[Multi] XCOM: Enemy Unknown

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheace
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-02 21:21

Pheace

The Eviler of Evil

DarthDavy schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 15:05:
Doen die Beserker Mutons eigenlijk iets?
De eerste keer dat ik die rode zag was "Omg nee!! Blijf weg~" omdat ik dacht dat ie ging exploderen... lol. Ik zou het bijna liever gezien hebben, dan zou de schrik er wat meer in zitten :p

Als ze de kans krijgen zijn ze wel vreselijk sterk en kunnen ze je soldiers soms in 1 hit neerkrijgen, maar ze zijn wel makkelijk te manipuleren inderdaad.

Had 1 vaag geval waar er 1 leek alsof ie aan het intimideren was en plots sloeg hij de cover kapot waar mijn ventje achter stond. Echt even vaag moment dat want het waren toch een paar rotsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nioz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 15:34
Mijn nieuwe iron man classic game valt toch wel tegen in vergelijking met normal. Vooral omdat de computer soms wat lame dingen doet, voornamelijk met 'random' enemy drops. Ik ben net twee ervaren units kwijt geraakt omdat er een thin man letterlijk naast ze werd gedropped.
Ik vind het leuk als het spel lastig is, maar hier kan je gewoon niet altijd rekening mee houden. Ik snap niet waarom ze random enemy drops niet gewoon buiten je LOS ergens doen. Bah!

Edit (want het is niet allemaal cheaten wat de computer doet ;) )
Ik heb de ai overigens ook wel leuke dingen zien doen die ik niet veel op normal was tegengekomen: terugtrekken naar beter te verdedigen plekken en mij opwachten op een hoekje, buiten mijn LOS (needless to say: pijnlijke ervaring ;) )

[ Voor 24% gewijzigd door nioz op 15-10-2012 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bamboe
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 16:17
finsdefis schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:09:
Pauperzooi, gister m'n HoverSHIV verloren omdat 'ie tegen de rand van het level aan vloog door domme pathfinding. Daar heb ik verdomme lang voor moeten sparen :(.
Ga je daar aan dood? hmm, ik vroeg me al af waarom het op rode lasers leek... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Nou uitgespeeld op normaal, niet gerushed gewoon gespeeld. Nog niet eens de 20 uur aangetikt, toch een domper. Het spel blijft echt extreem kleinschalig. Heb de laatste missie gehaald met maar 1 titan armour (de rest had 1x skeleton en daarna de eerste armour upgrade die je hebt meer heb je niet nodig). De rest van die zooi is toch veel te duur en heb je niet nodig. En om nou maar eindeloos te blijven scannen om de hele tijd dezelfde side-missies te doen (er zijn er maar 3) om armour te krijgen wat je niet nodig hebt vond ik ook zonde. Het is een leuk vermakelijk spel maar voor 50 euro echt veel te duur. Ik kan hem pas aanraden voor 15/20 euro. Maar het is vooral de kleinschaligheid die me tegen staat.

Minimaal onderzoek en upgrades en op hogere niveau's heb je ze misschien nodig. Op normaal is het meer de keuze, wil ik 20 minuten over een missie doen (upgrade 1) of 10 minuten (upgrade 2) b.v. Verder valt het weinige onderzoek wat je kan doen me tegen evenals de weinig voor de verbeelding sprekende onderzoek dingen. Het is extreem lineair en niet eens een echt grote tech tree. Gefeliciteerd je komt een convenant tegen van verschillende buitenaardse rassen die samenwerken onder een technologie niveau een jaar of 10.000 voor op die van de mensen. En in ruil daarvoor krijg je ongeveer 30 ongeinspireerde onderzoeks gebieden voor terug. Er zit in de hele tech tree geen greintje creativiteit, toch een domper want je had er alles mee kunnen doen.

Ben wel blij dat er weer een TBS titel is, jammer dat het zo is gedaan. Xcom is toch een hit en miss game geworden met erg veel dingen als we de 100den bugs niet meenemen. Je kan cover kapot schieten maar je kan niet vrij schieten......kortom cover kapot schieten is een leuke gimmick maar voegt verder niks toe, je kan niet bewust cover over gaan knallen. Om nog maar te zwijgen dat je door cover heen kan schieten. Mensen/aliens in cover blijven staan ook al sta je recht achter ze, en dan nog zo'n heel rariteitenkabinet van bugs en glitches.

Al met al steekt het spel goed in elkaar, en het is ook best leuk om te spelen. Maar je hebt nooit het gevoel dat je de aarde verdedigd tegen een alien invasie. Of dat je ergens naartoe werkt. Het verhaal verder, tja ook de manier waarop het gedaan wordt is niet echt sterk imo. In totaal heb je, ongeveer 5 a 6 verhaal missies (en dan reken ik het ruim want eigenlijk zijn het er maar 3 ).

Al met al, toch teleurgesteld en dan met name in hoe kleinschalig het aanvoelt en hoe weinig leven er in het spel zit. Het is extreem statisch. Je labratory is met 1 scientist net zo vol als met 100. Je basis is weinig meer dan een veredelde dure puzzel, die er de eerste keer leuk uitziet maar als je alles 1x hebt gezien kijk je er ook nooit meer na.

Verder vindt ik het jammer dat ze het spel zo ontzettend hebben versimpeld. Kijk zo uitgebreide movelist als die vorige xcom hoef ik niet. Maar random klasses? Waarom? Je soldaten hebben praktisch geen stats en de stats die ze hebben doen er niet toe. Ook geen dingen meer als je eigen troepen uitrusten om zo hun rol in de veldslag te bepalen. Zwaarder armour maakte je load-out ook zwaarder wat weer invloed had op schieten en rennen etc. Het is gewoon erg jammer dat ze meer dan 12 jaar na data een game afleveringen waar qua content gewoon veel minder inzit.

Oh en dan nog iets, waarom kan ik als schaduw organisatie die gefinancieerd wordt door alle grote overheden voor enkele honderden, zo niet duizenden miljarden per jaar, en ik kan niet meer dan 1 drop ship bouwen....RIGHTO! Jongens in ruil voor die 1500 miljard euro die jullie hebben gegeven, krijgen jullie af en toe 6 soldaatjes voor terug. Tof he?

@Davy
overigens zijn die beserkers de meeste trieste/lachwekkende units die ik in lange tijd ben tegengekomen. Als je er 1tje overhoudt en je haalt met je hele squad het pistool te voorschijn kan je ermee "tennissen :+ "

Overigens vindt ik het schandalig dat je een game uitbrengt in een staat waarin sommige opties het niet eens doen! Zoals die SHIV b.v. bugged to hell. Ik kon hem dus niet gebruiken omdat mijn SHIV ingame een Headless female soldier was met een assault rifle die in paniek kon raken. Wel gaaf hoor dat een robot emoties heeft maar niet de bedoeling.

Oh en iets hilarisch, na 1 missie was de skin van mn complete squad dat mee was gegaan. ZWART. Maar dan gewoon zeg maar pikzwart. Als in het waren gewoon drow elves praktisch :9 . Heb ze weer terug veranderd maar 1tje pikzwart gelaten, echt hilarisch.
DaMayan schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:37:
Wel jammer dat de aliens nu niet meer herpdederp rondlopen binnen hun ufo's en af toe zo door een deur heen lopen waar je net je units aan het positioneren bent. Steeds groepjes ontdekken is een beetje simpel en voorspelbaar en random drops is ook niet leuk bedacht.
En daar ben ik het helemaal mee eens.

[ Voor 17% gewijzigd door Postius op 15-10-2012 16:59 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-08 23:45
Wel jammer dat de aliens nu niet meer herpdederp rondlopen binnen hun ufo's en af toe zo door een deur heen lopen waar je net je units aan het positioneren bent. Steeds groepjes ontdekken is een beetje simpel en voorspelbaar en random drops is ook niet leuk bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheace

Pheace

The Eviler of Evil

DaMayan schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:37:
Dat doen ze wel. Zodra je ze ontmoet krijg je altijd dat groepje animation ding maar sommige groepen bewegen wel degelijk rond. Anderen blijven gewoon tot je ze vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Ligt het aan mij of is je post echt heel moeilijk leesbaar?

Verder haal je wel enkele correcte minpunten aan die me ook zijn beginnen storen.
Kleinschaligheid past beter bij een TBS game als Jagged Alliance maar hier komt het raar over.
Het management gedeelte is ook wat beperkt, en de combat wordt soms beslist door heel "random" acties van de AI in plaats van tactics, ...

Toch vind ik het spel z'n 50€ waard, alleen maar al omdat ik in het verleden voor 50€ véél slechtere games heb gekocht die ik amper enkele uren heb gespeeld. Dit spel is niet perfect maar zeker geen zakkenvullerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Inrage schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:51:
[...]

Ligt het aan mij of is je post echt heel moeilijk leesbaar?

Verder haal je wel enkele correcte minpunten aan die me ook zijn beginnen storen.
Kleinschaligheid past beter bij een TBS game als Jagged Alliance maar hier komt het raar over.
Het management gedeelte is ook wat beperkt, en de combat wordt soms beslist door heel "random" acties van de AI in plaats van tactics, ...

Toch vind ik het spel z'n 50€ waard, alleen maar al omdat ik in het verleden voor 50€ véél slechtere games heb gekocht die ik amper enkele uren heb gespeeld. Dit spel is niet perfect maar zeker geen zakkenvullerij.
Na 2 regels kwam alleen maar herhaling van wat ie eerder al eens gezegd had, en van die eerste twee regels :P

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Pheace schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 16:46:
[...]

Dat doen ze wel. Zodra je ze ontmoet krijg je altijd dat groepje animation ding maar sommige groepen bewegen wel degelijk rond. Anderen blijven gewoon tot je ze vind.
In terror missies lopen ze wel rond om de bevolking uit te roeien. Maar in andere missies/plekken doen ze dat niet volgens mij. Dit + de wederzijdse spot + free move vind ik de enige minpunten aan het spel.

[ Voor 8% gewijzigd door NLxAROSA op 15-10-2012 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 09:45
Als je veel beurten overwatched dan bewegen ze soms wel. Maar meestal wachten ze volledig passief tot ze uit hun 'groepjesding' worden gehaald.

Dit leidt wel tot een mooi vraagstuk: hoeveel beter zijn al dit soort 'premade' situaties en levels dan random generatie?

Nu weer net bezig met een game die wel lekker gaat. Ditmaal voor amerika gekozen, hoewel de bonus me niet heel boeiend lijkt, maar misschien verandert dat later. Ik probeer in ieder geval zo snel mogelijk veel satellieten de lucht in te krijgen. Bovendien heb ik dan ook wat aan mijn air-bonus. Ik hoopte eigenlijk dat satellieten ook goedkoper waren, maar dat zou waarschijnlijk OP zijn geweest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Morphs schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 17:18:
Als je veel beurten overwatched dan bewegen ze soms wel. Maar meestal wachten ze volledig passief tot ze uit hun 'groepjesding' worden gehaald.

Dit leidt wel tot een mooi vraagstuk: hoeveel beter zijn al dit soort 'premade' situaties en levels dan random generatie?
Het is slechter, normaal maak je dingen niet random om het detail te verhogen etc. Je wilt een verhaal vertellen, dat mensen op een bepaalde manier door de map gaan of erg veel details in een map stoppen. Met randomization kan dit niet dus normaal moet je het daarvan hebben als je dingen niet random maakt. Maar nu is het niet random met weinig detail en weinig interesante levels.

Was randomizen beter geweest hiervoor, echt veel beter. Aangezien het nu niet random is en niet bovenmatig gedetailleerd of iets. Je hebt dus van allebei de opties het nadeel maar niet het voordeel, klasse oplossing van de devs! :+

Maar een spel wat maar 3 verschillende soorten missies heeft en 3 verschillende soorten achtergronden (stad bos of binnen) was randomizen wel gewenst geweest door mij.
Morphs schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 17:18:

Nu weer net bezig met een game die wel lekker gaat. Ditmaal voor amerika gekozen, hoewel de bonus me niet heel boeiend lijkt, maar misschien verandert dat later. Ik probeer in ieder geval zo snel mogelijk veel satellieten de lucht in te krijgen. Bovendien heb ik dan ook wat aan mijn air-bonus. Ik hoopte eigenlijk dat satellieten ook goedkoper waren, maar dat zou waarschijnlijk OP zijn geweest..
Helemaal in het begin (eerste 6 tot 8 h) hoef je amper satelieten te maken. Duurt toch een eeuwigheid etc. Anders duurt je eerste story missie een eeuwigheid en gaat je paniek niveau teveel omhoog.

spoiler:
Tot die eerste base assault hoef je er geen 1 bij te maken. Ufo's komen alleen maar op plekken waar je een sateliet hebt. Je bent dus ook het beste af met al je satelieten in het begin op 1 continent zetten.

[ Voor 33% gewijzigd door Postius op 15-10-2012 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ben het wel in grote lijnen eens met de kritiek van Postius. Dit bederft het spelplezier echter niet voor mij, omdat ik het spel een ander karakter toedicht. Het is geen Diablo III of Skyrim waar ik continu door wil meppen/spelen, hoewel het wel een beetje de characteristics van Civ heeft ("nog één beurtje"/cq. nog even wachten tot de volgende ontwikkeling).

Ik speel het spel telkens 2 à 3 uur, wat voor mijn doen erg kort is. Dan heb ik wel weer even genoeg van de missies, die toch de hoofdmoot vormen. Maar vind het gewoon lekker om even te knallen, proberen te capturen for the sake of capturing, en proberen een zo sterk mogelijke squad te trainen. Het blijft heerlijk om je Sniper in een Archangel Suit aan de andere kant van de map een Cyberdisc te zien critten, BOEM.

