Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-04 10:09
Ik heb dus geen full-screenmode en toch dat rare scherm bij ieder nieuw hoofdstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unrealbe
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 14:21
Ik heb de kobo glo hd en de kobo aura hd, bij allebij heb ik nu een probleem met calibre. Als ik boeken overzet gaat hij allerlei verzamelingen overzetten met 0 boeken in. Ik denk dat hij alle mogelijke verzamelingen op men kobo zet.

In de kobo touch driver configuration staat er volgende aan:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/kDV06/c034d03ec3.png

Edit: Ik denk dat ik het gevonden heb, bij metadata stond automatic management niet aan

[ Voor 11% gewijzigd door unrealbe op 09-10-2015 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-05 20:10
Ik heb hier al gezocht in de reacties en reviews gelezen. Ik heb geen e-reader maar overweeg de Aura of de Glo HD te kopen. Ik zou graag weer boeken gaan lezen maar heb geen zin om een boekenkast vol te stouwen en heb het niet zo op dikke grote uitvoeringen, las het liefst pocket versies.
Ik zag al in meerdere reacties dat anderen de overweging ook gemaakt hebben.

Beide modellen heb ik in de winkel naast elkaar vergeleken. Mijn persoonlijke afwegingen:
Verschil van €30 in aanschafprijs, inclusief een cover wordt de prijs van de Glo HD me wel iets aan de hoge kant.
Scherm van de Glo HD leek mij meer contrast te hebben dan de Aura. Ik had de instellingen gelijk gezet (op licht volledig uit, paar procent aan en volledig aan).
De Glo HD leek mij het wit veel witter en het zwart veel zwarter. Maar ja hoeveel contrast heeft een papieren boek ;) Ok, behalve bijvoorbeeld studieboeken op hoogglans papier.
Verder door de hogere resolutie van de Glo HD dacht ik te zien dat er ook meer tekst op het scherm past, merkte ook wel iets verschil in de scherpte.

Aura heeft dan wel weer een SD kaart slot, misschien soms handig i.p.v. via USB, voor de ruimte hoeft het niet. Bv. Tijdschriften ga ik er niet op lezen, dat zijn meestal toch hogere kwaliteit maandbladen van fotografie, webdesign of motorbladen.
Aura heeft het scherm vlak en gelijk aan de randen, Glo HD ligt het scherm iets verdiept t.o.v. de randen.
Iemand die beide versies heeft gehad? Merk je veel verschil met de verschillende schermen qua leeskwaliteit, touch screen, scherpte, licht, lezen in het donker / zonlicht?

Verder dat ingebouwde licht, wat beide hebben, ik weet dat het frontlit is en niet direct in je ogen schijnt, maar het blijft LCD ligt blauw licht en nachtrust etc? Wat dat betreft misschien handiger om het licht uit te laten en gebruik te maken van een gewone (bed)lamp? Heeft het buiten in het zonlicht nog voordelen?
Ik merk dat ik nog al eens last heb van vermoeide ogen en slechter in slaap komen als ik 's avonds veel naar beeldschermen heb gekeken, vermoeide ogen e.d.
Hangt ook er erg af van het type beeldscherm, Samsung tablet en 40" TV kan ik slecht tegen (ja ik weet het tablet is in te stellen met apps, TV zal ik verder moeten duiken in de instellingen), monitor en Sony 32" TV heb ik minder last van.

Door persoonlijke omstandigheden ben ik niet erg goed meer in keuzes maken en vele reviews afstruinen om mij daar op te baseren beslissing te nemen, excuus daarvoor, normaal was ik iemand die dit soort onderzoek heel goed zelf kon doen uit de vele reacties online. En tjah, ik ben niet iemand die een winkel binnen loopt en in een paar minuten een product koopt, zoals ik gister zag bij een e-reader, sommigen kunnen dat ook met een TV, ik wil toch altijd meer onderzoek doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Myliobatis op 09-10-2015 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-05 07:34
Corossi schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:52:
Ik heb hier al gezocht in de reacties en reviews gelezen. Ik heb geen e-reader maar overweeg de Aura of de Glo HD te kopen. Ik zou graag weer boeken gaan lezen maar heb geen zin om een boekenkast vol te stouwen en heb het niet zo op dikke grote uitvoeringen, las het liefst pocket versies.

Beide modellen heb ik in de winkel naast elkaar vergeleken. Mijn persoonlijke afwegingen:
Verschil van €30 in aanschafprijs, inclusief een cover wordt de prijs van de Glo HD me wel iets aan de hoge kant.
Scherm van de Glo HD leek mij meer contrast te hebben dan de Aura. Ik had de instellingen gelijk gezet (op licht volledig uit, paar procent aan en volledig aan).
De Glo HD leek mij het wit veel witter en het zwart veel zwarter. Maar ja hoeveel contrast heeft een papieren boek ;) Ok, behalve bijvoorbeeld studieboeken op hoogglans papier.
Verder door de hogere resolutie van de Glo HD dacht ik te zien dat er ook meer tekst op het scherm past, merkte ook wel iets verschil in de scherpte.

Aura heeft dan wel weer een SD kaart slot, misschien soms handig i.p.v. via USB, voor de ruimte hoeft het niet. Bv. Tijdschriften ga ik er niet op lezen, dat zijn meestal toch hogere kwaliteit maandbladen van fotografie, webdesign of motorbladen.
Aura heeft het scherm vlak en gelijk aan de randen, Glo HD ligt het scherm iets verdiept t.o.v. de randen.
Iemand die beide versies heeft gehad? Merk je veel verschil met de verschillende schermen qua leeskwaliteit, touch screen, scherpte, licht, lezen in het donker / zonlicht?

Verder dat ingebouwde licht, wat beide hebben, ik weet dat het frontlit is en niet direct in je ogen schijnt, maar het blijft LCD ligt blauw licht en nachtrust etc? Wat dat betreft misschien handiger om het licht uit te laten en gebruik te maken van een gewone (bed)lamp? Heeft het buiten in het zonlicht nog voordelen?
Ik merk dat ik nog al eens last heb van vermoeide ogen en slechter in slaap komen als ik 's avonds veel naar beeldschermen heb gekeken, vermoeide ogen e.d.
Hangt ook er erg af van het type beeldscherm, Samsung tablet en 40" TV kan ik slecht tegen (ja ik weet het tablet is in te stellen met apps, TV zal ik verder moeten duiken in de instellingen), monitor en Sony 32" TV heb ik minder last van.

Door persoonlijke omstandigheden ben ik niet erg goed meer in keuzes maken en vele reviews afstruinen om mij daar op te baseren beslissing te nemen, excuus daarvoor, normaal was ik iemand die dit soort onderzoek heel goed zelf kon doen uit de vele reacties online. En tjah, ik ben niet iemand die een winkel binnen loopt en in een paar minuten een product koopt, zoals ik gister zag bij een e-reader, sommigen kunnen dat ook met een TV, ik wil toch altijd meer onderzoek doen.
Ik kan maar uit eigen ervaring spreken: ik vind de Aura top in gebruik. De enige reden dat ik zou overwegen om een Glo HD te kopen is de extra resolutie (voor strips, minder nood aan scrollen) maar dan toch niet voor mijn Aura de geest geeft.
Voor 's nachts ('s avonds) lezen zet ik het frontlight op stand 1 (= erg laag). Zo heb ik nog nooit problemen gehad met in slaap komen. Dat is een veel lagere lichtsterkte dan de laagste van een tablet (tenminste lager dan de tablets die ik al gezien heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 12:13

Ik heb zelf de Glo HD en hoe die E-inkt schermen verlicht worden is niet te vergelijken met de backlight van bijvoorbeeld een tablet. Het is 's avonds heel rustig aan de ogen en ik kan in slaap vallen tijdens het lezen, wat ik niet heb als ik op mijn telefoon GoT zit te lezen. Misschien vind ik het zelfs makkelijker om moe te worden door met alle lampen uit te lezen dan door een papieren boek met een lamp aan te lezen.

In direct zonlicht heeft het geen nut om de verlichting aan te hebben, dan valt het licht weg tegen het zonlicht, maar zelfs in de schaduw of binnen vind ik het al fijn om wat verlichting aan te hebben, dan wordt het contrast tussen de letters en de achtergrond wat groter en dat leest makkelijker.

Ik heb de Glo HD gekozen vanwege het betere scherm maar de verschillen zijn ook weer niet zo groot, het zijn allebei prima apparaten.
Qua hoezen vind ik trouwens de officiële Kobo Sleepcover geen aanrader, de reader houdt een stuk minder prettig vast met dat ding er omheen. Er zijn vast betere hoezen voor minder te vinden.

