Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:08
MaffeMaarten schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 08:36:
Ik heb ook nog maar één keer boeken aangepast via calibre, en dat was bij een bundeltje boeken waarbij om één of andere reden de regelafstand negatief was, waardoor de regels dus echt in elkaar overlopen. Was op de epub-reader op m'n pc niet te zien trouwens, dus ben ik best wel even bezig geweest voor ik wist welke vinkjes ik wel en niet aan moest klikken in calibre.

Verder ben ik ook meer van het accepteren, en aanpassen per boek, ik schakel toch niet heel vaak tussen boeken.
Hoewel ik het wel erg jammer vind dat de lettergrootte tussen boeken en Pocket-artikelen zo veel verschilt, schakelen tussen die twee dingen is zonder de tekstgrootte aan te passen echt niet te doen. (Instellingen onafhankelijk bewaren voor boeken en artikelen zou ook prima zijn, maar ik denk niet dat dat te hacken is)
Ik heb pocket weer verwijderd van mijn kobo, ook door de verschillen in lettergrootte met gewone boeken.
Maar ook omdat de artikelen op de hoofdpagina gezet werden rechts van mijn boeken. Er komt een preview van de artikelen met als titel 1 van de auteurs van deze artikelen, helemaal willekeurig. Als je hier op klikt kom je op een scherm dat er geen boeken zijn van deze auteur, heel raar. Het heeft heel lang geduurd dat ik het doorhad, omdat de auteur mij niks zegde maar ook omdat de plaatjes van de artikelen heel klein zijn.

Wel jammer want het idee van pocket op je e-reader kan ik wel waarderen.

[ Voor 24% gewijzigd door golles op 03-08-2018 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:50
hier mensen die zowel boeken op amazon en bol kopen? Wat is de beste oplossing dan? DRM verwijderen uit de amazon boeken en omzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-05 13:14

Denko

|{ing Øf ßlitz

pina schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 22:43:
hier mensen die zowel boeken op amazon en bol kopen? Wat is de beste oplossing dan? DRM verwijderen uit de amazon boeken en omzetten?
Precies hoe ik het doe. Vooral omdat we thuis 1 kindle en 1 kobo hebben. Calibre in, strippen en dan verder kijken

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:35
Ik koop eigenlijk nooit bij bol, alleen bij Amazon (lees 100% Engels). Net zoals @Denko hebben wij ook 1 kobo en 1 kindle.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizmaster
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:55
Boeken bij Bol komen gelijk via WiFi op m'n Kobo (de account op je Kobo instellen).
Bij Amazon nog nooit digitale boeken gekocht, laatste keer dat ik dat probeerde mocht dat nog niet. Is het inmiddels mogelijk om bij Amazon.com digitale boeken aan te schaffen? Dat zou best interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizmaster
oeps, dubbele post, geen idee waarom.

[ Voor 93% gewijzigd door quizmaster op 13-08-2018 12:18 . Reden: dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Wailing_Banshee schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:47:
[...]

Ik koop eigenlijk nooit bij bol, alleen bij Amazon (lees 100% Engels). Net zoals @Denko hebben wij ook 1 kobo en 1 kindle.
Waarom het je dan een kobo als je enkel bij Amazon koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

pina schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:10:
[...]

Waarom niet? ik koop ook 99% bij amazon. Nederlands lezen is niet zo mijn ding. Heb jarenlang de kindle paperwhite 1 gehad, ergens begin dit jaar overgestapt naar Kobo, vond het een mooier platform.

Alles wat ik koop/download gaat toch direct mijn calibre bibliotheek in, en daar maken de ebook readers connectie mee. Het hele BOL/AWS gebeuren direct naar de reader etc doe ik niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
pina schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:10:
[...]

Toen ik mijn eerste Kobo kocht was er geen Kindle met een scherm groter dan 6", die ook waterdicht was. Waarbij je ook nog eens zelf fonts kon installeren, en je de fonts en marges traploos kunt instellen.

En waarom ik eigenlijk alleen bij Amazon koop is omdat ik daar heel makkelijk de DRM van kan verwijderen (even in Calibre zetten en klaar). Ik heb wel een paar boeken bij Kobo gekocht (en bol.com) maar dan let ik heel erg op dat ze DRM vrij zijn. Ik heb geen behoefte om iets te moeten downloaden waarmee ik het boek kan gaan downloaden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 09:24
Precies dat, ik lees bijna altijd engels en dan koop ik mijn boeken bij Amazon. Kopie van het bestand gaat in een aparte folder (dan heb ik ook altijd het boek nog met beveiliging) en daarna middels Calibre DRM eraf gooien. Et voila. Ik heb 1 kr een boek via bol.com gehad en toen moest ik gaan hanessen met Adobe digital. Daar was ik meteen klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:01
Kun je boeken die je bij bol koopt niet de drm verwijderen?
Ik heb laatst 2 boeken bij ze gekocht en vond het supermakkelijk dat die boeken meteen op mijn kobo kwamen, maar ik zou ze wel nog apart (en zonder drm) willen opslaan op mijn NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
avec_style schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:28:
Ik heb laatst 2 boeken bij ze gekocht en vond het supermakkelijk dat die boeken meteen op mijn kobo kwamen, maar ik zou ze wel nog apart (en zonder drm) willen opslaan op mijn NAS.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar even snel een google op ‘calibre remove drm’ levert al genoeg hits op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738905

avec_style schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:28:
gaat vrij eenvoudig via bol, je hebt alleen Adobe Digital Editions nodig, ik ben even kwijt of je een oudere versie nodig had of dat het ook nog kan met de meest recente. Maar die oudere versies zijn zo te vinden als dat het geval is.

Ik gebruik meestal deze handleiding: https://rsnijders.info/va...m-vrij-maken-mbv-calibre/ , die is wel wat verouderd, maar met behulp van https://apprenticealf.wordpress.com/ is het allemaal niet zo lastig.

En ook handig voor de kindle kopers hier, het is nu mogelijk drm van de KFX boeken af te halen, zie https://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=291290

Erg mooi allemaal, ik koop de meeste boeken (wacht nu met smart op de Nederlandse vertaling van star wars aftermath boek 1 dat morgen uitkomt, maar zo ff zien of bruna hem weer een dag eerder wil serveren aan mij). Maar drm, echt nee, dikke nee. Het is toch mijn boek, ik betaal ervoor. Ik deel ook geen boeken via internet, weg met die drm zooi.

Edit: lol, bruna heeft het ebook wat ik zoek weer een dag te vroeg, die site heeft kennelijk een Amerikaanse tijdsinstelling ofzo, heerlijk, weet ik wat ik vanavond ga doen.

Edit 2: chips, ze hebben het dit keer door, ik kan niet betalen (had ik ook met het boek over Trump een paar maand terug): Bestelling niet meer leverbaar krijg ik nu, dan maar wachten tot middernacht / morgenvroeg.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 13-08-2018 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
calibre ziet er dan wel ideaal uit om van beide stores te kunnen lezen op een kobo :Y
al verontrust de oude site en interface van die app mij wel wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Anoniem: 738905 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:54:
[...]
gaat vrij eenvoudig via bol, je hebt alleen Adobe Digital Editions nodig, ik ben even kwijt of je een oudere versie nodig had of dat het ook nog kan met de meest recente. Maar die oudere versies zijn zo te vinden als dat het geval is.
En een account. En die wordt continue vergeten. Na de 5e keer een nieuw account te maken (jaren geleden), heb ik het maar opgegeven. Sindsdien heb ik geen enkel Adobo DRM infected boek meer gekocht. Helemaal niet als ik voor dezelfde prijs het boek bij Amazon kan kopen, hem gewoon kan downloaden en in Calibre kan zetten. Zonder extra software of accounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
pina schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:21:
calibre ziet er dan wel ideaal uit om van beide stores te kunnen lezen op een kobo :Y
Het is niet mooi maar doet wat het moet doen. Prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Laatst online: 22-05 09:24
pina schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:21:
ach, Het wordt nog steeds voorzien van nieuwe features en het werkt, meer hoeft het voor mij niet te doen. Zou me er niet te druk overmaken. Ik heb calibre niet dagelijks openstaan. Alleen als de Kindle weer nieuwe boeken nodig heeft 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
idd, werkt goed allemaal :Y

Heb nu de Clara HD, maar toch aan het twijfelen om misschien de Aura H20 te nemen omdat ik vind dat het scherm net iets te klein is. Maar ik had graag 300ppi gehad. Is het verschil in ppi echt merkbaar tussen de H20 en de Clara?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
pina schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:23:
Heb nu de Clara HD, maar toch aan het twijfelen om misschien de Aura H20 te nemen omdat ik vind dat het scherm net iets te klein is. Maar ik had graag 300ppi gehad. Is het verschil in ppi echt merkbaar tussen de H20 en de Clara?
Toen mijn H2O kapot ging een Clara gekocht, juist omdat de net iets kleinere vorm mij wel aansprak. Ik heb niet het idee dat ik echt veel verschil zie tussen het scherm van de Clara en de H2O.
Je kan misschien even de Mediamarkt binnenlopen, die hebben ze naast elkaar aan staan in de winkel. Ik heb toen op beide dezelfde pagina geopend in een poging ze te vergelijken maar zag weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

verschil valt mee, persoonlijk zou ik de overstap nemen naar de one, dat is nog iets duurder, maar dan merk je wel degelijk het verschil (in positieve zin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
pina schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:23:
idd, werkt goed allemaal :Y

