Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Jazeker.Wailing_Banshee schreef op maandag 04 mei 2015 @ 07:36:
[...]
Kun je die statistieken ook uit zetten? Ik zou me daar vreselijk aan storen... (en ik wil eigenlijk de H2O kopen)

De Kindle Paperwhite was dan ook een optie geweest, met zijn ingebouwde frontlight en hogere ppi.
Ik heb toch voor de Glo HD gekozen vanwege de prijs (109 na kortingscode) die weinig scheelt met de Paperwhite en de hogere ppi waardoor kleine letters scherper zijn. Hij wordt als het goed is begin juni verzonden, dus ben benieuwd
Verwijderd
Ik heb toch voor de Glo HD gekozen vanwege de prijs (109 na kortingscode) die weinig scheelt met de Paperwhite en de hogere ppi waardoor kleine letters scherper zijn. Hij wordt als het goed is begin juni verzonden, dus ben benieuwd
[/quote]
Ik heb ook belangstelling Glo HD voor mijn dochter, maar hoe kom je aan die prijs?

Linkje
Edit, holy moly! Meer in de aanbieding daar.
Animal Farm €0,22
Sherlock Holmes Complete €0,22
Sense and Sensibility €0,22
The Great Gatsby €0,07
Oscar Wilde Complete €0,49
En er zijn er nog meer.
[ Voor 15% gewijzigd door Plato1989 op 06-05-2015 18:36 ]
Goeie tip!Plato1989 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 18:31:
Ik zet het gewoon even hierneer; ik zat naar wat Ebooks te kijken en toen zat ik dat op Bol.com 1984 in de aanbieding is voor €0,22. Dat is geen geld natuurlijk![]()
Linkje
Edit, holy moly! Meer in de aanbieding daar.
Animal Farm €0,22
Sherlock Holmes Complete €0,22
Sense and Sensibility €0,22
The Great Gatsby €0,07
Oscar Wilde Complete €0,49
En er zijn er nog meer.
Let alleen wel op, veel van die boeken zijn publiek domein en hoef je dus niet te kopen. Kan natuurlijk wel, maar gratis is net zo legaal in dat geval. Veel er van zijn bijvoorbeeld op Project Gutenberg te vinden, zoals Sherlock Holmes, Sense and Sensibility (en al het andere werk van Jane Austen) en de boeken van Oscar Wilde.
Van Sherlock Holmes heeft iemand op https://sherlock-holm.es/ een mooi geformatteerde epub gemaakt.
Die twee Orwell's neem ik mee om eens te experimenteren met de verbinding tussen Bol.com en Kobo
Heel veel van die Engelstalige klassieken uit het publieke domein kun je het beste downloaden van MobileRead. Dat zijn in het algemeen goed verzorgde versies, dwz weinig of geen typ- of OCR-fouten, en goed opgemaakt.
En anders kun je ManyBooks proberen. De versies daar zijn veelal gebaseerd op die van Gutenberg, maar zien er beter uit.
Wat Bol.com doet is naar mijn mening geldklopperij, ook al gaat het om nog zulke kleine bedragen.
[ Voor 12% gewijzigd door zetmolm op 06-05-2015 23:25 ]
De informatie op de site van Calibre is voor mij niet duidelijk genoeg. Ik voel me echt een digibeet met Calibre (ik ben geen 'echte tweaker', maar normaal kom ik er met zoeken wel uit).
Ik heb al in dit topic reacties van Mods gezien die aangeven dat dit geen Calibre Topic is, maar dat is er voor zover ik weet niet. Kunnen jullie me dan wellicht verwijzen naar leesbare informatie over Calibre en het importeren en converteren van boeken.
[ Voor 0% gewijzigd door Paulus73 op 08-05-2015 11:29 . Reden: Typo ]
Als het je gaat om boeken met 'beveiliging', dan moet je een plugin installeren. Daarvoor moet je even googelen op Apprentice Alf.
Verwijderd
Het lijkt me makkelijker voor hem als beginner om hiermee te starten:zetmolm schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 14:21:
@Paulus73: alle informatie over Calibre vind je hier.
http://rsnijders.info/vak...-bibliotheek-voor-ebooks/
DRM verwijderen met calibre:
http://rsnijders.info/vak...m-vrij-maken-mbv-calibre/
Plankjes voor op de kobo met calibre:
http://rsnijders.info/vak.../15/kobo-shelves-calibre/
Verder een zoekpagina met resultaten (je hebt meer dan 1 pagina!):
http://rsnijders.info/vakblog/?s=calibre&submit=Search
En als je dat allemaal gelezen en gedaan hebt is mobileread echt een heel fijne bron als aanvulling, maar ik zou als beginner gewoon met Raymond zijn pagina's beginnen. Duidelijk geschreven en in het Nederlands wat wel lekker werkt als je nieuw eraan begint.
Verwijderd
Twee algemene vragen nog aan jullie voor ik overstag ga, want ik twijfel nog enigszins.
- Is 6" nu een prettig leesformaat? Want zo'n 6,8" van de H2O lijkt me eigenlijk net iets fijner (180 euro voor een e-reader vind ik te duur + de bezels van de H2O vind ik vrij lelijk, vandaar dat ik liever wacht op de Glo HD).
- Kan een fervente lezer bevestigen dat e-ink + een hd scherm even fijn leest als een gewoon boek? Want ik heb even kort gelezen met zowel een Auro (geen HD) en een H2O in de winkel, maar ik krijg toch direct het gevoel dat ik weer naar een scherm aan het staren was (en dus belastend is voor je ogen).
Dank!
Verwijderd
Jazeker!Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2015 @ 17:53:
- Is 6" nu een prettig leesformaat?
