Ik heb er even een gehaald (kon 'm weer terugbrengen als deze niet werkte) Doet het inderdaad niet. Volgens de specificaties zou deze het ook op mijn mobiel moeten doen, ook niet. Ik las ook ergens dat de Samsung stylus van de S21 Ultra en de S22 Ultra op de Sage zou moeten werken, ik heb de S23 Ultra, maar de stylus werkt niet.WaterFire schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:40:
[...]
Ik denk 99% van niet. De Sage gebruikt het MPP protocol, dat is hetzelfde wat de Microsoft Surface met de Surface Pen gebruikt. Die kon ik gebruiken op mijn Sage.
Op BOL staat bij de LAB31 pen een waslijst tablets genoemd, maar geen enkele laptop. Terwijl MPP pennen veel op laptops gebruikt worden.
Jammer genoeg kon ik bij de LAB31 pen geen specificatie vinden om het zeker te weten, maar op basis van de tablets die compatibel zijn denk ik helaas van niet.
Hier ook een probleem met opladen Kobo Aura. Tijdje niet gebruikt, was in uitgeschakelde staat. Alles geprobeerd maar wil niet opladen. Opengemaakt batterij 0,0 spanning, dus helemaal leeg. Batterij er uitgehaald en verbonden met een opgeladen Li-ion batterij van 3,7 volt gedurende 30 seconden. Batterij weer terug in de reader en laad gewoon weer op. Ook in uitgeschakelde staat blijkt hij dus stroom te gebruiken. Volgens mij zit er geen beveiliging in die volledig ontladen voorkomt, vandaar de vele problemen.
Ik heb sinds zaterdag de Kobo Libra 2. Erg leuk toestel, leest super prettig ! Echt een upgrade na mijn Aura one van 9 die nu echt op haar laatste pootjes liep ;-)
Maar...mijn batterij gaat wel erg snel leeg.
Wifi staat standaard uit. De sleepcover is geen officiële maar omdat ik las dat die autosleep functie zowiezo batterij vreet, zet ik de reader manueel in slaapstand.
Schermverlichting heb ik aan, maar dat was bij de Aura one ook en die batterij ging echt eeuwen mee.
Na 11u lezen is mijn batterij al gezakt tot 56%, dit vind ik niet zo normaal.
Nog iemand ervaring hiermee ?
Kan het aan het per pagina verversen liggen ? Aan een ander soort magnetische speling van het hoesje, ook al staat de auto wake-up functie uit ?
Ik heb de optie 'natuurlijk licht' aan staan, maar kan me niet voorstellen dat het daarmee te maken zou kunnen hebben...?
Ik ben verder zo blij met dit ding, zou zonde zijn als ik hem terug retour zou moeten sturen....
Wifi staat standaard uit. De sleepcover is geen officiële maar omdat ik las dat die autosleep functie zowiezo batterij vreet, zet ik de reader manueel in slaapstand.
Schermverlichting heb ik aan, maar dat was bij de Aura one ook en die batterij ging echt eeuwen mee.
Kan het aan het per pagina verversen liggen ? Aan een ander soort magnetische speling van het hoesje, ook al staat de auto wake-up functie uit ?
Ik heb de optie 'natuurlijk licht' aan staan, maar kan me niet voorstellen dat het daarmee te maken zou kunnen hebben...?
Ik ben verder zo blij met dit ding, zou zonde zijn als ik hem terug retour zou moeten sturen....
Ik heb toevallig een accu vervangen van een Kobo Nia.
Eerst zelf gezocht of ik een accu kon vinden van 1000 mAh, maar niet kunnen vinden.
Daarna de helpdesk van Kobo benaderd dat ik een nieuw accu wil, maar die geven gewoon doodleuk aan, hebben we niet, koop maar een nieuwe ereader...
Ding was nog gewoon goed.
Gokje genomen: 1500 mAh van een Kobo Glo HD erin gezet. Moest achterkant wel beetje aanpassen, want die paste niet meer. Ding aangesloten, werkt gewoon en laadt ook op.
Oftewel, voor 15 euro weer een goed werkende ereader, terwijl ze gewoon zeggen van, koop maar een nieuwe. Ik vind het belachelijk, de volgende keer geen Kobo meer.. puur uit principe...
Eerst zelf gezocht of ik een accu kon vinden van 1000 mAh, maar niet kunnen vinden.
Daarna de helpdesk van Kobo benaderd dat ik een nieuw accu wil, maar die geven gewoon doodleuk aan, hebben we niet, koop maar een nieuwe ereader...
Gokje genomen: 1500 mAh van een Kobo Glo HD erin gezet. Moest achterkant wel beetje aanpassen, want die paste niet meer. Ding aangesloten, werkt gewoon en laadt ook op.
Oftewel, voor 15 euro weer een goed werkende ereader, terwijl ze gewoon zeggen van, koop maar een nieuwe. Ik vind het belachelijk, de volgende keer geen Kobo meer.. puur uit principe...
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Soms wil het helpen wanneer je kijkt of het toestel een up-date heeft. Verversen zou ik per hoofdstuk doen.Vee schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:37:
Ik heb sinds zaterdag de Kobo Libra 2. Erg leuk toestel, leest super prettig ! Echt een upgrade na mijn Aura one van 9 die nu echt op haar laatste pootjes liep ;-)
Dat de e-reader leeg raakt door de autosleep/sleepcover?? Nooit van gehoord ook nooit last van gehad.
Ik had wel dat mijn Libra na bijna 2 jaar (gelukkig nog net binnen de garantie) 10% per uur lezen leegliep, deze is toen vervangen voor een nieuwe).
Maar mijn ervaring met nieuwe e-readers wel dat deze na de eerste batterijlading snel leeg raken, omdat ze natuurlijk worden geïnstalleerd, nieuwe boeken er op krijgen, kijken voor update's enz. Ik zou 'm nog een keer helemaal opladen en dan eens weer kijken.
Als je binnen 2 jaar het toestel terugbrengt krijg je gewoon een nieuwe. Vorige week nog een nieuwe Libra gehaald, accu ging 10% per uur lezen, naar beneden. E-reader was van november 2021. Ging er mee terug naar Media Markt. "Nee zei de jongen bij klantenservice, we sturen 'm op en dan hoor je wel wat er mee gaat gebeuren." "Oh zei ik verbaast, eerder kreeg je altijd meteen een nieuwe mee." Maar toen deze jongen het toestel klaar ging maken voor verzending kreeg hij een melding 'Crediteren' Hij iemand anders bij klantenservice vragen wat dit betekende. Dat je haar meteen een nieuwe kan meegeven of het geld terug. Nieuwe meegekregen.Ewivis schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:20:
Ik heb toevallig een accu vervangen van een Kobo Nia.
Heb ik eerder met een e-reader van Kobo ook gehad bij Expert. Kreeg ook daar een nieuwe mee.
Hij is uit 2020...Hilliebillie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:28:
[...]
Als je binnen 2 jaar het toestel terugbrengt krijg je gewoon een nieuwe. Vorige week nog een nieuwe Libra gehaald, accu ging 10% per uur lezen, naar beneden. E-reader was van november 2021. Ging er mee terug naar Media Markt. "Nee zei de jongen bij klantenservice, we sturen 'm op en dan hoor je wel wat er mee gaat gebeuren." "Oh zei ik verbaast, eerder kreeg je altijd meteen een nieuwe mee." Maar toen deze jongen het toestel klaar ging maken voor verzending kreeg hij een melding 'Crediteren' Hij iemand anders bij klantenservice vragen wat dit betekende. Dat je haar meteen een nieuwe kan meegeven of het geld terug. Nieuwe meegekregen.
Heb ik eerder met een e-reader van Kobo ook gehad bij Expert. Kreeg ook daar een nieuwe mee.
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
De update heb ik gisteren nog gedaan dus hij is helemaal mee met zijn tijd :-)Hilliebillie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:21:
[...]
