Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:00
Drie maanden geleden mijn Aura HD moeten vervangen. Dit na 13 jaar trouwe dienst, ik klaag dus niet.
Het kwam ook eigenlijk wel goed uit.

Heb nu de Elipsa, heerlijk.
Het grotere formaat is een verademing, zoveel meer scherm is toch wel erg lekker.
Nog een reden waarom ik de Elipsa heb aangeschaft is, dat je kunt schrijven, aantekeningen maken e.d. in de Epub-bestanden. Je eigen notitieblokken en nog meer, is ook erg handig.

Gebruik hem nu voornamelijk voor het lezen van boeken.
Momenteel bezig met mijn boek te vertalen in het Engels. Ik gebruik de Elipsa om mijn Epub te lezen en te voorzien van aantekeningen die aangeven waar ik de fout in ben gegaan, of dat wat anders/beter kan.

De standaard hoes die erbij kwam heb ik snel vervangen door een exemplaar van Ali.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mrs.ED schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:37:
Ik breek hier even in, de batterij van mijn Kobo Libra 2 loopt ineens binnen 5 minuten van 100% naar 0. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?
Hmmm, had vanochtend mijn sage opgeladen en toen ik vanavond thuis kwam had hij ook nog maar 1%.

Dacht dat ik misschien zelf iets geks had gedaan, nu weer een het opladen. Geen idee of het iets soortgelijks is... Er was geen update verder oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:09
swhnld schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:21:
@crimby de Clara 2e is dus handzamer dan de Libra. En dat merk je met reizen voornamelijk. Een 6 inch past bij mij net in de binnenzak, daarboven moet het in een rugzak of andere tas. Echter, ik heb een Oled scherm in mijn telefoon, en daar de app op met zwarte achtergrond en witte letters, dus voor wachtkamers e.d. heb ik geen ereader meer bij me.
Resultaat is dat ik nu een groter scherm heb genomen en die naast het bed ligt om te lezen.

Over de knoppen versus aanraakscherm bediening, hangt vooral af hoe je vasthoudt, en met of zonder hoes. Zelf gebruik ik een bookcase die gelijk de ereader uit de slaap haalt bij openen. Daardoor wordt de rand om het scherm iets breder wat ook invloed heeft.

Als advies zou ik zeggen begin met de Clara 2e, dat is het meest verkochte formaat, handzaam en licht. Aanraakbediening is ook enorm gangbaar van autoconsole tot telefoon.
En het geeft een goed gevoel dat die recycled materiaal gebruikt.
Inmiddels even de 2e in bezit en ben er erg blij mee. Reageert goed en ligt lekker in de hand. Ben nog wel even aan het testen met lettergrootte en helderheid in bed waar ik mijn bril niet op heb… maar dat komt wel goed :-)
Top aankoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-07 16:32

Denko

|{ing Øf ßlitz

Mrs.ED schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:37:
Ik breek hier even in, de batterij van mijn Kobo Libra 2 loopt ineens binnen 5 minuten van 100% naar 0. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?
Er was vroeger een bug. Die zorgde ervoor dat nadat je je ereader had gekoppeld met Usb, dat die erna super snel leeg liep. Tot je hem opnieuw opstartte. Dit klinkt iig herkenbaar.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrs.ED
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-07 05:53
m0ridin schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:59:
[...]

Hmmm, had vanochtend mijn sage opgeladen en toen ik vanavond thuis kwam had hij ook nog maar 1%.

Dacht dat ik misschien zelf iets geks had gedaan, nu weer een het opladen. Geen idee of het iets soortgelijks is... Er was geen update verder oid
Het lijkt een softwareprobleem. Ik heb hem aan de lader gelegd en na 10 minuten was hij weer helemaal vol, leek me nogal snel :+

Op Reddit wemelt het van posts met hetzelfde probleem. Hopelijk fiksen ze het met een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Denko schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:55:
[...]

Er was vroeger een bug. Die zorgde ervoor dat nadat je je ereader had gekoppeld met Usb, dat die erna super snel leeg liep. Tot je hem opnieuw opstartte. Dit klinkt iig herkenbaar.
hier ook met de Clara, al meer dan een jaar, dus verwacht niet meer dat ze het oplossen met een fw update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xhdmix
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-07 22:10
Ik ben al even opzoek naar een E-reader en ik twijfel wat tussen de Kobo Clara 2e en de Kindle Paperwhite al merk ik dat er precies echt weinig verschil tussen de apparaten is. Maar klopt het dat het niet mogelijk is om bib boeken op een Kindle te plaatsen? Sommige mensen beweren van wel andere van niet dat komt nogal verwarrend over. 😅
Ik zou er graag een paar jaar mee verder kunnen dus de keuze is nogal belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:47
Ja, het Kindle-systeem is een stuk meer gesloten dan Kobo, en dat is eigenlijk het grootste verschil. Het is duidelijk dat Amazon wil dat je alleen bij Amazon gekochte boeken leest op je Kindle. Voor de gewone consument is het best lastig e-books van andere bronnen op de reader te lezen, al zullen sommige Tweakers daar anders over denken.
De Kobo is een stuk gemakkelijker wat dat betreft. Je kunt out-of-the-box heel eenvoudig e-books op je Kobo kopiêren, en er is een directe koppeling met Bol.com als je daar e-books koopt. En zoals gezegd, je kunt ook Adobe Digital Editions boeken lezen van de openbare bibliotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xhdmix
@Anoniem: 221425 @Aaargh! Bedankt voor jullie reacties. Ik wou vooral bib boeken lezen dus met een Kindle ben ik dan niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-07 15:34
Of-Aaargh schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:41:
Ja, het Kindle-systeem is een stuk meer gesloten dan Kobo, en dat is eigenlijk het grootste verschil. Het is duidelijk dat Amazon wil dat je alleen bij Amazon gekochte boeken leest op je Kindle. Voor de gewone consument is het best lastig e-books van andere bronnen op de reader te lezen, al zullen sommige Tweakers daar anders over denken.
De Kobo is een stuk gemakkelijker wat dat betreft. Je kunt out-of-the-box heel eenvoudig e-books op je Kobo kopiêren, en er is een directe koppeling met Bol.com als je daar e-books koopt. En zoals gezegd, je kunt ook Adobe Digital Editions boeken lezen van de openbare bibliotheek.
Voor die gewone consument is het van belang of er een persoon in de buurt is, die handig is met Calibre :p Ik heb voor m'n schoonmoeder Calibre ingesteld op haar laptop, haar verteld hoe ze de boeken op haar Kobo kan zetten (via Calibre) en daar is ze heel blij mee.

Ik heb persoonlijk alleen maar problemen gehad met ADE... Daarom koop ik ook nooit meer boeken die die Adobe DRM bevatten.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:04:
[...]

Voor die gewone consument is het van belang of er een persoon in de buurt is, die handig is met Calibre :p Ik heb voor m'n schoonmoeder Calibre ingesteld op haar laptop, haar verteld hoe ze de boeken op haar Kobo kan zetten (via Calibre) en daar is ze heel blij mee.

Ik heb persoonlijk alleen maar problemen gehad met ADE... Daarom koop ik ook nooit meer boeken die die Adobe DRM bevatten.
Oh, ik zou ook nooit boeken met Adobe Digital Editions kopen. Geen fan van vendor lock-in of e-readers die niet standaard drm-vrije ePubs kunnen inlezen. Maar voor het lenen van boeken is ADE beter dan helemaal niets, zoals met een Kindle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 08:04:
[...]

