Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 663309

Net even in de hulpchat gezeten van klubben.

Ze raden aan ze op de grond te zetten ipv op de tv kast. Zodat ze beter hun energie kwijt kunnen.

Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:35
Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 19:58:
[...]

Yes zo zijn ze ook ingesteld :) Dat dan weer wel!
Ok, was even verward omdat je in een vorige post een crossover van 50Hz genoemd hent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peule_P schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 21:52:
[...]

Ok, was even verward omdat je in een vorige post een crossover van 50Hz genoemd hent ;)
Stelt ie ze dan automatisch in op een ander aantal hz als ik ze op large zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banaan86
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-02-2024
Anoniem: 663309 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 22:11:
[...]

Stelt ie ze dan automatisch in op een ander aantal hz als ik ze op large zet?
Dan geven ze full spectrum dus het volledige bereik van de speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Banaan86 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 23:45:
[...]

Dan geven ze full spectrum dus het volledige bereik van de speakers
klubben raadde ook aan de instellingen op full band te zetten, wat wil dat zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-06 16:06
Da's waarschijnlijk hetzelfde als Full Range, dus geen filtering.
Is er een andere opstelling in je kamer mogelijk? Het staat wel erg dicht op elkaar nu, en je tv staat voor het raam. Irritant met tv kijken lijkt me, met zoveel tegenlicht?
Je speakers kunnen ook niet op de grond zo te zien. Hoe ziet je kamer er verder uit?

[ Voor 68% gewijzigd door Soeski op 02-02-2019 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:26
@Anoniem: 663309 Als het goed is heb je er een handleiding bij gekregen toch? Ik zou die eerst eens raadplegen. Staat daar niet in wat je zoekt, dan kun je er eens een zoekopdracht aan wagen. Mocht je ook daar geen antwoord vinden, dan kun je in Het Pioneer Receiver ervaringen/discussie-topic zoeken of vragen welke receiver-instellingen je het beste kan gebruiken en wat dat allemaal betekent. Let er dan wel op dat je de specifieke instelling goed benoemd, want de equalizer kan van 50 hz tot 200 hz. Die staat nu op 50 hz. zegt mij iig niets over welke instelling dit nu eigenlijk is.

Als ik zo naar je opstelling kijk, vraag ik me af waarom je voor vloerstaanders hebt gekozen ipv het boekenplank model. Wat betreft laagweergave; de Zensor 5 staat er een beetje om bekend dat deze niet heel overtuigend laag weergeeft. Zeker als je een subwoofer gewend bent, zal dat wel tegenvallen. Dan doet de Zensor 7 dat beter met zijn grotere kast en woofer-diameter.

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 02-02-2019 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Soeski schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 12:15:
Da's waarschijnlijk hetzelfde als Full Range, dus geen filtering.
Is er een andere opstelling in je kamer mogelijk? Het staat wel erg dicht op elkaar nu, en je tv staat voor het raam. Irritant met tv kijken lijkt me, met zoveel tegenlicht?
Je speakers kunnen ook niet op de grond zo te zien. Hoe ziet je kamer er verder uit?
Tis een vrij ellendig hokje helaas.

Dus verplaatsen is geen optie

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2iw3nra.jpg

Ik heb ze nu op de grond gezet. Ik moet zeggen dat het verschil eigenlijk al heel erg hoorbaar is.

De bass is nu meer 'voelbaar'.

Ik ben ook heel blij over het Surround.

Maar Surround opties zijn ook wel de enige manier om de stemmen naar voren te laten komen.

Of de Dali Vokal hoger aantal db input te geven. Maar dan raakt de rest weer uit balans.

Waar ik me nu ook aan stoor is bij laag volume met alleen de fronts aan de stemmen amper hoorbaar zijn.

Bijvoorbeeld savonds laat als mijn kind op bed ligt. Is dit iets normaals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LA-384 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 12:51:
@Anoniem: 663309 Als het goed is heb je er een handleiding bij gekregen toch? Ik zou die eerst eens raadplegen. Staat daar niet in wat je zoekt, dan kun je er eens een zoekopdracht aan wagen. Mocht je ook daar geen antwoord vinden, dan kun je in Het Pioneer Receiver ervaringen/discussie-topic zoeken of vragen welke receiver-instellingen je het beste kan gebruiken en wat dat allemaal betekent. Let er dan wel op dat je de specifieke instelling goed benoemd, want de equalizer kan van 50 hz tot 200 hz. Die staat nu op 50 hz. zegt mij iig niets over welke instelling dit nu eigenlijk is.

Als ik zo naar je opstelling kijk, vraag ik me af waarom je voor vloerstaanders hebt gekozen ipv het boekenplank model. Wat betreft laagweergave; de Zensor 5 staat er een beetje om bekend dat deze niet heel overtuigend laag weergeeft. Zeker als je een subwoofer gewend bent, zal dat wel tegenvallen. Dan doet de Zensor 7 dat beter met zijn grotere kast en woofer-diameter.
Thnx ga ff spieken in het pioneer topic. Heb pioneer ook een email gestuurd , ben benieuwd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MJC
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-05-2024

MJC

Mooie topic, bijna helemaal doorgelezen. Ik ben ook op zoek naar mooie Dali's voor mijn nieuwe bioscoopkamer.
Ik ging met B&W in mijn hoofd naar Hifi Klubben in Utrecht. Na wat testen van een B&W 600 serie, besloot de verkoper DALI's aan te sluiten. Nooit van dat merk gehoord, maar wat een geluid! Vooral in midden/hoog veel detail. Terugswitchen naar de B&W leverde een bah op! Ik kwam uit op de Opticon 6 in combinatie met een Nad 758v3. Ik wist niet wat ik hoorde. Ook nog in surround opstelling geprobeerd, met Fazon sats en opticon vokal en een Sub E12 F.

Eenmaal thuis allemaal opgezocht en toen kwam ik er achter dat er ook een Rubicon serie was. Donders, die moest ik horen. In de winkel leken deze boxen beter te klinken, alhoewel, "anders" is een beter woord. Maar boxen die 1000 euro meer per stuk kosten, moeten toch beter zijn, dacht ik? Maar ja, je zit dan gelijk in een hogere prijsklasse met een dikkere versterker (NAD 777 bijv) en surroundboxen.

Vervolgens nog een keer naar Klubben geweest, inmiddels was de Oberon serie ook uit. Ik heb 4 sets boxen laten opstellen. Vervolgens genummerd van 1 t/m 4. En blind getest, waarbij de verkoper niet zei welke boxen aangesloten waren. Boxen 1 vielen vrij snel af, set 3 na een paar nummers. Het bleef hangen tussen 2 en 4, maar 4 klonken net wat voller. Toen waren we nieuwsgierig naar de nummers:
1: B&W 603
2. Oberon 7
3. Rubicon 6
4. Opticon 6.

Bizar dat de goedkoopste boxen bijna het beste klonken (of beter, het prettigst). Ik blijf dus bij mijn eerder uitgezochte Opticon 6 opstelling. Het extra geld voor de Rubicon hoor ik er niet van af, sterker nog, het geluid klinkt minder aangenaam.

Lang verhaal, vond het wel leuk om te delen. Ik vermoed dat weinig verkopers echt staan te springen om blind testen. Deze verkoper ging vervolgens specifieke nummers opzoeken om de Rubicon 6 meer te laten schitteren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:45

MazeWing

The plot thickens...

Ik kan je ook aanraden te luisteren naar de B&W 700 s2 serie. Ik heb begin januari nog eens de Dali Rubicon's en de B&W 702/703/704 met elkaar vergeleken en de 700-serie kwam veel voller en ruimer op mij over. Het verschil met de 600-serie is best groot. Zeker wanneer je het gaat vergelijken met de 683/684 s2.

Qua prijs zitten de Rubicon's en de 700's in hetzelfde vaarwater, met als verschil dat de 700's een aantal jaar jonger zijn en in een kleinere behuizing een grootster geluid weten neer te zetten.

Natuurlijk is alles behoorlijk smaak (en versterker) afhankelijk. Ik heb bovenstaande speakers allemaal op een NAD 758v3 beluisterd en kan dus niet oordelen hoe het op een andere versterker klinkt.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banaan86
MJC schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:14:
Mooie topic, bijna helemaal doorgelezen. Ik ben ook op zoek naar mooie Dali's voor mijn nieuwe bioscoopkamer.
Ik ging met B&W in mijn hoofd naar Hifi Klubben in Utrecht. Na wat testen van een B&W 600 serie, besloot de verkoper DALI's aan te sluiten. Nooit van dat merk gehoord, maar wat een geluid! Vooral in midden/hoog veel detail. Terugswitchen naar de B&W leverde een bah op! Ik kwam uit op de Opticon 6 in combinatie met een Nad 758v3. Ik wist niet wat ik hoorde. Ook nog in surround opstelling geprobeerd, met Fazon sats en opticon vokal en een Sub E12 F.

Eenmaal thuis allemaal opgezocht en toen kwam ik er achter dat er ook een Rubicon serie was. Donders, die moest ik horen. In de winkel leken deze boxen beter te klinken, alhoewel, "anders" is een beter woord. Maar boxen die 1000 euro meer per stuk kosten, moeten toch beter zijn, dacht ik? Maar ja, je zit dan gelijk in een hogere prijsklasse met een dikkere versterker (NAD 777 bijv) en surroundboxen.

Vervolgens nog een keer naar Klubben geweest, inmiddels was de Oberon serie ook uit. Ik heb 4 sets boxen laten opstellen. Vervolgens genummerd van 1 t/m 4. En blind getest, waarbij de verkoper niet zei welke boxen aangesloten waren. Boxen 1 vielen vrij snel af, set 3 na een paar nummers. Het bleef hangen tussen 2 en 4, maar 4 klonken net wat voller. Toen waren we nieuwsgierig naar de nummers:
1: B&W 603
2. Oberon 7
3. Rubicon 6
4. Opticon 6.

Bizar dat de goedkoopste boxen bijna het beste klonken (of beter, het prettigst). Ik blijf dus bij mijn eerder uitgezochte Opticon 6 opstelling. Het extra geld voor de Rubicon hoor ik er niet van af, sterker nog, het geluid klinkt minder aangenaam.

Lang verhaal, vond het wel leuk om te delen. Ik vermoed dat weinig verkopers echt staan te springen om blind testen. Deze verkoper ging vervolgens specifieke nummers opzoeken om de Rubicon 6 meer te laten schitteren ;)
Heel gaaf! Ben benieuwd naar je setup als het eenmaal staat.
Interessant dat je de Oberons bijna net zo goed vond als de Opticons.
Maakt de keuze voor mij nog moeilijker haha. Scheelt toch een paar honderd euro.