Soms wil het helpen wanneer je kijkt of het toestel een up-date heeft. Verversen zou ik per hoofdstuk doen.
Dat de e-reader leeg raakt door de autosleep/sleepcover?? Nooit van gehoord ook nooit last van gehad.
Ik had wel dat mijn Libra na bijna 2 jaar (gelukkig nog net binnen de garantie) 10% per uur lezen leegliep, deze is toen vervangen voor een nieuwe).
Maar mijn ervaring met nieuwe e-readers wel dat deze na de eerste batterijlading snel leeg raken, omdat ze natuurlijk worden geïnstalleerd, nieuwe boeken er op krijgen, kijken voor update's enz. Ik zou 'm nog een keer helemaal opladen en dan eens weer kijken.
Het is echt per paar handelingen dat mijn batterij met 1% zakt, niet normaal.
Misschien is het idd nog even 'het nieuwe' dat eraf moet...
Ik ga hem laag genoeg laten leeglopen en dan een flink lang laten laden en kijken of er invloed is.
Dat van die sleepcover zou komen doordat de magneetjes niet altijd de knoppen goed zouden aanraken waardoor de reader aan/af zou gaan (slapen/niet slapen). Zelf ook geen last van (ik heb een imoshion variant) maar ik nam toch maar het zekere voor het onzekere.
Bedankt voor het meedenken ! Ik hoop echt dat het aan de nieuwigheid ligt.
Hoe gaat het nu met de batterijstand?Vee schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:43:
[...]
De update heb ik gisteren nog gedaan dus hij is helemaal mee met zijn tijd :-)
Het is echt per paar handelingen dat mijn batterij met 1% zakt, niet normaal.
Misschien is het idd nog even 'het nieuwe' dat eraf moet...
Ik ga hem laag genoeg laten leeglopen en dan een flink lang laten laden en kijken of er invloed is.
Dat van die sleepcover zou komen doordat de magneetjes niet altijd de knoppen goed zouden aanraken waardoor de reader aan/af zou gaan (slapen/niet slapen). Zelf ook geen last van (ik heb een imoshion variant) maar ik nam toch maar het zekere voor het onzekere.
Bedankt voor het meedenken ! Ik hoop echt dat het aan de nieuwigheid ligt.
Beetje gelijkaardig denk ik .Hilliebillie schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 07:50:
[...]
Hoe gaat het nu met de batterijstand?
Zakt ongeveer 3 a 3,5% per uur lezen; ik heb de indruk dat mijn Aura het langer vol hield. Natuurlijk : geen automatisch licht, kleiner scherm, geen ronddraaiend beeld indien gewenst....
Verder heerlijk ding dus denk dat ik een gewoon werkende heb (dat hoop ik althans)
Sinds de laatste update van de H2O 2 laadt de internet browser interne sites (o.a. COPS) niet. Andere websites laadt hij wel en het issue doet zich niet voor op een H2O (die ik voor de zekerheid maar niet update). Power on/off lost het probleem niet op.
Herkennen jullie dit en heeft iemand een alternatieve oplossing dan de ereader resetten?
Herkennen jullie dit en heeft iemand een alternatieve oplossing dan de ereader resetten?
Een oplossing heb ik niet gelijk, maar wat ik kan bedenken is dat er iets rondom https of TLS is veranderd. Heb je het changelog al opgezocht en nagelezen?Opi schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:02:
Sinds de laatste update van de H2O 2 laadt de internet browser interne sites (o.a. COPS) niet. Andere websites laadt hij wel en het issue doet zich niet voor op een H2O (die ik voor de zekerheid maar niet update). Power on/off lost het probleem niet op.
Alleen de standaard beschrijving die je krijgt na een update en daar staat niet iets wat het zou verklaren (muv de verzamelbak ‘bugfixes’). Maar het zou een verklaring kunnen zijn. Binnenkort zal ik er eens induiken. Dank voor de suggestie.swhnld schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:36:
[...]
Een oplossing heb ik niet gelijk, maar wat ik kan bedenken is dat er iets rondom https of TLS is veranderd. Heb je het changelog al opgezocht en nagelezen?
Ja, eerder dit jaar was er een notificatie met een wijziging rondom internet settings:Opi schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:37:
[...]
Alleen de standaard beschrijving die je krijgt na een update en daar staat niet iets wat het zou verklaren (muv de verzamelbak ‘bugfixes’). Maar het zou een verklaring kunnen zijn. Binnenkort zal ik er eens induiken. Dank voor de suggestie.
nieuws: Kobo wijst gebruikers op verplichte update voor meeste e-readers
Dat is veel te veel, misschien een paar dingen uitzetten, dat automatisch draaien kan je uit zetten, toon huidig boek kan je uitzetten, wifi uit, scheelt behoorlijk. En probeer eens een poosje zonder die sleepcover, misschien dat deze toch de boosdoener is.Vee schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:34:
[...]
Beetje gelijkaardig denk ik .
Zakt ongeveer 3 a 3,5% per uur lezen; ik heb de indruk dat mijn Aura het langer vol hield. Natuurlijk : geen automatisch licht, kleiner scherm, geen ronddraaiend beeld indien gewenst....
Verder heerlijk ding dus denk dat ik een gewoon werkende heb (dat hoop ik althans)
Ik heb vandaag mijn boeken in verzamelingen gezet...dat vreet pas batterij...Hilliebillie schreef op maandag 18 september 2023 @ 07:17:
[...]
Dat is veel te veel, misschien een paar dingen uitzetten, dat automatisch draaien kan je uit zetten, toon huidig boek kan je uitzetten, wifi uit, scheelt behoorlijk. En probeer eens een poosje zonder die sleepcover, misschien dat deze toch de boosdoener is.
Per paar boeken 1% achteruit, gaat écht hard.
Automatisch draaien doet hij alleen bij portretmodus ; het wisselen tussen portret en landschap gebeurt niet.
Wifi staat zowiezo uit.
Heb geprobeerd zonder cover (waarbij het automatisch wekken uit staat) en geeft hetzelfde resultaat.
Verlichting staat wel altijd rond de 20-25%; leest voor mij het prettigst.
Ik heb de reader wel een keer per ongeluk met een snellader opgeladen; had daar geen erg in...zou dat de boosdoener kunnen zijn ? Dat de batterij stuk of van slag is daardoor?
Bedankt om mee te denken alleszins !
[ Voor 3% gewijzigd door Vee op 18-09-2023 14:39 ]
Ik zou 'm snel terug brengen/sturenVee schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:37:
[...]
Ik heb vandaag mijn boeken in verzamelingen gezet...dat vreet pas batterij...
Automatisch draaien doet hij alleen bij portretmodus ; het wisselen tussen portret en landschap gebeurt niet.
Wifi staat zowiezo uit.
Heb geprobeerd zonder cover (waarbij het automatisch wekken uit staat) en geeft hetzelfde resultaat.
Ik heb de reader wel een keer per ongeluk met een snellader opgeladen; had daar geen erg in...zou dat de boosdoener kunnen zijn ? Dat de batterij stuk of van slag is daardoor?
Heeft iemand enig idee hoe je voor goed van het BOL logo afkomt bij het opstarten?
Als je het aanpast in de Affiliate.conf dan komt het weer terug na een update of bij resetten.
De stock firmware is ook voor alle affiliates hetzelfde lijkt het: https://pgaskin.net/KoboStuff/kobofirmware.html
De affiliate zal dus ergens in het geheugen zijn vastgelegd? Of mogelijk dat het met de account te maken heeft waarmee je bent ingelogd?
Ik heb overigens een Clara 2E.
edit: Hier een topic over dit probleem: https://www.mobileread.co...hread.php?t=332712&page=4
Het lijkt erop dat je de 'LastAffiliateSyncTime' regel moet editen in het 'Kobo eReader.conf' bestand zodat hij geen check meer uitvoert.