Succes met het maken van de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
Ik heb de Aura gehad en nu de Glo HD deze vind ik persoonlijk prettiger lezen en wat ik ook wel een voordeel vind is dat je niet altijd het licht aan hoeft te hebben, wat bij de aura eigenlijk altijd wel moest omdat deze zonder licht best een donker scherm heeft. Verder is de Glo HD iets sneller (althans dat geloof ik)
Je kan overigens via Ebay (bijv bij KW Mobile) voor niet veel geld (€12,30) hele leuke sleepcovers kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marjoko
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-04 07:05

Ik heb beide, en ik vind de Glo HD met kop en schouders boven de Aura uitsteken. Alleen al vanwege het superieure contrast. Ook ververst de Aura bij iedere keer bladzijde omslaan het hele scherm waardoor dat even zwart wordt. Bij de Glo HD kun je instellen dat hij na 64 pag. ververst. In de zon lezen lukt met allebei prima. In de schemering is het fijn dat je het licht een beetje kan aanzetten, zonder dat je meteen onder een leeslamp moet gaan zitten. Ik vind het frontlight van de Glo HD overigens mooier dan dat van de Aura. De Aura is hier thuis nog wel in gebruik, maar iedere keer als ik 'm even in handen krijg, dan valt het me op hoeveel lelijker het beeld is dan dat van de Glo HD. :P
Wat het licht betreft: ik lees heel veel en heb nooit last van mijn ogen of vermoeidheid door het frontlight. Ik vind dat het geweldig werkt, ik gebruik het overdag dus ook, om het contrast te verbeteren.

Een nadeel wat ik zou kunnen noemen (dat geldt voor beide e-readers) is dat de firmware van Kobo enigszins buggy is, iedere nieuwe update heeft weer nieuwe bugs of quirks. Je kunt je daar ontzettend aan storen en er een dagtaak van maken dit te documenteren op fora, maar het gaat wel erg ten koste van je leestijd. ;( Ik accepteer het zoals het is, en laat een redelijk werkende (oudere) firmware versie erop staan totdat het écht zin heeft om te upgraden. Dat werkt voor mij prima.

[ Voor 0% gewijzigd door Marjoko op 11-10-2015 12:27 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
Marjoko schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 12:26:
[...]

Ik heb beide, en ik vind de Glo HD met kop en schouders boven de Aura uitsteken. Alleen al vanwege het superieure contrast. Ook ververst de Aura bij iedere keer bladzijde omslaan het hele scherm waardoor dat even zwart wordt. Bij de Glo HD kun je instellen dat hij na 64 pag. ververst.
Nou, daar ben ik niet helemaal mee eens, ik kon op de Aara instellen dat er ieder hoofdstuk werd ververst maar op de Glo HD maar tot 6 pagina's en geen 64. Ik heb geprobeerd dit zelf in te stellen op een hoger aantal pagina's maar dat lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:54
Hilliebillie schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 17:38:
[...]

Nou, daar ben ik niet helemaal mee eens, ik kon op de Aara instellen dat er ieder hoofdstuk werd ververst maar op de Glo HD maar tot 6 pagina's en geen 64. Ik heb geprobeerd dit zelf in te stellen op een hoger aantal pagina's maar dat lukt niet.
64 pagina refresh instelling is een kwestie van simpel patchen, voor de gemiddelde tweaker hier moet dat geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marjoko
Outlandos schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 17:51:
[...]

64 pagina refresh instelling is een kwestie van simpel patchen, voor de gemiddelde tweaker hier moet dat geen probleem zijn.
Je hoeft zelfs niet te patchen. Je kunt gewoon de regel "numPartialUpdatePageTurns=64" toevoegen aan de eReader.conf , onder het kopje Reading. Dat is 1 pagina terug in dit topic zeer uitgebreid uitgelegd. ;(

Een patch kan natuurlijk ook, en heeft nog meer mooie extra's. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
Marjoko schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 21:35:
[...]

Je hoeft zelfs niet te patchen. Je kunt gewoon de regel "numPartialUpdatePageTurns=64" toevoegen aan de eReader.conf , onder het kopje Reading. Dat is 1 pagina terug in dit topic zeer uitgebreid uitgelegd. ;(

Een patch kan natuurlijk ook, en heeft nog meer mooie extra's. ;)
Dat heb ik geprobeerd maar dan krijg ik de melding "ON THE HUMANITY!" bij leesinstellingen, verversen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Hilliebillie schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 07:52:
[...]

Dat heb ik geprobeerd maar dan krijg ik de melding "ON THE HUMANITY!" bij leesinstellingen, verversen.
yup maar 't werkt wel hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
Dank voor alle reacties!
Erg prettig om de verschillende reacties te lezen, zowel van degene die één van de twee hebben of allebei hebben. Ook uitleg over de ervaringen met de verlichting en nachtrust / zonlicht, vind ik prettig om te lezen.
Zelf heb ik zaterdag nog in een winkel beide vergeleken, denk inderdaad dat het beide prima e-readers zijn, maar vond het verschil in contrast tussen de Aura en Glo HD duidelijk zichtbaar. Het iets verzonken scherm zie ik juist als voordeel om niet per ongeluk de bladzijde om te staan.

De buggy firmware las ik altijd al het een en ander, dat is goed om te weten, normaal gesproken update ik vaak naar de nieuwste firmware, dat heeft op verschillende apparaten al eens voor meer nieuwe problemen gezorgd dan dat het daadwerkelijk wat toevoegd. Tot een compleet gebrickte GoPro toe, gebruik makend van nota bene de officiële firmware tools, dat was heel netjes opgelost en een compleet nieuwe ontvangen). Dat terzijde ;)

Wat betreft cover zal ik kijken naar een andere, ik vind covers al snel niet prettig, liever gewoon een bescherm hoes waar een apparaat in en uit te halen is, tijdens gebruik gewoon zonder cover.

Hiermee heb ik besloten om als het een Kobo wordt (waar ik wel vanuit ga) het de Glo HD wordt.
Jammer dat er bij beide geen fysieke knoppen hebben om door een boek te bladeren, maar ja dat is helaas de trend van touchscreens, terwijl ik voor zoiets als bladzijdes omslaan wel het nut van fysieke knoppen zie. Ach goed, dat is ook een beetje mijn aversie tegen touchscreens en mijn voorkeur voor toetsen.

Hopelijk kan ik daarmee het lezen van boeken weer oppakken, eigenlijk best wel zin in. Althans, als het goed uit pakt, ben helaas niet goed meer in het inleven bij het lezen van boeken (of kijken van films of series e.d.) en mijn geheugen schiet nogal te kort. Misschien juist ook wel een goede training daardoor, ook om echt te beginnen met lezen en daadwerkelijk een boek uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:27
Hilliebillie schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 07:52:
[...]

Dat wil juist zeggen dat het gewerkt heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 07:16
Corossi schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 17:36:

Hopelijk kan ik daarmee het lezen van boeken weer oppakken, eigenlijk best wel zin in. Althans, als het goed uit pakt, ben helaas niet goed meer in het inleven bij het lezen van boeken (of kijken van films of series e.d.) en mijn geheugen schiet nogal te kort. Misschien juist ook wel een goede training daardoor, ook om echt te beginnen met lezen en daadwerkelijk een boek uit te lezen.
Het grote voordeel voor mij van electronische boeken is dat ik gelijk kan lezen. Vroeger, je weet wel, met die loodzware papieren dingen, moest ik eerst altijd weer zoeken waar ik gebleven was (wel met bladwijzer, maar was het nou de rechter of de linker pagina?), nu zet ik hem aan en begin gelijk weer...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:47
Haha, ik maakte (jaja) ezelsoren. Dus nog makkelijker dan bij een e-reader; dan kon je naast linker- of rechterpagina ook nog aangeven onderste of bovenste helft van de bladzijde ;)

Maar er zijn voor mij veel meer andere redenen om met een e-reader te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
barrymossel schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 08:00:
Haha, ik maakte (jaja) ezelsoren. Dus nog makkelijker dan bij een e-reader; dan kon je naast linker- of rechterpagina ook nog aangeven onderste of bovenste helft van de bladzijde ;)

Maar er zijn voor mij veel meer andere redenen om met een e-reader te lezen.
EWWWWW! Ik ben opgevoed met het idee dat je boeken altijd netjes moet houden, vanaf het moment dat ik kan lezen... Respect voor boeken, dus absoluut niet in boeken schrijven of vouwen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Haha, ik ook. Maar ik was altijd redelijk rebels. Naarmate ik ouder werd (en zelf de boeken betaalde) kwam er wat meer respect (lees: bladwijzers). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
Ik ben op het moment een enorm boek aan het lezen. Hardback, 1089 gram, 24x16x6 cm. Prima te doen op de bank... Soms... Dus meestal ben ik nu toch de epub aan het lezen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
Dryhte schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:26:
[...]

yup maar 't werkt wel hoor ;)
Melkunie schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 20:54:
[...]

Dat wil juist zeggen dat het gewerkt heeft ;)
Werkt het nu wel of niet?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Hilliebillie schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 07:41:
[...]

[...]

