niet om.
Maar als ik het zo neerzet kost het ons gezin geen maximaal 2% daling in koopkracht maar meer richting de 15%

Dat iedereen wat meer water bij de wijn moet gaan doen heb ik alle begrip voor.
Maar dit betekent dat we gewoon niets meer extra's kunnen doen en ik net zo goed kan gaan kijken voor ander werk.
Dan heb je nog geluk dat jullie fiat rijden.
Ik heb geen keuze in merk, VW transporter of groter.
Vanwege het veel vuldig met een erg grote aanhanger rijden (ook in de ardennen) is een goedkope versie met klein motortje niet voldoende.
Ik zit dus met een totaal aflever prijs van 44 duizend euro.
Bus rij ik geen meter prive mee en is inderdaad gewoon gereedschap voor mij.
Maar niet alleen voor mij, tijdens mijn vakanties rijden mijn collegas er mee.
Het ding zit nu dus ook in "de naheffings regeling". De werkgever verklaard dat er niet prive mee gereden wordt en controleerd dit ook (in mijn geval middels een gps unit in de bus). Hiervoor moet de werkgever een vast gesteld bedrag van 300 euro per jaar betalen.
Zal mij benieuwen hoe die regeling gaat veranderen.
Als dat nog uitkomst bied in de toekomst is het misschien ook een oplossing voor jouw..??
Maar mocht deze regeling ook veranderen dan blijft het busje mooi op de zaak overnachten en ga ik fijn met het scootertje naar de zaak.
De verloren uren zijn voor rekening werkgever, jammer maar ik ga niet ruim 350 euro voor die stomme bus inleveren

[ Voor 6% gewijzigd door Bommes op 19-05-2012 17:33 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
http://www.telegraaf.nl/o...n_wordt_ng_duurder__.html

BOVAG wordt ook wakker. Wat mij opvalt is dat de ANWB zich hult in stilzwijgen... Zijn zij allemaal op reces of zijn ze nog steeds verbaasd waarom ze leden kwijtraken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
Senor Sjon schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 08:56:
http://www.telegraaf.nl/o...n_wordt_ng_duurder__.html

BOVAG wordt ook wakker. Wat mij opvalt is dat de ANWB zich hult in stilzwijgen... Zijn zij allemaal op reces of zijn ze nog steeds verbaasd waarom ze leden kwijtraken?
Volgens mij had de ANWB plannen voor een ''slim reis budget" maar als de regering wil bezuinigen, kunnen zij daar natuurlijk weinig aan veranderen.

Zie ook: http://www.anwb.nl/over-anwb/nieuws,/2012/april/HoogteOnbelasteKilometervergoeding.html
en http://www.telegraaf.nl/ANWB_waarschuwt_voor_afschaffen_onbelaste_kilometervergoeding.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Zie: http://www.nu.nl/economie...blijft-belastingvrij.html

Zakelijke kilometers (dus niet woon-werk) blijven tot 19 ct onbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Leuke situatie voor detacheerders/bouwvakkers die bij de klant werken.

8)7

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Zou dan niet op zijn minst de theoretische afstand van 'kantoor' naar klant belastingvrij betaald worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Salarisadministrateurs gaan hier wel blij van worden, dit is een hoop extra werk om allemaal te administreren en bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
defiant schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 22:49:
Dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen, ik denk dat een hoop werkgevers het omgekeerde zullen doen en de reistijd geheel de verantwoordelijkheid zullen maken van de werknemer.

Reiskosten vergoeding wordt denk ik een luxe arbeidsvoorwaarde voor een groep die het toch al niet slecht had.
Dan moet je als de wiedeweerga een andere werkgever zoeken...
Als de werkgever deze situatie aangrijpt om de reiskostenvergoeding te laten vallen is het een werkgever waar ik niet zou willen werken.

Reiskostenvergoeding krijg je en staat in je contract. Daar is de werkgever gewoon dat bedrag aan kwijt. Alleen hoeft de werknemer er geen belasting over te betalen!
Nu gaat het voor woon werk verkeer belast worden. Voor de werkgever verandert er niets. Die betaalt nog steeds hetzelfde bedrag aan reiskostenvergoeding, alleen moet de werknemer er nu belasting over betalen...

Mijn zwager schreeuwde ook moord en brand, ja ik ga er 80 euro op achteruit! Dus ik vroeg aan hem, hoeveel reiskosten vergoeding krijg je dan? Ja 80 euro... Dus ik vertelde hem dat hij er dan niet 80 euro op achteruit gaat, maar 30 euro en 60 cent...

Dat viel eigenlijk wel mee...

Natuurlijk is het allemaal kut, maar vaak hoor ik ook verhalen waar geen snars van klopt...

Mijn andere zwager heeft een busje (twee zitplaatsen) en rijdt hem dus enkel privé. Maar er zijn ook mensen binnen het bedrijf met een megane station... Hij kan al zijn spullen ook kwijt in een station, die hij dan weer wel privé zou rijden.

Dat zal ook vaak gebeuren denk ik. Waar mogelijk een gezinsauto met genoeg ruimte voor gereedschap...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

bartvl schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:30:
Zou dan niet op zijn minst de theoretische afstand van 'kantoor' naar klant belastingvrij betaald worden?
Zelfs al zou dat, dan nog maakt het niet uit. Bijtelling loopt niet op met het aantal prive kilometers. Het is een harde grens (die niet meer haalbaar is wanneer woon-werk als prive wordt gezien, tenzij je naast je kantoor woont) en als je daarboven komt betaal je de volle bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
dfrenner schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:36:
[...]
Mijn zwager schreeuwde ook moord en brand, ja ik ga er 80 euro op achteruit! Dus ik vroeg aan hem, hoeveel reiskosten vergoeding krijg je dan? Ja 80 euro... Dus ik vertelde hem dat hij er dan niet 80 euro op achteruit gaat, maar 30 euro en 60 cent...

Dat viel eigenlijk wel mee...
Tja, volgens mij is de loonbelasting (die dan ook voor de reiskosten gaat gelden iets van 43%).
Zelf rij ik per week 500 km woon/werk, dus een reiskostenvergoeding van ongeveer 100 euro wordt dan opeens gehalveerd. Per jaar scheelt dat ruim 2000 euro... dat valt zeker niet mee :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
tweaker2010 schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:45:
[...]

Tja, volgens mij is de loonbelasting (die dan ook voor de reiskosten gaat gelden iets van 43%).
Zelf rij ik per week 500 km woon/werk, dus een reiskostenvergoeding van ongeveer 100 euro wordt dan opeens gehalveerd. Per jaar scheelt dat ruim 2000 euro... dat valt zeker niet mee :X
Hier gaan we in totaal met 2 auto's zo'n 250,- per maand toeleggen door deze maatregel. Toch maar eens kijken of er mooie mazen in de wet gevonden kunnen worden, zoals een postbus-kantoor in mijn woonplaats oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ik heb wel begrepen dat er een bredere onbelaste onkostenvergoeding regeling tegenover staat, tot een bepaald bedrag. Maar daar hoor je nu niemand over. Ik ben benieuwd naar de definitieve invulling van de regels.

Binnenkort heb ik (mijn eerste) arbeidsvoorwaardengesprek, ik ben benieuwd hoe ze met de nieuwe regels (ook omtrent OV) om zullen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sander schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:53:
[...]

Hier gaan we in totaal met 2 auto's zo'n 250,- per maand toeleggen door deze maatregel. Toch maar eens kijken of er mooie mazen in de wet gevonden kunnen worden, zoals een postbus-kantoor in mijn woonplaats oid.
Met circa 45x5=225 werkdagen per jaar moet je die postbus wel heel dichtbij hebben. Meer dan 500/450=1,1km enkele reis kan je dan niet maken.

@bart
De reiskostenvergoeding werk-werk blijft bestaan. Dus niet breder.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 23-05-2012 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Die regeling zat al ver voor de Kunduz-coalitie in de pijplijn, ik ben benieuwd wat daar mee gaat gebeuren, onze PZ gaat er van uit dat heel dat verhaal gewoon doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Senor Sjon schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:03:
[...]

Met circa 45x5=225 werkdagen per jaar moet je die postbus wel heel dichtbij hebben. Meer dan 500/450=1,1km enkele reis kan je dan niet maken.

@bart
De reiskostenvergoeding werk-werk blijft bestaan. Dus niet breder.
Die postbus afstand maakt niet uit, dat zijn dan de belaste KM's. Vanaf daar gewoon onbelast naar kantoor want werk-werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waar het om gaat is dat die postbus wel heel dicht bij moet zitten. 'In de zelfde stad' is over het algemeen al verder dan een kilometer. En dan houd je ook nog niet eens km-ers over voor als de auto een keer door de wasstraat gaat of naar de garage (waar de 500 grens eigenlijk voor bedoeld is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De vraag is zelfs of die 500 km regeling blijft bestaan of ook helemaal wordt afgeschaft.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
naar alle waarschijnlijkheid wordt die afgeschaft.
Janoz schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:08:
Waar het om gaat is dat die postbus wel heel dicht bij moet zitten. 'In de zelfde stad' is over het algemeen al verder dan een kilometer. En dan houd je ook nog niet eens km-ers over voor als de auto een keer door de wasstraat gaat of naar de garage (waar de 500 grens eigenlijk voor bedoeld is)
Die 500 km is niet bedoeld voor ritjes naar de garage, die kunnen tot op heden als zakelijke rit geschreven worden :) zelfde als bedrijfsfeestjes op een derde locatie, thuis lunchen enz.

[ Voor 73% gewijzigd door Shanquish op 23-05-2012 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sander schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:06:
[...]

Die postbus afstand maakt niet uit, dat zijn dan de belaste KM's. Vanaf daar gewoon onbelast naar kantoor want werk-werk.
Voor een lease-auto of bedrijfsbus is dat wel kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Janoz schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:08:
Zoals gezegd gaat het in dit topic over reiskostenvergoeding, niet leasebakken ;-)

Overigens is de 500km zoals al eerder gezegd echt puur privé bedoeld. Naar garage, tankstation etc is gewoon zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Uhm, dat is toch ook reiskosten? In dezelfde regeling worden niet-privé rijders aangeslagen voor hun woon-werk km's. Zelfde basis als de reiskostenvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Sander schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:38:
Zoals gezegd gaat het in dit topic over reiskostenvergoeding, niet leasebakken ;-)
Hoezo? Het gaat om het fiscaliseren van woonwerk verkeer. Dat heeft impact voor mensen die een geldelijke vergoeding voor de reiskosten krijgen, maar ook voor mensen die OV abonnementen of auto's krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-06 09:23
Ergens klopt dat wel omdat het een arbeidsvoorwaarde is, net als loon. Het belasten daarvan is niet heel onlogisch. Het is immers een keuze om dichter/verder van huis te wonen.
Wat dan onlogisch is dat NL wel de mobiliteit van de arbeidskracht probeerde te vergroten. De maatregel om het woon-werkverkeer fiscaal te gaan belasten staat hier haaks op.
Het is maar de vraag of werkgevers het ergens gaan vergoeden voor de werknemers. Het lijkt mij niet. Voor 2013 moeten werkgevers (dus niet werknemers) eenmalig 16% betalen over het salaris >150.000. Dat is ook weer een kostenpost.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 27-06 14:15
Chief-XL schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:56:
Het is immers een keuze om dichter/verder van huis te wonen.
Echt niet...

Huren? 10 jaar wachtrij, als je je al in mag schrijven (al mag dat meestal wel als je in die stad werkt)
Kopen? Zie je huis maar kwijt te raken en een nieuwe hypotheek te kijgen...
Ander werk? Je sollicitatie verdwijnt (als je net in de verkeerde branche of regio zit) op een stapel met letterlijk (!) honderden andere...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-06 09:23
Sorry, bullshit. Dat zijn allemaal keuzes. Ik kan mijn huis tegen een verlies verkopen om ergens anders te gaan wonen. Dat ik dat niet wil is een KEUZE.
Ander werk, kan ik ook vinden. niet het werk wat ik wil maar als schoonmaker vind ik in iedere stad wel een baan. Het zijn allemaal keuzes met consequenties maar nog altijd keuzes

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste