16 websites hebben geen dergelijke sensor gebruikt...? Het aantal websites dat met een dergelijk apparaat videokaarten bekijkt is op 1 hand te tellen. Maar ze zijn natuurlijk door nVidia omgekocht om een dergelijk plaatje te plaatsen.... En dat de VRMs geen koeling krijgen gebeurt regelmatig, niet alleen bij XFX nu. En daarbij, het is niet het geheugen.
Verwijderd
Er zijn idd maar zeer weinig websites die de warmte van de VRM bekijken of meten. Sterker nog, dat doet bijna geen één reviewsite. Dus bij al die reviews valt het niet op en komt men tot de conclusie dat het een prima kaart is. Makkelijk awards binnen slepen... 
En wat heeft die site die de infrarood beelden maakt er aan om het te faken? Daar schieten ze toch niks mee op? Ga er dus maar vanuit dat dit klopt.
En wat heeft die site die de infrarood beelden maakt er aan om het te faken? Daar schieten ze toch niks mee op? Ga er dus maar vanuit dat dit klopt.
Excuus, ik bedoelde VRM's idd.
We zullen afwachten op het mailtje van XFX.
Dat klopt inderdaad, dat is wel heel makkelijk.Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 01:05:
Er zijn idd maar zeer weinig websites die de warmte van de VRM bekijken of meten. Sterker nog, dat doet bijna geen één reviewsite. Dus bij al die reviews valt het niet op en komt men tot de conclusie dat het een prima kaart is. Makkelijk awards binnen slepen...
We zullen afwachten op het mailtje van XFX.
Voorspelling reactie XFX; Onze kaart is de beste HD7970 welke het best koelt en het stilste is, u ziet, u hoeft zich nergens zorgen over te maken
Haha idd. Maar als die VRM's niet goed gekoeld zijn, gaan er heel wat kaarten terug komen, denken jullie niet?t!n0 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:11:
Voorspelling reactie XFX; Onze kaart is de beste HD7970 welke het best koelt en het stilste is, u ziet, u hoeft zich nergens zorgen over te maken
Ze hoeven er niet door kapot te gaan, echter stel je zou een reference design samen met die XFX in Crossfire draaien (niet echt een prachtige combinatie wat betreft looks, maar het kan wel). Als je dan de XFX in het onderste slot doet en de reference in de bovenste, hangt de fan van de reference precies boven dat warme vlak (VRM gedeelte) van de XFX. De bovenste kaart zou het dan nog eens behoorlijk warm kunnen krijgen, zeker als de ruimte tussen de 2 sloten niet al te groot is.
De reden waarom ik het reference design als voorbeeld noem en niet 2 dual fans, is omdat de reference maar 1 fan heeft die precies daar de lucht inzuigt.
De reden waarom ik het reference design als voorbeeld noem en niet 2 dual fans, is omdat de reference maar 1 fan heeft die precies daar de lucht inzuigt.
[ Voor 13% gewijzigd door Paprika op 17-01-2012 09:22 ]
De bovenste kaart zuigt dan toch sowieso de exhaustlucht van de onderste aan? Die VRMs maken dan niks meer uit.
Nog bedankt voor de tip. Heb om 16u besteld, zaterdag in huis. Nu staat er weer 1 op voorraad maar dan voor €599,-jcj1982 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:29:
Cd-rom land heeft hun prijs verlaagd naar 525,- voor de 7970 ik heb er net een besteld en kan hem vanaf ophalen
Ze hebben er nog 2 DUS VLUG
Suc6!!!
Ik zie dat zowel de levertijden als de prijzen in webshops nogal verschillen. Zowel per webshop als per dag. Heeft iemand enig idee wanneer de 7970 Ruim leverbaar is in heel NL? En we dus echt zullen zien hoe laag de webshops gaan met voldoende aanbod.
Ik heb eigenlijk geen idee hoe die precies in zijn werk gaat. Is er 9 jan gewoon 1 grote batch gekomen en komt er straks een nieuwe grote batch? Of leveren alle verschillende merken mondtjes maat kaarten aan leveransiers?
Ik heb eigenlijk geen idee hoe die precies in zijn werk gaat. Is er 9 jan gewoon 1 grote batch gekomen en komt er straks een nieuwe grote batch? Of leveren alle verschillende merken mondtjes maat kaarten aan leveransiers?
Zolang de VRMs binnen hun gerate temps blijven en hun hoge temps er niet toe leidt dat andere onderdelen boven hun gerate temps komen is er idd niets aan de hand vanuit technisch en garantie oogpunt.Olaf van der Spek schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 10:30:
De bovenste kaart zuigt dan toch sowieso de exhaustlucht van de onderste aan? Die VRMs maken dan niks meer uit.
Het is alleen niet logisch om een superduper kaart qua koeling uit te brengen en vervolgens de vrm's tot nogal hoge temps op te laten lopen. Vind het maar suf.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Super manFrancois schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 11:42:
[...]
Nog bedankt voor de tip. Heb om 16u besteld, zaterdag in huis. Nu staat er weer 1 op voorraad maar dan voor €599,-
Goedkoopste: Powercolor € 504,49 incl verzenden naar NL..
http://geizhals.eu/?cat=g...12&xf=1440_HD+7970&sort=p
Edit - Sorry, € 494,38 incl verz. bij Anobo.de
http://www3.anobo.de/arti...1mu2t3_gxj2k7la&ref=13&lb
http://geizhals.eu/?cat=g...12&xf=1440_HD+7970&sort=p
Edit - Sorry, € 494,38 incl verz. bij Anobo.de
http://www3.anobo.de/arti...1mu2t3_gxj2k7la&ref=13&lb
[ Voor 39% gewijzigd door rabor op 17-01-2012 17:47 ]
Kepi_nl
Omdat ik toch moest wachten op mijn waterblok heb ik de kaart bij MyCom besteld omdat die daar het goedkoopste was. Vandaag de kaart gekregen voor 499,99. Nu is ie er 539,99. Toch mazzel dat ik de kaart daar besteld heb en ook nog vrij snel gekregen heb.
