Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Audiomeubel topic!

Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste
Acties:

• Tijntje
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Mr. Maluku schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:10:
[...]

Wij hebben hier onlangs ook naar gekeken toen we op zoek waren naar een nieuw tv-meubel. Het blijft onhandig dat de Besta's ondiep zijn en dat je de achterkanten eruit moet laten, daar worden ze toch minder stevig van. Wij zijn daarom gegaan voor de Platsa-reeks van Ikea. Vergelijkbare kasten maar wel 55 cm diep, hierdoor hoefden we in de achterplaten alleen kleine gaten te maken om de kabels de kast uit te krijgen. Wellicht voor jou ook een goede oplossing? :)
Wat die Besta helpt is om we de achterwand er in te zetten maar deze uit te zagen met een rand van 5 CM. Op die manier houd hij wel veel van de stevigheid. Dat heb ik ook gedaan.

Fear my paint skills >:)

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 06:22
Bedankt voor de tips. Ik heb zelf ook nog eens lopen brainstormen en zat te denken aan twee balken op de muur. Dan de muurbeugel op balk 1 monteren en de onderste balk net boven de onderkant van het kastje. Dan win ik toch weer een paar cm. Ik heb namelijk ook banaanpluggen op de speaker aansluitingen, dus er zit zo’n 3 cm extra achter de receiver voor kabels. Dan komt het totaal op 38cm diepte minimaal. En zo diep is het kastje ook. Het zou theoretisch allemaal net kunnen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• panomi
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 03-07 22:32
rimave schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:31:
Ik wil graag mijn audiomeubel vervangen voor een Besta kast aan de muur, maar die kasten zijn erg ondiep. Iemand ervaring met een Onkyo (676E) receiver in een Besta kast?
Neem de boven keukenkasten van Metod. Hier zit tevens een uitsparing in voor koeling en zijn 60 diep en breed. Hier staat mijn Yamaha rx-2020 in.

https://www.ikea.com/be/n...elkast-oven-wit-00205539/

[Voor 15% gewijzigd door panomi op 31-01-2020 08:57]

• TFZ61
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 01:42
panomi schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:42:
[...]

Neem de boven keukenkasten van metod. Hier ziet tevens een uitsparing in voor koeling en zijn 60 diep en breed. Hier staat mijn Yamaha rx-2020 in.

https://www.ikea.com/be/n...elkast-oven-wit-00205539/
Zeker handig die Metod, hier een link van een goeie Ikea Hack van deze kastjes:

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 08:00
Helemaal eens met @panomi hierboven en ze zijn er ook in 40cm diep. Als je een Ikea Besta overweegt als basis voor een audio meubel: Je bent iets duurder uit met een metod keuken kast als basis maar de kwaliteit is zoveel beter, zowel het chassis als deurtjes en laden met goede scharnieren en lagers. Ideaal en zeker te overwegen ipv Besta

Ik heb ons audio meubel gemaakt met Metod bovenkastjes van 40cm diep. Achterwand is geen probleem om weg te laten en er kan veel gewicht op/aan. Kleine kinderen hebben erop gezeten.

[Voor 6% gewijzigd door vandermark op 31-01-2020 09:00]

STRAVA | Mijn trouwfotografie site

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:14
@vandermark
Ik zou de TV ophangen

• vandermark
Ja, bij een volgende tv ben ik dat van plan. Dit is een 32inch van 12 jaar oud. Ik ben van plan de 48inch LG OLED te kopen wanneer die beschikbaar komt en dan ophangen is zeker een goede optie.

• maartend
vandermark schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:33:
[...]

Ja, bij een volgende tv ben ik dat van plan. Dit is een 32inch van 12 jaar oud. Ik ben van plan de 48inch LG OLED te kopen wanneer die beschikbaar komt en dan ophangen is zeker een goede optie.
Lijkt me zo veel mooier. Meer rust op de kast.

• JunkO
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 06-07 16:51
S_Chief schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:50:
[...]

Letterlijk de eerste hit op Google (vroeg het mij namelijk ook af).
Beste mooie meubels, op zich wel interessant, tot ik zag hoe diep deze kasten zijn: 25.5 cm. Daar past toch geen fatsoenlijke versterker in?! |:(

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

• FigurantXL
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
JunkO schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:54:
[...]

Beste mooie meubels, op zich wel interessant, tot ik zag hoe diep deze kasten zijn: 25.5 cm. Daar past toch geen fatsoenlijke versterker in?! |:(
Marantz SR7002, HK AVR 460, Denon X2000. Allemaal geen moeite mee gehad. Voor andere versterkers moet je een andere oplossing zoeken maar die wil je dan ook in een luister kamer en niet in de woonkamer . Overigens is het 40cm - 45 cm diep.
😬

[Voor 3% gewijzigd door FigurantXL op 31-01-2020 18:00]

• FigurantXL
The Eagle schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:20:
[...]

Mooi gedaan met die losse bladen er onder. Is dat gewoon Ikea toevallig of vloek ik dan?
UNNU zegt me niks, care to share? :)
Losse bladen komen van een meubelmaker. Na veel bezoek aan menig highend meubelzaak. Deze maar zelf laten maken voor minder dan de helft 😎

• JunkO
FigurantXL schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:58:
[...]

Marantz SR7002, HK AVR 460, Denon X2000. Allemaal geen moeite mee gehad. Voor andere versterkers moet je een andere oplossing zoeken maar die wil je dan ook in een luister kamer en niet in de woonkamer . Overigens is het 40cm - 45 cm diep.
😬
Die Denon is al 33cm diep zonder kabels ingeplugd, hoe wil je dat doen dan? 10 Centimeter uit laten steken?

De Primare versterker die ik op het oog heb is al 39 cm diep van zichzelf, no way dat dat fatsoenlijk past.

Dat is ook het manco bij de meeste tv meubels, die dingen zijn veel te ondiep. Waarom niet gewoon minimaal 45cm diepte? Alsof ze in de tijd van de mini & midi torentjes zijn blijven steken. :/

[Voor 14% gewijzigd door JunkO op 31-01-2020 19:10]

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

• FigurantXL
JunkO schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:04:
[...]

Die Denon is al 33cm diep zonder kabels ingeplugd, hoe wil je dat doen dan? 10 Centimeter uit laten steken?

De Primare versterker die ik op het oog heb is al 39 cm diep van zichzelf, no way dat dat fatsoenlijk past.

Dat is ook het manco bij de meeste tv meubels, die dingen zijn veel te ondiep. Waarom niet gewoon minimaal 45cm diepte? Alsof ze in de tijd van de mini & midi torentjes zijn blijven steken. :/
Volgens mij moet je de specs nog een keer lezen. Het is 40-45 cm diep. De achterplaat eruit laten en het kan ook nog eens fatsoenlijk ademen. Advies raadpleeg je bron nog eens.

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 08:01
vandermark schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:58:
Helemaal eens met @panomi hierboven en ze zijn er ook in 40cm diep. Als je een Ikea Besta overweegt als basis voor een audio meubel: Je bent iets duurder uit met een metod keuken kast als basis maar de kwaliteit is zoveel beter, zowel het chassis als deurtjes en laden met goede scharnieren en lagers. Ideaal en zeker te overwegen ipv Besta

Ik heb ons audio meubel gemaakt met Metod bovenkastjes van 40cm diep. Achterwand is geen probleem om weg te laten en er kan veel gewicht op/aan. Kleine kinderen hebben erop gezeten.

[Afbeelding]
bedankt voor de tip. had voor de tijdelijkheid best gekocht totdat ik iets op maat laat maken. Echter wil ik nu een versterker kopen dat gaat dus niet passen. Kapot zagen is geen optie want ik wil de kast gaan hergebruiken als boekenkast.

Mooie kast trouwens. Hoe heb je dat gemaakt? Meubelplaat rondom?

[Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 03-02-2020 14:44]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• vandermark
icecreamfarmer schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:43:
[...]

bedankt voor de tip. had voor de tijdelijkheid best gekocht totdat ik iets op maat laat maken. Echter wil ik nu een versterker kopen dat gaat dus niet passen. Kapot zagen is geen optie want ik wil de kast gaan hergebruiken als boekenkast.

Mooie kast trouwens. Hoe heb je dat gemaakt? Meubelplaat rondom?
Ja, zijn eikenpanelen op maat laten zeggen en die in mooie warme/donkere noten kleur gebeitst. Kast is opgehangen aan de standaard rail die erg stevig is. Middelste plank is van het zelfde gebeitste eiken als de meubelplaat rondom. Dit is het ontwerp in SketchUp (en ja speakers staan daar verkeerd om O-) )

• JunkO
FigurantXL schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:18:
[...]

Volgens mij moet je de specs nog een keer lezen. Het is 40-45 cm diep. De achterplaat eruit laten en het kan ook nog eens fatsoenlijk ademen. Advies raadpleeg je bron nog eens.
Hmm blijkbaar zat ik bij het verkeerde meubel te kijken, excuses!

Deze is namelijk 25.5 cm diep: https://www.hifiklubben.n...ubels/unnu-13s-v2-meubel/

Ze hebben echter ook meubels van 45cm diep, dus helemaal prima. :)

• rimave
JunkO schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:23:
[...]

Hmm blijkbaar zat ik bij het verkeerde meubel te kijken, excuses!

Deze is namelijk 25.5 cm diep: https://www.hifiklubben.n...ubels/unnu-13s-v2-meubel/

Ze hebben echter ook meubels van 45cm diep, dus helemaal prima. :)
Het zijn wel erg kostbare meubels. :o

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Exirion
  • Laatst online: 05:06

Exirion

Gadgetfetisjist

rimave schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:01:
Het zijn wel erg kostbare meubels. :o
Jij shopt alleen bij IKEA?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• rimave
O, vanwege mijn Besta vraag? Da’s wel erg makkelijk conclusies trekken.
Nee. Maar ik vindt dit veel geld voor een audiomeubel.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

rimave schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:34:
O, vanwege mijn Besta vraag? Da’s wel erg makkelijk conclusies trekken.
Zie mijn quote nog eens.
Nee. Maar ik vindt dit veel geld voor een audiomeubel.
Tja, dat kun jij vinden maar dat is het niet. Maar als je IKEA-prijzen gewend bent dan snap ik het, vandaar mijn vraag.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Loei123
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 07:34
Tja, dat kun jij vinden maar dat is het niet. Maar als je IKEA-prijzen gewend bent dan snap ik het, vandaar mijn vraag.
Gezien de inbouwdiepte het niet toelaat de gemiddelde receiver, center speaker of gameconsole te plaatsen kun je moeilijk zeggen dat het weinig geld is voor een audiomeubel.

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Maximale belasting is ook wel een dingetje:
Maximale belasting per legplank, wandmontage: 8 kg, 48 kg totaal
Nu is dat wel met wandmontage. Maar in het algemeen zijn er diverse meubels te koop waar ik mijn apparatuur niet met een veilig gevoel in zou durven zetten qua gewicht.

Verder bovenstaande posts afgesplitst van Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49 aangezien het in dit topic beter past :)

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 07:31
Ik ben wat aan het brainstormen geslagen voor een nieuw audio/TV-meubel. Dit ga ik volledig op maat (laten) maken dus 'alles' is mogelijk. In Sketchup heb ik al een conceptje bijeengeflanst.

Foto's zeggen het meest, dus:

Beetje uitleg erbij: de verticale blok links van de TV is een radiator. De deur opent naar binnen, richting radiator. De kamer is voorzien van een 6-tal aansluitingen voor surround speakers.

Onder de dj-booth rechts komen vakken voor vinylplaten. Momenteel staat een gelijkaardige booth op een andere plaats in huis, gemaakt met de welbekende Ikea Expedit en daarbovenop een gehackete Lack-TV-tafel. Deze ga ik hoogstwaarschijnlijk niet herbruiken.

De console links van de dj-booth zal het gros van de hifi apparatuur bevatten, receiver, maar ook netwerkswitch en patch panel, en 'iets' voor multiroom audio (mogelijk een set RPI's met audio hat). Achter deze kast komen alle kabels uit de muur van de audio-aansluitingen van de living en andere kamers, en ook de netwerkkabels. Misschien dat er ooit nog een lampenversterker op zal komen. Ik ben niet meteen audiofiel, maar buizen zijn leuk :*)

Mijn voornaamste vragen op dit moment:
- Plaatsing van de front speakers: dit zou links en rechts vlak langs de tv kunnen, maar staan ze dan niet teveel in het center (voor surround)? Anders moet de linkerspeaker wel meteen langs de radiator, achter de deur dus. Deze is normaal wel dicht maar voor een openslaande deur staat de speaker dan mogelijk in de weg. Hij moet ook meteen op een staander om op gelijke hoogte te komen als de rechterspeaker.
- Subwoofer en center speaker: dat kan denk ik wel perfect ingebouwd worden in het meubel?
- Kabelmanagement en bereikbaarheid van aansluitingen achteraan de apparatuur, vooral in de middenconsole: zijn er zaken waar ik al rekening mee kan houden in dit eerste stadium van het ontwerp?
- Momenteel heb ik een diepte van 45cm gehanteerd. De meeste hifi apparatuur zou daar ruim moeten in passen, inclusief aansluitingen. Zouden jullie toch dieper adviseren? Ik zou het geheel zo 'slank' mogelijk willen houden gezien het qua breedte al massief genoeg is.

[Voor 10% gewijzigd door teaser op 22-02-2020 17:04. Reden: nog wat toevoegingen]

• IvarD
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 17:30
Hier een combinatie van Besta meubel met doehetzelven.

Het Besta meubel is 300 cm lang.

De plaat is gemaakt van 9mm houtplaat met een houten frame erachter. De voorkant is bekleed met lederen tegels. Achter de plaat zijn 3 Philips hue led strips verwerkt.
De tv is een Philips 65oled903.

Het tv kastje en Xbox one zijn te bedienen met dichte deuren door middel van een IR verlenger en een Harmony hub. (Controller Xbox werkt ook gewoon met dichte deuren)
De verlichting achter de plaat kan mee kleuren met de Ambi light van de tv maar vindt het zelf dan al snel te druk worden en de kleuren zijn ook niet 100% gelijk.

https://ibb.co/GkV1s3Y

https://ibb.co/7r7jLvS

[Voor 31% gewijzigd door IvarD op 23-02-2020 14:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Black Eagle
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Onze nieuwbouw woning wordt over een aantal weken opgeleverd. Ik ben dus druk bezig met indelen van de woonkamer. Onderstaand heb ik nu als TV meubel ingericht (320x40x60), de wand is 6,2m. Aan beide kanten blijft 1,5m over waar staande speakers zullen komen.

Totaal komt op €400, excl. de glasplaat voor bovenop. Ik heb voor Platsa gekozen omdat deze een lekker breed (80cm) gedeelte hebben welke ook opgehangen kan worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Materiaal:
hardboard, Papierfolie, spaanplaat, Papiervulling met honingraatstructuur (100% gerecycled)
Toch, het zal wel puur gevoel en niet terecht zijn, maar ik zou zoiets toch niet graag aan de muur hangen en dan mijn audio apparatuur in zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Black Eagle
  • Niet online
FeaR schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:39:
[...]

[...]

Toch, het zal wel puur gevoel en niet terecht zijn, maar ik zou zoiets toch niet graag aan de muur hangen en dan mijn audio apparatuur in zetten.
Heeft IKEA ook iets anders dan? Volgens mij is alles op die manier gemaakt. Enige elektronica dat erin komt te staan is de versterker, center, PS4 en IPTV, als die kast een lading schoenen kan houden lukt dat ook wel hoor ;).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 00:20

Ethirty

Who...me?

FeaR schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:39:
[...]