Werkt het nu wel of niet?? :)
'oh the humanity' => grapje van Kobo als ze detecteren dat iemand gefoefeld heeft met de instellingen voor page refresh. 8)7 Maar de firmware houdt zich wel aan de gemaakte instelling dus ja, het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
Oké, dan ga ik het weer installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
Ik bedoelde daarmee dat de aanpassing gewerkt heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilliebillie
Melkunie schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 17:22:
Ik bedoelde daarmee dat de aanpassing gewerkt heeft :+
Dus nu niet meer lees ik dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Hallo mensen, ik vroeg me iets af wat ik eigenlijk nergens lijk te kunnen vinden.
Vandaar dat ik hem maar op deze gebruikersforum post.
Ik heb interesse in de Kobo Glo HD. Mijn vraag is: als je hem uitzet, kan de pagina waar je bent gebleven op het scherm blijven staan? Of wordt het scherm altijd zwart? Kan een pagina uberhaupt default op het scherm blijven staan? Vreet zo'n actie energie van de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Fireshade schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 09:55:
Hallo mensen, ik vroeg me iets af wat ik eigenlijk nergens lijk te kunnen vinden.
Ik heb interesse in de Kobo Glo HD. Mijn vraag is: als je hem uitzet, kan de pagina waar je bent gebleven op het scherm blijven staan? Of wordt het scherm altijd zwart? Kan een pagina uberhaupt default op het scherm blijven staan? Vreet zo'n actie energie van de accu?
Als ik hem "uit" zet, dan krijg ik de omslag van mijn boek te zien. Mogelijk dat je dit uit kunt zetten.

Als een pagina eenmaal staat (en de backlight en wifi staan uit natuurlijk), zal de reader geen stroom meer gebruiken, behalve de standaard drain van een batterij (een batterij loopt altijd leeg, of je hem nu gebruikt of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marjoko
Fireshade schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 09:55:
Als je 'm in slaapmodus zet, dan zie je ofwel de cover van het huidige boek (naar keuze met of zonder statusmelding), of een blanco pagina met links onderin het woord 'slaapstand'. Als je 'm helemaal uitschakelt idem, maar dan staat er 'Uitgeschakeld' in beeld.

Als je persé de huidige pagina in beeld wil laten staan, dan kan dat wel, maar dan moet je de instellingen zo zetten, dat hij niet automatisch in slaapstand gaat, en niet automatisch uitschakelt. Dan staat hij aan en blijft de huidige pagina in beeld. Dat kost volgens mij geen stroom, behalve als het licht hoger staat dan nul, en misschien gebruikt de wifi ook nog een beetje, maar die kun je ook uitzetten. Hij staat dan dus nog wel aan, dus als je kat er overheen loopt dan ga je ook gewoon een x aantal pagina's vooruit of achteruit. ;)

Ik heb zelf een sleepcover, als ik die dichtklap dan staat het ding in slaapstand, na openklappen is de laatst gelezen pagina meteen weer in beeld, dus ik weet niet wat je ermee wil bereiken als je de laatst gelezen pagina als een soort van screensaver op je beeld wil houden? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Marjoko schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:09:
[...]
dus ik weet niet wat je ermee wil bereiken als je de laatst gelezen pagina als een soort van screensaver op je beeld wil houden? :?
Ja :)
Ik dacht eigenlijk aan een extra functie voor de e-reader: als een photoframe om een PDF (oid) met foto's te tonen als een 'echte' foto, dus zonder verlichting.
Zou e-reader zou dan nauwelijks energie verbruiken vergeleken met die normale LCD photoframes.

N.a.v. de uitleg van jullie kan de auto standby stand uitgezet worden. Dan is het voor mijn geval de vraag hoe lang hij op een accu meegaat (met alle onnodige functies uitgezet zoals verlichting en wifi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
Fireshade schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 15:30:
[...]
Dan is het voor mijn geval de vraag hoe lang hij op een accu meegaat (met alle onnodige functies uitgezet zoals verlichting en wifi).
Interessante vraag, geen idee of er al een antwoord bestaat. Zuo eigenlijk gewoon getest moeten worden. Misschien dat ik binnenkort de gelegenheid heb mijn Glo HD de hele dag aan te laten staan, ben nu ook wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
Kobo Glo HD is vanmiddag bezorgd, ik dacht enthousiast aan de slag te kunnen gaan en vanavond te gaan lezen, helaas tot nu toe geen leven in gekregen of zou ik te ongeduldig zijn?

De e-reader geeft alleen een scherm aan met iconen om te verbinden met een computer, dat was al bij het uitpakken van de e-reader. Inmiddels totaal meer dan 4 uur (gecombineerd) aan zowel een adapter als aan een computer gehangen, maar er lijkt verder niets te gebeuren.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6WStWg7m.jpg

Hij blijft op dat scherm staan. Lijkt mij toch eigenlijk dat er "iets" hoort te veranderen in het scherm als je hem een USB hangt? Zowel de originele meegeleverde kabel geprobeerd als een andere.
De power knop kort ingedrukt houden gebeurt er niets, iets langer ingedrukt houden gaat er een rood lampje continue branden, vervolgens knippert die even en gaat het licht van het scherm aan, maar verder veranderd er niets.
De Kobo Desktop software geeft ook aan "Sluit de e-reader aan", terwijl die aangesloten is en Windows ziet ook geen nieuw apparaat. Nergens een status van het opladen bijvoorbeeld.
Reset met een paperclip veranderd ook niets, behalve dat het licht van het scherm uit gaat.

Zie ik iets over het hoofd, meer geduld hebben of? Had eigenlijk verwacht dat het aansluiten, ondertussen laden en gaan is.

Ik vind het nogal vreemd gedrag van een apparaat, dacht eerst nog dat het apparaat misschien eerst goed geladen moet worden.
Anders een gevalletje DOA of is dat een te snel oordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marjoko
Corossi schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 20:45:
Kobo Glo HD is vanmiddag bezorgd, ik dacht enthousiast aan de slag te kunnen gaan en vanavond te gaan lezen, helaas tot nu toe geen leven in gekregen of zou ik te ongeduldig zijn?

De e-reader geeft alleen een scherm aan met iconen om te verbinden met een computer, dat was al bij het uitpakken van de e-reader. Inmiddels totaal meer dan 4 uur (gecombineerd) aan zowel een adapter als aan een computer gehangen, maar er lijkt verder niets te gebeuren.
[afbeelding]

Hij blijft op dat scherm staan. Lijkt mij toch eigenlijk dat er "iets" hoort te veranderen in het scherm als je hem een USB hangt? Zowel de originele meegeleverde kabel geprobeerd als een andere.
De power knop kort ingedrukt houden gebeurt er niets, iets langer ingedrukt houden gaat er een rood lampje continue branden, vervolgens knippert die even en gaat het licht van het scherm aan, maar verder veranderd er niets.
De Kobo Desktop software geeft ook aan "Sluit de e-reader aan", terwijl die aangesloten is en Windows ziet ook geen nieuw apparaat. Nergens een status van het opladen bijvoorbeeld.
Reset met een paperclip veranderd ook niets, behalve dat het licht van het scherm uit gaat.

Zie ik iets over het hoofd, meer geduld hebben of? Had eigenlijk verwacht dat het aansluiten, ondertussen laden en gaan is.

Ik vind het nogal vreemd gedrag van een apparaat, dacht eerst nog dat het apparaat misschien eerst goed geladen moet worden.
Anders een gevalletje DOA of is dat een te snel oordeel?
Klinkt als een DOA... :/ Ik kan me niet precies herinneren hoe de ingebruikname bij mijn Kobo's verliep, maar zo te lezen heb je alles al geprobeerd. Ik zou 'm terugsturen / terugbrengen. Vervelend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
Dank voor je reactie, dat idee kreeg ik ook al. Ik had ook op filmpjes gezocht om te zien hoe een ingebruikname hoort te verlopen, in principe zou er snel een configuratie scherm horen te komen.
Helaas, altijd jammer dit soort dingen. Ben benieuwd hoe vlot Bol.com zoiets regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marjoko
Corossi schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 21:30:
Dank voor je reactie, dat idee kreeg ik ook al. Ik had ook op filmpjes gezocht om te zien hoe een ingebruikname hoort te verlopen, in principe zou er snel een configuratie scherm horen te komen.
Helaas, altijd jammer dit soort dingen. Ben benieuwd hoe vlot Bol.com zoiets regelt.
Ik hoop dat Bol het netjes regelt. Je kunt 'm weer inpakken en inleveren bij zo'n Bol afleverpunt (bij een Albert Heijn in de buurt ofzo), dan krijg je ook een verzendbewijs. Het verzendbewijs moet je uiteraard goed bewaren, voor het geval je pakketje onderweg kwijtraakt. Hopelijk komt het snel in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:33

kronolith

[EDIT]

Ik ben overigens onder de indruk van de lange accuduur: mijn Kobo Aura hangt nu - sinds ik hem heb gekocht - voor de 2e keer aan de lader. Ondertussen heb ik volgens de Reading Stats 174 uur gelezen. Dat vind ik erg netjes :)

[ Voor 5% gewijzigd door kronolith op 17-10-2015 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janet_
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-12-2022
Fireshade schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 15:30:
[...]

Ja :)
Ik dacht eigenlijk aan een extra functie voor de e-reader: als een photoframe om een PDF (oid) met foto's te tonen als een 'echte' foto, dus zonder verlichting.
Zou e-reader zou dan nauwelijks energie verbruiken vergeleken met die normale LCD photoframes.