Dag prijs klinkt kutPilatuS schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 18:04:
Omdat ik toch moest wachten op mijn waterblok heb ik de kaart bij MyCom besteld omdat die daar het goedkoopste was. Vandaag de kaart gekregen voor 499,99. Nu is ie er 539,99. Toch mazzel dat ik de kaart daar besteld heb en ook nog vrij snel gekregen heb.
http://www.snogard.de/?artikelId=VGAP30-PC7970 lekker stabiel hoor in DUitsland
Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III
Welke had je besteld? De ASUS versie?PilatuS schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 18:04:
Ik vraag mij toch nog steeds af of het niet beter is om nu te bestellen, of later.
Als je later besteld, weet ik niet of die prijzen nog zo (laag) blijven. Als ik zie, de bedrijven die ze op voorraad hebben, staan meestal op 590 euro o.i.d.
Wat denken jullie?
Ik heb de Sapphire.
Verder hangt het er vanaf hoelang je wil wachten. Als je het niet erg vind om 2 maanden te wachten zal je dat wel wat geld besparen. Over 2 maanden zal ie waarschijnlijk goed leverbaar zijn waardoor shops met elkaar gaan concurreren. Nu doen ze het tegenovergestelde omdat de vraag nog hoger is dan het aanbod. 590 euro gaat helemaal nergens over gezien er voor 500 ook nogsteeds winst opzit. Maarja, geef ze eens ongelijk. Als mensen dat er voor willen betalen moeten ze dan zelf weten. De meeste producten die winkels verkopen zitten onder de 10% marge, als je dan een keer winst kan maken is dat logisch.
Verder hangt het er vanaf hoelang je wil wachten. Als je het niet erg vind om 2 maanden te wachten zal je dat wel wat geld besparen. Over 2 maanden zal ie waarschijnlijk goed leverbaar zijn waardoor shops met elkaar gaan concurreren. Nu doen ze het tegenovergestelde omdat de vraag nog hoger is dan het aanbod. 590 euro gaat helemaal nergens over gezien er voor 500 ook nogsteeds winst opzit. Maarja, geef ze eens ongelijk. Als mensen dat er voor willen betalen moeten ze dan zelf weten. De meeste producten die winkels verkopen zitten onder de 10% marge, als je dan een keer winst kan maken is dat logisch.
2 maanden word me toch echt te veel .. 
Wacht al sinds oktober! Wat denk je van begin of half februari?!
Wacht al sinds oktober! Wat denk je van begin of half februari?!
Wie is er hier dan niet snugger? Drie maanden wachten op iets waarvan je al die hele tijd weet dat het ergens in januari pas komt.. (en dan nu gaan klagen)JPtjee007 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 20:04:
Wacht al sinds oktober!
[ Voor 4% gewijzigd door Fid3lity op 17-01-2012 20:06 ]
Ik wil deze kaart ook al een half jaar. Op de launchdate besteld bij MyCom voor de laagste prijs van alle shops. En vandaag dus geleverd.
Waarom heb je de kaart niet al lang besteld dan ? De prijzen gaan nu juist weer omhoog.
Waarom heb je de kaart niet al lang besteld dan ? De prijzen gaan nu juist weer omhoog.
Idd ik had hem ook @ launchday voor 550. Maar hij was die zelfde dag al voor 520 uit leverbaar op te halen. En 500 als je er snel bij was! Je had hem makkelijk kunnen hebben by now.
Hij is nu redelijk goed verkrijgbaar. En als je even een paar werkdagen geduld hebt voor 490. 
http://www.salland.eu/pro...3chj0-u0uay0yz.html?ref=2
[ Voor 44% gewijzigd door Format-C op 17-01-2012 23:01 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Afgelopen donderdag besteld bij Informatique. En gisteren een verzendbevestiging gekregen. Echter duurt het sorteren bij PostNL wat langer dan normaal. Hij komt waarschijnlijk morgen binnen ipv vandaag. Ik zie 'm wel! 
Hij is binnen
Maar het lijkt er inderdaad op dat ie nu een stuk beter verkrijgbaar is!:)
Hij is binnen
Maar het lijkt er inderdaad op dat ie nu een stuk beter verkrijgbaar is!:)
[ Voor 6% gewijzigd door NeFoRcE op 18-01-2012 10:17 ]
Professioneel Heftruck Syndroom
Ik heb contact met XFX hier over gehad en hun gaven aan dat bovenstaande alleen in Amerika geld en dus niet in Europa. Onderstaande reactie heb ik van hun ontvangen:JPtjee007 schreef op zondag 15 januari 2012 @ 16:30:
Bij welke grote merken mag je de standaardkoeler vervangen voor een andere?
- XFX: Ja, en wat een service! "We do not encourage the removal of components due to damage that may result in the process. XFX understands that some enthusiasts may choose to replace the original component with their own cooling solution. To support the gaming community, we recommend that you contact XFX prior to any modifications so that we can update your profile and product registration to avoid potential issues with warranty support. In addition, XFX support will be able to walk through the installation with you or provide feedback and pointers on available options for your specific product. You may even consider shipping your components to XFX and allow the technicians at XFX to perform the modification for you (shipping charges to XFX apply)."
[SHAUN_T 1/18/2012 11:15:37 AM] Hi Joris, thanks for your message. I believe the statement from your second message is taken from the XFX US website. Please note, within Europe the warranty is the responsibility of the reseller, there is no direct warranty with XFX. Tampering with the original cooling solution may void the warranty of the product with your reseller. We also cannot provide any advice or recommendations when it comes to alternative cooling, because this isnt something we test. With regard to the issues you have been experiencing with the graphics card, does the noise from the fan simply sound as though the fan is spinning very fast to keep temperatures down? Or does it sound like the fan may have developed a physical issue? Kind regards, Shaun.
