Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:06
TVL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:38:
Vroeger was het zo dat de Kindle geen EPUB ondersteunde. Daarnaast kan je bij Bol boeken kopen en op je Kindle zetten. Gebruik daar Calibre voor.
Maar dat is toch met de plugin die de DRM van het bestand afsloopt zodat je het op elke reader (die epub ondersteund) kan lezen?
Of ondersteund de kindle nu wel Adobe DRM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:53

TVL

avec_style schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:48:
[...]

Maar dat is toch met de plugin die de DRM van het bestand afsloopt zodat je het op elke reader (die epub ondersteund) kan lezen?
Of ondersteund de kindle nu wel Adobe DRM?
Weet niet hoe het zit met DRM op de Kindle maar als er DRM op een gekocht boek zit haal ik het eraf met Calibre. Ik wil geen DRM op gekochte boeken.

[ Voor 6% gewijzigd door TVL op 11-03-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:57
Homeland schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:25:
[...]

Jawel hoor, ik kan elke epub gewoon naar mijn kindle mailen of uploaden via de Amazon website.

https://www.amazon.com/gp...l?nodeId=G5WYD9SAF7PGXRNA
Ik zei toch dat je dan wel iets met je epubs moet doen? Je kunt je kindle niet aan bijv. bol.com koppelen om daar boeken te kopen en gelijk te lezen. Je hebt bijv. die Kindle mail service nodig (wat al een hele tijd bestaad), of je gebruikt een applicatie als Calibre. Ik vermoed dat die Kindle mail service het epub bestand (wat gewoon een zip bestand is) uitpakt en omzet naar een mobi bestand. Precies hetzelfde wat Calibre ook doet. En ik heb ook heel veel bestanden handmatig omgezet van epub naar mobi (voordat ik Calibre ben gaan gebruiken).

Persoonlijk doe ik altijd het tegenovergestelde. Ik koop het gros van mijn boeken bij Amazon, omdat de DRM daarvan (voor mij) een heel stuk makkelijker te verwijderen is (geen extra software nodig, behalve Calibre). En mijn partner heeft een Kindle, dus die koopt sowieso alles op Amazon.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hilliebillie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-09 14:45
Jesse- schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:44:
Ik had bedacht dit weekend een Kobo Clara 2E te bestellen, maar ze zijn overal uitverkocht of ver boven de adviesprijs van €149 te koop.
Iemand enig idee of ze nog terug op voorraad komen? Dit model leek me een prima instapper namelijk.
Ik weet niet waar je woont, maar bij Expert verkrijgbaar voor €149.00 in heel veel winkels (niet online)
Bij Bol een refurbished voor €114

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:59
Hilliebillie schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:22:
[...]

Ik weet niet waar je woont, maar bij Expert verkrijgbaar voor €149.00 in heel veel winkels (niet online)
Bij Bol een refurbished voor €114
Ik heb inmiddels mijn Clara 2e :) Expert had ik nog gecheckt maat er was er geen met voorraad op fietsafstand. Hetzelfde gold voor EP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-09 08:34
Hoi,
Ik heb ooit een Sony PRS-600 gehad (geloof ik) en als ik deze een tijdje niet gebruikte en in de kast legde dan bleef de batterij redelijk opgeladen. Enige maanden geleden heb ik een Kobo Sage gekocht ter vervanging maar ik merk dat als ik deze uitzet en twee weken in de kast leg, de batterij dan gewoon leeg is. Is dat bij jullie ook zo? Heb ik wellicht iets fouts staan? Ik heb wel dat, als hij uit staat, de kaft van het boek op het scherm blijft staan. Naar mijn weten kost enkel het verversen van het scherm batterij, niet meer als het er éénmaal staat, of is dit mijn grote fout? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_am_I
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:27
ironheart schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:09:
Hoi,
Ik heb ooit een Sony PRS-350 gehad (geloof ik) en als ik deze een tijdje niet gebruikte en in de kast legde dan bleef de batterij redelijk opgeladen. Enige maanden geleden heb ik een Kobo Sage gekocht ter vervanging maar ik merk dat als ik deze uitzet en twee weken in de kast leg, de batterij dan gewoon leeg is. Is dat bij jullie ook zo? Heb ik wellicht iets fouts staan? Ik heb wel dat, als hij uit staat, de kaft van het boek op het scherm blijft staan. Naar mijn weten kost enkel het verversen van het scherm batterij, niet meer als het er éénmaal staat, of is dit mijn grote fout? :X
Heb je wifi wellicht aan staan? Ik zet deze standaard uit en zet 'm alleen aan als ik deze daadwerkelijk nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
I_am_I schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:13:
[...]

Heb je wifi wellicht aan staan? Ik zet deze standaard uit en zet 'm alleen aan als ik deze daadwerkelijk nodig heb.
Nee staat ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:21
ironheart schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:09:
Hoi,
Ik heb ooit een Sony PRS-600 gehad (geloof ik) en als ik deze een tijdje niet gebruikte en in de kast legde dan bleef de batterij redelijk opgeladen. Enige maanden geleden heb ik een Kobo Sage gekocht ter vervanging maar ik merk dat als ik deze uitzet en twee weken in de kast leg, de batterij dan gewoon leeg is. Is dat bij jullie ook zo? Heb ik wellicht iets fouts staan? Ik heb wel dat, als hij uit staat, de kaft van het boek op het scherm blijft staan. Naar mijn weten kost enkel het verversen van het scherm batterij, niet meer als het er éénmaal staat, of is dit mijn grote fout? :X
Zet je hem echt uit, als met de knop vasthouden tot die uitschakelt, en moet je de knop even ingedrukt houden en enige tijd wachten om weer op te starten?
Of zet je deze in de slaapstand door 1 seconde de knop in te drukken, en bij starten ook weer binnen een paar seconden deze actief te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
swhnld schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:08:
[...]

Zet je hem echt uit, als met de knop vasthouden tot die uitschakelt, en moet je de knop even ingedrukt houden en enige tijd wachten om weer op te starten?
Of zet je deze in de slaapstand door 1 seconde de knop in te drukken, en bij starten ook weer binnen een paar seconden deze actief te hebben?
Nee ik zet hem echt uit. Ik heb zo'n sleepcover (rete irritant trouwens want die moet ik telkens loshalen om aan de achterkant de aan en uit knop te kunnen gebruiken). Ik ben hem nu vol aan het laden en ga zo eens even meten hoe lang het duurt als hij uitstaat alvorens er een percentage gezakt is. Ik ben tevens aan het kijken naar de Kobo Nia of misschien wel een Kindle mits de batterij beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 07:12

Denko

|{ing Øf ßlitz

ironheart schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:16:
[...]

