Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WsNxed34COoi5NOyy8p51uq9.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xic52KlrS5Fj098CY1sAn2l2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M77EZrPbb6PBZo3vBYa6Ya99.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QLKVeywL8LoeoIfDnwMTtt45.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/08hglpEWsD8pwyGrBEM8JL99.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZUlQScjw9mLPC34i4NU8hPzh.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AJpzu6zlrSNzVV8qJWZvaFeV.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YDK6dMrH6nGyo2d7qjoq86f7.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MZ672IXshMJEkfn4W6DCs2me.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dxt9uzA9ai7kRapDDrrKyQRW.jpg?f=user_large)
Had überhaupt nog nooit een Libra 2-model gezien, ook mooi apparaatje. Als ik ze beide voor het eerst in de winkel had gezien had ik nog flink gaan twijfelen denk ik. Omdat ik eerder een Clara HD heb gehad heb ik blind de Clara Colour besteld. Misschien over vijf jaar een Kobo Clara Colour 2 Deluxe halen ofzo, we will see
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Gewoon nieuwsgierig, als je de verlichting helemaal uitzet, zoals traditioneel ereaders zonder verlichting, wat dan? Of schrijf je weer een mooie review die dat laat zien?CLB schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:59:
Kobo Clara Colour vs Libra Colour: 100% backlight, 50% natural light
[Afbeelding: Kobo Libra Colour vs Kobo Clara Colour]
[Afbeelding: Kobo Clara Colour vs Libra Colour]
[Afbeelding: Kobo Libra Colour]
Had überhaupt nog nooit een Libra 2-model gezien, ook mooi apparaatje. Als ik ze beide voor het eerst in de winkel had gezien had ik nog flink gaan twijfelen denk ik. Omdat ik eerder een Clara HD heb gehad heb ik blind de Clara Colour besteld. Misschien over vijf jaar een Kobo Clara Colour 2 Deluxe halen ofzo, we will see
tja... nu lurk ik hier al een hele tijd met mijn Kobo Glo.CLB schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:59:
Kobo Clara Colour vs Libra Colour: 100% backlight, 50% natural light
Wil nu eindelijk wel eens een andere maar ja.... Libra 2 of de Clara... color of niet?
Dit soort foto's maken de keus dan niet makkelijker...

CLB schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:39:
Heb nog wel wat 50%-backlightkiekjes die ik kan uploaden
Nou vooruit dan...Magic666 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:43:
Dit soort foto's maken de keus dan niet makkelijker...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/udO9QTVUFMBz1MgSUfryWkbI.jpg?f=user_large)
Blijft de Clara of Libra over... helaas geen zaak in de buurt om die 2 eens vast te houden.
Keuzes keuzes!
Kan me voorstellen dat die extra inch misschien iets lekkerder leest (ga ook al richting de 50...
Maar als ik dan de reviews zie denk ik toch weer "och, dat valt ook wel mee".
Hier ook nog blij met een Glo, maar toch ook wel toe aan iets nieuws. Ook dezelfde overdenkingen gehad en ga voor een Libra Color. Die knoppen lijken mij toch wel prettig en voor eventuele avontuurlijkere vakanties met weinig bagage, kan ik altijd nog de oude Glo meenemen :-)Magic666 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:01:
De Glo is eigenlijk wel een prima formaat en of ik die knoppen mis... geen idee eigenlijk, daarom wil ik ze wel eens vasthouden
Kan me voorstellen dat die extra inch misschien iets lekkerder leest (ga ook al richting de 50...)
Die extra inch vind ik heerlijk! Scheelt een leesbril in bedMagic666 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:01:
De Glo is eigenlijk wel een prima formaat en of ik die knoppen mis... geen idee eigenlijk, daarom wil ik ze wel eens vasthouden
Kan me voorstellen dat die extra inch misschien iets lekkerder leest (ga ook al richting de 50...)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Klopt, maar het verschil in aantal bladzijdes omslaan is behoorlijk.CLB schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:35:
Ik begrijp dat nooit helemaal. Zelfde ppi, zelfde lettergrootte instellen en je ziet een woordje minder op de regel bij een kleiner scherm, meer niet.
Ik heb dat kortgeleden nog eens met een oude reader vergeleken.
400 Pagina's op de 8" werd ongeveer 600 pagina's op de 6"versie.
Je bent dus serieus vaker aan het bladeren.
Ik ga ervanuit dat 6" naar 7" en van 7" naar 8" ongeveer dezelfde verhouding zal zijn (400 - 500 - 600).
(en als side-note: Jemig wat is een Aura H2o uit 2014/2016 traag zeg
[ Voor 5% gewijzigd door WaterFire op 16-05-2024 11:01 ]
Dat klopt uiteraard, maar daarvoor is er geen leesbril nodigWaterFire schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:56:
Klopt, maar het verschil in aantal bladzijdes omslaan is behoorlijk.
Als je eenmaal een leesbril nodig hebt, doet de fontgrootte er eigenlijk niet veel meer toe hoor..CLB schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:21:
[...]
Dat klopt uiteraard, maar daarvoor is er geen leesbril nodig
Graag zou ik terug een compacte e-reader zien met touch screen support maar ook met die kleine knopjes in de bezel van de behuizing links en rechts zoals met de oude Kindles. Heerlijkswhnld schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:19:
Let wel ook op het formaat verschil, de Libra zal zeker niet in je binnen zak van je jas passen voor onderweg bijvoorbeeld, die is veel breder door de extra ruimte voor de knoppen, de Clara past waarschijnlijk wel. Ik had ooit een Kindle Oasis voor de knoppen (zelfde idee als de Libra, maar dan van de concurrent) en ben naar de Kindle Paperwhite terug gegaan (zelfde vorm als de Clara), vanwege het formaat onderweg. De Oasis liet ik gewoon thuis en ik las steeds minder daardoor.
M'n armen worden te kort. En als ik hem verder weg zet, worden de letters te klein. Met een grotere reader kan ik de font groter en het apparaat iets verder bij m'n neus vandaan zetten.WaterFire schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:43:
[...]
Als je eenmaal een leesbril nodig hebt, doet de fontgrootte er eigenlijk niet veel meer toe hoor..Grote wazige letters leest ook niet lekker
Dus de font grootte doet er wel aan toe
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Dan passen er minder weer minder letters op het scherm.CLB schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:02:
Dat kan ook met een kleinere ereader toch?
Maar prima natuurlijk, ieder z'n ding en voorkeuren gelukkig
Eens! Een compacte LibraAdmiral Freebee schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:55:
[...]
Graag zou ik terug een compacte e-reader zien met touch screen support maar ook met die kleine knopjes in de bezel van de behuizing links en rechts zoals met de oude Kindles. Heerlijk
Ik heb een rode besteld voor mijn vrouw. Bedankt voor de informatieCLB schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:31:
Dit zijn inderdaad 'bookcases' en de sleepfunctie werkt daar ook prima bij. Zijn hele fijne cases imo, had er eentje voor m'n Kobo Clara HD en heb ik jaren plezier van gehad, zag er na 3 jaar nog uit als nieuw en werkte nog steeds prima. Kosten om en nabij een tientje via AliExpress ofzo, onder andere deze stores zeggen dat ze de juiste cases inmiddels op voorraad hebben voor de Clara BW / Colour, heb zelf bij de laatste besteld:
- Reykaye Store
- KSW Tech Store
- Le-Beakers
[Afbeelding]
Daar hoef je dus geen modificatie meer door te voeren...
Bij de cases voor de Clara 2E is dat wel het geval. Zie eerdere posts over dat onderwerp in het topic.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat de context/bijzin 'je hebt een leesbril nodig maar wil soms ook zonder bril lezen' ontbreekt waardoor je de match mistCLB schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:24:
Ja uiteraard weer eens, maar begrijp nog steeds de 'match' met een leesbril niet dan...
Maar prima natuurlijk, ieder z'n ding en voorkeuren gelukkig
Leuk om te horen en ook voor jezelf even bestellen dan!Admiral Freebee schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:10:
Ik heb een rode besteld voor mijn vrouw. Bedankt voor de informatieMoet ook maar eens kijken naar een nieuw hoesje voor mijn oude Kobo.
Vandaag of morgen dus toch echt maar eens een paar km rijden want ik twijfel gewoon te veel

De ene minuut denk ik "och, de Clara is toch voldoende?" en dan zie je weer de positieve reviews van een Libra en is het "nou... toch ook een mooi ding!".....

Met de Glo is het gewoon een tik met de duim om te bladeren dus of de knoppen de meerwaarde zullen zijn?
Maar ja, een iets groter scherm, ja ik lees de discussies
Wat dat betreft snap ik idd niet waarom ze voor de knoppen niet de Kindle oplossing hebben genomen.
Je duimen zitten immers al op die plek.
Driemaal is scheepsrecht inderdaad:CLB schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:22:
Meerdere aanbieders laten weten de juiste hoesjes te hebben...
Worden gelist als cases voor Clara Colour en / of Clara BW. Besteld hierzo, drie keer is scheepsrecht?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QEnbjRJRIrFHuPohGDEOIPA2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RMzPheREL6iMGYItdj03MRVM.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OlqcMW0cMxHMIMjVokg28jhT.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tOxGlA0Po6SuhlvSMfJzk7TB.jpg?f=user_large)
Als iemand hier die gekleurde case wil tegen verzendkosten, waarvan de usb-poort is bijgesneden, laat het even weten. Is dus origineel voor de Clara 2E, maar past ook prima om de Clara BW en Clara Colour
Aantal keren gewisseld tussen de Libra en Clara maar die knoppen aan de zijkant.... niet mijn ding merkte ik al snel.
