Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton37
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:39
Heeft iemand al ervaring met een goed hoesje voor de Libra 2? Bij voorkeur eentje die ook de ereader uitzet bij het dichtklappen.
Ik had er eentje besteld voor €15,- maar die bleek veel te slap, sloot niet goed en scherm ging niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hilliebillie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-07 09:26
Op Ebay heb je een grote keuze uit hoesjes, maar onderhand ben ik wel van mening dat de originele hoezen weliswaar duur zijn, maar ook een e-reader lang mee gaan, itt die goedkope hoesjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton37
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:39
Klopt, een iets duurdere genomen (maar toevallig wel met korting) en die bevalt prima. Stevig materiaal, uitsnijdingen op de juiste plaats, goed vast te houden en de reader gaat bij het sluiten in de slaapstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:05
Ton37 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:00:
Heeft iemand al ervaring met een goed hoesje voor de Libra 2? Bij voorkeur eentje die ook de ereader uitzet bij het dichtklappen.
Ik had er eentje besteld voor €15,- maar die bleek veel te slap, sloot niet goed en scherm ging niet uit.
Forefront Cases Kobo Libra H2O Cover - Lightweight Kobo Libra H2O Case - Black - Thin, Protective Kobo Libra H2O Case with Car Wake Up Sleeping, Shelp Design https://amzn.eu/d/jh0jeS0

Ik heb het merk forefront voor de forma. En daar is die perfect en vertoont na veelvuldig gebruik nog geen slijtage.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ton37 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:00:
Heb zelf deze voor mijn Libra H2O. Werkt perfect.

https://www.bol.com/nl/nl...rt/9200000127269450/?s2a=

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:34
Ik heb een Kobo Clara. Over het algemeen ben ik (voor die prijs) er best tevreden mee.
Ik gebruik hem niet dagelijks, het is meer voor onderweg, op reis en soms in de avond wanneer backlight wel fijn is.

Gisteren was de batterij leeg. Toen ik hem opstartte was het geheugen gewist alsof je een factory reset hebt gedaan. Knap vervelend, in plaats van lezen ben ik die avond bezig geweest mijn account terug te vonden en met Calibre mijn boeken terug te zetten.

Ik vroeg me af wat hier gebeurd is. Herkennen jullie dit probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hilliebillie
Ik kan me herinneren dat ik ook ooit eens een spontane fabrieksherstel heb gehad. Ik had toen ook steeds problemen met de accu, die binnen een dag/2 dagen leeg was. Het was binnen de garantie en heb toen een nieuwe gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hilliebillie
Kobo komt weer met een nieuwe e-reader, Opvolger van de Clara
https://nl.kobobooks.com/...teycCJgNDHwR5xVYb8aS91W8I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:05
Grootste voordeel: eindelijk USB-C. Nu de Nia 2 nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
Of-Aaargh schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:49:
[...]

Grootste voordeel: eindelijk USB-C. Nu de Nia 2 nog :P
Ach Action heeft hele handige oplaadsnoertjes die je zowel voor usb-C als Micro usb kan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 22:15

4POX

Everybody is wired

Hilliebillie schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:02:
[...]

Ach Action heeft hele handige oplaadsnoertjes die je zowel voor usb-C als Micro usb kan gebruiken
Ik heb goedkope laadsnoeren getest. Sommige zakken naar 3,5 volt als je iets wil laden :D Nu test ik iedere USB kabel in mijn huis. Als ze onder de 4,5 volt zakken gaan ze meteen de prullenbak in. Ik ben nu beniuewd wat een action kabel doet.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
4POX schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:22:
[...]

Ik heb goedkope laadsnoeren getest. Sommige zakken naar 3,5 volt als je iets wil laden :D Nu test ik iedere USB kabel in mijn huis. Als ze onder de 4,5 volt zakken gaan ze meteen de prullenbak in. Ik ben nu benieuwd wat een action kabel doet.
Hoe test je dat, en ligt het aan het snoer of aan de lader? Ik heb ook altijd begrepen hoe langer het snoer hoe trager het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 22:15

4POX

Everybody is wired

Hilliebillie schreef op woensdag 7 september 2022 @ 07:12:
[...]

Hoe test je dat, en ligt het aan het snoer of aan de lader? Ik heb ook altijd begrepen hoe langer het snoer hoe trager het laden.
Ik heb een usb load. Dat is een apparaatje met USB ingangen en een groot koel blok. Er zit een schermpje op en twee potmeters voor het instellen. Ik gebruik een betrouwbare adapter of power bank als bron. Dan ga ik kabels testen. Een kabel moet minimaal 10 watt kunnen doen boven 4,5 volt. Anders is het prullenbak. Het leven is te kort voor rommel. Ik heb ook een usb meter die mah kan meten. Daarmee test ik onze power banks. Ik wil niet op vakantie of wen dag trip met een gare power bank.

AKA Rinkel weblog

• Edwin_VH
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-07 12:12
Voor wie het interesseert: een eerste (?) review van de Clara 2E

YouTube: Unboxing Kobo Clara 2E And Comparing To Kindle

goodereader.com deed enkel een 'unboxing', review volgt.

Vandaag werd trouwens ook een nieuwe Kindle Basic aangekondigd (met 300 dpi)

[ Voor 14% gewijzigd door Edwin_VH op 14-09-2022 15:24 ]

Kortrijk | 5250 Wp Sunpower - 9x375 WZW 45° + 5x375 ONO 45° | Solis 3,6 kW | Batterij: Pylontech 9,6 kWh

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-07 16:32

Denko

|{ing Øf ßlitz

Morpheusk schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:19:
[...]

Forefront Cases Kobo Libra H2O Cover - Lightweight Kobo Libra H2O Case - Black - Thin, Protective Kobo Libra H2O Case with Car Wake Up Sleeping, Shelp Design https://amzn.eu/d/jh0jeS0

Ik heb het merk forefront voor de forma. En daar is die perfect en vertoont na veelvuldig gebruik nog geen slijtage.
Ik had vroeger ook forefront (idd tophoezen) maar ze maken zo te zien niks voor de Libra 2 :(

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hilliebillie
Denko schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:56:
[...]

Ik had vroeger ook forefront (idd tophoezen) maar ze maken zo te zien niks voor de Libra 2 :(
https://www.amazon.nl/s?k...Caps%2C611&ref=nb_sb_noss

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-07 06:58
.

[ Voor 99% gewijzigd door joep03nl op 20-09-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
Yukkie schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:18:
Na een nachtje slapen heb ik zelf het goede idee gekregen :) Ik heb de documentatie er nog eens op nageslagen en het blijkt dat ik nog wat aanpassingen moest doen aan de reverse proxy:

Ik heb deze 3 regels toegevoegd/aangepast:

code:
1
2
3
proxy_buffer_size 128k;
proxy_buffers 4 256k;
proxy_busy_buffers_size 256k;
@Yukkie ik loop tegen hetzelfde probleem aan (calibre-web via docker op een NAS 218+ en reverse proxy).

Kun je aangeven hoe/waar de 3 regels toegevoegd/aangepast moeten worden?

ps. lokaal kan ik wel al syncen, maar via https://xxx.xxx.synology.me lukt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
Om op m'n eigen vraag een antwoord te geven:

Ga naar de juiste map en maak een config bestandje aan:
code:
1
2
cd /usr/local/etc/nginx/sites-enabled
sudo nano custom.conf

In dat lege bestandje plak je onderstaande regels:

code:
1
2
3
proxy_buffer_size 128k;
proxy_buffers 4 256k;
proxy_busy_buffers_size 256k;

Even controleren of je alles goed gedaan hebt:

code:
1
sudo nginx -t -c /etc/nginx/nginx.conf.run

En tot slot nginx herstarten:

code:
1
sudo systemctl restart nginx

Appeltje eitje dus :)
Let op; dit is voor DSM7 (voor DSM6 zal het wat anders zijn).

[ Voor 5% gewijzigd door joep03nl op 20-09-2022 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:29

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@joep03nl mooi dat het werkt! :) Wel even een disclaimer: dit werkt voor zover ik Nginx ken alleen maar als dit je enige service die je daar achter (daar op?) hebt draaien. Wanneer je (net als ik) Nginx als Reverse proxy gebruikt voor meerdere services, werkt het anders. Ik heb een SWAG container draaien die een zowel een Duckdns adres claimed en up to date houdt, een Letsencrypt certificaat regelt en dus ook als een reverse proxy op basis van Nginx fungeert.

in de folder $swag_root_folder/nginx/proxy-confs staan een ton aan kant en klare reverse-proxy configs. Daarvan heb ik de config "calibre-web.subfolder.conf" gepakt en naar mijn wensen aangepast. Daarin heb ik ook de 3 genoemde regels toegevoegd. (of eigenlijk 2, "proxy_buffers 4 256k;" staat ook al in de default proxy.conf).

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
Voor het eerst een bij Kobo een boek gekocht (doe dit normaal bij Bol) nu zie ik een cijfercombinatie, maar niet het boek als epub of kepub. Kan je ze ergens als epub vinden? Ik bewaar al mijn boeken in Calibre maar in dit geval lukt dit dan dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hilliebillie schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:04:
Voor het eerst een bij Kobo een boek gekocht (doe dit normaal bij Bol) nu zie ik een cijfercombinatie, maar niet het boek als epub of kepub. Kan je ze ergens als epub vinden? Ik bewaar al mijn boeken in Calibre maar in dit geval lukt dit dan dus niet.
Als ik inlog op Kobo.com en vervolgens 'Mijn account' -> 'Mijn boeken' ga, dan kan ik bij het boek op de drie puntjes klikken en vervolgens kiezen voor 'Downloaden'.
Ik heb zelf overigens mijn Kobo- en Bol-account gekoppeld, dan kan ik ze ook bij Bol downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
ElisabethM schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:11:
[...]

Als ik inlog op Kobo.com en vervolgens 'Mijn account' -> 'Mijn boeken' ga, dan kan ik bij het boek op de drie puntjes klikken en vervolgens kiezen voor 'Downloaden'.
Ik heb zelf overigens mijn Kobo- en Bol-account gekoppeld, dan kan ik ze ook bij Bol downloaden.
klopt hoor, ik had, nadat ik het boek had gekocht, niet meer op de site gekeken. Het is gelukkig gelukt.
Ik log altijd met mijn Bolaccount in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-07 04:43
Kan iemand mij in het kort vertellen hoe het werkt met boeken kopen en op een e-reader zetten? En welke Kobo geschikt zou zijn? Ik heb totaal geen ervaring hiermee, maar mijn vriendin wil graag een e-reader voor o.a. in bed lezen en op vakantie, bijvoorbeeld op het strand. Zij leest alleen boeken in het Nederlands.

Ik heb een werklaptop (Surface 4) die vrij beperkt is qua installeren van eigen software. Daarnaast hebben we een Macbook Pro van 2014 die amper wordt gebruikt en wat issues vertoont soms. Moeten boeken per se via een computer gedownload worden? Of gaat dit rechtstreeks via een store op de e-reader? Kun je gewoon e-book files erop knallen?

Voor mij dus helemaal nieuw, maar ik wil haar graag een kerstcadeautje doen waar ze iets aan heeft en ook echt gebruik van gaat maken doordat het simpel werkt en niet via allerlei omwegen werkend gemaakt moet worden.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hilliebillie
Als je een e-reader van kobo koopt log je in met je Bol account als je deze hebt of met je nieuw gemaakte Kobo account. Als je een boek koopt bij Bol of Kobo verschijnt deze automatisch op je e-reader.
Krijg je een keer een boek van iemand, en je ontvangt deze per mail of op een stickje of zo, dan plug je je e-reader in de laptop, je download het boek uit de mail op je laptop en sleept deze naar je e-reader, of als deze op een stickje staat sleept het boek rechtstreeks van het stickje naar de e-reader, je hoeft niets te installeren.

En dan de keuze, daarvoor zou ik toch even naar een winkel gaan, om een e-reader even in handen te hebben. Maar ik zou voor in bed voor een niet al te grote e-reader gaan dus een Clara of een Libra, vooral deze 2 omdat deze comfort light hebben wat heel prettig leest in het donker. De Nia is bijv net zo'n grote e-reader als de Clara maar deze heeft geen comfortlight (in de beschrijving van Kobo staat dat deze het wel heeft, maar als je bij de specificaties kijkt zie je dat de kleurtemperatuur niet te regelen is, alleen de lichtsterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergrover
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-07 08:59
Hallo,

Ik heb een clara 2E ereader aangeschaft nadat mijn ClaraHD kapot ging (scherm gebarsten door verkeerd inpakken in de rugzak 8)7 en deed daarna niets meer).

Ik ben best tevreden met de nieuwe Clara 2E, maar er zit wat mij betreft 1 groot nadeel aan het apparaat. Ik krijg het indicatorlampje niet uit. Iedere keer als ik een bladzijde omsla gaat deze even aan. Overdag is dat niet erg, maar 's nacht is dat heel hinderlijk. Ook omdat het best fel is.

Ik heb me een breuk gezocht in de instellingen en ook op internet en youtube. Maar ik kan niets vinden dat dit lampje uitzet.

Is er iemand die hier meer verstand van heeft en een oplossing of workaround heeft. Bijvoorbeeld via een tweak in het "Kobo eReader.conf" bestand of iets dergelijks?

Groeten,
Peter

[ Voor 0% gewijzigd door supergrover op 23-11-2022 11:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07 13:18
Hoi, ik wil ook een kobo kopen voor iemand die hem in de trein gaat gebruiken.

Kan ik op de specs af gaan of is er een slecht model Kobo die ik beter niet kan kopen? (en zo ja, waarom?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-07 19:02
Durandal schreef op woensdag 23 november 2022 @ 01:55:
Hoi, ik wil ook een kobo kopen voor iemand die hem in de trein gaat gebruiken.

Kan ik op de specs af gaan of is er een slecht model Kobo die ik beter niet kan kopen? (en zo ja, waarom?)
Volgens mij gewoon specs/budget. De klachten zijn (hier) niet zozeer model gerelateerd geloof ik, maar eerder een slecht exemplaar.
Dus afhankelijk van je budget betere specs/functies en/of groter formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Lees af en toe en heb ooit een nieuwe Kobo Clara HD op de kop getikt voor 8 / 9 tientjes ofzo...
Binnenkort komt de nieuwe Kindle (2022) hier binnen. Eens kijken hoe dat (ecosysteem) bevalt.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07 13:18
supergrover schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:38:
Hallo,

Ik heb een clara 2E ereader aangeschaft nadat mijn ClaraHD kapot ging (scherm gebarsten door verkeerd inpakken in de rugzak 8)7 en deed daarna niets meer).