Het leest beter dan een normaal boek , het is lichter, schermverlichting is een dikke plus en je kan lettertype e.d. aanpassen etc. Je ogen worden absoluut niet moe, het is qua oogbelasting gelijk aan een papieren boek.- Kan een fervente lezer bevestigen dat e-ink + een hd scherm even fijn leest als een gewoon boek?
Ik lees al 8 jaar op ereaders, gemiddeld 1 tot 2 uur per dag. Dus ongeveer 5000 uur "ervaring".
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2015 18:21 ]
Verwijderd
Op zo'n antwoord hoopte ik! Fijn.Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2015 @ 18:20:
[...]
Jazeker!
[...]
Het leest beter dan een normaal boek , het is lichter, schermverlichting is een dikke plus en je kan lettertype e.d. aanpassen etc. Je ogen worden absoluut niet moe, het is qua oogbelasting gelijk aan een papieren boek.
Ik lees al 8 jaar op ereaders, gemiddeld 1 tot 2 uur per dag. Dus ongeveer 5000 uur "ervaring".
Dan nog even 3 weken wachten tot de Glo HD uitkomt.
Verwijderd
Reviews zijn heel lovend, zie o.a. YouTube: Kobo Glo HD Hands on ReviewVerwijderd schreef op maandag 11 mei 2015 @ 18:45:
Op zo'n antwoord hoopte ik! Fijn.
Dan nog even 3 weken wachten tot de Glo HD uitkomt.
Verwijderd
Toevallig heb ik dat filmpje gisteren al eens bekeken, en mede hierdoor (ze hebben ook een vergelijkingsfilmpje met de H2O en de Aura HD) ben ik overstag gegaan.Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2015 @ 18:58:
[...]
Reviews zijn heel lovend, zie o.a. YouTube: Kobo Glo HD Hands on Review
Daarbij staat nu al twee avonden achter elkaar de Kobo uitgeschakeld (sleepcover is dicht en hij gaat dus zonder knopje niet aan). Die instelling (automatisch uitschakelen) staat op nooit.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Misschien de nieuwe firmware? Of zelf iets fout gedaan?
En gelijk de vraag, wat raden jullie aan de Kobo of de Kindle (Kobo HD klinkt goed maar komt helaas net te laat)
Note:
Vraag ook in het Kindle topic neergezet maar weet niet wie er ervaring mee heeft, was niet bedoeld als crosspost
[ Voor 18% gewijzigd door lubbertkramer op 18-05-2015 23:42 ]
Zelf nog geen last van gehad op de H2O. Vroeger wel een keer zoiets gehad op mijn sony reader. Dit was de schuld van een manke epub file. (Erg irritant, want het zoog ook m'n hele batterij leeg, op vakantie, zonder stroom)barrymossel schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 07:47:
Gisteren het gevoel dat het bladeren via mijn Kobo H2O een stuk langzamer gaat (ePub): rond de seconde.
Daarbij staat nu al twee avonden achter elkaar de Kobo uitgeschakeld (sleepcover is dicht en hij gaat dus zonder knopje niet aan). Die instelling (automatisch uitschakelen) staat op nooit.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Misschien de nieuwe firmware? Of zelf iets fout gedaan?
Heb je er last van bij alle epubs? Wordt het erger als je verder in het boek komt? (dat was bij mij toen het geval).
Als dat het is, dan is het slimste om een epub naar epub conversie te doen voor dat boek, dan wordt alles weer netjes. (of een andere epub van hetzelfde boek vinden

Verwijderd
Maak liever zelf een TR aan.MaffeMaarten schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 08:31:
of een andere epub van hetzelfde boek vinden
[ Voor 18% gewijzigd door 13art op 19-05-2015 11:56 ]
Via de de Kobo boeken downloaden is mogelijk, namelijk via de browser van de Kobo: je gaat met deze browser naar de online versie van Calibre en kunt vervolgens de boeken daar downloaden.lubbertkramer schreef op maandag 18 mei 2015 @ 23:25:
Is het met de Kobo mogelijk om met Calibre en een online versie daarvan (via mijn Synology NAS met de app bicbucstriim of cops) online boeken naar de Kobo te krijgen of kan dit alleen fysiek via Calibre?
Dat is toch vaak persoonlijk. Ik ben een tevreden gebruiker van Kobo (we hebben er nu twee: de Glo en de H2O). Ik vind het een nadeel dat de Kindle alleen het mobi formaat aankan (ook al kun je het prima converteren via Calibre).En gelijk de vraag, wat raden jullie aan de Kobo of de Kindle (Kobo HD klinkt goed maar komt helaas net te laat)
Confirmed.sparow schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:21:
[...]
Via de de Kobo boeken downloaden is mogelijk, namelijk via de browser van de Kobo: je gaat met deze browser naar de online versie van Calibre en kunt vervolgens de boeken daar downloaden.
Met bijv. COPS ; http://blog.slucas.fr/en/oss/calibre-opds-php-server (ik heb 'm op m'n Synology DS212j)
EDIT: alleen jammer dat de browser op de Touch geen 'basic authorization' kent, dus beveiligen met .htaccess werkt niet.
[ Voor 16% gewijzigd door Goner op 20-05-2015 09:42 ]
Mooi, dan weet ik in ieder geval dat dat werkt, scheelt alles erop moeten zetten en op vakantie denken ik wilde toch die andereGoner schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 10:10:
[...]
Confirmed.
Met bijv. COPS ; http://blog.slucas.fr/en/oss/calibre-opds-php-server (ik heb 'm op m'n Synology DS212j)
Dat vind ik ook het nadeel van de Kindle, dat ik naast het bijhouden van mijn bibliotheek deze ook moet converteren. Misschien dan toch deze keer het nog maar met de tablet doen en per juni de nieuwe Kobo bestellensparow schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:21:
Via de de Kobo boeken downloaden is mogelijk, namelijk via de browser van de Kobo: je gaat met deze browser naar de online versie van Calibre en kunt vervolgens de boeken daar downloaden.