Alsof de veelgebruikte Besta uit veel beter materiaal is opgebouwd ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Ethirty schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:53:
[...]
Alsof de veelgebruikte Besta uit veel beter materiaal is opgebouwd ;)
Zie onder, winkelketen of serie om het even, puur het gebruikte materiaal.
Black Eagle schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:48:
[...]
Heeft IKEA ook iets anders dan? Volgens mij is alles op die manier gemaakt. Enige elektronica dat erin komt te staan is de versterker, center, PS4 en IPTV, als die kast een lading schoenen kan houden lukt dat ook wel hoor ;).
Geen idee, grote kans dat het de standaard is van dat soort ketens.

Ik krijg alleen de rillingen als ik dat soort materialen lees. Hier hing 30 mm massief eiken al iets door en is daarom voorzien van een vijfde poot in het midden.

Nu is de ene receiver natuurlijk de andere niet (qua gewicht en afmetingen), idem voor de center speaker. Dus mogelijk gaat het vergelijk niet geheel op.

[Voor 27% gewijzigd door FeaR op 08-03-2020 15:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
Black Eagle schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:30:
Onze nieuwbouw woning wordt over een aantal weken opgeleverd. Ik ben dus druk bezig met indelen van de woonkamer. Onderstaand heb ik nu als TV meubel ingericht (320x40x60), de wand is 6,2m. Aan beide kanten blijft 1,5m over waar staande speakers zullen komen.
40 diep? Is te weinig volgens mij als je daar standaard apparatuur in wilt zetten.

[Voor 73% gewijzigd door maartend op 08-03-2020 17:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

FeaR schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:54:
[...]

Ik krijg alleen de rillingen als ik dat soort materialen lees. Hier hing 30 mm massief eiken al iets door en is daarom voorzien van een vijfde poot in het midden.

Nu is de ene receiver natuurlijk de andere niet (qua gewicht en afmetingen), idem voor de center speaker. Dus mogelijk gaat het vergelijk niet geheel op.
Het eigen gewicht is daar ook debet aan. Honingraat is, indien juist gebruikt, sterker dan je zou denken.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• Black Eagle
  • Niet online
maartend schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:29:
[...]

40 diep? Is te weinig volgens mij als je daar standaard apparatuur in wilt zetten.
Is gewoon een standaard maat. Je zou ook voor 60 kunnen gaan met de Metod kastjes, maar dit vind ik persoonlijk te diep.
Ons huidige kastje is 38cm, hier past de versterker prima in (Onkyo NR656).

• JunkO
Black Eagle schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:48:
[...]

IKEA heeft ook de Metod serie, dat zijn eigenlijk keukenkastjes en gemaakt van gemelamineerd spaanplaat wat al een stukje sterker is volgens mij. Tevens zijn deze ook verkrijgbaar in 60cm diepte, wat wel érg prettig is.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Black Eagle schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:38:
[...]
Is gewoon een standaard maat. Je zou ook voor 60 kunnen gaan met de Metod kastjes, maar dit vind ik persoonlijk te diep.
Dimensions (W x H x D) 435 x 173.5 x 378mm (y)

Inclusief de bekabeling aan de achterzijde houdt het dan niet werkelijk over, toch?
Staat het huidige kastje tegen de muur aan?

[Voor 4% gewijzigd door hardware-lover op 09-03-2020 16:33]

A smile a day....

• maartend
[...]

Bijzonder. Ik heb de 515 gehad en nu de 676, en ik heb echt ong 45 cm nodig. Incl. kabels en dat de knoppen ook aan de binnenkant vallen.

meet je soms je kast in inches?

• JunkO
[...]

De NR656 is van zichzelf al 38cm diep, dus dat kan nooit. Of je moet 'm draadloos hebben aangesloten natuurlijk. :+

• Black Eagle
  • Niet online
Door de reacties hier heb ik het nog even nagekeken/gemeten. Zal vanavond aantal foto's van de huidige setup maken. Laten we het zo zeggen, het past precies ;), 40cm is inderdaad aan de krappe kant.

Het meubel is 38cm aan de binnenkant, volgens mij is het zo'n standaard besta meubel. Bij de versterker is de achterkant eruit gehaald om de kabels door te voeren. Het vitrine deurtje heeft wat ruimte aan de binnenkant, hier valt precies de volumeknop in. Meubel hangt trouwens aan de muur.

[Voor 47% gewijzigd door Black Eagle op 12-03-2020 19:08. Reden: Foto's toegevoegd]

• ziconl
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 00:05
@Black Eagle ziet er fraai uit. Ik wil ook graag een zwevend meubel plaatsen op deze manier. Kijk nu naar method van ikea en ook daar binnenmaat 38cm. Mijn subwoofer en versterken zijn beiden 41cm diep. Hoe veel ruimte kun je aan de achterkant creëren als je hem ophangt? Hoe diep is jouw versterkter? Hoor graag! :)

• Guldan
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20:51

Guldan

Thee-Nerd

ziconl schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:35:
@Black Eagle ziet er fraai uit. Ik wil ook graag een zwevend meubel plaatsen op deze manier. Kijk nu naar method van ikea en ook daar binnenmaat 38cm. Mijn subwoofer en versterken zijn beiden 41cm diep. Hoe veel ruimte kun je aan de achterkant creëren als je hem ophangt? Hoe diep is jouw versterkter? Hoor graag! :)
Je hebt ook 60 cm diep bij besta (is hierboven ook al genoemd). Ik vind juist het voordeel van 60 dat je ook ruimte hebt om eventueel een switch of stekkerblok er dan in kwijt te raken.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Guldan schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:54:
[...]

Je hebt ook 60 cm diep bij besta (is hierboven ook al genoemd). Ik vind juist het voordeel van 60 dat je ook ruimte hebt om eventueel een switch of stekkerblok er dan in kwijt te raken.
Dat zijn de keukenkastjes van Metod, de Besta is alleen maar in 40 diep te krijgen (ja, ook in 20, maar dat is helemaal nutteloos).

#team_UTC+1

• Guldan
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20:51

Guldan

Thee-Nerd

Ethirty schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:07:
[...]

Dat zijn de keukenkastjes van Metod, de Besta is alleen maar in 40 diep te krijgen (ja, ook in 20, maar dat is helemaal nutteloos).
Je hebt gelijk, ik wilde Metod typen maar had net teveel Besta gelezen waardoor k het verkeerde typte.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• ziconl
Ik zit nu ook naar besta te kijken en audio meubels passen daar (horizontaal) ook in. Bij metod is het fraai dat de deuren als klep naar beneden open kunnen. (bovenkastjes)
Weet iemand of dit bij een besta frame ook te realiseren is via ikea? Kom er via de site niet uit. Thx!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-07 13:11
ziconl schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:53:
Ik zit nu ook naar besta te kijken en audio meubels passen daar (horizontaal) ook in. Bij metod is het fraai dat de deuren als klep naar beneden open kunnen. (bovenkastjes)
Weet iemand of dit bij een besta frame ook te realiseren is via ikea? Kom er via de site niet uit. Thx!
Volgens mij kan je gewoon die klepscharnieren los kopen voor 25 euro per set. Of het goed werkt weet ik niet, de deurtjes van de Besta serie zijn volgens mij wel wat lichter dan de Metod.

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@ziconl, je kunt pianoscharnieren gebruiken en een kettinkje om de klep niet te ver open te laten gaan. Mooi is anders. Anders moet je gaten gaan boren in het karton van de Besta om de scharnieren in het liggende deel te krijgen.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Iemand ideeen om lieft niet al te duur een meubel te maken voor een 43 cm stereotoren? Je weet wel, zo'n ouderwets ding. Klein puntje van aandacht: de mijne is wat groot. Denk dat ik ca een meter hoog nodig heb, zie hier de set:

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• helloitsme
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 07:27
The Eagle schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:08:
Iemand ideeen om lieft niet al te duur een meubel te maken voor een 43 cm stereotoren? Je weet wel, zo'n ouderwets ding. Klein puntje van aandacht: de mijne is wat groot. Denk dat ik ca een meter hoog nodig heb, zie hier de set:
[Afbeelding]
Je hebt toch al een meubel?
Wat wil je anders?

