Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:18
Ik gebruik al jaren Koreader vanwege de performance. Ben er zeer tevreden over. Door de jaren heen is het alleen maar beter geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:25
banaliteit schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 23:10:
Ik gebruik al jaren Koreader vanwege de performance. Ben er zeer tevreden over. Door de jaren heen is het alleen maar beter geworden.
Wat bedoel je met performance? Sneller? Accuduur?

En hoe is het qua opties/layout/etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Wij hebben 2 kobo clara HD apparaten. Allebei kan ik ze niet mee connecten met de laptops. Ik beheerde onze boeken altijd via Calibre. Heb ze al gereset naar fabrieksinstellingen en geupdate maar niks. De kobo's herkennen wel dat ze aan een laptop hangen maar de laptops (2 geprobeerd) doen verder niks. De ereaders worden dus ook niet zichtbaar in de verkenner of in Calibre... Iemand enig idee?

hmmm, het zesde kabeltje deed het wel... :)

[ Voor 5% gewijzigd door thejoker80 op 17-05-2020 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hilliebillie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-05 06:11
SirLenncelot schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 07:06:
De MediaMarkt deed weer niet moeilijk over het omruilen van het apparaat. Dus nog maar eens proberen met de clara.

@Hilliebillie kun je me iets meer vertellen over je ervaringen met de Libra?
Sorry voor de late reactie. Ik ben erg tevreden over de Libra, eerst dacht ik dat ik 'm te groot zou vinden maar dit is niet zo, ook de knoppen, waarvan ik altijd dacht dat ik ze overbodig zou vinden werken toch best wel prettig. Je kan de e-reader ook prima in één hand houden en dan ook de knoppen bedienen, hoewel de terugknop dan wel iets te ver weg zit, maar ach hoe vaak gebruik je die?
Ik gebruik de Libra thuis en de Clara onderweg en op het werk enzo, omdat deze beter in een tas of binnenzak past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
thejoker80 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:09:
Wij hebben 2 kobo clara HD apparaten. Allebei kan ik ze niet mee connecten met de laptops. Ik beheerde onze boeken altijd via Calibre. Heb ze al gereset naar fabrieksinstellingen en geupdate maar niks. De kobo's herkennen wel dat ze aan een laptop hangen maar de laptops (2 geprobeerd) doen verder niks. De ereaders worden dus ook niet zichtbaar in de verkenner of in Calibre... Iemand enig idee?

hmmm, het zesde kabeltje deed het wel... :)
Ik wilde net schrijven, probeer eens een andere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Hilliebillie schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:19:
[...]

Ik wilde net schrijven, probeer eens een andere kabel.
:) ik dacht, ik heb er 5 geprobeerd, dat kan het nooit zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hilliebillie
thejoker80 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:21:
[...]

De wegen van Kobo zijn ondoorgrondelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:50

13art

Moderator Mobile
thejoker80 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:21:
[...]

Bij het proberen van zoveel kabels zou ik toch ook nog in m'n achterhoofd houden of het niet aan de poort van de pc/laptop ligt ipv de kabeltjes.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

13art schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:53:
[...]

Bij het proberen van zoveel kabels zou ik toch ook nog in m'n achterhoofd houden of het niet aan de poort van de pc/laptop ligt ipv de kabeltjes.
ik ook. 2 laptops geprobeerd :) maar het laatste kabeltje deed het op allebei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:46
Ik heb vandaag een nieuwe Kobo Clara HD in gebruik genomen. Wanneer ik een boek lees (overigens gekocht via bol.com) dan zie ik op ongeveer 1mm van de onderzijde van het scherm een horizontale streep. Zie foto’s: de eerste van de voorkant van het boek en de andere gewoon van de binnenzijde.
Is dit normaal? Zeker gelet op de voorkant van het boek lijkt het alsof de bovenste rand weergegeven wordt aan de onderkant. Ik weet niet of ik het duidelijk uitleg, maar hopelijk zeggen de afbeeldingen genoeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAlked6MhJ5QvtXujesAiGKzJUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbTqgVeImQGLMHYJIk5m3GHY.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrmOcoqiGX1NCNybej1srRFhdoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJ3Olac2cQ4AbPh2REwcHq5q.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqL5eeu95uKveaa826XZG1vu7R0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hJhYRrL3WYQBwR9GQDsGVyz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Nee, dat is niet normaal. Gebeurt het ook bij andere boeken?

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
3x3 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:01:
Nee, dat is niet normaal. Gebeurt het ook bij andere boeken?
Ik heb nog geen andere boeken gekocht. Dat kan ik dus nog niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

meesje schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:11:
[...]

Ik heb nog geen andere boeken gekocht. Dat kan ik dus nog niet testen.
Je kan een proefabonnement op bol nemen, en zoe boeken testen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ja dat is normaal bij een nieuwere firmware, het is een voortgangsbalk. Is uit te zetten in de instellingen.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
ArthurMorgan schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:00:
Ja dat is normaal bij een nieuwere firmware, het is een voortgangsbalk. Is uit te zetten in de instellingen.
Dank! Als ik de voortgangsbalk uit zet, ziet de cover er wel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
JBS schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:02:
De helderheid van de achtergrondverlichting van mijn pricewatch: Kobo Clara HD Zwart werd automatisch aangepast totdat ik zelf de helderheid koos. De mogelijkheid om dit weer op automatisch te zetten ontbreekt zo lijkt 't. Keek ik echt zo verkeerd?

Achter "Natuurlijk licht" zie ik wel de optie Auto overigens
Heb je hier al een reactie op gehad of misschien een antwoord gevonden?
Volgens de handleiding moet er voor helderheid ook een auto optie zijn. Deze kan ik ook niet vinden. Voor natuurlijk licht is deze auto optie er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

meesje schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:31:
[...]

Heb je hier al een reactie op gehad of misschien een antwoord gevonden?
Volgens de handleiding moet er voor helderheid ook een auto optie zijn. Deze kan ik ook niet vinden. Voor natuurlijk licht is deze auto optie er wel.
Helaas niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Volgens de handleiding kun je de Kobo Clara HD opladen met een 5V, 800mA micro-USB-adapter. Ik heb echter gebruik gemaakt van een iPhone 5V, 1A lader. Kan dit verschil in ampere schade opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
dat durf ik niet te zeggen. Wat ik wel weet is dat ik de mijne al sids het begin oplaad met een 2 ampere snellader van mijn telefoon....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ligt aan je lader, normaal gesproken overleggen apparaten voordat het laden begint over amperes en voltage. Oh, kabeltje doet ook nog mee inde discussie. Snij die stekkertjes maar eens open.

Ik gebruik overigens meestal mijn computer om te laden, het is zelden nodig en zo gebeurd.

@meesje goed boek!

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Hier gelezen dat het voltage (5V) belangrijk is en hoeveelheid ampere er niet toe doet. De E-reader zal zelf bepalen hoeveel ampere ie nodig heeft.
@pjottum Voor 5 euro kon ik deze niet laten liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door meesje op 22-05-2020 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:08
mensen die comics of strips lezen op de kobo? Ik heb een Clara en dat scherm is natuurlijk te klein, zat te overwegen om naar een groter model te gaan, maar de Klara is echt wel handig om in je achterzak of zo te plaatsen.

Zonde dat de grotere schermen zo een nodeloze grote rand heeft met fysieke buttons. Dat maakt het nog groter dan het al was. Daarom dat het ook spijtig is dat de aura one niet meer wordt verkocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 13:39
Heel even een korte vraag want kan er niet al te veel over vinden. Ik heb een (oude) Kobo Aura uit 2014 en wil graag bibliotheek services gebruiken met Digital Editions enzo. Maar Windows 10 herkent mijn Kobo niet meer. Ik hoor het windows geluidje van nieuwe hardware wel en op het schermpje van de ereader krijg ik de vraag of hij met de computer moet verbinden. Klik ja, dan komt er soms wel een schijf in mijn verkenner, maar daar kan ik verder niks mee en digital editions herkent hem niet. In Device Manager zie ik wel dat er iets met de driver is, maar kan hem verder niet updaten ofzo.
Is het een geval van System says no en beter zoek ik naar een nieuwere reader, of zijn er windows 10 drivers te vinden voor een 6 jaar oude e-reader?
Dank :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik vrees dat het een usb probleem is. Ik had dit met mijn aura One. (Voor mij gelukkig binnen de garantieperiode.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hilliebillie
Heb je al even een ander snoertje geprobeerd? Ik heb ook wel eens gehad dat de e-reader wel als extra schijf te zien was maar dat ik er verder niks mee kon, wanneer ik een andere snoertje gebruikte er niks aan de hand was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:39

JB

Cédric roelt!

Hmm ik zit met een redelijk impulsief verjaardagscadeau voor de vrouw; een e-reader :+ Na wat uren reviews (ook "het onder de 150 euro artikel" van Tweakers) op Youtube verder, kom ik eigenlijk voor een relatief simpele 1-2 zo lijkt. De Clara HD lijkt in alle opzichten te bieden wat ik zoek want ik kan straks aantreden bij inrichting, kopen en uploaden boeken.

Nu schrik ik zojuist wel van de reviews op bol.com. Lees toch veel klachten over kapotte aan/uit knop, vastlopen en leeglopende accu's. Is dit echt een lelijk eendje? In dit topic vind ik niet 123 klachten over de Clara HD en een e-reader is een e-reader toch? Wat kan er mis aan gaan zou je zeggen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmcM
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:00
JB schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:42:
Hmm ik zit met een redelijk impulsief verjaardagscadeau voor de vrouw; een e-reader :+ Na wat uren reviews (ook "het onder de 150 euro artikel" van Tweakers) op Youtube verder, kom ik eigenlijk voor een relatief simpele 1-2 zo lijkt. De Clara HD lijkt in alle opzichten te bieden wat ik zoek want ik kan straks aantreden bij inrichting, kopen en uploaden boeken.

Nu schrik ik zojuist wel van de reviews op bol.com. Lees toch veel klachten over kapotte aan/uit knop, vastlopen en leeglopende accu's. Is dit echt een lelijk eendje? In dit topic vind ik niet 123 klachten over de Clara HD en een e-reader is een e-reader toch? Wat kan er mis aan gaan zou je zeggen.
Wij hebben al een paar jaar 4 Kobo e-readers in huis(2x Kobo aura en 2x Kobo Clara HD) en tot nu toe geen probleem gehad qua accu e.d. alleen met backlight aan gaat de accu veel sneller leeg. De bouwkwaliteit vind ik persoonlijk wel vrij laag, je moet hem niet van te hoog laten vallen want dan denk ik niet dat hij het overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:39

JB

Cédric roelt!

TmcM schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:54:
[...]

Wij hebben al een paar jaar 4 Kobo e-readers in huis(2x Kobo aura en 2x Kobo Clara HD) en tot nu toe geen probleem gehad qua accu e.d. alleen met backlight aan gaat de accu veel sneller leeg. De bouwkwaliteit vind ik persoonlijk wel vrij laag, je moet hem niet van te hoog laten vallen want dan denk ik niet dat hij het overleefd.
Dank voor je feedback! Uiteindelijk besloten om voor de Pocketbook Touch HD 3 te gaan omdat ik toch behoorlijk veel gezeur lees met die Clara HD. Ook hier op Tweakers; pricewatch: Kobo Clara HD Zwart Hopelijk de juiste keuze :)

[ Voor 8% gewijzigd door JB op 08-07-2020 11:37 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TPar
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-06 16:57
Hier ook al menig Kobo zien passeren en nooit problemen gehad. Niet dat we veel keuze hebben aangezien we verslingerd zijn aan Kobo Plus 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Niet dat ik ‘m al veel gebruikt heb ;) maar voor mij was de integratie met bol.com de voornaamste reden om voor een Kobo te kiezen. Lekker makkelijk zonder tussenkomst van een pc boeken op je ereader zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri XII
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-06 18:46
Misschien een domme vraag, maar weet iemand hoe ik een zwarte achtergrond kan krijgen met witte letters?

Kobo libra H2O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Henri XII schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:08:
Misschien een domme vraag, maar weet iemand hoe ik een zwarte achtergrond kan krijgen met witte letters?

Kobo libra H2O
Als je de zoekoptie zou gebruiken had je onderstaande reactie kunnen vinden.
PalingDrone schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 01:33:
Voor de liefhebbers van inverted screen/night mode is er een simpel truukje om via de developer mode met 1 vinkje zwart "papier" met lichte letters te krijgen.
Geen moeilijk gedoe, simpelweg developer options aanzetten does the trick.

Stappenplan:

- Zet developer mode aan door in het zoekvenster (loepje) "devmodeon" te tikken (er gebeurt niets) en sluit de zoekpagina.
- Ga naar "Instellingen" > "Informatie over het apparaat" en onderaan is een nieuw item verschenen genaamd "Developer options".
- Tik op "view" en vink vervolgens "Inverted screen" aan.
- Sluit dit venster en voila :)
- Uitzetten van deze functie gaat uiteraard op dezelfde manier via "Developer options"

Zo werkt het op mijn H2O 1st gen maar volgens mij moet dit op nagenoeg alle Kobo's wel te doen zijn.

Er is ook op 30-9-2019 een nieuwe firmware uitgekomen en deze heeft een erg prettige leesvoortgangsindicatie.
Zo kan je bij Leesinstellingen (pagina 2) de header en footer aan- of uitvinken en kiezen wat je daarin wil weergeven.
Ook is er nu een voortgangsbalk mogelijk waarbij de onderste rij pixels op je scherm aangeeft hoe ver je bent in het boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri XII
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-06 18:46
avec_style schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:28:
[...]

Als je de zoekoptie zou gebruiken had je onderstaande reactie kunnen vinden.

[...]
top, bedankt voor de tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:58

Maduth

Probeersel

Beste Mensen,

Mijn desktop is 'gecrasht' en nu heb ik mijn boeken [vanuit de Cloud] in mijn Calibre bibliotheek geplaatst van mijn laptop.

Ik maak connectie met mijn e-reader en deze wordt dan gevonden. Ik kan dan mijn nieuwe boeken overzetten. Calibre geeft ook aan, dat de boeken dan overgezet zijn [groen vinkje]. In file explorer, staan de boeken ook daadwerkelijk op de e-reader.

Maar als ik de e-reader afkoppel van de laptop, blijft de sync datum staat op enkele maanden geleden en zie ik mijn nieuwe boeken niet. Deze staan er wel op [file explorer - check]. Ik heb het formats al gecheckt maar daar zie ik geen verschil met mijn oudere boeken.

Waar zou ik moeten/kunnen zoeken om dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Kobo een factory reset geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Dan ben ik bang dat de boeken verwijderd worden en ik kan dus nu geen boeken erop zetten. Als ik de reset doe, ben ik nog verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Maduth schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:17:
[...]

Dan ben ik bang dat de boeken verwijderd worden en ik kan dus nu geen boeken erop zetten. Als ik de reset doe, ben ik nog verder van huis.
Maar je zei toch net dat ze in je calibre bibliotheek staan...? Dan kan je ze toch ook weer terug zetten na een factory reset? Of mis ik ergens iets?

[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 04-08-2020 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

13art schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:51:
[...]

Maar je zei toch net dat ze in je calibre bibliotheek staan...? Dan kan je ze toch ook weer terug zetten na een factory reset? Of mis ik ergens iets?
Probleem was dat ik de boeken niet meer zou kunnen zien op mijn e-reader.