Verwijderd
Hier istie ook binnen. (Van Informatique ook).
Valt me op dat de stock cooling niet eens gaat joelen als je BF3 op Ultra (1920x1200) aanzet.
Wat dat betreft had ik meer moeite hem in een mid tower te krijgen want daar past hij net maar dan ook net in.
Valt me op dat de stock cooling niet eens gaat joelen als je BF3 op Ultra (1920x1200) aanzet.
Wat dat betreft had ik meer moeite hem in een mid tower te krijgen want daar past hij net maar dan ook net in.
Net even wat lopen spelen met OC'en. Op standaard voltage is 1125MHz stabiel op de core. CCC gaat niet verder dan dat. De Vantage score komt daarmee net boven de 30.000 uit op performance. Nu alleen nog wachten op de andere koeling zodat het voltage omhoog kan. Eens zien wat er dan uit te halen is.
Weet iemand een winkel waar deze goed leverbaar is? Of info waar deze binnenkort goed leverbaar zou moeten zijn.. Mag ook in in een buitenlands winkel. XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation.
Ik wil namelijk niet zelf met third party coolers knoeien en toch een stille kaartje hebben.
Ik wil namelijk niet zelf met third party coolers knoeien en toch een stille kaartje hebben.
Hoort eigenlijk niet hier hePilatuS schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 14:27:
Net even wat lopen spelen met OC'en. Op standaard voltage is 1125MHz stabiel op de core. CCC gaat niet verder dan dat. De Vantage score komt daarmee net boven de 30.000 uit op performance. Nu alleen nog wachten op de andere koeling zodat het voltage omhoog kan. Eens zien wat er dan uit te halen is.
Deze wilde ik ook. Maar hier ergens zweeft een foto waarop te zien is dat er een hotspot is op de kaart van 105+ graad!!! Dus toch maar de sapphireNotoxic schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 14:37:
Weet iemand een winkel waar deze goed leverbaar is? Of info waar deze binnenkort goed leverbaar zou moeten zijn.. Mag ook in in een buitenlands winkel. XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation.
Professioneel Heftruck Syndroom
Hmm in de topic staat dat de 7950 de 9e gelanceerd is/wordt, zie hem nog niet hier in de pricewatch staan. Heb helaas niet het budget voor een 500 euro videokaart. Is er trouwens een goede reden om voor de 3 gb ipv de 1.5 te gaan of ga ik dat verschil nauwelijks merken?
Volgensmij heeft de 7950 ook gewoon 3GB ram. En of dat wat uit maakt hangt nogal van andere factoren af. Welke games speel je? En vooral, op welke resolutie gam je?Ryan1981 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 15:34:
Hmm in de topic staat dat de 7950 de 9e gelanceerd is/wordt, zie hem nog niet hier in de pricewatch staan. Heb helaas niet het budget voor een 500 euro videokaart. Is er trouwens een goede reden om voor de 3 gb ipv de 1.5 te gaan of ga ik dat verschil nauwelijks merken?
De 7950 zal als het goed is verkrijgbaar zijn met zowel 1.5GB als 3GB RAM, en de release wordt eind deze maand verwacht (hint misschien handig om dit in de ts te zetten).
De HD7950 gaat inderdaad in 1,5 en 3GB variant komen, en in het andere draadje staat de releasedate wel correct. Ik zal het wel even nakijkendcm360 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 15:52:
De 7950 zal als het goed is verkrijgbaar zijn met zowel 1.5GB als 3GB RAM, en de release wordt eind deze maand verwacht (hint misschien handig om dit in de ts te zetten).

Kerel,, Bedankt!!NeFoRcE schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 15:32:
[...]
Deze wilde ik ook. Maar hier ergens zweeft een foto waarop te zien is dat er een hotspot is op de kaart van 105+ graad!!! Dus toch maar de sapphire
In dat geval hangt de keuze tussen 1,5 en 3GB echt af van een heleboel dingen.
Prijsverschil/resolutie/welke games.
Verwijderd
Voor een enkele kaart bij 1080p reso zal bij 99% van de games 1.5gb prima voldoen (ook met AA eye-candy). Bij CF en/of hogere reso zullen we benchmarks moeten afwachten.j0ppie schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 18:56:
In dat geval hangt de keuze tussen 1,5 en 3GB echt af van een heleboel dingen.
Waarom kiezen jullie voor de ASUS kaart dan? En hoe zijn de bevindingen met het geluid?Format-C schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 22:59:
Hij is nu redelijk goed verkrijgbaar. En als je even een paar werkdagen geduld hebt voor 490.
Want ik weet dat binnenkort de nieuwe ASUS DCII kaarten uitkomen! Zal ik daarop wachten?
Verwijderd
Die gaat ongetwijfeld koeler en stiller zijn, maar dus wel triple slot, wat voor sommigen een nadeel is. Daarbij zal ie natuurlijk wat duurder zijn. Tis net hoe belangrijk je de voordelen vindt opwegen tegen de meerprijs t.o.v. het reference design.
XFX kaarten zouden weer iets beter leverbaar moeten zijn: YouTube: X-RANGERS: Defenders of Gaming
Maar, waarom zou dat erg zijn? Als je een CrossFire setup zou willen draaien, kan je die toch onderaan doen, en bovenaan bijvoorbeeld een reference of een MSI TwinFrozr?Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:52:
Die gaat ongetwijfeld koeler en stiller zijn, maar dus wel triple slot, wat voor sommigen een nadeel is. Daarbij zal ie natuurlijk wat duurder zijn. Tis net hoe belangrijk je de voordelen vindt opwegen tegen de meerprijs t.o.v. het reference design.
En volgens mij zijn er ook ASUS DC kaarten met 2 slots.
Verwijderd
Ik neem aan dat al die reference kaarten hetzelfde zijn op de sticker na.JPtjee007 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:34:
Waarom kiezen jullie voor de ASUS kaart dan? En hoe zijn de bevindingen met het geluid?