Dat is toch vaak persoonlijk. Ik ben een tevreden gebruiker van Kobo (we hebben er nu twee: de Glo en de H2O). Ik vind het een nadeel dat de Kindle alleen het mobi formaat aankan (ook al kun je het prima converteren via Calibre).
Er kunnen echt héél véél boeken in het intern geheugen. Als je er een sd-kaartje bijsteekt dan kunnen er zelfs belachelijk veel boeken op. Als je het voor elkaar krijgt om (bijna) alleen maar boeken mee te nemen op vakantie die je bij nader inzien niet leuk vindt, dan is dat echt een unieke prestatie. Ik zou me er niet druk over maken als ik jou was.lubbertkramer schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:24:
Mooi, dan weet ik in ieder geval dat dat werkt, scheelt alles erop moeten zetten en op vakantie denken ik wilde toch die andere
(Maar wel helemaal geweldig dat het gewoon kan
http://serve.infoteur.nl
Moet je wel je router en NAS aan laten staan op vakantie.lubbertkramer schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:24:
[...]
Mooi, dan weet ik in ieder geval dat dat werkt, scheelt alles erop moeten zetten en op vakantie denken ik wilde toch die andere
Ik zie nu pas dat die eerste reactie over de 'online versie van Calibre' gaat, dat is inderdaad ook een optie ; de web-server van Calibre aanzetten (maar dan moet je wel de PC aan laten staan). Bij COPS zet je de boeken en database van Calibre op je NAS.
Haha ja je kan inderdaad bijna vrijwel alles meenemen, maar ik laat boeken / strips / bladen al automatisch downloaden naar mijn NAS waardoor ik die dus ook tijdens vakantie kan binnenhalen.joep doei schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:52:
[...]
Er kunnen echt héél véél boeken in het intern geheugen. Als je er een sd-kaartje bijsteekt dan kunnen er zelfs belachelijk veel boeken op. Als je het voor elkaar krijgt om (bijna) alleen maar boeken mee te nemen op vakantie die je bij nader inzien niet leuk vindt, dan is dat echt een unieke prestatie. Ik zou me er niet druk over maken als ik jou was.
(Maar wel helemaal geweldig dat het gewoon kan)
NAS en Router staan 24/7 aan, dat is iets wat niet uitgaat eerlijk gezegdGoner schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:30:
[...]
Moet je wel je router en NAS aan laten staan op vakantie.
Ik zie nu pas dat die eerste reactie over de 'online versie van Calibre' gaat, dat is inderdaad ook een optie ; de web-server van Calibre aanzetten (maar dan moet je wel de PC aan laten staan). Bij COPS zet je de boeken en database van Calibre op je NAS.
Nog maar 8 maanden oud, dus terug naar de MediaMarkt. Die stuurt em op, maar geven al aan dat dit waarschijnlijk geen garantie geval wordt... damn..
Stel, ik krijg de boel niet vergoed/omgeruild, welke zou ik dan het beste kunnen nemen? De Aura beviel me bijzonder goed, verlichting etc. allemaal in orde. Dus.. nieuwe Aura? Of gaan voor de Glo HD?
Ik vind het niet verzonken scherm van mijn Auro juist een nadeel. Om de een of andere reden oogt het kwetsbaarder en heb ik er denk ik meer een gevoel bij dat ik naar een tablet aan het kijken ben.GurbY{nl} schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 15:02:
Ja dat verzonken scherm vind ik ten opzichte van het scherm van de Aura echt een nadeel; het vlakke design van de Aura spreekt me erg aan. Resolutie van de Glo HD daarentegen is een stuk hoger, maar ik vraag me echt af in hoeverre je dat met de normale fonts ooit echt ziet..
Overigens had ik het scherm van mijn Glo ook vernaggeld, maar ik kreeg zonder te mokken mijn geld gewoon direct terug van de MediaMarkt,Utrecht en was ook nog eens de Aura in de aanbieding waardoor ik met een nieuwe Aura en 30 euro terug naar huis kon.
als je soms strips in PDF leest is de extra resolutie zeer handig, net voldoende om full page te kunnen blijven. Voor epub boeken volstaat de resolutie van de Aura en het handzame formaat is natuurlijk mooi meegenomen. Ik blijf zonder spijt bij de Aura (en lees m'n strips dan maar eldersGurbY{nl} schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 15:02:
Ja dat verzonken scherm vind ik ten opzichte van het scherm van de Aura echt een nadeel; het vlakke design van de Aura spreekt me erg aan. Resolutie van de Glo HD daarentegen is een stuk hoger, maar ik vraag me echt af in hoeverre je dat met de normale fonts ooit echt ziet..
Ik had een vraagje. Ik heb nu iets meer dan een jaar een kobo Aura, het scherm is alleen uit het niets kapot gegaan (ben er altijd netjes mee, ik lees er alleen in als ik in bed lig en als ik klaar ben ligt hij in mijn nachtkastje) Volgens Kobo is het gebruikersschade en valt dit niet onder de garantie. Nu vind ik het zonde om hem weg te doen en een nieuwe te kopen, dus ik vroeg me af of iemand weet waar ik het scherm kan laten repareren.
Mooi ding, nu aan het configureren! Andere mensen die hem al hebben?
iemand nog leuke tips voor leuke boeken als cadeau erop?
[ Voor 19% gewijzigd door Ewivis op 02-06-2015 18:35 ]
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Denk ik...