Maar het probleem is opgelost We hebben mijn oude PC nog aan de praat kunnen krijgen en daar werkte calibre wel zoals het hoort. Maar dat was een oudere versie, vreemd maar het is weer voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:32

JanB

Het ken rotter !!!

Maduth schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:55:
[...]

Probleem was dat ik de boeken niet meer zou kunnen zien op mijn e-reader.

Maar het probleem is opgelost We hebben mijn oude PC nog aan de praat kunnen krijgen en daar werkte calibre wel zoals het hoort. Maar dat was een oudere versie, vreemd maar het is weer voor elkaar.
De computer waar het fout op gaat is niet toevallig een zakelijke computer met encryptie voor USB devices die er aan gekoppeld worden?

Ik heb dit met mijn laptop gehad waar zulke software op staat. Die encrypt alles wat er naar een USB device geschreven wordt. Vanaf de computer ziet het er normaal uit, maar het device zelf kon de bestanden niet lezen omdat ze geencrypt waren.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

JanB schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:24:
[...]

De computer waar het fout op gaat is niet toevallig een zakelijke computer met encryptie voor USB devices die er aan gekoppeld worden?

Ik heb dit met mijn laptop gehad waar zulke software op staat. Die encrypt alles wat er naar een USB device geschreven wordt. Vanaf de computer ziet het er normaal uit, maar het device zelf kon de bestanden niet lezen omdat ze geencrypt waren.
Nu je het zegt, klinkt dat eigenlijk ook heel logisch ;) [ja dus, het is een zakelijk laptop]

[ Voor 3% gewijzigd door Maduth op 06-08-2020 08:58 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een reparatie aan mijn Aura H2O.
Kort geleden is hij gesneuveld door een gebroken scherm (voetbal er tegenaan geschoten buiten).
Inmiddels is hij vervangen door een Libra (zie mijn review), maar als gok heb ik op AliExpress voor 25 euro een nieuw scherm besteld.
Deze was binnen een week al binnen.

Het demonteren en monteren was niet veel werk, wat schroeven en wat lijm.
Echter; het nieuwe scherm werkt want geeft beeld, en verandert netjes bij aan en uitzetten.
De touch werkt echter niet.
Alle zichtbare nummers zoals artikelnummer ed068tg1 (lf) komen prima overeen, alleen serienummer wijkt af.
De leverancier op Ali geeft netjes antwoord binnen een paar uur, maar komt niet verder met het advies dat je het hele apparaat weer moet monteren (zal misschien met aarding te maken hebben, dat vak heb ik nooit begrepen op school) en dat je een factory reset moet doen.

Die factory reset lukt mij echter niet. Uiteraard niet via het menu want die werkt niet, maar de instructie van Kobo is (iets korter beschreven van hun instructie:
- Power off met button boven
- reset onderin tot menu verschijnt
- nogmaals reset onderin;
- en zodra de drie blokken (nu rondjes) verschijnen tijdens boot, nog drie keer de resetknop onderin.
- Na drie keer zou een foutmelding in beeld moeten komen 'wat de bedoeling is' en wordt de reset uitgevoerd.

Maar hoe vaak ik bovenstaande herhaal, het wordt geen factory reset, ik blijf gewoon mijn boeken en alles zien.

Heeft iemand deze ervaring ook en/of een oplossing hiervoor? Zonder factory reset kan ik tegen Ali niet zeggen dat ik alles geprobeerd heb..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:10

4POX

Everybody is wired

Die laatste firmware met de restyle werkt op mijn zenuwen. Heel veel knoppen werken niet meer als een knop. Maar je moet je vinger er een seconde ophouden. Een woord selecteren in een boek werkt ook niet meer. Dus even snel een naam opzoeken (Wie was dat ook alweer?) of een woord vertalen wat je niet kent werkt niet meer.

Soms huil ik mezelf in slaap om het feit dat Sony geen ereaders meer maakt. Wie maakt tegenwoordig goede ereaders die beter zijn dan Kobo's. Te veel rare problemen met die apparaten.

- Je pakt de reader. In 1 nacht van 70 procent naar leeg.
- Je zet automatisch synchroniseren uit. Apparaat blijft iedere dag synchroniseren.
- De ereader wil geen contact maken met de wifi
- Je swiped in een boek. Opeens ben je op het homescherm en het apparaat zegt dat je het boek uithebt.
- Je sluit een USB kabel aan en het apparaat verschijnt niet op de computer.
- Je klikt ergens met je vinger. Maar je mist. Op alle andere device apparaten je raakt het juiste plek op het scherm. Maar met de Kobo is het zo vaak mis.
- Je swiped van rechts naar links. En je ziet de instelling knoppen.
- Je swiped van rechts naar links. En bent opeens twee pagina's verder.

Dit zijn geen hardwarematige problemen. Mijn vorige Kobo (die op bed lag en mijn gewicht niet kon houden) had dezelfde problemen.

Ik hield van mijn Sony ereader omdat die het deed. (alleen de pen brak) Geen problemen. Je las en zat in het verhaal. Maar hier ik pak mijn kobo voordat ik ga slapen. batterij leeg. Ik ga lezen. Opeens snap ik het verhaal niet meer. Het apparaat is twee pagina vooruit geschoten bij de pagina wisseling. Opeens zie je een naam. Wie is dat ook alweer. Even selecteren en zoeken. Oja. Het is de butler van de badguy. Maar nu wil je selecteren. Het werkt niet of het pakt het verkeerde woord.

Kobo is frustraties.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-06 22:42
Ik wou dat ik kon zeggen, Tolino (daar ben ik al meer dan een jaar tevreden mee) maar helaas pindakaas is Standaard Boekhandel (waar ik 't ding kocht) overgeschakeld naar Vivlio waardoor de f***ing cloud oplossing niet meer werkt. Ok je kan nog boeken side loaden, én zelfs downloaden via de brakke webbrowser, maar geen sync meer.

Binnenkort krijg ik een vivlio (ben maar gezwicht, vond de cloud oplossing geweldig, en 'mijn' cloud staat vol honderden gesideloade boeken), zal je nog laten weten hoe dat gaat. Heeft alvast hardware knoppen, dat kan nog leuk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 09:24
Ik heb zelf nul problemen met een Kindle. Met gebruik van Calibre kan je om de vendor lock-in heen. Als je niet wil converteren dan is pocketbook misschien ook een mooie optie. Die kan met alle formaten overweg, kan ook verbonden worden met een lidmaatschap van een bieb. Zelf geen ervaring mee, maar de reviews zijn goed. Wel wat prijzig(er) -> rond de 160euro zag ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Miss_80 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:06:
Ik heb zelf nul problemen met een Kindle. Met gebruik van Calibre kan je om de vendor lock-in heen. Als je niet wil converteren dan is pocketbook misschien ook een mooie optie. Die kan met alle formaten overweg, kan ook verbonden worden met een lidmaatschap van een bieb. Zelf geen ervaring mee, maar de reviews zijn goed. Wel wat prijzig(er) -> rond de 160euro zag ik
Hoe zit het met de kindle cloud? Kan je daar ook eigen boeken op sideloaden? Dat vind ik wel mooi aan Tolino/Vivlio. Ik heb nooit een boek gekocht bij Standaard Boekhandel, maar mijn cloud staat vol boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Zelf nog nooit geprobeerd. Ik hou alles bij via Calibre en zet dan in 1 keer een stuk of 30 boeken erop. Ben ik voorlopig wel voorzien. Kan ik meteen de juiste covers erbij zetten + nummering van series.

Heb net ingelogged op de cloud reader; zie daar alleen de boeken die ik daar gekocht heb en geen enkele mogelijkheid om eigen boeken te sideloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:35

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
4POX schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:11:
Die laatste firmware met de restyle werkt op mijn zenuwen. Heel veel knoppen werken niet meer als een knop. Maar je moet je vinger er een seconde ophouden. Een woord selecteren in een boek werkt ook niet meer. Dus even snel een naam opzoeken (Wie was dat ook alweer?) of een woord vertalen wat je niet kent werkt niet meer.
Tot nu toe echt 0 problemen gehad met mijn Kobo Aura2 reader. Ben daardoor weer echt enorm veel boeken gaan lezen.

Moet overigens wel toegeven dat ik ook niks anders ermee doen. Dus boek aanklikken en lezen maar. Gebruik de browser niet, geen notities, of dingen opzoeken.

Heb je al een keer een factory reset uitgevoerd?

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 21-08-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Miss_80 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:14:
Zelf nog nooit geprobeerd. Ik hou alles bij via Calibre en zet dan in 1 keer een stuk of 30 boeken erop. Ben ik voorlopig wel voorzien. Kan ik meteen de juiste covers erbij zetten + nummering van series.

Heb net ingelogged op de cloud reader; zie daar alleen de boeken die ik daar gekocht heb en geen enkele mogelijkheid om eigen boeken te sideloaden.
http://pubgen.com/blog/kindle-cloud-upload/

Dat mailen ziet er nog een redelijke oplossing uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Dryhte op 21-08-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Mijn vrouw heeft een Kindle. Deze gebruikt ze alleen op zakenreizen. Dus het apparaat ligt hier dus nu stof te happen. Ik heb deze erbij gepakt en mee gespeeld. Het werkt allemaal wat mooier dan Kobo. Maar je voelt dat het meer voor de massa is gemaakt. Je kan minder instellen. Ik zie wel dat er multiuser support is. Dus ik ga even met haar machine spelen omdat te zien of het beter aansluit bij mijn wensen. Als ik jullie berichten goed lees kan ik mijn epub boeken naar een e-mailen en ze komen automatisch op de ereader. Dan is er dus ook geen gedoe meer met USB kabels.

Wat mij jaren geleden afhield van Kindle was een blogpost van iemand die zijn boeken zag verdwijnen van zijn Kindle omdat Amazon censuur bedreef. Is dit nog steeds de situatie?

Ik heb mijn Kobo al naar fabrieksinstellingen terug gebracht. Ik heb zelfs een Sandisk extreme pro memory card geïnstalleerd om te zien of misschien de SD card problemen gaf. De reader is sneller. Maar blijft de problemen houden die ik vanaf het begin heb.

Mijn vorige KOBO was al een keer omgeruild vanwege batterij problemen. Ik heb daarvan een YouTube video geschoten en alvast naar de mediamarkt gestuurd. Zij waren toentertijd niet geamuseerd dat ik dat had gedaan. Maar ik moest wel. Ze hadden daarvoor mij bijna de garantie geweigerd op een auto navigatie systeem omdat ik een iPhone oplader gebruikte. Ik moest een computer gebruiken omdat een iPhone lader een ander voltage had en daardoor USB apparaten kon slopen. Sindsdien heb ik geen hoge hoed van de mediamarkt support.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 14:47
4POX schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:26:
[...]
Wat mij jaren geleden afhield van Kindle was een blogpost van iemand die zijn boeken zag verdwijnen van zijn Kindle omdat Amazon censuur bedreef. Is dit nog steeds de situatie?
[...]
Voor zover ik weet (maar ik ben een jaar of 3-4 geleden overgestapt naar kobo vanaf kindle en sindsdien heb ik kindle niet echt meer gevolgd) is dat 1 keer met 1 boek gebeurt, en heeft Amazon daarna gezegd dat het per ongeluk was (bullshit imho)

Dat ging toen over een boek dat gekocht was via Amazon. Met boeken die je er zelf via e-mail opzet (dat is echt veruit de belangrijkste feature die ik mis sinds de overstap naar Kobo) acht ik de kans heel klein dat ze het doen, en met boeken via Amazon verwacht ik het eigenlijk ook niet meer gezien de ophef toen.

EDIT: belangrijkste reden voor mij om over te stappen was waterdichtheid, en op dat emailen na maakt het mij verder weinig uit

[ Voor 10% gewijzigd door FrankRicard op 22-08-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• getfirefoxnow
  • Niet online
Hallo,

Zijn er meer mensen die niet kunnen inloggen op hun kobo ereader met een bol.com account?

Ik krijg nl. een melding dat bol.com een captcha wil toepassen maar dat de kobo software dat niet aankan.

Ik kan het bol.com boek ook niet met een kabeltje op de ereader zetten, want bij bol.com kun je t epub bestand niet rechtstreeks downloaden 8)7 8)7 8)7 . Wat waardeloos!

Ik heb trouwens een kobo libra h2o.

Grtz!

[ Voor 4% gewijzigd door getfirefoxnow op 22-08-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Niet online
4POX schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:11:
Die laatste firmware met de restyle werkt op mijn zenuwen.

Soms huil ik mezelf in slaap om het feit dat Sony geen ereaders meer maakt. Wie maakt tegenwoordig goede ereaders die beter zijn dan Kobo's. Te veel rare problemen met die apparaten.

Dit zijn geen hardwarematige problemen. Mijn vorige Kobo (die op bed lag en mijn gewicht niet kon houden) had dezelfde problemen

Kobo is frustraties.
Ik ben ook niet zo blij met de restyle, maar je problemen herken ik eigenlijk niet tot nauwelijks. Ik lees nu bijna 10 jaar met een Kobo (2e e-reader inmiddels) en het enige wat ik goed herken is dat ik bij niet nauwkeurig klikken iets verkeerds krijg. Soms lukt verbinding met wifi niet altijd meteen. Leeglopen batterij heb ik nog noooooit gehad bv. Laatst wel gehad dat een boek ineens op gelezen terechtkwam. Maar al deze kleine issues komen te weinig voor om mij er ooit aan te ergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:36
Mijn vrouw heeft een Kindle. Deze gebruikt ze alleen op zakenreizen. Dus het apparaat ligt hier dus nu stof te happen. Ik heb deze erbij gepakt en mee gespeeld. Het werkt allemaal wat mooier dan Kobo. Maar je voelt dat het meer voor de massa is gemaakt. Je kan minder instellen. Ik zie wel dat er multiuser support is. Dus ik ga even met haar machine spelen omdat te zien of het beter aansluit bij mijn wensen. Als ik jullie berichten goed lees kan ik mijn epub boeken naar een e-mailen en ze komen automatisch op de ereader. Dan is er dus ook geen gedoe meer met USB kabels.
Voor zover ik weet moet je altijd de epub boeken converteren met bijv. Calibre om ze te kunnen lezen op de Kindle. Nu converteer ik default (ik koop mijn boeken meestal bij Amazon.com en heb zelf een One) dus ik heb de email functionaliteit van Amazon nooit gebruikt. En m'n man download ze dan rechtstreeks van Amazon (we hebben maar 1 amazon account, dus daar staan al onze boeken die we via Amazon gekocht hebben gewoon op).
Sindsdien heb ik geen hoge hoed van de mediamarkt support.
Ik heb nooit een hoge hoed van de mediamakt support gehad :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-06 20:19
getfirefoxnow schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:50:
Ik kan het bol.com boek ook niet met een kabeltje op de ereader zetten, want bij bol.com kun je t epub bestand niet rechtstreeks downloaden 8)7 8)7 8)7 . Wat waardeloos!
Als je op een PC/laptop inlogt op je bol.com account dan kan je naar mijn digitale producten en daar kan je de epub downloaden. Dat lukt voor zover ik weet niet op een telefoon/met de bol.com app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
TheByteBoy schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:27:
[...]

Als je op een PC/laptop inlogt op je bol.com account dan kan je naar mijn digitale producten en daar kan je de epub downloaden. Dat lukt voor zover ik weet niet op een telefoon/met de bol.com app.
Ik neem aan dat hier dan DRM op zit. Kun je deze gewoon op je Kobo zetten? Of moet je dan weer aan de slag met extra tools om het werkend te krijgen (op een legale manier)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-06 20:19
avec_style schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:32:
Ik neem aan dat hier dan DRM op zit. Kun je deze gewoon op je Kobo zetten? Of moet je dan weer aan de slag met extra tools om het werkend te krijgen (op een legale manier)?
Voor zover ik weet gewoon DRM vrij. Anders zou je het gekochte boek niet op een non-Kobo ereader (bv Sony) kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:45
avec_style schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:32:
[...]

Als ik de informatie van BOL zelf geloof dan kan het niet, maar volgens mij (van horen zeggen) kan het wel, op een vergelijkbare manier als dat je bij de Bibliotheek een Ebook download met DRM. Die kan je middels Adobe software inderdaad wel omzetten zodat je hem via je Computer op de E-reader kan zetten.

Maargoed, van horen zeggen, heb daar zelf geen ervaring mee (wel met de bibliotheek, dat werkt prima op die manier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:04
Bol & DRM:
het grootste deel van de door mij bij Bol aangeschafte e-books zijn engelstalige thriller/spionage: Connelly, Grisham, Hurwitz, Steve Berry, Jeffery Deaver en dergelijke - en daarvan is het grootste deel (vooral de nieuwere volgens mij) beveiligd met Adobe DRM.

Wat ik aan nederlandstalige boeken heb (meer studie-boek-achtige dingen) is dan vaak niet beveiligd.

Maar, Adobe DRM is met een Calibre plugin gelukkig eenvoudig te verwijderen en daarna als epub op te slaan. De Kindle beveiliging is een stuk vervelender - lukte uiteindelijk wel, maar minder makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaterFire
TheByteBoy schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:43:
[...]

Voor zover ik weet gewoon DRM vrij. Anders zou je het gekochte boek niet op een non-Kobo ereader (bv Sony) kunnen zetten.
DRM 'vrij' is het niet helemaal, er wordt tegenwoordig met watermerken gewerkt. Simpel gezegd houdt dit in dat een ebook vrij kopieerbaar is, maar tegelijk ook herleidbaar naar de eigenaar. Dus als ik mijn gekochte boek op Usenet plaats en de boekenpolitie controleert deze, dan weten ze dat ik die ooit gekocht en dus gedeeld heb.
Net als alle andere varianten van DRM valt ook dit te verwijderen, maar het gemak voor de doorsnee gebruiker is dus dat je deze kan downloaden en met USB op iedere reader kan zetten of kan mailen naar je Kindle account (in AZW3 formaat natuurlijk).

[ Voor 5% gewijzigd door WaterFire op 24-08-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Of het echt censuur is weet ik niet, maar wat ik wel een keer of 2 aan de lijve heb ondervonden is dat ik een mailtje kreeg dat er geconstateerd was dat ik een boek had gekocht dat niet had gemogen gezien mijn woonadres (NL) en de regiorestricties. Ik kreeg de vraag om het adres te controleren dat nu gekoppeld staat op mijn creditcard. Ik heb 2 amerikaanse adressen staan in mijn amazon account en 1 NL. Daar switch ik tussen.

Boeken staan nog steeds op mijn account zag ik van de week dus ze hebben ze niet verwijderd. Overigens, ik verwijder standaard de DRM van alle boeken die ik gekocht heb om te voorkomen dat ik ze kwijt raak als ik zou switchen van apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:36
vanaalten schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:08:

Maar, Adobe DRM is met een Calibre plugin gelukkig eenvoudig te verwijderen en daarna als epub op te slaan. De Kindle beveiliging is een stuk vervelender - lukte uiteindelijk wel, maar minder makkelijk.
Ik koop juist altijd via Amazon omdat ik die epub DRM een gedrocht vind en de Amazon DRM heel makkelijk te verwijderen is* :D Adobe DRM beschermde boeken krijg ik niet eens standaard geopend op mijn PC. Elke keer weer moest ik m'n wachtwoord invullen en dan kende hij m'n registratie van m'n PC niet meer en kon ik weer een nieuw account maken omdat ik weer te vaak een PC had geregistreerd (en mijn reader gaat nooit aan de wifi). Dus de boeken die ik via Kobo heb gekocht zijn DRM-vrij.

* het is heel makkelijk als je een oude kindle (die ondertussen wel stuk is) in je account geactiveerd hebt :p
Miss_80 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:25:
[...]
Overigens, ik verwijder standaard de DRM van alle boeken die ik gekocht heb om te voorkomen dat ik ze kwijt raak als ik zou switchen van apparaat.
Ik zet alles in Calibre, dan heb ik gewoon beschikking over mijn boeken, ook als de verkoper niet beschikbaar is (ik heb het al een paar keer meegemaakt dat de boekenwinkel sloot en dus ook de bibliotheek die daarbij hoorde).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Wailing_Banshee schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:51:
[...]

Ik zet alles in Calibre, dan heb ik gewoon beschikking over mijn boeken, ook als de verkoper niet beschikbaar is (ik heb het al een paar keer meegemaakt dat de boekenwinkel sloot en dus ook de bibliotheek die daarbij hoorde).
Same. Ik kan in Calibre er ook meteen voor zorgen dat de covers goed staan; een serie automatisch goed genummerd op Kindle terecht komt en uiteraard om meteen de DRM eraf te halen al hou ik altijd een mapje apart met de gekochte boeken en waar de DRM nog op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:44
De kobo clara hd reader van mijn vrouw start niet meer op. Een leegwit scherm. Aan en uit zetten resulteert in een paar korte flikkeringen van het scherm gevolgt door een wit leeg scherm met knipperende witte led.
Iemand een tip ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Fred13 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:24:
De kobo clara hd reader van mijn vrouw start niet meer op. Een leegwit scherm. Aan en uit zetten resulteert in een paar korte flikkeringen van het scherm gevolgt door een wit leeg scherm met knipperende witte led.
Iemand een tip ?
Nachtje langzaam laten opladen aan de pc (500 miliampere USB) wil nog weleens spontaan helpen.
Mocht dat het niet zijn kan je een reset proberen. Heb een paar softwareversies geleden hetzelfde gehad, dacht dat ie kapot was... Na ettelijke keren rebooten, resetten en allemaal combinaties proberen kwam ik steeds niet verder, toen eens een tijdje langzaam laten laden en een nachtje met rust gelaten en op magische manier startte hij daarna weer gewoon op. Sindsdien nooit meer zoiets raars meegemaakt met mijn Aura H2O v.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
PalingDrone schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:30:
[...]

Nachtje langzaam laten opladen aan de pc (500 miliampere USB) wil nog weleens spontaan helpen.
Mocht dat het niet zijn kan je een reset proberen. Heb een paar softwareversies geleden hetzelfde gehad, dacht dat ie kapot was... Na ettelijke keren rebooten, resetten en allemaal combinaties proberen kwam ik steeds niet verder, toen eens een tijdje langzaam laten laden en een nachtje met rust gelaten en op magische manier startte hij daarna weer gewoon op. Sindsdien nooit meer zoiets raars meegemaakt met mijn Aura H2O v.1
Bedankt maar het helpt niet. Er zit nog garantie op, dus heb ik hem opgestuurd naar de leverancier. Ik ben benieuwd en hoop dat het snel opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:47
Onlangs is mijn Kobo Aura One kapot gegaan. Zie deze foto: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiOhIIMzoftztGLZ_yh1gFeCMBg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GcGuKnEac8TC7lLtrdKXL0Cj.png?f=user_large

Nu heb ik deze opgestuurd naar bol.com ter reparatie. Helaas bleek dat 1 dag na de officiële garantiedatum te zijn (ontvangen op 1-9-18, retour aangemeld op 2-9-20). Mede doordat ik eerst heb geprobeerd het probleem zelf te verhelpen middels de adviezen die Kobo daarvoor geeft, en omdat we simpelweg op vakantie waren toen het defect ontstond 8)7 Afijn, inmiddels van bol.com reactie en die luidt als volgt: "Wat leuk dat je een toffe e-reader thuis hebt, dat is tegenwoordig natuurlijk bijna een must have! We hebben echter antwoord ontvangen van de reparatie-service, en de e-reader zal niet gemaakt kunnen worden omdat deze buiten de fabrieksgarantie valt. Dit zal ook niet tegen betaling mogelijk zijn. Wil je het product ongerepareerd retour krijgen, of mag deze vernietigd worden? Beide opties zijn kosteloos. Wel hoop ik dat je snel een vervangend product hebt, zodat je alles nog thuis met plezier kan lezen! :)"

We zijn een aantal mails verder en ik krijg er bij de klantenservicemedewerkers niet in dat ik snap dat zij zich committeren aan de reactie van de fabrikant (hoe flauw ook, want vanuit een latere mail blijkt dat 'buiten de fabrieksgarantie' in dit geval echt betrekking heeft op de 1 dag te laat aanmelden), maar dat ik aan bol als verkoper vraag om mij tegemoet te komen in het probleem dat nu ontstaat (zoals zij zelf benoemen in hun laatste zin).

Lang verhaal kort: het lijkt erop dat ik op zoek moet naar een nieuwe e-reader en daarvoor opnieuw (deze kostte me € 230 toentertijd) het volle pond mag betalen. Wellicht snappen jullie dat ik twijfel over Kobo na deze ervaring en dat ik sowieso niet bij bol.com zal bestellen (hoewel ik daar trouwe klant ben (of was..) en ook een Select-abo heb).

Ben benieuwd naar jullie ervaringen met dit probleem, de klantbediening door Kobo en ook wat jullie überhaupt van mijn verhaal vinden. Wellicht stel ik me in alle 'emotie' aan en moet ik gewoon een nieuwe Kobo (welke dan?) bestellen bij bol? In dat kader nog wel belangrijk: de e-reader is nooit gevallen of whatever, zat in een hoesje en ik ben er altijd voorzichtig mee omgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
Helaas bleek dat 1 dag na de officiële garantiedatum te zijn (ontvangen op 1-9-18, retour aangemeld op 2-9-20).
Dat is wel zuur zeg.. De medewerker Bol doet natuurlijk ook alleen wat de computer als antwoord geeft, die mogen echt niets buiten de lijntjes weet ik uit ervaring. Sowieso terugvragen natuurlijk.
Heb je al geprobeerd rechtstreeks met Kobo contact op te nemen? Datgene waarvan iedereen zegt 'je hebt met de producent niets te maken :)' Misschien zijn die wat ontvankelijker voor je argument dat je eerst op hun site in de weer bent geweest.

Ik heb vorige maand met een defect scherm de 25 euro gok genomen op Ali, pakte voor mij goed uit, hij werkt weer. Maar het is natuurlijk de vraag of het echt aan je scherm ligt en niet het moederbord :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
WaterFire schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:57:
[...]

Dat is wel zuur zeg.. De medewerker Bol doet natuurlijk ook alleen wat de computer als antwoord geeft, die mogen echt niets buiten de lijntjes weet ik uit ervaring. Sowieso terugvragen natuurlijk.
Heb je al geprobeerd rechtstreeks met Kobo contact op te nemen? Datgene waarvan iedereen zegt 'je hebt met de producent niets te maken :)' Misschien zijn die wat ontvankelijker voor je argument dat je eerst op hun site in de weer bent geweest.

Ik heb vorige maand met een defect scherm de 25 euro gok genomen op Ali, pakte voor mij goed uit, hij werkt weer. Maar het is natuurlijk de vraag of het echt aan je scherm ligt en niet het moederbord :|
Goede tip, maar bij hen kom ik niet verder dan € 20 korting op de aanschaf van een nieuwe |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Batterij van een glo hd die na 2 dagen standby leeg is, is er een oorzaak en oplossing bekend?
mefjoew schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:28:
Onlangs is mijn Kobo Aura One kapot gegaan. Zie deze foto: [Afbeelding]

Nu heb ik deze opgestuurd naar bol.com ter reparatie. Helaas bleek dat 1 dag na de officiële garantiedatum te zijn (ontvangen op 1-9-18, retour aangemeld op 2-9-20). Mede doordat ik eerst heb geprobeerd het probleem zelf te verhelpen middels de adviezen die Kobo daarvoor geeft, en omdat we simpelweg op vakantie waren toen het defect ontstond 8)7 Afijn, inmiddels van bol.com reactie en die luidt als volgt: "Wat leuk dat je een toffe e-reader thuis hebt, dat is tegenwoordig natuurlijk bijna een must have! We hebben echter antwoord ontvangen van de reparatie-service, en de e-reader zal niet gemaakt kunnen worden omdat deze buiten de fabrieksgarantie valt. Dit zal ook niet tegen betaling mogelijk zijn. Wil je het product ongerepareerd retour krijgen, of mag deze vernietigd worden? Beide opties zijn kosteloos. Wel hoop ik dat je snel een vervangend product hebt, zodat je alles nog thuis met plezier kan lezen! :)"

We zijn een aantal mails verder en ik krijg er bij de klantenservicemedewerkers niet in dat ik snap dat zij zich committeren aan de reactie van de fabrikant (hoe flauw ook, want vanuit een latere mail blijkt dat 'buiten de fabrieksgarantie' in dit geval echt betrekking heeft op de 1 dag te laat aanmelden), maar dat ik aan bol als verkoper vraag om mij tegemoet te komen in het probleem dat nu ontstaat (zoals zij zelf benoemen in hun laatste zin).

Lang verhaal kort: het lijkt erop dat ik op zoek moet naar een nieuwe e-reader en daarvoor opnieuw (deze kostte me € 230 toentertijd) het volle pond mag betalen. Wellicht snappen jullie dat ik twijfel over Kobo na deze ervaring en dat ik sowieso niet bij bol.com zal bestellen (hoewel ik daar trouwe klant ben (of was..) en ook een Select-abo heb).

Ben benieuwd naar jullie ervaringen met dit probleem, de klantbediening door Kobo en ook wat jullie überhaupt van mijn verhaal vinden. Wellicht stel ik me in alle 'emotie' aan en moet ik gewoon een nieuwe Kobo (welke dan?) bestellen bij bol? In dat kader nog wel belangrijk: de e-reader is nooit gevallen of whatever, zat in een hoesje en ik ben er altijd voorzichtig mee omgegaan.
Lijkt meer op een losse connector dan dat er iets in het scherm gebroken is.

• mefjoew
Manke schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:32:

[...]

Lijkt meer op een losse connector dan dat er iets in het scherm gebroken is.
Dan zou je toch zeggen dat ze zoiets (eventueel tegen reparatiekosten, gezien de verlopen garantie) fiksen?

• Manke
  • Niet online
mefjoew schreef op donderdag 10 september 2020 @ 07:41:
[...]

Dan zou je toch zeggen dat ze zoiets (eventueel tegen reparatiekosten, gezien de verlopen garantie) fiksen?
Mja, ze verklaren tegenwoordig snel iets onrepareerbaar.
Laat maar terugsturen (meestal vragen ze daar een paar tientjes voor), openschroeven, kijken we verder.

Toevallig iis er nu een aanbieding voor een kleuren e-ink reader op ibood.

[ Voor 8% gewijzigd door Manke op 10-09-2020 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
Fred13 schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:14:
[...]

Bedankt maar het helpt niet. Er zit nog garantie op, dus heb ik hem opgestuurd naar de leverancier. Ik ben benieuwd en hoop dat het snel opgelost is.
Ondertussen een nieuwe ontvangen van Coolblue. Prima service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Manke schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:28:
[...]

Mja, ze verklaren tegenwoordig snel iets onrepareerbaar.
Laat maar terugsturen (meestal vragen ze daar een paar tientjes voor), openschroeven, kijken we verder.

Toevallig iis er nu een aanbieding voor een kleuren e-ink reader op ibood.
Ik heb de E-reader inmiddels terug ontvangen. Jij zegt openschroeven en er zelf mee aan de slag? Toevallig nog een handige instructiepagina/-video? Uiteraard ga ik anders zelf Googlen, maar als jij al ervaring hebt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
Dit youtube fimpje hielp mij bij de H2O. Te zien is dat je met een pasje eerst de voorkant moet verwijderen (lijmlaag). Bij de Aura One lijkt het voldoende om het achterscherm los te wippen??

Belangrijk is geduld, die lijm moet je echt stukje bij beetje losschuiven met je card. De neiging om de bezel omhoog te tillen terwijl nog niet alles los is is hoog, maar hij is o zo breekbaar. Mooi zwart breuklijntje bij mij na het teruglijmen.. Maar het kan dus dat de One dat niet nodig heeft.
De rest spreekt eigenlijk kwa schroeven voor zichzelf.

[ Voor 24% gewijzigd door WaterFire op 14-09-2020 11:56 . Reden: verkeerde link hersteld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-06 23:08
Ik zit te kijken naar een Kobo Clara HD, een van de meest verkochte en aangeprezen e-readers.
Maar jongens, want een ontzettende negatieve reviews op bol.com. Hoe kan dat ding dan zo positief uit de bus komen? Ik verbaas me echt.

• 13art

13art

Moderator Mobile
ExTaxi schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:40:
Ik zit te kijken naar een Kobo Clara HD, een van de meest verkochte en aangeprezen e-readers.
Maar jongens, want een ontzettende negatieve reviews op bol.com. Hoe kan dat ding dan zo positief uit de bus komen? Ik verbaas me echt.
Dat is iets wat ik mezelf ook afgevraagd heb. Ik heb zeker twee kobo ereaders gehad en beide nooit echt tevreden over geweest en ze gingen relatief snel kapot. Mijn vrouw heeft er ook eentje, maar die gaat wel alweer een tijd lang mee zonder problemen. Dus het kan goed gaan, maar gebaseerd op mijn eigen ervaring, zitten er ook veel maandagmorgen modelletjes bij.

• quizmaster
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:22
Heb mijn Kobo Clara ook al weer bijna 2 jaar. Gebruik hem dagelijks.
Top apparaat. Begrijp veel van die slechte reviews ook niet.

Kan me wel voorstellen dat mensen minder te spreken zijn over de support bij Kobo als er issues zijn.
Heb ook nog 2 Kobo Aura's (1e gen). Die hebben sinds dag 1 al gedoe met verbinden met de PC. Support van Kobo was toen dramatisch. Heb ik maar opgegeven.

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:22
Ik heb zojuist een kobo clara HD via de varagids actie binnen en tot nu toe doet ie het erg goed,

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:51
Ik heb ook al een tijd een Clara HD en heb er ook geen enkele problemen mee. Ik herken de slechte reviews helemaal niet, had hiervoor een Glo en die deed het ook prima maar ik was toe aan een wat scherper scherm en heb hem daarom vervangen. Vrouwlief heeft een Aura (vier of vijf jaar oud inmiddels) en ook nooit problemen. Nu ik er zo aan denk heeft mijn moeder ook een Kobo, die is er ook hartstikke tevreden mee. Nooit problemen.

Het systeem is soms alleen wat traag, daarin heb ik geen vergelijkingsmateriaal met andere systemen. Maar goed, gezien de ervaringen die ook hier worden gedeeld is het misschien wel wat "hit and miss". Tegelijkertijd heb ik geen positieve review achtergelaten bij Bol, je zal ook vaak zien dat negatieve reviews vaker worden gedeeld dan positieve reviews. Het vertekent dus altijd wat, zeker omdat je niet weet hoeveel er van verkocht zijn. 10 negatieve reviews is veel als er 100 zijn verkocht, maar als er 100.000 zijn verkocht (bij wijze van hè) dan valt het wel mee.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaterFire
ExTaxi schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:40:
Als je met positief uit de bus de diverse websites bedoelt; Omdat de review sites een apparaat maar kort gebruiken, en bij normale werking is het een prima apparaat. Ik vermoed dat je een reader prima in een dag kan doortesten voor je review, dus dat de batterij 's nachts leegloopt gebeurt simpelweg niet. daarbij komt dat ook weer niet bij iedere reader voor..

Als een tester een exemplaar zou krijgen die gaat hangen dan wordt die direct vervangen met het 'je hebt een testmodel dat nog niet gereed voor verkoop is' argument, dus dat komt zelden in een review terug.

Consumenten op Bol en Trustpilot e.d. klagen veel meer en ongenuanceerder. Als jouw reader het gewoon doet is de kans veel kleiner dat je dat daar plaatst..

• Manke
  • Niet online
mefjoew schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:27:
[...]

Ik heb de E-reader inmiddels terug ontvangen. Jij zegt openschroeven en er zelf mee aan de slag? Toevallig nog een handige instructiepagina/-video? Uiteraard ga ik anders zelf Googlen, maar als jij al ervaring hebt..
(nog) geen ervaring, moet een keer een batterij vervangen. Ben beniuwd hoe het zal gaan met jouw apparaat.

• Edwin_VH
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 15:14
Hier 1 Touch uit 2011 (nog werkend) , een Aura uit 2014 (gebroken scherm in 2019), een ClaraHD van eind 2018 (werkt perfect) en een ClaraHD van midden 2019 (werkt perfect) en een Nia (perfect werkend) sinds enkele maanden.

5 Kobo's dus, één glasbreuk na 5 jaar (wellicht eigen fout) en een mindere batterij voor het model van 2011. Geen enkel maandagmodel, geen retours, geen problemen.

Ik zag wel dat er voor de Nia, die toen 2 weken uit was, iemand klaagde dat hij al 3 maand miserie had.

Ik vermoed dan ook dat sommigen opzettelijk negatieve recensies geven, al zullen er uiteraard ook wel personen zijn die echt problemen hebben met hun Kobo.

Kortrijk | 5250 Wp Sunpower - 9x375 WZW 45° + 5x375 ONO 45° | Solis 3,6 kW | Batterij: Pylontech 9,6 kWh

• ExTaxi
WaterFire schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:41:
[...]

Als je met positief uit de bus de diverse websites bedoelt; Omdat de review sites een apparaat maar kort gebruiken, en bij normale werking is het een prima apparaat. Ik vermoed dat je een reader prima in een dag kan doortesten voor je review, dus dat de batterij 's nachts leegloopt gebeurt simpelweg niet. daarbij komt dat ook weer niet bij iedere reader voor..

Als een tester een exemplaar zou krijgen die gaat hangen dan wordt die direct vervangen met het 'je hebt een testmodel dat nog niet gereed voor verkoop is' argument, dus dat komt zelden in een review terug.

Consumenten op Bol en Trustpilot e.d. klagen veel meer en ongenuanceerder. Als jouw reader het gewoon doet is de kans veel kleiner dat je dat daar plaatst..
dat is zondermeer waar wat je zegt. Niet iedereen die positief is gaat zoeken naar websites waar hij dat op kan melden. Maar ik vind op bol.com de reviews wel echt heel erg slecht. Veel van die apparaten die in ene hangen of waar de knop het niet meer van doet. Maar dan met meer dan 1000 reviews wel gewoon een hoge score. Er zijn wel alternatieven, maar die zijn duurder. Vind het wel een mooi ding.

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-06 15:16
het is wel echt een beetje hit-or-miss met Kobo vind ik. Ik heb zelf al 5 jaar een H2O (1e gen), die werkt nog perfect, mijn vrouw is al met de 3e bezig in dezelfde tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
@ExTaxi , het tegenargument is wel weer dat Bol bij defecten (!!)binnen garantie(!!) niet moeilijk doet en snel vervangt of crediteert. Je zou kunnen redeneren dat als je reader na twee jaar nog niet het batterij of slaapmodus probleem heeft, dat dit dan niet alsnog zal optreden.
Maar goed, ik heb lol in het resetten en installeren van software en apparaten, een ander gruwelt ervan om zijn boeken weer te moeten uploaden na vervanging.

• 1wiebe1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-09-2020
Mijn Kobo Aura e-reader defect geraakt.

Het meest vreemde: Ik heb de reader geen enkel moment aangeraakt in de vakantie.

Er lopen aan de bovenkant wazige strepen door het scherm en de tekst die tussen de strepen staat blijft vaststaan, ongeachte welke bladzijde ik open:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmXOVs53dQiqlt_8limfkWK0psM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZMDYZRkPcpIhfNxMfmhghRa.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand of dit valt op te lossen door een ander scherm te kopen of is dit hardware matig (oftewel nieuwe kopen)

En wat zijn jullie ervaringen met de Kobo readers die bijvoorbeeld via Aliexpress worden aangeboden?

• 4POX

4POX

Everybody is wired

1wiebe1 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:36:

Het meest vreemde: Ik heb de reader geen enkel moment aangeraakt in de vakantie.

Er lopen aan de bovenkant wazige strepen door het scherm en de tekst die tussen de strepen staat blijft vaststaan, ongeachte welke bladzijde ik open:

[Afbeelding]

Weet iemand of dit valt op te lossen door een ander scherm te kopen of is dit hardware matig (oftewel nieuwe kopen)

En wat zijn jullie ervaringen met de Kobo readers die bijvoorbeeld via Aliexpress worden aangeboden?
Dat je zegt dat je een ander scherm wilt kopen betekend dat jij van knutselen houdt. Als jij dezelfde reader als mij hebt dan gaan er maar vier kabels naar het moederbord. Ik weet niet zeker. Maar ik denk

1. Accu
2. Wifi
3. Backlight (of touchscreen)
4. Het scherm.

Misschien heeft de flatkabel naar het scherm problemen. Helpt een beetje wiggelen?

De reader is in 20 seconden te openen met een gitar plectrum.

AKA Rinkel weblog

• mefjoew
1wiebe1 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:36:

[Afbeelding]

Ik had hetzelfde probleem. Was volgens Bol/Kobo niet te fiksen. Vermoed dus softwarematig. Heb de reader wel terugontvangen, maar nog niet uitgevogeld of en hoe ik dit zelf kan repareren. Houd me dus aanbevolen voor jouw ervaringen :z

Edit: Zie nu dat je een boek leest over Sjaak Polak, dat kan ook het probleem zijn natuurlijk :+

[ Voor 4% gewijzigd door mefjoew op 24-09-2020 08:57 ]

• WaterFire
@1wiebe1, mijn scherm zag er vergelijkbaar/precies zo uit.
Na openen zat er simpelweg een barst in de achterkant van het scherm (was geen verrassing overigens).

Vervangen via Ali, 25 euro en weer prima werkend. Beetje gepiel met het precies terugplaatsen, dat komt wel nauwkeurig anders werkt de touch niet. Ik had hem eerst iets te hoog zitten.

Het scherm dat ik kreeg zag er tot in de details identiek uit als het origineel, op het serienummer na. Die leverancier doet dus heel erg zijn best om de schermen van het bedrijf E-Ink na te bootsen, of het was gewoon een origineel scherm uit dezelfde fabriek.

Mijn idee zou dus zijn om het voorzichtig open te maken en te zien of er barsten of andere beschadigingen te zien zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door WaterFire op 24-09-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
vanaalten schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:08:
Bol & DRM:
Hoe haal je de Adobe DRM van bol.com boeken weg? Calibre plug-in in wat? In een chrome browser oid?

We hebben hier thuis een kindles en een cheap ass e-reader. Een ebook bij amazon of bol.com kopen kan je dus helaas niet makkelijk delen in je eigen huishouden.

Zit een kobo te overwegen, maar dan schiet je ook niet veel op met het lezen binnen je eigen huis.

[ Voor 8% gewijzigd door twkr18526 op 29-09-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Ik heb gekozen voor de touchbook hd3, lees te veel problemen met de Kobo readers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 20:40
twkr18526 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:42:
[...]
Hoe haal je de Adobe DRM van bol.com boeken weg? Calibre plug-in in wat? In een chrome browser oid?
In Calibre 😇

You can't be late until you show up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:30
Met een extra plugin. Die heet geloof ik DeDRM.
zie bijgaande link:
https://rsnijders.info/va...m-vrij-maken-mbv-calibre/

Deze plugin werkt overigens nog niet in de allernieuwste versie van Calibre (5.0 of hoger).
Je moet nu dus nog even een oudere versie van Calibre gebruiken voor deze plugin. Het werkt wel heel goed om je e-books te ontdoen van DRM. Aanrader!

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Iemand die iets weet over de cycle van Kobo-apparaten? Ik wil misschien ook eens instappen in de wereld van e-readers en dan kom je al snel bij bijvoorbeeld de Kobo Clara HD uit. Het staat me echter wat tegen om een apparaat te kopen wat 2,5 jaar geleden al werd gepresenteerd, ook al zal dat natuurlijk prima werken. :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
CLB schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:45:
Iemand die iets weet over de cycle van Kobo-apparaten? Ik wil misschien ook eens instappen in de wereld van e-readers en dan kom je al snel bij bijvoorbeeld de Kobo Clara HD uit. Het staat me echter wat tegen om een apparaat te kopen wat 2,5 jaar geleden al werd gepresenteerd, ook al zal dat natuurlijk prima werken. :)
Het lijkt erop dat de software voor alle modellen gelijk is, daarom ontvang ik op m'n nog oudere Glo HD nog steeds updates. Kwa hardware blijft het gewoon e-ink om epub op te presenteren, dit is flexibel en werkt naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Manke schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:18:
Kwa hardware blijft het gewoon e-ink om epub op te presenteren, dit is flexibel en werkt naar behoren.
Dat klopt natuurlijk, maar schermen worden misschien beter, hogere resolutie, krijgen meer mogelijkheden. Processoren worden iets sneller, RAM/ROM iets beter, zodat alles wat beter kan draaien enzovoort enzovoort.

Ik spotte net wel een Kobo Clara HD + Varagids-combinatie voor 89,95 euro, dat lijkt me een heel leuke deal.

Twijfel, twijfel... of proberen ergens op Marktplaats op te pikken voor 6 tientjes ofzo.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Maar er zijn echt wel heel veel problemen met die Clara HD als je dat zo leest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
ExTaxi schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:09:
Maar er zijn echt wel heel veel problemen met die Clara HD als je dat zo leest
Ja, mensen met klachten verenigen zich altijd sneller op internet dan mensen zonder issues... Hmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
CLB schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:01:
[...]

Dat klopt natuurlijk, maar schermen worden misschien beter, hogere resolutie, krijgen meer mogelijkheden. Processoren worden iets sneller, RAM/ROM iets beter, zodat alles wat beter kan draaien enzovoort enzovoort.

Ik spotte net wel een Kobo Clara HD + Varagids-combinatie voor 89,95 euro, dat lijkt me een heel leuke deal.

Twijfel, twijfel... of proberen ergens op Marktplaats op te pikken voor 6 tientjes ofzo.
Dat is zo, maar het doet niks af aan de cycle.
Zou dat abonnement nemen, tenzij je opgelicht wil worden, dan marktplaats proberen. :P
Pagina: 1 ... 55 ... 69 Laatste