Nee ik zet hem echt uit. Ik heb zo'n sleepcover (rete irritant trouwens want die moet ik telkens loshalen om aan de achterkant de aan en uit knop te kunnen gebruiken). Ik ben hem nu vol aan het laden en ga zo eens even meten hoe lang het duurt als hij uitstaat alvorens er een percentage gezakt is. Ik ben tevens aan het kijken naar de Kobo Nia of misschien wel een Kindle mits de batterij beter is.
Dit ligt niet aan jou. Dat model van Kobo heeft gewoon wat batterij probleempjes. Over het algemeen heeft kobo wat meer issues met firmware en de leegloop van batterijen. AIs batterij belangrijk voor je, sla gerust kobo over en ga naar Kindle. Als flexibiliteit een eis is kom je bij Kobo terecht.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
ironheart schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:16:
[...]

Ik heb een Kindle Paperwhite signature editie, en gebruik de sleepcover, die heeft een optie voor diepe slaapstand, en gaat lang mee. Maar als je DRM beveiligde epubs van een bibliotheek leest of hebt is dat niet de ideale route. Hebben ze geen beveiliging dan is het geen probleem want er is ook epub support tegenwoordig op Kindle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
Denko schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:31:
[...]

Dit ligt niet aan jou. Dat model van Kobo heeft gewoon wat batterij probleempjes. Over het algemeen heeft kobo wat meer issues met firmware en de leegloop van batterijen. AIs batterij belangrijk voor je, sla gerust kobo over en ga naar Kindle. Als flexibiliteit een eis is kom je bij Kobo terecht.
Ik had al zo'n vermoeden gezien het aantal posts dat ik voorbij zie komen aangaande de Sage.

Batterij is mega belangrijk voor mij en bij voorkeur ook klein (6 inch). Verder lees ik enkel EPUBs. Heb je een advies voor mij qua Kindle? En waar het beste aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
swhnld schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:35:
[...]

Ik heb een Kindle Paperwhite signature editie, en gebruik de sleepcover, die heeft een optie voor diepe slaapstand, en gaat lang mee. Maar als je DRM beveiligde epubs van een bibliotheek leest of hebt is dat niet de ideale route. Hebben ze geen beveiliging dan is het geen probleem want er is ook epub support tegenwoordig op Kindle.
Kun je wellicht iets meer vertellen over de batterij? Ik lees met vlagen namelijk. Soms 3 dagen wel en soms 2 weken niet en als ik hem dan pak dan merk ik dat de batterij intussen bijna leeg is en dat irriteert me. Is het overigens wel gewoon mogelijk om Bol.com boeken aan te schaffen en deze erop te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

ironheart schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:36:
[...]

Ik had al zo'n vermoeden gezien het aantal posts dat ik voorbij zie komen aangaande de Sage.

Batterij is mega belangrijk voor mij en bij voorkeur ook klein (6 inch). Verder lees ik enkel EPUBs. Heb je een advies voor mij qua Kindle? En waar het beste aan te schaffen?
Mijn vrouw heeft een kindle paperwhite. Die is zeker aan te raden, in de aanbieding zijn die 120 euro oid. Absoluut het geld waard. Volle prijs ook wel overigens. 6.8inch, waterdicht, gladde voorkant. Ondersteunt gewoon epub tegenwoordig (al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat niet gebruik, alle boeken gaan bij mij gelijk calibre in, DRM gaat eraf en ze worden geconverteerd naar KEPUB, EPUB en die awz3 oid formaat voor kindle.)

Hij kan makkelijk 2 maanden standby staan op het nachtkastje. Mijn vrouw leest aanzienlijk minder dan ik.

Het kopen van het apparaat kan het beste bij de maker; amazon.nl

[ Voor 5% gewijzigd door Denko op 19-03-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
Denko schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:43:
[...]

Mijn vrouw heeft een kindle paperwhite. Die is zeker aan te raden, in de aanbieding zijn die 120 euro oid. Absoluut het geld waard. Volle prijs ook wel overigens. 6.8inch, waterdicht, gladde voorkant. Ondersteunt gewoon epub tegenwoordig (al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat niet gebruik, alle boeken gaan bij mij gelijk calibre in, DRM gaat eraf en ze worden geconverteerd naar KEPUB, EPUB en die awz3 oid formaat voor kindle.)

Hij kan makkelijk 2 maanden standby staan op het nachtkastje. Mijn vrouw leest aanzienlijk minder dan ik.

Het kopen van het apparaat kan het beste bij de maker; amazon.nl
:w Sage, hellooooo Kindle!

@Denko Ik zie dat er ook een Signature editie is. Welke heeft je vrouw? Niet echt noemenswaardige verschillen volgens mij...

[ Voor 7% gewijzigd door ironheart op 19-03-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
ironheart schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:47:
[...]

@Denko Ik zie dat er ook een Signature editie is. Welke heeft je vrouw? Niet echt noemenswaardige verschillen volgens mij...
Signature editie heeft Qi draadloos opladen, meer opslag en meekleurend scherm optie (minder blauw licht in de avond maar gelige kleur).
Ik heb verlichting hard op 7 gezet, en automatisch bijstellen uit, want anders gaat die in de zon, net als een telefoon, op max vermogen, en trekt de accu leeg. Plus met e-Inkt is dat niet nodig in daglicht.
Let wel op, door de verlichting is er iets meer reflectie in het scherm in verhouding met je oude Sony doordat er een glasplaat op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

[...]

Eigenlijk niks op toe te voegen wat hierboven is verteld. Ga je veel strips/pdf oid lezen is het interresant, anders heeft het allemaal niet echt meerwaarde imo. QI laden is interresant tot je bedenkt dat je 1.5 uur per 6 weken oid aan het laden bent....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:49
[...]