N.a.v. de uitleg van jullie kan de auto standby stand uitgezet worden. Dan is het voor mijn geval de vraag hoe lang hij op een accu meegaat (met alle onnodige functies uitgezet zoals verlichting en wifi).
Ik heb zelf een pocketbook en daar kan ik gewoon een afbeelding kiezen als hij in slaapstand gaat. Dat kan dus ook evt een foto in pdf zijn. Ik heb gewoon zelf de omslag van mn boek als cover..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Melkunie schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 19:23:
[...]

Interessante vraag, geen idee of er al een antwoord bestaat. Zuo eigenlijk gewoon getest moeten worden. Misschien dat ik binnenkort de gelegenheid heb mijn Glo HD de hele dag aan te laten staan, ben nu ook wel benieuwd :)
Een dag merk je niet eens. Als je wifi uit staat, en je verlichting ook, geen screensaver, maar ook geen pagineren, dan hebben we het over weken... Hoe lang duurt het voordat een volle batterij leeg loopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-04 20:44

Goner

What can I do you for ?

Wailing_Banshee schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 07:55:
[...]
Hoe lang duurt het voordat een volle batterij leeg loopt..
Weet niet hoe het met die nieuwe modellen is, maar mijn Touch verliest in de slaapstand toch wat power, ik laat 'm dus na een uur slapen in power-down gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Goner schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:20:
[...]

Weet niet hoe het met die nieuwe modellen is, maar mijn Touch verliest in de slaapstand toch wat power, ik laat 'm dus na een uur slapen in power-down gaan.
Geen idee wat hij precies uit zet in slaapstand, maar hij zou geen stroom mogen gebruiken om het scherm actief te houden, en als je wifi en licht uit staan, waar zou hij dan nog wel stroom voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Wailing_Banshee schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:41:
[...]
Geen idee wat hij precies uit zet in slaapstand, maar hij zou geen stroom mogen gebruiken om het scherm actief te houden, en als je wifi en licht uit staan, waar zou hij dan nog wel stroom voor gebruiken?
Ik kan me voorstellen dat de touch sensoren actief moeten blijven en de cpu toch in een soort idle mode draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
In slaapstand niet nee, maar als je een PDF met foto's wil gebruiken als fotoboekje voor een fotolijstje kun je em niet in slaapstand zetten, want dan gaat ie naar de cover (/eerste foto). Het scherm gebruikt verder geen stroom meer, maar de rest nog wel een beetje.

Ik heb gisteren een klein testje gedaan. Om 8 uur 's morgens aangezet en tot 9 uur 's avonds aan laten staan, 13 uur dus. Geen verlichting en geen wifi natuurlijk. Hij begon op 89% en eindigde op 87%. Slechts twee procentjes dus, prima! Mocht je het apparaat helemaal uitschakelen zou het natuurlijk nog beter zijn, maar dan kun je niet snel foto's wisselen en moet je zorgen dat elke foto een eigen coverbestand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-04 20:55
Hoera!
Ik had een Kobo Aura welke plots een gebarsten scherm had nadat ik hem uit mijn tas haalde.
Wehkamp heeft heel netjes het aankoopbedrag gecrediteerd.
Pluim voor Wehkamp!

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Melkunie schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:32:
In slaapstand niet nee, maar als je een PDF met foto's wil gebruiken als fotoboekje voor een fotolijstje kun je em niet in slaapstand zetten, want dan gaat ie naar de cover (/eerste foto). Het scherm gebruikt verder geen stroom meer, maar de rest nog wel een beetje.

Ik heb gisteren een klein testje gedaan. Om 8 uur 's morgens aangezet en tot 9 uur 's avonds aan laten staan, 13 uur dus. Geen verlichting en geen wifi natuurlijk. Hij begon op 89% en eindigde op 87%. Slechts twee procentjes dus, prima! Mocht je het apparaat helemaal uitschakelen zou het natuurlijk nog beter zijn, maar dan kun je niet snel foto's wisselen en moet je zorgen dat elke foto een eigen coverbestand is.
Bedankt voor de energie test!
Dat idee om losse covers te gebruiken is top!
Kun je een mappenstructuur aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Fireshade schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 00:17:
[...]

Kun je een mappenstructuur aanmaken?
Ja en nee, de bestanden kun je in mappen zetten, alleen als je de standaard software gebruikt, zul je daar niets van zien. Dat schijn je met koreader wel te hebben (maar dat heb ik persoonlijk nog niet geprobeerd dus ik weet daar verder niets van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 07:34:
[...]

Ja en nee, de bestanden kun je in mappen zetten, alleen als je de standaard software gebruikt, zul je daar niets van zien. Dat schijn je met koreader wel te hebben (maar dat heb ik persoonlijk nog niet geprobeerd dus ik weet daar verder niets van).
Da's een goeie, misschien dat je met Koreader wel een soort screensaverafbeelding in kunt stellen. Iemand hier met ervaring daarmee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Kobo Glo (refurbished) besteld bij de Media Markt actie.
Vandaag binnengekomen, maar hij rammelt.
Zeer waarschijnlijk de accu die los zit.

Je zou toch denken dat refurbished goed getest is voor het weer de deur uit gaat.

In principe zou het eenvoudig te herstellen moeten zijn,
Maar ik denk niet dat ik hem open ga krijgen zonder dat er enig spoor van te zien zal zijn.
En dan heb je niks geen garantie meer als het toch iets is wat je niet snel zelf kunt fixen.

Dan maar terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Laatst online: 20:37

P_Tingen

omdat het KAN

M a r c o schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 15:53:
Kobo Glo (refurbished) besteld bij de Media Markt actie.
Vandaag binnengekomen, maar hij rammelt.
Zeer waarschijnlijk de accu die los zit.

Je zou toch denken dat refurbished goed getest is voor het weer de deur uit gaat.

In principe zou het eenvoudig te herstellen moeten zijn,
Maar ik denk niet dat ik hem open ga krijgen zonder dat er enig spoor van te zien zal zijn.
En dan heb je niks geen garantie meer als het toch iets is wat je niet snel zelf kunt fixen.

Dan maar terugsturen.
Paar weken terug ook een refurbished exemplaar besteld bij MM, doet het prima hier, dus ik zou hem omruilen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Laatst online: 21:12
Anders is wellicht de pricewatch: Kobo Touch 2.0 (Zwart, 6") nog een optie ;)

Dit is volgens mij het nieuwe budgetmodel van Kobo. Voor de prijs vind ik hem echter wel wat karig uitgevoerd: geen verlichting en 800x600 resolutie (167 ppi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-05 12:12

zit

Ik twijfel ook om een KOBO Glo refurbished bij de mediamarkt te kopen. Normaal gesproken houd ik er niet van om oudere modellen te kopen, maar het prijsverschil tussen deze en de Glo hd is de moeite. Is de Glo nog steeds de moeite waard, of heeft de Glo HD echt meerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
-Eraser- schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:39:

Dit is volgens mij het nieuwe budgetmodel van Kobo. Voor de prijs vind ik hem echter wel wat karig uitgevoerd: geen verlichting en 800x600 resolutie (167 ppi).
Heeft iemand dat ding al eens uit elkaar geschroefd? Ik heb behoorlijk het gevoel dat dat óók een refurbished Kobo Touch is. Andere case er omheen en klaar, want met de nieuwe firmware is de home button ook niet meer nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
-Eraser- schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:39:

voor die prijs heb je ook de aura, met zelfde formaat scherm, maar hogere resolutie en verlichting. Wie zou dan voo de touch 2.0 kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-03 12:18
zit schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 13:16:
Ik twijfel ook om een KOBO Glo refurbished bij de mediamarkt te kopen. Normaal gesproken houd ik er niet van om oudere modellen te kopen, maar het prijsverschil tussen deze en de Glo hd is de moeite. Is de Glo nog steeds de moeite waard, of heeft de Glo HD echt meerwaarde?
ik heb een kobo glo (alweer een tijdje dus). maar ik pieker er niet over om een nieuwe te kopen. Dat ding doet prima zjin werk... dus m.i. is de kobo glo nog steeds goed genoeg. Maar goed, ik ben dan ook redelijk ongevoelig voor nieuwer/beter/meer-denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
witteveder schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:31:
[...]

ik heb een kobo glo (alweer een tijdje dus). maar ik pieker er niet over om een nieuwe te kopen. Dat ding doet prima zjin werk... dus m.i. is de kobo glo nog steeds goed genoeg. Maar goed, ik ben dan ook redelijk ongevoelig voor nieuwer/beter/meer-denken.
Het hangt ervan af wat je wilt. Ik ben het wel met je eens dat als iets goed is, en er een ander product is wat beter is, maar niets meer biedt, ik het niet per se hoef te hebben. De enige reden dat ik de H2O heb gekocht is omdat die iets meer bood dan mijn Sony en T68. Namelijk achtergrond licht (heeft de Sony niet) en heel erg belangrijk, waterdichtheid (hebben geen van mijn readers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-03 12:18
Wailing_Banshee schreef op maandag 02 november 2015 @ 15:22:
[...]

