Nou, nee. Papieren boeken worden gedrukt met een resolutie van 600 of 1200 dpi, en daar is zelfs een HD-scherm nog lang niet aan toe.roffeltjes schreef op zondag 15 november 2015 @ 11:47:
[...]
Verder; ja resolutie is voor sommigen blijkbaar belangrijk, alleen vraag ik me dan af hoe die mensen gewone boeken lazen, die zijn nog een stuk korreliger^^.
Wat ik vooral minder mooi vind van de Aura is inderdaad het scherm, met de capacitieve laag die het scherm grijzer en korrelig maakt, met daardoor een slechter contrast. Dat maakt -voor mij- de Glo HD de betere ereader. Ik heb geen H2O. Ik heb wel een Aura HD van 6,8 inch, en die heb ik een paar jaar met veel plezier gebruikt. Maar ik wilde een kleinere ereader om makkelijker mee te kunnen nemen, want de Aura HD vond ik met een hoesje er omheen te groot en te zwaar worden.roffeltjes schreef op zondag 15 november 2015 @ 11:47:
[...]
De Glo (voorganger van de Aura) was de eerste Kobo met verlichting. Alle drie de Aura (Standaard, HD en H2O) hadden verlichting.
Wikipedia: Kobo eReader
Verder; ja resolutie is voor sommigen blijkbaar belangrijk, alleen vraag ik me dan af hoe die mensen gewone boeken lazen, die zijn nog een stuk korreliger^^.
Maar het punt is dat als je een 30% duurdere Glo HD aanraadt over een Aura dan kan je hetzelfde doortrekken naar de nog eens 30% duurdere Aura H2O. Want 2cm extra scherm diagonaal betekend meer tekst op het scherm en dat is wel zo prettig toch? Bovendien nog een Sd kaart etc. etc. Je kan bezig blijven.
Ik zelf zou direct voor de H2O gaan, maar snap best dat mensen nog steeds een Aura kopen. Hij is echt niet dag en nacht slechter dan de Glo HD. Dat is dan ook een beetje de makke van e-readers. Het is een niche en de noodzaak voor upgraden is verdomd klein. Een 10 jaar oude laptop is waardeloos. Een iRiver HD e-reader draait nog braaf zijn boekjes af.
Maar als ik het scherm van de Aura HD zie vind ik het nog steeds een heel mooie ereader, ik heb alleen het idee dat de schermverlichting van de Glo HD gelijkmatiger is, en ook iets 'warmer' van kleur.
Naar mijn mening zijn de Glo HD en de H2O inderdaad de betere opties boven de Aura. Maar dat wil niet zeggen dat de grootste voor iedereen de beste optie is, iedereen moet daarin zijn eigen afwegingen maken. Dat de Glo HD niet over een sd slot beschikt is irritant, maar het interne kaartje is wel heel makkelijk te upgraden.
Verder hebben we ook nog een Bebook Neo, nog zwaarder dan de Aura HD, maar wat een mooi ding verder!
Verwijderd
Er zijn betere op de Duitse markt, de neo is ook alweer 5 jaar oud. De Duitsers verkopen wat merken uit Polen en Rusland en die hebben leuke opties als die mappenstructuur.Marjoko schreef op zondag 15 november 2015 @ 13:55:
Verder hebben we ook nog een Bebook Neo, nog zwaarder dan de Aura HD, maar wat een mooi ding verder!
Kan je dat wel zo stellen, er zijn nogal wat drukmethoden (en variabelen daarom (b/v/ papier en inkt)), van hoogdruk tot moderne digitale methoden?zetmolm schreef op zondag 15 november 2015 @ 12:31:
... Papieren boeken worden gedrukt met een resolutie van 600 of 1200 dpi, ...
[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 15-11-2015 19:10 ]
Helaas werkt dat niet op dezelfde manier als op een computerscherm.zetmolm schreef op zondag 15 november 2015 @ 12:31:
[...]
Nou, nee. Papieren boeken worden gedrukt met een resolutie van 600 of 1200 dpi, en daar is zelfs een HD-scherm nog lang niet aan toe.
Inkt vermengt zich met papier en zal dus snel wat smutsig worden, al dan niet afhangende van de papier kwaliteit. Kranten zijn natuurlijk notoir, maar ook de doorsnee pocket onder de twintig euro zal hier last van hebben. En dat zeg ik met enige overdrijving want pockets lezen ook prima weg, zo spannend is het gewoon niet.
Uiteraard is er ook hoge kwaliteits drukwerk, maar dat is veelal een dure zaak en die boeken worden wat lijviger door de zwaardere kwaliteit papier. De kwaliteit van het papier is voor drukwerk veel belangrijker dan de DPI.
Daarom is e-ink in heel veel gevallen scherper dan een boek, ondanks een lagere DPI.
Misschien als je een dure hardcover hebt op goed papier. Ik las meestal mass market pockets en die staan net een trapje boven kranten (hoewel ook niet altijdzetmolm schreef op zondag 15 november 2015 @ 12:31:
[...]
Nou, nee. Papieren boeken worden gedrukt met een resolutie van 600 of 1200 dpi, en daar is zelfs een HD-scherm nog lang niet aan toe.
Zeer scherp vind ik niet altijd even mooi. Contrast is wel heel erg belangrijk. Voor mij zelfs belangrijker dan DPI. Het kan allemaal nog zo scherp zijn, maar als de letters niet genoeg afsteken van de pagina, leest het nog niet lekker (de reden waarom ik het niet prettig vind om met een bed lichtje te lezen, zo'n ding geeft altijd schaduwen waardoor het contrast afneemt).roffeltjes schreef op zondag 15 november 2015 @ 19:09:
[...]
Helaas werkt dat niet op dezelfde manier als op een computerscherm.
Inkt vermengt zich met papier en zal dus snel wat smutsig worden, al dan niet afhangende van de papier kwaliteit. Kranten zijn natuurlijk notoir, maar ook de doorsnee pocket onder de twintig euro zal hier last van hebben. En dat zeg ik met enige overdrijving want pockets lezen ook prima weg, zo spannend is het gewoon niet.
Uiteraard is er ook hoge kwaliteits drukwerk, maar dat is veelal een dure zaak en die boeken worden wat lijviger door de zwaardere kwaliteit papier. De kwaliteit van het papier is voor drukwerk veel belangrijker dan de DPI.
Daarom is e-ink in heel veel gevallen scherper dan een boek, ondanks een lagere DPI.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Je pakt een whiteboard magneet en legt deze rechtsonder op het scherm, dan voorzichtig een beetje schuiven tot je e-reader in slaapstand gaat (die optie moet je bij instellingen uiteraard wel aanzetten) en je weet waar je je magneetje moet plaatsen.Reptile209 schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:52:
Volgens mij zit er een magneetje in. Moet je alleen even achterhalen hoe sterk en op welke plek precies. Kan niet heel erg veel aan misgaan imho.
Dat is logisch, fijn letter-detail is bij lezen niet spannend. Sterker nog, een beetje lezer leest complete woorden heel oppervlakkig.Wailing_Banshee schreef op maandag 16 november 2015 @ 07:49:
Zeer scherp vind ik niet altijd even mooi. Contrast is wel heel erg belangrijk. Voor mij zelfs belangrijker dan DPI.
Contrast daarentegen heeft direct invloed op hoeveel inspanning je levert met je ogen. Dat is dan ook het fijne van een backlight.
