Ondertussen veel aan het klooien met Koreader Aura One en het wordt allemaal steeds fijner...
Ondertussen LIJKT suspend vanuit Koreader ook goed te werken en heb ik de auto-sleep aangepast naar 4 minuten (stond op een uur als default blijkbaar). Pdf's lezen is nu ineens geen enkel probleem (papers blijven lastig icm zoomen door de aparte layout, maar an sich te doen).
Volgens mij is onderstaande compleet, mocht ik nog dingen hebben gemist zal ik het aanvullen (en alles op eigen risico natuurlijk).
!!!Onderstaande is allemaal op eigen risico, ik ben niet verantwoordelijk voor kapotte aura ones!!!
Welke aanpassingen ik ondertussen heb gedaan:
* Auto-sync fix:
De laatste fw heeft een bug waarbij je auto-sync niet uit kan vinken, als in... je kan dit doen maar als je teruggaat naar de settings staat deze weer aan. Wanneer je je kobo aansluit op de pc kun je in de schijf het volgende bestand vinden:
\.kobo\Kobo\Kobo eReader.conf
Vervolgens voeg je de volgende regel toe onder [ApplicationPreferences]:
Even opnieuw opstarten voor de zekerheid en voila. Autosync kan uit.
* Headers en Footers:
Voeg het volgende stukje aan de Kobo eReader.conf toe:
code:
1
2
| [FeatureSettings]
FullScreenReading=true |
Je krijgt nu bij reader settings een extra optie om headers en footers aan of uit te zetten (en dus meer content op je ereader).
* KoReader:
Dan is er nog de pdf support... Voor Kobo (en vele andere ereaders) is daar een prachtig alternatief voor met de naam Koreader.
In eerste instantie werkte installatie met KSM (Kobo Start Menu) niet, wifi deed het daarna niet meer in nickel. Om die reden heb ik de filemonitor manier gebruikt, hoewel KSM nu gefixt lijkt te zijn vind ik het ook prettig dat ik Koreader gewoon vanuit Nickel kan opstarten en eenvoudig terug kan. Ik hou het voor nu, zolang ik de nadelen niet zie, hier nog even bij dus.
- Download de laatste versie van KoReader en pak deze uit: https://github.com/koreader/koreader/releases
- Kopieer Koreader.png naar de root van je kobo
- 'Veilig verwijder' en koppel de kobo los
- Open de koreader.png op je ereader (wordt fullscreen getoond) en ga terug naar het home screen
- Reboot
- Installeer FileMonitor. Ik heb het als volgt gedaan (originele filemon.zip was niet meer geldig).
- [list=a]
- Download pbchess voor de kobo: http://pbchess.vlasovsoft.net/files/pbchess-2016.03_kobo.zip
- Pak de zip uit en kopieer de KoboRoot.tgz file naar de .kobo map op je ereader
- Veilig verwijderen en loskoppelen. FileMonitor zal nu geinstalleerd worden (ik heb voor de zekerheid hierna weer even gereboot).
- [/list]
- Kopieer de Koreader map en Koboroot.tgz file naar de .kobo map op je ereader
- Veilig verwijderen en loskoppelen. Koreader zal geinstalleerd worden (reboot, just in case)
Vanaf nu kun je koreader openen door de koreader.png te openen (FileMonitor koppelt namelijk het opstart script aan de png)
Echter is de Aura One in eerste instantie nog niet supported. Zie:
https://github.com/koreader/koreader/issues/2235
Om het toch goed werkend te krijgen moet er dus een bestand aangepast worden van koreader. Open dus het volgende bestand van de koreader source:
/koreader/frontend/device/kobo/device.lua
Voeg de volgende stukken toe, het handigste is te zoeken op het keyword "dahlia" om de juiste stukken (en voorbeelden) te vinden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| -- Kobo Aura One:
local KoboDaylight = Kobo:new{
model = "Kobo_daylight",
hasFrontlight = yes,
touch_probe_ev_epoch_time = true,
touch_phoenix_protocol = true,
display_dpi = 300,
viewport = Geom:new{x=4, y=3, w=1396, h=1866},
} |
en
code:
1
2
3
4
| if codename == "daylight" then
return KoboDaylight
elseif codename == "dahlia" then
return KoboDahlia |
En sla op...
*Sleep/Suspend in koreader
Verder waren/zijn er problemen met de suspend/slaapstand vanuit koreader, volgende fix lijkt voor mij te werken (gevonden via
https://www.tapatalk.com/topic/270306-50705 )
Er werd namelijk geopperd dat (met de H2O) de standaard wachttijd van 10sec niet voldoende was om achtergrond taken af te ronden voor sleep werd aangeroepen. Daar leek een aanpassing naar 12 seconden voldoende te zijn, maar ik ging voor een nog veiligere 15 seconden.
Pas de volgende regel aan in: koreader\frontend\device\generic\device.lua
code:
1
| UIManager:scheduleIn(10, self.suspend) |
naar
code:
1
| UIManager:scheduleIn(15, self.suspend) |
Dit uitgevoerd hebbende heb ik ook geen drain meer in KoReader...
* Autosleep in koreader
Verder staat de standaard auto-sleep in Koreader blijkbaar op een uur, dit kan weer aangepast worden in de file: settings.reader.lua (in de koreader map)
code:
1
| ["auto_suspend_timeout_seconds"] = 240 |
De waarde is in seconden, ik heb hem dus op 4 minuten gezet.
Nu heb ik een aura one waar ook nog eens prima pdfjes op te lezen zijn

Koreader kan echt veel sneller en beter met pdf omgaan dan de standaard kobo software.
Even een filmpje van hoe snel het bladeren nu gaat:
PDF bladeren in Koreader