De Clara ligt voor mij lekkerder in de hand en een tik met de duim doet de rest. Vergeleken met Glo een stukje sneller zeg! Lekker
Lag ook een Clara BW er naast en idd: contrast is bij die beter maar de kleurenkaften maakt het voor mij gewoon af.
Zitten spelen met de letterdikte bij de colour en als je die een tik of twee dikker zet is ook daar het contrast prima.
Hier ga ik veel leesplezier aan beleven! Of er ooit nog een hoesje komt.... geen idee. Bij de Glo had ik die niet en op een wat vervaagd Kobo logo op de voorkant na ziet ie er nog prima uit.
Maar hey: Sinterklaas en kerst komen er dit jaar ook weer aan dus wie weet
Maar de rest van de boeken op de Glo... hoe krijg ik die, met de leesvooruitgang, op de Clara?
Kan dat via Calibre of kan ik exporteren, importeren? #voelmealseennoobnu
Misschien heb je hier iets aan? https://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=336182Magic666 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:28:
Dit is pas mijn 2e Kobo en zie nu dat alleen de boeken uit de store zijn gesynced. (wat een soort van logisch is denk ik)
Maar de rest van de boeken op de Glo... hoe krijg ik die, met de leesvooruitgang, op de Clara?
Kan dat via Calibre of kan ik exporteren, importeren? #voelmealseennoobnu
Daar ga ik mij eens in verdiepen, thanks!
Lees ook dit in de comments: "If you are just interested in the reading status, that is, what books are finished or being read and the position, you can sync that through calibre and my Kobo Utilities plugin."
Meer opties dus en wellicht wat vriendelijker
[ Voor 60% gewijzigd door Magic666 op 19-05-2024 10:50 ]
Straks nog even wat testen en anders maar even een ritje MM denk ik?
@CLB heb je dat hoesje nog beschikbaar?
Yes! Stuur maar een DM...
Nog kunnen reviven of onderweg naar MediaMarkt?
[ Voor 12% gewijzigd door CLB op 21-05-2024 14:46 ]
Heerlijke reader! Kan er niks anders van maken.
Ligt lekker in de hand en knoppen aan de zijkant mis ik totaal niet.
Hij is ietsie dunner dan de Glo waardoor die wat "kan uit de handen glippen" gevoeliger is. Hoesje gaat er dus wel komen!
Voor de rest reageert ie lekker vlot en meer dan genoeg instellingen om alles naar je hand te zetten.
En dan het scherm... ook al zijn het alleen de covers, aan het kleurenscherm wen je zo snel
Paar keer de Glo moeten pakken en dan "erger" je je al snel aan het zwart/wit
Voor de rest vind ik het scherm prima, heb de helderheid op 40% staan en de comfortlight op auto.
De dikte van het lettertype een tikje of 2 zwaarder gezet en alles leest goed weg.
De grauwe achtergrond valt mij niet eens meer op.
Het overzetten van de stats van de Glo naar de Clara liep uiteraard niet zoals het hoort, dus ff een reset gedaan en dan maar handmatig de boeken er weer op.
Is op een nieuwe reader ook wel weer eens leuk om te doen, beetje opruimen kan nooit kwaad.
Al met al zeer tevreden en t.o.v. van de Glo een mega vooruitgang!
Deze is ook vandaag gepubliceerd: review: Kobo Clara Colour - Een kleurenscherm is niet altijd beter
of ik heb het niet of ik zie het simpelweg niet.
@VeertienKaVier : ik heb het font aangepast (naar bitter uit mijn hoofd) en de dikte iets verzwaard. Voor mij meer dan scherp eerlijk gezegd.
Ik zou ze in het echt naast elkaar moeten zien, het zijn denk ik meer mijn brakke ogen dan de reader zelf die de doorslag geven.Magic666 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:07:
Sta ervan te kijken dat het kleurfilterpatroon zo zichtbaar is voor sommigen?
of ik heb het niet of ik zie het simpelweg niet.
@VeertienKaVier : ik heb het font aangepast (naar bitter uit mijn hoofd) en de dikte iets verzwaard. Voor mij meer dan scherp eerlijk gezegd.
En wat ik al eerder meldde, dankzij de oplaadtip hier doet mijn Clara het weer erg goed en heb ik even geen nieuwe nodig -> meer geld voor boeken.
Ik heb mijne ook binnen. Werkt de slaapstand bij jou als je de cover dicht doet? Bij mij niet..CLB schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:17:
[...]
Driemaal is scheepsrecht inderdaad:
[Afbeelding: Kobo Clara Colour-case]
[Afbeelding: Kobo Clara Colour-case]
[Afbeelding: Kobo Clara Colour-case vs Clara 2E-case]
[Afbeelding: Kobo Clara Colour-case vs Clara 2E-case]
Als iemand hier die gekleurde case wil tegen verzendkosten, waarvan de usb-poort is bijgesneden, laat het even weten. Is dus origineel voor de Clara 2E, maar past ook prima om de Clara BW en Clara Colour
Wat info: beide schermen op 35% helderheid en bij de colour de comfortlight nog niet aan.
De Glo heeft het lettertype Caecilia; grootte en zwaarte/dikte net voor het midden en spacing en margins op 0.
De Clara heeft lettertype Bitter; grootte iets meer links van het midden en spacing en margins op een kwart van de lijn, zwaarte/dikte zit bijna op zijn max.
:strip_exif()/f/image/xcSSzKofZjKjVHKGROrBDQFJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0Ihd49Vgu3GWb159fqiKctC7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3JSeEHGzZ44iqjcuAhhILcfG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rev34EVx8XwJTKwPOrIrBe7D.jpg?f=fotoalbum_large)
Het scherm van de colour is dus idd wat grauwer/donkerder maar qua contrast meer dan prima lijkt me
Mocht je nog wat foto's willen zien tov de Glo: laat maar weten!
Liever niet, dan merk je er ook weinig tot niks van namelijkVeertienKaVier schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:21:
Ik zou ze in het echt naast elkaar moeten zien
Jazeker! Staat de juiste instelling goed?FastForwardNL schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:54:
Ik heb mijne ook binnen. Werkt de slaapstand bij jou als je de cover dicht doet? Bij mij niet..
Even de instellingen induiken en vinkje aan bij 'Automatische slaapstand en wekken' aanzetten.
De HD was wat sneller stuk dan ik had gehoopt maar desalniettemin blij met de nieuwe. Usb c scheelt weer een kabeltje naast mijn bed.
Het scherm van de HD ziet er "cracked" uit, iemand nog suggesties wat ik hiermee kan doen? Fysiek lijkt het in orde maar er zitten wat dubieuze strepen doorheen.
Bedankt! Die kleur voegt voor dingen als boekcovers echt veel toe vind ik. Het ziet er veel beter uit zo.Magic666 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:18:
@droofx hier een paar foto's van de Glo vs de Clara colour
Nou lees ik vooral comics en daar zou ik echt wel diep verzadigde kleuren willen. Dus ik hou het bij tablets tot de native kleuren eInk schermen naar ereaders komen (eInk Gallery bijv).
Maar dit is niet slecht. Alleen jammer van de mindere helderheid maar idd is dat wel iets dat je simpel op kan lossen met een beetje extra licht.
Vond ik dus ookLlopigat schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:02:
[...]
Bedankt! Die kleur voegt voor dingen als boekcovers echt veel toe vind ik. Het ziet er veel beter uit zo.
Nou lees ik vooral comics en daar zou ik echt wel diep verzadigde kleuren willen. Dus ik hou het bij tablets tot de native kleuren eInk schermen naar ereaders komen (eInk Gallery bijv).
Maar dit is niet slecht. Alleen jammer van de mindere helderheid maar idd is dat wel iets dat je simpel op kan lossen met een beetje extra licht.
Gekleurde covers maken het gewoon net ff af. (en voor mij die extra centjes waard)
Ik lees geen comics maar ik snap dat mensen het, voor nu, bij tablets houden.
Die mindere helderheid valt pas op als je de nieuwe naast een B/W only legt zoals @CLB al heeft aangegeven.
Zonder referentie valt het eigenlijk niet eens op: krantenpapier is ook niet spierwit en een hoop boeken hebben ook grauwe pagina's danwel gelig na verloop van tijd
En ja, de helderheid iets opschroeven is zo gedaan, ik snap de weerstand daarvan dan ook niet echt.
Je hebt die optie gebruik hem dan ook... en tuurlijk, de batterij zal sneller leeg gaan, maar wat is sneller?
Met de Glo kon ik letterijk maanden zonder opladen, dat zal nu een maand minder zijn? Lig ik niet echt wakker van denk ik dan.
Het leesplezier staat voorop toch?
(en hey, salderen gaat stoppen dus die extra stroom moet toch ergens in
Hoe lang je ermee kan doen is natuurlijk afhankelijk hoeveel je leest. Maar als je verlichting op 35% zet zal dat wel een serieuze impact hebben op je batterijduur tov verlichting uit.Magic666 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:57:
[...]
En ja, de helderheid iets opschroeven is zo gedaan, ik snap de weerstand daarvan dan ook niet echt.
Je hebt die optie gebruik hem dan ook... en tuurlijk, de batterij zal sneller leeg gaan, maar wat is sneller?
Met de Glo kon ik letterijk maanden zonder opladen, dat zal nu een maand minder zijn? Lig ik niet echt wakker van denk ik dan.
