Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Audiomeubel topic!

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • +12Henk 'm!

• heuvela
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 03-07 08:30
Ga ik ook maar eens mijn tv-wandje / meubel plaatsen (ten 1e dank aan @Timbruls waar ik veel ideeen van heb op gedaan en info van gehad heb.

Begonnen met een frame van balkjes en hoekijzers te maken

om dit hierna aan de muur te bevestigen

close up bevestiging met hoekankers aan de muur

Daarna 2 MDF platen er tegen aan geschroefd (moest in 2 delen aangezien het anders niet in mijn auto past, 180 cm breed 125 cm hoog en mijn nieuwste aanwinst hangt hier al aan de wand _/-\o_ Samsung Qled 65 Inch wat een genot

daarna beplakt met zelfklevende witte vloertegels van PVC van Flexxfloors (mooi vind ik persoonlijk en makkelijk )

Hier is de achterwand klaar

en daarna het welbekende Besta meubel eronder , nog 2 schilderijenplankjes gemonteerd (in mijn geval beeldjes van mijn reizen ) en toen een uurtje of wat bezig geweest met de bekabeling (wat een ........werk was dat 8)7 )

ben zelf erg blij met het eindresultaat en was niet eens zo heel veel werk alles bij mekaar >:) nu weer vrolijk verder sparen voor een nieuwe AV en een Teufel Ultima Surround.

[Voor 2% gewijzigd door heuvela op 08-04-2019 11:04. Reden: update]

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 03-07 08:55
Zo, na 10+ jaar ook eindelijk eens een nieuw TV/Audiomeubel!

De bekende Ikea Besta kastjes als basis.
links 2 lades, rechts 2 deuren en middenin een lage lade en zo precies de center speaker erboven gekregen.

Een eiken blad erbovenop wat afgewerkt is met Skylt, gaatje voor een RVS paal en daar de TV aan opgehangen en alle kabels weg gewerkt.
Achter de rechter 2 deurtjes staat de receiver en alle spullen, en omdat de ikea besta anders zo ondiep is daar de achterkant lekker uitgelaten.

De TV bevestiging aan de paal ben ik niet heel blij mee (VESA verloop plaatjes van 100x100 die eigenlijk met bouten erdoor hem klemmen, maar hij wiebelt te veel kanten op, ik denk dat ik verkeersbord klemmen haal en daar dan de TV op ga hangen, dat lijkt mij net fijner dan dit.

Join the club

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ray-zor
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:36

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Powermage schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:06:
Zo, na 10+ jaar ook eindelijk eens een nieuw TV/Audiomeubel!
...[knip]...
Een eiken blad erbovenop wat afgewerkt is met Skylt, gaatje voor een RVS paal en daar de TV aan opgehangen en alle kabels weg gewerkt.
Achter de rechter 2 deurtjes staat de receiver en alle spullen, en omdat de ikea besta anders zo ondiep is daar de achterkant lekker uitgelaten.
...[knip]...
Betekent dit dat het eiken blad dieper is dan de 40cm van het Besta formaat? Wel een nette oplossing zo. Ziet er goed uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Powermage
Klopt, het blad is 62 diep (zo kwam die al) heb hem alleen op lengte gemaakt, randen gefreesd en schuren/aflakken etc.

Hij had evt een centimeter of 10 minder diep kunnen zijn, had an sich niet al die ruimte nodig (alhoewel die met de bekabeling/stroom etc wel lekker is), echter gezien de lengte en het gebrek aan een goede zaagtafel die moeite maar bespaard omdat t oude meubel ook al 60cm diep was (en meer van de muur stond)

Join the club

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is dat een blad uit 1 stuk? Ik heb hier ook 5x besta naast elkaar en die bladen zijn DUUR :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18:46
The Eagle schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:31:
Is dat een blad uit 1 stuk? Ik heb hier ook 5x besta naast elkaar en die bladen zijn DUUR :X
Volgens mij is dat een Karlby blad. die gebruik ik als buro. Best betaalbaar hoor.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Powermage
The Eagle schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:31:
Jep, sterker nog, die was 420 lang uit 1 stuk (420x62cm en 27mm dik)
Heb dus voor de zijkanten alleen maar 2 stukken hoeven afzagen en heb nog een grote snijplank over ;-)

Die bladen zijn idd redelijk duur, deze was 304 euro (in btw via houthandelonline.nl), maar kon hem mee bestellen via ons bedrijf (moesten wat hout bestellen voor flightcases) dus had geen transportkosten.
kon hem daar dan in orde maken en het 305cm blad wat over bleef paste echt exact in mn auto.

Join the club

• Njay
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 03-07 16:46
Tweakers, heeft er toevallig iemand geprobeerd een 65 inch tv te monteren op een uppleva? dit zou tot max 55 gaan maar het gewicht van een LG oled 65 moet te doen zijn ;)

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18:46
@Njay

Gewoon naar het gewicht kijken en de Vespa maat, verder maakt het niks uit (y)

Lichtpuntje... (xbone: LuisjeNL)

• Pixeltje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 16:57

Pixeltje

Woo-woohoo!

In mei verhuisd naar een nieuw huis, vandaag eindelijk tijd gehad om het audiomeubel weer op te hangen;

De kabelbende links werk ik morgen weg, even nieuwe utp door de leidingkoof trekken zodat ik geen kabels meer in het zicht heb.

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• the-body
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Pixeltje schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:26:
In mei verhuisd naar een nieuw huis, vandaag eindelijk tijd gehad om het audiomeubel weer op te hangen;

[Afbeelding: Audio]

De kabelbende links werk ik morgen weg, even nieuwe utp door de leidingkoof trekken zodat ik geen kabels meer in het zicht heb.
Ophangen? Ik zie toch echt pootjes op je foto >:) . Wel mooi meubel. Welke speakers heb je?

Ach joh, werken is ook niet alles

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

the-body schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 23:12:
[...]

Ophangen? Ik zie toch echt pootjes op je foto >:) . Wel mooi meubel. Welke speakers heb je?
Scherp! Staan er los onder omdat ik even zeker wilde weten dat de muur het gewicht ging dragen. Poten staan los dus het gaat goed.

Speakers zijn Boston Accoustics vr3 waar ik de tweeters uit heb gehaald en gat heb afgedocht. Die twee zwarte kistjes bovenop hebben een eigen filter en celestion hf1300 en 2000 erin (hoog en superhoog). Klinkt geweldig nu. Vond de tweeter van de bostons wat schel.

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19:04
Hoe lossen jullie dit netjes op? Ik heb namelijk een geval van - zoals onze Oosterburen plegen te zeggen - Kabelsalat. Bij het installeren en aansluiten leg ik altijd alles netjes neer, ik ga redelijk gestructureerd te werk om alles zo netjes mogelijk te verbinden en dan zit je met nog een berg kabels die ook een plekje moeten hebben. Als je dan af en toe achter je dressoir moet zijn en het meubel verschuift, verschuiven de kabels vrolijk mee en wordt het zo'n berg koperspaghetti....

Ik heb al een hele stapel boterhamclips verzameld om aan de kabels te hangen, zodat ik in mijn dressoir bij de stekkerblokken zo min mogelijk hoef te trekken en uit te zoeken wat alles is. Die wil ik dus nog aan de kabels hangen. Maar wat doe je met die meters die je nu even "niet nodig" hebt?

Werk je alles netjes weg? Hoe hangen jullie het op? Prop je alles in de kast? Kijk je er gewoon niet naar?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik probeer de kabels zo veel mogelijk op de goede maat te kopen, ik doe niet aan op maat gemaakte kabels maar als ik 1.5 meter nodig heb koop ik die, en geen 5 bijvoorbeeld. Verder probeer ik losse kabels te bossen en te bogen met een clip/klem/tiewrap.

Scheelt misschien ook dat ik in mijn meubel plek heb om de overige kabel-lengte onzichtbaar te verstoppen.

• HurryUp
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 07:56
Ik zou zoveel mogelijk kabels aan de achterkant van je meubelstuk bevestigen door middel van kabelgeleiders.
Als de luidsprekerkabel 'van de rol' afkomt dan zou je kunnen overwegen deze een stuk in te korten.

Hier kom je al een heel eind mee.

[Voor 14% gewijzigd door HurryUp op 03-09-2019 06:41]

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17:44
Dat zijn wel heel veel kabels :P

Inderdaad zoveel mogelijk op de juiste lengte kopen en bundelen d.m.v. klitteband.
Op de achterkant van het meubel monteren kan ook nog, maar heb ik geen ervaring mee (die van mij zit nagenoeg strak tegen de muur)

• Raym09
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 18:20

Raym09

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Jorgen schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 02:34:
Hoe lossen jullie dit netjes op? Ik heb namelijk een geval van - zoals onze Oosterburen plegen te zeggen - Kabelsalat. Bij het installeren en aansluiten leg ik altijd alles netjes neer, ik ga redelijk gestructureerd te werk om alles zo netjes mogelijk te verbinden en dan zit je met nog een berg kabels die ook een plekje moeten hebben. Als je dan af en toe achter je dressoir moet zijn en het meubel verschuift, verschuiven de kabels vrolijk mee en wordt het zo'n berg koperspaghetti....

[Afbeelding]

Ik heb al een hele stapel boterhamclips verzameld om aan de kabels te hangen, zodat ik in mijn dressoir bij de stekkerblokken zo min mogelijk hoef te trekken en uit te zoeken wat alles is. Die wil ik dus nog aan de kabels hangen. Maar wat doe je met die meters die je nu even "niet nodig" hebt?

Werk je alles netjes weg? Hoe hangen jullie het op? Prop je alles in de kast? Kijk je er gewoon niet naar?
Gootje!

The first 40 years of childhood are the hardst. / I reject your reality and substitute my own.

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
Kabels: ik neem me elke keer voor het netjes te doen. Dus dan maak ik een gootje of ik bind alles netjes samen. Maar dan heb je een wijziging en dan wordt het toch weer een zooitje :)

• The Eagle

The Eagle

Als ik een goot zou gebruiken heb ik er entje nodig die net zo breed is als een dakgoot ben ik bang :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 18:26

Heroic_Nonsense

Photorealistic Muppet

Multiplexen en alles over één kabel ;)

Such Heroic Nonsense

• The Eagle

The Eagle

Bij mijn setup? Good luck with that :P

• NetXtreme
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17:55
Wat voor goot is dit?
Lijkt op dit: https://www.bouwmaat.nl/a...-grijs/product/0000569030

[Voor 16% gewijzigd door NetXtreme op 03-09-2019 16:50]

• Raym09

Raym09

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

The first 40 years of childhood are the hardst. / I reject your reality and substitute my own.

• bouwfraude
  • Niet online
Dat is standaard kabelgoot die ook in schakelkasten wordt gebruikt maar ook daar zitten ze volgepropt.
Het oogt even netjes tot er wat gewijzigd wordt en het gootje niet meer fijn dicht past. Of ze zetten het gootje te dicht op het klemmenstrookje zodat het aansluiten extra moeizaam gaat.
Thuis is het een kabelsla maar zolang het achter het kastje blijft zie ik het niet.

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11:59
Wimmel schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 23:08:
Na twee jaar er eindelijk eens aan gedacht deze te posten.Ik heb geruime tijd in dit topic gelurked, getwijfeld over zelfbouw maar uiteindelijk heeft mijn vrouw iets moois gevonden.

Massief Eiken met MDF deuren, 1m80 breed, 52cm diep en 21cm hoge vakken. Ruimte zat voor mijn Marantz PM KI Pearl Lite en nog wat andere apparatuur. Via een Logitech Harmony met RF extender kan alles met gesloten deuren bediend worden. Voldoende ventilatiegaten aangebracht om alles adequaat te koelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De speakers en platenspeler heb ik door een meubelspuiter in bijpassende kleur laten spuiten.
Hoi Wimmel,

Het is al een poosje terug misschien, maar weet je toevallig wat de naam is van je TV meubel, en/of waar je deze gekocht hebt? Ik ben zelf ook al een poosje aan het rondkijken, maar deze spreekt mij ook wel aan :)

• Wimmel
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18:34

Wimmel

Hello

@Kapotlood Mijn TV-meubel is de Loca. Ondertussen zitten we al op de Loca V, die lijkt hetzelfde maar heeft aan de buitenzijden lades waar ik deuren heb dus houd daar even rekening mee. Hij is bij Home24 te vinden.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• oknot
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:22
Kapotlood schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 17:20:
[...]

Hoi Wimmel,

Het is al een poosje terug misschien, maar weet je toevallig wat de naam is van je TV meubel, en/of waar je deze gekocht hebt? Ik ben zelf ook al een poosje aan het rondkijken, maar deze spreekt mij ook wel aan :)
Geen Wimmel maar wel het antwoord.
Tv meubel is van Gazzda en gaat onder de naam Ena door het leven.

Edit; haha zie dat tijdens het zoeken Wimmel himself inmiddels ook al geantwoord had. Anyhoe. Blijkbaar gaat het meubel onder diverse namen door het leven. Ik heb het onder bovenstaande naam bij gewoonstijl.nl vandaan. In de 220x55cm uitvoering.

[Voor 21% gewijzigd door oknot op 03-09-2019 17:51]

• Incolumis
  • Laatst online: 03-07 15:28
Tijd om mijn meubel te showen. :)

6 jaar geleden hebben wij onze benedenverdieping laten uitbouwen, nieuwe PU gietvloer, keuken, en alles laten stucen. De bouwvakkers hebben toen in onze opdracht alle meubels gemaakt van steigerhout.
Ze vonden het niet makkelijk te maken, aangezien alles 45 graden gezaagd moest worden, maar uiteindelijk is het wel gaaf geworden.
De kosten waren 1500 euro voor deze kast, een salontafel, een eettafel voor 8 personen, en een kast voor in de woonkamer.
Kabelmamangement is een beetje provisorisch.

Ik moet dit nog een keertje goed aanpakken. Ik zit er aan te denken om hier een slimme stekkerdoos voor te kopen, maar ik ken er geen met 8 stekkers...

Oh ja, de achterwand heb ik zelf gedaan met laminaat 8)

[Voor 3% gewijzigd door Incolumis op 03-09-2019 18:37]

• falconhunter
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Keukentafel uit 1880, weegt 80 kilo.

[Voor 33% gewijzigd door falconhunter op 03-09-2019 19:10]

• TheKerremenke
  • Nu online
oknot schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 17:49:
[...]

Geen Wimmel maar wel het antwoord.
Tv meubel is van Gazzda en gaat onder de naam Ena door het leven.

Edit; haha zie dat tijdens het zoeken Wimmel himself inmiddels ook al geantwoord had. Anyhoe. Blijkbaar gaat het meubel onder diverse namen door het leven. Ik heb het onder bovenstaande naam bij gewoonstijl.nl vandaan. In de 220x55cm uitvoering.
En bij Goossens ook te koop onder de naam “Lodge”. Wel de minder diepe uitvoering van 45 cm ipv 55 cm...

• Kapotlood
  • Laatst online: 11:59
Bedankt @Willem en @oknot, ik kon 'm al niet vinden :)

• Willem
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18:04

Willem

#bearacer

Kapotlood schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:03:
Bedankt @Willem en @oknot, ik kon 'm al niet vinden :)
You're welcome :*

The client may be king, but he's not the art director

• Alfa159
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 01-07 12:26
Turtlespeed schreef op zondag 31 maart 2019 @ 23:07:
[...]

Ik heb deze op maat laten maken bij Artyx.
Het meubel is 230 x 57,5 hoog x 60 cm diep; had ik nodig voor mijn versterker.
(www.artyx.nl)
Is het een artyx met de klep voor een soundbar? Kan je daar foto's van posten? Ik ben benieuwd hoe de klep van de soundbar opengaat en wat er ongeveer in past.

• Snappie88
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 02-07 19:49

Snappie88

Mr. Hollywood

Incolumis schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:36:
Ziet er goed uit! Heb je nog tips voor de achterwand? Wil zelf ook zoiets gaan fabriceren, maar dan met een zelfgemaakte wand met keuken panelen.

Surfin' paradise!

• Incolumis
Snappie88 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:42:
[...]

Ziet er goed uit! Heb je nog tips voor de achterwand? Wil zelf ook zoiets gaan fabriceren, maar dan met een zelfgemaakte wand met keuken panelen.
Gewoon met rachels iedere 40 cm aan de muur schroeven en hi tack, daarna met hi tack het laminaat plakken.
Kind kan de was doen :)

• Jorgen
Excuses voor de late reactie iedereen. Bij dezen.
Dank ook voor het meedenken (y)
Pixeltje schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 06:31:
Ik probeer de kabels zo veel mogelijk op de goede maat te kopen, ik doe niet aan op maat gemaakte kabels maar als ik 1.5 meter nodig heb koop ik die, en geen 5 bijvoorbeeld. Verder probeer ik losse kabels te bossen en te bogen met een clip/klem/tiewrap.

Scheelt misschien ook dat ik in mijn meubel plek heb om de overige kabel-lengte onzichtbaar te verstoppen.
Ik heb eigenlijk alleen de luidsprekerkabel en netwerkkabel wat langer dan nodig, aangezien ik toen nog niet zeker was over de exacte plaatsing in het meubel en langs de wand. Voor de rest valt de overbodige lengte nog redelijk mee. Zomaar doorknippen wilde ik daarom ook niet. Dat vind ik zonde.
HurryUp schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 06:40:
Ik zou zoveel mogelijk kabels aan de achterkant van je meubelstuk bevestigen door middel van kabelgeleiders.
Als de luidsprekerkabel 'van de rol' afkomt dan zou je kunnen overwegen deze een stuk in te korten.

Hier kom je al een heel eind mee.
Kan je dat vrij eenvoudig, stevig bevestigen? Heb al flink moeten boren met een zevengatenzaag om überhaupt gaten voor mijn kabels te hebben. Denk dat (voor)boren en schroeven in mijn hardhouten meubel niet zo een-twee-drie klaar is.

En hoe doe je dat dan met kabels die je moet "omvouwen", omdat ze te lang zijn voor de kabelgoot?. Past dat een beetje?
B-Real schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:04:
Dat zijn wel heel veel kabels :P

Inderdaad zoveel mogelijk op de juiste lengte kopen en bundelen d.m.v. klitteband.
Op de achterkant van het meubel monteren kan ook nog, maar heb ik geen ervaring mee (die van mij zit nagenoeg strak tegen de muur)
Wilde inderdaad met tiewraps of klittenband iets gaan proberen. De grote gaten die ik in het meubel heb gemaakt, zouden ook geschikt zijn om bijv. grote haken aan te hangen en daar de kabelbundels aan te hangen.
Dat ziet er goed uit. Netjes hoor.

Wat doe je met kabels die nog steeds te lang zijn voor het gootje? Terug in het kastje proppen? Dubbelvouwen?
D-e-n schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:42:
Kabels: ik neem me elke keer voor het netjes te doen. Dus dan maak ik een gootje of ik bind alles netjes samen. Maar dan heb je een wijziging en dan wordt het toch weer een zooitje :)
Haha, ja precies dat :)
The Eagle schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:03:
Als ik een goot zou gebruiken heb ik er entje nodig die net zo breed is als een dakgoot ben ik bang :X
Ik zat zelf ook te denken aan maatje bobsleebaan :+
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:20:
Multiplexen en alles over één kabel ;)
Harstikke goed idee en een gat in de markt. :P dat mag je dan even komen doen zonder kwaliteitsverlies en zodat ik ook nog alles werkend kan aansluiten. ;)
bouwfraude schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 17:20:
Dat is standaard kabelgoot die ook in schakelkasten wordt gebruikt maar ook daar zitten ze volgepropt.
Het oogt even netjes tot er wat gewijzigd wordt en het gootje niet meer fijn dicht past. Of ze zetten het gootje te dicht op het klemmenstrookje zodat het aansluiten extra moeizaam gaat.
Thuis is het een kabelsla maar zolang het achter het kastje blijft zie ik het niet.
Ja, dat dacht ik eerst ook. Als je het niet ziet, is het goed. Totdat je kort daarna weer gaat stofzuigen, of iets achter de kast moet doen. Dan verplaats je alle kabels en is het een zooi.

En als je dat eenmaal weet - en een paar keer opnieuw hebt gezien... Dan is het storend.
Incolumis schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:36:
Tijd om mijn meubel te showen. :)

[Afbeelding]

6 jaar geleden hebben wij onze benedenverdieping laten uitbouwen, nieuwe PU gietvloer, keuken, en alles laten stucen. De bouwvakkers hebben toen in onze opdracht alle meubels gemaakt van steigerhout.
Ze vonden het niet makkelijk te maken, aangezien alles 45 graden gezaagd moest worden, maar uiteindelijk is het wel gaaf geworden.
De kosten waren 1500 euro voor deze kast, een salontafel, een eettafel voor 8 personen, en een kast voor in de woonkamer.
Kabelmamangement is een beetje provisorisch.

[Afbeelding]

Ik moet dit nog een keertje goed aanpakken. Ik zit er aan te denken om hier een slimme stekkerdoos voor te kopen, maar ik ken er geen met 8 stekkers...

Wat dacht je van deze? pricewatch: APC Back-UPS ES 8 Outlet 700VA 230V (EU-stekker) Hiervan heb ik er 2 in mijn meubel staan - en nog kom ik aansluitingen tekort.

• Incolumis
Jorgen schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 03:10:

Wat dacht je van deze? pricewatch: APC Back-UPS ES 8 Outlet 700VA 230V (EU-stekker) Hiervan heb ik er 2 in mijn meubel staan - en nog kom ik aansluitingen tekort.
Oh nee, ik heb geen UPS nodig. Ik zoek eigenlijk een stekkerdoos die ik middels Philips Hue kan bedienen, zodat ik iedere stekker remote kan in/uitschakelen.
Maar bedankt voor het meedenken :)

• Jorgen
Incolumis schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 10:31:
[...]

Oh nee, ik heb geen UPS nodig. Ik zoek eigenlijk een stekkerdoos die ik middels Philips Hue kan bedienen, zodat ik iedere stekker remote kan in/uitschakelen.
Maar bedankt voor het meedenken :)
't Was in elk geval de slimste stekkerdoos die ik ken. Hij stuurt een signaal naar mijn NAS als de back-upstroom dreigt uit te vallen. En hij heeft 8 aansluitingen. :) Zo'n stekkerdoos die jij noemt, kende ik nog niet. Lijkt me ook wel handig.

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 19:15
Excuses voor de late reactie iedereen. Bij dezen.
Dank ook voor het meedenken (y)

[...]

Ik heb eigenlijk alleen de luidsprekerkabel en netwerkkabel wat langer dan nodig, aangezien ik toen nog niet zeker was over de exacte plaatsing in het meubel en langs de wand. Voor de rest valt de overbodige lengte nog redelijk mee. Zomaar doorknippen wilde ik daarom ook niet. Dat vind ik zonde.
Zoals je in eerdere topics hebt aangegeven, de kabels van jou goedkoop, omdat je van mening bent dat je dit niet terughoort. Koop dan maar een paar kortere bij de bouwmarkt en je bent nog geen tientje kwijt, als je ze gewoon vervangt.

• Jorgen
aljooge schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:07:
[...]

Zoals je in eerdere topics hebt aangegeven, de kabels van jou goedkoop, omdat je van mening bent dat je dit niet terughoort. Koop dan maar een paar kortere bij de bouwmarkt en je bent nog geen tientje kwijt, als je ze gewoon vervangt.
Lekker opbouwende reactie @aljooge.
Dat wil niet zeggen dat ik voor verspilling ben. En uiteraard hoort niemand dat terug. Ook jij niet ;)

Maar dat was niet mijn vraag. Ik wil deze lengtes niet kwijt en dus mijn bestaande, prima kabels houden en netjes opbergen.

• D-e-n
  • Nu online
Incolumis schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 10:31:
[...]

Beetje offtopic maar kun je dan geen smartplug (INNR of Osram werken met Hue) kopen en die tussen stekkerdoos en stopcontact zetten? Die gebruik ik ook om een bepaald stekkerblok uit te zetten als we niet thuis zijn.

• Jorgen
D-e-n schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:45:
[...]

Beetje offtopic maar kun je dan geen smartplug (INNR of Osram werken met Hue) kopen en die tussen stekkerdoos en stopcontact zetten? Die gebruik ik ook om een bepaald stekkerblok uit te zetten als we niet thuis zijn.
Op zich hoor je verlengsnoeren en stekkerdozen niet nog een keer door te lussen.

• aljooge
Jorgen schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:27:
[...]

Lekker opbouwende reactie @aljooge.
Dat wil niet zeggen dat ik voor verspilling ben. En uiteraard hoort niemand dat terug. Ook jij niet ;)

Maar dat was niet mijn vraag. Ik wil deze lengtes niet kwijt en dus mijn bestaande, prima kabels houden en netjes opbergen.
Dat begrijp ik dus niet, je wil wel netjes opgeruimd hebben, maar niet een paar kortere speakerkabels , Voor 3 euro de meter heb je elke gewenste lengte, Ik volg je niet, je vraagt een oplossing voor de kabelspaghetti, maar een paar euro uitgeven voor een kortere lengte is al zonde.

• Jorgen
Ten eerste, omdat het pure verspilling is deze kabels in te korten of ze te vervangen; ten tweede wil ik de mogelijkheid houden om de set-up van plaats te kunnen veranderen. Ik vraag dus om een nette oplossing voor de huidige bekabeling. Alle kabels die ik na luidspreker en utp gekocht heb, zijn al zo kort als ze konden, met behoud van opties qua neerzetten.

• wagenveld
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Ik heb een paar van deze achterop, werkt erg handig (19" rack spul):
pricewatch: V7 Horizontal Cable Management

• Incolumis
D-e-n schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 12:45:
[...]

Op zich zou dat kunnen, ik heb namelijk 6 Osram plugs, maar die zijn zo groot dat ze niet naast elkaar passen.

• Tijntje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19:05

Tijntje

Hello?!

Jorgen schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 02:34:

[Afbeelding]

Eerlijk gezegd vind ik dat nog mee vallen :$ Ik geloof dat het er achter mijn kastje nog erger uitziet :)

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• aljooge
Jorgen schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 15:47:
Ten eerste, omdat het pure verspilling is deze kabels in te korten of ze te vervangen; ten tweede wil ik de mogelijkheid houden om de set-up van plaats te kunnen veranderen. Ik vraag dus om een nette oplossing voor de huidige bekabeling. Alle kabels die ik na luidspreker en utp gekocht heb, zijn al zo kort als ze konden, met behoud van opties qua neerzetten.
ik heb een maand geleden alles opnieuw gedaan. Heb een meubel 6 vakken en er zitten wielen onder. De vraag is, wat moet er naar binnen

1. stroomkabels
Zoals je gezegd hebt, een verlengdoos na een verlengdoos :F
ik vind dit tricky, maar heb het wel gedaan. op de tweede verlengdoos achter de eerste alleen onderdelen die niet veel wattage hebben en zelden worden gebruikt. Op de eerste stekkerblok hangt de audio apparatuur en de tv
2. netwerk
alles dat een netwerkkabel kan binnenin het meubel, je plaatst het ap in je meubel en stroom sluit deze aan op verlengdoos 2 1 netwerkkabel hoeft maar binnen.
3. dataoverdracht
plaats een hdmi splitter in je meubel en leidt via 1 kabel naar je tv

zodoende hoeft er van buiten naar binnen, 1x stroomkabel, 1 x netwerkkabel, 2x hdmi, van en naar je tv, moet nov een coax kabel in en luidsprekerkabels.

desalniettemin, er moet nog steeds veel draden in,,maar minder. Echt netjes wordt het niet. de draden zijn nodig

• Jorgen
@aljooge Dank voor de inhoudelijke reactie :)

Ik heb het op dit moment zo:

Vanuit de meterkast (met daarin het modemrouter en de tv-aanslutingen) lopen er 4 kabels naar het meubel:
1 geaarde stroomkabel, met 2 stopcontacten op de muur
2 cat5e kabels, met elk hun eigen wandcontact
1 coax kabel met 2 wandaansluitingen

Bedenk me nu dat ik met een soort van wandcontactsplitter o.i.d. voor de utp ook met 1 utp-kabel klaar had geweest vermoedelijk :P

Anyway, vanaf de 5 wandcontacten gaat het zo:
stopcontact 1 → APC UPS nr. 1 met 8 stopcontacten → volledig in gebruik
stopcontact 2 → APC UPS nr. 2 met 8 stopcontacten → volledig in gebruik
coax (RFOG) → direct in tv
coax (RFOG) → vrij
utp-aansluiting 1 → 8-poorts switch
utp-aansluiting 2 → 5-poorts switch

Op de coax-aansluiting van de tv na, gebeurt alle bovenstaande in het meubel. Wat dat betreft lopen er dus maar 4 kabels buiten de kast. Echter, alle stroomkabels die niet in hetzelfde vak (2 per deur) of achter dezelfde deur (2 deuren in de kast) zitten, lopen door 1 van de 4 gaten aan de achterzijde van de kast naar een ander gat om zo weer bij een ander vak te komen. Aangezien allen de HUE-bridge, de 2 UPS en de 2 routers in hetzelfde vak zitten, moet de rest dus buitenom om van vak naar vak te komen. Dit om te voorkomen dat ik enorme gaten in de planken moest boren, of alles aan de voorzijde van de planken langs moest laten lopen. De gaten in de achterzijde van mijn teakhouten kast, zijn al met de grootste zevengatenzaag gedaan.

Net als de stroomkabels, moeten dus ook alle utp-kabels weer naar buiten, om bij een ander vak te komen.

Voor HDMI geldt hetzelfde. Ik heb een Marantz SR7011 met voldoende aansluitingen. Deze staat op mijn dressoir. Alle HDMI-apparaten die op of in de kast staan, lopen hier naartoe en vandaaruit met 1 HDMI-kabel naar de tv en met 1 optische kabel terug. Die laatste voor de tv-audio. Ik had geen zin in problemen met CEC en/of ARC. Alle andere audio-kabels moeten ook naar de receiver.

Luidsprekerkabels lopen vanzelfsprekend allemaal over de grond achter het meubel.

Het enkele apparaat, dat het zonder aansluiting op de inmiddels volle UPS'en moet doen (zoals een lamp of een oplader en mijn wekker/klok/radio) zit aangesloten op de bestaande, niet-geaarde wandcontacten. Ook die zitten bijna vol. In het meest gunstige geval zou ik nog een UPS of verlengsnoer/stekkerblok moeten kopen en deze weer geaard aan de muur aansluiten. Echter, dan heb ik ook weer een nieuwe wandcontactdoos nodig, want de huidige 2 geaarde zitten vol.

Zie niet echt mogelijkheden om dit met minder kabels te doen.

[Voor 9% gewijzigd door Jorgen op 22-09-2019 02:19]

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Jorgen schreef op zondag 22 september 2019 @ 02:16:

Ik heb het op dit moment zo:

Vanuit de meterkast (met daarin het modemrouter en de tv-aanslutingen) lopen er 4 kabels naar het meubel:
1 geaarde stroomkabel, met 2 stopcontacten op de muur
2 cat5e kabels, met elk hun eigen wandcontact
1 coax kabel met 2 wandaansluitingen

Bedenk me nu dat ik met een soort van wandcontactsplitter o.i.d. voor de utp ook met 1 utp-kabel klaar had geweest vermoedelijk :P

Anyway, vanaf de 5 wandcontacten gaat het zo:
stopcontact 1 → APC UPS nr. 1 met 8 stopcontacten → volledig in gebruik
stopcontact 2 → APC UPS nr. 2 met 8 stopcontacten → volledig in gebruik
coax (RFOG) → direct in tv
coax (RFOG) → vrij
utp-aansluiting 1 → 8-poorts switch
utp-aansluiting 2 → 5-poorts switch

Op de coax-aansluiting van de tv na, gebeurt alle bovenstaande in het meubel. Wat dat betreft lopen er dus maar 4 kabels buiten de kast. Echter, alle stroomkabels die niet in hetzelfde vak (2 per deur) of achter dezelfde deur (2 deuren in de kast) zitten, lopen door 1 van de 4 gaten aan de achterzijde van de kast naar een ander gat om zo weer bij een ander vak te komen. Aangezien allen de HUE-bridge, de 2 UPS en de 2 routers in hetzelfde vak zitten, moet de rest dus buitenom om van vak naar vak te komen. Dit om te voorkomen dat ik enorme gaten in de planken moest boren, of alles aan de voorzijde van de planken langs moest laten lopen. De gaten in de achterzijde van mijn teakhouten kast, zijn al met de grootste zevengatenzaag gedaan.

Net als de stroomkabels, moeten dus ook alle utp-kabels weer naar buiten, om bij een ander vak te komen.

Voor HDMI geldt hetzelfde. Ik heb een Marantz SR7011 met voldoende aansluitingen. Deze staat op mijn dressoir. Alle HDMI-apparaten die op of in de kast staan, lopen hier naartoe en vandaaruit met 1 HDMI-kabel naar de tv en met 1 optische kabel terug. Die laatste voor de tv-audio. Ik had geen zin in problemen met CEC en/of ARC. Alle andere audio-kabels moeten ook naar de receiver.

Luidsprekerkabels lopen vanzelfsprekend allemaal over de grond achter het meubel.

Het enkele apparaat, dat het zonder aansluiting op de inmiddels volle UPS'en moet doen (zoals een lamp of een oplader en mijn wekker/klok/radio) zit aangesloten op de bestaande, niet-geaarde wandcontacten. Ook die zitten bijna vol. In het meest gunstige geval zou ik nog een UPS of verlengsnoer/stekkerblok moeten kopen en deze weer geaard aan de muur aansluiten. Echter, dan heb ik ook weer een nieuwe wandcontactdoos nodig, want de huidige 2 geaarde zitten vol.

Zie niet echt mogelijkheden om dit met minder kabels te doen.
Ik heb hier inderdaad het zelfde.
Er gaan 2 stroom snoeren de kast in voor de stekkerblokken.

In de kast heb ik:
Yamaha Receiver 7.1 speaker setup.
Vero 4k+
Ziggo Next
PlayStation 4 pro
Raspberry Pi3 met Retropie
Netwerk Switch
Harmony hub

Alles loopt naar de receiver en gaat met 1 HDMI naar de tv.

• aljooge
Jorgen schreef op zondag 22 september 2019 @ 02:16:

Ik heb wel gaten in de kast. Ze zaten al in het speciale audiomeubel, Van links naar rechts zitten standaard ronde gaten. Van boven naar beneden was er al standaard een gleuf uitgevreesd. Dit kan jij natuurlijk ook doen met je zevengatenzaag, of met iets van een dremel een mooie nette gleuf van maken. De apparatuur komt er natuurlijk voor, van deze kleine gaten en de draden zie je van de voorkant niets terug.

Verder, als je 2 verlengsnoeren vol zijn gewoon 2 en 3 paralel laten lopen en in serie met 1. Mits je op de tweede en de derde geen hoge wattages plaatst ivm brand.

• Raym09

Raym09

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

[...]

Dat ziet er goed uit. Netjes hoor.

Wat doe je met kabels die nog steeds te lang zijn voor het gootje? Terug in het kastje proppen? Dubbelvouwen?

[...]
De overlengte die ik toen had werkte ik in de goot weg door de kabel een kant op weg te leggen en daarna weer terug te halen. Met dubbelvouwen of oprollen blokkeer je een beetje de doorloop van het gootje. Je zou ze ook aan de onderkant er uit kunnen laten komen en daar je overlengte oprollen en weer terug door het gootje naar de gewenste plek. Wijzigen is vrij makkelijk, al is dat niet iets wat ik veel doe. Sowieso is het dan vooral als je iets toevoegt, kabels/aansluitingen vervangt of de versterker verplaatst.

• Oystein
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 01-07 12:40
Eigenlijk is het niet echt een audiomeubel maar ivm the WifeAcceptanceFactor heb ik mijn stereo zo veel mogelijk verborgen.

Dit voorjaar hebben wij de hele benedenverdieping verbouwd en ook een nieuw meubel voor de houtkachel gemaakt.
Frame heb ik op maat laten lassen en een paar Douglas balken van 300 cm erop en daar de stereo achter verstopt.
Er zijn ook geen kabels zichtbaar omdat alle aanslutingen zoals 220V / LAN / CAI ook allemaal onder/achter het meubel zitten.

Ik heb wel de NAD pre-amp voorzien van een externe IR sensor want de AB moet het natuurlijk wel blijven doen omdat ik nu niet eens bij de knoppel van de versterker kan 8)7

Maar alles werkt perfect _/-\o_

Plaatjes zeggen meer dan woorden:

• blubbers
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17:46
Oystein schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:29:
Eigenlijk is het niet echt een audiomeubel maar ivm the WifeAcceptanceFactor heb ik mijn stereo zo veel mogelijk verborgen.

Dit voorjaar hebben wij de hele benedenverdieping verbouwd en ook een nieuw meubel voor de houtkachel gemaakt.
Frame heb ik op maat laten lassen en een paar Douglas balken van 300 cm erop en daar de stereo achter verstopt.
Er zijn ook geen kabels zichtbaar omdat alle aanslutingen zoals 220V / LAN / CAI ook allemaal onder/achter het meubel zitten.

Ik heb wel de NAD pre-amp voorzien van een externe IR sensor want de AB moet het natuurlijk wel blijven doen omdat ik nu niet eens bij de knoppel van de versterker kan 8)7

Dit is gaaf :9~ :9~

• ari3
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Ik overweeg een meubel op basis van Ikea Besta kastjes als basis en met een op maat gemaakt 240cm bovenblad. Waar ik me zorgen om maak is of mijn receiver wel past. Een Besta element is 39cm diep en de receiver is 32cm diep. Dat laat nog maar 7cm voor kabels achter de receiver. Ik heb even geprobeerd om met een stugge kwaliteits HDMI-kabel een 90 graden bocht te maken in 7cm en dat gaat niet bepaald makkelijk, laat staan dat het goed voor de kabel is.

Ik zou wat ruimte kunnen winnen (ongeveer 2cm) door geen deur te plaatsen en de volume knop te laten uitsteken. Helaas komt dat niet langs de welstandscommissie (lees: vrouw :) Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een 30+ diepe receiver in een Besta element?

Ook is ventilatie een aandachtspunt. Het bovenblad wordt strak tegen de muur gezet en krijgt geen ventilatiesleuven. Wel zal ik de receiver op de onderste plank zetten zonder plank erboven. Dit laat zo'n 21 cm ruimte boven de receiver. Tevens heeft Ikea nu deurtjes met een roosterpatroon. Ook wil ikventilatiesleuven onder de receiver maken. Is dat voldoende ventilatie of moet ik echt aan de slag met ventilatiesleuven in het bovenblad?

Mijn vraag is eigenlijk: hoe kun je vooraf bepalen hoeveel ventilatie je nodig hebt?

Black Matter Lives

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 10:17
@ari3 Je kunt ook diepte creëren door niet alleen bovenblad maar ook zijblad mee te nemen. Check mijn oplossing: I-King in "Het grote Audiomeubel topic!"

[Voor 5% gewijzigd door I-King op 28-09-2019 01:20]

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 03-07 00:11
Er zijn toch hdmi kabels en verloopjes voor een hoek van 90 graden en zelfs beweegbare? Is dat geen optie?

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

ari3 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 23:36:
Ik overweeg een meubel op basis van Ikea Besta kastjes als basis en met een op maat gemaakt 240cm bovenblad. Waar ik me zorgen om maak is of mijn receiver wel past. Een Besta element is 39cm diep en de receiver is 32cm diep. Dat laat nog maar 7cm voor kabels achter de receiver. Ik heb even geprobeerd om met een stugge kwaliteits HDMI-kabel een 90 graden bocht te maken in 7cm en dat gaat niet bepaald makkelijk, laat staan dat het goed voor de kabel is.

Ik zou wat ruimte kunnen winnen (ongeveer 2cm) door geen deur te plaatsen en de volume knop te laten uitsteken. Helaas komt dat niet langs de welstandscommissie (lees: vrouw :) Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een 30+ diepe receiver in een Besta element?

Ook is ventilatie een aandachtspunt. Het bovenblad wordt strak tegen de muur gezet en krijgt geen ventilatiesleuven. Wel zal ik de receiver op de onderste plank zetten zonder plank erboven. Dit laat zo'n 21 cm ruimte boven de receiver. Tevens heeft Ikea nu deurtjes met een roosterpatroon. Ook wil ikventilatiesleuven onder de receiver maken. Is dat voldoende ventilatie of moet ik echt aan de slag met ventilatiesleuven in het bovenblad?

Mijn vraag is eigenlijk: hoe kun je vooraf bepalen hoeveel ventilatie je nodig hebt?
Ik heb uiteindelijk de halve achterwand er uit gezaagd zodat ik airflow heb en ruimte voor de kabels. Gaat natuurlijk alleen als je de Besta niet ophangt.

• The Eagle

The Eagle

Mijn besta's hebben geen achterwand meer. Past prima zo, deurtjes kunnenmooi dicht.
Verder kun je natuurlijk een blad pakken dat wat dieper is. Steekt ie achter een stukje over, maar als je blad ook aan de zijkanten houdt is dat geen issue.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:36

PcDealer

HP ftw \o/

Je weet hoeveel ruimte de apparatuur nodig heeft als je in de handleiding kijkt. Als je de ruimte afsluit, moet je zorgen voor geforceerde koeling of een in-/outlet voor de luchtstroom.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Burnd
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 20-06 13:43
Heel erg mooi meubel! Zoiets minimalistisch wil ik ook graag maken. Alleen overweeg ik nog om de sub en de front speakers ook in het meubel te verwerken, al komen de frontspeakers dan vrij laag te liggen....

Maar leuke design speakertjes zoals jij hebt dan ziet het er weer best mooi uit. Welke speakertjes zijn dat die jij hebt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• Oystein
Burnd schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:52:
Heel erg mooi meubel! Zoiets minimalistisch wil ik ook graag maken. Alleen overweeg ik nog om de sub en de front speakers ook in het meubel te verwerken, al komen de frontspeakers dan vrij laag te liggen....

Maar leuke design speakertjes zoals jij hebt dan ziet het er weer best mooi uit. Welke speakertjes zijn dat die jij hebt?

[...]
Ik zit er ook nog aan te denken om in de vrije ruimte naast de apparatuur een sub te "verstoppen"
Heb al e.e.a. genoemd op het DIYaudio forum om daar te peilen wat de beste optie is.
https://www.diyaudio.com/...esign-considerations.html

De speakers zijn de Boenicke W5 uit Zwitzerland.
Voor het formaat klinken ze opvallend groots maar er is altijd nog wat aan te vullen met een sub ;)

• klaashoekstra94
  • Laatst online: 08-05 14:31
Hey allemaal,

Ik zou graag al wat foto's van mijn AV meubel willen plaatsen, alleen is het nog wat een work-in-progress :P
Ik heb namelijk een IKEA BESTÅ element gehaald voor mijn allereerste home theater setup.

Het is de bedoeling dat hier in eerste instantie een xbox One S, een mediabox, een router en de control pod van mijn Logitech Z5500 in komen te staan.
Als ik later wat meer budget heb, wil ik gaan investeren in een receiver met speakers, dus daar wil ik ook vast ruimte voor maken.

Alleen vrees ik een beetje voor oververhitting, dus ben ik wat na gaan denken over koeling.
Na wat inlezen, lijkt het mij het beste om bovenin fans te installeren die de warme lucht uit het meubel blazen.
Aan de zijkanten komen dan ventilatiegaten om koude lucht aan te zuigen.
Ook komen er in de planken ventilatiegaten om de lucht naar boven te geleiden.
Gezien de BESTÅ waarschijnlijk niet diep genoeg is voor een receiver, komt er ook een uitsparing in de achterkant om nog dingen aan te kunnen sluiten.

Ik heb geprobeerd het geheel wat visueel te maken in draw.io :P

Nu vroeg ik mij alleen af, is het genoeg om alleen onderin ventilatiegaten te hebben, of zouden deze ook net boven de beide planken moeten, zodat alle verdiepingen koude lucht aan kunnen zuigen (zie oranje pijlen)?
Heeft iemand toevallig ervaring met dit soort dingen?
Alvast bedankt!

• oldsmelly
  • Registratie: oktober 2010
@klaashoekstra94

Ik heb ook een kast van de Besta Serie waar best veel apparatuur in staat, een Receiver, eind stereo versterker, ziggo next + modem, Streamer,PS4 en wat analoog spul voor de draaitafel.
Ik heb de melk glazen deuren ervoor zitten maar de achterkant is helemaal open.
Tot nu toe noot ergens last van gehad, het wordt warm in de kast, maar niet abnormaal, denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Tijdens het spelen zet ik deur(en) op een kier en nergens last van..

[Voor 7% gewijzigd door oldsmelly op 25-10-2019 08:52]

MuziekLiefhebbert

• B-Real
Hoop voorbereidingswerk voor een paar gaten :P

Het is allemaal niet zo spannend, ik heb met een 7 gaten boor gewoon een paar gaten in de achterwand gemaakt en alles doet het perfect.
In de linker kast staat alleen mijn receiver, als ik die na een uur open is het wel warm maar niet heet en daar moet het apparaat maar tegen kunnen. Verder geen apparatuur in dat deel, dus de receiver heeft wel de ruimte.
Rechts staat de playstation, daar ook één gat in gemaakt want dat maakt de kabeldoorvoer ook wat makkelijker. Daarvoor geld hetzelfde, maar vaak laat ik de deur op een kiertje staan als ik aan het gamen ben en is warmte dus ook geen issue.

Het hoeft allemaal niet zo overdreven, apparatuur kan heus wat hebben maar ik zou niet verschillende warmte genererende apparaten bij elkaar in zetten.

En een extra gat kun je er altijd nog bij in maken ;)

• klaashoekstra94
Bedankt voor jullie reacties!
Het liefst houd ik het deurtje wel gewoon dicht, maar op een kiertje is natuurlijk ook altijd een optie.

En ja, ik wil dit soort dingen altijd even goed uitdenken voordat ik zaag er in zet :P

Maar dan maak ik eerst niet teveel gaten, als alles dan toch te warm wordt, kan ik er inderdaad altijd nog een paar bij maken! (y)

• oldsmelly
Ik heb de achterkant eruit gehaald en de boven,- en onderkant voorzien van een meubelplaat en onderop wieltjes. Zo kan ik makkelijk het hele meubel verplaatsen om schoon te maken en zaken aan te sluiten.
De platen zijn breder dan de kast zelf zo heb ik de stekkerdozen op het bredere stuk gemonteerd nu loopt er maar 1 stroomdraad vanaf de muur naar het meubel.
Helaas , hoe goed je ook begint het wordt altijd weer een T-zooi met die draden, zeker als je iets van 16 stekkers en iets van 20 interlinks moet weg werken :-)

Ook staat mijn philips Hue hub, Orbi base station op het meubel achter de TV :-)

MuziekLiefhebbert

• klaashoekstra94
Blijft zo'n BESTÅ kastje wel een beetje stevig als je de achterkant er helemaal uit haalt?
Heb zelf het idee dat hij dan zo als een trapezium in elkaar valt...

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:04

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Probleem met alle ikea kasten is dat het materiaal zelf aan de binnenkant alleen maar karton is.
Die achterkant kun je er best uithalen omdat ie er ingeschoven wordt en niet zoals met een kledingkast erop genageld wordt wat enigszins bijdraagt aan de stevigheid van de kast.

Je zal zo'n kast dus zelf moeten verstevigen, maar omdat de binnenkant dus karton is in een honingraat structuur hebben je schroeven geen houvast om ook maar iets te bevestigen.

Uiteindelijk ben je beter af met meer voldoening door zoiets gewoon zelf te maken, en dat kan al voor een paar euro en out of the box denken. Een eiken of beuken werkblad laten zagen bij de hornbach om vervolgens zelf zulke kastjes mee te maken is echt super easy, stevig en geeft een mooie en luxe uitstraling.

Echt hout! Veel mooier dan een kartonnen ikea kastje..

discogs

• Vettigedennis
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 03:08
Een paar plaatjes van m’n audiomeubel.

Het is een loodzware massief wit eiken design meubel van Karel Mintjes. Een uit de Frodo reeks. Die hebben we met 5 personen via de trap naar de 2e verdieping moeten tillen 😵

Wat verder te zien is is een Sony kd55xf9005 tv , een apple tv 4k met Steelseries Stratus xl - Nimbus - Dualshock 4 controller (is leuk casual gamen zo 🙂) Een Marantz pm7005 en Dali Oberon 7 vloerstaanders in Light Oak.

Ik wilde de speakers eerst blind kopen omdat ze zo mooi bij de rest van de meubels passen. Ben toen toch maar gaan luisteren in een audiozaak of het wat was omdat ik niet bekend was met het merk Dali. Ze klinken echt helemaal geweldig. Erg blij mee.

Deze meubels worden niet meer gemaakt. Ik had echt geluk dat ik ze tegen kwam op mp voor een weg geef prijs en dichtbij huis. Ik heb 450€ betaald voor een eet tafel met 4 stoelen , een 4 deurs dressoir een salontafel en een twee deurs tv meubel. Nieuw kostte de dressoir alleen al 1500€ 😦 Alles is zelfs nog in nieuw staat alsof het zo uit de showroom kwam 🤗

[Voor 22% gewijzigd door Vettigedennis op 27-10-2019 13:31]

• oldsmelly
klaashoekstra94 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:58:
Blijft zo'n BESTÅ kastje wel een beetje stevig als je de achterkant er helemaal uit haalt?
Heb zelf het idee dat hij dan zo als een trapezium in elkaar valt...
Ik heb in de beneden hoeken wel voor de zekerheid van die rechthoekige houten hoeken gezet zodat het niet zo wiebelt.

MuziekLiefhebbert

• Vitamine
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 03-07 09:05
klaashoekstra94 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:59:
Hey allemaal,

Ik zou graag al wat foto's van mijn AV meubel willen plaatsen, alleen is het nog wat een work-in-progress :P
Ik heb namelijk een IKEA BESTÅ element gehaald voor mijn allereerste home theater setup.

Het is de bedoeling dat hier in eerste instantie een xbox One S, een mediabox, een router en de control pod van mijn Logitech Z5500 in komen te staan.
Als ik later wat meer budget heb, wil ik gaan investeren in een receiver met speakers, dus daar wil ik ook vast ruimte voor maken.

Alleen vrees ik een beetje voor oververhitting, dus ben ik wat na gaan denken over koeling.
Na wat inlezen, lijkt het mij het beste om bovenin fans te installeren die de warme lucht uit het meubel blazen.
Aan de zijkanten komen dan ventilatiegaten om koude lucht aan te zuigen.
Ook komen er in de planken ventilatiegaten om de lucht naar boven te geleiden.
Gezien de BESTÅ waarschijnlijk niet diep genoeg is voor een receiver, komt er ook een uitsparing in de achterkant om nog dingen aan te kunnen sluiten.

Ik heb geprobeerd het geheel wat visueel te maken in draw.io :P
[Afbeelding]

Nu vroeg ik mij alleen af, is het genoeg om alleen onderin ventilatiegaten te hebben, of zouden deze ook net boven de beide planken moeten, zodat alle verdiepingen koude lucht aan kunnen zuigen (zie oranje pijlen)?
Heeft iemand toevallig ervaring met dit soort dingen?
Alvast bedankt!
Zo heb ik het opgelost:
Vitamine schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:47:
Crosspost:
Zoals wel meer mensen heb ik wat apparatuur 'opgesloten' in het meubel. Voor mijn gevoel werden de systemen erg warm en wilde de temperatuur automatisch regelen.
Via wat omzwervingen in het LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen topic beland. Op basis van wat er in dit topic wordt besproken, heb ik het volgende systeem (tweemaal) geïnstalleerd:

Gebruikt:
XH-W1209 Digitale thermostaat met relais (2x)
Behuizing voor de W1209 (2x)
Afstandsbusjes
12V DC voeding (beide zitten op dezelfde voeding, dus 1x)
Wago lasklemmen
Be quiet 80mm ventilatoren (2x)
• Kabels
• Wartels
• Adereindhulzen

Regeling 1:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu kan ik mooi de schakel temperatuur inregelen waarop de ventilator (40x40) geschakeld wordt en het afkoelt (moet hem nog wel wat netter wegwerken).

In het meest rechtse kastje zit hetzelfde systeem ingebouwd, maar dan met twee ventilatoren 80mm in de bodem van de kast geplaatst (uiteraard niet te zien op de foto, maar geeft wel een beeld :>):

Regeling 2:
[Afbeelding: Kamer]

De gesloten kast (rechts) heb ik ingesteld op 35°C, de receiver op 45°C en beide worden netjes geregeld.
Ik was bang dat er te weinig verse aanvoer zou zijn voor de gesloten kast, maar omdat het deurtje niet volledig sluit (staat standaard 3mm open vanwege de deurstop), heb je niet onwijs veel onderdruk in de kast.

Al met al erg tevreden *O*.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• Glenfiddich
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14:17

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

klaashoekstra94 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:08:
Bedankt voor jullie reacties!
Het liefst houd ik het deurtje wel gewoon dicht, maar op een kiertje is natuurlijk ook altijd een optie.

En ja, ik wil dit soort dingen altijd even goed uitdenken voordat ik zaag er in zet :P

Maar dan maak ik eerst niet teveel gaten, als alles dan toch te warm wordt, kan ik er inderdaad altijd nog een paar bij maken! (y)
Deurtjes op een kier houden is natuurlijk niet erg praktisch.

Ik heb zelf de kastruimte waar de apparatuur in staat die echt warm wordt gekoeld door middel van een paar gaten voor aanvoer van koele lucht, en één gat waar een 8cm ventilator (van het soort dat in de PC wordt gebruikt) in zit die warme lucht afvoert (waardoor koele lucht vanzelf aangetrokken wordt door de andere gaten). Die ventilator wordt gepowered door de USB poort van het Ziggo-kastje (waar gelukkig ook stroom op blijft staan als het apparaat in standby staat). De ventilator is dmv deze rubberen anti vibratie dingetjes in de kast gemonteerd. Het geheel is echt onhoorbaar, je moet echt met je hoofd in de kast hangen om de ventilator te horen, en maakt een behoorlijk verschil in temperatuur.

Mooi fout is niet lelijk

• deltre
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 23-06 13:06
Ik heb een vraag over het Ikea Besta meubel.

Ik overweeg deze te gaan gebruiken als audio meubel, zonder gesloten achterkant (Marantz SR 6010) plus centerspeaker en misschien ook subwoofer.

Maar dan zou ik drie, van de vier, delen voor audio/gaming willen gebruiken. De deurtjes blijven volgens mij op 45 graden open staan. Dat vind ik lelijk.
Zijn er gebruikers die de scharnieren aan de onderkant hebben gemaakt zodat je een klep krijgt? In plaats van links en/of rechts. Helaas zijn vele foto’s al niet meer zichtbaar. (Edit: ik heb 2 gebruikers gevonden maar weinig (1) foto's met voorbeelden).

[Voor 6% gewijzigd door deltre op 15-11-2019 17:48]

• klaashoekstra94
Bedankt voor je reactie!
Aan de hand van bovenstaande reactie ben ik wat onderdelen gaan verzamelen.
Ik heb de volgende onderdelen gebruikt om mijn BESTÅ kastje te koelen:

[Ventilatiestrips 2x]
[Ventilator grill]
[Be Quiet! Ventilator 120mm]
[XH-W12109 12V thermostaat]
[Behuizing voor de thermostaat]
[12V adapter]

En toen ben ik begonnen met zagen in het IKEA BESTÅ kastje!
Het zagen heb ik met een decoupeerzaag gedaan, maar volgens mij had het ook prima met een broodmes gekund, want die IKEA meubels zijn basically gewoon van karton gemaakt :P

Voor de ventilatiegrills heb ik onderin aan de zijkanten twee gaten gemaakt, om koude lucht het kastje in te laten.
Met een ventilatiegrill geplaatst ziet dat er zo uit:

Die RAL8022 kleur past erg mooi bij het bruine van het BESTÅ kastje!

Voor de 120mm ventilator heb ik aan de bovenkant een gat gemaakt. De ventilator grill gebruik ik om de fan te kunnen monteren in het hout.
Dit ziet er van de bovenkant zo uit:

Om de thermostaatregeling te maken, heb ik een DC jack en de female kant van een PWM fan verleng kabeltje in de zijkant van de behuizing gezet. Hiermee kan ik de 12V adapter en ventilator aansluiten zonder daar connectors van te moeten verknippen.Voor de temperatuursensor heb ik een gaatje in de behuizing geboord, zodat ik deze in het midden van het kastje kan hangen.
Dit ziet er ongeveer zo uit:

Zoals je kunt zien, heb ik in de planken dus ronde gaten gemaakt voor de bedrading, en sleufgaten voor de luchtverplaatsing.

Ik ben erg tevreden met het eindresultaat!
Dan kan ik nu beginnen met de apperatuur installeren :P

• Lisabella
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 03-07 23:04
Glenfiddich schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:02:
[...]

Deurtjes op een kier houden is natuurlijk niet erg praktisch.

Ik heb zelf de kastruimte waar de apparatuur in staat die echt warm wordt gekoeld door middel van een paar gaten voor aanvoer van koele lucht, en één gat waar een 8cm ventilator (van het soort dat in de PC wordt gebruikt) in zit die warme lucht afvoert (waardoor koele lucht vanzelf aangetrokken wordt door de andere gaten). Die ventilator wordt gepowered door de USB poort van het Ziggo-kastje (waar gelukkig ook stroom op blijft staan als het apparaat in standby staat). De ventilator is dmv deze rubberen anti vibratie dingetjes in de kast gemonteerd. Het geheel is echt onhoorbaar, je moet echt met je hoofd in de kast hangen om de ventilator te horen, en maakt een behoorlijk verschil in temperatuur.
Bedankt voor de tip!

• Draicon
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 16:25
I-King schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:39:
[...]

Ik heb deze film als inspiratie genomen. De kastjes zijn nét niet diep genoeg voor de meeste apparatuur. Ook wilde ik graag een passende ruimde voor de apparatuur, deze kastjes zijn 80cm te breed en geven teveel ruimte.

Ik heb het eigenlijk heel simpel opgelost, 2 van deze kastjes verbonden met 2 planken. Ik heb eikenhouten planken gehaald, deze op maat laten zagen. Om het gebrek aan diepte op te lossen heb ik balkjes tussen de kast en de muur geplaatst waardoor het geheel wat meer van de muur af komt en ik in het middenruimte heb.
Het voordeel is dus ook dat ik vanuit de kastjes kabels etc. kan verstoppen achter de kastjes. Zie bijgaand de foto's voor het resultaat. Voor een meubel van grofweg 275 euro ziet het er netjes uit! Het hout is nog onbewerkt, ben er nog niet over uit wat ik er exact mee ga doen.

Mooie oplossing voor mijn (net nieuwe) apparatuur :*)

Recept:
2 keuken bovenkastjes van ikea 80x40x37. Deurtjes kun je uitzoeken.
Middenstuk van 500mm breed (natuurlijk aan te passen)
4x800mm balkjes van 44x44
6x2,2m eiken planken op maat gezaagd
Kastjes in elkaar zetten
Plankjes bevestigen
Het geheel tegen de muur bevestigen
Afwerken met de planken/platen/laminaat etc.

forum
forum afbeeldingen
[Afbeelding: Tekening][Afbeelding: Achterzijde][Afbeelding: Overzicht half]
[Afbeelding: Middenstuk][Afbeelding: Klaar vooraanzicht][Afbeelding: Klaar zijaanzicht]
[Afbeelding: Klaar apparatuur][Afbeelding: Klaar tv kabel][Afbeelding: Klaar speakerkabel]
Ziet er goed uit en biedt inspiratie voor andere ikea hacks. :)

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 10:17
@Draicon Thanks! Bevalt hier nog altijd uitstekend.

Acties:
  • +8Henk 'm!
  • Pinned

• JJFS
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 03-07 19:28

JJFS

PSN: deviousDF2

Ik heb zelf ook een IKEA Besta TV meubel zwevend aan de muur gemonteerd en heb daarin een Marantz SR7010 receiver van 40cm diep.
Dit heb ik gedaan door een vuren houten balk van 44m dik met spijkerschroeven aan de muur te bevestigen om zo wat extra diepte te creëren voor de receiver.
Ik heb ook tevens een IKEA maatweekblad in bestelling staan of het geheel af te maken, deze is nu dus nog niet te zien op onderstaande foto.

Afgelopen weekend heb ik tevens koeling ingebouwd voor de Martanz receiver omdat ik nu elke keer het deurtje moest open laten als ik deze aan had staan i.v.m. de koeling.
Ik heb hiervoor de volgende onderdelen aangeschaft:
  • 3 x AC infinity airplate 5, Dual 80
  • 1 x AC infinity Controller 1, Thermal trigger
De dubbele dual fans aan de onderkant zuigen koele lucht aan en de dual fans bovenin zuigen de warme lucht af naar kastje aan de rechter kant. Doordat er een kier van 44mm aan de achterzijde van het meubel zit over de gehele breedte kan deze lucht worden afgevoerd.
De controller staat nu ingesteld op 84° Fahrenheit, zodat deze de fans automatisch aangaan wanneer de receiver een aantal minuten aanstaat en dit werkt echt geweldig.

Tevens een foto bijgevoegd van hoe de achterkant eruit ziet, er komt dus nog een maatwerkblad bovenop en aan beide zijkanten van het meubel.

[Voor 9% gewijzigd door JJFS op 03-01-2020 16:15]

• Terrz
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 03-07 17:23
JJFS schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:56:
[...]

Ik heb zelf ook een IKEA Besta TV meubel zwevend aan de muur gemonteerd en heb daarin een Marantz SR7010 receiver van 40cm diep.
Dit heb ik gedaan door een vuren houten balk van 44m dik met spijkerschroeven aan de muur te bevestigen om zo wat extra diepte te creëren voor de receiver.
Ik heb ook tevens een IKEA maatweekblad in bestelling staan of het geheel af te maken, deze is nu dus nog niet te zien op onderstaande foto.

[Afbeelding: IKEA Besta TV meubel]

Afgelopen weekend heb ik tevens koeling ingebouwd voor de Martanz receiver omdat ik nu elke keer het deurtje moest open laten als ik deze aan had staan i.v.m. de koeling.
Ik heb hiervoor de volgende onderdelen aangeschaft:
  • 3 x AC infinity airplate 5, Dual 80
  • 1 x AC infinity Controller 1, Thermal trigger
De dubbele dual fans aan de onderkant zuigen koele lucht aan en de dual fans bovenin zuigen de warme lucht af naar kastje aan de rechter kant. Doordat er een kier van 44mm aan de achterzijde van het meubel zit over de gehele breedte kan deze lucht worden afgevoerd.
De controller staat nu ingesteld op 84° Fahrenheit, zodat deze de fans automatisch aangaan wanneer de receiver een aantal minuten aanstaat en dit werkt echt geweldig.

[Afbeelding: AC Infinity koeling]
Netjes gedaan! Je zegt dat je balken aan de muur hebt waaraan het meubel hangt, maar ik zie geen sleuf/gat aan de kant van de muur. Hoe heb je de bovenkant netjes afgewerkt?

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat speakers en stands zijn dat nu?
Ik heb nu ook Besta als tijdelijk dressoir maar kef r3's kopen met een yamaha versterker maar kan beiden niet echt fatsoenlijk kwijt. Voor de versterker kan nog wel een oplossing gevonden maar speakers zijn echt te diep voor het dressoir.

Nu zag ik bij iear deze maar die zijn wel erg prijzig. Iemand ooit zulke stands los gezien?
https://www.iear.nl/product/q-acoustics-concept-300/

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• JJFS

JJFS

Terrz schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:34:
[...]

Netjes gedaan! Je zegt dat je balken aan de muur hebt waaraan het meubel hangt, maar ik zie geen sleuf/gat aan de kant van de muur. Hoe heb je de bovenkant netjes afgewerkt?
Ik heb nu een foto toegevoegd zodat het wel goed zichtbaar is.

• JvS
  • Laatst online: 19:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

pfoe dat ziet er uit als een spannende ophanging. Is dat optisch bedrog @JJFS? Zoals het er nu uit ziet, zou ik het zeer spannend vinden met kinderen die er mogelijk weleens op gaan zitten ofzo.

Het geheel ziet er wel zeer strak uit! Wat ga je er precies bovenop leggen?

Enne, waar heb je die fans gekocht? Vind alleen hun eigen store, zoiets zoek ik ook nog :)

[Voor 30% gewijzigd door JvS op 03-01-2020 17:52]

• JJFS

JJFS

JvS schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:44:
pfoe dat ziet er uit als een spannende ophanging. Is dat optisch bedrog @JJFS? Zoals het er nu uit ziet, zou ik het zeer spannend vinden met kinderen die er mogelijk weleens op gaan zitten ofzo.

Het geheel ziet er wel zeer strak uit! Wat ga je er precies bovenop leggen?

Enne, waar heb je die fans gekocht? Vind alleen hun eigen store, zoiets zoek ik ook nog :)
Geen enkel Besta meubel wat je aan de muur hangt is geschikt om op te gaan zitten, de binnenkant van de Besta meubels is gewoon karton hehe.
Maar ik heb 10 x 12cm lange spijkerpluggen gebruikt, deze gaan door de balk heen en dan in een 8cm plug in de muur, elke spijkerplug is geschikt voor 27kg.
Ik heb een hooglans wit kunststof aanrechtblad op maat laten maken, deze is 2.8cm dik en komt dan op 3 zijden van het meubel en dan krijg je dit effect: YouTube: DIY: Floating Sideboard IKEA Hack - #theworktop

En om het nog wat spannender te maken, het blad weegt totaal 63 kilo.
Maar ik heb er wel steunpootjes onder zitten op dit moment, deze zitten helemaal naar achteren zodat je deze alleen ziet als je laag via de grond kijkt.

De fans en controller e.d. heb ik op Amazon gekocht: https://www.amazon.de/dp/...fRID=TB742GW1RRF92EWV8C79

• Alfa!
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 30-05 20:29
Ik heb dit meubel door een houthandel laten maken. Blad is van Amerikaans noten.

https://www.mupload.nl/img/71u7x56.jpeg

https://www.mupload.nl/img/l2fs7bg4esp.jpeg

[Voor 28% gewijzigd door FeaR op 05-01-2020 13:38. Reden: Fotosize]

3250 WP, 2 tigo’s , ZW 12^ Plat dak , 1300WP ZO 30^

• Oystein
icecreamfarmer schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:01:
[...]
Wat speakers en stands zijn dat nu?
De speakers zijn Boenicke W5 en de stands een eigen bouwsel ... 1 zak beton van 5 Euro + wat meubelpaneel op maat laten zagen en gieten maar.

En meteen M8 draadbussen mee gegoten voor 3 voetjes en een centrale staaf voor de speakers.
Om mijn werk van 10mm alu staaf draad gesneden,

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
Oystein schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:06:
[...]

De speakers zijn Boenicke W5 en de stands een eigen bouwsel ... 1 zak beton van 5 Euro + wat meubelpaneel op maat laten zagen en gieten maar.

En meteen M8 draadbussen mee gegoten voor 3 voetjes en een centrale staaf voor de speakers.
Om mijn werk van 10mm alu staaf draad gesneden,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank maar hoe bevestig je de staaf aan de speakers?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Oystein
In de bovenkant van de staaf zit M6 intern draad getapt, daarmee zit het plaatje onder de speakers (nu nog een plankje maar wordt straks een alu plaatje) geschroefd.

De speakers hebben op de 4 hoeken ook metalen inserts om ze vast te kunnen schroeven op de originele Boenicke stands maar die vond ik te duur vandaar mijn beton + alu oplossing.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FilipK
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 03-07 23:08
Alfa! schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:10:
Ik heb dit meubel door een houthandel laten maken. Blad is van Amerikaans noten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dingen op je speakers zetten. :'(

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17:16
FilipK schreef op zondag 5 januari 2020 @ 00:37:
[...]

Dingen op je speakers zetten. :'(
Geeft een leuke extra dimensie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 19:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

En kan ook totaal geen kwaad voor het geluid. Tenzij het hoorbaar gaat trillen ofzo.

• The Eagle

The Eagle

Hier staan er respectievelijk een dect handset en een weerstationnetje op. Trilt niet hoorbaar, maar wel mee uitkijken dat het er niet vanaf dondert bij hoge volumes :X :+

• SannrHerr
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 30-06 12:38

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Hoe heb ik hier nu voorbij kunnen scrollen? :9~

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• Tjapie1
  • Laatst online: 16:05
Vanwege de aanschaf van een grotere TV pasten mijn speakers niet meer naast de TV. Gevolg was dat ik een TV-meubel nodig had met specifieke afmetingen om mijn apparatuur alsnog kwijt te krijgen.

Ik ben aan de slag gegaan met eikenhouten meubelpanelen waarbij de achterwand een centimeter of 2 naar voren is geplaatst om alle kabels netjes weg te kunnen werken. Achter het kastje van de TV provider zit een verborgen vak voor de stekkerdoos en overige kabels. De houten plank ervoor is gemakkelijk te verwijderen mocht ik erbij moeten zijn.

Ik wou het geheel zwevend aan de muur ophangen, maar vanwege het gewicht heb ik toch 2 pootjes toe moeten voegen. Deze zijn echter zwart en staan een stuk naar achteren, waardoor ze nauwelijks opvallen.

Aan weerszijden zitten 2 lades om afstandsbedieningen en dergelijke op te bergen. Voor het geluidsbeeld staan mijn speakers uiteraard niet op de perfecte hoogte, maar al met al ben ik tevreden met de opstelling.

Specs
TV: Samsung UE65NU7090 (65’’ @3840x2160)
Versterker: Onkyo TX-8050
Speakers: Monitor Audio BX2
Speakerkabel: In-Akustik Premium 2,5 mm2

Mijn PC

• SannrHerr
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 30-06 12:38

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Ik ben geen fan van speakers in een kast, maar als het dan toch moet, is het goed dat de baspoort aan de voorkant zit. Nu nog wat rubber er onder!

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:08
Ik wil graag mijn audiomeubel vervangen voor een Besta kast aan de muur, maar die kasten zijn erg ondiep. Iemand ervaring met een Onkyo (676E) receiver in een Besta kast?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• B-Real
rimave schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:31:
Ik wil graag mijn audiomeubel vervangen voor een Besta kast aan de muur, maar die kasten zijn erg ondiep. Iemand ervaring met een Onkyo (676E) receiver in een Besta kast?
Je kunt ook zelf even Google naar de afmetingen van de receiver en de Besta kast. Bij de Besta kun je nog iets ruimte aan de achterkant winnen door een uitsparing te maken in de achterwand.

De afmetingen van de Besta staan ongetwijfeld op de Ikea site en als je de receiver al in bezit hebt kun je natuurlijk ook eenvoudig opmeten hoeveel ruimte je nodig hebt :)

• Sluuz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 16:13
Je moet ook vooral even zelf meten want de afmetingen zijn leuk, maar vergeet niet dat je de uitstekende kabels aan de achterkant erbij moet optellen.

PSN: Sluuz

• bjmommer
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 12-06 14:38
Niet met een Onkyo (676E), wel met een Denon AVR-x4500h. Bij mij past het net met een speling van 3 mm tussen de volumeknop en het frontje van de Besta kast. Ik heb wel het achterpaneel eruit gelaten om zo extra ruimte te krijgen zoals hierboven ook wordt voorgesteld. Daarnaast gebruik gemaakt van HDMI hoekstukjes om de HDMI kabels niet onder druk te zetten aan de achterkant.

[Voor 0% gewijzigd door bjmommer op 30-01-2020 11:03. Reden: Spellingcorrectie]

• Mr. Maluku
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13:11
Wij hebben hier onlangs ook naar gekeken toen we op zoek waren naar een nieuw tv-meubel. Het blijft onhandig dat de Besta's ondiep zijn en dat je de achterkanten eruit moet laten, daar worden ze toch minder stevig van. Wij zijn daarom gegaan voor de Platsa-reeks van Ikea. Vergelijkbare kasten maar wel 55 cm diep, hierdoor hoefden we in de achterplaten alleen kleine gaten te maken om de kabels de kast uit te krijgen. Wellicht voor jou ook een goede oplossing? :)
Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True