Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
Hey!

Net 2 dagen geleden mijn nieuw Vaio S15 ontvangen, en wat een tof apparaat.
Alles is echt perfect (Behalve de trackpad dan, die is om te janken).

Echter merk ik dat de accuduur erg slecht is (Ondanks dat de laptop geprezen wordt om zijn goede accuduur).
Op een volle accu, met een clean install van windows 7 Pro (Zo had ik hem gekocht), en in stamina modus (Scherm helderheid op 50%), slurpt hij de accu leeg in ongeveer 2 uur en 30 minuten, dit is onder normaal gebuik, wifi aan, en dan een beetje tekst websites browsen (Zoals tweakers), CPU usage blijft dan ook netjes onder de 10-15%.

Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
InfinateNL schreef op maandag 08 juli 2013 @ 12:24:
Hey!

Net 2 dagen geleden mijn nieuw Vaio S15 ontvangen, en wat een tof apparaat.
Alles is echt perfect (Behalve de trackpad dan, die is om te janken).

Echter merk ik dat de accuduur erg slecht is (Ondanks dat de laptop geprezen wordt om zijn goede accuduur).
Op een volle accu, met een clean install van windows 7 Pro (Zo had ik hem gekocht), en in stamina modus (Scherm helderheid op 50%), slurpt hij de accu leeg in ongeveer 2 uur en 30 minuten, dit is onder normaal gebuik, wifi aan, en dan een beetje tekst websites browsen (Zoals tweakers), CPU usage blijft dan ook netjes onder de 10-15%.

Is dit normaal?
- Battery saving modus uitschakelen (in vaio control center)
- Fan settings controleren (in vaio control center)?
- effe alles goed updaten: de trackpad werkt namelijk heel goed in de S15. Ik vermoed dat je drivers en bios nogal achterlopen. Controleren met die Vaio Update.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
Battery saving modus heb ik op 80% staan momenteel, weet niet of het onzin is, maar ik hoop dat de laptop toch wel 3 a 4 jaar meegaat, dus alles wat er voor kan zorgen dat hij langer goed blijft, is mooi meegenomen.

Fan settings staan op gebalanceerd.

Alles is ook helemaal up to date.

Inmiddels ook net gevonden waarom de trackpad zo raar bezig was...
Kwam door SmartSense, wie dat bedacht heeft moeten ze maar snel weghalen bij Synaptics.

Wat ik ook jammer vind is hoe de linker en rechter muis knop werken.
Nu is het zo dat als je op de touchpad klikt, het een linker muisklik is, tenzij je het in de onderste rechter hoek is, dan is het een rechter muis klik.

Had liever gezien dat het zo was.
1 vinger klikken = links
2 vingers klikken = rechts

Beetje zoals bij een macbook.

Weet iemand toevallig of dit mogelijk is om de laptop zo in te stellen, en zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
InfinateNL schreef op maandag 08 juli 2013 @ 13:01:
Battery saving modus heb ik op 80% staan momenteel, weet niet of het onzin is, maar ik hoop dat de laptop toch wel 3 a 4 jaar meegaat, dus alles wat er voor kan zorgen dat hij langer goed blijft, is mooi meegenomen.

Fan settings staan op gebalanceerd.

Alles is ook helemaal up to date.

Inmiddels ook net gevonden waarom de trackpad zo raar bezig was...
Kwam door SmartSense, wie dat bedacht heeft moeten ze maar snel weghalen bij Synaptics.

Wat ik ook jammer vind is hoe de linker en rechter muis knop werken.
Nu is het zo dat als je op de touchpad klikt, het een linker muisklik is, tenzij je het in de onderste rechter hoek is, dan is het een rechter muis klik.

Had liever gezien dat het zo was.
1 vinger klikken = links
2 vingers klikken = rechts

Beetje zoals bij een macbook.

Weet iemand toevallig of dit mogelijk is om de laptop zo in te stellen, en zo ja, hoe?
battery saving modus is inderdaad onzin, die moet je gewoon uitschakelen, het schakelt namelijk 25% van je battery uit.

Hier kun je instellingen aanpassen zoals je wilt, dan moet je in de synaptics settings gaan kloten:
http://www.thewindowsplan...ad-settings-windows-7.htm

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sterk apparaat die Vaio S :D. Ik heb hem net op ongeveer 75cm hoogte uit mijn hoes laten vallen in mijn kamer en er is niets aan de hand. Moest alleen de batterijklep opnieuw vastschroeven, want die was iets losgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20084

Sj44k13 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 18:23:
Sterk apparaat die Vaio S :D. Ik heb hem net op ongeveer 75cm hoogte uit mijn hoes laten vallen in mijn kamer en er is niets aan de hand. Moest alleen de batterijklep opnieuw vastschroeven, want die was iets losgeschoten.
Aiii...
Maar er aub geen gewoonte van!! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Nee, is niet goed voor mijn hart.De batterij panel kan ik trouwens een millimeter indrukken. Hebben jullie dat ook? Het valt mij nu pas op nu ik er na de val naar kijk. Het zou er goed kunnen zijn geweest.

[ Voor 72% gewijzigd door Cobiwan op 10-07-2013 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 20:38
Kan iemand toevallig de sony drivers map in C:/Sony/Drivers even op dropbox/drive enz uploaden? Ben mijne namelijk kwijt ... Dank! :)

Kan alle drivers inderdaad vanaf de Sony site installeren, maar dat helpt niet. Alleen als je Windows manueel laat zoeken in die map dan installeert hij alles.

[ Voor 37% gewijzigd door Iekozz op 10-07-2013 18:49 ]

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBeestje
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-05 02:56
Kan ik met de Sony Vaio SVS13A1W9ES video's renderen/monteren, vind een laptop handiger(PC gaat hier ook moeilijk kwijt), alleen meestal zie je dat laptops er vaak moeite mee hebben, vooral degene die ik nu heb die regelmatig overheat(en dus uitvalt) waardoor dat bijna onmogelijk is.
Ook heb ik een vraag of de grafische kaart een Intel HD4000 is of een GeForce 640M is, want uit mijn ervaring is de Intel HD echt crappy en 640M is juist een van de recentere versies van de geforce.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
De grafische kaart is en de HD4000 en de 640M LE. Je kunt er tussen switchen. De HD4000 is geïntegreerd in de cpu.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBeestje
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-05 02:56
Aah fijn!
Hoe zit het met de ventilator van deze laptop? Dat + de CPU + de GPU zijn uit mijn ervaringen een must gebleken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-05 15:00
@mrbeastnl: Mycom veiling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kajson
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-08-2024
@ cripso

ik heb em toevallig net "gewonnen" op de mycom veiling vamiddag, de SVS13A1W9ES.
Kan iemand zn ervaringen delen over de kwaliteit van t scherm? Kijkhoeken en helderheid ed?
Ik twijfel nog een klein beetje of ik em werkelijk wil aanschaffen.

Ik zat te denken aan een hybride schijf aangezien 128 GB een beetje karig is.. Geen idee ook of de SSD van kwaliteit is, al zou je wat mogen verwachten voor 2000 euro nieuw prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
S13 series hebben altijd crappy schermen gehad... baggere TN kijkhoeken, kleurenproductie is redelijk, helderheid is wel fijn maar het heeft een vreselijke screen indoor effect. Het enigste echt fijne is de resolutie en het matte afwerking, 900p is wel fijn om te hebben op 13".
Hier kun je erover lezen: http://www.notebookcheck....E-S-Notebook.77880.0.html
Accuduur test en de throttling kloppen trouwens voor geen meter. Ze hadden verkeerde instellingen gebruikt in het vaio control center fan settings. Dat hadden ze later verklaard in het forum.