Welke kleur Opticons heb je genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJC

MJC

MazeWing schreef op zondag 3 februari 2019 @ 08:48:
Ik kan je ook aanraden te luisteren naar de B&W 700 s2 serie. Ik heb begin januari nog eens de Dali Rubicon's en de B&W 702/703/704 met elkaar vergeleken en de 700-serie kwam veel voller en ruimer op mij over. Het verschil met de 600-serie is best groot. Zeker wanneer je het gaat vergelijken met de 683/684 s2.

Qua prijs zitten de Rubicon's en de 700's in hetzelfde vaarwater, met als verschil dat de 700's een aantal jaar jonger zijn en in een kleinere behuizing een grootster geluid weten neer te zetten.

Natuurlijk is alles behoorlijk smaak (en versterker) afhankelijk. Ik heb bovenstaande speakers allemaal op een NAD 758v3 beluisterd en kan dus niet oordelen hoe het op een andere versterker klinkt.
Dat is een interessante optie om eens te proberen, de 700 serie. Toevallig dat je dit ook op een NAD 758v3 hebt beluisterd. Uit reviews haal ik dat de 758 ook erg goed is in muziek (stereo) weergave, en dat dit bij andere receivers wel eens wat onderbelicht kan zijn. Dat is de reden dat ik bleef hangen bij NAD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJC

MJC

Banaan86 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:56:
[...]

Heel gaaf! Ben benieuwd naar je setup als het eenmaal staat.
Interessant dat je de Oberons bijna net zo goed vond als de Opticons.
Maakt de keuze voor mij nog moeilijker haha. Scheelt toch een paar honderd euro.

Welke kleur Opticons heb je genomen?
Die Oberons zijn eigenlijk te goed voor het geld. Ik denk dat er kannibalisme binnen het merk gaat plaatsvinden.

Ik twijfel tussen wit en houtkleur. Ik vind overigens het notenhout van de rubicons erg fraai, echt fineer, maar dat zit niet op de opticon serie. Ik vermoed dat daar ook veel van het geld van de meerprijs in is gaan zitten, afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banaan86
MJC schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:48:
[...]

Die Oberons zijn eigenlijk te goed voor het geld. Ik denk dat er kannibalisme binnen het merk gaat plaatsvinden.

Ik twijfel tussen wit en houtkleur. Ik vind overigens het notenhout van de rubicons erg fraai, echt fineer, maar dat zit niet op de opticon serie. Ik vermoed dat daar ook veel van het geld van de meerprijs in is gaan zitten, afwerking.
Iedereen is enthousiast over de Oberons. En ze zien er gewoon geweldig uit. Zeker vrouwen vinden ze mooi haha.
Denk dat je gelijk hebt, en ik denk dat de Opticons binnenkort vervangen gaan worden. Zie ze steeds vaker in de aanbieding, 2e speaker voor halve prijs bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik vind zowel Oberon en Opticon 'te goed' voor het geld wat je ervoor betaalt. Dat de stap naar Rubicon niet de wow factor is die je verwacht voor de meerprijs ben je niet de enige in ieder geval.

Ik krijg trouwens dinsdag mijn Opticon 6 setje binnen, kan niet wachten om de boel aan te sluiten. Mis het ontdekken van nieuwe muziek op een volle installatie behoorlijk nu ik even 2,5 week zonder heb gezeten.

@Banaan86 Opticon is er pas sinds september 2015, die gaan voorlopig nog wel even mee. Epicon lijkt me de meest voorname kandidaat voor een opfrisbeurt. En doorgaans gebruiken luidspreker fabrikanten hun high end serie ook om nieuwe dingen te proberen om deze vervolgens te laten doorsijpelen naar de lagere series. Met Oberon en het verdwijnen van Zensor is de laagste Dali serie inmiddels ververst, dus dan ligt Epicon enigszins voor de hand.

[ Voor 35% gewijzigd door Linius op 03-02-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banaan86
Linius schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:38:
Ik vind zowel Oberon en Opticon 'te goed' voor het geld wat je ervoor betaalt. Dat de stap naar Rubicon niet de wow factor is die je verwacht voor de meerprijs ben je niet de enige in ieder geval.

Ik krijg trouwens dinsdag mijn Opticon 6 setje binnen, kan niet wachten om de boel aan te sluiten. Mis het ontdekken van nieuwe muziek op een volle installatie behoorlijk nu ik even 2,5 week zonder heb gezeten.

@Banaan86 Opticon is er pas sinds september 2015, die gaan voorlopig nog wel even mee. Epicon lijkt me de meest voorname kandidaat voor een opfrisbeurt. En doorgaans gebruiken luidspreker fabrikanten hun high end serie ook om nieuwe dingen te proberen om deze vervolgens te laten doorsijpelen naar de lagere series. Met Oberon en het verdwijnen van Zensor is de laagste Dali serie inmiddels ververst, dus dan ligt Epicon enigszins voor de hand.
Ah ok, dat zou inderdaad ook kunnen.

Ik vind de Oberons op dit moment de mooiste Dali speakers.
Nog even en ik vervang de Zensors door de Oberons of de Opticons. Moet nog eens goed gaan vergelijken tijdens een luistersessie. Qua looks winnen de Oberons het in ieder geval.
Het is ook een keer "goed genoeg" natuurlijk. Het bedrag van de Rubicons zou ik nooit uitgeven aan speakers.
Dan moet er ook weer een andere versterker komen enz.

Ik heb een set Spektors en Zensors staan. Als ik die beide verkoop komen hier ook nieuwe speakers.

Ik heb van de week geluisterd naar Paradigm speakers. Dat klinkt ook waanzinnig. Maarja, 1300 euro per stuk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 16:19

M14

Banaan86 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:36:
[...]

Iedereen is enthousiast over de Oberons. En ze zien er gewoon geweldig uit. Zeker vrouwen vinden ze mooi haha.
Denk dat je gelijk hebt, en ik denk dat de Opticons binnenkort vervangen gaan worden. Zie ze steeds vaker in de aanbieding, 2e speaker voor halve prijs bijvoorbeeld.
Ik denk eerder de Zensor serie. Die is vrij vergelijkbaar met Oberon (specs). Opticon is toch een stapje hoger.

Uiterlijk is natuurlijk een ander ding. Ik ben erg blij met m'n Opticon 6, Vokal en 1. Heb ze ook staan zonder front. Maar die Oberon met front vind ik ook erg mooi. Zonder front vind ik de Oberons best gelijk met de Zensor serie. Daarom lijkt mij het logisch dat de Zensor serie eerder gaat dan de Opticon serie.

Ik hoop iig dat ze nog even door gaan met de Opticon serie. Mocht ik de fronts ooit als rear willen gebruiken en een set Opticon 8 er bij wil, dan moet het natuurlijk te krijgen zijn :)

[ Voor 10% gewijzigd door M14 op 03-02-2019 15:18 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banaan86
M14 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 15:15:
[...]

Ik denk eerder de Zensor serie. Die is vrij vergelijkbaar met Oberon (specs). Opticon is toch een stapje hoger.

Uiterlijk is natuurlijk een ander ding. Ik ben erg blij met m'n Opticon 6, Vokal en 1. Heb ze ook staan zonder front. Maar die Oberon met front vind ik ook erg mooi. Zonder front vind ik de Oberons best gelijk met de Zensor serie. Daarom lijkt mij het logisch dat de Zensor serie eerder gaat dan de Opticon serie.

Ik hoop iig dat ze nog even door gaan met de Opticon serie. Mocht ik de fronts ooit als rear willen gebruiken en een set Opticon 8 er bij wil, dan moet het natuurlijk te krijgen zijn :)
Dali is al gestopt met de Zensor serie toen de Oberon kwam. De laatste Zensors worden of zijn nu gedumpt tegen lage prijzen.

De Oberons schijnen qua sound wel een stap omhoog te zijn tov de Zensors. Alleen is een direct vergelijk helaas niet meer te maken aangezien de Zensors bijna niet meer in de winkels te vinden zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Banaan86 op 03-02-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 10:26
Banaan86 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 15:21:
aangezien de Zensors bijna niet meer in de winkels te vinden zijn.
Eh.. Ik zie van alle zensor speakers dat ze toch gewoon op voorraad zijn bij de shops in de pricewatch. Dat ze eol zijn, denk ik ook wel, maar ze lijken nog niet op te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
Ja de Oberon serie is de directe opvolger/vervanger van de Zensor serie. Dus op termijn zal de voorraad nieuwe Zensor modellen wel opgedroogd raken. Zeker met de huidige prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Banaan86 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 15:21:
[...]

Dali is al gestopt met de Zensor serie toen de Oberon kwam. De laatste Zensors worden of zijn nu gedumpt tegen lage prijzen.

De Oberons schijnen qua sound wel een stap omhoog te zijn tov de Zensors. Alleen is een direct vergelijk helaas niet meer te maken aangezien de Zensors bijna niet meer in de winkels te vinden zijn.
Ze hebben de Zensor anders nog steeds op de site staan. Maargoed, ik ben blij dat ik destijds niet voor de Zensor heb gekozen. Opticon ftw, al kost het een rib extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banaan86
M14 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:47:
[...]

Ze hebben de Zensor anders nog steeds op de site staan. Maargoed, ik ben blij dat ik destijds niet voor de Zensor heb gekozen. Opticon ftw, al kost het een rib extra.
Ja klopt maar Klubben heeft ze al niet meer in de winkel staan.

Ik heb mijn Zensor 7 voor 160 euro gekocht. Kon ze voor dat geld niet laten staan.
Binnenkort verkopen en dan op naar Oberons of Opticons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Banaan86 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:11:
[...]

Ja klopt maar Klubben heeft ze al niet meer in de winkel staan.

Ik heb mijn Zensor 7 voor 160 euro gekocht. Kon ze voor dat geld niet laten staan.
Binnenkort verkopen en dan op naar Oberons of Opticons
Dat is echt geen geld! Heb hier de volle mep betaald. Wel een paar jaar terug, maar toch :D. Voorlopig klinken ze nog altijd even lekker... en zolang ik het alternatief niet hoor, is er niks aan de hand. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

IQM

MazeWing schreef op zondag 3 februari 2019 @ 08:48:
Het verschil tussen de 7 serie en 8 serie van B&W is ook heel groot. Destijds vanwege de prijs besloten om geen surround opstelling met B&W 805 luidsprekers te kopen. Ik heb toen de Dali Suite gekocht met de 2.8 als front en 1.7 als rear. Prima geluid maar het gevoel van de 'holografische' weergave van de B&W 8 serie bleef knagen.