Het leesplezier staat voorop toch?
(en hey, salderen gaat stoppen dus die extra stroom moet toch ergens in)
En voor mij is de reden van het hebben van een e-reader tov een tablet, naast de batterijduur, juist dat je niet naar een lamp(je) zit te kijken (granted nu zal slechtere contrast daar natuurlijk wel weer voor compenseren, maar alsnog).
Ieder zijn voorkeur natuurlijk, en mensen die daadwerkelijk regelmatig iets met kleuren lezen snap ik direct dat ze hiervoor gaan. Minder contrast en mogelijk diagonale patronen accepteren omdat de cover van het boek er beter uit ziet verhoogt niet mijn leesplezier
uiteraard, maar op de Glo had ik ook altijd verlichting aan en daar kon ik dus maanden mee doen, laat ik gokken, 4 of 5?Sissors schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:55:
[...]
Hoe lang je ermee kan doen is natuurlijk afhankelijk hoeveel je leest. Maar als je verlichting op 35% zet zal dat wel een serieuze impact hebben op je batterijduur tov verlichting uit.
Dat zal met de Clara colour (+comfortlight aan) misschien terug gaan naar 2 of 3? @CLB heeft daar misschien al wat meer ervaring mee? Dan vind ik nog steeds een prima tijd.
Ja dat ligt natuurlijk aan hoeveel je leest en je instellingen... Op mijn Kobo Clara HD stond de helderheid op 1%, op m'n Clara Colour vaak op 2%Magic666 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:16:
@CLB heeft daar misschien al wat meer ervaring mee? Dat vind ik nog steeds een prima tijd.
EDIT: Ik lees ook niet bijster veel, gemiddeld twee uurtjes in de week denk. Dus of ik m'n reader nou 6, 10 of 20 keer per jaar oplaad, het zal. Heb 'm sinds de release, opgeladen heb ik 'm nog niet, accu check ik straks.
[ Voor 21% gewijzigd door CLB op 23-05-2024 15:25 ]
Lees het liefst fysiek de boeken vanuit de boekenkast, maar af en toe is het wel handig voor in bed.
Er was nog lichte twijfel ten aanzien van de colour aangezien ik beide niet in real life heb gezien, maar ik ben toch voor de BW gegaan.
.
Ik denk, nu Kobo als redelijk grote speler met kleur begint, dat de updates ieder jaar wel gaan komen.mister_S schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:14:
Ik heb al jaren een Kobo en deze toont al een tijdje een soort van burn-in (of hoe je dat ook wilt noemen met een e-ink scherm). Deze gaat weg na een refresh van het scherm, maar na 2-3 keer bladeren gebeurt het weer. Alsof de laatste scherm vaag blijft hangen. Nu lijken me de colours wel geinig en de prijs voor een Clara valt wel mee. Ik heb de ontwikkeling amper gevolgd, maar ik had een goede kleurenscherm al jaren geleden verwacht. Zijn we nu aan de vooravond van een kleine revolutie, of is de ontwikkeling gewoon enorm sloom? Het zou wel zuur zijn als ik nu een Clara colour koop en dan volgend jaar iets veel beters op de markt komt.
Net als toen e-ink zelf in de lift zat. Ieder jaar hogere resoluties en beter contrast.
2025 Komt de Kindle met ACEP schermen. Als je de huidige ACEP schermen ziet, lijkt dat weer een stuk beter. Maar hoe dat in een reader gestopt wordt, en of Amazon het in de betaalbare of alleen de duurste versies stopt, dat is afwachten. Ik denk dat Amazon met hun marktaandeel uiteindelijk bepaalt of het een succes wordt of niet. Kobo en de andere kleintjes kunnen dit misschien niet alleen trekken. Of het wordt ruzie tussen de technische oplossingen en dan verliest er weer eentje.
[ Voor 3% gewijzigd door WaterFire op 24-05-2024 16:45 ]
Werkt ook op de Clara colour (al heb je dan maar 3 pagina's met instellingen)
Edit: vandaag toch alvast een (rode) cover besteld, als ik dan 1 negatief ding moet zeggen dan is het dat de Clara niet veel grip heeft. Dat hard de Glo toch beter voor elkaar.
[ Voor 19% gewijzigd door Magic666 op 25-05-2024 07:43 ]
Ik heb sinds de release een BW. Erg blij mee.henidde schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:48:
Ik heb de BW besteld. Niet voor de colour gegaan.
Lees het liefst fysiek de boeken vanuit de boekenkast, maar af en toe is het wel handig voor in bed.
Er was nog lichte twijfel ten aanzien van de colour aangezien ik beide niet in real life heb gezien, maar ik ben toch voor de BW gegaan.
Zojuist de Colour voor het eerst in het echt gezien.