Maar nee, het heeft niet het oorspronkelijke character van X-COM noch de echte "nog ff"-drive die je bij Civ hebt. Mis ik het? Ja, een beetje. Had er wat meer customization over mogen blijven? Zeker. Maar het blijft een spel waarbij ik uiteindelijk toch wel met veel plezier boven de 50 uur ga komen (zit nu op 25), en dat vind ik de 50 euro sowieso waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:54

Rannasha

Does not compute.

Postius schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 17:29:

[...]

Helemaal in het begin (eerste 6 tot 8 h) hoef je amper satelieten te maken. Duurt toch een eeuwigheid etc. Anders duurt je eerste story missie een eeuwigheid en gaat je paniek niveau teveel omhoog.

spoiler:
Tot die eerste base assault hoef je er geen 1 bij te maken. Ufo's komen alleen maar op plekken waar je een sateliet hebt. Je bent dus ook het beste af met al je satelieten in het begin op 1 continent zetten.
Op lage moeilijkheidsgraden wellicht, maar op hogere (Classic iig) wil je toch echt wel snel satelieten maken. De eerste maak je binnen 10 dagen na het begin (het liefst nadat je een Abduction missie hebt gehad met Engineer reward) en daarna zorg je dat je iedere maand vlak voor de Council Report 2 of 3 nieuwe satelieten de lucht in kunt schieten (en dus een nieuwe uplink hebt). Die hang je dan over de landen met de hoogste panic level en dan zijn die ook weer een tijd blij. Inkomsten en vertrekkende landen worden tijdens de Council Report bepaald, dus je kunt een land rustig op max panic laten zitten en last minute een sateliet lanceren.

Naast panic-reduction leveren satelieten natuurlijk een boel geld op. Met dat geld bouw je meer Workshops, waardoor satelieten en andere crafts goedkoper worden. Dat scheelt ook een hele boel in de alien materials voor je armor/wapens.

Die alien base invasion kun je rustig een tijdje laten wachten, die basis loopt niet weg. In mjin huidige classic/ironman playthrough heb ik de basis ook een tijd genegeerd nadat hij gevonden werd om betere wapens/armor te researchen. In mijn eerdere normal playthrough deed ik hetzelfde met de eind-missie. Eerst een perfecte squad maken, daar na eens rustig de basis / eind-missie doen.

tldr: Satellites, satellites, satellites. En die progress-missies kunnen wel even wachten.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
ik verwacht nog wel wat van de modders onder ons. het is tenslotte al iemand gelukt om een squad van 10+ mannetjes rond te laten lopen.

wat betreft het rondlopen van de aliens .. dat doen ze dus wel. in de filmpjes (waar ik ondertussen wel een beetje duf van word) zie je ze altijd starten op een plek waar een groene ingeslijmde human body ligt. Ik ik zie ze dan ook steeds van body naar body lopen.

maar je hebt gelijk wat betreft de missies in de bases en ufo's... als je hoort dat er wat achter de deur zit, en je positioneert je squad voor een dichte deur, dan blijft die dicht totdat je visueel gespot bent.

wat betreft de gameplay bugs .. ik ben er nog geen een tegengekomen. ook geen missende textures of iets dergelijks. tja ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
Als jullie Overwatch doen, zegt je soldier dan ook iets als "moving to Overwatch!". Ik zit nu een stream te kijken en merk dat z'n soldiers z'n acties bevestigen maar als ik zelf speel is dat helemaal niet het geval..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Laatst online: 12:01

Rudios

Lost in space?

Kan je die stream eens linken?

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
Op twitch.tv kun je ze vinden. Degene die ik nu kijk is van een rus die Impossible Iron man speelt: http://de.twitch.tv/tornis

Volgens mij ben ik er al achter waarom mijn troepen Overwatch niet bevestigen, dat gebeurt volgens mij alleen als je de shortcut voor Overwatch gebruikt ("Y"). Maar ik double-tap altijd en dan hoor je die bevestiging dus niet, dat zag ik ook op de stream. Ach ja... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Morphs schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 20:05:
Op twitch.tv kun je ze vinden. Degene die ik nu kijk is van een rus die Impossible Iron man speelt: http://de.twitch.tv/tornis

Volgens mij ben ik er al achter waarom mijn troepen Overwatch niet bevestigen, dat gebeurt volgens mij alleen als je de shortcut voor Overwatch gebruikt ("Y"). Maar ik double-tap altijd en dan hoor je die bevestiging dus niet, dat zag ik ook op de stream. Ach ja... :)
Nog een stiekeme aanwijzing dat de controls voor een gamepad zijn ontworpen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
Tot nu toe vind ik de controls met muis/keypad prima. Alleen scrollt het spel veel te snel als je een granaat wilt gooien, dan scroll ik het scherm met wasd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Morphs schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 22:40:
Tot nu toe vind ik de controls met muis/keypad prima. Alleen scrollt het spel veel te snel als je een granaat wilt gooien, dan scroll ik het scherm met wasd.
Enige wat ik écht storend vind is het gedoe met de verschillende hoogtes. Al meerdere malen een halve minuut zitten kloten om tóch een unit op een hoogte te krijgen waarbij de cursor telkens naar een andere hoogte versprong.

Verder zijn er de kleine dingen, zoals het feit dat je abilities niet vast kan mappen aan één hotkey (bijv. Overwatch = altijd 3, zoals Y op de Xbox) en inderdaad de onwennige interface met granaten gooien of units in flight.

Weet niet hoe dit op de Xbox voelt? Het lijkt in ieder geval dat de interface als éérste voor de consoles ontwikkeld is en enigszins gebrekkig is geport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
finsdefis schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 22:51:
[...]

Enige wat ik écht storend vind is het gedoe met de verschillende hoogtes. Al meerdere malen een halve minuut zitten kloten om tóch een unit op een hoogte te krijgen waarbij de cursor telkens naar een andere hoogte versprong.

Verder zijn er de kleine dingen, zoals het feit dat je abilities niet vast kan mappen aan één hotkey (bijv. Overwatch = altijd 3, zoals Y op de Xbox) en inderdaad de onwennige interface met granaten gooien of units in flight.

Weet niet hoe dit op de Xbox voelt? Het lijkt in ieder geval dat de interface als éérste voor de consoles ontwikkeld is en enigszins gebrekkig is geport.
Zoals wel eerder is aangehaald, het komt omdat de menu's en de hele UI is ontworpen met een gamepad in gedachten en niet met een muis + tobo. Immers gaat van gamepad naar tobo+muis wat simpeler dan andersom.

Maar ik raad het aan om als je een gamepad hebt om het er echt eens mee te spelen, het speelt echt heerlijk. Ik heb ook stream bekeken van die rus die iemand eerder had neergezet, en ik met mn gamepad ga er soepeler doorheen dan die speler (die speelt op impossible + iron man dus die zal er wel iets van kunnen). Maar eigelijk zie je aan hoe de hele UI is ontworpen dat het is ontworpen voor een gamepad. Als je een UI maakt puur voor tobo en muis kan je met heel wat beters komen zonder al te veel moeite. Ze hebben nu gewoon alle toetsen aangewezen, het speelt wel maar natuurlijk is anders.

Edit: Ik speel dus op de PC met een xbox 360 controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik al eerder had verteld crasht mijn 1ste playthrough (classic) in de laatste missie constant. Ik ben daarom maar een nieuwe begonnen op easy en een paar uurtjes later helemaal uitgespeeld. Nu achteraf kan ik een paar dingen zeggen over het spel.

Ten eerste moet ik zeggen dat ik absoluut niet eens ben met alle kritiek op hitkansen en zgn. valsspelende AI's en dat soort dingen. Het hoort erbij, de term: "That's X-COM" is niet uit zichzelf ontstaan. Er is zelfs een setje wetten van Murphy welke van toepassing zijn op dit spel. Ik kan me nog goed herinneren hoe ik vroeger soms uit mijn stoel vloog om keihard te schreeuwen: "WAT! HOE KRIJG JE HET VOOR ELKAAR OM DAT TE MISSEN?! JE BENT EEN CORPORAAL EN JE HEBT DE BESTE WAPENS DIE IK HEB! HIJ STAAT RECH FUCKIN VOOR JE NEUS! BEN JE NOU HELEMAAL ACHTERLIJK OF WAT", het enige wat je dan nog kon doen is hopen dat je niet neer wordt geschoten of een save laden.

Ik vindt het een goed spel wat qua graphics en mechanics, de engine is perfect, een waardige opvolger maar het is alleen jammer dat Firaxis niet dat kleine beetje meer heeft gedaan. Ik kan begrijpen dat over de jaren de industrie veranderd is, vroeger keken mensen je raar aan als je zei dat je een gamer bent (je werd direct uitgemaakt voor computer nerd) maar tegenwoordig is dat toch anders. Spellen worden niet meer gemaakt voor de diehard gamers maar meer voor een algemene doelgroep, de NOW generatie waar tegenwoordig ook consoles bij horen. Spellen moeten wat simpeler zijn, alles moet goed aangeduid worden op een minimap of met aanwijzers, alle tekst moet met grote fonts en simpele verwoording om zo een zo groot mogelijk doelgroep te bereiken want hoe groter je doelgroep hoe meer je verkoopt.

Spellen zitten gewoon anders in elkaar, dat begrijp ik en dat accepteer ik. X-COM was een heel uitgebreid en heel lang spel, zelfs op easy kon je er een week over doen het uit te spelen en dat is iets wat tegenwoordig niet meer kan, spellen moeten makkelijk uit te spelen en herspeelbaar zijn.

Dat is het punt wat ik nou echt super jammer vindt. Firaxis heeft echt zijn best gedaan om het gevoel van het originele spel over te dragen en voor een groot deel lukt dat ook maar ze missen juist dat aspect wat het eerste deel zo mooi maakte. Het origineel was niet alleen veldslagen, je kon veldslagen zelfs automatische uit laten spelen, er zat ook een zeer complex management aspect in het spel. De tech tree was groot, ik wil niet zeggen gigantische maar wel zeer uitgebreid. Het was een genot om de UFOPedia na te lezen als een stukje research klaar was. Het was je geld en resources managen zodat je over een langere periode naar een bepaald doel toe kon werken, een nieuwe basis erbij bouwen was niet echt goedkoop. Je wetenschappers zaten eigenlijk nooit stil en zo ook je ingenieurs. Dat hele deel was eigenlijk al een taak op zich en volgens de huidige standaarden eigenlijk een los spel.

Dat is mijn grote gemis, het is een kort spel en de reden waarom het zo kort is is omdat Firaxis alleen het deel van de veldslagen goed heeft gedaan maar het manage, onderzoeken en bouwen eigenlijk maar een beetje er bij heeft gedaan terwijl dat een bepalende factor is. Het originele spel had niet echt veel meer content. De manier waarop men omging met die content was juist de bepalende factor.

Om dit spel echt een opvolger te kunnen noemen had Firaxis net dat beetje extra moeten doen. Dat beetje extra is niet een kwestie van content erbij maken want bijna alles wat ze nodig hebben is er al, het is een kwestie van je engine tweaken en de game mechanics aanpassen zodat er plaats komt voor andere dingen.

Hopelijk komt er ooit en DLC, mod of misschien een deel 2 wat wel goed is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2012 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Mijn meest ervaren Assault raakt in paniek als een Muton die ik met een andere soldaat gemindcontrolled heb door z'n Muton-maatje wordt neergeschoten. *shrug*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jveer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08 23:04
Pffh weer een avond (bijna nacht) door gegamed. Ik begin nu wel de mappen te herkennen, gelukkig zitten de aliens niet (vaak) op dezelfde plek. Maar het bevalt me nog steeds prima! Heb overigens al een stuk of 3 á 4 keer me base building strategie aangepast :P Early game op Engineers focussen komt later veel beter uit dan vroeg al op Scientists te focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeclinable
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Weet niet of dit de goede plek is, maar iemand enig idee waarom mijn Xbox 360 Wireless Controller niet herkend wordt in dit spel? Normaal gesproken nergens last van, maar XCOM sputtert helaas tegen.....

"Life is only as good, as the memories we make" So Long Astoria - The Ataris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Je moet in de menu settings expliciet kiezen of je met gamepad of muis/keyboard speelt voodat deze ook daadwerkelijk wordt geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Gisterenavond een Overseer UFO uit de lucht geschoten, dus ik kan eindelijk verder met het verhaal. Het was te laat om nog de missie te beginnen, dus ik ben maar gestopt. Iedereen is beschikbaar, dus ik ga mijn beste team sturen. Ik heb er wel een beetje schrik van, want als het mislukt, zal het voelen als een game over. Maar niet het beste team sturen is ook niet echt een optie, want dan dalen de kansen ook aanzienlijk dat het mislukt. Dilemma's, dilemma's :)

Kan niet wachten tot vanavond :)

Het viel me ook op met welk spreken gemak de Firestorm een Overseer klasse UFO uit de lucht kan schieten. Die Firestorm is wel duizend keren beter dan een Interceptor en ik stel me de vraag of het niet beter is om op elk continent een firestorm te placeren en alle andere Interceptors buiten te knallen?

Ow, en gisterenavond heb ik ook voor de eerste keer een Beserker Muton iets zien doen. Hij had een Colonel Assault guy te pakken in Titan Armor met Citin plating en ik dacht: o jee, dat komt niet goed, maar er gingen maar een acht health balkjes vanaf, dus dat viel best goed mee. Niet weinig, maar ik had het veel erger verwacht. Ook schiet mijn beste Sniper nu met Double tap een Beserker Muton in één beurt dood. Hij kan zelfs in één beurt 2 Mutons afschieten. Snipers zijn OP!

[ Voor 23% gewijzigd door DarthDavy op 16-10-2012 08:21 ]

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 19:52

Paniohitus

Paniohitus

Landen trekken zich nu terug, omdat hun panic te hoog is. Komen ze wel weer terug in het project? Ik kan geen sateliet sturen, omdat ik er maar 2 heb....

