Als je nog nooit het eerste deel gespeeld hebt dan zal je het een tof spel vinden,
wanneer je daar in tegen wel het eerste deel gespeeld hebt dan ben je aan het einde
teleurgesteld in je verwachting terwijl ik het wel een leuk spel vind om een keertje gespeeld te hebben.
Gezien je zegt dat er niet veel over geklaagt is zal ik een kort lijstje opnoemen.
Ik heb het op normaal ironman nu uitgespeeld en dit waren mijn bevindingen, het kan zijn dat een moeilijkere level leuker is, dat ga ik nu proberen.
- de helft van de technologie die je ontwikkeld heb je niet nodig en zal je ook nooit gebruiken.
- nieuwe intercepter heb je alleen voor de verhaal lijn nodig
spoiler:om de overseer neer te schieten
- De helft van de gebouwen die je via research krijgt zal je niet bouwen op een paar na die je voor de verhaal lijn nodig hebt. (sommige slaan ook nergens op een gewone energie centrale kan amper een lift aan sturen, en een stoom generator voorziet je halve basis van stroom)
- vrijheid van speelwijze is veranderd in een stramien waar je niet om heen kan, zelf als je in iron mode
een fout maakt in de laatste missie kan je niet verder en moet je de missie opnieuw doorlopen. euh waar stond ironman nu voor, ik weet het niet meer...
- Wanneer je denkt dat je de psi levels moet ophogen om een machine te gebruiken waarvoor je units nog niet sterk genoeg zijn om te gebruiken, dan hoeft dat niet je hoeft alleen maar een pak aan te trekken en superman kan opeens wel de machine gebruiken. (dat was echt een zware teleurstelling ik was al 2 maanden bezig om mijn psi soldaaten op te trainen en ik dacht ok laats eens zien welke bonus het armor geeft en plots kon ik weer verder in het script met een lv 2 psi soldaat puur omdat ie het pakkie aan trok.)
- Vrijheid is verdwenen in het uitrusten en gebruiken van je units, je kan niet bepalen welk wapen iemand mee neemt en zelf het richten kan alleen op aliens, niet op andere targets, gelukkig kan je daar nog een beetje omheen met granaten en een rocket launcher maar ja je hebt er maar een beperkt aantal van op zak.
-Ai is erg voorspelbaar, er zijn groepjes van bijna altijd 3 aliens en als je die tegen komt schiet je ze dood en dan is het op zoek naar het nieuwe groepje, in de oude versie had ik het idee dat de AI zelfs nog slimmer was gezien units elkaar hielpen als je in gevecht kwam,hier is het groepje wat bij elkaar zit vecht met je, en als daar 100 meter verder op een ander groepje aliens zit zullen ze niets doen zolang je niet in hun zicht komt of ze hebt ontdekt.
-positioneren van units in ufo's is soms lastig door het dak en de verdiepingen waardoor in plaat in dekking op de rand je unit een verdieping naar beneden jumpt om als food voor aliens verder te gaan.
- Na het lanceren van je satelieten word het spel saaier, zolang je de ufo's neer schiet kan je financieel niets meer gebeuren op normal mode, het is dan eigenlijk uitzitten en elke maand 1 ufo en 1 assist missie uitvoeren, door de tech tree heen lopen en het spel uitspelen.
-extra bouwen van structures is alleen nodig om de verhaallijn te volgen en verder heb je er niet veel nut van.
- psi gebruik je eigenlijk niet, wanneer je dat krijgt ben je al bijna zo ver in de verhaal lijn dat bijna het spel hebt uitgespeelt, level 2 in psi is het hoogste wat ik behaalde
- Verhaallijn is te simpel vang een paar aliens, bouw een paar gebouwtjes, en zap van zelf zit je in de finishing missie. Er is maar 1 alien basis, en 1 belangrijk schip en daarna zit je in de temple.
- economie is saai, waar je vroeger je workers aan het werk moest zetten voor inkomsten om tenminste hun salaris te kunnen betalen hoeft dat niet en je kan nu niet eens meer gemaakte items verkopen. Workers en researchers zijn gratis. Nu is het gewoon wachten op een nieuwe maand en je kan weer iets doen. Je hoeft geen keuzes meer te maken van kan ik workers of researchers betalen of moet ik ze ontslaan...
- Base attack bestaat niet meer, jouw basis word dus nooit meer aangevallen en in de verhaal lijn val je 1 basis aan waar je niet eens naar hebt hoeven te zoeken. Scannen en zoeken naar die basis is niet eens nodig.
- Aantal basisen is vereenvoudigd, je hebt maar een basis en kan verder alleen nog maar een paar interceptors op elk continent plaatsen, je hebt 4 spots daar voor, waarom snap ik niet, 1 spot zou genoeg zijn, gezien er maar 1 ufo per maand is zal je interceptor al weer gerepareerd zijn voordat er een nieuwe aanval plaats vind en meestal is die toch op een ander continent, en je kan alleen maar ufo's boven een continent aanvallen met ufo's die in de basis van dat continent geplaats zijn.
Afijn, zo kan je nog wel een tijdje door gaan, het spel is gewoon compleet anders geworden veel simpeler en meer voor de casual gamers die een x-box in huis hebben.
Op zich is daar niets mis mee maar ga dan niet in reviews en interviews vertellen dat de core van de game behouden is.
Een hoop dingen die de oldschool gamers leuk vonden aan dat spel vind je niet meer terug en dat was wel waar ik op hoopte toen ik het spel kocht. Als ik wist dat het zo veel veranderd was dan had ik het spel waarschijnlijk niet gekocht.
Dat wil niet zeggen dat ik het een slecht spel vind, ik heb ook erg leuke momenten gehad in het spel, maar ik had gewoon niet iets anders verwacht dan het is geworden.