Ik ken de Clara verder niet (ben al een tijdje heel tevreden met m'n One), maar toen ik overstapte van mijn Sony PRS650 (ook een 6" scherm) naar de H2O (het is geen H-twintig, maar H2O = water) was ik vreselijk gelukkig. Ik snap dat hameren op die hoge ppi helemaal niet, wat betreft e-ink schermen. Die dingen zijn per definitie niet scherp, net zoals inkt op papier per definitie niet scherp is. Ik kan zo snel niet een voorbeeld vinden van een 300ppi, maar wel deze:

http://fishburn.me/images...on-167-ppi-vs-212-ppi.jpg
http://fishburn.me/kindle/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 22:42
Ik had voor mijn H2O 2nd een Kindle Touch met 167 dpi, dat heb ik nooit als storend ervaren. Ik heb ook niet het idee dat een paperback op goedkoop papier een veel betere resolutie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FrankRicard schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:10:
Ik had voor mijn H2O 2nd een Kindle Touch met 167 dpi, dat heb ik nooit als storend ervaren.
de clara hd en H2O 2nd vers chillen nog minder, volgens mij maar 30 dpi verschil. Dat merk je niet. DPI is ook niet alles, de andere kenmerken van het scherm zijn ook van belang. Een groter scherm is wel altijd fijner, het leest wat prettiger omdat je meer een gevoel van een echt boek in je hand hebt.

Er zijn trouwens wel mensen die graag erg kleine letters willen, dan maakt het verschil in dpi wel uit, hoe kleiner de letters, hoe meer het gaat opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
verschil is inderdaad verwaarloosbaar.

Comforlight Pro-techniek is eigenlijk een equivalent aan de nightshift techniek die is ingebouwd in een iPad. Als je dan de e-reader leest met comforlight of een iPad met nightshift, dan bekom je toch eigenlijk hetzelfde effect, aangezien het beiden om extra ledverlichting gaat? Want het is net de verlichting van het scherm dat de ogen kunnen doen vermoeien, terwijl die comfort pro er net ook voor zorgt dat je e-reader wordt verlicht.

[ Voor 3% gewijzigd door pina op 16-08-2018 09:19 ]

• quizmaster
Zie dat de boeken in de Kobo store in de US toch een stuk voordeliger zijn dan in de Nederlandse Kobo store.
Heeft er iemand ervaring met het bestellen van een boek in de Kobo US store dmv een VPN?
Krijg je hem dan ook netjes via WiFi binnen?

• Heedless
  • Niet online
Anoniem: 738905 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:14:
Een groter scherm is wel altijd fijner, het leest wat prettiger omdat je meer een gevoel van een echt boek in je hand hebt.
Ben ik niet met je eens. Ik vind mijn kleinere Clara fijner dan de H2O die ik eerst had. Past veel makkelijker in je zak en is lichter om vast te houden wanneer je leest terwijl je ergens staat te wachten. Het formaat van de letters is hetzelfde, er passen er alleen wat minder op het scherm (wat ik niet erg vind).
Overigens zijn er zal 'echte' boeken die kleiner (of groter) zijn dan ereaders. En ze zijn sowieso altijd dikker ;)
pina schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:30:
Als je dan de e-reader leest met comforlight of een iPad met nightshift, dan bekom je toch eigenlijk hetzelfde effect, aangezien het beiden om extra ledverlichting gaat? Want het is net de verlichting van het scherm dat de ogen kunnen doen vermoeien, terwijl die comfort pro er net ook voor zorgt dat je e-reader wordt verlicht.
Er zit wel verschil tussen de twee wat mij betreft. Bij de Kobo schijnen de leds op het scherm waardoor het indirect licht is. Bij tables/telefoons/laptops is het scherm zelf de lichtbron en schijnt het recht je gezicht in. In mijn ervaring is dat veel minder prettig voor je ogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pina
Heedless schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:42:
Er zit wel verschil tussen de twee wat mij betreft. Bij de Kobo schijnen de leds op het scherm waardoor het indirect licht is. Bij tables/telefoons/laptops is het scherm zelf de lichtbron en schijnt het recht je gezicht in. In mijn ervaring is dat veel minder prettig voor je ogen.
daar heb je eigenlijk wel gelijk...

Ik heb de H2O en de Clara HD eens naast elkaar gelegd om comfortlight eens te testen, verbaast mij enorm wat voor een groot verschil er is. Bij de Clara HD komt het geel veel minder tot uiting dan bij de H20...

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/345il20.jpg
brightness: 100%

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/ejvqdv.jpg
brightness: 45%

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2h6zj0m.jpg
natuurlijk licht 0%, brightness: 100%

[ Voor 11% gewijzigd door pina op 16-08-2018 22:44 ]

Ben ik niet met je eens. Ik vind mijn kleinere Clara fijner dan de H2O die ik eerst had. Past veel makkelijker in je zak en is lichter om vast te houden wanneer je leest terwijl je ergens staat te wachten.
Ik neem mijn ereader nooit mee onderweg, daardoor bekijk ik het anders. Als je gaat reizen is een kleinere ereader een betere keuze, de kobo mini was helemaal ideaal daarvoor.

Voor de tweakers die nog niet zo lang digitaal lezen, dit is/was de mini:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1jmAJKVXXXXXdapXXq6xXFXXX2/Boek-reader-e-ink-Kobo-Mini-PDF-eBook-Reader-5-inch-Infrarood-touchscreen-WiFi-2-GB.jpg

Blijkt wel duidelijk dat het een lastige vraag is, je hebt eigenlijk vrij veel aanvullende informatie nodig, net als dat comfort light, ik ken veel mensen die een ereader gebruiken, maar voorkeur geven aan het nachtlampje. Maar er is genoeg keuze, al is het wel jammer voor de reizigers of de mensen die met het OV gaan dat er geen mini meer is, door het syncen van de boeken kan je redelijk eenvoudig een reisversie hebben en een grotere voor thuis (de mini was meen ik 60 euro toendertijd, de pricewatch geeft dat ook aan, al meen ik hem ook voor 50 gezien te hebben in een winkel). Ik heb alleen geen idee of je ook gedownloade boeken (bijv. die je gekocht hebt op amazon en omgezet hebt naar epub) kan syncen.
pina schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:40:
Bij de Clara HD komt het geel veel minder tot uiting dan bij de H20...
Ik ben er eigenlijk nog steeds niet uit of ik comfort light nu fijn vind of niet, het stoort niet, maar ik heb 15 jaar gelezen zonder comfort light en had ook nooit problemen (je zet hem natuurlijk nooit op 100% in een donkere kamer, ik deed de brightness altijd op 1 of 2 %).

Er zal vast wetenschappelijk onderzocht zijn dat het beter werkt, maar ik val net zo goed in slaap als ik nog 2 uur voor het slapen gegamed heb op de ipad als dat ik lees met comfort light aan.

Zijn er hier tweakers die echt een voordeel hebben van dat comfort light? Het leest wel prettig hoor, maar of het nut heeft voor het in slaap vallen / rustig slapen?
Overigens zijn er zal 'echte' boeken die kleiner (of groter) zijn dan ereaders. En ze zijn sowieso altijd dikker ;)
Ik moest wel even gniffelen net, ik had net jouw comment gelezen en zat vervolgens op youtube wat filmpjes te bekijken over nieuwe buitenlandse ereaders en kwam dit Japanse exemplaar tegen :D

YouTube: eOne Book Manga Reader Outdoor Experience

:P

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 16-08-2018 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
Anoniem: 738905 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 23:21:
[...]

Ik moest wel even gniffelen net, ik had net jouw comment gelezen en zat vervolgens op youtube wat filmpjes te bekijken over nieuwe buitenlandse ereaders en kwam dit Japanse exemplaar tegen :D

YouTube: eOne Book Manga Reader Outdoor Experience

:P
Haha, wat een raar ding. Is dus een boek met de pagina's aan elkaar gelijmt en een ereader (of twee eigenlijk) in het midden? Grappig, en ik kan mij voorstellen dat er nog best een doelgroep voor is ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Heedless schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 00:02:
[...]