BF1: Don-Panio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Preddie schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 08:47:
Landen trekken zich nu terug, omdat hun panic te hoog is. Komen ze wel weer terug in het project?
Nope, weg is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:17
Als oud XCOM 1 en 2 verslaafde kon ik dit spel, met al zijn gebreken, absoluut niet laten liggen. Ben toch maar met normal begonnen ergens in het weekend. Gisteren met een B team de overseer UFO missie gedaan, omdat mijn drie beste mannetjes net in PSI training zaten. Dat ging uiteindelijk nog verbazingwekkend goed, hoewel een zo'n grote robot wel in één klap drie man ernstig heeft verwond (waarvan er eentje het niet overleefde).
Met dank aan voorzichtig spel uiteindelijk de missie keurig uitgespeeld, en de Ethereal kunnen stunnen. Een van de soldaten die reeds succesvol PSI training had gehad heeft nog op een cruciaal moment een lastige situatie kunnen omkeren door met een Mindfray de laatste 5 hitpoints van een Muton Elite af te knallen terwijl hij in die beurt zelf zonder munitie zat. PSI lijkt zich zo in deze versie van het spel nuttiger te ontwikkelen dan het in de voorgaande versies was.

XCOM 1 heb ik nog wel op meerdere niveaus uitgespeeld in de jaren 90, maar terror from the deep liep meestal uit op overspoeld worden door aliens gevolgd door verlies. (basissen, veel grote UFO's om de lucht, etc). Volgens mij nooit, of enkel op laag niveau, gered. Mijn troepen bij 2 liepen altijd tegen een mind control probleem aan: tegen de tijd dat ik de basissen serieus aan moest gaan vallen (of een enkele keer de eindmissie) hadden ze weinig tot geen weerstand tegen mindcontrol, en de aliens leken dit vanaf beurt één vanaf de andere kant van de map te kunnen doen. Zo had je altijd een probleem in je eigen linies, wat meestal een bloedbad tot gevolg had. Hoop dat nu niet mee te maken!

We spend our years as a tale that is told

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

finsdefis schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 22:51:
[...]
Als je jezelf enkele minuten en grijze haren wilt spren, draai je camera zodat je vanuit het zicht van de camera geen overlappende lagen hebt, dan heb je geen gehannes met de cursor die random hoogtes kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nioz
Dutchman! schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:06:
Als oud XCOM 1 en 2 verslaafde kon ik dit spel, met al zijn gebreken, absoluut niet laten liggen. Ben toch maar met normal begonnen ergens in het weekend. Gisteren met een B team de overseer UFO missie gedaan, omdat mijn drie beste mannetjes net in PSI training zaten. Dat ging uiteindelijk nog verbazingwekkend goed, hoewel een zo'n grote robot wel in één klap drie man ernstig heeft verwond (waarvan er eentje het niet overleefde).
Met dank aan voorzichtig spel uiteindelijk de missie keurig uitgespeeld, en de Ethereal kunnen stunnen.
Volgens mij heb ik al meer mensen gehoord over het stunnen van de ethereal, heb je daar nog iets aan?
Ik heb mijn arc thrower alleen gebruikt voor de outsider aan het begin en verder gewoon iedereen en alles gedood. Die robots (insectopods?) zijn nasty ja, alhoewel een sniper er wel raad mee weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

nioz schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:34:
[...]

Volgens mij heb ik al meer mensen gehoord over het stunnen van de ethereal, heb je daar nog iets aan?
Ik heb mijn arc thrower alleen gebruikt voor de outsider aan het begin en verder gewoon iedereen en alles gedood. Die robots (insectopods?) zijn nasty ja, alhoewel een sniper er wel raad mee weet :)
Stunnen van aliens levert over het algemeen "research credit" voor een bepaald onderzoeksgebied op. Dat betekent dat je alle research van dat gebied in de helft van de tijd kunt voltooien. Daarnaast blijven de wapens van gestunde aliens intact, wat scheelt in de productie-kosten. Ik weet niet precies welk onderzoeksgebied de Ethereal een boost aangeeft, zal wel iets met psi zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nioz
Ah ok, thanks :)
Heb op normal geen problemen gehad met geld en research tijden, maar nu op classic kan deze kennis wel van pas komen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheace

Pheace

The Eviler of Evil

Rannasha schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:51:
[...]. Ik weet niet precies welk onderzoeksgebied de Ethereal een boost aangeeft, zal wel iets met psi zijn denk ik.
spoiler:
Research credit voor alles, en het stacked met ander research credit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
1ste keer stunnen voor research, daarna voor wapens, 1 rookie is goedkoper dan een plasma rifle >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArgantosNL schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:12:
1ste keer stunnen voor research, daarna voor wapens, 1 rookie is goedkoper dan een plasma rifle >:)
Een psychopaat naar mijn hart. Alleen ben ik zeikerig en wil ik m'n rookies ook in leven houden dus heb ik een klein leger aan low-rank ventjes die niet dood willen ondanks de diverse captures... Wat moet ik daar nou mee? Rugzakhandgranaatkamikazerunner werkt niet in dit spel volgens mij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
ik heb 6 max rank en een stuk of 5 midden of hoger, als ik een keer een rookie meeneem en hij gaat dood is het jammer voor hem. Al mijn doden zijn missie 1 of 2, dus als je de 2 missie heb gehaald kun je een goede toekomst :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Laatst online: 10-09 11:47

Belgar

Archmaster ranzige code..

Stunnen doe ik ook met mijn kolonel levels hoor. Met improved arc thrower heb je 95% kans. De gratis wapens zijn handig en je kunt direct met plasma research beginnen na lasers.

Bovendien is er een achievement voor het stunnen en researchen van alle vormen van alien. Als je 2 satellieten boven zuid amerika gooit is deze research zelfs "instant". Daarnaast leveren live aliens ook meer missiepunten op.

Ik gebruik het afhankelijk van de situatie. Laatste vijand / makkelijk te bereiken / goede cover/ etc. Dingen als suppression werken super om veilig dichterbij te komen bij de meeste vijanden.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:21
Sectopods :'(

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMayan
  • Laatst online: 27-08 23:45
Belgar schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:27:
Ik gebruik het afhankelijk van de situatie. Laatste vijand / makkelijk te bereiken / goede cover/ etc. Dingen als suppression werken super om veilig dichterbij te komen bij de meeste vijanden.
Ik lees veel over suppression maar ik gebruik het zelf maar weinig. Vaak schiet ik liever gewoon. Het kost veel ammo en in mijn ervaring schiet de alien alsnog raak als ze schieten. Het enige is dat ze bijna nooit weg proberen te lopen.

Disabling shot vind ik dan wel weer erg handig voor stuns. 2 damage is vaak ook handig om ze onder de 4 te krijgen. En natuurlijk dat ze een beurt niet kunnen schieten, dan zo met je sprinter support veilig dichtbij genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nioz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

Heavies met de armour piercing rounds zijn ook goed. armor piercing geldt trouwens voor alle abilities, inclusief raketten.

Een heavy zet zo 20 damage weg tegen een pod. suppression en disabling shot zijn goede addities.

(heavy cover +40 defense; -30 aim door suppression en eventueel assault /smoke bonus geven redelijk wat veiligheid)

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Awesome! Ik heb helaas het eerste deel nooit in zijn hoogtij mogen spelen, maar ben wel al mijn leven bewust van de “grote naam” van de game, en heb games als Jagged Alliance wel helemaal kapot gespeeld. Toen ik mij een paar jaar geleden alsnog ging wagen aan XCom was ik hooked: ik speelde meteen 10+ uur sessies als ik vrij was (waar ik normaliter geen enkele game uit hou voor langer dan een uur of 2, 3).

En nu deze game, ik ben erg toch wel erg blij mee. Granted, wat dingen zijn teruggedraaid en “versimpeld”, maar anderzijds levert het een hele gestroomlijnde ervaring terug. De oude xcom werd op gegeven moment nogal tedious met een 12 man crew en de aansturing was niet altijd even duidelijk. De essentie/spanning van de game voel je nog heel erg.

Wel een soort vreemde bug gisteren, escape deed niets meer in de base. Ik moest toch echt naar een missie toe. Ook begon de game wat vaag te doen, ik kreeg enkel 1 model voor al mijn units en de leader miste zijn hoofd :P Even kijken hoe het ermee staat als ik de game weer start vanavond.

Verder vind ik equippen soms onduidelijk, omdat items die ge-equiped zijn door een unit die niet in je roster zit voor een missie, ook niet kiesbaar zijn. Waardoor je dus de unit moeten removen, unit toevoegen, item unequipen en dan weer removen en opnieuw toevoegen.

Is het overigens zo dat je enkel engineers erbij krijgt door missies en extra workshops te bouwen?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

Nu nog coop multiplayer en ik ben tot medio 2013 zoet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

LiquidT_NL schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 12:28:
Is het overigens zo dat je enkel engineers erbij krijgt door missies en extra workshops te bouwen?
Sommige landen geven een engineer (en/of scientist) iedere maand als je er een sateliet boven hangt. Met wereldwijde coverage krijg je 8 engineers en 8 scientists per maand erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:10

westergas

rikkie_pc

Even de demo geprobeerd maar die was wat kort, toen de illegale versie geprobeerd maar ik ben he-le-maal om. Geniaal spel 8)

Leuke deal gescoord bij de gamecardwinkel, voor nog geen €40 kan je hem ophalen op Steam.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Rannasha schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 13:27:
[...]

Sommige landen geven een engineer (en/of scientist) iedere maand als je er een sateliet boven hangt. Met wereldwijde coverage krijg je 8 engineers en 8 scientists per maand erbij.
Precies, wilde dat even checken. Ik kan mij namelijk herinneren dat ze in het vorige deel gewoon for hire waren!

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
westergas schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 13:27:
Even de demo geprobeerd maar die was wat kort, toen de illegale versie geprobeerd maar ik ben he-le-maal om. Geniaal spel 8)

Leuke deal gescoord bij de gamecardwinkel, voor nog geen €40 kan je hem ophalen op Steam.
Voor nog geen 25 euro kan je hem kopen! (wat nog steeds te duur is)

[ Voor 3% gewijzigd door Postius op 16-10-2012 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

Wat ik vooral mis tov het origineel zijn de kleinere dingen. Zoals een UFO volledig kunnen opblazen. Of dat je een UFO zwaar beschadigd en een groot deel van de crew ligt al dood buiten. Ook zijn er eenvoudigweg te weinig encounters. ik heb in (nagenoeg) twee playthroughs 1 vijand neergehaald met een firestorm.

Die twee dingen balanceerden elkaar mooi uit. Zag je een kleine scout, gewoon BOEM, niet meer dan 1 of 2 overlevenden. snelle grondmissie. Sommige grote ufo's neergehaald met minimale schade en daar stond je dan ... Maakt het toch levendiger dan altijd precies 10 aliens in een medium of je het nou neerhaalt met een avalanche of een plasma kanon, snel of langzaam, etc.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Belgar schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:45:
Wat ik vooral mis tov het origineel zijn de kleinere dingen. Zoals een UFO volledig kunnen opblazen. Of dat je een UFO zwaar beschadigd en een groot deel van de crew ligt al dood buiten. Ook zijn er eenvoudigweg te weinig encounters. ik heb in (nagenoeg) twee playthroughs 1 vijand neergehaald met een firestorm.

Die twee dingen balanceerden elkaar mooi uit. Zag je een kleine scout, gewoon BOEM, niet meer dan 1 of 2 overlevenden. snelle grondmissie. Sommige grote ufo's neergehaald met minimale schade en daar stond je dan ... Maakt het toch levendiger dan altijd precies 10 aliens in een medium of je het nou neerhaalt met een avalanche of een plasma kanon, snel of langzaam, etc.
Je kan het opsommen als: In het orgineel had je veel meer vrijheid om je eigen acties te bepalen en veel meer vrijheid in de keuzes die je had wat automatisch leidde tot een veel diepere en complexere game. Athans dat is wel de hoofdmoot denk ik, omdat je in het orgineel zoveel meer vrijheid had en zoveel meer opties ging het automatisch gepaard met een veel tactische en strategische game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bamboe
hmm eindelijk uitgespeeld, maar zal even spoiler gebruiken voor de rest die nog niet zo ver is
ik vind een ding wel erg jammer wat ik daar in ben tegengekomen...

spoiler:
Ik verloor dus tijdens de de temple ship missie mijn psi mannetje, waardoor ik de melding
kreeg dat ik niet verder kon spelen en opnieuw de missie moest doen.
(gelukkig bleef mijn save game staan op een moment net voordat dat gebeurde)
Ik vind dat wel jammer, eigenlijk had ik gewoon door moeten kunnen spelen om aan het einde te zien hoe de aarde in een blackhole vernietigd werd omdat er niemand was om hem te redden....
Ik heb daar gewoon een fout gemaakt wat ik niet wist en het resultaat zou anders moeten zijn, zeker op ironman, ze hadden je moeten door laten spelen met een ander einde.

Maar ja, ik mis toch wel iets vergeleken het orgineel, verder is het wel een leuk spel.

[ Voor 12% gewijzigd door bamboe op 16-10-2012 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08 10:36
Postius schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:10:
[...]
Persoonlijk vind ik dit juist hét spel dit jaar dat zijn geld dubbel en dwars waard is. Tuurlijk is het anders dan het origineel, en heeft het zijn eigenaardigheden, maar heel de sfeer en spelbeleving is voor mij weer echt oldschool X-com, en op classic eigenlijk precies de juiste moeilijkheidsgraad zonder frustrerend of een walk-in-the-park te worden.
Voor anderen is het helaas blijkbaar een teleurstelling, maar om even af te wisselen met een positieve noot over het spel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Rudi schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:15:
[...]