• The Eagle

The Eagle

Wat je ziet is mijn rek op zolder. Staat verder vol met klusspullen en die rekruimte kan ik goed gebruiken.
Vroeger had je die audiomeubels met zo'n glazen deurtje. Of in de jaren 2000 die meubels van de Leenbakker. Maar die audiomeubels via MP is na 30 jaar echt niet meer mooi plus waaibomenhout, en die van de Leenbakker zijn (misschien maar goed ook) uit de handel. Bovendien zou ik graag iets wits willen.
Maar gezien de totale hoogte verwacht ik dat ik het met twee Besta's op elkaar al niet red, en een meubel van 1,30 hoog bij drie Besta's wordt ook weer zoiets....

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• s006110
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 03-07 14:25
ook maar eens een plaatje posten van mijn nieuwe creatie van mijn tv/audio meubel:

het horizontale gedeelte is opgebouwd uit Ikea Karlby werkbladen. (Er staan nu tijdelijk nog twee zwarte kratten met servies onder, maar die moet je maar even wegdenken). De TV is opgehangen met een Vogel's beugel, en kan ongeveer een halve meter van de wand af getrokken worden. De wand achter de tv is een mdf plaat, die ongeveer 7 cm van de muur af staat, en is behangen met een steen motief.

In de ruimte tussen de twee werkbladen, ligt onder andere de tv ontvanger, stroomtoevoer en de harmony zender. Achter/onder de TV heb ik een IR extender voor de Harmony afstandsbediening gemonteerd, om de TV te bedienen. Verder heb ik in de ruimte tussen de werkbladen gebruikt om een soundbar weg te werken.

Nog een foto waar je meer onverzicht hebt, maar waar de achterplaat van de TV nog niet is gemaakt, en de tv nog niet is opgehangen:

op de laatste foto zie je de Monitor Audio boekenplank speakers nog staan, maar die hebben een veel nuttiger bestemming gekregen op mijn hobby kamer,

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

The Eagle schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:48:
Wat je ziet is mijn rek op zolder. Staat verder vol met klusspullen en die rekruimte kan ik goed gebruiken.
Vroeger had je die audiomeubels met zo'n glazen deurtje. Of in de jaren 2000 die meubels van de Leenbakker. Maar die audiomeubels via MP is na 30 jaar echt niet meer mooi plus waaibomenhout, en die van de Leenbakker zijn (misschien maar goed ook) uit de handel. Bovendien zou ik graag iets wits willen.
Maar gezien de totale hoogte verwacht ik dat ik het met twee Besta's op elkaar al niet red, en een meubel van 1,30 hoog bij drie Besta's wordt ook weer zoiets....
Je kan het sowieso schudden dat 2 Besta's dat gewicht allemaal kunnen dragen. Nog even los van het feit dat het in de diepte waarschijnlijk niet eens past.

Misschien iets van Metod? Keukenkastjes heb je in veel meer maten en die kunnen veel meer gewicht hebben.

En anders wordt het Googlen tot je een ons weegt. De meeste mensen hebben die stapel vervangen door een aanzienlijk compacter geheel. Waarschijnlijk nog goedkoper dan er een meubel voor vinden. :D

#team_UTC+1

• TIMBERWOLFS
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 01:47
en zelf bouwen , ik heb al mijn kasten zelf gebouwd met mdf en mulittriplex , meestal met 16 a 18 mm dik hout , ik kocht mijn hout bij praxis of gamma , en laat het daar gratis op maat zagen .

• MedionAkoya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 00:00

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik heb gewoon een tweedehandse glazenmeubel gehaald van 72 cm breed en 42 cm diep. dat is natuurlijk geen standaard maat voor een glazen meubel. maar let op: deze was handgemaakt.

Als je iets van hout zou maken, dan zou ik bij Hornbach grenen halen. Ik vind vuren te zacht.
De planken mogen 18mm zijn en de kast zelf 28mm. Dat is stevig genoeg.
Deze mag je lakken of oliën. Met olie zul je minder snel de krassen en de knoesten zien, maar is minder waterafstotend dan lak.

Met spaanplaten (meubelplaten) werken is niet duurzaam. Er treedt dan kruip op bij de planken. En dat is zonde. De kast zelf mag wel van spaanplaat zijn.

Multiplex werken is ideaal maar niet mooi. de lagen moet je zien weg te werken of behandelen met verf.

Met MDF heb ik gen ervaring, ik heb wel het idee dat veel audiomeubelen uit de jaren 80 van mdf is. Loodzwaar en goedkoop uiterlijk en dat kan alleen mdf zijn. Want spaanplaat is daarentegen erg licht.

[Voor 4% gewijzigd door MedionAkoya op 30-04-2020 22:04]

Civiele Techniek.

• The Eagle

The Eagle

Ethirty schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:33:
[...]

Je kan het sowieso schudden dat 2 Besta's dat gewicht allemaal kunnen dragen. Nog even los van het feit dat het in de diepte waarschijnlijk niet eens past.

Misschien iets van Metod? Keukenkastjes heb je in veel meer maten en die kunnen veel meer gewicht hebben.

En anders wordt het Googlen tot je een ons weegt. De meeste mensen hebben die stapel vervangen door een aanzienlijk compacter geheel. Waarschijnlijk nog goedkoper dan er een meubel voor vinden. :D
Ik vraag het me af. Sowieso of Metod van ander materiaal is dan Besta. Qua diepte valt het iig mee; diepste apparaat is slechts 31 cm zonder kabels. Dat krijg ik dus wel in een Besta van 40 cm weg, hou ik nog ruimte over ook :D
Die van het gewicht is een goede, ik heb even zitten zoeken:
cd speler 4,2
amp 8,1
EQ 4,0
tuner 3,5
expander: 3,2
reverb amp: 4,6
tapedeck: 4,7
timer: 1,7

Maakt totaal 34 kilo. komt nog wat dradenmeuk bij, rond af op 40. Je zou toch zeggen dat als je dat verdeelt in twee Besta's, ze dat wel moeten kunnen houden.
Audioracks van vroeger heb ik ook even nagezocht, die van Pioneer zaten rond de 25 kilo. En ook 40 diep. Maar vergis je niet in die 8mm dikke glazen deuren en glasplaat bovenop. Vermoed dat het gewoon 20mm spaanplaat was allemaal.

• nokie
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 04-07 13:05
Ethirty schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:33:
[...]

Besta kan best wel wat dragen hoor. Hier staat al 5 jaar een aquarium met 250l water op een besta kastje (staat wel op de grond, ophangen lijkt me gewaagd) en dat ding geeft geen krimp.

Wel eens met de diepte, die vind ik ook te kort voor het meeste audio materiaal.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Heb het even opgezocht, maar een Besta plank mag toch nog 20kg hebben, sterker dan ik dacht.
Dan moet het verdeeld over 2 kastjes en een paar planken qua gewicht wel goed komen.

#team_UTC+1

• TyKH
  • Laatst online: 06-07 13:43
Ben toch even verbaast over dat de BESTA niet voldoet. Ik heb 5 jaar geleden een besta samengesteld en de volgende apparaten staan er in;

- DENON Receiver 1400h
- Playstation 4
- UPC Mediabox
- HTPC (MS Tech 1200) .
- Center speaker

Aan de achtergrond heb ik wat delen weg gezaagd zodat er meer ruimte. is voor kabels. Staat op de grond overigens.

PSN: TyKashin | Tesla Model 3 SR+ Black

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23:59

Koeitje

Back-up tiems now?

In een Besta kast past mijn versterker simpelweg niet, maar dat is vrijwel met elk TV meubel het geval :(. Het gewicht van 20 kg kunnen de meeste kasten wel aan, maar het zijn de afmetingen die eigenlijk altijd het probleem zijn.

