Toon posts:

Meer dan 4gb zinvol?

Pagina: 1
Acties:
  • 571 views

Verwijderd

Topicstarter
Hi tweakers!

Sorry dat ik niks kon vinden met de zoekfunctie maar ik vraag me af of het op dit moment zinvol is om meer dan 4gb aan geheugen te hebben in een standaard werk pc? Mijn pc wordt gebruikt voor games als BF3, FSX en stevige produceerapplicaties echter heb ik met het muziek produceren nooit een te kort gehad aan geheugen. Ik denk eraan om te upgraden naar 8gb maar gaat dit uberhaupt wel effect hebben en is dit geen overkill?

Verdere specs, win7.64 955 black 4gb en een HD4850

Veel dank :)

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-02 17:39
Als je nieuw zou moeten kopen zou ik wel voor 8 ipv 4GB gaan, maar als upgrade zie ik het nut niet echt.

Kijk maar eens in je windows performance manager naar geheugen gebruik.

En effe doorsparen voor een SSD.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa ik trek >4gb makkelijk vol met eclipse, ooo en firefox ;).
Maw: als je een 64b install hebt is het wel de moeite waard.

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Geheugen is tegenwoordig zo goedkoop dat je er eigenlijk niet lang over na hoeft te denken om er meer van in te steken. Nu vraag ik me echter af of je DDR2 of DDR3 geheugen in je systeem hebt zitten? Als het DDR2 is dan zou ik het niet meer doen, want dan heb je niets meer aan je geheugen bij een platform-upgrade. Bij DDR3 is het het overwegen waard, maar ik betwijfel ten zeerste of je het eruit haalt. Zelfs in een zware game als Battlefield 3 merk je weinig verschil vanaf 4GB.

Zoals pkuppens al aangeeft zul je meer winst halen uit een upgrade naar een SSD. Het is natuurlijk wel iets duurder dan wat geheugenreepjes, maar hier haal je véél meer snelheidswinst uit.

Laatst ben ik zelf van 4->8GB gegaan en ik merkte nagenoeg geen verschil in BF3. Alleen als je zware applicaties op de achtergrond laat draaien is het merkbaar. Toen ik later een SSD in mijn systeem had gezet, ging alles als een speer. Applicaties en spellen laden veel sneller en reageren beter.

[ Voor 4% gewijzigd door Bee.nl op 23-12-2011 01:46 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh er is meer dan spelletjes? en ook al trekt 1 app 4gb aan geheugen binnen; er zijn ook altijd meerdere applicaties met een eigen adresruimte mogelijk.

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Boudewijn schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 01:46:
Uhh er is meer dan spelletjes? en ook al trekt 1 app 4gb aan geheugen binnen; er zijn ook altijd meerdere applicaties met een eigen adresruimte mogelijk.
Ja, ik heb de laatste alinea aangepast. De TS had het specifiek over Battlefield 3, dus daar ben ik even op ingegaan (zelf ervaring mee icm een geheugen- en SSD-upgrade). Hij zegt verder geen geheugentekort te hebben met de produceerapplicaties. Het is inderdaad wel zo dat als je meerdere programma's tegelijk draait het wel uitkomst biedt :)

En niet iedereen doet iets met Eclipse of VM's :P

[ Voor 3% gewijzigd door Bee.nl op 23-12-2011 01:57 ]

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-02 17:39
Bee.nl schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 01:50:
[...]

Ja, ik heb de laatste alinea aangepast. De TS had het specifiek over Battlefield 3, dus daar ben ik even op ingegaan (zelf ervaring mee icm een geheugen- en SSD-upgrade). Hij zegt verder geen geheugentekort te hebben met de produceerapplicaties. Het is inderdaad wel zo dat als je meerdere programma's tegelijk draait het wel uitkomst biedt :)

Niet iedereen doet iets met Eclipse of VM's :P
.. Maar als je FireFox gebruikt, en blijft gebruiken, zou ik wel naar 8GB gaan ;) ..

• Slidemaster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-12-2025
zo als Bee.nl zegt
Bee.nl schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 01:44:
Geheugen is tegenwoordig zo goedkoop dat je er eigenlijk niet lang over na hoeft te denken om er meer van in te steken. Nu vraag ik me echter af of je DDR2 of DDR3 geheugen in je systeem hebt zitten? Als het DDR2 is dan zou ik het niet meer doen, want dan heb je niets meer aan je geheugen bij een platform-upgrade. Bij DDR3 is het het overwegen waard, maar ik betwijfel ten zeerste of je het eruit haalt. Zelfs in een zware game als Battlefield 3 merk je weinig verschil vanaf 4GB.
Maar meer geheugen helpt ook bij bestanden overdragen, multitasking en indd FireFoX ^^

Verwijderd

Slidemaster schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 03:36:
zo als Bee.nl zegt
Maar meer geheugen helpt ook bij bestanden overdragen, multitasking en indd FireFoX ^^
Nee, het helpt alleen als je anders tekort komt :) Het is een beetje zoals met hardeschijfruimte: leuk dat je er veel van hebt, maar als het leeg staat heb je er ook weinig aan. Als het op is merk je het wel. Aangezien de meeste mensen voldoende hebben heeft een upgrade bij hen weinig zin. Er zijn echter wel taken en gebruikspatronen te verzinnen waarbij je wel degelijk 8 GB of meer kan gebruiken, maar die zijn vaak vrij specifiek (met virtuele machines gaat het bijvoorbeeld vaak hard) en wij kunnen helaas ook moeilijk zien hoe TS met zijn geheugen omgaat.