Persoonlijk vind ik dit juist hét spel dit jaar dat zijn geld dubbel en dwars waard is. Tuurlijk is het anders dan het origineel, en heeft het zijn eigenaardigheden, maar heel de sfeer en spelbeleving is voor mij weer echt oldschool X-com, en op classic eigenlijk precies de juiste moeilijkheidsgraad zonder frustrerend of een walk-in-the-park te worden.
Voor anderen is het helaas blijkbaar een teleurstelling, maar om even af te wisselen met een positieve noot over het spel ;)
Ik moet zeggen dat ik ook niet echt de kritiek deel. Daarnaast lijkt Postius hier en daar wat punten te baseren op het feit dat de enemy niet random is en andere punten, maar dit lijkt vooral tegen te worden gesproken. Helaas is de discussie spaak gelopen in de tussentijd.

Misschien handig voor Postius eens te zeggen wat deze game echt zo weinig waard maakt en dit duidelijk te onderbouwen. Ik heb de afgelopen 10 pagina's gelezen, en ik kom naast de random discussie enkel tussendoor wat opmerkingen tegen wat een slechte game/miskoop het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeclinable
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
kazuka schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 04:57:
Je moet in de menu settings expliciet kiezen of je met gamepad of muis/keyboard speelt voodat deze ook daadwerkelijk wordt geactiveerd.
Ik schaam me diep, laatste keer dat ik die setting bekeek, kon ik niks anders kiezen, waarschijnlijk stond de controller niet aan.....

Thanks!!

"Life is only as good, as the memories we make" So Long Astoria - The Ataris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

Wat kan je daar dan tegen doen, heb namelijk maar 2 satelieten, kan je die verplaatsen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Preddie schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:37:
[...]

Wat kan je daar dan tegen doen, heb namelijk maar 2 satelieten, kan je die verplaatsen oid?
Meer sattelite uplinks bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nioz
Rudi schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:15:
[...]

Ben ik het mee eens.

Overigens heb ik de ai op classic wel dingen zien doen die ze op normal niet deed. Zo komen ze soms in hun eigen beurt mijn LOS binnen lopen (nog voordat ik ze uberhaupt een keer gespot heb). Dit impliceert dat ze dus niet geheel passief zijn en slechts wachten totdat jij ze spot. Daarnaast kwam er vanochtend ook ineens een thin man vanzelf zijn ufo uit lopen (door zo'n afgeschermde deur). Nog steeds zullen ze niet het halve veld omlopen om je te verrassen, maar ze proberen je wel te flanken als dat kan. Ben benieuwd of ze op impossible nog meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

[...]

Kan hem nergens onder de €35 vinden. (alleen even tweakers.net en google gecheckt)
Waar is ie zo goedkoop dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:07:
[...]

Als je jezelf enkele minuten en grijze haren wilt spren, draai je camera zodat je vanuit het zicht van de camera geen overlappende lagen hebt, dan heb je geen gehannes met de cursor die random hoogtes kiest.
Klopt, alleen jammer dat het nodig is. Bovendien werkt zelfs dat niet altijd, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
nioz schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:39:
[...]

Ben ik het mee eens.

Overigens heb ik de ai op classic wel dingen zien doen die ze op normal niet deed. Zo komen ze soms in hun eigen beurt mijn LOS binnen lopen (nog voordat ik ze uberhaupt een keer gespot heb). Dit impliceert dat ze dus niet geheel passief zijn en slechts wachten totdat jij ze spot. Daarnaast kwam er vanochtend ook ineens een thin man vanzelf zijn ufo uit lopen (door zo'n afgeschermde deur). Nog steeds zullen ze niet het halve veld omlopen om je te verrassen, maar ze proberen je wel te flanken als dat kan. Ben benieuwd of ze op impossible nog meer doen.
Heb die Rus een tijdje gevolgd (stream vna een paar pagina's terug) maar Impossible is gewoon 'impossible' omdat de AI een hoop voordelen krijgt wat aim en HP betreft. Dat is dan wel weer jammer.

Overigens is het nogal random om te zeggen dat een spel wel of niet bedrag x waard is, dat beslist ieder toch wel voor zichzelf. Zo vindt Postius dat het spel nog geen 25 euro waard is en haal ik ondertussen wel ratio van 1 geïnvesteerde euro per uur gameplay ;) Er zijn natuurlijk uitzonderingen (Legends of Pegasus, hilarische review hier), maar over het algemeen zal je zo'n discussie nooit kunnen 'oplossen' (het lijkt net een discussie over geloof :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus

LiquidT_NL schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:39:
[...]

Meer sattelite uplinks bouwen.
Maar je voorkomt niet dat enkele landen zich in het begin terugtrekken toch gezien het wel even duurt, voordat je deze extra paar sats. hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Preddie schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:30:
[...]

Maar je voorkomt niet dat enkele landen zich in het begin terugtrekken toch gezien het wel even duurt, voordat je deze extra paar sats. hebt....
Ligt natuurlijk ook aan je difficulty, maar door council missions, het neerhalen van ufo's en voorkomen van terrorisation voorkom je wel een hoop panic. Gewoon in het begin al een uplink erbij bouwen en meteen beginnen met satellieten bouwen (meer tegelijk bouwen = veel sneller). Maargoed, je kan natuurlijk altijd pech hebben als je net een abduction hebt voor het einde van de maand (bewaar je satellieten dan ook tot de laatste dag van de maand en lanceer ze dan pas, bij voorkeur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

finsdefis schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:33:
[...]

Ligt natuurlijk ook aan je difficulty, maar door council missions, het neerhalen van ufo's en voorkomen van terrorisation voorkom je wel een hoop panic. Gewoon in het begin al een uplink erbij bouwen en meteen beginnen met satellieten bouwen (meer tegelijk bouwen = veel sneller). Maargoed, je kan natuurlijk altijd pech hebben als je net een abduction hebt voor het einde van de maand (bewaar je satellieten dan ook tot de laatste dag van de maand en lanceer ze dan pas, bij voorkeur).
sowieso wordt het belang van die satellieten niet heel duidelijk in de tutorial uitgelegd en als je gewend bent aan UFO:Enemy Unknown heb je, net als ik, in de n beginnen zitten zoeken naar hoe je er nou een base bij bouwt om coverage te krijgen in een uithoek. Dat van die satellieten merkte ik pas na drie maanden, toen waren er al twee landen weggelopen ondanks mijn supersuccesvollemegamissies en het levend cappen van hele hordes buitenaardse beestjes. En dat is best naadje als je dan ontdekt hoe dat met die satellieten werkt - en dat je nu nooit meer Afrika vol gaat krijgen.

Maar goed, daarom ben ik m'n eerste potje op Normal begonnen - om te leren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
Preddie schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:30:
[...]

op normal heb ik ze allemaal :) zo slim mogelijk je sat uplinks naast elkaar zetten voor de bonus, boven elkaar werkt ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bamboe
ArgantosNL schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:05:
[...]

op normal heb ik ze allemaal :) zo slim mogelijk je sat uplinks naast elkaar zetten voor de bonus, boven elkaar werkt ook
net normaal op ironmode uitgespeeld, en in normaal is het a piece of cake als je eenmaal je satelieten in de lucht hebt, maakt niet uit hoeveel landen je dan bent kwijt geraakt, je zal nooit meer in gevaar komen dat ze zullen vertrekken, en elke missie gaan ze omlaag, eigenlijk best wel te gemakkelijk 1x per maand een ufo en 1x per maand een missie... zucht.. ik mis best wel de spanning van vroeger, hoop dat een level moeilijker het leuker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nioz
bamboe schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 18:04:
[...]

net normaal op ironmode uitgespeeld, en in normaal is het a piece of cake als je eenmaal je satelieten in de lucht hebt, maakt niet uit hoeveel landen je dan bent kwijt geraakt, je zal nooit meer in gevaar komen dat ze zullen vertrekken, en elke missie gaan ze omlaag, eigenlijk best wel te gemakkelijk 1x per maand een ufo en 1x per maand een missie... zucht.. ik mis best wel de spanning van vroeger, hoop dat een level moeilijker het leuker maakt.
Normal is inderdaad vrij eenvoudig als je de boel eenmaal aan het rollen hebt. Ik ben nu alweer een stukje gevorderd op classic (ook na het uitspelen van normal IM), maar ik weet nog niet helemaal wat ik ervan moet vinden. Aan de ene kant is het leuk dat je wat voorzichtiger moet spelen dan op normal, maar soms lijkt het er wel op dat de ai niet mis kan schieten. Met name de thin men worden in sommige missies gewoon even bovenop/naast je gedropped en critten dan even voor 9 zodra je ook maar enigszins in zicht bent. De moeilijkheidsgraad zit dan ook niet echt in de taktieken die ze gebruiken, maar voornamelijk in hun aim/damage*. Op die manier units verliezen is dan ook niet altijd leuk.
*Ik heb wel het idee dat ze iets slimmer spelen dan op normal, daar niet van, maar dat is dus niet echt waardoor het moeilijker wordt.

Kortom:
Het is in ieder geval moeilijker of het daarmee ook leuker wordt weet ik niet, uitdagender wel :)

[ Voor 4% gewijzigd door nioz op 16-10-2012 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
LiquidT_NL schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:19:
[...]

Ik moet zeggen dat ik ook niet echt de kritiek deel. Daarnaast lijkt Postius hier en daar wat punten te baseren op het feit dat de enemy niet random is en andere punten, maar dit lijkt vooral tegen te worden gesproken. Helaas is de discussie spaak gelopen in de tussentijd.

Misschien handig voor Postius eens te zeggen wat deze game echt zo weinig waard maakt en dit duidelijk te onderbouwen. Ik heb de afgelopen 10 pagina's gelezen, en ik kom naast de random discussie enkel tussendoor wat opmerkingen tegen wat een slechte game/miskoop het is.
Het weinige onderzoek wat je kan doen me tegen evenals de weinig voor de verbeelding sprekende onderzoek dingen. Het is extreem lineair en niet eens een echt grote tech-tree. Gefeliciteerd je komt een convenant tegen van verschillende buitenaardse rassen die samenwerken onder een technologie niveau een jaar of 10.000 voor op die van de mensen. En in ruil daarvoor krijg je ongeveer 30 ongeinspireerde onderzoeks gebieden voor terug. Er zit in de hele tech tree geen greintje creativiteit, toch een domper want je had er alles mee kunnen doen.

Je kan cover kapot schieten maar je kan niet vrij schieten, je kan niet bewust cover overhoop gaan knallen. Om nog maar te zwijgen dat je door muren en statische objecten heen kan schieten, vaker dan zou moeten.

Al met al steekt het spel goed in elkaar, en het is ook best leuk om te spelen. Maar je hebt nooit het gevoel dat je de aarde verdedigd tegen een alien invasie. Of dat je ergens naartoe werkt. Het verhaal verder, tja ook de manier waarop het gedaan wordt is niet echt sterk imo. In totaal heb je, ongeveer 5 a 6 verhaal missies (en dan reken ik het ruim want eigenlijk zijn het er maar 3 ). En deze lijken erg op de andere missies. Verder heb je maar 3 submissies die je kan doen tussen het wachten tot het doen van de hoofdmissie. Aan de hand van die hoofdmissie's weet je ook precies hoe ver je in de game bent en hoeveel resistance je kan verwachten en welke vijanden.

Hiernaast ben ik teleurgesteld in hoe kleinschalig het aanvoelt en hoe weinig leven er in het spel zit. Het is hele spel is vrij statisch. Je lab is met 1 scientist net zo vol als met 100. Het zijn dit soort details die dingen tot leven laten komen. En nergens zitten dit soort leuke dingen verwerkt. Je basis is weinig meer dan een veredelde dure puzzel, die er de eerste keer leuk uitziet maar als je alles 1x hebt gezien kijk je er ook nooit meer na.

Verder vindt ik het jammer dat ze het spel zo ontzettend hebben versimpeld. Kijk zo uitgebreide movelist als die vorige xcom hoef ik niet. Maar random klasses? Waarom? Wat voegt dat toe? Hiernaast hebben soldaten praktisch geen stats en de stats die ze hebben doen er ook niet echt toe. Ook geen dingen meer als je eigen troepen uitrusten om zo hun rol in de veldslag te bepalen. Zwaarder armour maakte je load-out ook zwaarder wat weer invloed had op schieten en rennen etc. Het is gewoon erg jammer dat ze meer dan 12 jaar na data een game afleveringen waar qua content gewoon veel minder inzit. En de content die er wel inzit is minder goed verwerkt (minder stats etc).

En van iemand anders
Ik vindt het een goed spel wat qua graphics en mechanics, de engine is perfect, een waardige opvolger maar het is alleen jammer dat Firaxis niet dat kleine beetje meer heeft gedaan. Ik kan begrijpen dat over de jaren de industrie veranderd is, vroeger keken mensen je raar aan als je zei dat je een gamer bent (je werd direct uitgemaakt voor computer nerd) maar tegenwoordig is dat toch anders. Spellen worden niet meer gemaakt voor de diehard gamers maar meer voor een algemene doelgroep, de NOW generatie waar tegenwoordig ook consoles bij horen. Spellen moeten wat simpeler zijn, alles moet goed aangeduid worden op een minimap of met aanwijzers, alle tekst moet met grote fonts en simpele verwoording om zo een zo groot mogelijk doelgroep te bereiken want hoe groter je doelgroep hoe meer je verkoopt.

Spellen zitten gewoon anders in elkaar, dat begrijp ik en dat accepteer ik. X-COM was een heel uitgebreid en heel lang spel, zelfs op easy kon je er een week over doen het uit te spelen en dat is iets wat tegenwoordig niet meer kan, spellen moeten makkelijk uit te spelen en herspeelbaar zijn.

Dat is het punt wat ik nou echt super jammer vindt. Firaxis heeft echt zijn best gedaan om het gevoel van het originele spel over te dragen en voor een groot deel lukt dat ook maar ze missen juist dat aspect wat het eerste deel zo mooi maakte. Het origineel was niet alleen veldslagen, je kon veldslagen zelfs automatische uit laten spelen, er zat ook een zeer complex management aspect in het spel. De tech tree was groot, ik wil niet zeggen gigantische maar wel zeer uitgebreid. Het was een genot om de UFOPedia na te lezen als een stukje research klaar was. Het was je geld en resources managen zodat je over een langere periode naar een bepaald doel toe kon werken, een nieuwe basis erbij bouwen was niet echt goedkoop. Je wetenschappers zaten eigenlijk nooit stil en zo ook je ingenieurs. Dat hele deel was eigenlijk al een taak op zich en volgens de huidige standaarden eigenlijk een los spel.

Dat is mijn grote gemis, het is een kort spel en de reden waarom het zo kort is is omdat Firaxis alleen het deel van de veldslagen goed heeft gedaan maar het manage, onderzoeken en bouwen eigenlijk maar een beetje er bij heeft gedaan terwijl dat een bepalende factor is. Het originele spel had niet echt veel meer content. De manier waarop men omging met die content was juist de bepalende factor.
En dan nog:
Kan hem nergens onder de €35 vinden. (alleen even tweakers.net en google gecheckt)
Waar is ie zo goedkoop dan?
http://cdkeyprices.com/pr...nknown-CD-Key-Steam.html/ niet goed genoeg gegoogled ;)

Prijs varieert wel. Maar ik had hem voor 25,80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:53
Spoilers bij tekst over Ethereals en andere ver gevorderde verhaal lijn mogen van mij wel...

sommigen van ons hebben niet zo veel tijd om te gamen en hebben nog geen Ethereal gezien sinds 1994 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:55
LiquidT_NL schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:19:
[...]

Verhaal van postius slaat nergens op, zie eerdere post van mij.

Als je zonder iron man speelt dan kom je er vrij snel achter dat zelfs als je slechts één beurt terug gaat de ai vaker wel dan niet andere acties en positionering zal kiezen (mits jij je units anders plaatst). Zet je bijvoorbeeld je units op een kluitje dan is de kans op een granaat groot. Bij grotere spreiding laat hij het achterwegen en kiest hij voor een andere optie. Ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat ik op een kluit vijande stuitte, de game herlaad (die commandesr moeten echt dood voor ze mindcontrollen :+ ) en vervolgens de volgende turn ineens door de helft van die kluit agressief wordt aangevallen.

Pontius vindt dat de ai cheat omdat deze "weet" dat hij zal missen, maar toch schiet. In zijn redenatie laat de ai je dus winnen. Het alternatief is een ai die weet dat hij schiet en vervolgens iets anders doet. Dat is dus echt een cheatende ai, maar dat is hier dus duidelijk niet het geval. Zelfde redenatie gaat op voor de rondlopende ai (in rondjes, patrol dus) die jij wel spot, maar die jou niet kan spotten door gebrek aan line of sight. De ai verandert zijn acties niet omdat hij jou niet kan "zien". Logisch toch?

Denk dat in ieder geval de eerste playthrough de game voldoende uitdaging biedt voor iedereen. Er is haast geen rts/strategy game die ik overgeslagen heb en dit is de eerste in tijden die echt spannend is. Overigens kun je ook online ^^.

Inderdaad wel jammer dat er geen coop mode is. Allebei 3 squad members zou moeten lukken.

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 16-10-2012 22:28 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
sdk1985 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 22:23:
[...]

Verhaal van postius slaat nergens op, zie eerdere post van mij.

Als je zonder iron man speelt dan kom je er vrij snel achter dat zelfs als je slechts één beurt terug gaat de ai vaker wel dan niet andere acties en positionering zal kiezen (mits jij je units anders plaatst). Zet je bijvoorbeeld je units op een kluitje dan is de kans op een granaat groot. Bij grotere spreiding laat hij het achterwegen en kiest hij voor een andere optie. Ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat ik op een kluit vijande stuitte, de game herlaad (die commandesr moeten echt dood voor ze mindcontrollen :+ ) en vervolgens de volgende turn ineens door de helft van die kluit agressief wordt aangevallen.

Pontius vindt dat de ai cheat omdat deze "weet" dat hij zal missen, maar toch schiet. In zijn redenatie laat de ai je dus winnen. Het alternatief is een ai die weet dat hij schiet en vervolgens iets anders doet. Dat is dus echt een cheatende ai, maar dat is hier dus duidelijk niet het geval. Zelfde redenatie gaat op voor de rondlopende ai (in rondjes, patrol dus) die jij wel spot, maar die jou niet kan spotten door gebrek aan line of sight. De ai verandert zijn acties niet omdat hij jou niet kan "zien". Logisch toch?

Denk dat in ieder geval de eerste playthrough de game voldoende uitdaging biedt voor iedereen. Er is haast geen rts/strategy game die ik overgeslagen heb en dit is de eerste in tijden die echt spannend is. Overigens kun je ook online ^^.

Inderdaad wel jammer dat er geen coop mode is. Allebei 3 squad members zou moeten lukken.
Alles wat ik hiervoor opnoem heeft niks met de AI te maken. En waarom kom je in 1x met patrols op de proppen? Waar heeft dat iets mee te maken? En dat een AI niks doet als hij jou niet kan zien en nog niet gezien heeft vind ik erg logisch. Je kan dan wel over mij zeggen dat ik hetzelfde typ. Jij hebt ook al 4x hetzelfde verhaal op te hangen zonder dat iemand er verder op in ging. Overigens is je post leuk maar ga je nog niet eens op het punt wat het probleem was. En wat bedoel je precies aan te duidden met die voorbeelden? Want wat je punt is (dat de AI niet weet dat hij mist of raakt als hij schiet) ondersteun je niet met die voorbeelden.

Maar goed die AI discussie ala,de post hiervoor heeft niks met de AI te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Postius op 16-10-2012 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bamboe
Als je nog nooit het eerste deel gespeeld hebt dan zal je het een tof spel vinden,
wanneer je daar in tegen wel het eerste deel gespeeld hebt dan ben je aan het einde
teleurgesteld in je verwachting terwijl ik het wel een leuk spel vind om een keertje gespeeld te hebben.

Gezien je zegt dat er niet veel over geklaagt is zal ik een kort lijstje opnoemen.

Ik heb het op normaal ironman nu uitgespeeld en dit waren mijn bevindingen, het kan zijn dat een moeilijkere level leuker is, dat ga ik nu proberen.

- de helft van de technologie die je ontwikkeld heb je niet nodig en zal je ook nooit gebruiken.

- nieuwe intercepter heb je alleen voor de verhaal lijn nodig
spoiler:
om de overseer neer te schieten

- De helft van de gebouwen die je via research krijgt zal je niet bouwen op een paar na die je voor de verhaal lijn nodig hebt. (sommige slaan ook nergens op een gewone energie centrale kan amper een lift aan sturen, en een stoom generator voorziet je halve basis van stroom)

- vrijheid van speelwijze is veranderd in een stramien waar je niet om heen kan, zelf als je in iron mode
een fout maakt in de laatste missie kan je niet verder en moet je de missie opnieuw doorlopen. euh waar stond ironman nu voor, ik weet het niet meer...

- Wanneer je denkt dat je de psi levels moet ophogen om een machine te gebruiken waarvoor je units nog niet sterk genoeg zijn om te gebruiken, dan hoeft dat niet je hoeft alleen maar een pak aan te trekken en superman kan opeens wel de machine gebruiken. (dat was echt een zware teleurstelling ik was al 2 maanden bezig om mijn psi soldaaten op te trainen en ik dacht ok laats eens zien welke bonus het armor geeft en plots kon ik weer verder in het script met een lv 2 psi soldaat puur omdat ie het pakkie aan trok.)

- Vrijheid is verdwenen in het uitrusten en gebruiken van je units, je kan niet bepalen welk wapen iemand mee neemt en zelf het richten kan alleen op aliens, niet op andere targets, gelukkig kan je daar nog een beetje omheen met granaten en een rocket launcher maar ja je hebt er maar een beperkt aantal van op zak.

-Ai is erg voorspelbaar, er zijn groepjes van bijna altijd 3 aliens en als je die tegen komt schiet je ze dood en dan is het op zoek naar het nieuwe groepje, in de oude versie had ik het idee dat de AI zelfs nog slimmer was gezien units elkaar hielpen als je in gevecht kwam,hier is het groepje wat bij elkaar zit vecht met je, en als daar 100 meter verder op een ander groepje aliens zit zullen ze niets doen zolang je niet in hun zicht komt of ze hebt ontdekt.

-positioneren van units in ufo's is soms lastig door het dak en de verdiepingen waardoor in plaat in dekking op de rand je unit een verdieping naar beneden jumpt om als food voor aliens verder te gaan.

- Na het lanceren van je satelieten word het spel saaier, zolang je de ufo's neer schiet kan je financieel niets meer gebeuren op normal mode, het is dan eigenlijk uitzitten en elke maand 1 ufo en 1 assist missie uitvoeren, door de tech tree heen lopen en het spel uitspelen.

-extra bouwen van structures is alleen nodig om de verhaallijn te volgen en verder heb je er niet veel nut van.

- psi gebruik je eigenlijk niet, wanneer je dat krijgt ben je al bijna zo ver in de verhaal lijn dat bijna het spel hebt uitgespeelt, level 2 in psi is het hoogste wat ik behaalde

- Verhaallijn is te simpel vang een paar aliens, bouw een paar gebouwtjes, en zap van zelf zit je in de finishing missie. Er is maar 1 alien basis, en 1 belangrijk schip en daarna zit je in de temple.

- economie is saai, waar je vroeger je workers aan het werk moest zetten voor inkomsten om tenminste hun salaris te kunnen betalen hoeft dat niet en je kan nu niet eens meer gemaakte items verkopen. Workers en researchers zijn gratis. Nu is het gewoon wachten op een nieuwe maand en je kan weer iets doen. Je hoeft geen keuzes meer te maken van kan ik workers of researchers betalen of moet ik ze ontslaan...

- Base attack bestaat niet meer, jouw basis word dus nooit meer aangevallen en in de verhaal lijn val je 1 basis aan waar je niet eens naar hebt hoeven te zoeken. Scannen en zoeken naar die basis is niet eens nodig.

- Aantal basisen is vereenvoudigd, je hebt maar een basis en kan verder alleen nog maar een paar interceptors op elk continent plaatsen, je hebt 4 spots daar voor, waarom snap ik niet, 1 spot zou genoeg zijn, gezien er maar 1 ufo per maand is zal je interceptor al weer gerepareerd zijn voordat er een nieuwe aanval plaats vind en meestal is die toch op een ander continent, en je kan alleen maar ufo's boven een continent aanvallen met ufo's die in de basis van dat continent geplaats zijn.

Afijn, zo kan je nog wel een tijdje door gaan, het spel is gewoon compleet anders geworden veel simpeler en meer voor de casual gamers die een x-box in huis hebben.
Op zich is daar niets mis mee maar ga dan niet in reviews en interviews vertellen dat de core van de game behouden is.
Een hoop dingen die de oldschool gamers leuk vonden aan dat spel vind je niet meer terug en dat was wel waar ik op hoopte toen ik het spel kocht. Als ik wist dat het zo veel veranderd was dan had ik het spel waarschijnlijk niet gekocht.
Dat wil niet zeggen dat ik het een slecht spel vind, ik heb ook erg leuke momenten gehad in het spel, maar ik had gewoon niet iets anders verwacht dan het is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Postius schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:13:
[...]

Al met al steekt het spel goed in elkaar, en het is ook best leuk om te spelen. Maar je hebt nooit het gevoel dat je de aarde verdedigd tegen een alien invasie. Of dat je ergens naartoe werkt. Het verhaal verder, tja ook de manier waarop het gedaan wordt is niet echt sterk imo. In totaal heb je, ongeveer 5 a 6 verhaal missies (en dan reken ik het ruim want eigenlijk zijn het er maar 3 ). En deze lijken erg op de andere missies. Verder heb je maar 3 submissies die je kan doen tussen het wachten tot het doen van de hoofdmissie. Aan de hand van die hoofdmissie's weet je ook precies hoe ver je in de game bent en hoeveel resistance je kan verwachten en welke vijanden.
Over het algemeen deel ik je kritiek in vergelijking met het origineel uit 1994 is dit spel echt veel en veelte klein. Jammer dat Firaxis niet dat klein beetje meer heeft gedaan om het wel goed te krijgen want eigenlijk is het technische gezien al mogelijk ze moesten het alleen maar doen.

Het punt dat je de aarde verdedigt tegen een invasie is iets wat ik niet met je deel, in het origineel was dat ook een punt van verwarring en het was daar ook niet de bedoeling dat je het gevoel kreeg dat je een oorlog uit aan het vechten was. Het verhaal van de XCOM organisatie is al volgt, de landen zelf zijn er eigenlijk al achter dat er rare dingen aan de hand zijn en dat ze zelf niet in staat zijn om zelfstandig er iets aan te doen (soms door infiltratie soms door onkunde) want ze hebben te maken met een vijand die sporadisch her en der opduikt zonder zich iets aan te trekken van lands grenzen. In het spel worden de aanvallen ook niet naar voren gezet als een invasie maar als incidentele landingen of ontvoeringen/terror missies. Als er echt een invasie aan de gang was dan hebben de verschillende landen hun eigen leger om het uit te vechten, een groepje van 6 soldaten (of het handje vol wat je in het origineel had) kan ook geen invasie van aliens tegenhouden dat is absurd.

Er is behoefte aan een gemeenschappelijke organisatie die boven dit alles staat, een organisatie die snel kan reageren op bepaalde situaties en een plek waar alle informatie verzameld kan worden zodat er onderzocht kan worden wat er nou precies aan de hand is. Je ziet in het spel zelf ook dat je een deel van de puzzel vind in een UFO in Europa en dan een ander deel van de puzzel vind in een basis in Zuid Amerika.

XCOM is niet een brute hamer zoals een leger dat is, XCOM is meer een precisie instrument welke snel een efficiënt kan snijden. XCOM moet onderzoeken wat er aan de hand is zodat er misschien een degelijk oplossing gezocht kan worden. Dit zie je trouwens ook in de eind missies, ipv een dikke oorlog uit te vechten, moet je een tactische aanval doen op een eindbaas. Die eind missies worden trouwens ook als incidenteel neer gezet. Je kan door onderzoek te plegen te weten te komen dat ergens een thuisbasis is en dat het daar te doen is maar wat er te doen is weet niemand dus ga je er eigenlijk naar toe om te onderzoeken wat er te doen is en of je er iets aan kan doen.

Uit her verhaal van X-COM:
Unless we deal with the source of the problem, social collapse appears to be a very real
possibility! Whilst the Senate remains unconvinced that Alien interference is the source of
the problems, they have secretly agreed to fund a covert investigation by X-COM.
Due to your recent promotion, we have decided that you shall be responsible for this
investigation. We will forward existing information to you shortly.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2012 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Postius schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 22:42:
[...]

Alles wat ik hiervoor opnoem heeft niks met de AI te maken. En waarom kom je in 1x met patrols op de proppen? Waar heeft dat iets mee te maken? En dat een AI niks doet als hij jou niet kan zien en nog niet gezien heeft vind ik erg logisch. Je kan dan wel over mij zeggen dat ik hetzelfde typ. Jij hebt ook al 4x hetzelfde verhaal op te hangen zonder dat iemand er verder op in ging. Overigens is je post leuk maar ga je nog niet eens op het punt wat het probleem was. En wat bedoel je precies aan te duidden met die voorbeelden? Want wat je punt is (dat de AI niet weet dat hij mist of raakt als hij schiet) ondersteun je niet met die voorbeelden.

Maar goed die AI discussie ala,de post hiervoor heeft niks met de AI te maken.
Mijn post was een verduidelijking voor Liquid die ahv o.a. jou beweringen mbt ai blijkbaar ook nie goed weet wat hij ervan moet denken.

Het punt was (en is) dat je zeurverhaal over de AI gebaseerd is op een zeer onlogische redenatie. Je probleem (wat geen probleem is) en je voorbeelden spreken elkaar tegen. Vorige post vat het kort samen. Uitgebreide post (incl quotes) kun je vast wel vinden. Lijkt me niet relevant om steeds opnieuw te beginnen over hetzelfde.

Mbt:
[...]

Blijkbaar had niet iedereen door dat het een trollpost was. Dus bij deze :) .
Afbeeldingslocatie: http://jubageek.files.wordpress.com/2010/06/unsuccessful-troll-thumbnail1.jpg?w=300&h=249

Game doet het goed. Peak op steam van vandaag staat op 54k users (rank 3). Dat is voor een turn based strategy game overigens uitzonderlijk hoog. Metacritic score is 89 ( http://www.metacritic.com/game/pc/xcom-enemy-unknown ). Game is gewoon prima. Er kan altijd wat beter maar laten we niet een discussie gaan voeren met de insteek dat de game nog geen €25 euro waard is... Het is zeker niet de slechtse launch van de afgelopen jaren (voor mij wint daar Black Ops met de eerste 2 maanden lag op elke server door een serverside rate fout).

[ Voor 27% gewijzigd door sdk1985 op 17-10-2012 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Oh, heb zojuist de research voor de Blaster Launcher voltooid en zo'n ding meegenomen naar een UFO missie. Die dingen zijn sexy. Jammer dat ik net mijn beide high-level Heavies kwijt ben, waardoor ik voorlopig met nieuwelingen moet zitten Blaster-Launcheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
sdk1985 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 00:00:
[...]

Mijn post was een verduidelijking voor Liquid die ahv o.a. jou beweringen mbt ai blijkbaar ook nie goed weet wat hij ervan moet denken.

Het punt was (en is) dat je zeurverhaal over de AI gebaseerd is op een zeer onlogische redenatie. Je probleem (wat geen probleem is) en je voorbeelden spreken elkaar tegen. Vorige post vat het kort samen. Uitgebreide post (incl quotes) kun je vast wel vinden. Lijkt me niet relevant om steeds opnieuw te beginnen over hetzelfde.
Maar het leuke is dat je het nog steeds niet het begrepen. Dat blijkt a.d.v je voorbeelden. Dus ik zal het in het kort nog 1 keer proberen uitleggen. Want je begint nu zelfs mijn posts te kopiëren en je eigen antwoorden van te maken en dat is niet de bedoeling.

Als jij met een mannetje naar een plek loopt en schiet dan staat al vast of je mist of raakt. Je kan die beurt zo vaak herladen als je wilt. Zolang je naar die plek gaat en schiet zal altijd precies hetzelfde gebeuren. Dus aan het begin van je beurt staat al vast vanaf welke plek je wel raakt en vanaf welke niet. Bij de AI is dit precies hetzelfde echter weet de AI op welke plekken hij gaat raak schieten en gaat mis schieten. Het is de AI immers. Dit leidt ertoe dat je wel kan beweren dat als de AI mist of raakt hij hier bewust voor kan kiezen.

Wat is daar nu zo extreem onlogisch aan? (je schijnt het zo graag over die AI te willen hebben de hele tijd). Want ik heb het expres laten rusten en ben er niet op ingegaan en heb geprobeerd de andere punten aan te stippen waar ik vind dat het spel tekort komt maar je blijft er na meer dan 75 posts erop terug komen. Zit je er zo erg mee wat iemand van een AI denkt?

[ Voor 6% gewijzigd door Postius op 17-10-2012 01:17 . Reden: spelling ! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jveer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08 23:04
sdk1985 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 00:00:
[...]

Mbt:

[...]

Blijkbaar had niet iedereen door dat het een trollpost was. Dus bij deze :) .
[afbeelding]

Game doet het goed. Peak op steam van vandaag staat op 54k users (rank 3). Dat is voor een turn based strategy game overigens uitzonderlijk hoog. Metacritic score is 89 ( http://www.metacritic.com/game/pc/xcom-enemy-unknown ). Game is gewoon prima. Er kan altijd wat beter maar laten we niet een discussie gaan voeren met de insteek dat de game nog geen €25 euro waard is... Het is zeker niet de slechtse launch van de afgelopen jaren (voor mij wint daar Black Ops met de eerste 2 maanden lag op elke server door een serverside rate fout).
We weten inmiddels wel hoe Postius erover denkt, dus laten we maar stoppen met troll baiten. Het gaat je goed Postius! :w

Ik ga morgen weer lekker verder met XCOM, nu maar is me bed opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
tja .. het is jouw aanname dat de AI cheat omdat hij vantevoren kan berekenen wat waar gebeurt, net als een schaakcomputer brute-force alles doorekent voordat hij de ideale zet doet. ik denk dat je ongelijk hebt.

het is mijn aanname dat de AI elke turn 2 'halfturns' doet (net zoals de menselijke speler trouwens) .. 1x om te bepalen wat de beste posities zijn voor zijn mannetjes, of misschien wel support voor die kleine greys met hun mindmeld .. en dan doet de AI ook daadwerkelijk de move ..

en dan pas krijgt de AI een nieuw overzicht van het level, met alles wat in zijn zichtveld staat. en kan dan nogmaals repositioneren, of schieten ofzo. precies zoals wij.

ik heb iig de greys en de thin men op deze manier zien bewegen. 2 greys in een kamertje gevlucht, de ene meld met de andere, en de ander komt naar buiten en loopt naar een hoek van het gebouw om van daaruit een groot overzicht te hebben. bam, grey dood, want mijn mannetjes stonden buiten te wachten, ver uit het zicht van de deuropening.

volgende beurt komt de overgebleven grey uit de kamer, en rent naar de plek die tactisch de beste plek voor hem is .. je raadt het al, de hoek naast het gebouw met het grootste blikveld. en bam, dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Postius schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 01:09:
[...]

Als jij met een mannetje naar een plek loopt en schiet dan staat al vast of je mist of raakt. Je kan die beurt zo vaak herladen als je wilt. Zolang je naar die plek gaat en schiet zal altijd precies hetzelfde gebeuren. Dus aan het begin van je beurt staat al vast vanaf welke plek je wel raakt en vanaf welke niet. Bij de AI is dit precies hetzelfde echter weet de AI op welke plekken hij gaat raak schieten en gaat mis schieten. Het is de AI immers. Dit leidt ertoe dat je wel kan beweren dat als de AI mist of raakt hij hier bewust voor kan kiezen.
Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ik miste, turn opnieuw deed en vervolgens (tegen verwachting in, met 30% ofzo) wel raakte... Volgens mij stond het mannetje op dezelfde plek. Kun je vast wel herproduceren als je aan de slag gaat met een 50% shot (100x turn herladen en resultaten noteren, ik heb er geen zin in :+. Is er al iemand zo gek geweest om dit te proberen?).
[...]
Wat is daar nu zo extreem onlogisch aan? (je schijnt het zo graag over die AI te willen hebben de hele tijd). Want ik heb het expres laten rusten en ben er niet op ingegaan en heb geprobeerd de andere punten aan te stippen waar ik vind dat het spel tekort komt maar je blijft er na meer dan 75 posts erop terug komen. Zit je er zo erg mee wat iemand van een AI denkt?
Het was een reactie op Lion :).

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 17-10-2012 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:31
sdk1985 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 01:23:
[...]

Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ik miste, turn opnieuw deed en vervolgens (tegen verwachting in, met 30% ofzo) wel raakte... Volgens mij stond het mannetje op dezelfde plek. Kun je vast wel herproduceren als je aan de slag gaat met een 50% shot (100x turn herladen en resultaten noteren, ik heb er geen zin in :+. Is er al iemand zo gek geweest om dit te proberen?).

[...]

Het was een reactie op Lion :).
Het is door de developers bevestigd dat de random seed (net als in civ v) wordt opgeslagen in de save, dus reload heeft ALTIJD hetzelfde effect, tenzij je een andere actie doet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Coca-Cola schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 07:33:
Het is door de developers bevestigd dat de random seed (net als in civ v) wordt opgeslagen in de save, dus reload heeft ALTIJD hetzelfde effect, tenzij je een andere actie doet natuurlijk.
Dit is niet zo ongewoon, inderdaad. In Civ4 was het ook standaard zo dat een reload precies hetzelfde resultaat opleverde, tenzij je eerst een andere actie hebt gedaan om de random number generator te resetten. Er was zelfs een optie om dit uit te zetten. Ook in Jagged Alliance was dit zo, en was het daarom ook altijd een goed idee om nog wat AP over te houden zodat je een character kon bewegen om zo een ander resultaat te krijgen (hopelijk). Ook acties op de wereldmap van Medieval 2: Total War werkt zo, alhoewel het bij M2:TW pas na de tweede reload helemaal vast ligt, niet de eerste.

Aan de andere kant hadden Fallout 1&2 dit weer niet en kon iedere reload een ander resultaat opleveren.

Een AI die oneerlijke bonussen krijgt op hogere moeilijkheidsgraden is op zich ook niks bijzonders. Er zijn talloze spellen die dat hebben. Als dat niet je ding is, dan moet je gewoon op lagere moeilijkheidsgraden spelen, doe ik ook meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XCOM:EU may be simpler, but the problems I'm using its tools to solve are as thorny as those I've encountered in more hardcore wargames. You can move and take an action, or you can move far and take no action. This is pretty much the same choice I face 95% of the time in a wargame. The difference is that XCOM:EU expresses it simply as a "run, or take a smaller move and shoot." A more "serious" game expresses the same dilemma as "use 13 points for movement and crouch for 1, or use 6 points for movement and take a shot for 8." XCOM:EU never wants you to spend your time worrying about those numbers and counting spaces; it just wants you to move from tradeoff to tradeoff. That might give you less freedom and fine control over your troops, but it also means that XCOM:EU moves along as a great pace, as opposed to the occasional tedium that could mire Jagged Alliance and old X-COM.

But what about that 5% that XCOM:EU rules out?
I said that 95% of the time you could reduce your decisions in a complex wargame to the simple ones presented in XCOM:EU. But what about that 5% that XCOM:EU rules out? Ah, there are some great stories in that sliver of the pie chart. Sending a soldier dashing across the mouth of an alley, turning to take a single snapshot at the Sectoid crouched there and blowing the little bastard away before running up the street, dropping to one knee, and pegging a Cyberdisc with a single desperate rifle shot. Or in JA2, that time Dr. Q mugged an enemy sniper carrying a Dragunov sniper rifle and had enough action points to pick it up and toss it to Buns, who caught it and used it to pick off the enemy trooper who was about to cap Buzz.
http://uk.pc.gamespy.com/...my-unknown/1226388p1.html

Ben het wel een beetje eens met de schrijver maar voor mij waren die 5% moment toch echt de beste. Dat je, met een beetje geluk ook, een complexe reeks aan acties uit kan voeren en er ook maar net genoeg TU's voor had. Dat je op het puntje van je stoel zit, gaat het lukken? Gaat het lukken? Oooh yes! net genoeg TU's. En die TU's zijn het verschil tussen je hele team dood of een geslaagde missie. Maar om eerlijk te zijn, hoe verder je in het spel kwam hoe minder tactische je werd. Als je eenmaal je hele squad met vliegarmour en plasma's had uitgerust en ook Psi abilities had kon je bruteforce rondvliegen tot je vijanden tegen kwam en ze simpelweg doodschieten of mindcontrollen.

Maar mijn probleem is niet met het nieuwe systeem, het nieuwe systeem is wat mij betreft goed geslaagd. Als het wat simpeler moet om aantrekkelijk zijn voor een nieuwe generatie, so be it. Het is nog steeds leuk om te spelen. Mijn probleem is met de afwezigheid van management en reseach.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2012 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
kazuka schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 17:50:
Misschien ligt het aan mij maar na een nieuwe game te zijn begonnen is na 2 uur spelen al de helft van de landen oranje/rood qua status :? Met de 20 dagen die het duurt om satellites te bouwen en het erg weinig geld wat je krijgt om met moeite een zo'n control tower te bouwen (en dus geen rooie cent over houdt om betere armor/weapons te kopen) lijkt het bijna onmogelijk om meer dan de helft van de landen op een acceptabel level te houden. Ik zie vast iets over het hoofd maar weet niet wat :P Ik speel op normal maar zo voelt het niet.
Alles opofferen om 5 sats voor het einde van de 1e maand te hebben kan een optie zijn, start in Afrika. Dus inclusief alles op de zwarte markt dumpen om maar de cash te hebben voor die sats. Dan kan je een inkomen genereren van zo'n +800 na de eerste maand. Of dit op langere termijn nadelen heeft? (nog) geen idee...

Een tip die ik op een forum oppikte om meer aliens per map te krijgen: je ga starten op impossible, maar per missie de moeilijkheid droppen naar het gewenste level. Gevolg is veel aliens, maar wel op het niveau dat je wilt.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

Wat een anti-climax mijn eerste encounter met de Etherreal. Het was op de map wel duidelijk waar ie zat (een kamertje met maar één ingang). Dus ganse team netjes voor het kamertje opgesteld. Twee assaults naast de deur, heavy voor de deur (lefgozer :p), twee support guys netjes achter de assault guys en de sniper voor de deur achter cover.

Heavy gaat binnen en spot de Ehterreal met twee heavy Mutons. Eerste assault guy gaat binnen achter full cover, Mind Fray op één van de Heavy Mutons. Eerste support gaat binnen, psi panic op dezelfde Muton. Muton gaat in panic, schiet op de andere Muton en gaat in een hoekje huilen. Sniper zijn beurt: double tap op Etherreal. Etherreal net niet dood, met maar één levensbalkje over. Golden opportunity: tweede support guy binnen, arc thrower op de Etherreal. Eerste Etherreal is al een captured one. :p Die tweede support zat dan natuurlijk wel in de problemen met de Muton die niet panicked was, maar ik heb ook nog mijn tweede assault guy over om die support te beschermen met overwatch en ook nog een beurt over met de Heavy die ik ook in overwatch heb gezet om de support te beschermen. AI deed het verwachte: gaat met zijn enigste Muton voor de support met de arc thrower. Heavy mist hem met overwatch, assault raakt hem. De support overleeft gelukkig de aanval en de volgende beurt kuis ik simpel die Mutons op met mijn team.

Vrij simpel. Ik had dit veel moeilijker verwacht. En nu heb ik ook een psi guy met Mind Control. Sidder en beef, aliens!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:56

Rem

DarthDavy schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 10:42:
Wat een anti-climax mijn eerste encounter met de Etherreal. Het was op de map wel duidelijk waar ie zat (een kamertje met maar één ingang). Dus ganse team netjes voor het kamertje opgesteld. Twee assaults naast de deur, heavy voor de deur (lefgozer :p), twee support guys netjes achter de assault guys en de sniper voor de deur achter cover.

Heavy gaat binnen en spot de Ehterreal met twee heavy Mutons. Eerste assault guy gaat binnen achter full cover, Mind Fray op één van de Heavy Mutons. Eerste support gaat binnen, psi panic op dezelfde Muton. Muton gaat in panic, schiet op de andere Muton en gaat in een hoekje huilen. Sniper zijn beurt: double tap op Etherreal. Etherreal net niet dood, met maar één levensbalkje over. Golden opportunity: tweede support guy binnen, arc thrower op de Etherreal. Eerste Etherreal is al een captured one. :p Die tweede support zat dan natuurlijk wel in de problemen met de Muton die niet panicked was, maar ik heb ook nog mijn tweede assault guy over om die support te beschermen met overwatch en ook nog een beurt over met de Heavy die ik ook in overwatch heb gezet om de support te beschermen. AI deed het verwachte: gaat met zijn enigste Muton voor de support met de arc thrower. Heavy mist hem met overwatch, assault raakt hem. De support overleeft gelukkig de aanval en de volgende beurt kuis ik simpel die Mutons op met mijn team.

Vrij simpel. Ik had dit veel moeilijker verwacht. En nu heb ik ook een psi guy met Mind Control. Sidder en beef, aliens!!!
Er is maar 1 deur? Dacht het niet!
Daar heb je nades en rockets voor! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
[...]
Als jij met een mannetje naar een plek loopt en schiet dan staat al vast of je mist of raakt. Je kan die beurt zo vaak herladen als je wilt. Zolang je naar die plek gaat en schiet zal altijd precies hetzelfde gebeuren. Dus aan het begin van je beurt staat al vast vanaf welke plek je wel raakt en vanaf welke niet.
Lijkt me gewoon een goede regel gewoon nog maar om te vermijden dat mensen continu savegames laden tot hun shot uiteindelijk raak is? Zo kan je in principe iedere hitchance van 10% ook uitbuiten tot het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-08 20:08
Ik heb inmiddels in playthrough erop zitten. Dit heb ik gedaan op Normal zonder Ironman. Dit ging zonder grote problemen alleen duurde het wat lang omdat ik alles "perfect" wil doen. Dus geen landen verliezen, geen dode squaddies of wat dan ook. Het probleem alleen is dat de spanning er dan vrij snel af valt.

Ik ben nu met Ironman bezig, ook op Normal en dit is veel leuker. Je denkt 2x na voordat je een zet doet en gevoel van risico en gevaar is constant. Ben nu drie landen kwijt en twee soldaten. Voor de rest gaat het prima en vind dit veel leuker.

Ik heb wel één vraagje. Ik heb een Colonel Sniper moeten reviven en nu heeft hij nog maar 61 Will. Dat is niet echt veel aangezien mijn nieuwe recruits (Squaddies + iron will) al op 65 beginnen. Mijn vraag is: Heeft een sniper Will nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Inrage schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 11:52:
[...]

Lijkt me gewoon een goede regel gewoon nog maar om te vermijden dat mensen continu savegames laden tot hun shot uiteindelijk raak is? Zo kan je in principe iedere hitchance van 10% ook uitbuiten tot het lukt.
Dat is ook exact de reden dat dit zo is geïmplementeerd. Net zoals Firaxis dat in Civ heeft gedaan. En dat betekent overigens helemaal niet automatisch dat alles van tevoren vast staat; hij berekent bij iedere move een nieuwe seed, behalve als je savet, want wordt deze meegesaved om reload-cheating te voorkomen. Maar op dat moment staan alleen die moves vast, alles wat daarna volgt krijgt gewoon weer een nieuwe seed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Xanthian schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 12:02:
Ik heb wel één vraagje. Ik heb een Colonel Sniper moeten reviven en nu heeft hij nog maar 61 Will. Dat is niet echt veel aangezien mijn nieuwe recruits (Squaddies + iron will) al op 65 beginnen. Mijn vraag is: Heeft een sniper Will nodig?
In principe heeft iedere class Will nodig. Will bepaalt hoe snel een soldaat in paniek raakt. Dingen als het sneuvelen van een collega-soldaat of de intimidatie van een Muton Berserker kunnen voor paniek zorgen. In hoeverre afstand een rol speelt weet ik niet, Snipers staan over het algemeen natuurlijk verder van de actie af dan de rest. Will speelt verder een rol bij het kunnen weerstaan van Psi-aanvallen zoals Mind Control. En als de soldaat zelf Psi-gifted is, dan is de Will-score van invloed op de slagingskans van de Psi-aanvallen die deze soldaat uitvoert.

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan trouwens: Ik heb enkele soldaten die al lang meegaan, maar ook wel eens een critical wound hebben gehad. Zo heeft mijn stoere Assault die altijd en overal up-close-and-personal gaat met de aliens nog maar 50 Will en begint te janken als een klein kind als er een friendly omvalt. Waarbij het nog extra vervelend is dat aliens onder mind-control tellen als friendly, gezien ik graag met m'n Psi-soldiers een Muton oppik en die als scout / cannonfodder gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

Inrage schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 11:52:
[...]

Ik heb zelfs ooit eens een FAQ gelezen over Fallout 3 die specifiek die tactiek toepaste om in dialogen met personen bepaalde antwoorden te krijgen. Dat wil je toch niet? Ok, het is misschien de speler zijn keuze om zo te spelen, maar 100 keer een spel herladen om die hit chance van 1% te hitten is niet mijn idee van fun gaming en ik kan ontwikkelaars wel begrijpen dat ze zich daartegen beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08 10:36
Rannasha schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 12:35:
[...]
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan trouwens: Ik heb enkele soldaten die al lang meegaan, maar ook wel eens een critical wound hebben gehad. Zo heeft mijn stoere Assault die altijd en overal up-close-and-personal gaat met de aliens nog maar 50 Will en begint te janken als een klein kind als er een friendly omvalt. Waarbij het nog extra vervelend is dat aliens onder mind-control tellen als friendly, gezien ik graag met m'n Psi-soldiers een Muton oppik en die als scout / cannonfodder gebruik.
Ha, dat probleem had ik ook. Ik wist ook eerst niet dat de will verlaagt werd bij critical wounds. Maar mn Heavy (colonel) die bijna alle missies is meegeweest, had op het eind nog maar een wil van 35. En daadwerkelijk bij elke Berseker die even op zn borst sloeg raakte die in paniek :)
Gelukkig bleek die in paniek wel goed te kunnen mikken, want hij schoot de helft van de tijd de berserker in zn paniek-aanval alsnog neer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
[...]

Maar het leuke is dat je het nog steeds niet het begrepen. Dat blijkt a.d.v je voorbeelden. Dus ik zal het in het kort nog 1 keer proberen uitleggen. Want je begint nu zelfs mijn posts te kopiëren en je eigen antwoorden van te maken en dat is niet de bedoeling.

Gezien de discussie hierboven, snap je dan niet dat het feit dat iets vast staat helemaal los staat van de AI? Een AI "weet" niets, een AI heeft bepaalde informatie tot zijn beschikking waarmee hij keuzes maakt op basis van een set van berekeningen waarbij deze informatie als variabelen dient. Het AI systeem heeft niet persé beschikking over alle variabelen in de game.

Ik zie niet in hoe het behouden van een seed een AI meteen "oneerlijk" maakt: de vraag is of de AI "bewust" een bepaalde keuze maakt op basis van die gestelde kans. Ik heb je in de laatste zooi pages telkens dat horen roepen, maar vertel dan eens waar dit uit blijkt.

En over je punten:
- weinig research/karige tech tree
- niet op cover schieten
- door objecten schieten
- geen gevoel de aarde te verdedigen
- geen boeiend verhaal

Zijn dit nu echt zulke dealbreakers dat we zeggen dat de game niet goed is, althans geen 25 euro waard? Omdat je units door objecten heen schieten? Losstaan van het vorige deel: zijn dit echt zulke vreselijke punten?
Hiernaast ben ik teleurgesteld in hoe kleinschalig het aanvoelt en hoe weinig leven er in het spel zit. Het is hele spel is vrij statisch. Je lab is met 1 scientist net zo vol als met 100. Het zijn dit soort details die dingen tot leven laten komen. En nergens zitten dit soort leuke dingen verwerkt. Je basis is weinig meer dan een veredelde dure puzzel, die er de eerste keer leuk uitziet maar als je alles 1x hebt gezien kijk je er ook nooit meer na.
Naast het feit dat ik dit echt non-issues vind, als je het dan zo nodig wil vergelijken met het oude deel:
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y143/Uberbucket/UFO%20Lets%20Play/16%20FebruaryMonthEnd/01MainBase.png
Hier druipt het leven ook niet bepaald van af!
Verder vindt ik het jammer dat ze het spel zo ontzettend hebben versimpeld. Kijk zo uitgebreide movelist als die vorige xcom hoef ik niet. Maar random klasses? Waarom? Wat voegt dat toe? Hiernaast hebben soldaten praktisch geen stats en de stats die ze hebben doen er ook niet echt toe. Ook geen dingen meer als je eigen troepen uitrusten om zo hun rol in de veldslag te bepalen. Zwaarder armour maakte je load-out ook zwaarder wat weer invloed had op schieten en rennen etc. Het is gewoon erg jammer dat ze meer dan 12 jaar na data een game afleveringen waar qua content gewoon veel minder inzit. En de content die er wel inzit is minder goed verwerkt (minder stats etc).
Ik zie het niet persé als minder content. Ze hebben de ervaring wat meer gestroomlijnd. Toen ik enkele jaren terug met XCom begon, geloof mij maar, dat was doorzetten. De game was totaal onduidelijk en hetgene gedaan krijgen wat je wil was soms heel onduidelijk en ging ook in het begin nog wel eens fout. Tja, dat sommige elementen verloren gaan is heel vervelend ja, maar de game is wel ontzettend duidelijk, ook voor de nieuwelingen. En dan kom ik weer terug: als zij echt een 1:1 kloon van XCom hadden gemaakt met mooie graphics, wat hadden we er dan precies mee opgeschoten?

Ik denk dat dit misschien wel een van de beste remakes is van een game die zo old-skool en niche is. De game weet voor mij in ieder geval de essentie nog steeds goed te pakken: voorzichtige combat, veel spanning, tactisch, moeilijk en soms zelf onvergefelijk. Ik snap ook dat sommigen hier toch echt liever gewoon de oude XCom zagen zonder ook meer 1 aanpassing in de gameplay. Maar goed, anderzijds zullen er ook dan weer hele groepen gamers klagen dat zij weigeren 25 euro (laat staan 50 euro) neer te leggen voor een XCom Graphics Overhaul.

@bamboe: ik vind het heel vervelend om na zo'n lange opsomming het zo kort af te doen, maar een heel groot deel van je punten waren of al aanwezig in de oude X-Com, of zouden mogelijk anders liggen als je de game op iets anders dan "normal" speelt. Mij lijkt het nogal raar te oordelen dat je dingen "niet nodig had" of "geen noodzaak voor was", als je op een lagere moeilijkheidsgraad speelde.