Heb Caliibre nog nooit nodig gehad hoor, ik sluit de kobo gewoon aan met de ubs kabel en deze verschijnt dan als extra schijf. Boeken (epub, pdf) kopieren, loskoppelen en klaar. Zelfde als ik boeken voor mijn moeder op haar kobo zet die ze online koopt en als epub kan downloaden.

Misschien als je extra dingen wil doen? Maar Calibre is verder absoluut niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
m0ridin schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:13:
[...]

Heb Caliibre nog nooit nodig gehad hoor, ik sluit de kobo gewoon aan met de ubs kabel en deze verschijnt dan als extra schijf. Boeken (epub, pdf) kopieren, loskoppelen en klaar. Zelfde als ik boeken voor mijn moeder op haar kobo zet die ze online koopt en als epub kan downloaden.

Misschien als je extra dingen wil doen? Maar Calibre is verder absoluut niet nodig...
Ja, dat is op een Kobo. Maar dit ging in eerste instantie over Amazon's Kindle. Als je boeken wilt sideloaden op een Kindle moet je wel kunstgrepen uitvoeren (of een handige schoonzoon hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of-Aaargh schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:10:
[...]

Ja, dat is op een Kobo. Maar dit ging in eerste instantie over Amazon's Kindle. Als je boeken wilt sideloaden op een Kindle moet je wel kunstgrepen uitvoeren (of een handige schoonzoon hebben).
Ah mi scusa, had over het kindle detail heen gelezen (maar doordat je ook de Kobo noemde in je reactie ook wat verwarrend) :)

[ Voor 8% gewijzigd door m0ridin op 11-04-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Pssst, KUAL met KO reader, dan kun je gewoon epubs laden op de Kindle. De hardware van mijn oude Kindle Paperwhite (scherm, licht) zijn beter dan mijn Kobo (Aura? Van 2014), en KUAL is de reden dat mijn ouwe kindle nog steeds gebruikt wordt naast mijn bijna net zo ouwe Kobo Aura ;)

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 11-04-2023 12:59 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
m0ridin schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:13:
[...]

Ik koop m'n boeken altijd bij Amazon. Maar voor m'n schoonmoeder is het handiger omdat je daar ook een organisatietool mee hebt. En ik kan het niet erop zetten, ze woont 2500km naar het zuiden.
Of-Aaargh schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:53:
[...]Maar voor het lenen van boeken is ADE beter dan helemaal niets, zoals met een Kindle.
Voor mij is niets beter dan ADE :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Kobo glo hd batterij houdt het 2 dagen uit in stand-by, iemand ervaring met vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:04
Of-Aaargh schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:10:
[...]

Ik gebruik mijn Kindle al even niet meer, maar volgens mij bestaat het mailen nog steeds waarmee je een (DRM vrij) boek gewoon naar je apparaat toe stuurt? Amazon converteert het automatisch naar het juiste formaat.
https://www.amazon.com/gp...b&nodeId=G5WYD9SAF7PGXRNA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loezzie
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-04-2023
Ik ben nieuw (en weet niet of ik op de goede plek ben en weet ook niet of het besproken mag worden) maar ik heb een probleem met mijn KOBO Libra.

Bij het openen van gedownloade boeken krijg ik nu de melding dat er nog een DRM op zit.

Iemand hier ook ervaring mee? Is er software update die dit opeens 'ziet'?

Ik zie wel bij instellingen staan dat Adobe niet geautoriseerd is. Weet iemand die weet hoe dit moet

Update:
Nou, ik heb de ereader herstart en toen was probleem 'oplost'.

Dat was een snelle oplossing dus..

[ Voor 12% gewijzigd door Loezzie op 14-04-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xhdmix
Loezzie schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:28:
Ik ben nieuw (en weet niet of ik op de goede plek ben en weet ook niet of het besproken mag worden) maar ik heb een probleem met mijn KOBO Libra.

Bij het openen van gedownloade boeken krijg ik nu de melding dat er nog een DRM op zit.

Iemand hier ook ervaring mee? Is er software update die dit opeens 'ziet'?

Ik zie wel bij instellingen staan dat Adobe niet geautoriseerd is. Weet iemand die weet hoe dit moet

Update:
Nou, ik heb de ereader herstart en toen was probleem 'oplost'.

Dat was een snelle oplossing dus..
Goed dat je eruit bent gekomen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remmuz
  • Laatst online: 10:52
Handelingen schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:58:
Kobo glo hd batterij houdt het 2 dagen uit in stand-by, iemand ervaring met vervangen?
Blijkbaar is dat “verrassend eenvoudig”
https://nl.ifixit.com/Gui...ng+van+de+batterij/143903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
'Verrassend eenvoudig' voor de moeilijkheidsgraad 'Gemiddeld', dan. De batterij schijnt erg stevig vastgelijmd te zitten, en snel te kunnen vervormen omdat ie erg dun is, wat brandgevaar kan opleveren. Maar goed, gemakkelijker te vervangen dan de batterij van een Ipad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:09

4POX

Everybody is wired

Ik zie die teardown en ik denk terug aan vroeger.

Bij mijn vorige Kobo had ik standaard een guitar plectrum in mijn hoes. Dat ding liep zo vaak vast dat ik even snel de achterkant eraf wipte. Batterij lostrok en weer verbond.

Later kwam ik erachter dat die Kobo sinds de dag dat ik hem kocht eigenlijks al gaar was. Ik dacht dat het gewoon het ontwerp was en heb dat ding drie jaar lang met ellende gebruikt.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-07 07:39

TVL

Accu wordt wel wat minder van mijn Kobo Glo.
Misschien eens vervangen. Past trouwens een accu die geschikt is voor een Glo HD ook in een Glo?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortigen
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:44
Ik kreeg op mijn Forma geen update na synchronisatie dus heb even de Kobo desktop app geïnstalleerd
Daar ging automatische synchronisatie echter zo snel dat ik niet heb kunnen zien of er een update is binnen gekomen ;)
Kan ik ergens een versie nummer zien en checken of het de laatste is?

We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 15:15

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Mijn Aura One heeft een versie uit afgelopen december maar zelfs een geforceerde update check geeft geen nieuwe versie. Overigens heb ik geen mail ontvangen maar dat schijnen wel meer mensen te hebben, was opt-in of zo.

Maar nu heb ik dus geen idee of mijn e-reader nu wel of niet up to date is voor wat komen gaat. Over een weekje nog maar een update controle doen dan.

Je kunt je versie checken (althans bij de mijne) via:
  1. Ga naar Home screen
  2. Meer
  3. Instellingen
  4. Informatie over het apparaat
  5. Zie kopje Softwareversie
Ik heb versie: 4.35.20400 van 08-12-22; wat als ik een beetje rond Google, gewoon de nieuwst bekende versie lijkt te zijn.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:02
Cloud schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:29:
Mijn Aura One heeft een versie uit afgelopen december maar zelfs een geforceerde update check geeft geen nieuwe versie. Overigens heb ik geen mail ontvangen maar dat schijnen wel meer mensen te hebben, was opt-in of zo.

Maar nu heb ik dus geen idee of mijn e-reader nu wel of niet up to date is voor wat komen gaat. Over een weekje nog maar een update controle doen dan.

Je kunt je versie checken (althans bij de mijne) via:
  1. Ga naar Home screen
  2. Meer
  3. Instellingen
  4. Informatie over het apparaat
  5. Zie kopje Softwareversie
Ik heb versie: 4.35.20400 van 08-12-22; wat als ik een beetje rond Google, gewoon de nieuwst bekende versie lijkt te zijn.
Bij mij staat automatische sync uit. Net keek ik op m'n Libra en die had een pop-up met een update. Die gedraaid en ik heb dezelfde versie als jij. Ik ga er vanuit dat dit dus de juiste en laatste is.

En daarom zijn die korte artikelen van Tweakers dus slecht. Niet meer testen, redactie. Het is gewoon bagger en niet Tweakers waardig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 15:15

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

barrymossel schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:48:
[...]
Bij mij staat automatische sync uit. Net keek ik op m'n Libra en die had een pop-up met een update. Die gedraaid en ik heb dezelfde versie als jij. Ik ga er vanuit dat dit dus de juiste en laatste is.
Strange; dat hadden ze dan wel duidelijker mogen aangeven.
En daarom zijn die korte artikelen van Tweakers dus slecht.
Even los van de nieuwe korte artikelen (ik twijfel nog wat ik ervan vind), hier kon Tweakers zelf ook niet zo veel aan doen. Als je die mail van Kobo bekijkt dan is er ook gewoon écht niet meer informatie. Ze geven zelf geen versienummers, ze zeggen ook niet "als je in het afgelopen half jaar een update hebt uitgevoerd ben je al voorbereid". Het is echt veel te summier.

En als je dan zoekt voor meer informatie, dan vind je wel nieuwsitems maar geen enkele pagina van Kobo zelf. Slordig van ze; je moet zo'n mailing gewoon vergezeld laten gaan met een informatiepagina die je achteraf ook nog kunt updaten. Dat is helemaal handig als je cruciale informatie in je mail vergeet.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-07 10:58

WoBBeL

*zwaai*

Fijn dat Kobo even een versienummer erbij vermeld. Hier twee Aura ONE's die geen update hebben en al op 4.35.20400 draaien. Hopen dat dit de juiste versie is.

[edit

Reactie op de chat van Kobo: "als er geen update is dan is uw apparaat al bijgewerkt".
Een versie nummer konden ze niet geven 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door WoBBeL op 20-04-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Ik ga mijn apparaat niet updaten. Ik draai nog een firmware van 2017 en ben daar zeer gelukkig mee. Ik zie niet in waarom ik een update zou moeten doen. Als mijn One het niet meer doet als ik een factory reset zou moeten doen, koop ik wel een nieuw apparaat. Ben toch al aan het kijken (aan gezien de batterij toch echt wel slecht begint te worden na 6 jaar...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyL0204
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:33
WoBBeL schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:20:
Fijn dat Kobo even een versienummer erbij vermeld. Hier twee Aura ONE's die geen update hebben en al op 4.35.20400 draaien. Hopen dat dit de juiste versie is.

[edit

Reactie op de chat van Kobo: "als er geen update is dan is uw apparaat al bijgewerkt".
Een versie nummer konden ze niet geven 8)7
Bijzonder inderdaad. Ik heb een maand geleden nog gesynchroniseerd. Toen de update van december binnen gehaald. Nu mislukt synchroniseren en staat er bij: laatste synchronisatie ergens juli 2022. Geeft weinig vertrouwen zo ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het is natuurlijk ook wel zo logisch, het kan niet dat je nu een update uitrolt, en als je die niet in een maand installeert je risico hebt je device te bricken. Veel waarschijnlijker is die update al een jaar geleden uitgerold, en nu gaan ze hun servers oude TLS niet meer laten ondersteunen, en dus moet je voor die tijd de oude update hebben geinstalleerd. Zou alleen wel leuk zijn als ze gewoon per device vertellen welke je minstens moet hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vortigen
Volgens een reactie in de comments in nieuws: Kobo wijst gebruikers op verplichte update voor meeste e-readers moet we volgens Kobo versie 4.20 of hoger hebben om veilig te zijn.
Degene had namelijk contact met Kobo opgenomen.
(het lukt me even niet om de specifieke comment te linken...)

Zo heb ik op mijn Forma op dit moment geen nieuwe updates gevonden maar heb al versie 4.35.20400 er op staan van 8/12/22 en zit dus goed.

We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antigo
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23-07 22:23
Heeft er iemand al ervaringen met de nieuwe Elipsa 2E en zijn notitie functie? Ik heb op zoek naar ervaringen buiten de review sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliusyoup
  • Registratie: Mei 2013
Antigo schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:39:
Heeft er iemand al ervaringen met de nieuwe Elipsa 2E en zijn notitie functie? Ik heb op zoek naar ervaringen buiten de review sites.
Hoi,
Net een dag in bezit en vandaag in de auto op vakantie. Lezen is in ieder geval heerlijk op de ereader; zelf nog niet meer dan een regel als test geschreven en dat ging goed. Heb je specifieke vragen dan kom ik daar dit weekend vast aan toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antigo
juliusyoup schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:11:
[...]

Hoi,
Net een dag in bezit en vandaag in de auto op vakantie. Lezen is in ieder geval heerlijk op de ereader; zelf nog niet meer dan een regel als test geschreven en dat ging goed. Heb je specifieke vragen dan kom ik daar dit weekend vast aan toe!
Dank je! Ik ben benieuwd naar je mening rond. Schrijfgevoel, snelheid van de inkt na de pen. Ik vraag me af of hij als primair notitieblok kan dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 23:29

ZaZ

Tweakers abonnee

Handelingen schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:58:
Ik heb mijn Kobo Aura HD al sinds 2015 en had er een originele sleepcover bij gekocht destijds.
Dat ding ging toen ie nieuw was altijd al binnen een week leeg. Had allemaal dingen geprobeerd zoals wifi uit en energiemodus etc.
Met de jaren is het niet beter geworden natuurlijk en hier ook als ik 'm volledig opgeladen weg leg na 2 dagen alweer leeg zonder dat ik 'm gebruikt heb.
Ik had bijna een nieuwe batterij besteld toen ik op het internet een post zag van iemand met hetzelfde probleem en de suggestie om het eens zonder sleep cover te proberen.
Dus ik dacht het is een poging waard en warempel. Ik heb een paar avonden gelezen en het is alweer meer dan een week geleden dat ik 'm heb opgeladen en ik heb nu nog steeds 48% over.

Lekker op de bank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyL0204
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:33
4.20 firmware is volgens mij al in 2020 gereleased. Dus de meeste zullen daar wel op draaien inmiddels

[ Voor 80% gewijzigd door TommyL0204 op 22-04-2023 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juliusyoup
Antigo schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:39:
[...]

Dank je! Ik ben benieuwd naar je mening rond. Schrijfgevoel, snelheid van de inkt na de pen. Ik vraag me af of hij als primair notitieblok kan dienen.
Ik heb ongeveer twee pagina’s voor je geschreven en dit zijn mijn meningen:

Het blijft een vorm van digitaal schrijven, maar vele malen fijner dan op een iPad met pennetje, ook als er zo’n paperfeel screenprotector op zat.

De pen schrijft al voordat je het ‘papier’ raakt; dat betekend dat ik meer de pen moet optillen tussen letters dan ik met echt pen en papier gewend ben als ik snel schrijf. Zodra ik probeer een beetje netjes te schrijven dan zit er in mijn schrijven meer rust. De latency van de inkt is zichtbaar, maar dan op een iPad, maar voor mij niet storend.

In een basis notebook hebben ze veel/genoeg templates als achtergrond en zo’n notebook lijkt mij nog het handigst. De opties van de advanced zijn leuk maar met mijn handschrift herkent ie niet alle letters, ongeveer 90% gaat goed als ik niet mijn best doe, als ik dat wel doe is het soms een letter elke paar zinnen. Voor mij genoeg om het niet te willen gebruiken.

Verder ongeveer anderhalf boek gelezen nu, daar heb ik het voor gekocht, en het is heerlijk. Samen met wat spelletjes en het schrijven zo’n 10% accu verloren (wel WiFi uit enzo, die hebben we niet op vakantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antigo
juliusyoup schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:48:
[...]

Ik heb ongeveer twee pagina’s voor je geschreven en dit zijn mijn meningen:

Het blijft een vorm van digitaal schrijven, maar vele malen fijner dan op een iPad met pennetje, ook als er zo’n paperfeel screenprotector op zat.

De pen schrijft al voordat je het ‘papier’ raakt; dat betekend dat ik meer de pen moet optillen tussen letters dan ik met echt pen en papier gewend ben als ik snel schrijf. Zodra ik probeer een beetje netjes te schrijven dan zit er in mijn schrijven meer rust. De latency van de inkt is zichtbaar, maar dan op een iPad, maar voor mij niet storend.

In een basis notebook hebben ze veel/genoeg templates als achtergrond en zo’n notebook lijkt mij nog het handigst. De opties van de advanced zijn leuk maar met mijn handschrift herkent ie niet alle letters, ongeveer 90% gaat goed als ik niet mijn best doe, als ik dat wel doe is het soms een letter elke paar zinnen. Voor mij genoeg om het niet te willen gebruiken.

Verder ongeveer anderhalf boek gelezen nu, daar heb ik het voor gekocht, en het is heerlijk. Samen met wat spelletjes en het schrijven zo’n 10% accu verloren (wel WiFi uit enzo, die hebben we niet op vakantie)
Hartelijk dank. Ik ga de sprong wagen. Is om een digitaal notebook te hebben en toegang tot kobo plus. Moet niet 100% perfect zijn, maar close enough. Dank je om je bevindingen te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliusyoup
Antigo schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:36:
[...]

Hartelijk dank. Ik ga de sprong wagen. Is om een digitaal notebook te hebben en toegang tot kobo plus. Moet niet 100% perfect zijn, maar close enough. Dank je om je bevindingen te delen.
Geen enkel probleem, en voordeel van bestellen is dat je het kan retourneren. Ik was fysiek in de Coolblue winkel en die man had het over gratis 30 dagen proberen (tevreden garantie). Als het niks is dan is het toch niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eryq
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 20:02
TVL schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:45:
Accu wordt wel wat minder van mijn Kobo Glo.
Misschien eens vervangen. Past trouwens een accu die geschikt is voor een Glo HD ook in een Glo?
Nee, die past niet. De Glo HD is langwerpig i.t.t. de glo.
Alleen op Ali is de glo batterij nog te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 21:19
Ik heb een Kobo Libra en sinds kort heb ik een zwart scherm met de afbeelding van een batterij en de tekst: "laad je erader op. Sluit je erader om hem op te laden aan een stroombron" en die tekst blijft er staan en gaat niet weg

Van alles geprobeerd zoals resetten aan de lader zonder lader en op verschillende manieren. Aangesloten op calbre. Ook geen herkenning als je het aansluit op de laptop.

Iemand een suggestie

Alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vortigen
Goose schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:44:
Ik heb een Kobo Libra en sinds kort heb ik een zwart scherm met de afbeelding van een batterij en de tekst: "laad je erader op. Sluit je erader om hem op te laden aan een stroombron" en die tekst blijft er staan en gaat niet weg

Van alles geprobeerd zoals resetten aan de lader zonder lader en op verschillende manieren. Aangesloten op calbre. Ook geen herkenning als je het aansluit op de laptop.

Iemand een suggestie

Alvast bedankt
Vervelend! Je hebt al veel geprobeerd lees ik maar voor de zekerheid copy/paste ik even de suggesties van de Kobo helpsite. Wie weet zit er iets voor je bij wat werkt.

==========

Als je eReader niet oplaadt of geen verbinding maakt:

Gebruik een andere USB-kabel om je eReader aan te sluiten op je computer of USB-lader.
Gebruik een micro-USB A-kabel als je een oudere eReader hebt (bijvoorbeeld een Kobo Glo eReader).
Verwijder alle USB-hubs die op je computer zijn aangesloten en sluit je eReader rechtstreeks aan op de USB-poort van je computer;
Sluit je eReader aan op je computer en laat deze minimaal 1 uur opladen. Laad je eReader drie uur op om deze helemaal op te laden. Controleer daarna of de eReader wordt ingeschakeld;
Als je je eReader al een tijdje niet hebt gebruikt, kan deze mogelijk niet direct de computer detecteren;
Je kunt ook een USB-netstroomadapter gebruiken om je eReader op te laden via een stopcontact.

Probeer deze stappen als je het venster 'Computer gedetecteerd' niet ziet wanneer je je USB-kabel op je computer aansluit:

Controleer de USB-poort van de eReader

Verwijder stof of andere dingen die de USB-poort van de eReader blokkeren. Controleer of de USB-poort loszit of beschadigd is.

Gebruik een andere USB-kabel

Sluit je eReader aan op je computer met een nieuwe of andere USB-kabel. Zorg ervoor dat de USB-kabel gegevens kan overdragen, want sommige USB-kabels kunnen alleen opladen. Als je een oudere eReader hebt, kun je het ook met een micro-USB A-kabel proberen.

Gebruik een andere USB-poort op je computer

Sluit je eReader aan op een andere USB-poort op je computer. Verwijder een eventuele USB-hub die je gebruikt en sluit het apparaat rechtstreeks aan op de USB-poort van je computer.

Werk de software van je eReader bij

Synchroniseer je eReader met wifi om te zorgen dat deze de nieuwste versie heeft. Software-updates kunnen problemen met de USB-poort van de eReader oplossen.

Volg de volgende stappen om je Kobo eReader bij te werken naar de meest recente versie.

Start je computer opnieuw op

Start je computer opnieuw op en probeer je eReader daarna te verbinden met de computer met behulp van de USB-kabel.

Verbind je eReader met een andere computer

Sluit je eReader waar mogelijk aan op een andere computer en verbind de USB-kabel rechtstreeks met de USB-poort van de computer. Verwijder een eventuele USB-hub die je gebruikt en sluit het apparaat rechtstreeks aan op de USB-poort van je computer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
Goose schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:44:

Iemand een suggestie

Alvast bedankt
Met 'reset' heb je deze versie gedaan?
Press and hold the power button until you see a black 'Powered off' screen.
Note: If you don't see the 'Powered off' screen, go to the next step.

Press and hold one of the page turn buttons.

While holding the page turn button, press and hold the power button.
Wait until the screen flashes and starts the reset process. It usually takes about 30-seconds for the eReader to start the reset process.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:46
Ik heb zelf een Onyx Boox Nova 2 met een werkelijk onsterfelijke batterij. Ik zit nu even bij de battery usage te kijken en ik heb de ereader 153 dagen geleden voor het laatst opgeladen en heb nog 37% batterij over.

Ok, dat is extreem..

Maar nu heb ik een paar dagen geleden de kobo Clara 2e voor mijn vriend gekocht. Batterij opgeladen. Ereader aan de kant gelegd.. nog niks mee gedaan. Nu open ik de ereader en is hij leeg. Terwijl er nog niet eens op gelezen is.

Is dit normaal? Ik heb de neiging de ereader terug te sturen. Zo zal je zien dat hij altijd net leeg is als je wilt lezen. Wat ik dan wel wil kopen weet ik nog niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Poumelie op 08-05-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:02

Reptile209

- gers -

@Poumelie staat de wifi aan op die Kobo? En stond hij wel in de slaapstand? Beiden kunnen nog wel aardige impact hebben op de accuduur geloof ik.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:46
Reptile209 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:16:
@Poumelie staat de wifi aan op die Kobo? En stond hij wel in de slaapstand? Beiden kunnen nog wel aardige impact hebben op de accuduur geloof ik.
Je zou denken dat na een x aantal minuten inactiviteit de ereader sowieso in slaapstand en daarna uit gaat, en daarmee ook de wifi. Ik heb nu in ieder geval de instellingen voor beiden op zo laag mogelijk gezet (automatisch slaapstand en automatisch uit), eens kijken of het nu beter gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Poumelie schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:29:
Maar nu heb ik een paar dagen geleden de kobo Clara 2e voor mijn vriend gekocht. Batterij opgeladen. Ereader aan de kant gelegd.. nog niks mee gedaan. Nu open ik de ereader en is hij leeg. Terwijl er nog niet eens op gelezen is.

Is dit normaal? Ik heb de neiging de ereader terug te sturen. Zo zal je zien dat hij altijd net leeg is als je wilt lezen. Wat ik dan wel wil kopen weet ik nog niet.
Als het een nieuwe is, zou ik deze zeker retourneren en een nieuwe bestellen.
Hierboven staan wel situaties van readers die na het opladen toch aangeven leeg te zijn, maar bij een nieuwe zou ik dat niet accepteren.
Je loopt het risico dat het hierna weer een paar weken goed gaat maar daarna alsnog de kop opsteekt. Dan zit je met garantieclaims in plaats van recht op retour. Afhankelijk van de winkel ben je daar meer energie aan kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Poumelie schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:29:
Zit er een hoesje omheen? Hierboven was een bericht van iemand die zo'n magneet hoesje had, die zorgde ervoor dat het apparaat niet geen slapen o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

rens-br schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:13:
[...]

Zit er een hoesje omheen? Hierboven was een bericht van iemand die zo'n magneet hoesje had, die zorgde ervoor dat het apparaat niet geen slapen o.i.d.
Dat was ik. Hij gaat wel netjes in slaapstand maar toch slurpt ie de batterij leeg. Ik vermoed dat ie met de klep dicht gewoon heel vaak ontwaakt en weer in slaapstand gaat en zo met een paar dagen de accu leegtrekt.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sassem
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
ZaZ schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:23:
[...]

Dat was ik. Hij gaat wel netjes in slaapstand maar toch slurpt ie de batterij leeg. Ik vermoed dat ie met de klep dicht gewoon heel vaak ontwaakt en weer in slaapstand gaat en zo met een paar dagen de accu leegtrekt.
Staat misschien het synchroniseren en/of updates checken op avond/nacht??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Sassem schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:44:
[...]

Staat misschien het synchroniseren en/of updates checken op avond/nacht??
Die dingen had ik een paar jaar geleden allemaal al geprobeerd. Sync uit, wifi uit, spaarstand etc. Maakte allemaal geen verschil. Het is echt de sleep cover die het veroorzaakt. Was nog een duur ding ook (een originele)
Ik heb 'm nu uit het hoesje en hij gaat ineens weer weken mee. Ik had ook de sleep cover functionaliteit uitgezet in de software dus mijn volgende test gaat zijn om 'm toch weer in het hoesje te bewaren maar de functionaliteit uitgeschakeld laten zodat ie toch beschermd is. Dan kom ik er vanzelf achter of het door het magneetje in de cover komt of de combinatie van magneet en functionaliteit ingeschakeld.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 21:19
Bedankt voor alle tips. Het heeft helaas niet geholpen. De ereader blijft op zwart met symbool van accu en de tekst "laad je ereader op"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-07 09:26
Weet iemand of er al een foefje is om, ook niet bij Kobo of Bol gekochte boeken te kunnen synchroniseren tussen 2 e-reader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Hilliebillie schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:34:
Weet iemand of er al een foefje is om, ook niet bij Kobo of Bol gekochte boeken te kunnen synchroniseren tussen 2 e-reader?
Als je bedoelt de boeken van de ene naar de andere reader te kopieren, dan is verkenner + USB een optie (zonder DRM), of Calibre waarin je van de reader kunt downloaden en de ander weer uploaden.

Als je met sync bedoelt dat je op reader 1 wilt weten op welke pagina je op reader 2 bent geëindigd, dan betwijfel ik of die optie bestaat of te maken valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
Deze optie bestaat al. Als je een boek bij Bol of Kobo koopt, en je hebt 2 e-readers (moeten wel verbonden zijn met wifi) kan je dmv synchronisatie van de ene e-reader zo doorlezen op de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Hilliebillie schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:46:
Deze optie bestaat al. Als je een boek bij Bol of Kobo koopt, en je hebt 2 e-readers (moeten wel verbonden zijn met wifi) kan je dmv synchronisatie van de ene e-reader zo doorlezen op de andere.
Dat weet ik, maar je stelt je vraag toch over non-kobo boeken? Daar gaat mijn antwoord over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
Oké, jazeker, maar ik dacht dat jij bedoelde dat deze optie helemaal niet bestond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:42
Hilliebillie schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:34:
Bij mijn weten bestaat dit niet in de Kobo wereld, daar synchroniseren alleen de eigen boeken, soms met wat vertraging.

Dit bestaat wel bij de concurrentie van Kindle, zie uitleg daarvoor:
https://thenextweb.com/ne...n-ebooks-sync-kindle-apps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-07 20:22

bloody

0.000 KB!!

Goose schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:51:
Bedankt voor alle tips. Het heeft helaas niet geholpen. De ereader blijft op zwart met symbool van accu en de tekst "laad je ereader op"
Je zou nog kunnen proberen om de knop in te drukken tot de led gaat knipperen, ingedrukt laten tot deze OF continu brand OF uit gaat (weet niet zeker meer). Volgens mij is dat een van de manieren om een factory reset te doen (note dat je je boeken kwijt bent).

Andere manier is de achterkant eraf poppen (subtiel doen met bv nagel, begin in het midden van de lange kant). Daarna de batterij even ontkoppelen.

Ikzelf geef het op met Kobo, nu de derde gebricked met normaal gebruik. Symptoom is dat ie niet meer aan wil… ook niet met wat ik hierboven beschreven heb. Achtereenvolgens de Glo, Aura en Clara met hetzelfde probleem. Internet staat er ook vol mee, dus ik ga overstappen naar een ander merk.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hilliebillie
bloody schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:42:
[...]

Je zou nog kunnen proberen om de knop in te drukken tot de led gaat knipperen, ingedrukt laten tot deze OF continu brand OF uit gaat (weet niet zeker meer). Volgens mij is dat een van de manieren om een factory reset te doen (note dat je je boeken kwijt bent).
Alleen de boeken niet gekocht bij Kobo of Bol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Hilliebillie schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:39:
[...]

Alleen de boeken niet gekocht bij Kobo of Bol
Je bent alles kwijt wat op het apparaat staat. Dat er nog een backup staat van je digitale aankoop bij de winkel is mooi meegenomen. Echter kan die backup ook op je computer staan als je via bijvoorbeeld Calibre synchroniseert, ben je hooguit de voortgang van het lezen kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hilliebillie
swhnld schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:12:
[...]

Je bent alles kwijt wat op het apparaat staat. Dat er nog een backup staat van je digitale aankoop bij de winkel is mooi meegenomen. Echter kan die backup ook op je computer staan als je via bijvoorbeeld Calibre synchroniseert, ben je hooguit de voortgang van het lezen kwijt.
Oké, je apparaat wordt inderdaad gewist, maar op het moment dat jij je e-reader opnieuw installeert, met je Kobo of Bol account, krijg je alle ooit aangekochte e-boeken zo weer op je e-reader. Ik heb bijv in 2016 het e-boek Benjamin van Pauline Broekema bij Bol gekocht, en iedere keer wanneer ik een nieuwe e-reader installeer of een opnieuw installeer na een fabrieksreset of de app download op een nieuw device krijg ik dit boek (samen met de andere aangekochte boeken bij Kobo/Bol meteen op het scherm/in de bibliotheek. Ik neem dit boek even als voorbeeld omdat ik deze dus 7 jaar geleden al heb aangeschaft en deze nog steeds ingeladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Hilliebillie schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 07:36:
[...]

Oké, je apparaat wordt inderdaad gewist, maar op het moment dat jij je e-reader opnieuw installeert, met je Kobo of Bol account, krijg je alle ooit aangekochte e-boeken zo weer op je e-reader. Ik heb bijv in 2016 het e-boek Benjamin van Pauline Broekema bij Bol gekocht, en iedere keer wanneer ik een nieuwe e-reader installeer of een opnieuw installeer na een fabrieksreset of de app download op een nieuw device krijg ik dit boek (samen met de andere aangekochte boeken bij Kobo/Bol meteen op het scherm/in de bibliotheek. Ik neem dit boek even als voorbeeld omdat ik deze dus 7 jaar geleden al heb aangeschaft en deze nog steeds ingeladen wordt.
Dat is letterlijk wat @swhnld aan je antwoordt:
Dat er nog een backup staat van je digitale aankoop bij de winkel is mooi meegenomen.
Dus vanwaar de 'maar'?
Volgens mij was je originele vraag of je boeken die niet bij BOL/Kobo gekocht zijn kan syncen tussen 2 readers. Heb je inmiddels kunnen vinden wat je nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
WaterFire schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:53:
[...]

Dat is letterlijk wat @swhnld aan je antwoordt:
Ik nuanceer het een beetje, zoals swhnld het schrijft lijkt het alsof je je boeken letterlijk allemaal kwijt bent terwijl de bij bol of kobo aangeschafte boeken ergens in een cloud staan en automatisch, bij het opnieuw instellen van je e-reader weer op je e-reader verschijnen.
[b]WaterFire in "[Kobo e-readers] Ervaringen & Discussie"
Volgens mij was je originele vraag of je boeken die niet bij BOL/Kobo gekocht zijn kan syncen tussen 2 readers. Heb je inmiddels kunnen vinden wat je nodig hebt?
Nee

[ Voor 10% gewijzigd door Hilliebillie op 01-06-2023 06:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nebula M31
  • Laatst online: 24-07 21:17

Nebula M31

prutser op microschaal

Voor het annoteren en notities maken voor mijn werk (universitair docent) gebruik ik nu met plezier een Samsung Tab S6 lite met een matte screenprotector en een Lamy pen. Ik maak aantekeningen tijdens meetings en zet deze over naar Obsidian op mijn computer, daarnaast lees en annoteer ik veel wetenschappelijke literatuur (pdf), en kijk ik veel studenten verslagen na (docx > pdf) ook door te annoteren in de pdf.

Ik zou graag overstappen op een e-reader met schrijfmogelijkheid omdat het scherm van mijn tablet mij irriteert. Ik kan deze niet lezen in de zon, en daarnaast is de tablet vaak precies leeg als ik hem nodig heb.

Ik ben veel aan het lezen geweest over grotere e-readers, en heb me enigzins verloren in de Kobo Elipsa 2e, maar....
  • Kan ik in deze ereader goed pdf lezen (in landschapsorientatie)?
  • Kan ik makkelijk zoomen in een pdf?
  • Kan ik deze pdfs goed annoteren (erin schrijven, highlighten) en deze annotaties terugzetten naar mijn laptop en doorsturen naar mijn studenten zodat ze mijn annotaties zien?
  • Is de pendikte in een pdf inmiddels aan te passen? In de eerste Elipsa bleek de pendikte vast te staan, en te dik te zijn.
  • Als de pendikte nog vast staat, kan er dan groot worden ingezoomed om te schrijven en is dit leesbaar dan op standaard zoom?
Iemand ervaring met zowel een Samsung S6lite en de Elipsa 2e? Is er groot verschil in schrijfgevoel?

Of kan ik beter kijken naar een andere tablet? 500 euro is wel mijn limiet... en daarmee vallen vele andere mogelijkheden af.

Evolutionair Geneticus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:40
Remarkable tablet? Ik ken toevallig een universitaire hoofd-docent die er erg blij mee is. Kan alleen niet echt antwoord geven op je vragen, maar wellicht dat dit een extra optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nebula M31
  • Laatst online: 24-07 21:17

Nebula M31

prutser op microschaal

Qua prijs kan deze zeker, en hij schijnt heerlijk te schrijven. Lees alleen overal dat pdfs lezen erop een hel zou zijn. Hij kan ook niet in landscape lezen, en zoomen werkt onhandig (daarnaast geen backlight). Hoor graag of dit tegenwoordig beter gaat door software updates ofzo.

Evolutionair Geneticus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Chatgpt plugin voor koreader:
https://github.com/drewbaumann/AskGPT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handelingen
  • Niet online
Nebula M31 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:20:
Qua prijs kan deze zeker, en hij schijnt heerlijk te schrijven. Lees alleen overal dat pdfs lezen erop een hel zou zijn. Hij kan ook niet in landscape lezen, en zoomen werkt onhandig (daarnaast geen backlight). Hoor graag of dit tegenwoordig beter gaat door software updates ofzo.
Men is toch nooit tevreden over pdf weergave, voor een 10" scherm zal dat geen probleem zijn, ik meen dat ze juist bedoeld zijn voor pdf annotatie.
Ik lees pdf's zonder problemen op een 6" scherm, maar alleen met koreader is dat goed te doen, omdat het goede crop- en zoomopties heeft. Ben ook bezig met kijken voor een Remrkable.

[ Voor 7% gewijzigd door Handelingen op 13-06-2023 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 10:30
Nebula M31 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:20:
Handelingen schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:49:
[...]

Men is toch nooit tevreden over pdf weergave, voor een 10" scherm zal dat geen probleem zijn, ik meen dat ze juist bedoeld zijn voor pdf annotatie.
Ik lees pdf's zonder problemen op een 6" scherm, maar alleen met koreader is dat goed te doen, omdat het goede crop- en zoomopties heeft. Ben ook bezig met kijken voor een Remrkable.
Heb zelf een Remarkable en een Kobo Aura one en kan zeggen voor het schrijven/annoteren werkt de Remarkable geniaal. Lezen van PDF's, scrollen, bladeren en tegenwoordig ook het zoomen werkt soepel. Maar als het je bedoeling is om 's avonds ebooks te lezen dan raad ik een Remarkable af. Het kan wel, maar het gemis van backlight is dan wel een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
De Kobo Sage, ligt nu in veel winkels voor €269,00 ipv €299,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Zou er een opvolger aan zitten te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik heb een tijd met de calibre-web integratie gewerkt. Doet het prima en op zich werd ik er wel blij van. Maar eerlijk gezegd koop ik tegenwoordig alleen nog maar boeken via Bol.com en overweeg zelfs Kobo Plus, dus heb het allemaal weer op de Kobo/Bol store gezet. Ik denk er nog wel aan om de hele boel te resetten en Nickel menu opnieuw erop te zetten.

Iemand een idee of ik het Analytics.conf bestand gewoon kan kopiëren en na de reset weer terug kan plaatsen. Ik vind het wel fijn om te weten wat ik wel en niet gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Of-Aaargh schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 07:13:
Zou er een opvolger aan zitten te komen?
Misschien, maar kan ook gewoon zijn om vakantiegangers te verleiden tot een upgrade / vervanging.

Je zou in de Pricewatch kunnen kijken hoe lang modellen van Kobo in de markt staan wanneer er een opvolger komt. Of dat er vaker rond de zomervakantie een prijsverlaging is.
Dan heb je iets meer data om je vermoedens te bevestigen of weerleggen. De rest is koffiedik kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:06
Volgens de site van Kobo gaat het om zomerkorting, t/m 16 juli. Vanaf halverwege juni was de Clara 2E in de aanbieding voor 129 euro bij diverse webshops. Deze actie is afgelopen en nu zijn de Libra 2 en Sage aan de beurt.

[ Voor 13% gewijzigd door musicfreak op 07-07-2023 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 17:00
We gaan zaterdag op vakantie en 'heel toevallig' adverteerde onze lokale bieb net met een digitaal abonnement: bibliotheek van 10.000 titels en ook nog films streamen voor €15 per jaar. Helaas ondersteunt mijn Kindle uit 2015 geen Adobe Digital Editions en dus zit ik naar de Kobo Libra 2 te kijken.

De zomerkorting lijkt nog even na te ijlen op sommige webshops dus ik wil vandaag beslissen. Dan heb ik hem nog voor €179. Hoesje erbij en je zit rond de €200.

Maar dat is toch ook niet niks en eigenlijk ben ik nog best tevreden met de Kindle. Ik lees er 2 á 3 boeken per jaar op en voor de rest lees ik nog op papier. Ik heb nog voor jaren voorraad! Maar lezen in bed op een ebook is nu eenmaal een stuk comfortabeler. En met een groter aanbod via de bieb maakt me toch langzaam warm voor een switch.

Nu vraag ik me af of er nog andere redenen zijn om over te stappen en ik kan verzinnen:
  • Die rand om hem vast te houden met fysieke knoppen lijkt me best prettig en dat vermoeden wordt bevestigd in dit topic. De Kindle floept nog wel eens uit mijn hand bij het omslaan van de pagina.
  • De nachtmodus van witte letters op zwarte tekst. Met de Kindle heb ik toch altijd nog een extra klein nachtlampje nodig want van alleen het backlight gaan mijn ogen pijn doen. Maar een extra lampje houdt mijn vrouw weer wakker: niet ideaal.
  • Artikelen via pocket. Ik weet dat toekomstige ondersteuning onzeker is maar als het blijft bestaan lijkt het me best handig voor langere web-artikelen,
Vragen die ik nog heb:
  1. Is het licht van de nachtmodus voldoende om de tekst te lezen in een donkere kamer maar ook rustig genoeg dat je geen extra lampje nodig hebt als achtergrondlicht? (Dat is heel persoons-afhankelijk, ik weet het, maar ik lees weinig ervaringen met die modus.)
  2. Heeft iemand ervaring met zo'n digitaal abonnement via cloudlibrary? Werkt dat een beetje gebruiksvriendelijk? Of is het toch elke paar weken weer een gedoe om die boeken erop te krijgen?
  3. Ik lees in sommige reviews dat een wit exemplaar 'rustiger oogt' dan een zwarte. Dat klinkt plausibel maar heeft iemand daar ervaring mee?
  4. In reviews lees ik dat het scherm snel krast. Is naast het hoesje een screen protector nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:12
whistler schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:49:
We gaan zaterdag op vakantie en 'heel toevallig' adverteerde onze lokale bieb net met een digitaal abonnement: bibliotheek van 10.000 titels en ook nog films streamen voor €15 per jaar. Helaas ondersteunt mijn Kindle uit 2015 geen Adobe Digital Editions en dus zit ik naar de Kobo Libra 2 te kijken.

De zomerkorting lijkt nog even na te ijlen op sommige webshops dus ik wil vandaag beslissen. Dan heb ik hem nog voor €179. Hoesje erbij en je zit rond de €200.

Maar dat is toch ook niet niks en eigenlijk ben ik nog best tevreden met de Kindle. Ik lees er 2 á 3 boeken per jaar op en voor de rest lees ik nog op papier. Ik heb nog voor jaren voorraad! Maar lezen in bed op een ebook is nu eenmaal een stuk comfortabeler. En met een groter aanbod via de bieb maakt me toch langzaam warm voor een switch.

Nu vraag ik me af of er nog andere redenen zijn om over te stappen en ik kan verzinnen:
  • Die rand om hem vast te houden met fysieke knoppen lijkt me best prettig en dat vermoeden wordt bevestigd in dit topic. De Kindle floept nog wel eens uit mijn hand bij het omslaan van de pagina.
  • De nachtmodus van witte letters op zwarte tekst. Met de Kindle heb ik toch altijd nog een extra klein nachtlampje nodig want van alleen het backlight gaan mijn ogen pijn doen. Maar een extra lampje houdt mijn vrouw weer wakker: niet ideaal.
  • Artikelen via pocket. Ik weet dat toekomstige ondersteuning onzeker is maar als het blijft bestaan lijkt het me best handig voor langere web-artikelen,
Vragen die ik nog heb:
  1. Is het licht van de nachtmodus voldoende om de tekst te lezen in een donkere kamer maar ook rustig genoeg dat je geen extra lampje nodig hebt als achtergrondlicht? (Dat is heel persoons-afhankelijk, ik weet het, maar ik lees weinig ervaringen met die modus.)
  2. Heeft iemand ervaring met zo'n digitaal abonnement via cloudlibrary? Werkt dat een beetje gebruiksvriendelijk? Of is het toch elke paar weken weer een gedoe om die boeken erop te krijgen?
  3. Ik lees in sommige reviews dat een wit exemplaar 'rustiger oogt' dan een zwarte. Dat klinkt plausibel maar heeft iemand daar ervaring mee?
  4. In reviews lees ik dat het scherm snel krast. Is naast het hoesje een screen protector nodig?
Heb niet alle antwoorden via mobiel op vakantie. Maar het aan de zijkant vasthouden is echt een verademing. Ik heb de beide knoppen gewisseld. Door mijn grote handen sla ik makkelijker om met de bovenste knop.

Wat ik nog niet doorgrond. Je hebt toch altijd een PC nodig om boeken van de bieb in te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 17:00
Wat ik nog niet doorgrond. Je hebt toch altijd een PC nodig om boeken van de bieb in te laden?
Ja, ik heb de handleiding bekeken en je moet het ebook op de PC downloaden in Adobe Digital Editions en dan je ereader aankoppelen voor synchronisatie. Na de maximale uitleentermijn "verdwijnt" het ebook dan wel automatisch van je reader. Dus ik weet hoe het "op papier" werkt. maar ik vroeg me af of gebruikers dat nu als een hindernis ervaren waardoor ze uiteindelijk toch geen boeken gaan lenen van de bieb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
whistler schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:49:

Vragen die ik nog heb:
Ik kan prima lezen zonder nachtlampje, maar gebruik niet de nachmodus (maar oranje licht en helderheid lekker laag). Of dat voor jou ook zo is, kan ik niet beoordelen. Zelf heb ik de zwarte en ik zou niet weten waarom dat onrustiger zou zijn. Ik heb nergens last van.
En ik heb geen krassen (wel een book cover) zonder screen protector. En hij heeft toch al een paar keer strand gezien...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-07 07:25
Help! Heb zojuist een Kobo Libra 2 gekocht met een bol kobo plus abonnement.

Heb de kobo geupdate etc..

Echter als ik in de store van de ereader op "lees met kobo plus" druk gebeurt er niks en verschijnt er niks in mijn bibliotheek.

Als ik in de bol app een ebook aanklik "lezen met kobo plus" krijg ik de melding:

"Het is niet gelukt dit boek toe te voegen aan je kobo plus, probeer het opnieuw"

Weet iemand de oplossing?
Kan nu dus niks met de ereader en dat terwijl ik over 1,5 dag op vakantie ga...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4oSn8jdtdlspjssqPO3i5lTnT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIOZhwIElUnce3Q8QbKXSQl9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYsai6iaUyd_QfqNzerMKPTVGFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svGY7Hn13KIx18cGBY8KhQAd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Smok3yNL op 26-07-2023 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vortigen
Smok3yNL schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:22:

Echter als ik in de store van de ereader op "lees met kobo plus" druk gebeurt er niks en verschijnt er niks in mijn bibliotheek.

Als ik in de bol app een ebook aanklik "lezen met kobo plus" krijg ik de melding:

"Het is niet gelukt dit boek toe te voegen aan je kobo plus, probeer het opnieuw"

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik deed dat altijd via de Kobo app op mijn telefoon of laptop.
Via mijn ereader had ik ook altijd problemen daarmee.

Ik zou het dus even proberen via die manier.
Als dat lukt kan je daarna je ereader effe updaten en dan zouden de boeken er op moeten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infidel666
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-08-2024

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Al geprobeerd uit te loggen en weer in te loggen op zowel de e-reader als op bol.com? Ik heb een maand Kobo Plus gehad en toen via de bol.com site boeken toegevoegd, niet via de app of de e-reader zelf. Je bent wel 100% zeker met het juiste account ingelogd? In je bol.dom account zie je ook het Kobo Plus abonnement staan?

Mocht het toch niet lukken, bel dan even met de bol klantenservice en vraag of ze je kunnen doorverbinden met hun collega die alles weet van ereaders. Bol heeft een aparte afdeling voor dit soort vragen, als je belt kunnen ze je daarnaar doorverbinden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Contact opnemen met bol.com inderdaad. Zij kunnen het oplossen lees ik ergens online.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-07 07:25
Dank voor jullie reactie.
Uiteindelijk inderdaad maar bol.com gebeld.
Ze vonden het zelf ook vreemd en hadden geen duidelijke verklaring.

Echter sinds vanochtend werkt alles opeens.. Dont ask me how..

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ik gebruik al vele jaren Calibre om mijn ePubs te beheren i.c.m. de Kobo Libra H2O.
Werkt fenomenaal. Ik gebruik diverse plugins, waaronder Count Pages om het aantal pagina's van een boek in een kolom weg te schrijven.

Echter, ik krijg het aantal pagina's vervolgens niet te zien op de Kobo zelf, wanneer ik naar de Details van een boek ga.

Is hier toevallig een oplossing voor? Of is dit helemaal niet mogelijk. Ik kopieer de boeken als een KePub (i.p.v. standaard ePub) via de KoboUtilities plugin.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Rivanov schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:49:
Ik gebruik al vele jaren Calibre om mijn ePubs te beheren i.c.m. de Kobo Libra H2O.
Werkt fenomenaal. Ik gebruik diverse plugins, waaronder Count Pages om het aantal pagina's van een boek in een kolom weg te schrijven.

Echter, ik krijg het aantal pagina's vervolgens niet te zien op de Kobo zelf, wanneer ik naar de Details van een boek ga.

Is hier toevallig een oplossing voor? Of is dit helemaal niet mogelijk. Ik kopieer de boeken als een KePub (i.p.v. standaard ePub) via de KoboUtilities plugin.
De vraag is of de kolom waar Count Pages de data wegschrijft op de juiste plek staat, waar het door de KePub conversie software opgepakt kan en zal worden om het mee te nemen in het nieuwe bestand.

Mijn verwachting is dat de KePub converter helemaal geen gebruik maakt van de data van Count Pages omdat dat een andere plugin is, die veel mensen niet zullen hebben. Voor de beste werking gebruik je als software ontwikkelaar alleen de standaard velden uit Calibre, anders heb je alleen maar meer kansen op fouten.

Mijn advies is dan ook om met de makers van de KePub converter in contact te treden, en het verzoek voor een page counter daar neer te leggen. In principe zou die converter dat zelf ook kunnen doen bij het genereren van het bestand en heb je daar al genoeg aan.
Of kijk of er andere conversie mogelijkheden / formaten / converters zijn die wel het gewenste resultaat bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
swhnld schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

De vraag is of de kolom waar Count Pages de data wegschrijft op de juiste plek staat, waar het door de KePub conversie software opgepakt kan en zal worden om het mee te nemen in het nieuwe bestand.

Mijn verwachting is dat de KePub converter helemaal geen gebruik maakt van de data van Count Pages omdat dat een andere plugin is, die veel mensen niet zullen hebben. Voor de beste werking gebruik je als software ontwikkelaar alleen de standaard velden uit Calibre, anders heb je alleen maar meer kansen op fouten.

Mijn advies is dan ook om met de makers van de KePub converter in contact te treden, en het verzoek voor een page counter daar neer te leggen. In principe zou die converter dat zelf ook kunnen doen bij het genereren van het bestand en heb je daar al genoeg aan.
Of kijk of er andere conversie mogelijkheden / formaten / converters zijn die wel het gewenste resultaat bieden.
Heb het opgelost! :)
Op MobileRead forum werd de oplossing gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKC_i8jWza7uNlle4gPTtITdNrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iFpS2QCrQobQflz1tsYEUBgr.png?f=fotoalbum_large

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Hilliebillie
Weet iemand toevallig ook of je boeken verkregen, via het Kobo abonnement in Calibre kan zetten? Ik zie de boeken niet op de e-reader staan als ik deze aansluit op de laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
Hilliebillie schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:41:
Weet iemand toevallig ook of je boeken verkregen, via het Kobo abonnement in Calibre kan zetten? Ik zie de boeken niet op de e-reader staan als ik deze aansluit op de laptop.
Nee, dat lukt niet. Zou ook wat zijn, voor 10 euro in een maand tijd alle boeken die je kan vinden via je reader downloaden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
WaterFire schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:46:
[...]

Nee, dat lukt niet. Zou ook wat zijn, voor 10 euro in een maand tijd alle boeken die je kan vinden via je reader downloaden..
Nou ja bij de openbare bieb kan het wel, dus ik dacht dat dit wellicht bij de kobo boeken ook kon. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Hilliebillie schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:41:
Knip, een tool om DRM's/beveiliging te verwijderen bespreken we hier niet op GoT om voor de hand liggende redenen.

[ Voor 20% gewijzigd door 13art op 25-08-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Volgens deze link werkt dat alleen voor gekochte boeken, niet voor geleende of gehuurde. Ik neem dan aan dat het voor Kindle hetzelfde is als Kobo.

Knip

[ Voor 39% gewijzigd door 13art op 25-08-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
Weet iemand of de stylus pen van Action Lab 31, het doet op de Kobo Sage?
En dan bedoel ik deze.
https://www.action.com/nl...b31-universele-styluspen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaterFire
Hilliebillie schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:18:
Weet iemand of de stylus pen van Action Lab 31, het doet op de Kobo Sage?
En dan bedoel ik deze.
https://www.action.com/nl...b31-universele-styluspen/
Ik denk 99% van niet. De Sage gebruikt het MPP protocol, dat is hetzelfde wat de Microsoft Surface met de Surface Pen gebruikt. Die kon ik gebruiken op mijn Sage.
Op BOL staat bij de LAB31 pen een waslijst tablets genoemd, maar geen enkele laptop. Terwijl MPP pennen veel op laptops gebruikt worden.
Jammer genoeg kon ik bij de LAB31 pen geen specificatie vinden om het zeker te weten, maar op basis van de tablets die compatibel zijn denk ik helaas van niet.
Pagina: 1 ... 61 ... 70 Laatste