Ik ben best tevreden met de nieuwe Clara 2E, maar er zit wat mij betreft 1 groot nadeel aan het apparaat. Ik krijg het indicatorlampje niet uit. Iedere keer als ik een bladzijde omsla gaat deze even aan. Overdag is dat niet erg, maar 's nacht is dat heel hinderlijk. Ook omdat het best fel is.

Ik heb me een breuk gezocht in de instellingen en ook op internet en youtube. Maar ik kan niets vinden dat dit lampje uitzet.

Is er iemand die hier meer verstand van heeft en een oplossing of workaround heeft. Bijvoorbeeld via een tweak in het "Kobo eReader.conf" bestand of iets dergelijks?

Groeten,
Peter
Hoi grover. Ik zit ook te denken de Clara 2E aaan te schaffen. Heb je dat ledje al kunnen fixen?

Ik zie vwb de Clara 2E maar 1 review in de pricewatch en die spreekt van vastlopers.
Heeft zijn hier ervaringen mee onder de Clara 2E gebruikers hier? Andere problemen?

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergrover
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-07 08:59
Hoi durandal, ik vind t een fijn apparaat. Loopt niet vast bij mij. Alleen dat ledje is wel irritant. Mogelijk kan een custom rom helpen maar daar heb ik niet zon zin in. (nog niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:58
Goedemorgen,

Ik ben aan het kijken naar een e-reader. Tot op heden is het of een Kobo of een Kindle. Ik lees voornamelijk in het Engels (Star Wars en WW2) dus dan kom je snel op een Kindle uit. Maar sinds een paar weken ben ik ook Nederlands talige boeken gaan lezen. Nu is mijn vraag, hoe makkelijk is het om een gekocht Amazon boek over te zetten naar een Kobo. Je hebt hier programmas voor las ik, dus ik kan gewoon een boek kopen bij Amazon en die dan downloaden naar de pc en omzetten? Ik meende dat het bij Kindle het zelfde werkt?

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-07 15:34
Kloever schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:02:
Goedemorgen,

Ik ben aan het kijken naar een e-reader. Tot op heden is het of een Kobo of een Kindle. Ik lees voornamelijk in het Engels (Star Wars en WW2) dus dan kom je snel op een Kindle uit. Maar sinds een paar weken ben ik ook Nederlands talige boeken gaan lezen. Nu is mijn vraag, hoe makkelijk is het om een gekocht Amazon boek over te zetten naar een Kobo. Je hebt hier programmas voor las ik, dus ik kan gewoon een boek kopen bij Amazon en die dan downloaden naar de pc en omzetten? Ik meende dat het bij Kindle het zelfde werkt?
Heel makkelijk. Ik heb zelf een kobo, terwijl mijn partner een kindle heeft. Ik koop practisch al m'n boeken bij Amazon. Wat je moet doen is het kindle boek downloaden, deze converteren naar epub en op je reader zetten. Nu lijkt dat heel moeilijk, maar even zoeken op "calibre kindle dedrm".

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Goedemorgen,

Met een Kobo heb je meer vrijheid en gemak om ebooks gekocht bij Bol.com of andere online boekenwinkels of websites te lezen. Met een Kindle zit je min of meer vast aan Amazon. Ja het is mogelijk om met Calibre Amazon boeken om te zetten naar de standaard Epub die door alle andere e-readers gebruikt wordt, maar het vergt weer wat extra stappen. Aangezien Kindles ook niet echt goedkoper of beter zijn dan Kobo e-readers lijkt me de keuze gemakkelijk als je voor de keuze van een nieuwe e-reader staat en meer boeken wil gaan lezen dan wat te koop is bij Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Of-Aaargh schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:06:
[...]

Met een Kobo heb je meer vrijheid en gemak om ebooks gekocht bij Bol.com of andere online boekenwinkels of websites te lezen. Met een Kindle zit je min of meer vast aan Amazon. Ja het is mogelijk om met Calibre Amazon boeken om te zetten naar de standaard Epub die door alle andere e-readers gebruikt wordt, maar het vergt weer wat extra stappen. Aangezien Kindles ook niet echt goedkoper of beter zijn dan Kobo e-readers lijkt me de keuze gemakkelijk als je voor de keuze van een nieuwe e-reader staat en meer boeken wil gaan lezen dan wat te koop is bij Amazon.
Die extra stappen voor mij zijn het downloaden van het boek, deze in Calibre zetten en op de knop "converteren" drukken. Ik heb wel een paar epubs gekocht, maar dan alleen drm-vrij. Ik heb alleen maar problemen gehad met epubs die "beveiligd" zijn... (ik gebruik de wifi van m'n reader nooit)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:14:
[...]

Die extra stappen voor mij zijn het downloaden van het boek, deze in Calibre zetten en op de knop "converteren" drukken. Ik heb wel een paar epubs gekocht, maar dan alleen drm-vrij. Ik heb alleen maar problemen gehad met epubs die "beveiligd" zijn... (ik gebruik de wifi van m'n reader nooit)
Idem hier, epubs met DRM zijn lastig is ook mijn ervaring, zeker als je later nog eens terug wil lezen en je de DRM weer moet koppelen aan een nieuw apparaat.
Goedemorgen,

Je kunt beide kanten op converteren, overigens heeft Amazon.nl ook een grote hoeveelheid Nederlandstalig. ik zou adviseren te kijken naar prijs, beschikbaarheid van titels, en naar wat je het meest doet. Immers Calibre werkt gewoon goed om formaat om te zetten, wel wil je dat idealiter niet op vakantie hoeven doen, dus als je 90% leest via Amazon zou ik voor de Kindle gaan, lees je 90% via de bibliotheek, Kobo of Bol, dan zou ik de Kobo kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-07 23:29
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:14:
[...]

Hier ook een fervent Kobo gebruiker en kijk met een schuin oog naar Amazon, omdat de boekendeals daar regelmatig best goed zijn. Ik kan niet op een legale wijze die boeken van Kindle naar Kobo kan zetten, waardoor ik eigenlijk Amazon liever ook weer niet gebruik. Jammer is dat, maar misschien haal ik er een Kindle naast op den duur voor die specifieke boeken.

Is het niet zo dat Amazon recent gestart is met het toestaan van .epubs? Kun je dan niet .epubs rechtstreeks van Amazon downloaden en die op een Kobo zetten?

[ Voor 9% gewijzigd door Belecthor op 03-01-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Nu online
Belecthor schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:40:
[...]
Is het niet zo dat Amazon recent gestart is met het toestaan van .epubs? Kun je dan niet .epubs rechtstreeks van Amazon downloaden en die op een Kobo zetten?
Amazon ondersteunt inderdaad DRM vrije ePub bestanden op de Kindle ereaders, wat ze doen is dat je de ePub naar je Kindle mailt en onderweg converteren zij het naar het juiste formaat.
Er zouden andere methodes zijn of komen maar die heb ik nog niet werkend in het wild gezien.
https://kindlepreneur.com/epub-to-kindle/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
swhnld schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:53:
[...]

Amazon ondersteunt inderdaad DRM vrije ePub bestanden op de Kindle ereaders, wat ze doen is dat je de ePub naar je Kindle mailt en onderweg converteren zij het naar het juiste formaat.
Er zouden andere methodes zijn of komen maar die heb ik nog niet werkend in het wild gezien.
https://kindlepreneur.com/epub-to-kindle/
Ah oke, thanks.

Waar halen jullie goedkoop boeken vandaan? Ik vind het een vrij dure hobby vergeleken met films/series streamen wanneer je los de boeken koopt en de bieb heeft een mager aanbod. Kobo heeft zo’n abonnement, maar dat aanbod vond ik ook niet zo uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Nu online
@Belecthor met je Kobo kun je bij de bibliotheek terecht en ePub boeken lenen, dat al geprobeerd?
https://www.onlinebibliotheek.nl/e-books.html

Of Gutenberg project voor gratis oude titels:
https://www.gutenberg.org/browse/languages/nl

Engelstalig is er enorm veel goedkopere content bij Amazon omdat je daar makkelijk boeken zelf kunt publiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Belecthor schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:59:
[...]

Ah oke, thanks.

Waar halen jullie goedkoop boeken vandaan? Ik vind het een vrij dure hobby vergeleken met films/series streamen wanneer je los de boeken koopt en de bieb heeft een mager aanbod. Kobo heeft zo’n abonnement, maar dat aanbod vond ik ook niet zo uitgebreid.
Ik herlees heel veel. En ik heb altijd al veel boeken gekocht, ook voordat ik electronisch ging lezen, dus die prijs valt me dan erg mee (vergeleken met papieren boeken).

En qua legaliteit: het is gewoon belachelijk dat ik wel een boek mag kopen, maar hem dan niet zou mogen lezen. Ik verspreid de boeken niet, ik houd ze op m'n eigen apparaten (officieel is die kindle van m'n partner van mij, want hij staat op mijn account geregistreerd!), alleen moet ik even het formaat omzetten van kindle naar epub om hem op mijn daily reader te kunnen lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
swhnld schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:15:
@Belecthor met je Kobo kun je bij de bibliotheek terecht en ePub boeken lenen, dat al geprobeerd?
https://www.onlinebibliotheek.nl/e-books.html

Of Gutenberg project voor gratis oude titels:
https://www.gutenberg.org/browse/languages/nl

Engelstalig is er enorm veel goedkopere content bij Amazon omdat je daar makkelijk boeken zelf kunt publiceren.
Ik heb inderdaad regelmatig bij de bieb e-boeken geleend, alleen is het aanbod wat karig. Zelfs Nederlandstalig valt wat tegen. Ik vind het ook jammer dat we in Nederland geen Overdrive gebruiken, maar dat je via een PC via Adobe de zaken op je e-reader moet zetten. Voor de gemiddelde Nederlander is dat een ingewikkeld klusje, waardoor e-boeken lenen bij de bieb niet een populaire bezigheid is (denk ik overigens, ik heb geen cijfers van de hoeveelheid geleende e-boeken, maar ik ken weinig e-reader lezers die dat gebruiken).

Ik overweeg dus gewoon een Kindle te kopen om enkel bij Amazon boeken te kunnen kopen, misschien zelfs helemaal over te stappen naar de Kindle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 18:28
Ik zie bij mediamarkt de kobo forma refurbished in de aanbieding. Schijnt een erg goede reader te zijn.
Is dit een verstandige koop?
Hij is lichter dan de Saga, betere batterijduur.
Heeft alleen niet dat automatische oranje licht (nachtlicht) wat de Sage en Libra 2 hebben en geen luisterboek ondersteuning, maar dat hoef ik niet.

Wat mij vooral afschrikt is refurbished en misschien de ondersteuning. Alleen de kobo glo hd die ik nu heb uit 2015 wordt ook nog steeds ondersteund.

Reden dat ik hier ook op uitkom omdat de libra niet meer leverbaar is online en dan is een groter scherm ook wel meegenomen. Prijs is 190.

Iemand ervaring met de forma en advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Joel22 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:03:
Ik zie bij mediamarkt de kobo forma refurbished in de aanbieding. Schijnt een erg goede reader te zijn.
Is dit een verstandige koop?
Hij is lichter dan de Saga, betere batterijduur.
Heeft alleen niet dat automatische oranje licht (nachtlicht) wat de Sage en Libra 2 hebben en geen luisterboek ondersteuning, maar dat hoef ik niet.

Wat mij vooral afschrikt is refurbished en misschien de ondersteuning. Alleen de kobo glo hd die ik nu heb uit 2015 wordt ook nog steeds ondersteund.

Reden dat ik hier ook op uitkom omdat de libra niet meer leverbaar is online en dan is een groter scherm ook wel meegenomen. Prijs is 190.

Iemand ervaring met de forma en advies?
Wat de Forma een no-go voor mij zou maken, is dat je dan altijd nog een oud Micro-USB kabeltje bij de hand moet hebben. Bij de introductie in 2018 werd er al over geklaagd dat de reader geen USB-C had, nu vijf jaar later is dat helemaal lastig (tenzij je nog andere oude apparatuur met Micro-USB hebt of het geen probleem vindt dat je voor je reader een aparte laadkabel nodig hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Nu online
@Joel22 je kunt de refurbished nemen, bij problemen heb je immers garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-07 11:59
Zelf ben ik geen refurbished liefhebber! (Er is ooit iets mis mee geweest.)
En ten tweede, ben ik zeker geen liefhebber van mediamarkt. Uit eigen ervaring!
Als je geen problemen krijgt is het prima! Maar neem je dat risico voor dat geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
@fmrama @Of-Aaargh @swhnld Bedankt voor de reacties! Met welke ereader hebben jullie zelf ervaring? Moet wel een toevoeging zijn op mijn kobo glo hd van 2015. Gelieve iets groter scherm dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-07 11:59
Mijn vrouw heeft een kobo saga. En is daar erg tevreden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Joel22 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:09:
@fmrama @Of-Aaargh @swhnld Bedankt voor de reacties! Met welke ereader hebben jullie zelf ervaring? Moet wel een toevoeging zijn op mijn kobo glo hd van 2015. Gelieve iets groter scherm dus :)
Ik heb geen ervaring met grotere e-readers, alleen met 6- en 7-inch schermen. Dus helaas kan ik geen ervaringen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:23
Ik neig ook wederom naar een ereader. Ik lees niet veel, maar toch… het wordt dan sowieso een kobo omdat we kobo plus hebben (ik vanwege luisterboeken en mijn vrouw zowel luister als leesboeken).

Mijn vrouw heeft een oude kobo 6inch en opzich is dat fijn want lekker handzaam, maar groter leest misschien toch ook wel makkelijker. Wat is jullie overweging hierin?

Zijn er verder nog zaken om op te letten? Het hoeft geen fancy apparaat te zijn met veel opties of luisterboek optie (doe ik wel via telefoon). Wel liefst lekker vlotte reactiesnelheid, verlichting voor s’nachts en kobo plus toegang.

Ik ben zelf altijd geneigd om het beste van het beste te kopen, maar dat kost me in deze veel geld zonder dat ik het waarschijnlijk uberhaupt merk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:05
Of-Aaargh schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Wat de Forma een no-go voor mij zou maken, is dat je dan altijd nog een oud Micro-USB kabeltje bij de hand moet hebben. Bij de introductie in 2018 werd er al over geklaagd dat de reader geen USB-C had, nu vijf jaar later is dat helemaal lastig (tenzij je nog andere oude apparatuur met Micro-USB hebt of het geen probleem vindt dat je voor je reader een aparte laadkabel nodig hebt).
Hier anderhalf jaar geleden de forma gekocht. Het grote formaat is perfect en een Micro usb heb je waarschijnlijk zat liggen. Je hoeft het apparaat nou ook niet dagelijks te laden.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
Belecthor schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:38:
[...]

Ik heb inderdaad regelmatig bij de bieb e-boeken geleend, alleen is het aanbod wat karig. Zelfs Nederlandstalig valt wat tegen. Ik vind het ook jammer dat we in Nederland geen Overdrive gebruiken, maar dat je via een PC via Adobe de zaken op je e-reader moet zetten. Voor de gemiddelde Nederlander is dat een ingewikkeld klusje, waardoor e-boeken lenen bij de bieb niet een populaire bezigheid is (denk ik overigens, ik heb geen cijfers van de hoeveelheid geleende e-boeken, maar ik ken weinig e-reader lezers die dat gebruiken).

Ik overweeg dus gewoon een Kindle te kopen om enkel bij Amazon boeken te kunnen kopen, misschien zelfs helemaal over te stappen naar de Kindle.
Mijn tactiek met de kobo is daar in de winkel een grote verlanglijst aan boeken aan te houden en dan af en toe kijken of er eentje in de aanbieding is. Als je op die manier een beetje flexibel bent in wat je leest kan je meestal wel voor onder de 5 euro een volgend boek vinden. Tenzij je heel veel leest niet perse veel duurder dan een netflix abo in mijn geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

crimby schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:01:
Ik neig ook wederom naar een ereader. Ik lees niet veel, maar toch… het wordt dan sowieso een kobo omdat we kobo plus hebben (ik vanwege luisterboeken en mijn vrouw zowel luister als leesboeken).

Mijn vrouw heeft een oude kobo 6inch en opzich is dat fijn want lekker handzaam, maar groter leest misschien toch ook wel makkelijker. Wat is jullie overweging hierin?

Zijn er verder nog zaken om op te letten? Het hoeft geen fancy apparaat te zijn met veel opties of luisterboek optie (doe ik wel via telefoon). Wel liefst lekker vlotte reactiesnelheid, verlichting voor s’nachts en kobo plus toegang.

Ik ben zelf altijd geneigd om het beste van het beste te kopen, maar dat kost me in deze veel geld zonder dat ik het waarschijnlijk uberhaupt merk..
Ik heb zelf de Libra2, niet te gek duur, heeft alles wat ik wil en ziet er een beetje leuk uit. Persoonlijk ben ik wel fan van 7" Ook net groot genoeg voor manga

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
  • Nu online
Joel22 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:09:
Mijn grootste ereader is een 7 inch Kindle Oase, dus maatje kleiner dan jij zoekt.
Overigens is 6 inch misschien wel het makkelijkste formaat voor op reis want past in je binnenzak van je jas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:38
Belecthor schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:40:
[...]

Hier ook een fervent Kobo gebruiker en kijk met een schuin oog naar Amazon, omdat de boekendeals daar regelmatig best goed zijn. Ik kan niet op een legale wijze die boeken van Kindle naar Kobo kan zetten, waardoor ik eigenlijk Amazon liever ook weer niet gebruik. Jammer is dat, maar misschien haal ik er een Kindle naast op den duur voor die specifieke boeken.

Ja kan ook Onyx Boox overwegen; android based en daar kan je zowel de Kindle Reader app, als de Kobo Reader app op installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-07 22:21
fmrama schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:55:
Zelf ben ik geen refurbished liefhebber! (Er is ooit iets mis mee geweest.)
Dat is niet de definitie van refurbished. Ook slechts een geopende verpakking valt onder refurbished als die teruggestuurd is door iemand. Bij bol.com wordt bijvoorbeeld beschreven wat de status is, geopende verpakking, ergens een kras, geen lader meegeleverd enzovoorts.

Dat gezegd hebbende is het inderdaad de vraag hoe MM hier mee omgaat. Toch jammer zo'n imago..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Uiteindelijk heb ik geen refurbished forma gekocht. Is de Sage een aanrader? Hij is nu in de aanbieding. Ik lees het liefst met wifi uit en zonder licht. Gaat de accu dan alsnog snel leeg? 8 inch lijkt me superfijn voor lezen, maar wie weet is 7 inch ook prima. Heb zelf een kobo glo hd uit 2015! Die liep zijn tijd exht vooruit met 300 ppi. Volgens mij zijn er daarna nog meerdere readers uitgekomen zonder 300 ppi. Draait al 8 jaar la een zonnetje mede omdat de batterij nog goed genoeg is :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaterFire
Joel22 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:13:
Uiteindelijk heb ik geen refurbished forma gekocht. Is de Sage een aanrader? Hij is nu in de aanbieding. Ik lees het liefst met wifi uit en zonder licht. Gaat de accu dan alsnog snel leeg? 8 inch lijkt me superfijn voor lezen, maar wie weet is 7 inch ook prima. Heb zelf een kobo glo hd uit 2015! Die liep zijn tijd exht vooruit met 300 ppi. Volgens mij zijn er daarna nog meerdere readers uitgekomen zonder 300 ppi. Draait al 8 jaar la een zonnetje mede omdat de batterij nog goed genoeg is :).
Ik heb de Sage alweer even.
Kwa beeld, scherpte, kleur en snelheid is het een super reader. Het formaat valt me ook erg mee, ik had eerst een Forma, maar die doorgeschoven en toch deze gekocht. Ik ben niet de kleinste en kan het prima met 1 hand bedienen. De twee knoppen hadden iets sensitiever mogen zijn, je moet 'bewust' de knop indrukken. Even aantikken is soms niet voldoende en dat leid af. Maar ik tik gewoon met mijn duim in beeld, een centimeter naast de knop ;).

De accu is inderdaad vergeleken met de anderen niet best, maar met een half uurtje lezen per avond kan ik nog steeds wel een week of twee vooruit, dus ik stoor mij er niet aan.
Het is wel een best practice niet de melding af te wachten dat je accu bijna leeg is, want dat staat gelijk aan "je kan nog nét je hoofdstuk uitlezen". Ik merkte niet veel verschil tussen Wifi aan en uit, dus die staat aan. Maar echte metingen heb ik er ook weer niet mee gedaan.

Het schrijven / note-taking is erg slecht. Veel geknipper en vertraging, zelfs af en toe een reboot.
Terwijl de OCR mijn hanenhandschrift wel weer prima herkende. Beetje zonde van de ontwikkeltijd bij Kobo.

Ik had op Amazon er een pen voor gekocht, maar die na een week of twee weer teruggestuurd omdat er voor mij niet op te werken valt. Ik ga sparen voor de Lenovo Smart Paper denk ik om dat goed te kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door WaterFire op 07-02-2023 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
WaterFire schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:38:
[...]

Ik heb de Sage alweer even.
Kwa beeld, scherpte, kleur en snelheid is het een super reader. Het formaat valt me ook erg mee, ik had eerst een Forma, maar die doorgeschoven en toch deze gekocht. Ik ben niet de kleinste en kan het prima met 1 hand bedienen. De twee knoppen hadden iets sensitiever mogen zijn, je moet 'bewust' de knop indrukken. Even aantikken is soms niet voldoende en dat leid af. Maar ik tik gewoon met mijn duim in beeld, een centimeter naast de knop ;).

De accu is inderdaad vergeleken met de anderen niet best, maar met een half uurtje lezen per avond kan ik nog steeds wel een week of twee vooruit, dus ik stoor mij er niet aan.
Het is wel een best practice niet de melding af te wachten dat je accu bijna leeg is, want dat staat gelijk aan "je kan nog nét je hoofdstuk uitlezen". Ik merkte niet veel verschil tussen Wifi aan en uit, dus die staat aan. Maar echte metingen heb ik er ook weer niet mee gedaan.

Het schrijven / note-taking is erg slecht. Veel geknipper en vertraging, zelfs af en toe een reboot.
Terwijl de OCR mijn hanenhandschrift wel weer prima herkende. Beetje zonde van de ontwikkeltijd bij Kobo.

Ik had op Amazon er een pen voor gekocht, maar die na een week of twee weer teruggestuurd omdat er voor mij niet op te werken valt. Ik ga sparen voor de Lenovo Smart Paper denk ik om dat goed te kunnen.
Qua batterijduur en enkel lezen (dus geen schrijven) zou je dan eerder naar een Clara 2e kijken? mits de 6 inch natuurlijk oke is? kleiner scherm is natuurlijk ook een betere batterijduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
Qua batterijduur en enkel lezen (dus geen schrijven) zou je dan eerder naar een Clara 2e kijken? mits de 6 inch natuurlijk oke is? kleiner scherm is natuurlijk ook een betere batterijduur.
Daarmee verzand je misschien wel weer in de 'een VW Polo is zuiniger dan een VW Amarok' discussie..

Maar ik begrijp wat je bedoelt als je (dure) features bij voorbaat niet gaat gebruiken.

Onderschat niet het verschil in tekst dat op een pagina past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
WaterFire schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:58:
[...]

Daarmee verzand je misschien wel weer in de 'een VW Polo is zuiniger dan een VW Amarok' discussie..

Maar ik begrijp wat je bedoelt als je (dure) features bij voorbaat niet gaat gebruiken.

Onderschat niet het verschil in tekst dat op een pagina past.
Ja dat is waar en niet helemaal de bedoeling.. het wordt mijn eerste ereader dus ben nog zoekende naar de juiste balans. Mijn vrouw heeft een oude Kobo Aura 6 inch en dat is niet slecht moet ik zeggen (voor mij).
De sage heeft wel een significant snellere CPU maar merk je dat heel erg met bv het omslaan van pagina's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
@WaterFire @crimby ik ben indd opzoek naar een grotere. Want mijn kobo hd leest na 8 jaar nog fantastisch! Alleen ik vraag me af of 7 inch dan wel een echte slag groter is. :) anders zou de Libra 2 voor mij voldoende zijn. Vooral wat langere zinnen kunnen lezen voordat je naar de volgende regel gaat vind ik prettig. Nu heeft de Libra wel een roteerfunctie en kun je dus in de breedte lezen. Woon helaas in een dorp anders was ik gewoon ff gaan kijken :). Bedankt in elk geval voor de info over de batterijduur.

[ Voor 3% gewijzigd door Joel22 op 07-02-2023 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Joel22 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:29:
@WaterFire @crimby ik ben indd opzoek naar een grotere. Want mijn kobo hd leest na 8 jaar nog fantastisch! Alleen ik vraag me af of 7 inch dan wel een echte slag groter is. :) anders zou de Libra 2 voor mij voldoende zijn. Vooral wat langere zinnen kunnen lezen voordat je naar de volgende regel gaat vind ik prettig. Nu heeft de Libra wel een roteerfunctie en kun je dus in de breedte lezen. Woon helaas in een dorp anders was ik gewoon ff gaan kijken :). Bedankt in elk geval voor de info over de batterijduur.
Glo naast de Libra 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tel00lzOV0AEMbFnOrBWthWZhA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WUK1JbnQKNXDh6FegpKJ4pLm.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Thx! Scheelt meer dan ik dacht die 1 inch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Joel22 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:45:
[...]

Bijna 2,5 cm diagonaal doet veel volgens meneer Pythagoras ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Joel22 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:45:
[...]

Alleen wel jammer dat er dan ook meteen een dikke rand met knoppen bij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-07 16:30
crimby schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:23:
[...]

Daar heb ik me ook over zitten verbazen laatst. Heb hier nog een Kobo Aura, en maar besloten tot wachten met upgraden tot er een ‘middenweg’ op de markt komt. Knoppen lijken me best prettig, en een iets groter scherm ook, maar wat mij betreft zonder brede scherm randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
barrymossel schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:48:
[...]

Bijna 2,5 cm diagonaal doet veel volgens meneer Pythagoras ;)
Haha ja. Zou je misschien ook nog even een boek pagina willen open op de libra dan kan ik een beetje inschatten hoe dat eruit ziet :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Joel22 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:47:
[...]

Haha ja. Zou je misschien ook nog even een boek pagina willen open op de libra dan kan ik een beetje inschatten hoe dat eruit ziet :$
Haha, was niet mijn foto... ;) Maar ik heb wel de Libra 2, dus als ik er aan denk vanavond kan ik wel eens kijken.

Aan de andere kant: https://www.google.com/search?q=libra+2 ;) Maar ik heb zelf wel minder marges ingesteld.
Pepper92 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:38:
[...]

Daar heb ik me ook over zitten verbazen laatst. Heb hier nog een Kobo Aura, en maar besloten tot wachten met upgraden tot er een ‘middenweg’ op de markt komt. Knoppen lijken me best prettig, en een iets groter scherm ook, maar wat mij betreft zonder brede scherm randen.
Toch wel fijn met vasthouden wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
barrymossel schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:10:
[...]

Haha, was niet mijn foto... ;) Maar ik heb wel de Libra 2, dus als ik er aan denk vanavond kan ik wel eens kijken.

Aan de andere kant: https://www.google.com/search?q=libra+2 ;) Maar ik heb zelf wel minder marges ingesteld.

[...]

Toch wel fijn met vasthouden wat mij betreft.
Bedankt! Via google search vond ik vooral van die verkoopfoto’s. Maar ik zal nog even door googlen! Ik neig langzaam toch naar een Libra. Gaat het grotere scherm van de Sage hrt opwegen tegen een mindere batterij. Ben nog niet overtuigd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:29
crimby schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:23:
[...]

Voor het vasthouden is die brede rand wel echt fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Roos79 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:30:
[...]

Voor het vasthouden is die brede rand wel echt fijn.
Binnenkort dan toch nog maar eens naar de winkel om te vergelijken. Vind 199 euro (en dan een leuke aanbieding) nog wel de overweging waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:29
crimby schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:50:
[...]

Binnenkort dan toch nog maar eens naar de winkel om te vergelijken. Vind 199 euro (en dan een leuke aanbieding) nog wel de overweging waard.
Bij omdraaien draait scherm mee dus die brede rand kan zowel rechts als links net wat jij fijn vind lezen.
Scherm draaien kan je ook uitzetten als je dat vervelend zou vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaterFire
Bedankt! Via google search vond ik vooral van die verkoopfoto’s. Maar ik zal nog even door googlen! Ik neig langzaam toch naar een Libra. Gaat het grotere scherm van de Sage hrt opwegen tegen een mindere batterij. Ben nog niet overtuigd.
Links de Sage, rechts de Libra. Ik schreef hierboven dat ik een Forma had maar ik ben wat grieperig ;)
Foto niet super door de zon, maar geeft wel een beeld van het verschil denk ik.

Het aantal pagina's van het boek gaat 20 procent omlaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcLMBFQ70Nhb75IXvq1yoQAhqys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OY8xM48c1q2rYEB3ZPy23pV3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door WaterFire op 08-02-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
WaterFire schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:47:
[...]

Links de Sage, rechts de Libra. Ik schreef hierboven dat ik een Forma had maar ik ben wat grieperig ;)
Foto niet super door de zon, maar geeft wel een beeld van het verschil denk ik.

Het aantal pagina's van het boek gaat 20 procent omlaag.

[Afbeelding]
Het is me niet meer helemaal helder. Je had toch een Forma doorverkocht voor een Sage. Of heb je zowel de Libra als de Sage in bezit? Zoja wat gebruik je het meest.
Pff ik vind die 8 inch wel echt fijn. grr nou binnenkort maar een knoop doorhakken ben ook wel ff opzoek naar een goede aanbieding. Want heb de mediamarkt btw deal gemist en dan vind ik dit wat duur. (bewust gemist trouwens wilde eerst een volledig boek weer gaan lezen op mijn ereader alvorens ik mij een grotere cadeau deed.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
Joel22 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:06:
[...]

Het is me niet meer helemaal helder. Je had toch een Forma doorverkocht voor een Sage. Of heb je zowel de Libra als de Sage in bezit? Zoja wat gebruik je het meest.
Pff ik vind die 8 inch wel echt fijn. grr nou binnenkort maar een knoop doorhakken ben ook wel ff opzoek naar een goede aanbieding. Want heb de mediamarkt btw deal gemist en dan vind ik dit wat duur. (bewust gemist trouwens wilde eerst een volledig boek weer gaan lezen op mijn ereader alvorens ik mij een grotere cadeau deed.)
Ik heb de Libra 'doorgeschoven', niet doorverkocht. Mijn vrouw heeft die nu, vandaar gewoon op de foto.
Forma heb ik dus nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
ok heb ik het weer helder in mijn hoofd ;), nu een knoop doorhakken en ff kijken naar een goede aanbieding. De Sage is nu in de aanbieding voor 269 lekker dan :P. Zoek nog een hoes trouwens die je gewoon los om je reader heen kan doen. Vind een cover zonde van het gewicht :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
Joel22 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:24:
ok heb ik het weer helder in mijn hoofd ;), nu een knoop doorhakken en ff kijken naar een goede aanbieding. De Sage is nu in de aanbieding voor 269 lekker dan :P. Zoek nog een hoes trouwens die je gewoon los om je reader heen kan doen. Vind een cover zonde van het gewicht :).
Even reclame maken : Stilbag. Zacht en zoals je ziet valt er niet uit terwijl hij er half uithangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOcQuCvVi5kX4twXuJ7Yy4F9gT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x93h3rUKRredpipeptjM4I92.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
WaterFire schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:29:
[...]

Even reclame maken : Stilbag. Zacht en zoals je ziet valt er niet uit terwijl hij er half uithangt.

[Afbeelding]
nice zoiets zoek ik! En serieus dat kon ik heel slecht vinden voor grote e-readers.

[ Voor 6% gewijzigd door Joel22 op 08-02-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Laatst online: 09:12

Pierre

Van nature lui!

WaterFire schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:29:
[...]

[Afbeelding]
Creatief met kurk :9

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Uiteindelijk voor 120 euro + 15 euro euro brandstofkosten een libra 2 plus case kunnen scoren. Laat jullie weten hoe die bevalt. Ik haal hem zaterdag op. Uiteindelijk was de ideale 8 inch voor mij nu niet te koop. Dus dan maar mijn glo voor een paar tientjes verkopen en overschakelen naar de libra 2 😊.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Joel22 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:26:
Uiteindelijk voor 120 euro + 15 euro euro brandstofkosten een libra 2 plus case kunnen scoren. Laat jullie weten hoe die bevalt. Ik haal hem zaterdag op. Uiteindelijk was de ideale 8 inch voor mij nu niet te koop. Dus dan maar mijn glo voor een paar tientjes verkopen en overschakelen naar de libra 2 😊.
120 euro door de verkoop van de glo of heb je een mooie aanbieding gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joel22
2e hands ja 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Ondertussen een halve week de libra 2 in gebruik. 2 conclusies:
1. Heel goed apparaat. Goede batterij en zeker goede knoppen om naar de volgende pagina te klikken.
2. Het scherm vind ik net aan groot genoeg. Ik hou de reader in de breedte en dan heb ik echt voordeel t.o.v. mijn Kobo Glo, namelijk: langere regels. Door dat ik deze Kobo kan draaien is hij daarom ook geschikt voor mij. Een echt voordeel t.o.v. dan de glo hd.

Al met al aanrader! Toch zal ik mensen die echt een grotere zoeken 8 inch aanraden. 7 inch is t.o.v. 6 inch net voldoende om de aanschaf van de Libra 2 te rechtvaardigen. Toch zou ik nu geen seconde meer terug willen naar de glo hd. Het grotere scherm plus de knoppen wennen heel snel :).

Nog even over de accu. Die gaat echt geweldig goed mee! Al uren op gelezen, 2 keer ingesteld/geupdated, Af en toe licht gebruikt. Eindstand: nog 66 procent batterij over, terwijl de ereader al 1 jaar oud is. (Wel amper gebruikt denk ik)

[ Voor 5% gewijzigd door Joel22 op 22-02-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Joel22 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:00:
Ondertussen een halve week de libra 2 in gebruik. 2 conclusies:
1. Heel goed apparaat. Goede batterij en zeker goede knoppen om naar de volgende pagina te klikken.
2. Het scherm vind ik net aan groot genoeg. Ik hou de reader in de breedte en dan heb ik echt voordeel t.o.v. mijn Kobo Glo, namelijk: langere regels. Door dat ik deze Kobo kan draaien is hij daarom ook geschikt voor mij. Een echt voordeel t.o.v. dan de glo hd.

Al met al aanrader! Toch zal ik mensen die echt een grotere zoeken 8 inch aanraden. 7 inch is t.o.v. 6 inch net voldoende om de aanschaf van de Libra 2 te rechtvaardigen. Toch zou ik nu geen seconde meer terug willen naar de glo hd. Het grotere scherm plus de knoppen wennen heel snel :).

Nog even over de accu. Die gaat echt geweldig goed mee! Al uren op gelezen, 2 keer ingesteld/geupdated, Af en toe licht gebruikt. Eindstand: nog 66 procent batterij over, terwijl de ereader al 1 jaar oud is. (Wel amper gebruikt denk ik)
Zeker een van de betere devices.
Over de grootte: Net als bij een TV is je eerste 55" een megascherm, en na een jaartje of twee zou je die 65" toch ook best kwijt kunnen :).
Uit ervaring: Die 7 inch Libra is 'klein' als je 8 gewend bent (wat flauwekul is natuurlijk ;) )

En toch moet je 6" niet uitvlakken, die kan overal mee naar toe en kan je (bij gebrek aan een beter woord) als 'wegwerp reader' gebruiken. Daarmee bedoel ik dat ik rustiger in het park zit terwijl er om mij heen gevoetbald wordt (ik heb er eens eentje op het scherm gehad, maar zag thuis pas dat het scherm stuk was).

[ Voor 10% gewijzigd door WaterFire op 22-02-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
@Joel22 @WaterFire hoe ervaren jullie het om de libra 2 in 1 hand vast te houden en te lezen.. een 6 inch kan je makkelijk vasthouden, hoe zit dat met de libra 2? voordeel is dan wellicht die dikkere rand waar je deze aan vasthoudt tov het hele ding bij 6 inch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
crimby schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:43:
@Joel22 @WaterFire hoe ervaren jullie het om de libra 2 in 1 hand vast te houden en te lezen.. een 6 inch kan je makkelijk vasthouden, hoe zit dat met de libra 2? voordeel is dan wellicht die dikkere rand waar je deze aan vasthoudt tov het hele ding bij 6 inch.
Die rand doet het hem wel voor mij, die zorgt ervoor dat je met een hand kan vasthouden zonder het beeld te blokkeren. Dat is bij sommige 6" readers weer het praktische probleem.
Gewicht geen probleem, ook hier geldt dat de 6" readers die ik had best nog bulky waren dus zwaarder dan de nieuwere readers. Cool hoor een metalen Sony PRS, maar..
Zelfs de 8" Sage kan ik met 1 hand lezen. Maar ik heb waarschijnlijk niet de kleinste handen (1.90 lang dus als het een beetje in verhouding is..).

[ Voor 13% gewijzigd door WaterFire op 22-02-2023 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
WaterFire schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:01:
[...]

Die rand doet het hem wel voor mij, die zorgt ervoor dat je met een hand kan vasthouden zonder het beeld te blokkeren. Dat is bij sommige 6" readers weer het praktische probleem.
Gewicht geen probleem, ook hier geldt dat de 6" readers die ik had best nog bulky waren dus zwaarder dan de nieuwere readers. Cool hoor een metalen Sony PRS, maar..
Zelfs de 8" Sage kan ik met 1 hand lezen. Maar ik heb waarschijnlijk niet de kleinste handen (1.90 lang dus als het een beetje in verhouding is..).
Check! Ik kijk zelf naar de Clara 2e of de Libra 2, dus gewicht zal geen issue zijn. De 6 inch kan je juist weer in je hele hand houden en de 7 inch enkel aan de brede rand. Ik ben er nog niet over uit wat nou mijn keuze gaat worden 8)7 ik hoop op een mooie doorslaggevende aanbieding tijdens de ibood hunt nu :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Vind de Libra 2 juist uitstekend vast te houden met één hand. Doe niets anders. Die brede rand is heel fijn.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_xP-i1oCHePAKZ7zrD_8npOwLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JEFdetjqMnhh4FJFlpQChHIo.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de Sage. Maakt het uit welke van de 2 opties ik kies, aangezien hij er in de installatieprocedure van Calibre niet tussen staat? Of moet ik inderdaad gewoon voor Generisch gaan zoals ik later pas zag |:(

[ Voor 15% gewijzigd door StopEcocide op 25-02-2023 21:21 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Misschien een stomme vraag, maar hebben jullie enig beeld of kobo's regelmatig in de aanbieding zijn of dat ik kan wachten tot ik een ons weeg? Heb de Mediamarkt BTW dagen gemist, niks op Ibood hunt en black friday duurt me te lang hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
crimby schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:54:
Misschien een stomme vraag, maar hebben jullie enig beeld of kobo's regelmatig in de aanbieding zijn of dat ik kan wachten tot ik een ons weeg? Heb de Mediamarkt BTW dagen gemist, niks op Ibood hunt en black friday duurt me te lang hehe
Volgens mij geeft de pricewatch daar best een goed beeld van. Kijk maar naar de Libra 2 (bovenaan in de Kobo pricewatch); je ziet regelmatig wanneer de aanbiedingen aanwezig zijn, dus kan je redelijk voorspellen wanneer de volgende komt.
(Helaas is ook te zien dat de basisprijs vorige maand 10 euro hoger is geworden)

https://tweakers.net/pric...8/kobo-libra-2-zwart.html

[ Voor 5% gewijzigd door WaterFire op 01-03-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
WaterFire schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:05:
[...]

Volgens mij geeft de pricewatch daar best een goed beeld van. Kijk maar naar de Libra 2 (bovenaan in de Kobo pricewatch); je ziet regelmatig wanneer de aanbiedingen aanwezig zijn, dus kan je redelijk voorspellen wanneer de volgende komt.
(Helaas is ook te zien dat de basisprijs vorige maand 10 euro hoger is geworden)

https://tweakers.net/pric...8/kobo-libra-2-zwart.html
Wat slecht van me dat ik daar niet aan heb gedacht, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joel22
Heel erg goed! Lekker om die rand beet te hebben ipv het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Ik heb wel af en toe laat van vingervlekken op het scherm van mijn Libra. Nog nooit gemerkt bij mijn kobo hd. Eat doen jullie daartegen? (Moet ook even weer een pennetje aanschaffen voor het onderstrepen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Binnenkort is mijn gewone boek uit en moet ik toch echt een keuze maken. Ik neig nu toch naar de Clara 2e, voornamelijk vanwege:
1) recycled materiaal
2) goedkoper
3) lichter / handzamer

De Libra 2 heeft als voordeel een iets groter scherm en eventueel de knoppen. Over die laatste lees ik wisselende verhalen evenals het draaien van het scherm, dus dat is voor mij een twijfel… verder is ie duurder en zwaarder.

Afgezien van deze verschillen zijn ze beide gelijk toch? 300dpi, waterbestendig en 1ghz cpu. Of mis ik nog iets?

Maakt het nog uit dat de clara 2e van dit jaar of vorig jaar is en dat de libra2 eerder uitgekomen is?

Edit: natuurlijk nu ik neig naar de clara 2e komt de libra 2 in de aanbieding voor €179 bij de Expert…

[ Voor 7% gewijzigd door crimby op 11-03-2023 07:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Nu online
@crimby de Clara 2e is dus handzamer dan de Libra. En dat merk je met reizen voornamelijk. Een 6 inch past bij mij net in de binnenzak, daarboven moet het in een rugzak of andere tas. Echter, ik heb een Oled scherm in mijn telefoon, en daar de app op met zwarte achtergrond en witte letters, dus voor wachtkamers e.d. heb ik geen ereader meer bij me.
Resultaat is dat ik nu een groter scherm heb genomen en die naast het bed ligt om te lezen.

Over de knoppen versus aanraakscherm bediening, hangt vooral af hoe je vasthoudt, en met of zonder hoes. Zelf gebruik ik een bookcase die gelijk de ereader uit de slaap haalt bij openen. Daardoor wordt de rand om het scherm iets breder wat ook invloed heeft.

Als advies zou ik zeggen begin met de Clara 2e, dat is het meest verkochte formaat, handzaam en licht. Aanraakbediening is ook enorm gangbaar van autoconsole tot telefoon.
En het geeft een goed gevoel dat die recycled materiaal gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
swhnld schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:21:
@crimby de Clara 2e is dus handzamer dan de Libra. En dat merk je met reizen voornamelijk. Een 6 inch past bij mij net in de binnenzak, daarboven moet het in een rugzak of andere tas. Echter, ik heb een Oled scherm in mijn telefoon, en daar de app op met zwarte achtergrond en witte letters, dus voor wachtkamers e.d. heb ik geen ereader meer bij me.
Resultaat is dat ik nu een groter scherm heb genomen en die naast het bed ligt om te lezen.

Over de knoppen versus aanraakscherm bediening, hangt vooral af hoe je vasthoudt, en met of zonder hoes. Zelf gebruik ik een bookcase die gelijk de ereader uit de slaap haalt bij openen. Daardoor wordt de rand om het scherm iets breder wat ook invloed heeft.

Als advies zou ik zeggen begin met de Clara 2e, dat is het meest verkochte formaat, handzaam en licht. Aanraakbediening is ook enorm gangbaar van autoconsole tot telefoon.
En het geeft een goed gevoel dat die recycled materiaal gebruikt.
Ja neig ik toch ook wel naar, zeker gezien ik er wel een hoesje omheen wil. Vandaag maar eens naar de winkel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrs.ED
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-07 05:53
Ik breek hier even in, de batterij van mijn Kobo Libra 2 loopt ineens binnen 5 minuten van 100% naar 0. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?
Pagina: 1 ... 60 ... 70 Laatste