Maar goed, ik heb zaterdag een H2O voor mijn schoonmoeder geprepareerd en hem vergeleken met mijn Aura HD. Het is een upgrade, dat is duidelijk. Niet genoeg om nu naar de winkel te hollen, maar voor een liefhebber zoals ik wel fijn om te weten dat Kobo vooralsnog mooi spul blijft uitgeven. Ik maak me namelijk een beetje zorgen over de E-reader markt (en E-ink). Ik ben toch bang dat dat sterft onder druk van de gewone tablet.
Daar maak ik me helemaal geen zorgen over. Ik ben dolblij met mijn dedicated ereader. Als ik op mijn tablet zou lezen, dan zou ik nooit een goed boek kunnen uitlezen. Dan lees ik continu binnenkomende mail etc. Er zijn vast meer mensen die liever geen mail zien binnenkomen tijdens het lezen van een boek..roffeltjes schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:40:
[...]
Maar goed, ik heb zaterdag een H2O voor mijn schoonmoeder geprepareerd en hem vergeleken met mijn Aura HD. Het is een upgrade, dat is duidelijk. Niet genoeg om nu naar de winkel te hollen, maar voor een liefhebber zoals ik wel fijn om te weten dat Kobo vooralsnog mooi spul blijft uitgeven. Ik maak me namelijk een beetje zorgen over de E-reader markt (en E-ink). Ik ben toch bang dat dat sterft onder druk van de gewone tablet.
Mee eens hoor, maar daarbuiten leest een tablet gewoon echt beroerd:Marjoko schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 23:04:
[...]
Daar maak ik me helemaal geen zorgen over. Ik ben dolblij met mijn dedicated ereader. Als ik op mijn tablet zou lezen, dan zou ik nooit een goed boek kunnen uitlezen. Dan lees ik continu binnenkomende mail etc. Er zijn vast meer mensen die liever geen mail zien binnenkomen tijdens het lezen van een boek..
- Vermoeiender voor je ogen
- Onleesbaar in de zon
- Schittering van een lampje in bed
- Batterij veel sneller leeg
Zeer kort door de bocht. Ik lees zeer graag van een tabletbarrymossel schreef op woensdag 18 november 2015 @ 07:55:
[...]
Mee eens hoor, maar daarbuiten leest een tablet gewoon echt beroerd:Ik denk niet dat de ereader gaat verdwijnen, maar het zou wel fijn/goed zijn als er wat meer concurrentie zou zijn, want volgens mij valt dat wel wat tegen momenteel.
- Vermoeiender voor je ogen
- Onleesbaar in de zon
- Schittering van een lampje in bed
- Batterij veel sneller leeg
* minder vermoeiend voor mijn ogen (want ik lees graag in het donker en mijn tablet straalt dan minder licht uit dan elk van mijn ereaders terwijl het zeer goed leesbaar blijft, want donkere achtergrond en lichtere letters
* geen lampje nodig in bed, want een tablet heeft ook achtergrond licht
* batterij gaat zeker een dag of twee mee, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik overdag (helaas) moet werken en dus geen tijd heb om te lezen... (daarnaast gebruik ik mijn tablet ook voor tablet doeleinden, zoals internetten)
Het hangt er helemaal vanaf waar, wanneer en hoeveel je per dag leest en waarop je leest. Ja, een e-ink scherm leest vele malen prettiger dan zo'n 100dpi scherm van een android tablet die je bij de kruidvat koopt. Maar als je een goede kwaliteit tablet koopt, met een fatsoenlijke resolutie en een applicatie waarmee je de achtergrond kleuren en letter kleuren kunt veranderen, kan een tablet, zeker in een donkere kamer (denk donkere slaapkamer) veel prettiger lezen zijn.
Als je alleen in de zomer, buiten in de tuin, leest, ja, sla dan die tablet maar over, want daar is e-ink toch echt wel heer en meester. Als je meer dan een uur of twee per dag leest, kan e-ink ook een heel stuk prettiger zijn.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Sorry, ik moet nuanceren: "ik vind..."
Maar ik ben het echt TOTAAAAAL niet met je eens. Twee dagen op de batterij van een tablet, ok. Lang zeg!
En misschien ben ik verwend, maar de backlight van mijn ereader kan ik (beter dan op een tablet) aanpassen qua lichtsterkte. Daarbij is het een mat scherm en dat heb ik nog nooit bij een tablet gezien. Misschien als je in het volkomen donker leest (wat ik ten eerste niet fijn vind en ten tweede lees ik niet alleen in bed) heb je geen last van schitteringen/reflecties (hoe klein ook) met een tablet, maar met ook maar iets achtergrondlicht toch wel.
Dus, kwestie van wensen natuurlijk. Maar als overall leesmateriaal is een ereader in mijn ogen toch echt meer geschikt als leesmateriaal.
Maar ik ben het echt TOTAAAAAL niet met je eens. Twee dagen op de batterij van een tablet, ok. Lang zeg!
Dus, kwestie van wensen natuurlijk. Maar als overall leesmateriaal is een ereader in mijn ogen toch echt meer geschikt als leesmateriaal.
Daarom heb ik beidebarrymossel schreef op woensdag 18 november 2015 @ 08:33:
Sorry, ik moet nuanceren: "ik vind..."
Maar ik ben het echt TOTAAAAAL niet met je eens. Twee dagen op de batterij van een tablet, ok. Lang zeg!En misschien ben ik verwend, maar de backlight van mijn ereader kan ik (beter dan op een tablet) aanpassen qua lichtsterkte. Daarbij is het een mat scherm en dat heb ik nog nooit bij een tablet gezien. Misschien als je in het volkomen donker leest (wat ik ten eerste niet fijn vind en ten tweede lees ik niet alleen in bed) heb je geen last van schitteringen/reflecties (hoe klein ook) met een tablet, maar met ook maar iets achtergrondlicht toch wel.
(en als ik mijn tablet alleen voor lezen zou gebruiken zou ik er waarschijnlijk wel een week uit kunnen halen, maar ik gebruik hem ook voor andere dingen, zoals mijn bibliotheek beheren (Calibre), internetten, mail lezen, en andere dingen die ik ook met mijn pc zou kunnen doen, maar die ik dan even niet bij de hand heb).
Ik zou zeker niet zonder mijn e-ink apparaten kunnen, anders had ik die H2O niet gekocht. Die gaat komende zomer ook weer zeer veel gebruikt worden, denk ik
Verwend nest! 
Heb zelf ook de H2O en vind hem heerlijk lezen, maar ik zou zelfs nog mijn oude Kobo Touch verkiezen boven de (bij ons glanzende) iPad met 1,5 uur accutijd haha.
Maar inderdaad een tablet is multifunctioneel. Zelf vind ik het niet prettig werken op een tablet (daarom heb ik zelf een 13 inch laptop die altijd naast me op de bank staat - maar kan me goed voorstellen dat dat niet voor iedereen fijn is). Dat is wel een groot voordeel voor velen. Heb laatst eens geprobeerd een ePub van mijn NAS te halen via mijn telefoon en H2O - was een ramp.
Heb zelf ook de H2O en vind hem heerlijk lezen, maar ik zou zelfs nog mijn oude Kobo Touch verkiezen boven de (bij ons glanzende) iPad met 1,5 uur accutijd haha.
Maar inderdaad een tablet is multifunctioneel. Zelf vind ik het niet prettig werken op een tablet (daarom heb ik zelf een 13 inch laptop die altijd naast me op de bank staat - maar kan me goed voorstellen dat dat niet voor iedereen fijn is). Dat is wel een groot voordeel voor velen. Heb laatst eens geprobeerd een ePub van mijn NAS te halen via mijn telefoon en H2O - was een ramp.