Het hangt ervan af wat je wilt. Ik ben het wel met je eens dat als iets goed is, en er een ander product is wat beter is, maar niets meer biedt, ik het niet per se hoef te hebben. De enige reden dat ik de H2O heb gekocht is omdat die iets meer bood dan mijn Sony en T68. Namelijk achtergrond licht (heeft de Sony niet) en heel erg belangrijk, waterdichtheid (hebben geen van mijn readers).
Wel mee eens. De backlight van de glo was een echte voorwaarde om dat ding te kopen, daarom viel bv sony af. H20 proof was er nog niet, toen ik hem kocht, net als HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marjoko
zit schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 13:16:
Ik zou meteen de Glo HD kiezen. Ik vind dat deze echt een veel mooier, scherper, helderder scherm heeft. Ook de schermverlichting is veel mooier bij de Glo HD. Voor mij is het verschil zeker 30 euro waard. Ik snap ook eigenlijk niet waarom Kobo nog komt met de Touch 2.0 (geen schermverlichting... :/ , slechtere resolutie :F ) Ik snap het gewoon niet.

Als je thuis een werkende Glo hebt, en je bent er tevreden mee, dan ga je vermoedelijk geen nieuwe Glo HD kopen, tenzij je (zoals ik) je oude e-reader kunt doorgeven aan een gezinslid dat erop aast. Maar als je er geen 1 hebt, en je moet er 1 kiezen, en je legt ze naast elkaar, en je vergelijkt Glo en de Glo HD met elkaar dan denk ik dat niemand nog voor de Glo zou kiezen. Maar goed, ik ben dan ook een veellezer, en ik ben erg tevreden met de Glo HD.

Bovenstaande geldt wat mij betreft ook voor de Kobo Aura, ik zie dat die nu nog verkocht wordt voor 99,-, wat mij betreft ook zonde van het geld als je voor 30 euro extra een veel betere Glo HD kunt kopen. Ik vind het echt zielig dat er nog mensen instinken in dit soort 'aanbiedingen'. Ik heb zelf ook een Aura, en het scherm (en contrast) is echt bedroevend slechter dan het scherm (en contrast) van de Glo HD. En ja, de oude Kobo's beschikten over een sd-slot, jammer dat Glo HD die niet heeft, maar dan nog kies ik voor het prettigste lezen met het scherpste scherm met de mooie, gelijkmatige verlichting van de Glo HD.

[ Voor 20% gewijzigd door Marjoko op 04-11-2015 12:27 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Marjoko schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:19:
[...]
Bovenstaande geldt wat mij betreft ook voor de Kobo Aura, ik zie dat die nu nog verkocht wordt voor 99,-, wat mij betreft ook zonde van het geld als je voor 30 euro extra een veel betere Glo HD kunt kopen. Ik vind het echt zielig dat er nog mensen instinken in dit soort 'aanbiedingen'. Ik heb zelf ook een Aura, en het scherm (en contrast) is echt bedroevend slechter dan het scherm (en contrast) van de Glo HD. En ja, de oude Kobo's beschikten over een sd-slot, jammer dat Glo HD die niet heeft, maar dan nog kies ik voor het prettigste lezen met het scherpste scherm met de mooie, gelijkmatige verlichting van de Glo HD.
Ik heb een Aura en zou meteen weer voor de Aura gaan :) Die €30 meer is zonde van het geld, de Aura leest perfect en ziet er ook nog beter uit <3
Je opmerking dat het scherm en contrast bedroevend slechter zou zijn dan dat van de Glo HD kan ik niet beoordelen omdat ik nooit een Glo HD vast heb gehouden. Wel is het scherm van de Aura superfijn met hoog contrast. Blijkbaar kan dat nog beter :P maar waarom zou je extra geld uitgeven?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marjoko
JanPedaal schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:14:
[...]

Ik heb een Aura en zou meteen weer voor de Aura gaan :) Die €30 meer is zonde van het geld, de Aura leest perfect en ziet er ook nog beter uit <3
Dat 'ie er beter uit ziet waag ik te betwijfelen, maar over smaak valt niet te twisten.
Je opmerking dat het scherm en contrast bedroevend slechter zou zijn dan dat van de Glo HD kan ik niet beoordelen omdat ik nooit een Glo HD vast heb gehouden. Wel is het scherm van de Aura superfijn met hoog contrast. Blijkbaar kan dat nog beter :P maar waarom zou je extra geld uitgeven?
Mijn Commodore 64 uit 1984 doet het ook nog steeds prima, maar ik heb nu toch een i5 gekocht. *O*

Wat is dit nou voor commentaar? Je vindt de Glo HD geen 30 euro meer waard dan de Aura. Maar je kunt ze helemaal niet met elkaar vergelijken want je hebt de Glo HD nooit in handen gehad. :F

Ik heb hier een Aura liggen, als Kobo mij morgen aanbiedt om deze om te ruilen voor een spiksplinternieuwe Glo HD, waarbij ik 50 euro bij moet betalen dan denk ik daar geen seconde over na, dan mogen ze de Aura meteen meenemen.

Ik heb beide, dus ik vind dat ik ze mag vergelijken: Schermachtergrond van de Glo HD is witter dan die van de Aura (die lijkt wat grijzig), Contrast is (mede daardoor) op de Glo HD veel scherper, Aura wordt bij iedere pagina omslaan helemaal grijs, je ziet als het ware allemaal grijze puntjes waarna de nieuwe pagina verschijnt, Glo HD heeft dat niet. Daarnaast is de schermverlichting van mijn Aura veel onregelmatiger dan die van mijn Glo HD.

Kortom: als je tevreden bent met je Aura en je wil geen andere e-reader, prima, gewoon doorlezen. Als je nog geen e-reader hebt, en je overweegt er 1 aan te schaffen dan zeg ik: je kunt voor die 30 euro extra beter de Glo HD nemen, tenzij je niet kunt leven zonder een sd-slot. Maar in dat geval zou ik nog liever de nog duurdere H2O kiezen. :) Je spendeert sowieso al 100 euro, betaal dan iets meer en kies de beste optie waar je nog lang plezier van kunt hebben, in plaats van 100 euro te spenderen aan iets dat al inferieur is op het moment dat je het koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Marjoko schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:44:
[...]
in plaats van 100 euro te spenderen aan iets dat al inferieur is op het moment dat je het koopt.
Dit is precies waar ik het niet mee eens ben. Het is een reader die perfect doet waar 'ie voor gemaakt is.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marjoko
JanPedaal schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:53:
[...]

Dit is precies waar ik het niet mee eens ben. Het is een reader die perfect doet waar 'ie voor gemaakt is.
Maar inferieur aan de Glo HD. Zie de specs. Glo HD heeft een resolutie van 300 ppi en de Aura heeft een resolutie van 212 ppi. :) Mijn Commodore 64 doet ook nog steeds uitstekend waar 'ie voor gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Marjoko schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:02:
[...]
Maar inferieur aan de Glo HD. Zie de specs. Glo HD heeft een resolutie van 300 ppi en de Aura heeft een resolutie van 212 ppi. :) Mijn Commodore 64 doet ook nog steeds uitstekend waar 'ie voor gemaakt is.
Tja, de resolutie boeit mij dan weer niet zoveel. Blijkbaar stellen wij andere eisen aan een reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marjoko
JanPedaal schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:07:
[...]

Tja, de resolutie boeit mij dan weer niet zoveel. Blijkbaar stellen wij andere eisen aan een reader :)
't Klinkt alsof jij ook niet snel een nieuwe bril zou kopen. "Niet nodig, beetje wazig misschien, maar ik kan het best zien hoor...!" :P B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Marjoko schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:09:
[...]
't Klinkt alsof jij ook niet snel een nieuwe bril zou kopen. "Niet nodig, beetje wazig misschien, maar ik kan het best zien hoor...!" :P B)
Helaas, geen brildrager hier B) Ik zie ook prima het verschil tussen een 720p film en een 1080p film op mijn 32 inch TV vanaf een aantal meters afstand, maar om een film te kijken met het meissie op de bank vind ik 720p prima.
Het kleinere formaat van de Aura vind ik bijvoorbeeld naast de lagere prijs een ander voordeel t.o.v. de Glo HD, ik lees veel onderweg dus een kleiner formaat bij hetzelfde schermformaat vind ik een pré.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marjoko
JanPedaal schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:21:
[...]

Helaas, geen brildrager hier B) Ik zie ook prima het verschil tussen een 720p film en een 1080p film op mijn 32 inch TV vanaf een aantal meters afstand, maar om een film te kijken met het meissie op de bank vind ik 720p prima.
Het kleinere formaat van de Aura vind ik bijvoorbeeld naast de lagere prijs een ander voordeel t.o.v. de Glo HD, ik lees veel onderweg dus een kleiner formaat bij hetzelfde schermformaat vind ik een pré.
Afmetingen Glo HD: 157 x 115 x 9,2 mm. Aura: 150 x 114 x 8,1 mm.
Niet echt overtuigend, imho. Maar whatever floats your boat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 14:40

4POX

Everybody is wired

Ik vind de resolutie bij e-reader een wassenneus. De techniek is totaal anders. De pixels zijn anders dan televisie pixels.

Afbeeldingslocatie: http://static.vouchercodes.co.uk/images/blog/3600_ereader.jpg

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
[...]

Je hebt nooit een Glo HD in je handen gehad en toch weet je dat die de 30 euro extra niet waard zijn :')

Ik heb beide gehad, 10/10 zou ik weer voor de Glo HD gaan. Het verschil is de drie tientjes extra meer dan waard imo. Die afweging moet ieder voorzich maken natuurlijk, blijkbaar kan jij dat al zonder de Glo HD ooit te hebben gezien }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
4POX schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:43:
Ik vind de resolutie bij e-reader een wassenneus. De techniek is totaal anders. De pixels zijn anders dan televisie pixels.

[afbeelding]
Wat is je punt precies? Betwijfel of er iemand in dit topic is die het hier niet mee eens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Outlandos schreef op woensdag 04 november 2015 @ 19:03:
[...]
Je hebt nooit een Glo HD in je handen gehad en toch weet je dat die de 30 euro extra niet waard zijn :')
Klopt :)
Ik heb reviews gelezen, specs vergeleken en geconcludeerd dat ik voor die 30 euro meer niets erbij krijg dat ik mis, of meer kan t.o.v. mijn Aura.
Ik heb hem alleen niet gevoeld.
Ik heb beide gehad, 10/10 zou ik weer voor de Glo HD gaan. Het verschil is de drie tientjes extra meer dan waard imo. Die afweging moet ieder voorzich maken natuurlijk, blijkbaar kan jij dat al zonder de Glo HD ooit te hebben gezien }:O
Ik heb hem wel gezien hoor. Mooie reviews op mijn HD monitor waar ik een hoge resolutie wel een meerwaarde vind.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
JanPedaal schreef op woensdag 04 november 2015 @ 20:15:
[...]

Klopt :)
Ik heb reviews gelezen, specs vergeleken en geconcludeerd dat ik voor die 30 euro meer niets erbij krijg dat ik mis, of meer kan t.o.v. mijn Aura.
Ik heb hem alleen niet gevoeld.

[...]

Ik heb hem wel gezien hoor. Mooie reviews op mijn HD monitor waar ik een hoge resolutie wel een meerwaarde vind.
:+
HD monior? Zijn er ook nog SD computer monitors te koop dan? :+

Maar goed, whatever floats your boat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

M'n Glo HD had dit weekend wel iets eigenaardigs, wilde niet meer uit stand-by komen, wat ik ook probeerde. Moest hem uit/aan zetten. Heb hem nog even verder vergeleken met de Aura H2o van m'n vrouw, maar ondanks het kleinere schermformaat prefereer ik zelfs die van mezelf nog. Ligt beter in de hand en is groot genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Het enige antwoord is: welke jij het prettigst vindt, moet je nemen. Ik vind persoonlijk 6.8" prettiger dan 6" (heb beide) De resolutie doet er niet veel toe voor mij (lees nog net zo prettig van mijn 5" BeBook Mini met vizplex, als mijn Sony met Pearl en H2O met weet-ik-veel-welke techniek), de software vind ik wel belangrijk (de reden dat ik nooit epub lees op mijn BBM, vreselijke software en ook waarom ik een Kobo heb gekocht ipv een Kindle)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-05 12:12

zit

Ik heb zojuist de Kobo GLO van de mediamarkt ontvangen (refurbished). Voor in hoeverre ik nu al kan oordelen is dit een goede keuze geweest. De HD was bijna 2 keer zo duur en deze is in principe goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
P_Tingen schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 16:16:
[...]

Paar weken terug ook een refurbished exemplaar besteld bij MM, doet het prima hier, dus ik zou hem omruilen.
Dat heeft dus wat anders uitgepakt.
Zonder tegenspraak hebben ze ipv vervanging of reparatie het geld teruggestort.
Hij is nu ook niet meer leverbaar.
Dus de aanbieding is nu door mijn neus geboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marjoko
M a r c o schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 20:33:
[...]

Dat heeft dus wat anders uitgepakt.
Zonder tegenspraak hebben ze ipv vervanging of reparatie het geld teruggestort.
Hij is nu ook niet meer leverbaar.
Dus de aanbieding is nu door mijn neus geboord.
Kan me voorstellen dat je er van baalt!
Als je persé een Glo wil, de grootgrutter heeft ze nog voor 99,- inclusief leren cover. (Zoals gezegd zou ik zelf in zo'n geval toch voor de HD kiezen, maar dat terzijde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Marjoko schreef op woensdag 04 november 2015 @ 12:19:
En ja, de oude Kobo's beschikten over een sd-slot, jammer dat Glo HD die niet heeft, maar dan nog kies ik voor het prettigste lezen met het scherpste scherm met de mooie, gelijkmatige verlichting van de Glo HD.
De Glo HD heeft gewoon een SD slot hoor, je moet alleen een lange nagel hebben om erbij te komen ;)
Ik heb gewoon door met mijn nagel tussen de behuizing te wrikken deze open gekregen, SD kaartje eruit, met Win32DiskImager de inhoud gekopieerd naar een 32GB kaartje (en naar een image bestand op DropBox), partitie opgerekt, en klaar. Nu heb ik een 32GB Glo HD :)
Het oude SD kaartje bewaar ik braaf, mocht mijn Glo HD terug moeten voor garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 17:26
TommyboyNL schreef op zondag 08 november 2015 @ 00:35:
[...]

De Glo HD heeft gewoon een SD slot hoor, je moet alleen een lange nagel hebben om erbij te komen ;)
Ik heb gewoon door met mijn nagel tussen de behuizing te wrikken deze open gekregen, SD kaartje eruit, met Win32DiskImager de inhoud gekopieerd naar een 32GB kaartje (en naar een image bestand op DropBox), partitie opgerekt, en klaar. Nu heb ik een 32GB Glo HD :)
Het oude SD kaartje bewaar ik braaf, mocht mijn Glo HD terug moeten voor garantie.
Hoe zit het dan met performance? Een Aura met 4GB was al niet om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Niks te klagen. Er zit nu een Kingston kaartje in, maar misschien ga ik die nog vervangen door een Samsung. Ik moet even testen welke een betere performance heeft bij random reads.
Ik moet er overigens wel bij zeggen dat ik slechts een paar 100 meg erop heb staan, het kaartje heb ik vooral preventief geupgrade.

Het schijnt trouwens dat er tegenwoordig een proggie is voor op je kobo die zelf de kaart kloont, zonder tussenkomst van een PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Voor de bezitters van originale Kobo auto sleep covers:
Wat is het mechaniek van zo'n sleep cover om de e-reader in sleep mode te zetten?

De originele van Kobo zijn best duur. Als het mechaniek simpel is, dan kan je met die goedkope op Ebay ook niet de mist in gaan (eventueel kwaliteit van afwerking buiten gelaten).
Bijv. http://www.ebay.com/sch/s...NEW+KOBO+AURA+H2O+eReader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:53

Reptile209

- gers -

Volgens mij zit er een magneetje in. Moet je alleen even achterhalen hoe sterk en op welke plek precies. Kan niet heel erg veel aan misgaan imho.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fireshade schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:44:
Voor de bezitters van originale Kobo auto sleep covers:
Wat is het mechaniek van zo'n sleep cover om de e-reader in sleep mode te zetten?
Magneetje toch?
De originele van Kobo zijn best duur. Als het mechaniek simpel is, dan kan je met die goedkope op Ebay ook niet de mist in gaan (eventueel kwaliteit van afwerking buiten gelaten).
Bijv. http://www.ebay.com/sch/s...NEW+KOBO+AURA+H2O+eReader
Ik heb zo'n eBay "namaak" en die doet het gewoon goed.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

gambieter schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:53:
Ik heb zo'n eBay "namaak" en die doet het gewoon goed.
Kijk, kers op de taart :) Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 402534

ik heb zo'n nederlandse namaakcover, die had je in leuke kleuren. Iets duurder dan op ebay, maar wat sneller in huis dan van zo'n Chinese verkoper. Inderdaad magneetje.
TommyboyNL schreef op zondag 08 november 2015 @ 21:31:
Ik moet er overigens wel bij zeggen dat ik slechts een paar 100 meg erop heb staan, het kaartje heb ik vooral preventief geupgrade.
Gewoon zonde van de 15 euro die je voor dat 32 GB kaartje betaald hebt, helemaal niet nodig. Ik lees al meer dan 10 jaar op ereaders en heb nooit meer dan 1 GB nodig gehad en ik lees veel boeken.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 05 november 2015 @ 08:02:
De software vind ik wel belangrijk (de reden dat ik nooit epub lees op mijn BBM, vreselijke software en ook waarom ik een Kobo heb gekocht ipv een Kindle)
Als software belangrijk is had je beter de Kindle kunnen nemen, vooral in stabiliteit een klasse beter. Al hoor ik mijn vrouw weinig klagen over de Kobo de laatste tijd, maar het afgelopen jaar is haar kobo 5 keer vastgelopen in 300 dagen en mijn kindle nooit (leestijd hetzelfde).

De kindle app van de blackberry ken ik niet, maar die is kennelijk heel heel verschillend met de software op de ereader zelf (gelukkig ook maar, ik vermijd net als bijna al mijn collega's de blackberry zoveel mogelijk). Volgens mij is elke app op de blackberry ellende 8)

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 402534 op 10-11-2015 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Anoniem: 402534 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 19:16:
Als software belangrijk is had je beter de Kindle kunnen nemen, vooral in stabiliteit een klasse beter. Al hoor ik mijn vrouw weinig klagen over de Kobo de laatste tijd, maar het afgelopen jaar is haar kobo 5 keer vastgelopen in 300 dagen en mijn kindle nooit (leestijd hetzelfde).
Ik heb het niet perse over de kwaliteit, maar meer over de functionaliteit. Mijn man heeft een Kindle en die kan ik gewoon niet lekker instellen wat betreft lettertype en marges. Ik reset liever een keer extra dan dat ik elke keer als ik lees me erger over het lettertype en de marges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Anoniem: 402534 schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 19:16:
[...]

Gewoon zonde van de 15 euro die je voor dat 32 GB kaartje betaald hebt, helemaal niet nodig. Ik lees al meer dan 10 jaar op ereaders en heb nooit meer dan 1 GB nodig gehad en ik lees veel boeken.
Of dat zonde is van mijn €15 bepaal ik zelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 15:09

DaRoot

Some say...

Ik kan een Kobo Touch met Gecko hoes 2e hands kopen voor € 40.
Volgens mij niet verkeerd of wel?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-05 17:26
Marjoko schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:09:
[...]

Ik ben een bezitter van een aura HD nadat ik overkwam van een I-River (in zijn tijd een hele goede e-reader).

Mits je geen licht nodig hebt is de qua leesbaarheid veel minder revolutionair beter dan je zou denken. Uiteraard is de Kobo qua interface, schermgrote en alles wat er verder te bedenken is superieur. Maar resolutie van E-ink schermen is gewoon niet zo spannend als dat jij denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

DaRoot schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:50:
Best redelijk. Zeker als de Touch nog in goede staat is en het die luxe, leren Gecko hoes is.
Ik heb mijn oorspronkelijke Touch destijds (jaren geleden) voor iets minder dan €100 gekocht (dacht ik) en later nog eentje op eBay bij een uitverkoop voor €50 voor m'n dochter.
Deze heeft geen backlight, dat weet je hè ?

TommyboyNL schreef op woensdag 11 november 2015 @ 11:06:
[...]
Of dat zonde is van mijn €15 bepaal ik zelf wel.
Gelukkig maar ... ik zou het doodzonde vinden van mijn €15 })
Bij normaal (maar ja, wat is normaal?) gebruik heb je aan intern geheugen van 1GB genoeg.

[ Voor 20% gewijzigd door Goner op 11-11-2015 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wailing_Banshee schreef op woensdag 11 november 2015 @ 07:31:
Ik heb het niet perse over de kwaliteit, maar meer over de functionaliteit. Mijn man heeft een Kindle en die kan ik gewoon niet lekker instellen wat betreft lettertype en marges. Ik reset liever een keer extra dan dat ik elke keer als ik lees me erger over het lettertype en de marges.
De lettertype en marges zijn inderdaad beter op de kobo, dan heb je een goede keuze gemaakt.
Goner schreef op woensdag 11 november 2015 @ 14:37:
Bij normaal (maar ja, wat is normaal?) gebruik heb je aan intern geheugen van 1GB genoeg.
Precies. Ik snap het echt niet dat je een 4GB kaartje dan denkt te moeten upgraden. Man, 4 GB. Dat zijn minimaal 8000 boeken. Als je elke dag 1 boek zou lezen kan je 21 jaren vooruit 8)7

En dan roepen dat het niet zonde van je geld is om die 4GB te upgraden naar 32 GB. Ja, er passen dan er 64000 boeken op je ereader en werkt hij fantastisch (not) en kan je als je elke dag 1 boek leest maar liefst 175 jaar lezen |:(

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 402534 op 11-11-2015 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Anoniem: 402534 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:51:
[...]

De lettertype en marges zijn inderdaad beter op de kobo, dan heb je een goede keuze gemaakt.

[...]

Precies. Ik snap het echt niet dat je een 4GB kaartje dan denkt te moeten upgraden. Man, 4 GB. Dat zijn minimaal 8000 boeken. Als je elke dag 1 boek zou lezen kan je 21 jaren vooruit 8)7

En dan roepen dat het niet zonde van je geld is om die 4GB te upgraden naar 32 GB. Ja, er passen dan er 64000 boeken op je ereader en werkt hij fantastisch (not) en kan je als je elke dag 1 boek leest maar liefst 175 jaar lezen |:(
Ik zelf vind 4GB ook meer dan zat. Maar sommige mensen hebben bepaalde PDF bestanden met afbeeldingen die redelijk wat MBs in beslag nemen. Dan kan 4GB wellicht wat krap zijn. Moet iedereen alsnog lekker zelf weten. 4GB is voor de rest van mijn leven in elk geval voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:33

kronolith

[EDIT]

Na hem net een jaar in gebruik te hebben heeft mijn Kobo Aura het begeven. Het scherm is kapot, hij blijft op de screensaver staan en wil met geen mogelijkheid meer veranderen. Helaas! Ik ga nu als vervanger maar voor de Glo HD, denk ik! :)

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Anoniem: 402534 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 17:51:
[...]
Ja, er passen dan er 64000 boeken op je ereader en werkt hij fantastisch (not) en kan je als je elke dag 1 boek leest maar liefst 175 jaar lezen |:(
Wat er natuurlijk gebeurt is dat mensen zo'n Calibre dump of zo downloaden met een paar 1000 boeken en die in een keer op hun reader knallen.
Wij (en m'n vriendin leest echt heel op haar Sony PRS-T1) halen/kopen alleen wat we willen lezen. Tot nu toe zet ik alleen maar meer boeken op haar e-reader en heb er nog nooit van vanaf hoeven halen na zo'n jaar of 3, 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marjoko
roffeltjes schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:24:
[...]

Ik ben een bezitter van een aura HD nadat ik overkwam van een I-River (in zijn tijd een hele goede e-reader).

Mits je geen licht nodig hebt is de qua leesbaarheid veel minder revolutionair beter dan je zou denken. Uiteraard is de Kobo qua interface, schermgrote en alles wat er verder te bedenken is superieur. Maar resolutie van E-ink schermen is gewoon niet zo spannend als dat jij denkt.
Ik zal het nog een keer uitleggen. Ik vind het uitstekend als mensen tevreden zijn met hun oude e-reader. Ik zeg nergens dat iedereen een nieuwe Glo HD of Aura H2O moet kopen omdat die nieuw en superieur zijn. :)
Ik zeg wél, dat wanneer je op zoek bent naar een nieuwe e-reader beter voor iets meer geld een Glo HD kunt kopen ipv de goedkopere opties (Touch 2.0 of Aura). En dat zeg ik, omdat sommigen pretenderen dat de Aura een betere optie zou zijn dan de Glo HD. En dat vind ik geen goede informatie. Maar het blijft mijn mening, iedereen mag er zijn mening over hebben. Ik heb diverse ereaders, oa Aura en Glo HD, en het is mijn mening dat de Glo HD een betere ereader is dan de Aura. Ik kan ze naast elkaar vergelijken, en dat zijn mijn bevindingen. Daar kan iedereen die het leest zijn voordeel mee doen. Of niet. Ook prima. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 483173

[...]

Ik zal het nog een keer uitleggen. Ik vind het uitstekend als mensen tevreden zijn met hun oude e-reader. Ik zeg nergens dat iedereen een nieuwe Glo HD of Aura H2O moet kopen omdat die nieuw en superieur zijn. :)
Ik zeg wél, dat wanneer je op zoek bent naar een nieuwe e-reader beter voor iets meer geld een Glo HD kunt kopen ipv de goedkopere opties (Touch 2.0 of Aura). En dat zeg ik, omdat sommigen pretenderen dat de Aura een betere optie zou zijn dan de Glo HD. En dat vind ik geen goede informatie. Maar het blijft mijn mening, iedereen mag er zijn mening over hebben. Ik heb diverse ereaders, oa Aura en Glo HD, en het is mijn mening dat de Glo HD een betere ereader is dan de Aura. Ik kan ze naast elkaar vergelijken, en dat zijn mijn bevindingen. Daar kan iedereen die het leest zijn voordeel mee doen. Of niet. Ook prima. :)
[/quote]

Daar ben ik het mee eens!
Allemaal goede ereaders maar de Glo HD en de grotere Aura H2O en Aura HD zijn net wat beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik heb een Aura en zou meteen weer voor de Aura gaan :) Die €30 meer is zonde van het geld
Je opmerking dat het scherm en contrast bedroevend slechter zou zijn dan dat van de Glo HD kan ik niet beoordelen omdat ik nooit een Glo HD vast heb gehouden.
Waarom gaat iemand hier advies geven over een apparaat dat hij/zij nog nooit gezien heeft? Het moet toch niet gekker worden. Daar heeft niemand wat aan. En dan ook nog een fout advies geven, maar de rest is er hierboven al over gezegd.

Die 30 euro is het meer dan waard, een glo die niet HD is nu kopen is gewoon onverstandig. Koop hem dan 2e hands, dan bespaar je wel minimaal 60 euro en is het een goede keuze als je niet meer kan besteden, maar als je niet wakker ligt om 30 euro meer, dan is de keuze wel heel eenvoudig.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 402534 op 12-11-2015 19:27 ]

• barrymossel
Marjoko schreef op donderdag 12 november 2015 @ 16:29:
[...]

Bedoel je met de Aura en Aura H2O twee verschillende e-readers?

barrymossel schreef op donderdag 12 november 2015 @ 19:32:
Bedoel je met de Aura en Aura H2O twee verschillende e-readers?
Volgens mij bedoelt hij dat, het zijn ook 2 verschillende. De Aura was al op de markt toen de H2O kwam. De aura HD is de opvolger van de Aura. Andere prijsklasse.\

De aura is zeg maar de ereader van de generatie toen verlichting inbouwen nog geen standaard was.

• barrymossel
Ah, de Aura, de Aura HD en de Aura H2O dus. Lekker duidelijk, meneer Kobo ;)

Vond het wat verwarrend overkomen in de post. Zelf heb ik de H2O en hoewel ik het beeld erg goed vind, vond ik zelfs de Kobo Touch (die oude ja) erg fijn lezen. Enige dat ik zou missen is het formaat van de H2O en het lampje. Maar verder boeit het me niet heel erg eerlijk gezegd. Misschien als de letters op de dure, nieuwe modellen nou écht vergelijkbaar waren met een boek. Maar op dat niveau zijn ze nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Marjoko schreef op donderdag 12 november 2015 @ 16:29:
[...]Ik zal het nog een keer uitleggen. Ik vind het uitstekend als mensen tevreden zijn met hun oude e-reader. )
Dat blijk zeer zeker niet uit je opmerking over ogen en wazigheid. ;)

Juist bij E-ink zijn in de praktijk de verschillen tussen de verschillende technologien veel kleiner dan dat je uit de specs en marketing buzz afleidt. Bovendien heeft een en ander ook flink te maken met hoe de fabrikant het scherm plaatst.. wat wordt er voor lagen voor geplaatst (touch screen, belichting) heeft flink invloed op het uiteindelijke effect.

Overigens is de info die Suzuki hier geeft over de Aura ook niet correct. De Aura is zeer zeker niet de eerste generatie met ingebouwde verlichting. Sterker nog, qua specs is het verschil tussen een Glo en een Aura niet eenduidig.

Aura:
+ Flush (dus geen randen)
+ SD kaart
- De laag die het scherm "flush" maakt zorgt voor een lager contrast!
- Verlichting is aan de bovenkant bij sommige modellen zichtbaar.

Glo HD
+ Iets sneller scherm (met een hogere res)
+ Verlichting netter ingebouwd
- Geen Sd slot
- Niet flush (randen)
- Geen

Of je een Glo HD or Aura moet kopen? 30,- is 30% meer. Het is een klein bedrag, maar zo kan ik ook stellen dat voor 40,- extra over de Glo je naar de Aura H2O moet springen. Zo blijf je bezig.

Dat is dan ook een groot probleem met de E-reader markt, hoe zeer wij ook tech-geil zijn, upgraden levert doorgaans heel weinig functionele winst op. Een van mijn lijfspreuken is: "The perfect is the enemy of the good" en in dit geval is dat dus duidelijk de andere kant langs waar. De resolutie van een e-reader is niet zo belangrijk voor leescomfort en de snelheid van een page refresh is ook niet zo belangrijk.

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 13-11-2015 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb een tijdje geleden een Kobo Glo HD gekocht. We hadden al een Sony PRS-T2, en die beviel op zich prima. Zoals hierboven gezegd ben ik ook een beetje tech-geil en wilde ik graag wat nieuwers/beters, maar zolang de e-reader niet al te fanatiek gebruikt werd was er eigenlijk geen reden om een nieuwe te kopen. De oude doet het prima, heeft goed leesbare letters en de knoppen om de pagina mee te wisselen vind ik persoonlijk erg fijn.

Toen ik meer naar het buitenland ging voor zakenreizen en mijn vrouw ook thuis wilde lezen was er een reden om een extra e-reader te kopen. Mijn voornaamste eisen waren achtergrondverlichting en epub support. Hoge resolutie en knoppen waren een pre. Knoppen zie je heel erg weinig meer tegenwoordig (PocketBook Touch Lux vond ik brak aanvoelen), dus bleven de achtergrondverlichting en epub over.

Ik had al eens kort gespeeld met de Kobo Glo van mijn schoonvader. Die vond ik niet echt een verbetering tov de PRS-T2. Ook niet slecht, maar zeker geen reden om over te stappen.
Als je de Glo HD en de Sony naast elkaar houdt zie je wel verschil in scherpte, maar verder valt het eigenlijk niet op. De achtergrondverlichting van de Glo HD vind ik wel super, en een hele fijne toevoeging bij minder omgevingslicht. Een nadeel van de verlichting is dat hij wat eerder leeg is, maar ik moet hem nu ongeveer één keer per maand opladen (tov een paar keer per jaar bij de Sony), dus dat is te overzien.

Achteraf gezien vind ik het de meerprijs tov de gewone Glo zeker waard, en zou ik de Glo HD weer kopen. Een Aura HD of H2O vind ik nog steeds te duur. Fysieke knoppen om te bladeren zou het wat mij betreft afmaken, maar nu ik de Glo HD een tijdje heb is er ook wel te werken met alleen een aanraakscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

roffeltjes schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:36:
Overigens is de info die Suzuki hier geeft over de Aura ook niet correct. De Aura is zeer zeker niet de eerste generatie met ingebouwde verlichting. Sterker nog, qua specs is het verschil tussen een Glo en een Aura niet eenduidig.
Mmm, ik meen dat we een aura hadden zonder verlichting, dan was dat een ander type. Kobo brengt er net als Amazon nogal wat uit, dan raak je het overzicht wat kwijt (ik heb ook een tijd ereaders voor het werk getest, we hebben er wel meer dan 30 hier thuis gehad).
roffeltjes schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:36:
De resolutie van een e-reader is niet zo belangrijk voor leescomfort en de snelheid van een page refresh is ook niet zo belangrijk.
Daar zijn de meningen wel erg over verdeeld. Ik ken veel mensen die echt zweren bij een hogere resolutie.
De een vind een hogere resolutie echt een heel grote verbetering waarvoor ze ook elk jaar een nieuwe ereader bij wijze van spreken kopen, de ander ziet niet het verschil.

Voorbeeldje van het verschil (wel dik ingezoomed, je moet er wel met je neus opzitten om het te zien):

Afbeeldingslocatie: https://www.bookeen.com/images/2013/cybook/odyssey/PageCybooksOct2012_17b.jpg

Zelf sla ik elke keer 1 generatie over en bij een nieuwe generatie verkoop ik mijn huidige reader en stap dan over. Zo betaal ik ongeveer 100 euro per jaar voor het bezit van een ereader. Kan veel goedkoper, maar ik vind het echt een hobby om te rotzooien met mijn ereader. Voor een mobiele telefoon heb ik dat bijv. echt helemaal niet.
gwystyl schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:33:
Fysieke knoppen om te bladeren zou het wat mij betreft afmaken, maar nu ik de Glo HD een tijdje heb is er ook wel te werken met alleen een aanraakscherm.
Knoppen maken het inderdaad af. Ik snap niet waarom ze daar wat mee gestopt zijn. Het is nu opeens een premium optie, een knopje.... 8)7

[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 402534 op 13-11-2015 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 15:09

DaRoot

Some say...

DaRoot schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:50:
Ging niet door.. verkoopsters moeder wilde hem ineens hebben.
Ondertussen wel 2x 2e hands Kobo touch met hoes+lampje voor € 35 / stuk gekocht via MP.
Komen dinsdag binnen.. ben benieuwd!

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Anoniem: 402534 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 19:48:
[...]
Mmm, ik meen dat we een aura hadden zonder verlichting, dan was dat een ander type. K
De Glo (voorganger van de Aura) was de eerste Kobo met verlichting. Alle drie de Aura (Standaard, HD en H2O) hadden verlichting.

Wikipedia: Kobo eReader

Verder; ja resolutie is voor sommigen blijkbaar belangrijk, alleen vraag ik me dan af hoe die mensen gewone boeken lazen, die zijn nog een stuk korreliger^^.

Maar het punt is dat als je een 30% duurdere Glo HD aanraadt over een Aura dan kan je hetzelfde doortrekken naar de nog eens 30% duurdere Aura H2O. Want 2cm extra scherm diagonaal betekend meer tekst op het scherm en dat is wel zo prettig toch? Bovendien nog een Sd kaart etc. etc. Je kan bezig blijven.

Ik zelf zou direct voor de H2O gaan, maar snap best dat mensen nog steeds een Aura kopen. Hij is echt niet dag en nacht slechter dan de Glo HD. Dat is dan ook een beetje de makke van e-readers. Het is een niche en de noodzaak voor upgraden is verdomd klein. Een 10 jaar oude laptop is waardeloos. Een iRiver HD e-reader draait nog braaf zijn boekjes af.
Pagina: 1 ... 31 ... 69 Laatste