Lip schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 14:50:
[...]
http://batteryuniversity....g_lithium_based_batteries
Bovenstaande klinkt klopt niet helemaal, lion accu's hebben wel degelijk last van het geheugen effect.
Dat word hier weer ontkracht.
http://www.psi.ch/media/m...-in-lithium-ion-batteries
Slordige copy/paste bij de buren in een reactie van mijzelf.
Hoe lang de accu mee blijft gaan, valt of staat met 'misbruik' door de laptop gebruiker. Ben je iemand die altijd aan het lichtnet werkt en nooit op de accu, dat is je accu gewoon heel snel naar de malle moeren. Dit is binnen een half jaar zo gebeurd. Dit is gewoon een vaststaand feit!
Gebruik je daadwerkelijk je accu, dan kan je er heel lang plezier van hebben!
Hoe doe je dat?
Door niet constant aan het lichtnet te werken.
Door niet altijd de accu 100% op te laden. Maar dagelijks tot 80%, een eens per 3 weken tot 100%. En gebruiken totdat het OS aangeeft dat de accu opgeladen moet worden.
Als je de laptop een lange tijd niet gaat gebruiken, maar daadwerkelijk van plan bent om lang (of altijd) aan het lichtnet te werken. Ontlaad je accu dan tot 40%, op dit percentage blijft het accu het langst goed. Ontkoppel dan de accu en berg de accu op, in het donker, en niet in de zon.
Koppel de accu na een maand weer op de laptop en laat de accu op, en laat daarna het percentage weer terug zakken naar 40%, hierna kan je de accu weer een maand wegleggen. Dit is merk onafhankelijk en toe te passen op alle laptops.
bron
Wil je een werkdag doorkomen een paar keer per week, dan laat je de accu tot 100%, maar doe dit niet te vaak, li-on accu's slijten dan gewoon sneller.
Mijn Vaio Z (2011) model, die ik gekocht heb in september 2012 (die van Correct dus) gaat hierdoor nog steeds gemakkelijk een hele college dag mee. En vaak genoeg, laat ik de adapter gewoon lekker thuis. (helderheid van het scherm laag, op de laagste stand, en soms een tikje hoger als de lichtinval 't niet toelaat, WLAN de gehele dag aan, bluetooth uit, en in het 'Vaio control Center' 'stille modus' kiezen onder 'Energiebeheer. En de Windows afsluiten als ik de laptop niet meer nodig heb voor een minuut of 10. (door die SSD's ben je toch weer snel in je Windows desktop)
Hiermee haal ik minimaal een uur of 6 en afhankelijk van 'load' is dit op te rekken tot 7 uur, met de 'Batterijzorgfunctie' aan op 80%. Met een volledige opgeladen accu red je het wel een uur of 8 met lichte load.
Een goed voorbeeld van accu die kapot gaat :
1. Iedereen heeft hier wel een accu boormachine liggen, met een rotte accu. Hoe komt dit? Dit komt omdat het typisch gebruikersvoorwerp is wat sporadisch gebruikt word. Als de accu een lange tijd ongebruikt blijft, ontlaad de accu zich zelf waarna je een kritieke ondergrens bereikt waardoor de cellen in de accu kapot gaan door zelfontlading.
2. Laptops die constant aan het lichtnet hangen met de accu erop. Ook hartstikke slecht zoals ik al eerder schreef.
Accu's die ik tussentijds wil opladen, maak ik eerst (snel) leeg d.m.v prime95 om vervolgens op te laden tot 80%, of tot 97% afhankelijk van hoeveel gebruikers duur ik nodig heb die dag.