Inmiddels twee keer verhuisd en heb ik nu een aparte TV kamer met audio opstelling.
Nu zit ik in dubio of ik een setje witte Oberon 1 luidsprekers als surrounds erbij haal -past beter in het interieur- en dan kijk hoe het klinkt. Wellicht de front luidsprekers op termijn ook vervangen door een grotere Oberon. Of misschien toch gaan kijken voor een setje tweedehands 805 of 804 luidsprekers. Eerlijk gezegd neigt mijn gevoel naar dat laatste.
MJC schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:45:
Dat is een interessante optie om eens te proberen, de 700 serie. Toevallig dat je dit ook op een NAD 758v3 hebt beluisterd. Uit reviews haal ik dat de 758 ook erg goed is in muziek (stereo) weergave, en dat dit bij andere receivers wel eens wat onderbelicht kan zijn. Dat is de reden dat ik bleef hangen bij NAD.
NAD is een prima merk dat goede versterkers bouwt. Ga ze gewoon lekker zelf luisteren. Dat is voor jou het enige dat telt. Ik ken het merk van 15 jaar geleden en heb geen idee hoe ze nu klinken met B&W.
Vroeger vond ik ze namelijk niet zo lekker klinken als Rotel, Primare of Bryston. Wel een andere prijsklasse natuurlijk maar ze kunnen een B&W luidspreker tot ongekende hoogte laten klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:45

MazeWing

The plot thickens...

@IQM als je geen concerten kijkt (of echt 5.1 muziek luistert) zou ik niet zoveel geld besteden aan surrounds.
Meestal zijn het toch de bijgeluiden waarvan het niet noodzakelijk is dat ze hetzelfde detail hebben als de front stage.

Als je dan al een upgrade wil doen zou ik kijken naar de 705s2. Die komt qua geluid aardig in de buurt van de 805d3, voor 1/4 van de prijs.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZUB0aB3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EKmlp4o.jpg

Nou de Opticon 6 staan hier inmiddels in te spelen. Aangesloten op de NAD C368 nog steeds met de Bluesound Node 2i voor streaming en een Pro-Ject Debut Carbon Esprit voor analoog plezier.

Niet uitgesloten dat ik nog een beetje speel met de plaatsing maar voor nu is +- 30cm uit de muur wel prima. Spikes of geen spikes is ook nog iets om te proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Linius op 05-02-2019 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Zou ik zeker nog even proberen, die spikes. Met name vanwege de houten vloer. Nu worden de trillingen ook doorgegeven aan de vloer en dus aan de meubels e.d., het kan het laag nog wat verfraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
Ja schijn bedriegt, het is een vinyl vloer met een hout tintje. Ze staan in feite op beton. Dus in de basis zouden spikes niet moeten helpen in mijn situatie. Het Ikea tafeltje naast de rechter speaker vangt ook geen enkele trilling op, dus wat dat aangaat gaat het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

IQM

MazeWing schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:18:
@IQM als je geen concerten kijkt (of echt 5.1 muziek luistert) zou ik niet zoveel geld besteden aan surrounds.
Meestal zijn het toch de bijgeluiden waarvan het niet noodzakelijk is dat ze hetzelfde detail hebben als de front stage.

Als je dan al een upgrade wil doen zou ik kijken naar de 705s2. Die komt qua geluid aardig in de buurt van de 805d3, voor 1/4 van de prijs.
Dank voor de tip! Ik ben er nog niet uit of ik wil upgraden en als ik ga upgraden dan ben ik niet persé op zoek naar nieuwe luidsprekers. Er komen soms ook hele leuke tweedehands setjes 805s of 805d langs. En tweedehands zijn ook de 804 luidsprekers betaalbaar.

Misschien moet ik de nieuwe 7 serie maar eens gewoon gaan luisteren. Al blijf ik een zwak houden voor de 8 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 111% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:19 ]

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:06

page404

Website says no

Vettigedennis schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 23:55:
Ik ben al een tijd lang aan het overwegen om de Zensor 5AX speakers te kopen.

Ik heb nu een Bowers & Wilkins Zeppelin Wireless en die bevalt kwa geluid erg goed. Zijn die Dali’s een beetje vergelijkbaar ?
Ik heb geen ervaring met de Zensors dus kan daar niks over zeggen.
En zou ik naderhand een dikke Dali sub erbij halen , is dat enkel geschikt voor films of is het ook bruikbaar bij muziek ? Ik hou van een flinke bass bij electronische muziek maar kan er absoluut niet tegen als ik bij akoestische muziek een overdreven bass hoor. Ik hoorde een keer van iemand die een sub van duizend euro had (geen cheap prul dus) dat hij er voor muziek niet tevreden mee was omdat hij constant aan de bass instelling moest zitten regelen. De ene plaat klonk die zo goed en een andere plaat moest die weer anders gesteld worden. Hij raadde aan om altijd voor twee zuilspeakers te gaan die voldoende laag gaan zodat je geen sub nodig hebt. Daar ik voor actieve speakers ga is de keus niet heel groot en wil je groter dan de 5AX kom je snel in heel andere prijsklasses
Ik heb geen sub maar wel een stevige centerspeaker. Voor muziek zet ik mijn versterker in stereo modus (pure direct heet dat bij Marantz). Bij films gaat ie over op Dolby Digital en dan pak ik ook het extra vermogen in het laag van de center. Dat is voor mij ruim voldoende en zo heb ik een prima oplossing voor zowel muziek als films, zonder teveel trade-offs. Nu vind ik zelfs de bookshelfs van Dali al behoorlijk laag hebben, volgens mij zijn die zuilen nog wat beter in het laag.
Overigens kan ik me moeilijk voorstellen dat je met een evenwichtige opstelling van fronts en subwoofer problemen met je laagweergave gaat krijgen. Een goed ingestelde receiver zou ook de sub subtiel genoeg moeten kunnen aansturen bij het afspelen van muziek.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Soeski
Vettigedennis schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 23:55:
En zou ik naderhand een dikke Dali sub erbij halen , is dat enkel geschikt voor films of is het ook bruikbaar bij muziek ? Ik hou van een flinke bass bij electronische muziek maar kan er absoluut niet tegen als ik bij akoestische muziek een overdreven bass hoor. Ik hoorde een keer van iemand die een sub van duizend euro had (geen cheap prul dus) dat hij er voor muziek niet tevreden mee was omdat hij constant aan de bass instelling moest zitten regelen. De ene plaat klonk die zo goed en een andere plaat moest die weer anders gesteld worden. Hij raadde aan om altijd voor twee zuilspeakers te gaan die voldoende laag gaan zodat je geen sub nodig hebt. Daar ik voor actieve speakers ga is de keus niet heel groot en wil je groter dan de 5AX kom je snel in heel andere prijsklasses
Het is inderdaad "gebruikelijk" dat je voor muziek overgaat naar stereo (direct), en voor films naar Dolby Surround / DTS etc. overschakelt met sub. Het hangt wel van je main speakers af; als dit kleine melkpakjes zijn die niet lager gaan dan 60-70Hz bij -3dB dan is een sub wel welkom en die kan subtiel meespelen. Stevige zuil luidsprekers gaan zelf al naar 45Hz bij -3dB en dan is een sub voor muziek niet echt nodig (maar misschien nog steeds wel wenselijk, aangezien een goede sub naar 10-20Hz kan zakken).
Ik speel zelf de muziek af in Stereo modus met sub. Die speelt heel subtiel mee en hoor je dus niet (Room correction toegepast met Dirac Live); je moet aan de woofer voelen om te merken dat deze mee speelt. Je hoort het wel als je 'm uit zet natuurlijk, het is net dat sub-tiele (pun intended!) verschil.
Stelregel is ook dat als je een subwoofer hoort (kunt onderscheiden en lokaliseren a.d.h.v. de dreun) dan staat deze niet goed ingesteld of opgesteld.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:27
Soeski schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:36:
[...]
Het hangt wel van je main speakers af; als dit kleine melkpakjes zijn die niet lager gaan dan 60-70Hz bij -3dB dan is een sub wel welkom en die kan subtiel meespelen. Stevige zuil luidsprekers gaan zelf al naar 45Hz bij -3dB en dan is een sub voor muziek niet echt nodig (maar misschien nog steeds wel wenselijk, aangezien een goede sub naar 10-20Hz kan zakken).
Melkpakjes halen de 60-70hz niet hoorbaar, waardoor een sub niet subtiel mee kan spelen. Bij een 5.1 opstelling met 5 melkpakjes en een sub krijg je een gigantisch gat tussen het moment waarop de melkpakjes hoorbaar laag geven en het moment waarop je de sub wilt horen. Om dat gat op te vullen zal een sub bij die setjes doorgaans al wel meespelen bij 200hz. Alles behalve subtiel. Daarnaast zit er veelal ook een sub bij die geen gecontroleerd laag geeft en fluctuaties in het aantal db's zal geven, waardoor ie gaat bonken. Eigenlijk is een 5.1 set met melkpakjes een hele kansloze setup.

Een beetje knappe vloerstaander zal de 60hz op mooi volume en gecontroleerd laten horen, maar melkpakjes absoluut niet. Zelf heb ik Focal Aria 926 vloerstaanders (vind ik een knappe speaker :P ) en daar laat ik de sub vanaf 60hz meespelen. Dat klinkt een stuk gecontroleerder dan als ik dat de Focals laat doen. Dan kan een sub subtiel meespelen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Soeski
True, 60-70Hz was wat enthousiast misschien in relatie tot melkpakjes. Mijn "melkpakjes" (boekenplank speakers achter) zijn de Focal Aria 906 en die pakken tot 55Hz op -3dB.
Neem b.v. de Sonos One; deze heeft 88Hz bij -3dB. Dat betekent inderdaad dat je je subwoofer al eerder moet laten meespelen en dat het lastig is om deze naadloos te integreren in je systeem. Dat betekent een crossover van minimaal 100-120Hz instellen, maar misschien nog iets hoger omdat je melkpakjes doorgaans al een behoorlijke basweergave ontberen (namelijk; geen volume om lucht te verplaatsen).
Vaak inderdaad bij 5.1 setjes out-of-the-box dat de sub niet goed in te regelen is (uberhaupt geen crossover instelbaar) dus dan is het lastig alles goed te krijgen. Maargoed, de portemonnee wil ook wat. Als je eenmaal over bent gegaan op losse speakers met versterker (komend van een Sonos/Heos of soudbar principe) dan ga je noooooit meer terug :).
Ik gebruik zelf de Focal Aria 936 en de crossover staat THX certified op 80Hz. Met Dirac Live kon ik goed zien waar de fronts en de subwoofer elkaar "vonden" en dit was een goed punt qua volume en plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimzm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
Sinds een week ben ik ook een zeer tevreden Dali-luisteraar. Vorige week ging ik op pad om een set uit te zoeken die mijn inmiddels 10 jaar oude Denon microset te vervangen.

Na een aantal luidsprekers te hebben beluisterd bleven de Monitor Audio Silver 200 en Oberon 7's over als kandidaten binnen mijn budget. De (te dure) B&W's had ik direct afgeschreven - totaal niet mijn geluid. Tussen de Monitor Audio en Dali Oberon vond ik het moeilijk kiezen. De Monitor Audio had een heel prettig en heel gedefinieerd geluid, maar was in het hoog minder open en ruimtelijk dan de Dali. Ook miste hij het laag wat de Dali wel gaf. De hoeveelheid laag van de Dali vond ik prettig, maar het laag vond ik wat traag, waardoor de ritmiek niet zo goed overkwam. (Ik ben als luisteraar erg op ritmiek gefocust.)

Toen haalde de verkoper een set Dali Mentor 6 uit de etalage. Occasions die al aardig wat levenservaring hadden, maar gloednieuw om te zien. Toen was de keuze ineens niet moeilijk meer. Wat een geluid! Ik kon niet stoppen met luisteren, alles klonk fantastisch op deze speakers. Het had alle goede kanten van de speakers die ik die dag had gehoord. Heel ruimtelijk, met een heel aangenaam hoog en een lekker vol en ritmisch laag. Stemmen klinken helder, warm en op de voorgrond, je hoort de aanslag op elke gitaarsnaar die bespeeld wordt, bekkens klinken gedefinieerd en je voelt de lucht van de kickdrum bijna door de ruimte bewegen...

Gecombineerd met een NAD 336 heb ik nu een set staan die me al een week lang elke dag weet te verbazen. Muziek luisteren is echt iets anders geworden. Het mooie is dat alle details die je nu méér hoort er voor zorgen dat muziek veel meer overkomt. Ik luister nu ook weer echt albums in zijn geheel, in plaats van dat muziek alleen op de achtergond aanstaat. Binnenkort zal ik met daglicht wat foto's maken van mijn opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
@Linius, Bij mij staan de opticon 6 32 cm uit de achterwand. Na veel schuiven luisteren in onze situatie de beste weergave.

In de winkel werd me toen verteld dat ze vrij dicht tegen de muur konden worden geplaatst maar om ze echt tot hun recht te laten komen hebben ze wel degelijk ruimte nodig. Met de juiste opstelling kan je zodoende ook de plaatsing van de instrumenten waarnemen.

Ze staan op spikes en om het laminaat niet te beschadigen heb ik er 5 euro muntstukken tussen gelegd. Absoluut geen resonantie in tegenstelling toen ze op de rubber nopjes stonden.

Na de aanschaf van de AV7705/MM8077 die de opticon's een nieuw leven gaven.

Verder winst behaald met wat (beginners niveau) aanpassing. Wollen kleed en hier en daar wat kussens, zodat het acceptabel is voor vrouwlief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Wat noem je 'melkpakjes'? Denk dan meer aan Bose.

Als surround de opticon 2, die ik zeker geen melkpakjes wil noemen. Voor de grap beluisterd in stereo met en zonder subs en die staan hun mannetje.

Overigens vind ik 1 sub in stereo niet voldoen, hoe subtiel ook ingesteld.

Wil je een bas kunnen plaatsen dan ontkom je niet aan een symmetrische opstelling en dat vraagt om twee sub woofers, die je niet via LFE aansluit maar via links rechts. Voor mij de enige juiste manier om je fronts correct aan te vullen in het laag en een volwaardig stereobeeld te verkrijgen.

Ook via LFE en luidsprekers op klein krijg je met twee sub's een veel beter resultaat. Een uitstekend compromis voor stereo en een maximale HT beleving.

[ Voor 18% gewijzigd door TecTo op 16-02-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edebee
  • Laatst online: 10:20
Na 10 jaar luisteren via bose ( merendeel film) viel na de aanschaf van een platenspeler de bose voor stereo toch wel wat tegen. Bij de hifi zaak hebben we een ruim 2 uur lange luistersessie gehad met verschillende revievers en speakers ( in alle formaten). Onze eis was een goede mix tussen 4k tv kijken en lp’s afspelen.
De uitendelijke keuze , gebaseerd op goed geluid en kosten, is de volgende setup geworden.
Frontspeakers Dali Spektor 6
Midden speaker dali zensor pico vokal
Subwoofer dali sub 9-E
Achter surround dali fazon micro
Reciever denon x1500h.
Begin volgende week wordt alles bezorg en hoop dan net zo’n geluidservaring te krijgen als in de winkel na de nodige instellingen.
Dali heeft er dus weer een fan bij 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
Onderstaand een deel van de huidige setup. Moet nog aan de slag om een nieuw meubel te bouwen en het is de planning om er een 9.2 van te maken. De altego's gaan dan naar boven en bij de luisterpositie twee plafond luidsprekers. De waf buigt langzaam in de goede richting ;)

Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/hifi/htnieuw.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door TecTo op 16-02-2019 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:06
TecTo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 10:48:
Wat noem je 'melkpakjes'? Denk dan meer aan Bose.

Als surround de opticon 2, die ik zeker geen melkpakjes wil noemen. Voor de grap beluisterd in stereo met en zonder subs en die staan hun mannetje.

Overigens vind ik 1 sub in stereo niet voldoen, hoe subtiel ook ingesteld.

Wil je een bas kunnen plaatsen dan ontkom je niet aan een symmetrische opstelling en dat vraagt om twee sub woofers, die je niet via LFE aansluit maar via links rechts. Voor mij de enige juiste manier om je fronts correct aan te vullen in het laag en een volwaardig stereobeeld te verkrijgen.

Ook via LFE en luidsprekers op klein krijg je met twee sub's een veel beter resultaat. Een uitstekend compromis voor stereo en een maximale HT beleving.
Je bewering dat je de bas niet kan plaatsen zonder twee subwoofers die ook nog eens symmetrisch opgesteld moeten staan is niet gegrond, je kan de locatie van een subwoofer simpelweg niet horen.

Als dat in jou geval wel zo is klopt er iets niet aan je setup. Dat de huidige opstelling voor jou het beste geluidsbeeld geeft is prima mogelijk, maar maakt niet dat dat altijd zo is.

Ik weet niet of je een dsp gebruikt, zonder zou je wellicht eerder timing problemen kunnen krijgen als de subs niet symmetrisch opgesteld staan maar dat is nog steeds een ander begrip dan het 'plaatsen' van de bas. Hier staat één sub opgesteld rechts van de bank, en één op een kwart uit de lengte van de korte muur links vanaf de bank gezien, de zuilen in symmetrische opstelling tegenover de bank en het is onmogelijk om te horen waar de subs staan. Of er nu één uur of twee staan te spelen, uiteraard veranderd het geluidsbeeld maar het is niet mogelijk om te bepalen waar het sublaag vandaan komt.

Lees je er maar eens over in op het grote subwoofer topic misschien heb je er nog wat aan.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Gebruik geen dsp en wil er ook geen raketwetenschap van maken. Pas er voor om aan de hand van grafiekjes of het wel of niet optimaal is afgesteld. Luisteren is voor mij de meest zinvolle manier om af te stellen.

Het topic over de subwoofer door gelezen maar daar ben ik mee gestopt. Mensen die kruipen over de vloer enz. en nog meer onzin. Als ze in fase staan met je front wat ook door simpel luisteren is te regelen kan er eigenlijk weinig mis gaan.

Mijn sub's functioneren als extra speaker, zoals aangegeven in de handleiding van Dali als je voor muziek opstelling gaat. Niet via het LFE kanaal . Cross-over en volume op de sub zelf.

Ik hoor ook niet waar de sub's staan, dat beweer ik ook niet. Maar als ik bv jazz afspeel dan kan ik visualiseren waar de bassist staat en de drums daar weer achter. Dat bedoel met plaatsen van instrumenten.

Edit; Overigens vind ik miniDSP wel zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
@TecTo Het belangrijkste is dat je er zelf tevreden mee bent 👍

Ik ben alleen van mening dat we hier op Tweakers zorg moeten dragen dat als we uitspraken doen dit in ieder geval in de juiste context zetten om geen verkeerde conclusies de wereld in te helpen.

Verder wens ik je veel luister plezier je hebt een prachtige set staan!

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-07 13:55
LA-384 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:44:
[...]

Eh.. Ik zie van alle zensor speakers dat ze toch gewoon op voorraad zijn bij de shops in de pricewatch. Dat ze eol zijn, denk ik ook wel, maar ze lijken nog niet op te raken.
Ik heb afgelopen weekend de laatste Dali Zensor 5’s bij Hifi Klubben gehaald. Ze wisten me daar te vertellen dat de serie er volledig uit gaat, en dat ze daarom nu scherp geprijsd zijn. Zelf tevreden, ooit begonnen met Zensor 1, later uitgebreid met een Vokal. Nu 5.0 met 2 Dali Zensor 5, Vokal en Zensor 1 achter. Tot nu toe erg tevreden (en doorsparen voor de volgende upgrade :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-07 20:31
Pimzm schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 21:40:
Sinds een week ben ik ook een zeer tevreden Dali-luisteraar. Vorige week ging ik op pad om een set uit te zoeken die mijn inmiddels 10 jaar oude Denon microset te vervangen.

Na een aantal luidsprekers te hebben beluisterd bleven de Monitor Audio Silver 200 en Oberon 7's over als kandidaten binnen mijn budget. De (te dure) B&W's had ik direct afgeschreven - totaal niet mijn geluid. Tussen de Monitor Audio en Dali Oberon vond ik het moeilijk kiezen. De Monitor Audio had een heel prettig en heel gedefinieerd geluid, maar was in het hoog minder open en ruimtelijk dan de Dali. Ook miste hij het laag wat de Dali wel gaf. De hoeveelheid laag van de Dali vond ik prettig, maar het laag vond ik wat traag, waardoor de ritmiek niet zo goed overkwam. (Ik ben als luisteraar erg op ritmiek gefocust.)

Toen haalde de verkoper een set Dali Mentor 6 uit de etalage. Occasions die al aardig wat levenservaring hadden, maar gloednieuw om te zien. Toen was de keuze ineens niet moeilijk meer. Wat een geluid! Ik kon niet stoppen met luisteren, alles klonk fantastisch op deze speakers. Het had alle goede kanten van de speakers die ik die dag had gehoord. Heel ruimtelijk, met een heel aangenaam hoog en een lekker vol en ritmisch laag. Stemmen klinken helder, warm en op de voorgrond, je hoort de aanslag op elke gitaarsnaar die bespeeld wordt, bekkens klinken gedefinieerd en je voelt de lucht van de kickdrum bijna door de ruimte bewegen...

Gecombineerd met een NAD 336 heb ik nu een set staan die me al een week lang elke dag weet te verbazen. Muziek luisteren is echt iets anders geworden. Het mooie is dat alle details die je nu méér hoort er voor zorgen dat muziek veel meer overkomt. Ik luister nu ook weer echt albums in zijn geheel, in plaats van dat muziek alleen op de achtergond aanstaat. Binnenkort zal ik met daglicht wat foto's maken van mijn opstelling.
Hele mooie speaker de mentor, waar speel je verder mee?

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

• Pimzm
PVD66 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 18:36:
[...]

Hele mooie speaker de mentor, waar speel je verder mee?
Momenteel is het vooral streamen (Spotify) naar de NAD C338 versterker. Daarnaast heb ik een Thorens TD-160 platenspeler staan, maar ik heb nog weinig platen. Op termijn komt er ook nog een cd speler bij.

De opstelling nu:
https://i.imgur.com/qLgwjae.jpg
https://i.imgur.com/tc3TikU.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door FeaR op 21-02-2019 10:59 . Reden: Zie de rode banner om te grote foto's ]

• Linius
Is dat meubel nou onderdeel geweest van een oude postkast?

En die Mentor 6 is een mooie speaker ja. Het is wel duidelijk dat Dali na Mentor/Ikon met Rubicon/Opticon een stuk moderner is geworden qua design.

• Pimzm
Linius schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:00:
Is dat meubel nou onderdeel geweest van een oude postkast?

En die Mentor 6 is een mooie speaker ja. Het is wel duidelijk dat Dali na Mentor/Ikon met Rubicon/Opticon een stuk moderner is geworden qua design.
Het is een lockerkast die op zijn zij ligt (van een school oid). Hij ligt nu nog even op houten balkjes, maar we gaan er nog pootjes onder schroeven. Qua design vind ik de Rubicon en Opticon overigens ook erg mooie speakers, maar deze lichte retro-look van de Mentor bevalt me ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

Pimzm schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:09:
[...]

Het is een lockerkast die op zijn zij ligt (van een school oid). Hij ligt nu nog even op houten balkjes, maar we gaan er nog pootjes onder schroeven. Qua design vind ik de Rubicon en Opticon overigens ook erg mooie speakers, maar deze lichte retro-look van de Mentor bevalt me ook wel.
Dit vind ik echt wat hebben. Veel beter dan zo'n '13 in een dozijn' tv-meubel. Maar, gaat het niet gigantisch mee trillen? Ik heb dat al bij mijn deuren 8)7 .

Dit staat bij mij in huis :)

Dali Front

Dali center

Het meubel voor de center speaker heb ik zelf gemaakt. Deze ligt onder een hoek van 4°. Beide subwoofers heb ik gekocht met een kapotte versterker. Versterkers zijn er uit gehaald en vervangen door een aluminium plaat met speakon connector. Ooit worden deze vervangen door zelfbouw kastjes :).
Ik moet nog een keer verzinnen hoe ik de hoek links een beetje weg werk.

[ Voor 39% gewijzigd door M14 op 21-02-2019 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 10:27
TecTo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 13:16:
Gebruik geen dsp en wil er ook geen raketwetenschap van maken. Pas er voor om aan de hand van grafiekjes of het wel of niet optimaal is afgesteld. Luisteren is voor mij de meest zinvolle manier om af te stellen.

Mijn sub's functioneren als extra speaker, zoals aangegeven in de handleiding van Dali als je voor muziek opstelling gaat. Niet via het LFE kanaal . Cross-over en volume op de sub zelf.
Een multisub op gehoor afstemmen is wel erg lastig. Wellicht heeft @Jag nog wat tips voor je ;)
Wat in de Dali handleiding staat is toch niet specifiek voor muziek? Dat heeft te maken met highlevel aansluiten van een sub wanneer je receiver geen LFE kanaal heeft (vaak stereo versterker). Heb je de subwoofers high-level aangesloten op de Marantz? Als je ze via de subwoofer aansluiting van de Marantz aansluit heeft de crossover instellen op de sub niet heel veel zin.

Wat je moet doen, is de crossover op de sub volledig open gooien en dat via de receiver regelen. Als je muziek gaat spelen draai dan pure direct LFE + Main. Als je de sub dan vanaf 60-80hz laat meespelen is dat allemaal mooi gecontroleerd mits de subs een beetje knap zijn ingeregeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 21-02-2019 14:46 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:44
Hulleman schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:45:
[...]

Een multisub op gehoor afstemmen is wel erg lastig. Wellicht heeft @Jag nog wat tips voor je ;)
Wat in de Dali handleiding staat is toch niet specifiek voor muziek? Dat heeft te maken met highlevel aansluiten van een sub wanneer je receiver geen LFE kanaal heeft (vaak stereo versterker). Heb je de subwoofers high-level aangesloten op de Marantz? Als je ze via de subwoofer aansluiting van de Marantz aansluit heeft de crossover instellen op de sub niet heel veel zin.

Wat je moet doen, is de crossover op de sub volledig open gooien en dat via de receiver regelen. Als je muziek gaat spelen draai dan pure direct LFE + Main. Als je de sub dan vanaf 60-80hz laat meespelen is dat allemaal mooi gecontroleerd mits de subs een beetje knap zijn ingeregeld.
Als je van mening bent dat je met metingen niet tot kwalitatief goed sublaag komt, dan is multisub met MSO afstellen niks voor je. Idd, meerdere subs op gehoor is niet optimaal. Er zijn veel variabelen en je kan wel horen of je tevreden bent, maar dat is wat anders dan het probleem lokaliseren. En problemen zijn er altijd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-07 20:31
Pimzm schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:47:
[...]

Momenteel is het vooral streamen (Spotify) naar de NAD C338 versterker. Daarnaast heb ik een Thorens TD-160 platenspeler staan, maar ik heb nog weinig platen. Op termijn komt er ook nog een cd speler bij.

De opstelling nu:
https://i.imgur.com/qLgwjae.jpg
https://i.imgur.com/tc3TikU.jpg
Mooie setup, ik zou zeker qobuz proberen ipv spotify. De Dali's verdienen het :)
En ik zou als ik jou was eerst het verschil eens proberen met een losse sttreamer, ik denk dat daar nog veel winst in te behalen valt tov de ingebouwde. Tenzij je echt veel cd's hebt en deze wil draaien. Qobuz in high-res speelt heel erg goed :)

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:04
In onze nieuwe woning ben ik bezig met de keuze voor speakers. Het liefst zou ik voor mooie vloerstaanders gaan (heb de Zensor 7's gehoord), maar die zijn een paar maten te groot. Bovendien zijn die wat lastiger qua wegwerken van kabels.

Qua opstelling/ruimte/esthetiek zouden we op een compromis uitkomen: Zensor 3 op z'n kant in de boekenkast. Hierover heb ik echter een aantal bedenkingen, waarvan ik graag wil weten hoe daar in dit topic over gedacht wordt:
- Dali ontwerpt z'n speakers zo dat ze horizontaal uitstralen en dus niet gericht moeten worden op de ideale luisterpositief. Als je ze kantelt, stralen ze dus verticaal uit
- De Zensor 3 is niet geschikt om tegen de muur te plaatsen. Maar als je ze letterlijk in een boekenkast zet, gaat dat welicht als extra klankkast fungeren. Of zou ik de Zensor 3's met een beugel aan de muur kunnen bevestigen (afstand speaker/muur is dan hooguit 4 cm of zo, komt dichtbij de aanbevolen afstand van min. 5 cm volgens de specs).

Persoonlijk verwacht ik dat de Dali Zensor 1's wat magertjes zijn en de assistentie van een subwoofer zouden kunnen gebruiken voor de lage frequenties. Deze speakers zouden nl. wel gewoon rechtop te plaatsen zijn in de boekenkast.
Alternatief is iets echt kleins (Fazon Mikro) i.c.m. een subwoofer.

Ik heb een NAD D3020 versterker en luister klassieke muziek (instrumentaal, piano, orgel).

Ben benieuwd naar jullie mening, al besef ik terdege dat er eigenlijk maar één goed antwoord is: gewoon proberen en zelf luisteren......

O ja, ik weet dat de Zensor's opgevolgd zijn door de Oberon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-07 22:56
Tsjah, luisteren . . . Dat werkt alleen echt goed als je ze ook daadwerkelijk in je eigen luisterruimte kan plaatsen. Als je in de winkel de 7 tegen de 3 gaat luisteren, is de kans groot dat je de 7 beter vindt klinken. Niet gek, als ze ook 2-3x zoveel moeten kosten :)

Voor wat betreft afstraalgedrag: Je hebt helemaal gelijk. Op hun kant gaan ze minder lekker klinken dan gewoon rechtop. Iig moet je dan wel heel precies uitlijnen op 1 luisterpositie.

Tegen de muur met een steuntje kan een prima oplossing zijn. De afstand is nodig ivm baspoort. 4cm zou wel moeten werken, denk ik.

Geen idee hoe je indeling/inrichting er verder uitziet. Is het niet mogelijk ze op een standaard te plaatsen? Dan ben je ook iets flexibeler qua indeling (makkelijker te verplaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Even een plattegrondje. Linksonder geven beide gele rechthoekjes grofweg de gewenste positie van de speakers aan.
Speakers

De totale oppervlakte van de ruimte is zo'n 27m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
En daar komen dus ook boekenkasten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Sterker nog, die zijn er al. Beter gezegd: het betreft kasten voor de kamer en suitedeuren. In de plattegrond is dat niet weergegeven.

Om terug te komen op je opmerking over een standaard waarop ze geplaatst kunnen worden: nee, dat heeft niet de voorkeur i.v.m. wegwerken bekabeling.
In eerste instantie wilden we de speakers links en rechtsonderin plaatsen, maar die valt om deze reden vooralsnog af, aangezien we alles in de kasten bij de kamer en suitedeuren netjes kunnen wegwerken.

[ Voor 57% gewijzigd door Cranberry op 25-02-2019 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Waar komt je versterker te staan dan? En tegen welke problemen loop je aan met het wegwerken van de kabels?

Ik zie niet helemaal waarom een kabel voor een Zensor3 wel onzichtbaar kan, maar voor een zensor7 dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Die komt ook in de boekenkast. Omdat verschillende 'onderdelen'/planken van de boekenkasten verwijderd kunnen worden, kunnen kabels daarin worden weggewerkt.

Probleem met de Zensor 7 is dat 'ie (volgens m'n vrouw) te pontificaal aanwezig is in de ruimte.
Daarom in de boekenkast òf anders aan de muur boven de boekenkasten.

[ Voor 12% gewijzigd door Cranberry op 25-02-2019 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Cranberry schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:14:
In onze nieuwe woning ben ik bezig met de keuze voor speakers. Het liefst zou ik voor mooie vloerstaanders gaan (heb de Zensor 7's gehoord), maar die zijn een paar maten te groot. Bovendien zijn die wat lastiger qua wegwerken van kabels.

Qua opstelling/ruimte/esthetiek zouden we op een compromis uitkomen: Zensor 3 op z'n kant in de boekenkast. Hierover heb ik echter een aantal bedenkingen, waarvan ik graag wil weten hoe daar in dit topic over gedacht wordt:
- Dali ontwerpt z'n speakers zo dat ze horizontaal uitstralen en dus niet gericht moeten worden op de ideale luisterpositief. Als je ze kantelt, stralen ze dus verticaal uit
- De Zensor 3 is niet geschikt om tegen de muur te plaatsen. Maar als je ze letterlijk in een boekenkast zet, gaat dat welicht als extra klankkast fungeren. Of zou ik de Zensor 3's met een beugel aan de muur kunnen bevestigen (afstand speaker/muur is dan hooguit 4 cm of zo, komt dichtbij de aanbevolen afstand van min. 5 cm volgens de specs).

Persoonlijk verwacht ik dat de Dali Zensor 1's wat magertjes zijn en de assistentie van een subwoofer zouden kunnen gebruiken voor de lage frequenties. Deze speakers zouden nl. wel gewoon rechtop te plaatsen zijn in de boekenkast.
Alternatief is iets echt kleins (Fazon Mikro) i.c.m. een subwoofer.

Ik heb een NAD D3020 versterker en luister klassieke muziek (instrumentaal, piano, orgel).

Ben benieuwd naar jullie mening, al besef ik terdege dat er eigenlijk maar één goed antwoord is: gewoon proberen en zelf luisteren......

O ja, ik weet dat de Zensor's opgevolgd zijn door de Oberon
Volgens mij kun je die Zensor 1 en 3 gewoon op z'n kant leggen. Er zit geen hoorn voor de dome speaker wat richting aan het geluid geeft, het hoog straalt in alle kanten gelijk af. Idem voor die middag driver (daar is richting geven nog lastiger).

Ter vergelijking, Dali heeft met z'n Alteco speaker ook een toepassing waar deze op z'n kant ligt. Die serie heeft een gelijkwaardige dome speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-07 16:38
Wat je eventueel nog kan doen is een setje monitorisolatie units kopen (bijv. Auralex MoPad a la €30 o.i.d.) waarmee je ze nog een beetje naar beneden kan richten als ze in de kast liggen. Bij mijn ouders ook gedaan met een setje Zensor 1 die bovenin de kast liggen, werkt prima en de kast gaat minder snel meetrillen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door MonkeyJohn op 25-02-2019 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spookmineer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-03-2019
Heeft iemand ervaring met oberon/opticon 1 in near field opstelling? Ik wil graag kleine, maar kwalitatief goede speakers op mijn bureau plaatsen, naast de monitor. Puur voor muziek, en ook niet op hoog volume.

Na het lezen van de afgelopen 2 jaar in dit topic begrijp ik dat de nadruk hier ligt op surround, maar misschien dat iemand zo'n opstelling ook gebruikt?

Van tests wordt ik niet veel wijzer, de opticon wordt iets lager beoordeeld (of kritischer) dan de oberon, maar hier is de prijs ongetwijfeld van grote invloed. En een rechtstreeks vergelijk tussen deze speakers heb ik helaas niet kunnen vinden.

De opticon 1 is bijna 2x zo duur als de oberon. De keuze lijkt gemakkelijk gemaakt... of toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
Ik heb zelf de Opticon 2 gehad als m'n stereo opstelling voor de woonkamer. En die speaker vond ik destijds echt een flink stuk beter dan de Zensor 3. Geen idee of het verschil tussen Oberon en Opticon (op een maatje kleiner) ook zo groot is echter. Maar elke Dali dealer zou in principe beide modellen demo klaar moeten hebben staan. Dus het zou niet heel moeilijk moeten zijn om een plek te vinden om ze zelf te beluisteren voor aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:38
spookmineer schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 23:28:
Heeft iemand ervaring met oberon/opticon 1 in near field opstelling? Ik wil graag kleine, maar kwalitatief goede speakers op mijn bureau plaatsen, naast de monitor. Puur voor muziek, en ook niet op hoog volume.

Na het lezen van de afgelopen 2 jaar in dit topic begrijp ik dat de nadruk hier ligt op surround, maar misschien dat iemand zo'n opstelling ook gebruikt?

Van tests wordt ik niet veel wijzer, de opticon wordt iets lager beoordeeld (of kritischer) dan de oberon, maar hier is de prijs ongetwijfeld van grote invloed. En een rechtstreeks vergelijk tussen deze speakers heb ik helaas niet kunnen vinden.

De opticon 1 is bijna 2x zo duur als de oberon. De keuze lijkt gemakkelijk gemaakt... of toch niet?
Goede timing, ik heb afgelopen week een setje Oberon 1's in hagelnieuwe conditie gekocht op Marktplaats.

Afwerking: erg netjes voor het geld, terminals gewoon prima :)

Voor mij was het ook een probeersel als setje voor bij de PC. Afstand tussen de speakers HoH is ~120cm. Loodrecht zit ik er zo'n 55cm vanaf.

Ik stuur ze aan met een Rotel RB/RC03 dus wellicht is dat een klein beetje uit verhouding ;) Maar dat had ik nog staan dus why not.

Bron: onboard PC-geluid of een Chromecast Audio met Spotify

Ik zit wel echt op het randje qua luisterpositie. Kantel ik mijn hoofd niet overdreven dan hoor je het midden en hoog al verplaatsen naar die speaker.

Noot: ze staan nu gewoon recht naar voren en nog niet ingedraaid. Daar valt misschien nog een tikkie te winnen ondanks dat Dali adviseert dit niet te doen. Maar ze zullen ook ongetwijfeld adviseren om ze niet als near field monitors te gebruiken.

Ik ben positief verrast door het laag. Dat is bij lagere volumes ook al goed aanwezig en niet te traceren. Maar wel met de kanttekening dat ik niet echt bass-hungry ben. Het geheel moet in balans zijn.

De speakers geven een sprankelend en helder hoog. Plaatsing van instrumenten is goed met de daarbij gemaakte kanttekening dat ik wel echt op het randje qua luisterpositie zit.

Ik ben erg onder de indruk van deze kleine vrienden. Of ze bij hoog volume nog steeds zuiver zijn? Geen idee, daar doe ik niet aan.

Getest met mijn standaard testlijstje waar nummers als deze opstaan:

- Norah Jones - Come Away With Me
- Enya - Only Time
- Dire Straits - Telegraph Road
- Van Morrison - Brown Eyed Girl
- Zucchero, Miles Davis - Dune Mosse
- Kanye West - All of the lights
- Ceelo Green - Bright Lights Bigger City
- Melody Gardot - Our Love Is Easy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spookmineer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-03-2019
Bedankt voor de reactie! Ik heb zelf nog geen tijd gehad voor een luistersessie.

Heb je de speakers vrijwel tegen de muur geplaatst? Mijn bureau is getrapt (het toetsenbord ligt op een uitschuifbare plank eronder), het deel waar de monitor op staat is 50 cm diep (niet zo diep dus) en als ik ze ca. 10 cm van de muur af "moet" plaatsen komen ze voorbij de monitor.

Verder goed om te weten dat die kleine speakers alles goed weergeven (incl. het laag) bij laag/normaal volume.

Ik ga nog meer info verzamelen over evt. streamen, daar weet ik nog niet veel van.

Van mijn oude set kan ik wat spullen overzetten, maar de versterker die ik nog over heb is 20 jaar oud (Sony TA-FBR920R van de QS reeks),
in plaats daarvan zit ik te denken aan een NAD C316. Vermogen zat, zeker met deze luisterafstand.
De combinatie Dali Oberon 1 en deze versterker hebben een zeer postief oordeel van alpha-audio.nl gekregen, dus dat wil ik zeker nagaan.

Maar ja, ik moet het allemaal nog horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:38
spookmineer schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 02:44:
Heb je de speakers vrijwel tegen de muur geplaatst? Mijn bureau is getrapt (het toetsenbord ligt op een uitschuifbare plank eronder), het deel waar de monitor op staat is 50 cm diep (niet zo diep dus) en als ik ze ca. 10 cm van de muur af "moet" plaatsen komen ze voorbij de monitor.
Ze staan iets meer dan 10cm van de muur af. Zal zo'n 12 a 13cm zijn. Maar ook dat is weer een typische opstelling. Er zit namelijk een vensterbank boven de speakers. Dus dat zal het geluid ook weer anders beïnvloeden dan een vlakke muur.

Ondanks dat ik het verschil echt wel hoor met de set in de woonkamer ben ik nog steeds onder de indruk van deze luister-vrienden.

Ik hoor vooral verschil als je het ze echt moeilijk gaat maken met drukke muziek. (Foo Fighters - These Days bijvoorbeeld) Dan wordt het wat rommelig in mijn opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In mijn zoektocht naar de beste afstelling voor mijn zensor5..
Is het op laminaat juist beter of minder op spikes?
Vooral als we spreken van de bass..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:21
@Anoniem: 663309 Heb mijn zensor 7 op spikes staan omdat de bas strakker was dan op de rubber dopjes, maar waarom probeer je het niet gewoon uit, heb hier als onder leggers 5 euro cent stukken gebruikt om het laminaat niet te beschadigen.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Servpage schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 21:36:
@Anoniem: 663309 Heb mijn zensor 7 op spikes staan omdat de bas strakker was dan op de rubber dopjes, maar waarom probeer je het niet gewoon uit, heb hier als onder leggers 5 euro cent stukken gebruikt om het laminaat niet te beschadigen.
true. uitproberen is het beste. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mystery opgelost.. Ontevreden over Zensor 5 bass geluid...

Met versterker nog een het mac systeem laten draaien.. Voor afstand boxen... Kwam er toch een reverse melding naar voren... Terwijl rood op rood en zwart op zwart zat....

Dus vreemd... Alles losgehaald... blijken de schroefjes waar je je draden mee vast draaid omgedraaid te zijn... Rood op de min en zwart op de plus....

Hoe ken dat nou bedenk ik me sinds de speakers nieuw zouden zijn...
Ik had ze in een aanbieding omdat er een minimale hoeveelheid piepschuim miste in de verpakking...
Maar werden als nieuw en ongebruikt verkocht..
Duidelijk zijn deze schroefjes er toch afgeweest en weer (verkeerd) erop gezet...

Nu staat alles weer goed. Maar ik heb de boel toch in reverse laten indraaien. Is dat iets wat kwaad kan of je speakers vernaggeld???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07 12:10

Audione0

Strijdt der titanen

Anoniem: 663309 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:45:
Mystery opgelost.. Ontevreden over Zensor 5 bass geluid...

Met versterker nog een het mac systeem laten draaien.. Voor afstand boxen... Kwam er toch een reverse melding naar voren... Terwijl rood op rood en zwart op zwart zat....

Dus vreemd... Alles losgehaald... blijken de schroefjes waar je je draden mee vast draaid omgedraaid te zijn... Rood op de min en zwart op de plus....

Hoe ken dat nou bedenk ik me sinds de speakers nieuw zouden zijn...
Ik had ze in een aanbieding omdat er een minimale hoeveelheid piepschuim miste in de verpakking...
Maar werden als nieuw en ongebruikt verkocht..
Duidelijk zijn deze schroefjes er toch afgeweest en weer (verkeerd) erop gezet...

Nu staat alles weer goed. Maar ik heb de boel toch in reverse laten indraaien. Is dat iets wat kwaad kan of je speakers vernaggeld???
Misschien toch uitgepakt en gebruikt? Zeker omdat er piepschuim mistte?

Zelf een keer meegemaakt met een senseo koffiezetter. Verpakking open geweest en gevraagd of de koffiezetter gebuikt was. Nee volgens de verkoper en als nieuw verkocht. Eenmaal thuis zat er koffieaanslag in het opvangreservoir 8)7

Zo ook bij mijn "nieuwe" Asus PG348Q beeldscherm. Het plakband was duidelijk van de doos afgescheurd, maar de verkoper (ga geen namen noemen) bleef voet bij stuk dat het beeldscherm nooit uitgepakt is geweest. Eenmaal thuis waren de zakjes van de kabels open gescheurd en zaten er vingerafdrukken op het beeldscherm. En toch het scherm in eerste plaats voor de volle mep verkopen.

Was duidelijk een RMA scherm waar veel backlight bleed op zat, en het scherm daarom door de eerste koper terug gebracht.

Echt slechte praktijken vind ik dat. Bij de volgende aankoop wil ik een smetteloze doos waarvan ik zeker weet dat het geen "tweede handje" is. Anders mag de verkoper hem gelijk weer retour nemen en wil een volgende.

Verder had ik natuurlijk beter moeten weten, maar ja soms ben je hebberig he als er nog maar 1 op voorraad is ;-) (uhuh |:( )

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Servpage schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 21:36:
https://www.aliexpress.co...c77a24814a9894202813306d8
Mooie goede cups!

Het is iets duurder dan 8* 5 cent, maar niet veel. Het ziet er ook nog eens beter uit :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Audione0 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:24:
[...]

Misschien toch uitgepakt en gebruikt? Zeker omdat er piepschuim mistte?

Zelf een keer meegemaakt met een senseo koffiezetter. Verpakking open geweest en gevraagd of de koffiezetter gebuikt was. Nee volgens de verkoper en als nieuw verkocht. Eenmaal thuis zat er koffieaanslag in het opvangreservoir 8)7

Zo ook bij mijn "nieuwe" Asus PG348Q beeldscherm. Het plakband was duidelijk van de doos afgescheurd, maar de verkoper (ga geen namen noemen) bleef voet bij stuk dat het beeldscherm nooit uitgepakt is geweest. Eenmaal thuis waren de zakjes van de kabels open gescheurd en zaten er vingerafdrukken op het beeldscherm. En toch het scherm in eerste plaats voor de volle mep verkopen.

Was duidelijk een RMA scherm waar veel backlight bleed op zat, en het scherm daarom door de eerste koper terug gebracht.

Echt slechte praktijken vind ik dat. Bij de volgende aankoop wil ik een smetteloze doos waarvan ik zeker weet dat het geen "tweede handje" is. Anders mag de verkoper hem gelijk weer retour nemen en wil een volgende.

Verder had ik natuurlijk beter moeten weten, maar ja soms ben je hebberig he als er nog maar 1 op voorraad is ;-) (uhuh |:( )
Ik kom er net ook achter dat er op de ene box rubbertjes zijn geplakt aan de onderkant en onder de andere niet. Dus weet nu wel zeker dat ze stiekum al gebruikt waren... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Anoniem: 663309 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 14:31:
[...]

Ik kom er net ook achter dat er op de ene box rubbertjes zijn geplakt aan de onderkant en onder de andere niet. Dus weet nu wel zeker dat ze stiekum al gebruikt waren... :(
Das echt Kl***, retour doen! Of er zeker melding van maken en erbij zeggen dat het vertrouwen in de verkopende partij geschaad is.

Reserve spelen kan geen kwaad, de speaker heeft alleen fase verschillen.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Audione0 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 14:52:
[...]

Das echt Kl***, retour doen! Of er zeker melding van maken en erbij zeggen dat het vertrouwen in de verkopende partij geschaad is.

Reserve spelen kan geen kwaad, de speaker heeft alleen fase verschillen.
net in de chat bij klubben. ze beweren dat het veelvoorkomend is dat dali de draadschroeven vaker verkeerd om plaatst fabrieks af.
heb nu gemeld over de rubbers. even antwoord afwachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Anoniem: 663309 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 14:53:
[...]

net in de chat bij klubben. ze beweren dat het veelvoorkomend is dat dali de draadschroeven vaker verkeerd om plaatst fabrieks af.
heb nu gemeld over de rubbers. even antwoord afwachten..
Indd afwachten, maar ik vind het duidelijk een verhaal van iets goedpraten wat gewoon niet zou moeten.
Het zijn verrkopersss he :P

Hifi klubben heeft ook een soort "tweede kans" producten, misschien dat deze daar vandaan komt? Dus met beschadigingen etc. Of dat het showroom modellen zijn (die ze goedkoper moeten aanbieden)

[ Voor 20% gewijzigd door Audione0 op 19-03-2019 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:01
Anoniem: 663309 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:45:
Voor de speaker maakt het geen bal uit of je ze "verkeerdom" aansluit. Het is een wisselstroomsignaal, wat zoveel wil zeggen dat de polariteit continue wisselt. De enige reden dat er polariteit wordt aangegeven bij speakers en versterkers is dat het belangrijk is om alle componenten synchroon dezelfde kant op te laten bewegen: je wil dat de drivers van de speakers tegelijk naar buiten en tegelijk naar binnen bewegen. Als er 1 verkeerdom is aangesloten dan beweegt hij precies tegengesteld aan de rest. Dus naar binnen als de rest naar buiten komt. Dat heet dan uit fase en zorgt ervoor dat het niet optimaal klinkt, schade doet het echter niet.

Wel slordig dat een geretourneerd product als nieuw verkocht is.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

T-MOB schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 14:56:
[...]

Voor de speaker maakt het geen bal uit of je ze "verkeerdom" aansluit. Het is een wisselstroomsignaal, wat zoveel wil zeggen dat de polariteit continue wisselt. De enige reden dat er polariteit wordt aangegeven bij speakers en versterkers is dat het belangrijk is om alle componenten synchroon dezelfde kant op te laten bewegen: je wil dat de drivers van de speakers tegelijk naar buiten en tegelijk naar binnen bewegen. Als er 1 verkeerdom is aangesloten dan beweegt hij precies tegengesteld aan de rest. Dus naar binnen als de rest naar buiten komt. Dat heet dan uit fase en zorgt ervoor dat het niet optimaal klinkt, schade doet het echter niet.

Wel slordig dat een geretourneerd product als nieuw verkocht is.
Thnx eigenlijk het belangrijkste wat ik wilde weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
ixl85 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:44:
[...]

https://www.aliexpress.co...c77a24814a9894202813306d8
Mooie goede cups!

Het is iets duurder dan 8* 5 cent, maar niet veel. Het ziet er ook nog eens beter uit :D
Was ook om te proberen en als het geluid je bevalt kun je altijd nog onderleggers aanschaffen.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banaan86
Hey guys,

Iemand een tip voor me? Ik heb een e12f sub en die veroorzaakt een vreselijk irritante resonantie. Ik dacht eerst dat hij mijn schuine zolderdak liet trillen maar hem verplaatsen leverde geen resultaat op. Toen ging ik eens wat dichterbij luisteren en bleek het de subwoofer kast zelf te zijn.

Hoe zou ik dat kunnen verhelpen? Hij staat op een betonnen vloer met daarop tapijttegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capirex65
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-07 17:02
Ik heb momenteel een 5.1 setje magnat needles staan, hiervan is in stereo de laagweergave erg magertjes en dat vul ik met een sub aan.
Nu staat de sub in de nieuwe inrichting danig in de weg en wil ik die laten vervallen, nadeel is dat ik weer erg weinig laag heb.

En inmiddels een set Teufels op proef gehad, maar hier was het laag weer veel teveel aanwezig, dat werd hem dus ook niet.
Daarnaast vond mijn vrouw ze veel te groot.

Nu overweeg ik een nieuwe of gebruikte set dali zensor 5 (liefst compleet als 5.0 set), mooi formaat speaker, maar hoe zijn deze in het laag?

Veel meer dan mijn huidige magnat needles?

Ik heb de eerste needles, niet de alu versie.

[ Voor 3% gewijzigd door Capirex65 op 23-03-2019 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Sowieso wel leuk om te weten welke nummers jullie graag luisteren waar de Dali’s in tot hun recht komen. Ik vind Get Lucky van Daft Punk een super nummer waarin het strakke van deze speakers goed tot hun recht komt.
Kwam nog een dali specifieke playlist tegen:
https://open.spotify.com/...si=GShlfKKVQEiI29XwjWsQhg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banaan86
page404 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:36:
Sowieso wel leuk om te weten welke nummers jullie graag luisteren waar de Dali’s in tot hun recht komen. Ik vind Get Lucky van Daft Punk een super nummer waarin het strakke van deze speakers goed tot hun recht komt.
Kwam nog een dali specifieke playlist tegen:
https://open.spotify.com/...si=GShlfKKVQEiI29XwjWsQhg
Ik gebruik meestal 2 nummers die echt insane bass produceren door mijn Zensor 7's. Namelijk Party Monster en Try Me van The Weekend _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:56
Girls van The Prodigy gaat ook lekker. Of Granite van Pendulum gaan ook lekker hoor <3

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capirex65
In navolgi g van mijn vorige post hierbij nog een andere gedachte :

Heb nu een 3 meter brede zwevende tv kast war links een magnat needle staat en rechts naast de kast is een deur, rechts naast die deur staat de andere needle.

Nu overweeg ik de zensor 5 ter vervanging, de 7 vind mijn vrouw veel te groot.

De sub staat nu in de weg, dus zou ik dan willen laten vervallen.

Mijn 2e gedachte is om zensor 3s op de hoeken van het tv meubel te zetten en dan kan ik de huidige ruimte van de linker speaker gebruiken om de sub neer te zetten.

We luisteren zowel muziek als ook film in 5.1 opstelling.

Kort samengevat:

1. Complete needle set vervangen door zensor 5 fronts, met zensor 1 rears en Vokal Center en geen sub.

2. Needle set vervangen door zensor 3 fronts op meubel, zensor 1 rears, Vokal Center en sub.

3. Toch mijn vrouw van de noodzaak van de zensor 7 zien te overtuigen, al is dat de minst reële optie.

[ Voor 6% gewijzigd door Capirex65 op 24-03-2019 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wellicht dat iemand hier me van advies kan voorzien. Ik heb al een tijdje de Dali Opticon 5 staan, maar hoewel het geluid best strak en helder is, vind ik dat ze met name in het laag tekortschieten, het geluid is voelt gewoon wat 'dun' aan, met name bij rock en ook wel bij films. Dat is misschien niet zo vreemd gelet op het frequentiebereik, dat op +/-3 dB pas bij 51Hz begint wat gewoon vrij hoog is, veel hoger dan bij de Oberon of zelfs de Zensor. En misschien heeft het ook met mijn opstelling te maken; mijn woonkamer is ong. 60m2 waarvan een hoek van ong. 4m x 5m is gereserveerd voor tv/audio. Ik kan me voorstellen dat zo'n relatief grote ruimte het voor de speakers niet makkelijker maakt - hoewel ik het gebrek aan laag ook bij het proefluisteren bij Klubben al wel opmerkte, alleen toen stoorde het minder.

Een subwoofer gaat ongetwijfeld helpen met het laag, maar maak je het daarmee voor de speakers ook makkelijker om de ruimte te vullen (bij. met een crossover op 80Hz)? En zo ja, wat voor subwoofer past bij deze speakers en ruimte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
Cocytus schreef op zondag 24 maart 2019 @ 13:17:
Wellicht dat iemand hier me van advies kan voorzien. Ik heb al een tijdje de Dali Opticon 5 staan, maar hoewel het geluid best strak en helder is, vind ik dat ze met name in het laag tekortschieten, het geluid is voelt gewoon wat 'dun' aan, met name bij rock en ook wel bij films. Dat is misschien niet zo vreemd gelet op het frequentiebereik, dat op +/-3 dB pas bij 51Hz begint wat gewoon vrij hoog is, veel hoger dan bij de Oberon of zelfs de Zensor. En misschien heeft het ook met mijn opstelling te maken; mijn woonkamer is ong. 60m2 waarvan een hoek van ong. 4m x 5m is gereserveerd voor tv/audio. Ik kan me voorstellen dat zo'n relatief grote ruimte het voor de speakers niet makkelijker maakt - hoewel ik het gebrek aan laag ook bij het proefluisteren bij Klubben al wel opmerkte, alleen toen stoorde het minder.

Een subwoofer gaat ongetwijfeld helpen met het laag, maar maak je het daarmee voor de speakers ook makkelijker om de ruimte te vullen (bij. met een crossover op 80Hz)? En zo ja, wat voor subwoofer past bij deze speakers en ruimte?
Het antwoord op al je vragen, Het Grote Subwoofer Topic

Al zal je daarna ongetwijfeld weer andere vragen hebben, maar dan heb je jezelf iig ingelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Een ruimte vullen doe je met water. Wel alles goed dicht stoppen.

Die luidspreker doet het met of zonder je voorgestelde crossover alles boven de 80Hz net zo goed. Daar zit geen verschil.

Ik zou je Opticon 5 full range laten en een subwoofer toevoegen die tot een bepaalde frequentie mee doet. 80Hz ofzo, beetje op het gehoor afstellen en proberen.

Mocht dit niet bevallen, dan gaan meten en met een dsp aan de gang, zie het subwoofer topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capirex65
De opgegeven breedte en diepte maren vsn de zensor 7 is dat de kast maat of de voet maat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Ik heb toen voor een centerspeaker van Dali gekozen. Die voegt flink wat aan het laag toe en draagt daarnaast bij aan de verstaanbaarheid van de dialogen. Of het voor jou genoeg oempf in het laag geeft weet ik niet natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
Capirex65 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 17:58:
De opgegeven breedte en diepte maren vsn de zensor 7 is dat de kast maat of de voet maat?
Als ik me niet vergis dan word op de site van Dali de maten inclusief voet weergegeven, staat er bij vermeld.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag toch maar besloten even te gaan experimenteren met een sub bij de Zensor 5(fronts), vokal en zensor 1's(surround).

Zat te kijken naar een dali sub maar daar moet ik nog even voor sparen... :)
Wat zou het best aansluiten ? Een e9 of is een e12 echt nodig? ik zag ook een c8d.

Nu even aan het testen met een yamaha die ik vroeger gebruikte.
Een yst-swo12.
Een voorwaards vurende. Blaasgat zit aan de rechter kant.

Tevens kan mijn versterker op een plus stand zodat ik de speakers op large kan houden ipv small.
Ik hoor iig geen verschil in speaker geluid, small of large. Kan dat?

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2093txc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo

Heb je al geprobeerd door de luidsprekers te verplaatsen t.o.v. de achterwand? Ze vermelden dat je Dali's dicht tegen de achterwand kan plaatsen.Zet daar toch een vraagteken bij.

Bij mij staan de opticon 6 30cm van de achterwand af. Dit geeft in mijn situatie het beste resultaat. Ook in pure modus, zonder subs meer dan genoeg laag en zeker niet dun.
De opticon 2 als rear 15cm ruimte gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:37

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Cocytus, je zou de speakers iets dichter tegen de achterwand kunnen plaatsen, dat zou het laag iets kunnen versterken. Zorg er trouwens wel voor dat je versterker op 'pure direct' (=denon) of iets dergelijks staat en de speakers op 'large ingesteld staan', zodat er niets gefilterd wordt.

Maar ik denk wel dat de Opticon 5 misschien net iets te kort komt met z'n 1x 6.5" laag/mid in de ruimte en sub zal daar zeker bij kunnen helpen. Ik heb er zelf 2 staan om, in een vergelijkbare ruimte, een setje Rubicons aan te vullen.

@TecTo, dat is bij sommige Dali's zo, bijv. de Zensor serie, maar bij de Opticons wordt dacht ik zo'n 20 tot 60cm aangegeven. Als je dichter tegen de wand gaat zitten, zou de bas overdreven kunnen gaan klinken en laat die nu net te 'dun' klinken...

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:57
Mooie aanbieding bij HIFI klubben op 2e paasdag.
Iedere 2e DALI speaker voor de halve prijs.

Kom 2e Paasdag naar HiFi Klubben voor onze speciale aanbiedingen

- Iedere 2e DALI speaker voor de halve prijs
- 10% korting op alle hoofdtelefoons
- Extra scherpe prijzen op demo TV's (2018 modellen)

Op 2e Paasdag, maandag 22 april, zijn alle HiFi Klubben winkels geopend van 12:00 tot 17:00 uur. Speciaal voor deze dag hebben we een aantal mooie aanbiedingen voor je die alleen geldig zijn op 2e paasdag en alleen in onze winkels, dus niet online!

Zoals altijd alles met 5 JAAR GARANTIE! Gratis, alleen bij HiFi Klubben. Wij zetten de paaseitjes alvast klaar voor je en zien je graag op 2e Paasdag bij HiFi Klubben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft er iemand ervaring met de Dali Trio AW 8 subwoofer?
Is deze krachtig genoeg om mijn Zensor 5 bij te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythling
  • Laatst online: 07:23
Ik was gisteren voor het eerst bij een hifi winkel om nou eens te horen waarom je per stuk meer zou uitgeven aan een speaker dan een hele set Logitechs bij elkaar :+

Ik ben overtuigd. Ik vond mijn Jamo S426 2.0 setje al heel wat, maar die Dali's klinken echt geweldig dus die gaan er sowieso komen, te beginnen met de Oberon Vokal :9~
agraaff schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:11:
Duuuus is er toevallig iemand in de omgeving Den Haag die ook een Oberon Vokal wil halen? Dan kunnen we de korting delen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-07 18:46
agraaff schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:11:

Kom 2e Paasdag naar HiFi Klubben voor onze speciale aanbiedingen

- Iedere 2e DALI speaker voor de halve prijs
- 10% korting op alle hoofdtelefoons
- Extra scherpe prijzen op demo TV's (2018 modellen)

Op 2e Paasdag, maandag 22 april, zijn alle HiFi Klubben winkels geopend van 12:00 tot 17:00 uur. Speciaal voor deze dag hebben we een aantal mooie aanbiedingen voor je die alleen geldig zijn op 2e paasdag en alleen in onze winkels, dus niet online!

Zoals altijd alles met 5 JAAR GARANTIE! Gratis, alleen bij HiFi Klubben. Wij zetten de paaseitjes alvast klaar voor je en zien je graag op 2e Paasdag bij HiFi Klubben
Vandaag de Oberon 7 (light Oak) aangeschaft, een set ter vervanging van de Jamo S606.
Ze moeten nog inspelen maar het verschil is nu al echt hoorbaar, het geluid is aan alle kanten voller en zodra het volume omhoog gaat blijft het geluid gewoon goed.
Van de week komen de Oberon onwall nog binnen die hadden ze helaas niet op voorraad.
Als center hadden we al de Zensor vokal, was binnen 60 dagen een 60 euro goedkoper geworden hij Klubben, dus dat geld ging er ook nog van af.
Denk een leuke set zo voor een hele leuke prijs. :)

Goede aanbieding, niks mis mee _/-\o_
Pagina: 1 ... 19 ... 37 Laatste