Als je het aanpast in de Affiliate.conf dan komt het weer terug na een update of bij resetten.
De stock firmware is ook voor alle affiliates hetzelfde lijkt het: https://pgaskin.net/KoboStuff/kobofirmware.html
De affiliate zal dus ergens in het geheugen zijn vastgelegd? Of mogelijk dat het met de account te maken heeft waarmee je bent ingelogd?
edit: Hier een topic over dit probleem: https://www.mobileread.co...hread.php?t=332712&page=4
Het lijkt erop dat je de 'LastAffiliateSyncTime' regel moet editen in het 'Kobo eReader.conf' bestand zodat hij geen check meer uitvoert.
[ Voor 33% gewijzigd door Cooler_King op 22-09-2023 12:50 ]
Tnx, ga ik ook proberen.Cooler_King schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:22:
Heeft iemand enig idee hoe je voor goed van het BOL logo afkomt bij het opstarten?
Had het BOL logo er, dacht ik, jaren geleden al grondig uit gesloopt (H2O v1) en trof het sinds een update of 2 geleden plotseling weer aan.
Het is een typische kobo kwaal, ben wel benieuwd naar de elektronische schakeling-layout, maar die kan ik niet vinden.Vee schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:37:
[...]
Ik heb vandaag mijn boeken in verzamelingen gezet...dat vreet pas batterij...
Wifi staat zowiezo uit.
Wat je kan proberen als terugsturen geen optie is: volladen, openmaken, accu losmaken, condensator ontladen, batterij terug, eventueel een keer herhalen.
Of misschien is het beter om eerst het systeem te resetten, aangezien het begon met bestanden.
[ Voor 4% gewijzigd door Handelingen op 23-09-2023 13:56 ]
Ik ben me aan het orienteren op een Kobo, omdat lezen op de ipad niet ideaal is. Nu is de ipad natuurlijk 10”. Welk formaat Kobo is prettig?
Ik wil er ‘s avonds in bed op kunnen lezen zonder dat er een nachtlampje aan hoeft. En ik wil er graag buiten in de zon goed op kunnen lezen. Het moet een Kobo worden omdat ik daar boeken vanuit mijn online bieb-abonnement op kan zetten. Er hoeft verder niet teveel poespas op te zitten. Welk model raad je dan aan?
En is een cover eromheen een must?
Ik wil er ‘s avonds in bed op kunnen lezen zonder dat er een nachtlampje aan hoeft. En ik wil er graag buiten in de zon goed op kunnen lezen. Het moet een Kobo worden omdat ik daar boeken vanuit mijn online bieb-abonnement op kan zetten. Er hoeft verder niet teveel poespas op te zitten. Welk model raad je dan aan?
Dat kunnen ze allemaal. Gewoon de goedkoopste pakken die je vinden kan. Grootte is persoonlijk. Voor de zekerheid even ruiken en proeven in de winkel is altijd handig.
Of een cover een must is, hangt af van hoe je met je spullen omgaat. Maar het houdt zeker prettiger vast dan een losse reader. Zelfde advies dus.
Of een cover een must is, hangt af van hoe je met je spullen omgaat. Maar het houdt zeker prettiger vast dan een losse reader. Zelfde advies dus.
Advies van @JME is het beste. Even proberen is altijd goed.marana schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:00:
Ik ben me aan het orienteren op een Kobo, omdat lezen op de ipad niet ideaal is. Nu is de ipad natuurlijk 10”. Welk formaat Kobo is prettig?
Groter hoeft niet altijd beter te zijn; ik heb sinds een paar maanden een 10.3 inch e-ink tablet die uiteraard ook als reader werkt, maar dat leest (voor mij) minder prettig.
Ik heb jaren prima op 6" gelezen (omdat er niets anders was), maar 7" en daarna 8" (Kobo Sage) waren nog net even fijner. Je betaalt wel 100 euro per inch extra voor mijn gevoel

Het formaat scherm en de lettergrootte bepalen wat je op het scherm kwijt kunt, en hoe vaak je dus bladzijdes om moet slaan, of de weg kwijt kunt raken in een lap tekst.marana schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:00:
Echter wat mij overkwam was een grotere 7 inch e-reader die ik fijner vind met lezen in bed, maar die paste vervolgens niet meer in mijn jaszak, wat irritant is met reizen. Dus nu lees ik onderweg met korte OV tripjes via de app op mijn telefoon, of sleep een tas mee op langere reizen waar die wel in past.
Ook een goed punt, maar als vrouw heb ik over het algemeen wel een (hand)tas bij me, dus dat komt wel goedswhnld schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:29:
[...]
Het formaat scherm en de lettergrootte bepalen wat je op het scherm kwijt kunt, en hoe vaak je dus bladzijdes om moet slaan, of de weg kwijt kunt raken in een lap tekst.
Echter wat mij overkwam was een grotere 7 inch e-reader die ik fijner vind met lezen in bed, maar die paste vervolgens niet meer in mijn jaszak, wat irritant is met reizen. Dus nu lees ik onderweg met korte OV tripjes via de app op mijn telefoon, of sleep een tas mee op langere reizen waar die wel in past.
Als de ereader in je handtas moet zou ik wel echt een case eromheen doen, e-ink schermen zijn behoorlijk fragiel.marana schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:44:
[...]
Ook een goed punt, maar als vrouw heb ik over het algemeen wel een (hand)tas bij me, dus dat komt wel goed
Je kan inderdaad het beste ze even in de hand nemen. Voordeel van de Clara en Libra zijn de lange batterijduur, nadeel van de Sage (kon ik spiksplinternieuw via Marktplaats kopen, €120 goedkoper dan in de winkel) dat je hier eigenlijk een best zware en dure powercover van €80,00 bij moet aanschaffen, omdat deze een veel kleinere accu heeft tov de Libra en de Clara, door die powercover kan je er echter nagenoeg net zo lang mee lezen als met die andere 2. De Elipse kan ik alleen over zeggen dat deze erg groot is, maar heb ik verder geen ervaring mee.marana schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:39:
Duidelijk, dank! Op naar de Mediamarkt dus.
De Sage vind ik lekker om liggend op de bank of in de hangmat te lezen. Maar als ik bijv in een wachtkamer zit, heb ik liever de Clara of de Libra qua formaat en gewicht. Deze 2 neem je ook iets gemakkelijker mee.
@marana Hoesjes met goede prijs/kwaliteit.Sabbi schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:20:
[...]
Als de ereader in je handtas moet zou ik wel echt een case eromheen doen, e-ink schermen zijn behoorlijk fragiel.
https://www.amazon.nl/s?k...2Caps%2C81&ref=nb_sb_noss
Deze had ik op mijn HD Glo 6” en nu ook op mijn huidige Libra 2 7”.
Daarnaast, ben een model met verlichting en wat @Verwijderd zegt, in te stellen kleurtemperatuur.
Lezen in bed hangt er ook een beetje van af in welke positie. Ik doe dat liggend op mijn zij en de autorotate functie van de Libra is dan erg fijn. Het hoesje gebruik ik dan als standaard. De Kobo hoesjes hebben een site van origami vouwfunctie die mij daarvoor minder geschikt lijkt, maar geen echte ervaring daarmee.
De hoesjes van KW-Commerce vind ik fijn, er is veel keuze uit materiaal, kleur en erg betaalbaar.
Zittend lezen vind ik persoonlijk fijner zonder hoesje want lichter.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Als je de ebook niet in de hand wil houden op bed of bank, kan je altijd nog een bookseat kopen
https://www.bol.com/nl/nl/b/the-bookseat/8363494/
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Ik heb een 10.3” Elipsa (review: Kobo Elipsa) en ben er heel tevreden mee. Ik zou geen kleinere reader meer willen maar dat wil niet zeggen dat er geen nadelen aan zitten.marana schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:44:
[...]
