Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Anoniem: 219885
Thumbnail

1440*811
optimaal voor te bekijken
http://dl.dropbox.com/u/2593899/DEF%201440.jpg
Full res
3600*...
http://dl.dropbox.com/u/2593899/DEF.jpg
Anoniem: 172410

Maar goed, ik mag niet eens stemmen
Zonder hier verder op in te gaan is het voortborduren op bestaande zaken niet minder makkelijk ( of moeilijker ) dan niet bestaande zaken.Anoniem: 172410 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 20:42:
Voortborduren op bestaande zaken is prima maar al wel iets makkelijker, dus dan mag er qua compositie of overige zaken wel wat meer uit de kast getrokken worden
[ Voor 108% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 27-02-2012 22:08 ]
Ook al heb je enigsinds gelijk, het moet natuurlijk wel leuk blijven voor de mensen om mee te doen. Het is een contest voor de lol en mensen moet toch veel tijd vrij maken om ook maar iets te maken. Zorg er voor dat ze ook nog veel tijd moeten besteden aan een compleet eigen ontwerp en compositie, dan mag je de duur van de contest op zijn minst wel 3 maand maken. Ik ben voor deze contest goed begonnen, maar ik had jammer genoeg geen tijd om het af te maken. Toch congratz voor allen die het wel gelukt is, er zitten paar leuke finals bijAnoniem: 172410 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 20:42:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de originaliteit van sommige afbeeldingen wel een beetje achter vind lopen bij de restVoortborduren op bestaande zaken is prima maar al wel iets makkelijker, dus dan mag er qua compositie of overige zaken wel wat meer uit de kast getrokken worden
Maar goed, ik mag niet eens stemmen
Over het moeilijker of makkelijker zijn van het maken van bestaande objecten is ook geheel afhankelijk van de maker natuurlijk, dat je een bestaand voertuig maakt wil niet zeggen dat je het makkelijker hebt dan iemand die een compleet voertuig zelf verzint, het hebben van duidelijke richtlijnen maakt tekenen/modelen niet simpeler, want je zit vast aan die richtlijnen en daar kun je (als je het goed wil doen) niet van afwijken, waar als je zelf wat bedenkt kun je als iets niet lukt gewoon wat anders doen.
Het namaken van een bestaand object vergt minder fantasie, maar meer discipline, en dat is net zo belangrijk natuurlijk
Humankind… be both.
[ Voor 0% gewijzigd door D-rez op 28-02-2012 09:13 . Reden: epic dt fout ]
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Hoewel in dit geval wel duidelijk is om welke werken het gaat, zijn het wel opmerkingen die in zijn algemeenheid voor meer mensen gelden. In twee werken zijn goed verzorgde models te zien. Het is duidelijk dat er een hoop werk en liefde in deze models zit en daar valt dan ook niets op aan te merken. Wat mij daarbij wel opvalt is dat het een graphicscontest is en geen modelcontest. De deelnemers hebben hun best gedaan om een backdrop voor hun modellen te creëeren en zijn daar in mijn ogen ook goed in geslaagd. De omgevingen passen bij de modellen en werken goed samen met de modellen zoals ze er staan. Echter zijn het wel duidelijk backdrops; omgevingen die bedoeld zijn om het model niet alleen maar een model te laten zijn.
In het verlengde van die opmerking ligt iets dat me bij meer werken opvalt, vooral als ik even terugdenk aan voorgaande edities van deze contest. Hoewel graphics strikt genomen natuurlijk plaatjes betekent, denk ik dat het doel van het gros van de mensen hier toch is iets los te maken met zijn plaatje. Dat is heel, heel breed en dat is maar goed ook, maar of het nu gewoon iets moois maken, spanning creëeren of een sfeer neerzetten is, daarbij gaat het om meer dan alleen het tonen van je onderwerp. Daarbij komen ook compositie, kleurgebruik en nog veel meer andere zaken kijken. Plaatjes die echt heel gaaf zijn om te zien spelen vaak met lichtval, hoe de onderwerpen over het vlak verdeeld zijn, wat je wel kunt zien of juist niet (i.e. suggestie) en nog veel meer van zulke zaken. Niet zelden vertellen ze een verhaal, roepen ze vragen op en geven te tegelijk handvatten om die vragen te beantwoorden of zelf in te vullen. Dat is, naast een goedgekozen onderwerp, wat een plaatje spannend maakt en waarom je er naar kunt blijven kijken.
Nu noemde hierboven Spike_wolf de tijdspanne en dat niet iedereen even veel tijd heeft. Dat is uiteraard absoluut een factor en dat is ook helemaal niet erg. Sowieso verschilt het niveau en de stijl, is de één beter in strakke voertuigmodels en de ander beter in aquarelachtig characterdesign en wat mij betreft is dat juist de charme van de contest. Het gaat er om mee te doen op je eigen niveau, je werk te tonen aan anderen en het streven jezelf te verbeteren. Dat je iets misschien een keer niet zo goed kunt is niet erg en in mijn ogen juist leuk, want juist dat zijn de momenten om jezelf (en anderen natuurlijk) te verbazen. Echter is het ook zaak om juist met die korte tijdspanne om te gaan. Als je merkt dat je door je gedetailleerde tekening of complexe model helemaal geen tijd overhoudt voor andere zaken, is het misschien een idee om dat de volgende een tandje terug te schroeven, zodat je ruimte creëert voor die andere zaken. Dat soms niet helemaal te halen valt wat je voor ogen hebt is logisch en zoals gezegd zit iedereen anders in zijn tijd, maar juist de contest is een goede omgeving om daar eens mee te spelen en te zien hoever je dan wel kunt komen binnen de gegeven tijd door te variëren hoeveel tijd je waarin steekt. Zo leer je niet alleen van anderen, maar ook van jezelf en wordt het werk met iedere contest alleen maar mooier en mooier.
Dat gezegd hebbende hoeft een compositie of verhaal helemaal niet veel tijd te kosten. Ik merkte aan de opmerkingen hierboven een beetje dat het beeld bestaat dat dat ontzettend veel tijd kost, maar het gaat er vooral om hoe je de door jouw verzonnen componenten inzet. Met hetzelfde aantal models kan je ik-weet-niet-hoeveel composities verzinnen die allemaal weer iets anders vertellen. Het unieke werk per tekening/werk valt ontzettend mee; het vergt vooral wat denkwerk (ideaal voor die verloren minuutjes op je werk
Dat is dan ook wat ik hierboven bedoelde: dat je bestaand werk als inspiratie gebruikt is niet erg en kan juist tot spectaculaire platen leiden. Het heeft zoals gezegd inderdaad zijn eigen voor- en nadelen. Echter moet je je daarbij wel realiseren dat het onderwerpen zijn die mensen al kennen. Dat betekent dat ze er al bepaalde gevoelens en verwachtingen bij hebben die jij niet hoeft te creëren, maar ook dat je die bestaande bouwelementen zult moeten zien in te passen op een manier die men nog niet eerder heeft gezien of die men aanspreekt. Dan hoef je echt niet te denken aan het verzinnen van een hele nieuwe Starwarsfilm (om maar iets te noemen) maar meer om het jouw eigen smaakje geven aan de bestaande materie om zo een plaat je echt eigen te maken. Met respect voor het originele werk, uiteraard, het hoeft niet opeens helemaal anders te zijn, integendeel.
Zo, een heel verhaal, een hele tekst

Ik denk echter wel dat je een beetje voorbij gaat aan de motivatie die mensen ertoe zet mee te doen aan deze contest. Bij lange na de meeste mensen doen mijns inziens mee om mee te doen, niet om te winnen, maar gewoon om iets leuks te maken. Dat het in een soort van competitieverband gebeurt is leuk, maar dat is misschien wat extra motivatie. Zo ken ik ook mensen die perse een doel nodig hebben om iets te maken, een afgebakend gebied en tijdspanne, dan komt er iets moois uit.
Niet iedereen kijkt dus op dezelfde manier naar de contest en heeft zeker niet dezelfde doelen en/of verwachtingen. Jazeker dit was ooit een veredelde modelling contest, en weet zeker dat de meeste 3d-ers dit nog zo zien. Vergeet ook niet dat voor veel mensen die ook een deel oefening is. Als je nog niet bedreven bent in modelling, heb je er meer aan om dit te oefenen dan compositie en kleurgebruik. Dit laatste staat volkomen los van modelling en kun je in veel meer toepassingen gebruiken.
Nu verzonden!

Op naar de volgende contest
Humankind… be both.
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"