• Otkurom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-11-2025
Wat ik me laatst afvroeg is hoeveel zin het heeft om je geheugen te upgraden.

Zelf heb ik nu 4GB 1300MHZ van kingston, maar wil dat graag uitbreiden. Nu vroeg ik me af of bijvoorbeeld 8GB 1600MHZ een significante snelheidswinst is voor mijn systeem, tov 1300MHZ.

De rest van mijn systeem bestaat oa uit een AMD T1050 een 5850 videaokaart en een intel x25 80GB SSD. en een extreme3 870 moederbord.

Kon nergens echt duidelijke info vinden over dit onderwerp dus vandaar.

Otkurom

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Sneller geheugen maakt niks uit, dit zal je nooit merken.
4 GB is ook genoeg.
Meer geheugen heb je nodig indien geheugen vol loopt tijdens gebruik, ligt er dus aan wat je doet.

Dus houd je geld vast om een nieuwe pc te kopen in de toekomst.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Belangrijk in dit geval is natuurlijk ook of je OS 32bit of 64bit is.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je hebt alleen wat aan meer RAM als je het ook vol maakt. Als je 3GB in gebruik hebt maakt niets uit of er 4GB of 20GB in zit. Let dus op het geheugen gebruik met werken in Windows met programma's of tijdens gamen. Maak je 4GB niet vol is upgraden zinloos.

• Otkurom
ik gebruik vaak chrome en dan gaat het soms wel heel hard met het geheugen :P (en bovendien heel grote audicity bestanden)

heb btw gewoon 64 bit windows.

Bedankt voor de antwoorden, dan prik ik er gewoon 4gb bij =)

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-02 11:38
Als je alleen internet op je pc ga je echt niet meer dan 4GB geheugen nodig hebben.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik gebruik in Windows nooit meer dan 2GB totaal, maakt niet uit wat ik doe of hoeveel er open staat. Alleen met BF3 of GTA 4 komt het soms boven de 4GB. Verder bij geen enkel ander spel of applicatie ooit boven de 4GB totaal gekomen.

• Otkurom
voor alleen internet zou een 1050, een ssd en een 5850 ook een beetje overkill zijn denk je niet? =')

draai oa bf3 en veel audiobewerking ;)

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-02 13:33
Volgens mij heb ik ooit alleen 3D slicer echt alles zien gebruiken. (Buiten benchtools om natuurlijk) Geheugensnelheid maakt natuurlijk wel uit, maar echt vrij weinig. unrarren zal iets rapper gaan. (verwaarloosbaar in mijn ogen, maar toch meetbaar).

Edit:
Voor BF3
Iets kortere laadtijden. Maar dan krijg je altijd de eeuwige discussie van snelheid vs timings.
Als je mods gaat doen, heb je je geheugen nodig.
Meer = beter

[ Voor 26% gewijzigd door Biersteker op 06-12-2011 20:28 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:24
[b][message=37272554,noline]De rest van mijn systeem bestaat oa uit een AMD T1050 een 5850 videaokaart en een intel x25 80GB SSD. en een extreme3 870 moederbord.
Errr. T1050 ken ik niet. Bedoel je een 1055T? Die ken ik namelijk wel :)

... en die heeft native support geheugen tot 1333 Mhz. dat betekent dat je met je vingertjes aan de bios moet gaan zitten om de vruchten te plukken van 1600 Mhz geheugen. Persoonlijk denk ik wel dat het verschil gaat maken in overall performance, gezien de cache en memory bandbreedte van de vorige generatie AMD chips niet echt optimaal was (tov bijvoorbeeld de concurrentie). Er zijn hier en daar wat testjes met Llano chips, die een hogere geheugensnelheid native ondersteunen. En ook voordeel haalden uit die hogere snelheid. Maar reken vooral in procenten als je er geen hele rare dingen mee gaat doen. Er werd wel gesuggereerd dat het misschien wel niet zo interessant is om naar geheugen te kijken met een krappere CAS timing. Dat kan eventueel wel zonder ingrijpen in de CPU klok/multiplier.

Acht gigabyte geheugen is echter veel. Heel veel. Ik begrijp dat het allemaal best betaalbaar is tegenwoordig, dat RAM geheugen. Maar ik denk niet dat je ooit een verschilletje gaat merken in performance.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Helixes schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:41:
Er zijn hier en daar wat testjes met Llano chips, die een hogere geheugensnelheid native ondersteunen. En ook voordeel haalden uit die hogere snelheid.
Llano heeft een IGP die van intern geheugen gebruik maakt, een phenom II x6 niet. Daarom is sneller geheugen bij Llano wel merkbaar, maar voor andere CPU's is het nauwelijks merkbaar behalve in zeer specifieke toepassingen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Otkurom schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 20:24:
voor alleen internet zou een 1050, een ssd en een 5850 ook een beetje overkill zijn denk je niet? =')

draai oa bf3 en veel audiobewerking ;)
En daarom is het dus handig als jij bij dergelijke vragen even vermeldt wat je met de pc doet, of denkt te gaan doen. Wij denken over het algemeen niet veel als wij geen informatie hebben.

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10-2025
jan99999 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 19:15:
Sneller geheugen maakt niks uit, dit zal je nooit merken.
4 GB is ook genoeg.
Meer geheugen heb je nodig indien geheugen vol loopt tijdens gebruik, ligt er dus aan wat je doet.

Dus houd je geld vast om een nieuwe pc te kopen in de toekomst.
nou je merkt vaak wel het verschil in rekensnelheid wanneer je bijvoorbeeld battlefield 3 aan het opstarten bent.
maak echt wel verschil of je nou 1066 mhz of 1600 of meer hebt.
ik beveel zelf dual channel 8 gig @ 1600mhz kingston hyperX aan.
lekker snel, levenslange garantie! en ook een voordeel als je een blauw moederbord heb :D

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10-2025
of teminste ik heb het snelheids verschil wel goed gemerkt tussen 1066 mhz en 1600 mhz

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2011 @ 09:54:
[...]

En daarom is het dus handig als jij bij dergelijke vragen even vermeldt wat je met de pc doet, of denkt te gaan doen. Wij denken over het algemeen niet veel als wij geen informatie hebben.
Dat dus ;)

Meer RAM bijplaatsen heeft 0,0 zin als je je huidige RAM niet helemaal vol krijgt, omgekeerd win je enorm veel performance als je nu naar HDD (of zelfs SSD) moet swappen omdat RAM vol is.

Heb van de week mijn PC van 4GB naar 8GB geupgrade (had 4GB voor een andere PC nodig, besloot om dan maar 2x 4GB te kopen voor mezelf en mijn 2x 2GB door te schuiven) en werkelijk geen biet kunnen merken aan verschil, ook niet met twee Chrome vensters met elk 10+ tabs open voor een aantal uur. 4GB is wat dat betreft nog ruim zat.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1