Wat je ook nog kunt proberen is volledig terug naar de fabrieksinstellingen. Mijn Libra 2 liep een tijdje geleden binnen een dag helemaal leeg (dus wellicht/waarschijnlijk een ander probleem). Na de reset doet ie het weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Batterijduur wordt denk ik deels bepaald door het lezen zelf (en dan zal achtergrondverlichting een factor zijn), maar denk ook de wifi-verbinding. Ik ben best tevreden over m'n Kobo H2O die ik, denk ik, eens in de twee maanden een keer oplaad. Maar wel zet ik altijd de wifi uit - enkel af en toe aan om boeken te syncen en dan meteen weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:37
Ik overweeg om Nickelmenu te gaan installeren op mijn Kobo Sage. Klopt het dat, doordat je het zwart-wit schema omdraait, je langer met de batterij doet? Dat is voor mij tocht wel een pijnpunt bij de Sage.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:11

Reptile209

- gers -

StopEcocide schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:56:
Ik overweeg om Nickelmenu te gaan installeren op mijn Kobo Sage. Klopt het dat, doordat je het zwart-wit schema omdraait, je langer met de batterij doet? Dat is voor mij tocht wel een pijnpunt bij de Sage.
In principe gebruikt een e-reader alleen stroom om de pagina aan te passen. Daarna blijft alles zoals het is en kost het geen vermogen om de pagina te laten staan. Wat een beetje kan schelen, is hoe vaak de reader een volledige scherm-refresh doet (vaak bijv. 1x per 6 pagina's wisselen), maar als het het te hoog zet krijg je last van "ghosting": pixels die verkeerd om staan.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Reptile209 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:24:
[...]

In principe gebruikt een e-reader alleen stroom om de pagina aan te passen. Daarna blijft alles zoals het is en kost het geen vermogen om de pagina te laten staan. Wat een beetje kan schelen, is hoe vaak de reader een volledige scherm-refresh doet (vaak bijv. 1x per 6 pagina's wisselen), maar als het het te hoog zet krijg je last van "ghosting": pixels die verkeerd om staan.
Bedankt voor je antwoord. Maar als je achtergrondverlichting aan hebt staan om in het donker te lezen, dan lichten met Nickelmenu de letters toch wel op?

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 23:11

Reptile209

- gers -

StopEcocide schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:05:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Maar als je achtergrondverlichting aan hebt staan om in het donker te lezen, dan lichten met Nickelmenu de letters toch wel op?
Geen idee, ken die ereader niet en ook dat menu niet. Maar achtergrondverlichting is, bij mijn Kobo, gewoon een floodlight achter/voor/in (geen idee) het scherm. Dus dan maakt het niet uit of de pixels zwart of wit zijn, kost net zo veel stroom om de ledjes te laten branden.
En dat is anders dan bij een tablet of telefoon, waar een zwarte pixel "gratis" is en een verlichte pixel stroom kost. Bedoelde je dat met je vraag?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
StopEcocide schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:05:
[...]

De achtergrondverlichting verlicht het hele scherm volgens mij. Dit is bij het zwart alleen niet te zien. Wellicht dat je daardoor de lichtsterkte lager kunt zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Pffffff, ik heb het installeren van Nickelmenu maar opgegeven. Lukte me niet.

Ik ontdek net inderdaad dat er zonder Nickelmenu al standaard een 'dark mode' was en dat daar inderdaad de achtergrond wordt meeverlicht. Jammer, want ik lees in het graag in het donker. Ik had gehoopt op een uitgeschakelde achtergrond (inverted screen waarbij de achtergrond niet wordt meeverlicht). Is dit met Nickelmenu dan niet mogelijk?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zonder achtergrondverlichting zie je niets in het donker.

Ik heb dark mode via Nickel (want dit zorgde voor iets meer dark dan de default) en licht op 1 of 2% en dat gaat prima.

Moet de letters wel groter zetten tegenwoordig maar dat heeft met de leeftijd te maken denk ik. :X

Ik heb veel gehad aan dit blog: https://code.mendhak.com/kobo-customizations/

[ Voor 12% gewijzigd door Beekforel op 20-03-2024 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
StopEcocide schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:08:
Pffffff, ik heb het installeren van Nickelmenu maar opgegeven. Lukte me niet.

Ik ontdek net inderdaad dat er zonder Nickelmenu al standaard een 'dark mode' was en dat daar inderdaad de achtergrond wordt meeverlicht. Jammer, want ik lees in het graag in het donker. Ik had gehoopt op een uitgeschakelde achtergrond (inverted screen waarbij de achtergrond niet wordt meeverlicht). Is dit met Nickelmenu dan niet mogelijk?
Je kunt zeker de backlight uitzetten. Maar dat kan ook met de standaard darkmode lijkt me. Maar dan zie je in het donker nog steeds vrijwel niets. Zie het als een ouderwetse overhead projector. Een lamp met een ofwel letters in het zwart die niet oplichten en de rest wel. Of een zwarte sheet waarbij de letters niet zwart zijn en het licht door de letters schijnt. In beide gevallen staat de lamp aan die stroom verbruikt. En als de lamp aan staat met omgevingslicht dan zul je het wel kunnen lezen, maar in het donker waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
barrymossel schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:45:
[...]

Je kunt zeker de backlight uitzetten. Maar dat kan ook met de standaard darkmode lijkt me. Maar dan zie je in het donker nog steeds vrijwel niets. Zie het als een ouderwetse overhead projector. Een lamp met een ofwel letters in het zwart die niet oplichten en de rest wel. Of een zwarte sheet waarbij de letters niet zwart zijn en het licht door de letters schijnt. In beide gevallen staat de lamp aan die stroom verbruikt. En als de lamp aan staat met omgevingslicht dan zul je het wel kunnen lezen, maar in het donker waarschijnlijk niet.
Thanks. Duidelijk. Mijn doel was om opgelichte letters te hebben, tegen een pitch black achtergrond. Maar het moge niet zo zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
StopEcocide schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:51:
[...]

Thanks. Duidelijk. Mijn doel was om opgelichte letters te hebben, tegen een pitch black achtergrond. Maar het moge niet zo zijn.
Dan heb je een oled scherm nodig ben ik bang. En of dat fijn leest in bed...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hilliebillie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-09 14:45
Waarom willen mensen altijd meer, dan het apparaat biedt?? Ik blijf het bijzonder vinden. Als je een fiets koopt ga je er toch ook niet vanuit dat je er een motor van kan maken? Ik tenminste niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hilliebillie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 02:53:
Waarom willen mensen altijd meer, dan het apparaat biedt?? Ik blijf het bijzonder vinden. Als je een fiets koopt ga je er toch ook niet vanuit dat je er een motor van kan maken? Ik tenminste niet.
Omdat weinig producten perfect zijn. En als je je apparaat dan toch net wat beter kan maken met een mod of andere software, dan is dat toch mooi meegenomen?
Het is niet dat iemand nu van een e-reader een iPad wil maken in dit geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Hilliebillie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 02:53:
Dat is wat innovatie brengt, en juist hier op Tweakers de bron van het ontstaan van de website. Overigens doet lang niet iedereen dat, maar kijk er dan naar als amusement, er zijn zelfs hele TV programma's die daarop kapitaliseren.

En uit je vraag, de uitvinding van de snorfiets was juist dat, een gewone fiets met een motortje toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
StopEcocide schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:51:
[...]

Het probleem is dat het geen "back"light is, maar "side"light. In tegenstelling tot een tablet zit de verlichting dus niet achter het scherm, maar aan de zijkant. Het is eigenlijk hetzelfde als wanneer je een (heleboel) zaklantaarn(s) langs een pagina van een boek houdt (dus parallel aan de pagina's).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 08:57
barrymossel schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:55:
[...]

Het is niet dat iemand nu van een e-reader een iPad wil maken in dit geval...
To be honest, dat is eigenlijk wel wat gevraagd wordt.
Een e-ink scherm waarvan de witte pixels oplichten maar de zwarte pixels niet. Dat is een OLED scherm zoals op een (dure) ipad. E-ink is gewoon een andere techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
WaterFire schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:16:
[...]

To be honest, dat is eigenlijk wel wat gevraagd wordt.
Een e-ink scherm waarvan de witte pixels oplichten maar de zwarte pixels niet. Dat is een OLED scherm zoals op een (dure) ipad. E-ink is gewoon een andere techniek.
Haha, je hebt gelijk (zeg ik in een eerdere post ook). Maar dat gaat om gebrek aan kennis van de techniek. Niet om bewust alle functionaliteit van een iPad in een e-reader te stoppen (zoals de vergelijking fiets - motor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:54
Kobo Libra 2 in de aanbieding. Interessant. Zo vaak is er niet een prijsverlaging toch?

Ook interessant dat ze de Clara 2e bij Coolblue nog steeds voor 175 verkopen terwijl bij Bol de prijs alweer op 150 ligt.

Ik twijfel nog tussen de twee apparaten.

[ Voor 46% gewijzigd door Poumelie op 29-03-2024 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:19
Poumelie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:17:
Kobo Libra 2 in de aanbieding voor 179 euro bij Coolblue. Interessant. Zo vaak is er niet een prijsverlaging toch?

Ook interessant dat ze de Clara 2e nog steeds voor 175 verkopen terwijl bij Bol de prijs alweer op 150 ligt.

De Kobo Libra 2 is overal 179 euro, dat is ook de prijs bij Kobo zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Laatst online: 22:54
Of-Aaargh schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:27:
[...]

De Kobo Libra 2 is overal 179 euro, dat is ook de prijs bij Kobo zelf.
Dan pas ik mijn opmerking aan, nu in de aanbieding voor 179 overal 😉. Afgelopen tijd prijs in de gaten gehouden en die was steeds 199.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Iemand enig idee hoe ik woordafbreking voorkom? Leest echt heel irritant... Heb al gezocht op hyphenation maar kom er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

StopEcocide schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:11:
Iemand enig idee hoe ik woordafbreking voorkom? Leest echt heel irritant... Heb al gezocht op hyphenation maar kom er niet uit.
Lukt dat ook niet met uitlijnen ofzo ?
Als je boven of onder tikt kan je instellen hoe die alles uitlijnt.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
chucky666 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:17:
[...]

Lukt dat ook niet met uitlijnen ofzo ?
Als je boven of onder tikt kan je instellen hoe die alles uitlijnt.
Thanks. Het was zo simpel inderdaad. Alleen zit ik nu met het probleem dat de pagina nummering 'geëxplodeerd' is. Eerst telde het boek ongeveer 300 pagina's, nu 918. Vreemd. Maar ik kan daar denk ik wel mee leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
StopEcocide schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:27:
[...]

Thanks. Het was zo simpel inderdaad. Alleen zit ik nu met het probleem dat de pagina nummering 'geëxplodeerd' is. Eerst telde het boek ongeveer 300 pagina's, nu 918. Vreemd. Maar ik kan daar denk ik wel mee leven.
Maar het zijn nog steeds ongeveer 300 page turns? Sommige boeken hebben de nummering inderdaad 'hard' op plaatsen staan. Calibre zal wel weer een oplossing zijn, maar zoals je zegt is het ook weer geen halszaak. Ik gebruik het alleen om te zien hoe ver ik ongeveer ben in een hoofdstuk. Of er nu 12/15 of 36/45 staat zou mij ook niet zo veel uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Poumelie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:11:
[...]

Dan pas ik mijn opmerking aan, nu in de aanbieding voor 179 overal 😉. Afgelopen tijd prijs in de gaten gehouden en die was steeds 199.
Dan komt er vast weer een nieuwe Kobo aan, vaak net rond half mei (moederdag] en voor de zomer.
Pin me er niet op vast maar het is wel vaak raak rond deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertX
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-08 20:57
Poumelie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:11:
[...]
Als je naar het prijsverloop van de afgelopen twee jaar kijkt zie je dat er rond deze periode steeds een prijsverlaging van €20 was. Naar verwachting gaat de prijs straks weer naar €199.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:55
Het lijkt er op dat Kobo op korte termijn een apparaat dat kleur ondersteund gaat aankondigen. De laatste twee dagen zijn ze druk bezig om afbeeldingen op social media zwartwit te maken. Ben zelf vooral benieuwd of het echt iets nieuws wordt of dat ze ook gewoon voor de bestaande Kaleido 3-schermen gaan :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OzNCSZLm.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 22:59
Poumelie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:17:
Kobo Libra 2 in de aanbieding. Interessant. Zo vaak is er niet een prijsverlaging toch?

Ook interessant dat ze de Clara 2e bij Coolblue nog steeds voor 175 verkopen terwijl bij Bol de prijs alweer op 150 ligt.

Is wel vaker in de aanbieding. Ik heb die van mij voor 165 gekocht bij de Mediamarkt afgelopen januari.

Mooi te zien in de prijsontwikkeling grafiek in de pricewatch.

[ Voor 6% gewijzigd door Heisenbug op 03-04-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Hoe pas je de metadata permanent aan? Ik heb mijn laptop geformatteerd en daarbij dus ook Calibre opnieuw moeten installeren. Alles wat ik gewijzigd had is nu weer een rommeltje! Ik hoop dat ik mijn probleem goed omschrijf... Veel tijd en moeite in het wijzigen gestoken.

[ Voor 9% gewijzigd door StopEcocide op 04-04-2024 19:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PBP
  • Laatst online: 22:14

PBP

Libra Colour en Clara Colour zijn inmiddels uitgelekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNFhwLvk27sVmY8M52MroWQie8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heg3bjqZwJXn0vKbYHeHbyAV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hp-23tkcVizQkG_4aDzjfJF6zVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Bsd6TOjRdjioQ47f3w5ZnAG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
PBP schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:36:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als het niet (nog) scherper of sneller is, of betere accuduur heeft, dan zie ik - voor mij - geen voordelen.

Lijkt me meer voor de strips/pdf lezers, al laten de afbeeldingen anders doen vermoeden... Maar eerlijk gezegd boeit een gekleurde cover of markering me niet echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Wel geinig. Wil misschien binnenkort toch upgraden vanwege micro-usb naar usb-c (slaat nergens op natuurlijk), dus als die Clara Colour een niet al te gekke meerprijs heeft. We wachten het maar af :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Laatst online: 22:14

PBP

CLB schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:21:
Wel geinig. Wil misschien binnenkort toch upgraden vanwege micro-usb naar usb-c (slaat nergens op natuurlijk), dus als die Clara Colour een niet al te gekke meerprijs heeft. We wachten het maar af :)
De leak van fnac gaf aan 159 voor de Clara Colour en 229 voor de Libra Colour. Release 30 april

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Ajaa dank, zoals ik zei totaal niet nodig, maar wel geinig... we zien het wel.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 22:14

Saninl

Ben wel aan een upgrade toe vanaf de Glo. Los van de nieuwe colour opties, ben ik vooral aan het twijfelen of ik het compacte formaat van de Clara belangrijker vind dan de extra knoppen op de Libra…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
CLB schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:21:
Dat zeg je wel, maar het is wel handig als al je apparaten dezelfde aansluiting hebben hoor. Het was niet DE reden dat ik mijn Aura One vervangen heb (de batterij was echt slecht aan het worden), maar ik ben wel blij dat ik nu geen micro-USB kabels meer nodig heb (de Aura One was de enige die nog micro-USB nodig had).
CLB schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:40:
Ajaa dank, zoals ik zei totaal niet nodig, maar wel geinig... we zien het wel.
Niet nodig, inderdaad en ik zou er ook geen nieuw apparaat voor kopen. Maar ik heb er nu wel 1 (van Pocketbook), omdat ik toch een nieuwe moest/wilde kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
PBP schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:36:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Echt jammer dat het Kaleido is :'( Dat vind ik toch echt een mindere techniek dan ACeP. De resolutie in kleurenmodus is lager dan in zwartwit omdat de kleuren toegevoegd worden via een TFT laag (het is eigenlijk een hybride techniek van LCD + ePaper) terwijl ACeP (eInk Gallery 3 bijvoorbeeld) echt natieve kleurcapsules heeft in de eInk laag zelf. Ik heb het verschil op beurzen gezien en het is enorm.

Ondanks de lage refreshrates daarvan zou ik het toch veel liever hebben voor comics.

eInk was wel bezig aan het geschikt maken van Gallery voor eReaders en heeft er miljoenen in geinvesteerd: https://goodereader.com/b...l-the-gallery-3-e-readers.

[ Voor 23% gewijzigd door Llopigat op 05-04-2024 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:20:
Dat zeg je wel, maar het is wel handig als al je apparaten dezelfde aansluiting hebben hoor. Het was niet DE reden dat ik mijn Aura One vervangen heb (de batterij was echt slecht aan het worden), maar ik ben wel blij dat ik nu geen micro-USB kabels meer nodig heb (de Aura One was de enige die nog micro-USB nodig had).
Hier nog een prima accu en ik gebruik die micro-usb-poort denk vier keer per jaar. We zien wel, de huidige Clara HD kan misschien wel door naar iemand of gewoon van de hand, zodat ik kan upgraden.
Llopigat schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:57:
Echt jammer dat het Kaleido is :'( Dat vind ik toch echt een mindere techniek dan ACeP. De resolutie in kleurenmodus is lager dan in zwartwit omdat de kleuren toegevoegd worden via een TFT laag (het is eigenlijk een hybride techniek van LCD + ePaper) terwijl ACeP (eInk Gallery 3 bijvoorbeeld) echt natieve kleurcapsules heeft in de eInk laag zelf. Ik heb het verschil op beurzen gezien en het is enorm.
Kwestie van geld misschien? Kaleido is goedkoper te implementeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Saninl schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:01:
Ben wel aan een upgrade toe vanaf de Glo. Los van de nieuwe colour opties, ben ik vooral aan het twijfelen of ik het compacte formaat van de Clara belangrijker vind dan de extra knoppen op de Libra…
Als huidige Aura H2O gebruiker zou ik schermformaat van de Libra willen zonder de extra knoppen, zodat formaat beetje handzaam blijft. Gelukkig werkt die nog prima, want ik ben nog niet overtuigd van de form factor van Libra's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Oei, dat is erg jammer van de Kaleido. En maakt het kleur gebeuren eigenlijk ook gelijk (voor mij) nutteloos. Want met mijn huidige Libra 2 kan ik wel strips lezen, maar voornamelijk manga. Bij gewone strips (gemaakt voor kleur en boeken zeg maar) merk je al dat de resolutie niet veel lager mag zijn.

Hopelijk is de Libra Color 2 wel een treffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
CLB schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:35:
[...]

Hier nog een prima accu en ik gebruik die micro-usb-poort denk vier keer per jaar.
Ik moest hem tijdens een vakantie van 10 dagen al twee keer opladen :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:10
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:49:
[...]

Ik moest hem tijdens een vakantie van 10 dagen al twee keer opladen :p
Dat heb ik ook gehad. Weekendje weg, en op zaterdag al een lege accu. Zitten zoeken hoe je de accu kunt verwijderen, om een nieuwe te plaatsen en vervolgens kom ik tegen:
De accu helemaal leeg laten lopen (niet zo moeilijk lijkt me als het snel gaat ;) ) en dan 24 uur non-stop aan de lader. En de accu is weer als nieuw. Ik heb deze procedure vorig jaar februari uitgevoegd, en sinds dien heb ik 6 maand kunnen lezen op 1x laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
jvwou123 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:05:
[...]

Dat heb ik ook gehad. Weekendje weg, en op zaterdag al een lege accu. Zitten zoeken hoe je de accu kunt verwijderen, om een nieuwe te plaatsen en vervolgens kom ik tegen:
De accu helemaal leeg laten lopen (niet zo moeilijk lijkt me als het snel gaat ;) ) en dan 24 uur non-stop aan de lader. En de accu is weer als nieuw. Ik heb deze procedure vorig jaar februari uitgevoegd, en sinds dien heb ik 6 maand kunnen lezen op 1x laden.
Hmm, zal ik eens proberen dan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:03

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

jvwou123 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:05:
[...]

Deze tip komt als geroepen, want mijn Clara loopt vanaf 50% opeens in één keer leeg en gaat op zwart. Al hapert ze sinds twee dagen ook bij het omslaan van de pagina's, dus misschien is ze niet meer te redden. Ik had hetzelfde euvel bij mijn vorige Kobo, dat was het begin van het einde. (Aan de andere kant: 2 e-readers in ruim tien jaar verslijten, bij dagelijks gebruik, vind ik alleszins redelijk).

Eens kijken hoe de prijzen voor eventueel een vervanger liggen. Kleur boeit me niet, als het maar een compact formaat is met ComfortLight.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Kobo Colours officieel aangekondigd

[ Voor 51% gewijzigd door CLB op 10-04-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrit94
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Dus voor de Clara BW een grotere batterij, lagere prijs, verbeterd scherm met meer contrast en snelheid, beter repareerbaar en een andere, matte afwerking ten opzichte van de 2E.
Klinkt goed! Ik was in de markt voor een nieuwe dus ga deze wel halen.

[ Voor 6% gewijzigd door gerrit94 op 10-04-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ga m'n Libra H2O vervangen voor de Libra Colour waarschijnlijk. :)
Mis af en toe wel een kleurenscherm op m'n Kobo.. en ik heb nu nog Micro-USB i.p.v. USB-C dus dat is ook een fijne upgrade. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerrit94
  • Niet online
Opvallend is ook dat het contrast van de kleurenschermen lager is dan Z-W en daardoor de helderheid hoger moet om het te kunnen lezen. Op de website van Kobo staat dat daardoor de batterijduur voor de Colour 42 dagen is met 30% helderheid en 53 dagen voor de BW met 10% helderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Heb nu een Clara HD: 8GB, 1Ghz, microUSB, niet waterdicht, 1448*1072 zwartwit, Comfortlight Pro

De twee nieuwe:
Kobo Clara BW: 16GB, 1Ghz, USB C, wel waterdicht, 1448*1072 zwartwit, Comfortlight Pro - 140 euro

Kobo Clara Colour: 16GB, 2Ghz, USB C, wel waterdicht, 1448*1072 kleuren, Comfortlight Pro - 160 euro

Dan heb je voor twee tientjes meer dus een snellere cpu en (mogelijkheid tot gebruik) kleurenscherm? Zou die cpu echt stukje sneller zijn met bijvoorbeeld een boek openen of is het scherm, en de ververssnelheid daarvan, toch de beperkende factor? Maakt ook niet heel veel uit voor mijzelf, ga toch voor de Colour, maar ben benieuwd.

Hopelijk past mn huidige case trouwens ook nog, maten zijn niet helemaal identiek, maar we will see. En als ik sowieso kan lezen hoe ik het nu gewend ben qua resolutie, contrast, dan is de rest een mooi pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
CLB schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:38:
Heb nu een Clara HD: 8GB, 1Ghz, microUSB, niet waterdicht, 1448*1072 zwartwit, Comfortlight Pro

De twee nieuwe:
Kobo Clara BW: 16GB, 1Ghz, USB C, wel waterdicht, 1448*1072 zwartwit, Comfortlight Pro - 140 euro

Kobo Clara Colour: 16GB, 2Ghz, USB C, wel waterdicht, 1448*1072 kleuren, Comfortlight Pro - 160 euro

Dan heb je voor twee tientjes meer dus een snellere cpu en (mogelijkheid tot gebruik) kleurenscherm? Zou die cpu echt stukje sneller zijn met bijvoorbeeld een boek openen of is het scherm, en de ververssnelheid daarvan, toch de beperkende factor? Maakt ook niet heel veel uit voor mijzelf, ga toch voor de Colour, maar ben benieuwd.

Hopelijk past mn huidige case trouwens ook nog, maten zijn niet helemaal identiek, maar we will see. En als ik sowieso kan lezen hoe ik het nu gewend ben qua resolutie, contrast, dan is de rest een mooi pluspunt.
Ik verwacht dat de extra snelheid komt door het kleuren scherm dat meer rekenkracht vergt. Echter kan dat ook een negatieve impact hebben op de accuduur. Daarnaast heb ik al klachten gelezen over het kleurenscherm en leesbaarheid plus helderheid horende bij het type scherm, niet specifiek in de Kobo implementatie.

Dus mijn advies zou zijn even de vergelijkende reviews af te wachten, met name waarin de beide modellen naast elkaar gelegd worden. Tenzij je niet enkele weken langer kunt wachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Ja je hebt gelijk natuurlijk, maar ik zal niks in kleur gaan lezen, leuk voor de bookcovers en that's it.

EDIT: Powerbutton zit aan achterzijde, dus sowieso nieuwe case nodig...

Wat footage van Kobo zelf:

En wat content van de werking, kleuren enzovoort, ziet er prima uit wat mij betreft:

[ Voor 81% gewijzigd door CLB op 10-04-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 11:44
Is er een manier om in calibre-web automatisch de plugin deACSM te draaien?

Mijn doel is om bibliotheekboeken met Adobe DRM op mijn Kobo libra te krijgen zonder tussenkomst van een pc. Lijkt ingewikkeld…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Kobo Clara Colour

Heb ik USB C nodig: nee,
Heb ik 16GB opslag nodig: nee maar
Heb ik waterdichtheid nodig: nee, maar altijd
Heb ik kleurenscherm nodig: nee, maar altijd handig

En ik kon m'n oude Clara goed verkopen, dus die heb ik afgelopen 2,5 jaar eigenlijk 'gratis' gebruikt.
En met een Bol.com-voucher die ik al 1,5 jaar heb, maar nog niet heb gebruikt, is het wel prima.

Mooie upgrade voor de komende jaren, nu maar afwachten... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Ik wacht de Colour nog een jaar of twee, drie af. Bij de eerste E-ink readers begon contrast en scherpte kwalitatief aan de onderkant, maar werd het ieder jaar beter. Ik verwacht dat over een paar jaar / modellen de kleuren er afspatten.

Ik verbaasde me wel positief over de prijs. Ik had een serieus hogere prijs verwacht ten opzichte van zwart/wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrit94
  • Niet online
Iemand op Reddit heeft de Libra eerder ontvangen. Het kleurenscherm lijkt wel een heftig contrastverschil te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZMunKLBVX9_73AkH9jNpmK-cGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKOCxcV5TWljdzaPub8YSea2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Ik zie twee totaal andere apparaten?

Zouden cases van de Clara 2E ook passen om de Clara Colour...?
112,05 x 159,02 x 8,66 mm vs 112 x 160 x 9,2 mm.
Dus dat geloof ik wel, maar de plek van de powerbutton, zelfde of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
gerrit94 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:01:
Iemand op Reddit heeft de Libra eerder ontvangen. Het kleurenscherm lijkt wel een heftig contrastverschil te zijn.

[Afbeelding]
Ik heb geen idee welke van de twee welke is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:19
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:12:
[...]

Ik heb geen idee welke van de twee welke is...
De linker heeft een kleurenscherm. Het contrastverschil lijkt erg op de Pocketbook Color die ik een paar jaar geleden even heb geprobeerd. Snel weer teruggestuurd, want het contrast was erg slecht, Een stuk slechter dan mijn Kobo Aura uit 2013. Grijze letters op een grijze achtergrond. Zo slecht dat ik in huis ook overdag altijd de backlight aan moest hebben om fatsoenlijk te kunnen lezen.
Ik ben bang dat de leeservaring met de Kobo hetzelfde gaat zijn als bij de Pocketbook Color-readers. Beide hebben immers hetzelfde scherm (Kaleido 3).
Ik ben inmiddels wel toe aan een nieuwe e-reader, met name vanwege USB-C, maar ik wacht even de reviews af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:33
Dat is een veelgehoorde klacht bij deze schermen, Boox loopt daar bijvoorbeeld ook tegenaan bij de Note air 3C. Mensen die nooit een ereader hadden gehad hadden er sowieso geen last van, mensen die wel ervaring hadden met een recenter apparaat moesten echt even wennen.

Per definitie zal het stroomgebruik dus wel hoger liggen. Ik zou bijvoorbeeld de Boox veel in een kantooromgeving gebruiken, dan heb je er veel minder last van want fel licht.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Ik stel m'n licht altijd 1 keer in en dat gebruik ik altijd, of ik nou in een donkere ruimte of in zonlicht lees... (standje is ook eigenlijk altijd "practisch uit") het is namelijk heel irritant als je overdag lekker in de hangmat gelezen hebt en dan 's avonds in bed verder wil, maar eerst het grote licht aan moet zetten om het licht van je reader weer aan te kunnen zetten :p (ja, ik weet dat er snelkoppelingen zijn, maar die werken nooit goed, bij mij)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik wacht ook nog even af. Op zich mis ik niets en de HD Klara doet het nog prima.

Als ik nou Pocket Cast kon afspelen bij de nieuwere modellen… dat zou voor mij een reden zijn om nu al te switchen.

En gefeliciteerd @WaterFire

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:33
@Wailing_Banshee herkenbaar, mijn Libra 2 staat altijd op lichtstand 1! Maar daar kom je dus met de nieuwe kleurenschermen niet mee weg.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:42:
Ik stel m'n licht altijd 1 keer in en dat gebruik ik altijd, of ik nou in een donkere ruimte of in zonlicht lees... (standje is ook eigenlijk altijd "practisch uit") het is namelijk heel irritant als je overdag lekker in de hangmat gelezen hebt en dan 's avonds in bed verder wil, maar eerst het grote licht aan moet zetten om het licht van je reader weer aan te kunnen zetten :p (ja, ik weet dat er snelkoppelingen zijn, maar die werken nooit goed, bij mij)
Bij mijn kobo libra is dat gewoon een swipe aan de rand van het scherm (onder naar boven meer licht, boven naar beneden voor minder). Daar heb ik echt geen losse lamp voor nodig. Doordat het zo enorm makkelijk gaat gebruik ik het regelmatig.
Hiervoor had ik een Sony PRS-T3 met een losse cover met ingebouwd lampje. Ik was toen echt overtuigd dat lezen met een los lampje fijner zou zijn dan met ingebouwd licht (niet kijken naar een licht gevend scherm) maar in combinatie met comfort light Pro (kleur van licht wordt aangepast aan tijdstip van de dag) moet ik zeggen dat ik niet meer terug zou willen naar een losse lamp.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
denyos schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:51:
[...]

Bij mijn kobo libra is dat gewoon een swipe aan de rand van het scherm (onder naar boven meer licht, boven naar beneden voor minder). Daar heb ik echt geen losse lamp voor nodig. Doordat het zo enorm makkelijk gaat gebruik ik het regelmatig.
Ja, dat is het op mijn One ook, maar zoals ik al zei, dat werkt bij mij nooit. Op de een of andere manier krijg ik het licht er altijd alleen maar mee uit. Dus hij staat standaard op 3% brightness en bijna vol open (geen idee waarom ze daar geen percentage laten zien) op natural light.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Balen dat het niet goed werkt en raar dat je dan geen percentage te zien krijgt. Ik wist niet dat er ook softwarematig zo een verschil zat tussen de verschillende readers. Als ik hem aanpas zie ik bovenaan het scherm namelijk wel een percentage (libra h2O). Ik merk wel dat het niet een normale swipe is zoals op een telefoon, maar meer als je een scrollbar op een website probeert te verplaatsen met je muis. Dus echt de vinger op het scherm aan rand aan blijven raken en dan rustig naar boven/beneden bewegen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Bij mijn libra werkt de swipe voor schermhelderheid wel, maar hij verspringt bij het loslaten. Dus als je 1% helderheid wil dan springt hij meestal naar 0 of naar 2, 3, of 4%. Erg onhandig. Daarom heb ik ‘m praktisch altijd op 1% staan. Liefst zou ik dat ook locken zodat je niet per ongeluk de helderheid kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:28:
[...]

De linker heeft een kleurenscherm. Het contrastverschil lijkt erg op de Pocketbook Color die ik een paar jaar geleden even heb geprobeerd. Snel weer teruggestuurd, want het contrast was erg slecht, Een stuk slechter dan mijn Kobo Aura uit 2013. Grijze letters op een grijze achtergrond. Zo slecht dat ik in huis ook overdag altijd de backlight aan moest hebben om fatsoenlijk te kunnen lezen.
Logisch ook want de Kaleido heeft een LCD laag over het scherm heen om de kleurenlaag aan en uit te kunnen zetten. LCD is nooit volledig transparant omdat het minstens een laag polarisers bevat (dus een deel van het licht wordt tegengehouden).

Technisch kan het nooit zo contrastrijk en helder zijn als eentje zonder. Ik hoop echt dat de ACeP schermen met echte kleureninkt voor ereaders komen. Voor zover ik het in de berichten leest is het probleem momenteel gewoon de refreshrate en de irritante manier waarop het refresht (het moet meerdere keren refreshen om alle kleuren goed te krijgen, en ondertussen zie je een raar beeld). Daarom wordt het meer ingezet voor grotendeels statische doeleinden zoals reclame, prijslabels en fotolijstjes.

Echt vreselijk is het echter niet meer, zie hier een filmpje van de Gallery 3 in een experimentele book reader:

Maar helaas is die nooit echt uitgekomen. Zie ook dat het contrast en kleurdiepte daar ook niet niet echt 100% is (het schijnt wel dat met meerdere refreshes de kleur er dieper uit kan komen).

[ Voor 18% gewijzigd door Llopigat op 12-04-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Llopigat schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:36:
Logisch ook want de Kaleido heeft een LCD laag over het scherm heen om de kleurenlaag aan en uit te kunnen zetten. LCD is nooit volledig transparant omdat het minstens een laag polarisers bevat (dus een deel van het licht wordt tegengehouden).
Is het echt een actief aangestuurde LCD laag?
Ik heb het idee, onder andere van deze site, dat het een passief plastic kleurenfilter is. Dan heb je in elk geval nog het voordeel dat het geen stroom verbruikt wanneer het beeld statisch is, maar enkel wat meer stroom verbruikt voor de backlight om helderheid te compenseren, denk ik.

Niet dat daarmee je verhaal onderuit gehaald wordt, want lijkt mij dat het contrast nog steeds achteruit gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• denyos
Kevinns schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:17:
Bij mijn libra werkt de swipe voor schermhelderheid wel, maar hij verspringt bij het loslaten. Dus als je 1% helderheid wil dan springt hij meestal naar 0 of naar 2, 3, of 4%. Erg onhandig. Daarom heb ik ‘m praktisch altijd op 1% staan. Liefst zou ik dat ook locken zodat je niet per ongeluk de helderheid kan aanpassen.
Je kan onder de leesinstellingen (pagina 2) het vinkje uitzetten dat je de helderheid niet kan aanpassen door langs de linkerrand te vegen. Zo voorkom je in ieder geval dat je hem per ongeluk verzet.
Dan blijft de optie in het helderheidsmenu nog wel gewoon beschikbaar als je hem toch wilt aanpassen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
denyos schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:22:
[...]

Je kan onder de leesinstellingen (pagina 2) het vinkje uitzetten dat je de helderheid niet kan aanpassen door langs de linkerrand te vegen. Zo voorkom je in ieder geval dat je hem per ongeluk verzet.
Dan blijft de optie in het helderheidsmenu nog wel gewoon beschikbaar als je hem toch wilt aanpassen.
Fantastisch! _/-\o_ Daar heb ik jaren volledig overheen gekeken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Ter info: nieuws: Kobo gaat samenwerken met iFixit om e-readers makkelijker repareerbaa...

EDIT: Fijne unboxingvideo van beide colours:

[ Voor 21% gewijzigd door CLB op 12-04-2024 21:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaterFire
gerrit94 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:01:

[Afbeelding]
Kennen jullie die optische illusie waarbij een grijs vlak opeens lichter of donkerder lijkt terwijl het precies dezelfde grijstint is/blijft? Dat komt door de directe kleur eromheen.
Daarom: neem geen witte reader want je scherm lijkt daardoor donkerder. En andersom, door de zwarte bezels ervaar je het scherm als 'lichter'.. Los van de feitelijke contrasten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
CLB schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:12:
Zouden cases van de Clara 2E ook passen om de Clara Colour...?
112,05 x 159,02 x 8,66 mm vs 112 x 160 x 9,2 mm.
Dus dat geloof ik wel, maar de plek van de powerbutton, zelfde of niet?
Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
WaterFire schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:23:
[...]

Kennen jullie die optische illusie waarbij een grijs vlak opeens lichter of donkerder lijkt terwijl het precies dezelfde grijstint is/blijft? Dat komt door de directe kleur eromheen.
Daarom: neem geen witte reader want je scherm lijkt daardoor donkerder. En andersom, door de zwarte bezels ervaar je het scherm als 'lichter'.. Los van de feitelijke contrasten etc.
Helemaal correct. Ik heb mijn eerste kindle in het wit gekocht en dit stoorde me immens. Nooit meer een witte ereader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:09
Hier een Kobo glo welke vervangen gaat worden door de Clara bw, in preorder bij bol.. mn vrouw maandje geleden de Clara 2e gekocht. Ik haar oude glo maar kwaliteit verschil is zo groot dat ik ook een nieuwe wil, de bw dus. Ben benieuwd.. verschilt weinig van de 2e maar koop nu liever dan toch het nieuwste model, is overigens nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Iemand moet ze net beide hebben, @Richard89 gaat er een kopen?

Je zou nog een vergelijkingssite kunnen zoeken die foto's met de echte maten over elkaar kan leggen. Of je neemt contact op met de verkoper van het hoesje voordat je bestelt, als het niet past stuur je terug.

[ Voor 4% gewijzigd door swhnld op 15-04-2024 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Ja ik heb 'm ook besteld, maar heb graag een case op voorhand liggen.
Zal uit China komen, dus even terugsturen is en blijft een heikel punt.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

CLB schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:44:
Ja ik heb 'm ook besteld, maar heb graag een case op voorhand liggen.
Zal uit China komen, dus even terugsturen is en blijft een heikel punt.

Thanks
Zover ik begrepen heb; niet dezelfde maat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Nee dat zijn ze inderdaad niet, maar dat geloof ik nog wel met een flexibele tpu-case.
112,05 x 159,02 x 8,66 mm vs 112 x 160 x 9,2 mm. Gaat me meer om de plek van de powerbutton...

Pagina: 1 ... 64 ... 71 Laatste