Want ik weet dat binnenkort de nieuwe ASUS DCII kaarten uitkomen! Zal ik daarop wachten?
Gister toen ik 3dmark11 ff draaide hoorde ik de fan toch wel even maar niet schrikbarend. (P71xx zo uit m'n hoofd op een i7 930) Score is overigens niet geldig want de drivers waren niet goedgekeurd.
Als je twee triple slot videokaarten kan betalen, kan je ook wel een moederbord betalen die daarvoor geschikt is.JPtjee007 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 09:14:
[...]
Maar, waarom zou dat erg zijn? Als je een CrossFire setup zou willen draaien, kan je die toch onderaan doen, en bovenaan bijvoorbeeld een reference of een MSI TwinFrozr?
Verwijderd
Ik zeg toch ook dat het voor sommigen een nadeel kan zijn? Bijv. voor iemand die CF wil draaien met per se 2x dezelfde kaart en het wil combineren met een geluidskaart. Dan moet je wel net een mobo hebben waar dat allemaal past...JPtjee007 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 09:14:
[...]
Maar, waarom zou dat erg zijn? Als je een CrossFire setup zou willen draaien, kan je die toch onderaan doen, en bovenaan bijvoorbeeld een reference of een MSI TwinFrozr?
pricewatch: Club3D Radeon HD 7970
Zo... Dat zijn er een hoop. Alle andere merken hebben een stuk slechtere availability....
Wat gebeurt hier? Wantrouwen in Club3D? Vraaguitval? Overaanbod? Iemand enig beeld?
Zo... Dat zijn er een hoop. Alle andere merken hebben een stuk slechtere availability....
Wat gebeurt hier? Wantrouwen in Club3D? Vraaguitval? Overaanbod? Iemand enig beeld?
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ik denk meerdere leveranciers die de kaart kunnen leveren > concurrentie.
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Die zijn vandaag geleverd
.
[ Voor 26% gewijzigd door Paprika op 19-01-2012 15:54 ]
Dan zeg je dus dat het wel snor zit aan de aanbod kant - of de vraag is niet je-dat. Je kunt alleen maar van echte concurrentie spreken als er in ieder geval sprake is van een redelijke vraag/aanbod verhouding.Format-C schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:43:
Ik denk meerdere leveranciers die de kaart kunnen leveren > concurrentie.
Ik vraag het me toch echt af; is de markt nou zo klein - of is het aanbod voor een keertje ruim voldoende?
Ah. Is er gewoon een mooie pellet kaartjes vanuit het verre oosten aangekomen bij het distributiecentrum van Club3D? Tijdelijk aanbod?Paprika schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:53:
Die zijn vandaag geleverd (eigenlijk gisteren).
[ Voor 23% gewijzigd door Helixes op 19-01-2012 15:56 ]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
De vraag hangt sterk af van de prijs. AMD kaarten (single GPU) zijn lange tijd niet zo duur geweest (volgens mij).Helixes schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:54:
Ik vraag het me toch echt af; is de markt nou zo klein - of is het aanbod voor een keertje ruim voldoende?
Vanmorgen was het nog niet zo, laten we het daar maar ophouden. Eigenlijk hebben maar 2 winkels 7970s van Club3D op voorraad gehad (en die waren ook snel weer weg). Dit is overduidelijk een nieuwe lading (en groter dan de vorige).
Uiteraard.Olaf van der Spek schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:02:
[...]
De vraag hangt sterk af van de prijs. AMD kaarten (single GPU) zijn lange tijd niet zo duur geweest (volgens mij).
Wat er ook gebeurd, we kijken naar de markt voor top-end videokaarten in de price range rond € 500. Die markt zal sowieso niet zo groot zijn als de markt voor, laten we zeggen, de € 200 range. Maar in het verleden hebben - soms maandenlang - problemen gezien met de beschikbaarheid van top-of-the-range videokaarten, en dan specifiek op een nieuw procédé. HD 5870 (te goedkoop, geef ik meteen toe); GTX 480 (niet zo goedkoop, maar veel bakproblemen). Dat lijkt de HD 7970 vooralsnog niet te treffen.
Hm - één zwaluw maakt vast nog geen zomer. Maar laten we deze availability dan maar vast onder het kopje "positieve ontwikkelingen" plaatsenPaprika schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:03:
Vanmorgen was het nog niet zo, laten we het daar maar ophouden. Eigenlijk hebben maar 2 winkels 7970s van Club3D op voorraad gehad (en die waren ook snel weer weg). Dit is overduidelijk een nieuwe lading (en groter dan de vorige).
De 7950 is ook nog niet gelanceerd. Alle capaciteit kan dus gebruikt worden voor 7970s. In het verleden werden meerdere modellen tegelijkertijd gelanceerd.Helixes schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:13:
Dat lijkt de HD 7970 vooralsnog niet te treffen.
Ah bedankt voor de terugkoppeling. In april maar eens gaan kijken naar de prijs en er eentje aanschaffen. Mijn 8800GT 512 houd het tot die tijd nog wel even vol 
Ik berijp uit de reacties dat er dus wel degelijk verschil kan zijn wanneer je voor 3 GB kiest ipv 1.5. Ik heb me een hele tijd niet meer verdiept in videokaarten maar de laatste keer dat ik er wat over gelezen had was het verhaal dat meer geheugen meer een marketing truuk was dan dat je daadwerkelijk prestatiewinst ziet.
In mijn geval zal ik op 1 monitor 1080p gamen. Ik ga er vanuit dat ik daarom niet echt 3 GB nodig heb. Maarja misschien wil ik in de toekomst wel 3D gamen en koop ik een monitor met een hogere resolutie. Deze kaarten zijn tenslotte 4K ready
Ik zie wel wat het prijsverschil is, mocht dit minimaal zijn dan wordt het de 3, valt het tegen dan ga ik voor de 1.5.
