Postius schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 16:11:
[...]
Nee vriend, de AI is vrij achterlijk. Als je hem doorhebt verlies je niks meer. De AI cheat voor het leven. Ik verlies ondertussen al lang geen manschappen meer. Er is niks tactisch aan een AI die voor je neus rondjes loopt. Op hogere moeilijkheidsgraden wordt de AI ook niet beter hij krijgt meer %hit en crit. Net als alle firaxis spellen, ai wordt niet beter hij rkijgt nog meer voordeel.
Maar volgens mij overschat jij nog enorm de AI

dus volgens mij weet jij nog niet hoe het werkt. Als je de AI doorhebt is het een kwestie van op de juiste plekken staan en hij loopt als een idioot rondjes en doet niks.
En het is leuk dat je beginners tips geeft, maar die heb ik zelf een paar pagina's terug nog zelf gegeven. Ben blij voor je dat jij de AI nog zo goed vindt. Maar hij is waardeloos. En je hebt ook niet helemaal begrepen wat ik heb getypt. De AI past zijn acties wel aan, maar weet al van te voren wat succesvol is en wat niet. De AI kiest ervoor om te missen of te raken, heeft niks met tactiek te maken.
En overigens, strategie en tactiek is niet hetzelfde. Dat van die movement is op tactisch vlak, niet strategisch. Tactiek =hoe win de veldslag, strategie = hoe win ik de oorlog
Waaruit blijkt dat ik de AI overschat? Je post sloeg gewoon kant nog wal. Daar kan ik ook niks aan doen.
Overigens begin ik me wel te irriteren aan de schijnheid van dit spel. Het is totaal niet random, alles staat van te voren alvast
Zoals gezegd is dat dus niet waar (zie twee genoemde voorbeelden). Die ai past zijn acties aan afhankelijk van jou plaatsing. Daarnaast kan het ook voorkomen dat jij (met een elevated sniper) de ai wel ziet, en de ai jou nog niet. In dat geval zie je dus 3 units stilstaan. De ai heeft dus line of sight beperking.
Bovendien scheelt het per geladen savegame of je unit raakt of mist. Zelfs met 30% kans kun je in een herladen game gewoon een keer raakschieten. Alles is dus wel random.
Als je de AI doorhebt is het een kwestie van op de juiste plekken staan en hij loopt als een idioot rondjes en doet niks.
Het is of het één of het ander.. Als je line of sight weet te creeren op een manier waarop de tegenstander jou niet kan zien en je wil geen cheatende ai dan zal hij dus inderdaad "dom" rondjes blijven lopen. Zou de ai weten dat je hem ziet, terwijl hij jou never nooit kan zien, dat zou cheaten zijn ja... Maar dat is dus NIET het geval.
Lijkt me juist een voorbeeld van een goede ai... Maargoed in 75% van de game kun je deze situatie uberhaupt niet creëren omdat je niet bovenop gebouwen kunt komen. Dat kan pas met die skeleton suit oid.
En kan iemand me vertellen hoezo aliens 3 tot 4 beurten in 1 krijgen als je ze spot? Je spot ze, je krijgt stom filmpje, ze krijgen een gratis movement turn
Dat heb ik je dus net uitgelegd... Om safe play te belonen. Zoals gezegd heeft overwatch gedurende je turn nu nut. Immers de alien is dan nog niet achter cover, wat dus een hogere hitkans kan betekenen. Dit is een "offset" voor de aim penalty. Zonder dit systeem zou overwatch alleen nut hebben tegen een ai die naar je toe rushed. Immers op een AI die je al ziet wil je gewoon vuren.
Ik verlies ondertussen al lang geen manschappen meer
Dat is mooi. Ik tot nu toe helemaal geen soldaten kwijt geraakt (op de verplichte verliezen van de tutorial na

) . Dat zegt verder niks over de kwaliteit van de AI.
De AI past zijn acties wel aan, maar weet al van te voren wat succesvol is en wat niet. De AI kiest ervoor om te missen of te raken, heeft niks met tactiek te maken.
Dat is toch inherent aan het gebruik van een AI? Een ai moet juist geen rekening houden met het feit of een schot mist of raakt. Zou de ai gebruik maken van het feit dat het schot mist dan zou de ai niet schieten, en dus cheaten.
Alles samengevat zeur je over een cheatende ai, terwijl je volledige onderbouwingen constant gebaseerd zijn op momenten waarop de ai niet cheat... (line of sight beperkingen, met opzet mis schieten). Slaat dus kant nog wal...
Daarnaast is het jammer maar logisch dat een hogere difficulty niet een "slimmere" ai betekent. Je maakt altijd een zo goed mogelijke ai die je dan vervolgens wat beperkingen oplegt en wat voordelen mee geeft. Dit gaat zo in elke game.
wil je nog meer uitdaging, prima, zie multiplayer. Gezien de metacritic score en het aantal gebruikers op steam (69k tegelijk) lijkt me dat er voldoende uitdaging is...
[
Voor 4% gewijzigd door
sdk1985 op 14-10-2012 16:44
]