edit: tldr; - eve is realDaisai schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 17:51:
[...]
End game content van eve vergelijken met end game content van WoW is appels met peren vergelijken?
De gene die ik had gequote haalt zelf WoW erbij door te zeggen dat hij uitgebreide ervaring heeft in WoW en nog een pve in eve interessanter vind.
Dit laat zien dat je de ballen verstand hebt van WoW of soortgelijke mmo's op end game.
Ik heb nog nooit een server first kill gehad. Ik geloof dat er iets van 200 europese servers zijn ( <bigdeal> )? Ik heb wel een try gezien (over schouder meegekeken) op een first server kill. Op l60 (naxx). Wat me opviel is dat *alles* ongeveer van tevoren bepaald is. Alles is geregeld. De try was eigenlijk de uitvoering van een vantevoren opgesteld script.
Om dat te vergelijken met EVE: moet je toch naar pvp (wow pvp is raar. In EVE komen PVP en PVE toch echt dichter bij elkaar.) Een willekeurige titan kills- of meerdere titan kills. Of het killen van een mom rev in een player event met 1600 op grid (been there, lagged that). Wat trouwens weer te vergelijken is met zoiets als opening of the dark portal (of @60 - opening AQ gates).
Al met al bestaan normale missies uit een semi-repeterende handeling. Net als in WoW semi-repeterende quests. Er zijn dungeons <--> storylines (eve verliest). Epic Arcs (zitten niet meer in WoW - @60 was dat attuned worden om een 'draakje te verslaan', epic mount quests en epic flying). Er zijn incursions <--> raids (lower lvl) en WH <--> PvP raids (en voorbereiding darvoor --> bg winnen).
Al met al is de spelervaring van WoW toch echt wel te vergelijken met EVE. Het is een ander spel. Als ik advocaat van de duivel speel, noem ik WoW een beter spel. Omdat het veel meer je mogelijkheden inperkt. Je kan veel minder. Daardoor is er meer eenheidsworst (sociaalcognitief zeer aantrekkelijk), een meer gedeelde ervaring (weer zeer aantrekkelijk vanuit hetzelfde conformiteitsprincipe) en minder mogelijkheden (aantrekkelijkheid vanwege keuzestress, onnodigheid van weten achtergronden).
Een voorbeeld dat lekker goed vergelijkt: gear. of fitting in eve

- In wow zijn er een beperkt aantal mogelijkheden. Er is minder gear dan er mods zijn (op zelfde niveau). Daarnaast is EVE berucht om zijn afhankelijkheden. Als dit, dan dat. Een caldari schip uitvoeren met lasers is wat onzinnig. En waag het ook niet met armor te tanken. In wow is zoiets nauwelijks mogelijk (hunters die cloth rollen ofc uitgezonderd).
Maar ook speelstijlen. In wow vloog/rende ik urenlang rond om te herben/minen/skinnen. In eve snap ik de lol van (zelfs ice-)minen. Ik heb zo'n flauw vermoeden dat je niet een van de mensen was die liever met lolraids meeging dan met het echte werk. Dat was de sociale kant van wow voor mij. Ik vond endlvl raiding veels te veel serious business.
Er is nog een andere factor: activiteit. Mensen hebben verschillende 'niveaus' van prettige activiteit. Met activiteit bedoel ik cognitieve belasting. Sommige mensen zijn volcontinue bezig met andere mensen. Pure mechanische productiviteit is gewoon veel minder belangrijk voor ze. Anderen zijn puur technisch bezig en willen het liefst zo min mogelijk interactie. Omdat sociale interactie voor verschillende mensen extreem verschillende cognitieve belastingen vormen. Intermezzo: autisme speelt hier juist de rol in. Sommige autisten hebben een bijzonder hoge wil tot cognitieve belasting en zullen daarom sociaal vrij goed functioneren.
Maar die variabele belasting zorgt ervoor dat sommige mensen ontspannen door end-level te raiden. Anderen zullen zelfs een potje patience te veel interactie vinden (en consumeren passief). En ik speel spelletjes als bezigheid/ontspanning. Zelfs die motivatie hoeft niet voor iedereen dezelfde te zijn.
Een groot verschil tussen EVE en WoW is dat EVE Player en PVP-driven is. Wat dat betekent is dat de markt door spelers bepaald wordt. En dat PvP zo ongeveer *overal* mogelijk is. Dat zou in WoW betekenen dat horde in alliance steden + l3-10 startgebieden kan wandelen. En zolang ze niets aanvallen 'veilig' zijn. En als ze een leuk gankobject zien, mogen ze losgaan.
Zo werkt WoW niet. In WoW is PvP 100% consensual. En ja - ook op latere levels op een PvP server. Het was je keus om op een PvP server te rollen. Dus in WoW kies je voor pvp en heb je een alternatief. In eve is er geen alternatief (lees: geen pve server).
Daarnaast is eve een multiplayer game. Zelfs als je het als singleplayer speelt via missies: heb je ws ooit een schip gekocht. Van een medespeler. En wordt je geirriteerd door ninja salvagers. Dat je niet met anderen speelt, betekent niet dat je dat niet kan. Vergelijk dat met minesweeper. Je kan je scores delen, maar dat is het dan ook. Om in extreem te trekken: je kan ook facebooken in je eentje. En het is de kracht van EVE dat EVE solo een stuk leuker is dan facebook solo.
Al met al is er veel te zeggen. Maar in een EVE topic luid verkondigen dat andere spellen beter zijn. Of dat EVE slecht is... Dan vraag je om de reacties die je krijgt. Mensen zullen hier zitten omdat ze fan zijn. En ook ik weet dat EVE zijn mindere kanten heeft. Dat de enorme hoeveelheid mogelijkheden niet alleen afschrikken, maar ook afstompen. Dat het geen snel actiespel is. Dat faction warfare/cosmos (zou toch de tegenhanger van battlegrounds/league of legends-style spelen kunnen zijn) niet goed werken...
Maar dat zal ik in dit topic als fan nooit toegeven. En daar wel om vragen is gewoon trollen/flamen/ongewenst.