Ik berijp uit de reacties dat er dus wel degelijk verschil kan zijn wanneer je voor 3 GB kiest ipv 1.5. Ik heb me een hele tijd niet meer verdiept in videokaarten maar de laatste keer dat ik er wat over gelezen had was het verhaal dat meer geheugen meer een marketing truuk was dan dat je daadwerkelijk prestatiewinst ziet.
In mijn geval zal ik op 1 monitor 1080p gamen. Ik ga er vanuit dat ik daarom niet echt 3 GB nodig heb. Maarja misschien wil ik in de toekomst wel 3D gamen en koop ik een monitor met een hogere resolutie. Deze kaarten zijn tenslotte 4K ready
Een goed voorbeeld waarom 3GB (i.p.v. 1.5GB) niet eens zo'n slechte investering hoeft te zijn op Full HD is deze review:
http://www.anandtech.com/show/2626
Dit is de review van de 4870 1GB des tijds van AnandTech. Als je kijkt naar de resultaten zul je zien dat je toch al wat FPS haalde door zelfs op 1280x1024 de 1GB versie te nemen, zie bv deze Crysis resultaten:

Alle 3 de geteste resoluties leverden meer FPS op met de 1GB versie dan de 512MB versie.
Je zegt nu nog een 8800GT te hebben. Daaruit trek ik de conclusie dat je liever wat langer wilt doen met een videokaart. Als des tijds (Crysis was echt een game uit het 512MB tijdperk (8800GT/8800GTS G92/9800GTX etc)) 1GB al een verschil kon maken, zou ik nu toch langzaam voor minimaal 2GB gaan kijken.
http://www.anandtech.com/show/2626
Dit is de review van de 4870 1GB des tijds van AnandTech. Als je kijkt naar de resultaten zul je zien dat je toch al wat FPS haalde door zelfs op 1280x1024 de 1GB versie te nemen, zie bv deze Crysis resultaten:

Alle 3 de geteste resoluties leverden meer FPS op met de 1GB versie dan de 512MB versie.
Resolutie | 512MB FPS | 1024MB FPS | Prestatie Winst |
---|---|---|---|
1280x1024 | 45.5 | 49.5 | 8.08% |
1680x1050 | 35.6 | 39.8 | 11.8% |
1920x1200 | 29.7 | 33.3 | 12.12% |
Je zegt nu nog een 8800GT te hebben. Daaruit trek ik de conclusie dat je liever wat langer wilt doen met een videokaart. Als des tijds (Crysis was echt een game uit het 512MB tijdperk (8800GT/8800GTS G92/9800GTX etc)) 1GB al een verschil kon maken, zou ik nu toch langzaam voor minimaal 2GB gaan kijken.
Tja, zo kun je er ook naar kijken.Olaf van der Spek schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:41:
[...]
De 7950 is ook nog niet gelanceerd. Alle capaciteit kan dus gebruikt worden voor 7970s. In het verleden werden meerdere modellen tegelijkertijd gelanceerd.
De HDxx50 modellen zijn traditioneel product binning kaarten; GPU's die de kwaliteitseisen van een HDxx70 (gecodeerd XT) niet haalden konden worden ingezet voor de HDxx50 (pro) kaarten. Bakfoutjes, producten die de hogere kloksnelheden niet haalden. Met de introductie van de HD 7970 kaarten kan men de afgekeurde chips opsparen en inzetten voor HD7950. Wat dat aangaat hoeft de productie van de twee elkaar niet in de weg te zitten.
In de laatste generaties (en een heel goed voorbeeld is de HD 6950) werden chips die op zich ook de kwaliteitseisen voor XT zouden kunnen halen ingezet als Pro modellen. Dit zijn de modellen die geünlockt konden worden en dus alszijnde hun grote broer doorgaan. Of dat voor de HD 7970 ook in die mate gaat gelden is vooralsnog volstrekt onduidelijk.
Thanks Vipeax, erg bruikbaar. Ik vraag me wel af of misschien de stap van 512 naar 1024 misschien meer significant is dan die van 1024 naar 2048 of meer. Ik ben idd een ster in uitstellen 
Ohw en hier een (van de vele) link naar wat ik bedoelde met meer grafisch geheugen is een marketing truuk:
http://techreport.com/articles.x/14230
Dit artikel suggereerd dus dat je wel moet weten of de GPU daadwerkelijk snel genoeg is om te profiteren van dit extra geheugen. Ik zou het antwoord hierop niet weten voor de 7950, wat zou deze GPU maximaal nodig hebben?
Ohw en hier een (van de vele) link naar wat ik bedoelde met meer grafisch geheugen is een marketing truuk:
Dit artikel suggereerd dus dat je wel moet weten of de GPU daadwerkelijk snel genoeg is om te profiteren van dit extra geheugen. Ik zou het antwoord hierop niet weten voor de 7950, wat zou deze GPU maximaal nodig hebben?
[ Voor 100% gewijzigd door Ryan1981 op 20-01-2012 11:34 ]
Bij de Eyefinity vergelijking tussen de 1.5 en 3GB 7950 zal er wel duidelijk verschil uit de benchmarks te voorschijn moeten komen.
Ryan1981 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 11:18:
February 27, 2008
Paprika schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 16:49:
[ Voor 42% gewijzigd door Paprika op 20-01-2012 17:02 ]
pricewatch: Club3D Radeon HD 7970
Het gaat nog niet zo hard met die voorraad Club3D's. Als dat HD 5870's waren geweest, zo anderhalf jaar terug, dan waren ze nu weg geweest...
Toch een beetje gebrek aan vraag?
Het gaat nog niet zo hard met die voorraad Club3D's. Als dat HD 5870's waren geweest, zo anderhalf jaar terug, dan waren ze nu weg geweest...
Toch een beetje gebrek aan vraag?
Mensen hebben het niet zo op Club3D bij V&A, zelfs bij reference modellen als deze welke zij alleen bestikkerd en ingepakt hebben.