[Voor 36% gewijzigd door Koeitje op 30-04-2020 22:45]

• TyKH
Flinke receiver dan, de mijne is 28 cm diep.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
TyKH schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:22:
Standaard diepte maat van een Pioneer SC-LX801:

Gaat echt niet passen in een Besta met 400 mm diepte. :)

In een Just-Racks Classic JRA150-BG past die wel met 500 mm diepte.
Op de bovenkant is er dan ruimte voor een Oled 65 inch.
.

[Voor 27% gewijzigd door BenEco op 01-05-2020 00:53]

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb de LX701 in de Besta op poten (dus niet strak aan de muur) en dat past als je de achterwand er (gedeeltelijk) uit laat. De connectoren steken dan uit aan de achterkant.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

TyKH schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:22:
Geen receiver, gewoon een stereoversterker....bijna 48 cm diep :X .

En 46 cm breed, wat ook niet helpt.

[Voor 10% gewijzigd door Koeitje op 01-05-2020 08:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zelfs mijn compacte Marantz NR1508 receiver is al bijna 38cm diep.

Dus veel standaard spul past niet of nauwelijk, maar een deel zal wel passen.
timovd schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 06:37:
Ik heb de LX701 in de Besta op poten (dus niet strak aan de muur) en dat past als je de achterwand er (gedeeltelijk) uit laat. De connectoren steken dan uit aan de achterkant.
Als je een Besta een paar cm van de muur kan zetten dan maakt de diepte van een kast sowieso niet veel meer uit natuurlijk.

Zonder deurtje win je aan de voorkant ook nog wel een paar cm door de knoppen uit te laten steken.
Conclusie: soms past het en soms niet. Your mileage may vary :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TyKH
Dan heb ik echt geluk gehad met mijn Onkyo NR-414 en mijn Pioneer Denon. Had hier een daar wel een paar cm verschil verwacht tussen receivers (tenzij high end) maar niet zo erg.

[Voor 6% gewijzigd door TyKH op 01-05-2020 14:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tsja, Onkyo en Pioneer is tegenwoordig zelfde producent, dus wat dat betreft verbaast me dat niks. Standaardchassis. Zie je bij Denon / Marantz ook, maten zijn allemaal vrij universeel.

En Besta past idd, als je of geen kabels aansluit, of de achterkant uitzaagt, of geen deurtjes hebt. Hier is gewoon de achterkant er uit en deurtjes ervoor. Helpt niet tegen stof kan ik melden :P

Acties:
  • +16Henk 'm!

• Black Eagle
  • Niet online
Black Eagle schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:30:

Afbeelding

Totaal komt op €400, excl. de glasplaat voor bovenop. Ik heb voor Platsa gekozen omdat deze een lekker breed (80cm) gedeelte hebben welke ook opgehangen kan worden.
Dit is het trouwens niet geworden...

Na de adviezen hier en het bekijken van mijn bestaande opzet blijkt toch wel dat 40cm gewoon te krap is. Toevallig zat ik die maand zonder opdracht en heb ik mij lekker kunnen uitleven. Dagen bezig geweest met meubels samenstellen en verschillende opzetten bedenken, maar kreeg nooit het wow gevoel.

Onze nieuwe woonkamer heeft ong. dezelfde afmetingen als onze huidige, maar is veel langer. Ik heb dus onze bank uit elkaar gehaald en gepositioneerd zoals we het in ons nieuwe huis willen. Als je dan 60cm rekent voor een TV meubel vind ik dat gewoon zonde van de ruimte.

Op een gegeven moment kreeg ik een ingeving en vervolgens compleet andere weg ingeschoten. Ik wilde juist geen meubel meer met apparatuur en wilde alles zoveel mogelijk wegwerken. Vrouw overtuigd (was weinig voor nodig gelukkig) en vervolgens online gaan verdiepen in inbouw (CI) speakers en gaan tekenen en ontwerpen. Naast de TV-wand komen over de breedte, op de positie van de L/R speakers ook 2 koven tegen het plafond aan. In deze koven komen spotjes, aan weerszijden led strips en 4 atmos speakers.

Uiteindelijk is het deze schets geworden:

Aan de rechterkant van de wand zit de trapkast. Hierin komen alle kabels uit en komt alle apparatuur te staan. We hebben op dit moment al een Logitech Hub staan, dit werkt prima, dus qua signalen/bereik verwacht ik hier geen problemen mee. Enige is dat je naar de trapkast moet om een film/game in de PS4 te doen.

Begin april hebben we de sleutel gehad en na het leggen van de tegels ben ik gelijk aan de slag gegaan. Mijn 2 weken vakantie had ik zeker wel nodig.

En van het weekend is deze gestuct _/-\o_

Nu nog een weekje drogen en dan kan deze worden geverfd. De wand is inclusief stucwerk 35cm diep geworden.

Kostenplaatje was wel iets meer dan gepland. De nieuwe speakers en verlichting hebben een flinke deuk in ons budget geslagen, maar gaan er dan ook vanuit dat deze wand er toch wel even staat.

Uiteindelijk komt hier onderstaande apparatuur in:
Livin' Flame Marly inbouwhaard
3x Dali M375 (LCR)
2x Dali on wall (Surround)
4x Dali E-50 (Atmos)
4x 5m Hue lightstrips (koof)
10x Hue ambiance spotjes (koof)
8x Hue color spotjes (nissen)

De huidige Onkyo bied alleen ondersteuning voor 5.1.2, deze wordt nog vervangen door een Denon als we verhuisd zijn. En de huidige LG OLED gaat gewoon mee. Met de uitsparing voor de televisie heb ik rekening gehouden dat we deze in de toekomst groter kunnen maken als we ooit een 65" tv willen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 23:38
@Black Eagle Probeer rekening te houden met een “bekend” euvel van de gu10 spots van Philips Hue momenteel. Zie ook dit topic.
hue white ambiance gu10 maakt hoogfrequent geluid

Verder mooie opstelling. Ben benieuwd naar het eindresultaat. En hoe het er uiteindelijk met de koven en de atmos speakers komt uit te zien. 👍🏽

[Voor 12% gewijzigd door TheKerremenke op 04-05-2020 09:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Black Eagle
  • Niet online
TheKerremenke schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:01:
@Black Eagle Probeer rekening te houden met een “bekend” euvel van de gu10 spots van Philips Hue momenteel. Zie ook dit topic.
hue white ambiance gu10 maakt hoogfrequent geluid

Verder mooie opstelling. Ben benieuwd naar het eindresultaat. En hoe het er uiteindelijk met de koven en de atmos speakers komt uit te zien. 👍🏽
Bedankt voor de tip!

Wij hebben dit euvel met een ledstrip in de huidige woning (bij kleur vrijwel niet, bij wit heel erg). Het eerste wat ik dus heb gedaan toen ze binnen kwamen was alle ledstrips controleren. Ik zit me hier al meer dan een jaar aan te ergeren, maar gezien we een nieuwe woning hadden gekocht ging ik hem ook niet vervangen. De huidige Hue verlichting wordt toch overgenomen door de nieuwe bewoner.

De GU10 spotjes heb ik nog niet. Ik wacht nog even op een goede aanbieding voor de spots. Verder hebben we 4k genomen van KPN, dan kunnen we Netflix via het KPN kastje kijken en (in de toekomst) gebruik maken van de Hue Sync Box.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• s006110
Black Eagle schreef op maandag 4 mei 2020 @ 08:48:
[...]

.... Met de uitsparing voor de televisie heb ik rekening gehouden dat we deze in de toekomst groter kunnen maken als we ooit een 65" tv willen...
Ga je de tv helemaal in de muur verzinken (strak om de tv heen), of gaat deze iets uitsteken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Black Eagle schreef op maandag 4 mei 2020 @ 08:48:
Op een gegeven moment kreeg ik een ingeving en vervolgens compleet andere weg ingeschoten. Ik wilde juist geen meubel meer met apparatuur en wilde alles zoveel mogelijk wegwerken.

...