Ik zou niet willen ruilen. Vond die diagonale lijnen op het wit erg storend.
Dat is goed om te weten (ik kan me soms al aan ergeren aan het door de uitgever gekozen font, dus kan me voorstellen dat zo'n lijn helemaal irriteert).FastForwardNL schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:26:
[...]
Vond die diagonale lijnen op het wit erg storend.
Me too. En wat is ie vlot ten opzichte van de Kobo Aura Edition 2 die hier nog in huis ligt.FastForwardNL schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:26:
[...]
Ik heb sinds de release een BW. Erg blij mee.
Zojuist de Colour voor het eerst in het echt gezien.
Ik zou niet willen ruilen. Vond die diagonale lijnen op het wit erg storend.
.
Ik klik vervolgens in het menu scherm op het vergrootglas en zoek in de notities op de naam die ik net heb opgeslagen. In dit geval test.
Eigenlijk wil ik gewoon een pagina met daarop een overzicht van alle notities aangezien ik over een poosje natuurlijk niet meer weet hoe ik een notie heb genoemd.
Is dit mogelijk?
.
How to find annotations on Kobo?
Tap the centre of the page to bring up the Reading Menu. The Reading Menu will appear. Table of Contents icon. Tap Annotations.
[ Voor 68% gewijzigd door Magic666 op 27-05-2024 17:18 ]
Dank je! Dit is ook een manier: in het boek zelf in plaats van algemeen Kobo menu.Magic666 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 06:44:
Dit zegt Google:
How to find annotations on Kobo?
Tap the centre of the page to bring up the Reading Menu. The Reading Menu will appear. Table of Contents icon. Tap Annotations.
Ook prima
.
Ik zit er een beetje mee namelijk dat ik een 2 kan kopen voor 170 en de colour is 230. Is de colour het verschil waard?
[ Voor 22% gewijzigd door Kloever op 06-06-2024 12:49 ]
Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |
Lees je content met een kleur?Kloever schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:45:
Ik ben voornemens een ereader te halen. Keuze is wegens de grote gevallen op een Libra. Maar wat is nu het grootste verschil tussen de 2 en de Colour? Ja kleur maar verder? Ben volledig nieuw in de wereld van ereaders.
Ik zit er een beetje mee namelijk dat ik een 2 kan kopen voor 170 en de colour is 230. Is de colour het verschil waard?
Wisselend. Ik lees veel comics maar ook boeken.
Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |
Tsja, als dat kleuren comics zijn heb je je antwoord al toch.Kloever schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:59:
[...]
Wisselend. Ik lees veel comics maar ook boeken.
Dit had mijn post kunnen zijn! In mijn geval was de Libra 2 een refurbished exemplaar bij Kobo zelf. Na een paar dagen twijfelen en nog wat reviews te hebben gelezen (de Colour heeft een nieuwere processor werd mij toen duidelijk) toch gekozen voor het kleuren model, die 60 euro verschil ben ik over een paar dagen weer vergeten bedacht ik er ook bij. Voorheen las ik op mijn iPad, de Libra Colour bevalt mij beter!Kloever schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:45:
Ik ben voornemens een ereader te halen. Keuze is wegens de grote gevallen op een Libra. Maar wat is nu het grootste verschil tussen de 2 en de Colour? Ja kleur maar verder? Ben volledig nieuw in de wereld van ereaders.
Thx. Dan ga ik de colour bestellen. Heb geen zin om straks te denken maar wat als. En daarbij, ik ken geen enkele ereader.bozzo schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:10:
[...]
Dit had mijn post kunnen zijn! In mijn geval was de Libra 2 een refurbished exemplaar bij Kobo zelf. Na een paar dagen twijfelen en nog wat reviews te hebben gelezen (de Colour heeft een nieuwere processor werd mij toen duidelijk) toch gekozen voor het kleuren model, die 60 euro verschil ben ik over een paar dagen weer vergeten bedacht ik er ook bij. Voorheen las ik op mijn iPad, de Libra Colour bevalt mij beter!
- Boeken is een e-reader king.
- Comics is beter op een tablet.
- Manga heb je geen kleuren voor nodig = e-reader.
Moet ik voor de Libra Colour gaan (7 inch) of voor de Saga (8 inch, maar alweer uit 2022).
Ik hou opzich wel van het grotere scherm dat ik nu heb. Aan de ander kant…is een maatje kleiner misschien wel weer fijner in de hand houden,
Zijn er hier Tweakers die bij Kobo naar ‘een maatje kleiner’ gegaan zijn? Wat is jullie ervaring?
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Ik heb de Libra Colour aangeschaft in het zwart met de gele hoes.
In het begin even wennen omdat het scherm een inch kleiner is. Maar na een dag of twee was ik helemaal gewend en kan ik zeggen dat het kleinere formaat wint van het extra pagina's moeten omslaan. Ik merk dat ik met deze ereader ook vaker in landscape lees, wat erg prettig is.
Ondertussen de oude Forma voor 47% van de aanschafprijs doorverkocht. Niet verkeerd al zeg ik het zelf
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Ja, via Calibre kun je het Amazon formaat omzetten naar iets wat Kobo begrijpt (epub, pdf, etc.).Kloever schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:45:
Zojuist een Kobo Libra Colour besteld. Nu heb ik ooit via Amazon wat boeken gekocht die ik op een tablet en laptop las als ik onderweg was. Kan ik die zo op de Kobo zetten? Las dat je daar iets van Calibre voor nodig had?
Hoe dat werkt even opzoeken op het internet want je moet wel wat stappen door, en mocht er DRM opzitten mag dat hier niet besproken worden hoe die te verwijderen.
https://www.expert.nl/kobo-clara-bw-zwart-372637357
"Audioboeken via bluetooth"krotwijk schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:17:
Aanbieding bij expert momenteel voor de Clara bw
https://www.expert.nl/kobo-clara-bw-zwart-372637357
Hoe werkt dit?

Toch maar eens proberen zo'n luisterboek.
[ Voor 16% gewijzigd door Beekforel op 15-06-2024 17:43 ]
Alleen de Kobo BW en Kobo Clara 2E zien er beiden wel leuk uit, niet echt grote verschillen. Kleur is niet nodig.
Pak de nieuwste, de BW uit 2024, die zal langer blijven werken dan de 2E uit 2022 qua updates verwacht ik. Plus de BW is beter geprijsd op dit moment.Locolau schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:51:
Alleen de Kobo BW en Kobo Clara 2E zien er beiden wel leuk uit, niet echt grote verschillen. Kleur is niet nodig.
Heb de Libra Colour nu 2 weken en bij mij is het spontaan herstarten nog niet gebeurd wanneer ik in de Kobo store rondsnuffel.Kloever schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:12:
Ik heb de Libra Colour binnen. Boek gekocht en stuk gelezen. Bevalt wel goed. Enige is dat als in de Kobo naar de store ga en daar naar bijvoorbeeld Non-Fictie ga de Kobo nog wel eens wil herstarten uit zichzelf. Is dat op te lossen of is er anders mis mee?
Heb je alle stappen via https://help.kobo.com/hc/...leshoot-your-Kobo-eReader al uitgeprobeerd?
Sleepcover besteld ook, yay!
Stel ik koppel m'n Google drive aan de Kobo Libra Colour? Wat is er dan mogelijk qua importeren van pdf bestanden?
Kort antwoord: ja dit is mogelijk. Bij de Libra 2 inderdaad niet, maar bij de Libra Colour wel.smeerbartje schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:44:
Ik overweeg om een Kobo Libra Colour aan te schaffen. Ik heb nu een Libra 2 en ik mis één feature: het draaedloos kunnen importeren van PDF bestanden. Zou iemand mij kunnen vertellen of dit mogelijk is met de Kobo Libra Colour?
Stel ik koppel m'n Google drive aan de Kobo Libra Colour? Wat is er dan mogelijk qua importeren van pdf bestanden?
Zie https://help.kobo.com/hc/...-eReader-met-Google-Drive
"Deze functie werkt alleen op Kobo Forma , Kobo Sage, Kobo Elipsa, Kobo Elipsa 2E, Kobo Libra Colour".
Thanks! Heb je hier toevallig ook ervaring mee?Of-Aaargh schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:59:
[...]
Kort antwoord: ja dit is mogelijk. Bij de Libra 2 inderdaad niet, maar bij de Libra Colour wel.
Zie https://help.kobo.com/hc/...-eReader-met-Google-Drive
"Deze functie werkt alleen op Kobo Forma , Kobo Sage, Kobo Elipsa, Kobo Elipsa 2E, Kobo Libra Colour".
Werkt het echt zo smooth?
Ik heb de libra 2, en gebruik hiervoor dropbox. Maar google drive kan idd ook. Zoek even nickelmenu op.smeerbartje schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:44:
Ik overweeg om een Kobo Libra Colour aan te schaffen. Ik heb nu een Libra 2 en ik mis één feature: het draaedloos kunnen importeren van PDF bestanden. Zou iemand mij kunnen vertellen of dit mogelijk is met de Kobo Libra Colour?
PSN & XBL: Denkoyugo
Hoe storend is de extra kleur laag van de kaleido 3?
Hier is een mooie vergelijking (met wat conclusies voor welk gebruik wat beter is)Alpha0 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:25:
Ik ben op dit moment aan het twijfelen, het liefst zou ik waarschijnlijk een B&W Carta 1300 scherm hebben maar ik ben wel aangetrokken tot de groote van de libra Colour welke nu is afgeprijsd naar €209.
Hoe storend is de extra kleur laag van de kaleido 3?
https://changelog.complet...rse-than-the-kobo-libra-2
PSN & XBL: Denkoyugo
Bedankt voor de reactie, ik blijf het jammer vinden dat Kobo geen Libra B&W heeft uitgebracht.Denko schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:33:
[...]
Hier is een mooie vergelijking (met wat conclusies voor welk gebruik wat beter is)
https://changelog.complet...rse-than-the-kobo-libra-2
De Clara is jammer genoeg namelijk net wat te klein.
Dan pak je toch de Kobo Libra 2, H2O of Sage: https://nl.kobobooks.com/collections/ereadersAlpha0 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:38:
[...]
Bedankt voor de reactie, ik blijf het jammer vinden dat Kobo geen Libra B&W heeft uitgebracht.
De Clara is jammer genoeg namelijk net wat te klein.
Of je kijkt naar een ander merk, er staat een hele lijst ereaders rond hetzelfde formaat als de Libra Colour in de Pricewatch:
categorie: E-readers
Beter vriendelijk te zijn dan gelijk krijgen
Je hebt toch ook een Dropbox functie?snarfl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:07:
Kobo Libra 2 aangeschaft omdat mijn Kindle kuren ging vertonen. Fijn apparaat, ruim scherm. Alle boeken er met Kalibre opgezet. Ik kom er achter dat losse epubs er alleen met een kabeltje opgezet kunnen worden. De Kindle was gebruiksvriendelijker. Die had een email functie daarvoor. Gelukkig werkt dat usbc-kabeltje ook met mijn Pixel telefoon, die dan als pc wordt herkend.
Zie: Denko in "[Kobo e-readers] Ervaringen & Discussie"
[ Voor 7% gewijzigd door barrymossel op 03-07-2024 21:08 ]
Ik moet dat ding toch eens opladen, dus kabel erin, andere kant in m'n pc, boeken erop en na een paar uur de stekker er weer uit, en dan is hij gelijk weer volchaoscontrol schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:57:
Ik heb het zelf helemaal cloud-loos door met Nickelmenu een ftp server te draaien op de Kobo. Af en toe slinger ik wifi aan op het apparaat, upload een zooi boeken en kan weer even vooruit.
Mja, mijn Kobo heeft een brakke USB connector. Opladen is geen probleem, maar een dataverbinding wel. Heb een hoop kabels in huis, maar slechts 1 waarmee ik met moeite net een verbinding weet te maken. Dus hier de boel ingericht via een Calibre server waarmee ik m'n reader draadloos kan synchroniseren. Is leuk dat dat soort hobby-oplossingen gewoon mogelijk zijn.Wailing_Banshee schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:38:
[...]
Ik moet dat ding toch eens opladen, dus kabel erin, andere kant in m'n pc, boeken erop en na een paar uur de stekker er weer uit, en dan is hij gelijk weer vol
Lees even wat terug en/of zoek op Nickelmenu. Daarin zit dropbox integratie en gaat het ook super makkelijk!vanaalten schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:52:
[...]
Mja, mijn Kobo heeft een brakke USB connector. Opladen is geen probleem, maar een dataverbinding wel. Heb een hoop kabels in huis, maar slechts 1 waarmee ik met moeite net een verbinding weet te maken. Dus hier de boel ingericht via een Calibre server waarmee ik m'n reader draadloos kan synchroniseren. Is leuk dat dat soort hobby-oplossingen gewoon mogelijk zijn.
Via een omweg kun je inderdaad een dropbox-functie in alle Kobo's hacken. Redelijk eenvoudig voor een tweaker. Maar out of the box hebben alleen de duurdere modellen (vanaf Libra Colour) die functie.barrymossel schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:06:
[...]
Je hebt toch ook een Dropbox functie?
Zie: Denko in "[Kobo e-readers] Ervaringen & Discussie"
En sinds ik nu toch NickelMenu erop moest zetten heb ik ook KoReader maar weer eens geprobeerd, en in mijn geval is dat toch net wat lekkerder, vooral het pagina omslaan was bij de H20 toch wel steeds langer gaan duren met elke update had ik het idee, en in KoReader is dat merkbaar significant sneller.
De laatste 6 boeken heb ik dus elke keer in de kobo omgeving met dropbox gedownload, vervolgend KoReader gestart, en zo het boek gelezen. Misschien een beetje rare setup, want volgens mij zou je in koreader zelf ook cloud-opslag dingen aan de praat moeten kunnen krijgen, maar ik ben hier voorlopig erg tevreden mee.
Wat ik vooral fijn vind, is als ik van een boek hoor, en ik koop/vind/download 'm terwijl ik niet in de buurt van de reader bent, knal ik 'm gewoon in de goede Dropbox folder van m'n telefoon en dan weet ik dat ik 'm terug kan vinden vanaf de kobo reader.