Meer geheugen is vrijwel altijd beter, als je het kunt benutten.
De vraag of je moet/kunt/zou upgraden en of het nuttig is ja/nee is al zo vaak voorbij gekomen dat er wat mij betreft geen nieuw topic over geopend hoeft te worden omdat deze zo recent nog voorbij zijn gekomen.
Als ik even
zoek op "nut van 8GB" binnen dit subforum vind al snel de volgende interessante topics:
Snelheidswinst 8 Gb i.p.v 4 Gb geheugen
Veel RAM, what's the point?
Nut Upgraden geheugen
Advies RAM uitbreiding
en nog heel wat meer...
Zelf heb ik recent een upgrade begaan van 4GB naar 12GB.
"Wat moet je met zoveel geheugen?"
'Patsen.'
Ok, serieus: Ik kreeg de 4GB wel vol met BF3. Bij Alt-tabben vanuit die game, met op de achtergrond Firefox (battelog), Skype en TeamSpeak merkte ik dat er wel even wat van disk gehaald moest worden. Ik moest soms even moest wachten voordat Firefox weer responsief was en dat moet natuurlijk instantaan zijn.
Dus upgraden naar 8GB was wat ik wilde en aangezien het nu eigenlijk geen reet kost (40 euro voor 2x4GB) heb ik dus gelijk een setje van 8GB gehaald. Dan kan ik het 2x2GB DDR3-2133 wat er al in zat misschien wel een keer ergens anders inzetten, bijvoorbeeld een AMD Trinity doosje in de toekomst.
Maar voorlopig heb ik er nog geen ander doel voor dus laat ik het lekker in mijn bak zitten en heb ik nu 12GB.
In Windows is het alt-tabben vanuit BF3 nu instantaan, ik kan gelijk Firefox gebruiken. En zodra de cache eenmaal warm is zijn mijn laadtijden ook korter dan toen ik nog 4GB RAM had. Een flinke file cache hebben is verder lekker voor de performance, eenmaal opgestart blijft het lekker in RAM hangen en is het een volgende keer vlot opgestart. En ook heb ik een keer 3GB van een USB disk uitgepakt, iets verprutst waardoor ik het opnieuw wilde uitpakken. Toen ik dat deed ging het ineens met 80MB/s, terwijl de USB disk dat niet eens kan halen. Van die 3GB werd een GB of 2 gewoon uit de file cache gehaald, heerlijk
In Linux doe ik nu meer dingen in een ram disk. Ik gebruik een deel van mijn RAM daar als een soort supersnelle harddisk, bijvoorbeeld om dingen op te compilen en te bewerken, is wat vlotter. En ook daar, zodra dingen eenmaal zijn ingeladen kunnen ze lekker in RAM blijven hangen, dus alles reageert lekker vlot, maar dat deed het met 4GB ook al op zich.
Gezien de huidige prijzen zou ik upgraden naar 8GB gewoon doen als je er interesse in hebt. Daar kun je nu, o.a. met BF3 al profijt van hebben, en je hebt gewoon meer hoofdruimte. Verder wil ik je vragen volgende keer eerst even de Search te gebruiken omdat deze vraag regelmatig voorbij komt, maandje geleden nog zelfs. Omdat een nieuwe discussie hierover mijns inziens dus nog niet nodig is sluit ik dit topic.
Als je hierover vragen of opmerkingen hebt kun je mij natuurlijk DMen/mailen
[
Voor 7% gewijzigd door
Ultraman op 23-12-2011 07:29
]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.