Met de uitsparing voor de televisie heb ik rekening gehouden dat we deze in de toekomst groter kunnen maken als we ooit een 65" tv willen.
Mooi project, maar zoals je zelf aanvoelde leg je jezelf wel aardig vast wat afmetingen betreft. Je hebt het over 'misschien in de toekomst' een 65" TV. Ik denk dat dat erg conservatief ingeschat is. Zelf heb ik al sinds 2013 60"+ schermen met momenteel een 65" OLED van 2.5 jaar oud. Die wilde ik al eens gaan vervangen door een 77", maar ik heb een extra setup gemaakt met een 120" projectiescherm. Die TV zal waarschijnlijk pas vervangen worden zodra minimaal 88" OLED betaalbaar is (nu nog 30K). Je went heel snel aan groter beeld, en een TV kan me eigenlijk niet groot genoeg zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

Exirion schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:18:
[...]

Mooi project, maar zoals je zelf aanvoelde leg je jezelf wel aardig vast wat afmetingen betreft. Je hebt het over 'misschien in de toekomst' een 65" TV. Ik denk dat dat erg conservatief ingeschat is. Zelf heb ik al sinds 2013 60"+ schermen met momenteel een 65" OLED van 2.5 jaar oud. Die wilde ik al eens gaan vervangen door een 77", maar ik heb een extra setup gemaakt met een 120" projectiescherm. Die TV zal waarschijnlijk pas vervangen worden zodra minimaal 88" OLED betaalbaar is (nu nog 30K). Je went heel snel aan groter beeld, en een TV kan me eigenlijk niet groot genoeg zijn.
Mijn pa heeft hetzelfde met een enorme Ikea wandkast, hij zit nu vast aan tv die hij eigenlijk te klein vind. Maar daarnaast heb je in de nis ook gewoon ruimte nodig. Als de tv helemaal achterin in een kleine nis zit is de kijkhoek ruk, omdat de kast de randen van het scherm blokkeert als je onder een hoek kijkt. Dus je moet zorgen voor een beugel waarmee de tv een flink stuk naar voren komt in de nis.

[Voor 0% gewijzigd door Koeitje op 04-05-2020 10:30. Reden: Autocorrectie...]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• s006110
Dat is voor mij ook de reden, dat ik de TV voor de wand heb geplaatst met een arm, zodat ik altijd een grotere TV kan monteren

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 01-07 20:53
@Black Eagle ben je niet bang dat het enorm gaat trillen en resoneren met die speakers op deze manier? Ik heb er geen idee van hoe de montage verder is, lijkt me enkelvoudig gips. Dat is het eerste dat me te binnen schiet als ik het zo zie :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Black Eagle
  • Niet online
s006110 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:43:
[...]

Ga je de tv helemaal in de muur verzinken (strak om de tv heen), of gaat deze iets uitsteken?
Deze zal in de uitsparing komen, gelijk met de rest van de wand. Eventueel bij een grotere tv zou deze ook tegen de wand aangeduwd kunnen worden, hierdoor steekt die dan wel iets uit.
ConZito schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:41:
@Black Eagle ben je niet bang dat het enorm gaat trillen en resoneren met die speakers op deze manier? Ik heb er geen idee van hoe de montage verder is, lijkt me enkelvoudig gips. Dat is het eerste dat me te binnen schiet als ik het zo zie :)
Ja klopt, hier ben/was ik zeker bang voor :P. Ik heb dit zoveel mogelijk proberen te beperken door speakers met een backbox te nemen en zo dicht mogelijk bij de speakers ook nog balken te plaatsen. Daarnaast zijn de speakers natuurlijk speciaal ontworpen voor inbouw, waardoor hier tijdens het ontwerp ook al rekening mee is gehouden. De constructie zelf is door de nissen en haard wel erg solide. Gezien de balken van de nissen al voor contact met de muur zorgen heb ik me ook niet bezig gehouden met het voorkomen van contact met de achterwand. Op de zwakke punten heb ik dan ook een balk tussen muur en frame geplaatst, ik kan tegen de wand duwen wat ik wil maar is echt geen beweging in te krijgen, ik ga er dus vanuit dat het meevalt (fingers crossed).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 01-07 20:53
Black Eagle schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:06:
[...]

Deze zal in de uitsparing komen, gelijk met de rest van de wand. Eventueel bij een grotere tv zou deze ook tegen de wand aangeduwd kunnen worden, hierdoor steekt die dan wel iets uit.

[...]

Ja klopt, hier ben/was ik zeker bang voor :P. Ik heb dit zoveel mogelijk proberen te beperken door speakers met een backbox te nemen en zo dicht mogelijk bij de speakers ook nog balken te plaatsen. Daarnaast zijn de speakers natuurlijk speciaal ontworpen voor inbouw, waardoor hier tijdens het ontwerp ook al rekening mee is gehouden. De constructie zelf is door de nissen en haard wel erg solide. Gezien de balken van de nissen al voor contact met de muur zorgen heb ik me ook niet bezig gehouden met het voorkomen van contact met de achterwand. Op de zwakke punten heb ik dan ook een balk tussen muur en frame geplaatst, ik kan tegen de wand duwen wat ik wil maar is echt geen beweging in te krijgen, ik ga er dus vanuit dat het meevalt (fingers crossed).
Ik heb namelijk ook een dergelijk opstelling overwogen en dit was wel m'n grootste angst. Nu zijn de plannen herzien en gaat alles back-to-basic, dus zijn luidsprekers die in het zicht staan weer wenselijk omdat het anders allemaal zo leeg is :D

Ben benieuwd naar je ervaringen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 02:13
Ik ben aan het puzzelen hoe ik mijn audio/video apparatuur ga installeren.
Een mogelijkheid is om dat uit het zicht te doen in de kamer achter de woonkamer.
Via gaten in de muur wil ik het volgende aansturen:
- tv
- speakers

Via een logitech harmony wil ik het geheel aansturen.

Apparatuur:
- Denon avr3300
- iptv van telfort
- Dune HD
- Apple tv
- chromecast

De apparatuur wil ik eigenlijk in een afgesloten rack plaatsen aan de muur.
Liefst iets als een 19"rack voor netwerkspul maar dan voor audio.
Koeling zal via ventilators moeten.

Wie wijst mij de weg?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ikea Besta met deurtjes en de achterkant er uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 06:02
The Eagle schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:09:
Ikea Besta met deurtjes en de achterkant er uit.
De hele achterkant is ook zo zonde. Gaten boren met een 51 mm boor ziet er wat verzorger uit. Kost wat meer werk om het allemaal in te pluggen, maar dan zit je wat minder tegen de spaghetti aan te kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m.eddy
Ikea Besta zie ik vaak voorbij komen hier. Maar ik zoek eigenlijk wat compacters, dus 1 kolom zeg maar. Gewoon de lades boven elkaar en dan het liefst afgesloten met glasdeurtje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 06:02
m.eddy schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:29:
Ikea Besta zie ik vaak voorbij komen hier. Maar ik zoek eigenlijk wat compacters, dus 1 kolom zeg maar. Gewoon de lades boven elkaar en dan het liefst afgesloten met glasdeurtje.
Dit soort compacte meubels zijn overal wel te koop, zelfs bij de discounters. Gewoon naar binnen lopen, uitkiezen, afrekenen en neerzetten.

Waar de uitdaging in zit is voor mensen met veel apparatuur en goede meubels waar je 6 componenten in kwijt kan, die zijn dun bezaaid en dit is een uitdaging om alles netjes weg te werken. Maar een receivertje, 2 boxjes , een streamer en een tv erop is niet zo spannend, keus genoeg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat idd, werk je zo weg. Ik heb op zolder een dergelijke wens, maar dan met 8 stuks 43 cm apparatuur die ik eigenlijk in een kast wil hebben. Vroeger had je van die mooie audioracks, dat lijkt wat uitgestorven helaas. Zie ze op MP nog wel maar dat zijn van die oude jaren 80 gevallen met dito uitstraling :/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m.eddy
aljooge schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:50:
[...]

Dit soort compacte meubels zijn overal wel te koop, zelfs bij de discounters. Gewoon naar binnen lopen, uitkiezen, afrekenen en neerzetten.

Waar de uitdaging in zit is voor mensen met veel apparatuur en goede meubels waar je 6 componenten in kwijt kan, die zijn dun bezaaid en dit is een uitdaging om alles netjes weg te werken. Maar een receivertje, 2 boxjes , een streamer en een tv erop is niet zo spannend, keus genoeg.
Ik heb mijn wens denk ik niet goed uitgelegd. De kast komt niet in het zicht, maar in een kamer achteraf - eigenlijk de trapkast - en moet de apparatuur beschermen en koelen. En hoeft er dus niet uit te zien.
Zo doorredenerend kom ik eigenlijk op een 9u of 12u patchkast uit.

Ik denk dat ik er uit ben :7

Bedankt voor het sparren _/-\o_

Acties:
  • +4Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 08:03
JJFS schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:56:
[...]

Ik heb zelf ook een IKEA Besta TV meubel zwevend aan de muur gemonteerd en heb daarin een Marantz SR7010 receiver van 40cm diep.
Dit heb ik gedaan door een vuren houten balk van 44m dik met spijkerschroeven aan de muur te bevestigen om zo wat extra diepte te creëren voor de receiver.
Ik heb ook tevens een IKEA maatweekblad in bestelling staan of het geheel af te maken, deze is nu dus nog niet te zien op onderstaande foto.

[Afbeelding]

Afgelopen weekend heb ik tevens koeling ingebouwd voor de Martanz receiver omdat ik nu elke keer het deurtje moest open laten als ik deze aan had staan i.v.m. de koeling.
Ik heb hiervoor de volgende onderdelen aangeschaft:
  • 3 x AC infinity airplate 5, Dual 80
  • 1 x AC infinity Controller 1, Thermal trigger
De dubbele dual fans aan de onderkant zuigen koele lucht aan en de dual fans bovenin zuigen de warme lucht af naar kastje aan de rechter kant. Doordat er een kier van 44mm aan de achterzijde van het meubel zit over de gehele breedte kan deze lucht worden afgevoerd.
De controller staat nu ingesteld op 84° Fahrenheit, zodat deze de fans automatisch aangaan wanneer de receiver een aantal minuten aanstaat en dit werkt echt geweldig.

[Afbeelding]

Tevens een foto bijgevoegd van hoe de achterkant eruit ziet, er komt dus nog een maatwerkblad bovenop en aan beide zijkanten van het meubel.

[Afbeelding]
Met dank aan het idee van @JJFS hangt mijn Besta meubel nu ook iets van de muur, zodat ik precies genoeg ruimte heb voor mijn NAD en de kabels :) Heb wel een uitsparing in de achterwand van het meubel gemaakt.

[Voor 3% gewijzigd door timadriaans op 02-06-2020 14:49]

NAD T758 v3 | Q Acoustics Concept 40 | Q Acoustics Concept centre | Q Acoustics Concept 20 | SVS SB-2000 | LG OLED65C9 | Vero 4K+ | Xbox One X

Acties:
  • +6Henk 'm!

• ziconl
Veel inspiratie opgedaan hier en uiteindelijk gekozen voor metod kastjes van ikea. 1x 140cm en 40 cm aan elkaar gekoppeld en opgehangen. Aan de binnenkant gaten gemaakt om kabels weg te werken. De kast omlijst 2 stopcontacten in de muur. De melkglas plank boven ontbreekt nog. En de soundbar :)
Bevalt uitstekend en tevreden met het resultaat.

• Kasper1985
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 06-07 15:45
Ik zit ook rond te kijken naar een alternatief voor mijn huidige opstelling. Recentelijk heb ik de woonkamer omgegooid en nu komt de tv te hangen in een smaller stuk.

MIjn gigantische meubel van 1.80cm breed 55cm diep is te groot voor de huidige muur om ook 2 speakers ernaast te hebben staan helaas.

Ik zoek eigenlijk iets in de hoogte zodat ik dit op een andere plek kan zetten en met lange kabels naar de TV kan werken. Die heeft immers alleen stroom en HDMI nodig en wellicht ethernet maar geen must.

Ik kom al gauw uit bij "ouderwetse" hifi racks. Wat ik opzich best mooit vind maar volgens mij wordt dat al gauw een puinhoop aan draden brei.

Eigenlijk vroeg ik me af of de hogere Besta kasten hiervoor geschikt zijn wat betreft draag vermogen van de planken. Ik kan om het hoekje nog wel wat kwijt namelijk maar daar heb ik maar 70cm breedte beschikbaar maar hoogte is geen probleem.

Apparatuur: 1x receiver Marantz NR1606
1x Marantz PM7003
1x PS4
1x nvidia shield

Het huidige meubel was op maat ontworpen met een hoop apparatuur in gedachte die er niet meer is :)

• JvS
  • Laatst online: 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb rotel eindversterkers in een IKEA keuekenkastje staan. Gaat prima :)

JvS in "Het grote Audiomeubel topic!"

[Voor 5% gewijzigd door JvS op 10-06-2020 09:33]

• The Eagle

The Eagle

Die dingen kun je toch ook stapelen? Dat zou voor mij ook wel een oplossing zijn voor de zolder - 8 Pioneer componenten van 43cm breed die nu nog stof staan te trekken in een houten rek :X

@timadriaans Welk blad heb jij op je Besta? Was aan het zoeken, maar ik zie niks van beuken / eiken bij Ikea en volgens mij is dat een blad van Ikea toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Even bij de aanrechtbladen kijken. Die kan je in elke maat bestellen/laten maken.

#team_UTC+1

• timadriaans
  • Laatst online: 08:03
The Eagle schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:24:
Die dingen kun je toch ook stapelen? Dat zou voor mij ook wel een oplossing zijn voor de zolder - 8 Pioneer componenten van 43cm breed die nu nog stof staan te trekken in een houten rek :X

@timadriaans Welk blad heb jij op je Besta? Was aan het zoeken, maar ik zie niks van beuken / eiken bij Ikea en volgens mij is dat een blad van Ikea toch?
@The Eagle ik heb deze besteld. Daar ligt geen apart blad op, maar is gewoon 1 unit met 3 deurtjes.

NAD T758 v3 | Q Acoustics Concept 40 | Q Acoustics Concept centre | Q Acoustics Concept 20 | SVS SB-2000 | LG OLED65C9 | Vero 4K+ | Xbox One X

• TyKH
Kasper1985 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:30:
Ik zit ook rond te kijken naar een alternatief voor mijn huidige opstelling. Recentelijk heb ik de woonkamer omgegooid en nu komt de tv te hangen in een smaller stuk.

MIjn gigantische meubel van 1.80cm breed 55cm diep is te groot voor de huidige muur om ook 2 speakers ernaast te hebben staan helaas.

Ik zoek eigenlijk iets in de hoogte zodat ik dit op een andere plek kan zetten en met lange kabels naar de TV kan werken. Die heeft immers alleen stroom en HDMI nodig en wellicht ethernet maar geen must.

Ik kom al gauw uit bij "ouderwetse" hifi racks. Wat ik opzich best mooit vind maar volgens mij wordt dat al gauw een puinhoop aan draden brei.

Eigenlijk vroeg ik me af of de hogere Besta kasten hiervoor geschikt zijn wat betreft draag vermogen van de planken. Ik kan om het hoekje nog wel wat kwijt namelijk maar daar heb ik maar 70cm breedte beschikbaar maar hoogte is geen probleem.

Apparatuur: 1x receiver Marantz NR1606
1x Marantz PM7003
1x PS4
1x nvidia shield

Het huidige meubel was op maat ontworpen met een hoop apparatuur in gedachte die er niet meer is :)
De hoge BESTA kasten hebben hetzelfde draag vermogen. Ik heb 2 weken geleden eentje in mijn office geplaatst. Al mijn oude consoles zitten apart op een plankje (XBOX, XBOX360, Dreamcast,Gamecube, SNES, NES, PSX1).

Zal geen probleem zijn jouw spullen te dragen. ;)

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:31

PcDealer

HP ftw \o/

TyKH schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:21:
[...]

De hoge BESTA kasten hebben hetzelfde draag vermogen. Ik heb 2 weken geleden eentje in mijn office geplaatst. Al mijn oude consoles zitten apart op een plankje (XBOX, XBOX360, Dreamcast,Gamecube, SNES, NES, PSX1).
Heb je de foto's gepost?

LinkedIn WoT Cash Converter

• TyKH
Speciaal even eentje gemaakt voor je ;)

• Raxious
  • Laatst online: 06-07 09:41
afgelopen paar dagen door dit topic heen zitten scrollen en er staan echt een aantal hele toffe creaties tussen!

Ik heb een aantal weken terug een soundbar gekocht en aan de muur gehangen, maar merk dat ik toch wat meer ruimte nodig ga hebben om bijv. de kabels weg te werken.Ik merk dan ook dat ik eigenlijk wel eens iets met mijn opstelling wil gaan doen.

Zo ziet deze er op het moment uit

*apparatuur*
- Nintendo Switch;
- Hue Bridge;
- PS4;
- Ziggo Mediabox;
- Samsung HW-Q90R Soundbar;
- Samsung HW-Q90R Subwoofer;
- Samsung QLED 2018 model;
- Samsung Oneconnect box;

Zoals jullie zijn is de muur verder helemaal kaal en kan ik er nog redelijk wat mee doen. De stekkerdoos die je rechts in de hoek ziet liggen is waar mijn eettafel staat, de maximale ruimte die ik zou hebben is tot aan de speaker. Ik wil de subwoofer nog naar de linkerkant van de tv meubel verplaatsen, maar kwam stopcontacten te kort. (gelukkig nu een 12-voudig stekkerdoos :+ )

Een van de ideëen waar ik mee speel is om de muur iets naar voren te laten komen en dan bijv. een zwevende tv meubel. Ik woon gehuurd dus wil geen duizenden euro's gaan uitgeven, maar verwacht hier nog wel een jaar of 5 minimaal te wonen, dus wat dingen veranderen lijkt me wel leuk.

Hebben jullie toevallig nog tips wat je met deze ruimte zou kunnen doen?

• menno_m
  • Nu online
Ik zou wel een serie zwevende planken willen an de muur, waar de kabels aan de achterkant weggewerkt kunnen worden, eigenlijk een "zwevend audiorack". Dus de zijkanten open, vind het een prettig idee dat er veel warmte weg kan (dikke receiver, Playstation).

De uitvoering mag heel simpel zijn. Loop een beetje tegen de plankdiepte aan die bij mij vrij fors is. Ik heb een diepte nodig van ca 50cm (diepte receiver 42cm en wil nog wat restruimte voor kabels en zo).

Het geheel zou er van de zijkant zo uitzien als in de afbeelding ongeveer. Maar ik moet dan ook een voorzetwand plaatsen ivm de kabels (of moet in t meubel zelf kunnen).

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Tv hangt erboven aan een muurbeugel.

Edit:

Wellicht kan het volgende. Ik schroef van die metalen rails in de muur voor doodnormale plankdragers die je in de schuur ook hebt. Daar klik ik plankdragers in van 50cm diep met enorme draagkracht:

https://www.gamma.nl/assortiment/handson-drager-enkel-railsysteem-mat-zilver-50-cm/p/B522649

Dan zet ik een voorzetwandje 5cm van de muur met houten balkjes en gipsplaten, met gaten voor kabelmanagement. Die plankdragers komen door de gipsplaten heen. Ik laat de boel dichtstuken.

De plankdragers steken dan ca 40 centimeter uit de muur. Die plankdragers zijn daar max 4cm hoog (8,5cm bij de rails, maar dat zit in de muur).

Dan koop ik dikke, stevige planken van 40cm breed en ca 6cm dik en laat ik een sleuf frezen in die planken, zodat ze over die plankdragers heenzakken. En even het randje van die plankdrager aan de punt er vanaf slijpen. Beetje gedoe maar moet kunnen.

[Voor 34% gewijzigd door menno_m op 22-06-2020 23:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Equazor_
  • Laatst online: 04-07 16:04
menno_m schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:16:
Ik zou wel een serie zwevende planken willen an de muur, waar de kabels aan de achterkant weggewerkt kunnen worden, eigenlijk een "zwevend audiorack". Dus de zijkanten open, vind het een prettig idee dat er veel warmte weg kan (dikke receiver, Playstation).

De uitvoering mag heel simpel zijn. Loop een beetje tegen de plankdiepte aan die bij mij vrij fors is. Ik heb een diepte nodig van ca 50cm (diepte receiver 42cm en wil nog wat restruimte voor kabels en zo).

Het geheel zou er van de zijkant zo uitzien als in de afbeelding ongeveer. Maar ik moet dan ook een voorzetwand plaatsen ivm de kabels (of moet in t meubel zelf kunnen).

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Tv hangt erboven aan een muurbeugel.

[Afbeelding]

Edit:

Wellicht kan het volgende. Ik schroef van die metalen rails in de muur voor doodnormale plankdragers die je in de schuur ook hebt. Daar klik ik plankdragers in van 50cm diep met enorme draagkracht:

https://www.gamma.nl/assortiment/handson-drager-enkel-railsysteem-mat-zilver-50-cm/p/B522649

Dan zet ik een voorzetwandje 5cm van de muur met houten balkjes en gipsplaten, met gaten voor kabelmanagement. Die plankdragers komen door de gipsplaten heen. Ik laat de boel dichtstuken.

De plankdragers steken dan ca 40 centimeter uit de muur. Die plankdragers zijn daar max 4cm hoog (8,5cm bij de rails, maar dat zit in de muur).

Dan koop ik dikke, stevige planken van 40cm breed en ca 6cm dik en laat ik een sleuf frezen in die planken, zodat ze over die plankdragers heenzakken. En even het randje van die plankdrager aan de punt er vanaf slijpen. Beetje gedoe maar moet kunnen.
Over de constructie of het maken van het meubel kan ik je niet veel zeggen maar ik zou zelf de indeling anders doen.
Je wil je center speaker zo dicht mogelijk onder de tv hebben zodat de stemmen meer vanuit de TV komen.
Ik zou deze dus helemaal bovenaan doen en de mediaspeler en ps4 een schap naar beneden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je hebt ook van die zwevende audiosteunen. Vogel's heeft ze maar er zijn ook anderen. Heb je alleen niet helemaal dichte planken.

• Majesty
  • Registratie: oktober 2010
  • Niet online
Ik heb al gezocht in dit topic, maar niets kunnen vinden dus alsnog mijn vraag: heeft iemand ervaring met audio/tv meubels van Meubella? Ik heb deze op het oog (ja het LED lampje gaat er meteen uit):

En ze bieden nog veel meer prima ogende TV-meubels aan voor (iets te?) schappelijke prijzen. Trustpilot reviews zien er oké uit voor de rest en er werd aangegeven dat het Ikea kwaliteit is. Maar vanwege het grote aanbod kan ik me haast niet voorstellen dat niemand hier bekend is met de site.

[Voor 18% gewijzigd door Majesty op 24-06-2020 11:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 06:33
search al gebruikt?

• Majesty
  • Niet online
Zeker, ik kon 2 personen met ervaringen vinden in andere topics, maar het ging me specifiek om dit topic gezien het me de plek leek met de meeste ervaringsdeskundigen omtrent dergelijke meubels.

• The Eagle

The Eagle

The Eagle in "Tv meubel Monaco"
Kreeg niet voor niks een +2 ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Ook gezien, maar fair enough: ik ga 'm bestellen en zal mijn ervaring over de kwaliteit ervan hier delen :).

• menno_m
  • Nu online
The Eagle schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:23:
Je hebt ook van die zwevende audiosteunen. Vogel's heeft ze maar er zijn ook anderen. Heb je alleen niet helemaal dichte planken.
Welke anderen? Ik zag wel die van Vogel's, alleen ik heb 45cm diep nodig en 20kg draagkracht....
Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True