Verwijderd schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 19:03:... als ik nu het geluid via hdmi naar de tv doorstuur zegt hij dat mijn tv geen dts aankan. Maar als ik nu op de tv instel dat hij de externe boxen moet gaan gebruiken en het dan doorlus via de optische kabel, dan zou ik toch dts in die soundbar moeten krijgen?
Ik heb zo'n ding niet maar sluit je die apparaten niet precies hetzelfde aan als een receiver? Ik bedoel de HDMI van de WD gaat eerst naar die soundbar en van daaruit naar de TV ... Op die manier kan de sounbar decoder dus zijn gang gaan met alle audio streams.
Verwijderd schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 22:23:
Qua geluid zal het wel niet zoveel uitmaken bij zo'n bar of je nu dolby digital of dts hoort? De wd zet nu dts om naar dolby digital of pcm denk ik. Het is natuurlijk geen 5.1 set, zou het eigenlijk uitmaken? het is ook een sony budget bar van 250 euro. Dus of je dan het verschil hoort?
De WD geeft de audio stream uit die beschikbaar is in het bestand dat gespeeld word en dan ook nog welke stream je zelf kiest das makkelijk. Het is aan de "ontvanger" of die er iets mee kan ..
DTS vs AC3?
Het ligt eraan waarvoor het gebruikt word.
Bron:
Wikipedia: DTS (sound system)
[quote]
In the consumer (home theater) market, AC-3 and DTS are close in terms of audio performance. When the
DTS audio track is encoded at its
highest legal bitrate (
1509.75 kbit/s), technical experts rank DTS as perceptually transparent for most audio program material (i.e., indistinguishable to the uncoded source in a double blind test).[citation needed]
Dolby claims its competing
AC-3 codec achieves similar transparency at its
highest coded bitrate (640 kbit/s).
However, in program material available to home consumers (DVD, broadcast, and subscription digital TV), neither AC-3 nor DTS typically run at their highest allowed bitrate.
[endquote]
Dan denk ik toch dat je het verschil tussen die twee nog niet op een systeem beluisterd heb die het wel hoorbaar kan maken.
Ik zelf had eerst een inmiddels 14 jaar oude Sony receiver staan met de standaard "melkpak" speakers en hutje flujte sub erbij. Het was bij aankoop een set uit de budget range maar dat mocht de pret niet in de weg zitten.
Met de mogelijkheden die we nu hebben met steeds meer films incl DTS en audio in Lossless Flac of zelfs 1:1 EAC kwam ik er toch wel achter dat mijn Sony dit geweld niet helemaal weergaf zoals bedoeld was. Op zoek gegaan naar een nieuw alternatief, ook omdat mijn 14 jaar oude Sony geen HDMI aansluitingen had, kwam ik terecht bij een Marantz 7.1 receiver, Klipsch luidsprekers en een Klipsch actieve Sub. Deze keer bewust geen budget range
Mijn oude sub stond maar wat te brommen, de nieuwe sub komt er alleen in als het echt nodig is. De nieuwe speakers kunnen zelf ook veel lager dan mijn oude "melkpakjes". In de nieuwe opzet maak ik van de 7.1 geen gebruik en heb de 2e (7.1) versterker die in de receiver zit in gebruik voor Bi-Amping, de 2 Front vloer zuilen worden aangestuurd door de beide versterkers tegelijkertijd.
Wat een wereld van verschil!
Maar goed waar het om ging, het verschil tussen 128 kbit en 320 kbit mp3 is al hoorbaar laat staan als je Flac of beter nog Wav (1:1 EAC) op zet.
Alleen, dit is allemaal wel leuk maar als je moeders niet om krijgt heb je wel een probleem ...
Kodi | Intel® NUC D54250WYK | Synology DS413j | Marantz SR7007 | Klipsch F3-C3-S3-Sub12 | Samsung UE46F8000