Ik zelf heb geen ervaring met e readers dus ik kan er weinig over zeggen,haar vorige glo is met in bad gaan letterlijk verzopen.In slaap gevallen dus.
Ze is er blij mee en ziet wel wat verbeteringen in het scherm en snelheid.
Verder is ze nog aan het pielen.
[ Voor 10% gewijzigd door jejeh op 02-06-2015 19:08 ]
De schermen van Kobo lijken inderdaad redelijk kwetsbaar.Janet_ schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:59:
Hallo allemaal,
Ik had een vraagje. Ik heb nu iets meer dan een jaar een kobo Aura, het scherm is alleen uit het niets kapot gegaan (ben er altijd netjes mee, ik lees er alleen in als ik in bed lig en als ik klaar ben ligt hij in mijn nachtkastje) Volgens Kobo is het gebruikersschade en valt dit niet onder de garantie. Nu vind ik het zonde om hem weg te doen en een nieuwe te kopen, dus ik vroeg me af of iemand weet waar ik het scherm kan laten repareren.
Mijn Aura HD scherm is kapot gegaan (die was dan ook wel gevallen, maar niet echt hard).
Mijn Aura heeft na een paar maanden met amper gebruik ook een deels kapot scherm. Deze ligt nu bij de reparateur. Tot op heden niks vernomen, dus ik ga er vooralsnog vanuit dat het onder garantie valt.
Ofwel, niet te snel toegeven, het zijn dure apparaatjes!
Life is not about specs, it is about joy!
Zelfde verhaal hier: ik heb de Aura in een hardcover en ligt eveneens altijd op het nachtkastje. Op de een of andere manier scherm kapot; mogelijk in de hand gehouden terwijl ik iets anders optilde? Ik weet het niet meer, maar in ieder geval: kaduuk.Janet_ schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:59:
Hallo allemaal,
Aura was van augustus 2014, dus met de bon naar de MediaMarkt. De dame zegt: tsja.. ik denk dat dit niet onder garantie-reparatie valt; we sturen em op. Zal een week of 3 duren...
Na twee weken afgelopen maandag eens gebeld: krijg ik een hele vriendelijke dame aan de lijn die zegt: o maar dat had die collega helemaal niet moeten doen; hij is ook niet opgestuurd, er ligt hier een nieuwe voor u klaar....
En inderdaad: 's middags naar de info-balie en compleet nieuw in verzegeld doosje een Aura retour...
Altijd de moeite waard om vooral bij de winkel nog eens te pushen?
Yup, ik had gekocht bij Fnac Online en ook die deden niet moeilijk en hebben me meteen een nieuwe opgestuurd.GurbY{nl} schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 08:04:
[...]
Altijd de moeite waard om vooral bij de winkel nog eens te pushen?
Van de nieuwe modellen dan ... ik loop/fiets/val/vlieg/rij al ruim 3 jaar met een Touch in m'n rugzak en er zit geen krasje/deukje op (zit wel in een Gecko cover).bartvl schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 20:07:
[...]
De schermen van Kobo lijken inderdaad redelijk kwetsbaar.
Life is not about specs, it is about joy!
| 17 December 1991 | De Nerdette |
Omdat hel al laat was heb ik de Glo aan de pc gelaten vannacht (pc was aan) en vanochtend bleek dat ik een probleem heb.
De Glo geeft aan dat de batterijstatus 0% is (vreemd, want gisteren eerst volledig opgeladen met een USB oplader van mijn telefoon via het stopcontact en daarna zelfs nog via de pc) en geeft helemaal geen teken van leven meer.
Inmiddels de Glo gereset, maar ook dat lukt niet: de Glo geeft aan dat de batterijstatus te laag is voor een firmware reset. Een soort vicieuze cirkel dus.
Balen, want overmorgen gaan we op vakantie en dan wil ik wel graag lezen ...
Via google vindt ik niet echt een soort gelijk geval.
Weet er iemand een oplossing? Of zou de usb aansluiting van de Glo het begeven hebben? En moet ik morgen een nieuwe zien te scoren?
Hopelijk heeft er iemand een idee.
"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"
Verwijderd
Ik zie het volgende:
De volgende stap is een fabrieksherstelling. Dit kunt u als volgt doen. Let wel op: dit gaat al de gegevens, instellingen en boeken op uw eReader wissen, dus zorg er voor dat u een back-up heeft van al de boeken die zijn overgeplaatst op uw eReader. Boeken van Kobo, blijven beschikbaar via uw Kobo account op www.kobobooks.nl.
1. Alvorens dit te doen, dient u er zich eerst van te verzekeren dat de eReader voldoende is opgeladen. Een afbeelding op het scherm is geen indicatie van een volledig opgeladen eReader. Laadt u de Kobo Glo minimaal 4 uren op (ook al lijkt het alsof de eReader niet aan het opladen is).
2. Terwijl u de lichtknop ingedrukt houdt, schuift u na ongeveer 2 seconden de aan/uitknop voor 2 seconden naar rechts.
3. Houdt u de lichtknop ingedrukt tot u het bericht "Restoring" ziet verschijnen op het scherm.
4. Wanneer de factory reset voltooid is, verbindt u uw eReader met de computer gebruikmakende van de USB kabel.
5. Open de Kobo Desktop applicatie en vervolledig de setup van uw eReader.
Probleem is dus dat de Glo helemaal niet oplaadt. Vannacht maar aan de oplader laten hangen en morgen maar proberen ..
"When you grow up your heart dies"
De Glo heeft blijkbaar te weinig batterij om de reset uit te voeren. Het is dus een vicieuze cirkel.
Toen maar een nieuwe reader gehaald (je moet immers wel kunnen lezen op vakantie). Heb nu gekozen voor de Kobo Aura. Ik ben benieuwd ..
[ Voor 13% gewijzigd door Melkunie op 06-06-2015 21:23 ]
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2015 20:17 ]
Ben het met je eens, de Glo HD is een prachtige ereader.Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:14:
Ook vorige week een Kobo HD binnen gekregen en ik ben er tot dusver enorm tevreden mee. Ik heb alleen af en toe last van een kleine doch storende bug: als ik soms klik om naar de volgende pagina te gaan, gaat hij juist terug naar de vorige terwijl ik 100% zeker op de juiste plaats op het scherm heb gedrukt. Hebben hier meer mensen al last van gehad en wat kan ik doen om dit op te lossen? Googlen heeft tot dusver niets opgeleverd.
Dat wat je beschrijft overkomt mij ook geregeld, had ik ook bij mijn Aura HD, en nu ook zo nu en dan bij Glo HD. Ik denk dat het kan komen doordat het scherm wellicht niet recht van boven naar beneden wordt aangetikt, maar dat het aantikken toch misschien op een swipe-beweging lijkt. Door te swipen kun je verder bladeren of terugbladeren en dat kan handig zijn in bijvoorbeeld het door de bibliotheek heen bladeren. Voor het gewoon simpel lezen van een boek zou je swipe eigenlijk moeten kunnen uitzetten.
Hieronder een foto van de Aura met frontlight aan, lijkt wat bleeding te zijn:

klik voor groot
Hoop dat het in het donker niet teveel opvalt/afleidt; ga dit later nog testen.
Typisch (ik spreek voor mezelf, natuurlijk) lees je met het licht tussen 1 en 15% en dan gaat die 'bleeding' niet zo opvallen.
Ikzelf heb juist wat minder belichting aan de bovenrand, en echt storen doet het niet (ik zorg wel dat de marge net groot genoeg is dat de letters allemaal binnen het goed verlichte gedeelte vallen.
Ik wil nooit meer zonder m'n Kobo Aura/Glo e-reader met frontlight
Ik heb deze week de Glo HD binnen gekregen en de frontlight is ook daarop niet helemaal uniform, onderin waar de leds zitten zie je wat kleurverschil. Hier schijnen alle readers wel een beetje last van te hebben. Ik heb linksbovenin het scherm ook een klein streepje waar het licht wat helderder is, die valt iets meer op. Maar ik heb er tijdens het lezen geen last van, dus geen zin om em terug te sturen.-Eraser- schreef op maandag 08 juni 2015 @ 19:57:
Ik heb vandaag een Kobo Aura binnen gekregenHad eigenlijk een Glo HD besteld, maar de levering werd steeds uitgesteld (ook nu in juni nog) door Dixons, dus had die maar geannulleerd aagenzien ik geen zin had nog langer te wachten.
Hieronder een foto van de Aura met frontlight aan, lijkt wat bleeding te zijn:
[afbeelding]
klik voor groot
Hoop dat het in het donker niet teveel opvalt/afleidt; ga dit later nog testen.
Ook gebeurt het af en toe dat ie m'n aanraking om naar de volgende pagina te gaan niet registreert, en soms gaat ie twee pagina's vooruit. Hoop dat dat nog wel een software-update voor komt.
Voor de rest erg tevreden mee, hij leest prettig. Ik vond 6 inch er wel erg klein uitzien toen ik hem voor het eerst in m'n handen had maar tijdens het lezen kwam ik er achter dat het toch wel een fijn formaat is.
[ Voor 6% gewijzigd door Sebastiaannn op 08-06-2015 20:40 ]
Er zit sowieso een update aan te komen naar 3.16.0 (Calibre ondersteunt deze namelijk reeds). Nog een weekje of zo geduld - al is de change log nog niet vrijgegeven, dus onmogelijk te zeggen of er een fix voor jouw probleem bij zitSebastiaannn schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:38:
[...]
Ook gebeurt het af en toe dat ie m'n aanraking om naar de volgende pagina te gaan niet registreert, en soms gaat ie twee pagina's vooruit. Hoop dat dat nog wel een software-update voor komt.
[ Voor 6% gewijzigd door Dryhte op 08-06-2015 20:50 ]
Bij de Aura zit de verlichting aan de bovenkant, dus ik denk dat het bij de meeste e-readers vanuit een van de randen verlicht wordt waardoor je dus altijd wel wat bleeding zal hebben.Dryhte schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:32:
Ikzelf heb juist wat minder belichting aan de bovenrand, en echt storen doet het niet (ik zorg wel dat de marge net groot genoeg is dat de letters allemaal binnen het goed verlichte gedeelte vallen.
Maar goed, zie dat er al wat tips gegeven zijn, zoals een lage brightness, dus ik denk dat het wel goed komt
Ja 'k zit er nu wat beter naar te kijken: een beetje 'bleeding' van onder de rand (bovenaan), en dan een stukje iets donkerder (3 mm), en dan begint de tekst-Eraser- schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:07:
Bedankt voor de reactie'sLijkt er dus op dat de meeste e-readers dit hebben (kwam het ook wel in reviews tegen).
[...]
Bij de Aura zit de verlichting aan de bovenkant, dus ik denk dat het bij de meeste e-readers vanuit een van de randen verlicht wordt waardoor je dus altijd wel wat bleeding zal hebben.
Maar goed, zie dat er al wat tips gegeven zijn, zoals een lage brightness, dus ik denk dat het wel goed komt
Goede keus. Een tip: installeer brucelee's fork van CoolReader op je PocketBook Touch Lux 3, dan heb je helemaal de perfecte ereader. CoolReader biedt gigantisch veel opties om de layout van boeken precies op smaak te maken.Janet_ schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 08:31:
Na ik zo tevreden was over de kobo mini was ik overgestapt naar de kobo touch en daarna naar de aura. Nu ben ik gister naar de mediamarkt gegaan omdat ik de glo hd wilde ophalen, bij de mediamarkt zag ik de pocketbook lux 3 staan en heb ik die maar meegenomen omdat deze ook dropbox ondersteund. Ik ben benieuwd, gisteravond beviel hij goed. Ook het downloaden vanuit dropbox
@zetmolm bedankt voor de tip! Ik ga eens koekeloeren
Gister de mini aan mijn zoon gegeven met een abonnement op telekidsboeken en de kobo touch aan mn moeder. Ze zijn er erg blij mee
[ Voor 15% gewijzigd door Janet_ op 09-06-2015 09:17 ]
Hoe gaat het gebruik van Dropbox in zijn werk op de Pocketbook?Janet_ schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 08:31:
Na ik zo tevreden was over de kobo mini was ik overgestapt naar de kobo touch en daarna naar de aura. Nu ben ik gister naar de mediamarkt gegaan omdat ik de glo hd wilde ophalen, bij de mediamarkt zag ik de pocketbook lux 3 staan en heb ik die maar meegenomen omdat deze ook dropbox ondersteund. Ik ben benieuwd, gisteravond beviel hij goed. Ook het downloaden vanuit dropbox
Het kan op de Kobo's ook, via de browser. Het is traag en de browser is niet erg mooi, maar het downloaden van een boek naar de e-reader gaat prima.
-Eraser- schreef op maandag 08 juni 2015 @ 19:57:
Ik heb vandaag een Kobo Aura binnen gekregenHad eigenlijk een Glo HD besteld, maar de levering werd steeds uitgesteld (ook nu in juni nog) door Dixons, dus had die maar geannulleerd aagenzien ik geen zin had nog langer te wachten.

Ik vond het eerst wel jammer dat er geen micro-sd slot in zit, maar dat heb ik opgelost door de achterkant van de Glo HD open te maken, het intern geheugen is een 4gb sandisk kaartje. Dat heb ik gecloned, teruggezet op een 32GB kaartje, partitie vergroot, en klaar. Ik heb nu dat extra geheugen wat een sd-cardslot zou bieden niet meer nodig.
Dat zou inderdaad nog kunnen, maar er is dan ook een redelijk prijsverschil (heb 91.50 betaald voor de Aura, met kortingscode), dus weet niet of dat het waard is.Marjoko schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 12:45:
Kun je 'm nog terugsturen, je Aura? Zonder gekheid, ik heb ook (onder andere) een Aura en een Aura HD, maar ik vind het scherm van de Glo HD echt veel helderder en scherper. Zelfs scherper dan van mijn Aura HD. Ik vind de Glo HD veruit de beste tot nu toe.
Dit heb ik zojuist voor het eerst geprobeerd, kom ik naar dit topic om te melden dat dat ook prima werkt... Net te laatMarjoko schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 12:45:
[...]
Hoe gaat het gebruik van Dropbox in zijn werk op de Pocketbook?
Het kan op de Kobo's ook, via de browser. Het is traag en de browser is niet erg mooi, maar het downloaden van een boek naar de e-reader gaat prima.
Ik zou het dat wel waard vinden. Het contrast is veel beter. De achtergrond van de Aura is grijzer, als je de Glo HD ernaast legt is de achtergrond van de Glo HD significant witter. De letters van de Glo HD zijn ook veel scherper. Als je bij de Aura een bladzijde omslaat, dan wordt het hele scherm zwart, en dat is bij iedere bladzijde zo. (In ieder geval met firmware 3.8.0). Bij de Glo HD is de totale schermverversing in te stellen tussen de 1 en 6 pagina's, en met een aanpassinkje in de code heb ik er zelfs 30 van gemaakt.-Eraser- schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 12:49:
[...]
Dat zou inderdaad nog kunnen, maar er is dan ook een redelijk prijsverschil (heb 91.50 betaald voor de Aura, met kortingscode), dus weet niet of dat het waard is.
Maar ik weet niet wat je budget is, en ik weet ook niet hoe belangrijk jij het vindt. Ik ben zelf een veel-lezer. Ik heb op de Aura HD zo'n 1200 uur gelezen, en ik vond dat ik wel een nieuwe mocht.
Ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit Dropbox gebruikt. 't Was dat Janet_ erover begon.Melkunie schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 12:49:
[...]
Dit heb ik zojuist voor het eerst geprobeerd, kom ik naar dit topic om te melden dat dat ook prima werkt... Net te laat
Hoe heb je dat gedaan? Mijn Touch is ook in te stellen tussen 1 en 6, en de firmwares lijken flink op elkaar geloof ik. Misschien dat ik dezelfde aanpassing kan doenMarjoko schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:23:
Bij de Glo HD is de totale schermverversing in te stellen tussen de 1 en 6 pagina's, en met een aanpassinkje in de code heb ik er zelfs 30 van gemaakt.
(Maak eerst een backup van die file)
Open de file met Notepad++ of iets dergelijks. Onder het kopje 'Reading' heb ik oa staan:
numPartialUpdatePageTurns=30
Gebruik exact dezelfde kleine letters en hoofdletters.
Waarschijnlijk hoef je alleen de waarde te veranderen van 6 naar een getal groter dan 6.
Je kunt voor 30 geloof ik een waarde invullen tot 90. (Google maar op "numPartialUpdatePageTurns=" )
Opslaan en klaar.
[ Voor 6% gewijzigd door Marjoko op 09-06-2015 14:01 ]
Bespaard dat veel energie ofzo? Of wat is het voordeel?Marjoko schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:59:
Verbind de Kobo met de PC, zoek de .kobo folder op de kobo. In die folder zit de file Kobo eReader.conf
(Maak eerst een backup van die file)
Open de file met Notepad++ of iets dergelijks. Onder het kopje 'Reading' heb ik oa staan:
numPartialUpdatePageTurns=30
Gebruik exact dezelfde kleine letters en hoofdletters.