Hier een correcte review: productreview: Sony Vaio SV-S13A1C5E (BTO) review door ejdvandenberg

Wel heeft die Vaio S een baas van een SSD in RAID 0! Dat ga je wel merken in de systeem performance. Ook is de koeling en GPU een unieke combinatie waarmee je er ook nog eens redelijk mee kan gamen en zelfs overklokken.

[ Voor 33% gewijzigd door Vinand op 11-07-2013 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vinand schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 23:54:
S13 series hebben altijd crappy schermen gehad... baggere TN kijkhoeken, kleurenproductie is redelijk, helderheid is wel fijn maar het heeft een vreselijke screen indoor effect. Het enigste echt fijne is de resolutie en het matte afwerking, 900p is wel fijn om te hebben op 13".
Hier kun je erover lezen: http://www.notebookcheck....E-S-Notebook.77880.0.html
Accuduur test en de throttling kloppen trouwens voor geen meter. Ze hadden verkeerde instellingen gebruikt in het vaio control center fan settings. Dat hadden ze later verklaard in het forum.

Hier een correcte review: productreview: Sony Vaio SV-S13A1C5E (BTO) review door ejdvandenberg

Wel heeft die Vaio S een baas van een SSD in RAID 0! Dat ga je wel merken in de systeem performance. Ook is de koeling en GPU een unieke combinatie waarmee je er ook nog eens redelijk mee kan gamen en zelfs overklokken.
Dat 'crap scherm' wel even iets nuanceren: het is niet slechter of beter dan de gemiddelde laptop met TN (dat van de kijkhoeken behoort bij TN). Het feit is dat je juist een beter scherm verwacht omdat het als een 'premium' scherm wordt geadverteerd.
Ik heb zelf de S13p (premium) versie met 900p, en hij bevalt uitstekend.

Voor de rest klopt het wat er gezegt word. Ik heb hem draaien met een extra 8GB geheugen module en zelfs Adobe Lightroom (en licht photoshoppen) gaat er prima op (als travel laptop). Heb er zelf een Samsung 830 van 256GB in gestopt, omdat ik hem gekocht heb met instap HDD. Je betaald namelijk de hoofdprijs*2 als je SSD van Sony af besteld (het is dan een proprietary kabel+SSD van Sony zelf met 2 SSD's in RAID-0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kajson
Vinden jullie 681 euro een goed bedrag? Ik had mezelf eigenlijk beloofd dat ik alleen een laptop wilde met een goed scherm, in t verleden waren de schermen op laptops naar mijn mening beter om 1 of andere reden. Maar misschien dat dat met gewicht te maken heeft.

Dat ie voor de rest subliem presteert maakt em wel aantrekkelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
kajson schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 15:42:
Vinden jullie 681 euro een goed bedrag? Ik had mezelf eigenlijk beloofd dat ik alleen een laptop wilde met een goed scherm, in t verleden waren de schermen op laptops naar mijn mening beter om 1 of andere reden. Maar misschien dat dat met gewicht te maken heeft.

Dat ie voor de rest subliem presteert maakt em wel aantrekkelijker...
Mits het niet gaat om een showmodel met gebruikers schade zou ik het niet aannemen zodat ik voor die prijs de laptop kan overnemen. >:) >:) >:)

But seriously, het scherm is niet goed, maar de overige factoren zijn wel heel goed. Voor 681 euro ga je niet gauw iets beters vinden, ook niet als je alleen een beter scherm zoekt...

[ Voor 3% gewijzigd door Vinand op 12-07-2013 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 17:20

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Is het deze dus?

Dan is het zeker een mooie prijs, met i7, SSD, blu-ray en 8GB... Voor minder heb ik een jaar geleden het dubbele betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kajson
@majoh

ja het is die ja, ik denk dat ik ook wel overstag ga, buiten t matige scherm is t alles wat ik in mn hoofd had, en voor een deftig bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Vinand schreef op maandag 08 juli 2013 @ 13:08:
[...]

battery saving modus is inderdaad onzin, die moet je gewoon uitschakelen, het schakelt namelijk 25% van je battery uit.

Hier kun je instellingen aanpassen zoals je wilt, dan moet je in de synaptics settings gaan kloten:
http://www.thewindowsplan...ad-settings-windows-7.htm
Is geen onzin
Lip schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 14:50:
[...]

http://batteryuniversity....g_lithium_based_batteries

Bovenstaande klinkt klopt niet helemaal, lion accu's hebben wel degelijk last van het geheugen effect.
Dat word hier weer ontkracht.

http://www.psi.ch/media/m...-in-lithium-ion-batteries

Slordige copy/paste bij de buren in een reactie van mijzelf.

Hoe lang de accu mee blijft gaan, valt of staat met 'misbruik' door de laptop gebruiker. Ben je iemand die altijd aan het lichtnet werkt en nooit op de accu, dat is je accu gewoon heel snel naar de malle moeren. Dit is binnen een half jaar zo gebeurd. Dit is gewoon een vaststaand feit!
Gebruik je daadwerkelijk je accu, dan kan je er heel lang plezier van hebben!

Hoe doe je dat?
Door niet constant aan het lichtnet te werken.
Door niet altijd de accu 100% op te laden. Maar dagelijks tot 80%, een eens per 3 weken tot 100%. En gebruiken totdat het OS aangeeft dat de accu opgeladen moet worden.
Als je de laptop een lange tijd niet gaat gebruiken, maar daadwerkelijk van plan bent om lang (of altijd) aan het lichtnet te werken. Ontlaad je accu dan tot 40%, op dit percentage blijft het accu het langst goed. Ontkoppel dan de accu en berg de accu op, in het donker, en niet in de zon.
Koppel de accu na een maand weer op de laptop en laat de accu op, en laat daarna het percentage weer terug zakken naar 40%, hierna kan je de accu weer een maand wegleggen. Dit is merk onafhankelijk en toe te passen op alle laptops.

bron

Wil je een werkdag doorkomen een paar keer per week, dan laat je de accu tot 100%, maar doe dit niet te vaak, li-on accu's slijten dan gewoon sneller.

Mijn Vaio Z (2011) model, die ik gekocht heb in september 2012 (die van Correct dus) gaat hierdoor nog steeds gemakkelijk een hele college dag mee. En vaak genoeg, laat ik de adapter gewoon lekker thuis. (helderheid van het scherm laag, op de laagste stand, en soms een tikje hoger als de lichtinval 't niet toelaat, WLAN de gehele dag aan, bluetooth uit, en in het 'Vaio control Center' 'stille modus' kiezen onder 'Energiebeheer. En de Windows afsluiten als ik de laptop niet meer nodig heb voor een minuut of 10. (door die SSD's ben je toch weer snel in je Windows desktop)
Hiermee haal ik minimaal een uur of 6 en afhankelijk van 'load' is dit op te rekken tot 7 uur, met de 'Batterijzorgfunctie' aan op 80%. Met een volledige opgeladen accu red je het wel een uur of 8 met lichte load.