Het is momenteel echter zo goedkoop dat ik zeg dat je bij twijfel of bijvoorbeeld BF3 prima voor de 8GB kan gaan. Daar zit wel één maar aan en dat is dat je een moederbord met DDR3 moet hebben. Mocht het DDR2 slikken of zelfs DDR1 zou ik kritisch gaan kijken, want dan is meer geheugen duur en moet je het wel echt goed kunnen gebruiken wil het de moeite waard worden.

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02 23:33

faust2016

You yes have my shirt

De enige keer dat ik niet genoeg had aan 4GB was als ik GTA IV speelde en mn browser (jaja het was firefox :p ) oid op de achtergrond open had staan. Tijdje 8GB geheugen gehad, maar na het niet meer spelen van GTA IV weer terug gegaan naar 4GB en geen nadelen aan ondervonden tot nog toe.

Als je dus geen last hebt van te weinig geheugen, en dat merk je gauw genoeg want dan gaat de hele boel stotteren,hoef je niet te upgraden ;).

Verwijderd

faust2016 schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 04:18:
Als je dus geen last hebt van te weinig geheugen, en dat merk je gauw genoeg want dan gaat de hele boel stotteren,hoef je niet te upgraden ;).
Als een PC gaat swappen merk je dat inderdaad snel genoeg, misschien PC's met een SSD uitgezonderd.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Meer geheugen is vrijwel altijd beter, als je het kunt benutten. ;)

De vraag of je moet/kunt/zou upgraden en of het nuttig is ja/nee is al zo vaak voorbij gekomen dat er wat mij betreft geen nieuw topic over geopend hoeft te worden omdat deze zo recent nog voorbij zijn gekomen.
Als ik even zoek op "nut van 8GB" binnen dit subforum vind al snel de volgende interessante topics:
Snelheidswinst 8 Gb i.p.v 4 Gb geheugen
Veel RAM, what's the point?
Nut Upgraden geheugen
Advies RAM uitbreiding
en nog heel wat meer...

Zelf heb ik recent een upgrade begaan van 4GB naar 12GB.
"Wat moet je met zoveel geheugen?"
'Patsen.' :P

Ok, serieus: Ik kreeg de 4GB wel vol met BF3. Bij Alt-tabben vanuit die game, met op de achtergrond Firefox (battelog), Skype en TeamSpeak merkte ik dat er wel even wat van disk gehaald moest worden. Ik moest soms even moest wachten voordat Firefox weer responsief was en dat moet natuurlijk instantaan zijn.
Dus upgraden naar 8GB was wat ik wilde en aangezien het nu eigenlijk geen reet kost (40 euro voor 2x4GB) heb ik dus gelijk een setje van 8GB gehaald. Dan kan ik het 2x2GB DDR3-2133 wat er al in zat misschien wel een keer ergens anders inzetten, bijvoorbeeld een AMD Trinity doosje in de toekomst.
Maar voorlopig heb ik er nog geen ander doel voor dus laat ik het lekker in mijn bak zitten en heb ik nu 12GB.
In Windows is het alt-tabben vanuit BF3 nu instantaan, ik kan gelijk Firefox gebruiken. En zodra de cache eenmaal warm is zijn mijn laadtijden ook korter dan toen ik nog 4GB RAM had. Een flinke file cache hebben is verder lekker voor de performance, eenmaal opgestart blijft het lekker in RAM hangen en is het een volgende keer vlot opgestart. En ook heb ik een keer 3GB van een USB disk uitgepakt, iets verprutst waardoor ik het opnieuw wilde uitpakken. Toen ik dat deed ging het ineens met 80MB/s, terwijl de USB disk dat niet eens kan halen. Van die 3GB werd een GB of 2 gewoon uit de file cache gehaald, heerlijk :P

In Linux doe ik nu meer dingen in een ram disk. Ik gebruik een deel van mijn RAM daar als een soort supersnelle harddisk, bijvoorbeeld om dingen op te compilen en te bewerken, is wat vlotter. En ook daar, zodra dingen eenmaal zijn ingeladen kunnen ze lekker in RAM blijven hangen, dus alles reageert lekker vlot, maar dat deed het met 4GB ook al op zich.

Gezien de huidige prijzen zou ik upgraden naar 8GB gewoon doen als je er interesse in hebt. Daar kun je nu, o.a. met BF3 al profijt van hebben, en je hebt gewoon meer hoofdruimte. Verder wil ik je vragen volgende keer eerst even de Search te gebruiken omdat deze vraag regelmatig voorbij komt, maandje geleden nog zelfs. Omdat een nieuwe discussie hierover mijns inziens dus nog niet nodig is sluit ik dit topic.
Als je hierover vragen of opmerkingen hebt kun je mij natuurlijk DMen/mailen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 23-12-2011 07:29 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.