Waarschijnlijk hoef je alleen de waarde te veranderen van 6 naar een getal groter dan 6.
Je kunt voor 30 geloof ik een waarde invullen tot 90. (Google maar op "numPartialUpdatePageTurns=" )
Opslaan en klaar.
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
@Marjoko
De regel stond er bij mij niet bij, dus heb ik em gewoon toegevoegd. En het werkt, bedankt!
lol!Melkunie schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:47:
@Marjoko
De regel stond er bij mij niet bij, dus heb ik em gewoon toegevoegd. En het werkt, bedankt!Bij de leesinstellingen staat nu achter 'Het display verversen iedere: OH THE HUMANITY"
Ik kan hem op mijn reader ook aanpassen in een redelijk hoge waarde, maar ik heb hem op 5 gezet omdat ik anders teveel artifacten krijg (persoonlijke voorkeur natuurlijk!)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Als ik eerlijk moet zijn vind ik zelf dat ik er echt op vooruit ben gegaan.
Foto is wat crappy helaas, maar we doen het er maar meeWailing_Banshee schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:55:
[...]
lol!
Ik kan hem op mijn reader ook aanpassen in een redelijk hoge waarde, maar ik heb hem op 5 gezet omdat ik anders teveel artifacten krijg (persoonlijke voorkeur natuurlijk!)
Dit is nu de situatie bij mij na 85 omslagen. Daar ben ik bij gestopt omdat ik hier net lekker een flink wit stuk boven de tekst heb. Je ziet een aardige waas in het lege stuk, maar op het gedeelte met tekst valt het reuze mee. Voor mij is het in ieder geval goed genoeg, maar het oude scherm van de Touch is sowieso een stuk grijzer en grauwer dan de nieuwere e-readers

Ik heb trouwens 'echte' boeken waarbij hetzelfde effect een stuk ernstiger is

Wat wil je dan met die 32GB, vraag ik me af..??
Op het eerste gezicht is het scherm echt veel beter: een hogere contrast, hoger scherpte en minder reflecties (bij de Aura waren soms reflecties te zien als een soort krassen in een ruitjespatroon). Tot nu toe erg tevreden dus
Overigens volgt een productreview nog; heb al een begin staan en wordt nog verder uitgebreid wanneer ik tijd heb.

Ik heb nog niet veel boeken, maar vond wat gratis boeken in de Kobo store (zie foto)
Op dit moment 10 euro korting bij Wehkamp, met kortingscode
Prima apparaatje. Maar ik zit wel met een ding:
Woorden aan het eind van de regel worden regelmatig foutief afgekort met een streepje. Bijvoorbeeld: liefh-ebber.
Ik heb google al geraadpleegd maar heb nog geen (begrijpelijke) oplossing gevonden.
Ik heb tot nu toe zelf alleen Engelse boeken geprobeerd en daar is het mij niet opgevallen. Ook heb ik de interface taal op Engels staan, zou het daar misschien aan kunnen liggen?Outlandos schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 06:33:
Woorden aan het eind van de regel worden regelmatig foutief afgekort met een streepje. Bijvoorbeeld: liefh-ebber.
[ Voor 38% gewijzigd door -Eraser- op 13-06-2015 10:26 ]
Net even Engelse boeken getest, daar gaat alles goed. Maar ik lees al mijn boeken in het Nederlands-Eraser- schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 09:41:
[...]
Ik heb tot nu toe zelf alleen Engelse boeken geprobeerd en daar is het mij niet opgevallen. Ook heb ik de interface taal op Engels staan, zou het daar misschien aan kunnen liggen?
Ik hetb wat foto's die niet erg duidelijk zijn, maar het wel laat zien:
Mee teruggegaan naar BCC en kreeg gelijk een nieuwe mee. In de winkel samen met de medewerker eens goed bekeken: Geen probleem. Helaas 8 uur later toen ik thuis was gaan lezen: weer dezelfde witte stipjes (dit keer 3

Ik heb hier en daar op internet gelezen dat het vaker voorkomt bij de Glo HD en ook andere e-readers.
Maar ik was zo lekker er mee aan het lezen...
Wat zijn mijn alternatieven? Kobo lijkt kwa merk het meest beschikbaar te zijn en ik vonde Glo HD precies wat ik wou. Alleen nu snap je dat ik niet meer "durf".
Nu is de Kobo Aura in de aanbieding (iets goedkoper dan de HD) maar die is wel wat verouderd (sept 2013) maar heeft soortgelijke specs.
[ Voor 96% gewijzigd door RoD op 13-06-2015 11:58 ]
Gezien ik toch een best blij was met de verdere werking van de Glo HD, adviseerden ze me een andere batch op te zoeken door een andere winkel te kiezen. Dus naar de Mediamarkt. Daar het verhaal uitgelegd en vriendelijk verzocht of ik het scherm even mocht checken maar dat kon alleen na de kassa. Betaald, vervolgens getest. Helaas bleek deze (nummer 3) beschadigd (grote vlek midden op scherm). Ik denk omdat de diefstalbeveliging midden op de doos is geplakt en daardoor wellicht druk kan zetten op het scherm Zucht. Geruild en eindelijk een foutloze (nummer 4). Express even gekeken of nummer 4 een serienummer had die verder verwijderd was van de vorige.
Het duurt even, maar dan heb je ook wat
@DeX: ik heb gelukkig een goed scherm, enkel iets wat donker bij de onderste millimeters van het scherm, maar dit zag dit ook bij de reviews op youtube, en vind ik verder ook geen probleem.
Als ik zie dat mijn smartphone een scherm heeft van 5.5 inch lijkt 6 inch me toch klein.
Ben aan het twijfelen tussen de Glo HD en Aura H2O omdat een groter (6.8 inch) scherm me toch aangenamer lijkt.
Helaas is het prijsverschil best wel groot.
Het scherm is inderdaad 6 inch in diameter, maar houd ook rekening met de beeldverhouding. Deze is voor e-readers vaak 4:3 en voor telefoons 16:9.project5 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 12:16:
Hoe bevalt de 6 inch schermgrootte om te lezen?
Als ik zie dat mijn smartphone een scherm heeft van 5.5 inch lijkt 6 inch me toch klein.
Een 5.5" telefoonscherm is dan ongeveer 12.2 x 6.9 cm en een 6" e-reader 12.2 x 9.1 cm: het scherm is dus breder in verhouding bij een e-reader. Hoop dat je zo beter kan vergelijken
Ik vind het zelf goed te doen, met genoeg tekst per pagina en snelle pagina-overgang (in mijn geval de Glo HD). De resolutie is verder hetzelfde van de twee Kobo's die je noemt en de Glo HD weegt vanwege zijn kleinere formaat wat minder.
[ Voor 17% gewijzigd door -Eraser- op 14-06-2015 14:23 . Reden: quote toegevoegd ]
Ik heb een Aura HD van 6.8 inch. Heel veel gebruikt. Wat ik jammer vind aan alle Kobo's is dat er veel ruimte verloren gaat door de header en footer. Ik ben er nu achter dat er een mogelijkheid is om die aan of uit te zetten. Als header/footer uit staan dan wordt echt het hele scherm gebruikt voor tekst. Paginanummer zie je dus niet, tenzij je even het menu aanklikt.project5 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 12:16:
Hoe bevalt de 6 inch schermgrootte om te lezen?
Ben aan het twijfelen tussen de Glo HD en Aura H2O omdat een groter (6.8 inch) scherm me toch aangenamer lijkt.
Helaas is het prijsverschil best wel groot.
Als ik de Aura HD en de Glo HD naast elkaar leg met hetzelfde boek open, dan zie ik dat op de Glo HD -met header/footer uit- net zoveel tekst past als op de Aura HD met header/footer aan. Dat heft het nadeel van een kleiner scherm voor mij gedeeltelijk op.
Als je voornamelijk pdf's leest of .cbr comic books, dan zou ik de ereader met het grootste scherm kiezen.
Een voordeel van het kleinere formaat van de Glo HD is dat hij lichter is, dus makkelijker vast te houden, en ook klein genoeg is om in iedere tas te passen.
Hoe zet je de headers uit, dat lijkt mij namelijk ook zeer wenselijk.Marjoko schreef op zondag 14 juni 2015 @ 14:04:
[...]
Ik heb een Aura HD van 6.8 inch. Heel veel gebruikt. Wat ik jammer vind aan alle Kobo's is dat er veel ruimte verloren gaat door de header en footer. Ik ben er nu achter dat er een mogelijkheid is om die aan of uit te zetten. Als header/footer uit staan dan wordt echt het hele scherm gebruikt voor tekst. Paginanummer zie je dus niet, tenzij je even het menu aanklikt.
Als ik de Aura HD en de Glo HD naast elkaar leg met hetzelfde boek open, dan zie ik dat op de Glo HD -met header/footer uit- net zoveel tekst past als op de Aura HD met header/footer aan. Dat heft het nadeel van een kleiner scherm voor mij gedeeltelijk op.
Als je voornamelijk pdf's leest of .cbr comic books, dan zou ik de ereader met het grootste scherm kiezen.
Een voordeel van het kleinere formaat van de Glo HD is dat hij lichter is, dus makkelijker vast te houden, en ook klein genoeg is om in iedere tas te passen.
Ik heb zelf dit net gevonden: http://blog.the-ebook-rea...en-mode-on-kobo-ereaders/Outlandos schreef op zondag 14 juni 2015 @ 14:28:
[...]
Hoe zet je de headers uit, dat lijkt mij namelijk ook zeer wenselijk.
Zelf nog niet geprobeerd
Er is een nieuwe firmware voor een aantal Kobo types (versie 3.16), inclusief voor de Touch & Glo HD. De Touch krijgt eindelijk ook de nieuwe interface.
[ Voor 61% gewijzigd door - J.W. - op 14-06-2015 14:52 ]
Bedankt, dat was veel eenvoudiger dan gedacht!- J.W. - schreef op zondag 14 juni 2015 @ 14:46:
Zie ook de 2e post van dit topic met tips and tricks
Er is een nieuwe firmware voor een aantal Kobo types (versie 3.16), inclusief voor de Touch & Glo HD. De Touch krijgt eindelijk ook de nieuwe interface.
Ja, ik heb zojuist 3.16.0 op mijn Glo HD gezet, handmatig.
Ik heb nu ook de oplossing gevonden voor goede woordafbreking; in Calibre kun je aangeven welke taal het boek is, staat at default op Engels, vandaar dat al die woordafbakeningen fout gingen!
[ Voor 18% gewijzigd door outlandos op 14-06-2015 14:59 ]
Maar wat ik niet begrijp, jij doelt op de Full screen mode he? Dat heb ik dus gedaan en de optie heb ik erbij gekregen, onder 'Paginaopmaak':- J.W. - schreef op zondag 14 juni 2015 @ 14:46:
Zie ook de 2e post van dit topic met tips and tricks

Maar als ik dan ga kijken hoeveel tekst het scheelt, kom ik tot de ontdekking dat het niets uitmaakt:

Doe ik iets fout?