Een goed voorbeeld van accu die kapot gaat :
1. Iedereen heeft hier wel een accu boormachine liggen, met een rotte accu. Hoe komt dit? Dit komt omdat het typisch gebruikersvoorwerp is wat sporadisch gebruikt word. Als de accu een lange tijd ongebruikt blijft, ontlaad de accu zich zelf waarna je een kritieke ondergrens bereikt waardoor de cellen in de accu kapot gaan door zelfontlading.

2. Laptops die constant aan het lichtnet hangen met de accu erop. Ook hartstikke slecht zoals ik al eerder schreef.

Accu's die ik tussentijds wil opladen, maak ik eerst (snel) leeg d.m.v prime95 om vervolgens op te laden tot 80%, of tot 97% afhankelijk van hoeveel gebruikers duur ik nodig heb die dag.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0nscious
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 19:09

C0nscious

Mysteryman.

Twijfel momenteel of ik een DIY DAC van hier (versturen ook vanuit België) zal halen voor de Vaio S15 van m'n vriendin. Bijna de Asus Xonar U3 besteld, maar er wordt toch niet op gegamed etc. waardoor zuiver geluid zonder poespas het beste is. Dus gewoon via jack naar stereo versterker of hoofdtelefoon. Of kan iemand nog eventuele nadelen noemen? Ik zie namelijk alleen voordelen: geen extra asus software en drivers + betere DAC.

"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Iekozz schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 18:49:
Kan iemand toevallig de sony drivers map in C:/Sony/Drivers even op dropbox/drive enz uploaden? Ben mijne namelijk kwijt ... Dank! :)

Kan alle drivers inderdaad vanaf de Sony site installeren, maar dat helpt niet. Alleen als je Windows manueel laat zoeken in die map dan installeert hij alles.
Niemand die een standaard Sony installatie heeft? Dat moet toch wel. Het is niet C:/Sony/Drivers maar: C:\Windows\Drivers.

Als iemand deze map ergens kan uploaden naar Drive/Dropbox/Skydrive enz dan ben ik ze eeuwig dankbaar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iekozz schreef op maandag 22 juli 2013 @ 20:04:
[...]

Niemand die een standaard Sony installatie heeft? Dat moet toch wel. Het is niet C:/Sony/Drivers maar: C:\Windows\Drivers.

Als iemand deze map ergens kan uploaden naar Drive/Dropbox/Skydrive enz dan ben ik ze eeuwig dankbaar _/-\o_
Het maakt natuurlijk wel wat uit WELKE batch van S-serie je hebt...
De Windows 7 series of die met Windows 8.

En je geeft ook niet aan welk model je hebt...

[ik heb de S13p met Win7, maar alles van scratch geïnstalleerd. Maar volgens mij heb ik wel een backup van de drivers folder gemaakt... maar ik beloof niets...]

Even los van bovenstaande:
Waarom download je niet gewoon de drivers van hun website? Dan heb je meteen ook de 'laatste' versie...
En als je loopt tegen dat probleem dat de drivers niet 'gepakt' worden via de normale installatie: je kan de drivers zelf uit de installatie pakket extraheren en dan de manuele route uitvoeren. Dit is al eens door mij beschreven ergens in begin/halverwege deze thread.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 20084 op 23-07-2013 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Anoniem: 20084 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:35:
[...]

Het maakt natuurlijk wel wat uit WELKE batch van S-serie je hebt...
De Windows 7 series of die met Windows 8.

En je geeft ook niet aan welk model je hebt...

[ik heb de S13p met Win7, maar alles van scratch geïnstalleerd. Maar volgens mij heb ik wel een backup van de drivers folder gemaakt... maar ik beloof niets...]

Even los van bovenstaande:
Waarom download je niet gewoon de drivers van hun website? Dan heb je meteen ook de 'laatste' versie...
En als je loopt tegen dat probleem dat de drivers niet 'gepakt' worden via de normale installatie: je kan de drivers zelf uit de installatie pakket extraheren en dan de manuele route uitvoeren. Dit is al eens door mij beschreven ergens in begin/halverwege deze thread.
Excuus, ik heb een SVS1512EV1S. Deze kwam met Windows 8 standaard geinstalleerd. De gewone install pakt hij helaas niet. Alleen de .inf files pakt hij helaas. Ik ga je methode even proberen :).

Edit: De Sony firmware extension parser device werkt nu met de .inf file, maar er blijft een onbekend device staan dat ik echt geen mogelijkheid aan de praat krijg. Zie screenshot.
Afbeeldingslocatie: http://niekvr.nl/wp-content/uploads/2013/07/devicemanager2.png

[ Voor 11% gewijzigd door Iekozz op 23-07-2013 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
google is your friend

Hardware Ids
PCI\VEN_04FC&DEV_05D8

Het plaatje wat je nu laat zien slaat echt nergens op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mafketel schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 09:36:
google is your friend

Hardware Ids
PCI\VEN_04FC&DEV_05D8

Het plaatje wat je nu laat zien slaat echt nergens op
Inderdaad :)
Dus even met de hardware Id(s) op de proppen komen (er kunnen meer ID's aanwezig zijn) zodat achterhaalt kan worden over welk device het eigenlijk gaat. Daarna kan je gericht de driver manueel installeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 20084 op 24-07-2013 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Anoniem: 20084 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:28:
[...]

Inderdaad :)
Dus even met de hardware Id(s) op de proppen komen (er kunnen meer ID's aanwezig zijn) zodat achterhaalt kan worden over welk device het eigenlijk gaat. Daarna kan je gericht de driver manueel installeren.
Dank! Sony wireless state was het :) Nu allemaal geinstalleerd. Werk perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disweb
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-08-2024
Ik wil even melden dat ik, met dank aan een mede tweaker, af ben van het CPU probleem na het vervangen van de ODD door een HDD. Ik durfde en wilde eigenlijk niet zelf gaan solderen maar er zijn dus voorgeprepareerde caddy's in de verkoop waarbij het CPU probleem bij deze laptop niet meer aanwezig is!

http://hddcaddy.com/nl/so...-svs15-s15-hdd-caddy.html Deze heb ik er vanmiddag ingezet en het werkt perfect, de 10 t/m 15% CPU usage in idle is helemaal weg! Batterij gaat ook gelijk een stuk langer mee heb ik al gemerkt, hoeveel nu in totaal moet ik nog een keer meten. :)

• Cobiwan
  • Niet online
Ik zag gisteren een filmpje over hoe je de odd vervangt, maar wat een rotwerk :O. Het filmpje was van de S15 en ik heb gelezen dat het bij de S13 nog lastiger is...

• disweb
Bij de S15 valt het heel erg mee hoor, het filmpje lijkt misschien lastig maar uiteindelijk moet je een paar schroefjes losdraaien, twee kabeltjes eruit en dan gewoon de hele behuizing open 'klikken'. De S13 zou ik zo niet weten, maar ik ben blij dat ik het bij de S15 heb gedaan! :)

• Vinand
De S13 en S15 is het meest makkelijke laptop ooit om de HDD en de RAM up te graden. Makkelijker kan het bijna niet. 2 hele duidelijke schroefjes, een hele duidelijke klep die je eruit schuift. De ODD eruit te halen is tevens ook heel makkelijk zodra je weet dat er daarvoor een simpel systeem is gemaakt. Lees ervoor naar de review waar de tweaker het ook had gedaan: productreview: Sony Vaio SV-S13A1C5E (BTO) review door ejdvandenberg
Met duidelijke foto's en een duidelijke uitleg. Moeilijk is het echt niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-04 10:18
Ik heb sinds kort ook de SVS1513M1LE, en heb zojuist met een caddy de ODD vervangen door een Samsung 840 EVO 250GB. Nu nog even een verse reinstall doen op de SSD!