Ik lees ook veel liever op mijn e-reader (Glo HD) dan op de iPad. Die back-light verlichting is gewoon erg fijn en het scherm oogt zo heerlijk rustig.
Zeker wel, maar ik werk er ook hard voor!
Een ipad zou ik zelfs niet willen hebben, ik gebruik mijn Galaxy Note 8 zelfs niet eens om te lezen... (die heb ik alleen gekocht omdat ik de krant online wil lezen en ze alleen een Android app hebben), maar ik ben wel een beetje gek op mijn 8" windows tablet.Heb zelf ook de H2O en vind hem heerlijk lezen, maar ik zou zelfs nog mijn oude Kobo Touch verkiezen boven de (bij ons glanzende) iPad met 1,5 uur accutijd haha.
Het enige wat ik echt mis op mijn H2O is Calibre Companion (heb ik wel op mijn T68 staan, maar die draait stock Android). Tablet aan, Calibre starten, wifi op mijn T68 aan, Calibre Companion starten en boeken overzetten
Ik ben niet zo geordend en gebruik Calibre dan ook niet. Zou ik misschien wel eens moeten doen, maar ik heb ook echt geen idee meer wat ik wel en niet heb gelezen in het verleden. Ik koop of download doorgaans gewoon een stel boeken en zet die op mijn ereader (eens in de zoveel tijd).
Ik draai speciaal hiervoor een webservertje op m'n nas waarmee ik (alleen lokaal) m'n boeken van m'n nas naar m'n H2O kan krijgen. Zeker als je eenmaal de url in de favorieten hebt staan is het best te doen. Heb m'n ereader al in geen tijden meer aan m'n laptop gehad.
Het gaat nog steeds niet zo handig als via de winkel op het apparaat een boek kopen natuurlijk, en dat zorgt ervoor dat ik dat best wel eens doe, ik koop alleen ook regelmatig een "humble bundle" setje met epubs, en dan heb je toch zelf een distributie nodig naar je reader ;-)
Buiten de e-Ink en de batterijtijd is een ander groot voordeel aan het lezen op een eReader voor mij dat ik niet wordt afgeleid door notificaties van email en IM. Ik lees ook wel eens een epub op m'n telefoon als ik m'n reader niet bij de hand heb, en ik merk dat ik dan tochvrij vaak tussendoor iets anders aan het doen ben, en niet lekker in het boek kom.
Het gaat nog steeds niet zo handig als via de winkel op het apparaat een boek kopen natuurlijk, en dat zorgt ervoor dat ik dat best wel eens doe, ik koop alleen ook regelmatig een "humble bundle" setje met epubs, en dan heb je toch zelf een distributie nodig naar je reader ;-)
Buiten de e-Ink en de batterijtijd is een ander groot voordeel aan het lezen op een eReader voor mij dat ik niet wordt afgeleid door notificaties van email en IM. Ik lees ook wel eens een epub op m'n telefoon als ik m'n reader niet bij de hand heb, en ik merk dat ik dan tochvrij vaak tussendoor iets anders aan het doen ben, en niet lekker in het boek kom.
Hmm, dit vind ik best een aantrekkelijke oplossing. Ik ga eens kijken hoe ik dat netjes kan doen.MaffeMaarten schreef op donderdag 19 november 2015 @ 08:19:
Ik draai speciaal hiervoor een webservertje op m'n nas waarmee ik (alleen lokaal) m'n boeken van m'n nas naar m'n H2O kan krijgen. Zeker als je eenmaal de url in de favorieten hebt staan is het best te doen. Heb m'n ereader al in geen tijden meer aan m'n laptop gehad.
Gewoon een webpagina waar alle bestanden uit een bepaalde map worden getoond met een linkje om te downloaden ofzo?
Klinkt interessant. Zou je eens meer gedetailleerd kunnen uitleggen hoe je dat doet? Wat doet die webserver precies?MaffeMaarten schreef op donderdag 19 november 2015 @ 08:19:
Ik ben ook benieuwd..pacificocean schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:54:
[...]
Klinkt interessant. Zou je eens meer gedetailleerd kunnen uitleggen hoe je dat doet? Wat doet die webserver precies?
Kan ik met name voor mijn vriendin een oplossing met hoge WAF aandragen.
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
Voor de grootste WAF kan je het beste calibre server aan de praat krijgen, dan heb je ook fancy flapteksten en kaft-plaatjes. Dit heb ik zelf niet, maar als je een paar dagen tijd heb is dat het ge-hobby volgens mij wel waard.
Blogpost van mar2zz over calibre server: Entertainment vanuit de luie stoel: Calibre Server. Al van een aantal jaar geleden, dus misschien niet meer helemaal actueel
Ik heb zelf gewoon de standaard webserver die op m'n nas draait (volgens mij apache) die vervolgens een map met epub files host, gewoon in een open directory listing. (Die staat meestal standaard aan, als je naar 192.168.1.101:8080/epub/ gaat (binnen mijn netwerk dan) krijg je een lijst met alle bestanden en mapjes in die map.)
Het enige dat ik aan moest passen in apache was dat die standaard de mime type van epub niet kent, en dan probeert de browser heel de epubfile als een teksdocument naar binnen te harken en te laten zien.
Om vanaf je reader te kunnen downloaden als epub moet je dus de epub mimetype toevoegen aan apache.
Blogpost van mar2zz over calibre server: Entertainment vanuit de luie stoel: Calibre Server. Al van een aantal jaar geleden, dus misschien niet meer helemaal actueel
Ik heb zelf gewoon de standaard webserver die op m'n nas draait (volgens mij apache) die vervolgens een map met epub files host, gewoon in een open directory listing. (Die staat meestal standaard aan, als je naar 192.168.1.101:8080/epub/ gaat (binnen mijn netwerk dan) krijg je een lijst met alle bestanden en mapjes in die map.)
Het enige dat ik aan moest passen in apache was dat die standaard de mime type van epub niet kent, en dan probeert de browser heel de epubfile als een teksdocument naar binnen te harken en te laten zien.
Om vanaf je reader te kunnen downloaden als epub moet je dus de epub mimetype toevoegen aan apache.
Aha ok, klinkt niet al te moeilijk inderdaad.. maarrrr ik heb een Kobo Touch.. weet niet of daar een browser in zit.. Heb ze net 2 dagen haha..
Als je Calibre gebruikt, sowieso een handige tool, kun je ook naar COPS of BigBucStriim kijken, handige apps om je Calibre collectie te bekijken en boeken te downloaden naar je e-reader.
Voor beide zijn Synology packages beschikbaar, maar ze zijn in PHP gemaakt, dus eenvoudig te installeren onder bijv. Apache op je NAS. Als je http forward op je router (liefst niet standaard poort gebruiken) kun je ook van buiten er bij.
En ja, in de Kobo Touch zit een browser.
Voor beide zijn Synology packages beschikbaar, maar ze zijn in PHP gemaakt, dus eenvoudig te installeren onder bijv. Apache op je NAS. Als je http forward op je router (liefst niet standaard poort gebruiken) kun je ook van buiten er bij.
[ Voor 13% gewijzigd door Goner op 19-11-2015 14:12 ]
Niet in de mijne iig..Goner schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:09:
Als je Calibre gebruikt, sowieso een handige tool, kun je ook naar COPS of BigBucStriim kijken, handige apps om je Calibre collectie te bekijken en boeken te downloaden naar je e-reader.
Weet je dat zeker? Bij mij zit/zat (al een jaar niet gebruikt) ie onder beta functies ergens.
(En bij jou ook vermoed ik: https://nl.kobo.com/help/...cties?products=Kobo%20Glo)
Er is voor de Kobo ook een patch gemaakt om deze in Night Mode te zetten dwz een zwarte achtergrond met witte letters. Voor de modellen met een lichtknopje (de oude Touch, Glo, Aura en Aura HD) schijnt dit makkelijk en goed te werken, voor Glo HD en H2O schijnt het ook te werken maar is het iets ingewikkelder. Zie op Mobileread forum http://www.mobileread.com...read.php?t=212162&page=35Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 november 2015 @ 08:12:
[...]
Ik lees zeer graag van een tablet
* minder vermoeiend voor mijn ogen (want ik lees graag in het donker en mijn tablet straalt dan minder licht uit dan elk van mijn ereaders terwijl het zeer goed leesbaar blijft, want donkere achtergrond en lichtere letters
Waarom zou dat überhaupt fijn lezen zijn? In volkomen donker ofzo? Mweh, lijkt me niks.
Hmm, thuis toch eens naar kijken.Marjoko schreef op donderdag 19 november 2015 @ 20:39:
[...]
Er is voor de Kobo ook een patch gemaakt om deze in Night Mode te zetten dwz een zwarte achtergrond met witte letters. Voor de modellen met een lichtknopje (de oude Touch, Glo, Aura en Aura HD) schijnt dit makkelijk en goed te werken, voor Glo HD en H2O schijnt het ook te werken maar is het iets ingewikkelder. Zie op Mobileread forum http://www.mobileread.com...read.php?t=212162&page=35
Ga eens in een donkere ruimte zitten. Zet je monitor aan op een internet pagina die een witte (of lichte) achtergrond heeft. Ga daarna naar een pagina die een zwarte (of donkere) achtergrond heeft. Met een gewone monitor is het natuurlijk wel extreem omdat je die op een normale helderheid hebt staan, maar je ziet het verschil wel goed. Die lichte achtergrond verblind, die donkere achtergrond verblind veel minder. Als het echt donker is (denk slaapkamer), en je hebt een tablet (of telefoon) waar je van leest, is dat verschil enorm tussen die tablet met een zwarte achtergrond of e-ink apparaat met een lichte achtergrond. Het probleem wat ik dan heb is dat wanneer ik het licht op 1% zet (op mijn H2O) dat ik het contrast niet meer genoeg vind om lekker te lezen (ik moet dan gaan turen). En zodra het contrast voldoende is, komt er weer teveel licht uit.barrymossel schreef op donderdag 19 november 2015 @ 23:17:
Waarom zou dat überhaupt fijn lezen zijn? In volkomen donker ofzo? Mweh, lijkt me niks.
In bed lees ik zelf het liefste met de lamp uit en met de night mode patch gaat dat wel een tikkeltje lekkerder op mijn h2o.
Zo, ook maar in dit topic gaan lurken. Zat al een tijd te kijken en kreeg nu een mailtje binnen voor een Glo HD met flipcover voor 119 (129 met nog een tientje er af met air miles ). Een tijd geleden wat gelezen dat een nieuwe update de snelheid had verbeterd van de HD, dus ik ben benieuwd.
*insert signature here
Hey mensen,
Voor de verjaardag van mijn vriendin, wil ik haar een E-reader kado doen.
Alleen heb ik er de ballen verstand van en zijn de meeste revieuws en overzichten van 5 jaar terug.
Kan iemand kort toelichten wat het het verschil is tussen bijvoorbeeld een Kobo Glo en een Kobo Aura.
En zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten?
Alleen heb ik er de ballen verstand van en zijn de meeste revieuws en overzichten van 5 jaar terug.
Kan iemand kort toelichten wat het het verschil is tussen bijvoorbeeld een Kobo Glo en een Kobo Aura.
Voor recente reviews en een forum speciaal voor ereaders:
goodereader.com
Voor advies is het wel handig om te weten wat het budget is, wat je vriendin leest (is het voor school, dus ook PDF's?), of ze boeken koopt op Amazon etc.
goodereader.com
Voor advies is het wel handig om te weten wat het budget is, wat je vriendin leest (is het voor school, dus ook PDF's?), of ze boeken koopt op Amazon etc.
Thanks voor de link, ik zal er doorheen lezen.roffeltjes schreef op maandag 23 november 2015 @ 11:40:
Voor recente reviews en een forum speciaal voor ereaders:
goodereader.com
Het is voor het lezen van boeken.
Niet dat we dat hier gaan bespreken, maar je kan de boeken natuurlijk ook via donkere kanalen bemachtigen.
Glo HD is een aanrader, als de 129 euro in je budget vallen that is.Armageddon_2k schreef op maandag 23 november 2015 @ 11:36:
Hey mensen,
Ik heb op mijn Glo HD ook de night patch, maar echt lekkerder lezen vind ik het niet, zelfs niet in volstrekt donkere ruimtes. Misschien komt dat omdat de Glo HD een backlight ipv frontlight systeem heeft, waardoor het licht van boven naar beneden op het scherm schijnt en dus niet in je gezicht.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 07:52:
[...]
Hmm, thuis toch eens naar kijken.
[...]
Ga eens in een donkere ruimte zitten. Zet je monitor aan op een internet pagina die een witte (of lichte) achtergrond heeft. Ga daarna naar een pagina die een zwarte (of donkere) achtergrond heeft. Met een gewone monitor is het natuurlijk wel extreem omdat je die op een normale helderheid hebt staan, maar je ziet het verschil wel goed. Die lichte achtergrond verblind, die donkere achtergrond verblind veel minder. Als het echt donker is (denk slaapkamer), en je hebt een tablet (of telefoon) waar je van leest, is dat verschil enorm tussen die tablet met een zwarte achtergrond of e-ink apparaat met een lichte achtergrond. Het probleem wat ik dan heb is dat wanneer ik het licht op 1% zet (op mijn H2O) dat ik het contrast niet meer genoeg vind om lekker te lezen (ik moet dan gaan turen). En zodra het contrast voldoende is, komt er weer teveel licht uit.
Excuses van de double post.
Thanks, een aanrader is altijd een goed startpunt.Outlandos schreef op maandag 23 november 2015 @ 12:57:
[...]
Glo HD is een aanrader, als de 129 euro in je budget vallen that is.
129 euro valt zeker wel binnen budget.
K*t, na het mislopen van de kobo glo voor 66 euro bij MM had ik gisteren zitten kijken om een aura te kopen voor mijn moeder.
(verschil in scherm met glo HD interesseert haar toch niet)
was nog te koop voor 89 euro. Dacht nog ff dagje wachten, misschien leuke black friday aanbieding ergens.
Is hij opeens van prijs omhoog naar 129 euro!!!!
was nog te koop voor 89 euro. Dacht nog ff dagje wachten, misschien leuke black friday aanbieding ergens.
Kobo Glo, Kobo Aura, Kobo Glo HD zijn alledrie aanraders.Armageddon_2k schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:15:
[...]
Thanks, een aanrader is altijd een goed startpunt.
129 euro valt zeker wel binnen budget.
Voornaamste verschillen:
- Glo HD: zou beter e-ink scherm hebben, heeft in elk geval hoogste resolutie
- Aura: geen IR maar capacitative touch screen (glazen plaat), gemiddelde resolutie.
- Glo: 'basis' model. IR en gemiddelde resolutie.
Ik zeg gemiddelde resolutie omdat de Touch (zonder frontlight) nog een lagere resolutie had.
Als ik zelf nu een nieuwe zou kopen zou het de Glo HD zijn, maar de Aura die ik heb bevalt me prima en de Glo die ik voordien had beviel me (tot het scherm brak) eveneens prima
Dit is ook een mooie deal! - wel op tijd opzeggen natuurlijk ;-)M a r c o schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 00:13:
K*t, na het mislopen van de kobo glo voor 66 euro bij MM had ik gisteren zitten kijken om een aura te kopen voor mijn moeder.
PSN ID= initsix, steamid = slashdev
Alvast opzeggen na ontvangst van je e-readerslashdev schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 15:56:
[...]
Dit is ook een mooie deal! - wel op tijd opzeggen natuurlijk ;-)
lol+lol=hihi
Ik zit nu gewoon te denken om het te doen en kijken of ik mijn aura kwijt kan. Zou je ook kunnen vragen of ze die vara gidsen niet opsturenslashdev schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 15:56:
[...]
Dit is ook een mooie deal! - wel op tijd opzeggen natuurlijk ;-)
op = op, kan je nog weigeren/annuleren als do kobo niet meer voorradig is??
Volgens mij zit je er dan gewoon aan vast en moet je genoegen nemen met wat ze als alternatief aanbieden.
Momenteel zijn de andere keuzes een dolce gusto (heb ik al) of 30 euro korting.
Je neemt dus een gok van min 30 euro voor een korting van 60 euro.
Volgens mij zit je er dan gewoon aan vast en moet je genoegen nemen met wat ze als alternatief aanbieden.
[ Voor 63% gewijzigd door M a r c o op 27-11-2015 17:37 ]
Natuurlijk kun je nog weigeren als ze op zijnM a r c o schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 17:27:
op = op, kan je nog weigeren/annuleren als do kobo niet meer voorradig is??
Wel een mega goede deal trouwens, het is dat ik er al een heb!
[ Voor 6% gewijzigd door outlandos op 27-11-2015 17:52 ]
dat is het punt. Volgens mij kan dat niet.
Er staat dat ze geen garantie geven dat het artikel er is, en dat je dan een alternatief aangeboden krijgt.
Maar volgens mij zit je dan al vast aan het abonnement.
Er staat dat ze geen garantie geven dat het artikel er is, en dat je dan een alternatief aangeboden krijgt.
Zou wet koop op afstand dan niet gelden? Dat je toch een aantal dagen bedenktijd krijgt en alsnog kunt opzeggen? Supergoede deal.M a r c o schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 17:57:
dat is het punt. Volgens mij kan dat niet.
Ik heb mijn moeder een kobo glo hd kado gedaan. Zelf zit ik nog met een Sony PRST2, prima ereader, werkt intuïtief, alleen heeft geen verlichting.
De Kobo HD heb ik voor haar aan de praat gekregen en wat boekjes erop gegooid. Nu mis ik echter 1 essentiële functie, de ZOEK functie. Dus het zoeken in mijn eigen bibliotheek. Zie ik iets over het hoofd? Het is nu best irritant als ik bij een schrijver met de letter M wil zijn en eerst 10 pagina's moet door akkeren. Is het echt zo dat de Kobo geen zoek functie heeft in je eigen library? Ik heb geprobeerd te zoeken op internet, maar het lijkt erop dat niemand anders deze functie mist, of ik iets zie ik simpels over het hoofd.
Dit wordt nog wat als je over een tijd 4gb aan boeken op je kobo hebt. Zie dan maar dat ene leuke boek terug te vinden.
De Kobo HD heb ik voor haar aan de praat gekregen en wat boekjes erop gegooid. Nu mis ik echter 1 essentiële functie, de ZOEK functie. Dus het zoeken in mijn eigen bibliotheek. Zie ik iets over het hoofd? Het is nu best irritant als ik bij een schrijver met de letter M wil zijn en eerst 10 pagina's moet door akkeren. Is het echt zo dat de Kobo geen zoek functie heeft in je eigen library? Ik heb geprobeerd te zoeken op internet, maar het lijkt erop dat niemand anders deze functie mist, of ik iets zie ik simpels over het hoofd.
Dit wordt nog wat als je over een tijd 4gb aan boeken op je kobo hebt. Zie dan maar dat ene leuke boek terug te vinden.
Jep, je ziet iets simpels over het hoofd. Wel enigszins verstopt, maar de functie kan je vinden door naar Bibliotheek > Boeken te gaan, dan op het hamburgericoon te drukken. Daarna krijg je de zoekbalk te zien met als tekst 'In Kobo zoeken'.
Let op: doe je dit direct in het hoofdmenu, dan zoek je standaard in de webwinkel. Dat kan je met dropdown eventueel wijzigen naar 'Boeken'.
Let op: doe je dit direct in het hoofdmenu, dan zoek je standaard in de webwinkel. Dat kan je met dropdown eventueel wijzigen naar 'Boeken'.
[ Voor 22% gewijzigd door EDIT op 29-11-2015 13:29 ]
Vandaag mijn Glo HD binnen gekregen, zondagavond besteld via de VARA link. Geen bericht gekregen wanneer en of die zou komen. Maar gelukkig was er nog genoeg op voorraad!
Ik zoek altijd vanaf de home-pagina in de zoekbalk bovenin. Ik heb de patch geinstalleerd voor de firmware die te vinden is op mobileread forum. Met de patch geinstalleerd zoek je automatisch in je eigen bibliotheek als je de zoekbalk gebruikt. Ideaal, vind ik.EDIT schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:28:
Jep, je ziet iets simpels over het hoofd. Wel enigszins verstopt, maar de functie kan je vinden door naar Bibliotheek > Boeken te gaan, dan op het hamburgericoon te drukken. Daarna krijg je de zoekbalk te zien met als tekst 'In Kobo zoeken'.
Kon je het VARA blad gelijk opzeggen of mag dat alleen maar 1 of 2 maanden van te voren. En heb je nog gecheckt of ze op voorraad waren of het gokje gewoon genomen. Wil de oude (1e gen) Kobo van mijn vriendin vervangen, maar ik ga behoorlijk sjaggo worden als ik wel dat stomme blad krijg en niet de KoboLondon_Wyverns schreef op donderdag 03 december 2015 @ 19:35:
Vandaag mijn Glo HD binnen gekregen, zondagavond besteld via de VARA link. Geen bericht gekregen wanneer en of die zou komen. Maar gelukkig was er nog genoeg op voorraad!
Nog niet opgezegd, maar dat moet gewoon nu al kunnen. Had geen idee van de voorraad, weet alleen dat de Kobo's van Scheer en Foppen komen. Anders misschien contact opnemen met klantenservice Vara?
[ Voor 1% gewijzigd door London_Wyverns op 06-12-2015 08:56 . Reden: aanpassing tekst ]
Reageer eens even normaal, of reageer niet. Dit soort posts voegen niets toe.
[ Voor 88% gewijzigd door janvanduschoten op 07-12-2015 22:08 ]
Zo wat ben jij een vriendelijk mannetje zegHilliebillie schreef op maandag 07 december 2015 @ 18:38:
[...]
Het feit dat je zo loopt te zeiken over dat je stomme blad niet wilt maar wel de e-reader (hoe hypocriet kan je zijn, als ik dat stomme blad niet hoefde zou ik de e-reader ook niet hoeven) hoop ik al bijna dat je dat stomme blad wel krijgt en een vervangend cadeau, abonnement op de bibliotheek of zo.
Nee ze proberen je te lokken met iets wat je op dat moment wel wilt en dan hopen ze dat je het blad interessant genoeg vinden om je als lid te houden. Daar mag jij het niet mee eens zijn, maar ik heb tenminste genoeg fatsoen om mijn mening op een normale manier te verkondigingen
Ik ben een alleraardigst vriendelijk vrouwtje die absoluut niet voor de vara werkt, maar ik kan er heel slecht tegen dat je dus wel zo'n e-reader wilt maar ondertussen ook heel hypocriet tegen de varagids loopt te schoppen.
Ik snap heus wel dat de vara klanten lokt, wie niet maar ik snap niet dat je op zo'n manier aan een e-reader wilt komen.
Ik snap heus wel dat de vara klanten lokt, wie niet maar ik snap niet dat je op zo'n manier aan een e-reader wilt komen.
Ten eerste was ik informatie aan het inwinnen dus of ik het wel of niet doe dat is ten tweede. Verder loop ik niet tegen de VARA gids te schoppen, maar zie ik het nut van een TV gids in het algemeen niet. Daar zal ik niet alleen in zijn dus zorgt de VARA dat ze iets bieden wat de klanten wel in aanraking brengt met het blad en die er hopelijk gehecht aan raken. Jij en ik weten niet of ik het blad na een jaar boeiend genoeg vind om aan te houden. Dat de kans bijzonder klein is lijkt me duidelijk.Hilliebillie schreef op maandag 07 december 2015 @ 18:55:
Ik ben een alleraardigst vriendelijk vrouwtje die absoluut niet voor de vara werkt, maar ik kan er heel slecht tegen dat je dus wel zo'n e-reader wilt maar ondertussen ook heel hypocriet tegen de varagids loopt te schoppen.
En dat mag je hypocriet noemen, maar ik zie het niet anders dan een aanbieding die €60,- voordeliger is dan de andere aanbieders. Voor 2 tientjes zou ik er niet eens over nadenken.
Als je een blad hebt wat €60,- ? per jaar is en je geeft er iets van €129 bij weg dan is je aanbod niet realistisch en krijg je afnemers die het niet om het blad doen.
En verder zal je best vriendelijk zijn en je ben vrij je mening te verkondigen en kritiek op iemands denkwijze dan wel beslissingen te hebben, maar dat kan ook met wat meer invloed van je alleraardigste vriendelijke vrouwenkant
Maar als je het nut van een tv gids niet in ziet snap ik niet dat je er een abonnement op neemt, maar daar zullen we het niet over eens worden. Hoe mooi een aanbieding ook is als ik niet er niet achter sta zal ik het nooit nemen. Ik spaar dan liever een paar maanden langer (werk in de gehandicaptenzorg, dus absoluut geen vetpot!!)
Ieder zijn eigen opvatting dan maar hé?
Ieder zijn eigen opvatting dan maar hé?
Welke patch? Vind ik erg interessant namelijk!Marjoko schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 22:19:
[...]
Ik zoek altijd vanaf de home-pagina in de zoekbalk bovenin. Ik heb de patch geinstalleerd voor de firmware die te vinden is op mobileread forum. Met de patch geinstalleerd zoek je automatisch in je eigen bibliotheek als je de zoekbalk gebruikt. Ideaal, vind ik.
Je kan toch sowieso vanaf de homepage zoeken? Het enige wat je hoeft te doen is op het pijltje rechts te klikken waarin je wilt zoeken (shop, bibliotheek, huidig boek, notities, woordenboek) Of is dit alleen in de nieuwste e-reader zo,dat weet ik niet meer.barrymossel schreef op maandag 07 december 2015 @ 19:31:
[...]
Welke patch? Vind ik erg interessant namelijk!
Dat weet ik, maar ideaal is het niet. Als ik een klikje minder kan doen, dan graag. TweakenHilliebillie schreef op maandag 07 december 2015 @ 19:36:
[...]
Je kan toch sowieso vanaf de homepage zoeken? Het enige wat je hoeft te doen is op het pijltje rechts te klikken waarin je wilt zoeken (shop, bibliotheek, huidig boek, notities, woordenboek) Of is dit alleen in de nieuwste e-reader zo,dat weet ik niet meer.
Sowieso heb ik liever niet dat de Kobo shop zo wordt gepusht (al snap ik goed waarom ze dat doen).
Phffffffffffffffffffbarrymossel schreef op maandag 07 december 2015 @ 19:55:
[...]
Dat weet ik, maar ideaal is het niet. Als ik een klikje minder kan doen, dan graag. Tweaken
Sowieso heb ik liever niet dat de Kobo shop zo wordt gepusht (al snap ik goed waarom ze dat doen).
Optimaliseren, tweaken, niet altijd genoegen nemen met wat een bedrijf je opdringt? Nee?
Het zoeken en classificeren in kobo is een ramp als je een iets grotere bib hebt. Ze werken nog aan de interface, maar de store word gewoon hard gepushed... en mocht er dan nog iets instaan die de moeite is...barrymossel schreef op maandag 07 december 2015 @ 20:33:
Optimaliseren, tweaken, niet altijd genoegen nemen met wat een bedrijf je opdringt? Nee?
Ja even simpel je lijstje slicen en dicen (Genre, auteur, jaartal) is blijkbaar niet nodig volgens Kobo 
Met Calibre kan ik wel wat organiseren. Op de Kobo ga je dan naar "My collections", maar ideaal is het zeker niet.
Met Calibre kan ik wel wat organiseren. Op de Kobo ga je dan naar "My collections", maar ideaal is het zeker niet.
't wordt dan ook niet als 'ultieme bibliotheek beheer tablet' gemarket
als reader ben ik er errug tevreden van.
(ik ben het er wel mee eens dat de reader de meer geavanceerde zoek- en beheeropdrachten echt niet vereenvoudigt - maar daar ben ik dan ook minder dan 0,1% van mijn leestijd mee bezig)
http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=265607
Deze patches worden uitgebracht per firmware release, en dus wacht je best even tot de patch voor de nieuwste firmware gereleased is (ja 3.19 is recent uitgekomen)
(ik ben het er wel mee eens dat de reader de meer geavanceerde zoek- en beheeropdrachten echt niet vereenvoudigt - maar daar ben ik dan ook minder dan 0,1% van mijn leestijd mee bezig)
Ik denk dat er gedoeld wordt op deze patch (je patcht het firmware bestand, en daarna update je de firmware 'manueel' door de firmware op de kobo te zetten en weer op te starten)barrymossel schreef op maandag 07 december 2015 @ 19:31:
[...]
Welke patch? Vind ik erg interessant namelijk!
http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=265607
Deze patches worden uitgebracht per firmware release, en dus wacht je best even tot de patch voor de nieuwste firmware gereleased is (ja 3.19 is recent uitgekomen)
[ Voor 49% gewijzigd door Dryhte op 08-12-2015 15:24 ]
Patch voor 3.19 is er nu ook:
http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=268407
Erg fijn.
Edit: vergeet ook deze niet opnieuw te applyen:
http://www.mobileread.com...hp?p=3124521&postcount=40
Erg fijn.
Edit: vergeet ook deze niet opnieuw te applyen:
http://www.mobileread.com...hp?p=3124521&postcount=40
[ Voor 37% gewijzigd door outlandos op 09-12-2015 17:41 ]
Nou, ik ben mijn H2O toch ook maar eens aan het patchen. Heb meteen een hele zooi boeken omgezet naar Kepub (liep er gisteren tegenaan dat de epub die ik wilde lezen vaste lettertypes gebruikte die ik niet fijn vond, maar niet kon overrulen). Wel jammer dat je die header niet weg krijgt bij Kepubs.
Met full screen mode toch wel?barrymossel schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:21:
Nou, ik ben mijn H2O toch ook maar eens aan het patchen. Heb meteen een hele zooi boeken omgezet naar Kepub (liep er gisteren tegenaan dat de epub die ik wilde lezen vaste lettertypes gebruikte die ik niet fijn vond, maar niet kon overrulen). Wel jammer dat je die header niet weg krijgt bij Kepubs.
Klopt, maar ik vind het ook fijn om de voortgang in één oogopslag te zien. En dat kan je ook zien door een handeling, maar dat vind ik minder handig en dan zie ik de tijd ook (en dat is soms wat confronterend als je de volgende dag moet werken haha).
Maar waarschijnlijk wen ik daar ook wel aan als de header me tegen gaat staan. En dat was gisteren op mijn H2O (met scherm dat groot genoeg is) niet het geval.
Ook gisteren de night mode eens geprobeerd. Ik word er niet warm of koud van. Sowieso was bij mij de bovenste rij pixel (o.i.d.) gewoon wit, of het was backlight. Maar dat werkt niet echt mee met leesgenot. Is dat normaal?
Van nightmode word ik ook niet warm of koud.barrymossel schreef op donderdag 10 december 2015 @ 08:32:
[...]
Klopt, maar ik vind het ook fijn om de voortgang in één oogopslag te zien. En dat kan je ook zien door een handeling, maar dat vind ik minder handig en dan zie ik de tijd ook (en dat is soms wat confronterend als je de volgende dag moet werken haha).
Maar waarschijnlijk wen ik daar ook wel aan als de header me tegen gaat staan. En dat was gisteren op mijn H2O (met scherm dat groot genoeg is) niet het geval.
Ook gisteren de night mode eens geprobeerd. Ik word er niet warm of koud van. Sowieso was bij mij de bovenste rij pixel (o.i.d.) gewoon wit, of het was backlight. Maar dat werkt niet echt mee met leesgenot. Is dat normaal?
Ben wel blij met 3.19: nog geen bugs gevonden en met de patch weer lekker alles naar eigen voorkeur kunnen veranderen.
Bij mij sloot de Kobo gisteren op 3.19 wel ineens af. Geen sleep, maar echt uitschakelen. Al kan dat best komen door de nightmode (daar zitten de opties in om met bepaalde brightness levels functies - waaronder uitschakelen) te activeren - al stond dat uit).
Tip:Vanaf woensdag Kobo Glo HD voor €96,79 (inc. btw) bij de Makro.
Deze ga ik zelf zeer waarschijnlijk ook halen. Jammer dat ik de vara aanbieding heb gemist.
Deze ga ik zelf zeer waarschijnlijk ook halen. Jammer dat ik de vara aanbieding heb gemist.
Ja hoor, heb hem al thuis liggen. Had hem op 6 december besteld en op 11 december binnen.Smultie schreef op maandag 14 december 2015 @ 07:41:
Iemand al respons gehad van de VARA? Heb 8 december betaald, maar nog niks gehoord
Goed om te horen!TVL schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:05:
[...]
Ja hoor, heb hem al thuis liggen. Had hem op 6 december besteld en op 11 december binnen.
Was er nog enige communicatie vooraf, of heb je ook alleen een bevestiging van je betaling gezien?
Alleen een bevestiging dat ik lid was van de VaraSmultie schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:57:
[...]
Goed om te horen!
Was er nog enige communicatie vooraf, of heb je ook alleen een bevestiging van je betaling gezien?
Nou, dan ga ik er maar van uit dat hij binnenkort ook bij mij in de bus valt!TVL schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:02:
[...]
Alleen een bevestiging dat ik lid was van de Vara
Dank je!
Na lang twijfelen en testen in de winkel heb ik besloten om ook een e-reader te kopen. Ik heb de Kobo Glo HD gekocht. Bij Bol.com en nog een paar andere winkels staat hij nu voor € 109. Ik had nog een € 5 kortingscode en dan krijg ik ook nog eens belwaarde terug omdat ik Mobile Viking ben (België). Dus voor net geen € 100 heb ik de Kobo Glo HD. Vind ik niet mis. 
Oh en voor ik het vergeet, bij Bol.com krijg je ook nog eens € 10 cadeau om e-books te kopen. Heel mooi meegenomen dus.
Oh en voor ik het vergeet, bij Bol.com krijg je ook nog eens € 10 cadeau om e-books te kopen. Heel mooi meegenomen dus.
[ Voor 14% gewijzigd door glennvho op 14-12-2015 20:16 ]
Ik heb hem 7 december besteld en kreeg alleen een bevestiging in de browser, heb zelfs geen mailtje met lidnummer of iets dergelijks gekregen. Hoop hem ook ieder moment binnen te krijgen.TVL schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:02:
[...]
Alleen een bevestiging dat ik lid was van de Vara
Ben echt super tevreden met de 3.19 firmware. Lekker snel en stabiel.
Helemaal mee eens. Ik kreeg mijn Glo HD een maand geleden met 3.18 en stoorde me vooral aan de rare refresh bij een nieuw hoofdstuk. Nu met 3.19 is dat opgelost. Verder lijkt het veranderen van de verlichting door aan de linkerrand omhoog of omlaag te bewegen wat soepeler te werken.
Is er een mogelijkheid woordoor je de stappen van de led helderheid kan verkleinen van per 10% naar per 1%?
Ik bedoel dus het volgende als je in het menu op de helderheid knop drukt komt een popup te voorschijn met een schuivertje, nu kan je gaan spelen met het schuivertje maar kan je ook op links en recht drukken om per stapjes van 10 naar boven of beneden te gaan. Ik lees namelijk graag in het donker met de verlichting slechts op 1%, en zelfs dat vind ik nog aan de felle kant.
Op google vind ik niet direct een commanda en zelf vind ik ook niets in de config file.
Ik bedoel dus het volgende als je in het menu op de helderheid knop drukt komt een popup te voorschijn met een schuivertje, nu kan je gaan spelen met het schuivertje maar kan je ook op links en recht drukken om per stapjes van 10 naar boven of beneden te gaan. Ik lees namelijk graag in het donker met de verlichting slechts op 1%, en zelfs dat vind ik nog aan de felle kant.
Op google vind ik niet direct een commanda en zelf vind ik ook niets in de config file.
Als ik met mijn Aura van boven naar beneden swipe met 2 vingers wordt de helderheid verlaagt in kleine stappen.
Precies dit, en nog veel meer opties, zitten in dit custom patch-pakket:glennvho schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 10:09:
Is er een mogelijkheid woordoor je de stappen van de led helderheid kan verkleinen van per 10% naar per 1%?
Heb deze met 3.19 ook voor de eerste keer, en vooral de functie die jij noemt gebruik ik het meest. Goed de instructies lezen, gaat het bijna vanzelf
Heb zelf de GloHD, net als Glennvho, daar zit die functie ook in. Is het alleen van twee vingers naar één gegaan, en moet je aan de linkerzijde vegen. Maar supernauwkeurig gaat dat niet, en stappen van 1% zijn er niet echt betrouwbaar mee te doen. Gaat dat bij de Aura wel makkelijk? Want dan zou Kobo dat wel eens mogen fixen in de GloHDDonPr0n schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 10:33:
Als ik met mijn Aura van boven naar beneden swipe met 2 vingers wordt de helderheid verlaagt in kleine stappen.
[ Voor 22% gewijzigd door Melkunie op 22-12-2015 10:50 ]
Supernauwkeurig of gemakkelijk zou ik het niet noemen.. Maar het is alleszins sneller en makkelijker dan met de slider te werken.
Waar zie je dan de optie om de stapjes van de brightness aan te passen? Ik heb die patch thread zitten lezen maar kan er niks over vinden. Zou je die optie niet kunnen toevoegen zonder een unoficial patch te installeren?Melkunie schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 10:46:
[...]
Precies dit, en nog veel meer opties, zitten in dit custom patch-pakket:
Heb deze met 3.19 ook voor de eerste keer, en vooral de functie die jij noemt gebruik ik het meest. Goed de instructies lezen, gaat het bijna vanzelf
Die optie is zonder patch niet mogelijk. Volgens mij staat de optie standaard aan als je de patch applied, je hoeft dus niet zelf nog iets te veranderen via Notepad++.glennvho schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 13:56:
[...]
Waar zie je dan de optie om de stapjes van de brightness aan te passen? Ik heb die patch thread zitten lezen maar kan er niks over vinden. Zou je die optie niet kunnen toevoegen zonder een unoficial patch te installeren?
Patches zijn altijd onofficieel he
Ik kan eventueel via mail mijn patch bestand mailen, dan hoef je die alleen nog toe te voegen in de kobo map. Heb je wel gelijk alle aanpassingen die ik heb gemaakt (waar ik zelf overigens erg tevreden mee ben).
Thanks, ik ga het vanavond eens bekijken via de link die je doorstuurde. Ik maak zelf ook graag wel wat aanpassingen.Outlandos schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:17:
[...]
Die optie is zonder patch niet mogelijk. Volgens mij staat de optie standaard aan als je de patch applied, je hoeft dus niet zelf nog iets te veranderen via Notepad++.
Patches zijn altijd onofficieel hemaar het is voor de tweaker ideaal: je kan alles zelf zo aanpassen naar gelang je wilt.
Ik kan eventueel via mail mijn patch bestand mailen, dan hoef je die alleen nog toe te voegen in de kobo map. Heb je wel gelijk alle aanpassingen die ik heb gemaakt (waar ik zelf overigens erg tevreden mee ben).
Nog iets leuks dat ik tegenkwam is hoe je de minimun brightness nog lager kan krijgen, je moet er wel wat voor solderen:
Wat je doet is de stroom die naar de led's gaat verlagen waardoor ze dus ook minder fel zijn. Dit ben ik al serieus aan het overwegen eigenlijk.
Voor meer info zie: www.mobileread.com/forums...ghlight=frontlight&page=7
Als Reader inderdaad prima en het probleem van het beheren is niet dusdanig dat het het mij enorm hindert.Dryhte schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:18:
't wordt dan ook niet als 'ultieme bibliotheek beheer tablet' gemarketals reader ben ik er errug tevreden van.
Maar met name echt flinke libraries met pulp (SF/fantasy) zijn gewoon bewerkelijk. Het zijn vaak series en vaak meerdere series van 1 schrijver. Als je ooit bent gaan categoriseren op schrijver loop je in de tang. En omdat ik (zoals velen neem ik aan) door zo'n boekje heen blaas ben je best vaak aan het schakelen naar het volgende deeltje. Het is toch wel vreemd dat ze niet standaard BIBLIOTHEEK catalogisering hadden ingebakken zodat je op meerdere manieren kan zoeken. Part of the territory zou je zeggen.
Maar goed, het is verre van een showstopper.
hallo e-lezers,
Deze week is er een aanbieding bij de MM, een KOBO Glo voor €69,- (http://www.mediamarkt.nl/...refurbished--1398847.html)
Maar deze e-reader is wel een refurbished model, doen of laten liggen?
Deze week is er een aanbieding bij de MM, een KOBO Glo voor €69,- (http://www.mediamarkt.nl/...refurbished--1398847.html)
Mijn tweede e-reader was de Kobo Touch en die werkt(e) prima (alleen is de batterij tegenwoordig wat minder). Momenteel lees ik met een Kobo Aura H2O en dat is een hele verbetering, maar ook met een aardig prijskaartje.PuDy schreef op maandag 04 januari 2016 @ 21:04:
hallo e-lezers,
Persoonlijk denk ik dat je met een Glo erg prima uit de voeten kunt, maar het beeld kan scherper/beter etc. Is dat nodig? Neuh. Is dat fijn? Jawel. Is dat het extra budget waard? Dat moet je zelf beslissen.
Refurbished is meestal prima overigens. En zo te lezen heb je gewoon recht op volledige garantie.
wat is refurbished in deze context? Gerepareerd of gewoon geretourneerd?
normaal gesproken gerepareerd.witteveder schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 08:07:
wat is refurbished in deze context? Gerepareerd of gewoon geretourneerd?
Maar toen ik hem bij de vorige MM actie kocht, kwam hij rammelend aan.
(waarschijnlijk accu los in de behuizing)
Ik ben erg tevreden met firmware 3.19, eigenlijk ondervind ik geen enkel probleem. Als er een nieuwe fw uitkomt zal deze dus echt aantoonbaar beter moeten zijn, anders blijf ik voorlopig lekker op 3.19 zitten.
Ik vind het erg jammer dat het schaakspel er nu echt finaal uitgesloopt is. In 3.16 was hij vanuit het menu ook al niet benaderbaar, maar alleen vanaf een tegel op de homepagina.Outlandos schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 09:15:
Ik ben erg tevreden met firmware 3.19, eigenlijk ondervind ik geen enkel probleem. Als er een nieuwe fw uitkomt zal deze dus echt aantoonbaar beter moeten zijn, anders blijf ik voorlopig lekker op 3.19 zitten.
Hoe is de snelheid van de e-reader nu? Wat vind jij verbeteringen tov vorige firmware?
Ik neig ernaar om nog steeds op 3.16 te blijven.
Weet iemand waar je vervangende accu's kunt kopen voor de Kobo Glo? De e-reader van mijn moeder deed het niet meer, toen heb ik hem open gemaakt en de accu eens losgekoppeld en weer aangesloten. Toen deed hij het weer op de lader, maar kan helaas niet meer opgeladen worden.
Ik wil deze dus gaan vervangen, maar kan niets vinden. Iemand?
Ter land, ter zee en in de kroeg
Voor Glo-accu's: http://www.psebattery.com/prodDetail.asp?id=19 vond ik via http://www.mobileread.mobi/forums/showthread.php?t=209319. Zie ook http://www.mobileread.mobi/forums/showthread.php?t=206111 en http://www.ecplaza.net/10...ry--selling/CN----/1.html.
Geen garanties hoor, ik heb geen verstand. Enkel 1337 Google-skillz.
Geen garanties hoor, ik heb geen verstand. Enkel 1337 Google-skillz.
Peace is not simply the absence of war.
Sinds de een-na-laatste update (ben het vesienummer kwijt) doet mijn Kobo Glo wat raar. Als ik halverwege een hoofdstuk de Kobo uitzet, en daarna de Kobo weer aanzet staat ie weer vooraan het hoofdstuk. Dan moet ik dus zelf maar bedenken waar ik precies gebleven was. Is het hoofdstuk uit, dan gebeurt er bij het volgende hoofdstuk precies hetzelfde.
Zijn er mensen die dit herkennen?
Zijn er mensen die dit herkennen?
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Ik heb voor mijn oude sony prs-t1 een prijsopgave gevraagd voor het vervangen van de accu bij akkerstelecom. Dat zou dan €24 moeten kosten, inclusief retour zenden.Christiano007 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:17:
Weet iemand waar je vervangende accu's kunt kopen voor de Kobo Glo? De e-reader van mijn moeder deed het niet meer, toen heb ik hem open gemaakt en de accu eens losgekoppeld en weer aangesloten. Toen deed hij het weer op de lader, maar kan helaas niet meer opgeladen worden.
Ik heb toen uiteindelijk gekozen voor een nieuwe Kobo, maar op zich lijkt me €24 een goed bedrag.
... en gaat over tot de orde van de dag