Haha, wat een raar ding. Is dus een boek met de pagina's aan elkaar gelijmt en een ereader (of twee eigenlijk) in het midden? Grappig, en ik kan mij voorstellen dat er nog best een doelgroep voor is ook.
Heb weleens overwogen om een case voor de ereader van een oud boek te maken op deze manier.
Boek wat groter dan de reader kiezen, helemaal los gaan met een scalpel en metalen lineaal en de vorm van de reader uit de pagina's snijden, pagina's aan elkaar plakken en een paar elastieke bandjes in de hoeken om de reader in de boekcase te houden.
Leuke stealth case heb je dan maar wegens teveel werk en een fijne Gecko cover is het er nooit van gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Anoniem: 738905 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 23:21:
[...]

Ik neem mijn ereader nooit mee onderweg, daardoor bekijk ik het anders. Als je gaat reizen is een kleinere ereader een betere keuze, de kobo mini was helemaal ideaal daarvoor.
Ik begon met m'n BeBook Mini, totdat de batterij daarvan zo slecht werd dat ik hem dagelijks kon gaan opladen. Ik had toen m'n One een paar maanden. Maar vanaf dat moment neem ik altijd m'n One mee. Als er nu weer een mini op de markt zou komen, zou ik mijn One niet vervangen.
Ik ben er eigenlijk nog steeds niet uit of ik comfort light nu fijn vind of niet, het stoort niet, maar ik heb 15 jaar gelezen zonder comfort light en had ook nooit problemen (je zet hem natuurlijk nooit op 100% in een donkere kamer, ik deed de brightness altijd op 1 of 2 %).
Ik wel. Ik vind het heerlijk! Ik had op mijn H2O altijd een nachtstand (draaide de kleuren om dus een donkere achtergrond met lichte letters) met de helderheid op het laagst mogelijke standje dat het contrast nog wel bleef. Maar nog bleef hij te helder. Mijn One heb ik nu op 2% helderheid staan en de comfort light op iets van 75%. Word totaal niet verblind 's nachts.
Zijn er hier tweakers die echt een voordeel hebben van dat comfort light? Het leest wel prettig hoor, maar of het nut heeft voor het in slaap vallen / rustig slapen?
Niet voor het in slaap vallen, maar dus wel tegen verblinding. Als we nu samen 's avonds in bed lezen, ik met mijn One met comfort light, mijn partner met z'n Kindle Paperwhite, zie je dat zijn reader een behoorlijke hoeveelheid licht afgeeft (weerkaatst tegen het plafond/muur (schuine muur)) en die van mij zie je bijna niet. Hij heeft zijn licht ook zo laag mogelijk gezet.

Ik zit nooit aan die instellinge (hooguit per ongeluk), en overdag zie je (zelfs met die helderheid van 2%) niet dat het comfort light aan staat. Dat zie je pas als het goed donker is (comfort light staat niet op auto!)
PalingDrone schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 03:39:
[...]

Heb weleens overwogen om een case voor de ereader van een oud boek te maken op deze manier.
Boek wat groter dan de reader kiezen, helemaal los gaan met een scalpel en metalen lineaal en de vorm van de reader uit de pagina's snijden, pagina's aan elkaar plakken en een paar elastieke bandjes in de hoeken om de reader in de boekcase te houden.
Leuke stealth case heb je dan maar wegens teveel werk en een fijne Gecko cover is het er nooit van gekomen.
Boek uit z'n band halen, de bladeren in een bad met lijm gooien, zodat alle pagina's doorweekt zijn. Dan eruit halen, er iets opzetten (zodat het netjes opdroogt) en dan pas de reader "eruit" snijden en weer terug in z'n band doen. Ik heb er ook aan zitten denken, maar heb uiteindelijk maar een prachtige leren cover gekocht :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik merk 's avonds echt wel dat mijn ogen veel minder vermoeid raken als ik comfort light wat hoger heb staan.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:51
Dus net netjes een engelstalige E-book (Gregg Hurwitz, Hellbent) bij bol.com aangeschaft en wil die toevoegen in Calibre. Beveligd, dus eerst importeren in Adobe Digital Editions: "Downloaden is mislukt. Fout bij ophalen licentie. Communicatieprobleem met licentieserver: E_LIC_LICENSE_SIGN_ERROR".

Voor de zekerheid ook nog een ouder boek met zo'n beveiliging van m'n bol-account binnengehaald: geen probleem met importeren. Ofwel, er is iets mis met het zojuist gekochte boek. Fijn, zo'n kopieerbeveiliging.

En voor het geval iemand zegt "prima kopieerbeveiliging dus!": nee, ook als je zo'n boek op een niet-Kobo e-reader wil lezen moet je 'm via Adobe importeren, dus ook klanten zonder foute bedoelingen hebben hier last van.

Zucht. Dit heb ik dus omdat ik een boek netjes wil kopen - downloaden van Usenet kan binnen een paar seconden... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
vanaalten schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:35:
Dus net netjes een engelstalige E-book (Gregg Hurwitz, Hellbent) bij bol.com aangeschaft en wil die toevoegen in Calibre. Beveligd, dus eerst importeren in Adobe Digital Editions: "Downloaden is mislukt. Fout bij ophalen licentie. Communicatieprobleem met licentieserver: E_LIC_LICENSE_SIGN_ERROR".

Voor de zekerheid ook nog een ouder boek met zo'n beveiliging van m'n bol-account binnengehaald: geen probleem met importeren. Ofwel, er is iets mis met het zojuist gekochte boek. Fijn, zo'n kopieerbeveiliging.

En voor het geval iemand zegt "prima kopieerbeveiliging dus!": nee, ook als je zo'n boek op een niet-Kobo e-reader wil lezen moet je 'm via Adobe importeren, dus ook klanten zonder foute bedoelingen hebben hier last van.

Zucht. Dit heb ik dus omdat ik een boek netjes wil kopen - downloaden van Usenet kan binnen een paar seconden... :(
En dat is de reden dat ik alleen DRM-geinfecteerde boeken bij Amazon koop :p Ben te vaak tegen dat soort dingen aangelopen met Adobe DRM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:51
Support van Bol werkt in elk geval prima mee in het weekend. Gistermiddag als update te horen gekregen dat er een storing bij Adobe is die waarschijnlijk vandaag verholpen zal zijn. Jammere is natuurlijk wel dat je daarvoor eerst een mail krijgt met standaard-oplossingen om het opnieuw te proberen, want elke support-organisatie gaat er standaard van uit dat de gebruiker wat fout doet, voor ze naar eigen systemen kijken...

En dit is een typisch geval dat DRM vooral de eerlijke gebruiker hindert: via Usenet kon ik het boek DRM-vrij binnen een paar seconden binnen halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58

Reptile209

- gers -

vanaalten schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:04:
[...]
Jammere is natuurlijk wel dat je daarvoor eerst een mail krijgt met standaard-oplossingen om het opnieuw te proberen, want elke support-organisatie gaat er standaard van uit dat de gebruiker wat fout doet, voor ze naar eigen systemen kijken...
[...]
offtopic:
En de reden daarvoor is dat het ook 99 van de 100 keer aan de gebruiker ligt en niet aan de eigen systemen :+. Die ene keer heb je dan pech gehad dat je toch eerst door de gebruikelijke hoepels moet springen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

vanaalten schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:04:
Support van Bol werkt in elk geval prima mee in het weekend. Gistermiddag als update te horen gekregen dat er een storing bij Adobe is die waarschijnlijk vandaag verholpen zal zijn. Jammere is natuurlijk wel dat je daarvoor eerst een mail krijgt met standaard-oplossingen om het opnieuw te proberen, want elke support-organisatie gaat er standaard van uit dat de gebruiker wat fout doet, voor ze naar eigen systemen kijken...

En dit is een typisch geval dat DRM vooral de eerlijke gebruiker hindert: via Usenet kon ik het boek DRM-vrij binnen een paar seconden binnen halen. :)
Ja, alle boeken die niet/moeilijk zonder DRM te krijgen zijn: helaas pindakaas, geen centjes van mij. Ik ga niet de tijd erin steken dit werkend te krijgen. Refund ->usenet

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-05 19:26
Anoniem: 738905 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 22:29:
Edit: kobo one besteld, komt hier zo aan. Ondertussen vanochtend met de laptop de kobo H2O die defect was toch via schijfreparatie kunnen herstellen, vanavond even zien op mijn eigen windows 10 pc die ik vannacht hersteld hebt omdat daar ook wat gedonder mee was. We hebben besloten dat we de H2O doorschuiven in het gezin en dan hebben we de Glo HD over en hopelijk gaat onze zoon ooks eens boeken lezen en anders gewoon als backup voor het geval er weer eens iets kapot gaat.
Quote jou even, omdat ik bij jou nogal een uitgesproken mening denk te lezen in je posts. Natuurlijk hoop ik dat ook anderen mij van input voorzien!

Ik ben nogal een fervent lezer. Kocht tot nu altijd 'echte' boeken, maar merk dat dit een behoorlijke kostenpost begint te worden (vanwege mijn leestempo ook). Nu gaan mijn vriendin en ik later dit jaar ook naar Thailand toe, dus twee goede redenen een E-reader aan te schaffen.
Ik twijfel nu tussen drie modellen van Kobo, te weten de Clara HD, H2O (2017) en de Aura One. Benieuwd welke jullie mij als startend e-readerlezer adviseren. Goed te weten is dat ik regelmatig in bad (nog nooit een boek in bad gevallen, maar je zult net zien..) en in bed lees (dus filter voor blauw licht fijn), en dat ik het formaat van een reguliere paperback (echt boek dus) prettig vind.Daarnaast heb ik al diverse e-books gedownload in Epub-format (voor vrienden/familie). Die kan ik gewoon op readers van Kobo zetten toch?

Afijn, misschien vergeet ik nu nog allerlei belangrijke zaken, maar dit is het in hoofdzaak. Budget speelt uiteraard een rol, maar cruciaal is de leeservaring en mobiliteit van het apparaat (vakantie dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
mefjoew schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:44:
[...]
Ik ben nogal een fervent lezer. Kocht tot nu altijd 'echte' boeken, maar merk dat dit een behoorlijke kostenpost begint te worden (vanwege mijn leestempo ook). Nu gaan mijn vriendin en ik later dit jaar ook naar Thailand toe, dus twee goede redenen een E-reader aan te schaffen.
Ideaal, eboeken als je op vakantie gaat en licht moet pakken!
Ik twijfel nu tussen drie modellen van Kobo, te weten de Clara HD, H2O (2017) en de Aura One. Benieuwd welke jullie mij als startend e-readerlezer adviseren. Goed te weten is dat ik regelmatig in bad (nog nooit een boek in bad gevallen, maar je zult net zien..) en in bed lees (dus filter voor blauw licht fijn), en dat ik het formaat van een reguliere paperback (echt boek dus) prettig vind.
Op basis van dit: Kobo One.

Zowel de H2O als de One zijn waterdicht: bad geen probleem, je kunt hem ook als paraplu gebruiken mocht je in een regenbui komen :p (even serieus, ik hoef m'n One in ieder geval niet weg te leggen als het begint te regen als ik op m'n auto sta te wachten [carpoolen] omdat hij tegen de regen kan).
Dus 1 punt voor de One en 1 punt voor de H2O

De One heeft comfort light (blauw licht filter). Eigen ervaringen: ik zou niet meer zonder willen. En ik heb m'n partner (heeft een Kindle) er ook jaloers naar zien kijken. En vooral als we beide in bed liggen lezen, hij met dat blauwe schijnsel, ik met het zacht oranje (ik heb m'n comfort light heel hoog staan, overdag zie je er niets van).
1 punt voor de One en 1 voor de ClaraHD (die heeft toch ook een comfort light?)

De One is groot. Formaat mass market pocket.

Dus dat zijn 3 punten voor de One, 1 voor de H2O en 1 voor de ClaraHD. Lijkt me duidelijk! :D
Daarnaast heb ik al diverse e-books gedownload in Epub-format (voor vrienden/familie). Die kan ik gewoon op readers van Kobo zetten toch?
Yep, geen probleem.
Afijn, misschien vergeet ik nu nog allerlei belangrijke zaken, maar dit is het in hoofdzaak. Budget speelt uiteraard een rol, maar cruciaal is de leeservaring en mobiliteit van het apparaat (vakantie dus).
Nadeel van de One: hij is het duurst van de drie je opnoemt. Maar hij is voor mij elke cent waard.

Als je voor de One gaat, neem dan wel de originele hoes als je gaat reizen. De alternatieve hoezen zijn niet zo dik zeg maar, dat is voor op de slaapkamer heerlijk, maar als je door Thailand gaat trekken wil je ook wat bescherming. Je kan ook een dunne hoes nemen en dan een dikkere stoffen sleeve ofzo waarin je hem stopt ter bescherming.

Ik vind de term startende ereaderlezer altijd lastig, zo worden ze wel op de markt gezet, maar als je graag leest kan je volgens mij beter een H2O of als het budget het toelaat de One nemen. Ik heb net toevallig weer een half uur op de One gelezen, dat blijft toch wel een feest hoor. Ik had van de week gedonder met mijn vrouw (ik heb nog vakantie, zei niet meer) en ik zat om 02.00 in de nacht een boek te lezen, ze wilde dat ik het licht uitdeed, toen heb ik de One op 100% oranje licht gezet en de helderheid op 1% en ik kon zo verder lezen en mijn vrouw viel weer tevreden in slaap. Dat zijn van die kleine handige zaken die erg fijn zijn.

Als je heel veel gaat rondreizen zou ik trouwens voor jullie beiden een kobo mini van marktplaats halen en die gebruiken, die past in je broekzak en lijkt me ideaal voor een rondreis. Ik ben verder nooit in Thailand geweest, dus kan het wat lastig inschatten. In Europa kan je prima met de One rondreizen, maar in Thailand weet ik het niet. De wegen zijn wel een stuk minder volgens mij en als je in een bus zit die volgepropt zit met mensen en over 1000'en hobbels gaat is een One misschien niet heel handig.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 30-08-2018 16:54 ]

• mefjoew
Anoniem: 738905 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:51:
Ik vind de term startende ereaderlezer altijd lastig, zo worden ze wel op de markt gezet, maar als je graag leest kan je volgens mij beter een H2O of als het budget het toelaat de One nemen. Ik heb net toevallig weer een half uur op de One gelezen, dat blijft toch wel een feest hoor. Ik had van de week gedonder met mijn vrouw (ik heb nog vakantie, zei niet meer) en ik zat om 02.00 in de nacht een boek te lezen, ze wilde dat ik het licht uitdeed, toen heb ik de One op 100% oranje licht gezet en de helderheid op 1% en ik kon zo verder lezen en mijn vrouw viel weer tevreden in slaap. Dat zijn van die kleine handige zaken die erg fijn zijn.
Ik begrijp dat het scherm van de One beter is dan dat van de H2O? Kan uit reviews namelijk niet helemaal het verschil uitmaken tussen de twee, anders dan de schermgrootte.

M'n vriendin is trouwens niet zo'n lezer, dus de aankoop is puur voor mezelf.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:39

ericplan

5180 Wp PV

Kijk wel uit met zachte hoezen. Het e-inkscherm is niet zo sterk. Dit is m’n Kobo Glo met originele zachte Kobo hoes nadat er in m’n fietstas iets puntigs tegenaan gezeten had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VoCHMw99jZI7mXEWG2rgh85t/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/76N8aypn4AWf7LMEC8KbzPgs/thumb.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

mefjoew schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:02:
Ik begrijp dat het scherm van de One beter is dan dat van de H2O? Kan uit reviews namelijk niet helemaal het verschil uitmaken tussen de twee, anders dan de schermgrootte.

M'n vriendin is trouwens niet zo'n lezer, dus de aankoop is puur voor mezelf.
Het scherm leest prettiger, maar het zijn beiden goede schermen. Als ik ze naast elkaar leg zie ik zo 123 niet veel verschil, de One heeft echter een scherm net als de ipad, dus helemaal glad en de One is wat verzonken. Ik zou even naar een mediamarkt gaan en ze beiden even in de hand nemen, ze lezen beiden prima en het zijn beiden goede keuzes, de One is alleen wat sjieker en heeft een groter scherm, software die erop draait is veder ook gelijk. Het is zeg maar het verschil tussen een ipad en een ipad pro, ze kunnen ongeveer hetzelfde, alleen de pro is groter en wat luxer.

Als je in bad leest is groter misschien niet fijner, ook met reizen zit je daar wat mee. Ik zie de One het meest als een ereader die je thuis hebt voor op de bank / leesstoel / in bed, maar er zijn vast hier bezitters met een One die wat meer over het reizen of in bad lezen kunnen vertellen. Misschien kan @Wailing_Banshee daar iets over zeggen?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 30-08-2018 17:36 ]

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Wailing_Banshee schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:56:
[...]

Ideaal, eboeken als je op vakantie gaat en licht moet pakken!

[...]

Op basis van dit: Kobo One.

Zowel de H2O als de One zijn waterdicht: bad geen probleem, je kunt hem ook als paraplu gebruiken mocht je in een regenbui komen :p (even serieus, ik hoef m'n One in ieder geval niet weg te leggen als het begint te regen als ik op m'n auto sta te wachten [carpoolen] omdat hij tegen de regen kan).
Dus 1 punt voor de One en 1 punt voor de H2O

De One heeft comfort light (blauw licht filter). Eigen ervaringen: ik zou niet meer zonder willen. En ik heb m'n partner (heeft een Kindle) er ook jaloers naar zien kijken. En vooral als we beide in bed liggen lezen, hij met dat blauwe schijnsel, ik met het zacht oranje (ik heb m'n comfort light heel hoog staan, overdag zie je er niets van).
1 punt voor de One en 1 voor de ClaraHD (die heeft toch ook een comfort light?)

De One is groot. Formaat mass market pocket.

Dus dat zijn 3 punten voor de One, 1 voor de H2O en 1 voor de ClaraHD. Lijkt me duidelijk! :D

[...]

Yep, geen probleem.