Ik vond het niet héél moeilijk, maar ik had wel zwetende handjes, want je moet wel echt de hele laptop uit elkaar trekken. RAM en HDD zijn supereasy toegankelelijk.

Verse install gedaan, supersnel! :P

[ Voor 5% gewijzigd door Milosonator op 19-08-2013 19:10 ]

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 115% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Hou er rekening mee dat de OCZ Vertex SSD een behoorlijk slechte reputatie hebben op het gebied van betrouwbaarheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 11:04
Ik sta op het punt om een S15 aan te schaffen maar zit nog met paar vraagjes:

Is het geluid via hoofdtelefoon van de S15 echt zo slecht? Ik luister namelijk vaak on the road en een externe geluidskaart meesleuren is niet echt handig :p

Iemand last van (overmatige) slijtage?

Ik ben van plan om de HDD in de ODD te doen met een caddy en een SSD in te bouwen op de plek van de HDD. Ik lees dat de snelheid maximaal SATA2 is en niet SATA3, is dit al opgelost of kan een SSD nog steeds niet op maximale snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
Thmz159 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 18:51:
Ik sta op het punt om een S15 aan te schaffen maar zit nog met paar vraagjes:

Is het geluid via hoofdtelefoon van de S15 echt zo slecht? Ik luister namelijk vaak on the road en een externe geluidskaart meesleuren is niet echt handig :p

Iemand last van (overmatige) slijtage?

Ik ben van plan om de HDD in de ODD te doen met een caddy en een SSD in te bouwen op de plek van de HDD. Ik lees dat de snelheid maximaal SATA2 is en niet SATA3, is dit al opgelost of kan een SSD nog steeds niet op maximale snelheid?
Geluid is wat mij betreft juist heel goed. Volgens mij zijn de SATA poorten nog steeds van niveau 2. Als je weet hoe, kan ik het voor je opzoeken.

9.5mm is ruimte voor inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nappie333
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-03 17:44
Iemand enig idee hoe je de vaio s13 open moet maken om de heatsink schoon te maken????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Letsnow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-04 16:34
Best wel jammer dat je de vaio fit reeks kan samenstellen maar de S reeks niet. Daar moet je het doen met pre builds :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
Letsnow schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 09:51:
Best wel jammer dat je de vaio fit reeks kan samenstellen maar de S reeks niet. Daar moet je het doen met pre builds :(
Dat is omdat de S serie discontinued is en dus eigenlijk niet meer beschikbaar is. Je moet je zin dus herformuleren: best jammer dat ze de S serie vervangen hebben door de Fit serie met ULV CPU's :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Letsnow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-04 16:34
Heeft de Fit en de S serie dezelfde case en koeling? Of zijn het enkel de componenten die verschillend zijn? Dat waren eigenschappen die hoog waren aangeschreven dacht ik en die ik ook opzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:28
Letsnow schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 11:32:
Heeft de Fit en de S serie dezelfde case en koeling? Of zijn het enkel de componenten die verschillend zijn? Dat waren eigenschappen die hoog waren aangeschreven dacht ik en die ik ook opzoek.
De fit heeft een andere koeling toch? De zijkanten en onderkant bij de fit zijn gewoon dicht omdat de koeling aan de kant van het scherm zit ( het lijkt bijna op een ultrabook ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
De Fit is even dun (of zelfs iets dunner) maar ik dacht zwaarder. Koeling is anders maar ik heb geen idee of die zo goed is als de S. Het is alleszins geen waardige opvolger voor de S serie.

[ Voor 17% gewijzigd door Thmz159 op 27-08-2013 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
AMARONE schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:48:
[...]

De fit heeft een andere koeling toch? De zijkanten en onderkant bij de fit zijn gewoon dicht omdat de koeling aan de kant van het scherm zit ( het lijkt bijna op een ultrabook ).
Bij mijn S15 is ook de hele onderkant dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Milosonator schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:01:
[...]

Bij mijn S15 is ook de hele onderkant dicht.
S15
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/_processed_/csm_Sony_SVS1511X9EB_Unterseite_01_85b071bf59.jpg

Fit15
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/_processed_/csm_Vaio_Unterseite_e5f66d5f86.jpg
Nee hoor, niet helemaal dicht. De koeling word aan de de bolling bij de zijkant aangezogen en uiteraard heb je nog steeds de maintenance kap. De Fit15 is echt helemaal vlak dicht afgewerkt en de koeling zuigt aan vanaf het scharnier wat uiteraard inderdaad niet vergelijkbaar is in daadwerkelijke kwaliteit met de S15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
Oh ja, goede vergelijking ;) Maar de S15 (naar mijn idee) heeft niet de koeling dusdanig aan de onderkant dat het heftig wordt belemmerd als je bijvoorbeeld je laptop op bank of bed legt. De Fit zal dat dus nog minder hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:28
Maar hoezo kan de fit 15 niet tippen aan de S qua kwaliteit? De Fit15 lijkt ook zeer degelijk in elkaar te zitten. Ga het wel merken over 1 week als die op de deurmat ligt dan, iig een mooie deal.

Fit 15 met touchscreen, i5, Geforce 735, 8gb geheugen en een blu-ray brander voor 800 euro. Mooie opvolger in mijn ogen van mijn FW51JF.

• Thmz159
Vinand schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 22:24:
De S13 en S15 is het meest makkelijke laptop ooit om de HDD en de RAM up te graden. Makkelijker kan het bijna niet. 2 hele duidelijke schroefjes, een hele duidelijke klep die je eruit schuift. De ODD eruit te halen is tevens ook heel makkelijk zodra je weet dat er daarvoor een simpel systeem is gemaakt. Lees ervoor naar de review waar de tweaker het ook had gedaan: productreview: Sony Vaio SV-S13A1C5E (BTO) review door ejdvandenberg
Met duidelijke foto's en een duidelijke uitleg. Moeilijk is het echt niet. :)
Ik vermoed dat deze methode ook werkt op de S15? Heb ook een filmpje gezien op youtube waar een kerel z'n ODD vervangt maar daar moet je ook nog allerlei kabels losmaken etc, maar in die guide van die tweaker zegt hij niets over kabels losmaken (hoe kan het toetsenbord er dan af? :p )

[ Voor 72% gewijzigd door Thmz159 op 09-09-2013 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Het viel mij laatst op dat er onderin het scherm een kleine ruimte zit tussen het scherm en de behuizing. Ik zat het scherm schoon te maken en er zat een stofje daaronder, dus ik deed er een papiertje tussen en het scherm ging 'open'. Gelukkig kon ik hem dichtklikken, maar nu valt mij dus op dat hij niet overal even netjes aansluit. Hebben meer mensen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
^Bij mij sluit hij niet echt goed aan aan de kanten van de poorten (rechterkant naast het toetsenbord) maar dat maakt echt niets uit.

Heb net mijn ODD vervangen door een caddy + HDD en het lijkt dat ik ook het gevreesde CPU-load probleem heb, hoewel ik een caddy had gekocht waar 2 anderen van zeiden dat ze er geen CPU load mee hadden.

Processor is altijd 10% bezig, waarvan het proces "systeem" meestal zo'n 5-6% van inneemt. Echter lees ik dat het CPU load probleem 1 logical core volledig zou moeten belasten terwijl dat bij mij niet is. Of komt dat omdat de processor de load verdeeld over de cores (wat wel kan kloppen -> 12.5% load kan gelijk zijn aan 1 vd 8 logical cores belast)

Iemand ervaring hiermee? :)

EDIT: Dit is dus het CPU probleem (system + interrupts proces dat hoog cpu gebruik heeft). Dat wordt solderen :/

[ Voor 7% gewijzigd door Thmz159 op 09-09-2013 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:38

TommyGun

Stik er maar in!

Sj44k13 schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 12:19:
Het viel mij laatst op dat er onderin het scherm een kleine ruimte zit tussen het scherm en de behuizing. Ik zat het scherm schoon te maken en er zat een stofje daaronder, dus ik deed er een papiertje tussen en het scherm ging 'open'. Gelukkig kon ik hem dichtklikken, maar nu valt mij dus op dat hij niet overal even netjes aansluit. Hebben meer mensen dit?
TommyGun in "[Ervaringen] Sony Vaio S series - Deel 1"

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Thx :)

• Thmz159
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Thmz159 op 11-09-2013 19:17 ]

• disweb
Thmz159 schreef op maandag 09 september 2013 @ 17:52:
^Bij mij sluit hij niet echt goed aan aan de kanten van de poorten (rechterkant naast het toetsenbord) maar dat maakt echt niets uit.

Heb net mijn ODD vervangen door een caddy + HDD en het lijkt dat ik ook het gevreesde CPU-load probleem heb, hoewel ik een caddy had gekocht waar 2 anderen van zeiden dat ze er geen CPU load mee hadden.

Processor is altijd 10% bezig, waarvan het proces "systeem" meestal zo'n 5-6% van inneemt. Echter lees ik dat het CPU load probleem 1 logical core volledig zou moeten belasten terwijl dat bij mij niet is. Of komt dat omdat de processor de load verdeeld over de cores (wat wel kan kloppen -> 12.5% load kan gelijk zijn aan 1 vd 8 logical cores belast)

Iemand ervaring hiermee? :)

EDIT: Dit is dus het CPU probleem (system + interrupts proces dat hoog cpu gebruik heeft). Dat wordt solderen :/
Ik heb het solderen laten zitten en een geprepareerde caddy gekocht. Dit is de mail die ik terug kreeg van HDDCaddy:
Bedankt voor je bericht.
Voor de S15 kun je deze HDD Caddy bestellen:
http://hddcaddy.com/nl/so...-svs15-s15-hdd-caddy.html
De converter voor deze HDD Caddy is reeds voorzien van een extra weerstand vanwege onnodig CPU load bij idle.
Die heb ik zelf dus besteld en het probleem is hiermee weggegaan. Aanrader dus als je niet wilt solderen! :)

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 21:26

JME

zeg maar Jamie

Vandaag een hdd met caddy ingebouwd. Toen ik alles weer dicht had zitten, viel me op dat er een metalen lipje op de odd zat geschroefd, paar cm naast de stekker. Had ik dat lipje moeten overzetten naar de caddy?

En nu ik er toch ben: waarmee verwijder ik die lelijke reclamestickers naast het touchpad zonder lijmresten achter te laten en zonder de coating aan te tasten?

[ Voor 27% gewijzigd door JME op 20-09-2013 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Uit een ander Vaio topic:
TommieW schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 23:26:
Om de voorgeïnstalleerde VAIO zooi te voorkomen:
Nadat de laptop opnieuw is opgestart (nadat de herstelpartitie/de DVD gedeelte voorbij is), komt er op een gegeven moment een venster met "Voorgeïnstalleerde software herstellen"o.i.d. Hier is een time out van 10 seconden. Als je binnen die 10 seconden op "Annuleren" klikt, heb je geen voorgeïnstalleerde troep. oOo
Weet iemand of bovenstaande ook werkt op de Vaio S15 met W8? Want dan zou dit DE oplossing zijn voor een clean install W8 op ssd met behoud van alle FN-toetsen en speed/stamina switch. Je kunt namelijk die bloatwarevrije W8 installatie met werkende toetsen migreren naar ssd met bijvoorbeeld Paragon Migrate OS to SSD. Ik kan alleen die hersteloptie niet vinden, bij alles wat ik probeer komt nergens de vraag of ik voorgeïnstalleerde software wil overslaan :(

[ Voor 71% gewijzigd door JME op 22-09-2013 22:59 ]

• Mafketel
Had iemand het eigenlijk al opgemerkt dat de hoge cpu load er ook is als er een dvd in de odd zit?
Ik heb de zero power odd registry setting al op 0 en 1 gehad en dat maakt geen verschil.
2 opties denk ik zo.
1 bios foutje van sony waarbij het bios er standaard vanuit gaat dat er altijd een zpodd aanwezig is.
2 foutje van de odd fabrikant zpodd drive met verkeerde pullups

iemand nog meer ideeen? buiten odd eruit halen en een ssd inbouwen met weerstand in de caddy, omdat sony zo vriendelijk is geweest om wel een mini pci express slot op het moederbord te zetten maar heeft alleen een usb2 aansluiting er aan gehangen en dus nagelaten om wat sata lijntjes en een msata-pciexpress switch te installeren.

de service manual voor de 2012 svs151 is hier te vinden http://www.docs.sony.com/release/MDSM/989092701_sm.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Mafketel op 26-09-2013 15:01 . Reden: correctie minipciexpress aansluiting is alleen maar usb ]

• disweb
JME schreef op woensdag 18 september 2013 @ 23:00:
Vandaag een hdd met caddy ingebouwd. Toen ik alles weer dicht had zitten, viel me op dat er een metalen lipje op de odd zat geschroefd, paar cm naast de stekker. Had ik dat lipje moeten overzetten naar de caddy?

En nu ik er toch ben: waarmee verwijder ik die lelijke reclamestickers naast het touchpad zonder lijmresten achter te laten en zonder de coating aan te tasten?
Dat lipje heb ik ook niet overgezet, tot nu toe geen problemen mee. De caddy wordt gewoon vastgedrukt door de laptop en kan geen kant op.

De stickers heb ik eraf gepulkt en daarna de lijmresten met olijfolie en een doekje eraf gehaald. Best een gedoe maar in ieder geval zit de verf er nog mooi op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 09-05 19:00
Zou iemand mij misschien kunnen helpen met het volgende:

Ik heb een vaio s15 en wou windows 7 graag eens volledig installeren. Heb een .iso afgehaald en deze op een dvd gebrand maar ik krijg hem nie ge-boot vanaf de dvd.. daarna een bootable usb stick gemaakt maar ook deze krijg ik niet aan de praat. Ik krijg eigenlijk gewoonweg nooit de optie om te booten vanaf dvd/usb.. ik zie altijd enkel de huidige windows 7 staan om te booten

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoerijf
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-05 16:43
Wat denken jullie van de nieuwe Sony Multi Flip 15?

Intel® CoreTM i5-4200U 1,6 GHz
Windows 8
128 GB SATA Flash SSD
8 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM
Intel® HD Graphics 4400
39,5cm LED, 2880x1620
2kg

Voor 1.011,09 €, gratis uitbreiding tot 4j Reparatie Service Plan en gratis thuis levering. (Verwachte levering: 14 november - 19 november)

De 2880x1620 optie is een 100€ meerprijs boven op de standaard 1080p IPS touschreen.
Er kan een 735M in voor 80€, maar dat is IMO de moeite niet waard tov Intel's 4400.

Ik heb Sony gemaild en de HDMI->VGA dongle (VGPDA15.CE) werkt ook bij de multi flip serie.

[ Voor 9% gewijzigd door smoerijf op 09-10-2013 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09

charrel

Cortisol4life..

Lijkt mij ook een erg mooi apparaat, ik ga denk ik het apparaat morgen bestellen met een 256GB ssd en 735M ( is toch wel stukje sneller als de 4400) met 2880 bij 1620 scherm.
Hij is besteld, ben erg benieuwd, als het goed is eind van de maand in mijn bezit.

[ Voor 19% gewijzigd door charrel op 10-10-2013 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-05 17:47
Ik heb vandaag ook de Sony Vaio Fit 15A multi-flip (zilver) besteld met i7-4500U, 16 GB, 512 GB SSD, 735M, 2880 x 1620 scherm, W8 Pro en stylus. Wordt geleverd rond 12 november.

Ben ook heel erg benieuwd!

Ik ga deze laptop gebruiken als desktop vervanger voor mijn 5,5 jaar oude desktop (Dell XPS 420). Ik hoop dat ik met deze Vaio ook een hele tijd vooruit kan.

[ Voor 30% gewijzigd door Sonicfreak op 11-10-2013 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-05 17:47
Je krijgt gratis (nou ja bijna gratis, kost 0,01 cent) 4 jaar reparatie service plan tot 21 oktober bij de Sony Vaio Fit multi-flip modellen! De actie is dus nog een week verlengd.

[ Voor 14% gewijzigd door Sonicfreak op 15-10-2013 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Even terug naar de S serie (is er geen Fit thread?).
Iemand met een S waarbij Windows 8.1 netjes opduikt in de Windows Store? Heb hier een SVS1513C5E (geleverd met Windows 8 ) waarbij dat nog niet gebeurt. Moet er wel bij zeggen dat ik de oorspronkelijke HDD heb gekloond naar een SSD, maar dat zou geen invloed mogen hebben. Toch?

Edit: hoe weinig te snel kun je zijn? Zojuist verschenen in de Store!

[ Voor 9% gewijzigd door JME op 17-10-2013 21:34 . Reden: update beschikbaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Update naar 8.1 werkt! Ook Fn-toetsen en staminaknop blijven het doen. In eerste instantie nog een melding (watermerk rechtsonderin bureaublad) dat secureboot niet juist was geconfigureerd, maar na VAIO Control Center van de Sony site te hebben geinstalleerd (nieuwe W8.1 versie van 17-10-13) is ook die weg. Happy camper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ik kreeg na de 8.1 update ineens een melding dat de Wifi / BT driver niet zou werken... maar volgens de Intel site is alles up2date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Er staan voor 8.1 bijgewerkte drivers op de Sony site. Helpen die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Ik kreeg ook een dergelijke melding over wifi/ bt... Wifi heb ik al geupdatet naar de nieuwste, weet niet of bt dan meegaat. Wifi en bt lijken in ieder geval gewoon te werken.

Ik heb btw gezocht naar Intel 6235 windows 8.1 drivers via google en dan vind je andere drivers dan als je gewoon via intel zoekt volgens mij.

[ Voor 29% gewijzigd door Cobiwan op 20-10-2013 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan874
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-04 20:09
Milosonator schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:16:
Ik heb sinds kort ook de SVS1513M1LE, en heb zojuist met een caddy de ODD vervangen door een Samsung 840 EVO 250GB. Nu nog even een verse reinstall doen op de SSD!

Ik vond het niet héél moeilijk, maar ik had wel zwetende handjes, want je moet wel echt de hele laptop uit elkaar trekken. RAM en HDD zijn supereasy toegankelelijk.

Verse install gedaan, supersnel! :P
Waar heeft u deze laptop gekocht en voor welke prijs? (als ik dat vragen mag :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

JME schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 23:24:
Er staan voor 8.1 bijgewerkte drivers op de Sony site. Helpen die?
Geen idee, ik heb genoeg gezeik gehad met drivers (bedankt Sony) dus ik laat 't hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Tsja, hier werkt alles perfect met de drivers van de Sony site. Als je het vertikt die te gebruiken, dan moet je volgens mij ook niet zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-04 13:50
Beste tweakers,
Ik wil het geheugen van mijn Sony Vaio S15 uitbreiden. Echter heb ik niet zo heel veel verstand van werkgeheugen en hoe en wat.
Zover ik weet tikt het ram in mijn laptop op 1333mhz en daar heb ik dus op gezocht in de pricewatch. Hier kwam ik op uit: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3S9/8G
Ik heb geen idee waar ik nog meer op moet letten en wat voor specificaties er nog meer in het spel zijn. Alvast bedankt voor de hulp.

Jornv schreef op woensdag 13 november 2013 @ 23:27:
Beste tweakers,
Ik wil het geheugen van mijn Sony Vaio S15 uitbreiden. Echter heb ik niet zo heel veel verstand van werkgeheugen en hoe en wat.
Zover ik weet tikt het ram in mijn laptop op 1333mhz en daar heb ik dus op gezocht in de pricewatch. Hier kwam ik op uit: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3S9/8G
Ik heb geen idee waar ik nog meer op moet letten en wat voor specificaties er nog meer in het spel zijn. Alvast bedankt voor de hulp.
Die voldoet, en je kan ook de modules van 1600MHz toevoegen aan de lijst. Deze zal uiteraard op 1333 gaan draaien, maar soms zijn deze modules goedkoper. Je hoeft niet voor de speciale 'Low Power' versies te gaan. Dit levert hooguit secondes winst op :)
Ikzelf heb de Corsair 8GB 1600Mhz uit Value Select series in mijn S13.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 20084 op 14-11-2013 10:22 ]

• crispo
Kan iemand mij op helpen met een Windows 8 clean install op een nieuwe ssd via usb voor de SVS15 waar Win8 al standaard op geïnstalleerd was? Mijn eerste poging eindigde namelijk in een zwart scherm bij het booten vanaf usb. Deze guide heb ik gevolgd. Naar mijn idee zou het kunnen liggen aan óf de usb-stick zelf óf de op de usb-stick gebruikte win8 iso. Ik heb alle instellingen in de BIOS al geprobeerd te veranderen (zoals secure boot) en ook met alle usb-poorten getest.

Voor ik aan de volgende poging begin, een aantal vragen die ik niet in de guides terug kon vinden:
- Moet er nog iets gebeuren met de ssd voor het inbouwen?
- Welke win8 versie? Ik had deze gevonden: Win8 NON-PRO OEM 64 Bit for System Builders; in de info staat dat deze bij uitstek geschikt is voor oa Sony laptops.
- Welke usb-poort? Ik heb nu een nieuwe usb3.0-stick dus neem aan dat ik gewoon die poort kan gebruiken.

Hopelijk lag het gewoon aan de usb-stick en was ik wel op de goeie weg, ga dit weekend nog een poging wagen.

• Jornv
Je hebt het bios op de classic mode gezet? Dat had ik nodig om vanaf een usb stick te kunnen booten.

• crispo
Wel geprobeerd maar volgens mij was dat alleen nodig bij laptops waar win7 op geïnstalleerd stond, in de guide die ik volg staat ook juist dat UEFI mode moet gebruiken.

@hieronder: had het dus wel geprobeerd maar werkte ook niet.

[ Voor 16% gewijzigd door crispo op 14-11-2013 11:38 . Reden: reactie ]

• Jornv
Ik zou het toch maar proberen. En als het ook niet werkt is er geen man overboord lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat van instelling classic (legacy) of UEFI heeft alles te maken met hoe je de USB-stick hebt geprepareerd (of door fout van Sony BIOS met USB3 poorten).

Realiseer je wel dat wanneer de in Legacy mode de installatie start, Windows dus ook in legacy mode geinstalleerd wordt (=installatie in MBR-stijl). Je kan dan ook niet de nieuwe GPT partities gebruiken maar alleen de oude MBR stijl. Gevolg is dat je iets meer moeite zal moeten doen voor extra grote HDD's (MBR-style partitie is beperkt tot 3GB, dus moet je opsplitsen).

Dus ik zou in UEFI blijven, maar checken WAAR het mis gaat.
Wellicht toch de USB verkeerd geprepareerd (moet FAT / FAT32 zijn + UEFI boot files/folders van Windows). Daarnaast had ik zelf het probleem (op mijn S13 pre-Win8) dat hij niet wilde opstarten van een USB3 poort. Dus probeer het ook eens in een USB-2 poort.

Performance technisch zit er trouwens praktisch geen verschil tussen de beide setup's. Alleen met UEFI kan je oa het opstart gedeelte versnellen alsmede betere support voor sleep modes (en dit richting HDD/SSD).

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 20084 op 15-11-2013 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Ik heb recentelijk een svs15 weliswaar met win7 geïnstalleerd(maar die heeft al de ingebouwde codes)
Usb stick aangemaakt met de sony applicatie.
laptop uitgezet, ssd geplaatst
opgestart met vaio assist knop
usb boot geselecteerd
en het werkte in alle usb poorten.

geen verandering in het bios nodig en de instellingen stonden op de meest beveiligde instellingen.

succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René90
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik heb op mijn keyboard dat de letter "T" minder werkt, waarschijnlijk omdat er wat vuil tussen zit. Wat is de manier om dat knopje eraf te halen en het schoon te maken of iets dergelijks? Ik had sony al gecontact en krijg gelijk een mail met een garantieproces :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 10:39
Sinds een paar dagen knippert het power-lampje (rechts bove; vaio s13) bij de aan en uit knop af en toe oranje (vooral tijdens sleep modus). Normaal is deze groen als de laptop aan staat en oranje als de laptop aan de later hangt. Iemand een idee wat dit betekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René90
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-07-2024
janvanmil schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:59:
Sinds een paar dagen knippert het power-lampje (rechts bove; vaio s13) bij de aan en uit knop af en toe oranje (vooral tijdens sleep modus). Normaal is deze groen als de laptop aan staat en oranje als de laptop aan de later hangt. Iemand een idee wat dit betekend?
Ik heb dat ook, en heb de instelling gewijzigd van 'rapid wake' in het viao control center. Ik merkte dat wanneer de klep gesloten was en ik deze weer opende hij niet uit de slaapstand kwam. Nu rapid wake uit staat doet hij het wel fatsoenlijk, maar is het ledje oranje geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 09-05 19:00
mijn S15 maakt al een tijdje een zeer irritant 'ultrasoon' geluidje als hij op staat.
De HDD is het volgens mij niet, dus dan is het denk ik de voeding of de fan ..

Zeer irritant als het sitl is en je er éénmaal op begin te letten.. kan je er iets aan doen ? nee zeker ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Als het ultrasoon is dan hoor je het toch niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoopmans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-04 20:24
Begin januari ook een multi-flip besteld. Helaas met een defect geleverd gekregen. Scherm reageert slecht, apps openen automatisch en schermen openen en sluiten. Zie: http://youtu.be/alhsgb5rVfE. Het ding lijkt behekst!

Ik heb nog geen soortgelijke ervaringen kunnen vinden op t net. Hier iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09

charrel

Cortisol4life..

Niet die ervaring, maar mijn multiflip hebben we ook maar 4 dagen gehad. Toen viel er spontaan een toets af tijdens het dichtklappen. Na weken weggeweest te zijn was het "onze schuld" volgens de reparatie afdeling. Na veel gezeur met de sony store dat ding weer retour gestuurd en geld terug gehad.
Dit forum al geprobeerd : http://forum.notebookrevi...lip-pc-owners-thread.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwe272
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-05 19:32
Een vraag over de herinstallatie van mijn Sony Vaio SVS1313C5E.

Ik wilde Windows opnieuw installeren, helaas lukte dit niet door het systeem te vernieuwen. Het aanmaken van een herstelschijf was ook niet mogelijk, omdat ik helaas Vaio update niet had gedraaid voordat ik mijn update naar Windows 8.1 uitvoerde een hele tijd geleden, een zeer vreemd probleem maar hier kan Sony ook helaas niks aan doen.

Nu heb ik Windows 8.1 met een DVD van iemand anders geïnstalleerd, alleen nu krijg ik de drivers voor de "stamina/speed" knop, vaio update, vaio care, vaio control center allemaal niet geinstalleerd. De enige optie die Sony bied is om via hun een herstelschijf te kopen voor 50 euro....

Mijn vraag is nu, kan iemand met een Sony Vaio SVS1313C5E voor mij een herstelschijf (met drivers e.d.) vanuit vaio care (want voor mij is dit dus niet meer mogelijk....).

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-05 16:08
Al die driver zouden moeten werken op 8.1. Tenminste hier wel, maar de driver van sony moet je op een bepaalde volgorde installeren. Ik weet helaas alleen niet meer wat die volgerder was.

en als je de assist knop indrukt als de laptop uitstaat kom je ook in recovery, die staat al op de schijf mits je hem niet volledig hebt geformateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwe272
pruimman schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 23:59:
Al die driver zouden moeten werken op 8.1. Tenminste hier wel, maar de driver van sony moet je op een bepaalde volgorde installeren. Ik weet helaas alleen niet meer wat die volgerder was.

en als je de assist knop indrukt als de laptop uitstaat kom je ook in recovery, die staat al op de schijf mits je hem niet volledig hebt geformateerd.
Hoi, bedankt voor je reactie! Doordat ik een SSD heb geïnstalleerd is die recovery dus verdwenen... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disweb
bouwe272 schreef op woensdag 02 april 2014 @ 09:22:
[...]

Hoi, bedankt voor je reactie! Doordat ik een SSD heb geïnstalleerd is die recovery dus verdwenen... :(
Het zou moeten werken, heb zelf ook windows 8 geinstalleerd met een andere installatie bron, en daarna ook geupdate naar 8.1 zonder problemen. Hier de driver volgorde:

http://forum.notebookrevi...hread-46.html#post8627264

Lees anders ook dit even door: http://forum.notebookrevi...series-owners-thread.html

Succes :) Ik zou overigens helemaal opnieuw beginnen en die volgorde aanhouden. Dan natuurlijk wel de nieuwste drivers van de sony (UK) site halen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwe272
disweb schreef op woensdag 02 april 2014 @ 12:29:
[...]

Het zou moeten werken, heb zelf ook windows 8 geinstalleerd met een andere installatie bron, en daarna ook geupdate naar 8.1 zonder problemen. Hier de driver volgorde:

http://forum.notebookrevi...hread-46.html#post8627264

Lees anders ook dit even door: http://forum.notebookrevi...series-owners-thread.html

Succes :) Ik zou overigens helemaal opnieuw beginnen en die volgorde aanhouden. Dan natuurlijk wel de nieuwste drivers van de sony (UK) site halen! ;)
Bedankt voor je reactie, als ik binnenkort weer is zin heb maar weer is een poging wagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-05 13:35
Heeft iemand wel eens gehad dat je laptop wel opstart, maar een zwart scherm blijft houden? Ik heb hier nu last van en ook al een keer eerder gehad, maar ik kan niet echt de oplossing reproduceren..

Laptop start wel op: Als ik er een monitor aanhang werkt dat gewoon prima. Laatste keer dat dit gebeurde had ik er een beamer aan gehangen en ging ik kloten met de instellingen om te proberen mijn scherm weer aan te krijgen. Opeens kreeg ik een BSOD en daarna werkte mijn scherm weer gewoon.
Nu net helaas weer exact hetzelfde. Op internet vind ik tips als batterij eruit halen en dan aan de stroom opstarten etc, maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad (geen schroevendraaier bij de hand).

Kent iemand het probleem? Het is volgens mij gerelateerd aan de overschakeling van netstroom op accu en vice versa, want volgens mij heb ik beiden keren vlak voor of tijdens het booten uit slaapstand de kabel eruit getrokken.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 21:28

JaccoW

Kijkt en Luistert

Even brutaal geweest, maar voor hen die nog een dock voor hun S13 of S15 willen: O-)
- Sony VAIO VGP-PRS30, Dockingstation voor S13 Specs
- Sony VAIO VGP-PRS35, Dockingstation voor S15

€49 excl. verzenden @Redcoon

Was eerst €142 (tot wel €250 :X ) zoals bij de meeste webwinkels, maar heb hen even gewezen op dat de laptops niet meer gemaakt worden en dat de S15 variant wel zo goedkoop was, maar de S13 niet.

In het ergste geval leuk voor de voeding die je meegeleverd krijgt. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.laptopgram.com/wp-content/uploads/07_VGP-PRS30_with_S13_battery_HDD.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door JaccoW op 07-05-2014 15:22 ]

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 14:20

Sick Nick

Drop the top!

Voeding en HDD die je ook weer voor 20 euro kan verkopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 21:28

JaccoW

Kijkt en Luistert

Ik denk trouwens dat je met zo'n dock en twee netwerkpoorten best een leuk servertje er van kan maken. :D

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Maardiweb schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 16:54:
Heeft iemand wel eens gehad dat je laptop wel opstart, maar een zwart scherm blijft houden? Ik heb hier nu last van en ook al een keer eerder gehad, maar ik kan niet echt de oplossing reproduceren..

Laptop start wel op: Als ik er een monitor aanhang werkt dat gewoon prima. Laatste keer dat dit gebeurde had ik er een beamer aan gehangen en ging ik kloten met de instellingen om te proberen mijn scherm weer aan te krijgen. Opeens kreeg ik een BSOD en daarna werkte mijn scherm weer gewoon.
Nu net helaas weer exact hetzelfde. Op internet vind ik tips als batterij eruit halen en dan aan de stroom opstarten etc, maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad (geen schroevendraaier bij de hand).

Kent iemand het probleem? Het is volgens mij gerelateerd aan de overschakeling van netstroom op accu en vice versa, want volgens mij heb ik beiden keren vlak voor of tijdens het booten uit slaapstand de kabel eruit getrokken.
Windows toets + P, daarna 1 keer naar rechts drukken op de cursor toetsen, en ENTER

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri369
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 20:23
Tweakers!
Ik gebruik naar alle tevredenheid een vaio svs1512v1e sinds een jaar. Nu is die tevredenheid een klein beetje ingezakt sinds de update naar windows 8.1 update 1. Sinds deze update gebeurd het regelmatig dat ik mijn laptop uit de slaapstand haal en hij na 3-5 minuten een BSOD geeft. Ook kan ik, als ik de laptop uit slaapstand haal, geen spotify meer afspelen(hij speelt gewoon niet verder, play icoon veranderd wel). :?
Dingen die ik heb geprobeerd zijn:
  • SSD firmware geupdate (samsung 840)
  • Deze link gevolgd: Klikkerdeklik
  • Lenovo drivers voor Intel HM76 express chipset controller 1e59 geprobeerd. De chipset geeft in apparaatbeheer aan dat het een onbekend apparaat is en er zijn dus geen drivers voor geinstalleerd. Na de lenovo drivers geen verandering
Tot nu toe is het helaas nog niet beter geworden. Ik hoop dat jullie mij hier bij kunnen helpen?

Alvast bedankt!
p.s. als de simpelste oplossing een nieuwe installatie is, dan is dat geen ramp i.v.m. meerdere driver problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Komt mij niet bekend voor, al heb ik mijn Vaio s13 niet zo vaak aan... Wat voor driverproblemen heb je? Misschien moet je daar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri369
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 20:23
De driverproblemen zitten in midi drivers, voor de mengtafels waar wij mee werken kan ik de midi drivers niet installeren. Denk niet dat daar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
F_demon schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 15:20:
Even brutaal geweest, maar voor hen die nog een dock voor hun S13 of S15 willen: O-)
- Sony VAIO VGP-PRS30, Dockingstation voor S13 Specs
- Sony VAIO VGP-PRS35, Dockingstation voor S15

€49 excl. verzenden @Redcoon

Was eerst €142 (tot wel €250 :X ) zoals bij de meeste webwinkels, maar heb hen even gewezen op dat de laptops niet meer gemaakt worden en dat de S15 variant wel zo goedkoop was, maar de S13 niet.

In het ergste geval leuk voor de voeding die je meegeleverd krijgt. :)

[afbeelding]
Ik begin wel te twijfelen. Iemand die kan aangeven waarom zo'n dock voor hem/haar echt toegevoegde waarde heeft?
Extra voeding kan ik sowieso wel gebruiken en een externe monitor aansluiten zou wat makkelijker moeten worden. Die 500GB hdd is ook best wel leuk. Lastig lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Vaste werkplek op je bureau met monitor, muis en toetsenbord, omdat je dat prettiger vindt dan een laptop en de laptop vooral onderweg gebruikt? Of thuis extra hdd ruimte zonder je odd te hoeven opgeven? Al kun je dat laatste ook met een externe hdd bereiken, maar die kosten bijna net zoveel als dit dock voor de S15.
Weet iemand of je eigenlijk de dock-hdd kunt gebruiken als je alleen de laptop erop klikt, dus zonder de voeding van de dock aan te sluiten?
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste