spookmineer schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 23:28:
Heeft iemand ervaring met oberon/opticon 1 in near field opstelling? Ik wil graag kleine, maar kwalitatief goede speakers op mijn bureau plaatsen, naast de monitor. Puur voor muziek, en ook niet op hoog volume.
Na het lezen van de afgelopen 2 jaar in dit topic begrijp ik dat de nadruk hier ligt op surround, maar misschien dat iemand zo'n opstelling ook gebruikt?
Van tests wordt ik niet veel wijzer, de opticon wordt iets lager beoordeeld (of kritischer) dan de oberon, maar hier is de prijs ongetwijfeld van grote invloed. En een rechtstreeks vergelijk tussen deze speakers heb ik helaas niet kunnen vinden.
De opticon 1 is bijna 2x zo duur als de oberon. De keuze lijkt gemakkelijk gemaakt... of toch niet?
Goede timing, ik heb afgelopen week een setje Oberon 1's in hagelnieuwe conditie gekocht op Marktplaats.
Afwerking: erg netjes voor het geld, terminals gewoon prima
Voor mij was het ook een probeersel als setje voor bij de PC. Afstand tussen de speakers HoH is ~120cm. Loodrecht zit ik er zo'n 55cm vanaf.
Ik stuur ze aan met een Rotel RB/RC03 dus wellicht is dat een klein beetje uit verhouding

Maar dat had ik nog staan dus why not.
Bron: onboard PC-geluid of een Chromecast Audio met Spotify
Ik zit wel echt op het randje qua luisterpositie. Kantel ik mijn hoofd niet overdreven dan hoor je het midden en hoog al verplaatsen naar die speaker.
Noot: ze staan nu gewoon recht naar voren en nog niet ingedraaid. Daar valt misschien nog een tikkie te winnen ondanks dat Dali adviseert dit niet te doen. Maar ze zullen ook ongetwijfeld adviseren om ze niet als near field monitors te gebruiken.
Ik ben positief verrast door het laag. Dat is bij lagere volumes ook al goed aanwezig en niet te traceren. Maar wel met de kanttekening dat ik niet echt bass-hungry ben. Het geheel moet in balans zijn.
De speakers geven een sprankelend en helder hoog. Plaatsing van instrumenten is goed met de daarbij gemaakte kanttekening dat ik wel echt op het randje qua luisterpositie zit.
Ik ben erg onder de indruk van deze kleine vrienden. Of ze bij hoog volume nog steeds zuiver zijn? Geen idee, daar doe ik niet aan.
Getest met mijn standaard testlijstje waar nummers als deze opstaan:
- Norah Jones - Come Away With Me
- Enya - Only Time
- Dire Straits - Telegraph Road
- Van Morrison - Brown Eyed Girl
- Zucchero, Miles Davis - Dune Mosse
- Kanye West - All of the lights
- Ceelo Green - Bright Lights Bigger City
- Melody Gardot - Our Love Is Easy