Ook een goed punt, maar als vrouw heb ik over het algemeen wel een (hand)tas bij me, dus dat komt wel goed
Voor thuis is het prima maar het is toch duidelijk groter en zwaarder dan de 6.8” reader die ik eerder had. Je hebt nu eigenlijk twee handen nodig om ‘m ontspannen vast te houden, hij past niet zomaar in een jaszak of kleine tas, en het gewicht is dat van een flinke (papieren) pocket. En van de sleepcover die er standaard bijzit (en die je onderweg toch wel wilt vanwege de extra bescherming) wordt ie nog een stuk zwaarder. Die haal ik er thuis daarom vanaf.
Al met al zou ik zo’n grote e-reader niet aanraden als je veel op pad bent en ‘m daarvoor wilt gebruiken. Maar voor thuis vind ik ‘m nog steeds ideaal.
Fijn om jullie ervaringen te lezen. Ik denk dat ik 10" toch te groot vind, als je dat voor het prettige met 2 handen moet vasthouden, dat vind ik bij mijn ipad al vervelend. Ik lig inderdaad ook op mijn zij te lezen, dus autorotate ga ik wel waarderen. Kleurtemperatuur instellen is een must dus. Ik word een hoop wijzer zo, dank!
Hoe verzinnen ze het 🧐. Met zoiets in bed haal ik de 2e bladzijde niet eens 😴Zondagskindje schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:34:
Als je de ebook niet in de hand wil houden op bed of bank, kan je altijd nog een bookseat kopen![]()
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Sorry maar 'moeten' is echt flauwekul. Ja, de accu gaat korter mee dan andere readers maar lang zat om gewoon dagen te lezen. Degenen die een boek in een sessie uitlezen zullen hem wat vaker aansluiten maar wat is daar de 'last'?Hilliebillie schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 07:40:
[...]
nadeel van de Sage (kon ik spiksplinternieuw via Marktplaats kopen, €120 goedkoper dan in de winkel) dat je hier eigenlijk een best zware en dure powercover van €80,00 bij moet aanschaffen, omdat deze een veel kleinere accu heeft tov de Libra en de Clara,
Over de cover zelf; een vilten/felt sleeve werkt super. Stroef genoeg om goed klem te zitten en beschermt 99% (want 100 bestaat niet
[ Voor 3% gewijzigd door WaterFire op 30-09-2023 16:05 ]
Sorry, dat is typisch Gronings, wij zeggen 'moeten' wanneer we bedoelen 'je kan beter'.WaterFire schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:04:
[...]
Sorry maar 'moeten' is echt flauwekul. Ja, de accu gaat korter mee dan andere readers maar lang zat om gewoon dagen te lezen. Degenen die een boek in een sessie uitlezen zullen hem wat vaker aansluiten maar wat is daar de 'last'?
Over de cover zelf; een vilten/felt sleeve werkt super. Stroef genoeg om goed klem te zitten en beschermt 99% (want 100 bestaat niet)
Klopt het dat een account met de laatste update verplicht is?
Echt enorm irritant dat het zo gepusht wordt om een account te nemen.
Kan ik dit op de één of andere manier omzeilen, want ik wil helemaal geen account. Een ereader is voor mij gewoon een dom ding waar ik niks van internet of accounts wil hebben.
Kan ik dit op de één of andere manier omzeilen, want ik wil helemaal geen account. Een ereader is voor mij gewoon een dom ding waar ik niks van internet of accounts wil hebben.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Hmmm, geen idee of het nog werkt, maar op internet zijn wat hacks te vinden om zonder account een Kobo reader te kunnen gebruiken. Zie bijvoorbeeld:
https://www.yingtongli.me/blog/2018/07/30/kobo-rego.html
...nogal idioot dat het zo moet, maar wellicht dat dat voor jou werkt?
https://www.yingtongli.me/blog/2018/07/30/kobo-rego.html
...nogal idioot dat het zo moet, maar wellicht dat dat voor jou werkt?
Niet updaten en internet uitlaten staan?Wachten... schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:54:
Hoe koop je dan boeken?Wachten... schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:54:
Bol.com website op een PC/laptop bezoeken, e-book aanschaffen en downloaden en de e-pub via een USB verbinding op de e-reader zetten (die gewoon als USB storage device gezien wordt).
En ja, dan heb je ook een (bol) account nodig. Je kan natuurlijk ook e-pubs van andere mensen lenen, wellicht van de bibliotheek. Of wellicht dat er andere websites zijn waar je zonder account aan e-books kan komen.
Het punt is: de e-reader zelf zou je gewoon moeten kunnen gebruiken zonder account. Hoe je dan aan de boeken komt staat daar los van.
[ Voor 35% gewijzigd door vanaalten op 02-10-2023 11:40 ]
Ik heb letterlijk nog nooit boeken gekocht via m'n reader... Ik heb de wifi dan ook nog nooit aan gehad (heb ook nog een hele oude firmware draaien, bij design).
Boeken koop ik bij Amazon.com, zet ik om via Calibre, en daarna via een USB kabel naar de reader.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ja dat is nu te laat. Hij vraagt nu om een account, en kan helemaal niet bij mijn boeken.barrymossel schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:37:
[...]
Niet updaten en internet uitlaten staan?
Kan ik er ook KoReader opzetten, of is dat heel wat anders (ben er niet bekend mee).
Ah, dat had ik niet door. Is downgraden geen optie? https://pgaskin.net/KoboStuff/kobofirmware.htmlWachten... schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:02:
[...]
Ja dat is nu te laat. Hij vraagt nu om een account, en kan helemaal niet bij mijn boeken.
Dat ligt volgens mij bovenop de Kobo software, dus ik neem aan dat je dan alsnog moet inloggen met je account.Kan ik er ook KoReader opzetten, of is dat heel wat anders (ben er niet bekend mee).
Dank voor je reactie, echter doet geen enkele link het van de software versies. Ik krijg overal Invalid URLbarrymossel schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:31:
[...]
Ah, dat had ik niet door. Is downgraden geen optie? https://pgaskin.net/KoboStuff/kobofirmware.html
[...]
Dat ligt volgens mij bovenop de Kobo software, dus ik neem aan dat je dan alsnog moet inloggen met je account.
De urls bij die oude versies zijn in deze vorm: https://kbdownload1-a.aka...obo-update-4.37.21533.zipWachten... schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:26:
[...]
Dank voor je reactie, echter doet geen enkele link het van de software versies. Ik krijg overal Invalid URL
Even ombouwen naar: https://cdn.kobo.com/down...obo-update-4.37.21533.zip
Als je geen internet hebt tijdens de setup zou je in sideload mode moeten uitkomen. Dus je wifi instellingen resetten/vergeten:Wachten... schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:02:
[...]
Ja dat is nu te laat. Hij vraagt nu om een account, en kan helemaal niet bij mijn boeken.
Kan ik er ook KoReader opzetten, of is dat heel wat anders (ben er niet bekend mee).
https://www.mobileread.co...8fe&p=4191419#post4191419
Dank je wel,barrymossel schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:35:
[...]
De urls bij die oude versies zijn in deze vorm: https://kbdownload1-a.aka...obo-update-4.37.21533.zip
Even ombouwen naar: https://cdn.kobo.com/down...obo-update-4.37.21533.zip
Maar hoe weet je dat? Want ik kan daar nergens iets over vinden op die pagina ofzo.....
Ik moest verplicht een netwerk opgeven bij de setup na de update. ik kon echt werkelijk nergens het annuleren of overslaan. Daarna werd mij gevraagd voor een account. Ook dit kon je nergens overslaan o.i.d.Sabbi schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:40:
[...]
Als je geen internet hebt tijdens de setup zou je in sideload mode moeten uitkomen. Dus je wifi instellingen resetten/vergeten:
https://www.mobileread.co...8fe&p=4191419#post4191419
Ik ben er redelijk bekend mee, zoals bij windows waar je de internetkabel eruit moet halen. Hier wordt het je verplicht na de laatste update (zo lijkt het)
De url van de laatste versie is op die manier opgebouwd. En aangezien de opbouw van oude en nieuwe url vrijwel gelijk is, leek het me de moeite waard om gewoon te proberen...Wachten... schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:44:
[...]
Dank je wel,
Maar hoe weet je dat? Want ik kan daar nergens iets over vinden op die pagina ofzo.....
creatiefbarrymossel schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:53:
[...]
De url van de laatste versie is op die manier opgebouwd. En aangezien de opbouw van oude en nieuwe url vrijwel gelijk is, leek het me de moeite waard om gewoon te proberen...En het werkt!
Het werkt alleen nog niet. Ik heb de zip uitgepakt en in de .kobo folder geplaatst. Maar hij vraagt nog steeds om een wifi (verplicht) in te stellen.
Weet iemand hier vanaf welke versie dat niet verplicht was?
En moet ik overigens alle bestanden in de .kobo folder zetten, of enkel de KoboRoot.tgz
@barrymossel
Ik heb inmiddels maar gewoon wat rondoms ingevuld met het account aanmaken, want blijkbaar ontvang je geen bevestigingsmail o.i.d.
Ben nu even aan het kijken naar Koreader Zou je echter de firmware van Kobo zelf eerste helemaal updaten (zat ergens op 4.16) of lekker op die versie laten en dan Koreader er overheen gooien?
Ik heb inmiddels maar gewoon wat rondoms ingevuld met het account aanmaken, want blijkbaar ontvang je geen bevestigingsmail o.i.d.
Ben nu even aan het kijken naar Koreader Zou je echter de firmware van Kobo zelf eerste helemaal updaten (zat ergens op 4.16) of lekker op die versie laten en dan Koreader er overheen gooien?
Geen idee. Ik gebruik Koreader niet. En ik update sowieso al mijn apparaten helemaal de moeder.Wachten... schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:12:
@barrymossel
Maar ik zou kijken naar eventuele release notes. Dan kun je zelf beslissen.
@barrymossel
Ik heb maar geen update gedaan en Koreader er gewoon overheen gegooid. Werkt prima.
Overigens ben ik ook weer eens na jaren met Calibre bezig, maar ik snap soms niet dat er geen hogere resolutie covers worden gedownload, terwijl deze wel aanwezig zijn bij bijvoorbeeld bol.com
Weet iemand hoe dat zit? En uiteraard heb ik de Bol_NL plugin geinstalleerd en die werkt verder wel voor de meta data etc. Hij haalt dus enkel geen hoge resolutie covers binnen
Ik heb maar geen update gedaan en Koreader er gewoon overheen gegooid. Werkt prima.
Overigens ben ik ook weer eens na jaren met Calibre bezig, maar ik snap soms niet dat er geen hogere resolutie covers worden gedownload, terwijl deze wel aanwezig zijn bij bijvoorbeeld bol.com
Weet iemand hoe dat zit? En uiteraard heb ik de Bol_NL plugin geinstalleerd en die werkt verder wel voor de meta data etc. Hij haalt dus enkel geen hoge resolutie covers binnen
Hier nog een Kobo Clara HD, prima apparaat, maar het is en blijft soms wel behelpen, vooral met covers ofzo. Weer paar boeken geïmporteerd met zelfde resolutie covers en dan wordt er op de e-reader op wonderbaarlijke wijze bij een van die boeken toch weer een cover getoond die maar een kwart van de ruimte inneemt in plaats van fullscreen. Ik werk met Calibre en heb daar ook alweer paar keer cover gewijzigd, geuploaded, automatisch laten zoeken en boek een paar keer op nieuw gesynct, maar dat blijft dan niet goed.
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Pak een goede en foute cover uit Calibre en open ze in bijvoorbeeld Photoshop, en analyseer de plaatjes. Waarschijnlijk zit er een verschil in de opmaak waardoor vervolgens de eReader een probleem heeft met de weergave, want uiteindelijk is dat gewoon de renderer van Kobo die het plaatje interpreteerd.CLB schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:27:
Hier nog een Kobo Clara HD, prima apparaat, maar het is en blijft soms wel behelpen, vooral met covers ofzo. Weer paar boeken geïmporteerd met zelfde resolutie covers en dan wordt er op de e-reader op wonderbaarlijke wijze bij een van die boeken toch weer een cover getoond die maar een kwart van de ruimte inneemt in plaats van fullscreen. Ik werk met Calibre en heb daar ook alweer paar keer cover gewijzigd, geuploaded, automatisch laten zoeken en boek een paar keer op nieuw gesynct, maar dat blijft dan niet goed.
Weet je eenmaal wat het probleem is kun je het plaatje opnieuw opslaan en vervangen bij het boek zonder dat probleem en zou het goed weergegeven moeten worden op je Kobo.
Heeft iemand hier een tip voor een goed(kop)e hoes voor de Kobo Sage?
Had in een ver verleden via aliexpress wat besteld:
https://nl.aliexpress.com...dyhG&gatewayAdapt=glo2nld
Maar heb wat gedoe met ghost touches als hij dicht zit/gaat, en dat hij niet altijd goed in slaap gaat of wakker wordt bij openen en sluiten. (Meestal wel, maar net vaak genoeg niet).
Die ghost touches lees ik zelfs van bij de originele cover, ik hoef trouwens niet eens perse een sleepcover te hebben. Iets zonder magneten is dikke prima, dat knopje even indruklken is ook het probleem niet
Ik gebruik hem vooral naast bed, hoesje is dus vooral voor weekendjes weg maar als hij gewoon goed werkt kan ik hem er standaard omheen laten zitten natuurlijk.
Maar heb wat gedoe met ghost touches als hij dicht zit/gaat, en dat hij niet altijd goed in slaap gaat of wakker wordt bij openen en sluiten. (Meestal wel, maar net vaak genoeg niet).
Die ghost touches lees ik zelfs van bij de originele cover, ik hoef trouwens niet eens perse een sleepcover te hebben. Iets zonder magneten is dikke prima, dat knopje even indruklken is ook het probleem niet
Ik gebruik hem vooral naast bed, hoesje is dus vooral voor weekendjes weg maar als hij gewoon goed werkt kan ik hem er standaard omheen laten zitten natuurlijk.
Ik heb een andere van Kobo, dus kan niet direct helpen. Maar iets om te overwegen: Bij mij werkt sleepcover 99% van de tijd. De andere 1% van de tijd is ineens mijn e-reader leeg omdat hij blijkbaar steeds in en uit aan het schakelen was. Dus ik heb maar gewoon de stap genomen, en in de instellingen gewoon sleepcover uitgezet. Oftewel, als sleepcover niet hoeft van jou, en enige probleem van je huidige is dat hij sleep gedeelte niet goed doet, dan zou ik overwegen gewoon in instellingen van je e-reader dat uit te schakelen. (Kan iig in mijn H20 2, dus neem aan ook in jouwe, onder "Energiesparen en privacy").m0ridin schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:36:
Ah, thanks voor de tip!
Kan inderdaad wel eens de truc zijn (gok dat die ghosttouches ook komen doordat hij niet goed uitschakelt en dan alsnog op dingen reageert die hij niet ozu moeten registren... Als ik hem gewoon handmatig uitzet zou dat ook opgelost moeten zijn gok ik
Heb hem nu uitgezet!
Kan inderdaad wel eens de truc zijn (gok dat die ghosttouches ook komen doordat hij niet goed uitschakelt en dan alsnog op dingen reageert die hij niet ozu moeten registren... Als ik hem gewoon handmatig uitzet zou dat ook opgelost moeten zijn gok ik
Heb hem nu uitgezet!
Ik heb bij Bol een hoesje gekocht voor mijn Kobo Libra 2 van het merk iMoshion. Net gekeken en voor de Sage zijn ze er ook. Ik deed de slaapfunctie ook steeds met het knopje aan en uit maar dat werd ik na een poosje beu :-Dm0ridin schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:36:
Werkt ontzettend goed.
Heel tevreden verder van de kwaliteit. Een collega van me heeft een originele Kobo hoes (en wilde ik in eerste instantie ook) maar de zijkanten rafelen en da's toch zonde (temeer omdat die 20 euro duurder is dan het hoesje dat ik nu heb)
Heb je de plugin 'resize cover' op je calibre ? Daar bewerk ik al mijn covers mee.CLB schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:27:
Ik heb een Kobo Libra 2 en de covers zet ik allemaal op 600x800 en ze worden zo allemaal mooi weergegeven op mijn reader; allemaal even groot (anders zou ik er helemaal tureluur van worden - beetje controlfreak daarin)
Hmmm, die ZIET er identiek uit aan degene die ik al heb maar voor de prijs het proberen waardVee schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:29:
[...]
Ik heb bij Bol een hoesje gekocht voor mijn Kobo Libra 2 van het merk iMoshion. Net gekeken en voor de Sage zijn ze er ook. Ik deed de slaapfunctie ook steeds met het knopje aan en uit maar dat werd ik na een poosje beu :-D
Werkt ontzettend goed.
Heel tevreden verder van de kwaliteit. Een collega van me heeft een originele Kobo hoes (en wilde ik in eerste instantie ook) maar de zijkanten rafelen en da's toch zonde (temeer omdat die 20 euro duurder is dan het hoesje dat ik nu heb)
Met de slaapfuncitie van de cover uitgeschakeld heeft de cover 24/7 (ivm puur gebruik in huis) eigenlijk ook geen zin en is het weer wat irritanter zelfs
Nu dus weer coverloos, maar misschien dat ik deze maar bestel om te testen.
[ Voor 13% gewijzigd door m0ridin op 21-10-2023 08:46 ]
De kobo's zijn in elk geval knap genoeg om ze coverloos te gebruiken 😁m0ridin schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:45:
[...]
Hmmm, die ZIET er identiek uit aan degene die ik al heb maar voor de prijs het proberen waardMisschien dat het magneetje bij deze net wat beter is of zit... tnx!
Met de slaapfuncitie van de cover uitgeschakeld heeft de cover 24/7 (ivm puur gebruik in huis) eigenlijk ook geen zin en is het weer wat irritanter zelfs
Nu dus weer coverloos, maar misschien dat ik deze maar bestel om te testen.
Ik wilde trouwens vragen hoe je de batterijduur ervaart. Mijn man is aan het rondkijken voor eentje waarbij hij ook notities kan nemen en dan is er natuurlijk de Sage en de Elipsa. Tuurlijk wel verschil in grootte en prijs dus alles speelt een beetje mee.
Ik weet dat de Sage batterij issues had maar misschien zijn die via een software update opgelost ?
Als notities een factor is, dan doet de Sage echt niet mee. Dat was een probeersel waar uiteindelijk de Elipsa uit voort is gekomen. Ik gebruik de Sage alleen als reader en de batterij is nog steeds erg kort voor een reader.Vee schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:34:
[...]
Mijn man is aan het rondkijken voor eentje waarbij hij ook notities kan nemen en dan is er natuurlijk de Sage en de Elipsa. Tuurlijk wel verschil in grootte en prijs dus alles speelt een beetje mee.
Ik weet dat de Sage batterij issues had maar misschien zijn die via een software update opgelost ?
Als Kobo als merk geen must is dan zijn er legio alternatieven zoals Boox, Supernote en remarkable. Daar kan je ook op lezen natuurlijk, ook alles van Bol.
Boox is daarbij gebaseerd op Android dus die kunnen ook apps en dergelijke draaien. Maar dat is door de e-ink erg beperkt (vind ik).
Dankjewel voor de info !WaterFire schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:54:
[...]
Als notities een factor is, dan doet de Sage echt niet mee. Dat was een probeersel waar uiteindelijk de Elipsa uit voort is gekomen. Ik gebruik de Sage alleen als reader en de batterij is nog steeds erg kort voor een reader.
Als Kobo als merk geen must is dan zijn er legio alternatieven zoals Boox, Supernote en remarkable. Daar kan je ook op lezen natuurlijk, ook alles van Bol.
Boox is daarbij gebaseerd op Android dus die kunnen ook apps en dergelijke draaien. Maar dat is door de e-ink erg beperkt (vind ik).
Voor hem is Kobo geen must; hij was vooral daarnaar aan het kijken omdat het een gekend merk is hier thuis. Remarkable had hij bekeken maar als ik me niet vergis had die geen verlichting.
Boox kwamen we gisteren nog op uit. Moet hij nog maar eens verder bestuderen 🙂
Ebay. Ik koop meestal van KW mobile via Ebaym0ridin schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:36:
Durf ik niet te zeggen, volgens mij is er weinig tot niks aan veranderd maar voor mij persoonlijk is het geen issue... Daar lees ik weer niet genoeg voor en tja, anders hang ik hem even aan de lader.Vee schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:34:
[...]
De kobo's zijn in elk geval knap genoeg om ze coverloos te gebruiken 😁
Ik wilde trouwens vragen hoe je de batterijduur ervaart. Mijn man is aan het rondkijken voor eentje waarbij hij ook notities kan nemen en dan is er natuurlijk de Sage en de Elipsa. Tuurlijk wel verschil in grootte en prijs dus alles speelt een beetje mee.
Maar dacht dat het een gevolg was van de gebruikte CPU dus dat daar verder weinig software matig aan gedaan kon worden. Maar wat ik zeg, ik gebruik hem niet intensief genoeg om daar echt een duidelijk beeld bij te hebben.
Je zou ook nog de Kindle Scribe ernaast kunnen leggen ter vergelijk:Vee schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 06:55:
[...]
Dankjewel voor de info !
Voor hem is Kobo geen must; hij was vooral daarnaar aan het kijken omdat het een gekend merk is hier thuis. Remarkable had hij bekeken maar als ik me niet vergis had die geen verlichting.
Boox kwamen we gisteren nog op uit. Moet hij nog maar eens verder bestuderen 🙂
https://www.androidpolice...e-scribe-vs-remarkable-2/
Hey even een vraag over een ereader die de Storytell app ondersteunt.
Mocht ik in een verkeerd topic zitten maak ik een eigen aan.
Situatie:
M'n vriendin heeft een abonnement op Storytell.
En beluisterd met veel plezier e-books.
Echter is ze op zoek naar een ereader dir Storytell ondersteund en dus direct na het luisteren op een ereader verder kan lezen.
Ik weet van het bestaan van een Storytell ereader maar deze is niet meer verkrijgbaar.
Iemand tips?
Situatie:
Echter is ze op zoek naar een ereader dir Storytell ondersteund en dus direct na het luisteren op een ereader verder kan lezen.
Ik weet van het bestaan van een Storytell ereader maar deze is niet meer verkrijgbaar.
Iemand tips?
Er zijn verschillende ereaders die Android als besturingssysteem draaien, en waar je dus gewoon apps zoals die van Storytel op kunt installeren.Stef120 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:12:
Hey even een vraag over een ereader die de Storytell app ondersteunt.
Situatie:
Iemand tips?
Bijvoorbeeld:
https://inkbook.eu/
https://shop.boox.com/collections/all
Ander alternatief om te overwegen is een goede telefoon met amoled scherm. Zet lezen op witte letters met een zwarte achtergrond, en het is niet net zo goed als een eInkt scherm, maar komt wel een eind de goede kant op. Daarbij zijn telefons steeds groter geworden en is het scherm net zo groot als die van een ereader. Voordeel is ook dat je zeker weet dat de Storytel app doorgaat waar je gebleven was en er geen vertraging ontstaat in het synchroniseren tussen meerdere devices. Dus misschien kun je dit eerst proberen.
En nog een out of the box oplossing, een set oortjes om door te luisteren ipv te lezen?
Dank je wel voor je uitgebreide reactie.swhnld schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:21:
[...]
Er zijn verschillende ereaders die Android als besturingssysteem draaien, en waar je dus gewoon apps zoals die van Storytel op kunt installeren.
Bijvoorbeeld:
https://inkbook.eu/
https://shop.boox.com/collections/all
Ander alternatief om te overwegen is een goede telefoon met amoled scherm. Zet lezen op witte letters met een zwarte achtergrond, en het is niet net zo goed als een eInkt scherm, maar komt wel een eind de goede kant op. Daarbij zijn telefons steeds groter geworden en is het scherm net zo groot als die van een ereader. Voordeel is ook dat je zeker weet dat de Storytel app doorgaat waar je gebleven was en er geen vertraging ontstaat in het synchroniseren tussen meerdere devices. Dus misschien kun je dit eerst proberen.
En nog een out of the box oplossing, een set oortjes om door te luisteren ipv te lezen?
Ik ga me verdiepen in de systemen die android draaien.
@Vee Toevallig vandaag een vergelijk van een aantal digitale kladblokken vanuit Tweakers gepubliceerd, hopelijk heb je er wat aan: review: Lenovo vs. reMarkable vs. Kobo - Welk digitaal notitieblok is het beste?
Hallo allemaal,
Ik heb heel internet afgestruind, maar kan geen antwoord vinden op mijn 'probleem'.
Vandaag heb ik een e-reader ontvangen en het vorige scherm drukt lichtelijk door.
Als ik bijvoorbeeld het menu van de batterij open en weer sluit, blijft hij licht zichtbaar.
Is dit een fout of normaal? Of heb ik zelf een instelling fout?
Ik heb heel internet afgestruind, maar kan geen antwoord vinden op mijn 'probleem'.
Vandaag heb ik een e-reader ontvangen en het vorige scherm drukt lichtelijk door.
Als ik bijvoorbeeld het menu van de batterij open en weer sluit, blijft hij licht zichtbaar.
:strip_exif()/f/image/kmfgT2TqHPyt9xZ1WYMnvLGa.jpg?f=fotoalbum_large)
Gebruik de zoekterm 'ghosting' (icm ereader of Kobo) maar eens in Google.xKimmii schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:56:
Hallo allemaal,
[Afbeelding]
Oh, ghosting lijkt inderdaad meer resultaat te geven. Is redelijk normaal dus..
Bedankt voor de reacties zo ver
Oh dankjewel ! Gaan we zeker eens bekijken !swhnld schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:36:
@Vee Toevallig vandaag een vergelijk van een aantal digitale kladblokken vanuit Tweakers gepubliceerd, hopelijk heb je er wat aan: review: Lenovo vs. reMarkable vs. Kobo - Welk digitaal notitieblok is het beste?
Als je e-reader even in en meteen weer uit slaapstand zet is het ook over.xKimmii schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:54:
Oh, ghosting lijkt inderdaad meer resultaat te geven. Is redelijk normaal dus..
Al geruime tijd ben ik op zoek naar een e-reader om in de trein boeken te kunnen lezen. Het lijkt me heerlijk om eindelijk het lezen weer eens op te pakken.
Ik heb al een selectie gemaakt van klassiekers uit het Gutenberg project om te gaan lezen.
Daarnaast heb ik ook een aantal PDF bestanden en overige 'platte tekst' files die ik graag op een e-reader zou willen kunnen lezen.
Het zou helemaal mooi zijn als ik ook de krant op de e-reader zou kunnen lezen, maar dat zal technisch wel niet haalbaar zijn.
Waarom een e-reader?
Ik heb al een selectie gemaakt van klassiekers uit het Gutenberg project om te gaan lezen.
Daarnaast heb ik ook een aantal PDF bestanden en overige 'platte tekst' files die ik graag op een e-reader zou willen kunnen lezen.
Het zou helemaal mooi zijn als ik ook de krant op de e-reader zou kunnen lezen, maar dat zal technisch wel niet haalbaar zijn.
Waarom een e-reader?
- Meerdere boeken / bestanden meenemen in een handzaam formaat zonder ezelsoren
- Prettiger lezen dan van een telefoon of tablet
- Zijn deze modellen geschikt voor mijn wensen?
- Is het mogelijk om PDF te lezen op deze tablets of valt dat in de praktijk tegen?
- Kan ik deze e-readers offline zonder (online) account gebruiken?
- Is het mogelijk om?
- Ik lees klachten over de accuduur van de Clara en Libra, herkennen jullie dat?
PDF's kun je wel lezen op ereaders, maar de opmaak is niet altijd heel lekker. Probleem is vaak dat een PDF formaat A4 is, waar een ereader een stuk kleiner is. Een mooi artikel:HyperH schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:01:
Al geruime tijd ben ik op zoek naar een e-reader om in de trein boeken te kunnen lezen. Het lijkt me heerlijk om eindelijk het lezen weer eens op te pakken.
Waarom een e-reader?Momenteel heb ik de volgende modellen op het oog van Kobo:
- Meerdere boeken / bestanden meenemen in een handzaam formaat zonder ezelsoren
- Prettiger lezen dan van een telefoon of tablet
- Zijn deze modellen geschikt voor mijn wensen?
- Is het mogelijk om PDF te lezen op deze tablets of valt dat in de praktijk tegen?
- Kan ik deze e-readers offline zonder (online) account gebruiken?
- Is het mogelijk om?
- Ik lees klachten over de accuduur van de Clara en Libra, herkennen jullie dat?
https://authorhelp.uk/reading-pdfs-on-ereaders/
Dan kun je 2 kanten op, je gaat een stuk groter of je past het document softwarematig aan.
Groter kom je uit in bijvoorbeeld een Kobo Elipsa 2e:
uitvoering: Kobo Elipsa 2E Zwart
Softwarematig aanpassen doe je dan met een tool als Calibre, maar het is enorm lastig goed te doen:
https://manual.calibre-eb...tml#convert-pdf-documents
De Elipsa is voor mij toch iets te groot om mee te nemen in de trein. Softwarematig aanpassen is verre van vlekkeloos begrijp ik na het lezen van het door jou gelinkte artikel.
Als PDF lastig is, dan zal ik die eis laten varen. Misschien schaf ik daar beter een tablet voor aan.
Als PDF lastig is, dan zal ik die eis laten varen. Misschien schaf ik daar beter een tablet voor aan.
Ik ben sowieso benieuwd naar de ervaring om PDFs te lezen op KOBO readers. Hoe ervaren anderen dit?HyperH schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:07:
PDF is vaak A4 formaat, wat overeenkomt met een 14.3 inch 'scherm'. Dat tonen in een 7 of 8 inch reader maakt het heel klein.smeerbartje schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:06:
[...]
Ik ben sowieso benieuwd naar de ervaring om PDFs te lezen op KOBO readers. Hoe ervaren anderen dit?
Daardoor moet je gaan vergroten, en dat gaat weer zowel in breedte als hoogte waardoor je zinnen afgekapt worden. Het aanpassen in Calibre zodat het beter past in kleinere schermen ken ik niet dus ik weet niet hoe dat bevalt.
Lezen in landscape maakt het iets beter, maar je blijft bij A4 een 210mm breed papier schalen naar 142mm of 165mm breed (7 of 8 inch scherm in landscape) waardoor je moet bladeren op dezelfde pagina, en met kleinere tekst. Ik ben daar na een paar pogingen mee gestopt.
[ Voor 15% gewijzigd door WaterFire op 13-11-2023 09:18 ]
Ik heb inmiddels een Kobo Elipsa 2E voor met name het lezen van wetenschappelijke artikelen, en als ik de ereader in landscape houd, dan wordt alles groot genoeg om comfortabel te lezen. Sommige artikelen hebben een wat groter lettertype en dan lukt het in portrait modus ook. Aantekeningen erop lukt ook prima, alleen is de penlijn erg dik (ook bij inzoomen), dus realistisch gezien kan ik geen hele zinnen erin schrijven.smeerbartje schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:06:
[...]
Ik ben sowieso benieuwd naar de ervaring om PDFs te lezen op KOBO readers. Hoe ervaren anderen dit?
Ik gebruik hem voornamelijk voor aantekeningen tijdens meetings die ik dan overneem in mijn notitie systeem op de computer. En dat werkt prima!
Evolutionair Geneticus
Mijn Kobo is "ineens" gereset naar default (lijkt het) en ik kan niet meer verbinden met wifi? Eigenaardig weer.
Niet echt een verklaring kunnen vinden. Vermoed dat het wifi verbinden niet goed ging door AdGuard Home, blijkbaar zijn ze afhankelijk van wat Google services? De reset is heel vreemd (en gedoe!).
Niet echt een verklaring kunnen vinden. Vermoed dat het wifi verbinden niet goed ging door AdGuard Home, blijkbaar zijn ze afhankelijk van wat Google services? De reset is heel vreemd (en gedoe!).
[ Voor 47% gewijzigd door Beekforel op 16-11-2023 21:03 ]
Had je de laatste firmware, zie:Beekforel schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:37:
Mijn Kobo is "ineens" gereset naar default (lijkt het) en ik kan niet meer verbinden met wifi? Eigenaardig weer.
Vanochtend had Coolblue leuke aanbiedingen staan, o.a. voor de Libra 2 (179 euro) en Sage (269 euro). Op de website staan ze nu voor de normale prijs, maar in de winkel hebben ze de prijs gewoon aangepast.
Nee had al een tijd niet geüpdatet vanwege dat. Maar nu dus wel. Maar goed, ik had al wel een Kobo account dus tja. Liever niet maar ok.FireFly3k schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:03:
[...]
Had je de laatste firmware, zie:
Is het Kobo account nu verplicht of kun je daar nog omheen werken? Ik wil geen e-reader met internet toegang. Er zijn hier genoeg boeken in het publieke domein te vinden die ik met een USB-kabeltje vanaf mijn PC op een e-Reader zou kunnen zetten.Beekforel schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:13:
Nee had al een tijd niet geüpdatet vanwege dat. Maar nu dus wel. Maar goed, ik had al wel een Kobo account dus tja. Liever niet maar ok.
Helaas geldt de aanbieding online niet en de Kobo Libra 2 is helaas helemaal uitverkocht. Hopelijk wordt er nog ergens gestunt de komende dagen.FireFly3k schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:03:
Vanochtend had Coolblue leuke aanbiedingen staan, o.a. voor de Libra 2 (179 euro) en Sage (269 euro). Op de website staan ze nu voor de normale prijs, maar in de winkel hebben ze de prijs gewoon aangepast.
In de winkel moesten ze het ook aanpassen, maar ze hebben gewoon ergens wat fout gedaan in het systeem. Via de klantenservice was het mij ook niet gelukt, maar in de winkel was het geen probleem.HyperH schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:20:
[...]
Helaas geldt de aanbieding online niet en de Kobo Libra 2 is helaas helemaal uitverkocht. Hopelijk wordt er nog ergens gestunt de komende dagen.
Ik kwam er niet omheen. Misschien dat er een speciale versie van Kobo desktop oid is, of iets van custom firmware. Ik gebruik Calibre voor mijn boeken en andere dingen die ik wil lezen, sync daar dus ook mee en niet met Kobo.HyperH schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:20:
[...]
Is het Kobo account nu verplicht of kun je daar nog omheen werken? Ik wil geen e-reader met internet toegang. Er zijn hier genoeg boeken in het publieke domein te vinden die ik met een USB-kabeltje vanaf mijn PC op een e-Reader zou kunnen zetten.
Volgens mij kan je nog steeds een nep-account handmatig in de sqlite database wegschrijven om het te bypassen.HyperH schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:20:
[...]
Is het Kobo account nu verplicht of kun je daar nog omheen werken? Ik wil geen e-reader met internet toegang. Er zijn hier genoeg boeken in het publieke domein te vinden die ik met een USB-kabeltje vanaf mijn PC op een e-Reader zou kunnen zetten.
Lijkt wel het geval te worden :HyperH schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:20:
[...]
Helaas geldt de aanbieding online niet en de Kobo Libra 2 is helaas helemaal uitverkocht. Hopelijk wordt er nog ergens gestunt de komende dagen.
https://www.kobo.com/blog...s-audiobooks-and-ereaders
mogelijks dat coolblue iets te snel is geweest met de verlaging, en dat ze moeten wachten tot vrijdag
Op dit moment hebben Expert en Amazon.nl ook €179 staan voor de Kobo Libra 2. Ik verwacht eigenlijk dat dat de maximale prijsverlaging voor BF gaat worden. Jammer, had gehoopt dat er wel iets meer vanaf kon.
Black Friday prijs van €179 is nu geactiveerd in zo goed als alle webshops. Ook bij Kobo zelf voor die prijs te krijgen.
Een paar maanden geleden had ik via Marktplaats een Kobo Sage + powercover gekocht. Het zaakje was 3 weken oud, gelukkig kreeg ik de kassabon erbij, want een week geleden ging de accu van de e-reader opeens heel snel leeg, ben er mee naar Media Markt Westerhaven gegaan. Kreeg een nieuwe mee, maar deze was niet goed, het begon al dat de e-reader helemaal leeg was toen ik deze uit de verpakking haalde, dat is normaal bij Kobo nooit zo. Opgeladen, toen ik de oplader aansloot, ging er een lampje branden. Haalde de volgende dag de e-reader van de lader, leeg, misschien niet goed aangesloten, of los gegaan bij het neerleggen. Weer aan de lader, toen wel opgeladen maar de powercover niet zichtbaar, e-reader gaf één keer aan dat deze werd opgeladen via usb, hetgeen niet het geval was. Naar fabrieksinstelling terug gezet, maar de powercover bleef onzichtbaar. Gisteren er weer mee terug gegaan nu naar MM Sondplein. Kreeg zo mijn geld terug. In MM Westerhaven wilde ik geld terug omdat ik eigenlijk wel een beetje klaar met Kobo ben, maar dat deden ze niet, alleen als het product niet op voorraad was. MM Sondplein kan je altijd kiezen, geld terug of een nieuwe. Ik dacht dat dit landelijk winkelbeleid was, maar blijkbaar niet.
Is wel vaak een ding hoor bij Kobo. Ik heb sowieso al 3 e-readers bij MM Sondplein teruggebracht met accu problemen. Bij klantenservice gisteren zeiden ze ook dat ze veel Kobo's terug kregen.
Is wel vaak een ding hoor bij Kobo. Ik heb sowieso al 3 e-readers bij MM Sondplein teruggebracht met accu problemen. Bij klantenservice gisteren zeiden ze ook dat ze veel Kobo's terug kregen.
Afgelopen vrijdag de Libra 2 besteld en wat een heerlijk apparaat is het zeg! Eindelijk weer lekker lezen voor het slapen gaan zonder dat de vrouw haar hoeft te storen aan het licht.
Wel vroeg ik me af of het van enige toegevoegde waarde is nog tweaks (lees: welke dan?) te installeren aangezien de meeste die ik online vind inmiddels al ingebakken zitten in de settings.
Wel vroeg ik me af of het van enige toegevoegde waarde is nog tweaks (lees: welke dan?) te installeren aangezien de meeste die ik online vind inmiddels al ingebakken zitten in de settings.
c: