@dion_b:
Ik kan je echt helemaal volgen in je verhaal hoor. Buiten dat een duurdere auto in gebruik praktisch om te ruilen is voor een zuinigere, weet je ook de staat van die auto niet. Dat weet ie nu van z'n eigen auto wel. En deze kerol is daar uitermate zuinig en voorzichtig mee. Je weet niet wat je er voor terug krijgt.
Want als blijkt dat je er nog een paar hondert aan achterstallig onderhoud tegenaan moet gooien, lonen de kosten niet tegen de baten.
Ook zie ik nergens terug de kosten in zaken van verhuizen. Het hoeft inderdaad niet duur te zijn, als je in de (misschien wel) afgerachte troep van een ander wil blijven zitten. Dat zie je nu zelf op de kopersmarkt, het behang staat niet aan, we kijken wel verder. Dubbeltje eerste rij natuurlijk.
Maar als je je eigen spul - wat je ooit nieuw gekocht hebt na lang sparen - dat moet inwisselen tegen de afdankertjes van anderen, zie ik mijzelf ook niet echt doen. Als ik nu een bankstel koop van 2100, en m'n inkomen stort in elkaar, zeg ik verlies m'n baan en kom de WW in, ga ik niet per direct verhuizen, en er dan achterkomen dat ik dat bankstel moet inruilen tegen de zooi van een ander. Je loopt dan achter de feiten aan. Je bespaart aan de ene kant, maar je gooit euro's weg aan de andere kant.
Het zou ook zo kunnen zijn dat, juist door de welvaart die we nu kennen, het nu wel meer is. Mijn ouders hadden bijvoorbeeld geen eens een telefoon of TV in het begin. Dat zijn nu zaken die men als algemeen goed en als een recht beschouwen.
Goed, toen had je alleen Ned 1 & 2, en meer was er niet, dus zoveel kon je niet missen

Geen kosten vor internet, geen eigen bijdrages in de zorg. In het ziekenfonds betaalde je niet of amper zelf bij met een laag inkomen.
Dat het toen ook geen vetpot was, is natuurlijk een feit. Maar was hielt je pa "over" 30 jaar terug en wat houd iemand nu over. Dat is de enige manier om die 2 totaal verschillende jaren te vergelijken.
Natuurlijk is een minimuminkomen geen vetpot. Dat zie je al aan de hoge toeslagen die men simpelweg nodig heeft, en anders echt te wening inkomen heeft.
En ja, ik roep Den Haag, deze plannen heb ik immers niet gezien toen ik ging stemmen. Goed, dat niet elke scheet in een referendum moet komen lijkt me ook wel logisch natuurlijk

Als ik kijk naar de partij waar ik nu met de plannen qua bezuinigen kijk, is de PVV een partij waar ik iets heb, ja, goed plan die BTW naar de 18%. Het levert dan niet direct geld op, wel indirect omdat er meer de economie in gaat, mensen kunnen meer kopen, daardoor staan eer minder banen op het spel.
Maar die haat tegen een bepaalde groep gelovige mensen wil ik niet mee geassocieerd worden.
We gaan het merken wat de plannen zijn van de partijen. Wat Brinkman zei in het debat, de idioot hoge overhead binnen het politiee bestuur mag ook wel een stuk efficienter worden. Dan hoeft men niet van de hard werkende burger te snoepen zoals dit dwaze plan wat er nu ligt.
De vraag voor een kostenplaatje uit Duitsland was eigenlijk niet echt aan jou gericht. Mensen die met voorbeelden uit andere landen komen, prima, maar leg het hele financiele plaatje op tafel zodat de verschillen duidelijk te zien zijn, waar de kosten liggen. Eerlijk gezegd vind ik dat - en de situatie in Belgie - totaal niet interessant of relevant.
Maar ik schiet geloof ik een beetje offtopic

Al zijn het wel zaken die evenredig toch indirect met elkaar in verband staan. Want trap die 52% (die 54% word in 2013) gewoon er uit, gooi het minimumloon omhoog, en die 10% verschil zal door de minima worden opgehoest. Daar heeft iedereen baat bij. Dan snoep je niet maar bij de maxima weg, maar verdient de minima het zelf, minder toeslagen nodig.
Goed, ik ken dan de cijfers niet die men in Den Haag wel kent, wellicht theoretisch gebrabbel van mijn kant, maar als het berekend zou zijn en deze situatie is haalbaar, dan gaat iedereen er op vooruit, zonder dat het een cent kost, en eigenlijk misschien wel geld oplevert.
Daarom zeg ik ook, neem het hele stelstel onder de loep, want wellicht kan het daar ook een stuk efficienter dan we nu simpelweg geld aan het rondpompen zijn van rijk naar arm. Daar is dan ook alweer een stuk overhead weg te halen.
Ik ben dus heel erg tegen lasten verzwaringen bij de burger, terwijl de overheid zelf niet kijkt naar waar er geld bespaart kan worden. Nee, ze zorgen voor meer inkomen zodat ze niet hoeven te besparen. Ik kan ook zwart gaan werken (naast m'n baan erbij), dan hoef ik ook niet te besparen

Al is dat tegen mijn principes.
Al die korte termijn oplossingen zoals een pleister plakken op een infectie, goedkoop en effectief. Maar die infectie zal groter worden. En dan mogen wij weer betalen voor een grotere pleister. De infectie wordt daar niet door bestreden. En dat is iets wat ik al jaren mis in de politiek. Immers, dat zijn geen populaire maatregelen. Nu dweilen we met de kraan open.
Semi-ontopic: Ik hoop dat het vanmiddag droog is, want ik ben met de fiets, omdat ik sowieso geen stuiver vergoeding krijg omdat ik binnen de 10km grens woon/werk.