[...]

Nadeel van de One: hij is het duurst van de drie je opnoemt. Maar hij is voor mij elke cent waard.
De H20 uit 2017 heeft ook comfortlight. Het zijn alle 3 topdingetjes vind ik. Het is puur welk formaat wil je hebben en hoe belangrijk vind je kosten en waterdichtheid

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:07
mefjoew schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:44:
[...]
Goed te weten is dat ik regelmatig in bad (nog nooit een boek in bad gevallen, maar je zult net zien..) en in bed lees (dus filter voor blauw licht fijn), en dat ik het formaat van een reguliere paperback (echt boek dus) prettig vind.
Je omschrijft vrij letterlijk de One. Dan is het dus alleen een kwestie van budget.

Ik had de oude H2O en die voldeed prima, behalve dat het scherm lager ligt dan de randen (en daar komt vuil tussen). Nadat ik er waarschijnlijk op ben gaan zitten heb ik een One gekocht. Ook prima. Iets groter (vind ik fijn, maar niet nodig - zelfs wat lastiger lezen voor mij zonder lenzen/bril als ik in bed lig, omdat de bovenkant net verder weg is), maar dat ComfortLight is voor mij echt geen must. Ik heb het wel aanstaan, maar het zou niet hoeven.

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:46
Misschien wordt de volgende Kobo nóg groter! :>

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OgqRBAm.png

https://goodereader.com/b...eak-the-new-kobo-e-reader

Er wordt ook gesproken over geruchten dat deze mogelijke audiobook-functionaliteit zou gaan krijgen. Zou ik persoonlijk érg raar vinden, dan heb je toch juist niets aan zo'n enorm apparaat? Vroeger had ik een mp3-spelertje zo groot als m'n pink. Meer heb je dan niet nodig lijkt me.

Artikel linkt ook naar een artikel van vorige week: https://goodereader.com/b...der-will-be-released-soon
Had ik persoonlijk gemist. Ben eigenlijk niet toe aan een nieuwe e-reader, maar ben toch erg benieuwd :)

Amazon's Kindle hebben nu audio boeken erin (via audible dat van Amazon is). Dan kan je luisteren en als je gaat lezen gaat het boek verder waar je was bij het luisteren. Na het werk in de auto of trein en je luisterd je boek? Hij gaat verder waar je was. En in de lunchpauze even op de telefoon lezen? Je gaat verder waar je was in de auto of trein. En thuis in bed op de ereader? Hij gaat weer verder.

Lijkt me echt ideaal, nadeel is alleen dat die audioboeken onbetaalbaar zijn.

Dat ding op de foto is mij wel te groot zeg, mijn hemel, dat lijkt wel een A3 poster :D

Ik laat hem net aan mijn vrouw zien en die is gelijk helemaal enthousiast en heeft het over een ideaal apparaat voor prentenboeken en strips en ze wil hem hebben. Maar ze leest niet eens prentenboeken of strips 8)7

Het is me trouwens ook echt volstrekt onduidelijk wat je kan verbeteren aan de kobo aura one. Ja, je kan er een koptelefoon aansluiting op maken, maar dan ben je echt een smak meer geld kwijt (1 boek kost dan snel 20 euro meer), dat zie ik niet echt aanslaan in Nederland. Misschien gaan ze iets met kobo plus en eboeken doen, maar kobo plus heeft niet echt mijn smaak boeken en ik heb wel wat audioboeken van ebooks die ik lees gedownload, maar eigenlijk werkt dat alleen lekker in de trein, in de auto moet ik opletten en mis ik steeds stukken (ik lees vaak lastige SF boeken in het Engels).

Nou, we zullen zien, maar ik zou toch iedereen die strips leest aanraden een ipad te kopen met een goede stripboeken app, dat werkt toch altijd fijner dan een tragere ereader.

Verder hoop ik dat overdrive hier eens komt voor de bibliotheken, dat is echt zo extreem goed, wat ik daarover gelezen heb / gehoord heb, helemaal te gek. Gewoon boeken te leen vanaf dag 1 dat ze te koop zijn :9

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 30-08-2018 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mefjoew
Met dank aan jullie tips zojuist de Aura One besteld! Komt morgen binnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Anoniem: 738905 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:33:
[...]
Als je in bad leest is groter misschien niet fijner, ook met reizen zit je daar wat mee. Ik zie de One het meest als een ereader die je thuis hebt voor op de bank / leesstoel / in bed, maar er zijn vast hier bezitters met een One die wat meer over het reizen of in bad lezen kunnen vertellen. Misschien kan @Wailing_Banshee daar iets over zeggen?
Ik lees er perfect me in bad, hij gaat gewoon dagelijks mee in m'n tas naar m'n werk en ook op vakantie met de MX5 + tent heb je geen last van de grootte. Nee, hij past niet in m'n broekzak (maar wel m'n jaszak). Het oppervlakte is niet zo'n groot probleem als je niet groot wilt pakken, maar de dikte. En die is voor alle readers practisch gelijk.
barrymossel schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:15:
[...]
Ik had de oude H2O en die voldeed prima, behalve dat het scherm lager ligt dan de randen (en daar komt vuil tussen). Nadat ik er waarschijnlijk op ben gaan zitten heb ik een One gekocht. Ook prima. Iets groter (vind ik fijn, maar niet nodig - zelfs wat lastiger lezen voor mij zonder lenzen/bril als ik in bed lig, omdat de bovenkant net verder weg is), maar dat ComfortLight is voor mij echt geen must. Ik heb het wel aanstaan, maar het zou niet hoeven.
Ik had ook de oude H2O en was dus even gewetensbezwaard toen ik de One kocht terwijl de H2O nog perfect werkte (gelukkig kon ik die doorschuiven naar m'n moeder :p geweten weer gesust!). Ik wilde juist de One hebben zodat ik zonder bril kan blijven lezen 's avonds. Gewoon het font wat groter zetten, terwijl de regellengte nog fatsoenlijk is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 07:39:
[...]

Ik had ook de oude H2O en was dus even gewetensbezwaard toen ik de One kocht terwijl de H2O nog perfect werkte (gelukkig kon ik die doorschuiven naar m'n moeder :p geweten weer gesust!). Ik wilde juist de One hebben zodat ik zonder bril kan blijven lezen 's avonds. Gewoon het font wat groter zetten, terwijl de regellengte nog fatsoenlijk is....
Ja, maar dan is wordt voor mij het voordeel van het grotere scherm teniet gedaan. Maar de komende tijd lukt het nog. Opa is nog niet helemaal blind ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pina
Tijdje geleden hier met het dilemma of ik de clara of de h2o zou nemen omdat het scherm iets groter is maar dus uiteindelijk toch de clara gehouden omdat het toch een pak draagbaarder is dan de h2o. Past in mijn broekzak en is veel comfortabeler om met 1 hand vast te pakken. Zeker als ik hem met gestrekt hand wil vasthouden. Merk het voordeel nu enorm op als ik op reis ben en in de ligzetel lig :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
pina schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:12:
Tijdje geleden hier met het dilemma of ik de clara of de h2o zou nemen omdat het scherm iets groter is maar dus uiteindelijk toch de clara gehouden omdat het toch een pak draagbaarder is dan de h2o. Past in mijn broekzak en is veel comfortabeler om met 1 hand vast te pakken. Zeker als ik hem met gestrekt hand wil vasthouden. Merk het voordeel nu enorm op als ik op reis ben en in de ligzetel lig :Y
Hmmm, ik denk wel dat je moet oppassen met hem in je broekzak stoppen. In mijn ervaring kan het scherm niet al teveel hebben. Mijn H2O met Gecko cover tenminste niet.

Anoniem: 100505

Die Kobo/Rakuten/Bol.com shop voor boeken werkt an sich prima. Zat in de trein en vond dat de gratis(!) PDF toch niet zo fijn leest op m'n Kobo dus besloot te betalen voor wat extra leescomfort en de epub te kopen. Nog onderweg gekocht en gedownload. Blijkt dit weer een boek te zijn waarvan de marge en padding instellingen niet kloppen. Alsnog wachten tot ik thuis was om met Calibre het boek aan te passen. Het zou fijn zijn als Kobo die bug in de full screen mode eindelijk eens zou fixen. Hij is er immers pas een jaar of 4.

Ik vind het trouwens wel frappant dat ik het alleen met Engelstalige boeken heb, nooit met Nederlandse.

• pina
Is er een verschil of je kobo plus hebt via de site zelf van kobo of via bol?

pina schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:33:
Is er een verschil of je kobo plus hebt via de site zelf van kobo of via bol?
Nee, behalve dat jebij bol kan betalen met bankrekening, bij kobo alleen met creditcard
Op http://nieuwdezeweek.nl kan je het aanbod zien

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-05 15:34
Klopt het dat er geen enkele manier is om de boeken die ik heb via mijn Kobo-account (via bol.com) kan opslaan op mijn pc? Ik zit in mijn account en zie alle boeken staan, maar kan ze niet downloaden naar mijn pc. Ook deze uitleg https://www.bol.com/nl/i/...reader-of-app/N/7419+2551 lijkt erop te duiden dat opslaan op pc niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
https://www.bol.com/nl/rnwy/account/library.html

Daar staan de boeken die ik gekocht heb. zodra ik een boek aanklik kan ik hem downloaden...

2 willekeurige boeken geprobeerd en dat lukt zonder problemen hier.

[ Voor 19% gewijzigd door ArthurMorgan op 29-09-2018 15:50 ]

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Trevor schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:49:
https://www.bol.com/nl/rnwy/account/library.html

Daar staan de boeken die ik gekocht heb. zodra ik een boek aanklik kan ik hem downloaden...

2 willekeurige boeken geprobeerd en dat lukt zonder problemen hier.
Dat, al schijnt dat bij een kobo plus abbo niet te werken (heb ik niet, dus kan het niet checken).
2e mogelijke oplossing is je kobo aan je pc hangen en dan de boeken downloaden.

• kadoendra
Ik heb een kobo plus abbo inderdaad, maar (nog) geen Kobo reader. Ik lees de boeken nu via de app. Ik wilde de boeken eigenlijk opslaan op de pc, om ze daarna op mijn oude Sony e-reader te zetten. Maar als ik de boeken niet kan downloaden wordt dat lastig. Ik zie echt nergens een download knop. Zou het kunnen doordat ik nog in mijn gratis maand zit?

• ArthurMorgan
  • Niet online
Heb je het over de boeken die je gekocht hebt of die je 'leent'? Want downloaden van geleende boeken kan voor zover ik weet helemaal niet. Hoe zou je sony e-reader moeten weten of je het boek nog mag lezen of dat je abonnement is verlopen? Wat dat betreft ben je echt aangewezen op een kobo e-reader. (En de app)

• kadoendra
Trevor schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 16:11:
Heb je het over de boeken die je gekocht hebt of die je 'leent'? Want downloaden van geleende boeken kan voor zover ik weet helemaal niet. Hoe zou je sony e-reader moeten weten of je het boek nog mag lezen of dat je abonnement is verlopen? Wat dat betreft ben je echt aangewezen op een kobo e-reader. (En de app)
Ik had het over lenen. En dit was dus eigenlijk best een domme vraag 😀. Toch maar aan de Kobo dan. Even wachten op een leuke aanbieding voor de H2O.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
Whoops :)

Nog niet echt specs bekend, maar wel een uiterlijk vor de nieuwe Kobo:
Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/editorial/1920/038205_kobo-forma-560x330.jpg

https://nl.hardware.info/...gissing-nieuwe-kobo-forma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 12:48

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Fijn, hardware knoppen erop! Alleen rare plaatsing van de aan/uit knop. Als je hem dan in je rechter hand hebt en de hardware knoppen wil indrukken, zit je volgens mij vrij snel met de muis van je hand bij de aan/uit knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Interressant, vooral dat je nu het scherm kan roteren, als dat naar de firmware van de huidige kobo's komt zal dat een mooie verbetering zijn, op mijn vorige Kindle kon dat al en dat vond ik wel prettig, dan kon ik het boek op mijn buik zetten met de cover en zo in landscape formaat zeg maar lezen ipv dat ik hem altijd hetzelfde moest vasthouden. Ik denk dat jullie daar ook blij van gaan worden, toch wat meer keuze in hoe je wilt lezen in bed (in een stoel e.d. heeft het niet echt een voordeel).

Maar wat ik mij afvraag: het is wel een bijna exacte 1 op 1 copy van de Kindle Oasis, kan dat zomaar? Zie hier de Oasis:

Afbeeldingslocatie: https://icdn2.digitaltrends.com/image/amazon-kindle-oasis-reading-list-640x640.jpg?ver=1

Vind de Kindle Oasis persoonlijk wel wat mooier eigenlijk, maar ik ga wel even vergelijkingsvideo's binnenkort voorbij zien komen.

Edit: op internet hebben ze het inmiddels ook al over een gewoon exacte copy van de Oasis, zie de Oosterburen:

https://allesebook.de/new...int-am-16-oktober-977879/

Ik had eigenlijk gehoopt op een wat beter uitziend apparaat, de oudere ereaders met fysieke knoppen waren zoveel mooier dan dit Oasis ontwerp. Dit was toch het beste ontwerp ooit en dat heeft niemand kunnen evernaren:

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71mxGFaryiL._SL1500_.jpg

Dat model met knoppen aan de zijkant en onderaan en dan met de huidige techniek, dat zou goud zijn.

Kwam nog wat specs over de batterij tegen van deze nieuwe ereader: de batterij is 1200 mAh (niet zo heel veel helaas). Hoe meer ik erover lees en het bekijk, hoe minder enthousiast ik word. Een beetje hetzelfde als de oasis, die kon mij ook niet echt bekoren. De oasis heeft echt een slechte battery life als ik recensies mag geloven, hoop toch wel dat kobo niet met 1200 mAh aankomt, maar met meer.

[ Voor 119% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 01-10-2018 22:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Youtube promotiefilm: YouTube: Kobo Forma EN
  • Prijs: 280 euro
  • Opslag: 8 GB
  • Volgens kobo kan je hem laten vallen en kan hij in een dikke tas gepropt worden (maar of ze hier garantie op geven weet ik niet).
  • Landscape en portrait mode
  • 8” HD Carta E Ink screen
  • ComfortLight PRO
  • 23 oktober in Nederland te koop
  • 197g, 15% minder dan de Kobo Aura One
  • Voldoent aan de IPX8 rating eisen, maar of ze die rating hebben is onduidelijk
Foto's voor Nederland:
http://news.kobo.com/medi...es/kobo-forma/netherlands

Persmateriaal:
http://persberichten.depe...reader-de-kobo-forma.html

[ Voor 107% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 02-10-2018 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
Oef, zo op het eerste gezicht kan ik niet echt zeggen dat ik de prijs echt gerechtvaardigd vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Nee inderdaad, erg duur in mijn ogen. De grotere waterdichtheid dan de One lijkt me meer gimmick dan echt iets wat je snel nodig zult hebben. De knoppen zijn leuk en handig, maar zeker geen 50 euro waard, ook omdat hij daardoor natuurlijk wel wat groter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Misschien wordt de kobo aura one nu goedkoper, dan is de keuze helemaal makkelijk. Feitelijk is het ook gewoon een aura one, maar dan met dikkere balk waarop knoppen zitten. Maar waarom die balk nu zo dik is? Ik heb werkelijk geen enkele keer gedacht bij het lezen met de aura one: dit is niet lekker vast te houden.

Ik vermoed dat kobo heel graag een lichtere ereader wilde en dat ze alles op alles gezet hebben om een paar gram te besparen en nu zit je met dit ontwerp. Persoonlijk had ik een kobo aura one die iets dikker is met fysieke knoppen aan de zijkanten fijner gevonden.

Maar hoe dan ook, ik hoop dat landscape mode nu naar alle ereaderers komt, daar zit ik op te wachten en als daarvoor een nieuw (wat onnodig) model op de markt moet komen, prima. Ze zullen landscape mode wel eerst alleen voor het huidige model bewaren net als dat overdrive eerst alleen op de aura one zat, uiteindelijk komt het wel op elke kobo beschikbaar.

Ik moet wel lachen om die promotie teksten:
‘Onze klanten brengen gemiddeld drie uur per dag door op onze ereaders. Tienduizenden lezen zelfs 7 tot 8 uur per dag en dat is precies waarom we blijven innoveren om onze apparaten mooi en comfortabel te maken voor de echte boekenwurmen.
Wie heeft nu 8 uur tijd per dag om te gaan lezen op een ereader? 8 uur? Ik ben om 18.00 van mijn werk thuis, ga dan eten e.d. en heb rond 20.30 de kinderen op bed. Als ik 3 uur zou kunnen lezen zou dat fantastisch zijn (maar ik haal het nooit), maar 8? En dan hebben ze het over tienduizenden mensen die dat doen? Die mensen hebben meer tijd te besteden dan ik.

En gemiddeld 3 uur per dag voor alle klanten? Volgens mij zit er een bug in die analytische software net als dat er wel geregeld een bug in de firmware zit :+

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 02-10-2018 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Youtube recensie in het Frans van een vrouw die ergens de nieuwe Kobo vandaan heeft, zit een gyrosensor in, leuk om te bekijken (ook als je net als ik het niet zo goed verstaat):

YouTube: Kobo Forma prise en main Hands on nouvelle liseuse livres numériques

Ik ben zelf vooral benieuwd naar de filmjpes van goodereader op youtube straks, die maken altijd mooie vergelijkingen. Voor wat ik tot nu toe gezien heb zijn mijn vrouw en ik beiden nog wel overtuigd dat de kobo aura one echt meer dan prima is en dat we niet gaan upgraden. Ik ben wel benieuwd of de accu van deze wat langer meegaat dan de aura one, die moeten we beiden toch elke week wel opladen namelijk. De H2O's die we ook nog hebben liggen gingen zo een maand mee ipv een week met evenveel lezen.

edit: vandaag een uitgebreide Engelse hands on online gekomen: YouTube: Kobo Forma Hands On , ze vergelijken hem daar al even met de kindle oasis die er heel veel op lijkt. Volgende week komt er een uitgebreide review omdat ze nu boeken erop gaan lezen om te testen.

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 04-10-2018 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikali
  • Laatst online: 16-05-2020
Hoi,

Ik heb nu een 5 jaar oude kobo glo maar vind de achtergrond verlichting veel te fel, zelfs op 1pct klaagt de wederhelft nog dat de slaapkamer word verlicht.
Nu zag ik dat kobo comfortlight pro gebruikt in de nieuwe readers, iemand ervaring of dit minder fel is? Zit nu te denken aan een aura h20 of de nieuwe forma, maar dus voornamelijk de verlichting is van cruciaal belang...

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Mikali schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:42:
Hoi,

Ik heb nu een 5 jaar oude kobo glo maar vind de achtergrond verlichting veel te fel, zelfs op 1pct klaagt de wederhelft nog dat de slaapkamer word verlicht.
Nu zag ik dat kobo comfortlight pro gebruikt in de nieuwe readers, iemand ervaring of dit minder fel is? Zit nu te denken aan een aura h20 of de nieuwe forma, maar dus voornamelijk de verlichting is van cruciaal belang...

Groeten
Nee, het is niet minder fel, ja, het is wel minder hinderlijk. Het comfortlight haalt het blauwe licht eruit. En juist blauw licht wordt als "fel" ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 09:20

13art

Moderator Mobile
Wailing_Banshee schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:35:
[...]

Nee, het is niet minder fel, ja, het is wel minder hinderlijk. Het comfortlight haalt het blauwe licht eruit. En juist blauw licht wordt als "fel" ervaren.
Is dat zo? Ik dacht dat de nieuwere KOBO's wel degelijk lager af te stellen waren wat betreft hoe fel het licht is. Dat staat dan weer los van het comfortlight wat een oranje/gele tint toevoegt wat een extra toevoeging is.

Heb zelf ook een Kobo Glo Aura en inderdaad is dit ligt om de laagste stand nog best fel in een donkere kamer. De H2O van mijn vrouw lijkt op de laagste stand een stuk minder fel te zijn.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
l3art schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:20:
[...]

Is dat zo? Ik dacht dat de nieuwere KOBO's wel degelijk lager af te stellen waren wat betreft hoe fel het licht is. Dat staat dan weer los van het comfortlight wat een oranje/gele tint toevoegt wat een extra toevoeging is.

Heb zelf ook een Kobo Glo en inderdaad is dit ligt om de laagste stand nog best fel in een donkere kamer. De H2O van mijn vrouw lijkt op de laagste stand een stuk minder fel te zijn.
Ik heb m'n One op 2% staan, en de comfort light op ongeveer 75%. Als ik m'n comfort light uit zet, is de hoeveelheid licht ongeveer gelijk aan die Kindle. Met comfort light aan, is het duidelijk minder (vreemd genoeg, aangezien er extra ledjes gaan branden :p) Het is all in the eye of the beholder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Mikali schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:42:
Hoi,

Groeten
Is het misschien een idee om de "nightmode" hack op de firmware los te laten?
Dan is het beeld inverted dwz al het witte is zwart en de letters lichten wit op, geen idee of dat gaat werken op jouw Kobo maar het is een goedkope optie wanneer de rest van je reader nog voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wailing_Banshee schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:56:
[...]

Ik heb m'n One op 2% staan, en de comfort light op ongeveer 75%. Als ik m'n comfort light uit zet, is de hoeveelheid licht ongeveer gelijk aan die Kindle. Met comfort light aan, is het duidelijk minder (vreemd genoeg, aangezien er extra ledjes gaan branden :p) Het is all in the eye of the beholder!
ik heb comfort light op 100% staan en andere licht op 3% en dat is een stuk donkerder dan 1% normaal licht, maar mijn vrouw klaagt ook niet als ik hem op 100% normaal licht zou zetten en de tv aan met muziek en alles, die ronkt overal wel doorheen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 09:20

13art

Moderator Mobile
Wailing_Banshee schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:56:
[...]

Hier het bewijs:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xJF3J03b/IMG-20181011-214627.jpg

De glo Aura is duidelijk veel feller dan de H2o editie 2. Beide staan op 1% comfort light op de H2o staat uit.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
l3art schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:48:
[...]

Hier het bewijs:
[Afbeelding]

De glo is duidelijk veel feller dan de H2o editie 2. Beide staan op 1% comfort light op de H2o staat uit.
Dat is inderdaad een behoorlijk verschil! Ik vond m'n H2O ook te fel (dat was de oorspronkelijke). Het lijkt erop dat Kobo de ledjes wat donkerder heeft gemaakt in de nieuwe modellen (met comfort light).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
Op mijn oude H2O vond ik hem altijd te fel, op mijn huidige Clara is het wel ok, maar vooral omdat de comfort light kleur gewoon prettiger is.

Wat voor reden zouden ze hebben om de verlichting op 1% nog steeds zo fel te maken? Het lijkt mij dat je dat gewoon now wat lager kan pwm-en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand de kobo forma al gereserveerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Mijn One is nog perfect. En ik heb het niet zo op niet-symetrische apparaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
Mocht m'n huidige GloHD sneuvelen zou ik misschien wel voor de Forma gaan.
Het grotere scherm en de knoppen vind ik tof. De enorme rand voor de knoppen echter niet. Ik hoop dat er over een jaar een opvolger komt, 8", 300dpi, met knoppen in een subtiele nette rand. Dan ga ik misschien wel kopen zonder dat de GloHD eerst kapot moet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Heedless schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:39:
Wat voor reden zouden ze hebben om de verlichting op 1% nog steeds zo fel te maken? Het lijkt mij dat je dat gewoon now wat lager kan pwm-en?
Ik zat hier zo eens aan te denken: contrast. Als ik mijn One op 1% zet, is het eigenlijk te donker. Het contrast wordt dan te laag. Maar 3% is weer veel te fel. Ik zou liever zien dat de stappen kleiner worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Lijkt me een leuk ding, maar het geld niet waar om te upgraden van mijn One. Als ik een nieuwe nodig heb denk ik wel dat het de Forma wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zelf kijk ik wel naar de forma, maar heb de one nog maar een paar maand. Ik kan geen review vinden die een vergelijking maakt.

Fysieke knoppen mis ik wel elke dag meer en meer. Maar dit model spreekt mij ook niet aan al vind ik dat roteren wel heel fijn (de kindles kunnen dat allemaal via een optie in de firmware, al is het dan handmatig). Als kobo dat mogelijk maakt voor elke ereader die ze uitgebracht hebben zie ik niet echt een reden om te upgraden.

Ik wacht maar even recensies af, er komt helaas nog maar weinig beschikbaar op yotube. Zal wel wachten worden tot de 23e.... maar ik vermoed dat ik net als jullie niet ga upgraden. Echter, als er een goede deal met kobo plus bij zit, dan weet ik het nog niet. Dan zou het aantrekkelijk kunnen worden, zoals met 6 maanden kobo plus erbij wat dan een korting van 60 euro is.

Ik wil eigenlijk voor kerst een dure handmate hoes kopen (had hier een tijd terug een link gekregen van een tweaker), maar ik wacht even met bestellen om te zien of deze forma misschien nog fijner is.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 19-10-2018 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Anoniem: 738905 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 22:55:
zelf kijk ik wel naar de forma, maar heb de one nog maar een paar maanden.
FTFY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Anoniem: 738905 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 22:55:
Fysieke knoppen mis ik wel elke dag meer en meer.
Werkelijk nieuwsgierig, waarom mis je die eigenlijk? Ik dacht dat ik die ook heel veel zou missen, toen ik overstapte van m'n Sony PRS650 naar m'n H2O, maar was verrassend snel gewend aan een simpele aanraking op het scherm....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 12:48

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik gebruik meestal mijn Kobo Glo HD, maar als ik dan de PRS-T2 van mijn vrouw pak, vind ik de hardware knoppen toch wel erg fijn. Je kan dan (zeker met de stugge knoppen op de Sony) de e-reader gewoon in één hand vasthouden, en de knop indrukken op het moment dat je de bladzijde wil omslaan, en de rest van de tijd gewoon losjes vasthouden met je duim op de knop.
Bij de Glo moet ik de reader iets anders vastpakken (meer omsluiten met mijn hand) zodat ik met mijn duim kan tikken op het scherm om de bladzijde om te slaan. Zittend gaat dat wel, maar op mijn rug liggend gebruik ik meestal twee handen omdat vasthouden en omslaan met één hand te instabiel is.
Ik mis de hardware knoppen dus ook zeker, maar niet genoeg om zo'n bedrag stuk te slaan op een andere e-reader terwijl de Glo verder prima voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wailing_Banshee schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:38:
Werkelijk nieuwsgierig, waarom mis je die eigenlijk? Ik dacht dat ik die ook heel veel zou missen, toen ik overstapte van m'n Sony PRS650 naar m'n H2O, maar was verrassend snel gewend aan een simpele aanraking op het scherm....
Ik had hiervoor een ereader (geen Sony) waarbij ik hem bij het vasthouden in de rechterhand de knop om naar de volgende pagina onder mijn duim zat. Dus ik hoefde een licht drukje te geven en kon zo naar de volgende pagina. Als ik liggend in bed aan het lezen was was dat heel fijn, wat makkelijker dan nu met een tikje op het scherm omdat je dan je vinger / duim daarheen moet bewegen.

Maar het meest mis ik hem bij het bladeren door mijn boekencollectie, dan gaat hij soms een boek openen als ik aan het swipen ben.

Zijn geen grote dingen, maar net iets meer gemak. Nu waren die knoppen op de oudere ereaders zo op het zicht wel fijner dan die van de kobo forma, zo te zien kan je daar niet lekker je duim op laten rusten (dan gaat hij vast heel snel bladeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik heb momenteel een Aura, de eerste versie. Maar ik krijg steeds meer het idee dat die op z'n laatste benen loopt. Batterij die je in de middag op hebt geladen tot 75%, 's avonds de melding geeft dat hij laag niveau heeft. Leg je hem even aan de lader dan spring het percentage weer terug naar 75%.

Aan/uit knop werkt dubbel als het ware. Één keer schuiven en het scherm vergrendeld en ontgrendeld. Soms compleet zwart scherm en vastloper tijdens het vergrendelen.

Ik denk dat ik maar wat geld opzij ga leggen voor een Aura ONE of de Forma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Propane schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:55:
Ik heb momenteel een Aura, de eerste versie. Maar ik krijg steeds meer het idee dat die op z'n laatste benen loopt. Batterij die je in de middag op hebt geladen tot 75%, 's avonds de melding geeft dat hij laag niveau heeft. Leg je hem even aan de lader dan spring het percentage weer terug naar 75%.

Aan/uit knop werkt dubbel als het ware. Één keer schuiven en het scherm vergrendeld en ontgrendeld. Soms compleet zwart scherm en vastloper tijdens het vergrendelen.

Klinkt inderdaad alsof de batterij aan het doodgaan is...

Maar waarom de One of de Forma, en niet de H2Ov2?

* Wailing_Banshee heeft geen zin om een leesbril aan te schaffen, dus de grotere One is perfect voor haar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 12:01:
[...]
Maar waarom de One of de Forma, en niet de H2Ov2?
Ik vind het vlakke touch screen een groot pluspunt van de originele Aura. Voelt wat moderner aan en geen stof/troep verzameling langs de randen van het scherm. Plus, erg makkelijk pagina omslaan. Niet dat zo'n randje nou zo'n obstakel is, maar het vlakke scherm is net even wat prettiger.

H2O V2 heeft dat zo te zien niet. Daarnaast denk ik dat het grotere scherm ook wel prettig kan zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizmaster
Propane schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:55:.

Of als je een 6inch scherm wilt de Clara. Heb deze zelf sinds vorige week in gebruik (had een Aura 1e editie).

Moet zeggen dat het wel een heel fijn scherm is tov Aure 1editie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
Propane schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:55:

Wat bij mij veel scheelde was de instellingen aanpassen zodat de ereader ook daadwerkelijk uit gaat, niet alleen in slaapstand (wat de standaard is).
Opstarten duurt dan net wat langer maar de batterij gaat wel veel langer mee. Misschien het proberen waard? (Hoewel het natuurlijk weinig helpt als je batterij gewoon oud en op is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-05 15:15
Propane schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 15:28:
[...]

Ik vind het vlakke touch screen een groot pluspunt van de originele Aura. Voelt wat moderner aan en geen stof/troep verzameling langs de randen van het scherm. Plus, erg makkelijk pagina omslaan. Niet dat zo'n randje nou zo'n obstakel is, maar het vlakke scherm is net even wat prettiger.

H2O V2 heeft dat zo te zien niet. Daarnaast denk ik dat het grotere scherm ook wel prettig kan zijn ja.
Weet iemand of je bij de platte-scherm-kobo's nog steeds met alles de touchscreen kan gebruiken. Ik denk zelf van niet eigenlijk.

Dat vind ik zelf namelijk juist een groot voordeel van de gezonken touchscreens. Doordat deze werken op basis van infrarood lampjes en sensors in de rand kan je alles gebruiken om te bladeren. (bijv. een brilpoot, pen, stokje, bodem van bekertje.)

Dat vind ik erg handig bijv. op het strand, als ik natte handen heb, of zonnebrandhanden.

Nadeel is dan weer dat als er een vlieg op je scherm landt, deze daar ook op reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
MaffeMaarten schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 08:48:
[...]

Weet iemand of je bij de platte-scherm-kobo's nog steeds met alles de touchscreen kan gebruiken. Ik denk zelf van niet eigenlijk.

Dat vind ik zelf namelijk juist een groot voordeel van de gezonken touchscreens. Doordat deze werken op basis van infrarood lampjes en sensors in de rand kan je alles gebruiken om te bladeren. (bijv. een brilpoot, pen, stokje, bodem van bekertje.)

Dat vind ik erg handig bijv. op het strand, als ik natte handen heb, of zonnebrandhanden.

Nadeel is dan weer dat als er een vlieg op je scherm landt, deze daar ook op reageert.
Nee, dat vind ik ook het grootste nadeel (met inderdaad als voordeel dat een vlieg niet je pagina's gaat omslaan :p)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Voor de kobo forma is er nieuwe firmware uit met deze optie:

Hide book title or footer

Dat zou ik ook wel willen voor mijn eigen kobo zeg, hoef je niet meer aanpassingen te doen aan de firmware (zie mobileread's forum, zelf gebruik ik dit niet). Lijkt me heel fijn als dit voor alle kobo's uitkomt net als het draaien van het boek (via de software).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:38

JanAd

Wind’s howling

Ik heb er eentje besteld, maar door de stakingen van De Post hier heb ik hem pas volgende week.
Vooral het grotere formaat en het 'handvat' met fysieke knoppen waren pluspunten tov m'n huidige reader.
Ik heb nu een oudere Aura, die vliegt de verkoop in of ik geef hem binnen de familie door. :P

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
Anoniem: 738905 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:20:
Voor de kobo forma is er nieuwe firmware uit met deze optie:

Hide book title or footer

Dat zou ik ook wel willen voor mijn eigen kobo zeg, hoef je niet meer aanpassingen te doen aan de firmware (zie mobileread's forum, zelf gebruik ik dit niet). Lijkt me heel fijn als dit voor alle kobo's uitkomt net als het draaien van het boek (via de software).
Die firmware aanpassing heb ik zelf ook toegepast en heb ik vrijwel altijd aan staan. Nadeel hieraan is alleen dat het titel EN footer weghaalt. Hoop dat je met een nieuwe firmware wel echt kunt kiezen welke je verwijderd. Titel hoef ik niet, maar paginanummering vind ik toch wel prettig. Ga ik in de gaten houden, heb sowieso al lang de firmware niet meer geüpdatet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JanAd schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 07:01:
[...]

Ik heb er eentje besteld, maar door de stakingen van De Post hier heb ik hem pas volgende week.
Vooral het grotere formaat en het 'handvat' met fysieke knoppen waren pluspunten tov m'n huidige reader.
Ik heb nu een oudere Aura, die vliegt de verkoop in of ik geef hem binnen de familie door. :P
Ben benieuwd naar je ervaringen.

Zelf heb ik een kobo H20 editie 2 en een Kobo glo hd die we niet gebruiken, heb ze nu uitgeleend aan vrienden / familie die een ereader overwegen, zo kan iedereen even testen met het lezen van een boek. Ik ga ze denk ik uiteindelijk wel in de verkoop doen of naar mijn kinderen (maar die lezen liever papieren boeken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 100505

Melkunie schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:52:
[...]

Die firmware aanpassing heb ik zelf ook toegepast en heb ik vrijwel altijd aan staan. Nadeel hieraan is alleen dat het titel EN footer weghaalt. Hoop dat je met een nieuwe firmware wel echt kunt kiezen welke je verwijderd. Titel hoef ik niet, maar paginanummering vind ik toch wel prettig. Ga ik in de gaten houden, heb sowieso al lang de firmware niet meer geüpdatet :)
Ik gebruik deze ook, maar heb dan wel het probleem dat ik al mijn boeken door Calibre moet halen om de marges aan te passen. Als ik dat niet doe verdwijnen er aan de rechterzijde ongeveer 2 karakters. Onderweg even een boek kopen is er niet meer bij.
Pagina: 1 ... 51 ... 69 Laatste