daffie82 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 01:40:
Iemand die me kan helpen met een goede max voltage voor men sapphire hd7950 OC?
Stock @ 1090 (lees ik in Trixx). Lees overal dat je er 125mv bij kan knallen. Mijn vdroop is 20mv.
Dus 1195mv als max voltage?
Is dit dan een voltage die 24/7 bij gamen kan gedraaid worden?
Gaat dit niet de levensduur van de kaart verkorten?
Dank voor de feedback!
Is per chip anders. De schaling wordt op een gegeven moment erg slecht als in je moet in verhouding meer volt er bij geven voor maar een paar MHz extra waar het in het begin wel veel winst oplevert. Die sweetspot zit bij de 28nm chips van AMD rond de 1,75v (wat de 7970 gebruikt). Maar ik heb ook kaarten gehad die goed schaalde tot 1.2v en ook die bij 1,15v de beste balans hadden. Dus het is even uit proberen.
Mooie scaling is bv van 1050 MHz op 1,05v naar 1175 MHz 1,175. Ik heb dit bij een van mijn kaarten letterlijk zo gezien

maar bij 1,25 max 1200. Dus dan weet je waar je op moet houden als je geen onnodig hoog verbruik wilt.
Ik heb zelf een 7950 OC gehad. En met powertune op +20% ging hij met furmark nog wel throttelen op 1,175v
In games zal hij dat nog wel niet doen maar met 1.2v kan het zijn dat je in zware games ook wat gaat merken en dat wil je niet want dan wordt je performance lager.
Mijn ervaring is dat 1.175v een heel mooi voltage is voor de HD79xx chips.
Levensduur met dit soort spanningen is relatief. De HD7970 draait standaard op 1.175v dus een 7950 kun je met dezelfde cooling ook prima op die speeds laten draaien. een 7870 gebruikt 1.2v. En dat is een soort gelijke chip dus daar verwacht ik ook totaal geen issues mee. Sowieso is ietsjes hoger (10-15%) nooit echt een probleem of je cooling moet standaard al slecht zijn.
Ook al gebruik je 1.25v denk ik dat je nog steeds met een levensduur van meer dan 7 jaar te maken hebt.
Belangrijk is wel dat de kaart gewoon goed gecooled is. En dat het PWM gedeelte van de kaart niet te heet wordt en niet te minimaal is (Als in dat dat de stock vermogens maar net aan kan).
Maar ik zou me daar dus niet te druk om maken want dat zit bij de huidige HD79xx kaarten wel goed. Het is dus vooral de vraag of het veel nut heeft. Ik zou wel zoeken naar een optimaal voltage om het verbruik te beperken.
[
Voor 36% gewijzigd door
Astennu op 28-03-2012 08:30
]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....