Ik denk dat de veel hogere aanschaf prijs voor een psychologische drempel zorgt 
Kaarten van 300 euro gaan al niet hard, maar 500 euro helemaal niet.
Wel slim van AMD om de prijs goed te houden in verhouding met de gtx 580, maar als consument zag je natuurlijk liever 5850/5870 praktijken
Kaarten van 300 euro gaan al niet hard, maar 500 euro helemaal niet.
Wel slim van AMD om de prijs goed te houden in verhouding met de gtx 580, maar als consument zag je natuurlijk liever 5850/5870 praktijken
Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris
Ik ben van plan om de HD7950 te halen als ie uitkomt, alleen welke shops kun je het beste bestellen die voldeden aan de levering van de 7970? Ik kon in de TS niet vinden welke shops dat waren aangezien dit een P&L topic is.
Uiteraard kan ik wel 23 blz doorspitten maar zie het liever in de TS.
Uiteraard kan ik wel 23 blz doorspitten maar zie het liever in de TS.
|2600k|Asus 290|
Welke shops kun je het beste bij bestellen? Ik zou zeggen, check de shopreviews
Ik wil die best vermelden in de toekomst, maar ik ga geen distributiecentra bellen zolang er nog niet eens reviews zijn. Heb ze al vaak genoeg gebelt (zo ook met de 7970) en dat heeft nu nog geen nut.
Weet jij dan toevallig bij welke groothandel(s) je de 7970 kan krijgen?Paprika schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:52:
Ik wil die best vermelden in de toekomst, maar ik ga geen distributiecentra bellen zolang er nog niet eens reviews zijn. Heb ze al vaak genoeg gebelt (zo ook met de 7970) en dat heeft nu nog geen nut.
Hmm.. Wat denk jij dan? Ik was net van plan een Club3D te halen vanwege de prijs.Paprika schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:22:
Mensen hebben het niet zo op Club3D bij V&A, zelfs bij reference modellen als deze welke zij alleen bestikkerd en ingepakt hebben.
Toch maar laten, of?
Want je mag de koeler vervangen i.v.m. garantie, en je krijgt er nog een Dirt3 voucher bij.
Uiteraard is die van de 7950 nog niet bekend, maar van de 7970 al wel. Daarom vroeg ik welke shops de 7970 al konden leveren toen ie net uitkwam, zodat ik bv die shops dadelijk in de gaten kan houden en ook daadwerkelijk kunnen leveren.Paprika schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:52:
[ Voor 46% gewijzigd door Bullus op 22-01-2012 12:57 ]
|2600k|Asus 290|
Mja.Paprika schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:22:
Het blijft natuurlijk een investering van € 500, en enige voorzichtigheid is wel logisch. Toch kun je een prijsvoordeel van € 20-30 en directe levering afdingen op het moment dat je er voor kiest een reference kaart met een C3D stickertje te kopen.
Blijkbaar is de markt toch niet zo krap dat mensen hier op happen. Terwijl het aanbod niet zo gek groot is. Het lijkt mij dat de HD 7970 vooralsnog niet zo succesvol is. Mogelijk wachten mensen op een prijsverlaging. Of op nVidia's aanbod in deze klasse. Of op de prijsverlaging omdat nVidia zijn concurrent op de markt zet.
Refference modellen komen toch alle maal van AMD zelf uit omt zo te zeggen, eens ze met het PCB gaan knoeien valt Clud3D een beetje achterJPtjee007 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:54:
[...]
Hmm.. Wat denk jij dan? Ik was net van plan een Club3D te halen vanwege de prijs.
Toch maar laten, of?
Want je mag de koeler vervangen i.v.m. garantie, en je krijgt er nog een Dirt3 voucher bij.
Sapphire, XFX, Asus, MSI zijn gewoon de grote merken voor AMDHelixes schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:55:
[...]
Mja.
Het blijft natuurlijk een investering van € 500, en enige voorzichtigheid is wel logisch. Toch kun je een prijsvoordeel van € 20-30 en directe levering afdingen op het moment dat je er voor kiest een reference kaart met een C3D stickertje te kopen.
Blijkbaar is de markt toch niet zo krap dat mensen hier op happen. Terwijl het aanbod niet zo gek groot is. Het lijkt mij dat de HD 7970 vooralsnog niet zo succesvol is. Mogelijk wachten mensen op een prijsverlaging. Of op nVidia's aanbod in deze klasse. Of op de prijsverlaging omdat nVidia zijn concurrent op de markt zet.
Maar kijk eens naar HIS, Powercolor die fabriekanten maken geweldige koelers die stil zijn, en ook degelijk
[ Voor 49% gewijzigd door yzx op 22-01-2012 12:57 ]
Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III
Zucht, ben het schrijven op mijn telefoon nu echt zat. Crashed ie na een lang verhaal geschreven te hebben.
[ Voor 83% gewijzigd door Paprika op 22-01-2012 13:10 ]
Hoezo niet? Ik heb ook een 7970 van club 3d niets mis mee. Het enigste nadeel was dat ik zelf nog een 8 pins verloop kabeltje ( 3euro)voor mijn voeding moest halen want die zat er niet bij. Dat is bij de duurdere kaarten meestal wel.JPtjee007 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:54:
[...]
Hmm.. Wat denk jij dan? Ik was net van plan een Club3D te halen vanwege de prijs.
Toch maar laten, of?
Oke top! Toevallig al eens overclocked? Hoe waren de resultaten?Ruffzz schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:04:
[...]
Hoezo niet? Ik heb ook een 7970 van club 3d niets mis mee. Het enigste nadeel was dat ik zelf nog een 8 pins verloop kabeltje ( 3euro)voor mijn voeding moest halen want die zat er niet bij. Dat is bij de duurdere kaarten meestal wel.
En hoeveel heb jij er voor betaald?
Heb nog niet overclocked. Heb 490 euro betaald. De prestaties zullen vrijwel gelijk zijn als de andere merken. Ik ben iig zeer tevreden. Eindelijk bf3 op ultra @ 1080pJPtjee007 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:07:
[...]
Oke top! Toevallig al eens overclocked? Hoe waren de resultaten?
En hoeveel heb jij er voor betaald?
Leek me handig dat bovenstaande ervaringen ook in de TS werd gezet, maar goed is teveel gevraagd denk ik.Het is hier dus de bedoeling dat er gepraat wordt over levertijden en prijzen van de nieuwe reeks. Dat houdt in dat we graag zien welke winkels kaarten op voorraad hebben, waar de kaarten goedkoop verkrijgbaar zijn en welke winkels accurate verwachtingen geven over de levertijden. Verder zijn nieuwtjes betreffende levertijden/releases en prijsverandering uiteraard welkom, echter mag belangrijk nieuws uiteraard ook in het nieuwsdiscussie topic geplaatst worden.
Zal de topic maar doorspitten als ik tijd heb.
|2600k|Asus 290|
Wow, 490 is een mooie deal? Bij welke webshop?! Hij was zeker niet direct leverbaar, of wel?Ruffzz schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:11:
[...]
Heb nog niet overclocked. Heb 490 euro betaald. De prestaties zullen vrijwel gelijk zijn als de andere merken. Ik ben iig zeer tevreden. Eindelijk bf3 op ultra @ 1080p
Of je word gewoon Moderator. Dan kan je het zelf doen.Bullus schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:12:
[...]
Leek me handig dat bovenstaande ervaringen ook in de TS werd gezet, maar goed is teveel gevraagd denk ik.
Ok laat ook maar...op zijn minst dan een link naar de pw in de TS
[ Voor 54% gewijzigd door Bullus op 22-01-2012 14:48 ]
|2600k|Asus 290|
Ik snap je punt wel, zou gewoon kijken bij de voor jou bekende webshops. Azerty en Informatique doen het geloof ik altijd wel aardig wat dat betreft..
SiComputers. Na mijn bestelling werd de prijs direct verhoogd naar 511 euro..JPtjee007 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:18:
[...]
Wow, 490 is een mooie deal? Bij welke webshop?! Hij was zeker niet direct leverbaar, of wel?
Anyway had hem binnen 24 uur in huis.
SiComputers? XD Nog noooit van gehoord!Ruffzz schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:50:
[...]
SiComputers. Na mijn bestelling werd de prijs direct verhoogd naar 511 euro..![]()
Anyway had hem binnen 24 uur in huis.
Eerste prijzen Asus HD 7970 DirectCU II TOP gespot..: http://geizhals.eu/729055
Kepi_nl
Tov de stock versie valt dat nog enigszins mee, maar deze is ook een beetje overpriced atm vind ik.rabor schreef op zondag 22 januari 2012 @ 18:23:
Eerste prijzen Asus HD 7970 DirectCU II TOP gespot..: http://geizhals.eu/729055
De niet-overclockte versie is nog een stukje duurder.. http://geizhals.eu/728150
Kepi_nl
Bullus schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:54:
Uiteraard is die van de 7950 nog niet bekend, maar van de 7970 al wel. Daarom vroeg ik welke shops de 7970 al konden leveren toen ie net uitkwam, zodat ik bv die shops dadelijk in de gaten kan houden en ook daadwerkelijk kunnen leveren.
Paprika schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:02:
Zucht, ben het schrijven op mijn telefoon nu echt zat. Crashed ie na een lang verhaal geschreven te hebben.
Nou, eindelijk thuis. 14 uur in de trein is echt brak.Bullus schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:12:
Leek me handig dat bovenstaande ervaringen ook in de TS werd gezet, maar goed is teveel gevraagd denk ik.
Wat ik had willen zeggen is dat ik een dergelijke lijst wel 2 a 3 dagen van tevoren kan hebben.
Al kan ik je wel al zo tips geven... Zo moet je op 1 dag voor de launch & op de launch dag zelf bij Salland kijken. Ze hebben er altijd wel een paar die ze te vroeg aanbieden (zo ook de laatste kaarten (7970 (Paprika in "AMD Radeon HD7XXX P&L"), 6970, 5870, GTX580 etc (GTX480 overigens niet))). Echter als je die eerste voorraad (normaal zijn dat minder dan 10 kaarten) hebt gemist, moet je er meteen de komende 2 weken niet meer kijken, dan krijg je die subtiele levertijden die alsmaar worden opgeschoven.
Azerty is meestal wat later met voorraden (2-3 dagen na launch), maar levert wel als ze voorraad hebben. Op de launchdag zelf zijn de beste winkels eigenlijk 4Launch/Informatique/CD-Rom Land. Daar zijn de levertijden gewoon accuraat en mocht er echt iets fout gaan heb je diezelfde dag je geld nog terug (of de dag erna als je een andere bank hebt dan de desbetreffende shop). Alternate is ook een goede, maar ook meestal nogal duur... Ze hebben wel echte voorraad welke ze ook gewoon leveren. Dixons/Dynabite was er dit x ook vroeg bij, met aardig wat voorraad, maar ik weet niet hoe ze daar zijn wat betreft RMA regelingen. Hun voorraad indicator is wel top-notch.
[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 22-01-2012 21:40 ]
Reed de trein toevallig door een tunnel heen
Bedankt dat je toch antwoord geeft over mijn vraag. Het leek mij logisch dat in dit topic zegmaar een samenvatting werd bijgehouden in de TS zodat je niet hele topic hoeft door te spitten, maar goed dat is mijn visie.
Ik zal die shops in de gaten wanneer het zover is voor de 7950 en ik weet nu ook bij wie ik moet zijn voor extra info
Bedankt dat je toch antwoord geeft over mijn vraag. Het leek mij logisch dat in dit topic zegmaar een samenvatting werd bijgehouden in de TS zodat je niet hele topic hoeft door te spitten, maar goed dat is mijn visie.
Ik zal die shops in de gaten wanneer het zover is voor de 7950 en ik weet nu ook bij wie ik moet zijn voor extra info
[ Voor 7% gewijzigd door Bullus op 22-01-2012 22:44 ]
|2600k|Asus 290|
Weliswaar wat druk nu en binnenkort stage begin + wintersport, maar als de launch net even goed valt zal ik vast wel zoiets in de TS kunnen gooien. Past er zeker wel bij, maar heb ik niet zo bij stil gestaan. Komt goed!
7950 gespot tussen de 3DMarks:
http://newtechnik.com/amd...mark-results-spotted.html
Ik heb ze nog niet vergeleken met 7970 scores. Iemand?
http://newtechnik.com/amd...mark-results-spotted.html
Ik heb ze nog niet vergeleken met 7970 scores. Iemand?
TomasH in "CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 123"
Zit alles in wat je wilt weten, lijkt me.
Zit alles in wat je wilt weten, lijkt me.
Best raar, zelfs op 1030MHz nog 'langzamer' dan 7970, dat valt me wat tegen...
Kijk eens naar de dagen en het tijdstip wanneer de bench gedraaid is, best wel knap om 8x precies om 0:00 je score te uploaden
XFX Radeon HD 7970 925M Core Edition - € 477,76 incl. verzendkosten bij Anobo.de..
http://geizhals.eu/723291 LoL 5 minuten later uitverkocht..
http://geizhals.eu/723291 LoL 5 minuten later uitverkocht..
[ Voor 15% gewijzigd door rabor op 23-01-2012 16:18 ]
Kepi_nl
is die ASUS HD7970-DC2T-3GD5 al officieel uit dan? ik dacht dat die later zou komen.
Maar zo te zien is die wel bestelbaar. iemand enig idee?
Ben op zich wel geinteresseerd in deze kaart als die goed koelen en stil zijn.
Dat was toch wel zo met de andere DirectCU2 kaarten?
Maar zo te zien is die wel bestelbaar. iemand enig idee?
Ben op zich wel geinteresseerd in deze kaart als die goed koelen en stil zijn.
Dat was toch wel zo met de andere DirectCU2 kaarten?
http://nl.hardware.info/p...970-dc2t-3gd5#tab:prijzen
En die DCII kaarten zijn idd lekker stil en koel.
Al moet ik zeggen dat ik de stock 7970 kaarten bij nader inzien ook best vind meevallen. Het was ff wennen tov mijn GTX560Ti DCII, maar op zich is het geluid wel te doen. Als ik game hoor ik hem iig niet.
En die DCII kaarten zijn idd lekker stil en koel.
Al moet ik zeggen dat ik de stock 7970 kaarten bij nader inzien ook best vind meevallen. Het was ff wennen tov mijn GTX560Ti DCII, maar op zich is het geluid wel te doen. Als ik game hoor ik hem iig niet.
[ Voor 64% gewijzigd door Format-C op 23-01-2012 22:00 ]
Nou mijn vrouw wil liever niet gestoord worden door een stofzuiger (of vergelijkbaar geluidsproducerende machines) en vandaar mijn vraag ook of ze echt stil zijn.
Heel eerlijk gezegd als er staat 50db dan denk ik.. tja hoe hard is dat eigenlijk?
bedankt voor je antwoord Format-C. ben je trouwens wel blij met je kaart? ondanks al je problemen die ik hier zo lees op tweakers..
ps: er zijn dus idd wel winkels die hem (binnen 10 dagen) aanbieden maar ze hebben daar geen review met benchmarks enz erbij... is ook wel vreemd vind ik. Meestal krijgen ze toch een tester en dan liggen ze echt in de winkel.
Heel eerlijk gezegd als er staat 50db dan denk ik.. tja hoe hard is dat eigenlijk?
bedankt voor je antwoord Format-C. ben je trouwens wel blij met je kaart? ondanks al je problemen die ik hier zo lees op tweakers..
ps: er zijn dus idd wel winkels die hem (binnen 10 dagen) aanbieden maar ze hebben daar geen review met benchmarks enz erbij... is ook wel vreemd vind ik. Meestal krijgen ze toch een tester en dan liggen ze echt in de winkel.
[ Voor 23% gewijzigd door beebie121 op 24-01-2012 00:02 ]
Verwijderd
Het is zeker een stofzuiger, fohn of afzuigkap maar je kan het wel horen.
Meer als een ventilator voor koele lucht op standje laag of zo. In die richting kan je denken.
Meer als een ventilator voor koele lucht op standje laag of zo. In die richting kan je denken.
Wat zal nou beter zijn? Een Twin Frozr III/Hawx/Lightning of een Accelero Xtreme? http://www.arctic.ac/en/p...rticle/502/sCategory/2182
De Accelero Xtreme is beter, ook duidelijk stiller onder load.JPtjee007 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 14:50:
Wat zal nou beter zijn? Een Twin Frozr III/Hawx/Lightning of een Accelero Xtreme? http://www.arctic.ac/en/p...rticle/502/sCategory/2182
Beetje afhankelijk van wat die Accelero Xtreme gaat kosten, maar in principe zou je dan nog beter de goedkoopste reference 7970 kunnen kopen met die koeler erbij (ipv een hawx, DC II etc.) en nog goedkoper uit zijn + stiller en betere koeling
[ Voor 6% gewijzigd door peakaboo op 24-01-2012 15:15 ]
Wanneer komt die accelero xtreme?
en je verliest toch je garantie dan? (ik las iets van misschien niet bij een bepaald merk geloof Club3D)
en je verliest toch je garantie dan? (ik las iets van misschien niet bij een bepaald merk geloof Club3D)
[ Voor 61% gewijzigd door beebie121 op 24-01-2012 16:28 ]
http://www.arctic.ac/en/p...rticle/502/sCategory/2182beebie121 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 16:27:
Wanneer komt die accelero xtreme?
|2600k|Asus 290|