Ook word ik een beetje moe van het "als je het oude deel hebt gespeeld ben je teleurgesteld". Wat een onzin, ik heb het oude deel enkele jaren geleden pas voor het eerst gespeeld en vond het freaking awesome. Maar voor die game kan ik ook een mega opsomming maken wat er aan schort.

Firaxis heeft inderdaad wat keuzes gemaakt om de game wat te stroomlijnen en hier en daar te versimpelen. Ja als die-hard fan kan dat vervelend zijn, maar je moet ook begrijpen: als die-hard fan had Firaxis het waarschijnlijk toch nooit goed gedaan, tenzij ze gewoon de oude XCom in 3D hadden gedaan met fatsoenlijke graphics. Ik vind de keuzes die er zijn gemaakt begrijpelijk, sommige mis ik inderdaad, maar de game constant ophouden tegenover de oude XCom, kan je dan niet gewoon beter de oude XCom spelen? Punt is, binnen zijn genre is dit voor mij een van de beste titels van de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Rannasha schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 12:35:
[...]
Waarbij het nog extra vervelend is dat aliens onder mind-control tellen als friendly, gezien ik graag met m'n Psi-soldiers een Muton oppik en die als scout / cannonfodder gebruik.
Dit!

Hopelijk patchen ze dit snel want dit is duidelijk een bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

LiquidT_NL schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 12:52:
[...]Punt is, binnen zijn genre is dit voor mij een van de beste titels van de afgelopen jaren.
Amen.

Ik ken het vorige deel niet en speel eigenlijk nooit turn based spellen (laatste turn based was FF7 maar da's toch weer anders ;) ) Ik vind het gewoon echt een gruwelijk spel en ik kan niet wachten tot ik weer kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
Er zijn twee soorten beslissingen die ze bij Firaxis hebben genomen.

Bewuste keuzes om dingen anders te doen. Bijvoorbeeld geen time-units maar 2x movement/dash or 1x movement + schieten. Dit soort keuzes zijn over het algemeen goed uitgepakt vind ik. Ik heb er weinig problemen mee dat er geen timeunits meer gebruikt worden. Het maakt het spel een stuk sneller. Xcom: Apocalypse speelde ik uiteindelijk ook in "realtime-mode" in plaats van "turn-based", was supervet (en goed uitgevoerd!)

Daarnaast zijn er keuzes om bepaalde dingen weg te laten zonder daarvoor iets anders terug te geven. Bijvoorbeeld geen inventory of wapens van de grond oppakken. Geen mogelijkheid om met je interceptors te vliegen om UFO's te detecteren. Geen mooie afbeeldingen in de UFOpedia (eigenlijk is er geen UFOpedia meer), alleen tekst bij research. Er is redelijk veel gestript en een aantal van deze keuzes vind ik juist wel weer jammer. Maar goed, het is zoals het is.

Wees vooral bewust van het feit hoe gekleurd je nostalgie-bril is wanneer je beide spellen vergelijkt. De oude Xcom was 90% van de tijd op boerderijen vechten met steeds 1 midi-muziekje. Je kon alleen door deuren heen lopen, niet van buiten openmaken. Elke keer je soldaten opnieuw equippen. Wat dat betreft waren er ook genoeg storende factoren in het origineel te bedenken. Terror From The Deep had een broken techtree waarbij je in de verkeerde research-volgorde het spel niet kon uitspelen. Bepaalde aliens kwam je zelden of helemaal niet tegen (Calcinites, Xarquids en Triscenes). Onwijs veel alien base raids die lang duurden. Om van Shipping Routes nog maar te zwijgen. Door de nostalgie-bril vergeet je dat soort nadelen uit de oude serie....

De enige manier voor mensen om de nieuwe xcom af te kraken (los van de bugs op dit moment) is dat ze per se moeten vergelijken met de oude xcom.

[ Voor 6% gewijzigd door Morphs op 17-10-2012 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Morphs schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:18:
Er zijn twee soorten beslissingen die ze bij Firaxis hebben genomen.

Bewuste keuzes om dingen anders te doen. Bijvoorbeeld geen time-units maar 2x movement/dash or 1x movement + schieten. Dit soort keuzes zijn over het algemeen goed uitgepakt vind ik. Ik heb er weinig problemen mee dat er geen timeunits meer gebruikt worden. Het maakt het spel een stuk sneller. Xcom: Apocalypse speelde ik uiteindelijk ook in "realtime-mode" in plaats van "turn-based", was supervet (en goed uitgevoerd!)

Daarnaast zijn er keuzes om bepaalde dingen weg te laten zonder daarvoor iets anders terug te geven. Bijvoorbeeld geen inventory of wapens van de grond oppakken. Geen mogelijkheid om met je interceptors te vliegen om UFO's te detecteren. Geen mooie afbeeldingen in de UFOpedia (eigenlijk is er geen UFOpedia meer), alleen tekst bij research. Er is redelijk veel gestript en een aantal van deze keuzes vind ik juist wel weer jammer. Maar goed, het is zoals het is.

Wees vooral bewust van het feit hoe gekleurd je nostalgie-bril is wanneer je beide spellen vergelijkt. De oude Xcom was 90% van de tijd op boerderijen vechten met steeds 1 midi-muziekje. Je kon alleen door deuren heen lopen, niet van buiten openmaken. Elke keer je soldaten opnieuw equippen. Wat dat betreft waren er ook genoeg storende factoren in het origineel te bedenken. Terror From The Deep had een broken techtree waarbij je in de verkeerde research-volgorde het spel niet kon uitspelen. Bepaalde aliens kwam je zelden of helemaal niet tegen (Calcinites, Xarquids en Triscenes). Onwijs veel alien base raids die lang duurden. Om van Shipping Routes nog maar te zwijgen. Door de nostalgie-bril vergeet je dat soort nadelen uit de oude serie....

De enige manier voor mensen om de nieuwe xcom af te kraken (los van de bugs op dit moment) is dat ze per se moeten vergelijken met de oude xcom.
A-fucking-men to that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Morphs schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:18:

Waarom?

Ik heb al aangegeven en bamboe ook dat er ook een hoop andere zaken waar we teleurgesteld in zijn. En dat is niet vanwege de oude xcom. Beetje zwak om ieder argument wat tegen EU is weg te zeten: Ja maar dat komt omdat je de oude hebt gespeeld. Ja fokkin 14 jaar geleden zoveel weet ik daar ook niet meer vanaf.
Nee veel van die punten hebben niks met de oude xcom te maken, voor mij in ieder geval totaal niet. Je kan toch ook vinden dat dingen beter hadden gekund/anders zonder die oude te spelen?

En ik heb ook nooit beweerd dat het een slecht spel is, sommige mensen kunnen kritiek en meningen niet uit elkaar houden geloof ik. Ik zeg iets negatiefs over het spelletje wat ze nu spelen dus laten we doorslaan in het verdedigen.

Dus Morphs, waar jou bericht dan op slaat weet ik niet? Niemand mag dus kritiek op dit spel hebben want alle kritiek komt automatisch door de oude xcom dus dit spel is perfect? Ik heb in de berichten hiervoor niet 1x terug verwezen naar de oude xcoms en weinig andere mensen ook. Ze hebben kritiek op dit spel. Je kan het of verdedigen en discussieren. Maar afdoen als, alle kritiek op EU komt door de oude xcom slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Zo kan je bananen nog recht praten.
En over je punten:
- weinig research/karige tech tree
- niet op cover schieten
- door objecten schieten
- geen gevoel de aarde te verdedigen
- geen boeiend verhaal

Zijn dit nu echt zulke dealbreakers dat we zeggen dat de game niet goed is, althans geen 25 euro waard? Omdat je units door objecten heen schieten? Losstaan van het vorige deel: zijn dit echt zulke vreselijke punten?
Ja want ik vind verder het hele spel niet echt speciaal. En nee die andere basis leefde ook niet maar dat was 1996. Ik dacht dat we in 2012 misschien wel een basis konden krijgen waar als ik meer personeel heb ik ook meer mensen rond zie lopen. Maar wtf heeft dat plaatje van die oude xcom met iets te maken ? Ik heb het over Xcom EU ik heb het in alle posts nog nooit over vorige Xcoms gehad! Random dingen erbij gaan halen schiet niet echt op. En je toont imo alleen maar aan hoe zwak de devs van EU zijn. Namelijk 16 jaar later zie je basis er precies hetzelfde uit en is even dood als 16 jaar terug. Wat een vooruitgang! Jou plaatje toont aan dat er dus letterlijk in al die tijd niks veranderd is voor het goede. Want ik zie niet echt verschil tussen dat plaatje en mn huidige basis in EU. Eigenlijk sneu na zoveel tijd. Maar ik snap nog steeds niet wat je ermee wilt aantonen voor de rest?

En verder valt veel op te sommen als dat het voor mij gewoon te gestroomlijnd is gemaakt. Het spel biedt je eigelijk totaal geen vrijheid meer. Niet in hoe je battles aanpakt (erg gelimiteerd), niet in hoe je het spel wilt uitspelen, niet in hoe je kan falen, niet in hoe je soldaten uitrust, niet in hoe je interceptors bouwt en neer zet etc etc etc. Ach 20/25 euro is het opzich waar. Maar het is in mijn ogen een zelfde soort budget titel als torchlight geworden.

En een spel waarbij het tactische gedeelte erg versimpeld is en bugs in zitten en het management deelte 0,0 nut heeft en er maar bij hangt. Ja dat vind ik geen sterke punten van het spel.

Maar zoiets simpels als vrij kunnen schieten, waarom dat niet? Waarom kan ik niet in het wilde weg knallen als ik wil? Om preventief cover gaan weg te halen etc.

En zoals iemand het eigenlijk al beter zei dan mij, het is een remake voor de zogeheten NU/NOW console generatie. Het moet simpel zijn, direct toegankelijk. Instant Gratification, daar draait het allemaal om. Je moet er direct goed in zijn en kunnen winnen maar wel het gevoel krijgen dat het moeilijk is hiernaast moet het op minder dan 3 dagen uit te spelen zijn. En dit is allemaal prima, de game industrie veranderd. Maar het leidt er wel toe dat je een vrij oppervlakkig en simpel spel overhoudt wat op de graphics na (BUGS) goed in elkaar steek. Maar dan blijft het vrij oppervlakkig en simpel helaas.

En dan ik heb het echt met lol uitgepseeld, en met plezier gespeeld. Maar ik kan door de linieariteit het niet echt nog een keer spelen. Het zal voor 90% precies hetzelfde zijn, omdat je maar zo weinig kan.

[ Voor 18% gewijzigd door Postius op 17-10-2012 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphs
Dus Morphs, waar jou bericht dan op slaat weet ik niet? Niemand mag dus kritiek op dit spel hebben want alle kritiek komt automatisch door de oude xcom dus dit spel is perfect?
Het spel is zeker niet perfect. Er zijn absoluut dingen die beter/anders hadden gekund. Veel van die zaken zijn natuurlijk subjectief. Iedereen zal andere verbeterpunten aandragen.

Wat me wel opvalt, en misschien ligt het aan dit type spel, is de hoeveelheid ontevredenheid over het spel. Niet per se van jou, maar wat ik zo in het algemeen lees hier en op de 2kgames fora.

Ik ben wel benieuwd waar het vandaan komt. Zelf heb ik het ook wel hoor. Zo vond ik de muziek van de oude xcom games (en dan VOORAL TFTD) een hele immersive enge soundtrack hebben. Deze Xcom heeft dat bijna niet, zeker niet wanneer je aliens spot, dan is het stoeremannenmuziek. Maar uiteindelijk speel ik het spel ook wel met de stoeremannenmuziek en vind ik het prima.

Is het spel oppervlakkiger gemaakt? Helaas heb je daar wel gelijk in. Dat wordt vooral duidelijk omdat het op zoveel punten oppervlakkiger is gemaakt. Volgens mij loopt iedereen (ervaren of noob) bij dit spel wel tegen een punt aan dat hij denkt "waarom werkt dat nou zo, das niet echt logisch/handig".

Sterker nog, het is uiteindelijk zo'n ander spel geworden, dat het gewoon niet goed meer te vergelijken is met het origineel. Er zijn gewoon teveel dingen anders. Wel vind ik het een beetje jammer dat in één van de eerste interviews met de designers, ze benadrukten dat ze helemaal bij het origineel wilden blijven. Dat is maar voor een stukje gelukt. Maar ook ik vind het spel dat er uiteindelijk uit is gerold, helemaal het geld waard. Alleen nog ff een aantal van die bugs fixen.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Postius schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:35:
[...]
Dus Morphs, waar jou bericht dan op slaat weet ik niet? Niemand mag dus kritiek op dit spel hebben want alle kritiek komt automatisch door de oude xcom dus dit spel is perfect?
Ik denk niet dat het gaat om het feit dat je kritiek hebt maar meer om de manier waarop je dat uit. Ik zeg ongeveer hetzelfde als jij alleen zijn mensen eerder geneigd om mijn kritiek te accepteren en dat heeft een reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Morphs schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 14:26:
[...]

Wat me wel opvalt, en misschien ligt het aan dit type spel, is de hoeveelheid ontevredenheid over het spel. Niet per se van jou, maar wat ik zo in het algemeen lees hier en op de 2kgames fora.
Ligt volgens mij niet aan het spel, hetzelfde zag je bij een game als Deus Ex: Human Revolution. Forums vol met klagers omdat het een moderne interpretatie is van Deus Ex en geen carbon copy van het origineel. Had ook achten en negens in zo'n beetje alle reviews. Als developer kun je het ook nooit goed doen, maak je namelijk een carbon copy van het origineel, dan zeiken mensen daar weer over. ;)

Overigens vind ik het hier wel meevallen, veel van de kritiek is terecht. Persoonlijk stoor ik me alleen aan de wederzijdse spot en de free turn voor de AI. Replayability moet ik nog achter komen. ;)
Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste